Bedankt voor je reactie. Nee het is niet zo dat je maximaal maar 1 aansluiting per perceel kunt krijgen. Ik heb al aanvraag ingediend. Wilde alleen weten of je een tweede aansluiting ook in een tweede meterkast kunt aansluiten. Daar geeft de netbeheerder namelijk geen antwoord op. Moet je bij een elektricien navragen. Heb ik inmiddels ook gedaan. Was alleen benieuwd of anderen hier al ervaring mee hadden.markje1 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:17:
[...]
Dit kan je het beste navragen bij je netbeheerder. Voor zover ik weet is 1 aansluiting per perceel de max.
Als je op vakantie bent staat je auto stil en lopen de kosten ook door. Ja je krijgt wat meer km op de teller en je banden slijten maar oke. Ik ben meerdere keren met de Tesla naar Londen geweest en dat is prima te doen, maar vliegtuig is sneller en in je eentje niet duur. Groot nadeel is natuurlijk dat je ter plekke ook geen auto hebt en met de Tesla wel. Auto huren en OV is ook niet heel goedkoop, vooral niet met meerdere mensen.jerh schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:34:
[...]
Is wel kort door de bocht, die Tesla kost in de lease minstens 1200 euro per maand / 20000 km per jaar = 0.72 euro per km. Die moet je er eigenlijk wel bijtellen, je banden slijten en andere kosten lopen door.
Facts don't care about your feelings
Ik zou prima kunnen leven met deze prijzen (vanuit gaande dat dit inclusief premium upgrade is zoals nu ook alle US prijzen zijn).nannoe schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:45:
Bron: RVO Feitenlijstje Elektrische Auto oktober 2018
Volgens de RVO zouden dit de prijzen en releasedatum worden. Goedkoopste is dus nog even 3/4 maanden wachten, en dat is nog exclusief de Tesla-levertijd.
Maar short range is in US nog niet eens aangekondigd wanneer ze gaan komen, dus ik vraag me af hoeveel waarde dit lijstje heeft.
Die cijfers komen bij ev-database.nl vandaan.nannoe schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:45:
Volgens de RVO zouden dit de prijzen en releasedatum worden. Goedkoopste is dus nog even 3/4 maanden wachten, en dat is nog exclusief de Tesla-levertijd.
ik moet de eerste lease maatschappij nog zien waar ik niet hoef te betalen voor de dagen dat ik niet rij.jerh schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:34:
[...]
Is wel kort door de bocht, die Tesla kost in de lease minstens 1200 euro per maand / 20000 km per jaar = 0.72 euro per km. Die moet je er eigenlijk wel bijtellen, je banden slijten en andere kosten lopen door.
Afschrijven gaat ook veel meer per jaar dan per km. En onderhoud obv kilometer stand heeft een tesla ook niet echt nodig.
Niet helemaal.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:38:
[...]
Het is trouwens 187 euro ipv 225, uitgaande van 40,85% belasting.
Samengevat marginaal combinatie inkomstenbelasting/arbeidskorting/heffingskorting:
<€20.142 -> er gebeuren gekke dingen
>€20.142 -> 45,53%
>€33.994 -> 49,13%
>€68.507 -> 55,55%
Spam (omdat ik het plaatje toch al gemaakt had):

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 16-11-2018 13:02 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat bedoel je precies met die marginale belastingdruk?assje schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:51:
[...]
Niet helemaal.
Samengevat marginaal combinatie inkomstenbelasting/arbeidskorting/heffingskorting:
<€20.142 -> er gebeuren gekke dingen
>€20.142 -> 45,53%
>€33.994 -> 49,13%
>€68.507 -> 55,55%
Dan had ik je vraag verkeerd begrepen. Dienen dan 2 afzonderlijke installaties te worden, in sommige publieke laadpalen komt de voeding in de laadpaal uit of in een kastje naast de paal. Mocht het antwoord van je installateur te lang op zich laten wachten kan je de vraag ook in het elektra draadje deponeren. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1749001Harvest2002 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:46:
[...]
Bedankt voor je reactie. Nee het is niet zo dat je maximaal maar 1 aansluiting per perceel kunt krijgen. Ik heb al aanvraag ingediend. Wilde alleen weten of je een tweede aansluiting ook in een tweede meterkast kunt aansluiten. Daar geeft de netbeheerder namelijk geen antwoord op. Moet je bij een elektricien navragen. Heb ik inmiddels ook gedaan. Was alleen benieuwd of anderen hier al ervaring mee hadden.
