Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:06

mux

99% efficient!

Leaf en Zoe zijn allebei ook ground-up gebouwd als EV. Er worden allerlei onderdelen gedeeld tussen de auto's (Leaf deelt veel onderdelen met de Juke, Zoe met de nieuwe Clio/clio shooting brake), maar de auto's zijn echt geen conversies te noemen. Het gehele dragende plaatwerk is compleet anders tussen bijv. een Zoe en Clio, net als de carrosserie. De gedeelde onderdelen zijn spul als ophanging, knoppen, stoelen, kabelbomen.

De Golf mk7 (o.a.: e-golf, GTE) is ook specifiek ontwikkeld als gedeeld benzine/plug-in platform, en die ontwikkeling gaat terug tot vóór 2010 (in het mk6 tijdperk). En dit deelt weer allerlei zaken met de Audi e-tron modellen en Passat.

En er is niks mis met dingen hergebruiken. IMO is dat juist goed; mensen willen geen raar uitziende auto's, mensen willen hun vertrouwde Corsa/Golf/Clio/DS/C/S-klasse maar dan elektrisch. En als ze een hoop geld uit kunnen sparen met nieuwe carrosserie en losse onderdelen, is dat alleen maar goed - dat drukt de prijs en verkort de ontwikkelingstijd van het eindproduct.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:20
De i3 is wel een extreem voorbeeld: zowat alles is nieuw ontwikkeld aan de i3 destijds (volledige nieuwe kunstof/carbon plaatwerk, carbon en alu ophanging, compleet nieuwe EV techniek, carbon kooi, nieuwe ophanging/velgen, zelfs nieuwe banden laten ontwikkelen en volledig nieuwe fabriek voor opgezet.

Enige wat ik herken is de i-drive knop uit ander bmw's en het logo.

BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), Model 3 besteld, E-niro

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 21:06
Sorry was de i3 vergeten ja oeps maar dat zijn op de tesla na volledige 100% nieuw gebouwde autos met een eigenplatform voor EV en ja de zoe lijkt op een clio maar alles is van de grond opnieuw opgebouwd.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:37
Vergeten jullie nu weer de Volt en de Bolt ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:31
Als je op de Renault site op zoek gaat naar de maten van de Clio dan kun je daar een tekening met maten vinden. Die tekening is exact identiek aan die van de Clio.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
TonVH schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:21:
Als je op de Renault site op zoek gaat naar de maten van de Clio dan kun je daar een tekening met maten vinden. Die tekening is exact identiek aan die van de Clio.
Dat lijkt me vanzelfsprekend..?

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-05 08:22
De e-up is vanaf scratch als EV ontworpen. Eerst met achterwiel aandrijving en de motor achterin. Later toch maar met conventionele aandrijflijn en met de motor voorin.

Nu wil ik niet zeggen dat de e-up niet alsnog gewoon een omgebouwde ICE is, maar toch.
Ik zie het nu 's ochtends als ik 'm laat voorverwarmen. Dan smelt 't ijs ook op de motorkap. Omdat dááronder ergens de dompelaar zit verborgen in het verder standaard hvac systeem van de ICE up!

VW heeft er alles aan gedaan de auto als EV in eerste instantie überhaupt niet te verkopen. Letterlijk was ie lange tijd niet eens te koop, maar alleen te leasen.

Sinds 2013 is er veel veranderd in de EV markt. De Model S kwam toen op de markt. De absolute bovenkant van de markt werd daarmee bedient. De Leaf was er voor de taxibedrijven die alleen zo de concessies konden winnen voor leerlingen vervoer of belbussystemen. De Zoe zag je zelden, maar als, dan als lease constructie met die accu huur ook als veiligheid/vangnet van de fabrikant.

Lease van de complete auto of alleen verhuur van de accu zorgt ervoor dat in deze nieuwe markt de fabrikant nog enigzins invloed heeft op die nieuwe technologie van batterijen/accu's. Net als Opel/Gm dat deed met de EV1.
Nu de techniek zich inmiddels bewezen heeft, durven de fabrikanten meer. Zie Nissan. De snelle degeneratie van de Leaf batterij is toch wel een smetje ( en een gat in de markt voor Muxsan achtige bedrijfjes) en óók rapidgate en coldgate zijn niet zulke goede publiciteitsdingetjes voor Nissan.

Doordat VW niet zoveel EV's heeft verkocht, valt de negatieve publiciteit wel mee. Maar het is toch wel minimaal raar te noemen dat dé benchmark, de Golf, zo'n beperkt bereik op de markt is, en nog verkoopt ook. Naja. Verkoopt. In de lease is ie leuk vanwege de bijtelling maar een Kona of Niro is toch wel echt andere koek voor wat betreft actieradius. De Golf is overigens, anders dan de e-up, in de basis vooral een ICE met een andere bodemindeling om zo plaats te maken voor de accu's. Hoewel de basis al bij de eerste citistromer (Golf mk2 en mk3) ligt, is het vooral een complete auto waarbij de tekentafel een volledig normale auto op ICE basis was.

Long story longer:

Nissan, Renault en alle andere merken die een EV ontwikkelen beginnen niet vanaf scratch. Ook Tesla begon met een omgebouwde Lotus. En BMW? Tja die gingen wel redelijk Full Retard met de i3. Super gaaf. Net als VW met z'n XL1. Je moet er van houden. Toch lovenswaardig om 't dan ook gewoon betaalbaar op de weg te zetten in serie productie.

De incentive om EV's te verkopen is een vreemde. De markt is echt heel sterk in ontwikkeling. Ze kijken naar de eigen markt en de dingen die de concurrentie doet. En dan is er nog de subsidie vanuit overheidswege. Die zorgt voor een rare martk waarbij elke Mitsubishi Outlander PHEV die voor de Europese markt bestemd waren allemaal in Nederland terecht kwamen. En Tesla heeft ook alleen in NL zo'n succes vanwege de bijtelling en regelgeving. Zodra dat veranderd ligt de verkoop van de ene op de andere dag op z'n gat. ( januari cijfers anyone? Ik schat in: 0 Tesla Model S'en )

Het laadnetwerk begint ook in Duitsland ergens op te lijken, de eerste Dikke Duitsers zijn aangekondigd. Over 5 jaar weten we niet wat ons is overkomen. Dan zijn EV's niet meer weg te denken. Elk merk heeft dan meerdere modellen. Van Renault tot Alfa Romeo. Van Volkswagen tot Peugeot.

De overstap van ICE naar EV zal misschien het best geleidelijk verlopen met dubbele modellen: als ICE, PHEV en BEV verkrijgbare modellen. De Zoe zal verdwijnen ten faveure van de Megane EV. Of juist er naar blijven, waarbij de Megane er alleen nog als PHEV zal zijn ipv als Full ICE.

Van Polo tot Passat, van Twingo tot Talisman, van Fiat 500 tot Alfa Romeo Guilia, van Mercedes-Benz A klasse tot Gelande: alle formaten worden elektrisch.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• JayPe
https://www.autoblog.nl/n...sla-kelderen-enorm-119980

iPace:
December 2600
Januari 15

Tesla Model S
December 1500
Januari 15

Tesla Model X
December 1000
Januari 9

Dat is 39 stuks op kenteken gezet in januari 2019 versus een dikke 5000 de maand ervoor.

Dàt zijn de fluctuaties waar EV fabrikanten mee te maken hebben. Een sterk verstoorde markt. Er lastig om daarop je businesscase te bouwen. Zelfs als je een grote speler bent zoals VW.

( de Nederlandse markt is een extreem voorbeeld, maar zo werkt het in de ons omringende landen óók: de Model S en Model X zijn nu ineens totaal niet meer relevante en je kunt er vergif op in nemen dat deze modellen niet lang meer op de markt (van nieuw verkoop) zullen zijn in Nederland.

• prettig
Model 3... de eigen concurrent voor de model S..... die gaat het stokje overnemen in 2019 .......puur bijtelling.

Maar voordat we de bijtellingskorting hadden werden (nog steeds) dure ICE's ook gewoon verkocht/geleased.
Dat blijft zo......en die boeit de bijtelling niet, die nemen wat ze leuk vinden.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-05 11:26

greatgonzo

schit-te-rend!

JayPe schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:43:
https://www.autoblog.nl/n...sla-kelderen-enorm-119980

iPace:
December 2600
Januari 15

Tesla Model S
December 1500
Januari 15

Tesla Model X
December 1000
Januari 9

Dat is 39 stuks op kenteken gezet in januari 2019 versus een dikke 5000 de maand ervoor.

Dàt zijn de fluctuaties waar EV fabrikanten mee te maken hebben. Een sterk verstoorde markt. Er lastig om daarop je businesscase te bouwen. Zelfs als je een grote speler bent zoals VW.

( de Nederlandse markt is een extreem voorbeeld, maar zo werkt het in de ons omringende landen óók: de Model S en Model X zijn nu ineens totaal niet meer relevante en je kunt er vergif op in nemen dat deze modellen niet lang meer op de markt (van nieuw verkoop) zullen zijn in Nederland.
vergis je niet in de Kona en Niro hé. Kan best dat leaserijders nog net voor de 22% bijtelling een +50K auto willen scoren, maar een groot deel zal ook gewoon gewacht hebben tot die twee bestelbaar zijn

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 13:50
De volledig lijst met verkopen van januari staat bij de Bovag weer online

Zoals hierboven had ik de klap in het dure segment wel verwacht.

