• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38
JayPe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:03:
[...]

per 1 februari 2019 gaat 't tarief veranderen.

TOT 1 februari betaal je 5 cent per minuut.

VANAF 1 februari betaal je per geladen kWh. Geen minuut prijs, maar een kWh prijs.

In Nederland is het tarief 30 cent per kWh.
Dat is nog steeds veel goedkoper dan de normale prijzen bij FastNed (59 cent per kWh ). Maar niet meer zo spotgoedkoop als eerst.
Ah die had ik gemist, snelle google gaf hem ook niet.
NU kan je theoretisch onder de 12 cent per kWh laden:
Met 50kW en in een uur zo 50 kWh laden. Een uur = 60 minuten = 60 * 5 cent = 3 euro. Wat op een prijs per kWh uitkomt van 12 cent per kWh.
Maarre €3/50 geeft €0,06/kWh

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:08
daemonix schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:09:
[...]

Vanaf Tilburg zit de eerste bij Meerkerk als je via Waalwijk rijdt (vziw).
Bij de BP bij Hank zit Fastned ook.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
We konden er natuurlijk op wachten dat dit ging veranderen bij MAINGAU.

De prijs sloeg ook nergens op, (was wel leuk)

Ik vind dit alsnog erg goedkoop voor snelladen. (zelfde prijs als gemiddelde publieke laders)
En dan te bedenken dat Fastned gewoon de volle pond rekent aan MAINGAU. (maar mogelijk dat zie iets met de belasting kunnen spelen omdat ze uit Duitsland komen, maar ik denk het niet)

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21
fjux schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:38:
We konden er natuurlijk op wachten dat dit ging veranderen bij MAINGAU.

De prijs sloeg ook nergens op, (was wel leuk)

Ik vind dit alsnog erg goedkoop voor snelladen. (zelfde prijs als gemiddelde publieke laders)
En dan te bedenken dat Fastned gewoon de volle pond rekent aan MAINGAU. (maar mogelijk dat zie iets met de belasting kunnen spelen omdat ze uit Duitsland komen, maar ik denk het niet)
Wat rekent FastNed per kWh aan Maingau denk je?

Werkt dat zo transparant?

Als FastNed Gold Member betaal je 12 euro per maand, en slechts 35cent / kWh.

Denk dat een afnemer zoals Maingau een nog beter tarief krijgt: één klant die duizenden kWh's per maand afneemt.. (want FastNed zit ook in Duitsland)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• fjux
JayPe schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:59:
[...]

Wat rekent FastNed per kWh aan Maingau denk je?

Werkt dat zo transparant?

Als FastNed Gold Member betaal je 12 euro per maand, en slechts 35cent / kWh.

Denk dat een afnemer zoals Maingau een nog beter tarief krijgt: één klant die duizenden kWh's per maand afneemt.. (want FastNed zit ook in Duitsland)
Ik zou het niet exact weten, maar we moeten niet vergeten dat Fastned ook geld moet verdienen ;)

ik had even niet gedacht aan het gold member tarief. maat dat is natuurlijk allemaal gefocused op individuelen.
En fastned wil moet natuurlijk niet in zijn eigen vingers gaan snijden door Maingau dikke korting te geven wat er voor zorgt dat er weer meer mensen Maingau gaan gebruiken in plaats van Fastned zelf.

Volgens mij worden met alle andere passen die je bij fastned gebruikt ook gewoon de volle 60Cent gerekend.
Voor mij persoonlijk heb ik er niet zo veel last van want 1) lease rijder en 2) hoef niet zo vaak een snellader te gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 22:02

greatgonzo

schit-te-rend!

uit de Sonos Sion nieuwsbrief: productie staat nu gepland voor eind 2019

Verwijderd

*knip* spam

[ Voor 90% gewijzigd door Mx. Alba op 20-12-2018 13:19 ]

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Maingau betaalt €0,49 ex btw aan Fastned per geladen kWh. Dat was dan ook dé reden waarom iedereen Maingau geen superlang leven gaf in Nederland.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hachy schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:10:
Maingau betaalt €0,49 ex btw aan Fastned per geladen kWh. Dat was dan ook dé reden waarom iedereen Maingau geen superlang leven gaf in Nederland.
Eigenlijk ook wel belachelijk van Fastned.
Een partijd die de markt echt openbreekt, mensen die normaal nooit bij fastned laadde, doen dat nu wel. En dan zet je ze zo af...

Jammer van Fastned...

Voor partijen als Maingau zet ik een stapje meer, ik probeer altijd voor goedkopere palen te kiezen in de buurt als ik met maingau laad. Door hun prijsstelling gun ik ze veel meer.

[ Voor 16% gewijzigd door BlakHawk op 20-12-2018 19:44 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:42:
[...]

Eigenlijk ook wel belachelijk van Fastned.
Een partijd die de markt echt openbreekt, mensen die normaal nooit bij fastned laadde, doen dat nu wel. En dan zet je ze zo af...

Jammer van Fastned...

Voor partijen als Maingau zet ik een stapje meer, ik probeer altijd voor goedkopere palen te kiezen in de buurt als ik met maingau laad. Door hun prijsstelling gun ik ze veel meer.
Maar Maingau kiest zelf voor deze constructie, dan mogen ze ook zelf de kosten ervoor betalen. Snap niet waarom dit opeens teleurstelling is van Fastned (of elke aandere laadpaalaanbieder die je niet noemt, dan is het ook jammer van Allego, TNM, etc.).

Jij noemt het overigens 'openbreken', ik noem het eerder oneerlijke concurrentie. Ik snap dan ook niet hoe de consument hier positief over kan zijn op de lange termijn. Ze zitten onder de kostprijs en prijzen zo concurrentie uit zodat ze straks een lekker monopolie hebben; lijkt me niet echt goed voor de consument.
Ik ben dan ook zeer blij dat ze niet nog 3 jaar door gaan zodat ze ook echt monopolie-achtige groottes bemachtigen. Als ze nog iets nieuws aan tafel brachten (techniek, service, etc.) dan snap ik je enthousiasme nog, maar ik zie naast deze 'onder-kostprijs' tactiek geen (lange termijn) voordeel voor de consument dat Maingau groter wordt dan de concurrentie.

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Als je de daadwerkelijke kosten gaat berekenen dan is/kan openbaar laden niet goedkoop (bekijk de cijfers van fastned maar eens goed).

Met ev's kan het gelukkig anders: bestemmingsladers (of snelladers) in beheer van werkgevers, andere bedrijven (lidl's, etc ...), thuisladers (toch 25% in NL zou dat kunnen). Dan hoef je straks alleen nog maar te laden als je ver moet (en die paar % km-vreters).

En zie ook nog wel nieuwe initiatieven komen, zonnepark collectieven zijn er al waarom geen snellaadstation collectief (op zonnepanelen) ?

Het gem. aantal km dat mensen rijden blijft hetzelfde. Rij je 60km/dag met 400-500km range dan kom je altijd wel een keer ergens in de week op een plek waar je gaat laden.

En dat kan met een ICE niet ...... eigen tankstation kan namelijk niet.

Dus ik denk dat de openbare (snel)laders duur blijven. Komen geen enorme aantallen mensen laden zoals nu met tanken.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat vraag-afhankelijk laden een grotere rol gaat spelen in de toekomst, als je auto toch de hele nacht aan de paal staat kan ie lekker rustig de beste momenten uitkiezen.

Over een half jaar emigreer ik voor een paar jaar naar Curaçao en daar is een auto toch wel meer nodig dan in NL. Ik heb lang zitten twijfelen tussen een Leaf en een Outlander.

Leaf:
+ Volledig elektrisch
+ Zuiniger per km
- Duurder
- Curaçao is niet heel groot maar er staan ook geen laadpalen

Outlander:
+ Groot aanbod in NL en goedkoper
+ Groter
+ Meer bodemspeling en 4x4(de wegen zijn er vrij matig)
+/- PHEV, geen range anxiety maar wel weer benzine verbruik en extra gewicht

Nu zal ik woon-werk+boodschappen etc in principe volledig elektrisch kunnen doen, en dat doet me toch wel heel erg richting Outlander doorslaan dit moment, hoe jammer ik het ook vind dat het geen volledige EV is moet het denk ik toch wel met 1-2x tanken per jaar te doen zijn.

