Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-10 08:34
Deveon schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:22:
[YouTube: Tesla Model 3 Perf Laguna Seca - 1:41.28]
De Model 3 weet zich wel stand te houden op het circuit.
[YouTube: Tesla Model 3 vs BMW M2 Competition // The $60,000 Question]
En weet zelfs bijna deze petrolhead te overtuigen.
Mooi ding hoor. Echt mooie techniek maar zo jammer dat ze zich eerst richten om de top van dit segment, net als ik eindelijk een EV mag kiezen. Doordat ze alleen de AWD naar NL brengen begin 2019 mag ik hem niet kiezen als volgende leaseauto. Te veel vermogen... de RWD LR zou perfect zijn geweest maar is er maar een paar maanden geweest.

Wellicht over 4 jaar nog eens kijken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
YoshiBignose schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:46:
[...]

Tja als je argument gebruikt dat alle fans van Musk/Tesla dom zijn dat is de discussie ook snel klaar natuurlijk. Als ik het zo bekijk dan zijn domme mensen (lees: laag opgeleid) helemaal geen fan van musk of Tesla. Zijn patserbakken voor de elite, lees ieder Telegraaf bericht over Tesla maar eens. Het zijn juist vooral hoger opgeleiden (en nerds) die er fan van zijn. Als je we tenminste dezelfde definitie van dom en slim hebben....

Ik ben ook niet iemand die snel een fan van iemand is of alles goed vindt wat hij doet, maar ik vind Elon wel een master. Niet alleen hoe hij zich gedraagt maar ook wat hij doet. Tja... misschien ben jij weer groot fan van Taylor Swift, wat ik echt totale bagger muziek vind.

[...]

True, hij heeft ook veel te weinig credits gekregen voor zijn werk. Hij had de pech geen Amerikaan te zijn :P
Hij is bij mij wel behoorlijk gedaald na zijn opmerkingen over Thailand. Ik vind zowiezo dat hij dit hele jaar al niet heel erg fraai overkomt in de communicatie. Stress zal ongetwijfeld een rol spelen, maar ik vind dat hij zich verlaagt tot een niveau waar ik moeite mee heb. Ik bewonder daar en tegen wel weer zijn inzet en strijdvaardigheid.

En het is niet ontkennen dat hij iets heel goed dat er zo'n horde fans is, zelfs van mensen die er niet in rijden. Dat is best knap gedaan. Maar lijkt idd wel een tikkeltje op Apple. Knap marketing werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
jerh schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:00:
[...]

Hij is bij mij wel behoorlijk gedaald na zijn opmerkingen over Thailand. Ik vind zowiezo dat hij dit hele jaar al niet heel erg fraai overkomt in de communicatie. Stress zal ongetwijfeld een rol spelen, maar ik vind dat hij zich verlaagt tot een niveau waar ik moeite mee heb. Ik bewonder daar en tegen wel weer zijn inzet en strijdvaardigheid.
Haha pedo guy... :D daarom mag ik hem wel.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-10 14:40

TwOkkie

Tweakin' Okkie

kdeboois schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:37:
[...]
Verder is Audi de eerste met brake-by-wire die het regeneratief remmen verder perfectioneren.
Zijn ze al bijna op het punt waar de Prius in 1997 al was, of is er een nieuwe ontwikkeling?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
TwOkkie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:00:
[...]

Zijn ze al bijna op het punt waar de Prius in 1997 al was, of is er een nieuwe ontwikkeling?
Als jij denkt te weten dat de Prius brake-by-wire is niet. Voor de rest van de wereld wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-10 14:40

TwOkkie

Tweakin' Okkie

kdeboois schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:03:
[...]

Als jij denkt te weten dat de Prius brake-by-wire is niet. Voor de rest van de wereld wel.
Als ik Dit filmpje zie, dan zijn ze inderdaad op het niveau aanbeland waar de Prius in 1997 was. Mens trapt rem in. Computer berekent hoeveel regen er uit gehaald kan worden en delegeert de rest naar de schijven.

Ik was laatst nogal verbaast dat de Tesla dit (in ieder geval op de oudere series) niet kan. Daar werkt het rempedaal op de remmen en om te regenereren moet je die 'drag' op je gaspedaal hoog instellen. Ergens ook wel begrijpelijk op de RWD modellen. Je wil immers niet alleen met je achterwielen remmen.

Maar als ik me hier vergis, please enlighten me! Dit is de informatie die ik kon vinden. Ik leer graag bij.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
De Prius heeft een normaal remsysteem. Net als iedere auto uit die tijd. De Audi E-tron heeft geen rempedaal dat direct de remmen bedient.

Normaal (zoals de Prius) is dus een remsysteem dat de remmen direct bedient maar waar de elektromotor in generator mode eerder begint af te remmen dan de mechanische rem. Zo wint de Prius energie terug uit de beweging.

De Audi simuleert een normaal rempedaal voor het remgevoel, maar de mechanische remmen worden door een pomp bedient, maar alleen als de elektromotor niet voldoende remkoppel kan genereren.

Dit is nogal een uitdaging om dit veilig te maken. De electronica moet feilloos werken en de pomp die de remmen bedient mag niet stuk gaan. Ik weet niet hoe ze dit opgelost hebben, maar dat vraag ik wel eens na tzt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
kdeboois schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:28:
De Prius heeft een normaal remsysteem. Net als iedere auto uit die tijd. De Audi E-tron heeft geen rempedaal dat direct de remmen bedient.

Normaal (zoals de Prius) is dus een remsysteem dat de remmen direct bedient maar waar de elektromotor in generator mode eerder begint af te remmen dan de mechanische rem. Zo wint de Prius energie terug uit de beweging.

De Audi simuleert een normaal rempedaal voor het remgevoel, maar de mechanische remmen worden door een pomp bedient, maar alleen als de elektromotor niet voldoende remkoppel kan genereren.

Dit is nogal een uitdaging om dit veilig te maken. De electronica moet feilloos werken en de pomp die de remmen bedient mag niet stuk gaan. Ik weet niet hoe ze dit opgelost hebben, maar dat vraag ik wel eens na tzt
Zo nieuw is dat niet. Ik heb voor een bedrijf gewerkt dat hijskranen maakt. Daar is het ook vervelend als de rem het begeeft, maar ze gebruiken ook veel liever de motor als rem ipv de schijfremmen.

Er zijn een hoop beveiligingen:
1) De motor drive meet precies het remkoppel en kijkt of dit genoeg is.
2) sensoren op de as meten de snelheid, een computer doet een noodstop als die te ver afwijkt van wat verwacht wordt.
3) de rem electronica meet hoe ver de cilinders komen voordat ze weerstand krijgen. Weet zo precies of de remschoenen of schijf zijn versleten.
4) de rem is veergesloten en electromagnetisch geopend. Dus bij een storing of uitval rem je meteen.

Het is dus enorm veilig te maken. Dat moet ook.
Of het ook gebeurt.... Zie de stint...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
pmiddeld schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:47:
[...]

Cliché eerste klas! Bullshitbingo check! >:)
Is het ooit anders geweest?
Oef, cynisch, maar fijn dat je bevestigt dat het nu ook geldt *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Nee, klopt. Mijn radiografisch bestuurbare auto had het al in de jaren 80.

Daar hadden ze zelfs de remcilinder er uit geoptimaliseerd. Waren hun tijd ver vooruit.

