Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:04
Luchtenburger schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:52:
Een vraag voor de (ervarings-)deskundigen op dit forum:
Wat zou volgens jullie de actieradius van een Nissan Leaf 2011 (24kWh) bij temperaturen onder de 5 graden moeten zijn?

Dat hangt natuurlijk van een aantal variabelen af, dus hierbij de omstandigheden:
Auto wordt gebruikt voor woon-werk verkeer, type wegen: bebouwde kom, 60- en 80-kilometer wegen, voornamelijk asfalt. Gemiddelde snelheid is 48.5km/h.
Waar mogelijk rijd ik op de cruise-control, ingesteld op 82km/h. In de route zitten uiteraard de nodige kruispunten en rondes (dus afremmen en optrekken).
Ik rijd altijd in de ECO mode, ik hoef nauwelijks bij te remmen (laat voldoende vroeg mijn 'gaspedaal' los) en optrekken doe ik met max 4 'acceleratie bolletjes'
Climate control staat ingesteld op automatisch, 20 graden (let op: dit is nog de gloeispiraal variant Leaf)
Van de 12 streepjes voor de accu-capaciteits indicator heb ik er nog 10 over.

Ik ben benieuwd naar jullie inschatting!
Mijn 2015 Leaf (24kWh) doet het niet eens zo verkeerd. Ik red de 100 km niet op de snelweg met gemiddeld 100 op de gps, maar 75km is toch wel haalbaar als je een beetje oplet. Mijn verbruik was met grotendeels snelweg afgelopen weekend 184 wh/km, en grotendeels met verwarming aan (wel op 17 graden). Met zuinige banden op 3.2 bar.

Ik denk dat jouw 2011 Leaf met jouw gebruik ongeveer 85 km haalt. Ga je de uitslag ook laten weten?
En houd er rekening mee dat snel accelereren geen/weinig extra energie kost! Je bent wel sneller door je voorbanden heen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
JayPe schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:31:
[...]

Oef. 18kWh over. Dat is voor mij een volle accu. Ik kom op 150Wh/km tot 200Wh in de winter.

Spiraal verwarming, airco uit. Verwarming op 19. Cruisecontrol zoveel mogelijk maar ik accelereer niet zo traag ( 10 van de 10 streepjes ;-), en geregeld een oranje autootje met slipspoortjes in m'n dash) rij op de snelweg standaard nooit harder dan 95 km/h. Tenzij ik écht haast heb.

Kom toch altijd nog wel aan de 100km op één lading.
Hier ook netto 19kwh zonder warmtepomp en haal de 100km altijd wel (en dan gewoon alles aan en verwarming op 21 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21
Ah. Zojuist een afschrijving van Maingau op m'n N26 rekening.

Niets van laadsessies te zien in de app sinds augustus, maar het bedrag zal wel zo'n beetje kloppen qua sessies bij FastNed en Allego in de periode sinds Augustus.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:04

Fioravanti

Fioravantastisch!

daemonix schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:08:
@Fioravanti Wat is de prijs die Athlon wil hebben? En je collega's vergissen zich in de bijtelling, die is nog steeds 4% (maar dan over de eerste 50k, daarna inderdaad meer), dat maakt Model 3 nog steeds aantrekkelijker dan een ICE.
Vandaag de details gekregen. Tesla Model 3 Long Range, incl AP. 48 maanden / 45.000 per jaar.

Fiscale waarde 65665. Leasebedrag 1439 (norm is 1020, overschrijding komt bovenop standaard eigen bijdrage van 102). Kleur zwart (andere kleur pakweg 15 euro per maand meer). Nog geen winterslofjes erbij. Wel ook laadpaal meegeleverd.

Was verrast dat het dus vooral aan de eigen bijdrage kant zit bij ons. En dat komt dus door het (relatief) hoge leasebedrag dat Athlon rekent. Die zitten niet echt te popelen om het te stimuleren, en/of zijn behoorlijk voorzichtig.

Ik krijg begin januari een inlogcode om te configureren en bestellen. Huidig contract loopt over een jaar af, dus zal hem dan ook pas krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fioravanti schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:37:
[...]

Vandaag de details gekregen. Tesla Model 3 Long Range, incl AP. 48 maanden / 45.000 per jaar.

Fiscale waarde 65665. Leasebedrag 1439 (norm is 1020, overschrijding komt bovenop standaard eigen bijdrage van 102). Kleur zwart (andere kleur pakweg 15 euro per maand meer). Nog geen winterslofjes erbij. Wel ook laadpaal meegeleverd.

Was verrast dat het dus vooral aan de eigen bijdrage kant zit bij ons. En dat komt dus door het (relatief) hoge leasebedrag dat Athlon rekent. Die zitten niet echt te popelen om het te stimuleren, en/of zijn behoorlijk voorzichtig.

Ik krijg begin januari een inlogcode om te configureren en bestellen. Huidig contract loopt over een jaar af, dus zal hem dan ook pas krijgen.
Als je over je budget heen gaat, zou ik auto pilot schrappen. Denk dat de leaseprijs meteen 100 euro/maand lager wordt. Na 4 jaar en 180k op de teller gaat niemand die 5k extra betalen voor AP, dus die optie schrijft waarschijnlijk af naar 0 over de lease periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
AP kan achteraf toch geactiveerd worden? Hardware zit er standaard in toch?

Ergo: zonder bestellen en als je denkt dat je 't alsnog wilt/niet kunt missen, dan alsnog laten activeren.

[ Voor 42% gewijzigd door JayPe op 17-12-2018 19:02 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

JayPe schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:01:

Ergo: zonder bestellen en als je denkt dat je 't alsnog wilt/niet kunt missen, dan alsnog laten activeren.
Ja, maar dan is het duurder (7k?), hoewel er nu een mogelijkheid lijkt om via een trial een maand te proberen en dan alsnog voor de “fabrieksprijs” te activeren.
In dat geval is het sowieso handig om het op die manier te doen omdat je geen bijtelling betaalt over accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
[...]
Is de wachttijd als je nu een Model 3 besteld niet een stuk langer dan een jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:53
Pierz schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:18:
[...]

Klinkt alsof je ramen erg makkelijk beslaan. Komt er niet ergens vocht in de auto? Of loopt het condens water vd airco niet goed weg? Of stap je in met natte jas oid?
Ramen beslaan inderdaad vrij makkelijk. Zodra ik de airco aan doe is het ook zo weer weg, dus volgens mij werkt de airco wel goed.
JayPe schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:28:
@Luchtenburger heeft de Leaf geen voorruitverwarming?
Ik heb de ventilatie standaard op de voorruit staan en klik bij beslaan altijd even kort de airco aan. De e-up! heeft voorruitverwarming, dat helpt misschien iets maar veel doet 't niet als de boel al beslagen is (voor mijn gevoel).

60km is echt wel weinig. Maar 14kW laden betekend dan ook dat je circa 4 kW nooit aanspreekt.

Ik gebruik trouwens wel de voorverwarming aan de paal in de ochtend. Want ik haat krabben. Dat scheelt wellicht ook qua temperatuur èn beslaan van de ruiten.
De Leaf heeft geen voorruitverwarming. De laatste 4kWh lijk ik inderdaad niet aan te spreken, maar de 'range anxiety' steekt dan toch duidelijk de kop op :S. Zodra er nog maar één accu streepje is duurt het niet lang of het vrouwtje in de auto begint te melden dat de accu toch echt bijna leeg is. Ik durf het niet aan om de auto verder leeg te rijden :X
De voorverwarming gebruik ik inderdaad ook als het vriest, dat werkt wel erg mooi, maar helpt niet echt voor de range.
t0mmiiiii schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:19:
[...]

Mijn 2015 Leaf (24kWh) doet het niet eens zo verkeerd. Ik red de 100 km niet op de snelweg met gemiddeld 100 op de gps, maar 75km is toch wel haalbaar als je een beetje oplet. Mijn verbruik was met grotendeels snelweg afgelopen weekend 184 wh/km, en grotendeels met verwarming aan (wel op 17 graden). Met zuinige banden op 3.2 bar.

Ik denk dat jouw 2011 Leaf met jouw gebruik ongeveer 85 km haalt. Ga je de uitslag ook laten weten?
En houd er rekening mee dat snel accelereren geen/weinig extra energie kost! Je bent wel sneller door je voorbanden heen. 8)
Hoe test ik op een 'veilige' manier hoe ver ik met de auto kan? Als ik ergens sta met een lege accu, hoe kom ik dan weer thuis? (een dag lang rondjes door de buurt rijden? :+ )
Mijn ervaring is dat vlot accelereren wel degelijk nadelig is voor het bereik, de kruissnelheid heeft echter meer impact.

