Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:33:
In de zomer kan ik er nog wel 10-20% bij optellen? Of is dat heel optimistisch?
15% verschil is wel reëel denk ik. In de zomer zit ik vaak rond 13,5. En in de winter inderdaad ongeveer op wat jij zegt. (Ook grotendeels snelweg rijden).

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
renegrunn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:38:
[...]

Ehm, mijn statement was een reactie op het argument dat er een enorme lobby achter waterstof zit. En mijn punt is dat Hyundai (en andere auto bakkers) eenzelfde lobby draaiende houden voor de Ionic en andere EV's. En daar is niks mis mee, zo werkt het nou helemaal.

Maar ga niet zeggen, boehoe, de waterstof-industrie is aan het lobbyen. Dat doen de EV industrie, de zonnepanelen industrie, de stofzuiger industrie en ga zo maar door, niet veel anders. Die hebben allemaal hetzelfde belang als waar jij eerder op doelde: geld verdienen.
De schaal waarop Shell en andere oliemaatschappijen kunnen lobbyen is van een andere orde van grootte. We hebben met Unilever gezien dat de CEO gewoon het telefoonnummer van de premier heeft. Dat is bij Shell vast niet anders.

Dat is wel anders bij buitenlandse automobiel fabrikanten, zeker als die uit Azië komen, en ook bij lobbyisten voor zonnepanelen en dergelijke. Dat zal je toch wel duidelijk zijn?

Je ziet hoeveel invloed de Duitse auto fabrikanten op de Duitse regering hebben (tegenhouden van maatregelen tegen vervuiling, mogen manipuleren van gegevens).

Hyundai Kona in bestelling, Hyundai Ioniq electric in bezit

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:23
mddd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:50:
[...]

15% verschil is wel reëel denk ik. In de zomer zit ik vaak rond 13,5. En in de winter inderdaad ongeveer op wat jij zegt. (Ook grotendeels snelweg rijden).
Mooi, dat is het bereik stuk groter dan dat ik in gedachten had. Ik was bang dat ik in de winter met moeite woon-werk zou kunnen doen (90km), maar dat blijkt dus meer dan prima te halen zonder te moeten hypermilen :D Goede keus geweest die R240 :)

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23-02 11:23
renegrunn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:43:
[...]

Wel ironisch, waterstof vs EV discussie begint al aardig te lijken op de discussie petrol-heads vs EV, zij het wat genuanceerder en meer onderbouwd :+

En waterstof-voertuigen worden ons door de strot geduwd door de lobby? We zijn het er vast wel over eens waar de EV's hun succesvolle opkomst aan de te danken hebben: lobby en financiering.
Toevallig deze week ook een discussie op ons intern forum op het werk, waar ik dit even voorrekende:

"Not a very technical article, but a very insightful figure nonetheless: hydrogen for € 10/kg, with 100 km/kg efficiency. That means that fuel-wise, hydrogen is roughly as financially efficient as petrol at around € 0,10 /km (not along the highway). This is roughly equally efficient as using expensive fast chargers along the highway for battery cars (~ € 0.60/kWh). Battery driven electric cars are roughly 3 times cheaper when charged at home from the grid.

With the Hyundai Nexo starting around € 75.000 vs a comparable battery electric Hyundai Kona around € 40.000, both the purchase and fuel for hydrogen cars are higher than the battery EV and ICE version (€ 30.000).

So hydrogen has potential, but for now it is lacking both infrastructure and a financial benefit."

Gebaseerd op dit artikel:

24 kWh Nissan Leaf 2015

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23:11
daemonix schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:52:
[...]

De schaal waarop Shell en andere oliemaatschappijen kunnen lobbyen is van een andere orde van grootte. We hebben met Unilever gezien dat de CEO gewoon het telefoonnummer van de premier heeft. Dat is bij Shell vast niet anders.

Dat is wel anders bij buitenlandse automobiel fabrikanten, zeker als die uit Azië komen, en ook bij lobbyisten voor zonnepanelen en dergelijke. Dat zal je toch wel duidelijk zijn?

Je ziet hoeveel invloed de Duitse auto fabrikanten op de Duitse regering hebben (tegenhouden van maatregelen tegen vervuiling, mogen manipuleren van gegevens).
Ik denk toch dat je de power van 'Aziatische' auto fabrikanten onderschat, Global Automakers is overigens gezeteld in Washington:

Veneficus schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:58:
[...]

So hydrogen has potential, but for now it is lacking both infrastructure and a financial benefit."[/i]

Gebaseerd op dit artikel:
Klopt, voor nu is er gebrek aan infra en lijkt het allemaal duurder. Maar dat alles kan omdraaien als je dit artikel weer leest:

https://www.deingenieur.n...-het-van-elektrische-auto

We wachten af:)

renegrunn wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:14 (22%)

• mddd
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:52:
Mooi, dat is het bereik stuk groter dan dat ik in gedachten had. Ik was bang dat ik in de winter met moeite woon-werk zou kunnen doen (90km), maar dat blijkt dus meer dan prima te halen zonder te moeten hypermilen :D Goede keus geweest die R240 :)
Mijn afstand is 50 km enkele reis. Als de temperatuur dan serieus onder nul is komt het wel op het randje. Soms laad ik dan nog even een kwartiertje bij voor de gemoedsrust om de volgende dag weer heen en weer te rijden :) De mijne is nu 2,5 jaar oud, ik heb nog nooit gekeken wat de staat van de accu is, er zal inmiddels ook wel een stukje vanaf zijn denk ik, hij maakt aardig wat laadcycles.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:00

mux

99% efficient!

mddd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:50:
Ik merk momenteel de keuze voor energielabel E winterbanden.... winterverbruik tegen de 19kWh/100km (!!). Zelfs met de extender is het nu wel erg karig met m'n bereik.

Nu het weer >6 graden is gaat het beter, vandaag en gisteren 16,5kWh/100km geklokt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• mddd
  • Niet online
@renegrunn @daemonix @prettig Iedereen lobbyt en daar vind ik niks mis mee. Maar het is wel de taak van de overheid om het geld zinnig in te zetten. Ik denk dat het subsidiëren van BEV goed werkt. Er is een flinke laad-infrastructuur nu. Moet natuurlijk groeien, maar het kip/ei moment is denk ik al wel gehaald. Sowieso is er bij BEV een minder groot kip/ei probleem dan bij waterstof. Want voor 1000 euro kan een particulier al een laadpunt hebben. Dat gaan bij waterstof niet gebeuren. Op dit moment, met een groeiend snellaad-aanbod en redelijke spreiding van openbare laadpunten is het voor veel mensen gewoon een optie om elektrisch te gaan rijden. Waterstof is daar nog LANG niet. En als BEV blijft verbeteren is het ook lastig te zien hoe het daar ooit gaat komen.

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:37
TucanoItaly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:34:
[...]

Dat is een héél mooi gemiddelde. Dat haal ik niet met de Zoe, denk ik. Ik rijd ook ongeveer die afstand 's-ochtends, rond 06:00. Maar goed, ik rij een behoorlijk stuk 130 km/u (tussen Utrecht en Gouda), en daarna 120 (Gouda-R'dam).

[...]

O_o wow...
Ik haalde vanmorgen gewoon 13.9 kWh/100km met een Ioniq ;) Max snelheid 110 vanwege drukte, maar gezien de regen niet slecht.

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:55

Crazy D

I think we should take a look.