AUDI E-TRON 2
BMW I3 112
CITROEN C-ZERO 4
HYUNDAI IONIQ 212 (ook hybride)
JAGUAR I-PACE 15
HYUNDAI NEXO 1
NISSAN LEAF 396
OPEL AMPERA-E 83
PEUGEOT ION 3
RENAULT ZOE 237
TESLA MODEL 3 40
TESLA MODEL S 14
TESLA MODEL X 9

Er is weer een enkele waterstof autoverkocht, of in de marketing getrapt, dat is niet duidelijk. Was het niet Vincent Everts die er een paar maanden mee gaat rijden?

Er worden nog steeds Peugeot's en Citroen's verkocht, ik kan mij alleen maar voorstellen dat ze dit nodig hebben voor het halen van de CO2 uitstoot doelen. Al denk ik niet dat deze aantallen genoeg zijn om deze te benaderen.

De Leaf pakt goed door, net als de Zoe. De Hyundai en Kia kan ik niet inschatten vanuit het Bovag rapport, de Opel Ampera-e sukkelt gestaag door, maar gaan ze op deze manier geen spreekwoordelijke oorlog mee winnen.

De Tesla Model 3 zullen vrijwel uitsluitend demo auto's zien die her en der door Europa staan voor pers doeleinden. De boot is er bijna, en dan kunnen er zo maar 300 stuk bijgeschreven worden. Even aangenomen dat er nog een hoop naar Noorwegen door zullen reizen.

Edit: Crap, een irrelevante TOYOTA MIRAI 1 over het hoofd gezien.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

databeestje schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:05:
De Hyundai en Kia kan ik niet inschatten vanuit het Bovag rapport.
Die zijn beiden (Kona en e-Niro) zo goed als “uitverkocht” dit jaar, levering komt bij beiden nu op stoom en zullen tussen de 2000 en 3000 stuks per model worden in totaal dit jaar zover ik weet. De Ioniq loopt ook nog wel. Via de RDW DB is beter na te gaan om welke uitvoeringen het gaat.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:17 (13%)

• Deveon
  • Niet online
JayPe schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:22:
Nissan, Renault en alle andere merken die een EV ontwikkelen beginnen niet vanaf scratch. Ook Tesla begon met een omgebouwde Lotus. En BMW? Tja die gingen wel redelijk Full Retard met de i3.
BMW had ook een vrije uitgebreide pilot met de elektrische 1 serie coupe, welke erg geliefd was bij de bereiders. Volgens mij een bereik van +/- 150 km zonder snellaad functie (snelladers waren er toch niet).
En Tesla heeft ook alleen in NL zo'n succes vanwege de bijtelling en regelgeving. Zodra dat veranderd ligt de verkoop van de ene op de andere dag op z'n gat. ( januari cijfers anyone? Ik schat in: 0 Tesla Model S'en )
Tja, als je €90k kan stuk slaan op een auto dan kan je die aanschaf best een paar maanden naar voren halen. Wie een S of X overwoog heeft dat gedaan en rijdt hem al. Zelfs al kom je er nu achter dat ze bestaan dan zijn ze nog nieuw op kenteken te vinden. Overigens ken ik iemand die overweegt zijn Model S binnenkort weer te verkopen om te vervangen voor een 3. De bijtelling is leuk, maar de besparing op afschrijving is gigantisch.

En zelfs als je in een grot heb gewoond en in de markt bent voor een S of X dan kan het nog interessant zijn, zeker met de nieuwe instapper met software locked 100 kWh batterij (altijd 100% laden en snelladen tot 90%+). Zelfde geld voor de etron en in mindere mate voor de ipace (1 fase laden, dorstig en maar max 100 KW). Een gelijkwaardige Q5, X3, A6 of 5 serie heeft namelijk géén bijtelling voordeel tot 50k en natuurlijk alle andere voordelen van een EV die ik hier niet hoef te herhalen.

PS: leuk stukje achtergrond over de e-UP trouwens. Dacht altijd dat het een comfortabel alternatief was op de 107, c1 en Aygo.
De Tesla Model 3 zullen vrijwel uitsluitend demo auto's zien die her en der door Europa staan voor pers doeleinden. De boot is er bijna, en dan kunnen er zo maar 300 stuk bijgeschreven worden. Even aangenomen dat er nog een hoop naar Noorwegen door zullen reizen.
Een bron moet ik schuldig blijven, maar ik kan mijn herinneren ergens gehoord te hebben dat één van de schepen direct naar Noorwegen gaat. Of dat bovenop die 3000 p/w is weet ik niet.

Daarnaast zijn ze ook druk om zoveel mogelijk Tesla China in te pompen voordat op 1 april de import op auto’s omhoog gaat vanwege de handelsoorlog.

Deveon wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:28 (36%)

• Alexander6501
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 16:29
Hoeveelheid (snel)laadpalen mag van mij snel meer worden met dit weer. Afgelopen donderdag met volgeladen Ioniq haalde ik Amsterdam-Rotterdam retour (150 km) niet eens. Tussendoor waren de laadpalen van de universiteit (8 stuks in totaal) allemaal bezet en op de A4 staan er tussen Den Haag en Amsterdam welgeteld 3 CCS laders in totaal. Deze waren uiteraard allemaal bezet. Uiteindelijk bij de Shell Recharge geladen, in totaal ~35 minuten extra reistijd, met nog mazzel dat er een aantal andere EVs verder reden. Dit was me nog niet eerder gebeurd en hoop dat het ook niet vaker gebeurt ;) Overigens staat de snellader van Shell zo gepositioneerd dat er onmogelijk 2 auto's tegelijk kunnen laden (DC en AC).

Waar zijn de extra laders van Fastned gebleven eigenlijk? Zie dat Allego wel 4x 175 kW aan de A4 toegankelijk van beide kanten aan het bouwen is.

• mux

mux

99% efficient!

Wij zijn zojuist in Pijnacker langs de locatie van de nieuwe Lidl gereden en guess what... ze hebben borden opgehangen van hun snelladers. Volgens een nieuwsbericht in de lokale pers gaat hij woensdag open. Die lader gaat regelmatig door ons gebruikt worden :)

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-05 12:55
enig idee hoeveel smart fortwo electric drives en/of smart fortwo/forfour EQs?

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:31

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken

Doordat VW niet zoveel EV's heeft verkocht, valt de negatieve publiciteit wel mee. Maar het is toch wel minimaal raar te noemen dat dé benchmark, de Golf, zo'n beperkt bereik op de markt is, en nog verkoopt ook. Naja. Verkoopt. In de lease is ie leuk vanwege de bijtelling maar een Kona of Niro is toch wel echt andere koek voor wat betreft actieradius. De Golf is overigens, anders dan de e-up, in de basis vooral een ICE met een andere bodemindeling om zo plaats te maken voor de accu's. Hoewel de basis al bij de eerste citistromer (Golf mk2 en mk3) ligt, is het vooral een complete auto waarbij de tekentafel een volledig normale auto op ICE basis was.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe VW modellen.

Ik wil prima over naar EV, maar het bereik is wel een dingetje. De e-Golf is voor mij (net) te weinig. Tuurlijk, 1000km op een accu is leuk, maar onredelijk. En eerlijk is eerlijk: Ook niet nodig.

Maar de 160-180km van een E-golf in de ergste omstandigheden (snelweg, winter) vind ik dan weer te weinig.

In mijn geval wacht ik nog op de nieuwe modellen. WG wil perse Volkswagen. De E-Niro was geen optie (Die had ik zelf wel gewild, beter bereik, meer vermogen, ruimer enz) maar dat was geen VW....

Afwachten wat de Neo of de Crozz gaan doen. Die lijken me - an sich - wel interessant. Maar ook voor mij: Doe maar een normale auto. Niet een ding met ronddraaiende stoelen en een cockpit van een ruimtevaartschip, nee. Gewoon conventioneel en een bank achterin.

• JayPe
Tot nu toe, vanaf 1974 af aan, heeft VW zich altijd nog bewezen als mega traditioneel en conservatief. Als er innovatie in zat, dan was het techniek die toch wel verpakt was in een ultieme niemand tegen het hoofdstoot jasje.

Ik verwacht grote stappen in accu capaciteit. Een verdubbeling in capaciteit tov de capaciteit in 2013 is inmiddels al mogelijk. Formaat Golf met 225km winterbereik is echt wel mogelijk. Hoeft dan echt niet Neo te heten. Gewoon e-golf en klaar.

En hoeft ook niet bijzonder te zijn. Gewoon 5 deurs hatchback. Niets geen crossover met mega luchtweerstand en alsnog een kleine kofferbak. Een e-golf station, daar zou ik nog wel warm voor lopen.

• HJTP
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16-05 11:12
JayPe schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:25:
Tot nu toe, vanaf 1974 af aan, heeft VW zich altijd nog bewezen als mega traditioneel en conservatief. Als er innovatie in zat, dan was het techniek die toch wel verpakt was in een ultieme niemand tegen het hoofdstoot jasje.

Ik verwacht grote stappen in accu capaciteit. Een verdubbeling in capaciteit tov de capaciteit in 2013 is inmiddels al mogelijk. Formaat Golf met 225km winterbereik is echt wel mogelijk. Hoeft dan echt niet Neo te heten. Gewoon e-golf en klaar.