Als het over veiligheidskeuringen gaat en remmen... dat zal op alle scenario’s getest zijn en moet tegenwoordig aan zeer strikte normen voldoen. Daarom is het ook zo lastig om hier iets in te veranderen.

Bij de hijskraan waren ze in mijn optiek een ander probleem aan het oplossen. De remleidingen kunnen eenvoudig weg niet zo lang zijn omdat je inplaats van de rem te activeren de remleiding aan het oprekken bent.

Tesla heeft overigens wel heel handig hun AutoPilot buiten de veiligheids testen gehouden, door het niet als standaard optie in de auto plaatsen. Daardoor is de Tesla nooit door de Europeesche instanties getest. Bij Model 3 halen ze dat trucje volgens mij nog een keer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kdeboois schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:28:
Je bedoelt zoals de Zoe in 2012 al deed en ongetwijfeld nog veel meer EVs?
Het is wel duidelijk dat je graag de marketing bullshit van Audi wil geloven en jezelf wijs maakt dat de e-tron veel beter is dan de rest (zie ook geneuzel over de Norschleife, hoe relevant is dat nou werkelijk in het dagelijks gebruik?), maar je mag best wel iets kritischer zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Ik dacht ook al. Dat doet de Zoe toch ook? Maar ben geen techneut. Of is er wel een verschil in remmen tussen Zoe en e-tron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
StefSybo schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:38:
[...]

Je bedoelt zoals de Zoe in 2012 al deed en ongetwijfeld nog veel meer EVs?
Het is wel duidelijk dat je graag de marketing bullshit van Audi wil geloven en jezelf wijs maakt dat de e-tron veel beter is dan de rest (zie ook geneuzel over de Norschleife, hoe relevant is dat nou werkelijk in het dagelijks gebruik?), maar je mag best wel iets kritischer zijn hoor.
Ik zou toch even onderzoek doen als je me niet geloofd. Het is geen marketing BS. Dit is een Audi video (helaas nog steeds als BS te bestempelen) met de uitleg. Het wachten is op WeberAuto professor tot ze hem uit elkaar geschroefd hebben.

Ik ben net als jij een Tweaker en geïnteresseerd in techniek. Ik kijk alleen net iets langer en vraag me kwablijkelijk iets meer af.

[ Voor 14% gewijzigd door kdeboois op 15-12-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
kdeboois schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:47:
[...]

Ik zou toch even onderzoek doen als je me niet geloofd. Het is geen marketing BS.

Ik ben net als jij een Tweaker en geïnteresseerd in techniek. Ik kijk alleen net iets langer en vraag me kwablijkelijk iets meer af.
Mwah, eerst zien dan geloven. Ze claimen iets van 220 kW regen.... en zeggen dingen als "the e-tron quattro gets 30% more range through regenerative braking...". Het zou zeker gruwelijk zijn als het waar was maar het klinkt mij nu ook nog als marketing BS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Niet online
kdeboois schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:47:
[...]

Ik zou toch even onderzoek doen als je me niet geloofd. Het is geen marketing BS.

Op basis van jouw one-liner en de link die ik gepost heb doen ze volgens mij gewoon hetzelfde. Zomaar een quote van die website:
In normal operation this means braking is almost entirely regenerative, with the following exceptions:
  • very fast braking: the hydraulic system is faster than the electrical system (see below for some more details);
  • very powerful braking: the hydraulic brakes are more capable than the electrical system;
  • related to the above: if fast, powerful braking is applied, it’s hydraulics all the way as the car might want to apply any form of EPS which requires individual control of all 4 wheels;
  • when the electrical system cannot apply the requested torque (max charging power reached, you can see this in the driving and braking screen);
  • at very low speeds, when the motor simply cannot brake.
Here is a revealing graph: yellow (hard to see, hidden under purple and red) line is the driver requested torque. The blue line is the regenerative torque and you can see the hydraulic system (red line) compensating for any difference. Note that the final cut over is at a very low energy state (roughly last half second before full stop, 10% of the time, 1% of the energy).
Ik zie ook niet wat je nog zou kunnen verbeteren aan deze implementatie, behalve dan het beschikbare vermogen en op alle vier de wielen regeneratief remmen. Dat zijn echter evolutionaire stappen die logisch zijn als je naar AWD en grotere motors/accu's gaat en dus niet innovatief. Dus leg het eens uit of post een link met uitleg.

Edit: Nu heb je een video geninja-edit, maar ik zie nog steeds de innovatie niet. Let wel: Ik zeg niet dat dit syteem niet werkt, ik bestrijd alleen je claim dat dit nieuw is.

[ Voor 4% gewijzigd door StefSybo op 15-12-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
StefSybo schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:58:
[...]

Op basis van jouw one-liner en de link die ik gepost heb doen ze volgens mij gewoon hetzelfde. Zomaar een quote van die website:

[...]

Ik zie ook niet wat je nog zou kunnen verbeteren aan deze implementatie, behalve dan het beschikbare vermogen en op alle vier de wielen regeneratief remmen. Dat zijn echter evolutionaire stappen die logisch zijn als je naar AWD en grotere motors/accu's gaat en dus niet innovatief. Dus leg het eens uit of post een link met uitleg.
Het verschil zit hem niet in het regeneratieve stuk. Het verschil zit er wel in om dit verder te optimaliseren. Dat is het evolutionaire deel.

Het verschil is dat het rempedaal niet meer mechanisch de remcilinder aandrijft. Deze link is verbroken bij het nieuwe systeem en dat is het revolutionaire deel.

Natuurlijk zullen de meningen hierover verschillen of dit nou allemaal wel zo relevant is maar dat doet er feitelijk niet toe.

De claims van Audi op hoeveel beter dit regenereert moeten we ook nog eens getest zien.

Voor het rijden met een EV is minder remmen en meer anticiperen beter.

Verder zal de E-tron nooit in de buurt komen van de Model 3 of S kwa efficiency puur door zijn stroomlijn (blokhut).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefSybo
  • Niet online
kdeboois schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:07:
Het verschil is dat het rempedaal niet meer mechanisch de remcilinder aandrijft. Deze link is verbroken bij het nieuwe systeem en dat is het revolutionaire deel.
Zoals gezegd: Dat doet de Zoe ook. Niks revolutionairs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21
Brake by wire: als er géén mechanische verbinding meer zit tussen rempendaal en de remmen zelf.

Revolutie: als je het goedgekeurd krijgt voor op de openbare weg.

Evolutie: fly by wire bestaat al sinds de middeleeuwen,. Of toch in iedergeval al in het vorig millennium.

Net als de spiegels met camera's: innovatief: Ja, uitvinding van Audi? Neen. Marketingbullshit? Ja, want 30% meer range ten opzichte van wat? Tenopzichte van een zelfde auto maar dan met ICE?

Tik cruisecontrol aan en de regeneratiefunctie werkt überhaupt niet meer, want zonder te remmen is er géén regen.

Ach: iedereen doet aan marketing BS. Autopilot is nog steeds geen automatische piloot (maar wel een geavanceerde cruisecontrol.). Maar géén automatisch piloot.

Bashen van Audi: niet nodig. Marketing BS overleefd de werkelijkheid niet zo snel hoor. Als ie kut rijdt, verkoopt ie alsnog slecht.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
StefSybo schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:08:
[...]

