Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JayPe schreef op maandag 31 december 2018 @ 20:12:
[...]

De weg in Groningen is langer dan in Rotterdam. Maar toch betalen we evenveel MRB. Prima toch. Per vierkante meter asfalt lopen de kosten misschien niet eens zoveel uit elkaar.

Nee. Kilometerheffing lijkt mij ook niets. En dat terwijl ik voor al mij auto's MRB betaal ( behalve m'n EV) en er toch slechts in één tegelijk kan rijden.
In Zuid Holland ligt volgens mij de meeste KM asfalt, en betaal je het meeste MRB.

Overigens vind ik MRB een goed systeem, want er moet IMHO een drempelbedrag zijn om de wegen te mogen gebruiken. Wegen zijn er namelijk alleen als ze nodig zijn. Als een weg weinig gebruikt wordt, kost hij gewoon meer per km. KM heffing werkt omgekeerd. Een drukke weg zal duurder zijn dan een rustige weg. Dit komt dus op neer dat de veel rijder de rustige wegen betaalt.

MRB op diesel verhogen om EV te subsidiëren lijkt me prima. PHEV als Ampera en i3 stimuleren lijkt me ook prima. Dus EV first + REX mag wel een andere categorie zijn dan een v60 diesel PHEV. Überhaupt diesel PHEV |:(

Enige nadeel van EV is dat als er 0 subsidie meer is dat het prijsverschil tussen zakelijk rijden en privé rijden enorm wordt, omdat zakelijk op electra bijna geen belasting wordt geheven. Lijkt me dat de overheid dat gat nog ergens mee moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
Pierz schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:50:
[...]

Ik vind de kilometerheffing een slecht idee. Je tuigt een enorm systeem op met bijbehorende kosten en waarvoor? Om de belastingen heel iets eerlijker te verdelen? Uitstoot van de auto kan je prima voor compenseren met accijns op de energiedrager. Het enige wat je iets eerlijker maakt is de MRB. Moet je daar al dat geld voor uitgeven en je privacy het raam uit gooien?

Oh en ik ga er van uit dat je weet hoe goed onze overheid is in het uitvoeren van dit soort mega projecten ;)
Het probleem is dat je moet zorgen dat EV's economisch aantrekkelijker zijn dan ICE's.
Nu zitten er enorme subsidies op zakelijke EV's. Op een lease EV zit nu maximaal €27.000 subsidie. En voor alle EV's ook dat je geen BPM en MRB betaalt.
En niks dat je tegen houdt om die EV na 5 jaar te exporteren naar een land waar ze veel duurder zijn.

Stroom goedkoper maken werkt niet. Stroom wordt namelijk vooral voor andere dingen gebruikt dan voor auto's. Brandstof duurder maken is leuk in Amsterdam. Maar een groot deel van Nederland gaat over de grens met een kofferbak vol jerrycans als het prijsverschil te groot wordt. Dan betaalt half Nederland ineens helemaal geen belasting meer (in NL) op brandstof.

Km-heffing is tot zover de enige oplossing om het gebruik van EV's te stimuleren in plaats van het kopen/leasen van een nieuwe.
Als je denkt dat je nog privacy hebt, moet je maar eens kijken hoe de wet met betrekking tot ANPR camera's er tegenwoordig bij staat. Hint: De politie mag die dingen onbeperkt langs de weg zetten en de gegevens bewaren en waar nodig delen.

Maar ik zou ook niet de 1e willen zijn met zo'n systeem. België heeft het nu een jaar verplicht voor vrachtwagens. Maar daar wordt fors geklaagd over kastjes die stuk gaan, waarna je een fikse boete krijgt als je blijft rijden. En een nieuw kastje krijgen duurt ruim een maand.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:19
Z___Z schreef op maandag 31 december 2018 @ 20:50:
[...]

In Zuid Holland ligt volgens mij de meeste KM asfalt, en betaal je het meeste MRB.

Overigens vind ik MRB een goed systeem, want er moet IMHO een drempelbedrag zijn om de wegen te mogen gebruiken. Wegen zijn er namelijk alleen als ze nodig zijn. Als een weg weinig gebruikt wordt, kost hij gewoon meer per km. KM heffing werkt omgekeerd. Een drukke weg zal duurder zijn dan een rustige weg. Dit komt dus op neer dat de veel rijder de rustige wegen betaalt.

MRB op diesel verhogen om EV te subsidiëren lijkt me prima. PHEV als Ampera en i3 stimuleren lijkt me ook prima. Dus EV first + REX mag wel een andere categorie zijn dan een v60 diesel PHEV. Überhaupt diesel PHEV |:(

Enige nadeel van EV is dat als er 0 subsidie meer is dat het prijsverschil tussen zakelijk rijden en privé rijden enorm wordt, omdat zakelijk op electra bijna geen belasting wordt geheven. Lijkt me dat de overheid dat gat nog ergens mee moet vullen.
In Zuid Holland wordt de weg intensief gebruikt en dus de weg naar verhouding duurde betaald (er rijden meer auto's die de MRB betalen). De weg in Noord Oost Groningen wordt minder gebruikt en dus is de weg per km misschien wel duurder.

Maar als we wegen aanleggen dáár waar ze nodig zijn, dan wordt deze dus relatief betaald door de gebruikers.

Ach. Rekeningrijden zie ik vooral als een manier om dat te bereiken dat nooit bereikt kàn worden: Files vermijden doordat het in de spits duurder is dan daarbuiten. Maar de school start overal km half 9. De bel gaat om 10 voor half. En dus rijdt ik net na dat tijdstip naar m'n werk om dáár net voor 9 aan te komen.
En haal ik de Kids op na 6 uur 's avonds.
En dat terwijl mijn werk in principe op elk tijdstip van de dag kan worden uitgevoerd. Maar voor contact met ambtenaren moet je toch echt ergens tussen 9 en 17 de telefoon ter hand nemen (en zeker niet rond lunchtijd bellen)
Oh wacht. Die is het EV topic ;-)

_/-\o_

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Ik had je hier graag nog het nodige weerwoord gegeven, maar je hebt gelijk: dit is het EV topic. :X

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
RocketKoen schreef op maandag 31 december 2018 @ 20:53:
[...]

Het probleem is dat je moet zorgen dat EV's economisch aantrekkelijker zijn dan ICE's.
Nu zitten er enorme subsidies op zakelijke EV's. Op een lease EV zit nu maximaal €27.000 subsidie. En voor alle EV's ook dat je geen BPM en MRB betaalt.
En niks dat je tegen houdt om die EV na 5 jaar te exporteren naar een land waar ze veel duurder zijn.

Stroom goedkoper maken werkt niet. Stroom wordt namelijk vooral voor andere dingen gebruikt dan voor auto's. Brandstof duurder maken is leuk in Amsterdam. Maar een groot deel van Nederland gaat over de grens met een kofferbak vol jerrycans als het prijsverschil te groot wordt. Dan betaalt half Nederland ineens helemaal geen belasting meer (in NL) op brandstof.

Km-heffing is tot zover de enige oplossing om het gebruik van EV's te stimuleren in plaats van het kopen/leasen van een nieuwe.
Als je denkt dat je nog privacy hebt, moet je maar eens kijken hoe de wet met betrekking tot ANPR camera's er tegenwoordig bij staat. Hint: De politie mag die dingen onbeperkt langs de weg zetten en de gegevens bewaren en waar nodig delen.

Maar ik zou ook niet de 1e willen zijn met zo'n systeem. België heeft het nu een jaar verplicht voor vrachtwagens. Maar daar wordt fors geklaagd over kastjes die stuk gaan, waarna je een fikse boete krijgt als je blijft rijden. En een nieuw kastje krijgen duurt ruim een maand.
Grappig dat in sommigen hoofden het hebben van weinig privacy een reden kan zijn om dat laatste beetje ook maar in te leveren. Ik zie het meer als een reden om privacy terug te winnen.

Ik mis nog steeds hoe rekening rijden de EV verkoop moet stimuleren. EV rijden is al goedkoper namelijk. En de huidige middelen staan het prima toe om EV rijden goedkoper te maken dan fossiel rijden. Het is in dit topic inmiddels volgens mij de consensus dat de TCO van EV rijden lager ligt, alleen dat je een hoog instapbedrag moet kunnen/willen ophoesten. Wat gaat rekening rijden daaraan doen?

Blijft over de files inperken, maar dat heeft @JayPe al uitgelegd.

En nog een gelukkig nieuwjaar aan iedereen natuuurlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

RocketKoen schreef op maandag 31 december 2018 @ 20:53:
Nu zitten er enorme subsidies op zakelijke EV's.
Klein detail: je moet minder belasting betalen. Het is geen subsidie, toch? Subsidie is bijv. als je een strijkkwartetje hebt, en overheidshalve een paar centen krijgt om onkosten te dekken.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Subsidie <-> Accijns (=\=Belastingen)

stimuleren <-> ontmoedigen

accijns op tabak is een ontmoedigde belasting maatregel.
Maar is de MRB ook?
En bijtelling? Dat is inkomstenbelasting op inkomsten in natura.

Subsidie is het " uitdelen " van geld, ter stimulering. Maar de btw teruggave op zonnepanelen is géén subsidieregeling, maar een belasting (ontduik) truukje.

Zakelijk is er een stimulans om voor EV te kiezen. Door het financieel aantrekkelijk te maken door verlaging van belasting op inkomsten. Dat is géén subsidie. Maar je kan het wel zo uitleggen. Er hoeft heen geld bij (subsidie) maar levert de belastingdienst minder op.

Het verlagen van de belastinglasten lijkt wel op een subsidieregeling, maar is het niet. Een stimuleringsregeling kan je het beter noemen. Maar komt uiteindelijk op 't zelfde neer: lagere lasten/ meer geld overhouden voor de aanschaf van andere producten ;-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pierz schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 01:46:
[...]
Ik mis nog steeds hoe rekening rijden de EV verkoop moet stimuleren. EV rijden is al goedkoper namelijk. En de huidige middelen staan het prima toe om EV rijden goedkoper te maken dan fossiel rijden. Het is in dit topic inmiddels volgens mij de consensus dat de TCO van EV rijden lager ligt, alleen dat je een hoog instapbedrag moet kunnen/willen ophoesten. Wat gaat rekening rijden daaraan doen?
Volgens mij is het enige werkelijke motief voor rekeningrijden om de inkomsten op peil te houden en zelfs te verhogen. Zeer zeker als zaken zoals MRB, BPM, extreme hoogte benzinebelastingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er wordt veel geklaagd over de belasting op benzine, iedereen vergeet echter dat de prijs van elektriciteit voor drie kwart bestaat uit belasting... Dat is zwaarder belast dan benzine.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!
hjfolsman schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:37:
Eén ding begrijp ik niet, ze willen ons met pestgedrag over laten gaan naar elektrische auto's.
Welk pestgedrag? Zijn subsidies pestgedrag? Of ben je gewoon slecht gezind omdat jij met je ICE geen gebruik kan maken van die voordelen?
Maar er zijn nog heel veel vragen en die worden niet beantwoord, dus de doelstelling kan wel goed zijn maar de wijze van aanpak is radicaal fout.
Er zijn heel veel antwoorden te vinden, je moet er natuurlijk wel achter zoeken.
Hoe zit het met de accu's, die zijn ook milieu belastend.
De meest recente studies (ga ze zelf maar zoeken) tonen aan dat een BEV in zijn levensloop ondertussen milieuvriendelijker is dan een wagen met brandstofmotor
Hoe zit het met vliegtuigen, treinen, vrachtverkeer, campers, auto's die een zware kar moeten trekken in o.a. beroepsvervoer en caravans.
De meeste treinen rijden al jaar en dag op elektriciteit. Er is ook volop onderzoek naar vrachtwagens en bussen waarvan de eerste ook stilaan op de baan komen. Vliegtuigen wordt wat moeilijker en dat staat in zijn kinderschoenen, maar aan de andere kant zien we ondertussen ook de eerste prototypes verschijnen voor vrachtschepen.
De actieradius is veel te klein en er is ook nog geen uitzicht op een betere?
We zijn op enkele jaren tijd van een actieradius van 150 km naar 400km gegaan. De ontwikkeling gaat snel en met 400km kunnen de meeste mensen hun dagelijkse ritten al doen.
Laten we eerst maar eens overgaan in een hybride, dan kun je tenminste nog ergens komen en als er dan getrokken moet worden is de auto multifunctioneel.
De hybride is ondertussen ook al langer op de markt dan de BEV en hoewel deze voordelen heeft en milieuvriendelijker is ben je in essentie 2 motoren aan het meenemen en een zeer complexe setup om de aandrijving mogelijk te maken. Je drijft de kost en complexiteit op terwijl je er op dagelijks gebruik weinig voordeel uit haalt.
Persoonlijk denk ik dat op waterstof rijden veel geloofwaardiger is. (Er moet meer gekeken worden wat de ontwikkelingen zijn in Japan en Korea. Toyota en Hyundai)
En daar zijn heel veel mensen het dus net niet mee eens. Waterstof heeft, zeker voor een eenvoudige wagen, enorm veel nadelen zoals de zeer slechte efficientie die je ermee haalt en de hoge kostprijs. De ontwikkeling van waterstofwagens is ook al veel langer bezig dan de recente interesse in BEVs en toch hebben die BEVs op enkele jaren tijd veel meer vooruitgang geboekt.
En het moet Europees worden aangepakt. Brandstofkosten en wegenbelasting gelijk, dat is voor het beroepsvervoer ook eerlijker. Concurrentiepositie moet gelijk zijn.
Zullen we dan ook direct overal de inkomsten gelijk trekken? Je kan niet zomaar belastingen en kosten gaan gelijk trekken tussen pak em beet Nederland en Hongarije. Dan ga je ofwel de kost hier enorm naar beneden moeten halen waardoor we bijna zeker files gaan hebben van maandagochtend tot zondagavond ofwel moet je daar de kosten zo hoog gaan maken dat niemand nog een wagen kan veroorloven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Veel veilige elektrische kilometers in 2019!