En hoeft ook niet bijzonder te zijn. Gewoon 5 deurs hatchback. Niets geen crossover met mega luchtweerstand en alsnog een kleine kofferbak. Een e-golf station, daar zou ik nog wel warm voor lopen.
Helemaal mee eens dit. Precies de huidige e-golf maar dan met 1.5x het bereik (of op termijn meer inderdaad) is eigenlijk precies waar ik naar op zoek ben. Huidige bereik in de minst gunstige situaties (160-achtig) is net krap bij sommige ritjes.

Ik hoef geen gekkigheid, ik ben juist heel blij dat het gewoon een Golf is. Natuurlijk is zo'n concept car altijd een samenbundeling van bijzondere ideeën, maar dan is het nog de vraag hoeveel daarvan het tot in de echte auto redden.

Asus Sabertooth P67, i7 2600k, Asus GTX 580, Corsair Dominator 8GB, CM HAF922, Samsung 850 EVO 1TB, WD 1TB caviar blue. 2x LG W2453V /e-peen compare mode off.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18:56
Deveon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:17:
[...]
Een bron moet ik schuldig blijven, maar ik kan mijn herinneren ergens gehoord te hebben dat één van de schepen direct naar Noorwegen gaat. Of dat bovenop die 3000 p/w is weet ik niet.
Dat zei Elon tijdens de Q4 conference call.
1 boot naar China, 2 naar Zeebrugge en 1 naar Noorwegen.

TheS4ndm4n#1919

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20:30
Deveon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:17:

[...]

Dusver zijn alle schepen door Panama heen onderweg naar Zeebrugge. Verwachting is dat een of meerdere schepen gedeeltelijk zullen uitladen en doorvaren naar Noorwegen. De verdeling Noorwegen/rest van Europa is tot dusver nog onbekend. De boot waar Elon het over had zou de Cosmos zijn, maar deze stop toch eerst even in Zeebrugge. Uit mijn post in het Tesla topic:

Shipping update
Glovis Captain -> Zeebrugge ~5 Feb (Zuidkust UK momenteel)
Glovis Cosmos -> Zeebrugge ~9 Feb
Glovis Symphony -> China Xinhua ~10 Feb
Grand Aurora -> Zeebrugge ~15 Feb
CSCC Europe -> Panama -> ?
Morning Cindy - > Aan het inladen in SFO
Glovis Courage -> SFO om in te laden op ~6 Feb

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:14
@Banjy Helaas is het korte bereik van een PHEV nog te vaak een nadeel. Gelukkig heb je benzine/diesel backup en kom je niet stil te staan. Ik probeer ook altijd overal op te laden, maar soms lukt het gewoon echt niet. Ik voorzie dat ik met mijn Model 3 minder problemen zal hebben omdat het vinden van een laadpaal opeens een stuk minder vaak hoeft.
Zeker waar, vanaf de zomer mag ik als het goed is een Kona electric rijden. Dan zal ik vaak alleen thuis gaan opladen :) Punt blijft wel dat er dus best veel punten op kaarten staan die effectief niet door het publiek te gebruiken zijn. Zou mooi zijn als daar een slag nog in zou komen, dat sommigen (als niet alle passen worden geaccepteerd) dus op private staan.

Want ook bij plugshare staat bijv. volgens mij niet of ze op dat moment in gebruik zijn. Plaatjes helpen al wel. Verder probeer ik laatste tijd ook vaker parkeergarages met wisselend succes :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• JayPe
HJTP schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:29:
[...]

Ik hoef geen gekkigheid, ik ben juist heel blij dat het gewoon een Golf is. Natuurlijk is zo'n concept car altijd een samenbundeling van bijzondere ideeën, maar dan is het nog de vraag hoeveel daarvan het tot in de echte auto redden.
Een klein stapje terug doen en EV rijden is helemaal niet erg. Bereik. Swa. elke dag met een volle accu van huis hè?

Qua concepten is die VW XL1 eigenlijk gewoon een Up qua techniek, dashboard en aandrijflijn. Er is een concept up geweest met duo aandrijving. ICE + EV in één. precies was de XL1 hàd. Dieseltje met Electro er naast. (Twin-Up https://goo.gl/images/5b9qxj ) het is net Lego hoor, dat auto's bouwen.

Anyhoe: de e-golf mochten ze van mij wel over de gehele lijn doortrekken. Net als de Passat. Is toch ook gewoon MQB, maar dan wat langer. Accu eronder knallen, iets wat groter bereik. Voila. Gooi die Seat's, Skoda's en Audi's ook maar in de mix. GO.

De (e-)Golf. Is echt geen andere auto dan een Audi A3.

Maar van een Audi A3 verwacht je meer dan van een VW Golf.....

• JayPe
Oh. Kleine tip aan actieradius-angstigen:

Zet eens een tijdje je Google locatie services aan. Kijk na een maandje eens in je timeline.

Je zult zien dat je per dag helemaal niet zoveel kilometers maakt dan je misschien denkt. En als je eens een dag meer kilometers maakt dan je beoogde EV haalt, dan ben je vast wel ergens een keer een FastNed voorbij gereden.

• IVIaarten
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:55

De Hyundai en Kia kan ik niet inschatten vanuit het Bovag rapport
vanuit de open data van het RDW; Gekentekende auto's

Kona electric; 536
(zoekterm Hyundai Kona, massa ledig voertuig 1660 kg, datum eerste tenaamstelling NL in januari)
Kia e-niro; 155
(zoekterm Kia Niro, massa ledig voertuig 1712 kg, datum eerste tenaamstelling NL in januari)

• Tassadar32
Om verder te borduren op wat @JayPe aangaf: ga eens met deze tool spelen. Vul je woonadres als startpunt in en neem de helft van je rijbereik.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02:28

Doordat VW niet zoveel EV's heeft verkocht, valt de negatieve publiciteit wel mee. Maar het is toch wel minimaal raar te noemen dat dé benchmark, de Golf, zo'n beperkt bereik op de markt is, en nog verkoopt ook. Naja. Verkoopt. In de lease is ie leuk vanwege de bijtelling maar een Kona of Niro is toch wel echt andere koek voor wat betreft actieradius.
Het is niet alleen de lease markt maar omdat het simpelweg een VW is. Alles zit er vertrouwd maar het moet zitten, premium materialen etc. Infotainment op orde. Met alle respect naar de kia/hyundai rijders maar als je in een Kona/e-Niro stapt. Het is het allemaal net niet. Infotainment systeem ziet er uit als een Android Tablet van de kruidvat.

Don't get me wrong. Ik ben nu aan het aasen op een e-Niro als een vervanger voor de e-Golf haha maar toch zie je het verschil zeker wel in kwaliteit.

Leuke race trouwens van Bjorn;

YouTube: Race between Leaf and e-Golf

Het is wel echt zo. De e-Golf laad consistent 38kWh op bij de snellader. Ben benieuwd hoe dat zal zijn bij de 62kWh versie van de Leaf.

Khayma wijzigde deze reactie 04-02-2019 21:59 (12%)

• IVIaarten
  • Laatst online: 21:55
Khayma schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:56:
[...]
Leuke race trouwens van Bjorn;

YouTube: Race between Leaf and e-Golf

Het is wel echt zo. De e-Golf laad consistent 38kWh op bij de snellader. Ben benieuwd hoe dat zal zijn bij de 62kWh versie van de Leaf.
Die nieuwe versie van de Leaf zou een extra ventilatortje hebben op het accupakket, denk dat dat bij -13 C in Noorwegen wel gaat helpen, in warmere klimaten vraag ik me af hoe effectief dat wordt.

• JayPe

Er worden nog steeds Peugeot's en Citroen's verkocht, ik kan mij alleen maar voorstellen dat ze dit nodig hebben voor het halen van de CO2 uitstoot doelen. Al denk ik niet dat deze aantallen genoeg zijn om deze te benaderen.
Hier rijdt de gemeente met die dingetjes. En er rijdt een gele rond, zonder reclame dus ik denk een particulier.

Is óók niet zo'n slecht autootje. Smal. Raar. Maar bereik is prima voor binnen de gemeente.
Bedenk je bijvoorbeeld eens de post service tussen verschillende vestigingen of tussen de kantine en de milieustraat. Of voor de controlerende bouwtoezicht.

Een klein bestellertje van de schoonmakers van het lokale verzorgingstehuis/school/sporthal: hoeveel km's maken dat soort wagentjes op een dag?

Wat voor km's maken dat soort wagentjes op jaarbasis? Perfect voor EV gebruik.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18:56
Tesla gaat powerpacks leveren voor de snelladers van volkswagen...
https://electrek.co/2019/...rpacks-charging-stations/

TheS4ndm4n#1919

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 13:50
JayPe schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:03:
[...]
Wat voor km's maken dat soort wagentjes op jaarbasis? Perfect voor EV gebruik.
Nu reageer ik daar specifiek op omdat ik zelf in de Mitsubishi rijdt die haar aan voor ging. In mijn geval rij ik inmiddels al meer dan 3 jaar en respectievelijk, 25k, 26k en 24k km. Forenzen is 64km per dag. Het was een vervanging van de Peugeot 206 diesel die meer olie zweette dan mij lief was (en al een ophangingsrubber had opgelost). Nu is deze case totaal niet kenmerkend voor dit model, de meeste blijven steken tussen de 5 en 10k per jaar.

Het is een vrij probleemloze auto, en met de 180Nm koppel en de 66 pk die het altijd doet is het gewoon prima in de rondte komen en zijn andere mensen positief verrast hoe vlot deze met het verkeer mee komt. De Peugeot 2.0 HDI had ook maar 90pk in de 206 met een vergelijkbaar gewicht, maar elektrisch maakt het geen herrie als je doortrapt en reageert de auto meteen, geen turbo gat onder de 2000 toeren en inzakking na 4000.

