Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 107% gewijzigd door _eLMo_ op 23-11-2018 16:35 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

assje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:05:
[...]

Volgens mij mis je het punt, door eerst sneller te rijden is je gemiddelde snelheid lager (door kwadratisch verband luchtweerstand).

Dat links 130/140 rijden sneller is dan rechts 100-120 is precies even logisch natuurlijk, echter blijft bovenstaand punt staan. Het het gaat er ook niet om wat sneller is, het gaat er om wat gemiddeld zuiniger is (en daardoor uiteindelijk sneller). Als jij continue moet remmen bij het inhalen van vrachtwagens doe je gewoon iets verkeerd, dat inhalen en wisselen van snelheid hoeft dus geen energie te kosten.
Rekenvoorbeeld:

Luchtweerstand (in termen van verbruik per kilometer) schaalt met het kwadraat van de (lucht)snelheid, dus 130 ipv 100 rijden kost je (130/100)^2=1,69x zoveel energie. Stel dat je auto bij 100km/h 150Wh/km gebruikt, dan doet-ie bij 130 dus 255Wh/km. E=iets * V^2

Laten we dit operationaliseren: we gaan 100km rijden met een 20kWh accu. Het is duidelijk dat we met 100km maar 15kWh gebruiken, en dus langzamer gaan dan noodzakelijk. Met 130 zouden we 25,5kWh gebruiken en langs de weg komen staan of moeten opladen. Er is ook een tussenweg, we kunnen namelijk berekenen wat de optimale snelheid is:

Vopt = 100 * sqrt(200/150) = 115km/h. Bij 115km/h verbruiken we precies 200Wh/km en komen we precies leeg aan. Hier doen we 52:10 over.

Maar is het sneller om eerst 130 te rijden en dan door te tuffen met 100? Om dat te weten moeten we uitrekenen hoe lang je 130 kunt rijden voordat je langzamer moet gaan. Als we x kilometer lang 130 rijden, moeten we:

x * 255 + (100-x) * 150 = 20000
-> x * (255 - 150) = 5000
-> x = 5000 / 105 = 47,62km lang 130 rijden, en dan over naar 100.

We doen 21:59 over de eerste 47,62km en 31:26 over de laatste 52,38km, dus totaal 53:25. 1 minuut en 15 seconde langzamer.

En het maakt niet uit hoe lang je hoe hard rijdt en dan langzamer gaat rijden, het is ALTIJD sneller om een constante snelheid te rijden. Eerst harder en dan langzamer - of omgekeerd - is ALTIJD langzamer als je hoofdbeperking de hoeveelheid lading is (of als je zo zuinig mogelijk wil rijden)

En zoals je ook ziet, je wint helemaal niks door harder te rijden als je daardoor een extra laadstop moet doen. Laden kost je veel meer dan de 2-3 minuten die je kunt winnen op Nederlandse afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Mooi uitgelegd......

Is wel zo dat bv. bij Tesla de optimale reissnelheid (bij lange afstanden) hoger ligt omdat ze stukken sneller kunnen laden.

Naarmate we sneller kunnen laden wordt de reistijd uiteraard lager. Maar je kunt ook harder gaan rijden (ergens zit omslagpunt, dan maakt de snelheid weinig meer uit zoals het nu is bij de ICE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10 15:39
Stefanovic45 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:12:
[...]

Hoe doet Hyundai dat dan? Die laden tot 70kW in een 28kW accu in het geval van de Ioniq Electric, dat is ook meer dan 2C
Die batterij kan een piekbelasting van 80 kW aan. Kwestie van genoeg cellen parallel zetten. Prima te doen. De Ioniq heeft trouwens een 30,5 kWh accu.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
nannoe schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:05:
[...]

Kijk, yes! Wist niet welke versie. Dank!

Nou, drie opties dus, de IKEA (op de heenweg, want dicht na 21 uur [denk niet voor 22 uur klaar daar bij Specialized]), Van der Valk en Kleefse Waard. Thanks @Hachy, @mux & @pmiddeld!

@kdeboois: event begint om half zeven 's avonds, denk dat er ook aardig wat medewerkers van Specialized zelf blijven plakken, dus dan zou ik om half zeven 's ochtends daar waarschijnlijk al moeten zijn, haha :9
@nannoe @TucanoItaly De recentste auto's van We Drive Solar hebben een R-motor (max 22kW laden), maar de eersten hebben nog wel de Q (tot 43kW snelladen op AC). Als je mij het kenteken DM't, zoek ik het aan de hand van het chassisnummer even voor je op (ik werk daar..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
assje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:05:
[...]

Volgens mij mis je het punt, door eerst sneller te rijden is je gemiddelde snelheid lager (door kwadratisch verband luchtweerstand).

Dat links 130/140 rijden sneller is dan rechts 100-120 is precies even logisch natuurlijk, echter blijft bovenstaand punt staan. Het het gaat er ook niet om wat sneller is, het gaat er om wat gemiddeld zuiniger is (en daardoor uiteindelijk sneller). Als jij continue moet remmen bij het inhalen van vrachtwagens doe je gewoon iets verkeerd, dat inhalen en wisselen van snelheid hoeft dus geen energie te kosten.
Toch heeft @YoshiBignose een punt. Accelereren kost altijd meer energie naarmate je dat sneller doet. En die energie krijg je maar beperkt terug als je weer vertraagt (ook zonder regeneren). Als je in 3 seconden naar de 120 km/u versnelt, kost dat meer energie dan wanneer je dat in 6 seconden doet. Je kan nog zo slim rijden, je komt toch af en toe achter een vrachtwagen te zitten (tenzij je helemaal links blijft rijden, maar daar hebben we het al over gehad :o ) en in de spits zelfs best vaak. Daar moet je dan toch weer achter vandaan accelereren en dat kost extra prik.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35
pmiddeld schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:59:
[...]

Toch heeft @YoshiBignose een punt. Accelereren kost altijd meer energie naarmate je dat sneller doet. En die energie krijg je maar beperkt terug als je weer vertraagt (ook zonder regeneren). Als je in 3 seconden naar de 120 km/u versnelt, kost dat meer energie dan wanneer je dat in 6 seconden doet. Je kan nog zo slim rijden, je komt toch af en toe achter een vrachtwagen te zitten (tenzij je helemaal links blijft rijden, maar daar hebben we het al over gehad :o ) en in de spits zelfs best vaak. Daar moet je dan toch weer achter vandaan accelereren en dat kost extra prik.
Nee Dat is juist de misvatting, (sneller) accelereren kost nauwelijks energie (extra), alleen dat je er harder door gaat rijden maakt dat het meer energie kost.

Versnellen kost energie vanwege massatraagheid en die krijg je volledig terug bij uitrollen zonder te regenereren.

In 3 of 6 seconden versnellen maakt dus niet veel uit, je rijdt alleen 3 seconden eerder 120km/u (met bijbehorende luchtweerstand die kwadratisch is toegenomen).

Alleen wat extra verliezen door snellere ontlading, hogere stromen en efficiëntiekromme van de motor, zal allemaal van type auto afhangen maar lang niet zo substantieel als veelal gedacht.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 21-11-2018 18:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:27
Met goed anticiperen kom je nooit achter een vrachtwagen klem te zitten. Maargoed dan moet je inderdaad wel gas bijgeven. En ook dat kan heel rustig als je goed anticipeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
pmiddeld schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:59:
[...]

Als je 30 rijdt is het nog zuiniger.
Bij 2x zo snel optrekken heb je het dubbele vermogen nodig (F=ma). Je verliezen in de aandrijflijn verdubbelen door de dubbele stroom (P=UI). Tegelijkertijd halveert de tijd, dus is het totale effect 0. Dat is te danken aan het lineaire gedrag van een elektromotor.
Je hebt alleen een hoger verbruik omdat je gemiddelde snelheid hoger is. Maar daarvoor verwijs ik terug naar mijn 1e zin.