Tijd om eens terug te kijken op iets meer dan 3 jaar rijden met de Kia Soul EV.

In eerste instantie leek een elektrische auto te duur in 2015 als particulier. Maar een demo was betaalbaar en even duur over een aantal jaren gerekend vergeleken met mijn toenmalige Opel Agila 1.0 op LPG.

Hoe is het batterijen pakket bij bijna 100.000 km?
Hoe je omgaat met het batterijen-pakket is belangrijk, om zo lang mogelijk plezier te hebben van zoveel mogelijk range. Veel zullen zeggen, daar hoef ik niet op te letten, de fabrikanten moeten er maar voor zorgen dat de batterijen lang genoeg mee gaan. Maar het is net zo als een telefoon, ook daar kun je batterij veel langer laten meegaan, door op een goede manier met batterijen om te gaan. Ondanks dat bij de Kia Soul EV de fabrikant 7 jaar garantie of 150.000 km (70% over) geeft, wil ik dat ik zo ver mogelijk kan komen met de batterijen, ook na langere tijd.

Hier veel en goede informatie over hoe de batterijen degradatie (SOH, State of Health) in elkaar zit over langere tijd:

BatteryUniversity
Model voor ouder worden van batterijen
MATBAT project
Resultaten van testen
Laden/ontladen van batterijen

Conclusies:
  • Laat de batterij nooit boven de 60 graden Celcisus komen. Alles boven 40 graden Celcius is slecht.
  • Voorkom dat de auto 100% opgeladen is voor elke duur (SOC, State of Charge)
  • Snelladen is niet slecht, wanneer de temperatuur en eindwaarde SOC niet te hoog is
  • Wanneer je de SOC tussen 30% en 80% houdt, is de levensduur het langste
Heel belangrijke conclusie is dat de degradatie van de batterij harder achteruitgaat wanneer de auto iedere keer tot 100% opgeladen wordt. Ondanks dat de fabrikanten meestal een marge van 5% aanhouden, dus 100% is maar 95% opgeladen.

Dit is wat ik doe.
  • Mijn dagelijkse woon-werkverkeer is 2 x 40 km.
  • Ik laad maar tot 80% op mijn werk (zonnepanelen)
  • Laad pas de volgende dag weer op, op het werk (ongeveer bij 40%, wanneer er niet extra mee gereden is, in de winter 30%)
  • Wanneer de 100% capaciteit nodig is, laad ik zo op dat deze net voor vertrek 100% is
  • Af en toe een keer de batterij calibreren (tenminste 1x per 10.000 km) door bijna leeg te rijden (tot onder 19%) en dan weer tot 100% te laden.
  • Proberen uit de zon 8) te parkeren en te laden
Het merendeel van de tijd is dus de batterij SOC tussen 30% en 80% en wordt niet te warm.

Ik kan de batterijen uitlezen met een OBDII dongle, een Android telefoon en TorquePro.
Dit is een schermafdruk van TorquePro van 30 december 2018 bij een kilometerstand van 96697.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/m5rm6mp42vtu8bp/2018-12-30-Torque-km-96697.jpg?raw=1

De Kia Soul EV uit 2014 heeft een netto capaciteit van 27 kWh. De bruto capaciteit is 10% meer (ongeveer 30.5 kWh). Hierdoor wordt degradatie van de batterij niet meteen zichtbaar, zolang deze boven de 100% zit. TorquePro houdt hier rekening mee, door de degradatie vanaf 110% te tellen. Jammer genoeg is mijn demo auto in het eerste jaar minder goed behandeld m.b.t. batterijen, dus het eerste jaar was er al ongeveer 9% van de capaciteit verdwenen (maar nog wel boven 27 kWh). De degradatie is nu 15% (gerekend vanaf de 110% capaciteit), oftewel ik heb nu 5% minder bereik dan toen ik de auto kreeg. Dus in plaats van een netto 27 kWh batterij is deze nog maar 25.6 kWh :+

Ik heb deze in juli 2018 ook door de garage laten uitlezen en een afdruk gevraagd (SOH 94.2%). Daarna is een BMS reset gedaan, zodat ik niet precies kon meten of dit toen overeenkwam met TorquePro.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/k6z7476qs5y0myy/KDS_20180718_140906727.jpg?raw=1

Over de tijd heb ik dit gemeten (State Of Health SOH t.o.v. gereden kilometers):
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/bcgnur8u9o80oax/BatteryDeteriorationvsKm.jpg?raw=1
Ik heb de auto gekocht toen er 10.000 km mee gereden was en 1 jaar oud. Goed te zien in de grafiek, dat de batterij degradatie in het eerste jaar groter was dan de lineaire degradatie van de garantie :( . Door mijn aanpak zie je dat mijn batterij degradatie kleiner is dan de lineaire degradatie van de garantie :9 . De pieken naar 110% heeft te maken met het resetten/nieuwe software van het Boordcomputer Management Systeem (BMS) en dat pas na een (paar) calibraties de degradatie weer bekend is bij het BMS. Ook zijn de Cumulative Energy Charged (CEC) en Cumulative Energy Discharged (CED) waardes dan gereset, gelukkig had ik deze uitgelezen voor iedere BMS reset, waardoor ik de totalen nog kan berekenen.

SOH t.o.v. aantal weken oud:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/q849fdsxti4qbys/BatteryDeteriorationvsTime.jpg?raw=1

SOH t.o.v. totaal energie ontladen kWh (Cumulative Energy Charged CED), dit is dus inclusief regeneratie:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/n51652mfcccovpw/BatteryDeteriorationvsCED.jpg?raw=1

De laatst uitgelezen CED is 17045 kWh. Hiermee heb ik 96697 km mee gereden. Dus ik kan met 1 kWh gemiddeld ongeveer 5.7 km rijden. Dit is inclusief het onzuinige rijden van de demo auto in het eerste jaar en regeneren van de remenergie en weer gebruiken van die energie. In de praktijk denk ik dat gemiddeld met 1 kWh ongeveer 7 km ver kom. Maar ik rijd dan ook zuinig en niet hard op de snelweg, ik rijd zelden sneller dan 100 km/uur.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-01-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:12
@ZuinigeRijder je linkjes doen het niet. De plaatjes doen het bij alleen in een nieuw tabblad. Verder goed verhaal. Denk je dat autofabrikanten de EV-rijders wat meer moeten 'trainen' om hun batterij meestal maar tot 80% te laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:01
kepler schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:47:
[...]
Maar nu zie ik dus ook de Q90 (uit Frankrijk eventueel)... Al die keuzes :') Ik zal eens contact opnemen met Bleeker, zelf ga ik sowieso niet importeren. Aan welk prijsverschil moet ik ongeveer denken als ik er eentje via Bleeker zou importeren?
Ik heb deze zomer een geïmporteerde Q210 bij Bleeker gekocht voor 8000€. Was de eenvoudigste versie, en dat was prima voor ons. Betrouwbare kerel en prima service trouwens.

[ Voor 46% gewijzigd door Moons op 01-01-2019 21:38 . Reden: bedrag gewijzigd (verkeerd onthouden) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@japie06 Niet werkende linkjes zit bij jou, hier werken ze prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
@ZuinigeRijder TouchLockPro? Is dat zoiets als TorquePro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:59
Een paar dagen geleden reed ik naar familie (kerstdagen en zo), en ik had keurig vooraf bij Newmotion gekeken of er laadpalen in de buurt waren (ja, drie zelfs). Aangekomen op bestemming bleken die (alle drie) echter op privéterrein te staan, lees: iemands oprit waarbij de laadinstallatie aan het huis was gemonteerd. Gek genoeg toonde Newmotion wel gewoon een prijs erbij, dus ik kon echt geen onderscheid zien tussen een openbare laadpaal en zo'n installatie. Mis ik iets? Is deze informatie wel beschikbaar in een andere app?

Uiteindelijk ben ik een stukje doorgereden naar een andere paal, maar ik heb er toch nog even over zitten denken. Ongetwijfeld had ik best kunnen aanbellen en een beroep kunnen doen op onze gezellige club elektrische rijders en hem er een paar uur neer kunnen zetten, heeft iemand dat al eens gehad? Maar voor de langere termijn moeten er toch overal ook openbare punten komen.

Sowieso dus maar een mailtje naar de betreffende gemeente gestuurd met het verzoek meer palen neer te zetten. Kreeg daar een heel generiek antwoord op met ambities en plannen en vergaderingen en andere weinig concrete oplossingen, helaas.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 17:39
De eerste (?) Ionity charger komt in Apeldoorn:

https://www.groen7.nl/ape...persnelladers-van-ionity/

In februari 2019 klaar

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

HJTP schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:51:
Een paar dagen geleden reed ik naar familie (kerstdagen en zo), en ik had keurig vooraf bij Newmotion gekeken of er laadpalen in de buurt waren
Yep, ik heb dat ook gehad. Met name bedrijventerreinen zijn verdacht. Waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayPe schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:24:
@ZuinigeRijder TouchLockPro? Is dat zoiets als TorquePro?
Oops, ja het moet TorquePro zijn. TouchLockPro is een programmaatje die ik jaren geleden gemaakt heb om het locken van een Diamond HTC telefoon met de sensoren die op dit toestel zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:42:
Dit is wat ik doe.
(...)
zuinig en niet hard op de snelweg, ik rijd zelden sneller dan 100 km/uur.
Ik moet eerlijk zeggen, ik vind dat teveel gedoe op dit moment. Een tijdje was het een sport voor me, toen ik nog een benzine-auto reed. Maar tegenwoordig zit m'n werkplek ca. 70 km enkele reis, en dan wil ik maar 1 ding: plankgas voor de files uit. Met de Renault Q90 is het dan niet te doen om tot 80% te laden. Dan heb je nul marge.

Wel mooi onderzoek trouwens, je hebt heel mooi aangetoond dat het eenvoudig (maar niet makkelijk) is om de batterij in goede staat te houden. Erg gaaf, en je doet de community een grote dienst met dit soort posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
japie06 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:34:
@ZuinigeRijder je linkjes doen het niet. De plaatjes doen het bij alleen in een nieuw tabblad. Verder goed verhaal. Denk je dat autofabrikanten de EV-rijders wat meer moeten 'trainen' om hun batterij meestal maar tot 80% te laden?
Typisch. Hier doen ze het wel, zijn plaatjes op dropbox, misschien dat die bij jouw geweigerd worden?
@japie06 ik heb wel de links aangepast, die waren inderdaad verkeerd. Dus leesvoer voor geïnteresseerden.

Mijn Kia Soul EV heeft een instelling om tot 80% te laden. Nieuwere Kia Soul EV modellen hebben die optie niet meer. Fabrikanten halen die opties weg, omdat ze in Amerika, wanneer die optie erop zit, de EPA range gebruiken met de batterij 80% vol, dus geen 100%. Dus dan kunnen ze niet mooi adverteren met een eigenlijk grotere range die mogelijk is.

