Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23-04 10:24
sham27 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:02:
[...]

De range of het verbruik is bij elektrische auto’s natuurlijk belangrijker dan bij ICE’s die je overal in paar min weer vol hebt.

Ik denk vooral dat bij de Jaguar het onwijze verschil tussen opgave en praktijk een issue is. Dan doen andere fabrikanten toch beter met minder afwijking.
Tijd is geld

Geld of tijd. Dat is opzich wel van belang. Hoeveel de auto verbruikt aan brandstof bepaald hoe veel geld elke kilometer kost. Een verbruik dat veel hoger ligt dan in de folder is wel interessant maar de nedc is niet voor niets vervangen omdat 't de werkelijkheid niet eens benaderde.

Bij EV's is de range van belang. Een sellingpoint. Moet dan ook en beetje waargemaakt worden. Jaguar is duidelijk niet helemaal wat men ervan verwacht had ; men keek vooral naar wat een Tesla kan met zo'n accupakket.

Die Jag verbruikt dus ruim 2X zoveel als mijn kleine gebakje. Ik kom met 16kWh bruikbaar al 100 km in de winter,. sub 150Wh/km. De Jag doet meer dan 300Wh/km begrijp ik?

Ik heb EV database als richtsnoer gebruikt destijds om de e-up! aan te schaffen. Omdat de 160km range echt puur theoretisch is. VW zelf zei bij de introductie 130 km als praktijk. En dat klopt 's zomers goed. De 80 in de winter van EV database is óók redelijk goed kloppend: ik kom verder maar pas verwarming en rijsnelheid ook echt aan, aan de omstandigheden.

Jaguar lease rijders zien misschien alleen de lage bijtelling en de wltp waarde. Tja. Dan kunnen de verwachtingen tegenvallen. Bij de eerste 60kWh Model S'en was de range ook ver onder de 300km als je 'm gewoon gebuikt als 130km/h snelwegscheurijzer. Doe rustiger aan ( lagere kruissnelheid) en je komt verder.

JayPe wijzigde deze reactie 12-01-2019 16:54 (23%)

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23-04 20:45
sham27 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:02:
[...]

De range of het verbruik is bij elektrische auto’s natuurlijk belangrijker dan bij ICE’s die je overal in paar min weer vol hebt.

Ik denk vooral dat bij de Jaguar het onwijze verschil tussen opgave en praktijk een issue is. Dan doen andere fabrikanten toch beter met minder afwijking.
Klopt , ik rij een ioniq met een verkoop opgave van 280 km range maar dat ga ik toch echt niet halen .dat wist ik al voordat ik hem gekocht had. Dus als je hem in de winter koopt met een range van 180 km dan is dat ook een best verschil. Logisch toch. Bij een ice auto is dat ook zo maar dat merk je niet zo direct. De ene keer 40 liter de andere keer 50 liter of van ik moet een dag of 2 eerder tanken.

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:42
JayPe schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:40:
[...]

Die Jag verbruikt dus ruim 2X zoveel als mijn kleine gebakje. Ik kom met 16kWh bruikbaar al 100 km in de winter,. sub 150Wh/km. De Jag doet meer dan 300Wh/km begrijp ik?
gek hé .....weegt ook de helft, appels en peren vergelijken.

I-pace moet je met model s vergelijken of met de e-tron.

BMW i3 rex, Kona Electric, Model 3 besteld, E-niro

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

qadn

Pinnacle of Perversion

daemonix schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:46:
[...]

Dat was niet de enige link. Teslafi heeft geen belang bij short gaan en heeft dezelfde opmerking. Er staan weet-ik-hoeveel models 3 klaar op de kade om op de boot naar Europa te gaan, en zonder homologatie is dat een redelijk zinloze onderneming. De RDW is er al een tijdje mee bezig en model 3 is nog steeds niet goedgekeurd. Het schijnt zelfs dat E.M. zich er persoonlijk mee heeft bemoeid in Nederland afgelopen week.

Ik hoop natuurlijk dat het allemaal op tijd lukt, maar het is iets moeilijker dan Tesla in eerste instantie dacht blijkbaar.
Ze hebben er inmiddels toch wel wat ervaring mee?
Als in: al minimaal 3 keer succesvol doorlopen (roadster, S, X)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23-04 20:14

Erasmo

Laadpaaljager

Denk dat die foutmelding komt doordat het een deelauto is, dat hebben we hier ook met sommige sleutelloze poolauto's.

En natuurlijk staat de I-pace ernaast niet te laden :')

Doet iets met stroom en motors

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08:37
Erasmo schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:21:
[...]

Denk dat die foutmelding komt doordat het een deelauto is, dat hebben we hier ook met sommige sleutelloze poolauto's.

ik zie toch wel een klein kabeltje van de andere kant komen naar de jag :+

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23-04 20:14

Erasmo

Laadpaaljager

Coasterfreak schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:28:
[...]

ik zie toch wel een klein kabeltje van de andere kant komen naar de jag :+
O shit zie het ja. Wat is dat nou weer voor minikabel :P

Doet iets met stroom en motors

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08:37
Erasmo schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:29:
[...]

O shit zie het ja. Wat is dat nou weer voor minikabel :P
kabel die de accu vollaad in 2 dagen :9~

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 11:00
[...]

Zie de Jag fanatiek pluggen en langs rijden. Wellicht heeft hij zijn eigen publieke paal nog niet gekregen. Vreemd genoeg wordt ik juist blij van drukte bij laadpalen. 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21-04 19:37
evtje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Klopt , ik rij een ioniq met een verkoop opgave van 280 km range maar dat ga ik toch echt niet halen .dat wist ik al voordat ik hem gekocht had. Dus als je hem in de winter koopt met een range van 180 km dan is dat ook een best verschil. Logisch toch. Bij een ice auto is dat ook zo maar dat merk je niet zo direct. De ene keer 40 liter de andere keer 50 liter of van ik moet een dag of 2 eerder tanken.
Volgens NDEC 280 kilometer ja, volgens WLTP 204. Dan ligt 180 in de winter daar maar iets onder ;) volgens ev database haalt die maar 135 op de snelweg in de winter, dat lijkt ook wel wat pessimistisch?

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• kdeboois
Stefanovic45 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:08:
[...]

Volgens NDEC 280 kilometer ja, volgens WLTP 204. Dan ligt 180 in de winter daar maar iets onder ;) volgens ev database haalt die maar 135 op de snelweg in de winter, dat lijkt ook wel wat pessimistisch?
WLTP stamt ook van voor de opkomst van de EV. De industrie heeft daar zeker een decennia meegestribbeld. Ongeschikt en de Amerikanen doen het beter met de EPA. Beschamend eigenlijk.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 07:52
renegrunn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:16:

Hetzelfde zag je een aantal jaren geleden toen de Mitsubishi Outlander PHEV werd uitgebracht. Die riepen ook van de daken hoe zuinig de auto wel niet was voor het formaat. Het regende werkelijk overal klachten.. Maar goed, wel succesje geworden... (zag laatst toevallig wat die 2-hands nog kosten, bizar weinig van overgebleven, dat wel)
Mja, de 50km E range is te halen (mijn max is 52km E met 90% snelweg, wel hypermilen). Andere verbruikscijfers zijn ook niet onmogelijk. Ga je echter 120 rijden of de verwarming aanzetten dan is het feest snel voorbij. De batterijdegradatie van mijn '14 PHEV is zorgwekkend (<80% over) en het interieur (standaard half nepleer) is ook erg versleten na 140k op de teller. Het is een erg ruime en leuke auto die met sneeuw en offroad erg betrouwbaar is, maar ik snap helemaal dat met het huidige aanbod een tweedehands Outlander niet heel veel meer waard is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:50

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Tassadar32 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:19:
[...]

De batterijdegradatie van mijn '14 PHEV is zorgwekkend (<80% over) en het interieur (standaard half nepleer) is ook erg versleten na 140k op de teller.
Hoe heb je dat gemeten, aan de lader of via odb2? Best een forse degradatie inderdaad, wat je is laadpatroon (hoeveel cycles per week?)
Apparently in Netherlands for early PHEV Mitsubishi is offering a guarantee of:
Guarantee 67% SOH for 160.000 km / 8 years

This means every PHEV battery with less then 26Ah capacity would be replaced if the car has less then 160k km and less then 8y
Als occasion koper dus belangrijk om met bovenstaande rekening te houden.

Interessant draadje in dit licht
https://www.speakev.com/t...tion-and-warranty.124746/

Schijnt dat ze het pakket opnieuw kunnen balanceren.

revolution-nl wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:29 (39%)

• JayPe
De Outlander is 5 jaar geleden massaal aangeschaft en geleverd in november/december en ze komen nu ineens állemaal op de markt.

Zoveel aanbod, overspoeld de markt en doet de prijs dalen. Dat is positief voor de kopers, negatief voor de verkopers. Over een paar maanden is de " Tsunami " voorbij, stabiliseert de boel en zal de prijs wel weer iets aantrekken. Wordt 't een normaal verhandelde occasion.

Overigens: ze staan wel écht als heel betrouwbaar te boek: redelijk probleemloze PHEV techniek.