-
Het percentage belasting dat je betaalt over de top van je salaris, dit is dus het juiste percentage om mee te rekenen voor effecten van aftrekposten of bijvoorbeeld bijtelling.YoshiBignose schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:31:
[...]
Wat bedoel je precies met die marginale belastingdruk?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ah zo, je rekent het effect mee dat heffingskortingen dalen bij een hoger inkomen, waardoor je feitelijk nog meer betaalt dan het % volgens die schijf.assje schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:39:
[...]
Het percentage belasting dat je betaalt over de top van je salaris, dit is dus het juiste percentage om mee te rekenen voor effecten van aftrekposten of bijvoorbeeld bijtelling.
Dank voor de tip. Ga ik zeker doen. Heb inmiddels reactie gehad van de netbeheerder en die zei dat het kon. Wacht nog op een reactie van de elektricien.markje1 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:33:
[...]
Dan had ik je vraag verkeerd begrepen. Dienen dan 2 afzonderlijke installaties te worden, in sommige publieke laadpalen komt de voeding in de laadpaal uit of in een kastje naast de paal. Mocht het antwoord van je installateur te lang op zich laten wachten kan je de vraag ook in het elektra draadje deponeren. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1749001
Hatseflats. Nieuwe column.
Het Fastned Dilemma
Nog creatieve ideeën voor een volgende column? Kom maar op.
Het Fastned Dilemma
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Misschien iets minder spreken in termen als "ruftende ICE's" en "ranzige benzinestations" maar proberen uit te gaan van de kracht van electrisch rijden. Kweekt wellicht ook wat meer sympathie bij mensen die noodgedwongen nog in een ICE rijden.Hachy schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:05:
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Verwijderd
Helemaal eens. Ik erger mij dood aan het op die manier stigmatiseren van mensenluur op basis van hun vervoermiddel.Marc O. schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:21:
[...]
Misschien iets minder spreken in termen als "ruftende ICE's" en "ranzige benzinestations" maar proberen uit te gaan van de kracht van electrisch rijden. Kweekt wellicht ook wat meer sympathie bij mensen die noodgedwongen nog in een ICE rijden.
De column geeft echt de indruk geschreven te zijn door een lid van de EV-sekte. En sektes zijn ongezonde zaken waar je beter ver van kan blijven.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2018 19:40 ]
Ben vooral benieuwd naar de opties, al gevonden: https://markvletter.com/b...el-3-in-nederland-kosten/nannoe schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:45:
https://www.daskapital.nl...-een-tesla-van-eur75-000/
Must watch voor de Tesla rijder.
Wij hebben bovengenoemde elementen meegenomen in onze berekeningen en dus de elektrische auto die €75.000 kost vergeleken met een qua prijs vergelijkbare “vervuilende” auto die door de BPM van minimaal €10.000 dus €85.000 kost. Uitgangspunt is verder een levensduur van 5 jaar en 40.000 afgelegde kilometers per jaar. Het is even wat gereken -zie hier- maar dan is de uitkomst dat in dit voorbeeld de ondernemer GEDURENDE DE PERIODE VAN 5 JAREN IN TOTAAL netto €48.000 netto voordeliger uit is met een elektrische auto. Om dat normaal te verdienen is een bruto salarisverhoging nodig van afgerond €110.000 ofwel €22.000 per jaar ofwel €1.800 per maand.
[ Voor 22% gewijzigd door Wackmack op 16-11-2018 20:12 ]
Autopilot op de S/X is €5300 Full self-drive kun je sinds vorige maand niet meer kopen (het werkt ook nog niet). Maar die optie was €3000 tot €4000.Wackmack schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:06:
[...]
Ben vooral benieuwd naar de opties. Hoorde dat de zelf rijdende modus al rond de 15/20K zat maar dat lijkt mij erg sterk.
Must watch voor de Tesla rijder.
[...]