Wanneer je niet die optie hebt, kun je twee dingen doen:
  • wanneer je ongeveer weet hoe laat je wil vertrekken, kun je uitrekenen hoeveel per uur bijgeladen wordt en dan terugrekenen wanneer het laden ongeveer moet starten (bij thuisladen)
  • Het laden meteen laten starten en van de laadpaal afhalen wanneer die ongeveer 80% is. Misschien heb je een App om te kunnen zien hoever die geladen is (de Kia Soul EV en vele andere modellen hebben die mogelijkheid niet).
Bij de eerste optie ben je een laadpaalklever, wanneer het geen thuisladen is :'(

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-01-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Pierz schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 01:46:
Ik mis nog steeds hoe rekening rijden de EV verkoop moet stimuleren.
Rekeningrijden is de enige mogelijkheid voor de regering om de mensen uit hun ICE te jagen zonder dat men makkelijk over de grens kan gaan tanken. En later kunnen ze dan rekeningrijden gebruiken om hun melkkoe op peil te houden wanneer veel mensen in een BEV rijden. Want hoe maak je anders onderscheid tussen stroom die je gebruikt om je woning te verwarmen en je auto mee op te laden.

Beide zijn slechte ideeën, dus dat RR moeten ze maar niet gaan invoeren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TucanoItaly schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:10:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen, ik vind dat teveel gedoe op dit moment. Een tijdje was het een sport voor me, toen ik nog een benzine-auto reed. Maar tegenwoordig zit m'n werkplek ca. 70 km enkele reis, en dan wil ik maar 1 ding: plankgas voor de files uit. Met de Renault Q90 is het dan niet te doen om tot 80% te laden. Dan heb je nul marge.

Wel mooi onderzoek trouwens, je hebt heel mooi aangetoond dat het eenvoudig (maar niet makkelijk) is om de batterij in goede staat te houden. Erg gaaf, en je doet de community een grote dienst met dit soort posts.
Natuurlijk moet je rekening houden met wat voor jou kan en prettig is.

Voor mij is de enkele afstand maar ongeveer 40 km, waarvan maar 10 km snelweg. Dus hard rijden op de snelweg geeft voor mij zo goed als geen tijdwinst. Ik kan beter harder rijden op 60 km wegen dan op de snelweg (waar 130 mag), daarmee haal ik meer tijdwinst O-) 90 rijden waar 60 mag, is 50% tijdwinst voor dat stuk, 130 rijden waar 130 mag ipv 100 is maar 30% tijdwinst voor dat stuk. En het stuk snelweg is ook nog eens een kleiner stuk wat ik rijd.

Dat geeft ook nog 2 andere tips.

Tip 1: hoe zuiniger je rijdt hoe meer kilometers je kunt maken met je batterijen pakket.
Stel jouw batterijenpakket kan 1000 keer volledig ontladen/geladen worden tot deze 70% van zijn orginele capaciteit heeft. Met mijn batterij van 27 kWh, kan dan ongeveer 27.000 kWh gebruikt worden. Wanneer je 5 km kunt rijden per kWh, kun je in totaal 135.000 km rijden. Wanneer je zuinig rijdt, bijvoorbeeld 7 km per kWh, kun je in totaal 189.000 km rijden. Dus ik kan 40% verder rijden :9~ Jammer genoeg geven de fabrikanten niet op, hoe vaak een batterij volledig ontladen/geladen kan worden. Maar dat heeft ook te maken hoe ver of hoe vol je de batterij gemiddeld laadt.

Tip 2: de kortste route zorgt er in het algemeen voor dat je meer kilometers je kunt maken met je batterijen pakket.
In het algemeen kun je op kortere routes minder hard rijden. Dan is een EV ook zuiniger. Maar daarnaast, niet gereden kilometers gaan niet af van de totale kilometers die je kunt rijden met het batterijenpakket. In mijn geval, de snelste route naar mijn werk is 43 km volgens het navigatiesysteem. Echter ik pak altijd een route binnendoor, hierdoor is de afstand maar 37 km. De kortere route is ook nog sneller, omdat ik minder last heb van files en stoplichten op de polderweg. Het mes snijdt aan 2 kanten. Stel het batterijenpakket kan in totaal 135.000 km rijden tot 70% capaciteit. Met mijn kortere route (37 km), kan ik dan ongeveer 1800 keer op en neer naar mijn werk. Met de snelle route (43 km), kan ik maar 1500 keer op en neer naar mijn werk. En dat is dan exclusief het mogelijk zuiniger rijden. Dus ik kan 20% vaker naar mijn werk rijden voordat het batterijenpakket vervangen hoeft te worden oOo

P.S. mijn gemiddelde snelheid op al mijn kilometers is ongeveer 57 km/uur. Dat is niet heel langzaam, zeker als je ziet dat ik maar weinig snelweg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 15:46
Moons schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:34:
[...]

Ik heb deze zomer een geïmporteerde Q210 bij Bleeker gekocht voor 8000€. Was de eenvoudigste versie, en dat was prima voor ons. Betrouwbare kerel en prima service trouwens.
De Life versie? Ik neig nog wel naar de intens, vooral vanwege de extra's zoals achteruitrijcamera ed. Bevalt de life goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een paar dagen geleden reed ik naar familie (kerstdagen en zo), en ik had keurig vooraf bij Newmotion gekeken of er laadpalen in de buurt waren (ja, drie zelfs). Aangekomen op bestemming bleken die (alle drie) echter op privéterrein te staan, lees: iemands oprit waarbij de laadinstallatie aan het huis was gemonteerd. Gek genoeg toonde Newmotion wel gewoon een prijs erbij, dus ik kon echt geen onderscheid zien tussen een openbare laadpaal en zo'n installatie. Mis ik iets? Is deze informatie wel beschikbaar in een andere app?
Ja, wel vervelend in gebieden waar echt openbare laadpalen schaars zijn. Hoewel sommigen de laadplek schijnbaar bewust openbaar laten staan. Als het bereikbaar is gewoon auto neerzetten, inpluggen en laden O-) Ik denk dat het vooral van lease rijders zijn die via de laadpas en backend van de laadpaal een vergoeding krijgen voor het laden van de auto (toch mooi als je ±30ct rekenen als je voor ±20ct afneemt van je energieleverancier of beter nog overschot van de zonnepanelen).

Het is wel erg handig om even te kijken op de kaart en streetview en apps als plugshare en chargemap waarin ook gebruikerservaringen etc worden vermeld.
Uiteindelijk ben ik een stukje doorgereden naar een andere paal, maar ik heb er toch nog even over zitten denken. Ongetwijfeld had ik best kunnen aanbellen en een beroep kunnen doen op onze gezellige club elektrische rijders en hem er een paar uur neer kunnen zetten, heeft iemand dat al eens gehad? Maar voor de langere termijn moeten er toch overal ook openbare punten komen.
Misschien is het handig om er melding van te maken bij newmotion (of welke het ook om gaat) zodat men de betreffende plekken op verborgen kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 17:36

databeestje

Von PrutsHausen

Het is een wat lange promo van Audi met betrekking tot de bouw van de e-tron, maar zeker wel vermakelijk. Laat het in ieder geval een mooi kijkje geven in het ontwikkelen en produceren van een auto (in het algemeen). Overigens is wat Audi hier doet niet uniek, de meeste andere fabrikanten hebben vergelijkbare test regimes, soms strikter, soms losser, maar vergelijkbaar.

[YouTube: Audi e-tron making of – documentary on the electric SUV’s development and production]

Dingen die er voor mij uitsprongen zijn een volwassen benadering tot de elektrische auto. Dat wil zeggen dat ze vol inzetten op multifunctionele inzetbaarheid, zoals trailers e.d. Opzich wel logisch als je bijna een ton voor een auto neertelt dat je verwacht deze ook in de algemene zin kan gebruiken. Bij niet alle fabrikanten is dat muntje gevallen.

Met betrekking tot batterij management hebben ze goed gekeken naar wat Tesla heeft gedaan, opwarmen in de winter, afkoelen in de zomer. Sommige mensen in Noorwegen komen er nu achter met de Niro en Kona dat deze wel koelt maar niet verwarmt, wat tot lager snellaad vermogen leid.

De grote VAG groep komt wel op gang, deze auto, als Audi, komt er dus ook als een Touareg of elektrische Taycan crossover. Dit is overigens wel het PPE platform volgens Audi en niet het MEB platform waar de VW Neo op gebaseerd is. Verwacht overigens met enige snelheid een elektrische A3 op het MEB platform na de introductie van de VW Neo in ~2020 (presentatie Neo in april geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

@databeestje Kona en e-Niro verwarmen volgens mij wel degelijk de batterij, zit zelfs speciale winter mode op.
Maar ondanks de verwarming wordt de accu bij rustig rijden in ijzige vrieskou niet voldoende heet om de max bij de snellader te halen (Bjørn haalde 53kW met rijden in -10, terwijl 73kW de max is voor de e-Niro), valt nog alles mee. Of zou er dan helemaal geen verwarming in zitten?

Zie ook https://insideevs.com/hyu...agement-system-explained/
NB: het kan per regio verschillen of er batterijverwarming ingebouwd zit, in het altijd warme Californië bijvoorbeeld niet. Maar daar geen uitsluitsel..

@henri055 lijkt me heerlijk om zo dichtbij een snellader te zitten! Voor de paar keer dat je een tweede lange rit wilt maken op een dag.

[ Voor 41% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-01-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
PASware schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:06:
Top! d:)b Dat is bij mij in de wijk.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
bite schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:15:
Misschien is het handig om er melding van te maken bij newmotion (of welke het ook om gaat) zodat men de betreffende plekken op verborgen kan zetten.
Zal ik doen, dank voor de tip. Heb Newmotion al meerdere keren laten weten dat ik het tof zou vinden als ze een optie toevoegen om de "bereikbaarheid" van een paal te tonen. Ben ook wel eens op zoek geweest naar een paal die in een (particuliere) parkeergarage bleek te staan, of eentje in een blauwe zone waar ik maar een uur kon staan...

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:42:
Veel veilige elektrische kilometers in 2019!

Tijd om eens terug te kijken op iets meer dan 3 jaar rijden met de Kia Soul EV.

In eerste instantie leek een elektrische auto te duur in 2015 als particulier. Maar een demo was betaalbaar en even duur over een aantal jaren gerekend vergeleken met mijn toenmalige Opel Agila 1.0 op LPG.

Hoe is het batterijen pakket bij bijna 100.000 km?
Hoe je omgaat met het batterijen-pakket is belangrijk, om zo lang mogelijk plezier te hebben van zoveel mogelijk range. Veel zullen zeggen, daar hoef ik niet op te letten, de fabrikanten moeten er maar voor zorgen dat de batterijen lang genoeg mee gaan. Maar het is net zo als een telefoon, ook daar kun je batterij veel langer laten meegaan, door op een goede manier met batterijen om te gaan. Ondanks dat bij de Kia Soul EV de fabrikant 7 jaar garantie of 150.000 km (70% over) geeft, wil ik dat ik zo ver mogelijk kan komen met de batterijen, ook na langere tijd.

Hier veel en goede informatie over hoe de batterijen degradatie (SOH, State of Health) in elkaar zit over langere tijd:

Model voor ouder worden van batterijen
MATBAT project
Resultaten van testen
Laden/ontladen van batterijen

Conclusies:
  • Laat de batterij nooit boven de 60 graden Celcisus komen. Alles boven 40 graden Celcius is slecht.
  • Voorkom dat de auto 100% opgeladen is voor elke duur (SOC, State of Charge)
  • Snelladen is niet slecht, wanneer de temperatuur en eindwaarde SOC niet te hoog is
  • Wanneer je de SOC tussen 30% en 80% houdt, is de levensduur het langste
Heel belangrijke conclusie is dat de degradatie van de batterij harder achteruitgaat wanneer de auto iedere keer tot 100% opgeladen wordt. Ondanks dat de fabrikanten meestal een marge van 5% aanhouden, dus 100% is maar 95% opgeladen.

Dit is wat ik doe.
  • Mijn dagelijkse woon-werkverkeer is 2 x 40 km.
  • Ik laad maar tot 80% op mijn werk (zonnepanelen)
  • Laad pas de volgende dag weer op, op het werk (ongeveer bij 40%, wanneer er niet extra mee gereden is, in de winter 30%)
  • Wanneer de 100% capaciteit nodig is, laad ik zo op dat deze net voor vertrek 100% is
  • Af en toe een keer de batterij calibreren (tenminste 1x per 10.000 km) door bijna leeg te rijden (tot onder 19%) en dan weer tot 100% te laden.
  • Proberen uit de zon 8) te parkeren en te laden
Het merendeel van de tijd is dus de batterij SOC tussen 30% en 80% en wordt niet te warm.

Ik kan de batterijen uitlezen met een OBDII dongle, een Android telefoon en TorquePro.
Dit is een schermafdruk van TorquePro van 30 december 2018 bij een kilometerstand van 96697.