Vroegah, toen auto's nog een ICE en versnellingsbak hadden was langzaam optrekken wel zuiniger.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kan het niet uitrekenen, maar als ik flink accelereer (optrekken/inhalen) dan verlies ik zowat geen range (rij elke dag hetzelfde traject). Rij ik harder, is het koud, regen..... Dan verlies ik een stuk meer.

Dus klopt denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik merk op zich wel dat de auto *iets* minder zuinig wordt als ik aggressief rijd, maar het verschil is erg klein. Het is vooral het feit dat je een GOM met grote resolutie hebt dat je ieder kilometertje verschil kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Jup, een vriend die zijn e-golf uitteste schrok er van dat er als je 155 km/uur rijdt, er elke 20 seconden een kilometer wegvalt van de GOM. Niet zo raar, want je doet dan maar 23 seconden over een kilometer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De max. snelheid van de Renault Zoe is in eco-stand circa 95 KmU. Persoonlijk vind ik dat extreem laag en daardoor is die stand praktisch gezien onbruikbaar.

Hoe is dat bij andere EV's geregeld? (dus max. snelheid in relatie tot wel/niet eco-stand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bij Tesla is de ecostand vooral bezig om stilstaand verlies te beperken door computer bij geen gebruik uit te zetten ( ten koste van opstarttijd bij instappen ) en verwarming te temperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Bij de e-Golf is ECO stand max 120km/u en de ECO+ stand 90km/u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Linksom of rechtsom, snelheid is verreweg de allergrootste factor in bereik. Infotainment, koplampen en verwarming zijn daarmee vergeleken een druppel op een gloeiende plaat.
Ik snap dat het vooral voor mensen die van een ICE komen lastig te begrijpen is, omdat daar de motor een heel wisselend rendement heeft over zijn werkgebied, maar elektromotoren zijn nu eenmaal veel beter.
Een eco-stand die niets met de max snelheid doet heeft weinig nut.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Maar de snelheid kan je toch prima als bestuurder regelen? Van alle andere zaken is het fijn dat je met één druk op knop alles in eco-modus zet. Want één druppel heeft geen effect, maar vele druppels hebben minimaal effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Deveon Verwarming etc kan je ook prima zelf regelen, je wil inderdaad een knop die alles regelt - dus vooral en juist ook snelheid.

Zonder eco-mode kan je net zo zuinig rijden als met, maar dat kost zelfbeheersing... bij sommige mensen is een hulpknop dan erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BMW i3, comfort is alles max.
Eco pro, alles wat zuiniger, maar wel vmax
Eco pro plus, geen verwarming en airco, vmax 90kmh, maar die kun je overrulen door de cruiseknop in te drukken of te planken.

Rij dus altijd eco pro (heb hem zelfs gecodeerd dat die altijd start in eco pro, standaard is comfort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21
E-up:
ECO+ Vmax 95km/h, geen verwarming, geen airco, minder vermogen beschikbaar bij optrekken
ECO weet ik niet precies: Wel airco en verwarming wellicht minder vermogen?
non-ECO stand: vol vermogen :-)

Doortrappen van het pedaal tot de bodem: FULL POWERRRR (ook in ECO+, tenzij in schildpad modus)

95km/h vind ik geen enge snelheid. Rij regelmatig 95 km/h. Ook zonder ECO+.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39

greatgonzo

schit-te-rend!

Sono Sion update: (schaamteloos gekopieerd uit de mail)

Continental - Another Partner for Series Production Was Nominated
We can officially announce today: Continental, the world's second largest automotive supplier, will build the Sion’s electric drive unit, which combines the motor, power electronics and transmission in one compact unit. As a carry-over part, the drive unit can be integrated into the Sion with little development effort. With Continental, we have gained an experienced partner, whose name stands for outstanding quality worldwide. Equally outstanding are the characteristics of the drive unit, surpassing the previous values of our prototype in many respects: the e-motor of the series vehicle comes with a higher torque (290 Nm), has significantly more horsepower (163 PS) and delivers an improved peak performance (120 kW). We can hardly wait to experience this driving experience in our Sion next year.

With the decision in favor of the drive unit from Continental one thing is now certain: the Sion will have front-wheel drive. Among other things this has positive effects on efficiency and recuperation.
Now, if you are curious to get more details, take a look at our latest Vlog. Besides a lot of information about our drive unit, our founders Laurin and Jona give updates on the battery of the Sion.

About the Battery
In recent weeks and months we have been intensively involved in the development of our battery and, together with our partner ElringKlinger, we have reached a significant milestone. It is now clear that the Sion's battery will have a capacity of 35 kWh. We have opted for a battery technology that is based on 51Ah-PHEV-II cells, which is particularly future-oriented and features by far the highest energy density available on the market to date. This makes the battery more compact and lighter than comparable models. What we are particularly pleased about is, that the cobalt content in the cell chemistry is significantly lower than usual. This reduces dependence on an important raw material and possible environmental damage. This is a step into the right direction; for electromobility and thus for all of us.
Another positive news is that in order to secure series production, we have concluded long-term supply contracts. In doing so, we have ensured that sufficient capacity is always available, even in times of high demand.

Now that the battery specifications have been defined, we can talk about price assumptions with greater certainty. In 2016, all serious forecasts were predicting battery prices below €100 / kWh for the year 2020. Based on these forecasts, we initially estimated the price for the battery at around €4,000.

Since then, however, the situation has changed radically: emissions scandals, diesel driving bans and climate changes have enormously increased the pressure on politicians and automobile manufacturers to expand electromobility. This is leading to rising demand on the EV market and also to the fact that cell prices have not decreased as much as expected. For this reason, we have to adjust our expectation of the Sion’s battery price to €9,500. We know that these aren’t great news for you and it is very challenging for us to share it with you. This makes it all the more important for us to give you the opportunity to speak with us personally and openly about this topic. Therefore there will be a live question-and-answer session on our Facebook page tonight (22 November at 18:00) in which we will explain all background information in more detail. We are looking forward to you and your questions!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Goed nieuws: meer vermogen
Slecht nieuws: batterij prijs aangepast van de verwachtingen van 2016 naar de meer hedendaagse prijsstelling.

Betekend wel dat de auto waarschijnlijk €25500 gaat kosten, als ze de kosten van de auto wel op 16.000 weten te houden. Dan zou ik zelf toch wat meer naar de VW ID Neo neigen. Deze is ook geprijsd op €25.000 op dit moment.. maar wel een bekend merk erachter

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Met de nieuwe Sion prijs verandert toch wel de overweging ten nadele van de Sion. Helemaal gezien hij vrijwel zeker geen warmtepomp krijgt, wat samen met de prijs toch een domper is. Ik wilde eigenlijk de Sion zodat ik geen accuhuur meer hoef te betalen, maar die berekening wordt nu ook negatief.

Overigens wel raar dat ze onder de €100/kWh in 2020 voor de accu hadden geschatals basis voor de aanname hebben genomen, dacht dat zelfs Tesla dat nog niet had verwacht en die maakt ze zelf (gecorrigeerd, dit is dus praktisch exact tesla's schatting die Sono heeft aangenomen).

Edit: Vraagje: Is Continental ook de maker van de Q210/Q90 motoren van Renault? Dat zou namelijk de kans wat groter maken dat hij 22kW aankan (misschien).

[ Voor 27% gewijzigd door Nivve op 22-11-2018 09:43 ]

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:09

knakworst

Get more sats!

