Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
TucanoItaly schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:45:
[...]

Je vergelijking klopt niet.

Een overheid is geen BV, er is geen winst-en-verliesrekening en er is geen sprake van "gemiste" belasting.

Overheid heeft een bepaald beleid, en uitvoeren van dat beleid kost geld. Men schuift de kostenposten zodanig rond, totdat het budget klopt.

Nou kun jij vinden dat er anders moet worden geschoven. Je zou kunnen zeggen, weg met die MIA regeling want ik wil meer subsidie voor de kunsten. Dan kies je er voor dat er mogelijk minder EVs worden gekocht. Maar dat is allemaal ideologie en gaat dus NIET over winst en verlies.
Je weet dat BV Nederland een uitdrukking is en niet bedoelt is als rechtsvorm? En dat subsidie ook niet door iedereen in de letterlijke zin gebruikt wordt?

Je begrijpt wel wat er bedoelt wordt toch? Minder geld op de rekening van BV Nederland. In de volksmond: subsidie. Als je daar een goed woord voor weet, laat het me even weten.

Een euro die op een winstbelasting in mindering gebracht wordt is net zo goed een euro minder op de rekening als een euro die aan een kunstenaar wordt weggegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Het is grijs en dat zal het altijd blijven.

Als je belasting met 10% verhoogt maar daar een 10% aftrekpost tegenover zet, is die aftrekpost dan een subsidie? Redeneer je lang genoeg door is iedere euro die niet als belasting geïnd wordt eigenlijk subsidie (belastingderving).

Voor de discussie om trend EV volstaat het denk ik om regelingen te beschouwen die een verschil creëren tussen EV en alternatieven, al die verschillen kan je dan sowieso als subsidie zien.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SteveWoz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:17:
Wat een niveau weer hier. Post na post lijken sommige eigenaars van een elektrische auto zich superieur te wanen aan het voetvolk met een “gewone” auto. Bah zeg. Arrogantie ten top.
Ik ben niet vies van een beetje schoppen en prikken om een punt te maken. Als jij het gevoel hebt, mag het ook prima in dit topic besproken worden. Maar als je hem plaatst, moet je er ook nog wel even vervolg opgeven en voorbeelden aandragen. Anders heeft het geen waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
iemand een idee/ tip

ik zou een ev kunnen private leasen...400-500 euro...

maar mijn vriendin heeft ook een eigen startend bedrijfje....dan zou ik toch ook 400 prive per mnd in dat bedrijf kunnen investeren en daarvoor deze auto kunnen leasen..

iemand een idee of dat wijzer..of dommer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Zolang de auto niet voor bedrijfsmatige doeleinden wordt gebruikt, kun je hem niet op het bedrijf zetten. Het heeft daarnaast relatief weinig fiscale voordelen als je de administratieplicht meeneemt.

Ik zou 'm private leasen. Gezien het bedrag gaat het om... een e-golf of een leaf tekna oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
ioniq denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Private lease bij een startend bedrijfje is een dure aangelegenheid. Omdat je nog geen bedrijfsresultaten hebt willen ze 1/3 of de helft aanbetaald hebben. Daarom hebben wij de private lease op prive staan.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:33
wwwmarcel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:56:
iemand een idee/ tip

maar mijn vriendin heeft ook een eigen startend bedrijfje....dan zou ik toch ook 400 prive per mnd in dat bedrijf kunnen investeren en daarvoor deze auto kunnen leasen..

Ik zou de vraag ook hier even stellen als ik jou was:

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
wwwmarcel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:56:
iemand een idee/ tip

Dat kan best (btw voordeel). En voor de rest wel handig als ze winst maakt.
Maar hij moet op haar naam staan.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 07-01-2019 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:45:
Reken in plaats van alleen de nieuwprijs nu ook eens met TCO. Dan blijkt de EV helemaal niet duurder dan een ICE. Integendeel. Mooi voorbeeld: Wijnbo in "Hyundai Kona / Kia e-Niro"

Onwaarheid 1 van tafel geveegd.

De range: Hoeveel mensen rijden dagelijks meer dan 100 km? Onwaarheid 2 van tafel geveegd (het gaat om het gevoel, en dan met name het onderbuik gevoel dat mensen wordt aangepraat door zekere media).
Hoeveel mensen kopen er een nieuwe auto? Is het merendeel niet zakelijk/lease?
Ik zou wel een nieuwe EV willen maar heb een ± modaal salaris dus denk niet dat het kan noch dat het slim is. Dan is het dus een occasion met in het geval van EV een bereik van ±120Km of ice.
renegrunn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:50:
[...]
'Onwaarheid 2': nou ja ikzelf dus? En mijn vader, mijn 2 zwagers etc etc. Wonen allemaal in het noorden des lands, waar je vaak verder moet rijden voor je werk. Jij kunt niet voor een ander bepalen of 100, 200, 300, 400 etc voor een ander afdoende is.

Dus vooralsnog niet van tafel geveegd.
[..]
Ik ook en rij 60Km enkel. Daarentegen forensen m'n ouders in provincie Groningen zo'n 15Km en heb zo wel meer familie die niet ver hoeft te rijden naar het werk. Tussen de Hollandse steden is het in de spits altijd druk dus daar zullen ook de nodige kilometers worden afgelegd. Vanuit je eigen omgeving is het toch lastig wat te zeggen over het geheel.

Mijn occasion 22kW Renault Zoe heb ik zo'n 8 maanden geleden gekocht en heb tot nu toe me altijd kunnen redden met het bereik. De voornaamste reden om die te kopen is betaalbaarheid en vind de techniek en elektrisch rijden wel mooi. Dat het de verbruikskosten lager zijn is natuurlijk mooi meegenomen maar zelfs als het onder de streep niet echt goedkoper is dan een vergelijkbare ice had het nog steeds wel m'n voorkeur.

Mijn probleem is dat de bezetting van de laadpalen toeneemt en het 'laadpaalkleven'. Ik kan er zo langzaamaan steeds minder op vertrouwen dat ik kan laden op m'n werk (nb overheid) (,en elders,) en dat is zeker met lage temperaturen en veel wind wel nodig om thuis te komen. Dat is toch iets wat je niet wilt en de transitie niet helpt. Enthousiast als ik ben over EV begint die zorg wel te knagen, een 30+kWh EV is nog te duur dus dan misschien toch maar terug naar ice..
Graag had ik maar een auto in het gezin dus OV heb ik in het begin ook geprobeerd; bus over de afsluitdijk is prima maar die overstap naar een bus waar soms niet eens kon zitten wegens het aantal scholieren en het allemaal maar eens per uur gaat en begin en eind niet in de buurt zijn maakte het helaas waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
bite schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:18:

Ik ook en rij 60Km enkel. Daarentegen forensen m'n ouders in provincie Groningen zo'n 15Km en heb zo wel meer familie die niet ver hoeft te rijden naar het werk. Tussen de Hollandse steden is het in de spits altijd druk dus daar zullen ook de nodige kilometers worden afgelegd. Vanuit je eigen omgeving is het toch lastig wat te zeggen over het geheel.
Zeker, mijn voorbeeld was ook uitsluitend exemplarisch om aan te tonen dat voor een ieder de situatie anders is. Maar andersom kan dus ook niet worden geclaimd dat 100km voor iedereen afdoende is, zolang men maar wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Deveon

Ieder z'n meug maar het aantal seconden waar binnen je op de 50 of 100 zit lijkt mij nu juist een van de minst belangrijke aspecten. Los van het sterk stijgende verbruik heb je vrijwel nergens iets aan dat soort prestaties.

Althans, ik ken weinig mensen die wekelijks een racetrack opzoeken om daar "de beest uit te hangen".

Zaken als prijs, comfort, model, actieradius (EV), onderhoudskosten zijn m.i. relevanter. Ook topsnelheid is weinig interessant. Zelfs in Duitsland doen steeds vaker geluiden op om de Max op 130 te gaan stellen. Verzekeringstechnisch heb je daar al een probleem als je met 130+ in een aanrijding betrokken wordt ook als is het niet jouw fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
vmax en accelaratie is leuk voor de "marketing".... het verkoopt auto's.

Alles onder de 7 seconden en 150km max is meer dan zat bij een EV. De tussenacceleratie is veel interessanter en daar zijn ze juist heel goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Verwijderd Het gaat niet zo zeer om hoe snel het gaat, maar het moet wel vergelijkbaar zijn en niet een factor twee verschil in zitten. De lijst met betaalbare concurrentie wordt overigens nog kleiner wanneer je zoekt naar 4wd.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je een auto niet duur kan noemen als je geen vergelijkbare modellen vergelijkt. Natuurlijk blijft het grootste verschil nog dat je de een thuis vol kan gooien en voor de ander naar de pomp moet. Acceleratie, bagageruimte, binnenruimte en aangedreven wielen zijn als specificaties nou eenmaal objectiever te vergelijken dan “comfort” of “model” (uiterlijk?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
Iemand in de buurt van Leiden waar ik deze week eventueel een Konnwei Bluetooth reader kan lenen? Ik wil een leaf aanschaffen maar wil hem graag nog even uitlezen. Ik denk als ik er eentje bestel dat ik te laat ben. Wil eventueel borg betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-10 06:12
Je kunt zeggen dat een auto niet duur is omdat vergelijkbare modellen evenveel of meer kosten.

De meeste mensen hebben echter een wensen pakket rondom max out of pocket kosten, gebruikskosten, comfort, bereik etc en matchen dat. Een auto als de model 3 komt in de buurt op alles behalve prijs. Dan snap ik dat men zegt dat de model 3 te duur is. Een tweedehands ICE ligt voor de meeste Nederlanders meer voor de hand.

Met de ontwikkelingen en het ontstaan van een tweedehands markt veranderd dat hopelijk binnen een paar jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pierz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:39:
[...]

Je weet dat BV Nederland een uitdrukking is en niet bedoelt is als rechtsvorm? En dat subsidie ook niet door iedereen in de letterlijke zin gebruikt wordt?

Je begrijpt wel wat er bedoelt wordt toch? Minder geld op de rekening van BV Nederland. In de volksmond: subsidie. Als je daar een goed woord voor weet, laat het me even weten.

Een euro die op een winstbelasting in mindering gebracht wordt is net zo goed een euro minder op de rekening als een euro die aan een kunstenaar wordt weggegeven.
Dan nog is het een valse voorstelling van zaken.
De overheid is dusdanig groot en veelzijdig binnen Nederland ten opzichte van een willekeurig bedrijf dat de impact van beleid op heel veel manieren op de overheid zelf impact heeft.

