Ik ben zeer blij met mijn eigen laadplek die 3 fase tot 22 kw aan kan. Maar ken ook de problemen van afhankelijk zijn van een laadpaal in grote steden. De problematiek betreft lang niet alleen de snelladers. Aan de snellader blijven staan tot 100% is behalve zeer tijdrovend voor de lader niet fijn voor wachtenden. Maar aan nog niemand kent diens user case. Dus oordeel niet te veel en blijf dit met elkaar in redelijkheid oplossen. De techniek volgt slechts (laadpleinen etc)....
Daar ga je dus al de mist in: Een Golf GTE kan slechts op één fase laden. Alleen de e-Golf kan op twee fasen laden, en dan volgens mij zelfs alleen de laatste versie met de vergrote accu. De 'oude' e-Golf met kleinere accu kan volgens mij ook maar op één fase laden.
--
In ander nieuws, het was vandaag voor mij óók eens een dag met laad(paal)leed.
Vandaag voor 't eerst een bezet FastNed station getroffen.... met een Leaf èn een iPace..
Kort verhaal lang:
Het was sowieso een onhandige dag; Vanmiddag moest ik naar een klant in Brabant. Daarvoor had ik een poolauto afgeschreven, want met m'n e-up! zou ik het niet eenvoudig redden: Ergens diep in Brabant, zou ik vanaf m'n werk 1 keer moeten snelladen op de heenweg, en 1 keer moeten snelladen op de terugweg. Bij de klant in het dorp sowieso géén laadpaal, laat staat een FastNed snellader... via chargemap wel gezien dat er in de buurt van Eindhoven een aantal snelladers zijn, maar even snel en zo op het oog gaat 't daarbij om een aantal experimentele snellaadpalen, zoals 350kW palen, en palen op een campus. Of die voor mij beschikbaar zijn, en of ze werken in combinatie met mijn auto'tje? Daarbij stuurde de routeplanner mij niet over Eindhoven , maar over Venlo.
Goed. Zoals ik vanochtend nog liet zien, kon ik met 18 km bereik prima mijn werk bereiken, en zou de auto na 8 uur helemaal vol zijn aan het eind van de werkdag. Helaas bleek de door mij afgeschreven poolauto door een collega mee te zijn genomen.... en was er géén andere auto beschikbaar.
ARGH!! De horror..
Gelukkig en helaas was het inmiddels 12 uur en zat er al wel voldoende juice in de accu om naar FastNed Overbroek A15 zuid te komen. Helaas moet ik ook echt wel direct om 12 uur vertrekken om mijn afspraak om 14:00u te kunnen halen. Een ritje van circa 110 km werd door de twee noodzakelijke laadsessies namelijk helaas óók een ritje van 2 uur. Aangekomen bij Overbroek stonden er echter een Leaf 2.0 en een Jaguar iPace te laden. In de Jaguar zat iemand te telefoneren, bij de Leaf was niemand te bekennen. Beide auto's hingen al zo'n 10 a 15 minuten aan de paal. Het display van de iPace paal gaf geen resterende tijd weer ( geen inschatting ), en aangezien de bestuurder zat te bellen, kon ik niet vragen hoe lang hij nog verwachtte te laden. Bij de Leaf 2.0 stond er een resterende tijd van 60 (!) minuten op het display,.. 60 minuten tot aan 80%!! Oh.. das niet echt een al te beste uitgangspositie.. Vooral niet omdat het lunchtijd was, en er in geen velden of wegen iemand te zien was. Bij Overbroek zit een soort AC restaurant ( Goudreinet ), maar dat is wel een eindje wandelen.
Wat te doen? Haast! Precies wannneer je het niet kunt gebruiken loop je hier tegen aan. Een valse start. Ook nog eens ellendig omdat ik niet alleen, maar met een collega onderweg ben.
Aan de overzijde van de A15 zit FastNed Varakker. Over de snelweg turend zag ik dáár geen auto's staan. Dus dan maar even dáár proberen. Gelukkig zitten de op- en afritten op dit stukje snelweg niet heel erg ver van elkaar vandaan ( 6 kilometer rijden van zuid naar noord ) en had ik daarvoor nog wel voldoende lading. Ik vreesde even dat ik de afspraak helemaal niet meer zou gaan halen. De ellende van de verschillende apps begon nu toch wel z'n tol te vragen. FastNed heeft wel een fijne app, maar alleen z'n eigen stations staan in erin. AC restaurants, Van der Valk,. met Allego palen: staan er niet in. grrrrr.
Eenmaal bij het FastNed station aangekomen eerst maar eens even de route herberekend, en via Lokkant (A73 West) kon ik naar m'n klant rijden. Na het uitpuzzelen van de route gelukkig van de nood een deugd kunnen maken en de stukken voor de bespreking met m'n collega even door kunnen nemen. Dan baal je er bijna van dat de auto weer zo snel vol is: nog geen 15 minuten en we hadden ruim voldoende om naar Lokkant te rijden.
Bij Lokkant aangekomen de opties overwogen: met 15% aankomen bij de klant en hopen dat we daar kunnen laden? Nee, geen optie. Even bellen dat we toch iets later komen, dat is beter. Dan kan ik genoeg laden om vanuit 'the middle of nowhere' in iedergeval voor de terugweg voldoende lading over te houden om Allego Sevenum te halen, of als deze bezet is, door te kunnen naar Van der Valk te Venlo.
Gelukkig was de andere partij ook vertraagd, en bleef het bij een brabants stief kwartierke.
Bij de klant (agrarische bedrijf, met heul veul zonnepanelen op de schuren) zag ik géén schuko of andere laadoplossing, en vond ik het niet beleefd om én te laat te komen en direct om een stopcontact te vragen. Nee, doe dan maar gewoon lekker een bekske koffie :-). Het tweede deel van de middag zouden we toch in het dorp moeten zijn, en dáár had ik op chargemap een paal vermeld gezien. Ongeveer daar waar de afspraak ook was ( gemeentehuis ). Ha! Dat was een meevaller! Auto aan de paal gehangen, ging soepel, en na een uurtje vergaderen zat er toch weer genoeg go-go-juice in de accu om met gemak naar FastNed Hondsiep ( A3 Oost, tegenover Lokkant ) te komen. Vanaf dáár kom ik gemakkelijk thuis, en kon ik ook met gemak een kleine detour maken om mijn collega thuis af te zetten.
Bij Hondsiep mij wel even kwaad gemaakt om wat ik daar zag. Laadpaalklevers? Nee, fakking ICE'ers!
Hondsiep heeft een aantal verschillende palen staan. Links staan 2 triple chargers, en rechts staat een dedicated CHAdeMO met Tesla adapter (of tenminste: daar leek het op. Bij het oprijden van het FastNed station was links en rechts bezet. Een Ioniq stond links te laden, en rechts iets groots zwarts. Omdat ik daar rechts niet direct een CCS stekker herkende, zocht ik links bij de Hyundai of ik dáár nog een paal zag. ah, ja: op het het linker tank-eiland stond dus nog een triple charger.
Eenmaal aan de CCS gehangen nog even met mijn collega de dag doorgenomen.. De Hyundai zag ik vanuit mijn ooghoek vertrekken en ik vroeg mij af, wat die andere auto nou precies aan het doen was: CHAdeMO of CCS? ... Blijkt het een ICE te zijn. Een man zat achter het stuur van zijn zwarte Citroën Grand C4 Picasso te bellen. Huh? Gewoon plomp bij een laadzuil? Ja.. Ik was pas net aangekomen, had geen idee hoe lang hij er al stond, en ik gaf hem nog het voordeel van de twijfel. Maar toen stapte de meneer uit.. Bliep.. Op slot en vertrok de bestuurder richting tankstation. WhatTheActualFuck?
Het is dat mijn collega erbij was, en ik het allemaal gadesloeg terwijl we aan het overleggen waren, maar anders.. was ik toch echt even uitgestapt om de meneer dringend te adviseren zijn auto dan toch minimaal niet NAAST een laadzuil te parkeren. Een kleine 5 minuten laten komt er nóg een auto aan rijden,. en parkeert ook onder de FastNed bogen. Nu midden tussen de twee laadeilanden. Ongeveer precies zo, zodat ie het hele midden van het station blokkeert. Ik dacht nog even: Hij zoekt, net als ik, even naar de juiste paal. Het was een BMW station, recent bouwjaar, dus naief als ik ben, dacht ik nog even aan een plugin hybride: misschien wil ie even laden; er is misschien wel een stekker te vinden (ja, die is er; een 22kW Zoe stopcontact, die moet ook wel werken zoals een normale laadpaal toch?).
Maar nee: ook deze meneer had niets bij de FastNed te zoeken, maar hij ging heel omzichtig zichzelf omkleden, onder de beschutting van de FastNed bogen. Ook het interieur kreeg een grondige make-over waarbij er vanalles van de ene naar de andere kant werd verplaats. Gelukkig bleef deze meneer wèl bij zijn auto, en kwamen er in de tussentijd geen EV rijders aan, maar ìk vond het in iedergeval opvallend asociaal gedrag. De zwarte gezins-aso-bak-bestuurder heb ik niet weer gezien, ik was inmiddels zover vol dat ik met gemak naar huis kon zoeven.
Op mijn collega maakte de auto in iedergeval een goede indruk, de stilte, het comfort (jawel, in een up! is het goed rijden, want het gewicht van de accu maakt dat de auto een veel meer solide indruk achterlaat dan de normale up!'jes ( die ook niet licht, maar toch zeker een paar honderd kilo lichter zijn). Het laden viel haar ook reuze mee, want inderdaad: De afstand die ik kan afleggen is niet groot ( korte etappes), maar de accu is wel ook vlot weer een heel eind vol. Ik heb haar de Zoe voorgesteld als potentieel passende auto voor haar: een groter bereik, vlot laden bij FastNed èn bij normale paaltjes, en voldoende bereik om zo'n dag als vandaag met slechts één keer snelladen te kunnen afleggen.
We shall see.. M'n uppie staat, met nog voldoende lading om op 't werk te komen morgen, weer voor mij klaar morgenochtend.
Moraal van dit verhaal:
- Als je haast hebt, zorgt Murphy dat je alsnog moet onthaasten
- Het wordt drukker bij de FastNed, vooral rond lunchtijd
- Een ICE die een laadpaal blokkeert die je niet eens nodig hebt, trekt bij JayPe méér het bloed onder z'n nagels uit, dan twee EV's die staan te laden waardoor je daadwerkelijk geblokkeerd bent, je een afspraak niet red en je moet omrijden.
- Een volle accu is altijd handiger dan een lege.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
JayPe. Let op je hart jongen. Ik waardeer jouw enthousiasme 👍
Nee, oneens. Scheer je mij over dezelfde kam: Ik laad in 25 minuten van leeg ( minder dan 15km actiradius) naar vol, waarbij de laatste 10 minuten nodig zijn om van 90% naar 100% te komen. Dat kán ik nodig hebben om bij de volgende FastNed te kunnen komen; Kleine accu, dus ook snel vol.Spiller schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:15:
Als je om wat voor krankzinnige reden dan ook naar 100% wil laden doe je dat niet aan een snellader. Zeker niet als er mensen staan te wachten op 50kW en je loopt daar max 2kW te druppelen.
Hoop toch dat iedereen het daar mee eens is.
Is dat een krankzinnige reden?