Als ik in de winter maar 80-100km range heb met de verwarming continu aan, dan is de auto prima voor de taak waarvoor wij deze gekocht hebben.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oh je kant trouwens ook van de 12V ventilators kopen met een verwarmingselementje. Scheelt ook een slok op een borrel voor slechts een paar Watt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
@Luchtenburger voorverwarmd aan de paal is de auto in ieder geval alvast vanaf vertrek opgewarmd en is d'r ergste kou eruit op energie die je niet uit de accu hebt getrokken. Dat scheelt actieradius.

Leegrijden doe je door de GOM in de gaten te houden: ik gebruik de navigatie (Waze) om te zien hoe ver het nog rijden is tot bijvoorbeeld de FastNed of thuis, en kijk op de boordcomputer hoever de Guess-O-meter (GOM) denkt dat ie nog kan. De snelheid voer ik dan op tot de afstand nog af te leggen (Waze) overeenkomt met de nog resterende afstand die de auto aangeeft.

Zo kom ik regelmatig thuis met nog een restbereik van enkele kilometers ( omdat het laatste stuk géén snelweg is en er dan met regenereren en lagere snelheid veel meer kilometers uit een kWh komen)...

Één keer tot de laatste electron leeg gereden. Mijzelf verkeken en echt met nul range aangekomen bij een Allego snellader. De GOM en de Navigatie kwamen pas de laatste paar kilometers exact overeen,.. Want daarvoor hàd ik de GOM ònder de navigatie gehouden. Dom. Want op de snelweg kon ik relatief slecht m'n verbruik positief aanpassen ( want ik reed al vrij lang 95km/h en heel veel langzamer is niet echt heel veilig of plezierig) Maar dat gebeurd mij niet meer hoor want dat was niet grappig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Zo, even een tijdje weggeweest. Hoe is het hier?

Was een beetje drukke toestand in huize Hachy na het winnen van die gouden laadstekker @ VER vorige week maandag en het artikel van @Yero dus ik loop wat achter ;) Inmiddels weer met innovaties bezig @ laadpastop10, waar ik vanaf 1-1-19 veel meer serieuze aandacht aan kan en wil besteden. Verwacht daar nog mooie dingen. Keep u posted!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:48
Zou het dan echt zo zijn dat ik een (publieke) laadpaal krijg vandaag? :9~

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bYZ0WwD.jpg

Het zijn de plekken die de gemeente aangegeven heeft (waar die opel staat). En ik zou verder niet weten wat ze er moeten knutselen.

#benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
[...]

Zoals al eerder gezegd kan AP via trial misschien, dan is het goedkoper. Ook zou je kunnen checken of je naar 60 maanden kan, dan is het voor de LM een stuk goedkoper met MIA erbij dus dat scheelt ook in het tarief.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
nieuws: Supermarkt zet elektrische vrachtwagen van DAF en VDL in voor distrib...

Vrachtwagen met 170kWh accu. Range: circa 100km

Wat iemand in de comments al zegt:

Snellaadpaal neerzetten bij de losplek van supermarkt.. Die vrachtwagens staan meestal toch wel minimaal een halfuurtje (als het geen uur is) te lossen bij de supermarkt... laad je in een halfuurtje zomaar wat km's erbij... Een 50kW paal doet in een uurtje dan al 30 km...

De Jumbo in Arnhem is 65 km. Heen en weer red ie dus niet zonder bij laden, maar heen en terug ( 130 km) kan wèl als ie tijdens het lossen in een uurtje even bij zou laden....op 50kW.. (Waar ik verwacht dat zo'n vrachtwagen makkelijk met 2C moet kunnen laden, dus met een 175kW laadpaal is ie in een halfuurtje weer vol genoeg voor de terugreis.

Mooie ontwikkeling!!

(waar zou het accupakket zitten? In de vrachtwagen of (deels?) in de oplegger? Dat laatste zou helemaal mooi zijn,. dan kan de trekken eenmaal terug bij het distributiecentrum de volgende gereedstaande én opgeladen oplegger aanpikken en dóór naar bijvoorbeed Utrecht :-) )

Hallo Jumbo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

JayPe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:37:
waar zou het accupakket zitten? In de vrachtwagen of (deels?) in de oplegger? Dat laatste zou helemaal mooi zijn,. dan kan de trekken eenmaal terug bij het distributiecentrum de volgende gereedstaande én opgeladen oplegger aanpikken en dóór naar bijvoorbeed Utrecht :-) )

Hallo Jumbo!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqCrTW0oliJAx_wnl2qXoEjRgWo=/x800/filters:strip_icc()/i/2002396574.jpeg

Ik zie een heel strakke ruimte tussen de wielen van de vrachtwagen zelf, waar normaal de dieseltanks hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hele goede ontwikkeling, jammer dat het front niet echt aerodynamisch is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat zijn maar heel weinig vrachtwagens hier, heeft dacht ik met de maximum lengte te maken, zo vierkant mogelijk maken ze er optimaal gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat en voor in stedelijk gebied is het minder van belang. Dat het maar 100km bereik heeft, zoals hierboven aangeven redt je er al flink wat supermarkten mee vanaf het dc en anders kun je onder het lossen/laden bijladen.
Afhankelijk van wat het ding in de lease kost denk ik dat er na korte tijd snel meer zullen komen, een elektrische vrachtwagen heeft veel betere cijfers mbt kosten per kilometer, niet alleen in brandstof maar ook in onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 23:09
Tjongejonge wat lopen ze toch achter hier in Zuid Spanje:
Gister bij de Al Campo supermarkt in Motril:
Op Electromaps stond dat onder de AKI in de garage je kan opladen. Shuko en Cee 3-fase.
Ik de Zoe met 13A aansluiten op de Shuko, valt ie na 10 minuten uit. Geen stroom meer.
De MCB was niet omlaag gesprongen, dus zat het ergens anders.

Wij vragen bij het personeel. Krijgen we een heel verhaal dat het een private aansluiting is, dat het hoofdkantoor in Madrid het niet wil, want 'wie betaalt de stroom?'.
Ik reken voor dat de tijd dat wij daar zijn en boodschappen doen, in het restaurantje eten enz ze dan 30 tot 40 cent per uur kost, terwijl we als klant het veelvoudige uitgeven.
(en ik heb ze nog niet eens gewezen op de TL-s, de electrische kinderspeelgoedauto's, koelingen, vriezers etc in de supermarkt...)

Na wat aandringen dat we anders thuis misschien niet halen, heeft een medewerker toch de stroom aangezet. De auto voor de zekerheid maar met 10A aangesloten op de Shuko.
Na 3 uur komen we terug, was de Zoe in slaap gevallen en heeft ie wel 1 kWh geladen |:(

En dat terwijl moederbedrijf Auchan in Frankrijk overal gratis snelladers heeft staan....
8)7

Was wel spannend omdat we berg op moesten naar huis.
Gelukkig nog wel thuis kunnen komen: 5% batterij over

[ Voor 9% gewijzigd door birdibird op 18-12-2018 14:16 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Triest he?

Wie betaald de reclame borden, het personeel, de kassa en de tv reclame?

Oh maar stroom. Poeh. Das echt duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

birdibird schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:09:
Op Electromaps stond dat onder de AKI in de garage je kan opladen. Shuko en Cee 3-fase.
Ik de Zoe met 13A aansluiten op de Shuko, valt ie na 10 minuten uit. Geen stroom meer.

Wij vragen bij het personeel. Krijgen we een heel verhaal dat het een private aansluiting is, dat het hoofdkantoor in Madrid het niet wil, want 'wie betaalt de stroom?'.
Ik reken voor dat de tijd dat wij daar zijn en boodschappen doen, in het restaurantje eten enz ze dan 30 tot 40 cent per uur kost, terwijl we als klant het veelvoudige uitgeven.
(en ik heb ze nog niet eens gewezen op de TL-s, de electrische kinderspeelgoedauto's, koelingen, vriezers etc in de supermarkt...)

Na wat aandringen dat we anders thuis misschien niet halen, heeft een medewerker toch de stroom aangezet. De auto voor de zekerheid maar met 10A aangesloten op de Shuko.
Na 3 uur komen we terug, was de Zoe in slaap gevallen en heeft ie wel 1 kWh geladen |:(

En dat terwijl moederbedrijf Auchan in Frankrijk overal gratis snelladers heeft staan....
8)7

Auchan in Frankrijk is ideaal, zit vaak dichtbij de snelweg en terwijl je laadt haal je een broodje. Ik zou zeggen schrijf Al Campo aan om aan te geven dat je behoefte hebt aan laadmogelijkheden bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

birdibird schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:09:

8)7

Er is nog een boel te doen qua voorlichting.... jammer van die 1kWh slechts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 08:39
daemonix schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:08:
Hele goede ontwikkeling, jammer dat het front niet echt aerodynamisch is.
De achterkant is waarschijnlijk veel erger.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Laatst online: 08:04

Fioravanti

Fioravantastisch!

Z___Z schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:55:
[...]