Op het moment dat de Shell bijdraagt aan 20.000 mensen met long problemen kost het de Shell niets. Op het moment dat wij, ja de overheid zijn we allemaal, dat doen, betalen wij gewoon mee voor mijn astma medicijnen.

Daarnaast heeft Nederland indirect gewoon een geldpers staan. Stel je voor de duizenden miljarden die nu in Quantitive Easing gestopt zijn om 'de economy' aan de gang te helpen in duurzame investeringen gestopt zouden zijn, hoe had Europa er nu uit gezien? En zeg niet dat het onmogelijk is, 11 jaar terug werd je ook als 'gevaarlijk' bestempeld als je het daadwerkelijke scenario van de kredietcrisis zou voorspellen.

En ja ik heb zat commentaar op het huidige stimuleringsbeleid. Echter stellen dat de overheid een simpele winst en verliesrekening heeft alsof het een bedrijf of nog erger een huishouden is, dan heb je macro economie, overheid en politiek niet begrepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:19
Z___Z schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:25:
EVs zijn op dit moment nog wel zo duur, dat een particulier hem alleen zou aanschaffen als deze een significant aantal KM maakt. Niemand gaat een EV aanschaffen als boodschappenauto. Daarvoor is hij simpelweg gewoon te duur. Voor 5-10k KM/jaar kan je beter een Up/Aigo kopen.
Kuch. Hoest

Ja. Dan kan je beter een e-up kopen! Helemaal mee eens ;-)

Ik heb er 15k afgelegd afgelopen jaar. (en in Q2 pas aangeschaft) en het bereik is prima.

Woon-werk-woon is 40 km, en alle bijkomende ritjes passen prima binnen het bereik. In de winter valt het mij tegen ( soms nog geen 100 km aan actieradius) maar FastNed heeft een voldoende dekking.

In het weekend kom ik regelmatig km's te kort en moet ik dus creatief zijn. Granny, laadpaal, of snellader. Ik ben echter ook aartslui en ga echt niet 5 minuten lopen van laadpaal naar bestemming.

Wat @Verwijderd dus zegt: Ja, voor vele zal het huidige bereik onvoldoende zijn, maar ik lach hard in mijn vuistje als ik weer eens een rekening krijg van m'n laadpas. Er zijn zoveel mensen die schreeuwen dat bereik te klein is, en kosten te hoog,.. Terwijl het écht voor velen wèl goed te doen zou zijn, vermits ze daar een beetje aan zouden willen wennen.

Ach. Een dikkere trui aan doen en de verwarming een graadje lager, is soms ook gewoon te veel gevraagd. En dat mag. Maar bepaalde argumenten zijn gewoon niet echt steekhoudend. Want óók als je in Groningen woont, is er nu en in de toekomst óók een EV te vinden bij je usercase. Vriend van mij woont daar. Buiten de stad. Met een iMiev. Thuis aan de Granny. Want Groningen en dus eigen oprit. Laadpaal? Wel nee. Tijd zat 's nachts.
(Van Outlander PHEV naar iMiev over gestapt ;-) )

Mijn ouders als ander voorbeeld. Och. Ze hebben een fijne ICE. Connected en wel. Dus de logs eens uitgelezen. Eens in de twee maanden maar rijden ze verder dan 100 km op één dag. En dat is dan één rit van 135 km. En 's avonds weer terug. Ze zouden prima met een EV uit de voeten kunnen. En toch kwam er een ICE met automaat. Ze vinden elektrisch toch echt maar niets. Sta je straks stil zonder stroom langs de weg. En dan? Ze raden mij het af.

Maar inmiddels komen m'n zus en ik allebei met een EV naar huis met kerst. Allebei aan de Granny, letterlijk bij oma. En zitten ze nu te denken aan een laadpaal aan huis. drie fasen aansluiting hebben ze al, en twee fasen zijn niet eens in gebruik.

Als die lolo'tjes nou eens goedkoper werden, kon ik er zo twee aan de muur schroeven!
Ook op m'n werk zijn de kosten van de paal nog een struikelblok. Een goedkopere mennekes wandcontactdoos zou de wereld schelen. Op de barricaden!! 🎉

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
@JayPe een beetje flinke granny charger op een CEE stopcontact al overwogen. Er is een 32A versie...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
JayPe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:28:
[...]

Maar bepaalde argumenten zijn gewoon niet echt steekhoudend. Want óók als je in Groningen woont, is er nu en in de toekomst óók een EV te vinden bij je usercase.
Ok mijn use case: ik werk als auditor in de noordelijke provincies, en bezoek per dag 3 a 4 bedrijven, en leg daarbij regelmatig (1 a 2x per week) afstanden van ongeveer 300 - 400 km per dag af. Enkele uitgangspunten:

- Laden onderweg wordt lastig, veel tijd heb ik overdag niet, en kan deze uren ook niet schrijven - moet 8 uur kunnen factureren
- Laden bij de klant is ook lastig. Zijn veelal bedrijven in de agrarische sector.
- Als ik een auto aanschaf, geef ik meestal iets van 25k uit.

Gezien bovenstaande, welke EV raad jij mij op dit moment aan?

@assje hieronder: ja ik zou thuis kunnen laden en ik koop om de 3 a 4 jaar een andere 2de hands auto. Mijn budget verdubbelen? Hoe doe ik dat? Ik kan helaas niet de 'verdubbelaar' inzetten als ik mijn salaris ontvang. Ik rij inderdaad meer dan 30k per jaar. Meestal rond de 55k.

@BarryH daar weer onder: ik ga geen lening aan voor een auto of private lease. Ik ga mij niet in de schulden steken als dit niet nodig is.

[ Voor 21% gewijzigd door renegrunn op 07-01-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
renegrunn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:54:
[...]

Ok mijn use case, ik werk als auditor in de noordelijke provincies, en bezoek per dag 3 a 4 bedrijven, en leg daarbij regelmatig (1 a 2x per week) afstanden van ongeveer 300 - 400 km per dag af. Enkele uitgangspunten:

- Laden onderweg wordt lastig, veel tijd heb ik overdag niet, en kan deze uren ook niet schrijven - moet 8 uur kunnen factureren
- Laden bij de klant is ook lastig. Zijn veelal bedrijven in de agrarische sector.

Om hoeveel kilometer/jaar gaat het; >30kkm/jaar?
Kan je thuis laden?
Koop je die auto van €25k normaal nieuw?

Als antwoord die vragen ja is dan zou ik zeggen verdubbel je budget, reken het na en ga voor de Kona.
[...]
@assje hieronder:ja ik zou thuis kunnen laden en ik koop om de 3 a 4 jaar een andere 2de hands auto. Mijn budget verdubbelen? Hoe doe ik dat? Ik kan helaas niet de 'verdubbelaar' inzetten als ik mijn salaris ontvang.
Vreemd vermogen

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 07-01-2019 20:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
of eNiro. En deze keer dan maar lenen om 1malig meer te kunnen investeren en daarna in te verdienen met met een lage km prijs (of paar jaar leasen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
assje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:56:
[...]

Om hoeveel kilometer/jaar gaat het; >30kkm/jaar?
Kan je thuis laden?
Koop je die auto van €25k normaal nieuw?

Als antwoord die vragen ja is dan zou ik zeggen verdubbel je budget, reken het na en ga voor de Kona.

[...]

Vreemd vermogen
Zoals gezegd, ik ga mij niet in de schulden steken voor een auto. Ik wacht dus nog even op antwoord welke EV voor mijn use case op dit moment geschikt is, want zoals zojuist gesteld zou die er al moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 07-01-2019 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
[...]

@BarryH daar weer onder: ik ga geen lening aan voor een auto of private lease. Ik ga mij niet in de schulden steken als dit niet nodig is.
Geen schulden ben ik met je eens, Maar als ik kijk naar je usecase kan je met electrisch rijden weleens flink besparen. Ik rijd nu voor 3ct/km brandstof, 0,5 ct onderhoud en 1ct banden. En verdien de uitgave aan een nieuwe auto terug.

Alt. optie is een renault Zoe met 40 kw huuraccu. nieuwprijs in de buurt van je budget, goede actieradius als je niet te vaak boven de 100km/uur gaat en bij die agrarische bedrijven kan je vast wel even stekkeren. (b.v. met een 11kW laadstation met een 3fase CEE stekker. Meeste boeren hebben wel zo'n aansluiting waar je vast wel even aan mag staan.) en dan laad je 11 kW = 11kWh in een uur = ca. 60-80 km, Dit kan ook nog 2 keer zo snel met een 22kW laadstation)

ps. Weer een ICE kopen kan natuurlijk ook, maar bedenk je dat die bij inruil over x jaar best wel eens weinig waard kan zijn. Juist in een transformatie tijd kan het aantrekkelijk zijn om zelf even niet te investeren en het risico van de waardeontwikkeling bij een ander te leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 07-01-2019 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
renegrunn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:08:
[...]
Zoals gezegd, ik ga mij niet in de schulden steken voor een auto.
Maar wel voor een huis? Ik kan deze halsstarrigheid echt niet begrijpen.

Ik ben volledig tegen lenen, in alle gevallen, behalve als het geld oplevert. Zoals financiering om een huis te kopen om huur uit te sparen, of een EV kopen om brandstofkosten uit te sparen.

Sowieso denk ik dat je met een nieuwe EV in vergelijking met de occasion die je gewend was duurder uit gaat komen, dat dan dus maar niet doen. Uiteraard kan je ook nog een paar jaar wachten en wordt het waarschijnlijk makkelijker, alsnog doe je jezelf tekort met een irrationele afweging.
renegrunn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:08:
[...]
, want zoals zojuist gesteld zou die er al moeten zijn.
Die had ik even gemist, dit is dus gewoon opnieuw een flauwe reactie (waar je ook nog eens constructief antwoord op krijgt).

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 07-01-2019 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
assje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:13:
[...]

Maar wel voor een huis? Ik kan deze halsstarrigheid echt niet begrijpen.

Ik ben volledig tegen lenen, in alle gevallen, behalve als het geld oplevert. Zoals financiering om een huis te kopen om huur uit te sparen, of een EV kopen om brandstofkosten uit te sparen.

Uiteraard kan je ook nog een paar jaar wachten en wordt het waarschijnlijk makkelijker, alsnog doe je jezelf tekort met een irrationele afweging.
En we zijn alweer aangekomen bij persoonlijke verwijten. Dank voor uw tijd - ik ben weg hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
renegrunn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:16:
[...]

En we zijn alweer aangekomen bij persoonlijke verwijten. Dank voor uw tijd - ik ben weg hier.
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie in mijn reactie geen verwijt, laat staan een persoonlijke.

