Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
wwwmarcel schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:16:
Misschien iemand een tip?

Mijn auto is in elkaar gedraaid (versnellingsbak) en nu ben ik aan het kijken voor iets anders.
Eigenlijk wel iets met spoed...en nu dacht ik aan private lease.

en de leaf of ioniq rij je ong. voor 400.- per mnd
en zijn de brandstof kosten iets van 60% vd benz. prijs.

ik rij max 1000km per mnd..eerder minder en eigenlijk nooit langer dan 100 km heen en weer vanaf huis.
dus qua actieradius zou dat geen probleem zijn.

echter heb ik 1x in de 2 mnd een ritje naar hengelo, wat 180 heen en 180 terug is...
er staat daar een publieke laadpaal, maar die moet maar net vrij zijn...anders fastned

- zou ik spijt krijgen als ik 5 jr moet rijden met een actieradius van 200km in de winter?
- weet iemand de levertijd bij anwb?
- de ioniq zou te laden zijn met een gewoon 220v snoer..is dat ook zo bij de leaf?

- of is er voor deze wensen een betere keuze/auto?

( ik lees al een mnd, alles in dit forum, maar ben er nog niet uit )
gewoon heen en terug even kort snelladen, dan lukt het altijd, mogelijkheden genoeg.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

Donstil

Grab them by the 🐈.

prettig schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:12:
[...]

Hij is 7,2kw - 1 fase (60ah), daarna 11kw (3 fase), dus de 90ah.
Ik laad hem met een fivaro lader (die meet zelf wat die max kan laden en kan 1,2 of 3 fase laden tot 32A), dus daar kan alles aan.
Beveiliging..... niet, heb er 2 hangen en nog nooit meegemaakt dat iemand komt laden (en je hebt het over een paar euro).
Ja dat is ook zo idd.

Heb jij de 90ah i3? Ik zit te kijken naar een 60 met REX. Ik rij maar 30 km per dag namelijk (wij hebben nog een 320 als hoofd auto)

Edit: Is Fivaro het merk? Ik vind op Google zon1.2.3 niets.

Donstil wijzigde deze reactie 10-01-2019 23:14 (4%)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 17:16
mux schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:36:
[...]
Mwoah, dit is gewoon een studentje, geen doorgewinterde wetenschapper ofzo. (.....) Dit is een artikeltje dat in elkaar is gezet voor een derdejaarsscriptie ofzo? Het is niet lang of diepgaand genoeg om een masterscriptie of anderszins serieus werk te zijn.
Pardon? Het is een hoofdstuk uit een proefschrift, wat normaal gesproken een peer reviewed artikel in een wetenschappelijk tijdschrift is/wordt. Iemand die zijn proefschrift geschreven heeft zou bij zijn promotie in staat moeten zijn om fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek op te zetten en uit te voeren.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• pmiddeld
Proton_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:22:
@pmiddeld artikel niet gelezen? Hij gaat uit van 100% recycling :)
Ik moet ook nog gewoon werken hè. Gewoon, centjes verdienen O-)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:56

Erasmo

Laadpaaljager

Donstil schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:12:
[...]

Ja dat is ook zo idd.

Heb jij de 90ah i3? Ik zit te kijken naar een 60 met REX. Ik rij maar 30 km per dag namelijk (wij hebben nog een 320 als hoofd auto)

Ik zou eerlijk gezegd voor een non-REX gaan, de (snel)laaddichtheid is in NL tegenwoordig zo hoog. Helemaal als je er nog een auto naast hebt.

Doet iets met stroom en motors

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Erasmo schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 00:10:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd voor een non-REX gaan, de (snel)laaddichtheid is in NL tegenwoordig zo hoog. Helemaal als je er nog een auto naast hebt.
Hebben we wel over getwijfeld maar een 94 ah met de gewenste opties is buiten budget helaas.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:41
Vandaag mijn e-golf geleverd gekregen uit 2017 met 22K op de klok. Wat een heerlijk ding. Het went zo verschrikkelijk snel, dat electrisch rijden. Verslavend dat het is. Je zoeft heerlijk over de weg. Ben verder positief verrast over de actieradius. Dat ding is door verschillende vrienden/familie gereden en die rijden natuurlijk als hooligans. Ik zelf ook en ik heb in totaal 110km gereden en hij had nog 42km te gaan.

• BarryH
  • Nu online
[...]

Fivari
.be

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17:51
[...]

i3 60ah + rex nemen (heb ik), ik rij elke dag 2 x 25km (altijd elektrisch).... (kijk eens naar aanbod in Belgie !)
Rex is ideaal, je komt altijd thuis of bij de volgende snellader (nooit meer paaltje zoeken) en je komt overal.
En zorgen dat je de laatste software erop hebt/krijgt (gratis bij mijn dealer).

--> vindt een rex zo ideaal dat de I3 gewoon blijft (moet nu 25% bijtellen, maar is goedkoper dan een 90 of 120ah BEV op 4%).

Je hebt gewoon bijna 300km range in de zomer en in de winter z'n 250km range ! (p.s 18l benzine verbruikt afgelopen jaar).

Zwaar ondergewaardeerd concept: kleine range extender in een BEV met beperkte range van de extender, ideaal want je kunt met veel kleinere accu rijden en toch 99% elektrisch.

Belangrijk: snellaadoptie erop en stoelverwarming (want alleen dan zit er accuverwarming op).

Lader: Fivari lader is het.

prettig wijzigde deze reactie 11-01-2019 07:55 (27%)

BMW i3 rex, Kona Electric, solar 25.000 Pw

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-03 22:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Wil je 's morgens je motorsleutel uit je motorjas pakken en voel je niet de bekende sleutelhager.
Oh jé waar is hij, alles in het donker eruit halen.

Hé wat is dat nou een nieuwe sleutelhanger?

Afijn, ik denk dat het mijn zoon is opgevallen dat ik veel over Tesla lees (en misschien onbewust er ook veel over praat :o ) .
Maar ja ik mag de motoren uitkiezen en mijn vrouw de auto.
Nu ik terugdenk praat mijn zoon er ook best wel veel over, heb ik hem aangestoken?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23-03 08:46

Mijn auto is in elkaar gedraaid (versnellingsbak) en nu ben ik aan het kijken voor iets anders.

ik rij max 1000km per mnd..eerder minder en eigenlijk nooit langer dan 100 km heen en weer vanaf huis.

echter heb ik 1x in de 2 mnd een ritje naar hengelo, wat 180 heen en 180 terug is...
er staat daar een publieke laadpaal, maar die moet maar net vrij zijn...anders fastned

- zou ik spijt krijgen als ik 5 jr moet rijden met een actieradius van 200km in de winter?
- de ioniq zou te laden zijn met een gewoon 220v snoer..is dat ook zo bij de leaf?

Dit lijkt mij een perfect usecase.
En ik denk zeker niet dat je spijt gaat krijgen.
Niet meer tanken levert ook tijdsbesparing op.
En als je bij de publieke laadpaal in Hengelo oplaad hoef je zelfs niet te snelladen.

Zover ik weet zijn ALLE elektrische auto's ook met een 220v snoer via een stopcontact te laden.
De Leaf ook.
Kwa snelladen en efficientie is de Ioniq de beste keuze.
De Leaf heeft een wat grotere accu.
Voor jullie usecase zijn ze beide geschikt.
Welke auto heeft je voorkeur?