Als je over je budget heen gaat, zou ik auto pilot schrappen. Denk dat de leaseprijs meteen 100 euro/maand lager wordt. Na 4 jaar en 180k op de teller gaat niemand die 5k extra betalen voor AP, dus die optie schrijft waarschijnlijk af naar 0 over de lease periode.
&
JayPe schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:01:

Net even gecheckt. Volgens onze interne mensen is dit helaas geen optie. Het scheelt overigens inderdaad 100 euro. Omdat het een af-fabrieks optie is, gaat ie sowieso meetellen in de fiscale waarde. Dus die droom moet ik laten varen. En 48 * 100 euro is dus net te weinig om het dan maar zelf te betalen, dan blijf ik onder de aanschafwaarde.

Wel leuk speelgoed, dus ik doe het denk ik alsnog. Leuke dingen kosten geld...
CheapTweak schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:09:
[...]
Is de wachttijd als je nu een Model 3 besteld niet een stuk langer dan een jaar?
Naar wat ik begrijp is dat we al wat reserveringen hadden via Athlon, welke dan misschien later gaan vallen (als er geen gegadigden voor de eerste golf zijn). Daarnaast vind ik het niet erg als ik wat maandjes extra in de huidige auto zou moeten rijden.
Tassadar32 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:40:
[...]
Zoals al eerder gezegd kan AP via trial misschien, dan is het goedkoper. Ook zou je kunnen checken of je naar 60 maanden kan, dan is het voor de LM een stuk goedkoper met MIA erbij dus dat scheelt ook in het tarief.
Zie boven. Daarnaast is die 48 maanden bij ons fixed, kan ik niet in variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je kunt zelfs nu nog reserveren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Luchtenburger schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:07:
@JayPe en @Smuggler bedankt voor de reacties.
Ik moet 60km per dag rijden, maar dat haal ik dus niet in de winter op één acculading met de kachel continu aan.
Ik doe de kachel voortdurend aan en uit om beslagen ramen te voorkomen, maar de auto verwarmen lukt niet... Ik balanceer dit zo dat ik nog 1 á 2 streepjes van acculading over heb als ik thuis ben, de auto vind zelf dan nog dat hij zo'n 15-20 km moet kunnen rijden.
Ik laad de auto altijd thuis op, er gaat ongeveer 14kWh in.

In de zomer lukt de afstand makkelijk (boven de 10 graden ga ik over op 80% laden), ik denk dat ik dan ongeveer 120km op een volle (100%) lading haal (en dat is prima voor mij, met dat idee hebben we de auto gekocht)

Volgens de garage werkt de auto naar behoren, maar ik vind het verschil tussen zomer en winter enorm. Ik had toch andere verwachtingen toen ik de auto een paar jaar geleden kocht (en ben dus al weer druk op zoek naar een kleine benzine auto).
Erg jammer, het rijden zelf is verder fantastisch.

[...]
Heeft geen warmtepomp-verwarming denk ik? Zelf met onze (toenmalige kleinere 22kWh batterij) Zoe konden wij bij vorst nog steeds 95km rijden waarvan 80% snelweg. De warmtepomp maakt veel verschil bij erg koud weer.

Nu met de 41kWh batterij op een dag zoals vandaag, bij 80% snelweg: 219km

**EDIT**
Toch stiekem aan het rekenen aan een ''basis'' Tesla model 3. Gezien ik nu particulier een Zoe bezit en 125€ per maand voor de batterijhuur betaal en onze auto ook zakelijk gebruik.

Ik kom dan wel gewoon uit op de (nog niet beschikbare) goedkoopste versie met +/- 50kWh batterij, misschien in het wit i.p.v. zwart.

Is er iemand die mij naar een (financial?) lease adviseur kan sturen? Als ik online calculators gebruik lijkt het alsof ik voor onder de 300€ per maand een Tesla Model 3 (basis model) zou kunnen Financial leasen. Als ik mij niet vergis ben je na een Financial lease eigenaar en heb je nog de restwaarde over.

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 18-12-2018 18:02 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:58

fewips

Huurautospecialist

Ohjee nu gaat RTL ermee aan de haal .... ;-]
https://www.rtlnieuws.nl/...sche-auto-deze-week-fixen
De I-Pace staat hier ook op het parkeerterrein, op slot, met de radio aan.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
300 Euro voor een model 3? Hou rekening met de volgende aspecten: financial leaseprijzen zijn ex BTW bij Tesla, grote aanbetaling (meestal rond de 10.000 euro) en groot restbedrag (denk aan 24.000 euro), beide weer ex BTW. Je moet dat bedrag aan het eind van de rit ophoesten, je kunt niet zeggen 'hou hem maar'.

Ter vergelijking: een Ioniq van, ik meen, 36000 euro doet rond de 480 euro in de private operational lease in de maand (inclusief BTW). En dan gaat hij aan het eind terug. (En het is 1 van de allergoedkoopste die ik ken!)

Je kunt zelf een inschatting van het leasebedrag maken door bijvoorbeeld het totale kapitaalbedrag met 4% rente te verhogen, er een bedrag voor onderhoud bij te tellen en dan te delen door het aantal maanden. Ik kom met de beste wil van de wereld niet op 300 euro per maand. ;)

Je elektriciteitskosten komen er nog bij!

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 18-12-2018 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
daemonix schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:32:
Oeh. Ik ben dan wel geen databeestje maar af en toe toch wel even kijken naar getalletjes.

M'n nieuwste deel van de pv installatie heeft net geen 2mWh opgewekt. En ik heb een dikke 14.000km gereden al met de e-up. Bij 150Wh/km ongeveer 2mWh verbruikt. Nice.

Beetje jammer dat m'n pv installatie in z'n geheel precies m'n huishouden afdekt. En dus dat de auto 'erbij' komt.

Maar goed: m'n dak is te klein voor méér panelen ( 16 stuks in totaal; 8 oud (110Wp) en 8 nieuw (315wp).

Opzoek naar een nieuw dak?

Voor wie langer al wat langer mee leest: dat Tinder geen opties heeft om te selecteren op matches mèt laadpaal is een manko dat moet worden rechtgezet. Eigen oprit èn ruimte voor veel Pv zijn qua EV hobby dus vereist voor het nieuwe dak van JayPe. Daar heeft Funda dan óók alweer geen selectie criteria voor. Primitief!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

2 miniwattuur (mWh)? Da's weinig hoor! ;) Of bedoelde je 2 megawatt uur (MWh)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
https://www.engadget.com/...w-id-range-and-more-info/

https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id-neo

Ik hoor hier niemand praten over de toekomstige VW I.D. EV's. Lijken me toch best interessant? Minder als 30k prijs, long range EV en ruimer als een Golf. Waarom is hier geen interesse voor op tweakers?

[ Voor 9% gewijzigd door CheapTweak op 18-12-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@CheapTweak Dat zit nog zo ver in de toekomst, laat VAG eerst zijn belofte maar eens waarmaken met hun andere auto (die inmiddels, heel verrassend, is uitgesteld).

@JayPe 2 MWh? Dat is dan ongeveer 420 euro... :) oftewel 2,8 cent/km aan elektriciteit. Netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
@CheapTweak er is ook nog zoveel onzeker. Die prijs vind ik nog wel het meest bijzonder. Dat gaan ze met de huidige batterijprijzen nooit halen denk ik. Zal wel een mea culpa worden net als bij de Sion...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@JayPe carportje met pv?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
@daemonix De VW Neo is de eerst van de ID reeks. Als de info van engadget klopt wordt die dus minder als 30k. Maar is inderdaad niet officieel wat nou de definitieve specs en prijzen gaan worden. Wat er op de officiele VW site staat aan globale specs ziet er wel erg goed uit.

@Pierz Ja die onder 30k prijs. Als VAG dat voor elkaar krijgt wordt dat een enorme verkoopsucces. Hoop dat het klopt. Meer EVs voor iedereen😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:39

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik lees van VW vooral een hoop blabla, nog geen fantsoenlijke auto gezien van ze.
Ik ben al jaren geintresseerd in de ID buzz, maar die ligt nog te ver in de toekomst.
Als ik zie waar Audi uiteindelijk mee is gekomen heb ik er weinig vertrouwen in.

En ben ook benieuwd of ze de vraag wel aankunnen als je inderdaad zo'n goedkope auto weten te produceren.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
@Smuggler helemaal eens. Die ID buzz komt hier ook op de oprit als ze hem op tijd introduceren. Anders eerst maar eens een Sion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Smuggler schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:31:
Ik lees van VW vooral een hoop blabla, nog geen fantsoenlijke auto gezien van ze.
Ik ben al jaren geintresseerd in de ID buzz, maar die ligt nog te ver in de toekomst.
Als ik zie waar Audi uiteindelijk mee is gekomen heb ik er weinig vertrouwen in.