Wat denken jullie?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Een halfjaar geleden zou de Leaf goedkoper zijn geweest, maar inmiddels is de Outlander geen gekke keuze. Je hebt echter wel, net als met de Leaf, veel last van sterke batterijdegradatie in de warmte - zeker een oude Outlander die in dezelfde prijscategorie zit als een Leaf zal geen goede accu hebben. Je zult dus veel meer op de motor rijden dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:20
Erasmo schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:03:
Over een half jaar emigreer ik voor een paar jaar naar Curaçao en daar is een auto toch wel meer nodig dan in NL. Ik heb lang zitten twijfelen tussen een Leaf en een Outlander.
Ik weet niet hoe het met transport, goedkeuring, import etc zit, maar zou het importeren van een auto uit de VS niet goedkoper zijn daar? Wellicht dat je dan ook wat meer/andere keuze hebt qua modellen.

En Curacao is toch 110 Volt (net als VS), heb je daar rekening mee gehouden met thuisladen?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:08:
Een halfjaar geleden zou de Leaf goedkoper zijn geweest, maar inmiddels is de Outlander geen gekke keuze. Je hebt echter wel, net als met de Leaf, veel last van sterke batterijdegradatie in de warmte - zeker een oude Outlander die in dezelfde prijscategorie zit als een Leaf zal geen goede accu hebben. Je zult dus veel meer op de motor rijden dan je denkt.
Ik heb naar Leafs gekeken en daar zit pas vanaf 2015 een batterij in die goed tegen de warmte kan, maar dat is helaas nog buiten budget. Als ik mijn WW-verkeer kan doen(minder dan 20 kilomter) scheelt dat al een behoorlijke slok op een borrel. Wat rondkijken leert me dat er wel wat extra degradatie is door de hitte maar dat het niet meer dan normaal is voor een batterij van die generatie. En aangezien een cel wissel daar wat lastiger is is de plofmotor als backup wel een fijne gedachte stiekem.
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:23:
Members only:
Dat is inderdaad stom, op mijn reizen zoek ik specifiek naar hotels met laadmogelijkheid. Misschien moet je haar aangeven dat een laadpaal opzich niet nodig is maar dat een buitenstopcontact voor de meeste mensen al voldoende is.
Tom Paris schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:27:
[...]

Ik weet niet hoe het met transport, goedkeuring, import etc zit, maar zou het importeren van een auto uit de VS niet goedkoper zijn daar? Wellicht dat je dan ook wat meer/andere keuze hebt qua modellen.

En Curacao is toch 110 Volt (net als VS), heb je daar rekening mee gehouden met thuisladen?
Gelukkig wordt dat allemaal geregeld door mijn werkgever :) Het is daar een mix van 110/220V, ik ga er eigenlijk vanuit dat een granny charger allebei aankan en anders koop ik wel een ander, zo duur zijn ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:23:
Members only:
Wat een muts. Tjonge. Dat je er zelf niet in gelooft, wil nog niet zeggen dat je het niet alsnog kunt gebruiken om je product beter te verkopen,... een echt ondernemers hart heeft ze niet of wel?

Een schoenmaker die geen dames schoenen verkoopt omdat ie zelf een man is,..

Een slager die geen kippenpootjes verkoopt omdat ie zelf niet van kluiven houdt,

Een hotel zonder bad omdat de eigenaar zelf liever gaat douchen 's ochtends

Een supermarkt zonder biologische producten omdat de chef z'n vrouw die te duur vind.

Inderdaad: gewoon één buiten stopcontact en je kunt bij AirBnB al het vinkje zetten:

B&B AVEC UNE BORNE DE RECHARGE POUR EV

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Verwijderd het is mijn observatie dat als je feedback geeft, mensen vaak eerst verdedigend reageren en pas op een later tijdstip je advies volgen, soms jaren later pas.

Het zou me niks verbazen als je haar wel degelijk aan het denken hebt gezet. Goeie move dus!

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TucanoItaly schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:09:
@Verwijderd het is mijn observatie dat als je feedback geeft, mensen vaak eerst verdedigend reageren en pas op een later tijdstip je advies volgen, soms jaren later pas.

Het zou me niks verbazen als je haar wel degelijk aan het denken hebt gezet. Goeie move dus!
Toevallig ben ik het audiobook aan het luisteren, laws of human nature. Tevens is menselijke psychologie een onderwerp waar ik veel over lees en zeer interessant vindt.

Het was niet eens zozeer feedback, en ik zei ook dat een stopcontact genoeg was. Het is inderdaad van nature dat mensen defensief reageren op zulke dingen, en het frustreert mee dan dat ik niet een enthousiast gesprek kan hebben over eventuele mogelijkheden. Ze was echt faliekant tegen. Maar goed, het is haar geld wat ze weggooit.

Ik heb iig een ander b en b tje wel zover gekregen, dus dat vond ik hartstikke leuk!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:06

knakworst

Get more sats!

En de e-tron (voorsprong door techniek...) is weer nog iets vertraagd. Toch niet zo simpel een EV. Zal wel richting eind 2019 gaan uiteindelijk.
https://www.groen7.nl/aud...oop-van-2019-beschikbaar/
https://www.electrive.net...verzoegert-sich-bis-2019/

[ Voor 16% gewijzigd door knakworst op 20-12-2018 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
knakworst schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:07:
En de e-tron (voorsprong door techniek...) is weer nog iets vertraagd. Toch niet zo simpel een EV. Zal wel richting eind 2019 gaan uiteindelijk.
Ze kopiëren Tesla iets te goed. De Model 3 was immers ook steeds weer vertraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
knakworst schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:07:
ik heb er vorige week 1 in het echt gezien.

Ik was in Amsterdam (met OV) en liep langs een laadpaal waar net een audi parkeerde. en ik denk: Jezus was aso.
zie ik ineens dat het de e-tron is. Mooie bak!
Lijkt een beetje tussen de A3 en de A4 te zitten.(IMHO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 22:02

greatgonzo

schit-te-rend!

Erasmo schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:03:
Ik denk dat vraag-afhankelijk laden een grotere rol gaat spelen in de toekomst, als je auto toch de hele nacht aan de paal staat kan ie lekker rustig de beste momenten uitkiezen.

Leaf:
+ Volledig elektrisch
+ Zuiniger per km
- Duurder
- Curaçao is niet heel groot maar er staan ook geen laadpalen

Outlander:
+ Groot aanbod in NL en goedkoper
+ Groter
+ Meer bodemspeling en 4x4(de wegen zijn er vrij matig)
+/- PHEV, geen range anxiety maar wel weer benzine verbruik en extra gewicht

Nu zal ik woon-werk+boodschappen etc in principe volledig elektrisch kunnen doen, en dat doet me toch wel heel erg richting Outlander doorslaan dit moment, hoe jammer ik het ook vind dat het geen volledige EV is moet het denk ik toch wel met 1-2x tanken per jaar te doen zijn.

Wat denken jullie?
ik ben totaal geen ervaringsdeskundige... maar misschien heb je daar wel vaker stroomuitval dan in NL. Ik weet niet hoe een autolader omgaat met korte stroomonderbrekingen, maar misschien wel iets om rekening mee te houden.

omdat Curaçao inderdaad kleiner is, ga je met die 50 km bereik wel ver komen. De leaf hoef je inderdaad waarschijnlijk maar een paar keer per week op te laden, de outlander elke dag.. maar omdat de afstanden korter zijn, zal dit ook minder belastend zijn denk ik.

De Opel Ampera/Chevrolet bolt heb je toch ook als PHEV? Daar lijkt me in Amerika meer van te vinden inderdaad. Die zou ik eerder importeren vanuit Florida

[ Voor 13% gewijzigd door greatgonzo op 21-12-2018 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
fjux schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:18:
[...]

ik heb er vorige week 1 in het echt gezien.

Ik was in Amsterdam (met OV) en liep langs een laadpaal waar net een audi parkeerde. en ik denk: Jezus was aso.
zie ik ineens dat het de e-tron is. Mooie bak!
Lijkt een beetje tussen de A3 en de A4 te zitten.(IMHO)
Het is sowieso een SUV gebaseerd op de Q5 dus waar je de A3 / A4 associatie vandaan haalt is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Kluutmaran schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:38:
[...]

