5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Bij de Model S en ik geloof ook de X was dit voorzien. Er zijn ook effectief stations gebouwd in de VS om te wissellen en het bedrijf achter die stations is uiteindelijk failliet gegaan omdat er te weinig interesse was van mensen met een Tesla.eltron schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:17:
Of wordt dit het nieuwe laden?
Gewoon je lege batterij verwisselen voor een volle, volledig geautomatiseerd en in ca. 5 minuten. Zie bijgaand filmpje vanaf minuut 5.35 ongeveer: https://www.youtube.com/watch?v=6VX6RSXi99U
Dit soort stations heeft enkele zeer grote nadelen (zeker wanneer je naar de Amerikaanse cultuur kijkt). Je zit vast in je wagen terwijl de batterij verwisseld wordt. Je kan dus niet snel om een koffie of een plaspauze. En je leverd potentieel een batterij in nieuwstaat in om een batterij terug te krijgen in een veel slechtere staat. Maar daar kan je dan weer bij niemand over gaan klagen.
We zullen ons gewoon moeten leren aanpassen aan de nieuwe realiteit. Niet dat die zo slecht is imho.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Bestaat die laadpaalklever überhaupt wel? Ik heb er nog geen last van en doe het zelf ook amper.
Met 40.000 EV's en de hoogste laadpaaldichtheid van Europa lijkt het mij een niet bestaand probleem.
Wel een mooi woord voor de Anti-EV'ers om te promoten. Maar goed. Ik ben dan ook EVangelist.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Daar heb je een goed punt. Ik denk daarin waarschijnlijk gewoon prehistorischJayPe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:06:
[...]
Kans op files? Files zorgen niet voor een afname in bereik bij een EV. Enkel in de winter als je dan méér kachel gebruikt.
Bij file rijden kom je misschien zelfs verder dan met 130km/h op een lege snelweg. Gewoon omdat je snelheid lager ligt,..
Maar moet zeggen dat ik echt met zweet handen zat in de Zoe toen we meerkerk aandeden met wat er nog over was aan % in de batterij. Nu is dat ook geen long range auto en doet hij zijn werk prima in stad en woon/werk verkeer.
Denk toch wel dat het een probleem kan zijn, zeker in een grote stad als Amsterdam waar je 's avonds toch echt moet zoeken naar een paal die vrij is. Ook mensen die hun EV laten staan voor een dag omdat ze dan gratis staan. Dat kan ook niet de bedoeling zijn. Hier in Aalst hebben de publieke laadpalen een maximum van 2,5 uur om te staan. De laders mogen daar wel iets hoger worden dan de 21/22kWh wat het nu is.JayPe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:17:
https://www.autoblog.nl/n...woord-van-het-jaar-118624
Bestaat die laadpaalklever überhaupt wel? Ik heb er nog geen last van en doe het zelf ook amper.
Met 40.000 EV's en de hoogste laadpaaldichtheid van Europa lijkt het mij een niet bestaand probleem.
Wel een mooi woord voor de Anti-EV'ers om te promoten. Maar goed. Ik ben dan ook EVangelist.
Dat is interessant om te horen. De verhalen van Thanksgiving weekend waarbij er gewezen werd naar een paar altijd drukke snel laders van Tesla om af te kunnen geven erop doet niet veel goeds. Het zijn piekmomenten die natuurlijk die piek aan moeten kunnen. En ik zou ook op dit moment een probleem zien als 60% van de vakantie gangers die in die zomer naar het zuiden crossen elektrisch rijden. Er staan soms aan benzine pompen al rijen. Dan komt Porsche/Audi met hun 3 minuten tanken 100km erbij toch wel met een mooi ding. Als ze dan kunnen zeggen 10minuten laden en weg kun je makkelijk zonder veel problemen naar het zuiden gaan. Ja je moet dan om de zoveel honderd kilometer even aan de lader. Maar dat is dan zeker te overzien. Normaal duurt tanken ook 10mintuen, auto voltanken, winkel in om te betalen en weg.BarryH schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:43:
Afgelopen weekend en dit weekend is het zwarte zaterdag door Duitsland naar Oostenrijk.
Heb nu 16 keer snelgeladen en 1 keer 10 minuten moeten wachten,
Het is er rustiger dan in NL
Shell gaat ook meer laders neerzetten, Ionity is ook bezig. De infrastructuur komt er zeker wel
[ Voor 61% gewijzigd door Daniel_Elessar op 29-12-2018 14:38 ]
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *
Die rijen bij benzinepompen heb nu ook zien staan, 3 auto’s in de wacht.
Is toch ook snel 15 minuten voor tanken
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Haha ja dat is handig als je alleen bent. Maar niet als je met vrouw en twee kinderen bent.TucanoItaly schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:29:
[...]
Daarom heb ik dus een vouwfietsje. Dan maakt het heel weinig uit waar de laadpaal staat.
Dit soort uithoeken ga ik gewoon meer en meer ontwijken. Vandaag was ik bij een tuincentrum in de middle of nowhere. Die hadden gewoon 10 oplaadpalen staan en volgens mij ook niet van die karige 3.7kW dingen. Praatje staan maken met die bedrijfsleider, die geloven volledig in EV rijden en dat mensen dan ook wat langer blijven plakken en bijvoorbeeld een broodje eten in het restaurant etc. Mooi concept.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Met die gedachte en goed overleg tbv "verwachtingsmanagement" hebben wij 1,5 jaar geleden een 60ah bmw i3 gekocht.. Toen als tweede auto..tupolev141 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:36:
Ook belangrijk: Wat vind je partner ervan? Persoonlijk zou ik met 250km range al tevreden zijn, en het plannen en zoeken naar chargers als een sport opvatten, net zoals gescheiden afval naar het milieupark brengen één van de highlights van mijn maand is lol. Maar vrouwlief is een heel ander verhaal! Nul interesse, als het maar van A naar B gaat zonder veel 'gedoe'.
Nu rijden we er bijvoorbeeld mee naar Burghaamstede met een gratis laadsessie bij de lidl (dank lidl). Tijdens het laden doen we de boodschapjes voor op het strand.. Daarnaast staat onze benzine wagen meer stil dan dat ik ooit had verwacht..
Onze i3 haalt in deze winter rond de 100km met 4 man op de snelweg met 110km/h.. (landgraaf-> v/d valk ehv of Macdonalds) en vanaf daar na 15minuten door daar destination.
Vrouwlief ervaart deze manier van 'early adopter' als best prettig.. Pas 1x hoeven zoeken voor een extra tussenstop en toen was het wel even spannend.. maar daar kon ze goed mee omgaan..
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Het is ook gewoon irritant wanneer je bijna leeg aankomt in de wijk en er staat dezelfde hybride als in de ochtend helemaal vol te niksen terwijl je echt graag wil laden.JayPe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:17:
https://www.autoblog.nl/n...woord-van-het-jaar-118624
Aan de andere kant haal ik mijn auto ook niet weg wanneer ik weet dat mijn BEV om 23:00 vol is. (Overdag haal ik hem wel weg).
Als er dan nog een chronisch tekort aan parkeerplaatsen is in de wijk verwacht ik wel een keer vandalisme mee te maken of te zien.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
YouTube: Stuck on the Nullarbor Plain | Day 941 - 945 | Plug Me In
Huh? Juist wel. Drop het grut af voor een glaasje drinken, en rij naar de de laadpaal. Dan met de vouwfiets terug naar het gezin. Op een gegeven moment ontwijk je dit soort onzin, of verbeter je je planning (bijv. halverwege extra laden).GAEvakYD schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:59:
Haha ja dat is handig als je alleen bent. Maar niet als je met vrouw en twee kinderen bent.
