Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:03
JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:01:
[...]
Ben het niet met je eens dat de één fase lader van de iPace een succes is. Het is een misser. Zo'n grote accu die je overnacht niet vol krijgt is gewoon onslim. Ook als je kleine stukjes rijdt en dus niet elke dag de auto aan de paal hangt, is het gewoon wel zo prettig dat áls je dan stekkert, de auto ook de volgende ochtend gewoon vol is.
Ik heb helaas geen iPace, maar een beetje normaal gebruik komt met 20% SoC thuis. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je een 7,2 kW laders hebt hangen, maar dan ben je mijn inziens de volgende ochtend gewoon vol.

19:00 uur desavonds thuis - 9:00 desmorgens weer op pad is 14 uur aan de lader wat neer komt op 100 kWh

Dat ga je gewoon makkelijk redden.

Natuurlijk, als je echt met 10% thuis komt om 23:00 uur omdat je alle sociale activiteiten met de auto doet en de volgende ochtend om 6:00 weer een lange rit voor de boeg hebt gaat het allemaal niet lukken als je vervolgens ook nog een 3 kW LoLo uit het jaar kruik hebt hangen.

Mijn inziens is het bovenstaande rush schema niet alleen slecht voor de lading van je iPace maar ook de route naar een Pacemaker ;)

Ik snap dat als je nu 3-fase 11/22 kW hebt het voelt als een stap terug maar onbruikbaar / plank mis slaan / etc dat zie ik er gewoon niet in.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
1 versus 3 fase laden gaat ook meer over verre ritten overdag voor een afspraak van 2 tot 3 uur.
Met 3 fase kan je dan vaker een stop bij de snellader voorkomen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 17:16
BarryH schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:01:
[...]

Ik ben op 21/22 december naar oostenrijk gereden en de 29e weer terug. Dit waren volgens de ANWB "zwarte dagen".
Ik heb van de 22 laadstops 1 keer 10-15 minuten moeten wachten voor ik een vrije paal had.verder kon ik altijd gelijk terecht.
Ik ben op exact dezelfde dagen ook naar Oostenrijk gereden en terug. Heb nooit hoeven te wachten (hoewel ik een stuk minder laadstops gemaakt heb) en ben zelfs @BarryH niet tegengekomen :-( ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• pmiddeld
Plus een verzwaarde aansluiting?

• kdeboois
BarryH schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:24:
1 versus 3 fase laden gaat ook meer over verre ritten overdag voor een afspraak van 2 tot 3 uur.
Met 3 fase kan je dan vaker een stop bij de snellader voorkomen.
Voor die scenario's is het dan zeer aan te raden naar een 3-fase AC oplaadbare auto uit te kijken. Dat maakt de 1-fase AC oplaadbare auto's echter nog niet af te raden of onbruikbaar.

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:34:
[...]

Ja die hebben inderdaad de plank volledig mis geslagen. Iedereen laat die auto's ook links liggen. Worden nauwelijks verkocht. :+
Dat is misschien meer een gebrek aan goede alternativen, want als je een EV zoekt voor 40 a 50K met 60+kWh welke zijn er dan? en stel auto a en b zijn bijna gelijk maar b heeft een 3 fase 22kW lader, zou dat dan niet de voorkeur hebben?
Wat betreft de CCS plug heb je gelijk, maar 1-fase laden is toch echt prima en voldoende in NL, zelfs met de i-Pace.

Als je nu echt heel vaak volledig leeg aankomt en jezelf geen rust gunt en weer snel weg moet naar weer een +300 km locatie dan investeer je gewoon in een kleine DC lader.
Een grote accu aan een fase laden op een 22kW paal vind ik wat vergelijkbaar met max 50kW laden aan de 175+kW stekker. Als je het vermogen beter kan benutten kan je eerder weer op weg of de auto verplaatsen zodat een ander kan laden.
knakworst schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:42:
Helemaal eens dat 1-fase laden geen probleem hoeft te zijn. Wat eerder een probleem is, is het zeer beperkte aantal snelladers. Uitgezonderd Tesla, verwacht ik aankomende zomervakantie ruzies/teleurstellingen bij de laadpalen. Je kan leuk iets plannen in abetterrouteplanner, maar als je in plaats van 16 snelladers er steeds maar eentje hebt, heb je een aanzienlijk risico op bezette snelladers (of snelladers in storing). Het wordt allemaal wel beter (bv. Ionity) maar het gaat allemaal langzaam.
Als de DC lader bezet is kan een 11, 22 of 43kW AC toch een alternatief zijn, tenzij je daar max 7kW uithaalt want dan moet je wel erg veel geduld hebben ;)

Vanochtend de laadpaal op loopafstand van m'n werkplek weer bezet, schijnbaar nog een plug-in hybrid erbij en natuurlijk goed dat die ook wat elektrisch rijden maar bezette laders maken het wel lastiger. In de loop van de dag eens langs een van de andere laadpalen om in een kwartiertje 5kW te laden voor de weg terug.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:01
TucanoItaly schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Nou, moet ik het dan maar even uitleggen?

Mux levert een anker mee, en de ankerketting is aangesloten op de accu. De bijrijder gooit dit uit het raam wanneer de auto bergafwaarts gaat en de functie hiervan is tweeledig:
a) remt de auto af
b) laat energie wegvloeien naar aarde

:+
`
Duh!

Dat ik dáár niet aan gedacht heb :-) 8)7

In ander nieuws:
https://www.autoblog.nl/n...ron-op-nl-kenteken-119007

Nog net op NL kenteken vóór 2019, dus lekker goedkoop in de bijtelling.
Beetje jammer van de schrijfstijl in het nieuwsbericht, als je erg slecht tegen de hedendaagse TurboTaal kunt, raad ik je aan niet te klikken.

Gaat om de XG-543-X Audi E-ton
Geen BPM, 117.000 catalogusprijs, 4% bijtelling

Humberto Tan rijdt ermee, maar waarschijnlijk is het gewoon een auto van de (audi) leasemaatschappij, die Tan mag rijden omdat hij nogal wat media aandacht trekt.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• pmiddeld
Leuk, wel een beetje klassieke grill 8)7

• BarryH
  • Nu online
pmiddeld schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:38:
[...]

Ben gisteren en vandaag ook naar Oostenrijk gereden met de Ioniq. Harde wind schuin tegen, regen, zwaar beladen, wel gelukkig 10 gr. C. Etappes van 140-150 km met veel knijpen naar 90-100 km/uur wel gered. Telkens zo'n 20 km over. Wel geladen tot 90%. En netto een flink stuk bergop. Wel een verschil met de zomer zeg!
Weet je wat je verbruik was? En wat was je accu% als je bij een laadstation aankwam?
Wel leuk om even te vergelijken.
Ik reed max snelheid tot130 km/u (134km/u op de teller), laden van ca 20% tot 78-80% en dan ca 80-100 km.
Heen was ~920km, terug 900 km.
Heen 6,1 km/kwh, totaal 15 uur. Terug 5,8 km/kwh, totaal 13,5 uur (incl. 25 min. McD stop). Beide 11 laadstops (zowel heen als terug had het met 1 minder gekund, maar dan was ik met ca. 20% acculading de rit geeindigd)
Heen geeindigd met ca. 70% vol bij huisje, terug ca. 41% vol bij huis.

BarryH wijzigde deze reactie 09-01-2019 12:56 (6%)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• pmiddeld
BarryH schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:55:
[...]

Weet je wat je verbruik was? En wat was je accu% als je bij een laadstation aankwam?
Wel leuk om even te vergelijken.
Ik reed max snelheid tot130 km/u (134km/u op de teller), laden van ca 20% tot 78-80% en dan ca 80-100 km.
Heen was ~920km, terug 900 km.
Heen 6,1 km/kwh, totaal 15 uur. Terug 5,8 km/kwh, totaal 13,5 uur (incl. 25 min. McD stop). Beide 11 laadstops (zowel heen als terug had het met 1 minder gekund, maar dan was ik met ca. 20% acculading de rit geeindigd)
Heen geeindigd met ca. 70% vol bij huisje, terug ca. 41% vol bij huis.
Hier mijn routes en stops
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2773259/
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2773664/
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/3019252/

Snelheid 110 km/h max., vaak minder (ca. 100 km/h). Verder flink wat file gehad. Terugweg hebben we ook in 2 dagen gedaan. SOC bij aankomst meestal net voor of net na de waarschuwing voor 13% SOC (ca. 20 km op de GOM). Volgens mij was het verbruik ongeveer 6,5 km/kWh. Heen minder, want wind tegen en bergop. Meestal tot 90% of een enkele keer tot 94% geladen. Ik zou nog eens moeten uitrekenen of sneller rijden en vaker laden tot 80% uiteindelijk sneller is. Daarbij niet alleen het laden zelf maar ook het zoeken van de laadpaal, het aankoppelen en de eventuele problemen (had ik 2 keer) om de laadpaal aan de gang te krijgen. Alle palen met Maingau, gratis en 2x Telekom app geladen. 1x wegens niet accepteren laadpassen bij EnBW met VISA betaald (€ 2,00).

• HJTP
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:17
mux schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:10:
- Ik heb de snellaad-snelheid bij lage temperatuur sterk verhoogd. Hij blijft tot ~65% op volle snelheid (~43kW) laden, en zakt daarna pas af. Meer vergelijkbaar met de 30kWh dan de oude 24 dus (klik voor laadgrafiek van fastned ter illustratie)

En nog steeds warmt de accu lang niet zo sterk op als bij de 40kWh.
Tof! Is de temperatuur dan het enige risico hier? Als in: is dat de enige bottleneck voor snelladen?

Asus Sabertooth P67, i7 2600k, Asus GTX 580, Corsair Dominator 8GB, CM HAF922, Samsung 850 EVO 1TB, WD 1TB caviar blue. 2x LG W2453V /e-peen compare mode off.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:23
HJTP schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:32:
[...]

Tof! Is de temperatuur dan het enige risico hier? Als in: is dat de enige bottleneck voor snelladen?
Zolang de lader het aankan en de zekeringen groot genoeg zijn. En als de accu bijna vol zit dan ben je beperkt door de stijgende spanning van de accu.
Maar het komt inderdaad altijd op de temperatuur terug.
De uitdaging zit in het oplossen van dat probleem. Bijvoorbeeld door meer koeling. Maar je kan ook de spanning verhogen (lagere stroom) of de samenstelling van de accu aanpassen.

TheS4ndm4n#1919

• JayPe
kdeboois schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:14:
[...]

Ik heb helaas geen iPace, maar een beetje normaal gebruik komt met 20% SoC thuis. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je een 7,2 kW laders hebt hangen, maar dan ben je mijn inziens de volgende ochtend gewoon vol.