Aan de andere kant, kun je waterstof "gewoon" in een paar minuten tanken. Al het gezeur met laadpalen, auto weghalen als die vol is, etc. Qua overstap van benzine naar iets duurzamers (even los van de vraag hoe duurzaam EV en waterstof nu echt is) is heeft dat wel meer potentie voor de gemiddelde mens.

Exact expert nodig? itwize.nl

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:59
mddd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:09:
Want voor 1000 euro kan een particulier al een laadpunt hebben.
Een groot deel van de Nederlanders heeft geen eigen oprit en laat staan een eigen parkeerplek. Dus deze meerderheid zal altijd gebonden zijn aan openbare laadpalen. Terwijl je waterstof gewoon kunt tanken bij een waterstofstation net zoals je nu benzine/diesel/gas tankt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22-02 17:01
Crazy D schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:14:
Aan de andere kant, kun je waterstof "gewoon" in een paar minuten tanken. Al het gezeur met laadpalen, auto weghalen als die vol is, etc. Qua overstap van benzine naar iets duurzamers (even los van de vraag hoe duurzaam EV en waterstof nu echt is) is heeft dat wel meer potentie voor de gemiddelde mens.
Behalve als je collega automobilist net met zijn waterstof mobiel je voor geweest is bij het tankstation. Dan kan het zo maar zijn dat je een half uur doet over een tankbeurt ivm de druk benodigd.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:55

Crazy D

I think we should take a look.

Defector schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:16:
Behalve als je collega automobilist net met zijn waterstof mobiel je voor geweest is bij het tankstation. Dan kan het zo maar zijn dat je een half uur doet over een tankbeurt ivm de druk benodigd.
Dat is idd een groot nadeel nog. Hoewel er in Californie ondertussen een paar 1000 rondrijden dus het is een mooi begin. En wellicht bedenken ze daar ook nog wel wat op. Opladen van EV was in het begin ook minder handig, en als er 2 tesla's voor je staan die naar Groningen moeten dus even vol willen laden sta je ook een tijdje te wachten.

Exact expert nodig? itwize.nl

• mddd
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:16:
Een groot deel van de Nederlanders heeft geen eigen oprit en laat staan een eigen parkeerplek. Dus deze meerderheid zal altijd gebonden zijn aan openbare laadpalen. Terwijl je waterstof gewoon kunt tanken bij een waterstofstation net zoals je nu benzine/diesel/gas tankt.
Mijn punt is niet dat iedereen thuis kan laden. Mijn punt is het groeimodel. Er zijn voldoende mensen die thuis kunnen laden (of voor wie openbaar laden goed werkt) om een kritische massa te bereiken. Dat zie je nu gebeuren. Er komen steeds meer BEV's en ook meer openbare punten en snelladers. Als dat nog even verder groeit, kunnen ook de mensen zonder oprit dus prima terecht bij die openbare punten en die snelladers.

Bij waterstof werkt dat niet zo: ALLE waterstofrijders moeten terecht bij de paar tankstations die er zijn. Voordat de meeste mensen er ook maar over kunnen denken op waterstof te gaan rijden moeten er VEEL meer stations zijn. Want als je denkt dat openbaar laden al een dealbreaker is, hoe veel onhandiger is het dan niet dat je 50 km moet omrijden om je waterstof auto te tanken? Er is hier een veel groter "kip of ei" probleem!

Los van het kip/ei probleem denk ik dat het beter is om auto's te laden/tanken via een openbare infrastructuur waarop vele partijen actief zijn,en waar je als particulier ook aan deel kunt nemen (zonnepanelen, thuisladen), dan dat we de komende decennia doorgaan met een systeem dat geheel gecontroleerd wordt door enkele machtige bedrijven.

mddd wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:37 (12%)

Crazy D schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:18:
[...]

Dat is idd een groot nadeel nog. Hoewel er in Californie ondertussen een paar 1000 rondrijden dus het is een mooi begin. En wellicht bedenken ze daar ook nog wel wat op. Opladen van EV was in het begin ook minder handig, en als er 2 tesla's voor je staan die naar Groningen moeten dus even vol willen laden sta je ook een tijdje te wachten.
Deze waterstof auto's kunnen praktisch gezien dus ook Californie niet uit komen, daarbuiten is ook geen infra.

Met betrekking tot het snelladen langs de weg is de oplossing vrij simpel, en hetzelfde als bij elk ander tankstation. Er staan er meer naast elkaar, en grote vermogens kunnen we bufferen met accu's. Dat doet de MrGreen bijvoorbeeld al op een plaats waar niet genoeg net capaciteit was.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
renegrunn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:43:
[...]

Klopt is mogelijk, maar nu nog niet het geval en de vraag is of dat gaat komen. Tenzij je in Noorwegen woont, of je EV 100% oplaad met zonnepanelen op je dak. Ikzelf en mijn buren hebben allemaal een oplaadpunt naast de voordeur hangen, maar daar gaat gewoon grijze stroom doorheen (met of zonder groene stroom certificaten).
Stroom is stroom, daar zit geen kleur aan. Wat wel verschilt is wie je betaald voor de stroom die je afneemt en ik weet dat mijn geld naar een windenergieproducent gaat en dit jaar komen er panelen op het dak bij.

Grappig trouwens dat je aangeeft dat de stroom in Noorwegen groen is, maar de certificaat stroom in Nederland niet. In feite is het andersom. Door het betalen voor de certificaten wordt hun stroom juist “grijs”.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mddd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:09:
Want voor 1000 euro kan een particulier al een laadpunt hebben.
Sterker nog, voor 250 euro heb je een granny charger. Afgelopen week logeerde ik bij m'n ouders en die hebben een eigen oprit want platteland. Gewoon auto elke nacht volgedruppeld.
Stefanovic45 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:11:
Ik haalde vanmorgen gewoon 13.9 kWh/100km met een Ioniq ;) Max snelheid 110 vanwege drukte, maar gezien de regen niet slecht.
Damn, dat is zuinig... Ik had natuurlijk kunnen weten dat er een Ioniq rijder de deur zou intrappen :+

TucanoItaly wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:49 (33%)

Renault Zoe Q90

• renegrunn
  • Laatst online: 23:11
Deveon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:45:
[...]

Stroom is stroom, daar zit geen kleur aan. Wat wel verschilt is wie je betaald voor de stroom die je afneemt en ik weet dat mijn geld naar een windenergieproducent gaat en dit jaar komen er panelen op het dak bij.
Ok, maar het punt is denk ik dat het een goed initiatief van jou is dat jouw geld voor energie naar een windenergieproducent gaat, en daarmee duurzame energie opwekking stimuleert.. Echter, de stroom uit jouw stopcontact blijft voorlopig een mix? Of krijg je een directe lijn? Het is de netbeheerder die jouw transport regelt, niet de verkopende partij.
En dat staat natuurlijk los van je zonnepanelen :)

renegrunn wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:53 (5%)

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 02:44
Stefanovic45 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:11:
Zo! Ik blaas blijkbaar te hard. Ik zit rond de 18kWh/100km. Ik woon in Apeldoorn vlak bij de snelweg. Tot na Deventer is het 100km/u, daarna 130. Mijn werk is in Hengelo ook vlak bij de snelweg.

• Stefanovic45
Ik rij precies andersom, vanuit omgeving Almelo naar Apeldoorn en ik heb nog een behoorlijk stuk 80/90 km/u erin zitten voordat ik op de snelweg zit

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 00:49
ik denk dat gemiddelde snelheid belangrijker is. Mijn gemiddelde van vanochtend is 75km/h. Heeft de ioniq een app om dat te zien? Of misschien in de BC?