[ Voor 27% gewijzigd door TucanoItaly op 29-12-2018 20:11 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Zolang ik elke avond diezelfde PHEV Outlander aan zo'n paal ziet staan tot s'-ochtends vroeg, dan lijkt mij dat wel een 'probleem'. Ik gun iedereen evenveel recht om te laden maar aan horkerig gedrag moet m.i. wel wat gedaan worden.JayPe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:17:
Ik heb geen EV (zou het wel willen hoor maar de €'s ontbreken even
[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 29-12-2018 20:18 ]
[ Voor 38% gewijzigd door Erasmo op 29-12-2018 20:19 ]
Sorry maar ik geloof gewoon niet in dat verzetten. In een woonwijk parkeer je een auto voor de avond/nacht en op een bedrijventerrein voor een werkdag.vhal schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:11:
[...]
Ik heb geen EV maar ik zou het op een gegeven moment strontzat worden als zo'n figuur een laadplek inneemt en te lui is om hem te verzetten als het ding vol is.
Als tussentijds verplaatsen dan noodzakelijk is zijn we gewoon nog niet waar we wezen moeten.
In een woonwijk lijkt max 16u parkeren oid me het best haalbare. Ofwel, in het weekend of vakanties weghalen maar verder gewoon parkeren.
Met een PHEV is het natuurlijk ook extra frustrerend aangezien dat ding binnen no-time vol is.
Als ik publiek zou moeten laden bij mijn huis zou ik hem ook gewoon altijd de hele avond/nacht laten staan in ieder geval.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Sommige Makro vestigingen ook..henri055 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:58:
@GAEvakYD Er zijn meer winkels die die gedachte hanteren. De Lidl en de IKEA bijvoorbeeld. Gratis snelladen, maar niet zo snel dat de automobilist bij de auto gaat staan wachten.
Begin augustus reed ik op de (elektrische) motor naar Lausanne (Zwitserland). Ik ben nul, ik herhaal, nul laders tegengekomen waar ik niet terechtkon. (Dan heb ik het niet over technische issues, Frankrijk is een bende wat dat betreft). Natuurlijk zal het komende zomer drukker worden, maar vergeet niet dat de helft van de Europese EV's een Nederlandse is, en dat de helft van die mensen aangeeft niet met de EV op vakantie te gaan. Som der dingen: weinig EV's op de lange afstand. Als ik uit Duitsland kom aanrijden kom ik gedurende de dag twee, drie Tesla's tegen. Rijd ik de ring van Amsterdam op, zie ik er 3 in vijf minuten. Maar, ik ben benieuwd, misschien word ik verrast komende zomer naar Stuttgart voor de nieuwe Electric Night Ride! En moet ik even wachten op een lader. Dan neem ik een lekker glaasje Spa rood in de zon op het terras, dat kan ik je wel vertellen.Deveon schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:35:
Zelf ben ik juist benieuwd naar de wachttijden bij de snelladers bij massa adoptie van de BEV. De zomer drukte naar het zuiden is onmogelijk om betaalbaar te voorzien. Misschien dat de autotrein weer terug komt. In Utrecht en ergens in het zuiden aan boord en een kilometer op 800 weer zelf verder, natuurlijk met een volle accu.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ben erg benieuwd hoe dat allemaal gaat bevallen. Ben al tot de ontdekking gekomen dat er redelijk wat Ionity laders op de route staan, dus dat is alvast erg fijn. En op ca. 10km van het appartement staat er ook eentje
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Ik denk dat je jezelf met deze uitspraken niet heel populair maakt, maar ik denk er precies hetzelfde over. Je auto moeten verplaatsen bij langzame laadpalen is een waardeloze oplossing.assje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:19:
[...]
Sorry maar ik geloof gewoon niet in dat verzetten. In een woonwijk parkeer je een auto voor de avond/nacht en op een bedrijventerrein voor een werkdag.
Als tussentijds verplaatsen dan noodzakelijk is zijn we gewoon nog niet waar we wezen moeten.
In een woonwijk lijkt max 16u parkeren oid me het best haalbare. Ofwel, in het weekend of vakanties weghalen maar verder gewoon parkeren.
Met een PHEV is het natuurlijk ook extra frustrerend aangezien dat ding binnen no-time vol is.
Als ik publiek zou moeten laden bij mijn huis zou ik hem ook gewoon altijd de hele avond/nacht laten staan in ieder geval.
En niet alleen thuis en op het werk, maar ook als ik in een andere stad aan het winkelen ben, wil ik niet de halve stad teruglopen en opnieuw op zoek naar een parkeerplek. Ook wil ik niet halverwege een diner opstaan om mijn auto weg te zetten.
Meer laadpalen is de oplossing.
*zucht*
Ben het grotendeels wel met je eens hoor.Glewellyn schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:25:
[...]
Ik denk dat je jezelf met deze uitspraken niet heel populair maakt, maar ik denk er precies hetzelfde over. Je auto moeten verplaatsen bij langzame laadpalen is een waardeloze oplossing.
En niet alleen thuis en op het werk, maar ook als ik in een andere stad aan het winkelen ben, wil ik niet de halve stad teruglopen en opnieuw op zoek naar een parkeerplek. Ook wil ik niet halverwege een diner opstaan om mijn auto weg te zetten.
Meer laadpalen is de oplossing.
In Den Bosch is een parkeergarage waar je tijdens parkeren mag opladen, iets van 8 laadplekken, _maar_ die parkeergarage is een bunker. Dus vanuit het centrum controleren hoe vol m'n auto is zitten er niet in zonder er naar toe te wandelen. Dat ga ik dus niet altijd redden/doen.
Maar ook dit is een tijdens forenzen.. Voor thuisladen zou dit kikkerlandje toch meer kunnen doen. Ik heb gewoon een stopcontact op m'n oprit en hang hem daar aan.
Daar waar de verhouding/huis/oprit/laadpaal/ev niet uitkomt zou ik toch echt 'klagen' bij de gemeente als het beleid is wat meer palen tegenhoudt. Nodig de Wethouder die iets met Duurzaam in z'n 'mapje' heeft eens langs. Laat hem/haar dit ervaren, zij kunnen imho het verschil maken.
Snelladen is wat anders!
https://www.autoweek.nl/a...er-bij-mcdonalds-geopend/
Sorry hoor, maar ik voel me veels te goed om naar de McDonalds te gaan.databeestje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:47:
Dikke mik, de eerste snellader bij de McD is er.
... volgens de topcomment op Autoweek
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Er zijn er al waar gewoon een 50kw/h lader van allego staat.. hoeveel? geen idee.. maar bij veldhoven maak ik er regelmatig gebruik van..databeestje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:47:
als nu _bijna_ iedere Mac dit gaat krijgen.. \o/
Nope. Als er al binnen ~300m al een paal staat krijg je meestal nul op rekest tenzij de paal voldoende in trek is om een tweede te plaatsen.Z___Z schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:48:
Woonwijk palen zijn toch allemaal aangevraagd door bewoners? Dus minimaal 1 paal per EV lijkt me. Het is vooral onhandig als je bij iemand op bezoek bent, en je kan niet landeninformatie de buurt, omdat alle palen door bewoners bezet zijn die al vol zijn geladen. Ik ga wel eens op bezoek in Vinex wijken (nog niet met EV komt Feb ‘19) maar ik zie bijna altijd dat de palen bezet zijn. Ik ga ook maar een vouwfiets in de kofferbak gooien.