Kun je de auto thuis laden? Of moet je een publieke laadpaal gebruiken?
Want als je de auto thuis kunt laden dan ben je waarschijnlijk wel meer dan 60% goedkoper uit t.o.v. een benzine auto. Helemaal wanneer je de mogelijkheid hebt om zonnepanelen te plaatsen.

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:24
Yoade75 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:14:
[...]

En ik denk zeker niet dat je spijt gaat krijgen.
Niet meer tanken levert ook tijdsbesparing op.
En als je bij de publieke laadpaal in Hengelo oplaad hoef je zelfs niet te snelladen.

Zover ik weet zijn ALLE elektrische auto's ook met een 220v snoer via een stopcontact te laden.
De Leaf ook.
Kwa snelladen en efficientie is de Ioniq de beste keuze.
De Leaf heeft een wat grotere accu.
Voor jullie usecase zijn ze beide geschikt.
Welke auto heeft je voorkeur?

Want als je de auto thuis kunt laden dan ben je waarschijnlijk wel meer dan 60% goedkoper uit t.o.v. een benzine auto. Helemaal wanneer je de mogelijkheid hebt om zonnepanelen te plaatsen.
Wat betreft dat tanken, is dat nu echt zo? Want qua tanken ben ik bijna altijd binnen 5min klaar, zeker bij onbemande stations. Met laden moet je hem toch elke dag aan de lader hangen, denk dat met niet tanken weinig tijdswinst haalt. Of zie ik iets over het hoofd?

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:39
kepler schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:36:
[...]

Wat betreft dat tanken, is dat nu echt zo? Want qua tanken ben ik bijna altijd binnen 5min klaar, zeker bij onbemande stations. Met laden moet je hem toch elke dag aan de lader hangen, denk dat met niet tanken weinig tijdswinst haalt. Of zie ik iets over het hoofd?
Hangt een beetje van het gebruik af, ik laad iedere dag thuis of op het werk, in beide gevallen een laadpaal/stopcontact zonder autorisatie en met vaste kabel.

Laden is dan dus letterlijk 10 seconden, in totaal dus bijvoorbeeld 1 minuut per week. Als je dat vergelijkt met 1x per week tanken ben je dus wel beter af.

Moet je echter uitgaan van publiek laden waar je eerst een kabel uit je achterbak moet halen en een pasje langs een lezer moet halen wordt het al anders. Helemaal anders wordt het als je een paar keer moet snelladen en daar dus extra tijd kwijt bent.
[...]
Perfecte usecase zou ik zien als je >30kkm per jaar moet rijden, dan wordt de meerwaarde van de lage kosten per kilometer veel groter.

assje wijzigde deze reactie 11-01-2019 10:46 (13%)

• kepler
assje schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Hangt een beetje van het gebruik af, ik laad iedere dag thuis of op het werk, in beide gevallen een laadpaal/stopcontact zonder autorisatie en met vaste kabel.

Laden is dan dus letterlijk 10 seconden, in totaal dus bijvoorbeeld 1 minuut per week. Als je dat vergelijkt met 1x per week tanken ben je dus wel beter af.

Moet je echter uitgaan van publiek laden waar je eerst een kabel uit je achterbak moet halen en een pasje langs een lezer moet halen wordt het al anders. Helemaal anders wordt het als je een paar keer moet snelladen en daar dus extra tijd kwijt bent.

[...]

Perfecte usecase zou ik zien als je >30kkm per jaar moet rijden, dan wordt de meerwaarde van de lage kosten per kilometer veel groter.
Dat is waar, als je echt alleen thuis hoeft te laden dan kan het dus paar minuutjes schelen. Echter hoef je maar 1 keer publiek te laden en/of snel te laden dan is je voordeel weer weg :P Gerommel in de marge dus ;)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:24
Er zijn mensen die al 5 of 10 minuten omrijden om 50 cent goedkoper uit te zijn, en dan moet je dus nog tanken
Bovendien zou wwwmarcel meestal slechts om de dag hoeven laden.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23-03 08:46
Als iemand per week 5 - 15 minuten extra tijd kwijt is omdat er opgeladen moet worden bij een snellader dan wordt dit als nadeel genoemd. Er zijn zelfs mensen die daarom niet elektrisch willen rijden. Er zijn ook in de topic daar genoeg voorbij gekomen.
Dus ik vind het wel zo eerlijk om het nu ook te vermelden wanneer het laden juist tijdsbesparing oplevert.

Yoade75 wijzigde deze reactie 11-01-2019 10:56 (8%)

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
Meh, ik heb nu de meest slechte omstandigheden mogelijk: PHEV dus altijd inpluggen (altijd leeg) en iedere 1-2 weken een keer tanken. Als je daar vanaf komt lijkt een model 3 iedere dag (of om de dag) inpluggen hemels. Die ene keer in het jaar snellader valt dan nog heel erg mee tov ieder 1-2 weken tanken.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• kepler
Ik heb het voordeel dat ik op weg naar werk langs een goedkoop tankstation rijdt, dus ik hoef niet om te rijden en het kost mij ook werkelijk maar een paar minuten om te tanken (nooit hoeven wachten). Dus in mijn geval is het weinig/geen tijdswinst, maar als men 10 min gaat omrijden om 50 cent goedkoper te tanken, jah dan ben je al snel minder tijd kwijt met een EV :D

Even een vraag tussendoor waar ik geen (duidelijk) antwoord kan vinden via Google. Is het mogelijk om een app te gebruiken met elke versie van een Renault Zoe? Dus ook op modellen uit 2014? Of is dit alleen maar mogelijk op bepaalde modellen vanaf bepaald jaar?
Enige wat ik echt wil is de laadstatus bekijken, zodat ik weet of het laden nog werkt en hoe vol hij is.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:39
Af en toe of structureel gepland een snellader gebruiken vind ik dan ook absoluut geen groot nadeel, dat is een kwestie van wennen.

Het wordt pas vervelend als het om wat voor reden dan ook ongepland gebeurd. Stel bijvoorbeeld dat je net op je werk aankomt (met lege batterij) en je dan gebeld wordt dat er iets met je kind is oid, je wilt dan onverwacht direct weg maar hebt dan wel te maken met een 20-30 minuten extra vertraging omdat er onderweg geladen moet worden.

Ook is het mij nog wel eens gebeurd dat ik vergat mijn timer uit te zetten en aan het einde van mijn werkdag de batterij niet opgeladen is. Kom je ineens een half uur later dan heeft dat gevolgen voor afspraken/anderen en dat is wel heel irritant.

• BarryH
  • Nu online
Mee eens.
Daarom maar gestopt met dat timer gebeuren

• pmiddeld
kepler schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:48:
[...]
Dat is waar, als je echt alleen thuis hoeft te laden dan kan het dus paar minuutjes schelen. Echter hoef je maar 1 keer publiek te laden en/of snel te laden dan is je voordeel weer weg :P Gerommel in de marge dus ;)
Kom op zeg! Er zijn toch wel meer aspecten, belangrijker wellicht, om te vergelijken?