19:00 uur desavonds thuis - 9:00 desmorgens weer op pad is 14 uur aan de lader wat neer komt op 100 kWh

Dat ga je gewoon makkelijk redden.

Natuurlijk, als je echt met 10% thuis komt om 23:00 uur omdat je alle sociale activiteiten met de auto doet en de volgende ochtend om 6:00 weer een lange rit voor de boeg hebt gaat het allemaal niet lukken als je vervolgens ook nog een 3 kW LoLo uit het jaar kruik hebt hangen.

Mijn inziens is het bovenstaande rush schema niet alleen slecht voor de lading van je iPace maar ook de route naar een Pacemaker ;)

Ik snap dat als je nu 3-fase 11/22 kW hebt het voelt als een stap terug maar onbruikbaar / plank mis slaan / etc dat zie ik er gewoon niet in.
Ik zie nogal een verschil tussen 'onbruikbaar' en 'de plank mis slaan'. Ik zeg niet dat de iPace onbruikbaar is. Ho, ho, there's a lot of grey between this black and white.

Nee, het is een misser; zeker met deze accu capaciteit en in deze prijsklasse zou je een 3 fase lader verwachten. Dàt

En qua AC/DC laden: een één fase 35Ampere huis aansluiting is niet voldoende om een DC lader op te kunnen hangen. En om op één fase met 7,2 kW te kunnen laden heb je al wel een slimme paal nodig, die continu je huisverbruik monitort. Zet je de vaatwasser aan, wordt het laden geknepen, zo ook de wasmachine, de waterkoker, de oven en het fornuis.. Anders past 't niet. Een slimme lolo is dan dus vereist.

Heb je een 3x25ampere 3 fase aansluiting, dan kan je inderdaad voor 4k een DC lader ophangen.
Scheelt...

Maar als Jaguar het slim had aangepakt, had je met een oude domme lolo gewoon 11kW kunnen laden, of zelfs 22kW met een slimme lolo.

Ergo: Als Jaguar met de iPace gewoon net iets verder dan de eigen landsgrenzen had gekeken, (UK heeft voor zover ik weet standaard maar één fase), dan had dat een hoop gedoe gescheeld. En gedoe , dat is iets wat de EV-beweging niet helpt: Nu gaan er bosjes mensen die een iPace blind hebben geleaset, (want lage bijtelling nog voor 1 januari) tegen beperkingen aanlopen die er niet hadden hoeven zijn. Die beperkingen of kosten zorgen voor een slechtere adaptatie dan nodig.

Ik hoor al over berichten over ingeleverde iPace's omdat de auto niet aan de wensen voldeed. Nu zal het massaal uitvallen van de radio en ander zaken daaraan het grootste debet hebben gehad, maar toch; het zijn de kleine dingen die het 'm doen. Ook valt het mij persoonlijk op dat de iPace opvallend vaak te zien is bij de FastNed's van Nederland,...

JayPe wijzigde deze reactie 09-01-2019 15:53 (11%)

• kdeboois
JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Ik zie nogal een verschil tussen 'onbruikbaar' en 'de plank mis slaan'. Ik zeg niet dat de iPace onbruikbaar is. Ho, ho, there's a lot of grey between this black and white.
Op Twitter was er echt een Tesla rijder die dat beweerde :-)

Met een broodje bij de snellader lijkt hij mij zeer bruikbaar. Iedere electrische auto anno 2019 vraagt aanpassing van ons gedrag.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:23
JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:34:
[...]
Ook valt het mij persoonlijk op dat de iPace opvallend vaak te zien is bij de FastNed's van Nederland,...
Dat is nog wel te verklaren doordat er eind december heel veel geleverd zijn. En dat die mensen die misschien nog geen laadpaal hebben thuis.

TheS4ndm4n#1919

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:42:
[...]

Op Twitter was er echt een Tesla rijder die dat beweerde :-)

Met een broodje bij de snellader lijkt hij mij zeer bruikbaar. Iedere electrische auto anno 2019 vraagt aanpassing van ons gedrag.
Waarom ik het misser vind is simpelweg het feit dat mijn Renaultje dus op bepaalde vlakker beter is dan een Jaguar van ruim 2x de prijs... Het is een Jag, ALLES moet beter zijn dan de instap-Renault, niet alleen de hoeveelheid pk's.

Zou toch teleurstellend zijn als je als iPace eigenaar bij de verjaardag aangeeft nog te moeten snelladen op de terugweg terwijl je neef met zijn cheapass Zoe tijdens de verjaardag zelf al aan het volladen is op de 22kW lader op de muur :+

Nivve wijzigde deze reactie 09-01-2019 18:03 (6%)

• kdeboois
Nivve schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:02:
[...]

Waarom ik het misser vind is simpelweg het feit dat mijn Renaultje dus op bepaalde vlakker beter is dan een Jaguar van ruim 2x de prijs... Het is een Jag, ALLES moet beter zijn dan de instap-Renault, niet alleen de hoeveelheid pk's.

Zou toch teleurstellend zijn als je als iPace eigenaar bij de verjaardag aangeeft nog te moeten snelladen op de terugweg terwijl je neef met zijn cheapass Zoe tijdens de verjaardag zelf al aan het volladen is op de 22kW lader op de muur :+
Nu doe je net of bij de Renault alles geweldig is >:)

CCS & 1-fase AC is de toekomst. Mark my words. Dat het vroeger beter was staat vast.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 19:26
CCS & 3-fase wel hoor. Alle Duitse modellen ondersteunen zowieso 11kW of meer. Maar dat Renault de meest flexibele AC lader heeft is wel een feit ;-)

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• Nivve
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:11:
[...]

Nu doe je net of bij de Renault alles geweldig is >:)

CCS & 1-fase AC is de toekomst. Mark my words. Dat het vroeger beter was staat vast.
Sinds wanneer betekent 'Op bepaalde vlakken' hetzelfde als 'alles' :+

Nivve wijzigde deze reactie 09-01-2019 19:38 (54%)

• JayPe
kdeboois schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:11:
[...]
CCS & 1-fase AC is de toekomst. Mark my words.
Dus de mennekes stekker type 2 is dikke onzin?

CCS is per definitie gekoppeld aan de type 2 stekker en die is nu juist voor drie fasen ingericht.

Anyhoe: onbruikbaar is de Jag natuurlijk niet. Ik markeer je woorden. En ben benieuwd hoeveel merken jouw woorden zullen volgen. :+

Ik vermoed dat juist de 3 fasen aansluiting thuis de default gaat worden. Alleen al omdat we steeds vaker warmte pompen gaan zien ipv gas gestookte cv ketels. En inductiekookplaten. Als je dan toch drie fasen hebt (ook fijn voor een dikke Pv installatie) kan je fijn je auto op drie fasen laden èn je huis verwarmen èn lekker koken tegelijk*

*of juist om beurten. Ik heb nu nog dag en nacht tarief. S nachts na 23:00u draait mijn vaatwasser en laad de auto. Raar maar waar, juist wanneer er géén zon is, en de wind gaat liggen, is de stroom het goedkoopst.
JT schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:56:....Maar goed, dan in ieder geval wel milieuvriendelijk en lage bijtelling. Laden op mijn werk kan voorlopig alleen aan een normaal stopcontact. Maar ja. Het voelt een beetje als half werk.
Tja. Mijn werk heeft ook niet veel meer dan een 1 schuko. Maar binnen 8 uur werk op kantoor kruipt de accu altijd wel weer vol. Ik wil wel een laadpaal maar de kosten zijn fors omdat er geen ruimte meer is in de groepkast bij kantoor en er een nieuwe kabel vanaf de hoofdzekering moet komen.

Half werk? Tja. Het is iets. En beter dan niets. Het is vooral onhandig dat ik met een Granny loop te kloten. Zo'n blok uit de kofferbak. Klote oprollen. Dat soort.
Maar aan de ander kant dus: goedkoop. schoon. En oh zo comfortabel.

JayPe wijzigde deze reactie 09-01-2019 20:02 (39%)

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-03 08:51

JT

VETAK y0

Waarschijnlijk kan ik een Ioniq kiezen als leasewagen als ik electrisch wil. Helaas niet een aantal dingen die ik graag wil: panorama/schuifdak en vrij beperkt bereik; ik rij sowieso ongeveer 100km per dag, voor laden in de buurt van mijn huis moet ik een stuk naar huis lopen. Maar goed, dan in ieder geval wel milieuvriendelijk en lage bijtelling. Laden op mijn werk kan voorlopig alleen aan een normaal stopcontact. Maar ja. Het voelt een beetje als half werk.

• JT

JT

VETAK y0

JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:41:
[...]

Tja. Mijn werk heeft ook niet veel meer dan een 1 schuko. Maar binnen 8 uur werk op kantoor kruipt de accu altijd wel weer vol. Ik wil wel een laadpaal maar de kosten zijn fors omdat er geen ruimte meer is in de groepkast bij kantoor en er een nieuwe kabel vanaf de hoofdzekering moet komen.

Half werk? Tja. Het is iets. En beter dan niets. Het is vooral onhandig dat ik met een Granny loop te kloten. Zo'n blok uit de kofferbak. Klote oprollen. Dat soort.
Maar aan de ander kant dus: goedkoop. schoon. En oh zo comfortabel.
Wel traag ten opzichte van 40kwh+ auto's, dat mis ik ook nog :P En kleine achterbak....Nou ja, het heeft ook een beetje met gewekte verwachtingen te maken. De andere kant is dat ik behalve voor 50e privé rijden ook geen administratie meer hoef bij te houden :P

• BarryH
  • Nu online
traag? Ioniq?

• uFx
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:59
JT schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:56:
Waarschijnlijk kan ik een Ioniq kiezen als leasewagen als ik electrisch wil. Helaas niet een aantal dingen die ik graag wil: panorama/schuifdak en vrij beperkt bereik; ik rij sowieso ongeveer 100km per dag, voor laden in de buurt van mijn huis moet ik een stuk naar huis lopen. Maar goed, dan in ieder geval wel milieuvriendelijk en lage bijtelling. Laden op mijn werk kan voorlopig alleen aan een normaal stopcontact. Maar ja. Het voelt een beetje als half werk.
Als je op je werk mag laden via de schuko zie ik geen problemen. Dan hoef je thuis een stuk minder te laden, al weet ik niet wat de afstand is tussen je werk en thuis (50km?). Ik laad ook nooit thuis (geen eigen oprit) maar altijd op het werk. En incidenteel thuis bij een openbare laadpaal of een snellader in de buurt.

De Ioniq Premium heeft wel een panorama/schuifdak maar waarschijnlijk gaat het om een comfort.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
De nieuwe Leaf met 62kWh accu weet mij nog niet direct te overtuigen. Ik ben benieuwd naar de eerste testresultaten.