[Afbeelding]

De Kia Soul EV uit 2014 heeft een netto capaciteit van 27 kWh. De bruto capaciteit is 10% meer (ongeveer 30.5 kWh). Hierdoor wordt degradatie van de batterij niet meteen zichtbaar, zolang deze boven de 100% zit. TorquePro houdt hier rekening mee, door de degradatie vanaf 110% te tellen. Jammer genoeg is mijn demo auto in het eerste jaar minder goed behandeld m.b.t. batterijen, dus het eerste jaar was er al ongeveer 9% van de capaciteit verdwenen (maar nog wel boven 27 kWh). De degradatie is nu 15% (gerekend vanaf de 110% capaciteit), oftewel ik heb nu 5% minder bereik dan toen ik de auto kreeg. Dus in plaats van een netto 27 kWh batterij is deze nog maar 25.6 kWh :+

Over de tijd heb ik dit gemeten (State Of Health SOH t.o.v. gereden kilometers):
[Afbeelding]
Ik heb de auto gekocht toen er 10.000 km mee gereden was en 1 jaar oud. Goed te zien in de grafiek, dat de batterij degradatie in het eerste jaar groter was dan de lineaire degradatie van de garantie :( . Door mijn aanpak zie je dat mijn batterij degradatie kleiner is dan de lineaire degradatie van de garantie :9 . De pieken naar 110% heeft te maken met het resetten/nieuwe software van het Boordcomputer Management Systeem (BMS) en dat pas na een (paar) calibraties de degradatie weer bekend is bij het BMS. Ook zijn de Cumulative Energy Charged (CEC) en Cumulative Energy Discharged (CED) waardes dan gereset, gelukkig had ik deze uitgelezen voor iedere BMS reset, waardoor ik de totalen nog kan berekenen.

SOH t.o.v. aantal weken oud:
[Afbeelding]

SOH t.o.v. totaal energie ontladen kWh (Cumulative Energy Charged CED), dit is dus inclusief regeneratie:
[Afbeelding]

De laatst uitgelezen CED is 17045 kWh. Hiermee heb ik 96697 km mee gereden. Dus ik kan met 1 kWh gemiddeld ongeveer 5.7 km rijden. Dit is inclusief het onzuinige rijden van de demo auto in het eerste jaar en regeneren van de remenergie en weer gebruiken van die energie. In de praktijk denk ik dat gemiddeld met 1 kWh ongeveer 7 km ver kom. Maar ik rijd dan ook zuinig en niet hard op de snelweg, ik rijd zelden sneller dan 100 km/uur.
Mooie en uitgebreide post :)

In grote lijnen klopt het wel, maar ik zou zelf niet zo ver gaan (met een kleine batterij). Uiteindelijk moet je ook een beetje geluk hebben.

Zelf onze oude batterij (q210 Zoe 22kWh) opgeladen tot 100% en (bijna elke week) tot 1-3% leeg gereden, elk weekend minimaal 2x aan de snellader tot soms wel 7x op een dag. (Bezoeken vaak familie/vrienden in NL en er woont er geen een in de buurt van Eindhoven)

Dezs batterij had na +\- 76.000km nog steeds een SoH van 98% en deze is al een tijd omgeruild voor de 41kWh batterij, daar gaan wij niet heel anders mee om. (Staat bijna op 100k de teller)

Het enige verschil is dat deze ten minste elke donderdagavond wordt volgeladen tot 100% zodat deze al bijna vol is als wij vrijdag of zaterdag langs verre familie of vrienden rijden in NL, bij terugkomst weer 100% vol laden zodat deze aan het begin van de week weer vol zit.

Eigenlijk is de auto gemiddeld gezien ook nooit lang boven de 80% omdat er elke dag in wordt gereden en ik betwijfel of het erg veel scheelt of gaat schelen als de auto in een week slechts enkele uren (12-16u?) op 100% staat.

Het enige wat wij nooit doen, is de auto vol laden tot 100% en hem dan meerdere dagen niet gebruiken. >:)

***Edit***

Bij een aantal Tesla M3’s hebben mensen de auto bijna altijd enkel tot 80% opgeladen en kregen zo de BMS uit balans, zodat het leek dat er al veel capaciteit was verloren.

Elon musk heeft daar toen op gereageerd en heeft gezegd dat het verschil met opladen tot 90% zo minimaal was, dat het bijna niets veranderde aan de levensduur van de batterij. Bij het opladen naar 100% scheelde ook niet veel (meer?)

Het lijkt er vooral op neer te komen dat het bij elke auto/batterij anders is.

Stelling:

Altijd opladen tot 80% = levensduur a 1.000.000 km is goed voor nog 75% SoH

Vs:
Altijd opladen tot 100% = levensduur a 950.000 km is nog goed voor 75% SoH

Maakt het dan uit? Is het dan het eventuele “ongemak” waard?

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 02-01-2019 00:19 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TucanoItaly schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:06:
[...]

Yep, ik heb dat ook gehad. Met name bedrijventerreinen zijn verdacht. Waardeloos.
Ik vind bedrijventerreinen in het weekend of 's avonds wel handig om even bij te laden als ik toch in de buurt moet zijn, die hebben dan toch plek zat.
[...]

Ja, wel vervelend in gebieden waar echt openbare laadpalen schaars zijn. Hoewel sommigen de laadplek schijnbaar bewust openbaar laten staan. Als het bereikbaar is gewoon auto neerzetten, inpluggen en laden O-) Ik denk dat het vooral van lease rijders zijn die via de laadpas en backend van de laadpaal een vergoeding krijgen voor het laden van de auto (toch mooi als je ±30ct rekenen als je voor ±20ct afneemt van je energieleverancier of beter nog overschot van de zonnepanelen).
Ik ken een paar mensen die hun paal bewust open hebben maar die hebben er ook een bordje bij.
HJTP schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:03:
[...]

Zal ik doen, dank voor de tip. Heb Newmotion al meerdere keren laten weten dat ik het tof zou vinden als ze een optie toevoegen om de "bereikbaarheid" van een paal te tonen. Ben ook wel eens op zoek geweest naar een paal die in een (particuliere) parkeergarage bleek te staan, of eentje in een blauwe zone waar ik maar een uur kon staan...
Dat kan in Plugshare.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
...
Ja, wel vervelend in gebieden waar echt openbare laadpalen schaars zijn. Hoewel sommigen de laadplek schijnbaar bewust openbaar laten staan. Als het bereikbaar is gewoon auto neerzetten, inpluggen en laden O-)
Hier zo'n semi-openbare paal op mijn oprit (aan het huis). Als ie vrij is (of je ziet dat mijn auto vol is) mag je gerust laden. Ik kan via het dashboard van TNM altijd een sessie stoppen als ik de paal echt hard nodig heb, als er een kaartje met 06 onder de ruit ligt is het helemaal top, dan kan ik even contact opnemen als mijn laadpaal op een onhandig tijdstip bezet is. Mijn enkele 3,7kW paal staat ook nog genomineerd om ergens volgend jaar vervangen te worden voor een dubbele 11kW+ paal als de model 3 er is. Verderop in de wijk is iemand die een TNM lader privé heeft waar een sticker op zit om aan te geven dat gastgebruik prima is, maar die staat niet op de website van TNM omdat die niet verrekend (en laden is dus gratis).

Ik heb overigens ook wel eens een boze man schreeuwend voor m'n neus gehad omdat ik zijn (openbare) laadpaal gebruikte. Bleek een pilot project met een privé laadpaal aan de stoep (geen opritten daar). De paal accepteerde mijn pas en stond op TNM maar bleek geen kosten door te rekenen waardoor meneer vond dat ik zijn stroom aan het jatten was. Tsja, als het er uitziet als een openbare paal en werkt als een openbare paal O-). Overigens is die laadpaal verdwenen, meneer heeft na het aflopen van de bijtelling op zijn Volvo PHEV toch maar weer een benzine exemplaar genomen.

Op crowd-sourced websites zoals plugshare staat vaak meer info en kan je dus beter zien of het openbaar of een privé installatie betreft (en of gastgebruik prima is).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:36
PASware schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:06:

https://www.groen7.nl/ape...persnelladers-van-ionity/

In februari 2019 klaar
Goed nieuws natuurlijk. Maar wel een beetje een apare locatie, met veel concurrentie. De McDonalds naast dit Shell station heeft al een Allego snellader en zowel aan de A1 voor Apeldoorn als de A50 heb je al een dubbele FastNed, zal mij beniewen hoe druk het daar wordt dan. Wel de eerste >50 kW in de regio dus dat is altijd positief!

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:58

fewips

Huurautospecialist

Davidshadow13 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:18:
[...]

Goed nieuws natuurlijk. Maar wel een beetje een apare locatie, met veel concurrentie. De McDonalds naast dit Shell station heeft al een Allego snellader en zowel aan de A1 voor Apeldoorn als de A50 heb je al een dubbele FastNed, zal mij beniewen hoe druk het daar wordt dan. Wel de eerste >50 kW in de regio dus dat is altijd positief!
Reken maar dat I-Pace's hier (massaal) gaan laden. (En de eerste e-tron Audi's staan in NL ook al op kenteken) En wie weet houdt Ionity het 8€ tarief nog even aan in 2019, afhankelijk van je capaciteit is dat geen slecht prijsje als straks Maingau 30ct/kWh rekent in NL en jouw accu bijna leeg is.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie06
Stef87 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 00:04:
[...]

Elon musk heeft daar toen op gereageerd en heeft gezegd dat het verschil met opladen tot 90% zo minimaal was, dat het bijna niets veranderde aan de levensduur van de batterij. Bij het opladen naar 100% scheelde ook niet veel (meer?)

Het lijkt er vooral op neer te komen dat het bij elke auto/batterij anders is.

Stelling:

Altijd opladen tot 80% = levensduur a 1.000.000 km is goed voor nog 75% SoH

Vs:
Altijd opladen tot 100% = levensduur a 950.000 km is nog goed voor 75% SoH

Maakt het dan uit? Is het dan het eventuele “ongemak” waard?
Ik denk dat de batterijen sneller slijten als je ze tot 100% geladen gaat. Ik denk ook dat het verschil op termijn veel groter is dan je stelt. De slijtage kan je ook beter uitdrukken in aantal laadcyclussen dan in KM. Hitte is de grootste vijand van lithium batterijen, daarna de batterij lange tijd op 100% geladen houden. Korte laadcycli verlengen de levensduur aanzienlijk.

De beste aanpak voor de levensduur van batterijen zijn dus:

- Voorkom dat de batterijen warm worden
- Laat ze niet te lang op 100% geladen
- Laat zo veel mogelijk zo kort mogelijk. 10 keer laden van 40% naar 50% is ongeveer 100x beter dan 1 keer van nul tot 100% laden. Dit is natuurlijk niet praktisch dus je zult een middenweg moeten vinden. Dat komt meestal uit op tot 80% laden.

Meer informatie kan je hier vinden: Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
japie06 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:12:
[...]

Ik denk dat de batterijen sneller slijten als je ze tot 100% geladen gaat. Ik denk ook dat het verschil op termijn veel groter is dan je stelt. De slijtage kan je ook beter uitdrukken in aantal laadcyclussen dan in KM. Hitte is de grootste vijand van lithium batterijen, daarna de batterij lange tijd op 100% geladen houden. Korte laadcycli verlengen de levensduur aanzienlijk.

- Laat zo veel mogelijk zo kort mogelijk. 10 keer laden van 40% naar 50% is ongeveer 100x beter dan 1 keer van nul tot 100% laden. Dit is natuurlijk niet praktisch dus je zult een middenweg moeten vinden. Dat komt meestal uit op tot 80% laden.

ligt ook heel erg aan het BMS. De meeste wijsheden komen van telefoon batterijen. Daar zit geen actieve koeling op en ze worden vaak geladen tot een cel spanning van >4,2V. Ook is de chemie net iets anders.
Daar ligt de focus dan ook op een maximale capaciteit op het moment van aankoop. Dat je accu na 3 jaar nog maar 70% van de originele lading vast kan houden vinden ze alleen maar mooi. Dan koop je vaker een nieuwe telefoon.

De Tesla's en de Bolt EV hebben bijvoorbeeld vloeistof koeling. Hierdoor is snellader veel minder een probleem.
Ook hebben veel auto's meer capaciteit dan wat gebruikt wordt. Zo zit je bij 100% SoC niet meteen aan de maximale cel spanning. Al geven ze die capaciteit vaak later wel vrij om de slijtage te compenseren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:09

Snow_King

Konijn is stoer!

japie06 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:12:
[...]

Gewoon je auto gebruiken is mijn advies.