Nivve schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:34:
Met de nieuwe Sion prijs verandert toch wel de overweging ten nadele van de Sion. Helemaal gezien hij vrijwel zeker geen warmtepomp krijgt, wat samen met de prijs toch een domper is. Ik wilde eigenlijk de Sion zodat ik geen accuhuur meer hoef te betalen, maar die berekening wordt nu ook negatief.

Overigens wel raar dat ze onder de €100/kWh voor de accu hadden geschat, dacht dat zelfs Tesla dat nog niet voor 2020 had verwacht en die maakt ze zelf...

Edit: Vraagje: Is Continental ook de maker van de Q210/Q90 motoren van Renault? Dat zou namelijk de kans wat groter maken dat hij 22kW aankan (misschien).
We hebben het ook over de 2020 prijs. Dat was de inschatting. Door de grote vraag lijkt het iets minder snel te gaan, zie ook Audi e-tron versus LG discussie.
Tesla plays its battery cost cards very close to its chest, but its November 2017 guidance on semi truck pricing, for sale in late 2019, implies a projected battery pack price of $75 to $90/kWh by that date. That’s a 50% to 60% price reduction over 3.5 years, around an 18% cost reduction per year. Given this, calculating that these largest EV battery players at the end of 2017 are below $150/kWh and achieving 15% cost reduction per year over the next several years seems a safe bet. Doing the math, that means breaking the $100/kWh barrier between 2019–2020, $70/kWh between 2021–2022, $50/kWh between 2023–2024, and so on. Battery production volume is quickly increasing, R&D investment is increasing, and we are still pretty early on the technology maturation curve. Recall the history of solar PV pricing? Batteries will likely have a similar journey.
https://cleantechnica.com...ing-lower-battery-prices/

• Deveon
  • Niet online
greatgonzo schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:28:
[...]
Dan zou ik zelf toch wat meer naar de VW ID Neo neigen. Deze is ook geprijsd op €25.000 op dit moment.. maar wel een bekend merk erachter
Ik wil het heel graag geloven, maar ik ben zéér skeptisch over de ID Neo. Het feit dat de CEO zich verspreekt over productie aantallen (15mil ipv 50 mil) helpt niet bij het vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Sion plaatje wordt wel anders nu...... nog steeds positief, maar keuze wordt nu wel ruimer (maar gun het ze wel....... _/-\o_ ).

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Deveon schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:54:
[...]

Ik wil het heel graag geloven, maar ik ben zéér skeptisch over de ID Neo. Het feit dat de CEO zich verspreekt over productie aantallen (15mil ipv 50 mil) helpt niet bij het vertrouwen.
tja.. maar als je voor de Neo kiest:
- kost €500 minder:
- 50 km meer bereik
- bekend concern erachter, dus dealer garanties, groot garage netwerk

Het enige dat de Sion op dit moment op mij voorheeft is meer bagageruimte.

• JayPe
mux schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:40:
Dat gezegd hebbende, @JayPe we moeten maar eens een muxsan extender voor je e-up! maken. Hoeveel bagageruimte heb je?
Koe, sloot.

Iemand plug er even 8kWh bij in de kofferbak:
https://www.goingelectric...u-8-kwh-netto-t16757.html

Diezelfde malloot is nu voornemens de cellen te vervangen voor nieuwe die 2x zo veel capaciteit hebben:
https://www.goingelectric...fuer-den-e-up-t36073.html

Het topic van de cel-vervanging is niet zo veelzeggend nog, en het klinkt ook echt alsof het een prutser is die wel een idee heeft, maar geen uitvoering zal geven, maar als je het andere topic bekijkt...

De 2e accu kan hij inmiddels laden via de normale type 2 aansluiting: gewoon een extra pin erbij gezet.

Oh, en ik weet niet of hij het is, of een andere vol-idiot, maar er is ook iemand bezig om de e-up! te voorzien van een 2-fasen lader, zoals bij de e-golf..

Genoeg prutsers om het van af te kijken :-)

*Het idee van de complete accu te voorzien van nieuwe, hogere capaciteit cellen spreekt mij overigens nog het meeste aan: Vooralsnog ga ik ervanuit dat die cellen alleen maar goedkoper zullen worden, èn ik voorlopig nog gewoon met mijn 18,7 kWh uit de voeten kan komen,. maar mocht de capaciteit echt drastisch af gaan nemen... hoef ik geen afscheid te nemen van mijn kleine stadsvlo

On a side-note: Van het weekend dus gezellig naar Frieslan'. Route gepland.. Loopt via FastNed Heerde.. Dom. Die zit aan de Westkant ( Noord->Zuid ) en ik rij juist van Zuid->Noord (oost) dus ik moet 'omrijden'. Mega Suf.

Maar wat ik óók zag, is dat ik in Friesland niet bij de FastNed hoef te zijn, maar dat er in Wolvega ook een Lidl zit met een snellader!! Jeuh! Ik dacht dat Tilburg, Emmen en Halsteren de enige snelladers waren. maar het zijn er inmiddels al veel meer!

Gratis Lidl Snelladers:

Emmen (Noordbargerstraat 23a): (Been there!)
Halsteren (Nijverheidsweg 8a): (Been there!)
Hengelo (Enschedesestraat 239):
Huizen (Hoofdkantoor Lidl):
Leeuwarden (Molenkelder 55): (Might be visited this weekend!)
Tilburg (Heyhoefpromenade 115): (Been there!)
Wolvega (Spoorlaan 2): (Going tomorrow! )
Zaandam (Dr. H.G. Scholtenstraat 5):

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
knakworst schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:39:
[...]

We hebben het ook over de 2020 prijs. Dat was de inschatting. Door de grote vraag lijkt het iets minder snel te gaan, zie ook Audi e-tron versus LG discussie.

[...]

https://cleantechnica.com...ing-lower-battery-prices/
Klopt gecorrigeerd, maar punt staat nog steeds.
Het is een verschil tussen €114 per kWh naar €271/kWh (gebaseerd op hun 35kWh). Nu ben ik heel benieuwd of dit volledig komt door hun uitleg (hogere demand) of dat ze dus simpelweg zichzelf rijk hebben gerekend met de aanname dat ze dezelfde prijs betalen als de grote spelers met eigen batterijfabrieken.

Betalen Tesla en co ook op dit moment rond de €271 per kWh of is dat toch een stuk lager?
(en daarmee bedoel ik dus de contracten die nu worden gesloten. en ja, dit zal niet zo snel publieke info zijn, maar misschien zijn er schattingen).
Algemene vraag, niet wedervraag aan knakworst

• Deveon
  • Niet online
@JayPe de snellader bij Lidl Huizen is nog in ontwikkeling. Er staat alleen een AC lader waarbij je eerst een pasje moet halen bij de kassa en na het boodschappen inladen weer moet terug brengen.

• JayPe
Deveon schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:46:
@JayPe de snellader bij Lidl Huizen is nog in ontwikkeling. Er staat alleen een AC lader waarbij je eerst een pasje moet halen bij de kassa en na het boodschappen inladen weer moet terug brengen.
Is dat die bij het hoofdkantoor of bij de Lidl?

bron: https://www.leaseblog.nl/...rzicht-van-alle-locaties/

Huizen (Warandebergstraat 10): begin 2019 komt hier een snellader
Woerden (Iepenlaan 1): begin 2019 komt hier een snellader

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:54:
[...]
Mijn advies is op dit moment inderdaad: als je niet je auto thuis kunt laden: Niet aan beginnen.
[..]
En dàt is toch jammer. EV's is en blijft daarmee voorlopig enkel voorbehouden aan de kapitaal krachtiger persoon: Met een woning met ruimte voor een eigen parkeerplaats, of een auto met een hele flinke accu (en aanschafprijs) omdat je niet dagelijks kùnt laden.
Ik hoor hier een aantal keer langskomen (en bovenstaand quote is maar een voorbeeldje daarvan) dat mensen zeker geen EV (moeten) nemen zonder eigen oprit, en dat ze zo duur zijn. Ieder zijn mening, maar toch even een tegengeluid:

Wij hebben sinds een paar maanden een tweedehands Zoe (ca. 8000euro), en geen laadpaal aan huis. Het is duurder dan wat ik ooit eerder betaalde voor een tweedehands, maar een heel schappelijke prijs voor wat je er voor krijgt: 0 wegenbelasting, 80 euro grote/kleine beurt, rijdt ontzettend comfortabel (laag zwaartepunt, automaat zonder schakelmomenten, cruise control), en het allerbelangrijkste: geen oliebedrijven sponsoren :) Is vast een druppel op een gloeiende plaat. Maar dat was voor ons geen reden om het niet te doen.