- Nog steeds geen stuur die in diepte verstelbaar is
- Geen batterij koeling of verwarming, dat beloofd niet veel goeds met een 25% hogere energiedichtheid
- Hoeze spreken ze van een limited edition van 5000 stuks voor Europa. Daarna wordt die niet meer verkocht?
- Hij is duurder dan een Kona / E-niro
- Snelladen nog steeds beperkt met huidige Chademo infra, Ionity bijv. is alleen CCS compatible
- Pas leverbaar vanaf de zomer, dan is nogal een ruim begin. Zal wel augustus / september worden voordat de eersten rondrijden.

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• JT

JT

VETAK y0

uFx schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:25:
[...]

Als je op je werk mag laden via de schuko zie ik geen problemen. Dan hoef je thuis een stuk minder te laden, al weet ik niet wat de afstand is tussen je werk en thuis (50km?). Ik laad ook nooit thuis (geen eigen oprit) maar altijd op het werk. En incidenteel thuis bij een openbare laadpaal of een snellader in de buurt.

De Ioniq Premium heeft wel een panorama/schuifdak maar waarschijnlijk gaat het om een comfort.
Zal geen Premium zijn nee :) En 8,5 uur aan de schuko =>80%?

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:40

mux

99% efficient!

haaibaa2 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:01:
Kijk dat is nog eens goed werk! _/-\o_ Snel laden is wel echt iets waar de oude Leaf gewoon niet zo goed in is. Ik kreeg de laatste keer (bij deze temperaturen, of gewoon met mijn oude accu, dat weet ik niet zeker), maximaal 11 kW er in. Beetje zonde als je dan met een Maingau pas bij een Allego lader staat.

Zou dit nog invloed kunnen hebben op de levensduur van de accu? Of zijn die accu's al zo oud, dat het niet zoveel meer uitmaakt?
Jij gaat zo blij worden met je extender :)

Ja, het heeft zeker invloed op de levensduur. Ik weet niet hoeveel. Vandaag zijn we heel Nederland rondgereden (600km, 6 laadstops) en dan zie je op zo'n lange rit dat het pakket ook uit balans raakt. De hoeveelheid warmte en daarmee samenhangende bijverschijnselen zorgen ervoor dat de accu waarschijnlijk nog wel ~24h bezig is te 'bekomen' van deze dag. Als je iedere dag zo door zou gaan als ik vandaag heb gedaan is je accu in een halfjaar stuk. Maargoed, dan rijd je ook 600km per dag met alleen snelladen.

De accu is ook matig opgewarmd: van 4 naar 20 graden in de loop van een hele dag. Vóór mijn snellaad-aanpassingen was het onmogelijk om de accu warm te krijgen, misschien dat hij 2-3 graden warmer werd maar niet veel meer. Nog niet zo erg als de Leaf 40kWh, maar ik denk niet dat een upgrade naar 80+kW CCS erin zit voor de muxsan-klanten, dat is helaas toch teveel geweld voor dat pakket.

Ik denk dat Nissan hun snellaad-algoritme heeft ontworpen op de use case dat iemand alleen maar elke dag aan de snellader hangt en niet thuis langzaamlaadt, en daardoor de accu dus weinig gelegenheid heeft om te balancen. Dan moet je langzamer laden om de schade binnen de perken te houden. Ik ga ook m'n eigen laadalgoritme iets minder aggressief instellen, want er zijn taxi's die de muxsan extender willen gebruiken, en die zouden nog wel eens hun accu hiermee kunnen slopen.
JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:16:
Ik neem aan dat het vooral aanpassingen zijn voor de Muxsan range-extender aangepaste Leaf?
Dat het snelle snelladen dus mede mogelijk wordt gemaakt door de range-extender-accu, en dat het niet de originele accu is die ineens veel meer kW's pakt, maar vooral de bijgeplaatste, nieuwere accu's zijn die op hoog vermogen kunnen laden?
Dit is alleen mogelijk met een extender, of in ieder geval *iets* dat het extra laadvermogen kan opnemen. De originele accu pakt exact dezelfde hoeveelheid kW als anders. Als je er meer in probeert te proppen... tja, dat gaat gewoon niet, dan zit je aan het spanningsplafond en ga je brand maken als je daar overheen probeert te gaan.

Door de accuchemie-verschlilen laad je bij lage SoC eerst vooral de extender, en daarna pas de hoofdaccu. Daardoor ben je dus eerst vooral de extender aan het volgooien (die op hoge snelheid kan laden), en daarna de hoofdaccu, wat betekent dat je van 0-70% op volle snelheid aan het laden bent. Bij de 24kWh leaf gaat hij normaal al vanaf 25% langzamer laden, dus je effectieve laadsnelheid gaat gigantisch omhoog.
Ik vraag mij vooral af waar @mux de energie laat die met regeneratief remmen wordt opgewekt bij volle accu?
De Leaf laadt standaard tot 95% SoC. Je spreekt inderdaad de 5% overcapaciteit daarboven aan. Dat gezegd hebbende moet je op een gigantische berg staan en heel lang naar beneden rijden om je auto te overladen op deze manier; een typische heuvel geeft je misschien enkele tientallen Wh. Je doet dit echt puur om de remmen te sparen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• BarryH
  • Nu online
Met wintersport kon ik de Ioniq laden bij de skilift (1e klas parkeerplaats en gratis laden :)).
Naar het appartement was 9,5 km EN ca. 850m dalen.
Bij het begin van de rit werkte de regeneratie prima, op driekwart nam de regeneratiekracht af en verdween uiteindelijk helemaal.
De dag erop kon ik een paar kilometer rijden met de accustatus op 100% :).

Mijn indruk is (zonder technische achtergrond) dat de Ioniq hiermee voorkomt dat de accu te ver doorgeladen wordt.

• frim
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:30:
[...]

Voor die scenario's is het dan zeer aan te raden naar een 3-fase AC oplaadbare auto uit te kijken. Dat maakt de 1-fase AC oplaadbare auto's echter nog niet af te raden of onbruikbaar.
Ik vind 1-fase laden toch wel echt een grote misser voor EU markten waar veel mensen van publieke laadpalen afhankelijk zijn. Dan schiet die 3,6kW van een Niro echt niet op. Heb hier een 4 uur parkeerlimiet bij de (11kW) laadpalen, en die Niro krijgt er dan lekker 13kWh bij, schiet echt niet op. Ondertussen houd je ook die laadpaal bezet voor andere mensen. Een Tesla kan bij diezelfde paal 40kWh erbij tanken, voor dezelfde prijs van 6€ per sessie.

• WilliamGeluk
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:31
BarryH schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:16:

Met wintersport kon ik de Ioniq laden bij de skilift (1e klas parkeerplaats en gratis laden :)).
Waar staat die lift? Ik en mijn Ioniq zoeken nog een wintersportbestemming in Oostenrijk ;)

Hyundai Ioniq Electric Premium sinds 01-2018

• JayPe
Vroeg ik mij ook direct af: EV; traag?

Heb je al eens gereden? En zet 'm eens bij 't stoplicht naast je huidige ICE. Moet raar lopen wil de Ioniq 't niet "winnen".

Of doel je enkel op de topsnelheid?

• pmiddeld
BarryH schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:16:
Naar het appartement was 9,5 km EN ca. 850m dalen.
Bij het begin van de rit werkte de regeneratie prima, op driekwart nam de regeneratiekracht af en verdween uiteindelijk helemaal.
De dag erop kon ik een paar kilometer rijden met de accustatus op 100% :).

Mijn indruk is (zonder technische achtergrond) dat de Ioniq hiermee voorkomt dat de accu te ver doorgeladen wordt.
Op goingelectric.de moet een filmpje te vinden zijn van een Duitser die zijn Ioniq in de afdaling tot 102% (display) kon laten laden. Zal ruim een jaar geleden zijn dacht ik.

• BarryH
  • Nu online
WilliamGeluk schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:24:
[...]

Waar staat die lift? Ik en mijn Ioniq zoeken nog een wintersportbestemming in Oostenrijk ;)
Gargellen

• BarryH
  • Nu online
pmiddeld schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:57:
[...]

Op goingelectric.de moet een filmpje te vinden zijn van een Duitser die zijn Ioniq in de afdaling tot 102% (display) kon laten laden. Zal ruim een jaar geleden zijn dacht ik.
Was dat niet een PHEV ?

• mux

mux

99% efficient!

De potentiële energie van een volgeladen EV is m*g*h. g=9,81, laten we m=2000kg nemen en een behoorlijk grote afdaling van 100m aan één stuk. Dan zit je dus op 1,96MJ oftewel 0,55kWh. Je moet een hele kleine accu hebben om dat er niet in te kunnen passen.

Daarnaast heeft je auto weerstand (stel de afdaling is 10% oftewel 1km, dan heb je zeker 100Wh aan weerstand) en is de motor/inverter/accu niet 100% efficient, eerder ca. 80%, dus dan houd je in werkelijkheid (0,55-0,1)*0.8=0,36kWh over.

Met een afdaling krijg je niet zoveel energie erbij. Je moet echt heel erg steil en vele hoogtemeters maken met een compleet volle accu om een significante hoeveelheid energie je auto in te krijgen. Met een PHEV of een auto met een piepkleine accu merk je het misschien.

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13:01
Ik twijfel even welk topic het best past, aangezien dit vooral FEV betreft. Ergens dit jaar ga ik mijn Kona Electric ontvangen. Nu heb ik voor de tussentijd gisteren een Golf GTE (medio 2015) van een collega overgenomen. De laadkabel zat nog keurig in de tas... stroompas had hij ook nog niet aangevraagd.

Ondanks dat je er heerlijk vlot mee kan rijden wil ik graag alvast wat 'oefenen' in de elektrische wereld. Zeker omdat ik 3 dagen in de week maar nu een kort ritje naar de opdrachtgever hoef te maken zou het mooi zijn als ik dat 90% electric kan doen (voor de baas ook prettig natuurlijk). Laadpas is dus onderweg.. Maar qua rijden vroeg ik mij af of er (ex)GTE rijders zijn die weten hoe nu het best om te gaan met regeneratief remmen?
  • Als ik rustig het rempedaal in druk zie ik de energiemeter aangeven dat hij regeneratief remt (zoals je gewend bent van een hybrid), druk je hard valt dat weg
  • Er zit ook een 'braking mode' op de versnellingsbak. Je kan dan met + en - nog wat harder of zachter regeneratief remmen.*
Welke is nu beter qua efficiëntie om terug te winnen of maakt het niet uit als je zelf maar rustig het rempedaal indrukt?