Een auto met een grotere accu kàn véél meer tijd nodig hebben om van 20% naar 80% te gaan... maar dàt is dan wel toegestaan?
Het is aan ieder om te bepalen hoe lang hij/zij moet/wil laden. Ik vind het pas bij 100% vol gepast om eventueel een auto af te koppelen. Dat jij nog 500 km moet, wil niet zeggen dat de ander niet net die laatste paar procenten nodig heeft?! Ik heb bij mijn trip van Italië naar huis óók een keer het geluk gehad nèt voor een BMW i3 aan te komen bij de Lidl.. en ik had dáár toen écht de volle 100% nodig om tot de volgende snellader te komen ( 135km in bergachtig gebied ). Dus die meneer heeft toen op mij moeten wachten. Andersom had ik op hèm moeten wachten. Het is niet anders. Àls je dan al wilt 'voordringen' omdat jij denkt meer 'recht' te hebben op een laadplek, dan toch enkel door het met de andere persoon te bespreken. Ik heb toen in mijn beste steenkolenduits de i3 rijder aangesproken; excuus, ik was eerder, en ik ben helemaal leeg, en moet helemaal vol: Ik ben op weg naar Nederland. Hij kon op AC laden, en hij had de tijd; hij was niet leeg, hij ging enkel boodschappen doen en gelijk even gratis zijn auto aftoppen. Mooi toch?
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
kepler schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:58:
En dan nog afvragen waarom de meeste mensen een EV ingewikkeld en teveel gedoe vinden![]()
Ik vertel er wel altijd bij dat ik natuurlijk een complete idioot ben, omdat ik zo'n stervens dure auto heb gekocht, met zo'n iniminie bereik. En dat mijn gedoe niet overeen komt met de nieuwste auto's met grotere accu's.
Maar dat het MIJ extreem goed bevalt, dat het MIJ de moeite gewoon waard is, en dat het voor MIJ goed werkt.
Vandaag was gewoon vette pech; In principe had ik een poolauto, die echter voor mijn neus weg reed. Het was uberhaupt niet de bedoeling om met mijn auto te gaan. Als dat wèl zo was geweest, was ik in alle opzichten beter voorbereid geweest: Dan was de auto vol geweest bij vertrek, had ik de beste route uitgezocht vóór vertrek, wellciht de klant van de voren gevraagd of ik ter plekke zou kunnen laden, en had ik voor de terugweg óók al een plan gehad.
Positivo JayPe toont voor zichzelf gewoon maar weer eens aan dat je zelfs in geval van nood, je echt niet gevangen bent met een EV; Met een beetje puzzelen en een halfuurtje vertraging kom je gewoon daar waar je zijn moet. #Omdenken #Probleem?Uitdaging!! :-)
Mooi voorbeeld. Iedereen heeft zijn eigen overwegingen en eigen usercase. Oordeel niet te snel dus over elkaar spreek elkaar aan en overleg.
Nee, ik vul mijn parkeermeter zo lang als ik ergens moet zijnpmiddeld schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:27:
[...]
Ik zie het probleem niet. Als de parkeermeter afloopt dan ga je je auto toch ook weghalen? (of de meter bijvullen, in ieder geval moet je er naartoe)
Overigens vind ik het een goed idee om Social Charging in zo'n situatie te gebruiken. Kun je daar ook een sticker van bestellen ofzo?
[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 14-01-2019 23:40 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik kom ook regelmatig bij Hondsiep. Vooral als het regent komen de ICE rijders daar staan (meestal niet naast de laders) om droog een sigaretje te roken.JayPe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:50:
[...]
Daar ga je dus al de mist in: Een Golf GTE kan slechts op één fase laden. Alleen de e-Golf kan op twee fasen laden, en dan volgens mij zelfs alleen de laatste versie met de vergrote accu. De 'oude' e-Golf met kleinere accu kan volgens mij ook maar op één fase laden.
--
In ander nieuws, het was vandaag voor mij óók eens een dag met laad(paal)leed.
Vandaag voor 't eerst een bezet FastNed station getroffen.... met een Leaf èn een iPace..
Kort verhaal lang:
Het was sowieso een onhandige dag; Vanmiddag moest ik naar een klant in Brabant. Daarvoor had ik een poolauto afgeschreven, want met m'n e-up! zou ik het niet eenvoudig redden: Ergens diep in Brabant, zou ik vanaf m'n werk 1 keer moeten snelladen op de heenweg, en 1 keer moeten snelladen op de terugweg. Bij de klant in het dorp sowieso géén laadpaal, laat staat een FastNed snellader... via chargemap wel gezien dat er in de buurt van Eindhoven een aantal snelladers zijn, maar even snel en zo op het oog gaat 't daarbij om een aantal experimentele snellaadpalen, zoals 350kW palen, en palen op een campus. Of die voor mij beschikbaar zijn, en of ze werken in combinatie met mijn auto'tje? Daarbij stuurde de routeplanner mij niet over Eindhoven , maar over Venlo.
Goed. Zoals ik vanochtend nog liet zien, kon ik met 18 km bereik prima mijn werk bereiken, en zou de auto na 8 uur helemaal vol zijn aan het eind van de werkdag. Helaas bleek de door mij afgeschreven poolauto door een collega mee te zijn genomen.... en was er géén andere auto beschikbaar.
ARGH!! De horror..
Gelukkig en helaas was het inmiddels 12 uur en zat er al wel voldoende juice in de accu om naar FastNed Overbroek A15 zuid te komen. Helaas moet ik ook echt wel direct om 12 uur vertrekken om mijn afspraak om 14:00u te kunnen halen. Een ritje van circa 110 km werd door de twee noodzakelijke laadsessies namelijk helaas óók een ritje van 2 uur. Aangekomen bij Overbroek stonden er echter een Leaf 2.0 en een Jaguar iPace te laden. In de Jaguar zat iemand te telefoneren, bij de Leaf was niemand te bekennen. Beide auto's hingen al zo'n 10 a 15 minuten aan de paal. Het display van de iPace paal gaf geen resterende tijd weer ( geen inschatting ), en aangezien de bestuurder zat te bellen, kon ik niet vragen hoe lang hij nog verwachtte te laden. Bij de Leaf 2.0 stond er een resterende tijd van 60 (!) minuten op het display,.. 60 minuten tot aan 80%!! Oh.. das niet echt een al te beste uitgangspositie.. Vooral niet omdat het lunchtijd was, en er in geen velden of wegen iemand te zien was. Bij Overbroek zit een soort AC restaurant ( Goudreinet ), maar dat is wel een eindje wandelen.
Wat te doen? Haast! Precies wannneer je het niet kunt gebruiken loop je hier tegen aan. Een valse start. Ook nog eens ellendig omdat ik niet alleen, maar met een collega onderweg ben.
Aan de overzijde van de A15 zit FastNed Varakker. Over de snelweg turend zag ik dáár geen auto's staan. Dus dan maar even dáár proberen. Gelukkig zitten de op- en afritten op dit stukje snelweg niet heel erg ver van elkaar vandaan ( 6 kilometer rijden van zuid naar noord ) en had ik daarvoor nog wel voldoende lading. Ik vreesde even dat ik de afspraak helemaal niet meer zou gaan halen. De ellende van de verschillende apps begon nu toch wel z'n tol te vragen. FastNed heeft wel een fijne app, maar alleen z'n eigen stations staan in erin. AC restaurants, Van der Valk,. met Allego palen: staan er niet in. grrrrr.
Eenmaal bij het FastNed station aangekomen eerst maar eens even de route herberekend, en via Lokkant (A73 West) kon ik naar m'n klant rijden. Na het uitpuzzelen van de route gelukkig van de nood een deugd kunnen maken en de stukken voor de bespreking met m'n collega even door kunnen nemen. Dan baal je er bijna van dat de auto weer zo snel vol is: nog geen 15 minuten en we hadden ruim voldoende om naar Lokkant te rijden.
Bij Lokkant aangekomen de opties overwogen: met 15% aankomen bij de klant en hopen dat we daar kunnen laden? Nee, geen optie. Even bellen dat we toch iets later komen, dat is beter. Dan kan ik genoeg laden om vanuit 'the middle of nowhere' in iedergeval voor de terugweg voldoende lading over te houden om Allego Sevenum te halen, of als deze bezet is, door te kunnen naar Van der Valk te Venlo.
Gelukkig was de andere partij ook vertraagd, en bleef het bij een brabants stief kwartierke.
Bij de klant (agrarische bedrijf, met heul veul zonnepanelen op de schuren) zag ik géén schuko of andere laadoplossing, en vond ik het niet beleefd om én te laat te komen en direct om een stopcontact te vragen. Nee, doe dan maar gewoon lekker een bekske koffie :-). Het tweede deel van de middag zouden we toch in het dorp moeten zijn, en dáár had ik op chargemap een paal vermeld gezien. Ongeveer daar waar de afspraak ook was ( gemeentehuis ). Ha! Dat was een meevaller! Auto aan de paal gehangen, ging soepel, en na een uurtje vergaderen zat er toch weer genoeg go-go-juice in de accu om met gemak naar FastNed Hondsiep ( A3 Oost, tegenover Lokkant ) te komen. Vanaf dáár kom ik gemakkelijk thuis, en kon ik ook met gemak een kleine detour maken om mijn collega thuis af te zetten.
Bij Hondsiep mij wel even kwaad gemaakt om wat ik daar zag. Laadpaalklevers? Nee, fakking ICE'ers!
Hondsiep heeft een aantal verschillende palen staan. Links staan 2 triple chargers, en rechts staat een dedicated CHAdeMO met Tesla adapter (of tenminste: daar leek het op. Bij het oprijden van het FastNed station was links en rechts bezet. Een Ioniq stond links te laden, en rechts iets groots zwarts. Omdat ik daar rechts niet direct een CCS stekker herkende, zocht ik links bij de Hyundai of ik dáár nog een paal zag. ah, ja: op het het linker tank-eiland stond dus nog een triple charger.
Eenmaal aan de CCS gehangen nog even met mijn collega de dag doorgenomen.. De Hyundai zag ik vanuit mijn ooghoek vertrekken en ik vroeg mij af, wat die andere auto nou precies aan het doen was: CHAdeMO of CCS? ... Blijkt het een ICE te zijn. Een man zat achter het stuur van zijn zwarte Citroën Grand C4 Picasso te bellen. Huh? Gewoon plomp bij een laadzuil? Ja.. Ik was pas net aangekomen, had geen idee hoe lang hij er al stond, en ik gaf hem nog het voordeel van de twijfel. Maar toen stapte de meneer uit.. Bliep.. Op slot en vertrok de bestuurder richting tankstation. WhatTheActualFuck?
Het is dat mijn collega erbij was, en ik het allemaal gadesloeg terwijl we aan het overleggen waren, maar anders.. was ik toch echt even uitgestapt om de meneer dringend te adviseren zijn auto dan toch minimaal niet NAAST een laadzuil te parkeren. Een kleine 5 minuten laten komt er nóg een auto aan rijden,. en parkeert ook onder de FastNed bogen. Nu midden tussen de twee laadeilanden. Ongeveer precies zo, zodat ie het hele midden van het station blokkeert. Ik dacht nog even: Hij zoekt, net als ik, even naar de juiste paal. Het was een BMW station, recent bouwjaar, dus naief als ik ben, dacht ik nog even aan een plugin hybride: misschien wil ie even laden; er is misschien wel een stekker te vinden (ja, die is er; een 22kW Zoe stopcontact, die moet ook wel werken zoals een normale laadpaal toch?).
