Maar het waait gisteren en vandaag wel hard, ook niet goed voor je range!
Op een retourtje zou dat niet zoveel uit moeten maken.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
's morgens waait het wel vaak minder hard dan 's middags...en inderdaad wind tegen en kou is geen beste combipmiddeld schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:07:
Op een retourtje zou dat niet zoveel uit moeten maken.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Jawel, het verlies bij tegenwind wordt amper gecompenseerd door de winst van meewind.
De luchtweerstand neemt bij tegenwind kwadratisch toe, en bij meewind kwadratisch af, dus daardoor het hogere gebruik met harde wind
De luchtweerstand neemt bij tegenwind kwadratisch toe, en bij meewind kwadratisch af, dus daardoor het hogere gebruik met harde wind
[ Voor 44% gewijzigd door PeaceNlove op 20-11-2018 10:17 ]
Wind doet niet zoveel op je range..... de kou maakt het verschil.
Rij korte stukjes: 25km enkele reis en dan merk je dat je gewoon 30% range kwijt bent bij 5 graden.
Vanochtend accu en auto voorverwarmd: 20km meer range, is allemaal niet veel wat je ermee wint (kost namelijk ook energie).
Ik reken 140-150km in de zomer en 90-100km in de winter met een bmw i3 (60ah). Dat is dan voorzichtig met normaal rijden en alles aan wat nodig is. Krijg er echt wel meer uit, maar niet nodig bij mijn dagelijkse afstanden.
Rij korte stukjes: 25km enkele reis en dan merk je dat je gewoon 30% range kwijt bent bij 5 graden.
Vanochtend accu en auto voorverwarmd: 20km meer range, is allemaal niet veel wat je ermee wint (kost namelijk ook energie).
Ik reken 140-150km in de zomer en 90-100km in de winter met een bmw i3 (60ah). Dat is dan voorzichtig met normaal rijden en alles aan wat nodig is. Krijg er echt wel meer uit, maar niet nodig bij mijn dagelijkse afstanden.
Gister met 3C en tegenwind op de snelweg inderdaad net onder de 200km bereik gedoken. Met meewind en zelfde temperatuur (en zelfde verwarming - ca. 17C) 220km. De wind maakt uit, maar niet zoveel als ik dacht op een hele rit incl. stadsverkeer. Op de snelweg is het effect dramatischer.
Rond de jaarwisseling zullen we het echt merken, dan ga ik op winterbanden de sneeuw in in Duitsland. Ik verwacht sub-170km bereik dan.
(voor de mensen die niet bekend zijn met mijn auto, gemodificeerde '36kWh' (32kWh bruikbaar) 2011 Leaf)
Rond de jaarwisseling zullen we het echt merken, dan ga ik op winterbanden de sneeuw in in Duitsland. Ik verwacht sub-170km bereik dan.
(voor de mensen die niet bekend zijn met mijn auto, gemodificeerde '36kWh' (32kWh bruikbaar) 2011 Leaf)
Met mijn Zoe wind zoals nu bij 110Km/u tegen de wind in ongeveer het zelfde verbruik als wind mee 130Km/u. Eigenlijk is luchtsnelheid meer relevant maar ik houd het verbruik wel in de gaten en pas daarop m'n snelheid aan.PeaceNlove schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:54:
Maar het waait gisteren en vandaag wel hard, ook niet goed voor je range!
Het zijn wel van die dingen waarvan ik me kan voorstellen dat menigeen er geen zin in heeft om rekening mee te houden.
Afgelopen weekend ook een rit waarop ik besloot toch even langs de fastned te gaan dus die Zoe in de begrenzer rijden om vooral die accu nog een beetje op te warmen zodat er gewoon 40kW in zou gaan. M'n vriendin vroeg me waarom ik nou zo hard reed (nou, 140 op de teller..) en zou zelf niet bedenken dat zoiets zinvol zou zijn. Ik denk maar in plaats van koppelen en schakelen heb je wat andere dingen om rekening mee te houden
Qua verwarming overigens ongeveer 1kWh in een uur rijden dus dat valt me tot nu toe nog mee.
[ Voor 4% gewijzigd door bite op 20-11-2018 10:48 ]
Verwijderd
Ik merk juist dat door het koude weer en de wind mijn range toeneemt. Zal te maken hebben met het feit dat de gemiddelde automobilist in de provincie Utrecht geen idee heeft hoe om te gaan met koud weer en wind. Ze gaan spontaan 30 rijden op 80 wegen en 80 op 120 wegen. Wat een ellende. Goed voor de range, maar slecht voor mijn humeur

Dan ga ik juist meer verbruiken.... omdat ik er dan voorbij wil (en dat gaat goed met een i3)
Betwijfel ik toch, de invloed is natuurlijk niet exact (wervelingen/slipstream etc. etc.) maar een tegenwind van 20km/u maakt versimpeld gezien simpel weg gewoon het verschil tussen 100km/u of 120km/u rijden. Die invloed is echt wel significant.prettig schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:44:
Wind doet niet zoveel op je range..... de kou maakt het verschil.
Die ene keer dat ik met een lege batterij ben komen te staan kwam dat ook voornamelijk door tegenwind (zo ver ik kon beoordelen).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik ga ook met Kerst naar de sneeuw. Heb diverse 800 km+ ritten gemaakt, maar altijd in zomer/nazomer. Wat ik me afvraag: Als je in de winter een lange rit hebt en je daarvoor meerdere keren op een dag moet snelladen, warmt je accu dan niet lekker op en krijg je meer range? Of werkt dat niet zo? Iemand ervaring?mux schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:45:
Dat werkt zeker, maar vergis je niet: het effect van de koude accu is lang niet zo sterk als de hogere luchtdichtheid, slechtere weersomstandigheden en hogere bandenweerstand (ook met zomerbanden). Zelfs met een lekker warme accu zul je een hoop range verliezen in de winter, want 15% hogere luchtdichtheid = 15% meer luchtweerstand, plus nog wat extra omdat de viscositeit van de lucht ook hoger wordt. Daar zit de bulk van je rangeverlies. En de verwarming doet natuurlijk ook flink wat.
De koude accu scheelt niet zoveel als de luchtweerstand en verwarming.
De koude accu scheelt niet zoveel als de luchtweerstand en verwarming.
Ben met de Ioniq in Oostenrijk op wintersport geweest begin dit jaar. Had inderdaad meer range toen de accu goed op temperatuur was gekomen.pmiddeld schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:16:
[...]
Ik ga ook met Kerst naar de sneeuw. Heb diverse 800 km+ ritten gemaakt, maar altijd in zomer/nazomer. Wat ik me afvraag: Als je in de winter een lange rit hebt en je daarvoor meerdere keren op een dag moet snelladen, warmt je accu dan niet lekker op en krijg je meer range? Of werkt dat niet zo? Iemand ervaring?
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Dat is bij een ICE toch hetzelfde, daar wil je de laatste liters ook houden als marge.assje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:14:
[...]De laatste 2kWh wil ik dus ook niet meerekenen als bereik, dat is meer dan 10% van mijn bruikbare capaciteit en in de winter is het effect daarvan groot.
Ik ben wel eens zo cheap geweest dat we op de laatste liter doorgereden waren om in België (onderweg) goedkoper te tanken 
Wacht, we zijn alleen maar cheaper geworden, we laden nu gratis onderweg als het even kan!
Wacht, we zijn alleen maar cheaper geworden, we laden nu gratis onderweg als het even kan!
Kona electric heeft zelfs een winterstand: verwarmd de accu tijdens het rijden (doel: sneller kunnen laden, dus je verliest range maar je staat minder lang stil).