*nadeel van deze modus is dat je hem daarna weer terug moet zetten op Drive anders schakelt hij niet meer uit zichzelf op bij het accelereren.. One pedal driving is er dus niet bij, tenzij je continu met de pook tussen Drive & Braking modi Wisselt. Is best te doen maar dan doe je eigenlijk One pedal & One Hand driving :+ Is nog wel aan te leren maar als het echt geen snars uitmaakt denk ik dat ik er wat minder gebruik van ga maken..De Kona zal wat betreft one pedal driving een stuk intuïtiever zijn.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• uFx
  • Laatst online: 16:59
JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:46:
[...]

Heb je al eens gereden? En zet 'm eens bij 't stoplicht naast je huidige ICE. Moet raar lopen wil de Ioniq 't niet "winnen".

Ik denk dat hij de laadsnelheid bedoelt op een publieke laadpaal (1 fase, 3.6 kW max op een publieke laadpaal). Tenminste, dat is het enige wat ik kan bedenken wat traag is aan een Ioniq ;)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Standeman
  • Laatst online: 17:48

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Banjy schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:05:
Ik twijfel even welk topic het best past, aangezien dit vooral FEV betreft. Ergens dit jaar ga ik mijn Kona Electric ontvangen. Nu heb ik voor de tussentijd gisteren een Golf GTE (medio 2015) van een collega overgenomen. De laadkabel zat nog keurig in de tas... stroompas had hij ook nog niet aangevraagd.

Ondanks dat je er heerlijk vlot mee kan rijden wil ik graag alvast wat 'oefenen' in de elektrische wereld. Zeker omdat ik 3 dagen in de week maar nu een kort ritje naar de opdrachtgever hoef te maken zou het mooi zijn als ik dat 90% electric kan doen (voor de baas ook prettig natuurlijk). Laadpas is dus onderweg.. Maar qua rijden vroeg ik mij af of er (ex)GTE rijders zijn die weten hoe nu het best om te gaan met regeneratief remmen?
  • Als ik rustig het rempedaal in druk zie ik de energiemeter aangeven dat hij regeneratief remt (zoals je gewend bent van een hybrid), druk je hard valt dat weg
  • Er zit ook een 'braking mode' op de versnellingsbak. Je kan dan met + en - nog wat harder of zachter regeneratief remmen.*
Welke is nu beter qua efficiëntie om terug te winnen of maakt het niet uit als je zelf maar rustig het rempedaal indrukt?

...
Het meest efficiënte is om de wagen uit te laten rollen zonder regeneratie / remmen, daarmee bespaar je de meeste kwh. Vandaar uit gaat de inefficiëntie omhoog naar gelang je regeneratiestand. Met daadwerkelijk remmen gooi je verreweg de meeste energie weg.

Nu weet ik niet hoe het met een hybrid zit, maar mijn Ioniq rolt ontzettend lang door wanneer de regeneratiestand op 0 staat. (Op een 80 weg, kan ik makkelijk 600m van te voren het gas loslaten en dan moet ik nog bijremmen voor een stoplicht).

Standeman wijzigde deze reactie 10-01-2019 09:17 (7%)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Banjy
Standeman schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:15:
[...]
Het meest efficiënte is om de wagen uit te laten rollen zonder regeneratie / remmen, daarmee bespaar je de meeste kwh. Vandaar uit gaat de inefficiëntie omhoog naar gelang je regeneratiestand. Met daadwerkelijk remmen gooi je verreweg de meeste energie weg.
Begrijp ik maar bijv. in situaties dat het verkeerslicht toch naar oranje gaat, of sterk afremmende auto's voor je. Situaties waar je dus niet meer 'gewoon kan uitrijden' maar nog wel wat marge hebt door wat sterker regeneratief te remmen via Braking Mode of dus het rempedaal..

• pmiddeld
Nee, die was er toen nog niet.

• JayPe
@Banjy
De GTE heeft een vrij standaard automatische versnellingsbak. Niet zoals bij een EV maar één versnelling en verschillende modi maar gewoon een D misschien een S (sport) en een B (Berg) stand. De Bergstand is er ( gezien het feit dat ie niet meer op schakelt) waarschijnlijk gewoon om af te dalen in de bergen met motorrem.

Klinkt in iedergeval niet als een maximum regenereer functie.

Maar wel tof dat jij nu goed maakt wat je collega nooit deed. Laden. Dat voorop.

De GTE heeft vast wel meerdere eco modi waarmee je extra regenereren kunt. Wat al gezegd wordt: best is om niet te remmen, maar ik ben het met je eens: als je dan toch moet remmen, dan toch liefst met regenereren. En niet met remschijven.
Bij mijn e-up! gaat de regeneratiefunctie altijd werken als ik rem, maar het moment dat de normale schijfremmen aangrijpen zie ik niet. Merk ik niet. Weet ik niet. De regeneratiefunctie-o-meter is daarin niet heel duidelijk. Die gaat gewoon vol in het groen. Maar toch ben ik altijd bang om bewegingsenergie desondanks óók in warmte om te zetten. Als ik bot rem slaat de regen-o-meter nog steeds uit.

Vol EV rijden, kan dat bij de GTE?

Volgens mij heeft @mux wel eens met een GTE gereden, ik ook trouwens maar dat was slechts een korte proefrit met een drukke verkoper erbij.

• Banjy
JayPe schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:34:
@Banjy
Klinkt in iedergeval niet als een maximum regenereer functie.

Maar wel tof dat jij nu goed maakt wat je collega nooit deed. Laden. Dat voorop.

Vol EV rijden, kan dat bij de GTE?

Volgens mij heeft @mux wel eens met een GTE gereden, ik ook trouwens maar dat was slechts een korte proefrit met een drukke verkoper erbij.
Dat van de bergen is een goed punt, hij remt dan niet op de motor, in de handleiding staat ook wel echt dat het een regeneratieve modus is. Waarbij je hem wat zachter/harder kan zetten met de pook. Maar als ik in die modus gas geef lijkt hij in versnelling te blijven, misschien kan ik met de flippers dan nog zelf opschakelen..

Zou wel eens goede kunnen zijn om het rijden in de bergen of lange afdalingen wat relaxter te maken dan dat je zelf de hele tijd moet balanceren met het rempedaal voor maximale regeneratie en voldoende afremming zonder te hard te remmen.

Hij heeft trouwens een volledige EV modus (maar nog niet kunnen gebruiken). Dacht tot max. 90km/h en qua actieradius lees ik veel 25-32km... Maar daarmee zou ik het als enkel moeten halen. Heb net ook de garage even gebeld en die gaven aan dat ik nog even langs mocht rijden voor wat extra uitleg, o.a. uitgesteld laden zodat je met volle en warme accu kan vertrekken etc. :)

• mux

mux

99% efficient!

Nee, de GTE heeft zeker geen standaardbak... het is juist een ontzettend ingewikkelde versnellings/transferbak. Er zit een voor- en nakoppeling in op de versnellingsbak van de benzinemotor EN een extra koppeling voor de elektromotor, en deze worden allemaal door een bepaald algoritme geschakeld.

Mijn ervaring met de auto was zo kort dat ik weinig andere uitspraken kan doen dan 'beetje trage auto met ontzettend verwarrende interface'. Je moet echt met iemand praten met veel ervaring met deze drivetrain om het meeste uit de auto te kunnen halen.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:24
mux schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:32:
Met een afdaling krijg je niet zoveel energie erbij. Je moet echt heel erg steil en vele hoogtemeters maken met een compleet volle accu om een significante hoeveelheid energie je auto in te krijgen. Met een PHEV of een auto met een piepkleine accu merk je het misschien.
Op vakantie in Oostenrijk met een 22 kWh Zoe was het best de moeite waard.
Een paar keer op 1600 meter geweest met de camping op 640 meter. Bergpassen hebben vaak wel ergens een lader, wat precies worst case zou zijn :)
De GOM raakt daar best wel van slag.
@Banjy
Mijn ervaring met de Golf GTE (~400 km gereden) is dat je moet zorgen dat de accu niet helemaa leeg gaat, want dan rijdt-ie voor geen meter meer.
Proton_ in "Elektrische auto's - Deel 1"

Proton_ wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:28 (15%)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Ballebek
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 24-03 09:47
In Zwitserland met mijn V60 heb ik ook de accu vol gekregen alleen met regeneration de berg af (zat nog 15KM range in, zo naar de 50KM). Ook die auto klapt opeens de regenratie uit moet je de diesel starten om op de motor te kunnen remmen ipv je remblokken opfikken. :)

Was wel een schrikken dat de remkracht opeens weg was.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Henry
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:24

Henry

Hier!

mux schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:19:
Re: Ampera-E/Bolt-discussie: Er is een significante kans dat je hem zeer binnenkort niet eens meer kunt laten repareren in Nederland als er iets serieus mee misgaat. PSA heeft al in meerdere landen hun support teruggetrokken, wat betekent dat je geen onderdelen meer kunt krijgen die uniek zijn voor de auto. En praktisch geen leveringen.
Dit is echt een broodje aap verhaal. Ik heb dit vaker gelezen en gecheckt bij de Opel-Dealer. Onderdelen zijn en blijven gewoon leverbaar. Wellicht niet zo snel als bijvoorbeeld volkswagen onderdelen, maar toch. De auto zelf is ook gewoon leverbaar binnen 6 maanden. Er zijn elektrische auto's waar je langer op moet wachten.
kdeboois schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:30:
[...]

Buiten dat is het invergelijking met een Nissan Leaf, Hyundai of Kia EV gewoon geen fijne auto. Stoelen zijn te klein en dashboard is uniek maar naar mijn smaak uniek de verkeerde kant op...
Klopt gedeeltelijk. De stoelen zijn vooral oncomfortabel op lange ritten, maar sinds modeljaar 2018 verbeterd. Overigens heb ik zelf een ASS Autostoel laten inbouwen omdat ik niet aan de Ampera-e stoel kon wennen.

Het dashboard is echt enorm overzichtelijk en het scherm meer dan groot genoeg. En ja het dashboard is niet zo aaibaar (lees: harde plastics) als in een volkswagen, maar who cares.

Het is snelle auto met een serieus bereik. Daar konden tot voor kort weinig andere elektrische auto's onder de 50K aan tippen.

Henry wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:38 (3%)

3210 | J5 | 3330 | T200 | T68i | 6610 | 6230 | 6170 | 6230i | 3120 | S200 | 6233 | 6300 | E51 | 6600 fold | iPhone 3GS | Wildfire S | Nokia Lumia 800 | iPhone 4S

• JT

JT

VETAK y0

Goed nieuws, ik kan waarschijnlijk toch een Ioniq Premium kiezen, dus toch een schuifdak :Y) Een dingetje minder wat me tegen staat.
JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:46:
[...]