• Stefanovic45
Helaas is dat achteraf niet meer te zien :( Maar mijn gemiddelde zal daar niet ver onder hebben gezeten.

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 02:44
Stefanovic45 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:25:
Helaas is dat achteraf niet meer te zien :( Maar mijn gemiddelde zal daar niet ver onder hebben gezeten.
De gemiddelde snelheid en het verbruik achteraf zitten wat onhandig verdeeld. Het verbruik over de laatste ritten vind je in het EV menu van het grote scherm. De gemiddelde snelheid in het kleine schermpje achter je stuur. Maar die moet je wel resetten

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

Hoe zit het nu eigenlijk met de verbruikers van een EV? Denk aan verlichting, radio, ventilatie, verwarming, koeling? Gaat dat allemaal van de accu voor het rijden of zit daar verschil in?

Daarnaast lees ik altijd (in simpele media) een kritische toon als het gaat om bereik, maar vraag mij dan af hoe het zich verhoudt. Ik snap dat verwarmen niet leuk is want je hebt geen warme motor die helpt, dus dat kan klauwen met stroom kosten.
Maar dingen als verlichting, radio of airco kosten bij een gewone auto toch ook gewoon energie? Ik herinner me ergens dat voor een gemiddelde auto en airco richting de 10% vermogen kan snoepen, is dat bij een EV dan heel veel anders?

Of wordt gewoon de nadruk gelegd op dat nadeel omdat het bereik toch al vaak als issue gezien wordt?

Dat accu's en koude niet zo lekker samen gaan is bekend, die staat los van m'n vraag. :)
TucanoItaly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:47:
Sterker nog, voor 250 euro heb je een granny charger. Afgelopen week logeerde ik bij m'n ouders en die hebben een eigen oprit want platteland. Gewoon auto elke nacht volgedruppeld.
Wat is dan het verschil tussen zo'n bejaard ding en een stopcontact?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23:26
mux schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:06:
[...]

Ik merk momenteel de keuze voor energielabel E winterbanden.... winterverbruik tegen de 19kWh/100km (!!). Zelfs met de extender is het nu wel erg karig met m'n bereik.

Nu het weer >6 graden is gaat het beter, vandaag en gisteren 16,5kWh/100km geklokt.
Oei! En dat met 80 km/u achter een vrachtwagen? :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001

greatgonzo

schit-te-rend!

Gonadan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:33:
Hoe zit het nu eigenlijk met de verbruikers van een EV? Denk aan verlichting, radio, ventilatie, verwarming, koeling? Gaat dat allemaal van de accu voor het rijden of zit daar verschil in?

Daarnaast lees ik altijd (in simpele media) een kritische toon als het gaat om bereik, maar vraag mij dan af hoe het zich verhoudt. Ik snap dat verwarmen niet leuk is want je hebt geen warme motor die helpt, dus dat kan klauwen met stroom kosten.
Maar dingen als verlichting, radio of airco kosten bij een gewone auto toch ook gewoon energie? Ik herinner me ergens dat voor een gemiddelde auto en airco richting de 10% vermogen kan snoepen, is dat bij een EV dan heel veel anders?

Of wordt gewoon de nadruk gelegd op dat nadeel omdat het bereik toch al vaak als issue gezien wordt?

Dat accu's en koude niet zo lekker samen gaan is bekend, die staat los van m'n vraag. :)

[...]

- je hebt geen andere energiebron.. dus ja...alles gaat van dezelfde penlight..
- en verwarmen kost stroom inderdaad... advies is dus vaak een auto met warmtepomp te nemen (verbruikt minder energie), en als het even kan ook stoelverwarming. Met stoelverwarming hoef je het interieur niet zo op te stoken, scheelt weer accucapaciteit. Ook zie je steeds meer auto's met klimaatinstellingen voor Driver only
- meer info over laden: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Zul je lezen dat de granny charger gewoon de stopcontact lader is. Maar die is zo langzaam als een oma.. vandaar :)

• Deveon
  • Niet online
@renegrunn Inderdaad gewoon een reguliere aansluiting. Alleen gezien de hoeveelheid windmolens in Flevoland zal het in de praktijk hoofdzakelijk afkomstig zijn uit wind (en profiteert de rest van het land van de opbrengst hier om hun mix schoner te noemer).

Overigens heb ik geen enkel probleem om stroom afkomstig van kolen te gebruiken, zo lang ze maar zo min mogelijk van mij betaald krijgen (krijgen ze wel aangezien het niet altijd waait). Als ze geen geld meer krijgen dan wordt de centrale vanzelf gesloten.
Khayma schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:15:
ik denk dat gemiddelde snelheid belangrijker is. Mijn gemiddelde van vanochtend is 75km/h. Heeft de ioniq een app om dat te zien? Of misschien in de BC?
Gemiddelde snelheid is geen betrouwbare indicatie voor verbruik. Als je een 100 km lang 130 km/u rijdt en daarna 100km lang 70 km/u dan kom je hoger uit dan 200 km lang 100 km/u rijden. Luchtweerstand neemt exponentieel toe.
[...]
(Led) Verlichting en radio is verwaarloosbaar. De airco verbruik wel flink, maar minder dan de verwarming. Plus dat het in Nederland meestal niet zo warm wordt dat de batterij actief gekoeld moet worden (alleen bij zwaar gebruik en/of snelladen), terwijl hij wel actief verwarmd moet worden in de winter.

Deveon wijzigde deze reactie 07-02-2019 13:13 (19%)
Reden: Reactie op Renegrunn

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18:46
Winterbanden op de i3 scheelt weinig (17kw/100km) en op de kona (meestal onder de 15kw/100km) zitten nu all-season onder en minimaal even zuinig als de nexen zomerbanden.

Goede/zuinige banden heb je gewoon in zowat elke soort tegenwoordig, wel wat duurder (maar valt nog mee).

BMW i3 rex, Kona Electric, solar 25.000 Pw

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22-02 11:44

Shapeshifter

Get it over with

kepler schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:33:
Ik heb nu een tijdje de Zoe R240 en ben erg tevreden over het bereik! Deze week is de laadpaal op werk bezet, dus ik ben heen en weer gereden zonder problemen. Afstand is ongeveer 90km heen en weer, thuis aangekomen had ik nog 40km over. En dat was met regen, 2 graden, winterbanden en de verwarming op 19 graden. Gemiddeld verbruik van 15.6kWh/100km. In de zomer kan ik er nog wel 10-20% bij optellen? Of is dat heel optimistisch?

Groot deel van de reis gaat over de snelweg, maar er zit ook een gedeelte file bij meestal. Dat scheelt wel in verbruik :D
Met de Ioniq is het helemaal feest. Reed vanochtend 13.3 kWh/100km (over 80 km), wel als een bejaarde. Toch hoef ik met dit weer voor <15kWh/100km echt niet mijn best te doen...

HP EliteBook 8530w

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:25

Alles gaat uit de accu hoofdaccu, wel deels indirect via een 12v accu.