Dat lijkt me wel raar. Door het opwarmen van de accu krijg je toch meer range? Misschien kun je die wegstrepen tegen de energie die de accuverwarming kost, maar dan heb je er alleen voordeel van als je onderweg moet laden.
Verwijderd
Precies verkeerd, het gaat er om dat de accu altijd een 'comfortabele temperatuur heeft' waardoor hij beter presteert. Als je met een accu van -10 gaat rijden heb je fors minder range, de Kona (en enkele andere auto's, met name tesla's) hebben een systeem waarop de accu tussen de 10 en 20 graden gehouden wordt. Dan presteren de cellen beter. Zie het als een soort elektrisch dekentje om je balzak als jij in de winter buiten gaat seksen. Zonder ben je snel uitgepuft, met kun je uren doorhalenprettig schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:42:
Kona electric heeft zelfs een winterstand: verwarmd de accu tijdens het rijden (doel: sneller kunnen laden, dus je verliest range maar je staat minder lang stil).
Sterker nog, mijn Renault geeft onder de 80 km bereik gewoon twee streepjes.. Dat terwijl ik op de reserve met aangepaste rijstijl makkelijk 130 km haal.3_s schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:34:
[...]
Dat is bij een ICE toch hetzelfde, daar wil je de laatste liters ook houden als marge.
Het is inderdaad precies verkeerd om. En bij het (snel)laden wil je juist dat je accu zo koel blijft. Bij het laden kunnen de accucellen juist erg warm worden wat niet goed is voor de levensduur. Bij sommige auto's is actieve koeling aanwezig van de cellen (Tesla) en andere auto's verlagende oplaadsnelheid juist als je teveel via snelladers probeert op te laden.prettig schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:42:
Euh ja, maar bij een ICE is range geen ding dus is dat niet belangrijk.3_s schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:34:
[...]
Dat is bij een ICE toch hetzelfde, daar wil je de laatste liters ook houden als marge.
Exact, ik denk dat een gemiddelde ICE rijder gaat tanken met een resterende range die groter is dan de actieradius van mijn Leaf überhaupt is.Deveon schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:11:
[...]
Sterker nog, mijn Renault geeft onder de 80 km bereik gewoon twee streepjes.. Dat terwijl ik op de reserve met aangepaste rijstijl makkelijk 130 km haal.
[ Voor 43% gewijzigd door assje op 20-11-2018 13:32 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De PHEV rijder kan ook zijn tank leeg rijden en alleen op de batterij verder. Met de Opel Ampera een paar keer gedaan, maar de auto piepte er op los. De Audi A3 E-tron nog niet aan onderworpen.assje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:30:
[...]
Exact, ik denk dat een gemiddelde ICE rijder gaat tanken met een resterende range die groter is dan de actieradius van mijn Leaf überhaupt is.
Er zijn meerdere effecten. Te koud mag je Lithium Ion niet eens laden. Instant dead. En te warm verkort de levens duur dramatisch. Precies goed is fijn. Bij te koud verlies je capaciteit en dus energie die weer terug komt als je hem een beetje verwarmt.Hielko schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:36:
[...]
Het is inderdaad precies verkeerd om. En bij het (snel)laden wil je juist dat je accu zo koel blijft. Bij het laden kunnen de accucellen juist erg warm worden wat niet goed is voor de levensduur. Bij sommige auto's is actieve koeling aanwezig van de cellen (Tesla) en andere auto's verlagende oplaadsnelheid juist als je teveel via snelladers probeert op te laden.
[ Voor 23% gewijzigd door kdeboois op 20-11-2018 13:48 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Komende vrijdagavond afspraak op 100 km diep in het oosten van het land. Nét te ver voor de Zoe heen en terug, zeker met de koude 's avonds en 96% op de snelweg. Geen laadpaal op de kaarten zichtbaar. Even nagevraagd bij de receptie van de locatie - ja, we hebben een laadpaal hoor. Ik ben helemaal blij. Maar vraag toch even na: hoeveel laadplekken dan precies?
Eén laadpaal, voor één auto, dat zal wel vechten worden, man of 40 's avond op die locatie en paar medewerkers van de locatie reden ook elektrisch. Of even een kwartiertje bijladen met de MainGau-pas die ik net binnen heb...
Eén laadpaal, voor één auto, dat zal wel vechten worden, man of 40 's avond op die locatie en paar medewerkers van de locatie reden ook elektrisch. Of even een kwartiertje bijladen met de MainGau-pas die ik net binnen heb...
Waar moet je zijn? Misschien kunnen we een suggestie doen voor een andere route of gunstigere laadpaal.
Utrecht Oost - 's Heerenberg (bij Specialized) en v.v. - 95 km enkele reis helemaal de A12 af, en eerste afrit in Duitsland (A3) Emmerich.
Dacht zelf op de terugweg even langs de FastNed Woudenberg/tankstation Bloemheuvel, maar zie nu dat die enkel in de oostelijke richting is te bereiken.
Dacht zelf op de terugweg even langs de FastNed Woudenberg/tankstation Bloemheuvel, maar zie nu dat die enkel in de oostelijke richting is te bereiken.
[ Voor 42% gewijzigd door nannoe op 20-11-2018 14:07 ]
Goh, da's inderdaad een moeilijke. Ik denk dat je minst tijdrovende mogelijkheid is om even bij te tanken bij Ikea Duiven: https://www.google.com/ma...!3d51.9660508!4d5.9963024
Daar staan 22kW palen in de parkeergarage (niet ideaal, maar de 43kW palen zijn aardig uit de route). Je hoeft er niet lang te staan, gezien je range zul je een redelijk nieuwe 40kWh Zoe hebben, dus met 10-15 minuten (4-6kWh/25-40km) kun je dan alweer verder.
Je route omleiden langs een fastned kost je meer tijd+energie waardoor je langer bezig zult zijn denk ik. Alle fastneds zitten nèt naast je route, dat is erg jammer.
Daar staan 22kW palen in de parkeergarage (niet ideaal, maar de 43kW palen zijn aardig uit de route). Je hoeft er niet lang te staan, gezien je range zul je een redelijk nieuwe 40kWh Zoe hebben, dus met 10-15 minuten (4-6kWh/25-40km) kun je dan alweer verder.
Je route omleiden langs een fastned kost je meer tijd+energie waardoor je langer bezig zult zijn denk ik. Alle fastneds zitten nèt naast je route, dat is erg jammer.
Dat is een goede! Gelijk even daar een zweeds gehaktballetje meepakken!
Het betreft inderdaad een redelijk nieuwe 41 kWh, 11 maanden rond de 6.000 km op de teller, maar volgens mij is het sowieso geen 43 kW-AC (deelauto - geen idee wat het precies is). De routeplanner van FastNed wilde me helemaal via Apeldoorn (A50-A1) gooien zodat ik wel bij hen kon laden...
Het betreft inderdaad een redelijk nieuwe 41 kWh, 11 maanden rond de 6.000 km op de teller, maar volgens mij is het sowieso geen 43 kW-AC (deelauto - geen idee wat het precies is). De routeplanner van FastNed wilde me helemaal via Apeldoorn (A50-A1) gooien zodat ik wel bij hen kon laden...
[ Voor 6% gewijzigd door nannoe op 20-11-2018 14:37 . Reden: dan->van ]
Ik verbaas me altijd over de impact van winterbanden, dat kost zomaar is 30km rang (van de 400km)
[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 20-11-2018 15:04 ]
Tip: druk je in % uit, 30km zegt weinig als je niet weet hoeveel range je normaal hebt.