Haha, mooie plotwending aan het eindeHachy schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:05:
Andere dilemma's vind ik het gebrek aan elektrische station-formaat auto's. Het voor de hand liggende antwoord is een dakkoffer, maar dat is weer crappy i.v.m. bereik.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik kijk nu nòg meer uit naar de dag dat ik mn ICE inwissel voor een EV! Nooit meer ruften!Hachy schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:05:
Het Fastned Dilemma
Binnenkort een column als de grote M ook de snelladers heeft staan? ;]Hachy schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:05:
Het Fastned Dilemma
Ik dacht dat dit de kant op zou gaan van de altijd veel te korte kabels op dit soort stations waardoor ik altijd loop te klooien en vaak de auto nog moet draaien en schuin inparkeren omdat ik anders de kabel er niet in krijg.
+1 voor de EVs met de stekker aan de voorkant.
+1 voor de EVs met de stekker aan de voorkant.
[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 16-11-2018 22:04 ]
Eens. @Hachy stop maar even tot je zelf weer iets kan verzinnen. Dat ‘lees’ je er aan af, net als een goede smartlap.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:38:
[...]
Helemaal eens. Ik erger mij dood aan het op die manier stigmatiseren van mensenluur op basis van hun vervoermiddel.
De column geeft echt de indruk geschreven te zijn door een lid van de EV-sekte. En sektes zijn ongezonde zaken waar je beter ver van kan blijven.
Waarom zou je de ICE rijders zo in de hoek willen zetten ? Wat mij betreft sla je door. Als je dan toch een pispaaltje zoekt ga dan los op diesel fabrikanten die de boel belazeren of zo.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
In een column mag je best kwetsen en beledigen.. Wat mij betreft slaan we door met kritiek op een stukje tekst wat niet feitelijk of informatief bedoeld is.
Ioniq 5 P45
De auteur steekt er tijd in om het EV onderwerp bespreekbaar te maken. Vriendelijke, opbouwende kritiek is altijd prima, net als erover discussieren en laten blijken dat je het niet eens bent. Helaas lijkt de vriendelijkheid in sommige reacties iets weg te zakken. Of is het de Hollandse directheid en sla ik zelf door?
Ik denk dat wij als EV enthousiast dat op een betere manier kunnen uitdragen. Iedereen mag van mij doen wat hij wil, maar met dit soort teksten ga je geen EV ethousiasme overdragen aan de ICE rijder die wellicht ook wel interesse heeft.Spiller schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:08:
In een column mag je best kwetsen en beledigen.. Wat mij betreft slaan we door met kritiek op een stukje tekst wat niet feitelijk of informatief bedoeld is.
Een aardig onderwerp is dan denk ik de actieradius.
https://www.francetvinfo....ovembre-2018_3002829.html
Frankrijk is in rep en roer over de hoge brandstofprijzen. Bij 5:30 een man die 60 kilometer naar zijn werk wordt gevraaagd of een elektrische auto dan niks is. Het antwoord is dat die auto wel een actieradius moet hebben van 800 kilometer, want dat heeft zijn huidige diesel ook
https://www.francetvinfo....ovembre-2018_3002829.html
Frankrijk is in rep en roer over de hoge brandstofprijzen. Bij 5:30 een man die 60 kilometer naar zijn werk wordt gevraaagd of een elektrische auto dan niks is. Het antwoord is dat die auto wel een actieradius moet hebben van 800 kilometer, want dat heeft zijn huidige diesel ook
Weet iemand toevallig met hoeveel mensen je maximaal op één reservering de model 3 kan bekijken bij tesla deze week?
We hebben hier op Tweakers zelf al eens berekeningen gemaakt wat de Model 3 gaat kosten in Nederland die hoewel verouderd wat mij betreft geloofwaardiger qua opzet zijn dan die site. Sindsdien is de dollarkoers wel gezakt. Als Tesla de koers heeft "vastgeprikt" dan hoeft dat geen invloed te hebben, anders komt er nog het koersverschil bij. Tela past regelmatig prijzen aan, dus dat zal ook verschil maken.Wackmack schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:06:
[...]
Ben vooral benieuwd naar de opties, al gevonden: https://markvletter.com/b...el-3-in-nederland-kosten/
Het verhaal van Henk en Henk staat zo vol fouten, dat het gewoon nonsens is. De beste berekening die ik heb gevonden is vermeld op de site van Maarten Steinbuch.