Maar voor mij oh zo veel te groot

• JayPe
prettig schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:06:
[...]

gek hé .....weegt ook de helft, appels en peren vergelijken.
Duh. Natuurlijk zijn het appels met peren.

Maar ik schrik gewoon van de genoemde getalen. Ook vergeleken met een Model S en X is het verbruik relatief hoog te noemen, toch?

Massa doet er, eenmaal op snelheid, trouwens toch niet zoveel meer toe? Rol en luchtweerstand toch veel meer?

• Tassadar32
Ja, in ruim 4 jaar Outlander heb ik slechts de volgende problemen gehad:
- Hoofdzekering vervangen (sprong eruit tijdens poging tot laden, auto moest op flatbed weg)
- Airco radiator lek (en vervangen), deze zit redelijk onbeschermd vooronder in de auto, is na de eerste refresh beter beschermd met een stuk plastic ervoor.

Verder nooit iets mee gebeurd. Werkt altijd. En te groot is heel fijn als je met 5 volwassenen naar zuid-Frankrijk rijd (zonder caravan, geen trekhaak hier) of aan het verhuizen bent.

Degradatie is gemeten aan de lader. Kreeg er nieuw 10.5 kWh in, nu nog max 7.8. De Outlander gaat per week zeker 10-15 keer helemaal leeg (en weer vol) dus de accu heeft het ook flink te verduren natuurlijk.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:56
Vind de 2e handsprijzen nog best hoog als je weet dat een nieuwe nu 36k kost.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• revolution-nl

revolution-nl

Tassadar32 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:14:
Ja, in ruim 4 jaar Outlander heb ik slechts de volgende problemen gehad:
- Hoofdzekering vervangen (sprong eruit tijdens poging tot laden, auto moest op flatbed weg)
- Airco radiator lek (en vervangen), deze zit redelijk onbeschermd vooronder in de auto, is na de eerste refresh beter beschermd met een stuk plastic ervoor.

Verder nooit iets mee gebeurd. Werkt altijd. En te groot is heel fijn als je met 5 volwassenen naar zuid-Frankrijk rijd (zonder caravan, geen trekhaak hier) of aan het verhuizen bent.

Degradatie is gemeten aan de lader. Kreeg er nieuw 10.5 kWh in, nu nog max 7.8. De Outlander gaat per week zeker 10-15 keer helemaal leeg (en weer vol) dus de accu heeft het ook flink te verduren natuurlijk.
+/- 2500 cycles is inderdaad best pittig, direct een zwake punt denk ik van PHEV's met een klein accupakket wat veel geladen/ontladen wordt en soms meerdere keren op een dag.

Hieronder een aardig (maar zeer algemeen) plaatje over lithium-ion degradation. Ik weet niet binnen welke bandbreedte de Outlander de bruikbare capaciteit heeft?

https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

revolution-nl wijzigde deze reactie 12-01-2019 20:45 (9%)

• BarryH
Deze battery belasting is ook wel heftig. Met grote regelmaat de accu van 100% naar ~0% in een half uur tot 45 minuten.

Bij een BEV wel minder heftige belasting Ten eerste omdat je bijna nooit naar 0% teruggaat (want dan sta je langs de kant stil in plaats van bij een snellader). Ten tweede omdat je er bij de meeste modellen langer over doet om van 100% naar ~10% te komen. Dat lukt b.v. mij bijna nooit in 1,5 uur.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• kdeboois
revolution-nl schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:33:
[...]

+/- 2500 cycles is inderdaad best pittig, direct een zwake punt denk ik van PHEV's met een klein accupakket wat veel geladen/ontladen wordt en soms meerdere keren op een dag.

Hieronder een aardig (maar zeer algemeen) plaatje over lithium-ion degradation. Ik weet niet binnen welke bandbreedte de Outlander de bruikbare capaciteit heeft?

[Afbeelding]
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Ik denk dat het meevalt want de batterij is wel gemaakt voor hoog piek vermogen met een kleine capaciteit.

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 04:01
Bij hybrides wordt meestal de accu beschermd tegen laag en hoog SoC. Meestal zal maar een beperkt gedeelte beschikbaar zijn: bijvoorbeeld tussen 25-85%. Dan zal veroudering van accu niet zo snel optreden. Dit wordt wel getoond als 0-100% op display, maar is het dus niet echt. De buffers zijn meestal nog veel groter dan bij BEV, want je kan nog verder op brandstof en is er geen range anxiety zoals bij BEV.
Fabrikanten willen natuurlijk wel, dat binnen garanties de accu's nog blijven doen.

• Tozz
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15-04 21:36
Deveon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:25:
[...]
Volgens de NEM mogen mijn wasmachine en (warmtepomp) droger ook niet op dezelfde groep. Echter kan dat nooit kwaad omdat het maximale vermogen van beide onder de 3600 watt blijft.
Wees dan gerust, dat mag sinds de laatste revisie wel weer. De eis dat een apparaat met een aansluitvermogen van 2000W of meer een aparte groep moet hebben is vervallen.

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Eigenlijk zit ik te kijken naar PL EV auto’s..maar ik zou ook een oudere kunnen financieren...

Nu lees ik overal dat er weinig kosten aan onderhoud zijn...geldt dat voor alle merken, of springen er bepaalde merken uit..

Ik kom bv. veel i3 bmw tegen uit 2013/14...ong. 300.€ op basis van 60 mnd
Voordeel is dat je na 60 mnd dan ook nog wat overhoud..de auto zelf..waarschijnlijk met accu’s die niet veel meer waard zijn.
Ik vergelijk dit een beetje tegenover een PL ioniq voor iets van 450.-
We rijden iets van 12000km per jaar

Naast de financiering moet ik dan nog wel de verzekering doen, maar ik dacht dat die bij de ANWB ook wel acceptabel was voor elek. auto’s

• prettig
Kuo schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:33:
Bij hybrides wordt meestal de accu beschermd tegen laag en hoog SoC. Meestal zal maar een beperkt gedeelte beschikbaar zijn: bijvoorbeeld tussen 25-85%. Dan zal veroudering van accu niet zo snel optreden. Dit wordt wel getoond als 0-100% op display, maar is het dus niet echt. De buffers zijn meestal nog veel groter dan bij BEV, want je kan nog verder op brandstof en is er geen range anxiety zoals bij BEV.
Fabrikanten willen natuurlijk wel, dat binnen garanties de accu's nog blijven doen.
Outlander PHEV beschermd de accu ook door als het koud is gewoon de ICE te starten. Veel minder belasting op de koude accu en wordt die gelijk opgewarmd door de ICE (is wel irritant maar helpt wel).

Als de accu bijna leeg is gaat de ICE ook meehelpen. Ga je harder rijden ook dan springt de ICE bij. Geef je flink gas, ICE ondersteund. Is goed doordacht systeem.

Dus dat valt wel mee. Wat minder is...... je laad inderdaad vaak vanaf bijna leeg naar vol (en vaak 2x per dag).

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22-04 14:46
wwwmarcel schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:47:
Eigenlijk zit ik te kijken naar PL EV auto’s..maar ik zou ook een oudere kunnen financieren...

Nu lees ik overal dat er weinig kosten aan onderhoud zijn...geldt dat voor alle merken, of springen er bepaalde merken uit..

Ik kom bv. veel i3 bmw tegen uit 2013/14...ong. 300.€ op basis van 60 mnd
Voordeel is dat je na 60 mnd dan ook nog wat overhoud..de auto zelf..waarschijnlijk met accu’s die niet veel meer waard zijn.
Ik vergelijk dit een beetje tegenover een PL ioniq voor iets van 450.-
We rijden iets van 12000km per jaar

Naast de financiering moet ik dan nog wel de verzekering doen, maar ik dacht dat die bij de ANWB ook wel acceptabel was voor elek. auto’s
In nieuwe Kampioen staat artikel met vergelijking van (4) gebruikte EV's en maandelijkse kosten daarvan.
Betreft (MIEV, ZOE, Leaf en Model S, maar m.i. ook bruikbaar voor soortgelijke auto's).

e-Niro besteld 26/11/19, aurora black pearl, verwacht juli.

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 06:37
[...]

Doe foutmelding is normaal bij een Zoe. Alleen maar laadellende bij vooral EVbox laadpalen... blij met mijn Ioniq nu, die laadt dan wel maar 1 fase maar zonder problemen bij bijna alle laadpalen ...

Hyundai Ioniq Premium Electric (2018)

• JayPe
eltron schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:15:
[...]

In nieuwe Kampioen staat artikel met vergelijking van (4) gebruikte EV's en maandelijkse kosten daarvan.
Betreft (MIEV, ZOE, Leaf en Model S, maar m.i. ook bruikbaar voor soortgelijke auto's).
Naar mijn idee worden de auto's in dat artikel kapot gerekend. Restwaarde ernstig laag voor die iMiev,..