Het is sowieso een SUV gebaseerd op de Q5 dus waar je de A3 / A4 associatie vandaan haalt is mij een raadsel.
Dan ben ik een idioot. Het zal die plug-in wel zijn geweest dan.
Daar staat toch ook E-Tron op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

greatgonzo schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:19:
[...]

ik ben totaal geen ervaringsdeskundige... maar misschien heb je daar wel vaker stroomuitval dan in NL. Ik weet niet hoe een autolader omgaat met korte stroomonderbrekingen, maar misschien wel iets om rekening mee te houden.

omdat Curaçao inderdaad kleiner is, ga je met die 50 km bereik wel ver komen. De leaf hoef je inderdaad waarschijnlijk maar een paar keer per week op te laden, de outlander elke dag.. maar omdat de afstanden korter zijn, zal dit ook minder belastend zijn denk ik.

De Opel Ampera/Chevrolet bolt heb je toch ook als PHEV? Daar lijkt me in Amerika meer van te vinden inderdaad. Die zou ik eerder importeren vanuit Florida
De stroom valt er soms uit maar niet verschrikkelijk vaak. Ik heb gekeken naar een Ampera/Volt, mooie bak en super elektrisch bereik maar die zijn iets te laag op de weg daar voor het type weg dat er vaak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
Heb je deze gezien? Dit is de E-Tron waar nu over gesproken wordt die vertraagd is.
Afbeeldingslocatie: https://insideevs.com/wp-content/uploads/2018/09/o8Xp7audi-e-tron.jpg

Alle andere zijn plug-in hybrides volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Kluutmaran schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:48:
Heb je deze gezien? Dit is de E-Tron waar nu over gesproken wordt die vertraagd is.
[Afbeelding]

Alle andere zijn plug-in hybrides volgens mij.
Dat was hem duidelijk niet. ik denk dat ik de A3 e-tron plugin heb gezien dan ;)

Die had ik dus ook nog niet eerder gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

De ANWB is dankzij hun zetel aan de Klimaattafel Mobiliteit ook om:

https://www.nrc.nl/nieuws...isch-gaan-rijden-a3126616

We moeten van de ANWB allemaal elektrisch gaan rijden
Frits van Bruggen, hoofddirecteur ANWB

[knip]
Denk niet dat Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB, Nederland een crisis toewenst. Maar het land heeft wel een harde waarschuwing nodig. „Alles slibt dicht: wegen, spoor, fietspaden. We ervaren dat niet als crisis omdat het werkt als een sluipmoordenaar. Ik zou willen dat politici beseffen hoe groot het probleem is. Als we onze bereikbaarheid de komende twintig jaar willen behouden, moeten we nu ingrijpen.”

En dan is er nog die andere enorme uitdaging: de overschakeling naar schoon vervoer. Van Bruggen: „We hebben de afgelopen 100 jaar prachtige vormen van mobiliteit weten te creëren. Jammer dat het zo vervuilend is. Met de blik van nu zeg je: hoe hebben we dat kunnen doen, met al die uitstoot van vieze stoffen en gassen. Het moet echt groen worden. Voor de ANWB is de oplossing helder: we moeten allemaal elektrisch gaan rijden.”

Maar helaas. Ze zeuren enkel dat de EVs zo duur zijn, zonder TCO mee te nemen.

[ Voor 50% gewijzigd door nannoe op 21-12-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
Aan de ene kant niet vreemd, omdat elektrisch rijden nog niet voor Jan modaal is weggelegd vanwege de hoge aanschafprijs. Aan de andere kant is het gezeur, omdat het een kwestie van (lange) tijd is tot er betaalbare occasions zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-10 23:02
nannoe schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:54:
De ANWB is dankzij hun zetel aan de Klimaattafel Mobiliteit ook om:

https://www.nrc.nl/nieuws...isch-gaan-rijden-a3126616

We moeten van de ANWB allemaal elektrisch gaan rijden
Frits van Bruggen, hoofddirecteur ANWB
Maar ook pleit hij doodleuk op het afschaffen van accijnzen op benzine :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
En dan roepen dat de actieradius in het algemeen “niet goed” is. Wat een blaaskaak is dat zeg. Dat voedt de burgerlijke opnieuw weer fijntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:08:
Outlander of iedere andere hybride (backup range) is als particulier best slim.

Accu..... hier zowat niks verlies (100-125.000 km, altijd iedere dag geladen met 3,7kw). Ik had ook verwacht dat dat stuk minder zou zijn.
Outlander is ramp in de winter omdat de ICE telkens aanslaat als die koud is !
Maar daar heb je een zg PHEV box voor: opgelost en ook nog meer range (kan dan in de zg pure ev mode rijden).

Nadeel, best zwaar... wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nannoe schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:54:
Maar helaas. Ze zeuren enkel dat de EVs zo duur zijn, zonder TCO mee te nemen.
TCO is leuk en aardig maar alleen als je een vette bankrekening of stevig inkomen hebt. Bepalend is de aanschafprijs en zolang die niet rond de 20.000 is (redelijk uitgerust, 250+ actieradius) is TCO volslagen onbelangrijk.

2e-hands zal nog heel lang duren want voorlopig is de accu te sterk onderhevig aan degradatie. Ook zijn de 1e generaties niet echt het meest betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:30:
[...]

TCO is leuk en aardig maar alleen als je een vette bankrekening of stevig inkomen hebt. Bepalend is de aanschafprijs en zolang die niet rond de 20.000 is (redelijk uitgerust, 250+ actieradius) is TCO volslagen onbelangrijk.
Zo'n hoog inkomen heb je niet nodig om de missende €20k te financieren.

Er moet dan gewoon een aanpassing van de beleving komen, zo moeilijk is het echt niet.

Nouja, veranderen is moeilijk, zeker voor oudere generaties.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:30:
[...]

2e-hands zal nog heel lang duren want voorlopig is de accu te sterk onderhevig aan degradatie. Ook zijn de 1e generaties niet echt het meest betrouwbaar.
Vol uitgerust met rond de 140km bereik is goed te doen hoor. Echt.

En hoezo zijn 1e generatie EV's niet betrouwbaar? Zelfs de eerste generatie Phev's bleken betrouwbaar.

https://www.gaspedaal.nl/volkswagen/up/elektrisch

Staan er genoeg te koop zo rond de 20k. Allemaal met net de kop eraf. Zo goed als nieuw zou ik zeggen met minder de 10 duizend kilometer op de teller.

Oh en accu degeneratie moet de tijd uitwijzen. En anders is er Muxsan en consorten.

Nee, we willen vooral vooruitgang. En als we een nieuwe auto kopen willen we er op vooruit gaan. Niet een auto met beperkingen kopen. Het onbekende. Ik eng. En de ANWB helpt niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een lening van 20.000 euro kost zo'n 380 euro/maand. Hetgeen een aardige aanslag is voor mensen met modaal of AOW. Winst op brandstof is beperkt zeker voor hen die niet thuis kunnen laden.

Auto's met 140 km radius zijn alleen binnen de directe omgeving. Bezoek aan ouders/kinderen vergt beduidend grotere afstanden. Om over de winter nog maar te zwijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 20:42

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:24:
Een lening van 20.000 euro kost zo'n 380 euro/maand. Hetgeen een aardige aanslag is voor mensen met modaal of AOW. Winst op brandstof is beperkt zeker voor hen die niet thuis kunnen laden.
Het gaat niet perse om die 380 euro te doen is.. het gaat er om dat die bovenop de eerste 20k komen. Dat maakt het maandelijkse prijskaartje vooralsnog behoorlijk onaantrekkelijk. De 380 euro zelf is niet perse het probleem want een c-segment brandstofauto is ook maandelijks best duur.

Interessant punt is ook dat ik zag dat het CPB doorgerekend had dat de kilometerheffing neer zou komen op het equivalent van 1 euro extra accijns per liter brandstof. Daarmee is ook duidelijk hoe het gaat lopen; de bestaande brandstofaccijns blijft gehandhaafd en zo worden mensen op dezelfde manier uit hun benzineauto gejaagd als nu door het opstapelen van pesterijtjes, dreigementen en framing gebeurt met diesels. Het is iets om rekening mee te houden als je nu je oude diesel inruilt voor iets als een nieuwe een niet-PHEV hybride. De afschrijving zou onverwachts wel eens schrikken kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@Erasmo Mijn ervaring met 4 jaar Outlander is dat de batterij wel degelijk verslijt. 50km range (haalbaar) is na iets meer dan 4 jaar en 140k km nog maar ~37km (en echt niks meer). Ander nadeel is dat de accu niet zoveel vermogen meer kan leveren dus optrekken zonder de benzinemotor te gebruiken word steeds moeilijker. De 220v lader die bij de Outlander zit is heel simpel, stroom erop = opladen. Met stroomuitval (of stekker eruit en er weer in) gaat ie gewoon verder alsof er niks aan de hand is. De 4x4 van de Outlander blijft heerlijk, dikke buts koppel en diff-lock modus zijn lekker als je wat uitdagende ondergrond hebt.