Ik zou best een vergelijking voor je willen maken op basis van je huidige auto en mogelijkheden, dat gaat dan inderdaad wel om TCO. In die TCO moet financiering wellicht een plaats kunnen hebben, hierbij is ook prima rekening te houden met persoonlijke omstandigheden. Misschien is het in jouw situatie financieel interessant, misschien niet.

Maar jij wilde dit eigenlijk helemaal niet weten, je wilde gewoon graag een reactie hebben om die vervolgens onderuit te halen. Jij ook bedankt voor je tijd en waardevolle bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
assje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:18:
[...]
Iedere euro die ik niet hoef te betalen moet iemand anders betalen.

Of je dat vervolgens een subsidie, aftrekpost, toeslag of stimuleringsmaatregel noemt is secundair en een definitiekwestie en wordt een semantische discussie.
Ik zou toch graag nog een duit in het zakje doen in deze 'semantische discussie'.
Een subsidie is een uitgavepost voor de overheid. Dus de uitgaven van de overheid gaan omhoog.
Een aftrekpost betekent minder inkomsten voor de overheid. Dus de inkomsten van de overheid gaan omlaag.
Een subsidie verhoogt dus de begroting van de overheid, een aftrekpost verlaagt deze.

Zelf heb ik sociaal-economisch een rechts-liberale voorkeur en wil dus een zo laag mogelijke overheidsbegroting. Dus heb ik een veel positiever gevoel bij aftrekposten dan bij subsidies.

P.S. ja ik weet ook wel dat rupsje nooitgenoeg echt wel zorgt dat missende belastinginkomsten alsnog bij iemand anders worden opgehaald. Maar ik had liever dat ze dat niet doen.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

assje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:18:
Of je dat vervolgens een subsidie, aftrekpost, toeslag of stimuleringsmaatregel noemt is secundair
Dat is niet secundair, JIJ vindt dat secundair. Zelf geef ik de voorkeur aan een voorzichtige en precieze woordkeuze, want anders las ik de Telegraaf wel (hihaho, ja flauwe grap).

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
henri055 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:28:
[...]
Ik zou toch graag nog een duit in het zakje doen in deze 'semantische discussie'.
Een subsidie is een uitgavepost voor de overheid. Dus de uitgaven van de overheid gaan omhoog.
Een aftrekpost betekent minder inkomsten voor de overheid. Dus de inkomsten van de overheid gaan omlaag.
Een subsidie verhoogt dus de begroting van de overheid, een aftrekpost verlaagt deze.
TucanoItaly schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:33:
[...]

Dat is niet secundair, JIJ vindt dat secundair. Zelf geef ik de voorkeur aan een voorzichtige en precieze woordkeuze, want anders las ik de Telegraaf wel (hihaho, ja flauwe grap).
Toch zit ons prachtige systeem vol met voorbeelden waar het heel lastig gaat worden dit eenduidig en zwart-wit te definiëren.

Let's agree to disagree want offtopic wordt het sowieso :P

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 07-01-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
assje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:28:
[...]

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie in mijn reactie geen verwijt, laat staan een persoonlijke.
Je noemt mij zojuist halsstarrig in de eerste zin, en daar hou ik niet zo van. Jij kent mij niet.
Maar jij wilde dit eigenlijk helemaal niet weten, je wilde gewoon graag een reactie hebben om die vervolgens onderuit te halen. Jij ook bedankt voor je tijd en waardevolle bijdrage.
Wat is dit voor een aanname? Nogmaals, jij ken mij niet en ik ben gewoon echt benieuwd welke EV voor mij een goed alternatief zou kunnen zijn.
Ik zou best een vergelijking voor je willen maken op basis van je huidige auto en mogelijkheden, dat gaat dan inderdaad wel om TCO. In die TCO moet financiering wellicht een plaats kunnen hebben, hierbij is ook prima rekening te houden met persoonlijke omstandigheden. Misschien is het in jouw situatie financieel interessant, misschien niet.
Nou heel graag! Ik rij momenteel een Volvo XC60 D4 uit 2013. Graag zou ik ongeveer hetzelfde comfort willen behouden. Wat voor mij bijvoorbeeld van belang is dat de banken plat kunnen zodat ik nog wat kan vervoeren.

Edit: ik snap ook echt wel dat het totale kosten plaatje lager uit zal vallen over de jaren heen. Maar het begint ermee, dat de auto eerst moet worden betaald. Nogmaals, waar deze discussie mee begon is waar ik op reageerde: de stelling dat er voor iedereen op dit moment wel een EV is. En daar denk ik dus anders over: er zullen consessies moeten worden gedaan, die voor een ieder anders zijn en wel of niet acceptabel. De situatie zal over een paar jaar heel anders zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door renegrunn op 07-01-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
assje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:34:
Let's agree to disagree want offtopic wordt het sowieso :P
Dat klopt. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Vergelijking (v.w.b. Schulden aangaan) tussen huis en auto is zinloos. Auto’s zijn een korte termijn goed met sterke afschrijving, huizen zijn een lange termijn investering met grotendeels waardebehoud of zelfs waardevermeerdering.

Dat een EV beduidend lagere TCO heef is alom bekend maar blijft toch echt het punt dat TCO over langere tijd is en de pecunia NU moet worden neergeteld.

Dat gezegd hebbende verbaas ik mij over het gemak waar sommigen denken over het verdubbelen van een budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
GoldenSample schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:12:
[...]

Dan nog is het een valse voorstelling van zaken.
De overheid is dusdanig groot en veelzijdig binnen Nederland ten opzichte van een willekeurig bedrijf dat de impact van beleid op heel veel manieren op de overheid zelf impact heeft.

Op het moment dat de Shell bijdraagt aan 20.000 mensen met long problemen kost het de Shell niets. Op het moment dat wij, ja de overheid zijn we allemaal, dat doen, betalen wij gewoon mee voor mijn astma medicijnen.

Daarnaast heeft Nederland indirect gewoon een geldpers staan. Stel je voor de duizenden miljarden die nu in Quantitive Easing gestopt zijn om 'de economy' aan de gang te helpen in duurzame investeringen gestopt zouden zijn, hoe had Europa er nu uit gezien? En zeg niet dat het onmogelijk is, 11 jaar terug werd je ook als 'gevaarlijk' bestempeld als je het daadwerkelijke scenario van de kredietcrisis zou voorspellen.

En ja ik heb zat commentaar op het huidige stimuleringsbeleid. Echter stellen dat de overheid een simpele winst en verliesrekening heeft alsof het een bedrijf of nog erger een huishouden is, dan heb je macro economie, overheid en politiek niet begrepen.
Mooi verhaal, je illustreert precies mijn punt.

Is het niet een idee om te proberen te begrijpen wat iemand bedoelt in plaats van een (in jouw ogen) onjuistheid aan te pakken en daar een heel epistel aan te wijden? Niet alleen voor jou bedoeld hoor, vele anderen kunnen er ook wat van.

En waarom is iedereen zo geprikkeld? Blue Monday in aantocht? Zelfs de anders zo positieve @JayPe lijkt er last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pierz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:58:
[...]

Mooi verhaal, je illustreert precies mijn punt.

Is het niet een idee om te proberen te begrijpen wat iemand bedoelt in plaats van een (in jouw ogen) onjuistheid aan te pakken en daar een heel epistel aan te wijden? Niet alleen voor jou bedoeld hoor, vele anderen kunnen er ook wat van.

En waarom is iedereen zo geprikkeld? Blue Monday in aantocht? Zelfs de anders zo positieve @JayPe lijkt er last van te hebben.
De 'Tesla subsidie'/onmetelijke kromheid van het beleid de afgelopen jaren zijn genoeg artikelen over geschreven oa: https://www.ftm.nl/artike...leden&utm_source=whatsapp

Nu denk ik dat wij het stiekem op best wel wat punten eens zijn, hoewel ik waarschijnlijk meer overtuigd ben van elektrische auto's & stimulering dan dat jij dat bent. Echter het strooien met onwaarheden of erg kromme vergelijkingen maakt je punt zwakker. Daarom ga ik specifiek in op het indianen verhaal over 'de bv Nederland' een scheve vergelijking die veel discussies verstoort, niet enkel deze. Daarom bestrijd ik deze specifiek terwijl ik niet op de eerdere delen van de discussie in gegaan ben. Dan kun je zeggen dat ik niet wil begrijpen wat mensen hun probleem is met de regelingen van de afgelopen jaren (en ook nog nu overigens!) maar daar doe je een aanname over iets dat je niet weet.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 08-01-2019 00:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Mensen doe eens gezellig!!!1één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45
Verwijderd schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:28:
Vergelijking (v.w.b. Schulden aangaan) tussen huis en auto is zinloos. Auto’s zijn een korte termijn goed met sterke afschrijving, huizen zijn een lange termijn investering met grotendeels waardebehoud of zelfs waardevermeerdering.

Dat een EV beduidend lagere TCO heef is alom bekend maar blijft toch echt het punt dat TCO over langere tijd is en de pecunia NU moet worden neergeteld.

Dat gezegd hebbende verbaas ik mij over het gemak waar sommigen denken over het verdubbelen van een budget.
Rente op een lening reken je gewoon mee in je TCO berekening. Maar niet alleen rente op de lening. Je moet ook "rente verlies" rekenen over geld dat je van je spaarrekening trekt om een nieuwe auto te financieren.

Nu is de rente op de spaarrekening niet geweldig. Maar op de beurs haal je op de lange termijn 7%. Afhankelijk van waar je mee rekent heeft dat een flinke impact op de TCO van duurdere auto's.

Ik vind het veel lastiger om te voorspellen hoeveel kilometers ik ga rijden. Bij mij schommelt dat tussen de 3 en 20 duizend km/jaar. Afhankelijk van waar mijn klanten zitten. Dat heeft een veel grotere impact op de keuze tussen een EV die duur in aanschaf en goedkoop in gebruik is, of een ice die het omgekeerde heeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
RocketKoen schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 06:09:
[...]
Nu is de rente op de spaarrekening niet geweldig. Maar op de beurs haal je op de lange termijn 7%. Afhankelijk van waar je mee rekent heeft dat een flinke impact op de TCO van duurdere auto's.
Maar vrijwel niemand zit 100% in aandelen en die auto is zonodig relatief eenvoudig te verzilveren. Iedere situatie is anders maar persoonlijk vind ik het geen probleem een auto te kopen uit mijn "baanverlies potje" (noodzaak auto valt mooi samen).

Besluit je inderdaad volledig met 7% rentederving te rekenen dan gaat het hard, dat is een persoonlijke overweging. In dat geval zou het dus ook logischer zijn een auto volledig te financieren (vind ik vrij ver gaan).