Er zit geen noemenswaardig infotainment ingebouwd, enkel een 1 DIN radio. Het zal mij eigenlijk ook roesten, ik kan niet warm lopen voor 8 jaar oud ingebouwd infotainment, maar mis wel laad timers en voorverwarming. Navigatie doe ik inmiddels al jaren met de telefoon. Van tomtom op de Nokia N93, de Garmin op de Blackberry Storm, Sygic en Google Maps op Android.

Het snelladen gaat voor een generatie 0 apparaat nog best vlot (36kW met 16kWh, 2,2C), en ik heb nog geen Chademo lader gehad die het niet heeft gedaan. De thuislader is met 3,3kW gewoon erg meh, 3 fase bestond nog niet, laat staan mennekes.

Het probleem van deze auto is dat deze in de basis uit 2006 komt (als Mitsu i) en in 2019 nog steeds nieuw verkocht wordt. Hij zal dan ook 0 NCAP sterren krijgen omdat er geen actieve rij hulp systemen inzitten. Kan deze de score mooi delen met de huidige Fiat Panda.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• prettig
JayPe schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:53:
Oh. Kleine tip aan actieradius-angstigen:

Zet eens een tijdje je Google locatie services aan. Kijk na een maandje eens in je timeline.

Je zult zien dat je per dag helemaal niet zoveel kilometers maakt dan je misschien denkt. En als je eens een dag meer kilometers maakt dan je beoogde EV haalt, dan ben je vast wel ergens een keer een FastNed voorbij gereden.
Juist daarom hebben we eentje met meer bereik voor die paar keer dat we wel meer rijden, heet gemak (en zo denken heel veel mensen).

Je argument gaat namelijk ook op voor een ICE en niemand koopt een ICE die 200km haalt, terwijl er veel meer tankstations zijn en je in een paar minuten je tank vol hebt.

Je kunt ook een kleiner huis kopen dan je nodig hebt, of een kleinere tv en transistor radio ipv home-theater systeem, etc ...... luxe, gemak en meer willen dan nodig.......menselijk.

• Khayma
prettig schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:41:
[...]

Juist daarom hebben we eentje met meer bereik voor die paar keer dat we wel meer rijden, heet gemak (en zo denken heel veel mensen).

Je argument gaat namelijk ook op voor een ICE en niemand koopt een ICE die 200km haalt, terwijl er veel meer tankstations zijn en je in een paar minuten je tank vol hebt.

Je kunt ook een kleiner huis kopen dan je nodig hebt, of een kleinere tv en transistor radio ipv home-theater systeem, etc ...... luxe, gemak en meer willen dan nodig.......menselijk.
Dat huis gebruik ik dagelijks en kleiner wonen is geen optie. Kleinere TV gebruik ik ook dagelijks. Home-theater ook. Ik rij niet dagelijks 200+km. :)

• JayPe
prettig schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:41:
[...]

Niemand heeft thuis een tankstation op de oprit. Daarom koop je een auto met een iets grotere tank. En de vergelijking slaat sowieso als een tang op een varken 🐷. Een accu is kostbaar en een brandstof tank kost enkel wat ruimte onder de achterbank.

Dàt een EV nu een beperkter bereik heeft, per lading, moet je niet 1 op 1 vergelijken met een ICE. Juist omdat je met een ICE niet dagelijks kunt tanken. Want tankstations zijn super schaars als je ze vergelijkt met laadmogelijkheden. Ik heb alleen al in mijn keuken 6 stopcontacten waar ik m'n auto in zou kunnen pluggen.

Hoeveel kilometer zit er tussen het ene en het volgende tankstation? bij een EV, en zeker in Nederland zit er tussen de ene en de andere openbare laadpaal minder kilometer. En tussen de ene en het andere stopcontact maar een paar meter.

Je hebt het vervolgens over een kleiner huis dan je nodig hebt: ik denk juist andersom: waarom een groter huis dan je nodig hebt? Een huis met 6 slaapkamers terwijl je maar met z'n 4'tjes bent? Nou, das fijn. Als er dan eens bezoek komt, kan je tegelijkertijd ook nog ruzie met je partner maken en kan iedereen op een eigen kamer slapen.

Nee, bij mij improviseer ik wel wat. Als er mensen komen crashen slapen ze op een opblaasbed in de woonkamer.

En als ik méér kilometers moet maken dan m'n EV aan kan, moet ik langs de snellader. Meer bagage? Dakkoffer! IKEA? Bezorgservice of trekhaak.

Waarbij ik overigens mijn keuzes niet opleg aan anderen hoor. Ik zal mensen met een gezin niet snel de up! aanraden als eerste en enige gezinsauto. Maar ik denk wel dat 90% van de up! rijders in Nederland ook prima af zouden kunnen met een e-up! Qua formaat en range. Voor de grotere auto's geldt vaker dat er meer kilometers mee worden gemaakt en daarom snap ik wel dat daarbij de range van 100km in de winter te krap is.

Maar 200. Komaan. Dat rijdt je niet dagelijks, of je gaat verhuizen. Of je hebt een sales baan. Als je wekelijks meerdere dagen hebt waarbij je 200+ km maakt, dan is er geen enkele EV geschikt. Dan kan je beter dieselen. En wekelijks aan de pomp staan.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:35
Alexander6501 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:33:
Hoeveelheid (snel)laadpalen mag van mij snel meer worden met dit weer. Afgelopen donderdag met volgeladen Ioniq haalde ik Amsterdam-Rotterdam retour (150 km) niet eens. Tussendoor waren de laadpalen van de universiteit (8 stuks in totaal) allemaal bezet en op de A4 staan er tussen Den Haag en Amsterdam welgeteld 3 CCS laders in totaal. Deze waren uiteraard allemaal bezet. Uiteindelijk bij de Shell Recharge geladen, in totaal ~35 minuten extra reistijd, met nog mazzel dat er een aantal andere EVs verder reden. Dit was me nog niet eerder gebeurd en hoop dat het ook niet vaker gebeurt ;) Overigens staat de snellader van Shell zo gepositioneerd dat er onmogelijk 2 auto's tegelijk kunnen laden (DC en AC).

Waar zijn de extra laders van Fastned gebleven eigenlijk? Zie dat Allego wel 4x 175 kW aan de A4 toegankelijk van beide kanten aan het bouwen is.
Volgeladen met aardappelen ? :)

Ik haal op dit moment nog steeds tussen de 180 en 200 km, woon-werk verkeer is 140 km per dag. Wel is hele stuk 100km weg, dus wellicht zit daar het verschil.

• Tassadar32
JayPe schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 07:36:
[...]

Maar 200. Komaan. Dat rijdt je niet dagelijks, of je gaat verhuizen. Of je hebt een sales baan. Als je wekelijks meerdere dagen hebt waarbij je 200+ km maakt, dan is er geen enkele EV geschikt. Dan kan je beter dieselen. En wekelijks aan de pomp staan.
Als ICT consultant zijn er wel dagen dat ik de 200 aantik of er overheen ga (bezoek klant en 's avonds een conferentie oid aan de andere kant van NL) en ook doordeweeks lukt dat wel eens als ik 's avonds naar vrienden ga (50km enkele reis). Zelfs dan zijn er EV's die prima geschikt zijn mits je thuis redelijk snel kan laden. Vandaar mijn keuze voor de Model 3, thuis met 11kW kunnen bijtankenladen maakt 200km in een dag prima haalbaar.

• prettig
JayPe schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 07:36:
[...]

Niemand heeft thuis een tankstation op de oprit. Daarom koop je een auto met een iets grotere tank. En de vergelijking slaat sowieso als een tang op een varken 🐷. Een accu is kostbaar en een brandstof tank kost enkel wat ruimte onder de achterbank.

Dàt een EV nu een beperkter bereik heeft, per lading, moet je niet 1 op 1 vergelijken met een ICE. Juist omdat je met een ICE niet dagelijks kunt tanken. Want tankstations zijn super schaars als je ze vergelijkt met laadmogelijkheden. Ik heb alleen al in mijn keuken 6 stopcontacten waar ik m'n auto in zou kunnen pluggen.

Hoeveel kilometer zit er tussen het ene en het volgende tankstation? bij een EV, en zeker in Nederland zit er tussen de ene en de andere openbare laadpaal minder kilometer. En tussen de ene en het andere stopcontact maar een paar meter.

Je hebt het vervolgens over een kleiner huis dan je nodig hebt: ik denk juist andersom: waarom een groter huis dan je nodig hebt? Een huis met 6 slaapkamers terwijl je maar met z'n 4'tjes bent? Nou, das fijn. Als er dan eens bezoek komt, kan je tegelijkertijd ook nog ruzie met je partner maken en kan iedereen op een eigen kamer slapen.

Nee, bij mij improviseer ik wel wat. Als er mensen komen crashen slapen ze op een opblaasbed in de woonkamer.

En als ik méér kilometers moet maken dan m'n EV aan kan, moet ik langs de snellader. Meer bagage? Dakkoffer! IKEA? Bezorgservice of trekhaak.