Verder is vandaag het leascontract voor mijn Model 3 getekend. Word een LR, zwart met autopilot. Mijn baas gaf aan dat hij de performance toch wel iets teveel een raceauto vond (alsof de LR langzaam is >:)). Lakkleur rood zat ik nog even naar te kijken, maar een meerprijs van € 94 per maand vond ik wat te gortig voor een kleurtje (zwart was 2e keuze).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Een lening van 20.000 euro kost zo'n 380 euro/maand.
Alleen maar omdat je afbetaling van de lening meerekent.

Denk toch eens wat ruimer zeg.........

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 21-12-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-10 08:34
Tassadar32 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:38:
@Erasmo Mijn ervaring met 4 jaar Outlander is dat de batterij wel degelijk verslijt. 50km range (haalbaar) is na iets meer dan 4 jaar en 140k km nog maar ~37km (en echt niks meer).
De Opel Ampera heeft een 16 kWh batterij en 10 kWh daadwerkelijk te gebruiken en daar merk je nog geen degradatie na 5 jaar in mijn ervaring. Volgens de ODBC stekker was hij 15% gedegradeerd maar nog lang niet merkbaar.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:56:
[...]

Alleen maar omdat je afbetaling van de lening meerekent.

Denk toch eens wat ruimer zeg.........
Uiteraard moet de afbetaling meegerekend worden. Die moet immers ook elke maand opgehoest worden. Denk dat jij wat ruimer moet denken en dan aan hen met een smallere beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Een lening van 20.000 euro kost zo'n 380 euro/maand. Hetgeen een aardige aanslag is voor mensen met modaal of AOW.
Een aardige aanslag. Zeker. Dan kan je beter 5 jaar lang 350 euro per maand opzij zetten. Levert je 21.000 euro op. En als je dat niet kunt opbrengen, kan je net zo goed geen lening van 350 euro/maand betalen.

Oh wacht. We willen nú rijden en de euros pas gaande weg bij elkaar werken? Ga dan terug naar start.

Ik rij al 22 jaar auto, en tot afgelopen jaar was mijn dagelijkse auto nooit duurder dan 2000 euro, en reed ik daar gemiddeld 5 jaar mee. M'n vorige dagelijkse auto kostte minder dan een kar vol boodschappen. Met een paar honderd euro per jaar aan onderhoud hield ik voldoende over om te sparen.

Niet om mijzelf op de borst te kloppen, maar schermen dat de maandlasten voor een lening op een EV te hoog zijn om op te brengen slaat als een tang op een varken. En auto is een luxe product. Wil je auto rijden ( ICE of EV) dan moet je ook bereid zijn daar dingen voor te laten. Als je afhankelijk bent van een auto omdat je achteraf woont, of voor je woon werk verkeer niet van de fiets of de ov gebruik kunt maken: prima. Maar je levensstijl/standaard kan best anders hoor.

Netflix, mobieltje, HD-pakket, internet, tablet, biertjes en bezorgboodschappen. Oh. En de nieuwste iPhone. Abonnementje hier. Persoonlijk leninkje daar. En de kachel op 22 graden. Heul de dag liefst. Tja. Dan wordt 't wel lastig rond komen.
#AdvocaatVanDeDuivel

140 km. Het zijn er in de winter nog net 100. Gelukkig is m'n woonwerkverkeer niet meer dan 40 km. Per dag. En familie op minder dan 60 km is ook geen probleem: die hebben ook gewoon een stopcontact. En ik een Granny. Voor de rest: FastNed, Allego en Lidl zijn m'n vriendjes. Oh. En naar Italië lukte óók nog binnen 24 uur. Met 13 laadstops inderdaad, echt géén pretje, maar niet onmogelijk. Tenzij je jezelf laat leiden door beperking. Jan met de pet kan ook gewoon met de trein op vakantie. Ipv met het vliegtuig. Is dan wel duurder, maar ook een stuk minder milieubelastend.

Edit- Ik lees net: vanaf 2030 een verbod op de nieuw verkoop van Benzine en Diesel auto's. Je hebt dus nog 11 jaar om te sparen voor een gloednieuwe EV in 2030. Dat is 152 euro per maand. Gewoon doen TonVH. Ook jij. En je buurman. Wat zeg ik? laten we het allemaal doen! Rijden we allemaal een nieuwe auto in 2030.

[ Voor 21% gewijzigd door JayPe op 21-12-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:14

vhal

ಠ_ಠ

Ik voorzie alleen een uitdaging in 2030 qua stekkeren, denk dat de Lidl AH nog in gaat halen zo qua marktaandeel en hun koppelverkoop :P

Overigens denk ik dat het verbod 100% haalbaar is, de transportsector staat nog in de kinderschoenen wat betreft EV. Tijd is geld en ik zie hun niet 13 keer stekkeren om naar Zuid Frankrijk/Italie/Spanje te rijden. Hetzelfde voor al die aannemersbusjes e.d.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@JayPe
“Netflix, mobieltje, HD-pakket, internet, tablet, biertjes en bezorgboodschappen. Oh. En de nieuwste iPhone. Abonnementje hier. Persoonlijk leninkje daar. En de kachel op 22 graden. Heul de dag liefst. Tja. Dan wordt 't wel lastig rond komen. ”

Mensen rondom modaal hebben niet de nieuwste iPhone, hebben geen PL, laten niet bezorgen en drinken geen liters bier.

Mensen rondom modaal maken zich niet druk of ze het klimaat overleven, die maken zich druk of ze het einde van de maand halen.

En 21 jaar sparen? Dan moet de huidige barrel dat wel halen.
Dan maar op de fiets? Dan moet je dat qua
Ichaamsgestelheid wel kunnen.
OV? Moet je wel vaak 500meter of meer kunnen lopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2018 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Waarom zouden mensen met een smalle beurs een nieuwe auto moeten rijden? Er zijn ook nu al prima EVs beschikbaar op de tweedehands markt.
Mijn 4,5 jaar oude ZOE met ca. 110.000 km kost me 300-400 Euro per maand all-in. Dat is inclusief 12.500 km per jaar en all-risk verzekerd zonder schadevrije jaren, dus dat kan nog veel goedkoper als je al langer een auto hebt. Ik reken zelf met rond de 310 Euro/maand, maar zelfs als ik hem in 4 jaar naar 0 afschrijf zit ik nog onder de 400. Een vergelijkbare benzine-auto was zeker niet goedkoper.
Een aankoopbedrag rond de 9000 Euro (met huuraccu) zou dan moeten lukken als je een beetje goed zoekt. In mijn geval zelfs aanzienlijk lager, maar ik heb het idee dat de prijzen de laatste maanden wat gestegen zijn. Ja, dat is nog steeds een fors bedrag, maar als je dat financiert zou het totaalbedrag nog steeds ruim onder de 400 Euro per maand moeten liggen.

Laat de mensen met een hoger inkomen en de leaserijders lekker nieuwe auto's kopen, over een paar jaar komen ze vanzelf voor Jan Modaal beschikbaar. Als je genoeg hebt aan de range van een 1e generatie EV kan het nu ook al. En voor veel mensen is die range inderdaad genoeg, ook al weten ze het zelf nog niet. Laat staan als je er nog een auto naast hebt.
Voor de mensen met de echte smalle beurs is dat misschien nog steeds niet haalbaar, dus die zullen nog een paar jaar langer moeten wachten. Uiteindelijk zal het bereikbaar worden voor iedereen die nu een auto kan betalen. We hoeven ook niet allemaal EV morgen te rijden, want dat is toch niet haalbaar qua productie. Om het nog maar niet te hebben over de milieubelasting van alle bestaande auto's weggooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

vhal schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:20:
Ik voorzie alleen een uitdaging in 2030 qua stekkeren, denk dat de Lidl AH nog in gaat halen zo qua marktaandeel en hun koppelverkoop :P

Overigens denk ik dat het verbod 100% haalbaar is, de transportsector staat nog in de kinderschoenen wat betreft EV. Tijd is geld en ik zie hun niet 13 keer stekkeren om naar Zuid Frankrijk/Italie/Spanje te rijden. Hetzelfde voor al die aannemersbusjes e.d.
13 keer niet, maar een keer of 8? Voor je in die contreien hangt moet je ook 3-4 keer tanken en vaker stoppen.
En waarom zouden klusbussen niet kunnen stekkeren? Een elektrische bus is juist ideaal om ook gereedschap ed. op te kunnen draaien.