Nog een nieuwsbericht hierover zonder daadwerkelijk een foto van de lader te plaatsen. Ben benieuwd wat er staat en hoe de markering is.databeestje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:47:
kW is voldoende als je over vermogen praatoNNoZeLe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:08:
[...]
Er zijn er al waar gewoon een 50kw/h lader van allego staat.. hoeveel? geen idee.. maar bij veldhoven maak ik er regelmatig gebruik van..
als nu _bijna_ iedere Mac dit gaat krijgen.. \o/
[ Voor 14% gewijzigd door Erasmo op 29-12-2018 23:16 ]
En wat zijn de kosten van een Kw/h bij McDonald's?
Op chargemap gekeken en ja hoor wordt al weer bezet gehouden door een taxi. Zie geen prijs maar is niet gratis.
[ Voor 40% gewijzigd door evtje op 29-12-2018 23:43 ]
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Tot op heden heb ik m'n maingau gebruikt om te laden.. dus 5ct per minuut..evtje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:16:
Zijn die Mac laders van Allego?
Op chargemap gekeken en ja hoor wordt al weer bezet gehouden door een taxi. Zie geen prijs maar is niet gratis.
Geen idee hoe het met de nieuwe laders zit..
[ Voor 5% gewijzigd door oNNoZeLe op 29-12-2018 23:46 ]
Er waren een aantal laders bij een McD (op allerlei plekken in Europa) en die waren in NL/DE vaak van Allego. De nieuwe deal waarbij alle McDrives snelladers zouden moeten krijgen binnen een paar jaar, is een deal van Nuon. @Spiller heeft daar in Osdorp vandaag Maingau getest zonder resultaat.evtje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:16:
Verwijderd
Als ik maar enigszins de McD kan mijden dan zal ik't niet na laten. Niet omdat ik mij "te goed" zou voelen maar omdat het de grootste rommel is.uFx schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:08:
[...]
Sorry hoor, maar ik voel me veels te goed om naar de McDonalds te gaan.
... volgens de topcomment op Autoweek
Vind je het problematisch als er taxi's staan te laden? Waarom?evtje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:16:
Ioniq 5 P45
Taxi's hebben uiteraard de zelfde rechten, maar er zijn laadstations die altijd vol staan met taxi's (rond schiphol).Spiller schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:42:
[...]
Vind je het problematisch als er taxi's staan te laden? Waarom?
En dan is het niet meer echt een "publiek" laadstation, is nu gewoon te weinig capaciteit voor.
Dat inderdaad, en daarbij trekken ze zich over het algemeen niks aan van de bordjes die aangeven dat je er max 30 minuten mag staan en zijn ze met recht snellaadpaalklevers te noemen. Echt, in mijn ervaring zijn taxichauffeurs de meest asociale EV rijders die je tegenkomt!prettig schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:03:
[...]
Taxi's hebben uiteraard de zelfde rechten, maar er zijn laadstations die altijd vol staan met taxi's (rond schiphol).
En dan is het niet meer echt een "publiek" laadstation, is nu gewoon te weinig capaciteit voor.
Ik heb een EV in bestelling (kona) en geen mogelijkheid om op mijn eigen terrein te laden. Een straat verder staat ook dagelijks een Outlander aan een publieke laadpaal, en dat is waarschijnlijk de paal die ik ook ga gebruiken.vhal schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:11:
[...]
Zolang ik elke avond diezelfde PHEV Outlander aan zo'n paal ziet staan tot s'-ochtends vroeg, dan lijkt mij dat wel een 'probleem'. Ik gun iedereen evenveel recht om te laden maar aan horkerig gedrag moet m.i. wel wat gedaan worden.
Ik heb geen EV (zou het wel willen hoor maar de €'s ontbreken even) maar ik zou het op een gegeven moment strontzat worden als zo'n figuur een laadplek inneemt en te lui is om hem te verzetten als het ding vol is.
Een weekje geleden heb ik de beste man eens aangesproken op een vriendelijke manier. Wat bleek, hij is blij dat ik binnenkort ook gebruik ga maken van deze paal, en de belangrijkste reden dat hij er altijd op staat aangesloten is om te zorgen dat hij maximaal KWh uit de paal trekt.
Omdat hij een PHEV heeft met een relatief kleine accu, is hij bang dat de paal gaat verdwijnen, als deze niet voldoende gebruikt wordt, en dat is zijn reden om er altijd op aangesloten te zijn.
m.a.w. een 'laadpaaklever' hoeft geen aso te zijn
Ik deel die ervaring zeker niet. Het is niet hun fout dat er niet genoeg snelladers zijn op plekken waar veel elektrische taxi's rijden.juupke schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:31:
[...]
Echt, in mijn ervaring zijn taxichauffeurs de meest asociale EV rijders die je tegenkomt!
Ook kun je zeggen dat de 30 minuten laadlimiet nergens op slaat, als je met een e-niro of een ipace komt moet je nou eenmaal veel langer aan een 50kw paal staan om naar de 75% soc te gaan.
Ik vind het flauw om taxichauffeurs asociaal te noemen die net als jij en ik het elektrische rijden omarmen en mede 'pioniers' zijn. Bovendien kunnen ze sterke ambassadeurs zijn aangezien ze veel passagiers kennis laten maken met elektrisch rijden.
Ioniq 5 P45

Dit werd voor me geplot in de Jaguar Discussion Group na het plaatsen van mijn laadvideo uit Frankfurt van 12 december.
Fast Charging de Jaguar I-Pace in Frankfurt
Helemaal eens met Spiller hierboven, veruit de meeste Taxi-chauffeurs gingen half door het lint dat wij langer dan 30 minuten wilden laden met de I-Pace, terwijl dat ons niet eens boven de 50% helpt. Meesters der etiquetten!
Ik stond vorige week bij Fastned Jutphaas en daar staat heel regelmatig een elektrische taxi, onbekend merk. Dat ding laadt dus onwijs traag op en na 80 procent nog lager. Dan zie je zo'n taxi terwijl er al een wachtrij ontstaat nog rustig een half uur of meer opladen voor 5 kWh.... Dat roept dan wel enige aversie op.Spiller schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:44:
[...]
Ik deel die ervaring zeker niet. Het is niet hun fout dat er niet genoeg snelladers zijn op plekken waar veel elektrische taxi's rijden.
Ook kun je zeggen dat de 30 minuten laadlimiet nergens op slaat, als je met een e-niro of een ipace komt moet je nou eenmaal veel langer aan een 50kw paal staan om naar de 75% soc te gaan.
Ik vind het flauw om taxichauffeurs asociaal te noemen die net als jij en ik het elektrische rijden omarmen en mede 'pioniers' zijn. Bovendien kunnen ze sterke ambassadeurs zijn aangezien ze veel passagiers kennis laten maken met elektrisch rijden.
En in adam bij kantoor zie ik dat ze onderling regelen dat ze mooi na elkaar kunnen aansluiten, als je daar dan tussen komt, zijn niet heel erg vriendelijk tegen je. Ik vind dat een taxibedrijf zelf maar een snellader moet gaat regelen, zal straks wel gaan gebeuren als het steeds drukker wordt. En wat niet helpt, is dat ze massaal met Maingau aan het laden zijn, dat is goedkoper dan op de zaak. Dat is op 1 februari in ieder geval over.
Daarom is het dan ook mijn ervaring, en niet de jouwe. De taxichauffeurs die ik tot op heden ben tegengekomen hebben er helemaal niet zelf voor gekozen om elektrisch te gaan, dat was hun werkgever; zij zelf hebben er een pesthekel aan.Spiller schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:44:
[...]