Heb je het over een Nissan Leaf met een kleine 24kWh accu of een Model S met mega 100kWh accu ?
Heb je het over een Nissan Leaf met een kleine 24kWh accu of een Model S met mega 100kWh accu ?
Te warm is niet goed en te koud zeker niet en dan laad die echt niet maximaal (probeer maar eens ... dramatisch, kan die beter warm zijn)Hielko schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:36:
[...]
Het is inderdaad precies verkeerd om. En bij het (snel)laden wil je juist dat je accu zo koel blijft. Bij het laden kunnen de accucellen juist erg warm worden wat niet goed is voor de levensduur. Bij sommige auto's is actieve koeling aanwezig van de cellen (Tesla) en andere auto's verlagende oplaadsnelheid juist als je teveel via snelladers probeert op te laden.
Staat ook letterlijk in de handleiding (kona):
- Winterstand (tijdens het rijden): verwarmd de accu om sneller te kunnen laden en dat kost je range.
- Hij zal dat niet doen als die warm genoeg is, maar op ritje wintersport kom je bij de snellader aan met een accu op de juiste temperatuur (niet te koud en ook niet te warm) dus laad je sneller en kom je uiteindelijk sneller aan dan dat je het niet gebruikt.
Pas wel op, er is er maar ééntje daadwerkelijk 22kW die aan de straat zijde. De Newmotion lolo's zijn aanmerkelijk langzamer. Een veiliger, snellere en hoogswaarschijnlijk betere optie is de Allego snellader bij allego zelf, vlakbij het Velperbroekcircuit.nannoe schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:35:
Dat is een goede! Gelijk even daar een zweeds gehaktballetje meepakken!
https://www.google.com/ma...1%2C10.82246444375005&z=6
Westervoortsedijk 73, Arnhem.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Je kunt ook op de terugweg bij de Allego snellader bij van der Valk in Arnhem (Amsterdamseweg 505) laden. Is maar 5 minuten van de A12 af.
Op de motor (Energica) zelfs in de zomer in Frankrijk veel last van gehad. Reed een heel stuk tegen fikse tegenwind over de route nationale en dat was me toch een pot onzuinig, kwam bijna niet meer uit, moest echt ver onder de 100 om het te redden tot de volgende Sodetrel-lader.
assje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:09:
[...]
Betwijfel ik toch, de invloed is natuurlijk niet exact (wervelingen/slipstream etc. etc.) maar een tegenwind van 20km/u maakt versimpeld gezien simpel weg gewoon het verschil tussen 100km/u of 120km/u rijden. Die invloed is echt wel significant.
Die ene keer dat ik met een lege batterij ben komen te staan kwam dat ook voornamelijk door tegenwind (zo ver ik kon beoordelen).
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Banden van de Swift gewisseld voor het aankomende winterweer en even langs de luchtpomp.
- Motor af laten slaan - Check
- In de vier door een langzame bocht - Check
We Drive Solar? Dan Q90 dus in een uur van 20 naar 80%. Maar goed, jij hoeft maar een 30-40 km bij te laden.nannoe schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:35:
deelauto - geen idee wat het precies is
[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 20-11-2018 19:45 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik heb het omgekeerde, ik probeer nog steeds af en toe te schakelen in m'n Leaf (wat op zich werkt - dan 'schakel' ik opeens van eco naar D en voelt de auto een stuk snellerdatabeestje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:56:
Banden van de Swift gewisseld voor het aankomende winterweer en even langs de luchtpomp.
Kijk, yes! Wist niet welke versie. Dank!TucanoItaly schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:43:
[...]
We Drive Solar? Dan Q90 dus in een uur van 20 naar 80%. Maar goed, jij hoeft maar een 30-40 km bij te laden.
Nou, drie opties dus, de IKEA (op de heenweg, want dicht na 21 uur [denk niet voor 22 uur klaar daar bij Specialized]), Van der Valk en Kleefse Waard. Thanks @Hachy, @mux & @pmiddeld!
@kdeboois: event begint om half zeven 's avonds, denk dat er ook aardig wat medewerkers van Specialized zelf blijven plakken, dus dan zou ik om half zeven 's ochtends daar waarschijnlijk al moeten zijn, haha
IKEA duiven kan je ook buiten de openingstijden terecht. Ik moet er parkeren op de bovenste verdieping van mijn opdrachtgever en zie soms om 07:00 s ochtends al een auto beneden laden, die laadpalen zijn dan ook gewoon toegankelijk.
@Nannoe Kleefse waard is op een dood saai industrie terrein. Geen flikker te doen dus meestal onbezet/onbenut. Van der Valk Papendal is beter uitgerust met koffie en warmte maar ook maar één snellader, dus kans op bezet zijn.
Beiden bij mij in de buurt dus ik kàn het weten ( bij van de Valk verschillende malen bot gevangen terwijl ik er ook echt niet zo vaak kom)
Tussen Arnhem en Utrecht is het verder een groot zwart gat. Terwijl Utrecht Arnhem wèl goed voorzien is (Bunnik èn Bloemheuvel). Dus de plekken die er zijn ( Kleefsewaard en Van de Valk) worden vaak gebruikt.
In ander nieuws: mijn oprit laadpaal is eindelijk aangesloten. 16Ampère laden ipv 10 Ampère met de Granny. Nu alleen nog op 't werk met de Granny. Dáár wil ik ook liever van dat stomme snoer met dat blok erin af, maar de meterkast zit zo'n eind van de parkeerplaats af ;-( èn ik krijg gedurende de werkdag ook per Granny de accu helemaal vol.
Thuis kan ik goed merken dat 't nu veel sneller gaat, bijna een factor 2 lijkt het (factor 1,6 is het natuurlijk ;-) )
Qua koud weer:
Dit weekend naar Leeuwarden. Eens zien of we het in één stop halen. Vanavond de route maar eens plannen. Het hotel is voorzien van een laadstation24.nl laadpaal (volgens de website die dat zo expliciet vermeld) dus dáár kan ik sowieso lurken ;-)
Beiden bij mij in de buurt dus ik kàn het weten ( bij van de Valk verschillende malen bot gevangen terwijl ik er ook echt niet zo vaak kom)
Tussen Arnhem en Utrecht is het verder een groot zwart gat. Terwijl Utrecht Arnhem wèl goed voorzien is (Bunnik èn Bloemheuvel). Dus de plekken die er zijn ( Kleefsewaard en Van de Valk) worden vaak gebruikt.
In ander nieuws: mijn oprit laadpaal is eindelijk aangesloten. 16Ampère laden ipv 10 Ampère met de Granny. Nu alleen nog op 't werk met de Granny. Dáár wil ik ook liever van dat stomme snoer met dat blok erin af, maar de meterkast zit zo'n eind van de parkeerplaats af ;-( èn ik krijg gedurende de werkdag ook per Granny de accu helemaal vol.
Thuis kan ik goed merken dat 't nu veel sneller gaat, bijna een factor 2 lijkt het (factor 1,6 is het natuurlijk ;-) )
Qua koud weer:
Dit weekend naar Leeuwarden. Eens zien of we het in één stop halen. Vanavond de route maar eens plannen. Het hotel is voorzien van een laadstation24.nl laadpaal (volgens de website die dat zo expliciet vermeld) dus dáár kan ik sowieso lurken ;-)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Goh, was er nou maar iemand die een handzamere granny charger heeft ontworpen 
Ja, ik ben ook ontzettend blij met 16 ipv 10A laden, maar was 10A zo'n beperking voor jou? No offence... maar je hebt best een kleine accu. Juist voor de e-Up! en drieling lijkt me 10A prima afdoende, gezien je dan in een uur of 5 20-80% doet.