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 08-01-2019 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Dat VIND jij zinloos. Het hangt af van je definitie van korte termijn, 10 jaar is voor mij namelijk geen korte termijn. Of de waarde stijgt of daalt is ook niet zo belangrijk, het is de verwachte restwaarde die het risico bepaalt.

Bij een woning kan je 100% financieren (al zou max 80% logischer zijn). Voor een auto zou je voor de 1e 5 jaar bijvoorbeeld 20-50% kunnen financieren en de 2e 5 jaar 0-20%. Het effect en risico zou bij wijze van hetzelfde kunnen zijn.

In de discussie ging het om 20% meerprijs voor een nieuwe EV, koop je een auto voor een periode van 5 jaar is het dus geen enkel probleem dat te financieren (ook zonder afbetaling).

Let wel, persoonlijk zou ik bijvoorbeeld al geen bank nodig hebben hiervoor. Ik weet meerdere personen in vrienden en familieomgeving die 10-20k op een vrijwel renteloze spaarrekening hebben staan. Voor dit risicoloze duidelijke doel zou ik er geen enkel probleem mee hebben dat tijdelink te lenen (tegen bankrente +1% oid). Dit dan alleen in het geval dat het een kostenbesparing oplevert (niet om een mooiere auto te gaan rijden).

Zo lang de verwachte restwaarde gedurende de gehele looptijd de lening ruim dekt is er gewoon geen probleem (icm all risk verzekering).

Ik probeer niemand een lening voor een consumptiegoed aan te praten, zie het als een overweging voor een goede investering.

Ik heb mijn budget ook x2 gedaan voor mijn 1e EV en rijd nu voor de helft van het geld.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 08-01-2019 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57

databeestje

Von PrutsHausen

Voetnoot, wij hebben 2 auto's.

De Peugeot 206 diesel was niet geweldig meer met meer dan 10 jaar. Nu was de standaard optie een andere diesel van ongeveer 7000 euro. Dat budget heb ik opgerekt naar 10k euro voor een 2e hands elektrisch. Dat verschil heb ik in 2 jaar met lagere gebruikskosten al goedgemaakt. Ik zit nu in de bonus.

Zoals ik eerder melde is de inruilwaarde volgens de ANWB niet erg jofel, dus rij ik maar door tot de wielen er af vallen. Stel dat de accu er de brui aan geeft dan is dat een desinvestering geweest van een aantal duizend euro. Als de bak of motor van een andere 2e hands diesel er aan was gegaan was het ook praktisch afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Nu maar hopen dat Volvo snel komt met die XC40 volledig elektrische en dan de V60 uitbrengt volledig elektrisch.
Dat is wel waar ik op zit te wachten, een elektrische stationwagon. Zeker met kinderen in aantocht zijn dat toch wel praktische auto's. De Audi E-tron is natuurlijk wel in die buurt maar de prijs daarvan ligt wel iets boven budget.

We hebben nu al even een Zoe voor dagelijkse boodschappen/commute en een Ford focus station als auto voor lange stukken en praktisch gemak. 2012 top model, had 79k km op de teller en kostte € 7k. Best prima deal vond ik. Dit was een bedrag dat je nog kan zeggen hier rijd ik 3-5 jaar mee om hem dan in te ruilen/ weg te doen voor een elektrische variant.
De Zoe is een 2018 variant met R110, die had een kennis van mijn vader staan om te verkopen aangezien die een Fiat 500e leuker vond als tweede auto dan de Zoe. Wij konden de Zoe overnemen voor 14.000 Euro met nog maar 6000 kilometer op de teller en de batterij inbegrepen oOo . Werd deels een cadeau van hen voor ons vanwege een kind in aantocht.

Probleem van thuis laden blijft echter maar met mooi weer voor de deur met een verlengkabel en in het dorp aan een 22kWh, dan maar een stukje lopen. Mijn vrouw gebruikt hem nu soms om naar het werk te gaan vanwege bekkeninstabiliteit en dat is net geen 5km enkele rit. Kun je al flink veel heen en weer rijden voordat de accu leeg is :) Vorige auto was net warm als ze aan het werk parkeerde. Met deze zet je hem in preheat en ze stapt in een warme auto. En het is veel beter om dat stuk dan in een EV te rijden in plaats van een diesel zonder roetfilter etc.

Wij zijn enorm blij met voor ons nieuwe auto's. De Focus voelt inderdaad echt ouderwets aan met zijn motor. Maar er gaat meer in en als we deze zomer weer in het Tsjechische Bohemen woud zitten is een ICE makkelijker dan een EV gezien het gebrek aan laders daar. Maar ook dat zal wel verbeteren daar.
De Zoe wordt ook af en toe gebruikt door mijn schoonzusje in de weekenden als ze thuis is en ergens heen wilt. Ze durft nog niet zo in grote auto's te rijden, ze heeft nu net 6maanden haar rijbewijs en haar ouders hebben de auto waar zij in heeft leren rijden weggedaan. Zij was door één van haar ooms een "tegenstander van EV rijden" maar is nu volledig om.

Het erge is nog dat die oom elektricien is en tegen EV's, zonnepanelen etc. Want brandgevaar en andere onnozele bezwaren.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alles wat je hier kunt lezen (ongeacht van wie) is zijn/haar mening. Dat benadrukken is zinloos en dient alleen escalatie van de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
renegrunn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:38:
[...]
Nou heel graag! Ik rij momenteel een Volvo XC60 D4 uit 2013. Graag zou ik ongeveer hetzelfde comfort willen behouden. Wat voor mij bijvoorbeeld van belang is dat de banken plat kunnen zodat ik nog wat kan vervoeren.
Dan zou ik de Kia e-Niro eens gaan bekijken. Kwa binnenruimte en comfort behoorlijk vergelijkbaar.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De XC60 is wel even een maatje groter dan de Niro hoor. Je kan hem beter vergelijken met de XC40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
assje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:17:
[...]

Ik probeer niemand een lening voor een consumptiegoed aan te praten, zie het als een overweging voor een goede investering.

Ik heb mijn budget ook x2 gedaan voor mijn 1e EV en rijd nu voor de helft van het geld.
Nou dit is inderdaad precies waar jij en ik van mening verschillen. Noem mij ouderwets, maar ik heb nog nooit een auto aangeschaft als investering of hier een lening voor afgesloten. Private lease is voor mij bijna hetzelfde (BKR). Ik heb gewoon een prettiger gevoel bij dat wat ik rij betaald is.
Daniel_Elessar schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:22:
Nu maar hopen dat Volvo snel komt met die XC40 volledig elektrische en dan de V60 uitbrengt volledig elektrisch.
Dat is wel waar ik op zit te wachten, een elektrische stationwagon. Zeker met kinderen in aantocht zijn dat toch wel praktische auto’s.
Yes, hier zit ik op de te wachten. Niet per se Volvo, maar iets dergelijks. Tweedehands, 100-150k op de teller, 3-4 jaar oud voor een schappelijke prijs en ik ben de eerste die hem haalt.
kdeboois schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:42:
[...]

Dan zou ik de Kia e-Niro eens gaan bekijken. Kwa binnenruimte en comfort behoorlijk vergelijkbaar.
Nou daar kijk ik inderdaad wel met een schuin oog naar om te zien wat die straks 2e hands gaan doen. Maar zoals @Deveon aangeeft, wel iets krapper. Maar dat zijn echt wel consessies die ik zou overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:48:
De XC60 is wel even een maatje groter dan de Niro hoor. Je kan hem beter vergelijken met de XC40.
Ik heb het specifiek over de binnenmaat 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
[...]

Ok mijn use case: ik werk als auditor in de noordelijke provincies, en bezoek per dag 3 a 4 bedrijven, en leg daarbij regelmatig (1 a 2x per week) afstanden van ongeveer 300 - 400 km per dag af. Enkele uitgangspunten:

Ik ga even voorbij aan alle reacties die zijn gekomen ná bovenstaande post waarin je mij quote, ik zag al dat er allerlei andere zaken voorbij kwamen, daar wil mijn reactie niet door laten beinvloeden.

Ik zou, als je EV wilt rijden, adviseren een Opel Ampera-e te nemen. Die is niet zo schreeuwend duur als een Model S of X 100 , want alleen die twee modellen met die mega accu kunnen die afstanden op één lading af. ( De Jaguar iPace schijnt rete veel te verbruiken ).
Je schrijft dat het voorkomt dat je 300 à 400 km per dag rijdt, 1 à 2 keer per week. Dat is met een Ampera-e met zijn 60kWh accu nèt niet te doen. Dat betekend dat je dus op zo'n dag toch echt MOET laden.
Maar je moet waarschijnlijk ook lunchen, en je hebt waarschijnlijk ook een laptop van de zaak om verwerkingen te doen van die gedane audits. Je zult, als je op zo'n dag bijvoorbeeld 80 km moet bij laden om thuis te kunnen komen ongeveer 20 minuten aan de snellader staan.
Bij je klanten niet kunnen laden is natuurlijk ruk. Het zullen verschillende klanten zijn, je komt nooit vaak bij dezelfde klant en je hebt géén invloed op de laadinfrastructuur.

Maar je weet waarschijnlijk wèl waar je 's ochtend en 's middags moet zijn. Je kunt je ritten dus vooraf bekijken; waar zijn de snelladers, waar kan je lunchen.
Op een werkdag van 8 uur, en 400 km rijden, zou je, bij een gemiddelde snelheid van 100km/h alsnog minimaal 4 uur stil staan bij je klant. Kan je aan het eind van zo'n dag dan ook maar 4 uur schrijven,. of is de reistijd onderdeel van je werk? Nee, de reistijd is toch hopelijk onderdeel van je werkdag?

Niet dat ik goed praat dat je zult MOETEN laden, nee, maar als je wilt, is er een weg. Maar je moet consessies doen, zoals bij elke klant vragen of je kunt laden, óók als het niet perse nodig is, en misschien wel 2 keer per week tijdens je werkdag aan de snellader.
- Dan moeten er voldoende snelladers zijn ( weet niet of dat in jouw regio al het geval is)
- Dan moet je wel iets te doen hebben tijdens het wachten (iets nuttigs, voor je werk, declareerbaar)
- Dan moet je wel pro-actief je ritten plannen en je bewust willen zijn van al je verplaatsingen

Dus @renegrunn, ja ik begrijp: het is écht een switch ten opzichte van huidige auto. Waarschijnlijk een diesel met een bereik van circa 1200 km, waarmee je maar één keer per week naar de pomp hoeft, buiten werktijd, en je kunt lekker doorrijden, hoeft niet op verbruik te letten, en je hoeft ook niets aan de klant te vragen of uit te leggen. De makkelijke, comfortabele weg.