Ik deel die ervaring zeker niet. Het is niet hun fout dat er niet genoeg snelladers zijn op plekken waar veel elektrische taxi's rijden.
En we hebben het hier niet over elektrische Niro's etc. (daarvan snap ik uiteraard ook dat die langer nodig hebben!) maar over Ioniqs en Leafs die gewoon echt meer dan voldoende hebben aan die 30 minuten; desondanks blijven deze lui langer staan terwijl ze al vol zijn.
Fijn dat jij andere ervaringen hebt, maar ik helaas echt niet (beetje flauw van jou om mij dan meteen flauw te noemen zonder dat je de details van mijn ervaringen kent, vind je ook niet?).
Ik vraag me eerlijk gezegd af of ze echt een positieve bijdrage leveren zoals jij suggereert; dan moeten ze naar hun passagiers toch echt een compleet ander verhaal uitdragen dan wat ik steeds hoor van ze.
En ja, ik ben me ervan bewust dat ik nu heel negatief klink helaas, maar dit is nou eenmaal structureel mijn ervaring. Jammer genoeg... hopelijk gaan die goede chauffeurs die jij tegenkomt dat dan ook wat meer uitdragen onder hun collega's.
Dus 1 taxi van een onbekend merk gebruik je als argument om een hele branche weg te zetten. Dit is een incident, heb je de chauffeur wel eens aangesproken? Of zijn werk-/opdrachtgever?
Wat je zegt over vriendjes voor laten gaan herken ik wel, het beklag hoor ik van andere chauffeurs. Ik sluit gewoon achter aan dus dan is het heel duidelijk dat ik als volgende aan de beurt ben. En ik laad ook lekker met Maingau
@juupke
Grootste gedeelte van de chauffeurs zijn ZZP'ers en dus hun eigen werkgever...
Geen enkele ondernemer gaat laadpaalkleven als ze ook ritjes kunnen doen en omzet draaien. Ze staan daar echt niet om jou te pesten. Zijn eerder particulieren die rustig gaan zitten eten in een wegrestaurant terwijl ze een 175kW paal anderhalf uur bezet houden. Dat is pas flauw.
Ioniq 5 P45
Mooi, hebben ze toch woord weten te houden! Scheelt ook nogal wat voor de bijtelling anders.tomas123 schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:09:
Eergisteren 28-12, 715 Jaguar i-Pace's geregistreerd met gisteren 29-12 nog eens 124 maakt een totaal 3431 met nog 1 dag te gaan (morgen) om alles te registreren!
Begreep wel dat het nog wel even kan duren voor ze echt uitgeleverd worden, maar ze staan iig op kenteken!
Ja, veel maar niet allemaal. Joh, ik vind het echt heel fijn voor je dat jij totaal andere ervaringen hebt dan ik, maar daarom hoef je andermans ervaringen niet herhaaldelijk in twijfel te trekken. Er zijn nou eenmaal verschillende typen mensen, dat geldt ook voor taxichauffeurs. Fijne zondag nog.Spiller schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:08:
@juupke
Grootste gedeelte van de chauffeurs zijn ZZP'ers en dus hun eigen werkgever...
Geen enkele ondernemer gaat laadpaalkleven als ze ook ritjes kunnen doen en omzet draaien. Ze staan daar echt niet om jou te pesten. Zijn eerder particulieren die rustig gaan zitten eten in een wegrestaurant terwijl ze een 175kW paal anderhalf uur bezet houden. Dat is pas flauw.
Nu blijkt inderdaad dat er de afgelopen paar dagen 162 e-trons (echte e-trons, geen q7 e-tron of a3 e-tron) zijn geregistreerd, toch nog een aantal voor de volledige 4% bijtelling

Ik zie dat er al genoeg er over gezegt is over De Taxi . En ja ik heb ook minder goede ervaringen rond Amsterdam.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Zo wordt het straks de best verkochte (elektrische) auto van decembertomas123 schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:09:
Eergisteren 28-12, 715 Jaguar i-Pace's geregistreerd met gisteren 29-12 nog eens 124 maakt een totaal 3431 met nog 1 dag te gaan (morgen) om alles te registreren!
Al ben ik wel bang dat ze dan de komende maanden niks meer "verkopen".
Zou goed kunnen en ja die productieslots zijn al lang toegewezen naar andere landen die telkens opgeschoven werden omdat nederlanders hun auto in 2018 willen hebben.RocketKoen schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:04:
[...]
Zo wordt het straks de best verkochte (elektrische) auto van december
Dat snap ik ook wel. 1 januari worden ze bruto minstens €500/maand duurdertomas123 schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:07:
[...]
Zou goed kunnen en ja die productieslots zijn al lang toegewezen naar andere landen die telkens opgeschoven werden omdat nederlanders hun auto in 2018 willen hebben.
Ja daar is het meestal erg druk . 15 km verder is Fastned bospoort daar is het minder druk.bite schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:16:
Eind april met m'n gezin onderweg naar een weekendje weg en o.a. gestopt om te laden bij Fastned Den Ruygen Hoek. Tot dat moment nog niet meegemaakt dat het bij een Fastned ook druk kon zijn en onze eerste reactie was erg balen dat die stop naar we vermoedden er lang ging duren.. en dat met kinderen van 0 en 4.. De taxi's waren allemaal Leaf en Ionic aan de chademo en ccs en daartussen kon ik met m'n Zoe gelukkig nog wel een plekje vinden om de AC43 te gebruiken. Zelfs als je maar 11kW kan laden zoals een bmw i3 dat kan(?) kan dat toch een handige uitwijk zijn.
Dat vind ik best een knap staaltje "Tetris" als je alles in die Zoe kreeg. Bedje voor babies hebben ze meestal wel in huisjes/of hotels waar je even verblijft dus dat hoef je vaak niet mee te nemen. Maar een buggy neemt toch best plaats in. Dan al je tassen en zooi. Oudste wilt misschien ook een fietsje mee afhankelijk waar je verblijft. Netjesbite schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:16:
Eind april met m'n gezin onderweg naar een weekendje weg en o.a. gestopt om te laden bij Fastned Den Ruygen Hoek. Tot dat moment nog niet meegemaakt dat het bij een Fastned ook druk kon zijn en onze eerste reactie was erg balen dat die stop naar we vermoedden er lang ging duren.. en dat met kinderen van 0 en 4.. De taxi's waren allemaal Leaf en Ionic aan de chademo en ccs en daartussen kon ik met m'n Zoe gelukkig nog wel een plekje vinden om de AC43 te gebruiken. Zelfs als je maar 11kW kan laden zoals een bmw i3 dat kan(?) kan dat toch een handige uitwijk zijn.
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Welke laadpas ze gebruiken zal weinig veranderen aan de laadbehoefte. 'De zaak' zal lang niet voldoende capaciteit neer kunnen zetten als bijv. een Fastned.jerh schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:53:
[...]
Ik stond vorige week bij Fastned Jutphaas en daar staat heel regelmatig een elektrische taxi, onbekend merk. Dat ding laadt dus onwijs traag op en na 80 procent nog lager. Dan zie je zo'n taxi terwijl er al een wachtrij ontstaat nog rustig een half uur of meer opladen voor 5 kWh.... Dat roept dan wel enige aversie op.