Het is trouwens een Opel Ampera geworden! Stond naast de Outlander en het viel nog best mee hoe laag die was, helemaal gezien de luchtdam onderop de voorbumper kan worden vervangen door een kleiner exemplaar.

Gelijk een laadpaal aangevraagd en morgen hopelijk voor het laatst in lange tijd tanken. Als extra motivatie om zo weinig mogelijk te tanken heb ik besloten om van hetzelfde bedrag als ik uitgeef aan de pomp aandelen Fastned te kopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:48:
Mensen rondom modaal maken zich niet druk of ze het klimaat overleven, die maken zich druk of ze het einde van de maand halen.
Heb je dat gehoord of ernaar je het zelf? Ik zit ook rond modaal en mij vrouw iets lager. Met drie kleine kinderen blijft bijna 75% van haar inkomen “over”. Al gebruiken we dat wel voor de schoonmaakster, afhaalmaaltijden, eten buiten de deur en de grote luxe om boodschappen te laten bezorgen door Picnic. Een groot deel blijft dus écht over gaat naar de spaarrekening en daar zou je over enkele jaren prima een EV van kunnen kopen, sterker nog z’n Outlander lijkt me wel wat als tweede auto, al zal die wel weinig afschrijven de komende jaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 22-12-2018 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kdeboois schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:27:
[...]

De Opel Ampera heeft een 16 kWh batterij en 10 kWh daadwerkelijk te gebruiken en daar merk je nog geen degradatie na 5 jaar in mijn ervaring. Volgens de ODBC stekker was hij 15% gedegradeerd maar nog lang niet merkbaar.
Vindt een ampera ook een beter keuze gebruikt dan de outlander. Is een echte EV en heeft meer range (60km) en goedkoop. Heb je meer te besteden particulier.... kijk naar een bmw i3 met rex, 100-150km ev range, zelden tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Verwijderd TCO is het enige wat telt, ongeacht of je een oud barrel rijdt van 1000 euro of een dikke Mercedes. Mensen die niet met TCO rekenen, rekenen zich vaak te rijk. Jan modaal rijdt 10k km/jaar in een 4 jaar oude Golf. Wat denk je dat dat kost? Dat is zeker wel 400 euro/maand als het niet meer is. Een elektrische C-segment auto is nu misschien nog wel iets duurder qua TCO. De kostenbesparing van EV beginnen pas als je meer KM maakt, gezien vooral de variabele kosten van EV rijden lager zijn dan ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Z___Z

TCO telt alleen als de initiële uitgave geen probleem is. Want aanschaf (nieuw, 2-hands) wordt bepaald door wat je direct kunt missen.

Waarom denk je dat vrijwel niemand een lineaire hypotheek heeft? Want dan zijn de totale kosten het laagst. Simpel, omdat initieel de maandelijkse kosten te hoog worden.

Zo ook met een verbruiksgoed. Nu is het moment waarop de last komt en de winst over vele jaren is niet bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-10 08:34
Erasmo schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:04:
[...]

Het is trouwens een Opel Ampera geworden! Stond naast de Outlander en het viel nog best mee hoe laag die was, helemaal gezien de luchtdam onderop de voorbumper kan worden vervangen door een kleiner exemplaar.

Gelijk een laadpaal aangevraagd en morgen hopelijk voor het laatst in lange tijd tanken. Als extra motivatie om zo weinig mogelijk te tanken heb ik besloten om van hetzelfde bedrag als ik uitgeef aan de pomp aandelen Fastned te kopen :P
Gefeliciteerd ! Ik ben 5 jaar lang meer dan tevreden geweest met de Ampera.

Ik heb overigens exact hetzelfde met mijn bijtellingsvoordeel gedaan. Fastned, Tesla en wat windmolenparken deels gefinancierd.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kdeboois schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:11:
[...]

Gefeliciteerd ! Ik ben 5 jaar lang meer dan tevreden geweest met de Ampera.

Ik heb overigens exact hetzelfde met mijn bijtellingsvoordeel gedaan. Fastned, Tesla en wat windmolenparken deels gefinancierd.
Het is nog even wennen na jaren elektrisch motorrijden maar de rit naar huis was al fijn :) Wel nog even wennen aan de bediening en ik denk wel dat ik een andere granny charger ga kopen want deze is echt gigantisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
@JayPe
Met veel interesse volg ik je trekhaak project.
Het laatste wat ik daar over las is dat het bij de RDW was afgekeurd vanwege ontbrekend CE certificaat.
Heb ik daarna nog iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@Erasmo Ook zeker geen slechte keuze! Voor mij als nieuwe auto viel ie af vanwege het gebrek aan achterbank maar als je daar mee kan leven heb je een stuk meer range dan de Outlander en veel meer marge op de accu, wel zo prettig.

Mijn Outlander had een 11.5 kWh accu waar ik maximaal 10.5 kWh in heb kunnen proppen, ondertussen blijft dat vaak steken op 7.5 kWh na het leegrijden. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik juist veel stekker, de accu gaat dus minimaal tweemaal per werkdag helemaal vol en leeg en de marges boven en onderin zijn blijkbaar niet ruim genoeg gekozen om dan een lange levensduur te hebben. Na mijn ervaring met de Auris HSD wel een domper, die deed nieuw 5km elektrisch en toen hij ingeleverd werd haalde hij dat nog steeds (afremmen bij uitvoegen om op te laden en dan volledig elektrisch van de snelweg naar huis).

De model 3 is gisteren besteld dus ik ga meemaken hoe de accudegradatie daarvan verloopt over de komende 4 jaar. Gelukkig is het voor mij meestal zo'n 50-80km enkele reis dus dat moet de LR accu wel in een goede conditie houden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Die dude van fully charged ziet er toch serieus enthousiast uit. Ik ben benieuwd of vw het voor elkaar krijgt om hem op de markt te krijgen voor 30k met een range van 330km WLTP (50kWh accu?). Dat zou wel een vooruitgang zijn! Ook mooi om te zien dat die echt als ev is ontworpen, ander climate system en de motor die achterin ligt met achterwiel aandrijving

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
125 kW laden is wel netjes voor een auto met relatief kleine batterij. 330km WLTP tot zo'n 500+km WLTP range aldus de engineer. Edit: en achterwiel aandrijving met de drivetrain bij de achteras, dus mogelijk opslagruimte onder de ''motorkap''? _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door tomas123 op 22-12-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:53
Stefanovic45 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:03:
Die dude van fully charged ziet er toch serieus enthousiast uit. Ik ben benieuwd of vw het voor elkaar krijgt om hem op de markt te krijgen voor 30k met een range van 330km WLTP (50kWh accu?). Dat zou wel een vooruitgang zijn! Ook mooi om te zien dat die echt als ev is ontworpen, ander climate system en de motor die achterin ligt met achterwiel aandrijving
Engineer heeft het over ongeveer 30 minuten oplaadtijd bij een quickcharge @ 125kW....dus denk toch een 64kWh accu ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gaaf, hoop dat VW op tijd opschaalt want dit gaat een knaller worden. Zeker hier in NL straks met die 6k subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 09:38
Z___Z schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:15:
@Verwijderd TCO is het enige wat telt, ongeacht of je een oud barrel rijdt van 1000 euro of een dikke Mercedes. Mensen die niet met TCO rekenen, rekenen zich vaak te rijk. Jan modaal rijdt 10k km/jaar in een 4 jaar oude Golf. Wat denk je dat dat kost? Dat is zeker wel 400 euro/maand als het niet meer is. Een elektrische C-segment auto is nu misschien nog wel iets duurder qua TCO. De kostenbesparing van EV beginnen pas als je meer KM maakt, gezien vooral de variabele kosten van EV rijden lager zijn dan ICE.
Variabele kosten vallen best nog tegen vind ik. Toch voor Belgie:

(snelweg cijfers @120)
5.5l/100km diesel @1.4/liter => 7.7 euro/100km
7l/100km benzine @1.25/liter => 8.75 euro/100km
250Wh/km @0.27/kWh => 6.75 euro/100km (die elektraprijs zal niet drastisch dalen in de toekomst)

Voor 30.000km per jaar bespaar je 285 euro per jaar in brandstof tegenover het diesel equivalent en 600 tegen de benzine. Dat is best wel iets, maar op zich niet veel.