;-)
Ja, ik ben ook ontzettend blij met 16 ipv 10A laden, maar was 10A zo'n beperking voor jou? No offence... maar je hebt best een kleine accu. Juist voor de e-Up! en drieling lijkt me 10A prima afdoende, gezien je dan in een uur of 5 20-80% doet.
;-)
over de e-cannonball. Ben eigenlijk verbaasd dat de kona's het zoveel sneller hebben gedaan dan de ioniqs.
want laadsnelheid is gelijk en verbruik ioniq is lager.
dus Kona heeft alleen lagere afhankelijkheid van laadpalen (werkend, locatie, beschikbaar, etc)
hoe komt dat?
dus Kona heeft alleen lagere afhankelijkheid van laadpalen (werkend, locatie, beschikbaar, etc)
hoe komt dat?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ze komen minstens 2x zo ver op 1 lading.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Nieuw in dit topic, maar al jaren een volger van Electrische auto's. Afgelopen vrijdag een gebruikte Ford Transit electrisch gekocht (bestelbusje). Bij het laden aan een snellaadpaal krijg ik via de app te zien dat hij na een uur maar 3 kwh geladen heeft, terwijl de laadpaal een vermogen heeft van 22kwh. Op de laadkabel staat de tekst:

Heeft iemand een idee wat hier fout kan gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 20-11-2018 22:32 ]
maar ja,ook langer laden. Alleen een voordeel op de vaste opstart en afrondtijd per keer laden
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
volgens mij laad je AC en dan zal de auto wel max. ~16A laden , dus 3,7 kW per uur. of, zoals een miev: 13ASebastiaan_2005 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:32:
Nieuw in dit topic, maar al jaren een volger van Electrische auto's. Afgelopen vrijdag een gebruikte Ford Transit electrisch gekocht (bestelbusje). Bij het laden aan een snellaadpaal krijg ik via de app te zien dat hij na een uur maar 3 kwh geladen heeft, terwijl de laadpaal een vermogen heeft van 22kwh. Op de laadkabel staat de tekst:
[Afbeelding]
﴾͡๏̯͡๏﴿
[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 21-11-2018 16:41 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dank, maar als je een 3 polige kabel hebt zou het toch 3x 3,7kwh moeten zijn of zie ik dat verkeerd?BarryH schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:35:
[...]
volgens mij laad je AC en dan zal de auto wel max. ~16A laden , dus 3,7 kW per uur. of, zoals een miev: 13A
Ja werkt gewoon als je niet een tesla only hebt (die heb je namelijk ook)._eLMo_ schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:36:
Zijn er hier non-tesla rijders (liefst kia/hyundai rijders) die al eens op een Tesla Wall Connector / Destination Charger (non-supercharger dus!) hebben geladen?
Ik heb cheap een nieuwe tesla lader gescoord een tijdje terug (300€) omdat ze ook op non tesla voertuigen werken volgens de tesla site. Diverse filmpjes online ook van oude leafs en BMW i3’s die erop laden.
Hoop dat mijn Kia eNiro het straks ook doet!
(Nogmaals: niet de superchargers, die zijn tesla only)
Kabel zegt niks......3x32a kabel zegt alleen wat de kabel aan kan.Sebastiaan_2005 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:37:
[...]
Dank, maar als je een 3 polige kabel hebt zou het toch 3x 3,7kwh moeten zijn of zie ik dat verkeerd?
Zou even opzoeken wat de transit kan laden.
﴾͡๏̯͡๏﴿
[ Voor 113% gewijzigd door _eLMo_ op 23-11-2018 16:34 ]
Denk dat de laadtijden elkaar niet ver ontlopen. Kona kan op hogere snelheid (en langer op die hogere snelheid) laden, zeker bij 175 kW laders. https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/115015420127BarryH schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:34:
[...]
maar ja,ook langer laden. Alleen een voordeel op de vaste opstart en afrondtijd per keer laden
En: beter batterij management (verwarming van batterij bij koud weer zodat laden ook sneller gaat).
[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 20-11-2018 22:48 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
﴾͡๏̯͡๏﴿
[ Voor 98% gewijzigd door _eLMo_ op 23-11-2018 16:34 ]
Bedankt voor het uitzoeken, maar ik stond gister bij een 22kwh laadpaal en daar gaf hij dus 3kwh weer. <aar misschien kwam dit omdat de kabel max 16A is..._eLMo_ schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:49:
[...]
Als ik zo online lees ondersteund de Ford Transit Connect Electric maximaal 1-fase AC laden. Dan hangt het er vanaf welke stroomsterkte.
11kw = 3x16A = 3x3.68kW, dus 1x3.68kW voor jou.
Als je ford tot 32A ondersteund kun je bij een 22kw paal terecht voor 3x32A=3x7.2kW=1x7.2kW voor jou.
﴾͡๏̯͡๏﴿
Zoek het gewoon even op, kabel is zwaar zat. Transit is aftermarket omgebouwd dus zal vast geen grote accu in zitten en ook geen zware lader...... En wellicht kun je nog wat instellen.Sebastiaan_2005 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:51:
[...]
Bedankt voor het uitzoeken, maar ik stond gister bij een 22kwh laadpaal en daar gaf hij dus 3kwh weer. <aar misschien kwam dit omdat de kabel max 16A is...
Denk het wel, wel stuk mooier in het zwart_eLMo_ schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:39:
[...]
Ik heb de bekende signature black wall connector referral reward gekocht.
[Afbeelding]
﴾͡๏̯͡๏﴿
Ok, wel 28kwh.... Had stuk minder verwacht (voor 2012)_eLMo_ schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:53:
[...]
http://www.new-cars.com/2...ecs/transit-electric.html
Je hebt een on board 3.3kW charger van Brusa. Sneller gaat het niet worden dus.
Dat doen ze allemaal standaard (tesla laders). De aardlek is wel wat duurder, maar zou ik toch zeker er tussen hangen (kun je zowat alles laden wat langs komt). En wel zo veilig. Je hebt hem al goedkoop._eLMo_ schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:57:
[...]
En tot 22kW en uitbereidingen mogelijk qua loadbalancing / master/slaves. En dat voor die prijs!
Helaas alleen geen klasse B aardlek. Maar ik gebruik voor nu maar 1fase, dus dat komt wel als ze goedkoper zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 20-11-2018 23:01 ]
﴾͡๏̯͡๏﴿
[ Voor 98% gewijzigd door _eLMo_ op 23-11-2018 16:35 ]
Not offended,.mux schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:11:
Goh, was er nou maar iemand die een handzamere granny charger heeft ontworpen
;-)
Nee, de Granny is vooral vervelend omdat 't zo lastig oprolt. Groot en onhandelbaar. Maar ik was óók prettig verbaasd dat 16A toch echt wel sneller is dan 10A. Vooral in het weekend merk ik dat ik soms nog wat range-anxiety heb, als ik 's ochtends naar de voetbal, 's middags naar de manege, en tussendoor nog boodschappen heb gedaan. Als ik dan 's avonds nog een langere rit heb, begin je met een Granny niet zoveel. Tussendoor elke keer aan het stopcontact hangen heeft niet zoveel functie en is lastig.
Ach, waar ik eigenlijk van baal is denk ik vooral de afwezigheid van een laadpaal bij de manege: daar verpoos ik een uur of 3,.. en de rest van de zaterdag wordt er vooral heen en weer gerend ( running errands ),..