Heb vorige week gereden in een Leaf 2 ;) Los van dat een EV weinig snelheidsbeleving biedt voor een autoliefhebber als ik, is een Leaf in cijfers goed vlot, een Kona 60kwh bijvoorbeeld nog meer. Een Ioniq komt goed mee maar is gewoon niet snel.

• Kluutmaran
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:14
JT schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:42:

Heb vorige week gereden in een Leaf 2 ;) Los van dat een EV weinig snelheidsbeleving biedt voor een autoliefhebber als ik, is een Leaf in cijfers goed vlot, een Kona 60kwh bijvoorbeeld nog meer. Een Ioniq komt goed mee maar is gewoon niet snel.
:X Een EV en geen snelheidsbeleving? Dan vindt jij een enorm lawaai naar je hoofd geslingerd worden meer doen voor je snelheidsbeleving dan in een stoel gedrukt worden waarschijnlijk. Misschien een keer een film opzetten van een opstijgend vliegtuig met boxen op vol geluid, dan ga je pas hard ;).

Ik ga toch voor de sensatie van maximaal koppel hoor. Heb ik geen geluid voor nodig om te bevestigen dat het rap gaat, dat doen de G-krachten wel.

Xbox Live: Spuit11

• mux

mux

99% efficient!

Henry schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:34:
Dit is echt een broodje aap verhaal. Ik heb dit vaker gelezen en gecheckt bij de Opel-Dealer. Onderdelen zijn en blijven gewoon leverbaar. Wellicht niet zo snel als bijvoorbeeld volkswagen onderdelen, maar toch. De auto zelf is ook gewoon leverbaar binnen 6 maanden. Er zijn elektrische auto's waar je langer op moet wachten.
Dit was ten tijde van het schrijven nog totaal niet duidelijk. Enkele dagen eerder (29 nov) zat PSA nog in een groot openbaar gevecht met GM en was er sprake van het volledig staken van de Ampera-E t.g.v. de elektrische Corsa in de meeste markten (behalve NO). Hier lijkt niks van terecht te zijn gekomen en de verkopen gaan gewoon door, dus de soep wordt niet zo heet gegeten als hij werd opgediend (zoals altijd). Desalniettemin is het belangrijk je bewust te zijn van dit soort ontwikkelingen, genoeg mensen voelen zich genaaid als ze iets kopen en er een halfjaar later achter komen dat iets veel beters op de markt komt dat ze eigenlijk liever hadden willen hebben. En dit is dubbel zo erg bij weesauto's zoals de Ampera-E.

• kdeboois
Henry schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:34:
[...]
Klopt gedeeltelijk. De stoelen zijn vooral oncomfortabel op lange ritten, maar sinds modeljaar 2018 verbeterd. Overigens heb ik zelf een ASS Autostoel laten inbouwen omdat ik niet aan de Ampera-e stoel kon wennen.

Het dashboard is echt enorm overzichtelijk en het scherm meer dan groot genoeg. En ja het dashboard is niet zo aaibaar (lees: harde plastics) als in een volkswagen, maar who cares.

Het is snelle auto met een serieus bereik. Daar konden tot voor kort weinig andere elektrische auto's onder de 50K aan tippen.
Ik heb het echt een kans gegeven. Twee proefritjes gedaan en 3x gaan kijken, maar kon het niet...

Bij de Kona was ik ook niet overtuigt maar de e-Niro stal mijn hart.

Dat onderdelen verhaal ben ik met je eens. Je zou ze zelfs vanuit de US kunnen laten komen. Probeer voor een Tesla maar eens onderdelen te krijgen, brom ik er dan nog even achteraan.
Banjy schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:05:

Ik rij op dit moment de Audi A3 e-tron en die gebruikt dezelfde aandrijflijn.

Ik rem zelf op de meter als ik te laat met uitrollen ben begonnen. Als ik wel op tijd ben maar een klein beetje extra wil regenereren gooi ik hem in de manual stand. Dan koppelt de DSG bak zich aan de electromotor. Naar de S of bij de GTE in de 'GTE' stand gooien heeft bij de Audi als nadeel dat hij direct in Battery Hold schiet. Dit is dus alleen nuttig als de batterij al leeg is en je restjes remenergie sprokkelt om zo de laatste kilometers volledig elektrisch te kunnen doen.

Ik start zelf altijd de navigatie zodat ik kan zien wanneer ik weer naar EV mode kan bij lange ritten. Voorverwarmen aan de paal, elektrisch naar de snelweg met de verwarming uit en daar met constante snelheid overschakelen op de ICE en aan de hand van de navigatie kiezen wanneer je naar EV terug kan. Als de ICE een tijdje bromt gooi ik dan ook de kachel weer aan. Zodra er een file opduikt direct terug naar EV met de kachel uit.

kdeboois wijzigde deze reactie 10-01-2019 13:26 (37%)

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:11
Banjy schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Hij heeft trouwens een volledige EV modus (maar nog niet kunnen gebruiken). Dacht tot max. 90km/h en qua actieradius lees ik veel 25-32km... Maar daarmee zou ik het als enkel moeten halen. Heb net ook de garage even gebeld en die gaven aan dat ik nog even langs mocht rijden voor wat extra uitleg, o.a. uitgesteld laden zodat je met volle en warme accu kan vertrekken etc. :)
Je kan harder rijden als 90km/u in elektrische modus ;) gewoon op autostrade is mogelijk (maar dat hou je niet lang vol. 15km of zo :9 ). Dus schakel je best op autostrade de gedeelde modus in.
De golf GTE start automatisch op in E-Modus. Daarna kan je 30km elektrisch - 42 volgens boordcomputer rijden. Nu in de 'winter' is dit nog maar een dikke 20 trouwens.

Mijn ouders gaan de GTE wegdoen en volledig elektrisch. Heb ze toch wat kunnen overtuigen en de ervaring is toch goed meegevallen. Nu nog de geschikte auto ervoor vinden.

Heb zelf nergens gevonden hoe je regeneratie kan aanpassen trouwens. Uit ervaring weet ik wel dat deze heel wispelturig begint te regeneren en de andere keer bolt hij gewoon rustig uit. :F
Drivetrain vond ik trouwens niet zo goed. Optrekken doet hij niet zoals je verwacht van elektriciteit. Ook merk je gewoon dat hij elektrisch ook 'schakelt'. En als je de GTE Modus opzet en opzet, maakt hij meer geluid als dat hij versnelt :+

bottom line wijzigde deze reactie 10-01-2019 12:25 (9%)

• JT

JT

VETAK y0

Kluutmaran schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:54:
[...]

:X Een EV en geen snelheidsbeleving? Dan vindt jij een enorm lawaai naar je hoofd geslingerd worden meer doen voor je snelheidsbeleving dan in een stoel gedrukt worden waarschijnlijk. Misschien een keer een film opzetten van een opstijgend vliegtuig met boxen op vol geluid, dan ga je pas hard ;).

Ik ga toch voor de sensatie van maximaal koppel hoor. Heb ik geen geluid voor nodig om te bevestigen dat het rap gaat, dat doen de G-krachten wel.
Ik ga niet alleen voor g-krachten, dat vind ik slechts deel van het verhaal. Het is off topic. Maar een Audi RS kan net zo snel zijn als een Lotus. Maar de laatste geeft veel meer beleving dan de eerste. Ik beleef door mijn zintuigen te laten prikkelen, niet door zoveel mogelijk zintuigen met rust te laten :P

Binnen de context van de enige beleving die je hebt in een electrische auto, g-krachten, heb ik daar wel het liefst zoveel mogelijk van en een Ioniq is dan gewoon niet zo heel bijzonder :P Leaf 2 krijg je een leuk trapje in je rug en met een Kona/e-Niro 60kwh is het nog meer. Dus dat had mijn voorkeur :Y)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:56

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:15:
[...]

Dit was ten tijde van het schrijven nog totaal niet duidelijk. Enkele dagen eerder (29 nov) zat PSA nog in een groot openbaar gevecht met GM en was er sprake van het volledig staken van de Ampera-E t.g.v. de elektrische Corsa in de meeste markten (behalve NO). Hier lijkt niks van terecht te zijn gekomen en de verkopen gaan gewoon door, dus de soep wordt niet zo heet gegeten als hij werd opgediend (zoals altijd). Desalniettemin is het belangrijk je bewust te zijn van dit soort ontwikkelingen, genoeg mensen voelen zich genaaid als ze iets kopen en er een halfjaar later achter komen dat iets veel beters op de markt komt dat ze eigenlijk liever hadden willen hebben. En dit is dubbel zo erg bij weesauto's zoals de Ampera-E.
Ironisch genoeg zijn de Bolt verkoopcijfers in de VS meh door tegenstribbelende dealers terwijl de Ampera-E's niet aan te slepen zijn.

Doet iets met stroom en motors

• Proton_
@JT interessant in dit aspect is de ervaring van sommige professionele coureurs die elektrisch prefereren: je kan veel meer signalen van de auto opvangen omdat ze niet meer worden overstemd door een trillende, herriemakende ontploffingsmachine.

Qua snelheidsbeleving is een houten achtbaan ook altijd leuk. Die heeft niet eens een motor ;)

• Henry
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:24

Henry

Hier!

kdeboois schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:16:
[...]

Ik heb het echt een kans gegeven. Twee proefritjes gedaan en 3x gaan kijken, maar kon het niet...

Bij de Kona was ik ook niet overtuigt maar de e-Niro stal mijn hart.
En dat begrijp ik ook. Had ik nu een elektrische auto moeten kiezen dan werd het ook de e-Niro.

3210 | J5 | 3330 | T200 | T68i | 6610 | 6230 | 6170 | 6230i | 3120 | S200 | 6233 | 6300 | E51 | 6600 fold | iPhone 3GS | Wildfire S | Nokia Lumia 800 | iPhone 4S

• DonChaot
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 13:41
Terwijl ik juist de eniro heb laten gaan voor de Ioniq terwijl ik vrijwel boven aan stond bij mijn dealer. Mijn zintuigen worden geprikkeld door Excel ;)

• BarryH
  • Nu online
Ik heb net ook nog even naar de eNiro gekeken, maar vindt de voordelen toch te klein voor de overstap

• JT

JT

VETAK y0

Proton_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:40:
@JT interessant in dit aspect is de ervaring van sommige professionele coureurs die elektrisch prefereren: je kan veel meer signalen van de auto opvangen omdat ze niet meer worden overstemd door een trillende, herriemakende ontploffingsmachine.
Dat zou heel goed kunnen. Maar een coureur heeft een ander doel dan ik. De coureur wil zo snel mogelijk rond, ik wil zoveel mogelijk beleven :)
Qua snelheidsbeleving is een houten achtbaan ook altijd leuk. Die heeft niet eens een motor ;)
Houten achtbaan is supertof :Y)
DonChaot schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:17:
Terwijl ik juist de eniro heb laten gaan voor de Ioniq terwijl ik vrijwel boven aan stond bij mijn dealer. Mijn zintuigen worden geprikkeld door Excel ;)
Electrisch is vooral een wat rationele keuze in combinatie met de duurzame kant van mijn hart en snelheid is niet prio 1 :) Telt wel een klein beetje mee. Maar wat is er in cijfers beter dan de e-Niro behalve 15e minder bijtelling ofzo?