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:37:
Review kan je dat nu niet noemen, maar wel leuk om zien. En als ze die wagen echt voor 70k in de markt kunnen zetten in de VS dan kan het wel eens een bedrijf worden dat Tesla wel gaat voelen.
Ja, hoewel de uitgebreide versies (ook met groot bereik) wel flink duurder zijn, geldt voor de Tesla's ook. Tesla biedt de Model S en X met laag bereik binnenkort niet meer aan, dat schept (voorlopig) ook kansen.
Ik geloof dat de Canadese Elektrek redacteur er meteen een gereserveerd of besteld heeft. Dat begreep ik eerder niet want ik was niet voldoende geintresseerd om de saaie presentatie uit november af te kijken, maar nu begrijp ik het wel. :)

Het is dat de pickup trucks uit de VS in Nederland relatief veel goedkoper zijn, anders zouden ze ook hier populair kunnen worden. Misschien bij wegenbouwbedrijven?

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:41
"Dat is een uitdaging", zegt hij eufemistisch. Een keer redde hij het niet en liep hij de laatste twee kilometer maar naar zijn eindbestemming.

https://www.rtlz.nl/life/...__twitter_impression=true

LOL! Beetje eigen onderzoek van te voren zou wel goed zijn. Echter 50% van de actieradius is wel heel matig, vooral omdat het zo'n zachte winter is. Hoe doen ze het dan in Scandinavië? Daar rijden ze toch ook veel elektrisch.

• revolution-nl

revolution-nl

Kuo schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:33:
De Outlander PHEV heeft een 12kWh pakket waarvan 9kWh bruikbaar is, dat is minder dan bijv. een een Chevrolet Volt / Opel Ampera welke een 16kWh pakket heeft en waarvan 10kWh bruikbaar is.

Las een artikel waarbij de eigenaar van een Volt 400.000miles had gereden (waarvan 140.000 volledige elektrisch) en nog steeds de 10kWh capaciteit had na +/- 4500 cycles _/-\o_

• Tassadar32
prettig schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:02:
[...]

Outlander PHEV beschermd de accu ook door als het koud is gewoon de ICE te starten. Veel minder belasting op de koude accu en wordt die gelijk opgewarmd door de ICE (is wel irritant maar helpt wel).

Als de accu bijna leeg is gaat de ICE ook meehelpen. Ga je harder rijden ook dan springt de ICE bij. Geef je flink gas, ICE ondersteund. Is goed doordacht systeem.

Dus dat valt wel mee. Wat minder is...... je laad inderdaad vaak vanaf bijna leeg naar vol (en vaak 2x per dag).
1st gen Outlanders starten de ICE als je warmte nodig hebt in de cabine en anders pas als het accupakket leeg is.

• JayPe
Wackmack schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:09:
"Dat is een uitdaging", zegt hij eufemistisch. Een keer redde hij het niet en liep hij de laatste twee kilometer maar naar zijn eindbestemming.

LOL! Beetje eigen onderzoek van te voren zou wel goed zijn. Echter 50% van de actieradius is wel heel matig, vooral omdat het zo'n zachte winter is. Hoe doen ze het dan in Scandinavië? Daar rijden ze toch ook veel elektrisch.
Precies wat ik al zei: veel mensen kochten/leasen de iPace wegens de belastingvoordelen, en hebben zich niet verdiept in de materie. Valt het verbruik ook nog iets meer tegen tov bijvoorbeeld Tesla die zogenaamd als de norm wordt gezien, en voila. Een gemakkelijke smet en de telegraaf kan z'n lol op met schreeuwerige koppen.

Maar ik ruik toch ook wel de krokodillentranen hoor. Dikke bak, weinig bijtelling. Alleen wel veel meer stekkeren dan verwacht. Of in iedergeval omschakelen. Daar hadden veel iPace rijders wellicht niet aan gedacht...

Ik neem aan dat de nieuwswaarde vanzelf afneemt, de grootste schreeuwers zichzelf alleen maar te kakken zetten omdat ze géén woord houden (en 'm niet inleveren) er hier en daar een malloot met media aandacht z'n Jag wèl inlevert en de rest wellicht nog eens zal klagen op de verjaardagsfeestjes. En daarna doen we een plas,.. En blijft alles zoals het was.
Waarom? Omdat over een paar weken iedereen het dagelijks stekkeren wel gewoon gewend is, elke Jag rijder z'n thuis en op 't werk voor elkaar heeft, de zomer voor een grotere actieradius zal zorgen, en zeg nou eerlijk: gemiddeld rijden we met z'n allen geen 250km per dat. Het merendeel zal minder rijden en eraan wennen. De wèl veelrijders zullen moeten aanpassen of een andere auto moeten nemen. Voor díe groep is het echt zuur dat de actieradius tegenvalt.

Actieradius,. Vaak ben je te bang.

Vanochtend gaf m'n auto 44km aan. Donderdag voor t laatst gestekkert. Thuis niet gestekkert want oprit bezet.

Vandaag naar de Ikea geweest. (20km enkele reis) kan prima, en er was een paal vrij. uurtje of anderhalf daar geweest. Niet eens gekeken naar de actieradius. Dóór naar de Decathlon. Ook daar was er een paaltje vrij. Even geshopt en door naar de manege (geen paal) en appie.

Nu staat ie voor de deur met 18km restant. En vandaag 54 km gereden. Morgen naar m'n werk. 15 km. Mwoah. Het regent zo hard dat ik geen zin heb in een natte laadsnoer; morgen hang ik 'm wel aan de stekker.

Met een iPace voor de deur hàd ik het weekend niet veel anders hoeven inrichten. Had ik de Ikea en Decathlon paal zelfs kunnen overslaan. Want donderdags vol zou zelf met 't veel hogere verbruik alsnog veel meer actieradius over moeten zijn gebleven.

Wie houd wie voor de gek?

JayPe wijzigde deze reactie 13-01-2019 19:29 (18%)

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:38
Ik vermoed ook dat de gemiddelde ‘jag’-rijder eerder te hard dan aan de snelheid rijdt. Laat de snelheid boven de 120-130 nou juist killing voor je range zijn...

Achja, als ze hem niet meer willen dan neem ik hem graag van ze over ;) . [zeikmodus] Oh, nee ze blijven er toch in rijden, aangezien ze anders zo’n dikke bak helemaal niet kunnen betalen. [/zeikmodus]

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 07:47
Kunnen ze mooi over naar een Isignia, want die mag je van Opel gewoon een dikke bak noemen.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Smobbo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:28:
Ik vermoed ook dat de gemiddelde ‘jag’-rijder eerder te hard dan aan de snelheid rijdt. Laat de snelheid boven de 120-130 nou juist killing voor je range zijn...
Bij de Model 3 Performance valt het mij redelijk mee! Ben benieuwd hoeveel de 18” Areo scheelt. Zelfs op de WLTP scheelt dat bijna 10% met de 20” van de performance versie.

• BarryH
Hopelijk wel die 10%, anders komt de Kona verder...

• JopieZoe
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19-04 17:06
Ook als ik de andere video van Tesla Bjorn zie heeft het er alle schijn van dat de Model 3 Performance net wat efficienter is dan de Kona. Ik rij 35 a 40k per jaar. En met de combi CCS en 3 fase laden is het toch een bijzonder bruikbare auto. Ik overweeg deze echt serieus aan te schaffen i

• BarryH
Kan ik me voorstellen. Hoewel het met een Ioniq ook al prima gaat (33k/jr)

• Deveon
  • Niet online
@BarryH 187 w/km voor de Model 3 Performance en ~190 voor de Kona (3:15 voor vergelijking met de Kona, Niro zit op 204).

Dan komt heeft de Model 3 Performance ook nog een grotere accu en komt dus toch verder?

• BarryH
Je hebt gelijk.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:18

Crazy D

I think we should take a look.

JayPe schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:19:
Nu staat ie voor de deur met 18km restant. En vandaag 54 km gereden. Morgen naar m'n werk. 15 km. Mwoah. Het regent zo hard dat ik geen zin heb in een natte laadsnoer; morgen hang ik 'm wel aan de stekker.

Met een iPace voor de deur hàd ik het weekend niet veel anders hoeven inrichten. Had ik de Ikea en Decathlon paal zelfs kunnen overslaan. Want donderdags vol zou zelf met 't veel hogere verbruik alsnog veel meer actieradius over moeten zijn gebleven.

Wie houd wie voor de gek?
Op benzine ga ik ook geen 15km rijden als de boordcomputer nog 18km aangeeft :X Al is het maar omdat er iets kan gebeuren waardoor je net even moet omrijden....

Exact expert nodig? itwize.nl

• Tassadar32
@Deveon @JopieZoe Daarom heb ik hem ook besteld ;). Ik verwacht dat met de range van de LR+aero ik met nog veel minder moeite de week door kom en zelden ergens anders dan thuis moet laden. Indien ik af en toe nog krap zit kan ik ook thuis nog van 3,7 naar 11/16kW gaan om sneller te laden. Hier bij de lidl is ook nog een 22kW paal die ik een paar keer per week kan meepakken en twee keer per week zit ik bij een klant met een 22kW paal (85 km van huis). Zelfs de sportschool heeft 4 22kW palen staan.

• JayPe
Crazy D schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Op benzine ga ik ook geen 15km rijden als de boordcomputer nog 18km aangeeft :X Al is het maar omdat er iets kan gebeuren waardoor je net even moet omrijden....
Op benzine is het altijd maar de vraag hoeveel km je nog kunt rijden.
Klotsende benzine, een trage vlotter en een onbekende reserve hoeveelheid bij " 0 km bereik ". Ook maakt een file bij een ICE nogal uit.