Ik heb een Model S85 uit 2013 met 240.000km op de teller. Die heb ik gewoon altijd gebruikt. 100% wanneer ik het nodig achtte (rest van de tijd tot 90%) en (bijna) leeg rijden als dat nodig was.

Nieuw gaf de auto 400km aan, nu geeft deze nog 377km aan bij een volle accu.

23km, zo'n 6% degradatie na 5 jaar en 240.000km. Dat lijkt mij geen slechte score, nietwaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Allereerst, ik ben het eens met je; auto gewoon gebruiken en vooral niet proberen te min-maxen als dat niet je hobby is. Dat gezegd hebbende, dat is mijn hobby :P

De degradatie van je Model S is niet 6%, het zal eerder zo'n 20% zijn. De oude Model S'en hebben 'onzichtbare' degradatie omdat ze een groter deel van de capaciteit als degradatiereserve hielden dan nieuwere modellen. Daarnaast kun je niet uitgaan van de aangegeven kilometers op het dashboard zolang je de auto niet echt helemaal leegrijdt, omdat je bij een lage SoC zomaar stil kunt komen te staan door een ongebalanceerde accu. De laatste paar kWh zijn dan niet bruikbaar, en je 'echte' range is een stuk minder dan aangegeven. Zeker in koud weer zijn er mensen die met nog 40km op de teller al een waarschuwing kregen dat ze direct moesten opladen in een oude model S.

Je moet echt een dedicated BMS-uitleestool gebruiken om te zien hoeveel je degradatie echt is. Zelfde als met iedere auto, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 01:25

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

RocketKoen schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:40:
[...]
ligt ook heel erg aan het BMS. De meeste wijsheden komen van telefoon batterijen. Daar zit geen actieve koeling op en ze worden vaak geladen tot een cel spanning van >4,2V. Ook is de chemie net iets anders.
Daar ligt de focus dan ook op een maximale capaciteit op het moment van aankoop. Dat je accu na 3 jaar nog maar 70% van de originele lading vast kan houden vinden ze alleen maar mooi. Dan koop je vaker een nieuwe telefoon.

De Tesla's en de Bolt EV hebben bijvoorbeeld vloeistof koeling. Hierdoor is snellader veel minder een probleem.
Ook hebben veel auto's meer capaciteit dan wat gebruikt wordt. Zo zit je bij 100% SoC niet meteen aan de maximale cel spanning. Al geven ze die capaciteit vaak later wel vrij om de slijtage te compenseren.
Juist, de bmw i3 ibatterij is ook vloeistof gekoeld, en mijn 94 Ah heeft van zijn 33 kWh maar 27,2 kWh beschikbaar.
Fabrikanten houden hier al rekening mee, de één meer dan de ander, BMW is volgens mij zeer voorzichtig.
Hieronder een artikel over de specificaties van de 94 Ah cel van Samsung SDI in de BMW i3.

https://pushevs.com/2018/...cell-full-specifications/

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
Snow_King schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:46:
[...]

Gewoon je auto gebruiken is mijn advies.

Ik heb een Model S85 uit 2013 met 240.000km op de teller. Die heb ik gewoon altijd gebruikt. 100% wanneer ik het nodig achtte (rest van de tijd tot 90%) en (bijna) leeg rijden als dat nodig was.

Nieuw gaf de auto 400km aan, nu geeft deze nog 377km aan bij een volle accu.

23km, zo'n 6% degradatie na 5 jaar en 240.000km. Dat lijkt mij geen slechte score, nietwaar?
Dat zijn positieve berichten. Tesla hebben actieve koeling zoals hier eerder gemeld en dat verlengt de levensduur van de cellen aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:06
Davidshadow13 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:18:
[...]

Ik sta op de Fastned A1 regelmatig een aantal minuten te wachten tot er een plekje is, evenzogoed bij de Allego paal bij de Shell Apd Zuid.

Heel tof zou ik nog wel een FastNed vinden aan de overkant van de A1 bij die Shell (Lucasgat).

Dat zou me op de korte termijn smorgens 10 minuten schelen die ik altijd toch al te laat uit bed ben, en me onafhankelijker maken van de A1 die rond Barneveld altijd teleurstellend slecht is.

Alternatief is, tot mijn grotere pakket erin zit :+, een ommetje maken via de Mc Zuid, maar dat is +- 5 km om, en als het verkeer tegen zit al gauw 20 minuten.

Nog een alternatief is dat de gemeente Apeldoorn gewoon eens een beetje opschiet met mijn openbare paal die max. 12 weken zou kosten om te plaatsen en we inmiddels 4 maanden verder zijn, en we volgens mij nog moeten beginnen aan de 6 weken bezwaartermijn en definitieve goedkeuring van de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
japie06 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Dat zijn positieve berichten. Tesla hebben actieve koeling zoals hier eerder gemeld en dat verlengt de levensduur van de cellen aanzienlijk.
en dat is nog een oud model. Bij de model 3 teardown werd bekend dat ze de cellen tot op de mA nauwkeurig in balans hebben. Met een paar duizend cellen is dat een hele prestatie.
Ook zouden de 2170 cellen beter moeten presteren dan de 31600 cellen uit de s en x.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
Ik ben al enige tijd aan het zoeken hoe ik wat meer informatie met betrekking tot de batterij van mijn e-Golf kan krijgen zoals laadsnelheid, percentage, temperatuur, etc.
Ik zag laatst Bjorn een tool gebruiken in de Nissan Leaf (Leafspy), bestaat er zoiets ook voor een e-Golf? Ik heb eerder wel eens zo'n ELM327 OBD dongle aangeschaft maar hier eigenlijk nooit iets mee gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tovenaar schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:22:
Ik ben al enige tijd aan het zoeken hoe ik wat meer informatie met betrekking tot de batterij van mijn e-Golf kan krijgen zoals laadsnelheid, percentage, temperatuur, etc.
Ik zag laatst Bjorn een tool gebruiken in de Nissan Leaf (Leafspy), bestaat er zoiets ook voor een e-Golf? Ik heb eerder wel eens zo'n ELM327 OBD dongle aangeschaft maar hier eigenlijk nooit iets mee gedaan...
Blijkbaar is er een (betaalde) tool voor.
Ik weet niet iemand de codes uitgevogeld heeft om ze in TorquePro te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
Dank voor de tip, deze had ik al gevonden maar ik kon in de OBDEleven App (met volledige demo modus) niets interessants vinden (al schijnt het er wel in te zitten)... Daarnaast komt het hele geintje uit op zo'n € 65,- wat ik nogal aan de prijs vind voor wat ik er mee wil...

[ Voor 3% gewijzigd door Tovenaar op 02-01-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
kepler schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:59:
[...]

De Life versie? Ik neig nog wel naar de intens, vooral vanwege de extra's zoals achteruitrijcamera ed. Bevalt de life goed?
Ja, de Life-versie inderdaad. Voor ons voldoet hij helemaal prima. Natuurlijk zijn parkeersensoren of achteruitrijcamera extra prettig, maar zonder gaat het ook. Desnoods door de elektrische buitenspiegels naar beneden te zetten bij het inparkeren. Maar kies vooral wat je prettig vindt. Als je in de buurt bent kun je best een ritje in de onze maken.
Ons referentiekader was trouwens een Baleno uit 1997 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Moons schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:45:
[...]

Ja, de Life-versie inderdaad. Voor ons voldoet hij helemaal prima. Natuurlijk zijn parkeersensoren of achteruitrijcamera extra prettig, maar zonder gaat het ook. Desnoods door de elektrische buitenspiegels naar beneden te zetten bij het inparkeren. Maar kies vooral wat je prettig vindt. Als je in de buurt bent kun je best een ritje in de onze maken.
Ons referentiekader was trouwens een Baleno uit 1997 >:)
Inderdaad, zag ook dat een achteruitcamera ingebouwd kan worden (uiteraard). Maar ik lees dat de intens ook op afstand het laden aan/uit kan zetten en dit ook te programmeren is (handig voor daltarief).
het My Z.E. Inter@ctive pakket voor het – via een smartphone of pc – activeren of stopzetten van het opladen vanaf afstand, het programmeren van het opladen vanaf afstand evenals het direct of op een later tijdstip inschakelen van de voorverwarming/-koeling van het interieur.
Dit kan de Life niet standaard zo te zien? Dank voor het aanbod trouwens, wij wonen in Delft. Is dat in de buurt? :D
Ons referentiekader is een Volkswagen Polo uit 2011 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:09

Snow_King

Konijn is stoer!

mux schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:51:
Allereerst, ik ben het eens met je; auto gewoon gebruiken en vooral niet proberen te min-maxen als dat niet je hobby is. Dat gezegd hebbende, dat is mijn hobby :P

De degradatie van je Model S is niet 6%, het zal eerder zo'n 20% zijn. De oude Model S'en hebben 'onzichtbare' degradatie omdat ze een groter deel van de capaciteit als degradatiereserve hielden dan nieuwere modellen. Daarnaast kun je niet uitgaan van de aangegeven kilometers op het dashboard zolang je de auto niet echt helemaal leegrijdt, omdat je bij een lage SoC zomaar stil kunt komen te staan door een ongebalanceerde accu. De laatste paar kWh zijn dan niet bruikbaar, en je 'echte' range is een stuk minder dan aangegeven. Zeker in koud weer zijn er mensen die met nog 40km op de teller al een waarschuwing kregen dat ze direct moesten opladen in een oude model S.

Je moet echt een dedicated BMS-uitleestool gebruiken om te zien hoeveel je degradatie echt is. Zelfde als met iedere auto, eigenlijk.
Leeg rijden heb ik al vaker gedaan met die auto, want ik weet dat het BMS alleen dan kan detecteren of de accu leeg is.

Maar recentelijk nog tot 6km leeg gereden. Ging prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
kepler schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Inderdaad, zag ook dat een achteruitcamera ingebouwd kan worden (uiteraard). Maar ik lees dat de intens ook op afstand het laden aan/uit kan zetten en dit ook te programmeren is (handig voor daltarief).

[...]

Dit kan de Life niet standaard zo te zien? Dank voor het aanbod trouwens, wij wonen in Delft. Is dat in de buurt? :D
Ons referentiekader is een Volkswagen Polo uit 2011 :P
Omgeving Utrecht. PM maar voor de details.
Er is ook een versie met al ingebouwde camera dacht ik. Zen of Intens heet die. Bel ook gerust met Bleeker, die weet alle details voor de modeljaren, typen, features e.d. beter dan ik. En dan weet je gelijk wat de actuele prijzen zijn.
Het programmeren van het laden kan inderdaad niet op de Life. Maar is ook niet nodig voor ons. We laden bij een openbare paal in de buurt en halen hem weer weg als hij vol is, voor de volgende die wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Sowieso dus maar een mailtje naar de betreffende gemeente gestuurd met het verzoek meer palen neer te zetten. Kreeg daar een heel generiek antwoord op met ambities en plannen en vergaderingen en andere weinig concrete oplossingen, helaas.
Ik heb daar wisselende ervaringen mee. Soms zijn het partijen die het 'list as public' vinkje hebben aangeklikt zich niet beseffende wat voor consequenties dit met zich meebrengt. Maar ook een aantal keer dat mensen heel bewust public toegang hebben aan staan en dat je daar dus echt mag laden.

Het kan helpen om even te checken of ze ook op plugshare zijn aangemeld (minimum plugscore even op 0 zetten).

Mailen naar een gemeente levert eigenlijk nooit wat op bij mij, als ik bel en de verantwoordelijke ambtenaar spreek dan is het meestal wel een zinnig gesprek. Je moet eigenlijk wel blijven contacten aangezien zij niet kunnen meten wie _niet_ terecht kon in gemeente / plaats / woonwijk x/y/z.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Moons schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:46:
[...]

Omgeving Utrecht. PM maar voor de details.
Er is ook een versie met al ingebouwde camera dacht ik. Zen of Intens heet die. Bel ook gerust met Bleeker, die weet alle details voor de modeljaren, typen, features e.d. beter dan ik. En dan weet je gelijk wat de actuele prijzen zijn.
Het programmeren van het laden kan inderdaad niet op de Life. Maar is ook niet nodig voor ons. We laden bij een openbare paal in de buurt en halen hem weer weg als hij vol is, voor de volgende die wil laden.
Morgen ga ik inderdaad even bellen met Bleeker, kijken wat hij heeft staan. Utrecht is net te ver voor even kijken, hebben vorige week al even gereden in een Life versie. Toch bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kepler schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:04:
[...]