Toch: Onmogelijk is het niet. De randvoorwaarden kunnen beter. Moeten beter. Dat snap ik. Voor jou is er in deze situatie nòg geen ècht lekker werkbaar alternatief.

Maar denk het eens andersom: 2 keer per week 400 km rijden om 3 à 4 bedrijven per dag te auditten: Vind je dàt dan wel leuk? Je bent het nu gewend, maar als je kon kiezen, zou het dan niet veel fijner zijn als die klanten gewoon alle drie in dezelfde straat zouden zitten. Persoonlijk lijkt het mij niet fijn om zoveel kilometers per dag te maken, week in week uit...

*Als alternatief, als je niet nieuw kunt/wilt kopen: Een Zoe met grote accu en snellaadmogelijkheid: bij agrarische bedrijven stikt het van de 3 fase aansluitingen: kan je bij iedere klant snelladen, hoef je geen nieuwe auto te kopen, en is de aanschafprijs ook het probleem niet.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:16
Ik begrijp de bezwaren van @renegrunn heel goed. EV's zijn tot nu toe alleen voor enthousiastelingen en early-adopters geweest. Ze staan op het punt om door te breken voor de massa. Dat daar wat weerstand tegenkomt lijkt me logisch, vooral als je nog nooit hebt ervaren hoe het is om in een EV te rijden.
Range-anxiety is echt een groot probleem bij mensen die alleen maar ICE zijn gewend, de aanschafkosten zijn daadwerkelijk hoger en een barrière voor nieuwe aankopen. Daar moeten we niet omheen praten en gewoon erkennen als nadelen van de huidige stand van zaken rond EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
renegrunn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:02:
[...]
Nou dit is inderdaad precies waar jij en ik van mening verschillen. Noem mij ouderwets, maar ik heb nog nooit een auto aangeschaft als investering of hier een lening voor afgesloten. Private lease is voor mij bijna hetzelfde (BKR). Ik heb gewoon een prettiger gevoel bij dat wat ik rij betaald is.
Ik begrijp het wel, ik heb het ook zo van mijn ouders geleerd. Dat wil nog niet zeggen dat het objectief ook de beste afweging is, vandaar dat hij mijn inziens ook ter discussie moet kunnen staan.

Stel een extreem voorbeeld waar iemand een televisie zou huren voor €100,-/maand en geen geld zou hebben voor aanschaf dan zou ik diegene ook aanraden hem op afbetaling bij de Wehkamp te kopen (in werkelijkheid zou ik aanraden een paar maanden zonder te doen en hem dan aan te schaffen maar het gaat om het punt).

Het is niet zwart-wit, lenen is niet per definitie slecht. Denk je dit volledig uit kom je uiteindelijk tot de conclusie dat aanschafprijs dus inderdaad niet zo heel relevant is.

Nog een vraagje voor jou, jij gaf €25k als budget en een Volvo XC60 D4 2013 als huidige auto, is dat ook daadwerkelijk de aanschafwaarde of zat daar nog een inruilcomponent bij?

(ik wil namelijk op een later moment nog wel even een berekening maken)
Verwijderd schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:33:
[...]

Alles wat je hier kunt lezen (ongeacht van wie) is zijn/haar mening. Dat benadrukken is zinloos en dient alleen escalatie van de discussie.
Heb je gelijk in is ook flauw van me (komt ook omdat mij vlak daarvoor hetzelfde verteld werd maar was door een ander). Na dat toegegeven te hebben mag ik dan hopelijk jou ook de feedback geven dat ik jouw stellige manier van posten (als waarheid) en totaal niet openstaan voor welke andere visie dan ook als extreem storend ervaar. Je haalt daarmee ook echt het slechtste in mij naar boven.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 08-01-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@renegrunn
Natuurlijk valt me gevoel niet te discussiëren, maar hoe denk je dan over het kopen van een huis of een "gratis" telefoon bij een abonnement? Die twee zijn namelijk wel maatschappelijk geaccepteerd, maar bij auto's is het opeens taboe. Dat terwijl het op de zakelijk markt wél de norm is, omdat "leasen" misschien onderaan de streep duurder is, maar de meeste organisatie meer kunnen verdienen door het vermogen aan andere zaken te besteden.

@kdeboois De XC60 is ook van binnen ook groter dan de Niro. specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:20:

@kdeboois De XC60 is ook van binnen ook groter als de Niro. specs
Onzin. D4 uit 2013 staat er.

Kia e-Niro is IMHO een ruimte wonder in zijn klasse. Ik ben niet alleen.

[ Voor 14% gewijzigd door kdeboois op 08-01-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:28:
[...]

Onzin. D4 uit 2013 staat er.

Kia e-Niro is IMHO een ruimte wonder in zijn klasse. Ik ben niet alleen.
Onzin? Dat kan wel iets vriendelijker hé. Helemaal aangezien de XC60 uit 2013 nog steeds op elk front groter is, echter ben ik het met je eens dat het gelijkwaardige keuze is. De Niro is toch wel écht een game-changer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:38:
[...]

Onzin? Dat kan wel iets vriendelijker hé. Helemaal aangezien de XC60 uit 2013 nog steeds op elk front groter is, echter ben ik het met je eens dat het gelijkwaardige keuze is. De Niro is toch wel écht een game-changer.
:) Je had de verkeerde auto & noemde ik het "behoorlijk vergelijkbaar". Niet groter >:)

De emotie kwam bij mij uit een ervaring met de PHEV V60. Die is bijna kleiner dan een Polo kwa baggageruimte :) maar dat was meer een gevoel, die heb ik niet opgezocht.

[ Voor 4% gewijzigd door kdeboois op 08-01-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Dank voor je uitgebreide reactie. Uiteraard, ik ken vantevoren mijn planning en weet welke route ik ga afleggen. Even voor jouw beeld, met agrarisch bedoel ik niet direct dat ik bij boeren bedrijven kom, maar bij de toeleveranciers hiervan.

Tuurlijk 'alles' is mogelijk, maar als ik naar mijn huidige dagelijks invulling kijk is het verre van praktisch voor mij om in een een EV met een bereik van 100-150km te rijden. Rond de 300-400km wordt het al veel beter, en zou het wellicht prima kunnen. Maar laat nou net die auto’s nog te duur zijn voor mij :)
assje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Nog een vraagje voor jou, jij gaf €25k als budget en een Volvo XC60 D4 2013 als huidige auto, is dat ook daadwerkelijk de aanschafwaarde of zat daar nog een inruilcomponent bij?

(ik wil namelijk op een later moment nog wel even een berekening maken)
Auto kostte mij vorige jaar iets van 27k, betaald 15k na inruil vorige auto. En ik hoopte dit ook ongeveer kwijt te zijn aan mijn volgende auto. Maar gezien de prijzen van vergelijkbare auto’s als mijn huidige als een malle kelderen, vermoed ik dat ik wel meer zal moeten bijleggen.

Joh, doe niet teveel moeite, ik weet ook wel dat ik onderaan de streep uiteindelijk goedkoper uit bent. Maar dank voor het aanbod.
Deveon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:20:
@renegrunn
Natuurlijk valt me gevoel niet te discussiëren, maar hoe denk je dan over het kopen van een huis of een "gratis" telefoon bij een abonnement? D
Ik heb inderdaad een hypotheek. Vér onder het maximale van wat ik kan lenen (iets van 45%), en heb ruim ingelegd. Telefoon koop ik altijd, heb enkel een sim-only voor jouw beeld.

Kijk, los van wel of niet lenen. Het is maar een auto waar we het over hebben, en daar heb ik een bedrag X voor over (welke volgens mij al heel behoorlijk is). En dan kijk ik heel simpel wat ik voor dat bedrag kan krijgen.
japie06 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:16:
Ik begrijp de bezwaren van @renegrunn heel goed. EV's zijn tot nu toe alleen voor enthousiastelingen en early-adopters geweest. Ze staan op het punt om door te breken voor de massa. Dat daar wat weerstand tegenkomt lijkt me logisch, vooral als je nog nooit hebt ervaren hoe het is om in een EV te rijden.
Als ik voor mezelf spreek, het is niet zo dat ik weerstand voel, maar kijk gewoon naar auto’s zoals ik altijd heb gedaan. Wat kost ‘ie’ en wat kan ik er mee :) En inderdaad, ik ben geen early adaptor, en kijk de kat eerst even uit de boom.
Maar aan deze groep wel mijn dank, wat zij creëren die markt waar ik op hoop wellicht. En aan de andere kant zijn de huidige EV rijders mensen zoals ik ook weer nodig. Als er vandaag iemand in zijn handen klapt, en iedereen heeft morgen een EV, dan hebben we weer een ander probleem :+

Overigens, blijft wel een mooi topic dit. En mocht er iemand zijn die zich het afvroeg, ik heb nog vakantie deze week ;)

Edit: nog even meer gelezen over de Kia e-Niro, en dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Als deze nou over 2 jaar onder de 30k duikt, zou ik er vast naar gaan kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door renegrunn op 08-01-2019 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
renegrunn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:54:
[...]
Kijk, los van wel of niet lenen. Het is maar een auto waar we het over hebben, en daar heb ik een bedrag X voor over (welke volgens mij al heel behoorlijk is). En dan kijk ik heel simpel wat ik voor dat bedrag kan krijgen.
Niet bedoeld om te blijven drammen maar als je "dat bedrag x" nou eens op basis van maandlasten zou doen dan doe je dus precies wat ik voorstel, en dan kunnen we een inhoudelijke discussie hebben.

Dan kan je werken aan de vergelijking (voorbeeld):
Volvo XC60 D4: €1.200/maand -> €0,21/km
Kia Niro EV: €1.000*/maand ->€0,18/km

Op basis van deze vergelijking kan je dan beoordelen of het je waard is €25k extra aanschafwaarde te overwegen waarvoor mogelijk financiering nodig is en principes op de helling moeten.

Je geeft aan dat je je hypotheek versneld aflost, heel goed. Echter met bovenstaande rekenmethode wordt het opeens interessant dit opnieuw te overwegen. Stel dat jij morgen beslist €25k extra af te lossen op je hypotheek (waarop je netto bijvoorbeeld 2% rente hebt) dan bespaart dat je €500/jaar. Echter, steek je diezelfde €25k in een duurdere auto dan bespaart dat je €2.400/jaar (bijna 10%).