De laadpaal ( een oude ICU, van een Opel Ampera rijder uit 2013-ish) blijkt overigens méér dan alleen een stopcontact te zijn. De knop om het laden te starten heeft zelfs gewoon de uniforme kleurtjes: groen, blauw en rood. Ik heb er nog geen studie van gemaakt, maar de snoer vergrendeld, en er lijkt nog een dinrailtje in te zitten ook. Heb 'm nu op een aparte groep zitten (z'n eigen 16A alamat met kWh tellertje ernaast). Heb maar één fase thuis, 35 Ampere hoofdzekering... Hou ik nog 19 Ampere over.. Ben benieuwd of mij dat een keer gaat kullen (stofzuiger, waterkoker, vaatwasser, oven, wasmachine, warmtepompdroger, afzuigkap: tot nu toe heb ik de 35 ampere nooit overschreden) Maar ik zou eigenlijk de keuze willen hebben om de laadpaal standaard 's nachts te laten laden (automatisch), óf on-demand bewust overdag in het weekend. Dan laad ik 's nachts (en in het weekend) op nachtstroom tegen daltarief, én heb ik weinig kans op een te hoog verbruik ( 's nachts draait enkel de vaatwasser op tijdklok), en hou ik toch de mogelijkheid om bewust te overrulen als ik zaterdag overdag de auto aankoppel ( al is de zaterdag wel een potentiële crisis dag qua combinatie verbruik van al die apparaten).
Zo tijd voor het bedje!
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
In de 2 dagen dat ik nu (voor vakantie) in Sri Lanka ben, heb ik al meerdere Nissan Leafs in Negombo gezien, had ik niet verwacht.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Scheelt wel veel zeg met dit weer. Over die 36 kWh, hoe gaat het met het modificatie project? Ik hoop dat er in December iets staat te gebeuren. Want ik red het bijna niet meer naar mijn werk (60 km). Ik heb nu nog 2 km over als ik aankom bij de laadpaal...mux schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:45:
Gister met 3C en tegenwind op de snelweg inderdaad net onder de 200km bereik gedoken. Met meewind en zelfde temperatuur (en zelfde verwarming - ca. 17C) 220km. De wind maakt uit, maar niet zoveel als ik dacht op een hele rit incl. stadsverkeer. Op de snelweg is het effect dramatischer.
Gaat goed, de planning is dat we in december de eerste proefkonijnenklanten gaan ontvangen. Worst case, als het tegenzit, januari.
En wow, 60km maar? Hoe versleten is je accu (% in leafspy)? Ik heb hem net met 7kWh over en 145km gereden aan de lader gehangen, dus ~185km winterbereik met verwarming. Da's wel 60% stadsverkeer/40% snelweg op matige snelheid, dus relatief zuinig.
En wow, 60km maar? Hoe versleten is je accu (% in leafspy)? Ik heb hem net met 7kWh over en 145km gereden aan de lader gehangen, dus ~185km winterbereik met verwarming. Da's wel 60% stadsverkeer/40% snelweg op matige snelheid, dus relatief zuinig.
Dikke kans dat er op de manege wel een aantal 'normale' mennekes aansluitpunten zijn waar je 16A uit kan trekken.JayPe schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:12:
[...]
Not offended,.
Nee, de Granny is vooral vervelend omdat 't zo lastig oprolt. Groot en onhandelbaar. Maar ik was óók prettig verbaasd dat 16A toch echt wel sneller is dan 10A. Vooral in het weekend merk ik dat ik soms nog wat range-anxiety heb, als ik 's ochtends naar de voetbal, 's middags naar de manege, en tussendoor nog boodschappen heb gedaan. Als ik dan 's avonds nog een langere rit heb, begin je met een Granny niet zoveel. Tussendoor elke keer aan het stopcontact hangen heeft niet zoveel functie en is lastig.
Ach, waar ik eigenlijk van baal is denk ik vooral de afwezigheid van een laadpaal bij de manege: daar verpoos ik een uur of 3,.. en de rest van de zaterdag wordt er vooral heen en weer gerend ( running errands ),..
De laadpaal ( een oude ICU, van een Opel Ampera rijder uit 2013-ish) blijkt overigens méér dan alleen een stopcontact te zijn. De knop om het laden te starten heeft zelfs gewoon de uniforme kleurtjes: groen, blauw en rood. Ik heb er nog geen studie van gemaakt, maar de snoer vergrendeld, en er lijkt nog een dinrailtje in te zitten ook. Heb 'm nu op een aparte groep zitten (z'n eigen 16A alamat met kWh tellertje ernaast). Heb maar één fase thuis, 35 Ampere hoofdzekering... Hou ik nog 19 Ampere over.. Ben benieuwd of mij dat een keer gaat kullen (stofzuiger, waterkoker, vaatwasser, oven, wasmachine, warmtepompdroger, afzuigkap: tot nu toe heb ik de 35 ampere nooit overschreden) Maar ik zou eigenlijk de keuze willen hebben om de laadpaal standaard 's nachts te laten laden (automatisch), óf on-demand bewust overdag in het weekend. Dan laad ik 's nachts (en in het weekend) op nachtstroom tegen daltarief, én heb ik weinig kans op een te hoog verbruik ( 's nachts draait enkel de vaatwasser op tijdklok), en hou ik toch de mogelijkheid om bewust te overrulen als ik zaterdag overdag de auto aankoppel ( al is de zaterdag wel een potentiële crisis dag qua combinatie verbruik van al die apparaten).
Zo tijd voor het bedje!
Mocht je elke km een snellader tegenkomen zouden ze waarschijnlijk ook dichter bij elkaar liggen. Laden mag dan even snel gaan voor een groot stuk, je kan niet altijd netjes van 80% naar 5% gaan en netjes uitkomen. Soms moet je de tragere lading boven de 80 erbij nemen en soms moet je stoppen om te gaan laden met 25% in de batterij of je moet genoegen nemen met trage laders.BarryH schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:26:
over de e-cannonball. Ben eigenlijk verbaasd dat de kona's het zoveel sneller hebben gedaan dan de ioniqs.
hoe komt dat?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Mooi. December red ik nog wel. Fijn dat december hopelijk nog gaat lukken. RDW ook al geregeld?mux schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:28:
Gaat goed, de planning is dat we in december de eerste proefkonijnenklanten gaan ontvangen. Worst case, als het tegenzit, januari.
Tja, mijn woon-werk afstand is 62 km, maar ik rij vaak wel het eerste stuk 130 km/h, en dan als ik over de helft van mijn rit ben, dus na zo'n 30 km, dan ga ik snelheid minderen, want dan zie ik op de GOM dat ik het mogelijk niet ga halen, dan staat er bijvoorbeeld dat ik nog 29 km kan rijden terwijl ik er nog 30 moet. Dan ga ik langzamer rijden, meestal rond 110 km/h. Is dat niet langzaam genoeg, dan kan ik op het laatste stuk nog 90 km/h gaan rijden, maar dat vind ik niet fijn, want ik heb het gevoel dat iedereen me dan heel krap passeert.
Over de verwarming, ik ben zo iemand die thuis 's morgens de verwarming van de auto (pre-heater) vast aan zet. Ik heb de verwarming dan tijdens het rijden altijd uit, stoelverwarming en stuurverwarming werkt ook op zo'n relatief kort stukje.
Mijn resterende accu percentage heb ik niet recent gemeten, want Leaf Spy geeft burn-in op mijn Galaxy S8. Toen ik het nog wel regelmatig mat zat het rond de 80% (SOH). Ik weet wel dat mijn accu nog 16,5 kWh kan opslaan.