Waarbij ik overigens mijn keuzes niet opleg aan anderen hoor. Ik zal mensen met een gezin niet snel de up! aanraden als eerste en enige gezinsauto. Maar ik denk wel dat 90% van de up! rijders in Nederland ook prima af zouden kunnen met een e-up! Qua formaat en range. Voor de grotere auto's geldt vaker dat er meer kilometers mee worden gemaakt en daarom snap ik wel dat daarbij de range van 100km in de winter te krap is.

Ben het met eens hoor, rij al jaren een i3 met 22kwh (zat range voor dagelijks gebruik). Maar lange afstanden gewoon de PHEV en nu de Kona.

Let maar op, EV mainstream en iedereen wil eentje met "normale" range: 500km (men is verwend door de ice, men wil niet terug).

• daemonix
  • Niet online
Tassadar32 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:07:
[...]

Als ICT consultant zijn er wel dagen dat ik de 200 aantik of er overheen ga (bezoek klant en 's avonds een conferentie oid aan de andere kant van NL) en ook doordeweeks lukt dat wel eens als ik 's avonds naar vrienden ga (50km enkele reis). Zelfs dan zijn er EV's die prima geschikt zijn mits je thuis redelijk snel kan laden. Vandaar mijn keuze voor de Model 3, thuis met 11kW kunnen bijtankenladen maakt 200km in een dag prima haalbaar.
Inderdaad, om die reden, ook ICT consultant, heb ik een Kona besteld (er was nog niet bekend of en wanneer de M3 geleverd zou gaan worden). Dan zie je hier toch te vaak de reactie van mensen die alleen naar hun eigen situatie kijken: 'je woon-werk verkeer kun je prima doen, je hoeft niet zoveel op te laden, je rijdt hem nooit leeg' enzovoorts. Het is bij mij redelijk onvoorspelbaar, soms rij ik 110 km/dag, soms 300-400. Prima te doen, maar het is een beetje kortzichtig om dan te schrijven dat je de auto toch nooit helemaal leeg rijdt.

Zoals bekend heeft de Kona het probleem dat hij enkelfase laadt, en dan kan het met 16A problematisch zijn. Ook ben ik 's avonds nogal eens op pad, zodat de laadtijd nog verder beperkt wordt.

We gaan het zien... Lang leve Fastned.

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 18-05 23:12
Zijn hier nog tweakers uit de buurt van Amsterdam Osdorp die mij willen helpen met een testje een dezer dagen? De eerste Nuon snellader is geplaatst bij de McDrive in Osdorp en iedereen wil weten of deze het ook met de Telekom laadpas en/of Maingau doet. Het normale tarief is namelijk €0,55 / kWh.

Twee Zoe's en een Twizy - PV: 13000 Wp - check www.laadpastop10.nl

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16-05 09:07
HJTP schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:29:
[...]

Helemaal mee eens dit. Precies de huidige e-golf maar dan met 1.5x het bereik (of op termijn meer inderdaad) is eigenlijk precies waar ik naar op zoek ben. Huidige bereik in de minst gunstige situaties (160-achtig) is net krap bij sommige ritjes.

In het interview van Fully Charged waar ze de nieuwe Golf gingen testen in Zuid-Afrika zij de VW-man dat ze richten op 300-500km bereik. (ik denk dan een standaard en een long range model)

• Pimmeh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-05 16:17
Ik heb een offerte voor de Leaf Eplus als nieuwe leaseauto! :D Maar de leasemaatschappij (Athlon) kan hem helaas nog niet calculeren aangezien de benodigde gegevens van de importeur nog niet zijn ontvangen (van prijs en gewicht tot aan bandenmaten, etcetera). Iemand anders al wel succesvoller? Ik wil hem graag zsm bestellen om lange(re) levertijden te voorkomen. :)

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 19-05 13:48
Even een praktische vraag. Zit zelf te denken aan de Model 3. Het grootste issue dat ik ermee heb het gebrek aan ruimte. Ik gebruik het niet vaak maar hoe gaat de rest er mee om? Bijvoorbeeld, we gaan nog wel eens op vakantie. Dus drie koffers mee (gezin van 4) en op termijn wellicht 4 koffers. In een beetje station past dit, in de model 3 niet. Wat ik zo gezien heb stopt het wel met 2 koffers. Zelfde voor een weekendje weg bijvoorbeeld of auto vakantie. Een dakkoffer (heb ik nog) is een optie maar dat hakt er qua verbruik natuurlijk flink in. (25-30% wat ik zo lees.) Auto huren is (te) kostbaar en alternatief vervoer is niet altijd een optie. Kan iemand me gerust stellen? Of pakken de meeste dan een tweede auto?

• kdeboois
Hachy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:09:
Zijn hier nog tweakers uit de buurt van Amsterdam Osdorp die mij willen helpen met een testje een dezer dagen? De eerste Nuon snellader is geplaatst bij de McDrive in Osdorp en iedereen wil weten of deze het ook met de Telekom laadpas en/of Maingau doet. Het normale tarief is namelijk €0,55 / kWh.
Stuur je pasje maar op. Dan test ik hem even :)

Met de TNM pas werkte hij prima.

• prettig
Inspired schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:47:
Even een praktische vraag. Zit zelf te denken aan de Model 3. Het grootste issue dat ik ermee heb het gebrek aan ruimte. Ik gebruik het niet vaak maar hoe gaat de rest er mee om? Bijvoorbeeld, we gaan nog wel eens op vakantie. Dus drie koffers mee (gezin van 4) en op termijn wellicht 4 koffers. In een beetje station past dit, in de model 3 niet. Wat ik zo gezien heb stopt het wel met 2 koffers. Zelfde voor een weekendje weg bijvoorbeeld of auto vakantie. Een dakkoffer (heb ik nog) is een optie maar dat hakt er qua verbruik natuurlijk flink in. (25-30% wat ik zo lees.) Auto huren is (te) kostbaar en alternatief vervoer is niet altijd een optie. Kan iemand me gerust stellen? Of pakken de meeste dan een tweede auto?
Heb ik gewoon andere auto voor of vliegen, vindt een EV (nog) ongeschikt voor verre vakanties met veel bagage. Waarom behelpen als het anders kan.

Voor je bijtelling... reken je winst uit en huur een auto....

• Deveon
  • Niet online
Kleinere koffers? :+ Misschien in combinatie met van de vacuumzakken, al is dat soms voor de terugreis erg lastig.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:44
Iemand Ervaring met de LED koplampen van de LEAF 2.0? De rest van de opties van de TEKNA vind ik niet echt boeiend.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Er komen steeds meer van dit soort services op: http://www.koffervervoer.nl
Dus als je 2-3 weken naar een vast adres in Europa gaat kan dat een optie zijn, 150 euro voor 2 koffers retour is goedkoper dan huurauto en anders 2-3x extra stops met de dakkoffer.
Of een e-Niro overwegen, die lijkt me net wat ruimer/praktischer als gezinsauto dan de Model 3.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 05-02-2019 11:42 (6%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:35
Ik werk er niet zo ver vandaan. Zal van de week even kijken. Maingau pas heb ik, telekom pas hoop ik van de week binnen te krijgen.

• prettig
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:17:
[...]

Er komen steeds meer van dit soort services op: http://www.koffervervoer.nl
Dus als je 2-3 weken naar een vast adres in Europa gaat kan dat een optie zijn, 150 euro voor 2 koffers retour is goedkoper dan huurauto en anders 2-3x extra stapjes met de dakkoffer.
Of een e-Niro overwegen, die lijkt me net wat ruimer/praktischer als gezinsauto dan de Model 3.
Kijk dat zijn best slimme services ......

• Inspired
prettig schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Heb ik gewoon andere auto voor of vliegen, vindt een EV (nog) ongeschikt voor verre vakanties met veel bagage. Waarom behelpen als het anders kan.

Voor je bijtelling... reken je winst uit en huur een auto....
Ja, vakanties blijft wat lasting. Huurauto voor een week of drie is heel kostbaar. Vliegen zou dan betekenen met de trein/taxi gaan. Al is dat ook inleveren op gemak. Met vluchttijden is het vaak lastig met openbaar vervoer.

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 06:52
Waarom een autovakantie met van die lompe koffers? Lijkt me enorm inefficiënt qua ruimte. Is het een optie om alles in tassen te doen? Of eventueel 1 of 2 koffers en de rest in tassen?

Hoe kleiner de tas, hoe beter. Zo gaan wij ook op vakantie met zn 3en in een clio.

• Inspired
FreeShooter schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:46:
Waarom een autovakantie met van die lompe koffers? Lijkt me enorm inefficiënt qua ruimte. Is het een optie om alles in tassen te doen? Of eventueel 1 of 2 koffers en de rest in tassen?

Hoe kleiner de tas, hoe beter. Zo gaan wij ook op vakantie met zn 3en in een clio.
Autovakantie natuurlijk niet met koffers. Maar het is wel even aanpassen als je van een station komt en dan "maar" 425 liter hebt. En vliegvakantie moeten we dan ook anders oplossen.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:44
FreeShooter schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:46:

Kijk ook eens naar op maat gemaakte tassen voor verschillende type auto's voor de S en de X bestaan ze al, de 3 is een kwestie van tijd.

in mijn V50 gaan nu met gemak 5 duffels, maar met 3 koffers houd het echt wel!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Sowieso na het inpakken tegen je vrouw zeggen dat ze 2/3de weg mag halen.

Het aantal ongedragen broeken, jassen, schoenen, etc etc wat elk jaar heen en weer gesleept word......

• prettig
PWM schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:56:
Sowieso na het inpakken tegen je vrouw zeggen dat ze 2/3de weg mag halen.