Nu is het maar een voorbeeld en is alles uit de losse pols aangenomen. Het gaat me er alleen om duidelijk te maken waarom ik zo hamer op TCO in plaats van aanschafwaarde. Met deze manier van rekenen reduceer je het risico op onbedoeld onhandige financiële beslissingen enorm.

Maandlasten zouden leidend moeten zijn in de keuze, dat is geen mening maar een objectief feit!

*dit moet dan uiteraard inclusief kosten financiering zijn!

@renegrunn
Speel anders eens met de tool van @databeestje: http://iserv.nl/files/pic...wbpi=111&aspi=25&ohpi=400

Geen idee of mijn getallen kloppen maar geeft zo een verschil van €2.500/jaar waar dan alleen rentederving nog vanaf moet (€23k*0,045=€1.035).

Mijn vermoeden is dat EV's qua afschrijving meer te lijden krijgen van leeftijd van van kilometers. Als je met jouw kilometrage (55kkm/jaar) uit kan met een EV (qua laden en range) heb je dus zo'n beetje de optimale case wat mij betreft.

Deze vergelijking is dan op basis van 4 jaar, als je eerlijk wil vergelijken zou je omdat je normaal een 2e hands koopt uit kunnen gaan van 8 jaar (en vergelijken met 2x aanschaf voor 4 jaar).

Nu heb ik mijn zegje gedaan en zal ik je verder met rust laten :+

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 08-01-2019 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Eerst maar eens kijken wat er de komende 2 jaar met de prijzen van gebruikte Tesla's gebeurt (zie hebben trouwens ook bereik genoeg).
Niro kon daar weleens boven blijven (net als bij luxe ICEs die sneller dalen dan de middenklasse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BarryH schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:25:
Eerst maar eens kijken wat er de komende 2 jaar met de prijzen van gebruikte Tesla's gebeurt (zie hebben trouwens ook bereik genoeg).
Die gaan dalen ..hehe :)
Bij Tesla moet je naar de onderhoudskosten kijken niet naar de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Niro kon daar weleens boven blijven (net als bij luxe ICEs die sneller dalen dan de middenklasse)
Ik weet niet of ik een Tesla als occasion aan zou durven. Ioniq/Kona/Niro heb ik persoonlijk veel vertrouwen in de restwaarde, meer nog dan de Leaf.

Als ik in een situatie zou komen waar mijn huidige Leaf niet zou voldoen zou ik zeker de Ioniq of zonodig Kona/Niro overwegen.

Nu blijf ik rustig afwachten voor occasions of een subsidie die ik niet kan laten liggen :P Zo lang het niet noodzakelijk is vertik ik het de hoofdprijs aan afschrijving te betalen (ik heb altijd gezegd dat ik nooit een nieuwe auto zou kopen).

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 08-01-2019 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
renegrunn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:02:

Yes, hier zit ik op de te wachten. Niet per se Volvo, maar iets dergelijks. Tweedehands, 100-150k op de teller, 3-4 jaar oud voor een schappelijke prijs en ik ben de eerste die hem haalt.
Renault mag ook met een stationwagon komen, die hebben er genoeg in het gamma zoals de Megane sport tourer. Maar ik ben altijd wel fan van Volvo geweest, zeker van hun nieuwe modellen.
Daar is het nog altijd best stil terwijl ze zeggen in 2024 geen verbrandingsmotoren meer te gebruiken, als ik dat goed gelezen heb tenminste. Of was het geen puur verbrandingsmotor, maar enkel hybride of volledig elektrisch. Hoe dan ook, buiten ene paar hybrides is het er stil. Natuurlijk zou de XC40 volledig elektrisch moeten komen dit jaar? Dat is zo ie zo een succesvolle auto. Als ze die kunnen leveren met 64kWh batterij aan een scherpe prijs zou ik toch eerder neigen naar die dan een Kona of e-niro. Maar dat is dan natuurlijk persoonlijk. En dat gaat het worden zoals het nu is met gewone auto's. Je koopt wat je kunt betalen en naar je gebruiksprofiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Mooie tool, dank voor de tip. Het is inderdaad een forse besparing, dus daar zal het niet aan liggen. Voorlopig rij ik nog even met mijn huidige auto, heb hem ook net iets meer dan een jaar dus om hem nu alweer weg te doen is ook niet heel duurzaam ;)

Ik ben in ieder geval aan het denken gezet. Wie weet meld ik mij over 2-3 jaar weer met een tweedehandsje hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Daniel_Elessar schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Renault mag ook met een stationwagon komen, die hebben er genoeg in het gamma zoals de Megane sport tourer. Maar ik ben altijd wel fan van Volvo geweest, zeker van hun nieuwe modellen.
Daar is het nog altijd best stil terwijl ze zeggen in 2024 geen verbrandingsmotoren meer te gebruiken, als ik dat goed gelezen heb tenminste. Of was het geen puur verbrandingsmotor, maar enkel hybride of volledig elektrisch. Hoe dan ook, buiten ene paar hybrides is het er stil. Natuurlijk zou de XC40 volledig elektrisch moeten komen dit jaar? Dat is zo ie zo een succesvolle auto. Als ze die kunnen leveren met 64kWh batterij aan een scherpe prijs zou ik toch eerder neigen naar die dan een Kona of e-niro. Maar dat is dan natuurlijk persoonlijk. En dat gaat het worden zoals het nu is met gewone auto's. Je koopt wat je kunt betalen en naar je gebruiksprofiel.
Deze gezien?

http://www.thedrive.com/n...ange-report?iid=sr-link10

[ Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 08-01-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
niet echt een betrouwbare auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

JayPe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Ik ga even voorbij aan alle reacties die zijn gekomen ná bovenstaande post waarin je mij quote, ik zag al dat er allerlei andere zaken voorbij kwamen, daar wil mijn reactie niet door laten beinvloeden.

Ik zou, als je EV wilt rijden, adviseren een Opel Ampera-e te nemen. Die is niet zo schreeuwend duur als een Model S of X 100 , want alleen die twee modellen met die mega accu kunnen die afstanden op één lading af. ( De Jaguar iPace schijnt rete veel te verbruiken ).
Je schrijft dat het voorkomt dat je 300 à 400 km per dag rijdt, 1 à 2 keer per week. Dat is met een Ampera-e met zijn 60kWh accu nèt niet te doen. Dat betekend dat je dus op zo'n dag toch echt MOET laden.
Ik zou uitkijken met de Ampera-E. PSA Citroen is opgeschoopt dat model en heeft de prijs flink omhoog geschopt, in de hoop dat iedereen ervan af ziet. Willen het model zo snel mogelijk uit de handel hebben, maar in overeenkomst stond dat ze er nog minimaal iets voor moesten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
nannoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:27:
[...]

Ik zou uitkijken met de Ampera-E. PSA Citroen is opgeschoopt dat model en heeft de prijs flink omhoog geschopt, in de hoop dat iedereen ervan af ziet. Willen het model zo snel mogelijk uit de handel hebben, maar in overeenkomst stond dat ze er nog minimaal iets voor moesten doen.
Buiten dat is het invergelijking met een Nissan Leaf, Hyundai of Kia EV gewoon geen fijne auto. Stoelen zijn te klein en dashboard is uniek maar naar mijn smaak uniek de verkeerde kant op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Ja daar ben ik van op de hoogte. Mooie auto en een mooi idee om dat eerst onder de Polestar naam te doen. Als ik me niet vergis komt eerst deze uit en daarna de elektrische versie van de XC40. Die zal waarschijnlijk ongeveer hetzelfde doen kwa range en inboeten op acceleratie? Gewoon een goede comfortable auto die de normale sprintjes goed doet 0/20 naar 50 en 50-70 en dat 50/70 naar 100kmh vind ik persoonlijk het meest belangrijk. Dat je wat power hebt voor invoegen van snelweg ook al is het een korte oprit, iets waar ze hier in België soms wel goed in zijn. Een u-bocht waar met 50kmh doorheen gaan als snel ervaart wordt en dan een korte oprit.

Voor mij zou 400 echte km/h met dat echte snelladen meer dan genoeg zijn, ook voor op vakantie. Daar doen we meestal maar een 700-800km per dag. Abergavenny is maar net 600 km rijden van hier en aan de grens van het mooie Brecon Beacon national park. Ideale vakantie spot voor wandelaars en als je iets wilt doen.

Bij de Eurotunnel zijn er laadpunten voorzien, helaas op de ferry's nog niet. Al dacht ik dat niet P&O maar de andere wél een of twee laadplaatsen heeft op hun ferry maar eerst komen eerst gebruiken. Jammer want je zit toch een paar uur op die boot en als je dan daarna nog eens moet stoppen om te laden in plaats van met 80% of meer van die boot te komen zou fantastisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29
Sowieso blijven de prijzen van tweedehands Tesla's nog hoog door de bijtellingregels. Ik ben ook erg benieuwd wat de prijzen daarna gaan doen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:37:
[...]

Sowieso blijven de prijzen van tweedehands Tesla's nog hoog door de bijtellingregels. Ik ben ook erg benieuwd wat de prijzen daarna gaan doen.
Voor de 2013 Model S mag je in 2019 gewoon 25%(!) bijtelling aftikken hoor. Echter met 2 ton op de teller kosten ze vaak nog steeds 35-40k.

Edit:

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 08-01-2019 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ik dacht 25%-18% voor de eerste 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Model Y: als die iets onder de model 3 prijs zit, wordt dat een dikke hit ! (model 3 hebben we laten gaan, gewoon te duur voor wat die biedt en vind hem echt spuug lelijk). Model Y gaan we gewoon ook reserveren.

Maar tegen die tijd zijn er stuk meer modellen beschikbaar. Nu is het eigenlijk nog heel beperkt en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Lijkt me stug dat die onder de Model 3 komt, want dan verkoopt de 3 niet meer. Standaard 4wd maakt hem wel erg scherp geprijsd aangezien ze de base Model 3 de komende 6 maanden nog niet kunnen maken en de Y een grotere auto wordt en verwacht wordt in 2020.
BarryH schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:40:
Ik dacht 25%-18% voor de eerste 50k.
De korting geld voor 60 maanden en wordt niet herberekent na die tijd.

[ Voor 30% gewijzigd door Deveon op 08-01-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden. Nissan Leaf Tekna 30 kWh - Verkoopprijs: € 12.950,-
https://www.autoscout24.n...ba-5956-e053-e350040a3f21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-10 21:19
Die zag ik daar straks ook op Marktplaats.
Wel 182k op de teller, en mist 2 sreepjes van z'n batterij health (dat zijn die streepjes toch?)
Is dit nou een goede koop? (Oprechte vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@tomas123
Jouw advertentie? Er is niet eens de moeite genomen de foto's correct neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Deveon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:44:
Lijkt me stug dat die onder de Model 3 komt, want dan verkoopt de 3 niet meer. Standaard 4wd maakt hem wel erg scherp geprijsd aangezien ze de base Model 3 de komende 6 maanden nog niet kunnen maken en de Y een grotere auto wordt en verwacht wordt in 2020.