Zoals gezegd: Dat doet de Zoe ook. Niks revolutionairs aan.
Toch wel. De Zoë heeft volgens mij nog steeds een mechanische koppeling tussen de rem en de remcilinder / rempedaal via de hydroliek en de ABS computer zoals dat daar genoemd wordt.

Zoals @JayPe aangeeft is dat echt revolutionair om zoiets door de keuring te krijgen. Ik denk zelf dat Audi te veel moeite heeft gedaan hier, maar ze moeten ergens hun voorsprong door techniek op kunnen claimen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:46

mux

99% efficient!

De Zoe en Leaf hebben een kickdown-actuator. Ze zijn 100% brake by wire in normale omstandigheden, maar wanneer om wat voor reden dan ook het elektronische systeem faalt of onvoldoende remt, wordt de mastercilinder nog steeds mechanisch aangedreven.

Dit is een failsafe, een backup. Ik zie niet zo in hoe het verwijderen van de failsafe opeens een revolutie is, als ik dit bij m'n Leaf doe krijg ik op mijn kop van de verzekering of RDW afhankelijk van wie me eerder ziet :P

Er zijn plekken waar het best nut heeft om zoiets te doen. In vliegtuigen hebben we bijvoorbeeld kilometers aan hydraulische/mechanische linkages kunnen verwijderen met true fly by wire, want de cockpit zit ontzettend ver weg van de control surfaces. Dat scheelt tonnen in gewicht. In een auto heb je nog steeds een master-slavecilindersysteem, ook in een BBW-systeem (google die zoekterm niet), en je hebt moet de hydrauliek nog steeds naar beide assen leiden. En misschien dat je je transfer line naar achteren weliswaar kunt besparen, maar je bent ook weer extra gewicht en complexiteit kwijt aan een vrij krachtige elektrisch-hydraulische actuator die gegarandeerd zwaarder is dan een druklijntje.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben 100% voorstander van drive by wire en ben alleen maar blij dat dit eindelijk een beetje begint te gebeuren in de automotive wereld, maar ik kan er linksom of rechtsom geen revolutie in zien. Het is een piepkleine iteratieve vooruitgang op een systeem dat letterlijk al 20 jaar bestaat. Kickdown actuators zaten al in de eerste Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Niet online
Oké misschien heb je gelijk, dat wordt niet echt duidelijk uit die link en ik kan er nu niet direct meer over vinden. Toen ik die pagina voor het eerst las was wel mijn eerste gedachtegang dat het helemaal elektronisch geregeld zou zijn, dus het is behoorlijk voor de hand liggend. De vernieuwing zou dan inderdaad zijn dat ze het goedgekeurd hebben gekregen.

Dan nog is het praktische voordeel voor de gebruiker/het bereik klein, aangezien er hoogstens enkele procenten te winnen zijn t.o.v. het bestaande systeem. Het voordeel zal dus voornamelijk op het vlak van kosten en minder onderhoud liggen.

Edit: @mux legt het dus beter uit.

[ Voor 3% gewijzigd door StefSybo op 15-12-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
StefSybo schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:33:
Oké misschien heb je gelijk, dat wordt niet echt duidelijk uit die link en ik kan er nu niet direct meer over vinden. Toen ik die pagina voor het eerst las was wel mijn eerste gedachtegang dat het helemaal elektronisch geregeld zou zijn, dus het is behoorlijk voor de hand liggend. De vernieuwing zou dan inderdaad zijn dat ze het goedgekeurd hebben gekregen.

Dan nog is het praktische voordeel voor de gebruiker/het bereik klein, aangezien er hoogstens enkele procenten te winnen zijn t.o.v. het bestaande systeem. Het voordeel zal dus voornamelijk op het vlak van kosten en minder onderhoud liggen.

Edit: @mux legt het dus beter uit.
Het is juist een complexer systeem dus onderhoudsvoordelen zie ik niet.

@mux ziet de revolutie niet, wat jammer is. Net als de hijskraan heeft een vliegtuig dit ook al jaren. Dus toch een revolutie voor de auto dan ? Of zie ik echt dingen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat ik en anderen proberen te zeggen is dat dit dus al 20 jaar in hoopjes auto's zit, alleen met een kickdown erachter voor de veiligheid. De kickdown is nu weggehaald. Wow, wat een revolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik citeer mezelf nog even voor je @mux “Natuurlijk zullen de meningen hierover verschillen of dit nou allemaal wel zo relevant is maar dat doet er feitelijk niet toe.”

Die Kickdown heb je met een gemidddele (PH)EV toch wat vaker actief dan alleen in het veiligheidsscenario. Zeker als je de gemidddelde rijstijl van de linkerbaanrijder eens goed bekijkt. Daar heeft regenereren nauwelijks zin en wordt er zeer vaak voornamelijk mechanisch geremd.

Dus dat veiligheidsstuk is wordt in de praktijk wel zeer vaak aangesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Niet alleen irritante fanboys maar ook nog notoire hardrijders! Musk is de grote leider van een crimineel clubje! >:)

https://nos.nl/l/2263578

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05:08
Pierz schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:04:
Niet alleen irritante fanboys maar ook nog notoire hardrijders! Musk is de grote leider van een crimineel clubje! >:)

Maar als je de cijfers in perspectief zet
Porsches overschreden gemiddeld de snelheidslimiet het meest: 9,3 kilometer per uur. Daihatsu had gemiddeld de kleinste snelheidsovertreding: 7,4 kilometer per uur te hard.
kan je werkelijk geen conclusies aan verbinden - de verschillen zijn letterlijk marginaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
/sarcasm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
trolling/uitlokking

[ Voor 94% gewijzigd door defiant op 16-12-2018 21:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BOBERJAN
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-08 12:30
Niet op reageren, hou je in en maak een topic report aan.

[ Voor 79% gewijzigd door defiant op 16-12-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Pierz schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:04:

Als ie nou ook in 2025 naar Mars vertrekt kan ie niet alleen aan de mannetjes daar vragen of ze Nikola gesproken hebben, maar hij kan ook nog autopilot testen in verminderde zwaartekracht om meer input te krijgen voor z’n AI, die ie niet vertrouwd met een geweer in de robothanden maar wel met een auto....

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
Trolling/op de man.

[ Voor 92% gewijzigd door defiant op 16-12-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31

Fioravanti

Fioravantastisch!

Terug naar de elektrische auto's..

Maandje geleden met de Leaf gereden. Prima auto, enige wat me tegenstond, en dus ook bij blijft is dat het stuur nauwelijks verstelbaar is. En dat dit grotendeels niet door de stoel te verstellen te compenseren is.

Houding is wel een belangrijke, dat zou bij de Kia al stukken beter zijn.

Vernam gisteren in ons wis (wandelgangen-informatie-systeem) dat athlon voor ons 3 Tesla Model 3 gereserveerd heeft. Maar dat niemand er op hapt, omdat ze 'te duur' zouden zijn.

Merk je meteen dat het blijkbaar toch niet alleen om het milieu gaat ><

Daarop gevraagd of ze de info door kunnen passen. Lijkt erop dat het netto op hetzelfde uitkomt als wat ik nu kwijt ben (20% auto), en als ik auto pilot erbij neem kom ik netto op hetzelfde bedrag voor als ik mijn huidige auto komend jaar o opnieuw zou kiezen.