Granny charger is een aansluiting op een normaal stopcontact met een kastje wat een laadsignaal creëert wat aangeeft hoe snel de auto mag laden en een stekker die je in de auto prikt

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Gonadan Om je een idee te geven; vanochtend was ik veel te vroeg bij m'n klant en ging 30 minuten pitten. Het bereik was teruggelopen van 120 naar 118 km. Dat is dus in een Renault Zoe met een ~40 kWh accu. De climate control stond op 23oC. Dat is dus in een uur ca. 2% van het bereik. Maar ja, omdat het bereik 200+ km is, merk je dat gewoon niet. Tenzij je bereik natuurlijk heel krap is voor je dagelijkse route.

Ik doe wel de auto voorverwarmen, er zit een timer functie in. Maar dat doe ik voor het comfort, niet voor het bereik.
Ik begrijp de vraag niet precies, maar zeg maar zoiets als hieronder. Inderdaad dus gewoon stopcontact.

Renault Zoe Q90

• Khayma
Deveon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Gemiddelde snelheid is geen betrouwbare indicatie voor verbruik. Als je een 100 km lang 130 km/u rijdt en daarna 100km lang 70 km/u dan kom je hoger uit dan 200 km lang 100 km/u rijden. Luchtweerstand neemt exponentieel toe.

[...]

(Led) Verlichting en radio is verwaarloosbaar. De airco verbruik wel flink, maar minder dan de verwarming. Plus dat het in Nederland meestal niet zo warm wordt dat de batterij actief gekoeld moet worden (alleen bij zwaar gebruik en/of snelladen), terwijl hij wel actief verwarmd moet worden in de winter.
Dat is waar! Zo had ik er nog niet over nagedacht.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

TucanoItaly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:57:
Ik doe wel de auto voorverwarmen, er zit een timer functie in. Maar dat doe ik voor het comfort, niet voor het bereik.
Dat is dan als hij nog aan een lader hangt neem ik aan?
Dat is dan nog een verklaring voor laadpaalklevers, je wilt natuurlijk wel 's ochtends even kunnen opwarmen. :D
Ik begrijp de vraag niet precies, maar zeg maar zoiets als hieronder. Inderdaad dus gewoon stopcontact.

[Afbeelding]
Oh moet je dat er ook nog bij kopen? Ik dacht dat je echt gewoon aan het stopcontact kon hangen, maar dat heb je dus nog een draagbare lader voor nodig. :?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• kepler
TucanoItaly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:57:
@Gonadan Om je een idee te geven; vanochtend was ik veel te vroeg bij m'n klant en ging 30 minuten pitten. Het bereik was teruggelopen van 120 naar 118 km. Dat is dus in een Renault Zoe met een ~40 kWh accu. De climate control stond op 23oC. Dat is dus in een uur ca. 2% van het bereik. Maar ja, omdat het bereik 200+ km is, merk je dat gewoon niet. Tenzij je bereik natuurlijk heel krap is voor je dagelijkse route.

Voorverwarmen is echt ideaal, zeker in de winter! Vijf minuten voor ik weg ga druk ik op het knopje en zodra ik instap is de auto ontdooit en lekker warm :D
Ik denk dat het wel iets zal schelen voor het bereik, je warmt immers op van <5 graden in de winter naar 20 graden. Bij voorverwarmen is hij ook echt vol warmte aan het blazen, dus dat zal best wat vermogen kosten. Alhoewel uiteindelijk maar een aantal km bereik gok ik

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

greatgonzo schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:52:
- je hebt geen andere energiebron.. dus ja...alles gaat van dezelfde penlight..
.
Maar dat is bij benzine toch ook? Alles komt al dan niet indirect uit de tank. Dus feitelijk heeft daar ook alle verbruik invloed op het bereik toch?
- en verwarmen kost stroom inderdaad... advies is dus vaak een auto met warmtepomp te nemen (verbruikt minder energie), en als het even kan ook stoelverwarming. Met stoelverwarming hoef je het interieur niet zo op te stoken, scheelt weer accucapaciteit.
Ik vermoed dat m'n drie jarige dochter daar anders over denkt. :P

• mux

mux

99% efficient!

pmiddeld schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Oei! En dat met 80 km/u achter een vrachtwagen? :+
Veel stadsverkeer en op de snelweg waar mogelijk wel achter de vrachtwagen (als ik het doe is het cool), maar dat lukt misschien maar ~35% van de tijd. Verder los en ~90-95km/h.

Ik denk dat er daadwerkelijk een sterke fiscale case te maken is voor het kopen van zuinige winterbanden... Daarentegen kan ik met deze bandjes (meestal) wel voluit optrekken in de kou met nat wegdek.

• daemonix
  • Niet online
Verwarmen bij een ICE is restwarmte van de motor (het inefficiente verbranden van benzine levert meer warmte dan voortbewegingsvermogen).

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Gonadan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:10:
Dat is dan als hij nog aan een lader hangt neem ik aan?
Yep.
Oh moet je dat er ook nog bij kopen? Ik dacht dat je echt gewoon aan het stopcontact kon hangen, maar dat heb je dus nog een draagbare lader voor nodig. :?
Yup, moet je er bij kopen bij de Zoe (en volgens mij bij de meeste EV's). Nou is het zo dat BMW een tijdlang die dingen standaard bij de i-series leverde, en ze staan dus relatief goedkoop op eBay (250 euro i.p.v. de 700 euro die Renault schijnt te rekenen).

Het is eigenlijk bedoeld voor uitzonderlijke situaties. Ten eerste laadt het heel langzaam, en ten tweede is het heel inefficient. De precieze elektrische details weet ik niet, maar de conversie van 230V naar de benodigde 400V is in het geval van de Zoe zodanig dat je de helft van de energie weggooit of zo. Andere auto's zouden zomaar beter kunnen zijn, geen idee.

Renault Zoe Q90

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Ofwel, als je thuis wilt laden moet je echt wat aanleggen of zo'n ding lopen. Heb je zo'n ding niet dan wordt bij oma erin pluggen ook niets. Dat klinkt weer minder leuk. :P

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 02:08
TucanoItaly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:26:
[...]

Yep.

[...]
Het is eigenlijk bedoeld voor uitzonderlijke situaties. Ten eerste laad het heel langzaam, en ten tweede is het heel inefficient. De precieze elektrische details weet ik niet, maar de conversie van 230V naar de benodigde 400V is in het geval van de Zoe zodanig dat je de helft van de energie weggooit of zo. Andere auto's zouden zomaar beter kunnen zijn, geen idee.
De Zoe gebruikt de motor inverter als interne AC -> DC lader. Uniek concept maar niet efficient bij lage vermogens.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:16
Gonadan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:28:
Ofwel, als je thuis wilt laden moet je echt wat aanleggen of zo'n ding lopen. Heb je zo'n ding niet dan wordt bij oma erin pluggen ook niets. Dat klinkt weer minder leuk. :P
Ik heb er nog een "over", met type 1 stekker. Had op de een of andere manier twee bij mijn vorige auto en daarvan is er één met de auto meegegaan.
Maar dat even inpluggen op een gewoon stopcontact doet niet heel veel. Dacht dat die lader tot max 12A kan. Meestal kunnen ze ook nog langzamer laden om de de groep niet te overbelasten.

Volgens mij moet er in de nieuwe auto ook één bijzitten, maar dan met type 2 stekker.

Brains wijzigde deze reactie 07-02-2019 13:43 (6%)

• Tassadar32
  • Laatst online: 23:03
De Outlander PHEV heeft deze Schuko granny charger ook altijd meegeleverd gehad.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD EAP | TNM Lolo 3.7kW

• Deveon
  • Niet online
Bij Tesla krijg je hem ook standaard erbij. Ben eigenlijk verbaasd dat dit blijkbaar niet standaard is voor een BEV.