Bij een EV heb je een redelijk goede Guess-o-meter naar mate de accu leger raakt. En je kunt meestal ook nog wat extra km's eruit persen door de verwarming uit te zetten en op eco+ te gaan rijden. Als ie 18 km aan geeft, haal je ook echt wel die 18 km.

Dus ik stap morgen zonder schrik de auto in. File rijden doet de actieradius van een EV niet zoveel, en op 15 km kan ik nooit heel veel tegenwind hebben. Een omleiding zou kunnen. Natuurlijk. Maar dat komt op mijn woonwerk route maar heeeeeel zelden voor. En als, dan nooit veel. En m'n laadplek is tegen de 99% kans vrij/beschikbaar.

Komt wel goed. En desnoods hang ik m'n powerbank wel aan de USB aansluiting. :+

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

Crazy D schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Met mijn ICE rijd ik zonder angst nog 60km als de cruiserange op 0km staat. Dit omdat de range op 0km staat als er nog 5 liter in de tank zit. Hier zal ik bij mn Kia e-Niro aan moeten wennen, dat 0 km ook echt op is en er niet nog een ritje van/naar werk vanaf kan.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 00:20
cacofant schreef op zondag 13 januari 2019 @ 06:24:
[...]

Doe foutmelding is normaal bij een Zoe. Alleen maar laadellende bij vooral EVbox laadpalen... blij met mijn Ioniq nu, die laadt dan wel maar 1 fase maar zonder problemen bij bijna alle laadpalen ...
Die foutmelding is niet normaal hoor. Misschien bij deelauto's maar normaalgesproken is dat echt wel een serieuze error.

EV-box doet helaas geen pro-actieve software updates op die laadunits van ze omdat die soms 'achter de meter' zitten van hun klanten. Het startvermogen van vooral oude EV boxen staat soms nog op 6A en hoewel dat binnen de specificaties van Type2/Mode3 vind de zoe dat op 3-fasen toch niet leuk. (minimaal 12A) Je kan je daar gewoon EV-box voor bellen of mailen en dat zetten ze het startvermogen op 12A. Ook op publieke palen van bijv. Engie of Nuon. Waarom ze dat nog steeds niet pro-actief doen is mij nog altijd een raadsel.

Daarom gaat het soms op EV-boxen ook fout als hij gaat loadbalancen van 16A naar 2x8 bij het aansluiten van een andere EV.

Hachy wijzigde deze reactie 13-01-2019 21:39 (11%)

Twee Zoe's en een Twizy - PV: 13000 Wp - check www.laadpastop10.nl

• JayPe
CyBeRSPiN schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:16:
[...]

Met mijn ICE rijd ik zonder angst nog 60km als de cruiserange op 0km staat. Dit omdat de range op 0km staat als er nog 5 liter in de tank zit. Hier zal ik bij mn Kia e-Niro aan moeten wennen, dat 0 km ook echt op is en er niet nog een ritje van/naar werk vanaf kan.
Mijn ervaring met ICE's is van een andere eeuw ;-)
(Ze komen uit de vorige eeuw). Die hebben geen boordcomputer. Meestal zelfs geen lampje. Maar alleen een rood stukje op de tank-schaal... En ik heb regelmatig leeg gereden. Omdat de wijzer bij de één nog tot diep voorbij 't rood kon, en bij de ander was rood ook direct stilstand. :+

• prettig
JayPe schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:01:
[...]

Mijn ervaring met ICE's is van een andere eeuw ;-)
(Ze komen uit de vorige eeuw). Die hebben geen boordcomputer. Meestal zelfs geen lampje. Maar alleen een rood stukje op de tank-schaal... En ik heb regelmatig leeg gereden. Omdat de wijzer bij de één nog tot diep voorbij 't rood kon, en bij de ander was rood ook direct stilstand. :+
Welke eeuw kom je dan ?
Bergen ICE's met boordcomputer en digitaal dashboard (al in de jaren '90 hoor). App's, voorverwarming, etc .....niks nieuws hoor.

Ter info de EV: eind 18 eeuw bestond die al en begin 19 eeuw konden ze al de accu laden !
Bereik van 40km (eeuw later en de meeste ev's rijden 3x zo ver).

EV is helemaal niet nieuw, is heel oud concept opnieuw ontwikkeld.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Mijn diesel uit 2016(!) heb in nog nooit onder de 90 km bereik gezien, daarna gaat die op streepjes. Dat terwijl ik op de reserve tank met 90 km/u nog makkelijk 120-130 km kan afleggen..

Grote verschil bij een EV is dat stroom overal(!) is en diesel/benzine alleen bij het tankstation plus op een koude motor verbruik je véél meer.

Het valt mij trouwens op dat sinds de EV keuze gemaakt is ik mij steeds meer begin te storen aan tanken. Ik wil gewoon elke ochtend een verwarmde auto en een volle accu.

Deveon wijzigde deze reactie 13-01-2019 22:16 (10%)

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Autopilot bestond zelfs al voor de auto's: paard en wagen. Het paard wist de weg. :P

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 23-04 19:05
[...]

Mijn dieselauto heeft een 50 liter tank (volgens opgave) maar als ik door rijdt tot 0 en dan tank gaat er 43 liter in. Sinds ik dat weet (en dat weet ik al bijna 5 jaar) rijdt ik altijd tot 0 en ga dan eens bedenken waar ik ga tanken. Dat hoeft niet eens het dichtstbijzijnde tankstation te zijn als er één verderop goedkoper is.
Meestal tank ik 44 a 45 liter. Mijn max is ooit 48 en een halve liter geweest.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• JayPe
prettig schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:12:
[...]

Welke eeuw kom je dan ?
Bergen ICE's met boordcomputer en digitaal dashboard (al in de jaren '90 hoor). App's, voorverwarming, etc .....niks nieuws hoor.
Vorig millennium ;-)

Maar goed: jaren 70 en 80 auto's in het onderste segment hadden amper luxe. En m'n VW Golf uit 1996 hàd allerlei luxe zoals centrale vergrendeling met bliep, airconditioning, airbags, en elektrische ramen.
Maar een boordcomputer of cruisecontrol zat er niet op. Tankmeter had zelfs geen lampje. Geen voorverwarmd interieur dus. Of stoelverwarming. Geen digitale weergave van de actieradius. Enige wat digitaal was, was het display van de radio ;-)

But anyhoe: waar het om gaat: bereik van een EV is kleiner dan van een ICE. Maar ook betrouwbaar. Je rijdt veel dichter tot nul km bereik.

Bij m'n ICE's ga ik al tanken als ik nog ruim 150 km bereik heb. Bij m'n EV rijdt ik met minder bereik weg met volle accu ;-)

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:48

greatgonzo

schit-te-rend!

henri055 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 00:13:
[...]

Mijn dieselauto heeft een 50 liter tank (volgens opgave) maar als ik door rijdt tot 0 en dan tank gaat er 43 liter in. Sinds ik dat weet (en dat weet ik al bijna 5 jaar) rijdt ik altijd tot 0 en ga dan eens bedenken waar ik ga tanken. Dat hoeft niet eens het dichtstbijzijnde tankstation te zijn als er één verderop goedkoper is.
Meestal tank ik 44 a 45 liter. Mijn max is ooit 48 en een halve liter geweest.
Rij nu vaak op de dagkilometer.. Want idd.. In mijn scenic gaat 60l en begint al bij 53 te piepen. Dat zal straks bij een EV wel wennen worden, waarbij je meer variabelen hebt..

Maar ik kijk er naar uit.. Heb nu vaak met samengeknepen billen naar de pomp gereden.. En je hebt echt het gevoel dat je twee druppels over hebt.. Gaat er alsnog maar 55l in

• prettig
JayPe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:40:
[...]

Vorig millennium ;-)

Maar goed: jaren 70 en 80 auto's in het onderste segment hadden amper luxe. En m'n VW Golf uit 1996 hàd allerlei luxe zoals centrale vergrendeling met bliep, airconditioning, airbags, en elektrische ramen.
Maar een boordcomputer of cruisecontrol zat er niet op. Tankmeter had zelfs geen lampje. Geen voorverwarmd interieur dus. Of stoelverwarming. Geen digitale weergave van de actieradius. Enige wat digitaal was, was het display van de radio ;-)

But anyhoe: waar het om gaat: bereik van een EV is kleiner dan van een ICE. Maar ook betrouwbaar. Je rijdt veel dichter tot nul km bereik.

Bij m'n ICE's ga ik al tanken als ik nog ruim 150 km bereik heb. Bij m'n EV rijdt ik met minder bereik weg met volle accu ;-)
Wel met je eens hoor, GOM is behoorlijk nauwkeurig als die bijna leeg is (vol weer ander verhaal).
Beste vindt ik nog SOC in % zichtbaar, dan weet je het nagenoeg exact (vol of leeg).

• JayPe

En inderdaad: 18 km range, minus 15 kilometer rijden = 3 km restant.