[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 17-11-2018 04:44 ]
Manmanman, gisteren bij Intratuin Duiven nog net een krappe oplaadplek weten te bemachtigen, van de vier laadaansluitingen, deed er een het niet, en de andere plekken waren ge-iCED. Mensen ik snap da het druk is, maar parkeer niet op een laadplek aub.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Wil de discussie niet te veel laten kleuren door mijn mening over zijn columns. Lees ze ook niet meer wat dat betreft, maar ik zou hieraan toe willen voegen dat ik het nog steeds discutabel vindt dat Jan en allleman zijn blogje of column hier met regelmaat komt promoten, vooral als ze zelf de auteur zijn. Het zou mijn persoonlijke voorkeur hebben als dit forum wat... onafhankelijker bleef, maar daar ga ik natuurlijk niet over. Is hier een policy voor?Marc O. schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:21:
[...]
Misschien iets minder spreken in termen als "ruftende ICE's" en "ranzige benzinestations" maar proberen uit te gaan van de kracht van electrisch rijden. Kweekt wellicht ook wat meer sympathie bij mensen die noodgedwongen nog in een ICE rijden.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Dat hoef je niet hier niet te zeggen maar in ICE topicscacofant schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 05:17:
Manmanman, gisteren bij Intratuin Duiven nog net een krappe oplaadplek weten te bemachtigen, van de vier laadaansluitingen, deed er een het niet, en de andere plekken waren ge-iCED. Mensen ik snap da het druk is, maar parkeer niet op een laadplek aub.
Wellicht een idee. Een shared topic om meningen en minder goede ideetjes uit te wisselen 😈YoshiBignose schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 08:56:
[...]
Dat hoef je niet hier niet te zeggen maar in ICE topics
Daarom nam ik ook het tarief van de leasemaatschappij. Ik ga er van uit dat zij het beste wat een auto nu echt kost per km, dat is hun core bussiness. Je kan uiteraard stellen dat je voor niet gereden kilometers geen of weinig geld terug krijgt of dat het omslaan op het totaal niet realistisch is, maar ergens komen die kosten vandaan.YoshiBignose schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:05:
[...]
Als je op vakantie bent staat je auto stil en lopen de kosten ook door. Ja je krijgt wat meer km op de teller en je banden slijten maar oke. Ik ben meerdere keren met de Tesla naar Londen geweest en dat is prima te doen, maar vliegtuig is sneller en in je eentje niet duur. Groot nadeel is natuurlijk dat je ter plekke ook geen auto hebt en met de Tesla wel. Auto huren en OV is ook niet heel goedkoop, vooral niet met meerdere mensen.
Zie ook hierboven, uiteindelijk kosten gereden kilometers geld, links om of rechtsom. De lm rekent mi echt wel het juiste (en maakt uiteraard ook winst).RocketKoen schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:06:
[...]
ik moet de eerste lease maatschappij nog zien waar ik niet hoef te betalen voor de dagen dat ik niet rij.
Afschrijven gaat ook veel meer per jaar dan per km. En onderhoud obv kilometer stand heeft een tesla ook niet echt nodig.
De stelling hiervoor was in vergelijking met het vliegtuig en daarin werd aan gereden km's geen prijs toegekend, dat is mi niet juist.
Dinsdag heb ik ook lekker ge-ICE’d. Auto weg brengen voor een beurt en er is maar één parkeerplaats vrij, een laadplaats. Natuurlijk bij het inleveren van de sleutels wel even aangegeven.cacofant schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 05:17:
Even bij tesla gekeken was een model s lease kost dan. Het verschil tussen 25k en 30k km/jaar is €23/maand en €1500 na 5 jaar. Dat komt uit op 11,5 cent per km.ex btw.jerh schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:12:
[...]
Daarom nam ik ook het tarief van de leasemaatschappij. Ik ga er van uit dat zij het beste wat een auto nu echt kost per km, dat is hun core bussiness. Je kan uiteraard stellen dat je voor niet gereden kilometers geen of weinig geld terug krijgt of dat het omslaan op het totaal niet realistisch is, maar ergens komen die kosten vandaan.
[...]
Zie ook hierboven, uiteindelijk kosten gereden kilometers geld, links om of rechtsom. De lm rekent mi echt wel het juiste (en maakt uiteraard ook winst).