En ben ook benieuwd of ze de vraag wel aankunnen als je inderdaad zo'n goedkope auto weten te produceren.
Ze testen hem al. Is al gespot in camo. Betekend dat die heel snel in productie kan (meestal als ze road-test gaan doen). Heb het idee dat ze er nu vaart achter zetten bij vw of dat gelijk hoge aantallen worden .... hmmm nee en gegarandeerd eerst de duurste uitvoering.

Die zal storm lopen en dan jaar later of zo de goedkopere (net als de niro, kona, model 3, etc ....).
Kortom 30K.... eind 2020 of zo denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik ga eerst genieten van de model 3 die in februari geleverd zal gaan worden, en dan kijk ik het eens aan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
CheapTweak schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:32:
https://www.engadget.com/...w-id-range-and-more-info/

https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id-neo

Ik hoor hier niemand praten over de toekomstige VW I.D. EV's. Lijken me toch best interessant? Minder als 30k prijs, long range EV en ruimer als een Golf. Waarom is hier geen interesse voor op tweakers?
Volkswagen heeft enkel praatjes in de hoop dat mensen hun bestellingen uitstellen, lijkt het wel. Gaan ze met specs smijten en er dan niet bij zetten welke bij elkaar horen qua prijs en range.

Ook dat ze nu de snelheid gecapped hebben op 160 km/h omdat het anders teveel stroom kost lijkt een noodgreep om meer efficiëntie te krijgen.

Eerst iets concreets op de markt brengen (eigenlijk eerst het hele dieselschandaal eindelijk een keer echt oplossen) en dan kijken we wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Kluutmaran schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:36:
[...]

Volkswagen heeft enkel praatjes...

Ook dat ze nu de snelheid gecapped hebben op 160 km/h omdat het anders teveel stroom kost.....

Eerst iets concreets op de markt brengen....
Hmmm. M'n e-up! is op 130km/h gecapped.

Enkel praatjes. Vandaar de e-up en e-golf. De e-Crafter en eh,.. Nee wacht. Straks wordt ik nog voor fanboy uitgemaakt.

Maar ik vind vw ook maar raar hoor. Met heel die ID buzz. Leuke gimmicks, maar laat ze gewoon (e)-golfjes verkopen. Dat kunnen ze echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:25

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Volgens mij hebben de meeste mensen hier iets gemist.

So macht Volkswagen Zwickau zur Elektroauto-Fabrik

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

nee hoor, maar op een 1 of andere manier voelt het bij volkswagen vooral als praatjes.
ze bouwen 70 e-golfs per dag, klinkt voor volkswagen meer als een hobbie projectje, dan een serieuze markt, het lijkt er echt op of ze niet willen verkopen, zelfde geld trouwens voor renault en opel.
Er wordt bijna geen reclame voor gemaakt, mensen weten niet eens dat deze auto's op de markt zijn.
Bij Opel en Renault kan ik alleen bij bepaalde dealers terecht voor informatie of een proefrit,
*aanname: zal bij volkwagen vast niet anders zijn.

Op een 1 of andere manier maken ze al hun auto's net niet interessant.
@JayPe het ligt misschien aan je rijstijl dat je er geen last van hebt, maar ik zie weinig redenen om een auto te kappen op een bepaalde snelheid, zeker als die reden "het verbruik" is. 130 lijkt me echt stront vervelend aangezien ik nu altijd al 135 rij, wordt het me dan opgelegd om langzamer te rijden, en wordt het onmogelijk om mensen die 128 rijden maar versnellen als je ze probeert in te halen, alsnog voorbij te gaan.

Ik had er al moeite mee toen mijn opel corsa motorisch niet harder wilde dan 180 op de duitse snelweg,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
daemonix schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:32:
300 Euro voor een model 3? Hou rekening met de volgende aspecten: financial leaseprijzen zijn ex BTW bij Tesla, grote aanbetaling (meestal rond de 10.000 euro) en groot restbedrag (denk aan 24.000 euro), beide weer ex BTW. Je moet dat bedrag aan het eind van de rit ophoesten, je kunt niet zeggen 'hou hem maar'.

Ter vergelijking: een Ioniq van, ik meen, 36000 euro doet rond de 480 euro in de private operational lease in de maand (inclusief BTW). En dan gaat hij aan het eind terug. (En het is 1 van de allergoedkoopste die ik ken!)

Je kunt zelf een inschatting van het leasebedrag maken door bijvoorbeeld het totale kapitaalbedrag met 4% rente te verhogen, er een bedrag voor onderhoud bij te tellen en dan te delen door het aantal maanden. Ik kom met de beste wil van de wereld niet op 300 euro per maand. ;)

T
Dank voor de tips! Ik doelde op +\- 300 p/m en een slottermijn van 3-6k.

Met een eigen Inruil 41kWh Zoe + om zo tot een toale eigen inleg van bijvoorbeeld 15-19k te komen.

Plus nog even verdiepen of ik dit beter op de zaak kan zetten (ZZP) of privé zoals onze Zoe.

(Uiteraard komt er wat stroom bij, maar dat zal niet veel anders zijn als bij de Zoe. Plus een onbekend bedrag voor de verzekering)

**edit** Ik ben niet bepaald thuis in het zakelijk leasen van een auto, heb ik nog nooit eerder gedaan. Als ik iets denk of zeg wat niet klopt, hoor ik het graag!

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 19-12-2018 02:41 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Smuggler schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:54:
nee hoor, maar op een 1 of andere manier voelt het bij volkswagen vooral als praatjes.

Op een 1 of andere manier maken ze al hun auto's net niet interessant.

@JayPe het ligt misschien aan je rijstijl dat je er geen last van hebt, maar ik zie weinig redenen om een auto te kappen op een bepaalde snelheid, zeker als die reden "het verbruik" is. 130 lijkt me echt stront vervelend aangezien ik nu altijd al 135 rij

Ik had er al moeite mee toen mijn opel corsa motorisch niet harder wilde dan 180 op de duitse snelweg,
Klopt. In Nederland heeft de e-up! (waar totaal geen reclame voor werd gemaakt) een marktaandeel van 1% ( 400 stuks op 40.000 EV's)

De e-golf zie je vaker inmiddels. Omdat ie qua lease interessant is en er soms reclame voor wordt gemaakt.

Maar een serieuze speler? Mwaoh. Niet als je bedenkt dat VW zo'n beetje de grootste autobouwer ter wereld is. Toch hebben ze een groter aandeel EV's dan bijvoorbeeld Toyota. Die andere grote autobouwer ( nummer 1 en 2 van de wereld hebben we het dan over)

Waarom ze een complete fabriek bouwen begrijp ik niet: in alle fabrieken zullen uiteindelijk EV's van de band lopen en zó speciaal kan het niet zijn. Ze lopen nu ook gewoon tussen de andere modellen van de band.

Qua cappen: de e-up is op motortoerental gecapped. In de praktijk kom je uit op 137km/h op de teller. En dat zijn dan net iets meer dan 130 GPS kilometers. Net zo hard als jij dus normaal rijdt. En het is een harde grens. Als je accelereert lijkt het alsof je tegen een muur rijdt. Tak. En géén km harder.
Maar irritant? Mwoah. het is vervelend als je haast hebt maar t verbruik knalt vanaf 100 km/h ook zo absurd omhoog dat ik de cap wel snap. Ruim verdubbeld tov m'n normale verbruik. Ik neem 't voor lief dat ie niet harder kan. Zo vaak kom ik niet op de autobahn in Duitsland, en als ik er wel kom, hoef ik m'n mannelijkheid niet perse te bewijzen.

Dat anderen het wèl een issue vinden snap ik wel hoor. Een EV is en blijft een stap terug tov een ICE: in onderhoudskosten, in uitstoot, in lawaai, in brandstofkosten. in mannelijkheid. En de tijd tussen 0 en 50km/h is óók al zoveel minder geworden. Bereik en topsnelheid lever ik in de praktijk graag er voor in ;-)

PS: Stoplichtsprinten tegen een Model S 100D blijft ook in een e-up! slecht voor je mannelijkheid helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
JayPe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:56:
Maar goed: m'n dak is te klein voor méér panelen ( 16 stuks in totaal; 8 oud (110Wp) en 8 nieuw (315wp).

Opzoek naar een nieuw dak?
Met mijn 8 panelen van 3,5 jaar oud haal ik dezelfde productie van 2 MWh/jaar (450 Wp per stuk). Misschien kun je kijken of het uit kan om die oude van 110 Wp te vervangen?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Smuggler schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:54:
ze bouwen 70 e-golfs per dag, klinkt voor volkswagen meer als een hobbie projectje, dan een serieuze markt, het lijkt er echt op of ze niet willen verkopen.
Daar krijg ik ook een donkerbruin vermoeden van. Volkswagen vindt de nieuwe eis van Europa om hun auto's in 2030 37,5% minder CO2 te laten uitstoten veeeel te ambitieus, bleek van de week.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
JayPe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 06:30:
[...]