Dus ja, wat is duur. Deels ook kwestie van wat je gewend bent. Personen die ik sprak komen van 14% auto's.. Die deal gaan ze sowieso niet meer krijgen.

Krijg de komende week meer info. Wordt dan ook duidelijker in welke leveringsgolf die reserveringen zouden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gefeliciteerd met de gouden stekker @Hachy :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 23:00
@fewips
Wanneer komt je eindverslag over de Jaguar I-Pace? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Hij zit nu weer in Berlijn, dus gokje: na maandag ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Haha, dank je wel @Erasmo ... hij is mooi he :)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:58

fewips

Huurautospecialist

bottom line schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:57:
@fewips
Wanneer komt je eindverslag over de Jaguar I-Pace? :P
Ben inderdaad net weer aangekomen in Berlin, bizar genoten vooral van Fastned Hildesheim naar Ionity voor Magdeburg was een rit van 120km in 45min?! Ehhh wat kan ik zeggen echt fan tás tisch.
Maar inderdaad, uitgebreid verslag volgt. Geen belofte voor het moment!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Fioravanti schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:40:
Terug naar de elektrische auto's..

Maandje geleden met de Leaf gereden. Prima auto, enige wat me tegenstond, en dus ook bij blijft is dat het stuur nauwelijks verstelbaar is. En dat dit grotendeels niet door de stoel te verstellen te compenseren is.

Houding is wel een belangrijke, dat zou bij de Kia al stukken beter zijn.

Vernam gisteren in ons wis (wandelgangen-informatie-systeem) dat athlon voor ons 3 Tesla Model 3 gereserveerd heeft. Maar dat niemand er op hapt, omdat ze 'te duur' zouden zijn.

Merk je meteen dat het blijkbaar toch niet alleen om het milieu gaat ><

Daarop gevraagd of ze de info door kunnen passen. Lijkt erop dat het netto op hetzelfde uitkomt als wat ik nu kwijt ben (20% auto), en als ik auto pilot erbij neem kom ik netto op hetzelfde bedrag voor als ik mijn huidige auto komend jaar o opnieuw zou kiezen.

Dus ja, wat is duur. Deels ook kwestie van wat je gewend bent. Personen die ik sprak komen van 14% auto's.. Die deal gaan ze sowieso niet meer krijgen.

Krijg de komende week meer info. Wordt dan ook duidelijker in welke leveringsgolf die reserveringen zouden zitten.
Als je met milieu bezig bent zijn er betere alternatieven als tesla, daar hebben ze gelijk in ook al weten ze het misschien nog niet. Kijk eens naar de co2 footprint video hier gepost een tijdje geleden, een 33 kwh accu heeft een veel kortere “co2 terug verdientijd” dan een 100 kwh accu, vooral als je gegarandeerd groene stroom gebruikt om te laden.
Denk eens na, 3 auto’s rijden met evenveel accu capaciteit als een 100 kwh auto, met als nadeel een beetje ongemak, maar 3 x zo weinig kobalt nodig per auto bv.
Ben je net goed bezig met electrische auto , is het nog niet goed :-) Maar het kan altijd beter.
De EV is perfect voor de lokale vervuiling in een dichtbevolkt land zoals NL, maar het is zuur om bv een deel van de rekening te leggen bij arme mensen die in duistere mijnen werken. Ik lees net dat er in katowice toch iets van een akkoord komt, de wereld wordt nog wat, ik persoonlijk ben erg optimistisch. Vooral de tijdgeest is helemaal ok !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
fewips schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:23:
[...]

Ben inderdaad net weer aangekomen in Berlin, bizar genoten vooral van Fastned Hildesheim naar Ionity voor Magdeburg was een rit van 120km in 45min?! Ehhh wat kan ik zeggen echt fan tás tisch.
Maar inderdaad, uitgebreid verslag volgt. Geen belofte voor het moment!
Ik zat even op je instagram te kijken: Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/ea83157d00fb918e80fb0cc60445eb9f.png moest je lossen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Fioravanti Wat is de prijs die Athlon wil hebben? En je collega's vergissen zich in de bijtelling, die is nog steeds 4% (maar dan over de eerste 50k, daarna inderdaad meer), dat maakt Model 3 nog steeds aantrekkelijker dan een ICE.

@joozzt Niet waar. Tesla heeft maar iets van 2,8% kobalt in de accu, veel minder dan de andere leveranciers. Evenveel dus als die accu van 30 kWh. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:08:
@Fioravanti Wat is de prijs die Athlon wil hebben? En je collega's vergissen zich in de bijtelling, die is nog steeds 4% (maar dan over de eerste 50k, daarna inderdaad meer), dat maakt Model 3 nog steeds aantrekkelijker dan een ICE.

@joozzt Niet waar. Tesla heeft maar iets van 2,8% kobalt in de accu, veel minder dan de andere leveranciers. Evenveel dus als die accu van 30 kWh. :)
14% auto’s waren alleen verkrijgbaar in het C-Segment. Als je dan de duurste pakt zal je waarschijnlijk nog onder de 40k gezeten hebben. Veel auto’s waren goedkoper. De Model 3 die nu beschikbaar komt is 60k, waardoor je dus een significant hoger leasebudget nodig hebt. Zal om deze reden voor veel mensen onbereikbaar zijn geworden gok ik. Je kan hem overigens calculeren bij Athlon Essentials online als je wil weten hoe duur hij wordt. Geen idee of deze tarieven representatief zijn. Ze zijn lager dan wat wij betalen als ik mijn oude auto’s erin zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:08:

Welke andere leveranciers , en hoeveel?
En waarom maken ze geen auto met 30 kwh accu terwijl andere leveranciers dat wel doen?
Ik vraag dat alleen maar omdat het niet gaat om individuele bedrijven , maar om principes, 3 x meer capaciteit is 3x meer zus en zo, wat zus en zo is, is niet zo belangrijk, maar wel een groot verschil met verbrandingsmotoren.
Idealiter zou je de auto een super condensator moeten geven die onderweg opgeladen wordt, maar da’s iets voor over x jaren...

[ Voor 22% gewijzigd door joezzt op 15-12-2018 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
joozzt schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:22:
[...]

En waarom maken ze geen auto met 30 kwh accu terwijl andere leveranciers dat wel doen?
*Alle* andere leveranciers, *alle* andere accu's.

Waarom Tesla geen 30 kWh accu maakt moet je aan Tesla vragen, ik spreek niet voor of namens Tesla. Gokje: te weinig bereik?

@Z___Z Dat leasebudget kon nog wel eens verrassend uitpakken.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 15-12-2018 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hachy schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:17:
Haha, dank je wel @Erasmo ... hij is mooi he :)
Ruim verdiend met jouw website! Jazeker, alleen een J-plug? Laten we het er maar op houden dat de VER er nog een paar op voorraad had van vroegere tijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Z___Z schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:13:
[...]

14% auto’s waren alleen verkrijgbaar in het C-Segment. Als je dan de duurste pakt zal je waarschijnlijk nog onder de 40k gezeten hebben. Veel auto’s waren goedkoper. De Model 3 die nu beschikbaar komt is 60k, waardoor je dus een significant hoger leasebudget nodig hebt. Zal om deze reden voor veel mensen onbereikbaar zijn geworden gok ik. Je kan hem overigens calculeren bij Athlon Essentials online als je wil weten hoe duur hij wordt. Geen idee of deze tarieven representatief zijn. Ze zijn lager dan wat wij betalen als ik mijn oude auto’s erin zet.
Heb je een link? Ik kan ze niet vinden via google.