• prettig
Deveon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Bij Tesla krijg je hem ook standaard erbij. Ben eigenlijk verbaasd dat dit blijkbaar niet standaard is voor een BEV.
Vroeger met kleinere accu en weinig laders had je er nog wat aan, nu niet zo vaak meer nodig (ik hem hem in die jaren denk 2x gebruikt). Net als het 20m verlengsnoer dat in de frunk ligt (1x gebruikt om te testen). Meer fijn-dat-ik hem heb voor het-geval-dat.

• kepler
Deveon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Bij de Zoe heb ik hem erbij kunnen kopen voor 150 euro (via Bleeker in Purmerend), op dit moment laad ik hem 's nachts via de Granny lader (nog geen andere optie). Duurt wel lang, maar hij komt makkelijk vol. In 10u laden is hij van 30% naar 100% gegaan.

Maar even nagerekend, hij heeft dus 16kWh geladen. Echter doet hij er 10u over met 2.4kW... Dat is inderdaad niet heel efficient :') (er vanuit gaande dat de Granny altijd 10A trekt). Maar snel de laadpaal laten aanleggen :D

• daemonix
  • Niet online
Bij Hyundai en Kia krijg je hem er gewoon bij.

• daboytim
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-02 11:13
Ik heb hem bij mijn jaguar ook gewoon erbij gekregen. Nog nooit gebruikt.

• Khayma
Same bij de e-golf. Op kantoor laad ik met een granny charger. Ding staat lekker binnen in de loods te laden. Hij staat toch stil dus dan maar laden.

• pmiddeld
Yup, moet je er bij kopen bij de Zoe (en volgens mij bij de meeste EV's). Nou is het zo dat BMW een tijdlang die dingen standaard bij de i-series leverde, en ze staan dus relatief goedkoop op eBay (250 euro i.p.v. de 700 euro die Renault schijnt te rekenen).
Bij Hyundai zit-ie standaard bij de prijs inbegrepen, maar dat is uiteindelijk natuurlijk ook niet gratis. In ieder geval geen onverwachte tegenvaller :)

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 13:11
Elke auto heeft een lader voor het normale stopcontact alleen de tesla heeft ook nog een 3 fase lader zodat je volle snelheid kan laden zonder laadpaal.

Alleen plugin hebben soms geen kabels. Maar alle EV's.

Maar goed de granny charger werkt best goed eigenlijk voor de leaf voor de telsa wat minder moet ik soms even aan de supercharger maar een groot issue is het niet.

Maar goed niets is gratis en de laders /kabels zitten gewoon in de prijs berekend maar het is in iedergeval inclusief zodat het geen keuze is je zal hem maar nodig hebben en niet gekocht hebben.....

De granny charger voor ons was ideaal op vakantie gewoon bij het huis in geplugged. Zeker in frankrijk zijn de stoppen redelijk hoge ampere.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23-02 08:49
Granny is toch een standaard accessoire neem ik aan? Bij mij zat ie er ook standaard bij.

Naam is trouwens niet Granny omdat ie zo langzaam is, maar Granny zodat je óók bij oma thuis kunt laden.

Ik zou er nòg wel één willen, maar vind 'm te duur nog tov een echte paal.

Nu Granny ik nog op 't werk. Dus sleep ik 'm altijd mee. Moet sneller kunnen. Gewoon een vaste kabel met type 2 voor de deur.

Maar tja. Kosten. Dubbeltjes omdraaien.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• Deveon
  • Niet online
MeZZiN schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:46:
Elke auto heeft een lader voor het normale stopcontact alleen de tesla heeft ook nog een 3 fase lader zodat je volle snelheid kan laden zonder laadpaal.
Alleen de adapter krijg je er tegenwoordig niet meer bij.. Ze schijnen optioneel bij de Service Center nog wel verkrijgbaar te zijn. Als ik verder lees lijkt het zelfs of de standaard lader géén 3 fase meer is..
Om driefasig op te laden op rode industriële stopcontacten (11 kW) kunt u een afzonderlijke kabel aanschaffen: de Mobile Connector met snoer. Deze extra kabel zal als accessoire verkrijgbaar zijn bij Service Centers.
En
*All Tesla cars produced before 3 December 2018, have received the first generation Universal Mobile Connector with a domestic adapter and an industrial adapter based upon the country of delivery. Adapters from different generations of Mobile Connectors are not compatible.

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 18:26
de eerste "officiele" tesla model 3 in europa

https://twitter.com/FredC...tatus/1093545311518248962

• Guia
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 23-02 08:16
daemonix schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:47:
Naar Schotland? Je gaat eerst nog heel Engeland door. :) Hele rondreis ga je maken. Wel leerzaam staatje, dank daarvoor.
Ja is nog best een uitdaging. De Ecotricity (eigenlijk alle snelladers langs de snelweg) kunnen niet communiceren met de Kona :( en laden dus niet. Maar misschien is dat dan wel opgelost. Het zou ook moeten kunnen met de diverse gratis snelladers (vaak van Lidl) max afstand is dan 300km. En Instavolt zou je gewoon moeten kunnen betalen met je bankpas...
Dit trouwens een erg handige site voor de UK https://www.zap-map.com/live/
Proton_ schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:26:
[...]

Ik vermoed dat een klein bagagekarretje zuiniger is dan een dakkoffer (@Hyundai: hint, hint), dat was bij mijn Twingo ook.
Waarom niet via Hull? :)
Ja zou ook kunnen, maar we zeilen vaak al op zee en wilden eigenlijk met de treintunnel. Het is ook een stuk goedkoper als je gaat rijden. IJmuiden - Newcastle is retour ongeveer € 1.000,- . Hull weet ik zo niet. En de hond gaat ook mee, is wat lastiger op de boot. Maar vakantie is ook avontuur en begint voor ons thuis al.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 17:53
Tom Paris schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:39:
[...]

Is Entega LadeNetz? Dan kan ik het wel testen.
Nope. Entega is LastMileSolutions. Wel aardig om te testen maar het gaat geen verschil in tarief opleveren.

Zoe is volgens mij de enige EV waarbij de Granny charger NIET standaard wordt meegeleverd.

Dit heeft een historische oorzaak, Renault had bij de eerste versies dit niet in hun portfolio opgenomen. Na hevige protesten van Zoë eigenaren hebben ze een jaar nadat de eerste Zoe van de band afrolde alsnog de 10A Granny Charger in hun aanbod opgenomen, wel tegen een pittige prijs, iets van €650,- ofzo. In Frankrijk hebben ze nog even een Green-up wandcontactdozen met magneetrelais geprobeerd te introduceren, (die schakelt de Franse Granny charger naar een whopping 14A) maar dat is nogal geflopt (en werd bovendien ook vaak ge-life-hacked in landen zonder die green-up wandcontactdozen door een magneet op de stekker te leggen, zie Youtube).