Ik rij gewoon niet zo zuinig denk ik en het hele stuk is snelweg.
RDW is nog een pijnpunt in de zin dat we dat niet heel makkelijk op iedere willekeurige dag kunnen plannen. Dus de eerste mensen met een ombouw zullen waarschijnlijk twee keer langs moeten komen, één dag voor ombouw, één dag RDW - maar hopelijk wordt dat wat gestroomlijnder in de toekomst.
En mja, 225Wh/km is op zich geen gek verbruik met voornamelijk snelweg en 130km/h. Je kunt overwegen in de winter het hele stuk 120 te rijden ipv 130, dan ben je sneller op je werk/thuis. Het is altijd zuiniger en sneller om constant te rijden dan om eerst heel hard en dan langzamer te gaan.
En mja, 225Wh/km is op zich geen gek verbruik met voornamelijk snelweg en 130km/h. Je kunt overwegen in de winter het hele stuk 120 te rijden ipv 130, dan ben je sneller op je werk/thuis. Het is altijd zuiniger en sneller om constant te rijden dan om eerst heel hard en dan langzamer te gaan.
Jep,. maar die kans is bij deze manege nihil. Ik heb al rond gekeken in de stallen, maar de algehele staat van de gebouwen is al niet denderend, de bedrading die ik hier en daar zie hangen aan het plafond is helemaal om te huilen.Erasmo schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:49:
[...]
Dikke kans dat er op een de manege wel een aantal 'normale' mennekes Schuko aansluitpunten zijn waar je met een granny 16A 10A uit kan trekken.
Parkeren kan alleen langs de weg en op een klein pleintje, de ruimte rond de stallen is vrij voor de paarden...
Ergo: de manege wordt beheerd door a-technische paardenliefhebbers... niet verkeerd voor een manege, maar een laadpaal/laadmogelijkheid zie ik nog niet zo snel gerealiseerd worden
Als je 120 rijdt is het zuinig en constant en als je 130 gaat is heel hard en daarna langzamer. Logischmux schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:57:
Je kunt overwegen in de winter het hele stuk 120 te rijden ipv 130, dan ben je sneller op je werk/thuis. Het is altijd zuiniger en sneller om constant te rijden dan om eerst heel hard en dan langzamer te gaan.
Maar goed, als ik een Leaf met 60 km range zou hebben zou ik ook vrachtwagen kleven ja
Facts don't care about your feelings
Ik vraag mij bij die Leaf van @haaibaa2 vooral af wat de accu daarvan vind, om iedere werkdag van vol naar leeg naar vol naar leeg gereden te worden. (2km restant is neem ik aan ook echt wel vrijwel leeg, waarna de auto aan de paal op 't werk weer helemaal naar vol gaat).
Vind een accu dat nou lekker of niet?
[ Voor 11% gewijzigd door JayPe op 21-11-2018 09:37 ]
Bij mijn V60 gebeurt dat dagelijks, het kan nu ook met de winter te maken hebben natuurlijk, maar ik haal nu nog maar 30km realistisch, was van de zomer nog 40km.JayPe schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:37:
Ik vraag mij bij die Leaf van @haaibaa2 vooral af wat de accu daarvan vind, om iedere werkdag van vol naar leeg naar vol naar leeg gereden te worden. (2km restant is neem ik aan ook echt wel vrijwel leeg, waarna de auto aan de paal op 't werk weer helemaal naar vol gaat).
Inmiddels wel 165k op de teller
Die accu is sowieso al naar de klote anders had je niet nog 60 km range overJayPe schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:37:
[ Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 21-11-2018 09:40 ]
Facts don't care about your feelings
Beetje rondkijken brengt je ook nu al lagere prijzen: https://www.laadpaal24.nl...hint-type-b-40a-4pol-30maprettig schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:01:
[...]
Dat doen ze allemaal standaard (tesla laders). De aardlek is wel wat duurder, maar zou ik toch zeker er tussen hangen (kun je zowat alles laden wat langs komt). En wel zo veilig. Je hebt hem al goedkoop.
Dezelfde kema keur als de dure versies, dus ook gewoon geschikt.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Hangt van de marges van het BMS af. Mijn Outlander heeft blijkbaar te weinig marges, na 4 jaar (140k km) is er van de 50km (10.1kWh geladen) nog maar een kilometer of 35 over (en max 7.7kWh laden). 2 a 3 keer per dag leegrijden lijkt de accu dus niet leuk te vinden.JayPe schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:37:
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Waarschijnlijk heeft die auto (bus) slechts een 1-fase lader aan boord. Het aanbieden van 3-fase heeft geen zin hij zal dus slechts 1-fase daarvan kunnen gebruiken. Waarschijnlijk ook slechts 16A dus dan zit je op 230V x 16A = 3,7kW maximaal wat hij kan afnemen.Sebastiaan_2005 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:32:
Afgelopen vrijdag een gebruikte Ford Transit electrisch gekocht (bestelbusje). Bij het laden aan een snellaadpaal krijg ik via de app te zien dat hij na een uur maar 3 kwh geladen heeft, terwijl de laadpaal een vermogen heeft van 22kwh. Op de laadkabel staat de tekst:
Dat gaat gewoon werken, het gebruikte protocol is immers hetzelfde._eLMo_ schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:36:
Ik heb cheap een nieuwe tesla lader gescoord een tijdje terug (300€) omdat ze ook op non tesla voertuigen werken volgens de tesla site. Diverse filmpjes online ook van oude leafs en BMW i3’s die erop laden.
Hoop dat mijn Kia eNiro het straks ook doet!
Let er wel op dat je de dip switch 2 binnenin misschien moet instellen op een andere stand. Standaard instelling omhoog/aan = Tesla only, omlaag/uit = Legacy/alle voertuigen.
Meer info: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2106960/
Hoe oud is die accu en hoeveel kilometer is er mee gereden? En vooral wat kost een nieuwe?haaibaa2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:17:
Scheelt wel veel zeg met dit weer. Over die 36 kWh, hoe gaat het met het modificatie project? Ik hoop dat er in December iets staat te gebeuren. Want ik red het bijna niet meer naar mijn werk (60 km). Ik heb nu nog 2 km over als ik aankom bij de laadpaal...
Ik ken dit verschijnsel ook uit een lange carrière in modelbouw, na een jaar normaal gebruik, zijn die lipo's gewoon op. Eigenlijk is het al bijzonder dat ze het in auto's zo 'lang' volhouden. Ik verwacht dat elektrisch rijden, tenzij er een accu dorbraak komt, niks zal worden om deze reden.
Je zal als particulier bij de dealer maar even geconfronteerd worden met een prijs van 8k voor een nieuwe accu. Niet om de hele discussie weer aan te willen zwengelen maar ik zie meer in waterstof.
Beetje off-topic: KEMA keur is een best wel basale test: Voldoet dus op moment van testen aan de veiligheids voorschriften, maar zegt niet zoveel over de duurzaamheid.adjego schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:42:
[...]
Dezelfde kema keur als de dure versies, dus ook gewoon geschikt.
True. En een bekend merkje is ook geen garantie dat 't goed is. Just saying.
Er staat toevallig een stuk op de de frontpage over de accu's, en z'n ontwikkelingen.gold_dust schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:49:
[...]
Ik ken dit verschijnsel ook uit een lange carrière in modelbouw, na een jaar normaal gebruik, zijn die lipo's gewoon op. Eigenlijk is het al bijzonder dat ze het in auto's zo 'lang' volhouden. Ik verwacht dat elektrisch rijden, tenzij er een accu dorbraak komt, niks zal worden om deze reden.
reviews: Elektrische auto’s en hun accu - Achilleshiel of stille kracht?