En in adam bij kantoor zie ik dat ze onderling regelen dat ze mooi na elkaar kunnen aansluiten, als je daar dan tussen komt, zijn niet heel erg vriendelijk tegen je. Ik vind dat een taxibedrijf zelf maar een snellader moet gaat regelen, zal straks wel gaan gebeuren als het steeds drukker wordt. En wat niet helpt, is dat ze massaal met Maingau aan het laden zijn, dat is goedkoper dan op de zaak. Dat is op 1 februari in ieder geval over.
Zolang ze betalen voor hun kWh's en Fastnet bij blijft schalen zie ik dit niet als een probleem van de Taxi chauffeurs, de etiquette discussie daargelaten, dat is gewoon een kwestie van goed fatsoen.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Als je de kleuter niet laat bepalen wat er ingepakt moet worden, gaat het een stuk beterDaniel_Elessar schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:34:
[...]
Dat vind ik best een knap staaltje "Tetris" als je alles in die Zoe kreeg. Bedje voor babies hebben ze meestal wel in huisjes/of hotels waar je even verblijft dus dat hoef je vaak niet mee te nemen. Maar een buggy neemt toch best plaats in. Dan al je tassen en zooi. Oudste wilt misschien ook een fietsje mee afhankelijk waar je verblijft. Netjes
De mijne is de 29e op naam gezet. Het werd nog spannend, mijn bestelde auto werd niet uitgeleverd (zeiden ze). Gelukkig waren er nog "voorraad autos" waar ik een andere van uit heb mogen zoeken.tomas123 schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:09:
Ik snap alleen niet dat er op Schiphol geen faciliteiten zijn om snel te laden voor taxi's. Daar staan toch al regelmatig te wachten op klandizie.Hachy schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:45:
[...]
Welke laadpas ze gebruiken zal weinig veranderen aan de laadbehoefte. 'De zaak' zal lang niet voldoende capaciteit neer kunnen zetten als bijv. een Fastned.
Zolang ze betalen voor hun kWh's en Fastnet bij blijft schalen zie ik dit niet als een probleem van de Taxi chauffeurs, de etiquette discussie daargelaten, dat is gewoon een kwestie van goed fatsoen.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Toevallig een BYD? Die zie je nog wel eens als schipholtaxi rijden.jerh schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:53:
[...]
Ik stond vorige week bij Fastned Jutphaas en daar staat heel regelmatig een elektrische taxi, onbekend merk. Dat ding laadt dus onwijs traag op en na 80 procent nog lager. Dan zie je zo'n taxi terwijl er al een wachtrij ontstaat nog rustig een half uur of meer opladen voor 5 kWh.... Dat roept dan wel enige aversie op.
Die zijn er al, meerdere snelladers en een supercharger in Badhoevedorp.Standeman schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:49:
[...]
Ik snap alleen niet dat er op Schiphol geen faciliteiten zijn om snel te laden voor taxi's. Daar staan toch al regelmatig te wachten op klandizie.
Over acceptatie gesproken, ik neem binnenkort de Volt mee naar Curaçao, dat gaat nog interessant worden: https://antilliaansdagbla...che-auto-s-een-bedreiging
De Leaf en Ioniq kunnen dan weer niet zoveel met een superchargerErasmo schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:51:
[...]
Die zijn er al, meerdere snelladers en een supercharger in Badhoevedorp.
Klopt maar de meeste taxi's daar zijn toch wel Tesla's.RocketKoen schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:07:
[...]
De Leaf en Ioniq kunnen dan weer niet zoveel met een supercharger
Ik heb met mijn Leaf toch echt een andere ervaring, als ik met <10% aankom bij een snellader is een halfuur niet genoeg om hem weer tot 80% vol te laden. In theorie kan hij met 40kW laden, in de praktijk is dat eerder rond de 30.juupke schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:59:
[...]
En we hebben het hier niet over elektrische Niro's etc. (daarvan snap ik uiteraard ook dat die langer nodig hebben!) maar over Ioniqs en Leafs die gewoon echt meer dan voldoende hebben aan die 30 minuten; desondanks blijven deze lui langer staan terwijl ze al vol zijn.
Nu is het niet zo dat ik altijd zoveel hoef te laden. Soms kom ik maar voor 10% zodat ik net wat relaxter kan doorrijden en ben ik binnen een paar minuten weer weg. Maar het kan best zijn dat ik 45 minuten tot een uur sta te laden omdat ik echt nog een eind verder moet.
*zucht*
Ja, uiteraard heb ik nederig gevraagd hoe lang het nog ging duren en dat mijn auto leeg was en de taxi al op 91 procent zat, dat gaf geen enkele soelaas. Was een lokale taxi.Spiller schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:08:
@jerh
Dus 1 taxi van een onbekend merk gebruik je als argument om een hele branche weg te zetten. Dit is een incident, heb je de chauffeur wel eens aangesproken? Of zijn werk-/opdrachtgever?
Wat je zegt over vriendjes voor laten gaan herken ik wel, het beklag hoor ik van andere chauffeurs. Ik sluit gewoon achter aan dus dan is het heel duidelijk dat ik als volgende aan de beurt ben. En ik laad ook lekker met Maingau
En ik zet nergens de taxi branche weg, ik deel mijn ervaringen en gaf geen oordeel. Alleen dat ik er met enige aversie naar keek.
Dat was niet de strekking van mijn opmerking. Economisch is Maingau goedkoper dan zelf wat regelen, dus ik begrijp wel dat ze goedkoop gaan opladen, dat doen wij tenslotte ook allemaal. Ze worden dus niet geprikkeld om zelf oplaadplekken te regelen. En dat ze overal waar veel taxi's zijn terugkomen. En ik ben hem met je eens dat ze ook vraag creeeren, maar ik bemerkte een sfeer van dat ze de laadpalen van hun vinden.Hachy schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:45:
[...]
Welke laadpas ze gebruiken zal weinig veranderen aan de laadbehoefte. 'De zaak' zal lang niet voldoende capaciteit neer kunnen zetten als bijv. een Fastned.
Ik heb geen idee, hij laadt in ieder geval met misschien iets van 30 kW, traag dus.Erasmo schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:51:
[...]
Toevallig een BYD? Die zie je nog wel eens als schipholtaxi rijden.
[...]
Die zijn er al, meerdere snelladers en een supercharger in Badhoevedorp.
Over acceptatie gesproken, ik neem binnenkort de Volt mee naar Curaçao, dat gaat nog interessant worden: https://antilliaansdagbla...che-auto-s-een-bedreiging
CDA wil de bijtelling van de elektrische auto aanpakken. Voor de Tesla vond ik er wel iets van te zeggen. Ben benieuwd hoe ver het CDA komt.
Vanwaar verkopen tussen aanhalingstekens? Denkt u dat Jaguar de auto's weggeeft aan de leasemaatschappijen?RocketKoen schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:04:
Zo wordt het straks de best verkochte (elektrische) auto van december
Overigens ben ik meer bijtelling gaan betalen bij de overstap van diesel naar EV
Dan lees je dit:Wackmack schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:24:
https://www.cda.nl/omtzig...s-voor-elektrische-autos/
CDA wil de bijtelling van de elektrische auto aanpakken. Voor de Tesla vond ik er wel iets van te zeggen. Ben benieuwd hoe ver het CDA komt.
Ja die rapporten waren vernietigend omdat er met die auto's zeer beperkt elektrisch gereden werd16. Herinnert u zich het belastingsubsidie-drama met onder andere de semi-elektrische Mitisbushi Outlander in de jaren 2013-2016, waarover de algemene rekenkamer vernietigende rapporten schreef, omdat er miljarden belastingsubsidie voor zuinige auto’s uitgegeven was zonder effect?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik denk dat de importeur of dealer de auto nu alvast op naam zet, om ze dan de komende maanden te verkopen (waarschijnlijk aan lease maatschappijen).henri055 schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:32:
[...]