Voor dit bedrag krijg je een 2014 Zoe met 150 (winter 125) km bereik. Genoeg voor al het woon-werkverkeer en de meeste familiebezoekjes. En anders snelladers zat op de snelweg. Met een Maingau-pas kost dat allemaal vrij weinig. En dan nog: openbaar laden a 32-34 cent komt met een verbruik van 1:6 - 1:7 op 5 cent per km uit. Met nog eens 4-5 cent/km batterijhuur is dat evenveel als de ~10cent/km benzine die we vroeger betaalden.

Tuurlijk kun je het als ongemak zien om onderweg te moeten snelladen, of de auto 4 straten verderop te moeten parkeren bij een paaltje, maar zo voelt dat _voor ons_ niet. Voetbal en stoepkrijt mee, of even de laptop openklappen om te werken, en dat kwartiertje laden is voorbij voor je het weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
tiguan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:09:
Bij de e-Golf is ECO stand max 120km/u en de ECO+ stand 90km/u.
Met ECO+ rijd de E-Golf van mij 95 km/u...

• Pierz
JayPe schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:41:
[...]

Koe, sloot.

Iemand plug er even 8kWh bij in de kofferbak:
https://www.goingelectric...u-8-kwh-netto-t16757.html

Diezelfde malloot is nu voornemens de cellen te vervangen voor nieuwe die 2x zo veel capaciteit hebben:
https://www.goingelectric...fuer-den-e-up-t36073.html

Het topic van de cel-vervanging is niet zo veelzeggend nog, en het klinkt ook echt alsof het een prutser is die wel een idee heeft, maar geen uitvoering zal geven, maar als je het andere topic bekijkt...

De 2e accu kan hij inmiddels laden via de normale type 2 aansluiting: gewoon een extra pin erbij gezet.

Oh, en ik weet niet of hij het is, of een andere vol-idiot, maar er is ook iemand bezig om de e-up! te voorzien van een 2-fasen lader, zoals bij de e-golf..

Genoeg prutsers om het van af te kijken :-)

*Het idee van de complete accu te voorzien van nieuwe, hogere capaciteit cellen spreekt mij overigens nog het meeste aan: Vooralsnog ga ik ervanuit dat die cellen alleen maar goedkoper zullen worden, èn ik voorlopig nog gewoon met mijn 18,7 kWh uit de voeten kan komen,. maar mocht de capaciteit echt drastisch af gaan nemen... hoef ik geen afscheid te nemen van mijn kleine stadsvlo

On a side-note: Van het weekend dus gezellig naar Frieslan'. Route gepland.. Loopt via FastNed Heerde.. Dom. Die zit aan de Westkant ( Noord->Zuid ) en ik rij juist van Zuid->Noord (oost) dus ik moet 'omrijden'. Mega Suf.

Maar wat ik óók zag, is dat ik in Friesland niet bij de FastNed hoef te zijn, maar dat er in Wolvega ook een Lidl zit met een snellader!! Jeuh! Ik dacht dat Tilburg, Emmen en Halsteren de enige snelladers waren. maar het zijn er inmiddels al veel meer!

Gratis Lidl Snelladers:

Emmen (Noordbargerstraat 23a): (Been there!)
Halsteren (Nijverheidsweg 8a): (Been there!)
Hengelo (Enschedesestraat 239):
Huizen (Hoofdkantoor Lidl):
Leeuwarden (Molenkelder 55): (Might be visited this weekend!)
Tilburg (Heyhoefpromenade 115): (Been there!)
Wolvega (Spoorlaan 2): (Going tomorrow! )
Zaandam (Dr. H.G. Scholtenstraat 5):
Lidl leeuwarden is vrij druk op de zaterdag piekuren (11:00-15:00). En buiten openingstijden is het parkeerterrein gesloten.

• prettig
Son sion wel duurder, stuk meer vermogen (wordt best rap).

Dan de lader, dit is wat continental levert:
https://www.continental-c...of-charging-station-63864

Eens kijken hoe snel die straks kan laden op DC/AC. En hoe makkelijk terugleveren wordt (vehicle-to-grid).

• Deveon
  • Niet online
JayPe schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:48:
[...]

Is dat die bij het hoofdkantoor of bij de Lidl?

bron: https://www.leaseblog.nl/...rzicht-van-alle-locaties/

Huizen (Warandebergstraat 10): begin 2019 komt hier een snellader
Woerden (Iepenlaan 1): begin 2019 komt hier een snellader
Begin 2019, in ontwikkeling dus ;) Overigens staat het hoofdgebouw aan de andere kant van de parkeerplaats van de winkel.

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
mux schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:16:
[...]

Rekenvoorbeeld:

Luchtweerstand (in termen van verbruik per kilometer) schaalt met het kwadraat van de (lucht)snelheid, dus 130 ipv 100 rijden kost je (130/100)^2=1,69x zoveel energie. Stel dat je auto bij 100km/h 150Wh/km gebruikt, dan doet-ie bij 130 dus 255Wh/km. E=iets * V^2
Dit rekenvoorbeeld klopt niet naar mijn idee - ik ben alleen geen natuurkundige, maar econometrist.

130 ipv 100 rijden kost je niet 1,69x zoveel energie. Als je auto rijdt, werken er meerdere tegenwerkende krachten op: rolweerstand, luchtweerstand, wrijvingsweerstand. Je versnelling wordt bepaald door F = m * a, waarbij F de netto kracht is die op je auto werkt.

Een van de drie krachten die de auto tegenwerkt is dus de luchtweerstand: die stijgt inderdaad kwadratisch als functie van de snelheid, maar dat hoeft niet de grootste kracht te zijn die op je auto werkt. Voor mijn gevoel is het bijvoorbeeld vaak zo dat 100 120 Wh/km is en 130 bijvoorbeeld 16 Wh/km.

Stel dat rolweerstand 100 N is en luchtweerstand 20 N, als die lucht weerstand dan 1,69 keer zoveel stijgt, dan gebruik je niet 1,69 keer zoveel energie om vooruit te komen.

Volgens mij klopt de rest van je redenering wel.

• Pierz
greatgonzo schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:38:
[...]

tja.. maar als je voor de Neo kiest:
- kost €500 minder:
- 50 km meer bereik
- bekend concern erachter, dus dealer garanties, groot garage netwerk

Het enige dat de Sion op dit moment op mij voorheeft is meer bagageruimte.
Als je voor de Sion kiest:

- Zelf te repareren (dikke + voor een Tweaker lijkt me)
- 7-30 km per dag via de zonnecellen
- V2G
- mos in je dashboard *O*

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-10 17:10

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Pierz schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:47:
[...]

- V2G
Trekhaak!

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• prettig
Dan de lader in de sion, dit is wat continental levert:
https://www.continental-c...of-charging-station-63864

[ Voor 34% gewijzigd door prettig op 22-11-2018 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Pierz schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:47:
[...]