Hachy wijzigde deze reactie 07-02-2019 20:57 (57%)

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 17:53
In Duitsland gaan de verkopen van BEV's in Januari overigens een stuk beter: 799 Zoe's en 746 eGolf's... er is daar recent een subsidiepot geopend dus dat zal er wel mee te maken hebben:

https://twitter.com/ZoePionierin/status/1093517678684368896

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 22:38
Vandaag verschenen op VRT NWS: Wat als alle auto's elektrisch worden?

https://www.vrt.be/vrtnws...HW3pd-Z367ReRbKZtHeFQzY5E

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

[...]
Het is eigenlijk bedoeld voor uitzonderlijke situaties. Ten eerste laadt het heel langzaam, en ten tweede is het heel inefficient. De precieze elektrische details weet ik niet, maar de conversie van 230V naar de benodigde 400V is in het geval van de Zoe zodanig dat je de helft van de energie weggooit of zo. Andere auto's zouden zomaar beter kunnen zijn, geen idee.
Andere elektrische auto's idem en de meeste kunnen op AC ook nog eens slechts een fase laden. Die conversie is zal toch echt niet zo inefficiënt zijn dat je de helft weggooit maar elke conversie geeft verlies; bij bijvoorbeeld PC voedingen zal dat hier denk ik meer bekend zijn.
kdeboois schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:28:
[...]

De Zoe gebruikt de motor inverter als interne AC -> DC lader. Uniek concept maar niet efficient bij lage vermogens.
Niet efficiënt bij lage vermogens is volgens mij vooral in de zin van blindvermogen maar dat betaal je als particulier toch niet voor en het resterende nadeel is dan tijdsduur. Op 14a of meer laden zal beter gaan dan de minimale 6 of 8 bijvoorbeeld.
Met CanZE kun je het laadproces beter volgen en zie je bijvoorbeeld wel wat er aan dc stroom wordt geladen.
Mijn "granny cable" kan gewoon worden ingesteld op 16a en is dan niet anders dan een vast laadpunt met dat vermogen. Er zijn er ook die met meer fases kunnen werken zoals juice-booster.

https://pushevs.com/2016/...charging-time-efficiency/

• JayPe
Een zonnepaneel heeft een piekvermogen van zowat 150 W per vierkante meter. Helaas produceert een zonnepaneel slechts in uitzonderlijke omstandigheden zijn maximale vermogen; enkel op de meest zonnige dagen en enkel op de middag lukt dat. In de praktijk zal een zonnepaneel slechts 1.000 uren per jaar op zijn maximale capaciteit kunnen werken en dus per jaar per vierkante meter slechts 150 kWh stroom leveren.

Wat?

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:25
Het zit iets anders verdeeld, maar 150wattpiek per m2 = 150 kWh p jaar klopt wel ( bij gunstige oriëntatie )
Is dus 750-1000 km p m2

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• JayPe
BarryH schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 06:58:
Het zit iets anders verdeeld, maar 150wattpiek per m2 = 150 kWh p jaar klopt wel ( bij gunstige oriëntatie )
Is dus 750-1000 km p m2
Dàt klopt wel ja,
maar met de woordje " dus " in de laatste zin maakt dat ik de schrijver niet meer serieus kan nemen. Hij heeft wel geluisterd maar het niet begrepen.

1000 maximale zonne uren komt ook al niet overeen met de jaaropbrengst. Dat kan alleen als een paneel helemaal niets doet als de zon niet z'n maximale instraling zou hebben. Maar dan doet het paneel 't gewoon ietsje minder.

Waarom schrijft hij niet: " Een zonnepaneel met een maximale opbrengst van 150W/m2 brengt ongeveer 150kWh op jaarbasis op. En dus moeten alle daken in heel België vol liggen willen we in de energiebehoefte van onze auto's voorzien "?

Het is een semi wetenschappelijk artikel, met een paar basale foutjes waardoor ik er geen vertrouwen meer in heb of de andere getallen die ik niet kan controleren ook naar enigzins kloppen.

• kdeboois
bite schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 23:55:
[...]
Niet efficiënt bij lage vermogens is volgens mij vooral in de zin van blindvermogen maar dat betaal je als particulier toch niet voor en het resterende nadeel is dan tijdsduur. Op 14a of meer laden zal beter gaan dan de minimale 6 of 8 bijvoorbeeld.

https://pushevs.com/2016/...charging-time-efficiency/
Volgens mij bedoel je dat de PFC relatief meer energie kost en daarom de efficiency drukt. Je mag tegenwoordig echt niet meer een paar kW uit het stopcontact trekken zonder PFC, of ik moet een grote ontwikkeling gemist hebben.

• mux

mux

99% efficient!

kdeboois schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:17:
[...]

Volgens mij bedoel je dat de PFC relatief meer energie kost en daarom de efficiency drukt. Je mag tegenwoordig echt niet meer een paar kW uit het stopcontact trekken zonder PFC, of ik moet een grote ontwikkeling gemist hebben.
Ha, hier kan ik wat over zeggen. De Zoe is een doorn in het oog van elke vermogenselektronicus die aan elektrische auto's werkt.

Zoals gezegd gebruiken ze de motorinverter én motorinductie als dc/dc converter voor het laden, waardoor er geen discrete on-board charger nodig is. Dit betekent helaas ook dat er letterlijk geen PFC op zit, en nauwelijks filtering.

Voor degenen die wat van voedingen weten: een traditionele full bridge SMPS, wat er in de Zoe zit, is op z'n efficiëntst tussen 50-80% van zijn nominale uitgangsvermogen. Daaronder gaat het hard achteruit, want naarmate de stroomsterkte in je inductor/trafo lager wordt, wordt het percentage ripple groter totdat je in discontinuous conduction mode zit wat gepaard gaat met hoopjes noise en hoge hysterese-verliezen.

Dit is waarom de 'krachtigere' 43kW-ladende Zoe zo veel minder efficiënt is bij 2.3kW: hij draait op een véél lager percentage van maximaal vermogen, dus hij is veel minder efficiënt.

En dit is ook waarom de Zoe zo'n gedoe is bij een hoop laadpalen; de hoeveelheid noise, superlage power factor en hoge distortion (hangt met elkaar samen) fuckt met een hoop laadpaalelektronica. Vrijwel alle palen met puur analoge stroommeting kunnen geen Zoe trekken, want ondanks dat hij wel *gemiddeld* 11kW trekt, trekt hij een deel van de sinus 30kW en de rest van de tijd bijna 0. Dan tript ofwel de overstroombeveiliging, ofwel de end-of-charge cutoff van de paal.

En dit is waarom er dedicated chargers in de meeste auto's zitten :)

• Deveon
  • Niet online
Net meegeluisterd bij de garage: “Nee meneer, de verwarming van uw Leaf werkt goed. Het is net zoals bij een regulier motor dat eerst de motor warm moet worden voordat de auto de cabine kan verwarmen”. 8)7
Wat completere cijfers voor de autoverkopen in Nederland van januari op CleanTechnica.

De 653 e-Golf verkopen en 536 Hyundai Kona verkopen zijn een opsteker. Er zijn zelfs als 155 Kia Niro elektrisch uitgeleverd.

• kepler
mux schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:28:
[...]

Ha, hier kan ik wat over zeggen. De Zoe is een doorn in het oog van elke vermogenselektronicus die aan elektrische auto's werkt.

Zoals gezegd gebruiken ze de motorinverter én motorinductie als dc/dc converter voor het laden, waardoor er geen discrete on-board charger nodig is. Dit betekent helaas ook dat er letterlijk geen PFC op zit, en nauwelijks filtering.

Voor degenen die wat van voedingen weten: een traditionele full bridge SMPS, wat er in de Zoe zit, is op z'n efficiëntst tussen 50-80% van zijn nominale uitgangsvermogen. Daaronder gaat het hard achteruit, want naarmate de stroomsterkte in je inductor/trafo lager wordt, wordt het percentage ripple groter totdat je in discontinuous conduction mode zit wat gepaard gaat met hoopjes noise en hoge hysterese-verliezen.