Maar nee: ook deze meneer had niets bij de FastNed te zoeken, maar hij ging heel omzichtig zichzelf omkleden, onder de beschutting van de FastNed bogen. Ook het interieur kreeg een grondige make-over waarbij er vanalles van de ene naar de andere kant werd verplaats. Gelukkig bleef deze meneer wèl bij zijn auto, en kwamen er in de tussentijd geen EV rijders aan, maar ìk vond het in iedergeval opvallend asociaal gedrag. De zwarte gezins-aso-bak-bestuurder heb ik niet weer gezien, ik was inmiddels zover vol dat ik met gemak naar huis kon zoeven.
Op mijn collega maakte de auto in iedergeval een goede indruk, de stilte, het comfort (jawel, in een up! is het goed rijden, want het gewicht van de accu maakt dat de auto een veel meer solide indruk achterlaat dan de normale up!'jes ( die ook niet licht, maar toch zeker een paar honderd kilo lichter zijn). Het laden viel haar ook reuze mee, want inderdaad: De afstand die ik kan afleggen is niet groot ( korte etappes), maar de accu is wel ook vlot weer een heel eind vol. Ik heb haar de Zoe voorgesteld als potentieel passende auto voor haar: een groter bereik, vlot laden bij FastNed èn bij normale paaltjes, en voldoende bereik om zo'n dag als vandaag met slechts één keer snelladen te kunnen afleggen.
We shall see.. M'n uppie staat, met nog voldoende lading om op 't werk te komen morgen, weer voor mij klaar morgenochtend.
Moraal van dit verhaal:
- Als je haast hebt, zorgt Murphy dat je alsnog moet onthaasten
- Het wordt drukker bij de FastNed, vooral rond lunchtijd
- Een ICE die een laadpaal blokkeert die je niet eens nodig hebt, trekt bij JayPe méér het bloed onder z'n nagels uit, dan twee EV's die staan te laden waardoor je daadwerkelijk geblokkeerd bent, je een afspraak niet red en je moet omrijden.
- Een volle accu is altijd handiger dan een lege.

Het is gewoon een handig afdakje.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ook als je de bocht nadert met een te hoge snelheid voor die bocht? Dan remt 'ie niet om 'm beter te kunnen nemen?Vaevictis_ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:43:
[...]
Nee snelheid blijft constant in de lane en bochten. Behalve als de voorligger afremt.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Als je ergens iedere dag laadt en je weet dat het druk is met laden, dan is het toch asociaal hem te laten staan?kdeboois schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:56:
Ik sta nu bij de laadpaal en als ik vannacht onverwacht ziek wordt, blijft de auto lekker een dag staan. Er zijn hier gewoon weg voldoende laadpalen en dan gelden mijn inziens jullie zwart/wit redenaties niet. Jullie lijken soms echt op fanatieke net gestopte niet-rokers. Dat gaat ICE fanaten alleen maar afstoten dames & heren.
Als het af en toe is, prima, heb ik zelf ook wel eens, vroeg naar bed, gewoonweg vergeten.
Maar bij sommige auto’s is het altijd.
Gaat hier in de gemeente voorlopig niet gebeuren. Beleid is binnen een straal van 200 meter van je woning een paal. Als die er is komt er niet nog een... Dekking lijkt het enige doel.Hachy schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:04:
Precies over het laadpaalklever-dilemma heb ik laatst een column geschreven. Het is voor veel EV rijders simpelweg onmogelijk om aan de heersende norm van het weghalen van je volgeladen auto te voldoen en soms ronduit onwenselijk. Ergo meer laadpleinen is de enige sustainable oplossing.
https://e-drivers.com/laa...mn-door-maarten-hachmang/
[...]
Pffffff nog een lange weg te gaan Yero.
Prima dat je er anders over denkt, maar het is hier gewoon verboden langer te staan dan nodig voor het opladen.kdeboois schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:10:
Snelladers bezet houden is in mijn optiek een heel ander verhaal.
Ik wijk zelf vaak naar andere laadpalen in de buurt uit, dus ja er zijn er genoeg. Stukje lopen is zelfs fijn.
Jullie is iedereen die zich herkend in een te zwart/wit denkbeeld.
Onderbord:
“Uitsluitend voor en gedurende het opladen van elektrische voertuigen”
De gemeente is ook bereid handhaving langs te sturen, maar dan is er geen onderscheid. Groene zandloper is direct een boete, zei de gemeente. Ik had gevraagd of waarschuwingen mogelijk zijn, aangezien een vriendelijk briefje onder de ruitenwisser geen effect had. Boetes vind ik te ver gaan, dus ik heb het afgeblazen.
Ik blijf erbij, als hij 19:00 uur vol is, laat je hem niet heel de avond en nacht staan...
Dàt is, afhankelijk van de beschikbaarheid en laaddruk, inderdaad niet wenselijk. In de stad, met hoge laaddruk zijn er een soort etiquettes die zeggen tussen 22:00u en pak 'm beet 8:00u mag je de auto laten staan.dfrenner schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 06:52:
[...]
Ik blijf erbij, als hij 19:00 uur vol is, laat je hem niet heel de avond en nacht staan...
Waar jij woont Is het duidelijk asociaal. Ook als je al eens briefjes hebt achter gelaten. En de gemeente niet meewerkt. En het elk dsg gebeurd.
Maar op andere plekken geldt de verplaatseis minder. Zo vind ik het in parkeergarages minder stringent. M'n vriendin woont in hartje Deventer. Parkeren in de buurt is niet meer mogelijk. Grote kerkhof Is afgesloten. Dus nu een kleine 10 minuten wandelen naar de parkeergarage. Daar staan 2 palen, totaal 4 aansluitingen. Veel gebruikte palen, er staat er eigenlijk altijd wel één, soms twee. Ik ben volgens mij nog nooit nummer 4 geweest.
Als ik daar op zaterdag om 18:00u aankom, en hij Is om 20:00u klaar, dan ga ik de auto niet (meer) verplaatsen. De afstand Is te groot, dat kost mij een half uurtje, en tussen 20:00u en 21:30 ben ik druk met het op bed leggen van de kinderen.
De parkeergarage Is dus niet om de hoek, er Is bewust gekozen voor parkeren buiten het centrum, en de laadpalen zijn niet overbelast. Ben ik nu aso of niet? Ik weet 't niet zo goed. Zodra ik een telefoontje krijg ( telefoonnummer op de laadklep) of één briefje vind onder m'n wisser zal ik er rekening mee houden. En wèl verplaatsen. Tot die tijd ga ik ervanuit dat ik mijn auto inderdaad niet onnodig hoef te gaan verplaatsen gezien de hoge beschikbaarheid en de lage laaddruk van die laadpalen.
Laadpaalklever is woord van het jaar geworden vorig jaar. Waarom? Door wie is erop gestemd? Op 17 miljoen mensen zijn er ongeveer 40.000 EV rijders. Hebben er dan allemaal zo'n last van laadpaalklevers?
Of is het gewoon een grappig woord bij een fenomeen waar men nog een beetje bang voor Is?
Briefje achter de voorruit met 06 en bereid de auto te verplaatsen als het nodig is, dan kan je wat mij betreft de auto gewoon laten staan tot iemand aangeeft de laadpaal nodig te hebben. Wel zou het handig zijn als er een opvallende kaart is voor achter je voorruit, ik heb het idee dat mijn A5 kaart van TNM niet echt genoeg opvalt (word nooit gebeld om laadplek vrij te geven). Heb wel een keer een Ampera rijder gebeld die een laadplek naast z'n huis (de enige in de wijk bij mijn ouders) bezet hield, maar netjes een businesscard onder z'n ruit had. Mijn vrouw vond het een beetje een rare situatie, maar het werkt wel prima.
Andere kant op: business cards (Ik wil graag laden + 06 van TNM) onder de voorruit stoppen van een klever die een laadpaal bezet houd heeft al wel een paar keer geholpen, ik heb toen een sms gekregen dat de laadpaal vrij was en kon mijn auto (die er toch al naast stond) aansluiten.
Wat mij betreft is 06 achter de ruit de simpelste oplossing, de andere partij hoeft geen app te installeren of QR codes te scannen.
Andere kant op: business cards (Ik wil graag laden + 06 van TNM) onder de voorruit stoppen van een klever die een laadpaal bezet houd heeft al wel een paar keer geholpen, ik heb toen een sms gekregen dat de laadpaal vrij was en kon mijn auto (die er toch al naast stond) aansluiten.
Wat mij betreft is 06 achter de ruit de simpelste oplossing, de andere partij hoeft geen app te installeren of QR codes te scannen.
[ Voor 6% gewijzigd door Tassadar32 op 15-01-2019 08:00 ]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Helemaal met je eens hoor, maar vond het wel een mooi voorbeeldJayPe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:13:
[...]
"
Ik vertel er wel altijd bij dat ik natuurlijk een complete idioot ben, omdat ik zo'n stervens dure auto heb gekocht, met zo'n iniminie bereik. En dat mijn gedoe niet overeen komt met de nieuwste auto's met grotere accu's.
Maar dat het MIJ extreem goed bevalt, dat het MIJ de moeite gewoon waard is, en dat het voor MIJ goed werkt.
Vandaag was gewoon vette pech; In principe had ik een poolauto, die echter voor mijn neus weg reed. Het was uberhaupt niet de bedoeling om met mijn auto te gaan. Als dat wèl zo was geweest, was ik in alle opzichten beter voorbereid geweest: Dan was de auto vol geweest bij vertrek, had ik de beste route uitgezocht vóór vertrek, wellciht de klant van de voren gevraagd of ik ter plekke zou kunnen laden, en had ik voor de terugweg óók al een plan gehad.
Positivo JayPe toont voor zichzelf gewoon maar weer eens aan dat je zelfs in geval van nood, je echt niet gevangen bent met een EV; Met een beetje puzzelen en een halfuurtje vertraging kom je gewoon daar waar je zijn moet. #Omdenken #Probleem?Uitdaging!! :-)
Aan de andere kant, afgelopen vrijdag moest ik mijn zieke zoontje ophalen bij de opvang. Uiteindelijk stil komen te staan met kapotte koppeling en dus iets anders moeten regelen... Zulke zeldzame situaties komen ook voor met ICE auto's
Van het weekend trouwens bij Bleeker in Purmerend geweest, erg nuttig! Binnenkort (als de ICE auto is gemaakt) over gaan tot de aanschaf! Laadpassen aangevraagd en ook offertes voor laadpaal in de tuin zijn aangevraagd. Ik ben er (bijna) klaar voor
In een telefoon maakt de simkaart ook geen verbinding. Het ligt dus niet aan de auto.Brains schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:13:
Heeft iemand al een simkaart in zijn i-pace gestopt? Ik kan de pincode invoeren, maar ik krijg geen verbinding. Er staat een icoon wat ik niet herken met een streep er doorheen.
Volgens Vodafone zou de simkaart her gewoon moeten doen. Vanavond eens in een telefoon proberen.
Ze gaan bij Vodafone uitzoeken waarom de simkaart niet aangemeld kan worden op het netwerk.