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:02:
[..]
Even een vraag tussendoor waar ik geen (duidelijk) antwoord kan vinden via Google. Is het mogelijk om een app te gebruiken met elke versie van een Renault Zoe? Dus ook op modellen uit 2014? Of is dit alleen maar mogelijk op bepaalde modellen vanaf bepaald jaar?
Enige wat ik echt wil is de laadstatus bekijken, zodat ik weet of het laden nog werkt en hoe vol hij is.
Dat werkt denk ik met elke Zoë maar je moet wel via een site registreren en aanmelden voor de services. Vooralsnog is dat denk ik gratis.
Ik had wat gedoe met registreren van mijn (geïmporteerde) Zoë uit 2014 maar goed geholpen door een medewerkster van Renault en sindsdien werk het goed al is er we eens een storing. Tijdens het laden kan ik de status zien maar een update is meen ik eens per 20 minuten. Als het laden klaar is of stopt krijg ik meestal wel direct een mail (of sms).

edit: Er is ook “slim laden” en dat kunnen enkel recente modellen.

bite wijzigde deze reactie 11-01-2019 11:22 (3%)

• kepler
pmiddeld schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Kom op zeg! Er zijn toch wel meer aspecten, belangrijker wellicht, om te vergelijken?
Voor mij is het ook niet belangrijk, ik ging alleen maar in op een vraag/discussie :)
bite schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:21:
[...]

Dat werkt denk ik met elke Zoë maar je moet wel via een site registreren en aanmelden voor de services. Vooralsnog is dat denk ik gratis.
Ik had wat gedoe met registreren van mijn (geïmporteerde) Zoë uit 2014 maar goed geholpen door een medewerkster van Renault en sindsdien werk het goed al is er we eens een storing. Tijdens het laden kan ik de status zien maar een update is meen ik eens per 20 minuten. Als het laden klaar is of stopt krijg ik meestal wel direct een mail (of sms).

edit: Er is ook “slim laden” en dat kunnen enkel recente modellen.
Mooi, dan komt dat wel goed. Dank voor je antwoord

Net met Bleeker gebeld en morgen gaan we daar even kijken!
De RVO heeft de cijfers over december bijgewerkt, en dus 2018. In het volledige rapport zitten nog wat meer cijfers.

De stand is 44.984 volledig elektrische auto's en 97.702 Plugin elektrische auto's. Ondanks wat de krantenkoppen doen geloven zijn er nog steeds 24.273 Mitsubishi Outlanders in Nederland 8)
Er zijn het afgelopen jaar netto 861 Mitsubishi Outlanders geëxporteerd. De Volvo D60 daarentegen gaat een stuk harder met 1385 stuks, deze is duidelijk veel minder geliefd in Nederland op de 2e hands markt. Waarschijnlijk hangt dit samen met het feit dat dit een diesel betreft.

De Opel Ampera, Toyota Prius Plugin en Chevrolet Volt exporteren lang niet zo hard, misschien toch nog wat interesse in het particuliere segment voor redelijk zuinige plugins die niet de wereld kosten (in vergelijk met de Volvo D60 diesel).

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• MR0522
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-03 23:11

Wellicht dit iets voor je: https://www.mijndomeinaut...san-leaf-acenta-occassion.

Heb het zelf bijna twee jaar gedaan en je krijgt er gedurend je contract gratis laadtegoed bij bij Fastned. Reed zelf met de Leaf zowel 's winters als zomers op en neer naar Hengelo zonder problemen. Er zijn genoeg opties rond Hengelo te vinden om snel- danwel normaal te kunnen laden.

• uniquorn
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:34

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik vind de zoe dan toch interessanter, voor een klein beetje meer maar:

https://www.mijndomeinauto.nl/showroom/auto/renault-zoe

It's just a donkey

• Eltjo
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22-03 13:02
Zo! De zomervakantie is geboekt. Het wordt een 16 daagse rondreis door de Baltische staten. Met de EV. Nu al zin in! Vertrek is vanuit Kiel (Dld) met de boot naar Litouwen. Vanaf daar zijn de afstanden prima te overbruggen met de e-Golf. Volgens Chargemap zijn er voldoende snelladers op de route.

PV 6790 Wp | VW e-Golf

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Ik was begin dit jaar in die regio en het valt me nog alles mee met de infrastructuur daar. Alleen de kleine dorpen vind je niks, wellicht voor de gemoedsrust wel een een 10M verlengkabel en camping->schuko adapter meenemen als je plek hebt. (sowieso geen slecht idee, want een boel veerboten hebben aansluitingen in het voertuigruim voor koelwagens)

• Eltjo
Dat is wel een goede tip! En qua laadpassen? Kun je daar goed uit de voeten met NewMotion en PlugSurfing? De hotels waar we zitten bevinden zich vooral in de grotere steden. (Snel)laadpaal dichtheid in Polen viel me wel zwaar tegen. Vandaar het stuk met de boot.

PV 6790 Wp | VW e-Golf

• pmiddeld
kepler schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:02:

De app EVNotify gaat zijn diensten uitbreiden naar andere dan Hyundai BEVs en PHEVs. Volgende week komt waarschijnlijk de Zoe erbij. Je hebt er wel een obd2 dongel en een tweede mobieltje voor nodig. iOS schijnt binnenkort ook ondersteund te worden.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Eltjo schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:15:
Dat is wel een goede tip! En qua laadpassen? Kun je daar goed uit de voeten met NewMotion en PlugSurfing? De hotels waar we zitten bevinden zich vooral in de grotere steden. (Snel)laadpaal dichtheid in Polen viel me wel zwaar tegen. Vandaar het stuk met de boot.
Je kan alvast vooruit bellen/mailen om te vragen of ze toevallig een stopcontact/laadpaal hebben. Laadpassen heb ik niet echt op gelet want ik was zelf niet met de auto, maar zo uit mijn hoofd is autoPilDYK een grote en vindt je ook snelladers bij sommige Lidl's, Hypermarches en Rimis.

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 16:27
[...]

ik heb een eigen oprit, dus thuis laden geen probleem, zal ook 95% gebeuren
dan is de aanb. via anwb beter...389.- voor het nieuwe model....of bedoel je puur met levertijd, dat is eigenlijk wel een dingetje...

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Eltjo schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:10:
16 daagse rondreis door de Baltische staten. Met de EV.
S#$% man, ik ben jaloers. Dat moet een super leuke rit worden.

Zelf heb ik een ritje richting Frankrijk gepland. Die heb ik al eens gedaan met de Zoe, dus geen verrassingen en dat is ook wel weer lekker.

Renault Zoe Q90

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/...tting_real_for_europeans/
It’s getting real for Europeans

https://mobile.twitter.co...tatus/1083664606302752773

marowi wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:23 (31%)
Reden: Originele twitter bron toegevoegd

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >2500km erop

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 19:26
uniquorn schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:04:
[...]

Ik vind de zoe dan toch interessanter, voor een klein beetje meer maar:

https://www.mijndomeinauto.nl/showroom/auto/renault-zoe
Goede prijs, maar wát een drama tekst.