[...]

Volgens vereniging zakelijke rijders:
https://www.vzr.nl/bijtelling-ritregistratie/bijtelling-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
Verwijderd schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:06:
@tomas123
Jouw advertentie? Er is niet eens de moeite genomen de foto's correct neer te zetten.
Nee, prijs viel me op. Wellicht interessant voor iemand hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
Deveon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:44:

[...]

Volgensmij klopt wat barryh zegt wel. Destijds 25% korting van 25 > 0. Nu krijgen ev 18% korting , 22 > 4. Dus krijg je nu 18% korting over de ‘normale’ bijtelling dus 25-18=7%. Het enigste is dat het niet voor 5 jaar vaststaat en dus ieder moment gewijzigd kan worden

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Gisteren en vandaag ben ik weer bezig geweest met hele leuke features voor m'n Leaf (en die van alle toekomstige muxsan-klanten :) ):

- Het is me gelukt om maximale regeneratie altijd aan te zetten, ook als de accu vol zit, ook als de accu koud is. De Nissan Leaf, met name de oudste generatie, heeft in dit weer echt waardeloze regenerati. Pas als de accu halfvol of leger is kun je enigszins lekker remmen op de elektromotor. En op de snelweg loopt de regeneratie ook terug naar niks. Dat is (voor mij) nu eindelijk verleden tijd :D Overal en altijd met 30kW remmen :)
- Ik heb de snellaad-snelheid bij lage temperatuur sterk verhoogd. Hij blijft tot ~65% op volle snelheid (~43kW) laden, en zakt daarna pas af. Meer vergelijkbaar met de 30kWh dan de oude 24 dus (klik voor laadgrafiek van fastned ter illustratie)

En nog steeds warmt de accu lang niet zo sterk op als bij de 40kWh.

Dit zijn features waar ik al weken mee aan het pielen ben en die ik ook wil laten testen door de eerste klanten, dus ik ben superblij dat ik het voor elkaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
mux schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:10:
Gisteren en vandaag ben ik weer bezig geweest met hele leuke features voor m'n Leaf (en die van alle toekomstige muxsan-klanten :) ):

- Het is me gelukt om maximale regeneratie altijd aan te zetten, ook als de accu vol zit, ook als de accu koud is. De Nissan Leaf, met name de oudste generatie, heeft in dit weer echt waardeloze regenerati. Pas als de accu halfvol of leger is kun je enigszins lekker remmen op de elektromotor. En op de snelweg loopt de regeneratie ook terug naar niks. Dat is (voor mij) nu eindelijk verleden tijd :D Overal en altijd met 30kW remmen :)
- Ik heb de snellaad-snelheid bij lage temperatuur sterk verhoogd. Hij blijft tot ~65% op volle snelheid (~43kW) laden, en zakt daarna pas af. Meer vergelijkbaar met de 30kWh dan de oude 24 dus (klik voor laadgrafiek van fastned ter illustratie)

Dit zijn features waar ik al weken mee aan het pielen ben en die ik ook wil laten testen door de eerste klanten, dus ik ben superblij dat ik het voor elkaar heb.
Gaaf man! Erg leuk om te horen dat je er zó diep in duikt :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

assje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:34:
[...]

Ik weet niet of ik een Tesla als occasion aan zou durven. Ioniq/Kona/Niro heb ik persoonlijk veel vertrouwen in de restwaarde, meer nog dan de Leaf.

Als ik in een situatie zou komen waar mijn huidige Leaf niet zou voldoen zou ik zeker de Ioniq of zonodig Kona/Niro overwegen.

Nu blijf ik rustig afwachten voor occasions of een subsidie die ik niet kan laten liggen :P Zo lang het niet noodzakelijk is vertik ik het de hoofdprijs aan afschrijving te betalen (ik heb altijd gezegd dat ik nooit een nieuwe auto zou kopen).
Iedereen is altijd lyrisch over de leaf als het op betrouwbaarheid aankomt echter is het BMS erg basic en lees ik toch regelmatig verhalen over forse (accu) degradatie. Ben benieuwd naar de accu degradatie van de Leaf 2.0 met #rapidgate en de laatste update waar nissan hogere accutemperaturen toelaat voor een verbeterde laadsnelheid. Dan doen de Koreanen dat een stuk beter.

Als particulier zou ik niet zo snel aan een leaf beginnen.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 08-01-2019 20:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
ImaPseudonym schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:05:
Die zag ik daar straks ook op Marktplaats.
Wel 182k op de teller, en mist 2 sreepjes van z'n batterij health (dat zijn die streepjes toch?)
Is dit nou een goede koop? (Oprechte vraag)
Lijkt me goedkoop, zelfs een 24kwh Leaf Tekna uit 2013 gaat nog niet voor die prijs (met nog 18kwh resterend).

Met 90kkm/jaar zal het wel een taxi geweest zijn. Geen idee hoe nadelig dat verder is.
revolution-nl schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Iedereen is altijd lyrisch over de leaf als het op betrouwbaarheid aankomt echter is het BMS erg basic en lees ik toch regelmatig verhalen over forse (accu) degradatie. Ben benieuwd naar de accu degradatie van de Leaf 2.0 met #rapidgate en de laatste update waar nissan hogere accutemperaturen toelaat voor een verbeterde laadsnelheid. Dan doen de Koreanen dat een stuk beter.

Als particulier zou ik niet zo snel aan een leaf beginnen.
Eens, voor mij ook een van de argumenten om te overwegen op termijn toch voor een Ioniq te gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 08-01-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zelfs de Leaf 60kWh schijnt alleen maar geforceerde luchtkoeling te hebben, het is te hopen dat dit beter werkt als in de e-NV200
Despite the Nissan e-NV200’s more advanced battery pack, Nyland tells us it’s still impacted by “Rapidgate.” However, it’s not as evident as it is in the LEAF. His tests revealed a fast charging speed as low as 25 kW. Nyland’s most interesting observation was that the car doesn’t actually use its active cooling system on a regular basis, but only under certain conditions. He believes it doesn’t kick in while driving. Even when the car was hot and parked, there was no active TMS. The only time the system was engaged was when the car was plugged in and turned on.
Onbegrijpelijk dat er zo weinig aandacht lijkt te zijn voor zo'n belangrijk onderdeel 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 08-01-2019 20:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
Vraag aan de elektrische zaken lease rijders. Hoe doen jullie het als je thuis laadt en de stroom wil declareren?

Niet iedereen wil een aparte aansluiting of kan dit thuis regelen. En voor onderweg een tankpas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wackmack schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:17:
Vraag aan de elektrische zaken lease rijders. Hoe doen jullie het als je thuis laadt en de stroom wil declareren?

Niet iedereen wil een aparte aansluiting of kan dit thuis regelen. En voor onderweg een tankpas?
Aparte aansluiting is nergens voor nodig. Je hebt een geijkte kWh meter nodig die meet hoeveel er geladen is, of een laadpaal die net als een openbare paal met RFID pas werkt. In het laatste geval krijg je de stroomkosten automatisch vergoed vanuit de laadpaalaanbieder (die dan weer je werkgever/LM factureert), ook bij gebruik door gasten. En voor onderweg een laadpas is gebruikelijk vermoed ik.

Zie ook [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-01-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Wackmack schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:17:

Toevallig vorige week aan een electricien gevraagd, als je het op een vast stopcontact gebruikt kun je een aparte kwh meter laten installeren. Die kun je dan eind van het jaar aflezen en omrekenen naar euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri055
@revolution-nl De Leaf krijgt een batterij van LG-chem. Dat bedrijf levert ook aan bijvoorbeeld Hyundai. De Ioniq en Kona zijn ook luchtgekoeld. Zonder problemen. Dus ik voorzie voor alsnog geen problemen met de Leaf tot het tegendeel bewezen is.

@Wackmack Ik krijg een thuislaadpunt van Eneco. En een laadpas. De pas gebruik ik ook op mijn eigen paal. Alle stroom die via die paal wordt afgenomen, of dat nou door mij is of een andere auto die op mijn terrein laadt, krijg ik door Eneco vergoed. Staat in mijn contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
henri055 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:27:
@revolution-nl De Leaf krijgt een batterij van LG-chem. Dat bedrijf levert ook aan bijvoorbeeld Hyundai. De Ioniq en Kona zijn ook luchtgekoeld. Zonder problemen. Dus ik voorzie voor alsnog geen problemen met de Leaf tot het tegendeel bewezen is.

...
Kona is watergekoeld, evenals de e-Niro. Ioniq durf ik zo niet te zeggen.
The battery modules sit above cooling plates that channel the same type of water and glycol mix that is used for cooling conventional gasoline engines except the heat emitted from batteries is not normally as intense.

Inside the 64 kWh pack there are three coolant sub-loops running through the five modules. One sub-loop runs through the driver-side floor module and one of the stacked modules. A second sub-loop runs though the passenger-side floor module and the other stacked module. The third sub-loop cools only the middle floor module.
https://electricrevs.com/...hermal-management-design/

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 09-01-2019 08:00 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:10
mux schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:10:

Kijk dat is nog eens goed werk! _/-\o_ Snel laden is wel echt iets waar de oude Leaf gewoon niet zo goed in is. Ik kreeg de laatste keer (bij deze temperaturen, of gewoon met mijn oude accu, dat weet ik niet zeker), maximaal 11 kW er in. Beetje zonde als je dan met een Maingau pas bij een Allego lader staat.

Zou dit nog invloed kunnen hebben op de levensduur van de accu? Of zijn die accu's al zo oud, dat het niet zoveel meer uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:59

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
haaibaa2 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:01:
[...]

Kijk dat is nog eens goed werk! _/-\o_ Snel laden is wel echt iets waar de oude Leaf gewoon niet zo goed in is.

Zou dit nog invloed kunnen hebben op de levensduur van de accu? Of zijn die accu's al zo oud, dat het niet zoveel meer uitmaakt?
Ik neem aan dat het vooral aanpassingen zijn voor de Muxsan range-extender aangepaste Leaf?
Dat het snelle snelladen dus mede mogelijk wordt gemaakt door de range-extender-accu, en dat het niet de originele accu is die ineens veel meer kW's pakt, maar vooral de bijgeplaatste, nieuwere accu's zijn die op hoog vermogen kunnen laden?