Heb al eea rondgekeken. Zit te calculeren of ik een reservering moet plaatsen voor een basis model 3

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
joozzt schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:22:
[...]

Ik vraag dat alleen maar omdat het niet gaat om individuele bedrijven , maar om principes, 3 x meer capaciteit is 3x meer zus en zo, wat zus en zo is, is niet zo belangrijk, maar wel een groot verschil met verbrandingsmotoren.
Idealiter zou je de auto een super condensator moeten geven die onderweg opgeladen wordt, maar da’s iets voor over x jaren...
Tijd om de Sion te pre-orderen dan. 35kwh batterij met laag kobalt gehalte. Exact gehalte kon ik zo snel niet achterhalen, maar volgens hun mail ‘significantly lower than usual’. En ook nog eens 7 tot 35 km per dag op de zonnecellen rijden, als we het dan toch over het milieu hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Juist! Meer milieu, minder over bijtelling, lease en belastingen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door joezzt op 16-12-2018 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24
joozzt schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:10:
[...]
De EV is perfect voor de lokale vervuiling in een dichtbevolkt land zoals NL, maar het is zuur om bv een deel van de rekening te leggen bij arme mensen die in duistere mijnen werken.
Dit is wat mij betreft geen argument tegen EV maar tegen uitbuitende praktijken. Dit is met regulering op te lossen.

Zelfs de benodigde energie voor ontginning is nog niet zo belangrijk als e.e.a. goed te recyclen is.

Uiteindelijk zal de afweging tussen recyclebaarheid en prestaties voor een batterij wellicht anders gemaakt moeten worden.

Ik ieder geval zijn het allemaal dingen die verbeterd kunnen worden wat met olie in de brand steken niet aan de orde is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
je kun het ook anders benaderen, wat is NU een beter alternatief voor een EV ?

Niks, ideaal nee, maar er is niks beters. Wachten heeft geen zin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YoshiBignose
tomas123 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:25:
[...]

Ik zat even op je instagram te kijken: [Afbeelding] moest je lossen? :?
Ja hij was brood aan het inladen :P Als je de gevarenlichten aan hebt en alleen even "goederen aan het in en uitladen bent" mag je daar gewoon staan. Je mag er alleen niet parkeren...

(beetje treurig dat je van al z'n mooie roadtrip foto's op insta dan zoiets moet gaan posten)

[ Voor 11% gewijzigd door YoshiBignose op 16-12-2018 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BOBERJAN
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-08 12:30
Reageren op dit soort reacties is ook niet nodig, dien dan een report in zodat ernaar gekeken kan worden.

[ Voor 83% gewijzigd door deepbass909 op 18-12-2018 01:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
weg

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 18-12-2018 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zeer uitgebreide Hyundai Kona review op Reddit, ik vermoed van een Nederlander (username "trapgat"):
https://www.reddit.com/r/...est_review_by_a_redditor/

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Weg

[ Voor 99% gewijzigd door deepbass909 op 18-12-2018 01:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

YoshiBignose schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:38:
[...]

Ja hij was brood aan het inladen :P Als je de gevarenlichten aan hebt en alleen even "goederen aan het in en uitladen bent" mag je daar gewoon staan. Je mag er alleen niet parkeren...

(beetje treurig dat je van al z'n mooie roadtrip foto's op insta dan zoiets moet gaan posten)
Hij was gereflecteerde fotonen aan het laden op zo'n camerasensor :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JopieZoe
Jongens en meisjes. Alsjeblieft niet opnieuw de snelheid versus verkeersdoden discussie. Is reeds gepasseerd in de EV discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 11:29

vhal

ಠ_ಠ

JopieZoe schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:04:
Jongens en meisjes. Alsjeblieft niet opnieuw de snelheid versus verkeersdoden discussie. Is reeds gepasseerd in de EV discussie.
Precies, laten we het hebben over Tesla en hun belabberde weggedrag bij gladheid. Of zou het toch aan de bestuurder liggen :+

https://www.ad.nl/video/tesla-s-glijden-van-de-weg~p60215

Blijkbaar is elk nieuws een reden om een item te maken over deze wagen :/

Overigens zag ik vrijdag de e-Niro nog in het wild, het is dat deze vol met stickers rondreed maar dit was eigenlijk de eerste EV waarvan ik dacht dat het een normale e-Niro was.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

vhal schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:03:
[...]

Precies, laten we het hebben over Tesla en hun belabberde weggedrag bij gladheid. Of zou het toch aan de bestuurder liggen :+

Overigens zag ik vrijdag de e-Niro nog in het wild, het is dat deze vol met stickers rondreed maar dit was eigenlijk de eerste EV waarvan ik dacht dat het een normale e-Niro was.
Ieder artikel met Tesla in de kop is natuurlijk dik scoren bij anti-ev mensen, lekker clicks binnenharken. Waarschijnlijk hadden de bestuurders het instant koppel van een Tesla een beetje onderschat bij hun eerste sneeuwbui, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
Tja kunnen ze ook een artikel over bmw’s met achterwielaandrijving maken. Alhoewel om te glibberen moet je wel de weg op kunnen. Met mijn 118i kwam ik niet eens van de plaats af als het echt glad was :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben je wel mooi zuur, krijg je misschien wel een nieuwe X of S van de verzekering maar dan heb je ineens die 22% bijtelling aan je broek hangen.. dat krijg je natuurlijk niet gecompenseerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
CyBeRSPiN schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:28:
Ben je wel mooi zuur, krijg je misschien wel een nieuwe X of S van de verzekering maar dan heb je ineens die 22% bijtelling aan je broek hangen.. dat krijg je natuurlijk niet gecompenseerd..
Daar kan je je prima voor verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:35

knakworst

Get more sats!

Die zijn niet geslaagd voor de winter challenge https://vimeo.com/157661320

Ik vermoed een combinatie van zomerbanden en overmoedig rijgedrag.

[ Voor 31% gewijzigd door knakworst op 16-12-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Pierz schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:31:
[...]

Daar kan je je prima voor verzekeren.
Verzekeren moet je doen voor risico's die je niet kunt of wilt dragen.

Anders is het money down the drain.

In dit geval: als je de bijtelling niet (meer) kunt betalen, kan je ook gewoon kleiner gaan rijden. Risico voor imago deuk?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Geinig dat jullie er automatisch vanuit gaan dat alle Tesla's zakelijke leasebakken zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:35

knakworst

Get more sats!

Erasmo schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:46:
Geinig dat jullie er automatisch vanuit gaan dat alle Tesla's zakelijke leasebakken zijn.
Geinig dat je denkt dat je alleen bij lease bijtelling betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

De vraag is of ze winterbanden hadden? Ik heb ze niet maar de tractiecontrole doet goed z'n werk. Toen ik vroeger een BMW reed uit 2002 had ik veel meer moeite in de sneeuw en dat was ook RWD. Toen moest ik wel winterbanden nemen want het was gewoon geen doen.