Klopt. In Nederland heeft de e-up! (waar totaal geen reclame voor werd gemaakt) een marktaandeel van 1% ( 400 stuks op 40.000 EV's)

De e-golf zie je vaker inmiddels. Omdat ie qua lease interessant is en er soms reclame voor wordt gemaakt.

Maar een serieuze speler? Mwaoh. Niet als je bedenkt dat VW zo'n beetje de grootste autobouwer ter wereld is. Toch hebben ze een groter aandeel EV's dan bijvoorbeeld Toyota. Die andere grote autobouwer ( nummer 1 en 2 van de wereld hebben we het dan over)

Waarom ze een complete fabriek bouwen begrijp ik niet: in alle fabrieken zullen uiteindelijk EV's van de band lopen en zó speciaal kan het niet zijn. Ze lopen nu ook gewoon tussen de andere modellen van de band.

Qua cappen: de e-up is op motortoerental gecapped. In de praktijk kom je uit op 137km/h op de teller. En dat zijn dan net iets meer dan 130 GPS kilometers. Net zo hard als jij dus normaal rijdt. En het is een harde grens. Als je accelereert lijkt het alsof je tegen een muur rijdt. Tak. En géén km harder.
Maar irritant? Mwoah. het is vervelend als je haast hebt maar t verbruik knalt vanaf 100 km/h ook zo absurd omhoog dat ik de cap wel snap. Ruim verdubbeld tov m'n normale verbruik. Ik neem 't voor lief dat ie niet harder kan. Zo vaak kom ik niet op de autobahn in Duitsland, en als ik er wel kom, hoef ik m'n mannelijkheid niet perse te bewijzen.

Dat anderen het wèl een issue vinden snap ik wel hoor. Een EV is en blijft een stap terug tov een ICE: in onderhoudskosten, in uitstoot, in lawaai, in brandstofkosten. in mannelijkheid. En de tijd tussen 0 en 50km/h is óók al zoveel minder geworden. Bereik en topsnelheid lever ik in de praktijk graag er voor in ;-)

PS: Stoplichtsprinten tegen een Model S 100D blijft ook in een e-up! slecht voor je mannelijkheid helaas.
de E-golf zie je inderdaad steeds vaker! (hier eigenaar van de E-golf)

ik ben er vooral voor gegaan van wegen het feit dat het een EV is die ik qua auto erg compleet vond!

Tegen een Model S 100D kun je het met de E-golf ook wel vergeten, maar je blijft erg rap.
Meeste ICE laat je toch echt wel dik achter je.

Nadeel is alleen beetje dat de banden nog wel eens slippen (zeker met dit weer. ook met winterbanden)

Ik merk vrij weinig van de top snelheid. (bij de Golf is het dacht ik iets van 143)
Je rijdt het echt niet van wegen het verbruik. Maar het is wel erg prettig dat je die volle kracht gewoon hebt.
Als je ergens even langs moet maakt het niet uit dat je al 120 rijdt. je zit zo op 130 zonder enige moeite.

En als je naar Duitsland gaat rij je meestal verder dan een klein stukje. Dan rij ik gewoon netjes 100 om de range te halen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
JayPe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:02:
[...]

Hmmm. M'n e-up! is op 130km/h gecapped.

Enkel praatjes. Vandaar de e-up en e-golf. De e-Crafter en eh,.. Nee wacht. Straks wordt ik nog voor fanboy uitgemaakt.

Maar ik vind vw ook maar raar hoor. Met heel die ID buzz. Leuke gimmicks, maar laat ze gewoon (e)-golfjes verkopen. Dat kunnen ze echt wel.
https://www.ft.com/conten...73-3aa1-8d62-c3a418fef13c
1.5 jaar terug nog maar.
"Starting in 2019, he said VW will offer customers with electric cars with a range of 600km “at the price of today’s diesel.”
“And the fact is, electro-mobility continues to be a niche.”
"He conceded that “the future of driving is electric,” but projected that by 2025 three out of four VW cars would still be run by diesel or petrol engines, so it was important to invest across the spectrum."

De E-Golf is een omgebouwde ICE Golf en dat merk je. Ik heb erin gereden en het weggedrag is niet echt om over naar huis te schrijven terwijl met de gewichtsverdeling van een elektrische wagen dit juist top zou moeten zijn. Verder is het bereik natuurlijk ook niet echt ideaal. Leuke hobbyprojectjes voor de grootste autobouwer van de wereld maar geen serieuze poging DE elektrische wagen neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 11-10 08:34
Audi E-tron laat toch nog een klein voorsprongetje zien.

Tot 80% - 135 kW gemiddeld. Erg nette waarde, en daar zal het superieure koelsysteem ook een rolletje spelen. Is het niet op de Nordschleife dan wel gewoon bij de laadpaal.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
Kluutmaran schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:01:
[...]

https://www.ft.com/conten...73-3aa1-8d62-c3a418fef13c
1.5 jaar terug nog maar.
"Starting in 2019, he said VW will offer customers with electric cars with a range of 600km “at the price of today’s diesel.”
“And the fact is, electro-mobility continues to be a niche.”
"He conceded that “the future of driving is electric,” but projected that by 2025 three out of four VW cars would still be run by diesel or petrol engines, so it was important to invest across the spectrum."

De E-Golf is een omgebouwde ICE Golf en dat merk je. Ik heb erin gereden en het weggedrag is niet echt om over naar huis te schrijven terwijl met de gewichtsverdeling van een elektrische wagen dit juist top zou moeten zijn. Verder is het bereik natuurlijk ook niet echt ideaal. Leuke hobbyprojectjes voor de grootste autobouwer van de wereld maar geen serieuze poging DE elektrische wagen neer te zetten.
weg ligging vind ik juist top, ze hadden alleen wat moeten doen met de elektronische kracht verdeling.
Dat ik ineens de volle PK's op de wielen zet op een nat wegdek gaat natuurlijk niet.

Het is inderdaad gewoon een omgebouwde ICE. (er zit aardig wat loze ruimte onder de motorkap)
Maar vergeet niet dat de Golf gewoon echt een hele goede auto is.

Ik ben er nogsteeds erg blij mee, het is gewoon een golf in alle glorie en comfort.
Het bereik is niet top, maar prima voor in NL.

Enige waar ik echt van baal is de range indicatie. Die is gewoon RUK. die vind vrolijk dat hij 280KM kan rijden. terwijl dat 200 is.
Ik hoop nogsteeds dat hier een update voor gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-10 17:00
Mar.tin schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:30:
Zou het dan echt zo zijn dat ik een (publieke) laadpaal krijg vandaag? :9~

[Afbeelding]

Het zijn de plekken die de gemeente aangegeven heeft (waar die opel staat). En ik zou verder niet weten wat ze er moeten knutselen.

#benieuwd.
En, staat er nu een laadpaal?
Duurde bij mij in de straat meer dan 6 weken voordat de paal nadat deze geplaatst was ook daadwerkelijk bruikbaar was. Kan nu sinds afgelopen weekend laden en dat is wel fijn. Als er geen ICE's staan die de laadpaal blokkeren. Nu nog een week of 2 wachten tot de gemeente er een bord bij geplaatst heeft waardoor je er niet meer mag staan met je ICE. Heeft bij elkaar meer dan een jaar geduurd voordat er een paal stond nadat ik de aanvraag had ingediend.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
WilliamGeluk schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:16:
[...]

Duurde bij mij in de straat meer dan 6 weken voordat de paal nadat deze geplaatst was ook daadwerkelijk bruikbaar was. Kan nu sinds afgelopen weekend laden en dat is wel fijn. Als er geen ICE's staan die de laadpaal blokkeren. Nu nog een week of 2 wachten tot de gemeente er een bord bij geplaatst heeft waardoor je er niet meer mag staan met je ICE. Heeft bij elkaar meer dan een jaar geduurd voordat er een paal stond nadat ik de aanvraag had ingediend.
Ik heb in 2012 nog een mooi bloemetje van Eneco ontvangen vanwege de wachttijd van aanvraag tot plaatsing. Die was bijna in jaren te tellen 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
WilliamGeluk schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:16:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vz8gH2B.jpg

Toekomstige plek zou rechts bij de BMW moeten komen.

Grote anticlimax, nee, ze hebben (20 mtr verderop) 2 bomen omgezaagd. (lekker groen |:( ) Ik ga er maar even vanuit dat het is om plek te maken voor de stroomkabel :+. :/

Ach, de noodzaak neemt hard af. De winter is alweer halverwege bijna, en de de MuxSan accu komt langzaam in zicht.
Als ik 200 km kan cruisen in mijn Leaf dan ben ik tevree en kan ik overal heen waar ik wil komen.
De 120-180 km is nu nét te weinig. Retourtje werk is al 150.
Met warmer weer 0 probleem, met de verwarming aan / iets doorrijden, nét te weinig.

Met mijn gemiddeld verbruik ga ik naar 250km bereik met een uitschieter naar 300+ als ik zuinig aan doe.