Meegewogen dat er ook nog een kleine 100 meter hoogte verschil zit tussen thuis en werk ( afdaling), wat ook weer iets scheelt én dat de screenshot ongeveer 9 minuten na inpluggen is gemaakt: Klopt gewoon precies :-)

*Ohja, m'n pre-heat staat inderdaad wel erg hoog, maar dan is ie ook nog warm van binnen als m'n treuzelende kindjes eenmaal zijn ingestapt en de deur hebben dicht gedaan :-) (Pre-heat vanochtend logischer wijs niet gebruikt).

Dus ja:

De actieradius met een EV is veel minder dan met een ICE (m'n vorige daily haalde met gemak 600, en met een beetje hypermilen zelfs tegen de 800km op één tank benzine)

Maar met een EV, hoeft er maar een paar km surplus te zijn tussen af te leggen afstand (navi) en de resterende kilometers op de GOM.

-Edit-

Zat nog even te surfen boven m'n bak koffie.
Granny doet 10 Ampère bij 230volt
Is 2300Watt
Is 2,3kW
Is 2,3kWh laden in één uur

In 8 uur en 15 minuten (8,25uur) is dat:
8,25*2,3kWh = 18,975 = 19 kWh.

Nog een beste verliespost. De accu van de e-up! is 18,7kWh groot met bruikbaar iets van 16,3kWh....

Ligt dat allemaal aan de Granny en interne lader?

Bij een keer volledig leeg rijden kon er 16.23kWh in volgens de Allego snellader,..

JayPe wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:05 (20%)

• henri055
Handig zo'n auto-app op te telefoon. Zou de Ioniq moeten hebben.. :S

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:44

JT

VETAK y0

rodebest schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:11:
@JT Ik snap dat de koppelcurve en het geluid van een ICE een groot deel van de ervaring is maar het achterin de stoel gedrukt worden door een elektrisch voertuig vind ik toch elke keer heel indrukwekkend.
Zeker, maar persoonlijk vind ik dezelfde hoeveelheid g-krachten maar dan met alles wat je in een ICE-auto er nog bij hebt nog meer beleving :) Maar goed, dat is een niche.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:31

mvdam

Tweaker-Gekkie

JayPe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:25:
[Afbeelding]

-Edit-

Is 2300Watt
Is 2,3kW

Nog een beste verliespost. De accu van de e-up! is 18,7kWh groot met bruikbaar iets van 16,3kWh....

Bij een keer volledig leeg rijden kon er 16.23kWh in volgens de Allego snellader,..
Ik vermoed dat hij het laatste uur geen 2,3 kWh meer maakt, eerder richting de 1 of misschien wel 0,5 om je pakket te balanceren :).

Nissan Leaf 2016 30kWh Tekna

• JT

JT

VETAK y0

Wackmack schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:09:

Tja, als ik constant 140 rij op de snelweg met een EV dan haal ik ook maar de helft. Als ik kijk naar het verschil naar met EPA resultaten en dat de EPA resultaten aardig dicht bij de werkelijkheid zitten voor andere modellen dan denk ik dat de heren leaserijders die hun beklag doen in dat artikel zichzelf rijk hebben gerekend met 4% bijtelling zonder verder onderzoek te doen naar de auto's en wat hun daadwerkelijk bereik is. 1 review lezen volstaat om te weten dat je nooit de WLTP-waarde haalt. En ik ben, zoals aan het begin gezegd, wel benieuwd naar de rijstijl.

• prettig
JT schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:04:
[...]

Tja, als ik constant 140 rij op de snelweg met een EV dan haal ik ook maar de helft. Als ik kijk naar het verschil naar met EPA resultaten en dat de EPA resultaten aardig dicht bij de werkelijkheid zitten voor andere modellen dan denk ik dat de heren leaserijders die hun beklag doen in dat artikel zichzelf rijk hebben gerekend met 4% bijtelling zonder verder onderzoek te doen naar de auto's en wat hun daadwerkelijk bereik is. 1 review lezen volstaat om te weten dat je nooit de WLTP-waarde haalt. En ik ben, zoals aan het begin gezegd, wel benieuwd naar de rijstijl.
Klopt, zijn er bergen.
Dealer zei tegen me: zat komen hier gewoon binnen met 4% op hun voorhoofd (en 450km in hun achterhoofd), allemaal lease, auto hoeven ze nog niet eens te zien. Heel veel die niet weten wat een EV betekend in de praktijk.

Maar werkt wel, verkopen als gekken en markt trekt flink aan (nog steeds 3x niks, maar gaat nu wel versnellen).

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-04 17:32

Yero

Reviewer
De Telegraaf lijkt een anti-EV-offensief te zijn begonnen.

Op zoek naar een laadpaal
Een snellaadpaal is een zegen als je een paar keer aan een gewone laadpaal uren hebt staan wachten.
Ja hoor, deze redacteur heeft echt een uren naast een paal staan wachten?

Column van de hoofdredacteur van Autovisie (je zou zeggen dat 'ie wel wat ervaring met EV's heeft opgedaan)
Elektrische auto moet bij je levenspatroon passen
De ’brandstofkosten’ zijn weliswaar lager, maar je afschrijving is nog onbekend en niemand weet nog goed wat de onderhoudskosten en levensduur van de accu nu echt zullen zijn
Hoezo is dat onbekend? Er zijn al zat praktijkvoorbeelden. Hij doet net alsof EV's compleet nieuw (en dus eng) zijn.
Bovendien moet je weten dat het bereik op een volle accu in de winter fors lager is en dat je vrijwillig 100 in plaats van de toegestane 130 km/h moet gaan rijden en dan nog haal je het door de fabriek opgegeven bereik vaak niet. Laat u dus niet gek maken en onderzoek zelf of een elektrische auto echt bij úw levenspatroon past.
Ondertussen heb ik talloze mensen gesproken die het I-Pace nieuws (over de zwaar tegenvallende range) hebben gelezen/gehoord en nu veronderstellen dat dat met alle EV's zo is, dus dat je Limburg bij wijze van spreken nog niet haalt (dat de range in de winter tegenvalt is een terecht punt, wat helaas nog verergerd wordt omdat de NEDC-range nog vaak wordt genoemd)

• JT

JT

VETAK y0

Ik denk dat de TMG voorsorteert op de uitspraken van Dijkhof....

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23-04 15:51
Yero schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:05:

[...]

Column van de hoofdredacteur van Autovisie (je zou zeggen dat 'ie wel wat ervaring met EV's heeft opgedaan)

[...]

Hoezo is dat onbekend? Er zijn al zat praktijkvoorbeelden. Hij doet net alsof EV's compleet nieuw (en dus eng) zijn.

[...]

Ondertussen heb ik talloze mensen gesproken die het I-Pace nieuws (over de zwaar tegenvallende range) hebben gelezen/gehoord en nu veronderstellen dat dat met alle EV's zo is, dus dat je Limburg bij wijze van spreken nog niet haalt (dat de range in de winter tegenvalt is een terecht punt, wat helaas nog verergerd wordt omdat de NEDC-range nog vaak wordt genoemd)
Nou ergens heeft hij best een punt...
Laadpalen zijn echt drama, ondanks een briefje onder de ruitenwisser toch het probleem van de aanhoudende laadpaalklever. Dit is altijd in de avond...

Mensen die de auto om 17:00 uur neerzetten, 20:00 uur vol is en hem lekker heel de nacht laten staan.

Met steeds meer EV's wordt dit probleem ook steeds groter... Ik merk het dagelijks.
Niet alleen thuis, maar ook op werk. Zelfde probleem.
Natuurlijk moeten er dan meer palen bij, maar dat duurt erg lang.

Gelukkig zijn er wel een aantal die wel actief de auto weer weghalen, waardoor ik meestal de tweede wissel rond 23:00 uur wel een plekje kan bemachtigen thuis. Op werk komt het vaak voor dat ik terug op diesel moet, wegens het niet hebben kunnen laden.

Met een volledige EV word het iets makkelijker omdat je ook kunt snelladen, maar ook dat is vanuit mijn woonplaats allemaal niet ideaal gelegen.

dfrenner wijzigde deze reactie 14-01-2019 12:16 (10%)

Youtube: DashcamNL

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:18

Crazy D

I think we should take a look.

Dat is nog steeds met maar een beperkt aantal auto's. Eens zien als je over 10 jaar net zoveel 2e hands EV's hebt als dat je nu 2e hands Golfjes hebt (nog geen eerlijk vergelijk want dat is 1 merk/type maar je snapt m'n punt). Het werkelijke aantal EV's is nog steeds marginaal en vanuit dat oogpunt is het nog steeds lastig inschatten wat dat over 5 of 10 jaar doet. Niet dat ik het ermee eens ben dat dat daarom terecht een angst punt of zo is, maar om nu maar te doen alsof dat compleet onzin is, is het andere uiterste.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-04 17:32

Yero

Reviewer
dfrenner schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:13:
[...]
Laadpalen zijn echt drama, ondanks een briefje onder de ruitenwisser toch het probleem van de aanhoudende laadpaalklever. Dit is altijd in de avond...
Daar kan ik inkomen - meerdere mensen moeten gebruik kunnen maken van een laadpaal en het wordt steeds drukker, dus ontstaat er wrijving.