Verkeersbelasting (MRB voor NLers)
Diesel: 260 euro per jaar (~1.6 diesel Golf)
Benzine: 120 euro per jaar (~1.0 benzine Golf)
0 euro voor Elektrisch

Even voor het gemak gaan we er van uit dat de extra kosten voor onderhoud van de ICE's gelijk is aan de surplus aan verzekeringspremie van de EV (want momenteel een stuk duurder in aanschaf).

Dan schiet er welgeteld 545 euro over ten opzichte van de diesel en 720 ten opzichte van de benzine over om de extra afschrijving van de EV van te betalen. En dat red je vandaag de dag niet (in de toekomst hopelijk wel.)

Nieuwprijs Golf: (ja NL is duurder, BPM en zo)
1.0 benzine: 19.000 euro
1.6 diesel: 21.000 euro
e-Golf: ~40.000 euro

Schrijven we ze alle af over 10j en 300k km naar ~1000 euro voor ICE's en 2500 voor de e-Golf dan is de afschrijving:
1.0 benzine: 1800 euro per jaar
1.6 diesel: 2000 euro per jaar
e-Golf: 3750 euro per jaar

Jaarlijkse extra kosten tegenover referentie (=1.0 Benzine) voor 30k/jaar.
1.0 benzine: 0 euro per jaar
1.6 diesel: 25 euro per jaar
e-Golf: 1230 euro per jaar (663 euro per jaar aan 18kWh/100km uit het stopcontact)

De CNG Golf is waarschijnlijk nog een stuk goedkoper dan de benzine om mee rond te rijden.

Of je hier nu uit moet concluderen dat ICE transport te goedkoop is, of EV transport te duur laat ik in het midden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Ik denk dat als je 5,5l/100 km rekent voor diesel, dat je dan ook max 17kwh/100km moet rekenen. Anders vergelijk je zuinig rijden met stevig doorblazen. Of een Polo met een Model X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Pierz schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:13:
Ik denk dat als je 5,5l/100 km rekent voor diesel, dat je dan ook max 17kwh/100km moet rekenen. Anders vergelijk je zuinig rijden met stevig doorblazen. Of een Polo met een Model X ;)
Niet mee eens. Ik heb een zuinige diesel en met flink doortrappen haal ik de 5.5 gemiddeld makkelijk.
Als ik zuinig rij zit ik juist goed onder de 5.

En een 308sw is niet echt obscuur. Rijden er duizenden van rond.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:36
Net naar Oostenrijk: 5,9 km per kWh

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een elektrische C segmenter als een Ioniq doet echt geen 250Wh/km hoor, die zit meer in het bereik 150Wh/km. Bij 30.000 km komt dat op 4500 kWh per jaar, volgens jouw tarief dus 1215 euro per jaar, oftewel 4,05 euro/100 km. Dat maakt het verschil stukken groter. Als je daarnaast ook nog eigen energie opwekt middels zonnepanelen dan wordt het verschil nog veel groter.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
Pierz schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:13:
Zijn allemaal geschatte/reële verbruikscijfers voor gelijkaardige gebruik van een benzine/diesel/elektrische Golf.

Nu rijd ik een 1.6TDI Golf die niets anders doet dan 125 (teller) op de snelweg en die haalt in de wintertijd ~5.1l/100km. Dat is berekend over langere termijn met de getankte liters en gereden kilometers.
Nu heb ik net met 5.5l/100km gerekend om de ICE niet te bevoordelen.

25kWh/100km lijkt mij niet onredelijk voor snelweggebruik in de winter bij 125km/u. Vergeet de laadverliezen ook niet, dat merk je niet in het bereik of op de boordcomputer maar wel op je elektra meter thuis. Vergeet ook niet het eventuele voorverwarmen van de auto in de winter. Al die items heb ik dan ook verrekend in de kWh/100km rating.

Ja het is mogelijk om trager te rijden en dan (ver) onder de 17kWh/100km te halen, maar het is ook mogelijk om de 3l diesel per 100km aan te tikken door te hypermilen.

Om maar iets te bewijzen:
Golf 1.5TSi 96kW 130pk doet 210km/u. Als men aanneemt dat luchtweerstand zo wat met voorsprong de grootste weerstand is bij dergelijke snelheden dan kan je terugrekenen dat het benodigde vermogen om op een vlakke weg 125km/u aan te houden gelijk is aan 34kW.
Als een e-Golf dezelfde 34kW moet leveren voor 125km/u aan te houden met een 100% elektrisch => mechanische efficiëntie dan zit je aan 27.2kWh/100km. Trek daar dan nog wat mechanische verliezen van de ICE vanaf (versnellingsbak en zo) en je zit aan de verbruikscijfers waar ik mee reken.

Dan vind ik mijn 25kWh/100km nog zo gek niet.

[ Voor 23% gewijzigd door AndRo555 op 22-12-2018 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
AndRo555 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:09:
[...]

Zijn allemaal geschatte/reële verbruikscijfers voor gelijkaardige gebruik van een benzine/diesel/elektrische Golf.

Nu rijd ik een 1.6TDI Golf die niets anders doet dan 125 (teller) op de snelweg en die haalt in de wintertijd ~5.1l/100km. Dat is berekend over langere termijn met de getankte liters en gereden kilometers.
Nu heb ik net met 5.5l/100km gerekend om de ICE niet te bevoordelen.

25kWh/100km lijkt mij niet onredelijk voor snelweggebruik in de winter bij 125km/u. Vergeet de laadverliezen ook niet, dat merk je niet in het bereik of op de boordcomputer maar wel op je elektra meter thuis. Vergeet ook niet het eventuele voorverwarmen van de auto in de winter. Al die items heb ik dan ook verrekend in de kWh/100km rating.

Ja het is mogelijk om trager te rijden en dan (ver) onder de 17kWh/100km te halen, maar het is ook mogelijk om de 3l diesel per 100km aan te tikken door te hypermilen.

Om maar iets te bewijzen:
Golf 1.5TSi 96kW 130pk doet 210km/u. Als men aanneemt dat luchtweerstand zo wat met voorsprong de grootste weerstand is bij dergelijke snelheden dan kan je terugrekenen dat het benodigde vermogen om op een vlakke weg 125km/u aan te houden gelijk is aan 34kW.
Als een e-Golf dezelfde 34kW moet leveren voor 125km/u aan te houden met een 100% elektrisch => mechanische efficiëntie dan zit je aan 27.2kWh/100km. Trek daar dan nog wat mechanische verliezen van de ICE vanaf (versnellingsbak en zo) en je zit aan de verbruikscijfers waar ik mee reken.

Dan vind ik mijn 25kWh/100km nog zo gek niet.
Zou eens gaan testen, voordat je conclusies gaat trekken. 25kWh/100km is voldoende voor een modelX

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Een Egolf is de slechtst denkbare variant. Een golf is niet gericht op en niet gemaakt voor elektrisch rijden, waar een Ioniq dat duidelijk wel is. Dat uit zich in prestaties. En ja, zoals jij het doet kan ik ook een business case maken. ;)

Omgekeerd: een Ford Fiesta Vignale automaat tegen een Hyundai Ioniq Premium Electric. Kansloos voor de Ford Fiesta in TCO. Dat is een B segment auto die het verliest van een C segmenter.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 22-12-2018 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

AndRo555 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:19:
Verkeersbelasting (MRB voor NLers)
Diesel: 260 euro per jaar (~1.6 diesel Golf)
Benzine: 120 euro per jaar (~1.0 benzine Golf)
0 euro voor Elektrisch
Bzzt, kwartaal, niet jaar. Dus dat is 1040 vs 480 vs 0. Niet goed gelezen, het gaat om Belgie...

En diesel gaat nog eens 15% omhoog, dat is al vastgelegd in Autobrief 2.0 (2016).

Mag ik je mijn tool uit de startpost aanraden? Die maakt veel duidelijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door databeestje op 23-12-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
BarryH schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:38:
[...]