Maar goed ik rij wel heel rustig in de sneeuw, als die 2100 kg wegglijdt dan kan je ook echt niet veel meer doen. En ik heb geen bijtellingsverzekering >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik kan me herinneren dat het lampje van de tractiecontrole van de BMW aanging als je wegreed, en pas weer uitging als je op de bestemming aan kwam. :) Niet fijn rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
daemonix schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:21:
Ik kan me herinneren dat het lampje van de tractiecontrole van de BMW aanging als je wegreed, en pas weer uitging als je op de bestemming aan kwam. :) Niet fijn rijden.
Dat hangt maar net van je skills af. Een vriend van me vond het heerlijk om in zn 525 de hele reis zijwaarts te rijden. Maargoed dat vereist wel enige oefening.

(Aan de andere kant van het spectrum ken ik ook iemand die na een hagelbui uit het wrak van een oude 3 serie is geklommen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:20
Erasmo schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:46:
Wie rijdt er nu een Tesla prive? Ik moet de eerste nog tegen komen...

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Pierz schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:46:
[...]

Dat hangt maar net van je skills af. Een vriend van me vond het heerlijk om in zn 525 de hele reis zijwaarts te rijden. Maargoed dat vereist wel enige oefening.
Nou dat is allemaal leuk en aardig... maar als je iedere keer vast komt te zitten bij een parkeerplaats of een helling dan gaat het toch irriteren. Spelen in de sneeuw met winterbanden gaat eigenlijk veel beter, je hebt goede grip als je het nodig hebt maar als je wil dan ga je zo zijwaarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Gemeni Je kunt 'm ook zakelijk kopen (en dus niet leasen)

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2018 17:04 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Proton_ schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:03:
Je kunt 'm ook zakelijk kopen (en dus niet leasen)
Maar een krediet wordt vaak financial lease genoemd. Het is geen leasebak, maar wel een auto op krediet (en dus juridisch ben jij niet de eigenaar, alleen economisch). En ik denk dat de meeste Tesla rijders hun auto niet contant hebben afgetikt...

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 16-12-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Pierz schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:46:
[...]

(Aan de andere kant van het spectrum ken ik ook iemand die na een hagelbui uit het wrak van een oude 3 serie is geklommen)
Dat heeft niets met skills te maken maar met professionaliteit. Als je 50 tot 100k per jaar rijdt dan speel je niet meer met je auto maar die brengt je (hopelijk veilig) van punt a naar punt b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
daemonix schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:20:
[...]

Dat heeft niets met skills te maken maar met professionaliteit. Als je 50 tot 100k per jaar rijdt dan speel je niet meer met je auto maar die brengt je (hopelijk veilig) van punt a naar punt b.
Je speelt in ieder geval niet vol continu.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het voor sommigen beter en veiliger werkt als ze een beetje spielerei zouden toepassen af en toe, om te weten waar de grenzen liggen en hoe een auto reageren kan.

Ik ken persoonlijk verkeers-onhandigen die àltijd net niet lekker braaf rijden, en daar maak ik mij meer zorgen om dan die personen die meestal braaf rijden, maar ook wel eens flink over de schreef gaan.

Als je altijd net even wat lomper rijdt, kom je niet in de buurt van de limiet en schrik je mogelijk als de boel gaat glijden.

Als je vrijwel altijd rustig rijdt, maar soms als er tijd en ruimte in wèl eens de grenzen aftast, weet je beter in te schatten wat een glinsterend wegdek kan betekenen op een klaverblad waar je normaal altijd met 120+ overheen kunt.

Just my 2$

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Deze discussies blijven altijd interessant, maar het enige wat jullie aan het doen zijn is hardrijden goedpraten in je hoofd. Er is simpelweg geen onderzoek dat de hypothese ondersteunt dat een veelvuldige hardrijder op een of andere manier veiliger is dan een incidentele hardrijder, of dat er een 'skill' aan zit. Hoe meer en harder je rijdt, des te groter de kans op een ongeluk, monotoon en exponentieel met de mate van snelheidsovertreding.

Je mag prima van mij keihard op de linkerbaan gaan, maar probeer het niet goed te praten. Het is een relatief gevaarlijke bezigheid, en de enige reden dat we dit niet zo ervaren in ons hoofd is omdat er een normalcy bias aan vastzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
mux schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:59:
Deze discussies blijven altijd interessant, maar het enige wat jullie aan het doen zijn is hardrijden goedpraten in je hoofd. Er is simpelweg geen onderzoek dat de hypothese ondersteunt dat een veelvuldige hardrijder op een of andere manier veiliger is dan een incidentele hardrijder, of dat er een 'skill' aan zit. Hoe meer en harder je rijdt, des te groter de kans op een ongeluk, monotoon en exponentieel met de mate van snelheidsovertreding.

Je mag prima van mij keihard op de linkerbaan gaan, maar probeer het niet goed te praten. Het is een relatief gevaarlijke bezigheid, en de enige reden dat we dit niet zo ervaren in ons hoofd is omdat er een normalcy bias aan vastzit.
Ondanks dat ik het inhoudelijk volledig met jou eens ben heeft dit niets met Ev-rijden te maken.
PUNT.
MOD???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
[...]

Ze reden vast te hard :9

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Deze discussies blijven altijd interessant, maar het enige wat jullie aan het doen zijn is hardrijden goedpraten in je hoofd. Er is simpelweg geen onderzoek dat de hypothese ondersteunt dat een veelvuldige hardrijder op een of andere manier veiliger is dan een incidentele hardrijder, of dat er een 'skill' aan zit.
10.000 hour rule ;) Te hard rijden is intensiever waardoor je alertheid toeneemt en je bewuster aan het rijden bent. Echter is het een vrij zinloze skill en neem je met de “training” meer risico als er ooit te winnen valt.

Dit geld ook voor “driften” in de sneeuw, al heeft dat puberaal gedrag mogelijk een keer mijn leven gered toen mijn BMWtje met 90 km/u dwars ging bij wegwerkzaamheden vanwege hagel.

Overigens kan te hard rijden maar weinig kwaad als je voldoende afstand houd. Liever iemand die te hard rijd dan op zijn telefoon of te weinig afstand houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik vraag me wel af waar we dan naar toe gaan als alle auto's EV's zijn. Nu rijden er voornamelijk mensen in die geven om het milieu, elektrische auto's leuk vinden of gewoon minder belasting willen betalen >:) maar als ik zie hoe sommige mensen hier rijden met een afgetrapte Polo's of verlaagde Golfjes. En die SDI hoor je nog aankomen maar als dat soort mensen lopen te racen in een Leaf dan lijkt dat me toch echt niet veilig. Snellere acceleratie en minder geluid.

Wat betreft te hard rijden op de snelweg een relatief gevaarlijke bezigheid is... tja. Als je dat vergelijkt met thuis in bed liggen ja dan vast wel. Als je het vergelijkt met parachutespringen of abseilen valt het wel mee. Niet voor niets zijn er meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto... en fietsers zijn er niet op de snelweg.

Maar goed nogmaals, ik snap niet waarom er altijd zo'n probleem van wordt gemaakt. Het artikel sprak boekdelen, 1 op de 3 heeft een boete gehad voor te hard rijden. Kunnen we er dan eigenlijk niet vanuit gaan dat te hard rijden dan toegestaan normaal is? Als je iemand hiervoor al als crimineel bestempeld dan is bijna iedereen dat wel. Zit ik straks in de gevangenis naast m'n buurvrouw van 85 omdat ze altijd haar vuilnisbak te vroeg op straat zet. En dat is een hogere boete dan 10 km/u te hard op de snelweg :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk dat je een heel goed punt hebt, EVs zijn potentieel best een stuk gevaarlijker in de handen van het soort 'volk' dat normaalgesproken afgetrapte en getunede golfjes rijdt. Voor de duidelijkheid; dat heeft een hoop te maken met de leeftijd, niet zozeer sociaal-economische status. Nu is een EV nog veel te duur voor een '18'-jarige, maar het gaat niet lang duren voordat je een Nismo-getunede Leaf kunt kopen op je studielening of dat je een Zoe van je ouders krijgt met de batterijhuur op hun naam.