- V2G
die zonnecellen ben ik vergeten, net als die trekhaak. Dat is idd wel een dikke plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35
Alexander6501 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:42:
[...]
Stel dat rolweerstand 100 N is en luchtweerstand 20 N, als die lucht weerstand dan 1,69 keer zoveel stijgt, dan gebruik je niet 1,69 keer zoveel energie om vooruit te komen.

Volgens mij klopt de rest van je redenering wel.
Je redenatie klopt wel maar de verhoudingen in weerstand zijn eerder andersom (bij snelheden waarover gesproken werd).

Willekeurig plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.solarjourneyusa.com/Pictures/PowervsSpeed.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 22-11-2018 11:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Moons schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:52:
[...]
Ik hoor hier een aantal keer langskomen (en bovenstaand quote is maar een voorbeeldje daarvan) dat mensen zeker geen EV (moeten) nemen zonder eigen oprit, en dat ze zo duur zijn. Ieder zijn mening, maar toch even een tegengeluid:
Ik gaf ook ruim het tienvoudige uit aan mijn e-up! ten opzichte van wat ik normaal koop/kocht. En het plezier van het elektrisch rijden is echt wel mega groot. Ik rij amper nog in mijn ICE's,. en als ik het doe, voelt het alsof ik terug in de tijd ga. Zelfs met de normale aardgas eco-up!-jes van m'n werk: Dat er gestart moet worden en dat er lawaai is dat alleen bij het stoplicht uitvalt. en schakelen. Terwijl ik een ICE absoluut niet met automaat moet hebben.

Maar, de big no-no in dit verhaal zit 'm vooral in de laadmogelijkheid. Ik heb een beperkt bereik, passend bij wat ik met de auto doe. 120km. Voor woon werk meer dan zat ( 35 km dagelijks ), maar voor de overige ritjes best krap ( familie vice versa al snel 80km) of zoals zo vaak: even naar Utrecht, even naar Deventer, "Even" naar Leeuwarden. Dan is het wel zo prettig als je dagelijks gewoon kunt vol laden, zonder 3 blokjes om hoeft te lopen.

Een paal in de buurt kàn ook bezet zijn. En als ik dagelijk zou moeten zoeken naar een paal, zou ik dat vervelend vinden, maar niet overkomelijk. Echter: Raad ik het dan familie en vrienden aan? Nee. Aanraden betekend dat ik niet verwacht dat ná mijn advies mensen terugkomen met klachten dat 't allemaal tegen valt en dat 't kut is. Zeker met privé geld gekocht, moet 't advies goed zijn.
Maar goed: Van beroep ben ik dan ook adviseur van beroep, en ken dan ook de klappen van de zweep als je iets al te rooskleurig voorsteld. Werkt alles, maar vallen de operationele kosten toch tegen? Auw. Vallen de kosten mee, maar is de werking toch niet helemaal zoals gedacht? Auw.

In de praktijk zijn mensen niet allemaal gelijk. Wat voor de een acceptabel is, is voor de ander een kriem. Ik ben benieuwd wat mijn vriendin er van vind als we morgen 2 keer moeten laden. En in het weekend zal er nog wel vaker een paaltje moeten worden gezocht.. Ze weet dat ik elektrisch rijd, maar ze kent de praktijk nog niet,.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben Hachy aan het worden, nu ook al een artikel 'van'* mij op de TROS Radar website:

https://radar.avrotros.nl...elektrische-auto-opladen/

Ik vind 't een ontzettend nuttig artikel geworden, ben er echt superblij mee. Als jullie nog fouten zien kan het gecorrigeerd worden trouwens.

(*) of eigenlijk: geschreven door Emile Witteman, met veel inspiratie van een mailwisseling met mij waarin hij me vragen stelde over het onderwerp.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-10 12:51
Nivve schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:34:

continental is de maker van de Q motoren, alleen worden deze als het goed is niet meer gemaakt en geleverd...

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

:> ziet er nice uit !

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Bedoel je ipv J1772 niet IEC62196(-2) te zeggen? J1772 wordt toch eigenlijk alleen gebruikt als aanduiding voor de Yazaki/Type1/USA stekkers?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Luc79Ehv J1772 type 2 is de juiste naam :)

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector
The IEC 62196 Type 2 connector (commonly referred to as Mennekes) is used for charging electric cars within Europe.
:X

• mux

mux

99% efficient!

Jullie hebben allebei gelijk. De connectoren zijn allebei binnen de EU technisch gezien IEC 62196 connectoren (type 1, 2 en 3 voor J1772, Mennekes en CCS), en ze gebruiken allemaal het J.1772 *protocol en elektrische verbinding*. Ik ga het doorgeven.

Wikipedia: IEC 62196

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
https://www.trouw.nl/groe...eft-al-gewonnen~ae4020a8/

Leuk stuk in trouw, eens niets negatiefs in de media

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Mooi stuk zeg, het lijkt nu wel met de dag merkbaar positiever te worden, de publieke opinie. Echt ongekend hoe snel zoiets zich ontplooit.

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 12:19
mux schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:13:
Ik ben Hachy aan het worden, nu ook al een artikel 'van'* mij op de TROS Radar website:

Ik vind 't een ontzettend nuttig artikel geworden, ben er echt superblij mee. Als jullie nog fouten zien kan het gecorrigeerd worden trouwens.

(*) of eigenlijk: geschreven door Emile Witteman, met veel inspiratie van een mailwisseling met mij waarin hij me vragen stelde over het onderwerp.
Haha thanks voor het delen :)

(Het is inmiddels trouwens Avrotros O-) )

[ Voor 4% gewijzigd door faraga op 22-11-2018 14:12 ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-10 07:26
Hoe werkt een e-pedal, een auto met maar één pedaal?

In het verkeer probeer ik zoveel mogelijk uit te rollen, te anticiperen, te remmen op de elektra. Op deze manier hoef ik de rem nauwelijks aan te raken en vind ik erg relaxt rijden. Als iemand voor mij elke paar seconden op zijn rem trapt (hoe licht ook) vind ik dat ontzettend vervelend en werkt zeker niet gunstig voor de doorstroming, zeker als het een beetje druk is en je mensen de rem erbij zien pakken omdat de voorligger het ook doet..

Hoe is dat met een e pedal geregeld? Dat lijkt mij ook heel vervelend en onrustig als je niet weet wanneer deze wel of niet gaat branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Divak vraag ik me ok af, ik vermoed met een acceleratiemeter? Als je meer dan x m/s^2 afremt dan gaan de remlichten aan, rem je meer dan y dan gaan ze knipperen (noodstop, zoals dat ook al op veel auto’s zit)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 98% gewijzigd door _eLMo_ op 29-11-2018 13:57 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Verwijderd

_eLMo_ schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:09:
De BMW i3 meet het met een acceleratometer inderdaad is mij verteld door de dealer. Lijkt me ook mooi failsafe. Tevens vond ik dat in mijn Passat B8 achter zwaar irritant, dat als je met autohold stil stond de remlichten fel bleven branden, dat is niet prettig voor de auto achter je. Hopelijk is dat bij de Kia anders.
Goeie om eens te testen, was me daar nog niet bewust van in de kona, zal morgen eens kijken

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Bij Ioniq branden in zo'n geval de remlichten in ieder geval niet, dus ik zou denken bij de Kona ook niet.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ja remlichten bij Hyundai blijven branden op autohold. Is ook logisch dat ze blijven branden in vergelijking tot auto's met een automaat. Dan blijf je ook op de rem staan als je hold aka stil staat.