Meestal wel, behalve als het donker is.Tassadar32 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:59:
Interessante discussie. Nieuwe technologie die ook normen en waarden in de samenleving goed aanraakt en waarschijnlijk in een nieuwe normenset zal resulteren, ook benieuwd hoe dat dan in andere landen gaat met andere culturendfrenner schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:21:
[...]
Je zou denken dat mensen die hier zelf ook tegenaan lopen anders ermee omgaan...
Helaas in de praktijk niet...
Een deel ook wel, maar dat lijkt ook met de waarde van de auto te maken te hebben.
De Model S haalt hem zelfs net voor 00:00 uur nog weg. Liever voor de deur hebben staan zo'n auto. Terwijl de Golf GTE hem er te pas en te onpas neerzet en lekker laat staan, soms een hele vrijdag avond en zaterdag.
Ik ben de enige in onze straat met een phev, alle auto's die komen laden, komen uit andere straten.
Het is leuk om het positief te benaderen, maar het is gewoon asociaal hem te laten staan, daarnaast verboden.
Ik heb de gemeente gevraagd eens langs te komen om waarschuwingen uit te delen, helaas is het beleid direct bekeuren en dat vond ik wat ver gaan. Om die reden heb ik het gelaten.
Ook na een briefje, blijft de GTE het doen...
Maar het gevaar van de gemeente is dat mensen die net vol zijn direct een prent krijgen, dat is niet te controleren...
Nuon heeft voor de laadpalen in Amsterdam nu een minimale afname van 1 kWh tussen 7:00 tot 19:00 om daar op in te spelen. Volgens mij ligt daar ook een onderzoek aan ten grondslag dat dit wel aardig werkt. Voor adoptie van EV willen mensen in de regel 's avonds kunnen parkeren en daarna niet meer hoeven herparkeren zou ik zeggen, zat meen ik ook in dat onderzoek. Daarnaast kan je ook betogen dat qua duurzaamheid de PHEV juist in de ochtend van de paal zou moeten kunnen wegrijden, die heeft dan kunnen voorverwarmen en pakt net wat extra elektra kilometers. Die EV rijdt altijd 100% elektrisch (zeker als je woon-werk verkeer retour op 1 lading goed kan halen) en hoeft misschien ook maar paar keer per week even stevig te laden (afhankelijk van welke auto het is en je dagelijkse kilometers) t.o.v. de frequente korte lader PHEV.. Niet makkelijk maar beetje sociaal met elkaar meedenken lijkt mij (altijd) de norm, als je een briefje vindt zou je daar toch wel op willen handelen als (F/PH)EV rijders onder elkaar
[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 15-01-2019 09:56 ]
ik mis gewoon een stukje technologie in de huidige palen/auto's. Je zou verwachten dat je toch een soort van timer zichtbaar moet kunnen maken op de paal. Als ik mijn telefoon aan de lader leg, geeft hij ook aan wanneer hij klaar is. Zou in ieder geval een indicatie geven wanneer je weer zou kunnen kijken of hij vrij is.
En nee, dan los je het probleem van de notoire laadpaalklever niet op. Die ga je pas bewegen als je parkeergeld gaat belasten als de accu op 100% zit.
Wat men nu probeert is natuurlijk de range te vergroten, om zo minder te hoeven laden. Kijk dan wat je kan met het onrendabele laad deel. We weten: tot 80% gaat vrij vlotjes. Die overige 20% niet. Maak de accu groter, zodat je maar tot 80% hoeft te laden, om ook tot die 400 km range te komen.
Ik weet ook wel, dan nog zullen mensen dan die 20% willen laden. Want net als wat Jaype gisteren zei, die laatste 20% kan net het verschil maken tussen bestemming wel/niet halen. Dus gaan mensen het gewoon opschuiven. Oo.. ik moet naar Zuid Frankrijk... dat zou dan op 3x laden kunnen ipv 4x laden. Of... ik hoef maar 2x per week te laden ipv 3x per week. Dus men gaat daarin schuiven. Ik ga nu mijn ICE ook niet na elke rit naar werk weer bijtanken. Je rekent het uit wanneer je moet laden.
Het wordt pas interessant als je bijvoorbeeld bij een publieke laadpaal voor 0-80% bijvoorbeeld €0,30 per kwh doorbelast krijgt, en voor 80-100% bijvoorbeeld €0,50. Dan geef je mensen nog steeds de keuze bij een publieke laadpaal volledig vol te laden, maar laat je ze wel extra betalen voor die onrendabele laaddtijd van 80-100%
En nee, dan los je het probleem van de notoire laadpaalklever niet op. Die ga je pas bewegen als je parkeergeld gaat belasten als de accu op 100% zit.
Wat men nu probeert is natuurlijk de range te vergroten, om zo minder te hoeven laden. Kijk dan wat je kan met het onrendabele laad deel. We weten: tot 80% gaat vrij vlotjes. Die overige 20% niet. Maak de accu groter, zodat je maar tot 80% hoeft te laden, om ook tot die 400 km range te komen.
Ik weet ook wel, dan nog zullen mensen dan die 20% willen laden. Want net als wat Jaype gisteren zei, die laatste 20% kan net het verschil maken tussen bestemming wel/niet halen. Dus gaan mensen het gewoon opschuiven. Oo.. ik moet naar Zuid Frankrijk... dat zou dan op 3x laden kunnen ipv 4x laden. Of... ik hoef maar 2x per week te laden ipv 3x per week. Dus men gaat daarin schuiven. Ik ga nu mijn ICE ook niet na elke rit naar werk weer bijtanken. Je rekent het uit wanneer je moet laden.
Het wordt pas interessant als je bijvoorbeeld bij een publieke laadpaal voor 0-80% bijvoorbeeld €0,30 per kwh doorbelast krijgt, en voor 80-100% bijvoorbeeld €0,50. Dan geef je mensen nog steeds de keuze bij een publieke laadpaal volledig vol te laden, maar laat je ze wel extra betalen voor die onrendabele laaddtijd van 80-100%
Ik herken de drukke laadpalen inmiddels steeds beter. Voor zowel nutig gebruik als - de laatste tijd - aardig wat testwerk sta ik regelmatig overdag (10-14u) bij fastned, en in de afgelopen 2 weken heb ik nog geen lege fastned gezien. Het is in een paar maanden tijd van leeg naar permanent bezet gegaan lijkt wel. Wel in de randstad trouwens (hoewel we laatst ook nog een laadfeestje hadden bij Fastned Hoge Kwel).
Als het zo doorgaat, en het gaat zo door, dan moeten we maar snelladers gaan vermijden tijdens piekuren. Met de groeicijfers van Fastned, het grote aantal nieuwe ipaces en leafs en de komende Model 3 gaat het de komende 3 maanden waarschijnlijk al 50%+ drukker worden, en dat betekent rijen voor de snellader.
Als het zo doorgaat, en het gaat zo door, dan moeten we maar snelladers gaan vermijden tijdens piekuren. Met de groeicijfers van Fastned, het grote aantal nieuwe ipaces en leafs en de komende Model 3 gaat het de komende 3 maanden waarschijnlijk al 50%+ drukker worden, en dat betekent rijen voor de snellader.
Met ook nog de Kona's, e-Niro's en een verdwaalde Ampera-e er bij is het feest compleet en heeft FastNed wellicht geld genoeg om organisch te groeien.mux schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:49:
Ik herken de drukke laadpalen inmiddels steeds beter. Voor zowel nutig gebruik als - de laatste tijd - aardig wat testwerk sta ik regelmatig overdag (10-14u) bij fastned, en in de afgelopen 2 weken heb ik nog geen lege fastned gezien. Het is in een paar maanden tijd van leeg naar permanent bezet gegaan lijkt wel. Wel in de randstad trouwens (hoewel we laatst ook nog een laadfeestje hadden bij Fastned Hoge Kwel).
Shell en Total zijn al wakker geschrokken en gaan ook snelladers aanbieden en wellicht komt Ionity ook nog massaal naar NL.
Mooie tijden !
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Model 3 verwacht ik niet veel extra druk van ...... die kunnen bij de superchargers terecht (altijd plek, snel en in de navi). Maar wordt gewoon druk.mux schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:49:
Maar er zijn praktisch geen superchargers en wel veel fastned-stations. Als ik een ranglijst zou maken van auto's die ik bij fastned zie is het toch echt 1. leaf en 2. tesla...
@mux Wat mij als toekomstig Tesla rijder toch vreemd lijkt. Ik heb met ~500km range echt nooit een snellader nodig lijkt mij. Misschien een road/citytrip een keer per jaar maar verder zou ik alles prima moeten redden met thuis/werk laden.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
ok..... dat verbaasd me eigenlijk wel ....en ja dan wordt het heel druk eind dit jaarmux schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:13:
Maar er zijn praktisch geen superchargers en wel veel fastned-stations. Als ik een ranglijst zou maken van auto's die ik bij fastned zie is het toch echt 1. leaf en 2. tesla...
Ik ga 't wel eens bijhouden, nu ben ik zelf ook benieuwd
Ik deel dit gevoel, het lijkt alsof het in een jaar van altijd de enige zijn naar serieuze concurrentie is gegaan. Op zich tot nu toe prima kunnen oplossen: naar het cafeetje lopen, "van wie is de Leaf? Hij is vol" en dan het meteen zo kunnen oplossen.mux schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:49:
Nu meer auto's naar CCS gaan zal het in eerste instantie vervelender worden, omdat meer auto's dezelfde stekker willen gebruiken, maar uiteindelijk zal Fastned erop reageren door meer CCS-stekkers aan te bieden.
(hoop ik)
I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.
Tot nu toe is Fastned volgens mij vrij goed in het bijhouden/upgraden toch? Ze hebben al aangegeven laders bij te plaatsen wanneer het structureel drukker wordt. Het bouwen van een nieuw station is een hoop gedoe (aanleg middenspanning, vergunningen etc.) maar op een bestaand station laders toevoegen is een stuk makkelijker te doen.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
De fastnedstations die ik ken zijn heel ruim opgezet, maar hebben toch maar ruimte voor 6-10 auto's.
Vind ze vrij breed..
Vind ze vrij breed..

De vraag is alleen of de Chademo gebruikers blij worden van de upgrades. Denk dat er voornamelijk CCS uitbreidingen komen.
Ik heb ook 175kW palen gezien met chademo, weet alleen niet meer waar....
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De eerste 175 kW laders hadden ook nog een ChaDeMo socket, echter kan die nog steeds maar max 50 kW leveren. Deze staan o.a. bij De Watering (A8), Hoge Kwel (A7), Lepelaar (A6), Rhoon (A15) en Den Hoek (A16).BarryH schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:54:
Ik heb ook 175kW palen gezien met chademo, weet alleen niet meer waar....
Alle nieuwe 175 kW laders welke de laatste maanden zijn geplaatst hebben enkel nog een enkele CCS plug.
HD4Life @ Full-HD
Volgens mij zouden we het voor de reizen binnen NL helemaal niet van de snelladers moeten hebben.
Als je EV ca. 20u of meer per dag stil staat, dan moet zoveel mogelijk een parkeerplaats met laadmogelijkheid beschikbaar zijn; publiek of privaat. De snelheid maakt dan niet eens zoveel uit zelfs met 1 fase 16A vul je in 20u makkelijk bij wat je in ca. 2-4u verbruikt.
Is ook een beetje cultuuromslag denk ik. Zeker voor bedrijven, maar ook in toenemende mate voor particulieren zou de gastvrijheid als normaal kader ook op zijn minst een granny mogelijkheid vergen.