• DonChaot
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 13:41
Het wordt anders wanneer je hem zelf betaalt.

• BarryH
  • Nu online
@JT:
Nadelen:
Zit op achterbank (zitting lijkt lager), bagageruimte is volgens mijn centimeter kleiner (niet in BjornNyland zn bananendozen, maar wel in liters), en ca. 10-20% duurder.

Voordelen zijn:
- minder vaak hoeven snelladen (maar niet korter als je moet snelladen), voor mij ca. 40minuten per maand
- sneller, maar in de Ioniq rijdt ik altijd in eco modus (dus gebruik niet eens dat kleinere vermogen)
- hoger zitten
-...

• Kluutmaran
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:14
JT schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:29:
[...]
Binnen de context van de enige beleving die je hebt in een electrische auto, g-krachten, heb ik daar wel het liefst zoveel mogelijk van en een Ioniq is dan gewoon niet zo heel bijzonder :P Leaf 2 krijg je een leuk trapje in je rug en met een Kona/e-Niro 60kwh is het nog meer. Dus dat had mijn voorkeur :Y)
Dat de Ioniq niet snel genoeg is ben ik met je eens, daarom is die voor mij ook afgevallen. Dat is heel wat anders dan jouw stelling dat EV niet genoeg snelheidsbeleving geeft. Heb in een Tesla Model S 90D gereden en als je dat geen snelheidsbeleving vindt, weet ik niet wat wel :).

Xbox Live: Spuit11

• janesh
  • Laatst online: 14:22

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

BMW i3s van 0 tot 50 in de sport modus :+

i-miev 2012, i3s rex 2018, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB, BMW 730d 2014.

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
voor de autodeel-liefhebbers in amsterdam, nu ioniq weg is komen de zoe's in de plaats terug. Nu met 100 zoe, in maart 100 erbij.

https://fetchcarsharing.nl

Zelfde beheerders als ioniq car sharing, maar dan met zoe ipv ioniqs :+

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:52
Leesvoer op BNR: https://www.bnr.nl/nieuws...n-leidt-tot-meer-uitstoot

Ook in de Ukrant (Rijksuniversiteit Groningen): https://www.ukrant.nl/techniek-gaat-ons-niet-redden/

Te weinig lithium om alle batterijen te maken blijkbaar. Ik vind het kortzichtig om op basis van dit gegeven de BEV maar af te schrijven. Batterij research staat niet stil, ik verwacht dat die een boost gaat krijgen gezien het aantal BEV’s dat geproduceerd moet worden. Als lithium schaars is, is dat de perfecte incentive om naar alternatieven te gaan zoeken.

Ook wordt de CO2 uitstoot weer genoemd. Maar volgens mij waren we het er in dit topic al redelijk over eens dat vooral lokale luchtkwaliteit voordeel heeft bij de elektrificatie van het wagenpark.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18:00
Pierz schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:19:

Ook wordt de CO2 uitstoot weer genoemd. Maar volgens mij waren we het er in dit topic al redelijk over eens dat vooral lokale luchtkwaliteit voordeel heeft bij de elektrificatie van het wagenpark.
Ik interpreteer het eigenlijk iets anders: de uitdaging zit hem erin de we een 'moving target' probleem proberen op te lossen. De combinatie van de groei van de vraag naar nieuwe auto's en de beperkte beschikbare lithium batterijen, zal er voor kunnen zorgen dat de gewenste / beoogde CO2 uitstoot afname per saldo wellicht niet haalbaar is.
Er wordt dus volgens mij sec niet getwijfeld aan de afname van CO2 uitstoot door EV's, maar dat het ons misschien niet gaat brengen wat we er van verwachtten over het totale plaatje gezien.

renegrunn wijzigde deze reactie 10-01-2019 15:33 (12%)

• menzo
  • Nu online
Coasterfreak schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:10:
voor de autodeel-liefhebbers in amsterdam, nu ioniq weg is komen de zoe's in de plaats terug. Nu met 100 zoe, in maart 100 erbij.

https://fetchcarsharing.nl

Zelfde beheerders als ioniq car sharing, maar dan met zoe ipv ioniqs :+
Ik heb me weer ingeschreven, kost nu maar 1cent ipv 10 euro. Wel jammer dat het duurder is geworden en er een max van 150 gratis kilometers per dag is.

Het is alsnog goedkoper dan car2go met een mooiere auto.

• Nivve
  • Niet online

Ook in de Ukrant (Rijksuniversiteit Groningen): https://www.ukrant.nl/techniek-gaat-ons-niet-redden/

Te weinig lithium om alle batterijen te maken blijkbaar. Ik vind het kortzichtig om op basis van dit gegeven de BEV maar af te schrijven. Batterij research staat niet stil, ik verwacht dat die een boost gaat krijgen gezien het aantal BEV’s dat geproduceerd moet worden. Als lithium schaars is, is dat de perfecte incentive om naar alternatieven te gaan zoeken.

Als ik zo de tweede link lees valt het wel mee als je realiseert dat dit gaat over alle auto's tot 2050 waarvan 1/3 niet op lithiumbatterijen rijden. denk dat we tegen die tijd wel al een paar auto's op andere stoffen dan lithium hebben rijden.

Edit: Ook is het artikel erg kort door de bocht. De CO2 uitstoot wordt er even bijhegaald, maar lijkt me niet gerelateerd aan de lithiumschaarste wat het grote probleem zou zijn. Dus ben benieuwd hoe het proefschift waar het om gaat dit verwoord.

Nivve wijzigde deze reactie 10-01-2019 15:41 (9%)

• mux

mux

99% efficient!

Zonder een link naar de daadwerkelijke scriptie (minstens een abstract) is het een zinloze discussie. We weten niet wat hij wel en niet heeft meegerekend, en je kunt statistieken vervormen om alles te zeggen wat je wilt.

• quanggie
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14:23
Ik zit in dubio. Ik heb een reservering staan voor de Hyundai Kona, die ik zakelijk wil kopen en in juli wordt geleverd. Alleen zag ik dat voor volgend jaar andere auto's op de planning staan die ik interessanter vind. Het gaat om de Polestar 2 en de Mercedes EQA die qua prijs nog wel redelijk in de buurt zitten van de Kona. Alleen is het natuurlijk de vraag of die auto's daadwerkelijk nog in 2020 geleverd worden of pas in 2021, wanneer de nieuwe regelgeving ingaat voor elektrische auto's.

Stel, ik neem de Kona dit jaar en rij hem 1 à 2 jaar en wil hem daarna verkopen voor 1 van de bovenstaande modellen. Denken jullie dat ik er dan nog een mooi bedrag voor kan vangen?

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 19:26
Ik denk het wel. De vraag is nu al groter dan het aanbod, besides is het één van eerste gezins-EV met een volwassen range. Er zitten volksstammen mensen op vergelijkbare occasions te wachten. De Zoe (en Leaf?) occasions zijn zelfs met een prijs opmars bezig heb ik al een tijdje de indruk.

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• BarryH
  • Nu online
Dat is koffiedik kijken (door prijsniveau nieuw ontwikkeling versus vraag). Als je daar geen risico in wil nemen kan je beter shortleasen. Of met dat bedrag rekenen en de Kone dus voor een laag bedrag weer - kunnen/willen - verkopen

BarryH wijzigde deze reactie 10-01-2019 15:59 (12%)

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17:19

Ik denk dat er ook winst te behalen is om aantal vervoerbewegingen te verminderen. Ik denk dat veel mensen helemaal niet voor hun plezier in de auto zitten. (Ik in ieder geval niet, ga gelukkig wel op m'n fiets naar mijn werk).

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
menzo schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:33:
[...]

Ik heb me weer ingeschreven, kost nu maar 1cent ipv 10 euro. Wel jammer dat het duurder is geworden en er een max van 150 gratis kilometers per dag is.

Het is alsnog goedkoper dan car2go met een mooiere auto.
denk dat inschrijfkosten nogsteeds 10 euro zijn. 1 cent is alleen om je gegevens te bevestigen, of ik heb het verkeerd.

Moet nog mijn betaalgegevens invoeren maar hij ziet mijn ondergetekende contract niet als ondergetekend... :(

• menzo
  • Nu online
Er staat: nu tijdelijk 0.01 euro. Ik. Ben ook nog aan het wachten voordat ze mijn rijbewijs hebben gecontroleerd.

• rodebest
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 13:30

Te weinig lithium on accu's te maken heb ik ook al vaker gehoord. Dus even ruw narekenen. (hierbij hou ik geen rekening met toekomstige technieken die zorgen dat er minder lithium en cobalt nodig hebben)

Kleine zoektocht op google geeft aan dat er (in het slechtste geval) ongeveer 160g lithium per kwh in een accu zit.
https://www.researchgate....used_in_electric_vehicles

Als ik dat doorreken naar 64kwh (Vind ik persoonlijk de sweetspot) betekend dat 64*160g=10.24kg aan lithium per accu. voor de lol doen we alsof het productieproces rete inefficient is en we gooien 50% weg dus 20.48kg lithium om een accu te maken.

Vervolgens gaan we naar wikipedia en zoek ik lithium op.
Wikipedia: Lithium
Hier staat :
The US Geological Survey estimates that in 2010, Chile had the largest reserves by far (7.5 million tonnes)[48] and the highest annual production (8,800 tonnes). One of the largest reserve bases[note 1] of lithium is in the Salar de Uyuni area of Bolivia, which has 5.4 million tonnes. Other major suppliers include Australia, Argentina and China.[49][50] As of 2015, the Czech Geological Survey considered the entire Ore Mountains in the Czech Republic as lithium province. Five deposits are registered, one near Cínovec [cs] is considered as a potentially economical deposit, with 160 000 tonnes of lithium.[51]
Hieruit blijkt dat alleen Chile al 7.5 miljoen ton aan lithium heeft en hiervan 8800 ton per jaar van uit de grond haalt.
Hiernaast heeft Salar de Uyuni in Bolivia ook nog 5.4 miljoen ton en nog wat kleinere.

Op de volgende website staat ook nog een mooie tabel met de huidige reserver lithium
http://www.mining.com/web/lithium-supply-demand-story/
14 miljoen ton.

Het wordt natuurlijk steeds moeilijker en duurder om de restanten lithium uit de grond te halen maar door de schaal groote lijkt me dat wel gaan meevallen.