Bij re-gen gaan de remlichten ook vrij snel aan vind ik. In vergelijking tot het remmen op de motor van een ICE mag hij best regenereren zonder de remlichten aan te doen, tot op zekere hoogte.

[ Voor 33% gewijzigd door Spiller op 22-11-2018 19:19 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
@Spiller Huh? Bij mijn Ioniq niet hoor! Alleen als ik rempedaal ingetrapt heb branden ze.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Het is geen parkeerrem dus hij houdt de schijfremmen vast lijkt me? Mijn remlichten blijven branden iniedergeval, 2017 premium electric.

Ioniq 5 P45

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:25
Bij de e-Golf doen de remlichten het alleen in de B-stand, maximaal regenereren, in D1 t/m D3 pas als je de rem intrapt.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Vanavond bij Fastned Banjerd met 3 auto's aan het laden.
altijd leuk om vrij leeg binnen te komen en dan eerder dan de Leaf 2 weer te kunnen wegrijden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
Leaf 60kwh al te reserveren in Duitsland? > https://twitter.com/ev_nero/status/1065562650971643904

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 13:45
Bij de Leaf 2 gaan in de B stand de remlichten niet branden, kwam ik laatst achter. Best gevaarlijk dus :+
Met e-Pedal aan gaan de remlichten aan bij ongeveer 1/5 van de maximale regen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Spiller schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:23:
Het is geen parkeerrem dus hij houdt de schijfremmen vast lijkt me? Mijn remlichten blijven branden iniedergeval, 2017 premium electric.
Bij m'n Tesla blijven ze ook branden bij autohold.

Facts don't care about your feelings

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

mux schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:13:

Prettig dat er een inhoudelijk en informatief artikel is voor mensen die elektrisch willen gaan rijden. Een ding viel me wel op:
Een elektrische auto kan, afhankelijk van het model, grofweg 5 kilometer rijden met een kWh aan energie.
In een nacht kun je dus maar een kWh of 20 bijladen, volgens Nijssen genoeg voor zo'n 150 kilometer.
Ok, je schrijft grofweg, maar 50% meer is wel heel grof :P Het hangt natuurlijk heel erg van model af. Mijn Ioniq doet doorgaans zo'n 7,5 km/kWh, mijn LEAF deed eerder 5 km/kWh en dan kom je wel ongeveer op die waarden. Toch is het een beetje verwarrend als je op de ene plek de ene waarde gebruikt en op een andere plek de andere ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Pierz
Filmpje met uitleg over de batterij en powertrain vd Sion:

Als ik dit verhaal zo hoor heeft de hoge prijs van de batterij te maken met hun sustainability wens.

Samenvatting: leverancier is Elring Klinger (zegt mij niets). Belangrijkste punt voor Sono Motors is dat hij weinig kobalt bevat. Verder willen ze een moderne cell gebruiken met een lange levensduur en ook is het productieproces transparant. Alles in het kader van sustainability. En dat mag wat kosten blijkbaar.

@mux: enig idee of die batterij inderdaad zo goed is en of de prijs die ze gegeven hebben een beetje marktconform is?

Speculatie: Ik krijg het idee dat het noemen van de zeer hoge prijs ook een beetje een marketing dingetje is. Het levert veel exposure op op deze manier. Zeker als Sonomotors binnenkort ‘geweldig nieuws’ kan brengen dat de batterij toch veel goedkoper blijkt als de deal rond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Pierz Jemig, net het filmpje gekeken.

Dus de auto ging origineel 16.000 plus 4.500 voor de batterij kosten, totaal 20.500.

Nu is het 9.500 euro voor de batterij! Totaal dus 25.500 euro, een 25% prijsstijging!

Wat een ongelofelijke miskleun. Zij zitten veel dieper in deze materie, en moeten al minstens een jaar geweten hebben dat die totaalprijs van 20.500 niet gehaald ging worden. Maar ze hebben wel de reserveringen laten binnenstromen.

Ook vind ik de communicatie een beetje sleazy. Een heel verhaal, met middenin het slechte nieuws. Slecht nieuws gesprekken, zo heb ik althans geleerd, beginnen met het slechte nieuws. Er omheen draaien geeft de verkeerde indruk.

Het resultaat van die forse prijsstijging is dat de Sion met die 25.500 even duur is als "normale" auto's. De belangrijkste concurrent zal zijn de Renault Zoe, die heeft een vanaf-prijs van 24.990 met batterij-huur. Die is 69 euro per maand. Dat is echter een volledig uit-ontwikkelde auto.

[ Voor 20% gewijzigd door TucanoItaly op 23-11-2018 09:18 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Sion video:

Dat verhaal over het gewicht versus HP van de aandrijving en dat die veel meer HP per kg levert dan een V8.
Ja en !? (niet zo belangrijk).
Gaat om HP/totaal gewicht van de auto. En het koppel en veel kleiner .... niet belangrijk schijnbaar.
Maar goed die wordt stuk krachtiger dan in het prototype.

Die accu prijs.....tja ik vond 4K ook wel erg laag, 9,5K is dan weer hoog (schijnbaar marktconform momenteel).
Maar dan had ik graag ook de garantie een stuk langer gezien op de accu (geen 2 jaar maar 5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Pierz schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:21:

Samenvatting: leverancier is Elring Klinger (zegt mij niets). Belangrijkste punt voor Sono Motors is dat hij weinig kobalt bevat.

@mux: enig idee of die batterij inderdaad zo goed is en of de prijs die ze gegeven hebben een beetje marktconform is?

Speculatie: Ik krijg het idee dat het noemen van de zeer hoge prijs ook een beetje een marketing dingetje is. Het levert veel exposure op op deze manier. Zeker als Sonomotors binnenkort ‘geweldig nieuws’ kan brengen dat de batterij toch veel goedkoper blijkt als de deal rond is.
Kijkje achter de schermen van muxsan: yup, batterijen zijn schaars aan het worden en ook voor ons gaan de prijzen omhoog. Niet een factor twee, maar wel bijna een factor anderhalf in de laatste 9 maanden. Onze marges voelen zich ook wat geknepen, en ik kan me er helemaal in vinden dat sono het niet voor 4500e voor elkaar krijgt. Dat is inmiddels onder de module-marktprijs voor ons. Voor kobaltarm NMC is 9500 voor ~40kWh niet goedkoop, maar ook niet extreem duur, zeker met hun beperkte volume.

Maar de manier waarop het gebracht wordt is slechte expectation management. Ik denk niet dat hun uiteindelijke prijs veel omlaag kan als ze in 2019 willen leveren. De 'battery crunch' gaat waarschijnlijk pas in 2020 opgelost worden. Ik denk dat ze gehoopt hadden dat batterijen zouden blijven dalen in prijs (20% per jaar) en daarop de initiele prijs hadden gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:52
De lage prijs was één van de voornaamste argumenten van de Sion. Ik denk dat ze er ook gebaat bij waren om een zo optimistisch mogelijke prijs te verkondigen. Als je eenmaal de interesse hebt, kun je de overige sterke punten promoten (trekhaak, DIY repairs, etc).

Nu ik erover nadenk: Tesla doet precies hetzelfde met de Model 3. De voornaamste reden was de prijs van 35K. Ondertussen is er nog geen enkele voor die prijs geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees op diverse websites dat de bijtelling ná 2020 voor alle auto's naar 22% gaat. Ook volledig elektrisch. Nu zou ik zelf nog steeds voor een elektrische auto kiezen, maar ik kan voorstellen dat de verkoop van elektrische auto's dan wel gigantisch inklapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Op zich blijven elektrisch auto's aantrekkelijk vanwege het ontbreken van CO2 tax, de MIA en het lage onderhoud. Natuurlijk is de MRB vrijstelling er ook, maar die is ook niet eeuwig houdbaar.