"Laden met 22kWh"
"Wanneer je besteld"

*sluit website hoofdschuddend af *

Hachy wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:07 (3%)

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• Hachy
Eltjo schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:15:
https://laadpastop10.nl/laadpas/119/Greenway%20Polska

• MR0522
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-03 23:11
wwwmarcel schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:41:
[...]

ik heb een eigen oprit, dus thuis laden geen probleem, zal ook 95% gebeuren

[...]

dan is de aanb. via anwb beter...389.- voor het nieuwe model....of bedoel je puur met levertijd, dat is eigenlijk wel een dingetje...
Voorwaarden bij de ANWB tav overschrijding km zou ik nog ff goed bestuderen. Bij MijnDomein krijg je gewoon een eindafrekening bij overschrijding km's, verder zijn ze erg makkelijk in de omgang en mocht het niet bevallen zit je er niet gelijk 5 jaar aan vast. Plus een onbeperkt laadtegoed bij Fastned. Maar ik zeg tegen iedereen, private lease moet bij je passen en elke leasemaatschappij hanteert zo z'n eigen regeltjes. En die staan niet altijd heel duidelijk vermeld.

• Eltjo
Dankje, nog tips voor passen voor gebruik in de Baltische staten en Finland zelf?

PV 6790 Wp | VW e-Golf

• Hachy
Ik heb deze twee nog voor je:

Estland: Elmo --> https://laadpastop10.nl/laadpas/59/Elmo%20Flex
Finland: Virta --> https://laadpastop10.nl/laadpas/64/Virta

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 24-03 22:34

ehhhh..HOI

• kepler
Pff vanmiddag afspraak gemaakt om morgen naar een Renault Zoë te gaan kijken en de Polo mogelijk in te ruilen. Sta nu alleen met kapotte koppeling te wachten op pech hulp :')

Kapotte koppeling kan iig in de toekomst niet meer voorkomen!

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:38
Nee maar inruilen nu ook niet zeker.. balen en sterkte !

Hyundai Ioniq Premium Electric (2018)

kepler schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:46:
Pff vanmiddag afspraak gemaakt om morgen naar een Renault Zoë te gaan kijken en de Polo mogelijk in te ruilen. Sta nu alleen met kapotte koppeling te wachten op pech hulp :')

Kapotte koppeling kan iig in de toekomst niet meer voorkomen!
Ai, dat is stom. De Zoe bevalt hier prima. Vandaag was mijn vrouw met de fiets naar het werk en had ik de Zoe tot mijn gebruik. Mijn schoonzusje moest ergens heen en ondanks dat ze haar rijbewijs heeft heeft ze geen eigen auto. Ze is dan ook nog maar 21. Maar heb haar laten rijden terwijl ik ernaast zat, moest nog iets ophalen in een winkel.
Ze vond het geweldig rijden :) Ben nu alleen bang dat ze hem vaker wilt lenen..

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• kepler
cacofant schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:23:
Nee maar inruilen nu ook niet zeker.. balen en sterkte !
Lijkt koppeling cilinder te zijn, dus valt mee. Dus alleen maar even proefrijden morgen en eventueel eentje uitzoeken.

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Nu online
Ik heb vanmiddag nog iemand wijs gemaakt dat je 22kWh met een gewoon stopcontact kunt laden.
Wilde die niet geloven.
Is toch echt zo. (als je genoeg geduld hebt ;))

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19:43
Als je thuis gedurende de nacht kunt laden dan krijg je echt die 22 KWh wel vol.

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Nu online
Mensen met een BMW I3 opgepast met je remmen.

YouTube: BMW i3 - nach nur 17.000km zerbröselte die Bremse

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Fully Charged (Jonny Smith) heeft een review van de Rivian pickup gemaakt. Die is lange tijd onderbelicht gebleven, maar ronduit indrukwekkend!

YouTube: Rivian - Electric Adventure Vehicle | Fully Charged

• prettig
Gebruikte i3: wat had die voor km-stand, onderhoudshistorie (dealer), originele blokjes ?
Hoelang heeft die stilgestaan voor aankoop? In vochtige omgeving gestaan, etc ....?

Ze kijken de remmen namelijk standaard na bij onderhoud bij BMW (en ze worden preventief vervangen ook al zijn ze niet versleten, je remt namelijk bijna niet met een i3).

Gewoon achterstallig onderhoud.
Geldt voor elke auto dit, beetje stemmingmakerij.

prettig wijzigde deze reactie 12-01-2019 08:18 (5%)

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:58
mrmrmr schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 03:47:
Fully Charged (Jonny Smith) heeft een review van de Rivian pickup gemaakt. Die is lange tijd onderbelicht gebleven, maar ronduit indrukwekkend!

YouTube: Rivian - Electric Adventure Vehicle | Fully Charged
Review kan je dat nu niet noemen, maar wel leuk om zien. En als ze die wagen echt voor 70k in de markt kunnen zetten in de VS dan kan het wel eens een bedrijf worden dat Tesla wel gaat voelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14:57
Nog even geduld hebben, vanmiddag kan ik mijn I-Pace ophalen.
Dan ga ik ervaren of de iets wat negatief gekleurde van de laatste tijd ook echt tegen gaan vallen. Van andere berijders hoor ik dat er storingen zijn, maar ze kunnen ze niet benoemen. Daarnaast zeggen ze dat bediening soms niet intuitief is en het bereik tegenvalt.

De bediening zal even wennen zijn, maar als dat eenmaal ingesteld staat dan zal at wel los lopen. Het bereik moet ook lukken, 300km was mijn ondergrens.

Ik ben benieuwd

• BarryH
  • Nu online
Gewoon af en toe snelladen en dan even een kop koffie halen en je mail checken. Verder van genieten

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
En het hangt natuurlijk ook af van de stand en het gebruik van je 'gas'pedaal. Als je beschaafd rijdt (dat ga je vast doen na de toy-for-boys ervaring) dan gaat dat verbruik meevallen. Hoop ik. ;)

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Brains schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:52:
Nog even geduld hebben, vanmiddag kan ik mijn I-Pace ophalen.
Dan ga ik ervaren of de iets wat negatief gekleurde van de laatste tijd ook echt tegen gaan vallen. Van andere berijders hoor ik dat er storingen zijn, maar ze kunnen ze niet benoemen. Daarnaast zeggen ze dat bediening soms niet intuitief is en het bereik tegenvalt.

De bediening zal even wennen zijn, maar als dat eenmaal ingesteld staat dan zal at wel los lopen. Het bereik moet ook lukken, 300km was mijn ondergrens.

Ik ben benieuwd
Zal even wat storingen/twijfels concreet benoemen:
Compleet secundair instrumentenpaneel dat uitvalt, met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. (Daar is een update voor, zeggen ze.)
Storingen met laden - maar onmogelijk om te weten of het aan de paal of aan de auto ligt.
Range: 98% volgeladen met rond 100 km/u haalden we nét 275 km, op terugweg van Berlijn. Met twee km range, 0% aangekomen bij de Fastned in Hildesheim. Snelweg, regen, tegenwind en 4°C, maar alsnog erg tegenvallend (teleurstellend zelfs) voor een batterij van 90 kWh (87 kWh bruikbaar).

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• daemonix
  • Niet online
Tsja, met de aerodynamische vormgeving van twee op elkaar gemonteerde bakstenen, wat zijn je verwachtingen? ;) Ben benieuwd hoe de Kona zich zal gaan gedragen in dat opzicht, die is ook niet echt aerodynamisch vormgegeven.