Zou eens gaan testen, voordat je conclusies gaat trekken. 25kWh/100km is voldoende voor een modelX
Wat zou wel een realistische stopcontact verbruikswaarde zijn voor een C segment EV die quasi enkel snelweg doet aan de snelheidslimiet?
databeestje schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:44:
[...]

Bzzt, kwartaal, niet jaar. Dus dat is 1040 vs 480 vs 0.

En diesel gaat nog eens 15% omhoog, dat is al vastgelegd in Autobrief 2.0 (2016).

Mag ik je mijn tool uit de startpost aanraden? Die maakt veel duidelijk ;)
Nee, per jaar. Belgische tarieven. Als ik de NL tarieven voor MRB en BPM zie zal een EV zeker wel voordeliger zijn dan in België.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
180-200 wh
Net in Oostenrijk aangekomen 169 wh p km met volgepakte ioniq bij 10 graden en 30procent regenachtig. Gem snelheid 90 km/h , kruissnelheid was maximum snelheid of 130, met her en der file etc
Totaal 15 uur over 920 km, met de nodige tegenvallers

[ Voor 92% gewijzigd door BarryH op 22-12-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
BarryH schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:38:
[...]

Of kijk iig even de filmpjes van Tesla Bjorn. Dan krijg je een beetje realistischer idee van wat mogelijk is. Een Golf kan je vergelijken met een Ioniq qua ruimte denk ik. Persoonlijk vind ik de E-golf ook geen goede vergelijking omdat die niet voor elektrisch is geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capiyol
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-10 16:51
Even een vraag tussendoor: ik ga morgen een rondje Rotterdam, Schiphol, Breda, Rotterdam doen met onze 30kWh Leaf. Nou willen we een stop maken bij de La Place boven de A4. Dat staat een Shell ReCharge lader, die volgens de app ook met Maingau moet werken. Nou heb ik heb ervaring met ReCharge, dus wil bij jullie even checken of iemand al eens Maingau bij ReCharge getest heeft? (We willen namelijk na Schiphol in één keer door naar Breda, dus het lijkt ons handig om nog voor Schiphol de accu bijna helemaal vol te laden.)

Moet wel zeggen dat ik de negatieve invloed van een koude accu wel had onderschat. Dit icm het gebrek aan snelladers langs de A58 van Tilburg naar Breda zorgde ervoor dat ik laatst met een collega bij een langzaamlader stond. Dacht dat ik met 70km op de Gom wel 44km kon rijden, maar helaas. Geen goede reclame voor elektrisch rijden was dat :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Pierz schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:07:
[...]

Of kijk iig even de filmpjes van Tesla Bjorn. Dan krijg je een beetje realistischer idee van wat mogelijk is. Een Golf kan je vergelijken met een Ioniq qua ruimte denk ik. Persoonlijk vind ik de E-golf ook geen goede vergelijking omdat die niet voor elektrisch is geoptimaliseerd.
Bjorn heeft precies wel wat goede content. Zo zie ik:
YouTube: Kia Niro EV consumption test at 120 km/h, 75 mph
190Wh/km en 204Wh/km voor 120km/h voor een Niro en een Kona.
Reken ik deze om naar 125km/u (+8.5%) dan wordt het 206 en 223Wh/km. Dat is dan bij 17 graden. Lagere temperaturen zorgen voor een hogere densiteit van de lucht (+ paar procent), en meer warmte vraag in de cabine (+ paar procent). Dan nog eens de laadverliezen er bij (+ 5 procent voor kabels en convertor).
Dan kom ik op een range van 224 tot 243Wh/km uit het stopcontact wat volgens mijn toch best wel realistisch is voor dit gebruiksscenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

AndRo555 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:46:

Nee, per jaar. Belgische tarieven. Als ik de NL tarieven voor MRB en BPM zie zal een EV zeker wel voordeliger zijn dan in België.
Excuus, domme hollander hier, ik ga wel weer slapen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@AndRo555 Je realiseert je dat snelheid en luchtweerstand een niet-lineair, maar kwadratisch verband zijn? Dus zomaar met 8,5% laten toenemen is incorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
daemonix schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:00:
@AndRo555 Je realiseert je dat snelheid en luchtweerstand een niet-lineair, maar kwadratisch verband zijn? Dus zomaar met 8,5% laten toenemen is incorrect.
(125/120)^2 = 1.085 oftewel 8.5%.

Luchtweerstand schaalt kwadratisch met snelheid. Vermogen om die luchtweerstand te overwinnen met derde macht, dus verbruik per km met kwadraat. Zo heb ik geredeneerd:
F~v^2
P~F*v
E~P/v

[ Voor 28% gewijzigd door AndRo555 op 22-12-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
AndRo555 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:18:
[...]

Bjorn heeft precies wel wat goede content. Zo zie ik:
YouTube: Kia Niro EV consumption test at 120 km/h, 75 mph
190Wh/km en 204Wh/km voor 120km/h voor een Niro en een Kona.
Reken ik deze om naar 125km/u (+8.5%) dan wordt het 206 en 223Wh/km. Dat is dan bij 17 graden. Lagere temperaturen zorgen voor een hogere densiteit van de lucht (+ paar procent), en meer warmte vraag in de cabine (+ paar procent). Dan nog eens de laadverliezen er bij (+ 5 procent voor kabels en convertor).
Dan kom ik op een range van 224 tot 243Wh/km uit het stopcontact wat volgens mijn toch best wel realistisch is voor dit gebruiksscenario.
Maar dan pak je precies 2 hoge auto’s en heel wat aannames. Verder is het vreemd om uit te gaan van het winterverbruik voor een berekening van maandelijkse kosten. Hoeveel dagen per jaar is het uberhaupt beneden de 10 graden? (Ik heb geen idee). Ook de 0,27/kwh lijkt me pessimistisch als je voornamelijk thuis laadt, maar ik ken de tarieven in Belgie niet.

Je zegt je rijdt alleen snelweg, maar wat is je gemiddelde snelheid? Ik rijd ook alleen snelweg, maar ik kom echt niet boven 100km/u gemiddeld uit. En dan rijd ik letterlijk 1 min van huis naar de oprit en parkeer ik op een P&R onderaan de afrit. Zelfs als ik in Duitsland 160 op de cruise control rijdt kom ik er maar nauwelijks boven.

Björn heeft ook van heel wat auto’s een wintertest gedaan trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Pierz de gemiddelde snelheid zegt niet zoveel, het gaat m.i. ook om de modus. Rijd je 30min 120 en 10min 30 dan verbruik je meer dan als je 40 minuten constant het gemiddelde zou rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

Capiyol schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:09:
Even een vraag tussendoor: ik ga morgen een rondje Rotterdam, Schiphol, Breda, Rotterdam doen met onze 30kWh Leaf. Nou willen we een stop maken bij de La Place boven de A4. Dat staat een Shell ReCharge lader, die volgens de app ook met Maingau moet werken. Nou heb ik heb ervaring met ReCharge, dus wil bij jullie even checken of iemand al eens Maingau bij ReCharge getest heeft? (We willen namelijk na Schiphol in één keer door naar Breda, dus het lijkt ons handig om nog voor Schiphol de accu bijna helemaal vol te laden.)

Moet wel zeggen dat ik de negatieve invloed van een koude accu wel had onderschat. Dit icm het gebrek aan snelladers langs de A58 van Tilburg naar Breda zorgde ervoor dat ik laatst met een collega bij een langzaamlader stond. Dacht dat ik met 70km op de Gom wel 44km kon rijden, maar helaas. Geen goede reclame voor elektrisch rijden was dat :-(
Ik zou rekening houden met een extra laadstop tussen Schiphol en Breda, zeker als je maar tot 80% laadt bij de snellader.

*zucht*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
BarryH schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:36:
Net naar Oostenrijk: 5,9 km per kWh
Ben gisteren en vandaag ook naar Oostenrijk gereden met de Ioniq. Harde wind schuin tegen, regen, zwaar beladen, wel gelukkig 10 gr. C. Etappes van 140-150 km met veel knijpen naar 90-100 km/uur wel gered. Telkens zo'n 20 km over. Wel geladen tot 90%. En netto een flink stuk bergop. Wel een verschil met de zomer zeg!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:46:
@Pierz de gemiddelde snelheid zegt niet zoveel, het gaat m.i. ook om de modus. Rijd je 30min 120 en 10min 30 dan verbruik je meer dan als je 40 minuten constant het gemiddelde zou rijden.
Mijn punt is ook niet dat je gemiddelde snelheid de perfecte maatstaf zou zijn voor het verbruik, maar meer dat je maximum snelheid dat vooral niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:41
Vraag met betrekking tot de Nissan Leaf en lange mede Tweakers; hoe is jullie ervaring met het rijden in de (nieuwe) Leaf?