Helaas komt lithium als lithium carbonate naar boven en volgens onderstaande link bestaat 18.7% van eht geminde materiaal uit lithium.
https://socratic.org/ques...hium-carbonate-li-2co-3-1

Dus die 14 miljoen ton moet x 0.187 waarbij er 2.618 miljoen ton overblijft. Dit is 2.618.000.000 kg.

Als we dit delen door 20.48kg per auto houden we ongeveer 127 miljoen auto's over.
Eigenlijk klinkt het dus niet vergezocht. Zeker als je bedenkt dat we dan alle huidige reserves zouden hebben gebruikt. Wow.
Natuurlijk vind je wanneer de prijs van lithium omhooggaat altijd nieuwe reserves welke rendabel worden niet als met olie en gas maar toch bijzonder om te zien.

Waterstof doet dat toch beter.
https://www.reuters.com/a...ves-elusive-idUSKCN1GL1DG
30-60g platinum per auto.

https://www.statista.com/...etal-reserves-by-country/
totaal 69000 tonnes in de wereld = 69 000 000kg.
69000000/0.06=1.15 miljard auto's.
Jammer dat je zoveel energie weggooit bij het maken en verbruiken van waterstof.

• Lrrr
  • Laatst online: 19:01
renegrunn schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:30:
[...]

Ik interpreteer het eigenlijk iets anders: de uitdaging zit hem erin de we een 'moving target' probleem proberen op te lossen. De combinatie van de groei van de vraag naar nieuwe auto's en de beperkte beschikbare lithium batterijen, zal er voor kunnen zorgen dat de gewenste / beoogde CO2 uitstoot afname per saldo wellicht niet haalbaar is.
Er wordt dus volgens mij sec niet getwijfeld aan de afname van CO2 uitstoot door EV's, maar dat het ons misschien niet gaat brengen wat we er van verwachtten over het totale plaatje gezien.
Het gaat inderdaad om het totaalplaatje, citaat uit het eerder gelinkte Ukrant artikel:
Maar er is simpelweg niet genoeg lithium in de wereld om zoveel batterijen te maken. Zeker 50 miljoen zullen op andere technieken moeten rijden – waterstof bijvoorbeeld. Maar de auto’s van nu zijn er dan ook nog. Kortom: we gaan zoveel meer rijden dat er nog altijd meer uitgestoten wordt.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8!

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17:19
Bedankt voor het uitrekenen. Zijn natuurlijk wel een aantal aannames die gedaan zijn. De samenstelling van accu's zal in de loop der jaren wel veranderen (De Tesla's verschillen zelfs per model van samenstelling).

• Proton_
@mux https://www.rug.nl/resear...es/72298243/Chapter_2.pdf

Hij beweert ook niet dat er te weinig lithium is, maar dat het opschalen van de productie waarschijnlijk niet gaat lukken.

Wat opmerkingen:
Confidence in new discoveries and technological innovation can be justified, but actual large
scale supply from new resources and backstop technologies is more than a decade away.
Therefore, at least in the first decades until 2030 the most should be expected from expansion
of existing sites and by bringing known reserves into production
Het feitelijke opschalen van de productie is zeker een dingetje.
Er worden nu als een malle batterijfabrieken uit de grond gestampt, veel EV modellen hebben maanden (tot een jaar) levertijd.
Ik weet niet of de 10 jaar voor een lithiummijn operationeel is, optimistisch of pessimistisch is.
A BEV has a range of 4.4 kilometres (km) with a 1 kWh battery (United States Department of Energy, 2010) or 0.23 kWh . km-1
Verouderde inschatting :)
De Hyundai Ioniq en Kona laten zien dat 6 of 7 km per kWh realistisch is.
Met dat in het achterhoofd:
A 40 kWh battery does not result in undersupply.
Dat lijkt me goed nieuws. Het 'enige' dingetje is dan om mensen in te laten zien dat 40 kWh in veel gevallen genoeg is (voor de crititci: ik snap dat het voor jou niet geldt, maar niet iedereen is zoals jij).
N=1: Na bijna 5 jaar met 22 kWh rond te rijden, kan ik vertellen dat 40 kWh voor mij helemaal prima zou zijn.

De boodschap die ik er uit haal, is dat maatregelen die het aantal te bouwen EVs verminderen belangrijk zijn om tot een efficiënt grondstoffengebruik te komen. Deelauto's, autoruilen, transportation as a service, de taxi-apps zijn deel van een trend die precies deze weg inslaan.
Ik ben dus optimistischer dan Miedema, hoewel er inderdaad hard aan getrokken moet worden.

• menzo
  • Nu online
Coasterfreak schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:19:
[...]

denk dat inschrijfkosten nogsteeds 10 euro zijn. 1 cent is alleen om je gegevens te bevestigen, of ik heb het verkeerd.

Moet nog mijn betaalgegevens invoeren maar hij ziet mijn ondergetekende contract niet als ondergetekend... :(
Ik heb net 1cent betaald

• pmiddeld
Proton_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:52:
@mux https://www.rug.nl/resear...es/72298243/Chapter_2.pdf

Hij beweert ook niet dat er te weinig lithium is, maar dat het opschalen van de productie waarschijnlijk niet gaat lukken.

Wat opmerkingen:

[...]

Het feitelijke opschalen van de productie is zeker een dingetje.
Er worden nu als een malle batterijfabrieken uit de grond gestampt, veel EV modellen hebben maanden (tot een jaar) levertijd.
Ik weet niet of de 10 jaar voor een lithiummijn operationeel is, optimistisch of pessimistisch is.

[...]

Verouderde inschatting :)
De Hyundai Ioniq en Kona laten zien dat 6 of 7 km per kWh realistisch is.
Met dat in het achterhoofd:

[...]

Dat lijkt me goed nieuws. Het 'enige' dingetje is dan om mensen in te laten zien dat 40 kWh in veel gevallen genoeg is (voor de crititci: ik snap dat het voor jou niet geldt, maar niet iedereen is zoals jij).
N=1: Na bijna 5 jaar met 22 kWh rond te rijden, kan ik vertellen dat 40 kWh voor mij helemaal prima zou zijn.

De boodschap die ik er uit haal, is dat maatregelen die het aantal te bouwen EVs verminderen belangrijk zijn om tot een efficiënt grondstoffengebruik te komen. Deelauto's, autoruilen, transportation as a service, de taxi-apps zijn deel van een trend die precies deze weg inslaan.
Ik ben dus optimistischer dan Miedema, hoewel er inderdaad hard aan getrokken moet worden.
Wat zijn de hergebruiksmogelijkheden van lithium?

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Ping ping ping ping! @pmiddeld begrijpt het.

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• mux

mux

99% efficient!

pmiddeld schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:14:
Wat zijn de hergebruiksmogelijkheden van lithium?
recovery is >95% als je ze recyclet, en daarna kun je het weer in nieuwe batterijen proppen. Dat is redelijk mature tech, en met de huidige (hoge) lithiumprijzen wordt het ook daadwerkelijk gedaan.

@Proton_ Ik heb wel een hoop te mierenneuken op z'n artikel, maar de algemene thesis klopt wel: als je ervan uitgaat dat er niks anders bestaat dan lithium-ionaccu's en ervan uitgaat dat auto's exact hetzelfde blijven de komende 40 jaar, dan lukt het niet. Beide zijn zeer onwaarschijnlijk, maar met de pure analyse zoals gesteld is weinig mis.

• kdeboois
Ik heb ook net 200 Zoe's gekocht voor 1 cent. Goeie deal.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17:51
mux schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:37:
[...]

@Proton_ Ik heb wel een hoop te mierenneuken op z'n artikel, maar de algemene thesis klopt wel: als je ervan uitgaat dat er niks anders bestaat dan lithium-ionaccu's en ervan uitgaat dat auto's exact hetzelfde blijven de komende 40 jaar, dan lukt het niet. Beide zijn zeer onwaarschijnlijk, maar met de pure analyse zoals gesteld is weinig mis.
en dat van een wetenschapper !..... compleet onrealistisch scenario (innovatie komt altijd op gang bij grote vraag en schaarste).

BMW i3 rex, Kona Electric, solar 25.000 Pw

• mux

mux

99% efficient!

prettig schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:59:
[...]

en dat van een wetenschapper !..... compleet onrealistisch scenario (innovatie komt altijd op gang bij grote vraag en schaarste).
Mwoah, dit is gewoon een studentje, geen doorgewinterde wetenschapper ofzo. Het is ook vrij standaard om een onderzoek op deze manier te beperken, want je kunt een hele promotiescriptie doen op een onderwerp als dit en er jaren over doen om tot een conclusie te komen... die dan inmiddels weer achterhaald is. Dit is een artikeltje dat in elkaar is gezet voor een derdejaarsscriptie ofzo? Het is niet lang of diepgaand genoeg om een masterscriptie of anderszins serieus werk te zijn.

Er is een hoop van dit soort onderzoek dat technisch gezien niet incorrect is, maar weinig toegevoegde waarde heeft binnen de grotere discussie. Vingeroefeningen voor het echte werk.

• JT

JT

VETAK y0

Kluutmaran schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:26:
[...]

Dat de Ioniq niet snel genoeg is ben ik met je eens, daarom is die voor mij ook afgevallen. Dat is heel wat anders dan jouw stelling dat EV niet genoeg snelheidsbeleving geeft. Heb in een Tesla Model S 90D gereden en als je dat geen snelheidsbeleving vindt, weet ik niet wat wel :).
Ongetwijfeld dat dat het doet. Maar ik weet zeker dat een Lotus Exige veel meer snelheidsbeleving geeft dan een Tesla Model S :) Of het je ding is, is een tweede natuurlijk.

• rodebest
JT schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:08:
[...]

Ongetwijfeld dat dat het doet. Maar ik weet zeker dat een Lotus Exige veel meer snelheidsbeleving geeft dan een Tesla Model S :) Of het je ding is, is een tweede natuurlijk.
Maar een tesla model s p100d is in 2.7 seconden van 0-100 vergeleken 3.9 van de lotus Exige.
Of je pakt de tesla roadster 2020, binnenkort in 2.1 seconden van 0-100 en 400+km/u kan :9~ .

Jammer genoeg zal ik ze nooit kunnen noch willen betalen ;).

Wel vind ik de acceleratie van een elektrisch voertuig altijd sterker aanvoelen dan een ICE voertuig, maar dit is voorkeur/gevoel.

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:52
mux schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:36:
[...]

Mwoah, dit is gewoon een studentje, geen doorgewinterde wetenschapper ofzo. Het is ook vrij standaard om een onderzoek op deze manier te beperken, want je kunt een hele promotiescriptie doen op een onderwerp als dit en er jaren over doen om tot een conclusie te komen... die dan inmiddels weer achterhaald is. Dit is een artikeltje dat in elkaar is gezet voor een derdejaarsscriptie ofzo? Het is niet lang of diepgaand genoeg om een masterscriptie of anderszins serieus werk te zijn.