En EVs zijn nou juist op hun 'gevaarlijkst' bij lage snelheden. Fietser die nog even snel door 'oranje' heen rijdt en wordt geschept door een EV die een stoplichtwedstrijdje doet...

Je moet trouwens oppassen met de vergelijking dat er meer fietsdoden zijn in het verkeer dan auto's - even voor de duidelijkheid: auto's rijden die fietsers dood hè. De fietsen zijn van zichzelf niet gevaarlijk. Als iedereen zou fietsen, zouden we praktisch geen verkeersdoden meer hebben.

En de hoge pakkans bij snelheidsovertredingen is juist waarom het zo verhoudingsgewijs veilig is en de doorstroming zo relatief goed is op de Nederlandse wegen, die tot de drukste in de wereld behoren. Het is niet allemaal perfect, maar wegindeling, handhaving van snelheden en berekenbaar gedrag in het verkeer zijn de pijlers van een efficiënte en veilige weginfra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Kunnen we nu er een streep onder trekken en handje schudden met elkaar en verder gaan met E.V. only.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
JayPe schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:52:
[...]

Je speelt in ieder geval niet vol continu.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het voor sommigen beter en veiliger werkt als ze een beetje spielerei zouden toepassen af en toe, om te weten waar de grenzen liggen en hoe een auto reageren kan.

Ik ken persoonlijk verkeers-onhandigen die àltijd net niet lekker braaf rijden, en daar maak ik mij meer zorgen om dan die personen die meestal braaf rijden, maar ook wel eens flink over de schreef gaan.

Als je altijd net even wat lomper rijdt, kom je niet in de buurt van de limiet en schrik je mogelijk als de boel gaat glijden.

Als je vrijwel altijd rustig rijdt, maar soms als er tijd en ruimte in wèl eens de grenzen aftast, weet je beter in te schatten wat een glinsterend wegdek kan betekenen op een klaverblad waar je normaal altijd met 120+ overheen kunt.

Just my 2$
Sterker, juist als je 50-100k per jaar rijdt moet je weten wat he auto kan. Dan heb je niet de optie om hem te laten staan als de omstandigheden slecht zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door Pierz op 16-12-2018 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Ik wilde de harder-dan-toegestaan discussie niet voorzien van voer. En dat ga ik hopelijk ook niet nog eens doen.

Wat ik liever zie, is iemand die een keer in de fout gaat, niemand gewond en vervolgens zijn lesje geleerd heeft, dan iemand die continu de fout in gaat en nooit tot inkeer komt.

"Te hard rijden" kan met een EV net zo goed als met en ICE en " te hard " heeft vaak niet eens wat met de geldende snelheidslimiet te maken.

Ergo: wanneer deed u voor het laatst een slip cursus ( defensive driving, slipcursus, opfriscursus )? inmiddels voor mij alweer 4 jaar geleden, en het circuit heb ik ook nog niet met de EV "onveilig" gemaakt. Twee jaar geleden deed ik met mijn standaard autootje nog mee met het NK slalom ;-) misschien een optie om eens te doen aankomend jaar?

Open NK in Lelystad. Lijkt mij wel leuk, maar een snellader staat niet in de buurt van het circuit helaas ;-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Fastned heeft zelfs 175 KW langs de A6 tussen Lelystad en Almere, beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
EV rijden in de winter is wel anders. De eerste sneeuw met de BMW i3 zat ik gelijk in de berm bij bocht 3 !
Koppel is 1 maar regeneratief remmen is het gevaarlijkste, daar ging het gelijk mis.

Rem los, hij gaat remmen (i3 kan gewoon stoppen zonder de rem, dus flink), de tractiecontrole is de weg kwijt in de bocht (geen grip meer). Is een probleem dat bmw inmiddels in de software heeft opgelost (hoop klachten over geweest). En winterbanden zijn veel belangrijker., zonder winterbanden gaat die echt alle kanten op in de sneeuw/ijs.

Nu zal dat best beter worden (systemen worden beter), maar is anders rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 16-12-2018 21:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Wel lastig tanken, zo'n elektrische auto:
[YouTube: Blond, Tesla and Gas Station - WHAT CAN GO WRONG ?]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46
Een vraag voor de (ervarings-)deskundigen op dit forum:
Wat zou volgens jullie de actieradius van een Nissan Leaf 2011 (24kWh) bij temperaturen onder de 5 graden moeten zijn?

Dat hangt natuurlijk van een aantal variabelen af, dus hierbij de omstandigheden:
Auto wordt gebruikt voor woon-werk verkeer, type wegen: bebouwde kom, 60- en 80-kilometer wegen, voornamelijk asfalt. Gemiddelde snelheid is 48.5km/h.
Waar mogelijk rijd ik op de cruise-control, ingesteld op 82km/h. In de route zitten uiteraard de nodige kruispunten en rondes (dus afremmen en optrekken).
Ik rijd altijd in de ECO mode, ik hoef nauwelijks bij te remmen (laat voldoende vroeg mijn 'gaspedaal' los) en optrekken doe ik met max 4 'acceleratie bolletjes'
Climate control staat ingesteld op automatisch, 20 graden (let op: dit is nog de gloeispiraal variant Leaf)
Van de 12 streepjes voor de accu-capaciteits indicator heb ik er nog 10 over.

Ik ben benieuwd naar jullie inschatting!

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:39

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Schatting:
Accu capaciteit 18Kwh over.
Range winter = 1 Kwh voor 3km :). 333wh/km
dus 18 * 3 = 54km, maar je geeft aan vooral 60 en 80 te rijden waardoor de luchtweerstand wel meevalt.
Aan de andere kant ben je relatief veel kwijt aan het goed verwarmen van de binnenkant.
Ik denk dat je uitkomt tussen de 50 en 70 km.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag mij vaak af of zulke filmpjes niet in scene gezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:46:
[...]

Ik vraag mij vaak af of zulke filmpjes niet in scene gezet zijn.
Heb ik ook steeds vaker, het is heel makkelijk om even wat hits te scoren met filmpjes die in scene zijn gezet.

Aan de andere kant verbazen mensen me eigenlijk ook niet meer. Ik denk dat dit gewoon echt is ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Smuggler schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:15:
Schatting:
Accu capaciteit 18Kwh over.
Range winter = 1 Kwh voor 3km :). 333wh/km
dus 18 * 3 = 54km, maar je geeft aan vooral 60 en 80 te rijden waardoor de luchtweerstand wel meevalt.
Aan de andere kant ben je relatief veel kwijt aan het goed verwarmen van de binnenkant.
Ik denk dat je uitkomt tussen de 50 en 70 km.
Oef. 18kWh over. Dat is voor mij een volle accu. Ik kom op 150Wh/km tot 200Wh in de winter.