De stelling hiervoor was in vergelijking met het vliegtuig en daarin werd aan gereden km's geen prijs toegekend, dat is mi niet juist.
Voor de 750km rit komt er dus €104 aan afschrijving bij. Al is dat wel met een auto van bijna een ton.
Mee eens. De belediging valt eigenlijk wel mee vind ik, maar je moet nou eenmaal niet altijd je eerste gedachte uitspreken, misschien live tegen je vrienden, maar op internet heb je nou eenmaal heel veel “vrienden” . En heel veel mensen die een EV gewoonweg niet kunnen betalen! Wat de 2de gedachte zou moeten zijn bij het zien van de ICE’s, tjee hoe gaat de 2de hands markt zich ontwikkelen, staat straks iedereen zijn auto bij wijze van spreken “onder water” als de EV echt betaalbaar gaat worden? Ik hoop wat dat betreft wel op een langzame transitie, wat praktisch gesproken misschien ook gaat gebeuren vanwege het gebrek aan accu’s?Marc O. schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:21:
[...]
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Tering dat is nog best wel duur. En ik telkens mensen meenemen met m'n Tesla omdat het "gratis" isRocketKoen schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:45:
[...]
Even bij tesla gekeken was een model s lease kost dan. Het verschil tussen 25k en 30k km/jaar is €23/maand en €1500 na 5 jaar. Dat komt uit op 11,5 cent per km.ex btw.
Voor de 750km rit komt er dus €104 aan afschrijving bij. Al is dat wel met een auto van bijna een ton.
Volgens mij klopt die berekening niet. 5 jaar lang 5000km per jaar extra is dus in totaal 25.000km extra. Dat kost 5x12x23,- = 1380,- extra. 1380/25000 = 0,055/km ofwel iets meer dan 5 cent/km.
Je vergeet de laatste termijn mee te rekenen. Die is €1500 hoger. Delen door 25.000 km. = 6c/kmMarc O. schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:25:
Volgens mij klopt die berekening niet. 5 jaar lang 5000km per jaar extra is dus in totaal 25.000km extra. Dat kost 5x12x23,- = 1380,- extra. 1380/25000 = 0,055/km ofwel iets meer dan 5 cent/km.
Weet je wat erg is... Elke "extra km" in mijn yaris uit 2000 is dus net zo duur als bij een nieuwe model s...YoshiBignose schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:21:
[...]
Tering dat is nog best wel duur. En ik telkens mensen meenemen met m'n Tesla omdat het "gratis" is![]()
[ Voor 30% gewijzigd door RocketKoen op 17-11-2018 10:36 ]
Ah, ik dacht dat die 5x12x23=1380 was afgerond naar 1500, maar het is 1380 én 1500. My bad.
Dat is erg.... grappigRocketKoen schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:32:
Weet je wat erg is... Elke "extra km" in mijn yaris uit 2000 is dus net zo duur als bij een nieuwe model s...
Gewoon een foto en wat meer naming en shaming please, dan kunnen we zelf oordelen of het asociale BMW rijders waren of onwetende Opel Astra rijdersYoshiBignose schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 08:56:
[...]
Dat hoef je niet hier niet te zeggen maar in ICE topics

Toen ik ging laden een hele oude Renault Clio en Toyota auris
Tesla Model 3 RWD (2023)
Zal het ook niet een groot gedeelte onderhoud/banden zijn aangezien die nogal prijzig zijn?RocketKoen schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:45:
[...]
Even bij tesla gekeken was een model s lease kost dan. Het verschil tussen 25k en 30k km/jaar is €23/maand en €1500 na 5 jaar. Dat komt uit op 11,5 cent per km.ex btw.
Persoonlijke zou ik een grote afschrijvingscomponent op kilometers voor een Tesla verassend vinden. Batterijdegradatie door kilometers (laden) lijkt nauwelijks relevant, hoofdcomponent lijkt me toch voortschreiding van techniek en "mode" (dus leeftijd).
Zoals eerder gezegd zou het me niet verbazen als de voorkeuren van occasionskopers wat dit betreft aardig gaan veranderen voor EV's. Je zou inderdaad verwachten dat een LM hier een goede analyse voor heeft maar tegelijkertijd is het nieuw en spelen ze dus wellicht op safe.