Wat mij dan een beter idee lijkt is om de max van 50k voor 4% te verlagen naar bijv 30k. Daarmee behoud je de stimulans op elektrisch rijden zonder dat er duurder wordt gereden.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 23-11-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
TucanoItaly schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 07:45:
@Pierz Jemig, net het filmpje gekeken.

Dus de auto ging origineel 16.000 plus 4.500 voor de batterij kosten, totaal 20.500.

Nu is het 9.500 euro voor de batterij! Totaal dus 25.500 euro, een 25% prijsstijging!

Wat een ongelofelijke miskleun. Zij zitten veel dieper in deze materie, en moeten al minstens een jaar geweten hebben dat die totaalprijs van 20.500 niet gehaald ging worden. Maar ze hebben wel de reserveringen laten binnenstromen.

Ook vind ik de communicatie een beetje sleazy. Een heel verhaal, met middenin het slechte nieuws. Slecht nieuws gesprekken, zo heb ik althans geleerd, beginnen met het slechte nieuws. Er omheen draaien geeft de verkeerde indruk.

Het resultaat van die forse prijsstijging is dat de Sion met die 25.500 even duur is als "normale" auto's. De belangrijkste concurrent zal zijn de Renault Zoe, die heeft een vanaf-prijs van 24.990 met batterij-huur. Die is 69 euro per maand. Dat is echter een volledig uit-ontwikkelde auto.
Dan is de Sion toch veel goedkoper? Die kost 25500 inclusief accu. En voor de genoemde prijs krijg je volgens mij maar een 22 kwh accu bij de Zoë.

Daarbij is de Zoë totaal niet te vergelijken met de Sion. De Sion is veeeel groter, kan CCS laden, heeft zonnepanelen en een trekhaak optie.

@mux: goed te horen dat de prijs vd Sion batterij inderdaad redelijk realistisch is. Ze geven zelf al aan in Duitsland te willen assembleren en niet in China, wat de prijs denk ik verder opdrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:06

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Realistisch kan zijn, maar BMW is wel in staat de nieuwe 120 Ah i3 aan te bieden voor de zelfde prijs als de 94 Ah, dit is 9 kWh meer.

Ik vind die 35 kWh in de sion ook teleurstellend, zou momenteel boven 40 kWh moeten zijn.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
FreeShooter schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:58:

Nu ik erover nadenk: Tesla doet precies hetzelfde met de Model 3. De voornaamste reden was de prijs van 35K. Ondertussen is er nog geen enkele voor die prijs geproduceerd.
En gaat ook nooit gebeuren ben in bang .....beetje model 3 is bijna 2x zo duur dan aangekondigd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Pierz Hoe langer je de Zoe (geen trema) rijdt, hoe duurder hij is door de batterij huur. Out of pocket echter even duur. Batterijhuur is voor de 40 kWh versie.

En wellicht is de Sion een grotere auto, maar heeft ook nadelen zoals mogelijke kinderziektes (en die mag je voor een eerste generatie product denk ik wel verwachten).

Het spectaculaire aspect van de prijs is mijns inziens volledig verdwenen.

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 23-11-2018 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Sono Sion, gaat ze gewoon klanten kosten zeker als de alternatieven te dicht in de buurt komen (daarnaast vallen er gewoon mensen af die die 5K extra niet kunnen/willen betalen).

Als 80% van hun klanten zakelijk is, zal het meevallen (btw voordeel en bruto).
Als 80% van hun klanten prive is .....kon het wel eens vervelend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

janesh schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:00:
Ik vind die 35 kWh in de sion ook teleurstellend, zou momeneel boven 40 kWh moeten zijn.
De aantallen verkopen van de Ioniq bewijzen dat het helemaal niet 40 kWh 'moeten zijn'. Ruim 2000 stuks in een jaar van een nieuw model. Grote batterijen maken een auto enkel zwaarder, terwijl genoeg mensen die range helemaal niet nodig hebben (behalve misschien voor een 'goed gevoel').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Laatst online: 16-10-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:00:
Ik lees op diverse websites dat de bijtelling ná 2020 voor alle auto's naar 22% gaat. Ook volledig elektrisch. Nu zou ik zelf nog steeds voor een elektrische auto kiezen, maar ik kan voorstellen dat de verkoop van elektrische auto's dan wel gigantisch inklapt.
Als ik het goed begrijp kan je na 2020 ook nog 4% bijtelling hebben namelijk als de auto op kenteken is gezet voor 2021.

"Het bijtellingspercentage dat geldt bij de eerste ingebruikname van de auto (de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld) blijft van toepassing gedurende 60 maanden (gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname). " https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RuudvandeBeeten schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:17:
[...]

Als ik het goed begrijp kan je na 2020 ook nog 4% bijtelling hebben namelijk als de auto op kenteken is gezet voor 2021.

"Het bijtellingspercentage dat geldt bij de eerste ingebruikname van de auto (de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld) blijft van toepassing gedurende 60 maanden (gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname). " https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bijtelling
Klopt. Ik ben vooral erg benieuwd of de overheid zich wel bewust is van de impact die dit gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
RuudvandeBeeten schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:17:
[...]

Daarom loopt het nu ook storm: 2013 - 5 jaar is 2018: dus die berg komt NU (de 0% regelingen).
En de boven de 50K EV's, nog even dit jaar (begin volgend jaar berg meer Tesla's 2e hands).

Dan volgend jaar de andere berg van 2014 (veel 7% en wat 0%): 2019 lopen die af.
En dan nog de berg van jonger dan 2015 in 2019/2020 die nog 5 jaar lage bijtellingen willen pakken.

Ze vliegen niets voor niets de deur uit (2e helft 2020 gaat de overheid dan weer wat bedenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
TucanoItaly schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:06:
@Pierz Hoe langer je de Zoe (geen trema) rijdt, hoe duurder hij is door de batterij huur. Out of pocket echter even duur. Batterijhuur is voor de 40 kWh versie.

En wellicht is de Sion een grotere auto, maar heeft ook nadelen zoals mogelijke kinderziektes (en die mag je voor een eerste generatie product denk ik wel verwachten).

Het spectaculaire aspect van de prijs is mijns inziens volledig verdwenen.
Sorry hoor maar deze vergelijking gaat nergens meer over. Je kan de Sion ook kopen voor 16k en dan de accu huren.

Batterijhuur kunnen we nog niet vergelijken, want we weten niet welke kilometrages Sono motors gaat hanteren. En voor die 69€ mag je maar 7500 km per jaar rijden...

Kinderziektes, tja wellicht, maar daar kan je nog niks over zeggen... Wat we wel weten is dat je voor dat beetje zekerheid bijna een hele Sion batterij mag bijbetalen. En dan rijd je ook nog een boodschappenkarretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Pierz schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:13:
Sorry hoor maar deze vergelijking gaat nergens meer over. Je kan de Sion ook kopen voor 16k en dan de accu huren
De kwalificatie "boodschappenauto'tje", volgens mij doe je een Zoe daarmee tekort.

Desalniettemin, wel een goed punt over dat de vergelijking niet meer lukt. Het zou dan ook bijzonder interessant zijn om te zien welke prijs Sono gaat rekenen voor batterij huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
nannoe schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:13:
[...]

De aantallen verkopen van de Ioniq bewijzen dat het helemaal niet 40 kWh 'moeten zijn'. Ruim 2000 stuks in een jaar van een nieuw model. Grote batterijen maken een auto enkel zwaarder, terwijl genoeg mensen die range helemaal niet nodig hebben (behalve misschien voor een 'goed gevoel').
Vergeet het comfort niet. Van laadpaal naar laadpaal rijden geeft ook wel wat gedoe. Met een grote batterij alleen in het weekend een keertje laden is wel zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 14:57
mux schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:02:
[...]