Voor langere reizen en auto's met eigenlijk zelfs voor NL te kleine range (in de zin dat je ook binnen NL wel langere afstanden kunt rijden dan de range van je auto) heb je wel snelladers nodig. Dat zou m.i. voor de meesten slechts incidenteel zijn.
Als je EV ca. 20u of meer per dag stil staat, dan moet zoveel mogelijk een parkeerplaats met laadmogelijkheid beschikbaar zijn; publiek of privaat. De snelheid maakt dan niet eens zoveel uit zelfs met 1 fase 16A vul je in 20u makkelijk bij wat je in ca. 2-4u verbruikt.
Is ook een beetje cultuuromslag denk ik. Zeker voor bedrijven, maar ook in toenemende mate voor particulieren zou de gastvrijheid als normaal kader ook op zijn minst een granny mogelijkheid vergen.
Voor langere reizen en auto's met eigenlijk zelfs voor NL te kleine range (in de zin dat je ook binnen NL wel langere afstanden kunt rijden dan de range van je auto) heb je wel snelladers nodig. Dat zou m.i. voor de meesten slechts incidenteel zijn.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Verwijderd
Vandaag voor m'n werk op bezoek in Rotterdam (omgeving Erasmusbrug). Aankomst in Rotterdam rond 10:00 uur en werkelijk geen vrije laadpaal meer te vinden. Helaas ook veel plug-in hybrides waarvan ik niet verwacht dat ze gaan uit pluggen in de loop van de dag.
Gelukkig hebben we Fastned nog voor de terugweg naar Almelo
Gelukkig hebben we Fastned nog voor de terugweg naar Almelo
het is dat ik geen oldtimer (kever) heb maar anders had ik m graag om laten bouwen tot EV:
https://schilderelectric.nl/
https://schilderelectric.nl/
...
TjaTassadar32 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:17:
@mux Wat mij als toekomstig Tesla rijder toch vreemd lijkt. Ik heb met ~500km range echt nooit een snellader nodig lijkt mij. Misschien een road/citytrip een keer per jaar maar verder zou ik alles prima moeten redden met thuis/werk laden.
Als je 'm elke dag stekkert wel.
Remember me yesterday? Ik reed 'm leeg omdat 't kon ( range gebruiken ipv telkens aftoppen) en toen moest ik plotseling toch meer kilometers maken dan ik dacht. Hop langs de snellader!
Werkt echt.
Maar @mux: rond lunchtijd is het echt drukker en duurt 't langer voordat mensen weer terugkomen. Tussen 10 en 14uur test werk verrichten? Ga je schamen. Een echte tweakert doet dat natuurlijk 's nachts ;-)
De beschikbaarheid van Fastned-laders is zichtbaar in de bekende laadpaal-websites. Iemand met wat programmeer-skills zou hier wel een scraper op kunnen zetten die de beschikbaarheid bijhoudt...? Zou wel een interessant overzicht zijnmux schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:25:
Ik ga 't wel eens bijhouden, nu ben ik zelf ook benieuwd
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
De kona electric is nu eindelijk binnen (niro denk volgende maand):
Van het weekend denk ik eens even de range testen op de snelweg (200km heen en 200km terug en dan gewoon 120kmh gaan rijden), de route is 90% snelweg.
Van het weekend denk ik eens even de range testen op de snelweg (200km heen en 200km terug en dan gewoon 120kmh gaan rijden), de route is 90% snelweg.

[ Voor 24% gewijzigd door prettig op 15-01-2019 14:15 ]
Als ik het me goed herinner... heb jij best die programmeerskills ;-)Tom Paris schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:50:
De beschikbaarheid van Fastned-laders is zichtbaar in de bekende laadpaal-websites. Iemand met wat programmeer-skills zou hier wel een scraper op kunnen zetten die de beschikbaarheid bijhoudt...? Zou wel een interessant overzicht zijn
Maar ik ben vooral benieuwd of mijn anekdotisch bewijs dat ik vaak Tesla's en Leafs zie ook wordt ondersteund door het bewijs als ik netjes bij ieder snelladerbezoek bijhoud welke typen auto ik zie. Dat is info die je weer niet kunt zien bij Fastned.
@prettig zo, kekke kleur! Ik heb het niet heel goed gevolgd, is deze van jou? Ter vervanging of ter aanvulling van de i3 in je sig?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
i3 blijft (rij ik zelf mee, gewoon te leuk en te goed), kona vervangt outlander phev en e-niro de ampera (en dan dit jaar nog.....sono sion wellicht, maar nu even geen haast.TucanoItaly schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:22:
@prettig zo, kekke kleur! Ik heb het niet heel goed gevolgd, is deze van jou? Ter vervanging of ter aanvulling van de i3 in je sig?
Hier ga je de fout in. Naast de snelweg heb je een toplaadplein in Eindhoven.JayPe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:50:
[...]
via chargemap wel gezien dat er in de buurt van Eindhoven een aantal snelladers zijn, maar even snel en zo op het oog gaat 't daarbij om een aantal experimentele snellaadpalen, zoals 350kW palen, en palen op een campus. Of die voor mij beschikbaar zijn, en of ze werken in combinatie met mijn auto'tje? Daarbij stuurde de routeplanner mij niet over Eindhoven , maar over Venlo.
https://www.ed.nl/eindhov...r-100-km-verder~a73ac909/
De High Power Chargers in Eindhoven zijn geïnstalleerd vlakbij de snelwegen A2 en A67. Het laadplein heeft de naam ‘Green Zone’ en beschikt over 24 snelladers specifiek voor Tesla-rijders en het Allego Charging Plaza met zestien laadpunten (elk 22 kW), waarbij slimme software de beschikbare energie verdeelt over de aangesloten auto’s. Verder kunnen e-rijders op vier laadplekken gebruikmaken van High Power Charging (tot 350 kW) en nog eens twee parkeerplaatsen zijn voorzien van de Allego Triple Fast Charger (50 kW). Hiernaast zijn er nog vier reguliere laadpunten (11 kW) beschikbaar. Door deze opstelling kan elke e-auto geladen worden.
Ik denk dat dat logisch is:mux schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:18:
[...]
Als ik het me goed herinner... heb jij best die programmeerskills ;-)
Maar ik ben vooral benieuwd of mijn anekdotisch bewijs dat ik vaak Tesla's en Leafs zie ook wordt ondersteund door het bewijs als ik netjes bij ieder snelladerbezoek bijhoud welke typen auto ik zie. Dat is info die je weer niet kunt zien bij Fastned.
1/ Daar zijn er de meeste van (er zijn ook veel ZOEs maar die kunnen veel meer aan de 11 en 22 kW palen.
2/ Tesla's/leafs rond Amsterdam vaak taxi = veel kilometers
3/ Leaf laad niet heel snel
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nee hoor,eltron schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:07:
Volgens mij zouden we het voor de reizen binnen NL helemaal niet van de snelladers moeten hebben.
Ik woon in Hilversum en de praktische range van 150km is bijna altijd genoeg, dus grotere accu is niet nodig (want gaat dan langer mee dan de auto)
Dus voor groningen, maastricht, etc ritten gewoon naar de snellader. En voor het korte bezoekje wat dichterbij.
Ik heb al even zitten zoeken maar kan het zo niet vinden. Allego plaatst veel 22KW palen met twee aansluitingen (2x11kW) op basis van 3x25A. Als je dan een auto hebt die maar op 1-fase kan laden dan haal je een snelheid van ongeveer 2,2kW, toch?
Want ik heb het getest met m'n Ioniq op zo'n Allego-paal en dat schiet echt niet op
Want ik heb het getest met m'n Ioniq op zo'n Allego-paal en dat schiet echt niet op
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Werken ze allemaal (zag dat er 3 defect zijn) ?Kluutmaran schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:37:
[...]
Hier ga je de fout in. Naast de snelweg heb je een toplaadplein in Eindhoven.
https://www.ed.nl/eindhov...r-100-km-verder~a73ac909/
[...]
Kom daar het weekend langs en dan wil ik de kona wel even testen aan de zware lader (kijken of dat werkt en hoe snel).
Ik ben er vorige week geweest en toen was in ieder geval 1 175kW-lader werkend. Net diegene waar een sticker 'buiten gebruik' op stondprettig schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:13:
[...]
Werken ze allemaal (zag dat er 3 defect zijn) ?
Kom daar het weekend langs en dan wil ik de kona wel even testen aan de zware lader (kijken of dat werkt en hoe snel).
De andere reageerde niet op het touchscherm en toen heb ik even gebeld. Ze hebben die toen gereset en het scherm werkte weer maar ik heb er niet meer geladen.
Wat is eigenlijk de reden dat je die vervangt? De Ampera lijkt me een heel capabele auto, en kan qua specs zich nog met de beste EVs meten.prettig schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:26:
e-niro [vervangt] de ampera
2,2kW lijkt me erg weinig, je zou al 3,6kW moeten halen met 1x16A (16 * 230).uFx schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:12:
Ik heb al even zitten zoeken maar kan het zo niet vinden. Allego plaatst veel 22KW palen met twee aansluitingen (2x11kW) op basis van 3x25A. Als je dan een auto hebt die maar op 1-fase kan laden dan haal je een snelheid van ongeveer 2,2kW, toch?
5,7kW zou evt te doen zijn als ze de palen op 3x25A instellen.
Simpel hij is uit 2013: 5 jaar 0% bijtelling, nu 25% dus eruit.TucanoItaly schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:15:
[...]
Wat is eigenlijk de reden dat je die vervangt? De Ampera lijkt me een heel capabele auto, en kan qua specs zich nog met de beste EVs meten.
Specs: echt niet meer een van de beste. Prima auto als je dagelijks niet meer rijdt dan 40-50km (enkele reis en kunt laden op je bestemming). Maar hou niet voor niks de BMW i3
Maar het is dus een paal met een dubbele aansluiting. Nu heb ik geen idee of dat 'geloadbalanced' wordt of dat die fasen eerlijk verdeeld worden over de twee aansluitingen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:18:
[...]
2,2kW lijkt me erg weinig, je zou al 3,6kW moeten halen met 1x16A (16 * 230).
5,7kW zou evt te doen zijn als ze de palen op 3x25A instellen.
@prettig / @TucanoItaly Hier is wat verwarring tussen de Ampera en Ampera-e volgens mij 
@JayPe Lader op de oprit is iedere dag de stekker erin. Doe ik nu ook dus wat dat betreft verandert er niks. Met 3,7kw is even bijladen niet zo snel dus kan ik em maar beter zo vaak mogelijk opladen. Als dat een belemmering is komt er een 11+kW lader (electra ligt er al).
@JayPe Lader op de oprit is iedere dag de stekker erin. Doe ik nu ook dus wat dat betreft verandert er niks. Met 3,7kw is even bijladen niet zo snel dus kan ik em maar beter zo vaak mogelijk opladen. Als dat een belemmering is komt er een 11+kW lader (electra ligt er al).
Ik heb de Social Charing app geinstalleerd. Kreeg bij het starten van de sessie direct een melding op m'n Watch dat ik aan het laden was (tnx, had ik al op 2 andere manieren bevestigd gezien...) maar ondertussen ben ik thuis en sta ik hier te laden, maar de app denkt nog dat ik 35km verderop sta. Zolang is m'n laadkabel niet
Zie nu net dat je handmatig kan uitchecken dus even gedaan. Maar de laadpaal hier bij m'n huis kent ie niet (Ecotap paal).