Ook aangaande waterstof trouwens:
reviews: De grote belofte van waterstof - Het alternatief voor elektrisch rij...
De Lipo's uit model autootjes, telefoons, kruimelzuigers en accuboormachines zijn inderdaad ook gewoon "dezelfde" accu-cellen als in de EV's van vandaag de dag. Die raken dus ook ooit op. Maar net zoals je bij een boormachine een nieuwe accu kunt kopen, kan je dat bij de EV's uiteindelijk ook. Voor modelautootjes geldt 't wellicht minder dan bij de kruimelzuiger: Soms is het product waar de accu inzit óók op als de accu op is. Het vervangen van de accu versus de economische waarde wordt wel vaker gedaan.
Er zijn al Tesla's met meer dan 3 ton op de teller, met de eerste accu en een minimale degradatie.. Veel brandstof (benzine) auto's liggen al op de sloop nog vóór de 2 ton wordt bereikt, laat staan dat ze de 3 ton halen.
Maar de Leaf van @haaibaa2 is een heel ander verhaal. Een 'slechte' accu die net als bij jouw modelautootjes best wel een eind 'op' is... Wat kost een nieuwe accu voor een Leaf? En, is het voor het gebruik van haaibaa2 ook echt nodig een nieuwe accu te kopen, of kan hij met een Muxsan-extra-accu misschien ook af (waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe Nissan accu). En wat is de algehele staat van de auto van haaibaa2? Een uitgeleefde butsen en deuken bak, of een nette in goede staat zijnde?
Mijn kruimelzuiger thuis is ook zo goed als op, maar de kleine ongelukjes kan ie nog prima opzuigen. Een waterstof aangedreven kruimelzuiger zie ik voorlopig nog niet in m'n kelderkast verschijnen.
Is het probleem bij die nissans niet gewoon de gebruikte accu technologie in combinatie met met missen van accu koeling?
Net wat JayPe zegt, er zijn zat Tesla's met 3 ton op de teller, die hebben echter geen LMO accu techniek en koelen de accu's (actief of vloeistof). Ik verwacht dat de auto's die op de markt zijn / komen met accu koeling en met NCM accu technologie gewoon langer mee gaan. Dat vertrouwen straalt Hyundai bijvoorbeeld ook wel uit met hun 8 jaar accu garantie en tot 200.000 km.
Net wat JayPe zegt, er zijn zat Tesla's met 3 ton op de teller, die hebben echter geen LMO accu techniek en koelen de accu's (actief of vloeistof). Ik verwacht dat de auto's die op de markt zijn / komen met accu koeling en met NCM accu technologie gewoon langer mee gaan. Dat vertrouwen straalt Hyundai bijvoorbeeld ook wel uit met hun 8 jaar accu garantie en tot 200.000 km.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
VW geeft 8 jaar garantie op de e-up accu mee.. Ik begrijp dat de BMS de temperatuur van de accu van de E-up! ook een stuk kritischer beheert dan bijvoorbeeld Nissan dat bij de Leaf doet. Bij de e-up! accu wordt al bij 40 graden flink geknepen op de laadsnelheid bij snelladen (been there, got the T-shirt), en bij de Leaf1 schijnt de temperatuur voorbij de 50graden te kunnen gaan ( kan iemand dat bevestigen?) VW heeft mogelijk op duurzaamheid gegokt en qua accu bescherming hóóg ingezet...Stefanovic45 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:29:
Is het probleem bij die nissans niet gewoon de gebruikte accu technologie in combinatie met met missen van accu koeling?
De chemie is toch echt het dominante probleem. Mangaanaccu's (LMO) zijn kut, en de enige reden dat Nissan ze gebruikte is omdat ze hun supply al in 2008 moesten regelen en er destijds niks anders was met genoeg productiecapaciteit en voldoende vermogensdichtheid. En toen kochten ze AESC en zaten ze voor 10 jaar vast aan kutaccu's. De e-plus is hun eerste auto met een fatsoenlijke accu.
Vergeet niet; ze proberen 80kW uit een 24kWh-accu te trekken - en er 43kW in te stoppen met Chademo. Op zelfs een licht gesleten accu is dat 4C ontladen en 2C laden, dat is gestoord! Niemand doet dat, afgezien van VW met hun GTE-modules, maar dat zijn dan ook de meest overengineered cellen die je kunt krijgen. Dit is spul dat aanzienlijk stressvoller is dan laptopaccu's, dus geen wonder dat ze maar ~600-800 laadcycli zien tot 70% SoH.
Een TMS helpt, maar is bij lage temperaturen niet belangrijk voor de levensduur. De chemie is gewoon het grote probleem bij de Leaf.
Je kunt het verschil zien met de drieling; daar zitten Yuasa NCA cellen in, en die gaan duidelijk een stuk langer mee ondanks dat ze er ook geen TMS in hebben zitten en de cellen vrij hard op- en ontladen.
Vergeet niet; ze proberen 80kW uit een 24kWh-accu te trekken - en er 43kW in te stoppen met Chademo. Op zelfs een licht gesleten accu is dat 4C ontladen en 2C laden, dat is gestoord! Niemand doet dat, afgezien van VW met hun GTE-modules, maar dat zijn dan ook de meest overengineered cellen die je kunt krijgen. Dit is spul dat aanzienlijk stressvoller is dan laptopaccu's, dus geen wonder dat ze maar ~600-800 laadcycli zien tot 70% SoH.
Een TMS helpt, maar is bij lage temperaturen niet belangrijk voor de levensduur. De chemie is gewoon het grote probleem bij de Leaf.
Je kunt het verschil zien met de drieling; daar zitten Yuasa NCA cellen in, en die gaan duidelijk een stuk langer mee ondanks dat ze er ook geen TMS in hebben zitten en de cellen vrij hard op- en ontladen.
Boven de 50KW wordt de optimale laadsnelheid een stuk kleiner dan 5%-80%. TeslaBjorn (of KiaBjorn) is snellader expert in zijn races en blijkt dat de optimale laadsnelheid vaak tussen de 30%-75% ligt. Bij de Kona zijn dat flink meer kWh dan bij de Ioniq.Blokker_1999 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:33:
[...]
Mocht je elke km een snellader tegenkomen zouden ze waarschijnlijk ook dichter bij elkaar liggen. Laden mag dan even snel gaan voor een groot stuk, je kan niet altijd netjes van 80% naar 5% gaan en netjes uitkomen. Soms moet je de tragere lading boven de 80 erbij nemen en soms moet je stoppen om te gaan laden met 25% in de batterij of je moet genoegen nemen met trage laders.
Hoe doet Hyundai dat dan? Die laden tot 70kW in een 28kW accu in het geval van de Ioniq Electric, dat is ook meer dan 2Cmux schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:55:
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Samsung SDI EV cellen kunnen ook tot 2.4C, als het maar in combinatie is met temperatuur management dan loopt het meestal wel los.Stefanovic45 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:12:
[...]
Hoe doet Hyundai dat dan? Die laden tot 70kW in een 28kW accu in het geval van de Ioniq Electric, dat is ook meer dan 2C
﴾͡๏̯͡๏﴿
[ Voor 101% gewijzigd door _eLMo_ op 23-11-2018 16:35 ]
En behalve wat hierboven wordt gezegd: 10 jaar ontwikkeling in batterijtechniek.Stefanovic45 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:12:
[...]