Ik vraag mij vooral af waar @mux de energie laat die met regeneratief remmen wordt opgewekt bij volle accu?

Spreek je dan (tijdelijk) de overcapaciteit aan? Of zet je automagisch de achterruitverwarming, stuurverwarming en 12v lader maximaal aan?

Bij normale remmen gaat de energie in warmte weg via de remschijven. Bij regeneratief remmen gaat de energie de accu in. Maar als de accu vol is,... Dan moet je de energie toch wegens anders heen wegfikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Ik neem aan dat het vooral aanpassingen zijn voor de Muxsan range-extender aangepaste Leaf?
Dat het snelle snelladen dus mede mogelijk wordt gemaakt door de range-extender-accu, en dat het niet de originele accu is die ineens veel meer kW's pakt, maar vooral de bijgeplaatste, nieuwere accu's zijn die op hoog vermogen kunnen laden?

Ik vraag mij vooral af waar @mux de energie laat die met regeneratief remmen wordt opgewekt bij volle accu?

Spreek je dan (tijdelijk) de overcapaciteit aan? Of zet je automagisch de achterruitverwarming, stuurverwarming en 12v lader maximaal aan?

Bij normale remmen gaat de energie in warmte weg via de remschijven. Bij regeneratief remmen gaat de energie de accu in. Maar als de accu vol is,... Dan moet je de energie toch wegens anders heen wegfikken?
Echt vol kan de accu natuurlijk niet zijn. De kinetische energie van de auto is natuurlijk al eerder uit de accu onttrokken. Tenzij je bovenop een berg aan de laadpaal hebt gehangen.

Alleen is de snelheid waarmee de accu's geladen worden als ze nog vrij vol zitten hoger dan Nissan's BMS wil toestaan.

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:09

Snow_King

Konijn is stoer!

CHAdeMO tot 100kW (piek), geen CCS danwel 3-fase AC laden in Europa zoals het er nu uit ziet.

Sorry Nissan, jullie hebben hier echt de plank mis geslagen. Zoiets lanceer je niet meer in 2019.

Een EV in Europa heeft naar mijn mening nodig:

- CCS snelladen met >100kW
- 3-fase AC 11kW minimaal
- >60kWh accu

De i-Pace, Kona, e-Niro hebben hier ook allen de plank mis geslagen. Het ontbreken van 3-fase AC laden is een grote beperking voor een EV met een grotere accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:16:
Nou, moet ik het dan maar even uitleggen?

Mux levert een anker mee, en de ankerketting is aangesloten op de accu. De bijrijder gooit dit uit het raam wanneer de auto bergafwaarts gaat en de functie hiervan is tweeledig:
a) remt de auto af
b) laat energie wegvloeien naar aarde

:+
revolution-nl schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:39:
Iedereen is altijd lyrisch over de leaf als het op betrouwbaarheid aankomt echter is het BMS erg basic en lees ik toch regelmatig verhalen over forse (accu) degradatie. Ben benieuwd naar de accu degradatie van de Leaf 2.0 met #rapidgate
Inderdaad.

Punt is: ik denk dat je hier zelden of pas na lange tijd tegen aan loopt. Dus bijv. bij rapidgate: als je op vakantie gaat, of een onverwacht lange rit moet maken, waarbij 1x fastcharging onvoldoende is. Probleem is natuurlijk dat het op zo'n moment een heel onaangename verrassing is. En dit is precies 1 van de reden dat de Leaf ook voor mij niet op de 1e plek zou staan.

[ Voor 43% gewijzigd door TucanoItaly op 09-01-2019 09:53 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-10 17:00
TucanoItaly schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Punt is: ik denk dat je hier zelden of pas na lange tijd tegen aan loopt. Dus bijv. bij rapidgate: als je op vakantie gaat, of een onverwacht lange rit moet maken, waarbij 1x fastcharging onvoldoende is. Probleem is natuurlijk dat het op zo'n moment een heel onaangename verrassing is. En dit is precies 1 van de reden dat de Leaf ook voor mij niet op de 1e plek zou staan.
Rapidgate zou softwarematig 'opgelost' zijn door de laadsnelheid minder (snel) af te knijpen als de batterijtemperatuur oploopt. Pakt onder winterse omstandigheden goed uit. Ben benieuwd hoe het in de zomer uitpakt bij een lange warme vakantierit.

https://www.youtube.com/watch?v=lJMJNEbPfAY

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:44:
[...]

CHAdeMO tot 100kW (piek), geen CCS danwel 3-fase AC laden in Europa zoals het er nu uit ziet.

Sorry Nissan, jullie hebben hier echt de plank mis geslagen. Zoiets lanceer je niet meer in 2019.

Een EV in Europa heeft naar mijn mening nodig:

- CCS snelladen met >100kW
- 3-fase AC 11kW minimaal
- >60kWh accu

De i-Pace, Kona, e-Niro hebben hier ook allen de plank mis geslagen. Het ontbreken van 3-fase AC laden is een grote beperking voor een EV met een grotere accu.
Als gaat en staat bij de prijs. Ik denk dat een B-segment EV van 20k met 1 fase laden, 50 KW snelladen en 30 kWh accu ook zeer goed zal verkopen hoor. Daarnaast is 1 fase best te doen zo lang de auto zelf maar efficient is zoals de Ioniq en Kona. Hoe veel rijden 's avonds de accu leeg en heb je de volgende ochtend een volle nodig?

Bij de i-Pace hebben ze de plank mis geslagen door een inefficient auto te maken die niet snel kan laden. Bij Audi hebben ze dat met de E-Tron het verbruik wel gecompenseerd met 150 KW laden tot 80% én 3 fase laden, dan is het alleen duurder in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Snow_King schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:44:
[...]
Ja die hebben inderdaad de plank volledig mis geslagen. Iedereen laat die auto's ook links liggen. Worden nauwelijks verkocht. :+

Wat betreft de CCS plug heb je gelijk, maar 1-fase laden is toch echt prima en voldoende in NL, zelfs met de i-Pace.

Als je nu echt heel vaak volledig leeg aankomt en jezelf geen rust gunt en weer snel weg moet naar weer een +300 km locatie dan investeer je gewoon in een kleine DC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Helemaal eens dat 1-fase laden geen probleem hoeft te zijn. Wat eerder een probleem is, is het zeer beperkte aantal snelladers. Uitgezonderd Tesla, verwacht ik aankomende zomervakantie ruzies/teleurstellingen bij de laadpalen. Je kan leuk iets plannen in abetterrouteplanner, maar als je in plaats van 16 snelladers er steeds maar eentje hebt, heb je een aanzienlijk risico op bezette snelladers (of snelladers in storing). Het wordt allemaal wel beter (bv. Ionity) maar het gaat allemaal langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Waarom dan niet je vakantie zo plannen dat je van de reis ook een vakantie maakt ?

Vertrek met volle batterij en zet je tent op waar die leeg is. Laad een nacht op of 2 als het moet en ga verder. Mocht je wel een lege snellader treffen rij je een stukje verder. Geeft volgens mij zelfs een gevoel van vrijheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
knakworst schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:42:
Helemaal eens dat 1-fase laden geen probleem hoeft te zijn. Wat eerder een probleem is, is het zeer beperkte aantal snelladers. Uitgezonderd Tesla, verwacht ik aankomende zomervakantie ruzies/teleurstellingen bij de laadpalen. Je kan leuk iets plannen in abetterrouteplanner, maar als je in plaats van 16 snelladers er steeds maar eentje hebt, heb je een aanzienlijk risico op bezette snelladers (of snelladers in storing). Het wordt allemaal wel beter (bv. Ionity) maar het gaat allemaal langzaam.
Ik ben op 21/22 december naar oostenrijk gereden en de 29e weer terug. Dit waren volgens de ANWB "zwarte dagen".
Ik heb van de 22 laadstops 1 keer 10-15 minuten moeten wachten voor ik een vrije paal had.verder kon ik altijd gelijk terecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JayPe
kdeboois schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:48:
Waarom dan niet je vakantie zo plannen dat je van de reis ook een vakantie maakt ?

Vertrek met volle batterij en zet je tent op waar die leeg is. Laad een nacht op of 2 als het moet en ga verder. Mocht je wel een lege snellader treffen rij je een stukje verder. Geeft volgens mij zelfs een gevoel van vrijheid.
Eh,.. dan wordt 't voor mij wel erg vaak bivak opslaan in " Rundumhause"

Afgelopen jaar nog probleemloos NL -> ITALIË en vice versa gedaan. Beide ritten binnen 24 uur en niet één keer een op een snellader moeten wachten. We kunnen van " geluk " spreken dat Duitsland zo achterloopt met EV's, want ik telde er slechts enkelen gedurende de gehele rit.

Ben het niet met je eens dat de één fase lader van de iPace een succes is. Het is een misser. Zo'n grote accu die je overnacht niet vol krijgt is gewoon onslim. Ook als je kleine stukjes rijdt en dus niet elke dag de auto aan de paal hangt, is het gewoon wel zo prettig dat áls je dan stekkert, de auto ook de volgende ochtend gewoon vol is.

Dat ie goed verkoopt heeft niets met deze feature/misser te maken. Dat ligt vooral aan het gebrek aan alternatief aanbod.

Maar ach: zo leert de Jaguar rijder in ieder geval wel om veel en vaak te stekkeren 🔌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54
JayPe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:01:
[...]

Eh,.. dan wordt 't voor mij wel erg vaak bivak opslaan in " Rundumhause"

Afgelopen jaar nog probleemloos NL -> ITALIË en vice versa gedaan. Beide ritten binnen 24 uur en niet één keer een op een snellader moeten wachten. We kunnen van " geluk " spreken dat Duitsland zo achterloopt met EV's, want ik telde er slechts enkelen gedurende de gehele rit.

Ben het niet met je eens dat de één fase lader van de iPace een succes is. Het is een misser. Zo'n grote accu die je overnacht niet vol krijgt is gewoon onslim. Ook als je kleine stukjes rijdt en dus niet elke dag de auto aan de paal hangt, is het gewoon wel zo prettig dat áls je dan stekkert, de auto ook de volgende ochtend gewoon vol is.

Dat ie goed verkoopt heeft niets met deze feature/misser te maken. Dat ligt vooral aan het gebrek aan alternatief aanbod.

Maar ach: zo leert de Jaguar rijder in ieder geval wel om veel en vaak te stekkeren 🔌
Voor de I-Pace doelgroep is een DC lader dan ook een uitkomst dat valt qua prijs dan nog mee. Zeker als je die zakelijk in 1x aanvraagd. Je hebt ze al vanaf 4K.
Pagina: 1 ... 39 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.