Exact expert nodig?
Dan is het dus sowieso geen 22kW paal, want daar heb je 3x32A voor nodig. Eerder 17kW dus.uFx schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:20:
[...]
Maar het is dus een paal met een dubbele aansluiting. Nu heb ik geen idee of dat 'geloadbalanced' wordt of dat die fasen eerlijk verdeeld worden over de twee aansluitingen.
Ja en ben bang dat load balancing niet zo intelligent naar de fases kijkt en ipv beide palen max op een enkele fase te laten laden beide over alle fases gaat dimmen waarmee een 1-fase auto praktisch niks meer overhoudt..
Ja dat was dus mijn idee. Maar Allego noemt dat dus wel een 22kW paal. Ik zal niet zeggen dat het misleiding is maar het zijn dus eigenlijk 2 x 11 kW palen. En aangezien de EV's steeds populairder zijn zou je ook kunnen kijken naar de snelheid/capaciteit van een paal. Een I-Pace staat hier dus zomaar 40 uur te laden om 'em vol te krijgen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:42:
[...]
Dan is het dus sowieso geen 22kW paal, want daar heb je 3x32A voor nodig. Eerder 17kW dus.
Ja en ben bang dat load balancing niet zo intelligent naar de fases kijkt en ipv beide palen max op een enkele fase te laten laden beide over alle fases gaat dimmen waarmee een 1-fase auto praktisch niks meer overhoudt..
Verwijderd
Zoals @Verwijderd al aangaf kan je er niet altijd vanopaan dat je op je bestemming kan laden. ZO was ik eerder dit jaar een aantal keren in Rotterdam, parkeergarage De Boompjes. Veel laadpalen, maar allemaal bezet (aantal met hybrides). Continu de app in de gaten gehouden, maar alle autos bleven de hele dag aan de paal. Aangezien ik met mijn auto niet helemaal terug thuis kan komen zonder laden betekende dat een bezoekje aan FastNed.eltron schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:07:
Als ik naar Maastricht moet red ik het zelfs enkele reis niet. Op een mooie zomerse dag met het dakraam open ipv airco en max 110km/u haal ik 225km op een lading, alle andere omstandigheden minder.
je moest een handdoekje over de paal kunnen leggen
Ik hoop dat iedereen die humor begrijpt. Ik moest in ieder geval hartelijk lachen!greatgonzo schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:33:
je moest een handdoekje over de paal kunnen leggen
@CyBeRSPiN Heb bij ICU nagevraagd en daar is het met dual socket palen inderdaad 50/50 als er twee auto's aangesloten zijn. Betere verdeling zou fijn zijn (bijvoorbeeld als een van de twee aan het balanceren is op laagvermogen) maar het blijft zo dat je met een 3-fase auto meer kan laden op deze palen. Het is wel zo dat als een auto echt geen vermogen vraagt dat 100% naar de andere auto gaat (als een van de twee dus klaar is). Ons plan is ook een ICU EVE dual socket als vervanger voor de TNM unit te gaan gebruiken als ik sneller wil laden of vrouwlief aan de Zoë gaat.
Ja jammer zeker nu er zoveel 1-fase auto's zijn en nog bijkomen (Kona, Niro, Leaf), die kunnen ieder op een fase max laden zonder dat je load balancing nodig hebt (als ze de sockets slim aansluiten tenminste). Maar zal softwaretechnisch wel te lastig zijn voor ze.Tassadar32 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:55:
@CyBeRSPiN Heb bij ICU nagevraagd en daar is het met dual socket palen inderdaad 50/50 als er twee auto's aangesloten zijn.
Volgens mij zit het ook niet in het protocol dat er meerdere fases zijn en dat die ieder een eigen hoeveelheid vrije ruimte hebben.
Erfenisje van een wereldwijd protocol icm met klein gebied met meerfase laden?
Erfenisje van een wereldwijd protocol icm met klein gebied met meerfase laden?
Levert het dakraam open niet een enorme berg drag op? Lijkt me toch dat dat ook een hoop extra energie kost, zelfde orde van grootte als de airco zelfs misschien?Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:47:
[...]
Als ik naar Maastricht moet red ik het zelfs enkele reis niet. Op een mooie zomerse dag met het dakraam open ipv airco en max 110km/u haal ik 225km op een lading, alle andere omstandigheden minder.
I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.
Bingo. Zelfde als met ramen open rijden. Je 'verpest' de aerodynamica.HJTP schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:10:
[...]
Levert het dakraam open niet een enorme berg drag op? Lijkt me toch dat dat ook een hoop extra energie kost, zelfde orde van grootte als de airco zelfs misschien?
Daarom heb ik 2 laders, meten zelf en elk op een aparte fase en eentje op alle 3. Dan kunnen ze beide max laden (en kun je elke auto laden, dus ook bezoek met een bv. tesla). 2 dezelfde laders staan vaak in master/slave mode: elk de helft (beetje zonde).CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:59:
[...]
Ja jammer zeker nu er zoveel 1-fase auto's zijn en nog bijkomen (Kona, Niro, Leaf), die kunnen ieder op een fase max laden zonder dat je load balancing nodig hebt (als ze de sockets slim aansluiten tenminste). Maar zal softwaretechnisch wel te lastig zijn voor ze.
Zou altijd gaan voor een lader die de belasting meet (kun je meer laden) en 2 losse (en vaste kabel, scheelt gedoe). RFID niet nodig, wie gaat er nu op je oprit staan laden ? Wel een kwh meter ertussen gezet.
Nee niets van gemerkt. Ik heb gebruik de ANWB veiligrijden app en die geeft ook aan dat ik te hoge snelheden heb in de bocht. Ik haal de auto vaak niet van de CC af, tenzij het een scherpe bocht of afslag is.Veneficus schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 01:51:
[...]
Ook als je de bocht nadert met een te hoge snelheid voor die bocht? Dan remt 'ie niet om 'm beter te kunnen nemen?
Ja, dat is nu nog de situatie. Waar ik voor pleit is dat dit verandert. Ik lees nog veel te vaak dat men bij een bezoek aan een klant er van uit gaat daar niet te kunnen laden. Dat zou andersom moeten zijn. En ook parkeerplekken zonder lader moeten steeds zeldzamer worden als we in 2030 alleen nog maar EV's mogen kopen.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:47:
[...]
Zoals @Verwijderd al aangaf kan je er niet altijd vanopaan dat je op je bestemming kan laden. ZO was ik eerder dit jaar een aantal keren in Rotterdam, parkeergarage De Boompjes. Veel laadpalen, maar allemaal bezet (aantal met hybrides). Continu de app in de gaten gehouden, maar alle autos bleven de hele dag aan de paal. Aangezien ik met mijn auto niet helemaal terug thuis kan komen zonder laden betekende dat een bezoekje aan FastNed.
Ik begin gewoon maar eens bij mijzelf. Ik zal mijn secretaresse vragen om bij een afspraak bij mij op kantoor ook standaard te vragen of een laadplek wordt gewenst, en ik ga eens kijken of we langzamerhand niet van 10 naar 20 laadplekken moeten.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Bwahahaha.eltron schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:48:
[...]
Ik begin gewoon maar eens bij mijzelf. Ik zal mijn secretaresse vragen om...
Ik moest even hartelijk lachen.
Als je bij jezelf begint, geef je dan ook eerst je secretaresse een EV van de zaak?
Maar mijn korte ervaring is nog niet zo best. Bij klanten voel ik mij altijd nog een beetje als geitenwollensok met een linksdraaiendquinoasjaal als ik met m'n milieu achtergrond bij een bedrijf aan kom waar de directeur een Dikke Duitse Diesel SUV rijdt.
Bij gemeenten en provincies is het gelukkig wel anders, maar worden dan weer andere fouten gemaakt ( laadpaal niet voor bezoekers, maar alleen voor personeel, restricties van 2 uur terwijl je een volle middag moet vergaderen, etc)
But anyhoe: Top idee. Ik heb míjn baas nog niet zover. En míjn secretaresse heeft een andere baan gevonden.
Mja ambtenarij....JayPe schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:29:
[...]
Bwahahaha.
Ik moest even hartelijk lachen.
Als je bij jezelf begint, geef je dan ook eerst je secretaresse een EV van de zaak?
Maar mijn korte ervaring is nog niet zo best. Bij klanten voel ik mij altijd nog een beetje als geitenwollensok met een linksdraaiendquinoasjaal als ik met m'n milieu achtergrond bij een bedrijf aan kom waar de directeur een Dikke Duitse Diesel SUV rijdt.
Bij gemeenten en provincies is het gelukkig wel anders, maar worden dan weer andere fouten gemaakt ( laadpaal niet voor bezoekers, maar alleen voor personeel, restricties van 2 uur terwijl je een volle middag moet vergaderen, etc)
But anyhoe: Top idee. Ik heb míjn baas nog niet zover. En míjn secretaresse heeft een andere baan gevonden.
Stond laatst bij een overheidsinstelling en wat denk je: palen werken alleen met een rijkspas... Speciale lezers erop die de normale tag niet accepteren.
Ambtenaren hebben allemaal dezelfde tag als wij maar kunnen met hun rijkspas meer. Gasten van de overheid kunnen stikken....
Tja. Mijn oprit is dan wel riant, maar ik kan nog niet echt m'n andere auto's voorbij steken. Merk dat ik steeds minder vaak de laadpaal vrij hou, omdat ik nu eenmaal niet elke dag thuis hoef te laden. (Gek. Want ik liep eerder nog elke dag met de Granny te slepen terwijl de laadpaal op precies dezelfde plek staat)Tassadar32 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:23:
@prettig / @TucanoItaly Hier is wat verwarring tussen de Ampera en Ampera-e volgens mij
@JayPe Lader op de oprit is iedere dag de stekker erin. Doe ik nu ook dus wat dat betreft veranderd er niks
But anyhoe: ik snap je punt. Snelladen hoeft niet. En nu het drukker wordt, de kans op bezette laders groter wordt, neemt de snellaadbereidheid zelfs al ietsje af.
Daar ben ik toch niet onverdeeld blij mee.kdeboois schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:08:
Shell en Total zijn al wakker geschrokken en gaan ook snelladers aanbieden
De benzinestations hebben al die jaren geen laadvoorzieningen aangelegd want te weinig vraag. Potentiële kopers van een EV kochten geen EV omdat ze nergens konden snelladen (want range-anxiety). Dit kip/ei probleem moest doorbroken worden dus koos de overheid om vergunningen te gunnen aan een andere partij.
Fastned heeft al jaren geïnvesteerd en geen cent winst gemaakt. Alle inkomsten plus meer ging in uitbreiding.
Nu er eindelijk in grotere aantallen EVs gekocht worden maken Shell en Total daar graag gebruik van. Hun investering om een laadpaal te plaatsen bij bestaande stations is natuurlijk maar een schijntje van wat het Fastned kost om een station te plaatsen.
Fastned voert al een tijdje rechtzaken tegen deze benzinepompen. Ik ben geen jurist maar mijn sympathie ligt bij Fastned. Zij hebben hun nek uitgestoken.
https://fastned.nl/nl/blo...echtszaken-hoe-zit-het-nu
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Ik weet het.