Kijkje achter de schermen van muxsan: yup, batterijen zijn schaars aan het worden en ook voor ons gaan de prijzen omhoog. Niet een factor twee, maar wel bijna een factor anderhalf in de laatste 9 maanden. Onze marges voelen zich ook wat geknepen, en ik kan me er helemaal in vinden dat sono het niet voor 4500e voor elkaar krijgt. Dat is inmiddels onder de module-marktprijs voor ons. Voor kobaltarm NMC is 9500 voor ~40kWh niet goedkoop, maar ook niet extreem duur, zeker met hun beperkte volume.

Maar de manier waarop het gebracht wordt is slechte expectation management. Ik denk niet dat hun uiteindelijke prijs veel omlaag kan als ze in 2019 willen leveren. De 'battery crunch' gaat waarschijnlijk pas in 2020 opgelost worden. Ik denk dat ze gehoopt hadden dat batterijen zouden blijven dalen in prijs (20% per jaar) en daarop de initiele prijs hadden gebaseerd.
Moet onze portomonnee zich bang maken ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
nannoe schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:13:
[...]

Dat wil nog niet zeggen dat mensen het niet als verbeterpunt zien. Een Ioniq met de 64 kWh accu dat zou perfect zijn. Ben benieuwd of die upgrade er ooit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Nu weer terug in mijn eigen Tesla de 75D en met de kou is de range toch wat minder en al helemaal met tegen wind.

Dus verplicht aan de paal in den haag wat een straf :) maar eigenlijk ook weer niet grote accu is alleen maar duurder kan een hoop publieke stroom palen gebruiken voor ik het verschil in prijs tegen kom. Kom op steeds meer plekken laad palen tegen zelf gisteren nog bij het restaurant in bunnik. Alleen stonden er een mercedes en golf hybrid hun micro accu te laden. Erg jammer maar had al geladen in den haag kon prima thuis komen met de rest lading. Was wel even in hoorn gestopt zodat mijn accu voor morgen weer goed vol was. Altijd fijn.

Ben wel benieuwd naar de sion lijkt me een goed idee nu de uitvoering nog.

Een ioniq met iets grotere pack dat zou echt top zijn moet je opletten hoe ver je dan komt. Maar goed EV moet je gewoon iets meer zuiniger rijden en ons is lui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-10 12:25
Vol bij Fastned

Stonden laatst veel taxi's bij het brugrestaurant langs de A4. Moest raar inparkeren om bij de enige 2 AC laders te komen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:42:
Maar goed EV moet je gewoon iets meer zuiniger rijden en ons is lui.
Tja, je noemt nu al in je verhaal dat je geblokkeerd wordt door 2 auto's met micro accu, dat je een tussenstop moet maken bij een supercharger en dat je langzamer moet rijden. Dat zijn toch allemaal nadelen of niet soms? Misschien accepteert de gemiddelde mens in het topic hier dat, maar ik zie dat gewoon als nadelen. We moeten wel vooruit gaan. 1000 km range zoals een spaardiesel is misschien overdreven, maar 150 km in de winter is gewoon te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

...nou ja...daarmee kom je ook in Italië. Het blijft relatief, al had ik eerlijk gezegd ook wel wat meer van de Sion verwacht qua capaciteit anno '19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
YoshiBignose schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:48:
[...]

Tja, je noemt nu al in je verhaal dat je geblokkeerd wordt door 2 auto's met micro accu, dat je een tussenstop moet maken bij een supercharger en dat je langzamer moet rijden. Dat zijn toch allemaal nadelen of niet soms? Misschien accepteert de gemiddelde mens in het topic hier dat, maar ik zie dat gewoon als nadelen. We moeten wel vooruit gaan. 1000 km range zoals een spaardiesel is misschien overdreven, maar 150 km in de winter is gewoon te weinig.
Was wel een rit van 350 kilometer. Ik heb gewoon geladen omdat ik graag de gratis kwh wilde hebben. Maar goed ik zit er niet echt mee nee. Zeker niet omdat de kosten zo laag zijn.

Ik geef alleen aan dat we nog stappen nodig zijn maar dat zeker in den haag en met een supercharger netwerk het goed vertoeven is met een EV ^_^

Maar goed ben wel van mening dat de leaf zo beetje de minimale range is wat handig is. Rond de 200 kilometer echte kilometers (zonder hard je best te doen). Ik had prima de rit van gisteren met de leaf kunnen doen laden in den haag daar naar bunnik laden daar en terug naar huis en nog iets in de accu over te hebben. Helaas is de realiteit dat het nog niet altijd genoeg plek is. Maar dat neem ik zelf graag voor lief. Ben misschien veel makkelijker maar deze nadelen wegen niet op tegen alle voordelen.

Er zijn zeker nadelen maar de grote rit door frankrijk heeft op geen enkele moment het laden een lastig / nadeel ervaren. Het ging snel genoeg en de auto was eerder klaar dan dat wij klaar waren. Dus voor vakantie zou ik de leaf niet nemen wel de kona of een tesla maar de kona heeft nog iets nadeel het netwerk is nog niet dekkend genoeg en weinig palen per laad plek. Tesla kiest heel zorgvuldig de plaatsen en smijt er gewoon 4-20 in een keer neer. Helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41
Yongshi schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:47:
[Afbeelding: Vol bij Fastned]

Stonden laatst veel taxi's bij het brugrestaurant langs de A4. Moest raar inparkeren om bij de enige 2 AC laders te komen :+
Ja die is berucht... altijd vol met taxi's vanaf Schiphol. Je kunt beter plannen door te rijden naar Fastned Bospoort, tenzij je een Whopper wil tijdens het wachten... ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mar.tin schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:32:
Moet onze portomonnee zich bang maken ? :9
We hebben rekening gehouden met deze prijsstijgingen in de verkoopprijs. Ik kan je nog geen garanties geven (dat krijg je pas bij het omzetten van een reservering naar een bestelling), maar het lijkt nog wel uit te kunnen.

Fun fact: zijn wij nu ongeveer even duur als Sion? 9500 voor 35kWh ~ €270/kWh, 5500 voor 18kWh ~€305/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
@mux .... nu nog de Bmw i3, heb al gekeken er zit aardig wat ruimte onder de achterbank ......mooie plek zonder verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Kia e-Niro gespot in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:16:
@mux .... nu nog de Bmw i3, heb al gekeken er zit aardig wat ruimte onder de achterbank ......mooie plek zonder verlies.
Dat ze die plek niet gebruikt hebben om een motorfietsblok in te bouwen die als range extender dient! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Preview van de Fully Charged Dutch EV roadtrip, lachen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
TucanoItaly schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:19:
[...]

De kwalificatie "boodschappenauto'tje", volgens mij doe je een Zoe daarmee tekort.

Desalniettemin, wel een goed punt over dat de vergelijking niet meer lukt. Het zou dan ook bijzonder interessant zijn om te zien welke prijs Sono gaat rekenen voor batterij huur.
Ik doelde op het formaat, maar deze bewoording klinkt achteraf inderdaad te negatief. De Zoe is geen peugeot 107.

Ik vind het zelf jammer dat de prijs fors hoger wordt, maar de Sion blijft voor mij persoonlijk voorlopig de interessantste EV. Hij is echt ruim. Toevallig afgelopen weekend de Niro bekeken en ik denk dat die het best in de buurt komt voor een goede vergelijking met de Sion qua formaat. Cabine is in de Niro iets ruimer en bij de Sion is de kofferbak iets ruimer (uitgaande van het prototype dat ik bekeken heb).
Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.