Er is een hoop van dit soort onderzoek dat technisch gezien niet incorrect is, maar weinig toegevoegde waarde heeft binnen de grotere discussie. Vingeroefeningen voor het echte werk.
Lijkt toch echt een PhD thesis te zijn:

https://www.rug.nl/resear...1-b565-1327c2b715c4).html

:X

• Proton_
@pmiddeld artikel niet gelezen? Hij gaat uit van 100% recycling :)

• JT

JT

VETAK y0

rodebest schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:18:
[...]

Maar een tesla model s p100d is in 2.7 seconden van 0-100 vergeleken 3.9 van de lotus Exige.
Of je pakt de tesla roadster 2020, binnenkort in 2.1 seconden van 0-100 en 400+km/u kan :9~ .

Jammer genoeg zal ik ze nooit kunnen noch willen betalen ;).

Wel vind ik de acceleratie van een elektrisch voertuig altijd sterker aanvoelen dan een ICE voertuig, maar dit is voorkeur/gevoel.
Mijn hele punt is dat zulke cijfers maar deel van het verhaal zijn maar ik ben bang dat ik die boodschap hier niet uitgelegd ga krijgen ;) Ik ga ook stoppen met dat proberen :+

• prettig
rodebest schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:18:
[...]

Ja allemaal onzin, je kunt het 3x of zo en dat stopt de accu ermee. Leuk voor de marketing en geloof me als je ooit een sub 5 seconden auto gereden hebt........je houd plankgas 2 seconden vol op NL wegen voordat je in de ankers moet.

Net als 99% van de landrovers nooit het terrein ziet (hooguit gras), sub 5 sec en 300km+, leuk om het een keer te doen (als je z'n ding hebt). Begrijp me niet verkeerd, vindt het leuk hoor, maar je hebt er echt niks aan.

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Hee leuk topic dit.

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar vervanging van mijn huidige privé auto (Smart Brabus uit 2008). Het oog is gevallen op de Bmw i3 en er is inmiddels proef gereden, iets wat mij onwijs verrast heeft.

Nu blijven er nog twee vragen over waar ik als aanstaande koper alleen maar onduidelijkheid in zie. De eerste is/was de laadpas maar ik ga even in de Top10 uit de OP neuzen en de tweede vraag is de laadpaal thuis.

Ik heb een pad voor onze auto’s en daar moet de i3 dan ook gaan laden. Hiervoor zoek ik dus een paal met de volgende eisen.

1. Zo snel mogelijk laden zonder krachtstroom.
2. Te beveiligen tegen laden van derde bij mijn afwezigheid
3. Prijs/kwaliteit: Mag wat kosten maar minder heeft natuurlijk de voorkeur.

Iemand hier een goeie tip voor? Of een website waar ik mijn zoektocht kan beginnen?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• JayPe
prettig schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:07:
[...]

Ja allemaal onzin, je kunt het 3x of zo en dat stopt de accu ermee. Leuk voor de marketing en geloof me als je ooit een sub 5 seconden auto gereden hebt........je houd plankgas 2 seconden vol op NL wegen voordat je in de ankers moet.

Net als 99% van de landrovers nooit het terrein ziet (hooguit gras), sub 5 sec en 300km+, leuk om het een keer te doen (als je z'n ding hebt). Begrijp me niet verkeerd, vindt het leuk hoor, maar je hebt er echt niks aan.
Ik blijf het enorme koppel vanaf nul gewoon belachelijk leuk vinden. Elke keer weer. Zoef.

De snelheidsbeleving bij een EV komt ook voort uit de enorme stilte bij de acceleratie. Zoef.

Ik heb van alles gereden. Van luxe Mitsubishi Evo tot kaalgetrokken circuitbak (Ringtool) en geluid doet veel voor de beleving. Een top op het bot kale auto zonder geluidsdemping, rolkooi, slicks en een helm op je knar, zespunts statische gordels,.. Gaat voor je gevoel als een raket over 't circuit. En toch vallen de harde sprinttijden dan toch tegen afgezet tegen die Evo.

Een EV is vooral snel bij 't stoplicht. Of in iedergeval die van mij toch :+

• JayPe
Donstil schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:40:
Hee leuk topic dit.

Ik heb een pad voor onze auto’s en daar moet de i3 dan ook gaan laden. Hiervoor zoek ik dus een paal met de volgende eisen.

Laadpas

Iemand hier een goeie tip voor?
Laadpas: er zijn er zat zonder vaste lasten en de laadpastop10 is ne vriend. Maingau, Nuon, oplaadpunten.nl. Een paar van die gratis pasjes kan geen kwaad. ik heb inmiddels al een paar keer problemen gehad met de Nuon pas waarbij de LMS pas 't wel deed èn vice versa.

Laadpaal: zonder drie fasen zal je moeten kijken wat een i3 aan kan. Op de EV database kan je dat redelijk betrouwbaar opzoeken. Die zegt: 22kW op drie fasen of 7,4kW op één fase.

Een paal achter een 32 ampère zekering ( en loadbalancing) is dan de snelste optie,.

Een Lolo kan dat, maar voor loadbalancing heb je dan wel een backoffice nodig. En daarmee regel je dan ook gelijk gastgebruik.
Als je geen gastgebruik wilt kan je gewoon één pas ( je eigen pas) inleren. Maar daar heb je geen backoffice voor nodig.

Volgens mij is er een laadpalen topic. Daar vind je denk ik alle info.

• rodebest
@JT Ik snap dat de koppelcurve en het geluid van een ICE een groot deel van de ervaring is maar het achterin de stoel gedrukt worden door een elektrisch voertuig vind ik toch elke keer heel indrukwekkend.

@prettig Ik snap dat het leuke marketing getallen zijn maar ze worden tenminste een paar keer wel gehaald. Hiernaast rijdt een lotus exige amper kilometers als ik op gaspedaal kijk. eentje uit 2005 heeft 114k gereden.
daarna 87k, 69k, 69k en 21k.
De meeste Tesla's die ik vind hebben meestal 100k of meer erop zitten na 3 jaar.

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

Donstil

Grab them by the 🐈.

JayPe schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:08:
[...]

Laadpas: er zijn er zat zonder vaste lasten en de laadpastop10 is ne vriend. Maingau, Nuon, oplaadpunten.nl. Een paar van die gratis pasjes kan geen kwaad. ik heb inmiddels al een paar keer problemen gehad met de Nuon pas waarbij de LMS pas 't wel deed èn vice versa.

Laadpaal: zonder drie fasen zal je moeten kijken wat een i3 aan kan. Op de EV database kan je dat redelijk betrouwbaar opzoeken. Die zegt: 22kW op drie fasen of 7,4kW op één fase.

Een paal achter een 32 ampère zekering ( en loadbalancing) is dan de snelste optie,.

Een Lolo kan dat, maar voor loadbalancing heb je dan wel een backoffice nodig. En daarmee regel je dan ook gelijk gastgebruik.
Als je geen gastgebruik wilt kan je gewoon één pas ( je eigen pas) inleren. Maar daar heb je geen backoffice voor nodig.

Volgens mij is er een laadpalen topic. Daar vind je denk ik alle info.
Cool. Thnx. Meerdere kan idd ook :)

Laadpaal topic? Daar ga ik dan zeker even neuzen!

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• prettig
Donstil schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:40:
Hee leuk topic dit.

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar vervanging van mijn huidige privé auto (Smart Brabus uit 2008). Het oog is gevallen op de Bmw i3 en er is inmiddels proef gereden, iets wat mij onwijs verrast heeft.

Nu blijven er nog twee vragen over waar ik als aanstaande koper alleen maar onduidelijkheid in zie. De eerste is/was de laadpas maar ik ga even in de Top10 uit de OP neuzen en de tweede vraag is de laadpaal thuis.

Iemand hier een goeie tip voor? Of een website waar ik mijn zoektocht kan beginnen?
Hij is 7,2kw - 1 fase (60ah), daarna 11kw (3 fase), dus de 90ah.
Ik laad hem met een fivaro lader (die meet zelf wat die max kan laden en kan 1,2 of 3 fase laden tot 32A), dus daar kan alles aan.
Beveiliging..... niet, heb er 2 hangen en nog nooit meegemaakt dat iemand komt laden (en je hebt het over een paar euro).

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 16:27
Misschien iemand een tip?

Mijn auto is in elkaar gedraaid (versnellingsbak) en nu ben ik aan het kijken voor iets anders.
Eigenlijk wel iets met spoed...en nu dacht ik aan private lease.

en de leaf of ioniq rij je ong. voor 400.- per mnd
en zijn de brandstof kosten iets van 60% vd benz. prijs.

ik rij max 1000km per mnd..eerder minder en eigenlijk nooit langer dan 100 km heen en weer vanaf huis.
dus qua actieradius zou dat geen probleem zijn.

echter heb ik 1x in de 2 mnd een ritje naar hengelo, wat 180 heen en 180 terug is...
er staat daar een publieke laadpaal, maar die moet maar net vrij zijn...anders fastned

- zou ik spijt krijgen als ik 5 jr moet rijden met een actieradius van 200km in de winter?
- weet iemand de levertijd bij anwb?
- de ioniq zou te laden zijn met een gewoon 220v snoer..is dat ook zo bij de leaf?

- of is er voor deze wensen een betere keuze/auto?

( ik lees al een mnd, alles in dit forum, maar ben er nog niet uit )

• mux

mux

99% efficient!

Oef... dat doet pijn... Maar: de volledige scriptie is wel echt véél uitgebreider dan het eerder gelinkte samengevatte artikel. Misschien is wat we hier hebben besproken een zijtak en is de focus van de scriptie een stuk beter uitgewerkt.

• daemonix
  • Niet online
@wwwmarcel Wij hebben tijdens ons testweekend met een Ioniq de rit van Utrecht naar Enschede gemaakt. Aangekomen bij Enschede moesten we (met spoed) op zoek naar een snellader. Op de terugweg nog een stopje moeten maken bij een snellader. Wel veel wind maar niet heel koud die dag.

Als je dat er voor over hebt: doen! En dan de Ioniq (die hebben we gereden), rit was uitermate comfortabel. Als we iets langzamer hadden gereden was het beter gegaan en hadden we niet hoeven stoppen op de terugweg, nu hebben we de toegestane maximum snelheid gereden.

Zoals je in de sig kunt zien waren we zo tevreden dat we een Ioniq premium hebben besteld, die komt binnen 2 weken. Om eerlijk te zijn: de Kona krijgen we voor de lange stukken... ;)

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

Pagina: 1 ... 40 ... 73 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True