Het aantal ongedragen broeken, jassen, schoenen, etc etc wat elk jaar heen en weer gesleept word......
Knap als je dat lukt, ik sleep hel wel mee hoor (anders moet je dat vooraf, tijdens en na de vakantie aanhoren.....) ;)

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19-05 15:17
Vakantie wordt puzzelen kwa ruimte in de Ioniq hoewel het natuurlijk gewoon zou moeten kunnen, alleen met mijn zoon op stap. Maar ja, de Octavia kreeg ik vorig jaar toch met gemak stampvol. Uitdaging is de loodzware tent waarvan het katoenen doek heel veel ruimte inneemt. En ik wil natuurlijk ook goed zitten aan een tafel en de boodschappen in een campingkastje kwijt.
Range daarentegen gaat geen probleem zijn. Vorig jaar kampeerden we in de Ardennen, het jaar ervoor in Gelderland. Ik zit nu te denken aan Noord-Brabant.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:20
Tassadar32 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:56:
Om verder te borduren op wat @JayPe aangaf: ga eens met deze tool spelen. Vul je woonadres als startpunt in en neem de helft van je rijbereik.
Hmm... Hoe dan?
Unavailable
[11th July 2018] Unfortunately, due to a large price increase in back-end services, we can no longer provide this page.

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• Tassadar32
@Inspired Er past best veel in de 3. Met duffels specifiek voor je auto kan je ook nog eens efficiënter inpakken, dus dat moet echt wel lukken met 4 man. Overigens wat ik heb gezien van de kofferbak tijdens de demo in Duiven passen er zeker 3 grote koffers in, als je iets kleinere koffers voor de kinderen hebt moet 4 ook nog wel lukken.

@Wackerstamfer Ah, jammer. Was best een handige tool.

• WilliamGeluk
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:42
Tsja, mijn ervaring is dat het een kwestie van aanpassen is aan de beschikbare ruimte. Ik ben van een Octavia Station en een Prius Plugin met flinke dakkoffer naar een Ioniq Electric gegaan met een gezin van 2 volwassenen en 3 schoolgaande kinderen. Dus huren we nu altijd iets wat volledig is ingericht en met de mogelijkheid om tussendoor nog een keer wat kleding te wassen als dat nodig mocht zijn.

We kijken nu een stuk scherper op wat nemen we wel en niet mee. Ben er inmiddels wel achter gekomen dat we eigenlijk al jaren teveel mee zeulen op vakantie.

Zelf neem ik liever weekendtassen mee dan koffers. Daar kan ik wat efficiënter en flexibeler de bagageruimte mee vullen.

Hyundai Ioniq Electric Premium sinds 01-2018

• Inspired
Tassadar32 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:21:
@Inspired Er past best veel in de 3. Met duffels specifiek voor je auto kan je ook nog eens efficiënter inpakken, dus dat moet echt wel lukken met 4 man. Overigens wat ik heb gezien van de kofferbak tijdens de demo in Duiven passen er zeker 3 grote koffers in, als je iets kleinere koffers voor de kinderen hebt moet 4 ook nog wel lukken.

@Wackerstamfer Ah, jammer. Was best een handige tool.
Duffels is inderdaad veel handiger. Maar met een verre vliegreis is dit vaak weer wat minder praktisch. De ruimte is ongeveer 94 breed, 105 diep en zo'n 45 hoog wat ik zag online. Onze huidige koffers zijn 75 x 52 x 31. Niet extreem groot overigens. Twee moet (net) lukken, drie zeker niet. En met twee is er ook niet veel ruimte voor nog een kleinere. Tenminste, niet in de kofferbak. Nog eens goed nadenken dus. :)

• Hachy
kdeboois schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:56:
[...]

Stuur je pasje maar op. Dan test ik hem even :)

Met de TNM pas werkte hij prima.
Dát is al heel waardevolle informatie! Dank!

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:10:
[...]

Duffels is inderdaad veel handiger. Maar met een verre vliegreis is dit vaak weer wat minder praktisch. De ruimte is ongeveer 94 breed, 105 diep en zo'n 45 hoog wat ik zag online. Onze huidige koffers zijn 75 x 52 x 31. Niet extreem groot overigens. Twee moet (net) lukken, drie zeker niet. En met twee is er ook niet veel ruimte voor nog een kleinere. Tenminste, niet in de kofferbak. Nog eens goed nadenken dus. :)
Heb je het gat onder de laadvloer en de frunk ook al meegenomen? In beide past namelijk een cabinsized. Waar je totaal uit komt op 2 koffers en 2 handbagage plus nog wat extra ruimte naast en boven de koffers.

• Khayma
Is letterlijk steenworp afstand van mij vandaan. Ik heb zowel de maingau pas als de telekom pas. Ik zal het vanavond testen!

• swaluw2
  • Laatst online: 21:58

swaluw2

Reserveringslijst sinds 25-07

prettig schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Heb ik gewoon andere auto voor of vliegen, vindt een EV (nog) ongeschikt voor verre vakanties met veel bagage. Waarom behelpen als het anders kan. Voor je bijtelling... reken je winst uit en huur een auto....
Zelf heb ik juist een electrische auto om er ook mee op vakantie te gaan. Ook omdat het zoveel lekkerder rijdt.

Heb e-Niro en een extra aërodynamische dakkoffer die dacht ik maar 10% range verlies heeft.

Dus van de zomer gaan we met 2 kleine kinderen achterin 3000 kilometer heen/terug rijden met bestemming Spanje achter de Pyreneeën waar geen enkele snellader in de omgeving is.

Ben nu al aan het plannen, wordt heel avontuur!

Na de vakantie weet ik of het voor herhaling vatbaar is, of ik toch de volgende jaren een stinkdiesel ga huren ;)

Kia E-Niro Gravity Blue besteld 1e week december 2018, verwachte levering zaterdag 2 februari

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:26
Met ioniq net op wintersport geweest met 4 personen. Ski’s en stokken daar gehuurd. Rest in de auto.
Weet niet goed of model3 ruimer is dan ioniq.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:51
Ik ben daar vorige maand geweest en Maingau doet het iniedergeval niet. Telekom had ik toen nog niet binnen.

Ioniq EV

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:09

mvdam

Tweaker-Gekkie

Anderen met een 30kWh Leaf die hier toevallig iets vanaf weten?

https://flipthefleet.org/...rrect-capacity-reporting/

Mijn Leafje heeft denk ik nog geen onderhoud gehad sinds rondom die tijd. En ik ben benieuwd hoe hoopvol ik kan zijn op een verbetering van mijn SOH. :)

@mux toevallig meer info?

Nissan Leaf 2013 24kWh Base > Nissan Leaf 2016 30kWh Tekna > Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

• kdeboois
Khayma schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:52:
[...]

Is letterlijk steenworp afstand van mij vandaan. Ik heb zowel de maingau pas als de telekom pas. Ik zal het vanavond testen!
De eerste Meetup van 2019. :) Hoe laat ga je er heen ?

• mux

mux

99% efficient!

Geen flauw idee, de SoH-berekening in alle Leafs is redelijk broken, dus wat hier wordt gefikst weet ik niet.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:56
bottom line schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:21:
[...]

Tuurlijk staan alle automerken er nog niet achter.
...

Verhaaltjes van VW dat ze een model onder de 30.000 gaan produceren lach ik even weg als ze met zo'n standpunten afkomen. Ze vertelden in 2013 al dat ze marktleider gingen zijn in elektrische en hybride auto's in 2018 _/-\o_ LOL :z
...

Het is gewoon dat ze merken dat ze marktaandeel en kennis verliezen aan merken die wel de stap durfden te zetten, dat ze ook zachtjes met en ommekeer beginnen.
_/-\o_ _/-\o_

nieuws: Volkswagen: een derde van investeringen gaat naar elektrische en auto...

Nou nou waar wilt VW naartoe gaan?
8)7

• Inspired
swaluw2 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Zelf heb ik juist een electrische auto om er ook mee op vakantie te gaan. Ook omdat het zoveel lekkerder rijdt.

Heb e-Niro en een extra aërodynamische dakkoffer die dacht ik maar 10% range verlies heeft.

Dus van de zomer gaan we met 2 kleine kinderen achterin 3000 kilometer heen/terug rijden met bestemming Spanje achter de Pyreneeën waar geen enkele snellader in de omgeving is.

Ben nu al aan het plannen, wordt heel avontuur!

Na de vakantie weet ik of het voor herhaling vatbaar is, of ik toch de volgende jaren een stinkdiesel ga huren ;)
Welke koffer heb je dan? Ik vond dit er al redelijk snel uit zien; https://teslamotorsclub.c...el-s-met-dakkoffer.27027/

En die pakt al 25%. Mijn koffer is een stuk minder aërodynamisch. Dus een dakkoffer is denk ik bij mij niet echt een optie.

Inspired wijzigde deze reactie 05-02-2019 14:21 (3%)

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:09

mvdam

Tweaker-Gekkie

Ik lees op meerdere plekken dat mensen soms tot wel 2 kWh aan capaciteit terugkrijgen.
Mijn SOH van mn 30kWh zit met 37.000 km op 85-86% met 24kWh bruikbare capaciteit.

http://www.cleanfleetrepo...issan-leaf-battery-issue/
http://www.cleanfleetrepo...-nissan-leaf-battery-fix/
https://nissanelectricclu...kwh-battery-software-fix/

Aangezien ik er hier in het topic niet zo 123 wat over kan vinden

Nissan Leaf 2013 24kWh Base > Nissan Leaf 2016 30kWh Tekna > Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

• prettig
VW kon nog wel eens een verassing worden.
Volledig nieuw MEB platform voor EV's: schaalbaar en flexibel voor diverse modellen (ze hebben het over miljoenen aantallen). Diverse stukken en filmpjes over.