Maar mijn punt was dat de klassieker 'uren wachten bij een gewone laadpaal' weer uit de kast gehaald wordt. Alsof je er naast staat te wachten.
Crazy D schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:24:
[...] Het werkelijke aantal EV's is nog steeds marginaal en vanuit dat oogpunt is het nog steeds lastig inschatten wat dat over 5 of 10 jaar doet. Niet dat ik het ermee eens ben dat dat daarom terecht een angst punt of zo is, maar om nu maar te doen alsof dat compleet onzin is, is het andere uiterste.
Snap ik, maar dat is nu net de nuance. Je kunt stellen 'we weten het niet', maar je kunt ook zeggen wat je wél feitelijk weet. Nu wordt er net gedaan alsof er helemaal niets over bekend is, terwijl er al sinds 2010 EV's rondrijden (de exemplaren daarvoor niet meegerekend).

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Mensen die de auto om 17:00 uur neerzetten, 20:00 uur vol is en hem lekker heel de nacht laten staan.

Met steeds meer EV's wordt dit probleem ook steeds groter... Ik merk het dagelijks.

Gelukkig zijn er wel een aantal die wel actief de auto weer weghalen, waardoor ik meestal de tweede wissel rond 23:00 uur wel een plekje kan bemachtigen thuis. Op werk komt het vaak voor dat ik terug op diesel moet, wegens het niet hebben kunnen laden.

Met een volledige EV word het iets makkelijker omdat je ook kunt snelladen, maar ook dat is vanuit mijn woonplaats allemaal niet ideaal gelegen.
Ik ben benieuwd of dat bedrag als je er blijft staan wanneer de auto vol is er iets aan oplost. Of misschien moet je denken aan een oplossing waarbij je het eerste uur nadat je auto vol is nog gratis staat, maar daarna ga je reguliere parkeerkosten betalen. Of meer.

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20-04 19:04
Weet iemand hoe de Pro-Pilot precies werkt?

Is die in staat om bij een scherpe bocht zelf de snelheid aan te passen? Of blijft die actie bij de bestuurder?
En hoe zit dat met andere active lane assist systemen? Met en zonder cruise control, hoe gaan ze om bij (te) scherpe bochten?

24 kWh Nissan Leaf 2015

• dfrenner
JT schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:19:
[...]

Ik ben benieuwd of dat bedrag als je er blijft staan wanneer de auto vol is er iets aan oplost. Of misschien moet je denken aan een oplossing waarbij je het eerste uur nadat je auto vol is nog gratis staat, maar daarna ga je reguliere parkeerkosten betalen. Of meer.
In onze woonwijk zijn geen parkeeerkosten.

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22-04 20:02
Even checken als een 'normale' ICE-rijder: Als een auto vol is, kan je dan zonder problemen de laadstekker eruit trekken? Oftewel, zou je met een iets langere kabel gebruik kunnen maken van de paal waar nog een laadpaalklever staat?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23-04 20:27
Veneficus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:24:
Weet iemand hoe de Pro-Pilot precies werkt?

Is die in staat om bij een scherpe bocht zelf de snelheid aan te passen? Of blijft die actie bij de bestuurder?
En hoe zit dat met andere active lane assist systemen? Met en zonder cruise control, hoe gaan ze om bij (te) scherpe bochten?
Nee snelheid blijft constant in de lane en bochten. Behalve als de voorligger afremt.

Die kun je regelen met de cruise control plus/min. De snelheid wordt wel aangepast (of zelfs uitwijken) bij mogelijke botsing of crash. Al 2x gehad dat de auto een noodstop maakte of zelf uitweek op de vluchtstrook door naderend verkeer van achter.

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23-04 20:27
koppie schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:42:
Even checken als een 'normale' ICE-rijder: Als een auto vol is, kan je dan zonder problemen de laadstekker eruit trekken? Oftewel, zou je met een iets langere kabel gebruik kunnen maken van de paal waar nog een laadpaalklever staat?
Bij een laadpunt met gebruik van een pasje/app niet. Je moet altijd weer met dezelfde pas/app identificeren voordat je kunt loskoppelen. Er zit een mechanische vergrendeling op. Bij een stopcontact (verlengkabel) kan dat natuurlijk wel.

• JT

JT

VETAK y0

dfrenner schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:25:
[...]

In onze woonwijk zijn geen parkeeerkosten.
Dan voer je in dat het na het eerste uur parkeren terwijl je auto vol is dat 2 euro per uur kost ;) Ga je snel genoeg een lege plek zoeken.

• reul
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:00
Vaevictis_ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:43:
[...]

Nee snelheid blijft constant in de lane en bochten. Behalve als de voorligger afremt.

Die kun je regelen met de cruise control plus/min. De snelheid wordt wel aangepast (of zelfs uitwijken) bij mogelijke botsing of crash. Al 2x gehad dat de auto een noodstop maakte of zelf uitweek op de vluchtstrook door naderend verkeer van achter.
Ik heb in bochten regelmatig gezien dat ProPilot, ondanks het ontbreken van voorliggers, +/- 3 km/uur afremt. Na de bocht gaat hij automatisch weer versnellen tot de ingestelde snelheid.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23-04 20:46
JayPe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:25:
[Afbeelding]

Is 2300Watt
Is 2,3kW

Ik laad thuis met 3,7 kW. Op EVNotify of met Torque zie ik dan dat-ie maar met 3,0 kW laadt. Flinke laadverliezen dus, maar dat is bekend.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• pmiddeld
[...]

Plak eens een briefje op de laadpaal met een aanmoediging om de app "Social charging" te gebruiken (en download 'm zelf ook zo nodig). Misschien wordt het dan ook nog gezellig! 8)

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Ik had laatst op afstand een sessie gestopt die ik met de ecotap pas had gestart, dat eigenlijk gewoon om te kijken of dat werkte. Dat kan eigenlijk wel handig zijn want te kabel wordt dan ontgrendeld en de connector kan dan bruikbaar zijn voor een ander ondanks dat je je auto nog niet kan verplaatsen. Zou je net zien dat een ander denkt dat de stekker er voor niets in zit natuurlijk.. zelf ook wel zo over gedacht al kan er een goede intentie of vergissing achter zitten.

Op het dashboard leg ik in ieder geval een kaart met tijd dat ik verwacht de auto weer op te halen en m'n telefoonnummer. M'n Zoe is na 45 minuten tot 1 uur vaak wel klaar met laden maar meteen verplaatsen lukt ook niet altijd. Misschien tevens maar een 1 fase mannekes in de auto leggen zodat het wat langer duurt als er extra kosten of zelfs boetes aan verbonden worden ;) dat dan als ik tenminste ergens kan laden want die kans wordt intussen steeds kleiner.

• HJTP
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17-04 15:41
bite schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:48:
Ik had laatst op afstand een sessie gestopt die ik met de ecotap pas had gestart, dat eigenlijk gewoon om te kijken of dat werkte. Dat kan eigenlijk wel handig zijn want te kabel wordt dan ontgrendeld en de connector kan dan bruikbaar zijn voor een ander ondanks dat je je auto nog niet kan verplaatsen. Zou je net zien dat een ander denkt dat de stekker er voor niets in zit natuurlijk.. zelf ook wel zo over gedacht al kan er een goede intentie of vergissing achter zitten.
Dat is natuurlijk ook een oplossing, best wel een goed idee eigenlijk. Werkte het?
Dan moet de paal wel vanaf meerdere parkeerplaatsen bereikbaar zijn, en dat is vaak niet het geval.

Daarbij heb je echter wel het probleem dat de speciale parkeerplaatsen specifiek voor het opladen van elektrische auto's zijn.

Asus Sabertooth P67, i7 2600k, Asus GTX 580, Corsair Dominator 8GB, CM HAF922, Samsung 850 EVO 1TB, WD 1TB caviar blue. 2x LG W2453V /e-peen compare mode off.

• dfrenner
bite schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:48:

Op het dashboard leg ik in ieder geval een kaart met tijd dat ik verwacht de auto weer op te halen en m'n telefoonnummer. M'n Zoe is na 45 minuten tot 1 uur vaak wel klaar met laden maar meteen verplaatsen lukt ook niet altijd. Misschien tevens maar een 1 fase mannekes in de auto leggen zodat het wat langer duurt als er extra kosten of zelfs boetes aan verbonden worden ;) dat dan als ik tenminste ergens kan laden want die kans wordt intussen steeds kleiner.
Hoe doe je dat dan?

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
HJTP schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:09:
[...]

Dat is natuurlijk ook een oplossing, best wel een goed idee eigenlijk. Werkte het?
Dan moet de paal wel vanaf meerdere parkeerplaatsen bereikbaar zijn, en dat is vaak niet het geval.
Ja, dat kan dus wel werken. Met maingau ook wel eens een sessie gestart die vervolgens niet wou stoppen, of in ieder geval niet binnen een paar minuten; helpdesk van de operator gebeld en die kon m'n kabel vrijgeven.
Bereikbaarheid zal vaak wel een probleem zijn. Het stoppen op afstand is misschien wel handig om iemand te helpen.
Daarbij heb je echter wel het probleem dat de speciale parkeerplaatsen specifiek voor het opladen van elektrische auto's zijn.
Klopt maar zelfs als je je auto wel zou willen verplaatsen lukt dat niet altijd. Misschien moet je dan ook de laadpaal maar niet gebruiken?
edit
Die sessie stoppen bedoel je? ecotap: paal, app en pas. Sessie gestart met de pas en te stoppen in de app. Er zijn wel meer apps waarmee je een sessie kan starten en dan dus ook stoppen maar of het allemaal even betrouwbaar is weet ik niet.

bite wijzigde deze reactie 14-01-2019 15:37 (17%)

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
[...]