Morgen ga ik inderdaad even bellen met Bleeker, kijken wat hij heeft staan. Utrecht is net te ver voor even kijken, hebben vorige week al even gereden in een Life versie. Toch bedankt!
Het verschil tussen Zen en Intens meen ik voornamelijk wit interieur met ionisatie/geur systeem en intens donker/zwart interieur (zie bv op google images) met de achteruitrijd camera.
Mijn Zoe q210 komt ook van Bleeker en heb er een voor een paar dagen kunnen lenen om te kijken of het bereik voldoende zou zijn etc. Ik denk dat ie er wel een heel goede handel mee heeft en het verschillende op (wisselende) voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De eerste modificatie voor de Ampera is onderweg, een nieuwe antenne. Van een centimeter of 24 naar amper 6. Veel zal het niet schelen in de range maar zo'n antenne kan stiekem toch nog aardig wat wervelingen creëren boven de 50km/h.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
Hachy schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:00:
[...]
Het kan helpen om even te checken of ze ook op plugshare zijn aangemeld (minimum plugscore even op 0 zetten).
Hier bijvoorbeeld mijn laadpaal op plugshare. Overigens mist zowel mijn straat als huis nog op google maps 8)7.

[ Voor 8% gewijzigd door Tassadar32 op 03-01-2019 07:27 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 20:46

Url

rechargingshow.com

Hoi Allen,

Als het goed is komt (na 3 maanden vertraging) eindelijk deze maand mijn Kona EV :) .
Nu heeft de KONA EV helaas geen app en dit heeft mij doen googlen. Na wat googlen kwam ik bij de app EVNotify uit.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evnotify.app&hl=nl
https://github.com/EVNotify/EVNotify

Aangezien ik zelf software ontwikkelaar ben en EVNotify net niet aan mijn wensen voldoet ben ik zelf lekker aan de slag gegaan. Om dit allemaal te laten werken heb ik alleen nog wel een ODB2 dongle nodig. Na nog wat meer googlen kwam ik uiteindelijk bij https://www.amazon.de/LELink-Bluetooth-Energy-OBD-II-Diagnostic/dp/B00QJRYMFC.

Deze schijnt van goede kwaliteit te zijn en deze werkt met Bluetooth Low Energy. Maar nu staat er in de beschrijving heel expliciet voor Iphone/Ipod etc. Misschien dat ik iets over het hoofd zie maar waarom zou dit ook niet werken op android? Bluetooth is toch bluetooth of ben ik nu gek? Kon het zelf niet zo goed vinden of er daadwerkelijk verschil in zit dus daarom vraag ik het even hier :).

Is er enige reden waarom deze dongle niet met een android telefoon zou werken?

Rechargingshow | rechargingshow.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
Url schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:36:
Is er enige reden waarom deze dongle niet met een android telefoon zou werken?
is meer andersom, iphone werkt niet met de meeste bluetooth dongles en kan je beter eentje nemen met wifi.
voor zover ik weet werkt android wel met alle dongles op bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Url schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:36:
Aangezien ik zelf software ontwikkelaar ben en EVNotify net niet aan mijn wensen voldoet ben ik zelf lekker aan de slag gegaan.
Ik ben wel benieuwd naar wat je anders gaat doen dan EVNotify en waarom.
Ben van plan om in mn aanstaande eNiro ook een app te gaan gebruiken, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Weet iemand hoe het zit met de e-golf en e-up aangaande de snellere 50kW+ palen van bijvoorbeeld ionity?
Op sommige persplaatjes van openingen van stations zag ik volgens mij wel eens een e-up staan, maar ik zag ook wel eens een BMW i8 die heul niet kan snelladen,...

Bij FastNed doen de snellere 175kW palen het niet in combi met de e-up en e-golf,. maar daar staan tot nu toe altijd nog wel triple chargers.

Net als wat @Hachy aanstipt in z'n blogpost/column heel veel CCS auto's zijn er nog niet. En de rest kan niet terecht bij de ionity laadstations.

Hoewel McDonald's wèl triple chargers plaatst, ben ik toch een beetje bang voor de toekomst: als enkel de CCS standaard gaat overheersen èn deze nu al niet backward compatible lijkt te zijn met oudere (tragere) auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Misschien bewust niet compatibel om auto’s die toch niet meer dan 50kW benutten naar de normale snelladers te bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
CyBeRSPiN schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:14:
Misschien bewust niet compatibel om auto’s die toch niet meer dan 50kW benutten naar de normale snelladers te bewegen?
Zou kunnen dat dàt de reden is dat ze het probleem niet met grote spoed oplossen, maar als de twee 50kW laders bezet zijn, en de 175kW paal is vrij als ik aan kom,.. Kan ik wel gaan bedelen of die Ampera-e rijder misschien wil wisselen,.. Maar praktisch is het niet....

Ach, zodra de ionity lader in Apeldoorn gereed is, ga ik het wel testen. Kom er regelmatig "in de buurt"

Een snellader aan de A1 bij " De paal" tegenover Vundelaar is óók welkom. Meer spreiding. En langs de route A50->A1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Heb je Fastned gebeld hierover? Wellicht weten zij je te helpen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 07-10 10:55
juptache schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:00:
[...]

Ik volg en gebruik EVNotify al vanaf het begin. Het is een nuttige app maar regelmatig komt er een update met nieuwe features maar dan zit er weer een bug in. Nu heb ik van github een voor mij goed werkende oudere versie gedownload die ik niet meer laat updaten. Jammer van de extra features maar eigenlijk wil je toch gewoon weten hoever je met laden bent...

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JayPe schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:36:
Weet iemand hoe het zit met de e-golf en e-up aangaande de snellere 50kW+ palen van bijvoorbeeld ionity?
Op sommige persplaatjes van openingen van stations zag ik volgens mij wel eens een e-up staan, maar ik zag ook wel eens een BMW i8 die heul niet kan snelladen,...

Bij FastNed doen de snellere 175kW palen het niet in combi met de e-up en e-golf,. maar daar staan tot nu toe altijd nog wel triple chargers.

Net als wat @Hachy aanstipt in z'n blogpost/column heel veel CCS auto's zijn er nog niet. En de rest kan niet terecht bij de ionity laadstations.

Hoewel McDonald's wèl triple chargers plaatst, ben ik toch een beetje bang voor de toekomst: als enkel de CCS standaard gaat overheersen èn deze nu al niet backward compatible lijkt te zijn met oudere (tragere) auto's

Het lijkt me toch dat je als E-golf E-up! bezitter gewoon bij die palen moet kunnen? CCS is vzviw gewoon backwards compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:38
Erasmo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 01:36:
De eerste modificatie voor de Ampera is onderweg, een nieuwe antenne. Van een centimeter of 24 naar amper 6. Veel zal het niet schelen in de range maar zo'n antenne kan stiekem toch nog aardig wat wervelingen creëren boven de 50km/h.
Extreme tuninger

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:00:
[...]

Ik heb daar wisselende ervaringen mee. Soms zijn het partijen die het 'list as public' vinkje hebben aangeklikt zich niet beseffende wat voor consequenties dit met zich meebrengt. Maar ook een aantal keer dat mensen heel bewust public toegang hebben aan staan en dat je daar dus echt mag laden.

Mailen naar een gemeente levert eigenlijk nooit wat op bij mij, als ik bel en de verantwoordelijke ambtenaar spreek dan is het meestal wel een zinnig gesprek. Je moet eigenlijk wel blijven contacten aangezien zij niet kunnen meten wie _niet_ terecht kon in gemeente / plaats / woonwijk x/y/z.
Met oud en nieuw 4 palen naast elkaar op een bedrijven parkeerterein dat afgesloten was in de app. Ik begreep van buurtbewoners dat normaal het hek open staat en de palen wel bruikbaar zijin. Blijkbaar wilden ze geen troep van O&N op hun terein. Gelukkig was er aan de openbare weg nog een gemeente paal vrij. Maar het blijft link als denkt dat er voldoende vrije palen zijn en er 4 vrije palen niet bereikbaar blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:55
CyBeRSPiN schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:14:
Als dat de filosofie is, waarom zit er dan ook Chademo op? Dat is ook max 50kW, die zou je dan liever ook op de normale snelladers hebben...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Van wat ik lees scheelt het ongeveer een half procent, toch weer bijna een kilometer verder op elektrisch :P
Tom Paris schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:30:
[...]

Als dat de filosofie is, waarom zit er dan ook Chademo op? Dat is ook max 50kW, die zou je dan liever ook op de normale snelladers hebben...
Voor een Leaf ja, maar de standaard kan tot 400kW aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:55
Erasmo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:40:
[...]
Voor een Leaf ja, maar de standaard kan tot 400kW aan.
De 175kW snelladers bij Fastned gaan tot max 50kW op Chademo, staat er gewoon op.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom Paris op 03-01-2019 19:08 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
volgens mij had @mux een keer 62,5kW met zn Leaf+

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 21:28
-

[ Voor 99% gewijzigd door markje1 op 06-01-2019 16:36 . Reden: incorrecte info ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Laatst online: 15:52
BarryH schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:27:
volgens mij had @mux een keer 62,5kW met zn Leaf+
chademo standaard schrijft 500V/125A voor, technisch gezien is dat 62,5kW :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

En ook: waarschijnlijk niet, maar ik was wel op 125A aan het laden. Mijn meter gaat niet verder dan 120A en de timer op de laadpaal liep te traag (zie eerder discussie in dit topic daarover), waardoor ik *dacht* dat hij sneller aan het laden was, maar waarschijnlijk was hij gewoon op de max. snelheid aan het laden en niets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Url
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 20:46

Url

rechargingshow.com

juptache schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:00:
[...]

Niet heel veel anders qua data dat verstuurd word. De interface wil ik meer eigen maken en vind het gewoon leuk dit zelf te doen :)

Rechargingshow | rechargingshow.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Laatst online: 03-08 21:45
https://www.ad.nl/auto/ve...-stokt-dit-jaar~a9455deb/
Volgens de RAI en BOVAG zal volgend jaar slechts een kleine groei in het aantal verkochte elektrische auto's plaats vinden. Dit lijkt mij een vrij pessimistische voorspelling gezien al het moois wat op ons af komt het komend jaar. Elke geproduceerde Model3 kan zo verkocht worden alsook de Kona, E-Tron en Niro. Het lijkt me dan ook sterk dat er maar 28.000 elektische auto's verkocht gaan worden maar dat we eerder naar het dubbele gaan als de productie tenminste op gang komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Kluutmaran schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:58:
Volgens de RAI en BOVAG zal volgend jaar slechts een kleine groei in het aantal verkochte elektrische auto's plaats vinden. Dit lijkt mij een vrij pessimistische voorspelling gezien al het moois wat op ons af komt het komend jaar. Elke geproduceerde Model3 kan zo verkocht worden alsook de Kona, E-Tron en Niro. Het lijkt me dan ook sterk dat er maar 28.000 elektische auto's verkocht gaan worden maar dat we eerder naar het dubbele gaan als de productie tenminste op gang komt.
Misschien heeft dat te maken met de aangekondigde subsidie van 6000 EUR voor 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Die €6000 is leuk voor particulieren, maar de zakelijke koper gaat erop achteruit in 2021.

Met natte vingerwerk verwacht ik dat 2019 gewoon wéér een verdubbeling gaat zijn. Kona's en Niro's zijn al weer uitverkocht en er zijn nu al bijna 14000 Model 3's besteld. Dit is 6% van de totale Europese bestellingen. Als deze verhouding aanhoud hebben we het over 180 Model 3's per week oftewel +/- 8000 in het hele jaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Deveon op 04-01-2019 12:33 . Reden: 14.000 ipv 1.100 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
ehoutgast schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:00:
[...]

Misschien heeft dat te maken met de aangekondigde subsidie van 6000 EUR voor 2021?
Voor leaserijders zal deze subsidie toch niet gelden? Die hebben met 4% bijtelling al genoeg voordeel.
ehoutgast schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:00:
[...]

Voor leaserijders zal deze subsidie toch niet gelden? Die hebben met 4% bijtelling al genoeg voordeel.

Bij de Kona, e-niro en Model 3 is maar de vraag hoeveel er geleverd gaan worden.

De Kona en e-niro zijn sowieso beroerd leverbaar, mogelijk maar enkele honderden per maand.

Van de Model 3 wordt alleen de duurste versies geleverd, dus daar zal ook niet iedereen intresse in hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door Stefanovic45 op 04-01-2019 10:08 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
Kluutmaran schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:58:
Toch mooi wat voor verschillende nieuwskoppen er uit hetzelfde bericht komen:
https://nos.nl/artikel/22...o-s-verkocht-in-2018.html

Ik meen dat we tot een week geleden uitgingen van een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, dus een verdrievoudiging is mooi nieuws!