Dat platform ontwikkel je niet zomaar even, zit al heel veel geld in.

Eerste road-testen zijn ze al aan het doen (dus dan is die ver klaar).
De fabriek is er ook al.

• kdeboois
Voorlopig heeft een Nissan Leaf 2.0 het nakijken bij een EV race tegen een e-Golf. De VW was efficiënter en kon sneller laden want de batterij van de Leaf kon zijn warmte niet kwijt bij een buiten temperatuur van -12 graden Celsius.

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:09
Voor de geïnteresseerden Ionity in Luik (Bierset) doet de volle 500A/350kW door watergekoelde kabels. De volle 150kW dus met een etron.

• Lieuwe15
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-05 13:26
BasvanS schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:02:
Iemand Ervaring met de LED koplampen van de LEAF 2.0? De rest van de opties van de TEKNA vind ik niet echt boeiend.
Ik heb hier ervaring mee, alleen geen ervaring met de niet-led koplampen.
Het lichtbeeld is goed en voldoende licht. Alleen kun je niet meer vanaf binnenuit de hoogte instellen, ik heb nog niet echt met meer gewicht in de kofferbak gereden om te kijken of hij ze dan ook goed bijstelt. Zelf heb ik de lampen wel een tikkeltje hoger gezet dan hoe ze uit de fabriek kwamen (onder de motorkap makkelijk te doen).
Tevens heb ik de led mistlampen optie. Leuke gimmick, niet meer dan dat.
Al zou ik wel voor de tekna gaan voor de pro-pilot functie, werkt erg fijn bij matige snelheden (tot 110). Hogere snelheden en stevige (5bft) windstoten wil hij wat meer pingpong gaan spelen tussen de lijntjes.

• Guia
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 18:39
Inspired schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:20:
[...]

Welke koffer heb je dan? Ik vond dit er al redelijk snel uit zien; https://teslamotorsclub.c...el-s-met-dakkoffer.27027/

En die pakt al 25%. Mijn koffer is een stuk minder aërodynamisch. Dus een dakkoffer is denk ik bij mij niet echt een optie.
Hieronder mijn ervaringen met een Kona en dak koffer, lag idd hoger dan 10%. Maar goed, deze zomer naar Schotland met de Kona en dak koffer (via Dover), ben benieuwd!

6 dagen weg geweest met een dak koffer (hapro zenith 6.6) op de Kona. Enigszins de impact van de koffer (i.c.m. vol geladen auto, 4 personen en een hond) proberen vast te stellen.

21 graden in de auto, 2x stoelverwarming op 2. Buitentemperatuur tussen 3 en 7 graden, bij lage temperatuur hoge luchtvochtigheid en bij de hogere temperaturen aardig wat tegen wind (dus vergelijkbaar ongeveer?).

Metingen door handmatige reset, minimaal over 50 km afstand gemeten. Vrij constante snelheden alles op de acc, weinig drukte. Wel deels in Limburg gemeten en dus niet helemaal vlak.

86 km/h: 15,2 kW / 100 km (achter een vrachtwagen)
100 km/h: 18,5 kW / 100 km
105 km/h: 20,0 kW / 100 km
110 km/h: 21,0 kW / 100 km
115 km/h: 23,5 kW / 100 km
120 km/h: 26,5 kW / 100 km
130 km/h: 30,0 kW / 100 km

Viel me een beetje tegen, zeker de sprong van 110 naar 115 km/h (wat toch zo'n beetje de minimaal gewenste snelheid is voor mij). Verwacht dat de 115 km/h in de zomer op ongeveer 21 kW / 100km uit gaat komen. 1500 km betekend dan dat de hond wel 4 uur uit gelaten gaat worden ;) .

1500 km - 600 km (vol weg en leeg aankomen) = 900 km laden à 21 kW / 100 km = 189 kW : 40 - 50 kW/h laden = 4 uur laden.

• daemonix
  • Niet online
Naar Schotland? Je gaat eerst nog heel Engeland door. :) Hele rondreis ga je maken. Wel leerzaam staatje, dank daarvoor.

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17-05 12:57
Heeft iemand al eens een rekening ontvangen van Maingau? Ik zie niets in de app verschijnen...
Nuttig :D

Ik overweeg nu een Ioniq of Kona als volgende private lease, dan kan ik deze info wel gebruiken.

24 kWh Nissan Leaf 2015

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:36
Veneficus schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:48:
Heeft iemand al eens een rekening ontvangen van Maingau? Ik zie niets in de app verschijnen...
Drie dagen geleden een email met rekening over december ontvangen. Is echter (nog) niet afgeschreven van de in de app ingevulde bankrekening, vraag mij af of dat wel gebeurd. Op de rekening staat dat ik het moet overmaken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• LionkingNL
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:40
PeterZ(on) schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:55:
[...]

Drie dagen geleden een email met rekening over december ontvangen. Is echter (nog) niet afgeschreven van de in de app ingevulde bankrekening, vraag mij af of dat wel gebeurd. Op de rekening staat dat ik het moet overmaken.
Bij mij staat op de factuur dat deze op 14 februari wordt afgeschreven. N26.

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:36
Ok, dan zal het wel juist zijn dat ik het moet overmaken. Alleen raar dat ze het bij mij niet gewoon incasseren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• Hachy
Khayma schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:52:
[...]

Dank je super. Waarschijnlijk werkt Telekom ook niet. (allebei Hubject).

Eigenlijk moet die McDrive snellader even getest worden met een LadeNetz compatible pas zoals Rheinhessische of SW Dusseldorf. De kans is zeer groot dat dat werkt.

Hachy wijzigde deze reactie 05-02-2019 18:14 (27%)

• mux

mux

99% efficient!

In het algmene thema van volle snelladers: vanochtend stonden er rijen voor zowel de Shell ReCharge als Fastned bij de Andel. Ik ben doorgereden naar Reijerscop, en daar stonden we ook met z'n drieën. Dit was wel op een wat drukker tijdstip dan ik normaal rijd, zo rond 9:10-9:30.

Maingau doet het nog steeds ondanks dat ik m'n N26 account nog niet gekoppeld heb (doe ik wel zsm). Ik zie hem nog niet in 'my transactions' verschijnen, dus ik ben benieuwd of mijn account wel correct gefactureerd gaat worden.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14-05 21:38

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

kdeboois schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:55:
[...]

Voorlopig heeft een Nissan Leaf 2.0 het nakijken bij een EV race tegen een e-Golf. De VW was efficiënter en kon sneller laden want de batterij van de Leaf kon zijn warmte niet kwijt bij een buiten temperatuur van -12 graden Celsius.
Dat zegt overigens meer over de matigheid van de Leaf dan over de kwaliteiten van de Golf. Wat slaat Nissan met de Leaf 2 (en de 3?) toch een ENORM modderfiguur. Men legt het als pionier met een 2gen EV af tegen een omgebouwde ICE van een fossiele concurrent.

Het lijkt er wel alsof Nissan er alles aan heeft gedaan om met minimale effort een nieuw model te lanceren en met leuke marketing cijfersde consument te verleiden.

- Adverteren met 40kWh terwijl er slechts 36kWh bruikbaar is (de Koreanen adverteren met bruikbare kWh's)
- Passef koeling (lees geen) Rapid gaten bij -12 8)7 (dat wordt nog leuk als het straks zomer wordt). Ik ben benieuwd naar de batterij degradatie van de Leaf 2.0.
- Slechte efficiency (zeker op de hogere snelheid)
- Slechte ergonomie (verstelbaar stuur etc)
- Geen CSS

Als klap op de vuurpijl leert men niets en proppen ze er bij de Leaf 3.0 alleen een groter (passief gekoeld) accupakket in.

Nissan zou beter moeten weten en zou zich als pionier diep moeten schamen. Met EV's als de Leaf 2 bezorg je elektrisch rijden op den duur een slechte naam.

revolution-nl wijzigde deze reactie 05-02-2019 19:28 (8%)

tijdelijk PV-loos :(

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:00
Guia schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:42:
[...]
Hieronder mijn ervaringen met een Kona en dak koffer, lag idd hoger dan 10%. Maar goed, deze zomer naar Schotland met de Kona en dak koffer (via Dover), ben benieuwd!
Ik vermoed dat een klein bagagekarretje zuiniger is dan een dakkoffer (@Hyundai: hint, hint), dat was bij mijn Twingo ook.
Waarom niet via Hull? :)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03:03
Hachy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:02:
[...]
Eigenlijk moet die McDrive snellader even getest worden met een LadeNetz compatible pas zoals Rheinhessische of SW Dusseldorf. De kans is zeer groot dat dat werkt.
Is Entega LadeNetz? Dan kan ik het wel testen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Slapstick
  • Laatst online: 19-05 13:02

Slapstick

Me, myself or I

Voor degene die geïnteresseerd zijn in hoeveel elektrische auto's er 2018 precies op naam gezet zij in Nederland en wat de vooruitzichten zijn voor batterijprijzen. Hier wat leesvoer: https://zoek.officielebek.../ah-tk-20182019-1335.html

:TweakBlog:

• eltron
  • Laatst online: 17-05 22:43
In aanvulling op vakantie met EV discussie: Voor aantal bestemmingen in Zuid Europa is autotrein wellicht ook een alternatief. Zeker als je anders overweegt om een ICE te huren.
Relaxed naar je bestemming reizen en daar de laatste paar km zelf weer sturen.
Wellicht leidt toename EV's er toe dat ook meer vraag ontstaat naar autotrein en daardoor ook meer aanbod in termen van bestemmingen en frequentie etc.

e-Niro besteld 26/11/19, aurora black pearl, verwacht juli.