Spiraal verwarming, airco uit. Verwarming op 19. Cruisecontrol zoveel mogelijk maar ik accelereer niet zo traag ( 10 van de 10 streepjes ;-), en geregeld een oranje autootje met slipspoortjes in m'n dash) rij op de snelweg standaard nooit harder dan 95 km/h. Tenzij ik écht haast heb.

Kom toch altijd nog wel aan de 100km op één lading.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Finger-licking beautiful, maar dan op zijn Duits...

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46
@JayPe en @Smuggler bedankt voor de reacties.
Ik moet 60km per dag rijden, maar dat haal ik dus niet in de winter op één acculading met de kachel continu aan.
Ik doe de kachel voortdurend aan en uit om beslagen ramen te voorkomen, maar de auto verwarmen lukt niet... Ik balanceer dit zo dat ik nog 1 á 2 streepjes van acculading over heb als ik thuis ben, de auto vind zelf dan nog dat hij zo'n 15-20 km moet kunnen rijden.
Ik laad de auto altijd thuis op, er gaat ongeveer 14kWh in.

In de zomer lukt de afstand makkelijk (boven de 10 graden ga ik over op 80% laden), ik denk dat ik dan ongeveer 120km op een volle (100%) lading haal (en dat is prima voor mij, met dat idee hebben we de auto gekocht)

Volgens de garage werkt de auto naar behoren, maar ik vind het verschil tussen zomer en winter enorm. Ik had toch andere verwachtingen toen ik de auto een paar jaar geleden kocht (en ben dus al weer druk op zoek naar een kleine benzine auto).
Erg jammer, het rijden zelf is verder fantastisch.
JayPe schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:31:
[...]

Oef. 18kWh over. Dat is voor mij een volle accu. Ik kom op 150Wh/km tot 200Wh in de winter.

Spiraal verwarming, airco uit. Verwarming op 19. Cruisecontrol zoveel mogelijk maar ik accelereer niet zo traag ( 10 van de 10 streepjes ;-), en geregeld een oranje autootje met slipspoortjes in m'n dash) rij op de snelweg standaard nooit harder dan 95 km/h. Tenzij ik écht haast heb.

Kom toch altijd nog wel aan de 100km op één lading.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zeker wel een nette wagen... maar met een vanaf prijs van € 125.000 en dan maar 4% bijtelling tot € 50.000 lijkt het me voor de meeste mensen onbetaalbaar (dat is dus effectief zo'n 15% bijtelling).

Als ik het door m'n TCO calculator gooi dan wordt dat € 1525 per maand tov € 813 van m'n Tesla met volledige 4% (op € 85.000). Dat is dus bijna het dubbele. Als ik onderaan de streep keek wat m'n Tesla kost in vergelijking met andere auto's dan zit je op een 3-serie of kale 5-serie. Op zich heb je een best grote groep mensen die dubbel modaal verdienen en dat wel kunnen betalen, maar bij die prijzen van de e-tron GT moet je wel ff wat meer verdienen. Zullen we dus vast niet veel zien rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 17-12-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24
YoshiBignose schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:19:
[...]
Als ik het door m'n TCO calculator gooi dan wordt dat € 1525 per maand tov € 813 van m'n Tesla met volledige 4% (op € 85.000). Dat is dus bijna het dubbele. Als ik onderaan de streep keek wat m'n Tesla kost in vergelijking met andere auto's dan zit je op een 3-serie of kale 5-serie. Op zich heb je een best grote groep mensen die dubbel modaal verdienen en dat wel kunnen betalen, maar bij die prijzen van de e-tron GT moet je wel ff wat meer verdienen. Zullen we dus vast niet veel zien rijden.
Wat voor TCO bedoel je dan?

Voor 2x modaal lijkt een Tm3 me hoogstens een optie, S/X zou buiten alle proporties zijn (ik zie mezelf alvast geen €813,-/maand aan een auto uitgeven en ik zie niet hoe je het daar mee redt).

2x modaal is €74k/jaar bruto (inclusief of exclusief bijtelling?), je hebt het dan dus over een leasebudget van minimaal 20% van het bruto jaarinkomen, totaal inclusief energie en bijtelling t.o.v. netto inkomen is geheel absurd.

Ik zeg niet dat het niet kan, het zou wel extreem zijn (zowel vanuit werkgever als werknemer).

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 17-12-2018 13:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:41:
[...]

Wat voor TCO bedoel je dan?

Voor 2x modaal lijkt een Tm3 me hoogstens een optie, S/X zou buiten alle proporties zijn (ik zie mezelf alvast geen €813,-/maand aan een auto uitgeven en ik zie niet hoe je het daar mee redt).
Een TCO voor ondernemers :P of werknemers met een vrij gul leasebudget. Als je 70k+ verdient zullen er toch vast wel werkgevers zijn, misschien met een beetje eigen bijdrage, die een leaseauto van €1000 p/m willen geven. Ze verdienen wel wat terug aan brandstof.

Is dat echt zo absurd? Ken mensen die, naar mijn gevoel, modaal verdienen met een leasebudget van zo'n €750, maar e.e.a. hangt wel vanaf hoeveel je moet rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door YoshiBignose op 17-12-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Luchtenburger schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:07:
@JayPe en @Smuggler bedankt voor de reacties.
Ik moet 60km per dag rijden, maar dat haal ik dus niet in de winter op één acculading met de kachel continu aan.
Ik doe de kachel voortdurend aan en uit om beslagen ramen te voorkomen, maar de auto verwarmen lukt niet... Ik balanceer dit zo dat ik nog 1 á 2 streepjes van acculading over heb als ik thuis ben, de auto vind zelf dan nog dat hij zo'n 15-20 km moet kunnen rijden.
Ik laad de auto altijd thuis op, er gaat ongeveer 14kWh in.

In de zomer lukt de afstand makkelijk (boven de 10 graden ga ik over op 80% laden), ik denk dat ik dan ongeveer 120km op een volle (100%) lading haal (en dat is prima voor mij, met dat idee hebben we de auto gekocht)

Volgens de garage werkt de auto naar behoren, maar ik vind het verschil tussen zomer en winter enorm. Ik had toch andere verwachtingen toen ik de auto een paar jaar geleden kocht (en ben dus al weer druk op zoek naar een kleine benzine auto).
Erg jammer, het rijden zelf is verder fantastisch.

[...]
Klinkt alsof je ramen erg makkelijk beslaan. Komt er niet ergens vocht in de auto? Of loopt het condens water vd airco niet goed weg? Of stap je in met natte jas oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
@Luchtenburger heeft de Leaf geen voorruitverwarming?
Ik heb de ventilatie standaard op de voorruit staan en klik bij beslaan altijd even kort de airco aan. De e-up! heeft voorruitverwarming, dat helpt misschien iets maar veel doet 't niet als de boel al beslagen is (voor mijn gevoel).

60km is echt wel weinig. Maar 14kW laden betekend dan ook dat je circa 4 kW nooit aanspreekt.

Ik gebruik trouwens wel de voorverwarming aan de paal in de ochtend. Want ik haat krabben. Dat scheelt wellicht ook qua temperatuur èn beslaan van de ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voorverwarmen scheelt een hoop, paar van die herbruikbare vochtvreters ook. En voor je de auto wegzet een paar tellen met de ramen open en koude lucht even de boel circuleren zodat je de warme en vochtige lucht uit de auto blaast voor je die wegzet.

Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.