Tijd is geldVidaR-9 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:02:
[...]
De range of het verbruik is bij elektrische auto’s natuurlijk belangrijker dan bij ICE’s die je overal in paar min weer vol hebt.
Ik denk vooral dat bij de Jaguar het onwijze verschil tussen opgave en praktijk een issue is. Dan doen andere fabrikanten toch beter met minder afwijking.
Geld of tijd. Dat is opzich wel van belang. Hoeveel de auto verbruikt aan brandstof bepaald hoe veel geld elke kilometer kost. Een verbruik dat veel hoger ligt dan in de folder is wel interessant maar de nedc is niet voor niets vervangen omdat 't de werkelijkheid niet eens benaderde.
Bij EV's is de range van belang. Een sellingpoint. Moet dan ook en beetje waargemaakt worden. Jaguar is duidelijk niet helemaal wat men ervan verwacht had ; men keek vooral naar wat een Tesla kan met zo'n accupakket.
Die Jag verbruikt dus ruim 2X zoveel als mijn kleine gebakje. Ik kom met 16kWh bruikbaar al 100 km in de winter,. sub 150Wh/km. De Jag doet meer dan 300Wh/km begrijp ik?
Ik heb EV database als richtsnoer gebruikt destijds om de e-up! aan te schaffen. Omdat de 160km range echt puur theoretisch is. VW zelf zei bij de introductie 130 km als praktijk. En dat klopt 's zomers goed. De 80 in de winter van EV database is óók redelijk goed kloppend: ik kom verder maar pas verwarming en rijsnelheid ook echt aan, aan de omstandigheden.
Jaguar lease rijders zien misschien alleen de lage bijtelling en de wltp waarde. Tja. Dan kunnen de verwachtingen tegenvallen. Bij de eerste 60kWh Model S'en was de range ook ver onder de 300km als je 'm gewoon gebuikt als 130km/h snelwegscheurijzer. Doe rustiger aan ( lagere kruissnelheid) en je komt verder.
[ Voor 23% gewijzigd door JayPe op 12-01-2019 16:54 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker