renegrunn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:54:
[...]
Ok mijn use case: ik werk als auditor in de noordelijke provincies, en bezoek per dag 3 a 4 bedrijven, en leg daarbij regelmatig (1 a 2x per week) afstanden van ongeveer 300 - 400 km per dag af. Enkele uitgangspunten:
- Laden onderweg wordt lastig, veel tijd heb ik overdag niet, en kan deze uren ook niet schrijven - moet 8 uur kunnen factureren
- Laden bij de klant is ook lastig. Zijn veelal bedrijven in de agrarische sector.
- Als ik een auto aanschaf, geef ik meestal iets van 25k uit.
Gezien bovenstaande, welke EV raad jij mij op dit moment aan?
Ik ga even voorbij aan alle reacties die zijn gekomen ná bovenstaande post waarin je mij quote, ik zag al dat er allerlei andere zaken voorbij kwamen, daar wil mijn reactie niet door laten beinvloeden.
Ik zou,
als je EV wilt rijden, adviseren een Opel Ampera-e te nemen. Die is niet zo schreeuwend duur als een Model S of X 100 , want alleen die twee modellen met die mega accu kunnen die afstanden op één lading af. ( De Jaguar iPace schijnt rete veel te verbruiken ).
Je schrijft dat het voorkomt dat je 300 à 400 km per dag rijdt, 1 à 2 keer per week. Dat is met een Ampera-e met zijn 60kWh accu nèt niet te doen. Dat betekend dat je dus op zo'n dag toch echt MOET laden.
Maar je moet waarschijnlijk ook lunchen, en je hebt waarschijnlijk ook een laptop van de zaak om verwerkingen te doen van die gedane audits. Je zult, als je op zo'n dag bijvoorbeeld 80 km moet bij laden om thuis te kunnen komen ongeveer 20 minuten aan de snellader staan.
Bij je klanten niet kunnen laden is natuurlijk ruk. Het zullen verschillende klanten zijn, je komt nooit vaak bij dezelfde klant en je hebt géén invloed op de laadinfrastructuur.
Maar je weet waarschijnlijk wèl waar je 's ochtend en 's middags moet zijn. Je kunt je ritten dus vooraf bekijken; waar zijn de snelladers, waar kan je lunchen.
Op een werkdag van 8 uur, en 400 km rijden, zou je, bij een gemiddelde snelheid van 100km/h alsnog minimaal 4 uur stil staan bij je klant. Kan je aan het eind van zo'n dag dan ook maar 4 uur schrijven,. of is de reistijd onderdeel van je werk? Nee, de reistijd is toch hopelijk onderdeel van je werkdag?
Niet dat ik goed praat dat je zult MOETEN laden, nee, maar als je wilt, is er een weg. Maar je moet consessies doen, zoals bij elke klant vragen of je kunt laden, óók als het niet perse nodig is, en misschien wel 2 keer per week tijdens je werkdag aan de snellader.
- Dan moeten er voldoende snelladers zijn ( weet niet of dat in jouw regio al het geval is)
- Dan moet je wel iets te doen hebben tijdens het wachten (iets nuttigs, voor je werk, declareerbaar)
- Dan moet je wel pro-actief je ritten plannen en je bewust willen zijn van al je verplaatsingen
Dus @
renegrunn, ja ik begrijp: het is écht een switch ten opzichte van huidige auto. Waarschijnlijk een diesel met een bereik van circa 1200 km, waarmee je maar één keer per week naar de pomp hoeft, buiten werktijd, en je kunt lekker doorrijden, hoeft niet op verbruik te letten, en je hoeft ook niets aan de klant te vragen of uit te leggen. De makkelijke, comfortabele weg.
Toch:
Onmogelijk is het niet. De randvoorwaarden
kunnen beter. Moeten beter. Dat snap ik. Voor jou is er in deze situatie nòg geen ècht lekker werkbaar alternatief.
Maar denk het eens andersom: 2 keer per week 400 km rijden om 3 à 4 bedrijven per dag te auditten: Vind je dàt dan wel leuk? Je bent het nu gewend, maar als je kon kiezen, zou het dan niet veel fijner zijn als die klanten gewoon alle drie in dezelfde straat zouden zitten. Persoonlijk lijkt het mij niet fijn om zoveel kilometers per dag te maken, week in week uit...
*Als alternatief, als je niet nieuw kunt/wilt kopen: Een Zoe met grote accu en snellaadmogelijkheid: bij agrarische bedrijven stikt het van de 3 fase aansluitingen: kan je bij iedere klant snelladen, hoef je geen nieuwe auto te kopen, en is de aanschafprijs ook het probleem niet.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker