Mijn 2015 Leaf (24kWh) doet het niet eens zo verkeerd. Ik red de 100 km niet op de snelweg met gemiddeld 100 op de gps, maar 75km is toch wel haalbaar als je een beetje oplet. Mijn verbruik was met grotendeels snelweg afgelopen weekend 184 wh/km, en grotendeels met verwarming aan (wel op 17 graden). Met zuinige banden op 3.2 bar.Luchtenburger schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:52:
Een vraag voor de (ervarings-)deskundigen op dit forum:
Wat zou volgens jullie de actieradius van een Nissan Leaf 2011 (24kWh) bij temperaturen onder de 5 graden moeten zijn?
Dat hangt natuurlijk van een aantal variabelen af, dus hierbij de omstandigheden:
Auto wordt gebruikt voor woon-werk verkeer, type wegen: bebouwde kom, 60- en 80-kilometer wegen, voornamelijk asfalt. Gemiddelde snelheid is 48.5km/h.
Waar mogelijk rijd ik op de cruise-control, ingesteld op 82km/h. In de route zitten uiteraard de nodige kruispunten en rondes (dus afremmen en optrekken).
Ik rijd altijd in de ECO mode, ik hoef nauwelijks bij te remmen (laat voldoende vroeg mijn 'gaspedaal' los) en optrekken doe ik met max 4 'acceleratie bolletjes'
Climate control staat ingesteld op automatisch, 20 graden (let op: dit is nog de gloeispiraal variant Leaf)
Van de 12 streepjes voor de accu-capaciteits indicator heb ik er nog 10 over.
Ik ben benieuwd naar jullie inschatting!
Ik denk dat jouw 2011 Leaf met jouw gebruik ongeveer 85 km haalt. Ga je de uitslag ook laten weten?
En houd er rekening mee dat snel accelereren geen/weinig extra energie kost! Je bent wel sneller door je voorbanden heen.