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23-03 21:47

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Hilarisch twitter kanaal
Somehow, we lost.
💥
🚙
‏ @somehowwelost

Hi, I‘m @Audi e-tron. After 4 years I still don‘t know my real range (maybe 280km). I’m using outdated pouch cells. My entertainment system feels like a Xerox machine. My ICE brothers are laughing at me. I’m coming to you in mid 2019 (maybe). Oh, and my boss is still in jail.
Somehow, we lost.
💥
🚙
‏ @somehowwelost
4 sep. 2018

Oh, @MercedesBenz. Even IF the #EQC would be available today: it‘s so disappointing. 320km range. Limited to 180km/h. 7,4 kW AC charging. No frunk. A transmission tunnel. No price tag (+€70k entry?). Ready 2019/2020? Sorry, but talking about the best or nothing, this is nothing.
Ondertussen in Duitsland :')

:D

_O-

revolution-nl wijzigde deze reactie 12-01-2019 11:44 (52%)

• daemonix
  • Niet online
Ik begreep dat er toch nog even een klein issue is met Model 3, namelijk homologatie, dus nog niet te hard lachen. Samengevat: hij mag de weg niet op. :P

https://seekingalpha.com/...lowed-sell-model-3-europe

• Banjy
  • Laatst online: 13:01
Nou de eerste dagen met de GTE als entry in elektrisch laden gaan lekker. Ben tot openbare laadpalen veroordeeld en de eerste nuon paal gaat vrolijk in storing na het aanbieden van de laadpas. Gemeld en snel gebeld, pas zou nog niet geactiveerd zijn.. of het duurt even voordat ze op de servers van nuon staan. Tankpas.nl geeft aan datvhij gewoon actief is. Paar werkdagen later nog steeds hetzelfde probleem, ik blijf rondrijden naar palen, stekkeren en dan een foutmelding. Sta je toch eigenlijk best voor lul als je 1 minuut later maar weer verder rijd. Ook palen waar een kant al buj aankomet in storing staat (maar in de nuon app beschikbaar is) en zo verder. Lijkt wel een blackbox dat openbaar opladen.. hopelijk werkt het snel vlekkeloos :/

Iemand nog tips? Mijn gevoel zegt dat er ergens iets nog niet goed staat of fout gaat.. dat paar werkdagen wachten vind ik maar een vaag verhaal in deze moderne tijden :+

Wel ontdekt dat je de auto gewoon in drive kan laten staan en met een tikje op de pook sterk regeneratief kan laten remmen. Dat voelt ook logischer dan wisselen tussen D en B modus :)

Edit\ Weer vlot teruggebeld door Nuon dat is wel netjes. Is de laadpaas... via Nuon app mijn eigen creditcard toegevoegd en ja hoor hij doet het. Maandag maar weer eens boos bellen met tankpas.nl en de LM. Misschien toch nog ingewikkeld dat elektrisch rijden voor ze 😔

Banjy wijzigde deze reactie 12-01-2019 13:09 (20%)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• renegrunn
  • Laatst online: 18:00
daemonix schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:06:
Tsja, met de aerodynamische vormgeving van twee op elkaar gemonteerde bakstenen, wat zijn je verwachtingen? ;)
Ik vermoed zo dat @nannoe een bereik verwachtte dat enigszins in de buurt zou komen van wat Jaguar heeft voorgespiegeld? Sommige dealers deden hier al 50km vanaf, maar dan is 275km toch echt wel een te groot verschil lijkt mij. Ik las er gisteren dit stukje nog over: https://www.rtlnieuws.nl/...us-bereik-wlpt-valt-tegen

Wat ik niet helemaal begrijp, Jaguar nodigt 4 (nou nou) rijders uit om ervaringen te delen. Maar beschikken ze niet over een bak aan data van de duizenden exemplaren die al rond rijden? Of hebben ze dit niet vanwege privacy redenen o.i.d.?

En wat ik mij tevens afvraag, heb je in dit soort gevallen niet een soort van consumentenrecht? Als ik een smartphone koop waarbij wordt vermeld dat ik hier 10 uur mee kan bellen, en het blijkt in de praktijk nog geen 5 te zijn, daar komt een Apple / Samsung / random merk toch ook niet mee weg?

• daemonix
  • Niet online
Ze voldoen vast wel aan de WLTP, probleem is meer dat die norm/standaard niet met de realiteit overeenkomt. Daarom komt Jaguar er mee weg.

• revolution-nl

revolution-nl

renegrunn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:34:
[...]

Ik vermoed zo dat @nannoe een bereik verwachtte dat enigszins in de buurt zou komen van wat Jaguar heeft voorgespiegeld? Sommige dealers deden hier al 50km vanaf, maar dan is 275km toch echt wel een te groot verschil lijkt mij. Ik las er gisteren dit stukje nog over: https://www.rtlnieuws.nl/...us-bereik-wlpt-valt-tegen

Wat ik niet helemaal begrijp, Jaguar nodigt 4 (nou nou) rijders uit om ervaringen te delen. Maar beschikken ze niet over een bak aan data van de duizenden exemplaren die al rond rijden? Of hebben ze dit niet vanwege privacy redenen o.i.d.?

En wat ik mij tevens afvraag, heb je in dit soort gevallen niet een soort van consumentenrecht? Als ik een smartphone koop waarbij wordt vermeld dat ik hier 10 uur mee kan bellen, en het blijkt in de praktijk nog geen 5 te zijn, daar komt een Apple / Samsung / random merk toch ook niet mee weg?
Het probleem is dat verkopers geen reëel beeld geven óf uberhaubt hebben van het verbruik stad /snelweg. zomer /winter.

De actieradius is veel afhankelijker van de omstandigheden dan een ICE, de range is korter waardoor dat belangrijker is en de consument is onwetend. Kortom, alle ingrediënten voor ontevreden gebruikers. De voorlichting moet écht beginnen bij de dealers /LM, als er vooraf een goede verwachting wordt gecreëerd dan zal dit ook helpen in de klanttevredenheid én de adoptie van EV's

ev-database geeft voor de winter een snelweg range van 270km op voor de i-pace.
Praktische Actieradius tussen 270 - 555 km
Stad - Winter 390 km
Snelweg - Winter 270 km
Gecombineerd - Winter 325 km
Stad - Zomer 555 km
Snelweg - Zomer 340 km
Gecombineerd - Zomer 430 km
Leuk hoor als je zo'n rit achter de rug heb, de volgende dag weer op pad moet in de vrieskoude en je vervolgens thuis met 3.6kW je 85kWh accupakket mag vol druppelen :F.

revolution-nl wijzigde deze reactie 12-01-2019 13:38 (6%)

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:05
3,6kWh :F

Ioniq EV

• revolution-nl

revolution-nl

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19:59
nannoe schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:56:
[...]