Die 28k is wat mij betreft inderdaad ook pessimistisch. Ik merk om me heen dat elektrische auto's veel meer leven, je hoort ineens reclames op de radio voor elektrische auto's, dus volgens mij gaat het wel meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik ben alleen bang dat er niets te leveren valt gezien de levertijden bij de diverse merken... Van de Duitse merken is nog niet veel te merken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
daemonix schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:57:
Ik ben alleen bang dat er niets te leveren valt gezien de levertijden bij de diverse merken... Van de Duitse merken is nog niet veel te merken. :)
Wat betreft de Duitse merken vrees ik het ook. Audi en Mercedes richten zich op het hogere segment (dat zakelijk gezien nu minder aantrekkelijk is geworden) en ik denk niet dat we dit jaar veel van Volkswagen kunnen verwachten. Er zit heel wat moois aan te komen, maar waarschijnlijk pas in 2020. Al hoop ik dat het op een of andere manier toch eerder wordt.

Kona en e-Niro zijn inderdaad zeer slecht leverbaar. Dan is het de vraag of de mid- en standaard range van de Model 3 nog dit jaar leverbaar worden in de Benelux. Dat kan wel voor een flinke boost zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tesla moet wel met de Mid Range gaan komen aangezien er nog geen 14.000 orders zijn gemaakt voor de Long Range. Met 3000 per week is dat in Q1 al klaar én uitgaand van totale productiecapaciteit van 6000 moeten ze die andere 3000 al in Noord Amerika en China zien te slijten, terwijl net de tax rebate gedaald is en ze er alles aan hebben gedaan om zoveel mogelijk in het vorige kwartaal af te leveren.

Edit: De Model 3 configurator is nu ook openbaar, levering in maart.

[ Voor 31% gewijzigd door Deveon op 04-01-2019 12:40 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Deel 2 van "Tijd om eens terug te kijken op iets meer dan 3 jaar rijden met de Kia Soul EV".
Zie hier voor deel 1.

Kosten bij bijna 100.000 km
Ik heb de auto na 1 jaar gekocht (demo) bij een kilometerstand van 10.000 km voor 28.000 euro. Huidige tellerstand: 96697 km. Ik heb er nu zelf 3 jaar en 3 maanden mee gereden, totaal 86697 km.

Onderhoudsbeurten:

Hier een goed vergelijk bij de onderhoudstarieven tussen de Kia Soul EV (laatste kolom) en andere Kia Soul modellen:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/8pcu6h4i1cbd3vr/SoulOnderhoud2017.jpg?raw=1

De kleine en grote beurten zijn goedkoper geworden, eerder was dit respectievelijk 78,50 euro en 141 euro. In 2017 is dit verlaagd naar 62 euro en 108 euro.

Zelf betaald aan onderhoudskosten:
  • 78,50 euro: kleine beurt 25.000 km
  • 230,70 euro: grote beurt 40.000 km,interieurfilter vervangen, remvloeistof vervangen, achter ruitenwisser vervangen
  • 212,74 euro: kleine beurt 55.000 km, 12 Volt accu vervangen
  • 199,34 euro: grote beurt 70.000 km, interieurfilter vervangen, remvloeistof vervangen
  • 72,50 euro: kleine beurt 85.000 km en APK keuring
Nog steeds zitten er dezelfde ruitenwissers aan de voorkant. De achter ruitenwisser is eenmaal vervangen. De achter ruit wordt heel vies door het koekblik design en door het gebruik/schuren heeft deze meer te lijden.

De Kia Soul EV had een probleem dat er (soms) een lekstroom was. Op verschillende buitenlandse forums hadden veel meer mensen daar een probleem mee. Accu's kunnen niet goed tegen diep-ontladen. Het lijkt te maken te hebben dat de GPS niet altijd helemaal afschakelt. Ook was er een software update dat de accu ook bijgeladen wordt tijdens het laden. Dus 2x was de auto helemaal dood en moest de hulpdienst komen om (gratis) te starten, zodat de 12 Volt accu bijgeladen kon worden. Gek eigenlijk, mijn 27 kWh batterij was bijna vol en kon toch de auto niet aanzetten/wegrijden. Zelfs de centrale ontgrendeling doet het dan niet meer. Maar voor mij was het te laat, de accu was niet meer top en moest vervangen worden. Ze hebben toen pas ook de software ge-update. De vervanging viel niet onder de 7 jaar garantie :( hoewel het probleem eigenlijk bij Kia lag (lekstroom). Zelf heb ik daarna de GPS-tijd setting uitgezet. Ook heb ik een 3 in 1 digitale voltmeter/USB lader/temperatuurmeter gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://img.dxcdn.com/productimages/sku_420719_1.jpg

Beetje jammer dat het vervangen van de interieurfilter zo duur is (43,50 euro), dus heb nu zelf een set van 2 besteld via internet. Deze bevat ook nog actieve koolstof. De actieve koolstof in dit filter houdt naast alle andere viezigheid en pollen ook schadelijke uitlaatgassen tegen. Klusje van niks en bespaart mij toch een aantal tientjes. Hieronder zie je de foto van de oude gebruikte filter (achtergrond) en de 2 nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/pef15d4y077n1ew/CarbonCabinAirFilterIMG_20180821_202908863.small.jpg?raw=1

Ook jammer is dat elke 2 jaar de remvloeistof ververst moet worden (48 euro). Dat is niet echt milieuvriendelijk.

Iedere 15.000 km een beurt is ook een beetje overkill (of eenmaal per jaar wanneer je minder rijdt). Wanneer je dit niet doet, vervalt de garantie en gratis pech-hulp. Maar ja, blijkbaar willen ze toch ook iets verdienen, want de kleine beurt is alleen maar controle. Geeft wel weer de mogelijkheid om je navigatie te updaten (1x per jaar gratis). Hoewel die ook niet zo up-to-date is. Laat staan de openbare laadpalen en snelladers. Daar zul je voor moeten uitwijken naar je telefoon.

De remschijven en remblokken zijn nog niet vervangen. Natuurlijk wordt er weinig via de remmen geremd. Het is altijd maar afwachten dat deze niet gaan roesten door het weinige remmen.

Bij de APK hebben ze maar 1 ding gevonden. Op het APK formulier stond dat de mistlampen voor (die ik misschien maar 2x gebruikt heb) verkeerd afgesteld stonden. Maar die zullen dan wel meer dan 4 jaar verkeerd afgesteld staan B-)

Totaal aan onderhoud dus uitgegeven 793,78 euro, dat is nog geen 0.9 eurocent per km.

Banden:
Heb een spijker in de rechter achterband gereden gehad, zodat deze langzaam leegliep. Deze heb ik laten repareren door een prop in te zetten. Dat koste me 15 euro.

Ik heb zelf bij kilometerstand 83000 km de banden laten verwisselen, er zat toen voor nog 2.3 mm profiel op, achter 2.7 mm. Aangezien ik de Nexen N Blue HD PLUS 205/60/R16 banden wat rumoerig vond, heb ik alle vier de banden laten vervangen door Kumho EcoWing ES01 KH27 205/60 R16 92H. De banden heb ik zelf besteld via internet (236,28 euro) en laten monteren bij een montagepartner (50 euro).

De Nexen Blue HD PLUS heeft een banden label van C (brandstofverbruik) B (wegligging nat wegdek) en 70 dB geluid en kosten ongeveer 66 euro per band.

De Kumho EcoWing ES01 KH27 heeft een banden label van B (brandstofverbruik) B (wegligging nat wegdek) en 68 dB geluid en kostten ongeveer 60 euro per band.

In de praktijk zijn de Kumho banden inderdaad duidelijk stiller en de wegligging lijkt ook iets beter te zijn. Winterbanden gebruik ik niet, omdat er steeds minder vaak sneeuw en ijzel ligt in ons kikkerlandje en ons klimaatonvriendelijk beleid :( zorgt er alleen maar voor dat de temperaturen gemiddeld stijgen. Wanneer het heel slecht weer is, kom je toch niet door de files heen en werk ik wel een dagje thuis ;) Tevens ben ik een rustige en zuinige rijder :Y . En All Weather banden vind ik toch het nadeel dat ze in de zomer een langere remweg hebben, ondanks dat deze toch veel beter worden de laatste jaren.

Totaal aan banden dus 301,28 euro uitgegeven, dat is 0,35 eurocent per km.

Verzekering:
Eerst heb ik de Kia Soul EV bij de ANWB verzekerd gehad. Elektrische rijders kregen daar 30% korting. Door mijn maximale no-claim kostte me dit per jaar 361,81 euro aan een all-risk verzekering (30,15 euro per maand). Bij Promovendum beloven ze 20% korting op je huidige verzekering (wel een afgeronde HBO opleiding nodig), dus kostte de verzekering nog maar 289.32 euro per jaar (24,11 euro per maand).

Totaal aan verzekering (2 jaar ANWB, 1 jaar en 3 maanden Promovendum): 1085,27 euro, dat is 1.25 eurocent per km.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)
Voordeel van een elektrische auto is dat er nog geen MRB (wegenbelasting) betaald hoeft te worden. De plannen zijn er om dit tot tenminste 2025 zo te houden.

Laadkosten:
  • 1206,69 euro: greenflux
  • 507.60 euro: thuisladen
  • 59,92 euro: fastned snelladen
  • 19.37 euro: flowcharging
  • 0.00 euro: Lidl
Ik laad zo veel mogelijk op mijn werk, wat me 15 eurocent per kWh kost wanneer ik een Greenflux pasje gebruik. Met een andere laadpas het normale tarief. Ze hebben zonnepanelen (200 MWh 8) ), dus is ik gebruik daar een zeer klein gedeelte groene energie van. Het is ook nog goedkoper dan thuisladen, maar niet gratis. Normaal gesproken hebben (openbare) laadpalen een tarief van meer rond de 35 euro cent per kWh met soms ook nog eens startkosten. Kijk hier om te weten welke laadpas voor jouw voordelig is.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/p5gpf03y29k2f4q/Verbruik2016-2018.png?raw=1

Ik heb zelf zonnepanelen, maar het grootste gedeelte gebruik ik voor energie van mijn huis. Gedeelte heb ik kunnen gebruiken voor het laden van de EV (salderen, overschot van 500 kWh in 2018). De stroomprijs was voor mij in 2018 maar iets van 18 eurocent, maar dit jaar is deze al 23 eurocent, door de belastingmaatregelen. Maar neem voor het gemak 20 eurocent per kWh. Kom ik uit op 2538 kWh * 0,20 euro (zonder rekening te houden met het overschot van 500 kWh in 2018).

Ik heb ook nog gratis geladen bij de Lidl wanneer ik op bezoek ging bij mijn ouders, ongeveer 1x per 2 weken ongeveer 12 kWh. Totaal schat ik ongeveer 1000 kWh geladen.

Totaal aan laadkosten: 1793.58 euro over 86697 km, is 2 eurocent per km _/-\o_

Afschrijvingskosten
Toen ik de auto kocht, ging ik uit van een afschrijving van 10 jaar bij 25.000 km per jaar, dus gemiddeld 2800 euro per jaar. Ik heb een taxatie opgevraagd bij wijkopenautos en daar kwam een ongezien bod uit van 14.000 euro. Dat zou dus 4300 euro per jaar zijn. De eerste jaren is er meer afschrijving. Wil je korter met de auto rijden, zul je meer afschrijving hebben, denk meer in de orde grootte van 3500 euro per jaar. Maar dat is allemaal een beetje koffiedik kijken.

Feit is wel dat er gewoon moeilijk aan elektrische auto's te komen is, omdat de vraag massaal aan het aantrekken is, vooral van leaserijders. En met wachttijden van soms meer dan 1 jaar voordat de auto geleverd kan worden. Stelling is dat de leveranciers gewoon niet genoeg auto's kunnen leveren, met name het batterijenpakket productie is de bottleneck.

Dus de particulier vist vaak langs het net, mede omdat de aanschafkosten ook nog hoog zijn of de levertijden zo lang.

Dit kan dus wel een positieve invloed hebben op de prijs van tweedehands auto's.

Ik heb geen rente-kosten gerekend voor de aanschaf, aangezien ik het geld had en er toch bijna 0% rente op kreeg.

Ik ga even uit van mijn originele 10 jaar afschrijving en kom dan uit op een afschrijving van 9100 euro, dat is 10.5 eurocent per km :(

Totaalkosten over 3 jaar en 3 maanden en 86697 gereden km:
  • 793,78 euro: onderhoudskosten (0,9 eurocent per km)
  • 301,28 euro: banden (0,35 eurocent per km)
  • 1085,27 euro: verzekering (1,25 eurocent per km)
  • 0 euro: motorrijtuigenbelasting (MRB)
  • 1793,58 euro: laadkosten (2 eurocent per km)
  • 9100 euro: afschrijvingskosten (10,5 eurocent per km)
Alles opgeteld kom ik op 13073.91 euro uit.