Uitstekend idee. En zouden veel meer bedrijven moeten doen. Laadplekken voor personeel en bezoek (doen wij ook, we maken graag plek vrij voor bezoekers). Dan hebben we veel minder paaltjes nodig (heel veel auto's staan namelijk op de zaak of bij klanten).eltron schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:48:
[...]
Ik begin gewoon maar eens bij mijzelf. Ik zal mijn secretaresse vragen om bij een afspraak bij mij op kantoor ook standaard te vragen of een laadplek wordt gewenst, en ik ga eens kijken of we langzamerhand niet van 10 naar 20 laadplekken moeten.
We hebben al nagedacht over een DC snellader op de zaak (nog niet over uit of dat slim is).
Verwijderd
Dat zou je denken, maar ik heb met het dak dicht (i3s by the way) max dezelfde afstand gehaald afgelopen zomer als met dak open. Wat mij doet denken dat het allemaal wel meevalt. Zijraam open merk ik veel meer van, dan heb ik zo 15-20km minder bereik.HJTP schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:10:
[...]
Levert het dakraam open niet een enorme berg drag op? Lijkt me toch dat dat ook een hoop extra energie kost, zelfde orde van grootte als de airco zelfs misschien?
@Verwijderd Er vanuitgaande dat je met het dak open de airco niet aan hebt staan: als je met het dak dicht (en airco aan) dezelfde afstand haalt in de zomer als met het dak open (en airco uit), dan kost het dak open ongeveer net zoveel energie als de airco.
Had je haar ook een EV van de zaak moeten gevenJayPe schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:29:
En míjn secretaresse heeft een andere baan gevonden.
Zal wel iets uitmaken, maar vindt het opendak in de i3 wel een berg herrie maken (niet echt mooi gemaakt)! Leuk binnendoor, snelweg zet ik hem hooguit in de kantelstand, open nooit.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:40:
[...]
Dat zou je denken, maar ik heb met het dak dicht (i3s by the way) max dezelfde afstand gehaald afgelopen zomer als met dak open. Wat mij doet denken dat het allemaal wel meevalt. Zijraam open merk ik veel meer van, dan heb ik zo 15-20km minder bereik.
Verwijderd
Sterker nog; ik denk dat er meer toekomst is voor snelladers dan veel mensen denken. Zodra je in een kwartier voor 80% kan opladen (zie ook https://bimmerlife.com/20...100-kilometer-fastcharge/) is onderweg moeten stoppen om even bij te laden langt niet zo'n probleem meer en neemt de behoefte aan auto met accu's groter dan 60KW ook af.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:47:
[...]
Zoals @Verwijderd al aangaf kan je er niet altijd vanopaan dat je op je bestemming kan laden. ZO was ik eerder dit jaar een aantal keren in Rotterdam, parkeergarage De Boompjes. Veel laadpalen, maar allemaal bezet (aantal met hybrides). Continu de app in de gaten gehouden, maar alle autos bleven de hele dag aan de paal. Aangezien ik met mijn auto niet helemaal terug thuis kan komen zonder laden betekende dat een bezoekje aan FastNed.
Verwijderd
Nee, de airco was niet aan, alleen normale ventilatie, met en zonder open dakraam. Het was wel de dag met het dakraam open bijna 30 graden tov lage 20 graden met het raam dicht. Geen idee wat dat voor invloed heeft.henri055 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:54:
@Verwijderd Er vanuitgaande dat je met het dak open de airco niet aan hebt staan: als je met het dak dicht (en airco aan) dezelfde afstand haalt in de zomer als met het dak open (en airco uit), dan kost het dak open ongeveer net zoveel energie als de airco.
Airco stond bewust niet aan omdat ik het anders niet zonder laden zou redden.
Dat heb ik zo'n beetje:Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:00:
[...]
Sterker nog; ik denk dat er meer toekomst is voor snelladers dan veel mensen denken. Zodra je in een kwartier voor 80% kan opladen (zie ook https://bimmerlife.com/20...100-kilometer-fastcharge/) is onderweg moeten stoppen om even bij te laden langt niet zo'n probleem meer en neemt de behoefte aan auto met accu's groter dan 60KW ook af.
Bij een 175kW fastnedpaal: van 13% naar 76% in 16 minuten + 1 minuut voor "autocharge" starten.
En kan dan weer 100 km rijden (obv ca. 130 km/u )
RFID moet ik hebben voor verrekenen dus daar ontkom ik niet aan. Vaste stekker voor de volgende laadunit twijfel ik nog een beetje over, met RFID en twee aansluitingen zijn meestal alleen met socket (ik neig sterk naar de ICU EVE met twee sockets).prettig schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:26:
[...]
Zou altijd gaan voor een lader die de belasting meet (kun je meer laden) en 2 losse (en vaste kabel, scheelt gedoe). RFID niet nodig, wie gaat er nu op je oprit staan laden ? Wel een kwh meter ertussen gezet.
Dubbel gevoel, je ze hebben hun nek uit gestoken, maar meer laders is uiteindelijk gewoon nodig. Het tegenhouden van die ontwikkelingen stagneert de voortgang. Wat dat betreft juist niet eens met Fastned.henri055 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:10:
[...]
Daar ben ik toch niet onverdeeld blij mee.
De benzinestations hebben al die jaren geen laadvoorzieningen aangelegd want te weinig vraag. Potentiële kopers van een EV kochten geen EV omdat ze nergens konden snelladen (want range-anxiety). Dit kip/ei probleem moest doorbroken worden dus koos de overheid om vergunningen te gunnen aan een andere partij.
Fastned heeft al jaren geïnvesteerd en geen cent winst gemaakt. Alle inkomsten plus meer ging in uitbreiding.
Nu er eindelijk in grotere aantallen EVs gekocht worden maken Shell en Total daar graag gebruik van. Hun investering om een laadpaal te plaatsen bij bestaande stations is natuurlijk maar een schijntje van wat het Fastned kost om een station te plaatsen.
Fastned voert al een tijdje rechtzaken tegen deze benzinepompen. Ik ben geen jurist maar mijn sympathie ligt bij Fastned. Zij hebben hun nek uitgestoken.
https://fastned.nl/nl/blo...echtszaken-hoe-zit-het-nu
Vooral nu je steeds meer verhalen hoort van wachtrijen bij Fastned. Of mensen die de volgende pakken omdat er twee mensen aan het laden zijn voor je...
Ik heb voor de grap eens a better route planner naar Roemenie gedaan (onze afgelopen vakantie).
Maar hoe moet ik die cijfers precies zien?
https://abetterrouteplann...56-4e56-9060-515d6584640f
Hij refereert naar 160 wh/km, maar is dat niet te laag met zaken als airco aan?
Dat kan toch ook met een kWh meter er tussen? Desnoods IN de laadpaal. mijn laadpaal heeft intern gewoon een DIN railtje; een oude ICU. Bij een dubbele ICU zal ie toch ook wel wat plaats hebben intern?
Enige wat je dan voor jezelf moet doen is een sticker plakken op één van de twee sockets/stekkers: Deze alleen voor zakelijk gebruik :-)
Bij mijn werkgever MOET ik via een NewMotion abonnement verrekenen, anders geen vergoeding voor stroomkosten thuis. Ik las dat je de NewMotion laadpaal zo kunt inregelen dat ie altijd laadt op een bepaalde pas en je dan niet meer je pas hoeft aan te bieden, "plug & charge". Weet niet of dat met de ICU ook kan.JayPe schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:52:
[...]
Dat kan toch ook met een kWh meter er tussen? Desnoods IN de laadpaal. mijn laadpaal heeft intern gewoon een DIN railtje; een oude ICU. Bij een dubbele ICU zal ie toch ook wel wat plaats hebben intern?
Enige wat je dan voor jezelf moet doen is een sticker plakken op één van de twee sockets/stekkers: Deze alleen voor zakelijk gebruik :-)
Met goedkopere accu's neemt die behoefte zeker niet af.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:00:
Sterker nog; ik denk dat er meer toekomst is voor snelladers dan veel mensen denken. Zodra je in een kwartier voor 80% kan opladen (zie ook https://bimmerlife.com/20...100-kilometer-fastcharge/) is onderweg moeten stoppen om even bij te laden langt niet zo'n probleem meer en neemt de behoefte aan auto met accu's groter dan 60KW ook af.
Ik heb al een gruwelijke hekel aan tanken en waneer mogelijk heb ik ook altijd een grotere tank in de diesel (bij sommige merken en modellen optioneel).
Tesla gaat met de nieuwe roadster al naar 200kWh accu's.
De goedkopere modellen zijn afgelopen jaren verschoven van 22kWh, naar 35kWh, nu naar 64kWh en dat zal straks met de nieuwe EV Golf naar verwachting richting de 70-90kWh gaan.
Over een jaar of 7 hoop ik toch wel op 150kWh standaard...
Voor de grap eens een vakantierit van afgelopen zomer gepland met eeen Model 3 LR:
Telkens een dik uur rijden en weer een half uur laden met een Model 3 long range is niet heel prettig. Erg veel stoppen....
Doe je dat met een Niro EV met 64kWh:
Is het resultaat: No route found
Gister nog bij Jutphaas Fastned 175kW, kom aan met 6%, 20 minuten later weer onderweg met 82%. Voordeel van een kleine accuBarryH schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:50:
[...]
Dat heb ik zo'n beetje:
Bij een 175kW fastnedpaal: van 13% naar 76% in 16 minuten + 1 minuut voor "autocharge" starten.
En kan dan weer 100 km rijden (obv ca. 130 km/u )
Ioniq 5 P45
Ja Oost-Europa zou ik voorlopig mijden met een EV.dfrenner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:58:
[...]
Voor de grap eens een vakantierit van afgelopen zomer gepland met eeen Model 3 LR:
Telkens een dik uur rijden en weer een half uur laden met een Model 3 long range is niet heel prettig. Erg veel stoppen....
Ik ben van plan om naar Noorwegen te gaan dit jaar met de Niro en verwacht geen enkel probleem.
Maar ook voordeel van een auto die snelladen wel begrepen heeft! Dat grafiekje van Fastned ziet er indrukwekkend uit voor de Ioniq, raar dat de curve voor de Kona/Niro minder is, blijkbaar ander soort accu dan de Ioniq.Spiller schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:02:
[...]
Gister nog bij Jutphaas Fastned 175kW, kom aan met 6%, 20 minuten later weer onderweg met 82%. Voordeel van een kleine accu
[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-01-2019 10:05 ]
Of gewoon onthouden (rechts is zakelijk)JayPe schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:52:
[...]
Maar kwh gebruiken wij ook voor declaratie (eens per half jaar even opnemen en declareren).
Is een bedrijf die denkt (ik denk "dacht") dat er geld te verdienen is met laadstation langs de snelweg. Blijkt alleen niet zo makkelijk te zijn. Ze doen echt goed werk, maar het bedrijfsmodel geloof ik niet in.dfrenner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:46:
[...]
Dubbel gevoel, je ze hebben hun nek uit gestoken, maar meer laders is uiteindelijk gewoon nodig. Het tegenhouden van die ontwikkelingen stagneert de voortgang. Wat dat betreft juist niet eens met Fastned.
Maar tegen het geweld van de "shells".... doe je best (plank voor je "kop" heb je dan).
Nu is Elon ook begonnen met iets waar de grote spelers niet in mee wilden en die gaat het denk ik redden (en nog niet makkelijk), maar toch iets ander "kaliber" dan de familie Lubbers.