Zal even wat storingen/twijfels concreet benoemen:
Compleet secundair instrumentenpaneel dat uitvalt, met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. (Daar is een update voor, zeggen ze.)
Storingen met laden - maar onmogelijk om te weten of het aan de paal of aan de auto ligt.
Range: 98% volgeladen met rond 100 km/u haalden we nét 275 km, op terugweg van Berlijn. Met twee km range, 0% aangekomen bij de Fastned in Hildesheim. Snelweg, regen, tegenwind en 4°C, maar alsnog erg tegenvallend (teleurstellend zelfs) voor een batterij van 90 kWh (87 kWh bruikbaar).
Zo hé, die range valt dan toch wel dik tegen. Ik geloofde het verhaal op RTL niet zo, ik dacht, misschien als je 150 rijdt en vol op regeneratie gebruikt ja dan hou je maar 250 kilometer aan range over. Maar met 100km per uur zou je toch meer moeten halen zou je verwachten, ondanks dat de i pace niet goed gestroomlijnd is.

Met deze waardes ga je ook in de zomer nooit dicht bij de WLTP range komen.

Het valt me trouwens op de zowel de I-Pace als de Kona een Cw waarde hebben van 0,29. Niet echt goed, maar dat geeft wel aan de Huyndai de aandrijflijn super efficiënt voor elkaar heeft, omdat ze met een kleinere accu verder komen. Natuurlijk is de I-Pace een grotere en vooral zwaardere auto, maar dat gewicht zit hem deels ook in een grotere accu.

Stefanovic45 wijzigde deze reactie 12-01-2019 13:10 (13%)

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:03
De motoren en de aansturing daarvan gaat veel efficiency verloren als je dat niet goed doet. Kona heeft naar één motor bv.

Wat de WLTP betreft, Jaguar moet die norm wettelijk gebruiken, ze hebben geen keus.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:03
Waar heeft iedereen het toch altijd over thuis laden met 3.6 kWh met de i-Pace.. kan hij niet op 32A geladen worden?

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:05
I-Pace heeft geen onboard 3 fase AC lader dus het gaat sloom.

Ioniq EV

• revolution-nl

revolution-nl

BasvanS schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:22:
Waar heeft iedereen het toch altijd over thuis laden met 3.6 kWh met de i-Pace.. kan hij niet op 32A geladen worden?
Niet met 3x25a in je meterkast..

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:03
revolution-nl schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:35:
[...]
Net met 3x25a in je meterkast..
Dan niet, maar dan moet je ook geen i-pace willen :P? Dat weet je toch als je hemt koopt!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Net met 3x25a in je meterkast..
Als je één fase vrijspeelt kan je alsnog met 25A laden. Iets wat vrijwel altijd wel lukt zo lang je geen andere apparaten op 3 fases hebt en acceptabel is dat je niet het fornuis gebruikt terwijl beide ovens voorverwarmen en de wasmachine of vaatwasser aan staat.

• revolution-nl

revolution-nl

Deveon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:41:
[...]

Als je één fase vrijspeelt kan je alsnog met 25A laden. Iets wat vrijwel altijd wel lukt zo lang je geen andere apparaten op 3 fases hebt en acceptabel is dat je niet het fornuis gebruikt terwijl beide ovens voorverwarmen en de wasmachine of vaatwasser aan staat.
Ik denk niet dat dit helemaal volgens de NEN1010 is ;).

Volgens mij mag je met een loadbalancer (zoals Zappi) tot 20a gaan op 3x25a. Ben je alsnog 18 uur bezig om de i-Pace weer vol te laden voor 250-275 range in de winter bij een snelwegritje.

• nannoe
  • Niet online
Stefanovic45 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:02:
[...]

Zo hé, die range valt dan toch wel dik tegen. Ik geloofde het verhaal op RTL niet zo, ik dacht, misschien als je 150 rijdt en vol op regeneratie gebruikt ja dan hou je maar 250 kilometer aan range over. Maar met 100km per uur zou je toch meer moeten halen zou je verwachten, ondanks dat de i pace niet goed gestroomlijnd is.

Met deze waardes ga je ook in de zomer nooit dicht bij de WLTP range komen.

Het valt me trouwens op de zowel de I-Pace als de Kona een Cw waarde hebben van 0,29. Niet echt goed, maar dat geeft wel aan de Huyndai de aandrijflijn super efficiënt voor elkaar heeft, omdat ze met een kleinere accu verder komen. Natuurlijk is de I-Pace een grotere en vooral zwaardere auto, maar dat gewicht zit hem deels ook in een grotere accu.
Precies dit. In het panel vonden de optie om actuele powerwaarden weer te geven. Met Adaptive CC aan deed de Jaguar pas echt rare sprongen. Voor 1 km/u versnellen pakten de twee elektromotoren instant zo'n 50-70 kW, ipv geleidelijk. Pas in off-road/sneeuwmodus met lowgrip expliciet aangezet deed hij wat stappen terug. Een bak van 2300 kg, AWD, met 22 tot 24 inch wielen (aero-optie voor de wielen is er zelfs niet), banden van 25 cm breed, totaal niet ontworpen voor EV, met een rechte grill, met inefficiente elektromotoren, en extreem hoog op z'n wielen staand (stand om te verlagen is énkel voor het instappen, wut?! 8)7 ) ... Tja.

Maar wél een leuke bak hoor. Praktisch. Prachtige looks. Heerlijke stoelen. En in Nederland, met de redelijk goede (snel)laadinfrastructuur ga je er veel plezier van hebben. En vooral Fastned gaat er plezier van hebben - deze auto wordt hun grote reddingsboei, door de combinatie van de grote accu en openbaar/thuis slechts 1 fase te kunnen gebruiken. Allerlei nieuwe gebruikers die nog nooit in een EV hebben gereden, en tot 100 % vol staan te laden bij Fastned; daar zullen ze bij Fastned blij mee zijn.

En waarom dan? Omdat het instrumentenpaneel enkel de tijd geeft tot 100% volgeladen, niet naar 80%. En de Jaguarrijder lijkt me nou niet bepaald iemand die zich daar heel erg in zal verdiepen. Hopelijk fixen ze óók dat nog een keer.

nannoe wijzigde deze reactie 12-01-2019 14:04 (9%)

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19:59
Voor fastnet is het idd een goede auto, eindelijk eentje die niet uit het Tesla kamp komt met een grote accu en die stroom zuipt alsof het een 6 cilinder benzine motor is

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:44
revolution-nl schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:46:
en je vervolgens thuis met 3.6kW je 85kWh accupakket mag vol druppelen :F.
offtopic:
is 3,6 kW niet ook correct in deze context? Als in, 240 volt x 15 ampère = 3600 Watt laadvermogen? </noob>

Naked chicks

• evtje
  • Nu online
Wat ik een beetje opmerkelijk vond bij dat bericht van rtl4 dat : we halen de range niet ......dus is een slechte auto ga hem verkopen. Je kan ook zeggen o ik haal me range niet moet onderweg laden daardoor ben ik iets mee tijd kwijt. Er wordt direct zo dramatisch over gedaan. Je weet toch dat met alle auto's je opgegeven range niet ga halen ( ev of niet) ga maar eens kijken wat een vroegere Jaguar verbruikte daar hoorde je niemand over .

• Proton_
waXtehnip schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:15:
[...]
offtopic:
is 3,6 kW niet ook correct in deze context? Als in, 240 volt x 15 ampère = 3600 Watt laadvermogen?
Nee, niet óók correct, maar het enige correcte. Je kijkt naar de edit, er stond kWh.

• evtje
  • Nu online
3.6 kw lader en 3.6 kwh vol laden toch.