Op werk kan ik vrijwel gratis laden. En op de meeste reguliere bestemmingen ook.
Als ik dan eens naar de Efteling ga (125km) kan dat ook nog op 1 lading als het zou moeten, en dan zijn de fastneds onderweg toch een stuk minder noodzaak.

[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 19-12-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nio ES6:

YouTube: 536HP Nio ES6 Electric SUV Unveiling - Will It Beat The Tesla Model X?

544 PK en 725 Nm koppel
In 4,7 naar de 100, top van 200 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
kdeboois schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:26:
[...]

Ik heb in 2012 nog een mooi bloemetje van Eneco ontvangen vanwege de wachttijd van aanvraag tot plaatsing. Die was bijna in jaren te tellen 😉
Je was al bijna toe aan je volgende EV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Weer zo'n SUV gedrocht.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Mar.tin schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:18:
[...]

[Afbeelding]

Ach, de noodzaak neemt hard af. De winter is alweer halverwege bijna, en de de MuxSan accu komt langzaam in zicht.

Op werk kan ik vrijwel gratis laden. En op de meeste reguliere bestemmingen ook.
Als ik dan eens naar de Efteling ga (125km) kan dat ook nog op 1 lading als het zou moeten, en dan zijn de fastneds onderweg toch een stuk minder noodzaak.
Ik zal de laadpaal voornamelijk in het weekend gebruiken. Doordeweeks ga ik doorgaans met een volle accu weg bij het werk en mijn woon-werkafstand is te verwaarlozen. In het weekend kom ik zo nu en dan stroom tekort waardoor een bezoek aan een fastned meestal de oplossing is. Straks kan ik in het weekend in de straat bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

En weer zonder trekhaak :(
Die trekhaak komt er wel komende 4 jaar.

Het lijkt mij trouwens wel een praktische relatief betaalbare SUV.
Hopelijk zorgt het ruimere aanbod dat alle merken wat betaalbaarder worden en meer onderscheidend proberen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@WilliamGeluk dat is maar goed ook, er zijn niet veel snelle laders in de buurt van de Efteling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
daemonix schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:50:
@WilliamGeluk dat is maar goed ook, er zijn niet veel snelle laders in de buurt van de Efteling...
Er staan 56 22kW laders op de parkeerplaats van de efteling.. :+

Definieer snel?

Zelfs met een minimaal dagje van 5 uur efteling heb je dus je 100kWh Tesla vol O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik zoek naar 50 kW of meer, CCS. Er is er maar 1 in Tilburg vziw, de dichtstbijzijnde daarna is in Oosterhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Hoe durven ze nog de NEDC range te gebruiken.... 510 km NEDC is ongeveer 300 km WLTP. Maar aangezien het zo te zien een stuk zwaardere SUV wordt, gok ik dat het werkelijke bereik nog lager ligt dan 300 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:43:
Audi E-tron laat toch nog een klein voorsprongetje zien.

Tot 80% - 135 kW gemiddeld. Erg nette waarde, en daar zal het superieure koelsysteem ook een rolletje spelen. Is het niet op de Nordschleife dan wel gewoon bij de laadpaal.
Inderdaad, indrukwekkend omdat dit werkelijk haalbaar lijkt. Hoop dat we snel ook Tesla 3's aan die lader zien want naar nu bekend is de 120 kW door de lader en niet de auto bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ze zijn gespot, maar nog geen laadcurves gezien.

[ Voor 45% gewijzigd door kdeboois op 19-12-2018 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Laatst online: 08:35
nieuwe prijs van Maingau per 1 feb 2019

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MyG2d2l1bGoVXCqe9VK5FrDy/thumb.jpg

Kun je ook elektriciteit voor thuis bij ze afnemen??

[ Voor 78% gewijzigd door MarcelGo op 19-12-2018 17:27 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Krijg net een email van Maingau over de nieuwe prijsstructuur.

M.i.v. 1-2-2019 gaan zij afrekenen per kWh i.p.v. per minuut. Prijs gaat worden 25ct in Duitsland met een toeslag voor het buitenland, voor Nederland is dit 5ct. Dus 30ct per kWh en daar bovenop een parkeertarief van 10ct per min voor langer staan dan 2 uur AC of 1 uur DC laden.

Der wahrscheinlich fairste Autostromtarif in Europa

Liebe EinfachStromLader,

neues Jahr, neues Modell: Ab dem 01.02.2019 werden aus Minuten kWh - von Beginn an haben wir uns intensiv mit dem Elektromobilitätsmarkt beschäftigt, haben Euer Feedback gerne angenommen und dadurch täglich dazu gelernt. Vielen Dank für Eure Unterstützung! Mit unserem Minutentarif haben wir den Markt aufgewirbelt und für Bewegung gesorgt. Wir haben es geschafft, ein großes Netzwerk zu kreieren und eine Karte für nahezu alle Ladesäulen anzubieten: Egal ob AC- oder DC-Ladungen, in Deutschland, Österreich oder Norwegen – mit EinfachStromLaden machen wir es Euch europaweit so einfach wie möglich.

Nun ist es an der Zeit, den nächsten Schritt zu gehen – und das natürlich am liebsten gemeinsam mit Euch. Wir sind fair und günstig für ALLE Elektromobilisten! Deshalb stellen wir unser Preismodell ab dem 01.02.2019 auf kWh um.

Warum machen wir das?

Anhand der Rückmeldungen und der ausgewerteten Ladenvorgänge haben wir eine gewisse Schieflage auf der Fairness-Skala erkannt. Damit die Elektromobilität auf breiter Basis wachsen kann, müssen wir nachsteuern. Ziel ist, einen Preis zu bieten, der nur das berechnet, was in der Batterie landet. Für ALLE zum gleichen Preis. Daher setzen wir die kWh-basierte Abrechnung jetzt einfach in die Tat um. Durch das Abrechnen auf Basis der Strommenge habt Ihr die Kosten im Blick und zahlt nur, was am Ende auch wirklich in der Batterie landet. Wie ihr es von uns gewohnt seid - fair und transparent. Ab einer Standzeit von 120 Minuten AC bzw. 60 Minuten DC ergänzen wir noch einen Parkzuschlag von 10 Cent pro Minute, um das Blockieren von Ladepunkten zu reduzieren. Denn als überzeugte Elektroautofahrer wissen wir, nichts ist ärgerlicher als unnötig blockierte Ladesäulen, wenn man dringend laden muss. Zwei Stunden Zeit ohne Parkgebühr reicht nicht aus? Wir denken schon – wissen wir doch alle, dass das Laden der Fahrzeuge auf über 80% dem Lebenszyklus der Batterie nicht gut tut :-)

Um auch im europäischen Ausland ländergerechte Preise anbieten zu können, werden wir zudem kWh-basierte Länderzuschläge einführen. Ihr könnt Sie der beigefügten Preisaufstellung entnehmen. Dies ist unser Weg, um die in den Ländern teils erheblichen Unterschiede bei den Roamingkosten fair, transparent und vor allem verursachergerecht abzubilden.

Der Umstieg auf kWh-basiertes Abrechnen bedeutet natürlich auch eine neue Preisstruktur. Pro kWh berechnen wir ab dem 01.02.2019 25 Cent – wer Energiekunde ist, also einen Gas- oder Stromvertrag mit der MAINGAU Energie abgeschlossen hat, kann für nur 15 Cent pro kWh an mehr als 35.000 Ladepunkten europaweit laden.

Auch in Zukunft wollen wir mit EinfachStromLaden den Markt gestalten und die Elektromobilität vorantreiben. Wir bauen auf Euch!

Unsere Anstrengungen, die Verfügbarkeit für EinfachStromLaden voranzutreiben sind ungebrochen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Jammer van de ~6-7ct/kWh, maar nog steeds prima prijzen voor Fastned. Zullen we zeker blijven gebruiken, maar niet meer zo intensief als we deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Gelukkig hoop ik rondom die maanden nauwelijks meer bij een snellader te hoeven komen :).

Eigenlijk net een maandje te vroeg voor gerustgesteldheid.

Zo kan ik niet volhouden 4000km rijden voor +- €29 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Met 30 cent per kWh wordt de Maingau pastwaarschijnlijk m'n standaard kaart.
Zijn er Nederlandse kaarten die goedkoper zijn? Denk 't niet. Alleen dat parkeertarief is naadje. Vooral als je 'm overnacht laat staan.
#BreinKraakt
En twee uur op AC is natuurlijk niets. Dan zit er bij mij net een kilometer of 50 in ofzo (3,7kW interne lader).

Edit: Die extra parkeerkosten gaan niet lopen niet vanaf het moment dat de accu vol zit, maar vanaf de start van het laden,. Damn. Das jammer. Toch géén standaard kaart. (Maar nog steeds redelijk goedkoop bij de FastNed).

Gelukkig geen starttarief. Dat nekt mij met m'n kleine accu'tje nogal. En de korte laadsessies bij bijvoorbeeld Ikea of Decathlon worden er ook niet goedkoper op als je starttarief betaald.