[...]
Ik benadruk liever hoe cool/fijn ik het vind als mensen hun auto (op verzoek, of sowieso) verplaatsen. Thuiskomen, auto aan de laadpaal en er niet meer aan denken tot de volgende ochtend lijkt mij een logisch standaard patroon.

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >5000km erop

• dfrenner
marowi schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:41:
Ik benadruk liever hoe cool/fijn ik het vind als mensen hun auto (op verzoek, of sowieso) verplaatsen. Thuiskomen, auto aan de laadpaal en er niet meer aan denken tot de volgende ochtend lijkt mij een logisch standaard patroon.
Je zou denken dat mensen die hier zelf ook tegenaan lopen anders ermee omgaan...
Helaas in de praktijk niet...

Een deel ook wel, maar dat lijkt ook met de waarde van de auto te maken te hebben.

De Model S haalt hem zelfs net voor 00:00 uur nog weg. Liever voor de deur hebben staan zo'n auto. Terwijl de Golf GTE hem er te pas en te onpas neerzet en lekker laat staan, soms een hele vrijdag avond en zaterdag.

Ik ben de enige in onze straat met een phev, alle auto's die komen laden, komen uit andere straten.

Het is leuk om het positief te benaderen, maar het is gewoon asociaal hem te laten staan, daarnaast verboden.
Ik heb de gemeente gevraagd eens langs te komen om waarschuwingen uit te delen, helaas is het beleid direct bekeuren en dat vond ik wat ver gaan. Om die reden heb ik het gelaten.

Ook na een briefje, blijft de GTE het doen...

Maar het gevaar van de gemeente is dat mensen die net vol zijn direct een prent krijgen, dat is niet te controleren...

dfrenner wijzigde deze reactie 14-01-2019 16:22 (6%)

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:21:
[...]

Het is leuk om het positief te benaderen, maar het is gewoon asociaal hem te laten staan, daarnaast verboden.
Ik heb de gemeente gevraagd eens langs te komen om waarschuwingen uit te delen, helaas is het beleid direct bekeuren en dat vond ik wat ver gaan. Om die reden heb ik het gelaten.
Owh wauw, verboden? Bij ons in de wijk staat er bij de palen een P met bordje "Uitsluitend voor opladen elektrische voertuigen", is het dan verboden om er te blijven staan nadat je auto vol zit?
Daar had ik zelf echt nog nooit over nagedacht, lijkt me ook zeer onpraktisch als ik op visite ben bij mensen of iets dergelijks (thuis / op werk heb ik een laadpaal).

Wetteksten zijn ook niet echt leesbaar voor de normale mens xD

Lelystad: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2018-41877.html
dat de oplaadvakken alleen gebruikt mogen worden door elektrische voertuigen en alleen als de stekker in het oplaadpunt en in het voertuig zit;
Lijkt niet strafbaar om er te blijven staan dus...

In Nijmegen echter:
dat de parkeerplaatsen bij de laadpalen uitsluitend gebruikt mogen worden door ladende elektrische voertuigen;

dat de maatregel dat bij de laadpalen parkeerplaatsen moeten worden aangewezen waarop uitsluitend elektrische voertuig mogen worden opgeladen, wordt ingesteld door het plaatsen van verkeersborden;
Lekker onduidelijke lokaal geregelde toei dus... Niet te handhaven.
dfrenner schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:21:
Maar het gevaar van de gemeente is dat mensen die net vol zijn direct een prent krijgen, dat is niet te controleren...
Daar kunnen we vast een mooie applicatie voor schrijven die even checkt hoe lang de laadsessie al afgelopen is.

marowi wijzigde deze reactie 14-01-2019 16:48 (30%)

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >5000km erop

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 17:23

Omega Supreme

The God of Death

[...]
Nou na een jaar zeuren heb ik thuis nog steeds geen laadpaal op mijn abonnement parkeerplaats en is de gemeente Almere duidelijk dat die er niet gaat komen. Ik mag er wel een tweede abonnement bij nemen om nog enigzins in de buurt te kunnen laden. (Anders moet ik 20 minuten lopen.)

Tot ik er achter kwam dat parkeren in de openbare garage tussen 24:00 en 07:00 gratis is. En er zijn altijd vrije palen omdat niemand behalve ik dus zo get is om 12 uur 's nachts nog even leuk de auto te verplaatsen. Om 3 uur 's nachts is de auto dan vol en om 6:45 vertrek ik naar mijn werk.

Als er ooit iemand bij mij gaat klagen dat ik bijna 4 uur nutteloos aan een laadpaal hang, stuur ik ze linea recta naar de gemeente met hun idiote beleid, maar om 03:00 ga ik geen wekker zetten om mijn auto te verkassen ;)

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• dfrenner
Omega Supreme schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:48:
[...]

Nou na een jaar zeuren heb ik thuis nog steeds geen laadpaal op mijn abonnement parkeerplaats en is de gemeente Almere duidelijk dat die er niet gaat komen. Ik mag er wel een tweede abonnement bij nemen om nog enigzins in de buurt te kunnen laden. (Anders moet ik 20 minuten lopen.)

Tot ik er achter kwam dat parkeren in de openbare garage tussen 24:00 en 07:00 gratis is. En er zijn altijd vrije palen omdat niemand behalve ik dus zo get is om 12 uur 's nachts nog even leuk de auto te verplaatsen. Om 3 uur 's nachts is de auto dan vol en om 6:45 vertrek ik naar mijn werk.

Als er ooit iemand bij mij gaat klagen dat ik bijna 4 uur nutteloos aan een laadpaal hang, stuur ik ze linea recta naar de gemeente met hun idiote beleid, maar om 03:00 ga ik geen wekker zetten om mijn auto te verkassen ;)
Nee maar ik vraag ook niemand om in de nacht de auto weg te halen, maar zo'n Golf laadt met 2 fasen. Die is vaak binnen 2 uur weer vol. Zet hem 17:00 uur neer, 19:00 uur vol.

Het zou al enrom helpen door 2 shifts te hanteren. 17:00-22:00 en 22:00-07:00...
Met twee aansluitingen kun je al 4 auto's laden...

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:13
En daar ontbreekt het mij dus enorm aan in vele van die discussies: de redelijkeid. Die is vaak ver zoek. Sommige mensen verwachten dat op het moment je de 95% bereikt je maar moet komen aangesneld om die wagen te verplaatsen van zodra die de 100 bereikt zonder er bij stil te staan dat het niet altijd zo eenvoudig is.

Mensen zien vaak ook gewoon een momentopname. Een volgeladen wagen die nog aan de laadpaal staat? Dat moet wel een laadpaalklever zijn en dat is gewoon ongehoord, dat kan niet, dat mag niet. Hoe durft die persoon mijn laadplek inpikken en er dan nog blijven staan terwijl de wagen volledig geladen is? En dat terwijl de lading gewoon net gestopt kan zijn.

Recent ook nog in een filmpje van Bjorn op YT. Op een feestdag gaan laden aan een shopping center met 3 snellaadpunten waarvan er 2 problemen hebben. Nadat hij al geladen heeft en zijn plaats heeft afgestaan en er iemand anders begint te laden komt er een dame aan met een LEAF die ook moet laden want zij zit bijna op 0 en geraakt niet meer verder. Aan de andere laadpaal die nog werkt staat een andere LEAF met 98% geladen en Bjorn heeft geholpen met het beëindigen van die laadsessie zodat de dame kon laden. En de comments eronder allemaal vol onbegrip voor die wagen die op 98% stond. En dan denk ik: maar die was wel degelijk aan het laden. Ja het is slechts 2% maar dan nog, die wagen is nog altijd aan het laden en zelfs dat vind men dan al unfair. Neen, wees menselijk. Of ga jij bijvoorbeeld als je dringend naar het toilet moet maar bericht krijgt dat je wagen op 98% zit dan ook maar eerst snel naar de wagen om hem te verzetten met het risico dat je het toilet nier meer haalt?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@marowi Bij mij heeft tot nu toe de vriendelijke manier ook gewerkt. Maar je moet maar net de juiste mensen treffen natuurlijk. Niet iedereen is even vriendelijk hierin helaas.
Bij ons in de wijk staat er bij de palen een P met bordje "Uitsluitend voor opladen elektrische voertuigen", is het dan verboden om er te blijven staan nadat je auto vol zit?
Daar had ik zelf echt nog nooit over nagedacht
De plaatsen zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. Niet voor het parkeren van elektrische voertuigen. De intentie is in elke gemeente volgens mij wel hetzelfde. Maar handhaving is natuurlijk lastiger. Het begint er al mee wat "opladen" precies betekent. Stekker erin is volgens sommigen al genoeg. Stekker erin, en een sessie lopend? Sessie die nog daadwerkelijk bezig is? Sessie die max een x-aantal minuten geleden afgelopen is?