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:44
Ah, dank voor de verduidelijking. Dus na een uur laden aan 3,6 kW vermogen heb je (bijna) 3,6 kWh energie erbij in je accu. :)

Khil wijzigde deze reactie 12-01-2019 14:26 (10%)

Naked chicks

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:51:
[...]

Volgens mij mag je met een loadbalancer (zoals Zappi) tot 20a gaan op 3x25a. Ben je alsnog 18 uur bezig om de i-Pace weer vol te laden voor 250-275 range in de winter bij een snelwegritje.
Geen idee, mijn installateur kwam ermee. Volgens mij mag je hoger afzekeren wanneer de fase maar voor één verbruiker wordt afgenomen.

Volgens de NEM mogen mijn wasmachine en (warmtepomp) droger ook niet op dezelfde groep. Echter kan dat nooit kwaad omdat het maximale vermogen van beide onder de 3600 watt blijft.

• kdeboois
[...]

18 uur, dat is precies zolang als mijn auto stil staat als ik thuis kom van mijn werk en daarna de volgende ochtend weer naar kantoor rij. Heb op beide locaties overigens laadpalen en zie dus ff het probleem niet.

Ik schat dat in 85% van de gevallen 16A / 3,6 kW gewoon gaat voldoen.

• Proton_
Gewoon algebra.
a*b=ab
ab/b=a

x kW * y h = x*y kWh

86 kWh / 3,6 kW = 86/3,6 h = 24 h
3,6 kW * 12 h = 43 kWh

• RocketKoen
  • Laatst online: 09:23
daemonix schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:53:
Ik begreep dat er toch nog even een klein issue is met Model 3, namelijk homologatie, dus nog niet te hard lachen. Samengevat: hij mag de weg niet op. :P

https://seekingalpha.com/...lowed-sell-model-3-europe
Lees vooral de laatste paragraaf.
De schrijver heeft een flinke short positie in Tesla en verliest op het moment een hoop geld.

Inhoudelijk. De model3 is al lang bij de RWD voor typegoedkeuring. Er is geen enkele reden om te vermoeden dat ze die gaan afwijzen. En het is ook helemaal niet laat.

TheS4ndm4n#1919

• revolution-nl

revolution-nl

kdeboois schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:29:
[...]

18 uur, dat is precies zolang als mijn auto stil staat als ik thuis kom van mijn werk en daarna de volgende ochtend weer naar kantoor rij. Heb op beide locaties overigens laadpalen en zie dus ff het probleem niet.

Ik schat dat in 85% van de gevallen 16A / 3,6 kW gewoon gaat voldoen.
Eens hoor, zij het niet dat ik vind dat een 3 fase AC laden gewoon standaard hoort te zijn bij >40kWh EV's.
Als je >80.000 euro voor een dorstige premium EV neertelt is het comfort van 3 fase laden écht niet teveel gevraagd, het ontbreken daarvan is naar mijn inziens een enorme misser.

Bij de e-niro vindt ik het nog een ander verhaal gezien daar de range aanzienlijk groter is.

• revolution-nl

revolution-nl

RocketKoen schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:36:
[...]

De schrijver heeft een flinke short positie in Tesla en verliest op het moment een hoop geld.

Inhoudelijk. De model3 is al lang bij de RWD voor typegoedkeuring. Er is geen enkele reden om te vermoeden dat ze die gaan afwijzen. En het is ook helemaal niet laat.
Volgens mij staan er al M3's op Nederlands kenteken.

• prettig
[...]

Laad met 24A (fivari lader, die meet ook de belasting, kan ook 3-fase tot 32A).

Dus laad bijna 6kw (op mijn 3x25A) met 2 EV's (2 laders) of 17kw max op 3 fases (in de praktijk is dat bezoek/vrienden op 11kw max).
Kan ook gemixed: 3 fase EV en 1 fase EV.

3 x 25A is meer dan zat voor de meeste EV eigenaren met de juiste laders.

• daemonix
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:36:
[...]

Dat was niet de enige link. Teslafi heeft geen belang bij short gaan en heeft dezelfde opmerking. Er staan weet-ik-hoeveel models 3 klaar op de kade om op de boot naar Europa te gaan, en zonder homologatie is dat een redelijk zinloze onderneming. De RDW is er al een tijdje mee bezig en model 3 is nog steeds niet goedgekeurd. Het schijnt zelfs dat E.M. zich er persoonlijk mee heeft bemoeid in Nederland afgelopen week.

Ik hoop natuurlijk dat het allemaal op tijd lukt, maar het is iets moeilijker dan Tesla in eerste instantie dacht blijkbaar.

• RocketKoen
  • Laatst online: 09:23
revolution-nl schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:42:
[...]

Volgens mij staan er al M3's op Nederlands kenteken.
6 stuks volgens de RDW. Maar die hebben geen typegoedkeuring. Ze zijn geïmporteerd en individueel gekeurd.
Maar daarom verwacht ik ook geen problemen. Er zijn maar kleine verschillen tussen de import versie en de EU versie (bijvoorbeeld de laadpoort). En de keuring voor de hele EU loopt al bij de RDW (vanwege het hoofdkwartier hier).

TheS4ndm4n#1919

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:36
evtje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:16:
Wat ik een beetje opmerkelijk vond bij dat bericht van rtl4 dat : we halen de range niet ......dus is een slechte auto ga hem verkopen. Je kan ook zeggen o ik haal me range niet moet onderweg laden daardoor ben ik iets mee tijd kwijt. Er wordt direct zo dramatisch over gedaan. Je weet toch dat met alle auto's je opgegeven range niet ga halen ( ev of niet) ga maar eens kijken wat een vroegere Jaguar verbruikte daar hoorde je niemand over .
De hoeveelheid en variabiliteit van de informatie over range en verbruik van EVs is echt groot. Zelfs hier in dit topic. Niet lang geleden was een verbruik van 22kWh/100km aan de stekker (dus ~21.5kWh/100km in de auto) een veel te hoge inschatting aldus dit topic. Nu haalt dat voorbeeld van RTL4 dik over de 30kWh/100km, en dat aan trage snelheden (100km/u).

Nu ben ik wel wat technisch onderlegd, maar nog heb ik geen idee hoe ver ik nu juist met welke EV aan welke rijstijl kan komen. Laat staan dat de doorsnee mens daar iets uit kan opbrengen.

Over het volgende scenario ben ik nog niet helemaal uit:
95kWh etron (83.6kWh bruikbaar) vol bij vertrek.
420km snelweg @130km/u
worst case: ~0 graden, climate control aan

Hoeveel kWh zal er onderweg bij geladen moet worden?

Als ik ev-databases geloof doet de etron ongeveer 32kWh/100km in die omstandigheden. Dus 134.4kWh is er nodig + 10kWh reserve. Dan is er onderweg 60kWh nodig, oftewel 25min aan een 350kW ionity paal wat vrij goed te doen is.

De grote vraag is hoe betrouwbaar is de 32kWh/100km voor die situatie? Wat met 30km/u tegenwind zal de situatie er al heel anders uit zien.

• pmiddeld
waXtehnip schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:15:
[...]