• JayPe
Slapstick schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:06:
Voor degene die geïnteresseerd zijn in hoeveel elektrische auto's er 2018 precies op naam gezet zij in Nederland en wat de vooruitzichten zijn voor batterijprijzen. Hier wat leesvoer: https://zoek.officielebek.../ah-tk-20182019-1335.html
Was de azijn in de aanbieding toen deze vragen werden opgesteld?

Mijn God.

• JayPe
eltron schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:01:
In aanvulling op vakantie met EV discussie: Voor aantal bestemmingen in Zuid Europa is autotrein wellicht ook een alternatief. Zeker als je anders overweegt om een ICE te huren.
Relaxed naar je bestemming reizen en daar de laatste paar km zelf weer sturen.
Wellicht leidt toename EV's er toe dat ook meer vraag ontstaat naar autotrein en daardoor ook meer aanbod in termen van bestemmingen en frequentie etc.
Ik las onlangs ergens ( was het de krant?) dat er de afgelopen jaren juist autoslaaptreinen zijn geschrapt. Erg jammer. Nog nooit gedaan. Maar klinkt wel aanlokkelijk. Precies de dingen die ik graag heb, gecombineerd; Niet vliegen. Wel vervoer ter plaatse en nog in de vorm van je eigen auto ook. Dus geen beperkingen in je bagage of het gemis van " the comfort of your own car",.. En zo'n trein zou nog best eens op groene stroom kunnen rijden ook.

( Ik wordt van huurauto's toch altijd een beetje triest,. Veel geld voor een auto die je normaal niet zou kiezen ( ik krijg eigenlijk nooit precies 't model dat ik uitzoek, altijd weer een " gelijkwaardige ", precies omdat ik de goedkoopste kleinste uitzoek, en men verwacht dat ik dan blij wordt van een gratis upgrade naar een iets groter model van een ander merk ) èn toen ik een keer ivm de bagage een Golf/Focus klasse bestelde, kreeg ik een Panda bij gebrek aan beter. #Rant)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

JayPe schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:03:
[...]

Was de azijn in de aanbieding toen deze vragen werden opgesteld?

Mijn God.
Haha, ik heb het net doorgenomen en dan i.p.v. EV hypotheekrenteaftrek gelezen. 0,7 miljard valt best mee vergeleken met wat er jaarlijks aan subsidie aan huiseigenaren wordt overgemaakt..

Die stelling van 700 miljoen “subsidie” is trouwens afgebrand door Auke Hoekstra. In de berekening voor misgelopen bijtelling is men er voor het gemak vanuit gegaan dat iemand die nu een Tesla rijdt, in plaats daarvan een diesel van 90.000 euro zou zijn gaan rijden en dan daarover 22% bijtelling hebben. Dat slaat echt helemaal nergens op.

• JayPe
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:25:
[...]

Haha, ik heb het net doorgenomen en dan i.p.v. EV hypotheekrenteaftrek gelezen. 0,7 miljard valt best mee vergeleken met wat er jaarlijks aan subsidie aan huiseigenaren wordt overgemaakt..

Die stelling van 700 miljoen “subsidie” is trouwens afgebrand door Auke Hoekstra. In de berekening voor misgelopen bijtelling is men er voor het gemak vanuit gegaan dat iemand die nu een Tesla rijdt, in plaats daarvan een diesel van 90.000 euro zou zijn gaan rijden en dan daarover 22% bijtelling hebben. Dat slaat echt helemaal nergens op.
En de Outlander d'r maar weer bij gehaald.

Ja. Die werd niet altijd door iedereen gestekkert. Dus het voorziene effect op de luchtkwaliteit was minder groot. Veeel minder groot.

Kom mensen. Deze week met uw EV even niet stekkeren. Gewoon niet doen. En stug doorrijden.

Eens zien hoe groot de chaos wordt als die kleine 40.000 EV's deze week ineens allemaal stilvallen, ergens in een woonwijk, provinciale weg en op de snelweg.

Oh. Maar dan rijdt je toch gewoon verder op benzi......

Precies!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JayPe schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:13:
Ik wordt van huurauto's toch altijd een beetje triest
Daarom vind ik Snappcar juist zo leuk om in de gaten te houden. In mijn buurt komen regelmatig EVs in de aanbieding. Zo heb ik vorig jaar kennis gemaakt met de e-golf voor een weekendje. Niet altijd goedkoop maar ik gun het m'n medemens meer dan een gezichtsloos bedrijf.

Renault Zoe Q90

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:49
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:25:
[...]

Haha, ik heb het net doorgenomen en dan i.p.v. EV hypotheekrenteaftrek gelezen. 0,7 miljard valt best mee vergeleken met wat er jaarlijks aan subsidie aan huiseigenaren banken wordt overgemaakt..

Ik vind het vrij schokkend dat men zo slecht geinformeerd vragen stelt. Echt zonde van de tijd in de kamer.

• Veneficus
  • Laatst online: 17-05 12:57
edit: nvm

Veneficus wijzigde deze reactie 06-02-2019 08:46 (177%)

24 kWh Nissan Leaf 2015

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
TucanoItaly schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:09:
[...]

Daarom vind ik Snappcar juist zo leuk om in de gaten te houden. In mijn buurt komen regelmatig EVs in de aanbieding. Zo heb ik vorig jaar kennis gemaakt met de e-golf voor een weekendje. Niet altijd goedkoop maar ik gun het m'n medemens meer dan een gezichtsloos bedrijf.
Hebben ze nou al eindelijk de hybrides uit de categorie 'elektrisch' geschrapt?
Ben uiteindelijk maar met snappcar gekapt na de tweede keer iemand moeten teleurstellen na de vraag 'en waar gaat de benzine in?' als ik het over snelladen had.

en ja, heb het ze twee keer eerder gevraagd, maar ze weigerden de categorieën aan te passen

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Bespreken jullie hier ook algemene ervaringen met elektrisch rijden, of is daar weer een ander topic voor? Ik vind de ontwikkelingen wel interessant dus probeer de juiste topics een beetje te gaan lurken, die van de laadpalen ken ik al. :P

Zowel ideologisch als technisch vind ik elektrisch rijden zeer interessant. Op dit moment ben ik nog blij met m'n huidige auto maar op termijn gaat er zeker een keer een elektrische komen. Als ik zo naar de beperkte info kijk die ik tot nu toe tot me genomen heb zal dat niet op korte termijn zijn. :+
Corrigeer me als ik het mis heb, maar ik denk nu (heel kort door de bocht) twee categorieën volledige EV's te zien. De ideologische variant (klein, beperkte range, goed voor simpele dingen als woon/werk) en de gadgetvariant (sportief, groot, snel, bling). Als ik nu een (in mijn ogen) minimaal vergelijkbare auto wil als ik nu heb dan zit je zo op een ton aan euro's en een ton gewicht extra. Dat wordt dus nog even wachten of m'n wensen aanpassen. :D :X

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:06:
Bespreken jullie hier ook algemene ervaringen met elektrisch rijden, of is daar weer een ander topic voor? Ik vind de ontwikkelingen wel interessant dus probeer de juiste topics een beetje te gaan lurken, die van de laadpalen ken ik al. :P

Zowel ideologisch als technisch vind ik elektrisch rijden zeer interessant. Op dit moment ben ik nog blij met m'n huidige auto maar op termijn gaat er zeker een keer een elektrische komen. Als ik zo naar de beperkte info kijk die ik tot nu toe tot me genomen heb zal dat niet op korte termijn zijn. :+
Corrigeer me als ik het mis heb, maar ik denk nu (heel kort door de bocht) twee categorieën volledige EV's te zien. De ideologische variant (klein, beperkte range, goed voor simpele dingen als woon/werk) en de gadgetvariant (sportief, groot, snel, bling). Als ik nu een (in mijn ogen) minimaal vergelijkbare auto wil als ik nu heb dan zit je zo op een ton aan euro's en een ton gewicht extra. Dat wordt dus nog even wachten of m'n wensen aanpassen. :D :X
Voor we daar meer info over kunnen geven moet je eerst definiëren wat voor jou 'groot' en 'klein'. Ik vind mijn Zoe relatief groot, want ik heb altijd in een Alto uit 2005 gereden.

Ook moet je 'beperkte range' definiëren. Want het begint bij 200km als je naar nieuwe auto's kijkt en dat is voor de meeste in Nederland genoeg. Al is dat voor iedereen natuurlijk anders.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:06:

Dan moet je eens even gaan zoeken op de Kia e-Niro en de Hyundai Kona: beiden de range van een Tesla, en een stuk vriendelijker geprijsd (maar alsnog duur voor privé aankoop). Volgend jaar begint het echt los te gaan geloof ik: Volkswagen ID, DS3 EV, Honda Retro EV. En de goedkopere Model 3 zal er ook aankomen.
Wat rijd je nu dan?
Pagina: 1 ... 52 ... 92 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Economie en maatschappij

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True