[ Voor 24% gewijzigd door JayPe op 19-12-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Ik ben blij dat er geen starttarief komt want dat zou er behoorlijk inhakken met mijn Leaf. Daarnaast zit de gemiddelde kWh prijs voor mij nu toch al tussen de 15ct en 20ct.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
MarcelGo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:24:
Kun je ook elektriciteit voor thuis bij ze afnemen??
Zou interessant zijn! Ik ga net per 1-1-2019 een jaartje naar VanDeBron, maar in het kader van de vrije Europese markt zou ik best naar Maingau stroom willen gaan,.. 15ct/kWh aan de laadpaal,. Wat kost een kWh aan het huis stopcontact via Maingau dan eigenlijk?

Oh wacht. 23ct/kWh voor een 3500kWh verbruiksaansluiting in obertshausen ( home of Maingau)

Dat is niet heul goedkoop tov Nederland. Dus los van dat het überhaupt niet kan, is Maingau als huisleverancier nog niet zo interessant.

[ Voor 21% gewijzigd door JayPe op 19-12-2018 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Mogen buitenlandse energieaanbieders hier dan meespelen als service provider? Dacht dat dat nog lang niet aan de orde was, en dat ze dan hier een dochteronderneming zouden moeten openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
daemonix schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:56:
Ik zoek naar 50 kW of meer, CCS. Er is er maar 1 in Tilburg vziw, de dichtstbijzijnde daarna is in Oosterhout.
Inmiddels 3. Chargemap is your friend ;)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
mux schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:21:
Mogen buitenlandse energieaanbieders hier dan meespelen als service provider? Dacht dat dat nog lang niet aan de orde was, en dat ze dan hier een dochteronderneming zouden moeten openen.
Precies.

Het kan überhaupt niet: een Duitse leverancier in Nederland gebruiken voor thuisstroom.

Maar ik was vooral geïnteresseerd in het tarief: voor 15 cent aan de paal dacht ik even dat de stroom thuis in Duitsland per kWh misschien nog wat goedkoper zou zijn. Maar dat is dus niet zo. Ook ongeveer 20/25cent/kWh. Dat betalen we in NL ook ongeveer als particulier.

Toch knap dat ze dan toch 15 cent kunnen aanbieden bij de relatief dure laadpaal.

Zou VanDeBron sieren als ze de laadpas voor hun klanten óók gratis zouden maken #HintHint als extra klantenbindingsincentivedinges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JayPe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:37:

Zou VanDeBron sieren als ze de laadpas voor hun klanten óók gratis zouden maken #HintHint als extra klantenbindingsincentivedinges
Dat zou ook veel EV rijders overhalen om thuis ook Vandebron af te nemen. Én als ze dan het slim laden ook gelijk voor openbare laadpunten geld is het compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Vindt dit allemaal zo leuk....... is toch logisch dat het duurder wordt of ben ik nu gek !?
Reken op 30-40 cent openbaar laden en nog meer snelladen, kan anders gewoon niet uit (anders gaan ze vanzelf failliet).

Zelf regelen is enige oplossing op termijn (wil je goedkoop blijven laden), my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
daemonix schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:56:
In Tilburg zijn er inmiddels drie plekken waar je kunt snelladen:
- Bij de Lidl
- Bij de AH XL (2x 50 kW)
- Een Allego snellader op de Burgemeester Brokxlaan

Wel mis ik een snellader aan de A58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
prettig schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:21:
Vindt dit allemaal zo leuk....... is toch logisch dat het duurder wordt of ben ik nu gek !?
Reken op 30-40 cent openbaar laden en nog meer snelladen, kan anders gewoon niet uit (anders gaan ze vanzelf failliet).

Zelf regelen is enige oplossing op termijn (wil je goedkoop blijven laden), my 2 cents.
Hoezo 30-40 cent? Op de wholesale markt kost elektriciteit ongeveer 5-6,5ct /kWh en de meeste laadpaalaanbieders hebben directe toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Omdat het spul ook beheerd en terugverdiend moet worden. Je weet wat een DC lader kost? Bovendien bestaat meer dan de helft van alle kWh kosten uit belasting (energiebelasting + btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
WilliamGeluk schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:33:
[...]

In Tilburg zijn er inmiddels drie plekken waar je kunt snelladen:
- Bij de Lidl
- Bij de AH XL (2x 50 kW)
- Een Allego snellader op de Burgemeester Brokxlaan

Wel mis ik een snellader aan de A58
Weet je wat de openingstijden van de laders bij Lidl en AH zijn?

Ik zou ook snelladers verwachten op de A59, niet alleen op de A58.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:46:
Omdat het spul ook beheerd en terugverdiend moet worden. Je weet wat een DC lader kost? Bovendien bestaat meer dan de helft van alle kWh kosten uit belasting (energiebelasting + btw).
Beheerd en terugverdient. Klopt. DC Laders zijn denk ik echter de afgelopen jaren flink in prijs gedaald. Massa is kassa. Ze zien er nog steeds hetzelfde uit, maar de kosten zullen echt wel aan het dalen zijn. Een 175kW snellader zal nu ongeveer net zo duur zijn als de eerste 50kW palen schat ik zo ( die staan er alweer 5 jaar he?!)

En kosten per kWh: Lidl heeft niet voor niets z'n daken helemaal vol liggen met PV: op een kWh van de zon zit géén belasting.. (niet dat ik denk dat de gratis snelladers bij de Lidl ook daadwerkelijk 50kW DC leveren zodra ik m'n auto aankoppel,. maar qua salderen toch wel).

De krant staat de laatste dagen bol van het nieuws van de stijgende energienota. Soms is het net alsof de krant de nederlander opjut om net als in Frankrijk met een geel hesje de straat op te gaan. Maar de elektriciteitsprijs gaat eerder omlaag dan omhoog..... gas wordt duurder,.. en die drukt stevig op de gemiddelde energienota.

[ Voor 0% gewijzigd door JayPe op 19-12-2018 23:20 . Reden: Edit: FastNed bestaat 5 jaar, niet 10.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De prijs voor grootverbruikers is heel anders van opbouw dan de prijs voor thuis... De belasting en dergelijke per kWh daalt heel snel hoe meer je afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
daemonix schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:59:
[...]

De gratis snellader bij de Lidl is alleen gedurende de openingstijden van de Lidl beschikbaar.. ( https://www.google.com/se...eningstijden+lidl+reeshof )

Bij de AlbertHeijn is een betaalde van FastNed en die andere is een betaalde Allego zuil. Beiden zijn 24/7 geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dank je! Dat maakt het reizen per Ioniq naar Tilburg een stuk fijner dan we een paar weken geleden ondervonden hebben (zoeken naar een fastned aan de A27) vanwege wat demoritjes met de Ioniq die we op proef hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Aan de A27 (tussen Utrecht en Breda althans) staan best nog wel een paar non-Fastned snelladers toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Marc O. op 19-12-2018 20:10 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vraagje voor de Leafspy gebruikers, kunnen jullie zien wat voor batterij er in de auto zit? Ik heb een aantal 2014 modellen op het oog en het zou erg mooi zijn als ik kon checken of er een lizard in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:01:
[...]

Beheerd en terugverdient. Klopt. DC Laders zijn denk ik echter de afgelopen jaren flink in prijs gedaald. Massa is kassa. Ze zien er nog steeds hetzelfde uit, maar de kosten zullen echt wel aan het dalen zijn. Een 175kW snellader zal nu ongeveer net zo duur zijn als de eerste 50kW palen schat ik zo ( die staan er alweer 10 jaar he?!)

En kosten per kWh: Lidl heeft niet voor niets z'n daken helemaal vol liggen met PV: op een kWh van de zon zit géén belasting.. (niet dat ik denk dat de gratis snelladers bij de Lidl ook daadwerkelijk 50kW DC leveren zodra ik m'n auto aankoppel,. maar qua salderen toch wel).

De krant staat de laatste dagen bol van het nieuws van de stijgende energienota. Soms is het net alsof de krant de nederlander opjut om net als in Frankrijk met een geel hesje de straat op te gaan. Maar de elektriciteitsprijs gaat eerder omlaag dan omhoog..... gas wordt duurder,.. en die drukt stevig op de gemiddelde energienota.
De locatie en de infrastructuur zijn de kosten (niks nieuws hoor).
Dat bedrijven het gebruiken voor klantenbinding of extra service.... prima.
Maar commercieel laadstation...... gewoon duur.

Is nu leuk, stimulering, subsidie, kortingen bijtelling, goedkoop laden, gratis parkeren, etc ......
Maar straks moet een potje gevuld worden bij de overheid en bedrijven moeten winst maken op hun laad-diensten.