Vanwaar verkopen tussen aanhalingstekens? Denkt u dat Jaguar de auto's weggeeft aan de leasemaatschappijen?
De dealers bij mij in de buurt zijn nu nog steeds bezig om van de voorraad auto's af te komen die ze deze zomer om naam hebben gezet om de BPM stijging voor te zijn.
Terecht om na te denken over de kosten, maar het rapport over eerdere stimulering ging over de effectiviteit. En CO2 besparing van met name plugin hybrides bleek lager dan verwacht. Niet zo gek, want het overgrote deel van de rijders van zo'n plugin-hybride had de beschikking over een zakelijke benzinepas waardoor de stimulering om te laden ontbrak. Dat probleem heb je niet bij EV.
Daar zijn er heel veel van verkocht, en dat was voor een jaar of 2 toch wel een heel veel verkochte auto, en zie je nu heel veel nog rijden. Maar het blijft gewoon een diesel, geen flexibiliteit in energie keuze (ten opzichte van bv een Plugin).
Laten we niet vergeten dat de Outlander een erg bruikbare auto was, met trekhaak, normaal trekgewicht, ruimte. Was in dat opzicht natuurlijk een hele geslaagde auto, en ik zie ze ook nog met enige regelmaat met aanhangers rijden. Later kwam de Passat GTE en Golf GTE, die waren ook inmens populair, maar hadden niet een foutlander status, ze waren dan ook een beetje laat voor de plugin-belasting trein.
Het je Fastned/MainGau al uitgeprobeerd? Ik ben wel benieuwd of het je gelukt is.
Helaas is het budget nog niet toereikend en komt die hopelijk over twee jaar dichter in de buurt, ten minste als dit pareltje nog niet door de gemiddelde Nederlander is ontdekt tegen die tijd.
Schandalig dat zo iemand dat soort vragen stelt en lease auto met “zakelijke auto die privé gereden” wordt verward.Wackmack schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:24:
https://www.cda.nl/omtzig...s-voor-elektrische-autos/
[ Voor 33% gewijzigd door Deveon op 30-12-2018 22:16 ]
Verwijderd
Allemaal redenen om juist particulieren een korting/bonus/... te geven want die moeten de brandstof uit eigen zak betalen en zullen dus juist stekkeren.henri055 schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:58:
39 vragen van Omtzigt. Daar is de staatssecretaris weer lekker druk mee.
Terecht om na te denken over de kosten, maar het rapport over eerdere stimulering ging over de effectiviteit. En CO2 besparing van met name plugin hybrides bleek lager dan verwacht. Niet zo gek, want het overgrote deel van de rijders van zo'n plugin-hybride had de beschikking over een zakelijke benzinepas waardoor de stimulering om te laden ontbrak. Dat probleem heb je niet bij EV.
Maar er moet wel gekeken worden hoe we de occasions in eigen land kunnen houden (bv mrb tenminste op het halftarief houden).
Er moet gewoon een exportverbod komen zolang subsidies in andere landen aantrekkerlijker zijn, zoals in Noorwegen.Pierz schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:38:
Ik denk dat een nieuwe plugin hybride inmiddels geen subsidie meer verdient @Verwijderd. Alles over naar elektrisch wat mij betreft.
Maar er moet wel gekeken worden hoe we de occasions in eigen land kunnen houden (bv mrb tenminste op het halftarief houden).
Als er in zo een dorpje 2 palen zijn en op drukke dagen staan de auto's tot ver buiten het dorp dan durf ik daar niet op te vertrouwenYoade75 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:06:
[...]
Weet je dat de meeste kustplaatsen in die regio laadpalen hebben bij het strand en dat je daar geen parkeerkosten hoeft te betalen wanneer je staat te laden? Dan kun je dus gratis parkeren en zonder onderweg op te laden weer terug.
Heeft je vast eet adres onderweg geen laadpaal?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Dat is een beetje lastig in de EU. Vrije handel enzo.tomas123 schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:09:
[...]
Er moet gewoon een exportverbod komen zolang subsidies in andere landen aantrekkerlijker zijn, zoals in Noorwegen.
De subsidie/korting op EV's en PHEV's in de lease is hier gewoon absurd hoog.
Zelfs met de nieuwe beperking op de bijtelling betaal je als rijder van een EV al €18.000 minder aan netto bijtelling over 5 jaar op een auto van €50.000 of meer (bij 40% belastingdruk). En dan heeft de leasemaatschappij ook nog dingen als MIA.
De voorgestelde €6.000 aanschaf subsidie voor particulieren is dus eigenlijk peanuts.
We zouden eigenlijk naar een systeem moeten waar belasting voor het rijden van een EV gewoon een stuk lager is dan bij een ICE. Maar die is lastig. Brandstof accijns gaat mis in de grensstreken. Lagere belasting op laden is een administratieve nachtmerrie (vooral met thuis laden). En vooral de kilometerheffing door de politiek heen is zijn we wel even verder.
En het niveau van de vragen blinkt ook uit. Misschien moeten we voorstellen dat ze per vraag uit de partijkas een bijdrage moeten doen. Dan vallen tenminste alle suggestieve, borstklopperij vragen af. Wat een niveau en dat bestuurt dan mede het land.henri055 schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:58:
39 vragen van Omtzigt. Daar is de staatssecretaris weer lekker druk mee.
En nadenken over de kosten is zeker goed, maar ik zie geen enkele oplossingsrichting aangeboden door Ontzigt.
Je kan ook stellen dat op ICE belachelijk veel belasting en regels zit en die worden nu tijdelijk losgelaten om EV te stimuleren. Ik ben voorstander van minder soorten belasting en simplere regelingen. Hoe meer en hoe ingewikkelder de regelingen zijn, hoe eerder er misbruik of onvoorspelbare effecten zijn.RocketKoen schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:18:
[...]
Dat is een beetje lastig in de EU. Vrije handel enzo.
De subsidie/korting op EV's en PHEV's in de lease is hier gewoon absurd hoog.
Zelfs met de nieuwe beperking op de bijtelling betaal je als rijder van een EV al €18.000 minder aan netto bijtelling over 5 jaar op een auto van €50.000 of meer (bij 40% belastingdruk). En dan heeft de leasemaatschappij ook nog dingen als MIA.
De voorgestelde €6.000 aanschaf subsidie voor particulieren is dus eigenlijk peanuts.
We zouden eigenlijk naar een systeem moeten waar belasting voor het rijden van een EV gewoon een stuk lager is dan bij een ICE. Maar die is lastig. Brandstof accijns gaat mis in de grensstreken. Lagere belasting op laden is een administratieve nachtmerrie (vooral met thuis laden). En vooral de kilometerheffing door de politiek heen is zijn we wel even verder.
Welk niveau ?jerh schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:28:
[...]
En het niveau van de vragen blinkt ook uit. Misschien moeten we voorstellen dat ze per vraag uit de partijkas een bijdrage moeten doen. Dan vallen tenminste alle suggestieve, borstklopperij vragen af. Wat een niveau en dat bestuurt dan mede het land.
Suggestieve vragen.
Kritisch is ok maar wel opbouwend, kom zelf dan eens met wat beters. Dit is zeuren, politiek geleuter.
Wil je aub 'ultiem voorzichtig' definiëren.juupke schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:59:
[...]