Je moet wel alle opties invullen . Als je nu ga kom ik bij jouw op 227 w/km uit.dfrenner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:46:
[...]
Dubbel gevoel, je ze hebben hun nek uit gestoken, maar meer laders is uiteindelijk gewoon nodig. Het tegenhouden van die ontwikkelingen stagneert de voortgang. Wat dat betreft juist niet eens met Fastned.
Vooral nu je steeds meer verhalen hoort van wachtrijen bij Fastned. Of mensen die de volgende pakken omdat er twee mensen aan het laden zijn voor je...
Ik heb voor de grap eens a better route planner naar Roemenie gedaan (onze afgelopen vakantie).
Maar hoe moet ik die cijfers precies zien?
Hij refereert naar 160 wh/km, maar is dat niet te laag met zaken als airco aan?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Wat gek.. de e-up! staat er niet tussen, maar met de kleinste e-Golf kom ik er gewoon volgens abetterrouteplanner : 18:37** 2139 km** 24:08* , met maar 10 stops. Dan moet de Niro EV met 64kWh het toch ook wel redden? Er zit één stuk bij in Hongarije waar je beperkt bent in snelheid, omdat er daar toevallig over een afstand van 350 km géén snellader staat. Tja.. Dan is èlke auto die de 350 km range niet haalt bij voorbaat kansloos..dfrenner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:58:
[...]
Echter: Moeten we dan naar een wereld toe waarbij elke auto een range van 450+km, een minimaal 100kWh accu heeft, en daarmee veelste zwaar is? Of kunnen we ook gewoon één snellaadstation in Hongarije zetten, zodat we wèl de reis-der-reizen naar Romenië kunnen aflegen? Oh wacht. Er staat zelfs als een snellaadpaal bij Kaufland in Arad, precies halverwege die stretch. Alleen heeft ABRP ervoor gekozen deze over te slaan, wellicht omdat er anders 10+ laadstops gemaakt moeten worden?
Anyhoe;
- Ja de accu's worden groter
- Daarmee worden de auto's zwaarder ( vooralsnog )
- De angst voor de EV zal met grotere accu's afnemen,
maar laten we ons niet blind staren op de grootte van de accu, maar ook blijven kijken naar de efficientie?
Het lichtend voorbeeld voor o.a dfrenner, als grote accu evangelist: de iPace,. en lel van een accupakket, en een toch wel beroerde actiradius. Waarom? Omdat het verbruik zo verschrikkelijk veel hoger blijkt te zijn: Niet elke auto is een ioniq. :-)
Je moet ook niet ABAP gebruiken voor normale EV's . Die routeplanner is erg Tesla minded en mist heel veel palen. Is ook speciaal voor Tesla's in het leven geroepen ooit. Het beste kan je gewoon de planner van GoingElectric gebruiken die is in west en midden europa vrij volledig en daarnaast zelf plannen met CCS-map.dfrenner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:58:
Ik heb je ook al een keer voorgerekend dat je met de Niro EV makkelijk in Roemenië komt zonder een centje pijn maar je moet dan alleen even wat moeite steken in zelf de optimale planning bepalen.
HD4Life @ Full-HD
Fastned is nog altijd afhankelijk van extern kapitaal (investeerders). Als Shell snelladers mag plaatsen, zelfs als ze dat voorlopig niet doen, dan is er geen toekomst voor Fastned. Zonder toekomstperspectief geen geldstroom voor Fastned en dan gaan ze failliet. Dat betekent minder laders.dfrenner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:46:
Dubbel gevoel, je ze hebben hun nek uit gestoken, maar meer laders is uiteindelijk gewoon nodig.
Voor de publieke opinie over EVs is het ook belangrijk dat Fastned nog een tijd blijft bestaan. Wat denk je dat het doet als het journaal meldt dat Fastned failliet is? Dan gaan mensen echt niet overwegen een EV te kopen. "Zie je wel, die elektrische auto's zijn een dood spoor."
Ah,. kijk, dat wist ik dan weer niet. Ik heb een beetje jeuk bij lezen over GPRS verbindingen om de back-office te bereiken en daarmee de betaling te regelen. Harstikke mooie techniek, Allemaal techniek om het ons zelf zogenaamd gemakkelijker te maken, maar zeg nou eens eerlijk: ééns per jaar een kWh stand aflezen, is dat nou echt zo moeilijk?CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:57:
[...]
Bij mijn werkgever MOET ik via een NewMotion abonnement verrekenen, anders geen vergoeding voor stroomkosten thuis. Ik las dat je de NewMotion laadpaal zo kunt inregelen dat ie altijd laadt op een bepaalde pas en je dan niet meer je pas hoeft aan te bieden, "plug & charge". Weet niet of dat met de ICU ook kan.
Qua veiligheid/bestelen van de baas en dat soort:
Als jij de baas wilt belazeren, kan je dat toch wel: met jouw RFID kaartje kan je net zo goed de auto van je vrouw dagelijk vol laden. Vriend van mij heeft precies zo'n constructie: Lolo aan de muur, en de werkgever betaald maandelijks zijn thuis geladen kWh's. In de praktijk hangt die Lolo zo ver van de openbare weg dat er nog nooit iemand dáár geladen heeft: ook geen vrienden of bezoek. Plug-and-charge werkt elke dag zoveel eenvoudiger dan met een pasje swipen om die ene laadsessie voor een ander te voorkomen.
(mijn privé laadpaal staat vrij dicht aan de openbare weg: je kunt er zo inpluggen.. maar het is nog nooit gebeurd ( en ik schat dat het ook nooit zal gebeuren ) dat er iemand ongevraagd gaat laden.
Re: nieuwere grotere accu's: het idee is uiteraard dat accu's niet zwaarder of groter worden, het idee is dat de capaciteit omhoog gaat. We gaan niet telkens meer en meer gewicht meezeulen, dat maakt het hele concept van de auto zoals we dat nu kennen onwerkbaar.
Mee eens, maar gaan niet failliet, wordt gekocht of gelijk doorstart (vraag is dan alleen wat gaat de nieuwe eigenaar ermee doen).henri055 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:59:
[...]
Fastned is nog altijd afhankelijk van extern kapitaal (investeerders). Als Shell snelladers mag plaatsen, zelfs als ze dat voorlopig niet doen, dan is er geen toekomst voor Fastned. Zonder toekomstperspectief geen geldstroom voor Fastned en dan gaan ze failliet. Dat betekent minder laders.
Voor de publieke opinie over EVs is het ook belangrijk dat Fastned nog een tijd blijft bestaan. Wat denk je dat het doet als het journaal meldt dat Fastned failliet is? Dan gaan mensen echt niet overwegen een EV te kopen. "Zie je wel, die elektrische auto's zijn een dood spoor."
Denk zelfs dat ze lichter gaan worden, kleiner en veel sneller te laden dan nu (die accu's zijn al in ontwikkeling). Gaat nu best snel, komen aantallen dus komt er ontwikkeling.mux schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:14:
Re: nieuwere grotere accu's: het idee is uiteraard dat accu's niet zwaarder of groter worden, het idee is dat de capaciteit omhoog gaat. We gaan niet telkens meer en meer gewicht meezeulen, dat maakt het hele concept van de auto zoals we dat nu kennen onwerkbaar.
Welke velden bedoel je dan?evtje schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:49:
Je moet wel alle opties invullen . Als je nu ga kom ik bij jouw op 227 w/km uit.
Ik mis een beetje airco in de zomer en verwarming in de winter in de opties.
Een voorbeeld van een veel voorkomende situatie, die volgens mij makkelijk haalbaar is:
https://abetterrouteplann...11-45db-a8f3-5badefb1ef83
Maar ik heb wel -10 en sneeuw en regen geselecteerd, maar is dat voldoende voor het "worst case" scenario?
In de zomer met +35 graden:
https://abetterrouteplann...27-4c1e-b567-bb6bb6ef4253
Maar staat hier wel de airco aan?
Toch wel leuk die planner, mits het een beetje realistisch is.
Beetje kijken naar de mogelijkheden, maar wel gewoon met airco en verwarming. Ik zie mijzelf niet zo snel hypermilen...
Precies, silly me. Ik had de Ampera-e voor ogen...Tassadar32 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:23:
DC laders zijn flink wat goedkoper geworden de laatste tijd. En je hoeft natuurlijk niet voor een 50kW te gaan, met 20kW kom je ook een flink eind.prettig schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:30:
[...]
Uitstekend idee. En zouden veel meer bedrijven moeten doen. Laadplekken voor personeel en bezoek (doen wij ook, we maken graag plek vrij voor bezoekers). Dan hebben we veel minder paaltjes nodig (heel veel auto's staan namelijk op de zaak of bij klanten).
We hebben al nagedacht over een DC snellader op de zaak (nog niet over uit of dat slim is).
M'n huidig auto is behoorlijk wat zwaarder dan z'n ICE evenknie.mux schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:14:
De accucapaciteit kan echter nu al verdubbeld bij een ongeveer gelijk gewicht: met nieuwe cellen komt het totaal aan kWh in het accupakket op 40kWh ipv de huidig 19kWh.
Voor de range zou het lekker zijn om met 40kWh onderweg te zijn, maar voor het gewicht zou ik m'n pakket wel willen halveren. Een 20kWh pakket bij een lichtere auto, en dat terwijl de auto technische in 2013 op de markt kwam.
In 2024 wellicht beiden? capaciteit maal 2, met een half zo zwaar pakket? Best of both worlds!
Ben het wel met je eens hoor (goinelectric planner is al goede stap):dfrenner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:06:
[...]
Ik mis een beetje airco in de zomer en verwarming in de winter in de opties.
Een voorbeeld van een veel voorkomende situatie, die volgens mij makkelijk haalbaar is:
https://abetterrouteplann...11-45db-a8f3-5badefb1ef83
Maar ik heb wel -10 en sneeuw en regen geselecteerd, maar is dat voldoende voor het "worst case" scenario?
In de zomer met +35 graden:
https://abetterrouteplann...27-4c1e-b567-bb6bb6ef4253
Maar staat hier wel de airco aan?
Toch wel leuk die planner, mits het een beetje realistisch is.
Beetje kijken naar de mogelijkheden, maar wel gewoon met airco en verwarming. Ik zie mijzelf niet zo snel hypermilen...
- Maar wat is je effectieve range in bepaalde omstandigheden is best nog lastig.
Dacht ga eens kijken wat wintersport route aangeeft:
- Je kunt bv. de kona kiezen en datum, maar met welke range neemt die dan (WLTP of bv. 400km)
- Snelheid (op snelweg) kun je niet opgeven
--> dus ga ik er van uit dat je ZELF moet bepalen hoever je op een lading komt in die tijd van het jaar (wind, regen, temp,....), tja en dat weet ik niet.
Maar goed het is dus 3x laden naar Oostenrijk (Kaprun) met de kona (2 uur extra rijstijd). Dat valt me mee.
Die abetter ... a worst moet dat zijn: vindt dat ik 14x moet laden (9uur)

Dacht data voor de kona zal wel nog niet goed zijn, dus wel....(klein beetje aangepast, maar nog compleet onzin).
Denk test even Tesla 85, NUL stops (en ruim 80% over bij aankomst), waardeloze planner.
[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 16-01-2019 12:50 ]
Dit topic is gesloten.