Dus jezelf rijk rekenen, doe je best, nu kan dat nog. Stopt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Marc O. schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:09:
Aan de A27 (tussen Utrecht en Breda althans) staan best nog wel een paar non-Fastned snelladers toch?
Vanaf Tilburg zit de eerste bij Meerkerk als je via Waalwijk rijdt (vziw). Dat is best billenknijpen als je nog maar een paar kilometer kunt rijden en nooit elektrisch gereden hebt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Begin toch aardig vertrouwen te krijgen dat Volkswagen (incl Audi) de eerste wordt die echte de concurrentie aan kan met Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:05:
[...]

De locatie en de infrastructuur zijn de kosten (niks nieuws hoor).
Dat bedrijven het gebruiken voor klantenbinding of extra service.... prima.
Maar commercieel laadstation...... gewoon duur.

Is nu leuk, stimulering, subsidie, kortingen bijtelling, goedkoop laden, gratis parkeren, etc ......
Maar straks moet een potje gevuld worden bij de overheid en bedrijven moeten winst maken op hun laad-diensten.

Dus jezelf rijk rekenen, doe je best, nu kan dat nog. Stopt gewoon.
Ik reken niets rijk hoor,.. ik zeg alleen dat, zodra het meer mainstream wordt, de prijzen van zaken zoals DC laadstations uiteindelijk hard zullen dalen. Kijk naar zoiets simpels als een laadkabel. Die kost je zo 300 euro. Terwijl het niets meer dan 2 stekkers en een stukje van 5 meter snoer. Terwijl je voor dat zelfde geld 100 meter YMVKas grondkabel kunt kopen. De stekkers zijn nu nog duur, een Mennekes type 2 doet gewoon 80(!) euro.. terwijl een CEE setje ( male + female) op nog geen 10 euro zit:

https://www.vekto.nl/cee-...F1PmKcF-TXohoCl_8QAvD_BwE https://www.thomann.de/nl...XB7fPvTolSLhoCKF0QAvD_BwE

Stukkie 5 aderig snoer voor 3 euro de meter:
https://www.thomann.de/nl...e082957a0916c19fc8d3b24fb

Voila: 5 meter 'laadkabel' voor nog een 10% van de huidige prijs.

Zo werkt het met 'vrijwel' alles in de electrotechniek, tenzij er ergens een duur patent op zit, gaat de prijs vanzelf onderuit.

Heeft dan ook niet zoveel meer met subsidies te maken denk ik: FastNed zal misschien nog een beetje gepaaid zijn door de gemeente Tilburg bij de aanleg van het station bij de AH XL, en Allego snoept ietsverderop ook wat mee ( ik zie foto's op chargemap met 2e de zelfde e-up! en twee keer dezelfde blije meneer die als wethouder Oscar Dusschooten door het leven gaat:

Twitter bericht:
https://twitter.com/Fastned/status/1068524596297519106

FastNed bij AH XL Tilburg:
https://chargemap.s3.amaz...560/218365/tilb+fn+wh.jpg

Allego:
https://chargemap.s3.amaz...560/218364/tilb+al+wh.jpg

Denk dat hier ook gewoon geld wat jij zegt: Infrastructuur en locatie: dat bepaald vooralsnog gewoon de prijs... AH XL doet het leuk, samen met FastNed, maar de Lidl heeft in mijn ogen de lat gewoon duidelijk hoger liggen,. en dat is best vreemd voor een discounter, waarvan je zou verwachten dat ze elke euro omdraaien. Maar net als de McDonalds (Nuon) zoekt AH XL er duidelijk een partner bij om zich als 'hogere klasse' te profileren.

*Ik vind het dus een goede zaak hè, dat winkels zoals AH, McD en Lidl dit doen, los van de combinaties met andere 'merken/aanbieders'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-10 10:51
Kan iemand mij vertellen wat de verandering is van Maingau als je wil snel laden bij Fastned? Volgens mij is het nog steeds stukken goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
klopt, alleen wat minder goedkoop dan het was

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
daemonix schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:59:
[...]

Bij de AH 24x7 en bij de Lidl enkel als de winkel open is.
Tip: download de Chargemap app op je telefoon en je kunt al deze info eenvoudig zelf achterhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24
BarryH schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:19:
klopt, alleen wat minder goedkoop dan het was
Ik heb nog steeds nooit iets betaald, kan dus moeilijk duurder worden.

Maar wat is er veranderd dan?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
assje schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:48:
[...]

Ik heb nog steeds nooit iets betaald, kan dus moeilijk duurder worden.

Maar wat is er veranderd dan?
kv83 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:16:
Kan iemand mij vertellen wat de verandering is van Maingau als je wil snel laden bij Fastned? Volgens mij is het nog steeds stukken goedkoper?
per 1 februari 2019 gaat 't tarief veranderen.

TOT 1 februari betaal je 5 cent per minuut.

VANAF 1 februari betaal je per geladen kWh. Geen minuut prijs, maar een kWh prijs.

In Nederland is het tarief 30 cent per kWh.
Dat is nog steeds veel goedkoper dan de normale prijzen bij FastNed (59 cent per kWh ). Maar niet meer zo spotgoedkoop als eerst.

NU kan je theoretisch onder de 12 cent per kWh laden:
Met 50kW en in een uur zo 50 kWh laden. Een uur = 60 minuten = 60 * 5 cent = 3 euro. Wat op een prijs per kWh uitkomt van 12 cent per kWh.
Met de 175kW snelladers kan je in een uur dus 175 kWh laden, voor 3 euro, komt op 2 cent per kWh.
Allemaal theorie, want je er zijn nog geen auto's die op 175kW kunnen laden, maar toch.
Mijn e-up! doet 40kW max, dus een volle accu in ongeveer 30 minuten kost mij Euro 1,50 en geeft circa 10 cent per kWh.
Straks kost 't mij 30 cent per kWh... een verdrievoudiging, maar nog steeds goedkoop uitgezet tegen de laadsnelheid. Thuis is goedkoper ( circa 20 cent/kWh ), maar voor onderweg nog steeds een mooi tarief.

[ Voor 29% gewijzigd door JayPe op 19-12-2018 23:14 ]

• prettig
JayPe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:03:
[...]

Ik reken niets rijk hoor,.. ik zeg alleen dat, zodra het meer mainstream wordt, de prijzen van zaken zoals DC laadstations uiteindelijk hard zullen dalen. Kijk naar zoiets simpels als een laadkabel. Die kost je zo 300 euro. Terwijl het niets meer dan 2 stekkers en een stukje van 5 meter snoer. Terwijl je voor dat zelfde geld 100 meter YMVKas grondkabel kunt kopen. De stekkers zijn nu nog duur, een Mennekes type 2 doet gewoon 80(!) euro.. terwijl een CEE setje ( male + female) op nog geen 10 euro zit:

https://www.vekto.nl/cee-...F1PmKcF-TXohoCl_8QAvD_BwE https://www.thomann.de/nl...XB7fPvTolSLhoCKF0QAvD_BwE

Stukkie 5 aderig snoer voor 3 euro de meter:
https://www.thomann.de/nl...e082957a0916c19fc8d3b24fb

Voila: 5 meter 'laadkabel' voor nog een 10% van de huidige prijs.

Zo werkt het met 'vrijwel' alles in de electrotechniek, tenzij er ergens een duur patent op zit, gaat de prijs vanzelf onderuit.

Heeft dan ook niet zoveel meer met subsidies te maken denk ik: FastNed zal misschien nog een beetje gepaaid zijn door de gemeente Tilburg bij de aanleg van het station bij de AH XL, en Allego snoept ietsverderop ook wat mee ( ik zie foto's op chargemap met 2e de zelfde e-up! en twee keer dezelfde blije meneer die als wethouder Oscar Dusschooten door het leven gaat:

Twitter bericht:
https://twitter.com/Fastned/status/1068524596297519106

FastNed bij AH XL Tilburg:
https://chargemap.s3.amaz...560/218365/tilb+fn+wh.jpg

Allego:
https://chargemap.s3.amaz...560/218364/tilb+al+wh.jpg

Denk dat hier ook gewoon geld wat jij zegt: Infrastructuur en locatie: dat bepaald vooralsnog gewoon de prijs... AH XL doet het leuk, samen met FastNed, maar de Lidl heeft in mijn ogen de lat gewoon duidelijk hoger liggen,. en dat is best vreemd voor een discounter, waarvan je zou verwachten dat ze elke euro omdraaien. Maar net als de McDonalds (Nuon) zoekt AH XL er duidelijk een partner bij om zich als 'hogere klasse' te profileren.

*Ik vind het dus een goede zaak hè, dat winkels zoals AH, McD en Lidl dit doen, los van de combinaties met andere 'merken/aanbieders'.
Zeg ik toch: locatie en infrastructuur. Hardware niet zo belangrijk voor de prijs.
Dus wordt duurder.
En dat "derden" dit gratis gaan aanbieden...... heel mooi (maar kunnen ze zo mee stoppen).
Pagina: 1 ... 33 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.