In de zomer is het bereik van de Ioniq echt niet verkeerd, en al helemaal als je je rijgedrag een beetje aanpast. Zo ben ik de eerste keer, ultiem voorzichtig want ja range anxiety, zonder te laden onderweg, vanuit de Randstad naar Limburg gereden, wat een afstand is van 200km. Kwam ik daar uiteindelijk aan met een resterend bereik van 70km!
Hoe heb je het gedaan, de hele rit achter een vrachtwagen gehangen?
Ik heb er al diverse ritjes Randstad - Zuid-Limburg opzitten onder ideale omstandigheden, maar heb daarbij zeker geen 200km uit de accu gehaald.
Ben benieuwd.
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Kan die beste man nu echt niet zelf een rekenmachine hanteren? Indien hij het in euro's wil kan zelfs google nog een wisselkoers geven. Het feit dat hij deze vragen stelt (en refereert naar een Tesla "M" en een Jag "I") geeft mooi aan hoe diep hij zelf in de materie gedoken is37. Kunt u aangeven hoe duur een batterij van 100 KwH is voor een auto in 2030
a. indien het planbureau (2018) gelijk heeft en de batterijkosten $150/kwH zijn?
b. Indien Bloomberg gelijk heeft en het $70/kwH is?
c. Indien dhr. Zang gelijk krijgt en die onder de $50/kwH daalt?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dat klinkt alsof je 4 mogelijkheden hebt:JT schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:21:
[...]
Als er in zo een dorpje 2 palen zijn en op drukke dagen staan de auto's tot ver buiten het dorp dan durf ik daar niet op te vertrouwenEn dat eetadres...daar spreek ik mezelf een beetje tegen in relatie wat ik zei over de kleine. Maar als ik daar eet dan kan ik inderdaad laden!
1. Opladen bij de kust.
2. Opladen bij je restaurant.
3. Rustig rijden zodat 250km haalbaar is.
Dat zou zeker zomers mogelijk kunnen zijn met een Ioniq.
Zie bv juupke in "Elektrische auto's - deel 4"
4. 5 tot 10 minuten aan een snellader onderweg.
Dit kun je ook alvast op de heenweg doen wanneer de kleine nog niet slaapt.
[ Voor 5% gewijzigd door Yoade75 op 31-12-2018 10:05 ]
De vervuiler betaalt was het toch? MRB is natuurlijk nodig, en misschien accijns op banden en remblokken. Verder lijkt elke belasting mij oneerlijk. ‘Stroom is gewoon stroom’, dus een EV betaalt wat mij betreft hetzelfde als een ledlamp of een magnetron. Maar volgens mij had iemand hier ooit uitgerekend dat de staat via het stopcontact per kilometer meer verdient dan via fossiel.jerh schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:28:
[...]
En het niveau van de vragen blinkt ook uit. Misschien moeten we voorstellen dat ze per vraag uit de partijkas een bijdrage moeten doen. Dan vallen tenminste alle suggestieve, borstklopperij vragen af. Wat een niveau en dat bestuurt dan mede het land.
En nadenken over de kosten is zeker goed, maar ik zie geen enkele oplossingsrichting aangeboden door Ontzigt.
[...]
Je kan ook stellen dat op ICE belachelijk veel belasting en regels zit en die worden nu tijdelijk losgelaten om EV te stimuleren. Ik ben voorstander van minder soorten belasting en simplere regelingen. Hoe meer en hoe ingewikkelder de regelingen zijn, hoe eerder er misbruik of onvoorspelbare effecten zijn.
Ik rij nu anderhalf jaar een Q90 (deelauto) en de 40+ kWh geeft een ongelofelijke rust. Zeker als je kinderen hebt, vind ik het echt de moeite waard om hier extra budget voor vrij te maken. Maar goed, mijn woon-werk verkeer is fors (70 km enkele reis).kepler schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:47:
Maar nu zie ik dus ook de Q90
[ Voor 21% gewijzigd door TucanoItaly op 31-12-2018 10:08 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Verwijderd
PHEV's zijn voor veel particulieren perfect. Kunnen met gemak 50 Km elektrisch rijden en voor de langere afstand is er benzine. Dus daar zou juist een subsidie voor moeten gelden. Particulier kunnen weinig mensen zich 2 auto's permitteren.Pierz schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:38:
Ik denk dat een nieuwe plugin hybride inmiddels geen subsidie meer verdient @Verwijderd. Alles over naar elektrisch wat mij betreft.
RocketKoen schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:18:
[...]
Het op termijn overgaan op een systeem van kilometerheffing (dus echt betalen voor gebruik) is een behoorlijk eerlijkere manier van belastingheffen.Pierz schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:04:
[...]
De vervuiler betaalt was het toch? MRB is natuurlijk nodig, en misschien accijns op banden en remblokken. Verder lijkt elke belasting mij oneerlijk. ‘Stroom is gewoon stroom’, dus een EV betaalt wat mij betreft hetzelfde als een ledlamp of een magnetron. Maar volgens mij had iemand hier ooit uitgerekend dat de staat via het stopcontact per kilometer meer verdient dan via fossiel.
Deze belasting kan dan ook rekening houden met het moment van rijden (als het druk is betaal je meer), de uitstoot van de auto (BEV goedkoper dan ICE), gewicht van de auto (precies zoals nu) etc.
Makkelijk genoeg te definiéren zodat de gemiddelde belastingdruk gelijk blijft.
De veelgebruiker zal meer gaan betalen (waaronder ikzelf), maar dan is het ook een stuk betaalbaarder om een kleine (als dat niet EV) auto te hebben als boodschappenwagentje.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Nu ruim ik elke keer de kabel netjes op in de auto. Niet echt praktisch.
Voor onderweg gebruik ik altijd de laadkabel voor palen.
Kortom de 'granny' charger is in 99% van de gevallen niet nodig onderweg.
Ik zit te denken aan zoiets: Wandbeugel T1 tbv ICU Compact Mini (weet niet of ik mag linken)
Zo zit de stekker die in je auto gaat netjes opgeborgen. Echter je normale Schuko is niet beschermd. Ik heb hier niks voor kunnen vinden. Bestaat zoiets wel?
(zit eraan te denken een oog te kopen, die ik veranker in de muur( nou ja gewoon goed schroef) en dan met een groot schrijfremslot erdoorheen, en dan de laadkabel door dat slot. Dan kan je de kabel niet makkelijk meenemen) mocht iemand betere ideeen hebben hoor ik het wel
(als dit niet de juiste plek is voor dit topic hoor ik graag)
[ Voor 3% gewijzigd door meermarco op 31-12-2018 11:25 ]
Maar er zijn nog heel veel vragen en die worden niet beantwoord, dus de doelstelling kan wel goed zijn maar de wijze van aanpak is radicaal fout. Hoe zit het met de accu's, die zijn ook milieu belastend. Hoe zit het met vliegtuigen, treinen, vrachtverkeer, campers, auto's die een zware kar moeten trekken in o.a. beroepsvervoer en caravans. De actieradius is veel te klein en er is ook nog geen uitzicht op een betere?
Laten we eerst maar eens overgaan in een hybride, dan kun je tenminste nog ergens komen en als er dan getrokken moet worden is de auto multifunctioneel. Persoonlijk denk ik dat op waterstof rijden veel geloofwaardiger is. (Er moet meer gekeken worden wat de ontwikkelingen zijn in Japan en Korea. Toyota en Hyundai) En het moet Europees worden aangepakt. Brandstofkosten en wegenbelasting gelijk, dat is voor het beroepsvervoer ook eerlijker. Concurrentiepositie moet gelijk zijn.