Voor mij zat de auto prima, ik ben 1,87 en heb wat langere boven benen waardoor ik in de knoei kom met de middenconsole. Aangezien ik maar een kort ritje mocht doen gisteren was het niet duidelijk of ik er echt hinder van zou krijgen op langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
Stefanovic45 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:03:
Hij klinkt enthousiast maar verteld verder weinig, lijkt wel of hij vooral enthousiast is van het gratis reisje naar Zuid-Afrika :p.

Als je een auto rijdt en je denkt dat het voorwielaandrijving is en het blijkt achterwielaandrijving te zijn doet de fabrikant toch iets fout volgens mij of je bent niet zon autokenner. Vooral in bochten merk je dat achterwielaangedreven auto’s veel strakker door de bocht te navigeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kluutmaran schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:11:
[...]

Als je een auto rijdt en je denkt dat het voorwielaandrijving is en het blijkt achterwielaandrijving te zijn doet de fabrikant toch iets fout volgens mij of je bent niet zon autokenner. Vooral in bochten merk je dat achterwielaangedreven auto’s veel strakker door de bocht te navigeren zijn.
Dat merk je pas als je flink gas geeft, dat mocht dus nog niet .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
duitse video over de vw id (met weer nieuwe info...... oa afmetingen, kofferbakinhoud, draadloos laden is voorbereid):

p.s. Sono mag wel opschieten ......

[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 23-12-2018 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Cw van 0,27 is niet echt indrukwekkend... Eerst maar eens zien wanneer die echt op grote schaal beschikbaar is. Op dit moment belooft VAG veel maar levert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tassadar32 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:20:
@Erasmo Ook zeker geen slechte keuze! Voor mij als nieuwe auto viel ie af vanwege het gebrek aan achterbank maar als je daar mee kan leven heb je een stuk meer range dan de Outlander en veel meer marge op de accu, wel zo prettig.
Geen kinderen hier dus geen achterbank is geen probleem.
Capiyol schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:09:

Het zijn er ondertussen twee zag ik laatst. Mochten ze trouwens bezet zijn, een parkeerplaats verderop heb je een hele rits AC palen staan, kun je iig een beginnetje maken terwijl je wacht en een hapje eet.

Wat anders, weet iemand of er ook een Mennekes->J1772 adapter is die wat compacter is, dus zonder kabel en twee stekkers?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jgNnvRZ.jpg

In principe hoeft het maar een klein stukje plastic te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Erasmo op 23-12-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
prettig schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:50:
[...]

Dat merk je pas als je flink gas geeft, dat mocht dus nog niet .....
Dan is zijn ervaring nog een stuk minder interessant dan ik al dacht. Gezapig langs de kust afrijden is in een Dacia Logan ook nog wel prima te doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook een goede auto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Heeft iemand al meer informatie over het software probleem van de i-pace?
Ik las dat er naast de uitvallende schermen ook iets was met de update-over-air en dat daardoor mogelijke leveringen uitgesteld werden?

Zelf heb ik niets van de dealer vernomen, ook niet om gevraagd. De twee genoemde leverdatums zijn niet gehaald, de auto zou wel al geproduceerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Een collega wacht al 6 weken op levering, auto staat bij dealer. Iets met te korte steekassen die vervangen moe(s)ten worden. Levering staat nu gepland voor eind van dit jaar. Moet het nog zien gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
prettig schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:13:
duitse video over de vw id (met weer nieuwe info...... oa afmetingen, kofferbakinhoud, draadloos laden is voorbereid):

[YouTube: VW I.D. Neo (2019) Erlkönig / erste Fahrt / Test / Review]

p.s. Sono mag wel opschieten ......
Wordt er nog niet heel vrolijk van, 380-1270 bagageruimte = kleiner dan leaf / ioniq
Als ze het huidige standaard versus opties spel blijven doen komt er ook zo nog 5 tot 10 k bij
Kortom : maar de vraag hoe concurrerend dit model wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-10 08:01
[b]
Wat anders, weet iemand of er ook een Mennekes->J1772 adapter is die wat compacter is, dus zonder kabel en twee stekkers?

[Afbeelding]

In principe hoeft het maar een klein stukje plastic te zijn.
Bedoel je dit:
https://www.laadpaal24.nl/verloopstekker-type-2-naar-type-1/

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BarryH schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:45:
[...]

Wordt er nog niet heel vrolijk van, 380-1270 bagageruimte = kleiner dan leaf / ioniq
Als ze het huidige standaard versus opties spel blijven doen komt er ook zo nog 5 tot 10 k bij
Kortom : maar de vraag hoe concurrerend dit model wordt
Wat denk je..... wordt de nieuwe golf.....die wordt succesvol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dit is precies de formfactor die ik zoek, maar dan net andersom :P Maar dank je, ik weet in ieder geval dat het waarschijnlijk bestaat. Handig voor de (gratis) laders met vaste Mennekes kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Erasmo op 23-12-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:03
Ik hoop dat we ultracapacitors breed toegepast gaan zien worden in EV's de komende jaren, daarmee kun je remenergie terugwinnen en diezelfde energie even laten weer gebruiken om te accelereren. Zo ontlast je de accu van grote piekstromen die slecht zijn voor de levensduur, en je accupakket zou kleiner kunnen worden omdat de range toeneemt. Het is al een wat ouder filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=KQ2Eo6wl5r0 Het is interessant om te zien hoe we verschillende technieken steeds beter met elkaar kunnen laten samenwerken. Met resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vraag het me af, als je het nieuwe rijden toepast regenereer je niet veel (= je remt weinig ), zou me verbazen als het 10 procent is.
Vooral op trajecten waar range er toe doet (lees snelweg)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Is al vaker langsgekomen, maar het is een DOA techniek. De volumetrische energiedichtheid van ultracondensatoren is te laag en de kosten zijn navenant hoog. Dit hele circus is al een keer of drie langsgekomen met LiCs (lithium ion capacitors) en A123's technologie, en uiteindelijk is er gewoon praktisch geen manier om dit kosteneffectief te krijgen ten opzichte van simpelweg een grotere accu inbouwen.

Dit was nuttig geweest als de toekomst in PHEVs was: 80KW uit een 10kWh pakketje proberen te trekken. Ja, dan kan een ultracondensator misschien wat betekenen. Of voor dingen als brandstofcelauto's - de hele accu vervangen door een ultracap. Maar in auto's met 40kWh+ aan capaciteit? Dan zijn die 'piekstromen' maar 2C, dat kan iedere chemie met twee vuisten in z'n neus aan zonder degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BarryH schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:07:
Vraag het me af, als je het nieuwe rijden toepast regenereer je niet veel (= je remt weinig ), zou me verbazen als het 10 procent is.
Vooral op trajecten waar range er toe doet (lees snelweg)
'
Is geen nieuw rijden, gewoon hetzelfde en dan regenereer je uiteraard (je moet toch gewoon remmen/stoppen). Met de i3 haal ik ongeveer 15-25% terug (binnendoor rijdend, en gewoon normaal rijdend en raak de "echte" rem zelden aan. Mijn laatste rit van 20km was 25% terug door regeneratie.

Snelweg.... dan rem je al weinig, dan maakt het weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

njiwedu0b schreef op zondag 23 december 2018 @ 08:35:
Vraag met betrekking tot de Nissan Leaf en lange mede Tweakers; hoe is jullie ervaring met het rijden in de (nieuwe) Leaf?

Voor mij zat de auto prima, ik ben 1,87 en heb wat langere boven benen waardoor ik in de knoei kom met de middenconsole. Aangezien ik maar een kort ritje mocht doen gisteren was het niet duidelijk of ik er echt hinder van zou krijgen op langere afstanden.
Ik ben 1.88m en rijd nu meer dan een half jaar met m'n Leaf. Ik pas er prima in, heb nooit het gevoel dat ik krap zit.

Ik weet wel dat ik in het begin ook het middenconsole in de weg van mijn knie vind zitten, maar nu heb ik dat niet meer. Is denk ik omdat het in mijn vorige auto anders was, niet omdat het in de Leaf niet goed zit.

*zucht*

Pagina: 1 ... 34 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.