Hoe doet Hyundai dat dan? Die laden tot 70kW in een 28kW accu in het geval van de Ioniq Electric, dat is ook meer dan 2C
Nou ja, als RDW altijd later nog geregeld kan worden, dan is het belangrijkste om de extra accu eerst maar eens in een dag te kunnen plaatsen. Dat lijkt me al een uitdaging op zich. Kan de RDW ook op een andere locatie uitgevoerd worden (misschien iets dichter bij mijn locatie...)mux schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:57:
RDW is nog een pijnpunt in de zin dat we dat niet heel makkelijk op iedere willekeurige dag kunnen plannen. Dus de eerste mensen met een ombouw zullen waarschijnlijk twee keer langs moeten komen, één dag voor ombouw, één dag RDW - maar hopelijk wordt dat wat gestroomlijnder in de toekomst.
Ik ga morgen proberen om maximaal 120 km/h te rijden over het hele stuk.mux schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:57:
Ik denk dat de meeste mensen er met provinciaal verkeer nog veel meer uit kunnen halen hoor, misschien nog wel meer dan 100 km.YoshiBignose schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:39:
[...]
Die accu is sowieso al naar de klote anders had je niet nog 60 km range overde vraag is hoeveel erger kan het? Leuke test juist, gewoon iedere dag helemaal leeg rijden en kijken of je uiteindelijk nog maar 10 km ofzo over hebt. En daarna bij mux langs voor een dubbele upgrade.
Kan Mux ook de hoofdaccu vervangen? Dat zou ook een goeie zijn, kan zelfs cell voor cell heb ik me laten vertellen.
Mijn accu is nu 7 jaar oud. Er is 80.000 km mee gereden.gold_dust schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:49:
[...]
Hoe oud is die accu en hoeveel kilometer is er mee gereden? En vooral wat kost een nieuwe?
Ik ken dit verschijnsel ook uit een lange carrière in modelbouw, na een jaar normaal gebruik, zijn die lipo's gewoon op. Eigenlijk is het al bijzonder dat ze het in auto's zo 'lang' volhouden. Ik verwacht dat elektrisch rijden, tenzij er een accu doorbraak komt, niks zal worden om deze reden.
Je zal als particulier bij de dealer maar even geconfronteerd worden met een prijs van 8k voor een nieuwe accu. Niet om de hele discussie weer aan te willen zwengelen maar ik zie meer in waterstof.
Een accu vervangen wil Nissan nu niet meer doen, maar het kostte volgens mij zo'n 6000 euro, bij inlevering van de oude accu, toen ze dat nog wel deden. Vind ik erg veel voor effectief maar 1 of 2 kWh extra. Want in een nieuwe 24 kWh accu van de Leaf kan vanwege de marge van 20% ook maar iets van 18,2 kWh, correct me if i'm wrong. De eerste Leaf had gewoon een veel te kleine accu. Nieuwe auto's worden geleverd met 64 kWh accu, heb je dit probleem echt veel minder.
Nou uitgeleefd met butsen en deuken wil ik niet zeggen. De vorige eigenaar heeft er wel wat parkeerschade op gemaakt. Met een Muxsan extender zou ik echt enorm geholpen zijn.JayPe schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:12:
[...]
Maar de Leaf van @haaibaa2 is een heel ander verhaal. Een 'slechte' accu die net als bij jouw modelautootjes best wel een eind 'op' is... Wat kost een nieuwe accu voor een Leaf? En, is het voor het gebruik van haaibaa2 ook echt nodig een nieuwe accu te kopen, of kan hij met een Muxsan-extra-accu misschien ook af (waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe Nissan accu). En wat is de algehele staat van de auto van haaibaa2? Een uitgeleefde butsen en deuken bak, of een nette in goede staat zijnde?
Mijn kruimelzuiger thuis is ook zo goed als op, maar de kleine ongelukjes kan ie nog prima opzuigen. Een waterstof aangedreven kruimelzuiger zie ik voorlopig nog niet in m'n kelderkast verschijnen.
Iemand die 90 rijd kan er vast nog 130 km uit persen, maar mijn rijstijl is iets vlotter over het algemeen.
knip (beetje mosterd na de maaltijd, laat maar)
[ Voor 79% gewijzigd door pmiddeld op 21-11-2018 11:52 ]
Het zijn twee dipswitches, eentje voor stroomnetwerk, eentje voor normal/legacy._eLMo_ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:22:
[...]
Ik meende dat dat alleen de instelling is voor de aarding van je energie provider, dus bij mij staat hij op TT/TN, maar ik ga het hier melden als hij werkt met mijn eNiro straks, en of ik de switch op 2 moest zetten.
Kijk even goed naar het plaatje in de link welke ik aanhaalde:
Aardlek.... die kost echt geen euro 400,- meer.
Type B, 3 fase 32A en 0,03 A
Merk: ABB (A-merk)
Type: DS203NCB32
Euro 158,- incl.btw
Zoek op: DS203NCB32 --> krijg je er een aantal (even goed kijken of ze ook wel de juiste laten zien).
Maar:
https://www.klusspullen.n...GCQFPyBNc1ABoCqB8QAvD_BwE
--> Euro 158,-
En hij hangt bij mij al een tijdje (met 2 laadstation erachter), werkt prima.
Type B, 3 fase 32A en 0,03 A
Merk: ABB (A-merk)
Type: DS203NCB32
Euro 158,- incl.btw
Zoek op: DS203NCB32 --> krijg je er een aantal (even goed kijken of ze ook wel de juiste laten zien).
Maar:
https://www.klusspullen.n...GCQFPyBNc1ABoCqB8QAvD_BwE
--> Euro 158,-
En hij hangt bij mij al een tijdje (met 2 laadstation erachter), werkt prima.
Volgens mij mis je het punt, door eerst sneller te rijden is je gemiddelde snelheid lager (door kwadratisch verband luchtweerstand).YoshiBignose schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:32:
[...]
Als je 120 rijdt is het zuinig en constant en als je 130 gaat is heel hard en daarna langzamer. Logisch. Je kan daar helemaal niets over zeggen zo. Als op de linkerbaan iedereen 130/140 rijdt dan is het sneller om gewoon links mee te rijden, dan 100-120 rechts te rijden en constant moet remmen en gas geven om vrachtwagens in te halen.
Dat links 130/140 rijden sneller is dan rechts 100-120 is precies even logisch natuurlijk, echter blijft bovenstaand punt staan. Het het gaat er ook niet om wat sneller is, het gaat er om wat gemiddeld zuiniger is (en daardoor uiteindelijk sneller). Als jij continue moet remmen bij het inhalen van vrachtwagens doe je gewoon iets verkeerd, dat inhalen en wisselen van snelheid hoeft dus geen energie te kosten.
﴾͡๏̯͡๏﴿
[ Voor 161% gewijzigd door _eLMo_ op 23-11-2018 16:35 ]
O verkeerde gekopieerd... thuis even kijken wat erin hangt, was namelijk rond dat bedrag kwijt voor een ABB (onder de 200,-)._eLMo_ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:06:
[...]
Dat is een type A aardlek, met een B karakteristiek automaatNiet goed voor 3-fase laden dus. Werkt wel, maar dat is wat anders.
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/369038
[...]
﴾͡๏̯͡๏﴿
[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 23-11-2018 16:35 ]
Tuurlijk, standaard klik-rails als je maar plek in de breedte hebt._eLMo_ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:10:
[...]
Dan hoor ik het graag, past een ABB in een Hager kast?
Ik heb deze hager automaat voor mijn drie fase laadpaal._eLMo_ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:10:
[...]
Dan hoor ik het graag, past een ABB in een Hager kast?
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Dit topic is gesloten.