[...]

offtopic:
is 3,6 kW niet ook correct in deze context? Als in, 240 volt x 15 ampère = 3600 Watt laadvermogen? </noob>
Dat dacht ik ook en je hebt gelijk, maar waarschijnlijk stond er eerst "kWh" en heeft hij het later gecorrigeerd :+

• renegrunn
  • Laatst online: 18:00
Wat ik een beetje opmerkelijk vond bij dat bericht van rtl4 dat : we halen de range niet ......dus is een slechte auto ga hem verkopen.
Er staat niet dat het een slechte auto is, maar dat hij tegenvalt. En dat kan ik mij wel voorstellen als je net 80k+ hebt uitgegeven en hij doet niet helemaal wat je is verteld. Er wordt verder nog een eigenaar aangehaald die wel tevreden is, dus RTL belicht de ervaringen hier netjes van beide kanten.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet schouderophalend reageren denk ik. Dat doe je toch ook niet bij de bakker als jij 10 krentenbollen besteld, en je komt er thuis achter dat 'ie je 5 of 6 heeft meegegeven :+

Ik denk dat dit soort fratsen (lees: sjoemel-cijfers) het imago van EV's meer kwaad dan goed zal doen.
Je weet toch dat met alle auto's je opgegeven range niet ga halen ( ev of niet) ga maar eens kijken wat een vroegere Jaguar verbruikte daar hoorde je niemand over .
Nouja, het selling point van een EV is o.a. het bereik t.o.v. prijs per km, dus ja dat ligt logischerwijs onder een vergrootglas. Dat het verbruik van een Jaguar V6 1 op 8 ipv 1 op 10 is (ik noem maar wat), daar zul je inderdaad niemand over horen. Hetzelfde zag je een aantal jaren geleden toen de Mitsubishi Outlander PHEV werd uitgebracht. Die riepen ook van de daken hoe zuinig de auto wel niet was voor het formaat. Het regende werkelijk overal klachten.. Maar goed, wel succesje geworden... (zag laatst toevallig wat die 2-hands nog kosten, bizar weinig van overgebleven, dat wel)

• QvTzKwCi
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 24-03 21:22
Wat betreft de 4% rijders met spijt van hun keuze, als ik zo eens de i-Pace prijzen op autotrader zie zijn deze gewoon met +10% tot +20% bovenop de nieuwprijs in de showroom gezet. En dan hebben ze kilometers op de teller staan ook.

• evtje
  • Nu online
AndRo555 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:53:
[...]

De hoeveelheid en variabiliteit van de informatie over range en verbruik van EVs is echt groot. Zelfs hier in dit topic. Niet lang geleden was een verbruik van 22kWh/100km aan de stekker (dus ~21.5kWh/100km in de auto) een veel te hoge inschatting aldus dit topic. Nu haalt dat voorbeeld van RTL4 dik over de 30kWh/100km, en dat aan trage snelheden (100km/u).

Nu ben ik wel wat technisch onderlegd, maar nog heb ik geen idee hoe ver ik nu juist met welke EV aan welke rijstijl kan komen. Laat staan dat de doorsnee mens daar iets uit kan opbrengen.

Over het volgende scenario ben ik nog niet helemaal uit:
95kWh etron (83.6kWh bruikbaar) vol bij vertrek.
420km snelweg @130km/u
worst case: ~0 graden, climate control aan

Hoeveel kWh zal er onderweg bij geladen moet worden?

Als ik ev-databases geloof doet de etron ongeveer 32kWh/100km in die omstandigheden. Dus 134.4kWh is er nodig + 10kWh reserve. Dan is er onderweg 60kWh nodig, oftewel 25min aan een 350kW ionity paal wat vrij goed te doen is.

De grote vraag is hoe betrouwbaar is de 32kWh/100km voor die situatie? Wat met 30km/u tegenwind zal de situatie er al heel anders uit zien.
Speel maar eens met deze routeplanner
Ik heb er al even een I-pace tripje ingezet 5m/s tegenwind bij 0 graden. Dan krijg je de uitkomst dat hij 404 watt/km gaat verbruiken en laat je ook de laadstops zien.

https://abetterrouteplann...f2-4468-b22f-fc5d3b317434

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:13

Shapeshifter

Get it over with

In the eye of the beholder... Heb hem nu een paar keer zien rijden en steeds denk ik "gaat wel", tot je die achterkant ziet. Wat een gedrocht!

Dat gekke stapje verpest echt de hele auto, beetje multipla-achtig. What were they thinking!

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 6x Prusa i3 MK3

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Shapeshifter schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:30:
[...]

In the eye of the beholder... Heb hem nu een paar keer zien rijden en steeds denk ik "gaat wel", tot je die achterkant ziet. Wat een gedrocht!

[Afbeelding]

Dat gekke stapje verpest echt de hele auto, beetje multipla-achtig. What were they thinking!
Hier zelfde mening hoor. Van voren en schuin van voren echt wel een mooi ding. Maar van de zijkant vind ik de koets maar beetje raar op de wielen staan en de achterkant vind ik helemaal niet mooi.

Maar zou hem niet als lelijk of multipla classificeren ;)

BMW F31 330i M Sport Shadow

• nannoe
  • Niet online
Haha, ja, ik begrijp het commentaar. Heeft iets excentrieks. Laat ik het zo zeggen: Jaguar heeft over de afgelopen jaren flink wat lelijker auto's dan de I-Pace uitgebracht. Maar toch de Jaguar look behouden.

nannoe wijzigde deze reactie 12-01-2019 15:48 (9%)

• prettig
Jaguar is beetje eenheidsworst aan het worden (oude jaguar DNA is weg).
Maar blijft wel brits...... weer de nodige elektrische problemen.

Maar de nieuwe "Britse" auto is de Tesla...... zoek maar eens op Model 3 quality (niveau oude Britse ice), bizar.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:40

mux

99% efficient!

Het is eigenlijk gewoon de Panamera-discussie opnieuw. Porsche heeft ook aardig wat poep tegen de muur gegooid de laatste tijd om mee te gaan in de SUV-hype en het is erg moeilijk om te zien hoe mensen dat nou echt mooi kunnen vinden. Het past gewoon niet, maarja, ze zitten vast in hun eigen 'stijl'.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• kdeboois

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
De range of het verbruik is bij elektrische auto’s natuurlijk belangrijker dan bij ICE’s die je overal in paar min weer vol hebt.

Ik denk vooral dat bij de Jaguar het onwijze verschil tussen opgave en praktijk een issue is. Dan doen andere fabrikanten toch beter met minder afwijking.

BMW F31 330i M Sport Shadow

• prettig
mux schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:58:
Het is eigenlijk gewoon de Panamera-discussie opnieuw. Porsche heeft ook aardig wat poep tegen de muur gegooid de laatste tijd om mee te gaan in de SUV-hype en het is erg moeilijk om te zien hoe mensen dat nou echt mooi kunnen vinden. Het past gewoon niet, maarja, ze zitten vast in hun eigen 'stijl'.
Die hebben "gelukkig"nog de 911 (ook teveel uitgemolken overigens) en alles wat erop lijkt. Maar met je eens, veel SUV's lijken gewoon teveel op elkaar.

Als ik weer een SUV (echte) koop wordt het een: Mercedes G-klasse EV (ICE's gehad), tenminste wat anders.
Al betwijfel ik of die ooit als EV komt (aders dan de one-off omgebouwde).

Pagina: 1 ... 41 ... 73 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True