Ik snap wel dat handhavingsdiensten er niet op zitten te wachten hiernaar te kijken want het is allemaal nogal vaag. En die mensen willen niet voor het karretje gespannen worden van iedereen die mot heeft met zijn buurman en dus gaat bellen zodrá het lampje van blauw af springt.

Al met al zie ik daarom meer in het invoeren van "blijven hangen" tarieven (bv 1 euro/uur die ingaat wanneer de auto vol is behalve tussen 22 en 7 uur). Het zal niet voor iedereen helpen maar wellicht toch net zoveel dat het weer lucht geeft. In elk geval voor extreme hangers zal het wel een verschil maken.

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08:17
Draadje op twitter waarom er geen tekort aan lithium zou zijn. Interessant.

• pmiddeld
marowi schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:37:
[...]
Owh wauw, verboden? Bij ons in de wijk staat er bij de palen een P met bordje "Uitsluitend voor opladen elektrische voertuigen", is het dan verboden om er te blijven staan nadat je auto vol zit?
Daar had ik zelf echt nog nooit over nagedacht, lijkt me ook zeer onpraktisch als ik op visite ben bij mensen of iets dergelijks (thuis / op werk heb ik een laadpaal).
Ik zie het probleem niet. Als de parkeermeter afloopt dan ga je je auto toch ook weghalen? (of de meter bijvullen, in ieder geval moet je er naartoe)

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 08:28
Heeft iemand al een simkaart in zijn i-pace gestopt? Ik kan de pincode invoeren, maar ik krijg geen verbinding. Er staat een icoon wat ik niet herken met een streep er doorheen.

Volgens Vodafone zou de simkaart her gewoon moeten doen. Vanavond eens in een telefoon proberen.

• kdeboois
Ik sta nu bij de laadpaal en als ik vannacht onverwacht ziek wordt, blijft de auto lekker een dag staan. Er zijn hier gewoon weg voldoende laadpalen en dan gelden mijn inziens jullie zwart/wit redenaties niet. Jullie lijken soms echt op fanatieke net gestopte niet-rokers. Dat gaat ICE fanaten alleen maar afstoten dames & heren.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 00:20
Precies over het laadpaalklever-dilemma heb ik laatst een column geschreven. Het is voor veel EV rijders simpelweg onmogelijk om aan de heersende norm van het weghalen van je volgeladen auto te voldoen en soms ronduit onwenselijk. Ergo meer laadpleinen is de enige sustainable oplossing.

https://e-drivers.com/laa...mn-door-maarten-hachmang/

[...]

[...]

[...]

Pffffff nog een lange weg te gaan Yero. :/

Hachy wijzigde deze reactie 14-01-2019 20:08 (14%)

Twee Zoe's en een Twizy - PV: 13000 Wp - check www.laadpastop10.nl

• JopieZoe
kdeboois schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:56:
Ik sta nu bij de laadpaal en als ik vannacht onverwacht ziek wordt, blijft de auto lekker een dag staan. Er zijn hier gewoon weg voldoende laadpalen en dan gelden mijn inziens jullie zwart/wit redenaties niet. Jullie lijken soms echt op fanatieke net gestopte niet-rokers. Dat gaat ICE fanaten alleen maar afstoten dames & heren.
In de kern heb je natuurlijk een punt. Zwart wit redeneren is nooit goed. Maar doe je dat zelf ook niet door te spreken van "jullie"? Wie zijn dat? Volgens mij zie ik hierboven zeker redelijke argumenten maar dus ook invoelbare frustraties. En niet iedereen heeft de luxe van voldoende laadpalen. Is dat ook echt zo trouwens?
Ik begrijp de frustratie wel als je afhankelijk bent van een publieke laadpaal die dan vrijwel altijd bezet is. Hachy treft het heel pakkend. Probleem is gewoon lastig op te lossen als je uit gaat van het huidige concept. Tenzij je met laadpleinen of zo komt.

• prettig
Hachy schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:04:
Precies over het laadpaalklever-dilemma heb ik laatst een column geschreven. Het is voor veel EV rijders simpelweg onmogelijk om aan de heersende norm van het weghalen van je volgeladen auto te voldoen en soms ronduit onwenselijk. Ergo meer laadpleinen is de enige sustainable oplossing.

https://e-drivers.com/laa...mn-door-maarten-hachmang/

[...]
Blijf het er mee oneens. Meer laadpalen is niet de oplossing en ook gewoon veel te duur (zelfs als elke lantaarnpaal goedkoop om te bouwen is, moet je ze nog van voldoende capaciteit voorzien (infra is altijd het duurste).

Zie veel meer in "geconcentreerde" laadlocaties waar je toch al komt (werk, supermarkt, etc...) en lokale snelladers (even bijladen naar 80%).

Maar vooralsnog is het een complete wildgroei :(

• JopieZoe
Mochten we overgaan tot een volledige electrificatie van het wagenpark waarbij zijn meer laadplaatsen dan te duur? Ik snap dat argument sowieso niet zo.

• henri055
Blokker_1999 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:00:
Op een feestdag gaan laden aan een shopping center met 3 snellaadpunten waarvan er 2 problemen hebben.
Ik heb onder dat filmpje gereageerd dat het probleem daar volgens mij de defecte palen zijn. Bjørn was het er niet mee eens. Het probleem was de laadethiek.

• kdeboois
Snelladers bezet houden is in mijn optiek een heel ander verhaal.

Ik wijk zelf vaak naar andere laadpalen in de buurt uit, dus ja er zijn er genoeg. Stukje lopen is zelfs fijn.

Jullie is iedereen die zich herkend in een te zwart/wit denkbeeld.

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:44
Als je om wat voor krankzinnige reden dan ook naar 100% wil laden doe je dat niet aan een snellader. Zeker niet als er mensen staan te wachten op 50kW en je loopt daar max 2kW te druppelen.
Hoop toch dat iedereen het daar mee eens is.

Ik heb overigens ook wel eens een Leaf die >90% had uitgezet om zelf te kunnen laden bij een winkelcentrum in Schotland. Ik was onderweg en had nog 500km te gaan dus dan is wachten tot een vrouwtje klaar is met winkelen niet echt handig. Ik wilde de type 2 bij de leaf wel inpluggen maar dat was een type1 aansluiting ofzo?

Spiller wijzigde deze reactie 14-01-2019 21:17 (40%)

Ioniq EV

• BarryH
prettig schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:52:
[...]

Blijf het er mee oneens. Meer laadpalen is niet de oplossing en ook gewoon veel te duur (zelfs als elke lantaarnpaal goedkoop om te bouwen is, moet je ze nog van voldoende capaciteit voorzien (infra is altijd het duurste).

Zie veel meer in "geconcentreerde" laadlocaties waar je toch al komt (werk, supermarkt, etc...) en lokale snelladers (even bijladen naar 80%).

Maar vooralsnog is het een complete wildgroei :(
Ik vind mijn laadpunt op de oprit zeker zn geld waard. Wordt maar 4000 kWh per jaar op geladen, maar wordt toch zeer gewaardeerd.

Publieke paal kost natuurlijk meer, maar kunnen dan ook wel 2 of 4 laadpunten op. En dan moet dat toch ook lonend te krijgen zijn.
En anders bij de supermarkt een hele reeks aan snelladers :)

• prettig
BarryH schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:20:
[...]

Ik vind mijn laadpunt op de oprit zeker zn geld waard. Wordt maar 4000 kWh per jaar op geladen, maar wordt toch zeer gewaardeerd.

Publieke paal kost natuurlijk meer, maar kunnen dan ook wel 2 of 4 laadpunten op. En dan moet dat toch ook lonend te krijgen zijn.
En anders bij de supermarkt een hele reeks aan snelladers :)
Ik vind ze zelfs "goud" waard (thuis en zaak), nooit naar paaltje en altijd het goedkoopste (wel PV).

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:14
Spiller schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:15:
Als je om wat voor krankzinnige reden dan ook naar 100% wil laden doe je dat niet aan een snellader. Zeker niet als er mensen staan te wachten op 50kW en je loopt daar max 2kW te druppelen.

Ik heb overigens ook wel eens een Leaf die >90% had uitgezet om zelf te kunnen laden bij een winkelcentrum in Schotland. Ik was onderweg en had nog 500km te gaan dus dan is wachten tot een vrouwtje klaar is met winkelen niet echt handig. Ik wilde de type 2 bij de leaf wel inpluggen maar dat was een type1 aansluiting ofzo?
Daar moeten ze inderdaad wat op gaan vinden. Van de week een van de 2 100% volle Car2Go’s gereserveerd om die te ontkoppelen en er naast te parkeren. Wil ze eigenlijk nog bellen om even te claimen. Nu dubbele kosten eigenlijk 😛 Ze zouden het mogelijk moeten malen dat de connector aan laadpaal pas los kan als hij niet meer flink laad?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• henri055
Spiller schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:15:
Voor een snellader oké. Maar voor een gewone 11kW-paal (voor de meeste auto's 3,7kW) ..?
Niet vol is niet vol. Ik heb mijn EV nog niet, maar ik kan me niet voorstellen dat ik me ga ergeren aan een auto die nog aan het laden is.
Anyways gezien de discussie ben ik heel erg blij met mijn oprit op eigen terrein. :D

Pagina: 1 ... 42 ... 82 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True