Welkom in dit topic.hjfolsman schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:37:
Maar er zijn nog heel veel vragen en die worden niet beantwoord
Waar heb je de antwoorden gezocht?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
https://www.nrc.nl/nieuws...dstroom-11100865-a1564786Verwijderd schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:12:
Treinen rijden zogenaamd volledig op groene energie. Volkomen oncontroleerbaar of dit waar is want er wordt in NL meer groede energie geleverd dan er opgewekt word.
Wel controleerbaar dus. Snap dat anti-duurzaam gedoe van de laatste tijd niet zo..
Naast de Tesla SuperChargers. Prima vertoeven hier straks voor EV rijders.
https://www.google.nl/map...!3d51.8390648!4d5.0907469
Dit is de look van de nieuwe Allego-zuilen die ik ken uit Duitsland! Zoals hier in aanbouw op Frankfurt AirportWilliamGeluk schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:34:
Kwam ik gisterenavond tegen bij afslag Leerdam (A15). Twee nieuwe 350 kW supersnelladers in aanbouw.
Naast de Tesla SuperChargers. Prima vertoeven hier straks voor EV rijders.
https://www.google.nl/map...!3d51.8390648!4d5.0907469
[Afbeelding]
Wie, wat, waar, hoe. Niemand heeft mij de elektrische auto in gepest. Wat is je probleem precies, leg het even uit zodat we jou beter kunnen begrijpen. Iedereen is anno 2019 gewoon vrij om een auto naar keuze te rijden. Dat een vervuilender auto meer kost is de enige keerzijde.hjfolsman schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:37:
Eén ding begrijp ik niet, ze willen ons met pestgedrag over laten gaan naar elektrische auto's.
Verduidelijk wat je hier bedoelt, je legt niet uit welke aanpak. Dat kunnen we tussen de regels niet lezen.Maar er zijn nog heel veel vragen en die worden niet beantwoord, dus de doelstelling kan wel goed zijn maar de wijze van aanpak is radicaal fout.
Dit topic gaat over elektrische auto's, en dus de accu's. Vooralsnog is er een levendige handel in 2e hands accu's van elektrische auto's door hobbyisten en de reparatie markt. Het idee dat deze op een afval berg beland is een hardnekkige mythe. De restwaarde van een elektrische auto accu is niet nul, dus wordt deze gewoon verkocht. Als het de moeite is om zelfs een 2e hands autogordel (70,-) van een auto op onderdelen sites te verkopen, dan zie ik het probleem niet zo. Er is onder andere door TNO grondig onderzoek gedaan naar de productie voetafdruk, zie het volgende artikel. https://decorrespondent.n...pen/694075842075-4e3a4cf5Hoe zit het met de accu's, die zijn ook milieu belastend. Hoe zit het met vliegtuigen, treinen, vrachtverkeer, campers, auto's die een zware kar moeten trekken in o.a. beroepsvervoer en caravans. De actieradius is veel te klein en er is ook nog geen uitzicht op een betere?
Klopt. Hiervan staan er ook een aantal op het grote laadplein in Eindhoven.fewips schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:02:
[...]
Dit is de look van de nieuwe Allego-zuilen die ik ken uit Duitsland! Zoals hier in aanbouw op Frankfurt Airport
Kijk eens aan. Straks ook extra snel laden bij Frankfurt. Begin van het jaar nog staan laden aan zo'n 'oude' lader. Vond het een beetje omslachtig om te komen. Ik zou dan liever 40km doorrijden om bij Kleinostheim aan de 175 kW lader te gaan.
Ja, als ik hem tegen extra prijs via Bleeker zou kunnen importeren zal ik het zeker doen! Echter is dit de tweede auto, dus ik zal er niet zo snel extra budget voor vrij maken. Als het echt nodig is (met twee kleine kinderen is dat al snel, alleen al voor de ruimte) dan pakken we de Focus station. Deze is voor woon-werk en dan is 100km bereik in principe (net) genoegTucanoItaly schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:08:
[...]
Ik rij nu anderhalf jaar een Q90 (deelauto) en de 40+ kWh geeft een ongelofelijke rust. Zeker als je kinderen hebt, vind ik het echt de moeite waard om hier extra budget voor vrij te maken. Maar goed, mijn woon-werk verkeer is fors (70 km enkele reis).
Ik heb iig contact opgenomen met Bleeker, ze hebben zo te zien geen (werkende) website. Ik denk dat ik/we daar binnenkort even langs gaan om de mogelijkheden te bekijken (of misschien hebben ze sowieso een leuke deal staan).
Verwijderd
Enige wat is gecontroleerd of er meer wordt opgewekt dan NS verbruikt.CyBeRSPiN schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:23:
[...]
https://www.nrc.nl/nieuws...dstroom-11100865-a1564786
Wel controleerbaar dus. Snap dat anti-duurzaam gedoe van de laatste tijd niet zo..
Maar waar het omgaat is alle verbruikte/verkochte/geleverde elektriciteit versus de geproduceerde/ingekochte elektriciteit. En volgens mij wordt er meer verkocht/..... dan ingekocht oftewel dezelfde groene energie wordt meermaals geleverd.
Wat dus niet kan tenzij iemand eindelijk het Perpetuum Mobile heeft uitgevonden.
Sorry, kom eens met bronnen i.p.v. onderbuikgevoelens. Hier schiet toch niemand wat mee op dat zwartgallige rond groene energie, duurzame samenleving en pogingen om het klimaat nog bij te sturen voor een leefbare planeet?Verwijderd schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:37:
[...]
Bla,blablablabla
En volgens mij
Bla,blablablabla
Verder eens met @BarryH
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-12-2018 16:51 ]
Ik vind de kilometerheffing een slecht idee. Je tuigt een enorm systeem op met bijbehorende kosten en waarvoor? Om de belastingen heel iets eerlijker te verdelen? Uitstoot van de auto kan je prima voor compenseren met accijns op de energiedrager. Het enige wat je iets eerlijker maakt is de MRB. Moet je daar al dat geld voor uitgeven en je privacy het raam uit gooien?qadn schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:17:
[...]
[...]
Het op termijn overgaan op een systeem van kilometerheffing (dus echt betalen voor gebruik) is een behoorlijk eerlijkere manier van belastingheffen.
Deze belasting kan dan ook rekening houden met het moment van rijden (als het druk is betaal je meer), de uitstoot van de auto (BEV goedkoper dan ICE), gewicht van de auto (precies zoals nu) etc.
Makkelijk genoeg te definiéren zodat de gemiddelde belastingdruk gelijk blijft.
De veelgebruiker zal meer gaan betalen (waaronder ikzelf), maar dan is het ook een stuk betaalbaarder om een kleine (als dat niet EV) auto te hebben als boodschappenwagentje.
Oh en ik ga er van uit dat je weet hoe goed onze overheid is in het uitvoeren van dit soort mega projecten
De weg in Groningen is langer dan in Rotterdam. Maar toch betalen we evenveel MRB. Prima toch. Per vierkante meter asfalt lopen de kosten misschien niet eens zoveel uit elkaar.Pierz schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:50:
[...]
Ik vind de kilometerheffing een slecht idee. Je tuigt een enorm systeem op met bijbehorende kosten en waarvoor? Om de belastingen heel iets eerlijker te verdelen?
Oh en ik ga er van uit dat je weet hoe goed onze overheid is in het uitvoeren van dit soort mega projecten
Nee. Kilometerheffing lijkt mij ook niets. En dat terwijl ik voor al mij auto's MRB betaal ( behalve m'n EV) en er toch slechts in één tegelijk kan rijden.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Dit topic is gesloten.