Dit is waarom de 'krachtigere' 43kW-ladende Zoe zo veel minder efficiënt is bij 2.3kW: hij draait op een véél lager percentage van maximaal vermogen, dus hij is veel minder efficiënt.

En dit is ook waarom de Zoe zo'n gedoe is bij een hoop laadpalen; de hoeveelheid noise, superlage power factor en hoge distortion (hangt met elkaar samen) fuckt met een hoop laadpaalelektronica. Vrijwel alle palen met puur analoge stroommeting kunnen geen Zoe trekken, want ondanks dat hij wel *gemiddeld* 11kW trekt, trekt hij een deel van de sinus 30kW en de rest van de tijd bijna 0. Dan tript ofwel de overstroombeveiliging, ofwel de end-of-charge cutoff van de paal.

Ik heb (tot nu toe) nog geen problemen gehad met mijn Zoe (R240) bij een laadpaal.

Zoals gezegd laad ik dus nu thuis met de Granny Charger en dat is dus maar 60% efficient. Betekend dat echt dat ik als ik 10kWh heb geladen in de accu, dat me dat dan 16kWh heeft gekost (daar heb ik zelf nog niet naar gekeken)? Zo ja, waar blijft die 6kWh dan, warmte? Of werkt het anders?

Als ik dadelijk met 7.4kW thuis ga laden, betaal ik dan dus ook minder voor een volle accu omdat de Zoe dan efficienter kan laden? Of alleen qua tijd?

Ik heb weinig verstand van elektra, maar wel benieuwd :D

• JayPe
Water en stroom, das niet perse een goeie combi toch?

M'n autootje klotst! Ergens staat er water in m'n auto. Morgenochtend first thing langs de vw dealert

Denk je dat dit condens is of wat anders? Toevallig de ruitensproeiervloeistof in de kofferbak omgevallen?

Normaal gesproken zitten er in de onderzijde van de deuren kleine gaatjes voor het afvoeren van het water, als deze dicht zitten krijg je dit geklots. Check even met een tandenstoker of sate prikker.

• Stephanoff
  • Laatst online: 22:41
JayPe schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:06:

M'n autootje klotst! Ergens staat er water in m'n auto. Morgenochtend first thing langs de vw dealert
Ongeveer 7 jaar geleden reed ik een normale up en die klotste ook! Bleek water in de dorpel bij de deuren te zitten. Hebben ze gaatjes in geboord en sindsdien had ik er geen last meer van. Maar dat is ff geleden, lijkt mij dat ze deze designflaw al verbeterd moeten hebben...

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• JayPe
Stephanoff schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:22:
[...]

Ongeveer 7 jaar geleden reed ik een normale up en die klotste ook! Bleek water in de dorpel bij de deuren te zitten. Hebben ze gaatjes in geboord en sindsdien had ik er geen last meer van. Maar dat is ff geleden, lijkt mij dat ze deze designflaw al verbeterd moeten hebben...
Ben ermee bekend zelfs. Eerste modellen up! hadden het al. Afwateringsgaatjes zijn verbeterd en veranderd. Maar goed: exemplarisch kan het natuurlijk nog wel voorkomen dat er iets verstopt raakt.

• kdeboois
mux schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:28:
[...]

Dat is dan een mooie loophole of een stevige lobby om door de keuringen te komen.

Zoë zou dus gewoon verboden moeten worden om die reden.

Antieke methodes die weliswaar werken en goedkoop zijn maar naar de toekomst toe voor een boel problemen gaan zorgen.

@bite had gelijk. Gewoon lekker doen want deze inefficiëncy betaal je inderdaad niet zelf.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

JayPe schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:06:
Meestal niet. Daarom verbaas ik mij ook zo over het feit dat er Franse EV's verkocht worden. :Y)

• kepler
Rijbereik elektrische auto in winter tot 50 procent lager

Past goed bij de discussie van gisteren :D

kepler wijzigde deze reactie 08-02-2019 10:35 (20%)

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:21
Tijd om dit onderdeel te maken van het theorie examen?

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23-02 10:55
In het stuk lees ik nergens hoeveel stroom het kost om die 5,1 miljard liter brandstof te maken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:36
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:55:
[...]

In het stuk lees ik nergens hoeveel stroom het kost om die 5,1 miljard liter brandstof te maken.
Dat wordt altijd vergeten.
Batterijen maken kost tonnen energie en vervuilt tig veel meer.

Maar rekening houden met het olie boven halen + de rommel die ze in de grond steken als compensatie, het transporteren hiervan naar raffinaderijen, het raffineren ervan, vervoeren naar tankstations, de 50%? efficientie van een brandstofmotor...
Dit heb ik nog nooit gehoord in het hele vergelijkingsverhaal.
Nou ja :/

bottom line wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:09 (3%)

• rodebest
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 00:29
[...]

Als ik deze website mag geloven (ziet er best betrouwbaar uit met bronnen etc.)
IS het ongeveeer 4.5-6kwh per gallon/3.8 liter. Dus 1.2 tot 1.6kwh per liter.
Een tesla (meest onzuinige) zou rond de 5km per kwh kunnen rijden waardoor je dus 6 tot 8km kan compenseren per liter brandstof.

Die 5.1 miljard liter brandstof kost dus ongeveer 6.12 tot 8.16TWh.
Als we puur de vrt pakken missen we dus ongeveer 10TWh die extra opgewekt moet worden.

Ik zie een verhoging van 10% energieverbruik overigens niet als probleem. Zeker niet aangezien ze opeens doen alsof het niet anders kan dan met windmolens of zonnepanelen. Een gascentrale is ook al beter dan een berg slecht onderhouden auto'swaar de EGR is uitgeschakeld want die is toch alleen maar onhandig.

• jongf7
  • Laatst online: 18:17

Sinds gister mag ik echt mee doen in dit topic :)

Dit is het eerste elektrisch rijden dat ik doe sinds een weekje een ampera-e vorig jaar. De ervaring is tot nu toe super.
Nu snel zorgen dat ik thuis een beetje degelijk kan laden, het ging vanacht met 17km/uur op het stopcontact.

jongf7 wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:32 (6%)

• JayPe
jongf7 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:12:
[Afbeelding]

Sinds gister mag ik echt mee doen in dit topic :)

Dit is het eerste elektrisch rijden dat ik doe sinds een weekje een ampera-e vorig jaar. De ervaring is tot nu toe super.
Nu snel zorgen dat ik thuis een beetje degelijk kan laden, het ging vanacht met 17km/uur op het stopcontact.
Whoooop WHooop.

Das is volgens mij de eerste model 3 hier op 't forum.

• daemonix
  • Niet online
De geluksvogel. :) Een van de eerste M3's sowieso.

Gefeliciteerd!

Oei! Nog niet als verzekerd geregistreerd...

Gestolen Nee
Geëxporteerd Nee
WAM verzekerd Nee
Verbod voor rijden op de weg Nee

Misschien je nummerbord even maskeren?

Huh? Maar 65 kW nominaal?

Nominaal continu maximumvermogen 65 kW

daemonix wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:22 (68%)

• Norckon
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:39
daemonix schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:16:
Huh? Maar 65 kW nominaal?
Nominaal continu maximumvermogen 65 kW
Ik weet niet waar dat getal vandaan komt, maar bij mijn X is het ook anders dan verwacht: 79 kW.