Grootste kostenpost zit dus in de moeilijk in te schatten afschrijvingskosten.
  • Kosten per km: 15 eurocent
  • Kosten per jaar: 4022 euro
  • Kosten per maand: 335 euro
Wanneer ik de afschrijving niet meetel:
  • Kosten per km: 4,6 eurocent
  • Kosten per jaar: 1222 euro
  • Kosten per maand: 101 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tesla model 3 is nu ook te bestellen voor niet-reservering houders! Kreeg zojuist een mailtje van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:45:
  • Kosten per km: 15 eurocent
  • Kosten per jaar: 4022 euro
  • Kosten per maand: 335 euro
Ha! Ik ben ZuinigereRijder :+

Wel mooie uitgebreide analyse :)

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 04-01-2019 13:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:56
Ik krijg over enkele weken mijn (zakelijke - lease) Hyundai Ioniq Premium EV. Ben me nog aan het inlezen over deze auto, oa in dit topic. Hoop dat het een goede keuze was. De Kona had eigenlijk mijn voorkeur, maar de lease maatschappij ging niet akkoord met de levertijd van 1 jaar ......
Nu maar hopen dat er te leven valt met de beperkte actieradius.

Wat is de handigste manier om naar oplaadpunten te zoeken? Ik krijg thuis een oplaadpaal, maar ik zal vast regelmatig onderweg moeten opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:05:
[...]

Ha! Ik ben ZuinigereRijder :+

Wel mooie uitgebreide analyse :)
Ik wacht op jouw berekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 12-10 17:36

databeestje

Von PrutsHausen

Anme schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:07:
Ik krijg over enkele weken mijn (zakelijke - lease) Hyundai Ioniq Premium EV. Ben me nog aan het inlezen over deze auto, oa in dit topic. Hoop dat het een goede keuze was. De Kona had eigenlijk mijn voorkeur, maar de lease maatschappij ging niet akkoord met de levertijd van 1 jaar ......

Wat is de handigste manier om naar oplaadpunten te zoeken? Ik krijg thuis een oplaadpaal, maar ik zal vast regelmatig onderweg moeten opladen.
De Chargemap app is een handige, en Plugshare gebruik ik persoonlijk het meest. Andere zijn de oplaadpalen app.

De Goingelectric.de navigatie werkt wel redelijk, zelf kijk ik meestal met de telefoon welke route Google neemt en daarna met Plugshare of er een snellader langs de route zit. Je kan vanuit Plugshare op de telefoon een laadpaal klikken en een route met maps plannen. Dat werkt wel goed. Tijdens het snelladen zoek ik dan weer de volgende stop.

N.B. Jouw auto heeft het dubbele bereik van de mijne :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Anme schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:07:

Da fastned app ;)

Voor dagelijks gebruik kom ik nooit boven de max range van de Ioniq. Maar als ik toch onderweg moet laden (lees: te lui geweest om hem tijdig aan de paal te hangen), dan pak ik een fastned station.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb niet zoveel detail als jij, en halverwege ene Leaf voor een andere verruild dus iets lastiger, maar:

Laden:
Op het werk gratis (80%)
Thuis overcapaciteit zonnepanelen zeg €0,10/kw (15%)
Snelladen Maingau bij Fastned tot nog toe niets betaald maar zeg €0,07/kw (5%)

Afschrijving
1e Leaf gekocht voor €12k en half jaar later verkocht voor hetzelfde bedrag
2e Leaf gekocht voor €14k, Tekna, >2013 model en 85kkm (ruim een jaar nu)
In ben er vrij zeker van dat ik hem voor minimaal €13k van de hand zou kunnen nu, dat wil zeggen max. €1k afschrijving in 1,5 jaar op ca. 30kkm.

Onderhoud
1 beurt gehad voor €178 (1e Leaf)
2 nieuwe banden voor €250 (dacht ik) op de nieuwe Leaf

Verzekering
€320/jaar (ANWB veilig rijden, na korting, 9SVR)

Eerder al inschatting gedaan:
assje in "Elektrische auto's - Deel 2"

En mijn rekensheetje voor aanschaf blijkt te pessimistisch:
assje in "Elektrische auto's - Deel 2"

Baseer ik me op onderhoud en afschrijving in 1,5 jaar tot nu toe bij 25.000km/jaar:

Kosten per jaar:
Afschrijving €667
Wegenbelasting €0
Onderhoud €285
Verzekering €320
Elektriciteit €800 (inschatting)
Totaal €2.072 -> €173 per maand -> €0,08/km

Echter blijf ik rekenen met €2000,- afschrijving per jaar, kan liever meevallen dan tegenvallen. Ook het onderhoud nog niets bijzonders gehad maar dat kan natuurlijk veranderen.

Maar ook met eerlijk en realistisch rekenen lijkt €0,12/km haalbaar. Mijn afschrijving en energiekosten zijn natuurlijk aanzienlijk lager dan die van jou.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 04-01-2019 13:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:56
Standeman schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:20:
[...]

Da fastned app ;)

Voor dagelijks gebruik kom ik nooit boven de max range van de Ioniq. Maar als ik toch onderweg moet laden (lees: te lui geweest om hem tijdig aan de paal te hangen), dan pak ik een fastned station.
Dank, dank! Bevalt de Ioniq je? Ik heb er een proefritje in gemaakt, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

Moeilijkheid in mijn geval is dat ik een nieuw huis aan het bouwen ben en daar de laadpaal komt te staan en de auto komt eerder dan de oplevering van het huis >:) . De eerste vier weken wordt het een beetje aanmodderen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Anme schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:53:
[...]

Dank, dank! Bevalt de Ioniq je? Ik heb er een proefritje in gemaakt, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Ja, onzettend goed. Laatst had ik een leen auto en ik had het gevoel dat ik een flintstone-wagen zat met dat geroer in een versnellingsbak.
Moeilijkheid in mijn geval is dat ik een nieuw huis aan het bouwen ben en daar de laadpaal komt te staan en de auto komt eerder dan de oplevering van het huis >:) . De eerste vier weken wordt het een beetje aanmodderen dus.
Ik heb (woon 4 hoog achter) helemaal geen beschikking over een eigen laadpaal. Gelukkig staan er een aantal in de wijk (op max 5 min lopen) en is er altijd wel eentje vrij. Tot zover gaat het goed.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Standeman schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:07:
[...]

Ja, onzettend goed. Laatst had ik een leen auto en ik had het gevoel dat ik een flintstone-wagen zat met dat geroer in een versnellingsbak.
Ik vraag bij de dealer tegenwoordig altijd een automaat. Schakelbak is leuk op vakantie op een eiland met bergen maar voor woon-werk is het gewoon teveel gedoe om na 8 jaar hybride/PHEV weer te gaan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28

greatgonzo

schit-te-rend!

hoewel ik eigenlijk een volger ben van dit forum, ben ik voornemens het misschien toch wel wat concreter te maken dit jaar. Dit komt vooral door de waarschijnlijke aanschafsubsidie en het feit dat over twee jaar onze Scenic toch wel vervangen moet worden.

Als ik elektrisch wil gaan, is er op dit moment maar één keuze voor mij: de E-niro.
Ik ben eens door de autokosten berekening van de ANWB gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/511566/I7z2Ppmj.png

Om te vergelijken wat een tweedehands diesel Scenic mij in 2021 gaat kosten, heb ik hetzelfde gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/511567/Ganpremr.png

Ik heb de volgende plussen en minnen voor mijzelf:
Niro:
+ Splinternieuwe auto, tov een auto waar toch weer 4 jaar mee gereden is.
+ voorspelbaarheid onderhoud (enkel remschijven en banden)
+ Rijcomfort
+ Nog lagere kosten (hebben zonnepanelen)
+ milieuaspect
- Het moeten plannen t.a.v. laadmogelijkheden
- techniek begint zich nu pas te ontwikkelen, nog vraagtekens t.a.v. levensduur accu enz.

Scenic
+ meer vrijheid, geen planning
+ bekende techniek
- zal nog duurder worden, omdat de dieselprijzen natuurlijk gaan stijgen

Wat denken jullie, schat de ANWB de maandkosten van die Niro te hoog in? Gevoelsmatig zou ik veel meer besparen. Maar ja, die €15.000 verschil in aanschafwaarde is natuurlijk ook zo maar €250 per maand, uitgaande van een lengte van 5 jaar

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 04-01-2019 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:36
@greatgonzo Ik ben sowieso niet zo'n fan van die autokosten calculator van de ANWB. Deze is over het algemeen nogal pessimistisch ingesteld. Om een aantal stelposten van de e-Niro aan te halen.

Brandstofkosten zijn geraamd op 6,9 cent per kilometer. Zelf kun je makkelijk zo rond de 16 kWh/100 km halen en met een mix van privé en openbaar laden is dat makkelijk haalbaar voor 30 cent per kWh met de juiste laadpassen. In de praktijk komt dit dus op brandstofkosten á 4,5 cent per kilometer.

Zo ook de onderhoudskosten van de carrosserie á 0,8 cent per kilometer. Dat is 256 euro per jaar enkel voor de wasstraat en wat schoonmaak middeltjes. Voor dat geld kun je dus elke 8 dagen naar de wasstraat. Banden voor 1,6 cent per kilometer dat is 512 euro per jaar aan banden. Ik heb 60.000 km gereden op één set zomerbanden met mijn Ioniq en dat zijn bandjes van zeg 90 euro per stuk. 450 voor een setje inclusief montage. Dat komt uit op 0,75 cent per kilometer i.p.v 1,6. M.a.w. in de praktijk gaat de e-Niro een flink stuk voordeliger zijn dan dat de calculator je nu voorspiegelt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
greatgonzo schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:44:

Wat denken jullie, schat de ANWB de maandkosten van die Niro te hoog in? Gevoelsmatig zou ik veel meer besparen. Maar ja, die €15.000 verschil in aanschafwaarde is natuurlijk ook zo maar €250 per maand, uitgaande van een lengte van 5 jaar
Zie hier voor echte praktijkcijfers van mij over meer dan 3 jaar. Maar je zult zelf moeten kijken wat er voor jou van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ZuinigeRijder

Je schrijft " De vervanging [accu] viel niet onder de 7 jaar garantie" maar die kosten zie ik niet in je reparatie overzicht. Die accu is toch juist hetgeen waar de garantie toe dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ook de inschatting van de restwaarde is ronduit bezopen. Een elektrische auto met 150.000 km op de teller is heel veel meer waard dan 1.850 euro.

De leasemaatschappij gaat bij ons (Ioniq) uit van maximaal 205.000 km, lage onderhoudskosten en, gezien de maandbedragen, een veel hogere restwaarde. Maandbedrag lease ligt bij ons onder de 500 euro/maand excl. elektriciteit, bij 5 jarig contract voor 15.000 km/jaar..

Accu's gaan gewoon een veelvoud van 100.000 km mee, er rijden al Tesla's met meer dan 500.000 mijl (!) op de teller.

Kortom, de berekening is heel veel te pessimistisch.Waardeloos dus. Niet gebruiken. ANWB is geen voorstander van elektrisch rijden, en dat maken ze hiermee duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:11:
@ZuinigeRijder

Je schrijft " De vervanging [accu] viel niet onder de 7 jaar garantie" maar die kosten zie ik niet in je reparatie overzicht. Die accu is toch juist hetgeen waar de garantie toe dient?
Staat bij het onderhoud genoemd:
  • 212,74 euro: kleine beurt 55.000 km, 12 Volt accu vervangen
Het garantieboekje meldt:
De accu is gedekt gedurende de eerste periode zoals omschreven op pagina 1, ongeacht het aantal gereden kilometers.
De 12 Volt accu vervangen na 2 jaar wordt gezien als slijtage :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@greatgonzo Handig, een 2de hands vergelijken met een nieuwe. Natuurlijk schrijft die nieuwe als een malle af. Dat is ook het grootste verschil tussen de 2. Daarbij, de ANWB denkt dat een 5 jaar oude eNiro slechts 1850 euro waard zal zijn? Hoe geloofwaardig is dat? Volgens mij mist daar een nulletje.

/edit: ik heb hetzelfde eens voor de komende Ioniq gedaan. De ANWB denkt dat die 743 euro per maand gaat kosten, terwijl de leasemaatschappij mij een prive lease aanbied voor 541 euro (zelfde looptijd/Km). Ik doe er nog 100 euro bij voor de stroom en dan zit ik nog dik onder die 743.

[ Voor 38% gewijzigd door zonoskar op 04-01-2019 16:41 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1 ... 37 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.