• jongf7
  • Laatst online: 18:17
Het is idd. een van de eerste. De mensen op de foto's die Tesla op twitter heeft gezet herken ik (bijna) allemaal als mensen die me uit stonden te zwaaien toen ik naar buiten reed. Blijkbaar heb ik niet lief genoeg in de camera gekeken.

• JayPe
daemonix schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:16:
De geluksvogel. :) Een van de eerste M3's sowieso.

Gefeliciteerd!

Oei! Nog niet als verzekerd geregistreerd...
Dàt is bij vlam nieuwe auto's altijd zo. Gaan een paar dagen overheen voor het bij de RDW zichtbaar is. Chill. Groene kaart heeft ie vast óók nog niet. Maar verzekerd is ie vast wel hoor.

JayPe wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:59 (8%)

• Mylan Piron
[...]

Zal toch nog niet eens het equivalent van 1 kerncentrale zijn vermoed ik?

Edit: vraag is hierboven beantwoord, heb een refresh gemist blijkbaar :+

Mylan Piron wijzigde deze reactie 08-02-2019 12:09 (11%)

Mylan Piron schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:07:
[...]

Zal toch nog niet eens het equivalent van 1 kerncentrale zijn vermoed ik?

Edit: vraag is hierboven beantwoord, heb een refresh gemist blijkbaar :+
De hoeveelheid elektriciteit an sich is niet extreem voor de productie, maar je hebt wel een compleet verlicht bedrijventerrein. Voor het kraken wordt met name gas gebruikt, daar gaat de meeste energie in zitten.

Hoe je het ook wend of keert, er gaat enorm veel energie in zitten, ongeveer 20%.

• Mylan Piron
databeestje schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:25:
[...]

De hoeveelheid elektriciteit an sich is niet extreem voor de productie, maar je hebt wel een compleet verlicht bedrijventerrein. Voor het kraken wordt met name gas gebruikt, daar gaat de meeste energie in zitten.

Hoe je het ook wend of keert, er gaat enorm veel energie in zitten, ongeveer 20%.
Zal inmiddels ook wel een groot deel LED-verlichting zijn zeker?
Mylan Piron schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Zal inmiddels ook wel een groot deel LED-verlichting zijn zeker?
Ja, hallo, het is geen aanbesteding in de openbare ruimte ofzo. ;)

Zo lang het geel licht is kan je uitgaan van lage druk natrium gas lampen.

• mux

mux

99% efficient!

Het hele verhaal. Wel helemaal lezen, anders kun je het verkeerd interpreteren:

https://greentransportati.../gasoline-costs-6kwh.html

• Mylan Piron
databeestje schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:47:
[...]

Ja, hallo, het is geen aanbesteding in de openbare ruimte ofzo. ;)

Zo lang het geel licht is kan je uitgaan van lage druk natrium gas lampen.
Vind anders ook genoeg afbeeldingen van raffinaderijen met wit licht :P

Hebben natrium gaslampen zo'n laag rendement dan?

Mylan Piron wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:07 (8%)
Reden: Typo

• pmiddeld
databeestje schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:56:
Wat completere cijfers voor de autoverkopen in Nederland van januari op CleanTechnica.

De 653 e-Golf verkopen en 536 Hyundai Kona verkopen zijn een opsteker. Er zijn zelfs als 155 Kia Niro elektrisch uitgeleverd.
Outlander 300+ stuks? Da’s best veel!

pmiddeld schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Outlander 300+ stuks? Da’s best veel!
Ik heb het eerder gezegd, het is gewoon een hele bruikbare grote auto. En het 2019 model zit onder de 50 gram CO2/km waardoor deze in het halftarief van de MRB valt.

• prettig
databeestje schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:31:
[...]

Ik heb het eerder gezegd, het is gewoon een hele bruikbare grote auto. En het 2019 model zit onder de 50 gram CO2/km waardoor deze in het halftarief van de MRB valt.
Mee eens, als die volledig elektrisch was geweest :)
Hij is er alleen uit omdat de bijtelling nu veel te hoog is.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:16
databeestje schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:31:
[...]

Het is een echte Lease Bak toch, bijtelling technisch helemaal niet interessant meer?

• Tassadar32
  • Laatst online: 23:03
BasvanS schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:56:
[...]

Het is een echte Lease Bak toch, bijtelling technisch helemaal niet interessant meer?
Ja, bijtellingstechnisch niet meer interessant. Maar nu EV laden wat algemener aan het worden is en het prijsverschil tussen PHEV en ICE versies van de Outlander niet zo groot meer is kan de brandstofbesparing (indien goed gebruikt) het ook prima een aantrekkelijke auto voor particulieren maken. En zelfs in de lease is het nog een grote, doch goedkope auto. Er zijn ook zat bedrijven die een uitstootnorm hanteren en dan kan dit ook best een van de weinige SUV's zijn die mogen.

Tassadar32 wijzigde deze reactie 08-02-2019 14:01 (15%)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD EAP | TNM Lolo 3.7kW

• prettig
BasvanS schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:56:
[...]

En waar denk je dat die andere 99% (de niet EV rijders) van de leaserijders in rijdt ?
- Hybrids en ICE's aan 22%.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:16
prettig schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:59:
[...]

En waar denk je dat die andere 99% (de niet EV rijders) van de leaserijders in rijdt ?
- Hybrids en ICE's aan 22%.
Wat ik bedoel te zeggen - de Outlander zat in de 7/14% in het verleden, wat het een mooie optie maakte. nu is het gewoon 22% net als de rest.

Had verwacht dat hij veel lager zou staan. Per maand worden zo'n 800 golfjes verkocht, dan vind ik dat wel heel veel Outlanders hoor!

• daemonix
  • Niet online
Of heel weinig golfjes...

• prettig
BasvanS schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:03:
[...]

Wat ik bedoel te zeggen - de Outlander zat in de 7/14% in het verleden, wat het een mooie optie maakte. nu is het gewoon 22% net als de rest.

Had verwacht dat hij veel lager zou staan. Per maand worden zo'n 800 golfjes verkocht, dan vind ik dat wel heel veel Outlanders hoor!
Veel bedrijven hebben gewoon nog geen EV lease policy en dus mag je kiezen uit hybrid/Ice en dan is de outlander helemaal niet zo gek (erg praktische auto, relatief goedkoop en zuinig muv de snelweg).
Kan hele gezin in met bagage, dak-koffer erop, sleurhut erachter.....o ja en betrouwbaar....

38.000 stuks in 5 jaar.... best nog populair.

• pmiddeld
BasvanS schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:03:
[...]

Ik vond het ook vreemd. Op een andere site stond dat er in december vorig jaar nog maar 12 geregistreerd werden. En nu weer zoveel? 8)7

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

bottom line schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:08:
Dat wordt altijd vergeten.
Batterijen maken kost tonnen energie en vervuilt tig veel meer.

Maar rekening houden met het olie boven halen + de rommel die ze in de grond steken als compensatie, het transporteren hiervan naar raffinaderijen, het raffineren ervan, vervoeren naar tankstations, de 50%? efficientie van een brandstofmotor...
Dit heb ik nog nooit gehoord in het hele vergelijkingsverhaal.
Nou ja :/
Hoeveel energie en vervuiling kost het eigenlijk om elke drie à vier jaar nieuwe auto's te leveren voor die leaserijders? Is dat niet ook een beetje zonde? :P

Pagina: 1 ... 54 ... 60 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True