TLDR, ik ben nog niet overtuigd van hoge afschrijving op km's.
Ik denk dat die €23 per maand de onderhoudskosten zijn die stijgen als je 5000km/jaar extra rijdt. Denk inderdaad aan je bandjes.assje schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:26:
[...]
Zal het ook niet een groot gedeelte onderhoud/banden zijn aangezien die nogal prijzig zijn?
Persoonlijke zou ik een grote afschrijvingscomponent op kilometers voor een Tesla verassend vinden. Batterijdegradatie door kilometers (laden) lijkt nauwelijks relevant, hoofdcomponent lijkt me toch voortschreiding van techniek en "mode" (dus leeftijd).
Zoals eerder gezegd zou het me niet verbazen als de voorkeuren van occasionskopers wat dit betreft aardig gaan veranderen voor EV's. Je zou inderdaad verwachten dat een LM hier een goede analyse voor heeft maar tegelijkertijd is het nieuw en spelen ze dus wellicht op safe.
De €1500 extra laatste termijn zijn waarschijnlijk de extra afschrijvingskosten vanwege de kilometerstand die 25.000km hoger is.
Het grootste deel van je afschrijving zal door de leeftijd van de auto komen. De basis leaseprijs bij 25.000km/j was 60*€861+€29.667 ex BTW. Was betekent dat je over de eerste 125.000km 79 cent/km afschrijft. Maar over de volgende 25.000 dus nog maar 14 cent/km (incl BTW)
Het maakt eigenlijk niet uit wat je schrijft, kritiek hou je toch.
[ Voor 190% gewijzigd door Hachy op 17-11-2018 15:53 ]
Mja, er zijn mensen die beter reageren op kritiek. We bedoelen het niet om je een hak te zetten, het is goed bedoelde kritiek. 'We' worden als elektrische autorijders al genoeg gezien als weirdo's en soms bijna veganistisch-level dogmatisten, je helpt niet bepaald met die beeldvorming.
Ik had geen bijzonder probleem met je laatste column (of de anderen waarop je dit soort kritiek hebt gekregen), vond hem eerlijk gezegd prima qua schrijfstijl en insteek, maar ik heb wel een probleem met hoe je vervolgens omgaat met de kritiek. Daar maak je geen vrienden mee.
Ik had geen bijzonder probleem met je laatste column (of de anderen waarop je dit soort kritiek hebt gekregen), vond hem eerlijk gezegd prima qua schrijfstijl en insteek, maar ik heb wel een probleem met hoe je vervolgens omgaat met de kritiek. Daar maak je geen vrienden mee.
Verwijderd
Je schrijft toch niet met als doel het krijgen van blinde lof? Laat de kritiek bezinken en houd er bij een volgende column gewoon rekening mee.Hachy schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:01:
Bedenk ook, kritiek betekent dat mensen jouw column gelezen hebben. Niets erger (lijkt mij) dan een verhaal schrijven en dat niemand het leest.
Ben op vakantie en heb je reactie niet kunnen lezen want geen mobiel internet hier.Hachy schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:01:
Klopt, ik bedoelde ook meer negatieve kritiek. Maargoed dat hoort er dus bij. Ik neem het mee.Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:15:
[...]
Je schrijft toch niet met als doel het krijgen van blinde lof? Laat de kritiek bezinken en houd er bij een volgende column gewoon rekening mee.
Bedenk ook, kritiek betekent dat mensen jouw column gelezen hebben. Niets erger (lijkt mij) dan een verhaal schrijven en dat niemand het leest.
Mee eens, lijkt erop of de markt EV's bekijkt als ICE's qua afschrijving.assje schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:26:
[...]
De "mode" en techniek zal altijd wel blijven naast betrouwbaarheid/kosten van een model (dat tikt nu aan bij Tesla).
Echter een EV slijt veel minder (aandrijflijn) en zodra (en dat komt vanzelf) de batterijen goedkoop geupgrade kunnen worden .......dan denk ik ook dat de 2e hands ev markt anders gaat worden.
[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 18-11-2018 09:04 ]
Ik verwacht dat de afschrijving van een EV op een gegeven moment een combinatie wordt van leeftijd (algehele slijtage/roest aan carroserie, leidingen, etc.) en gezondheid van de batterij.
Dat laatste is natuurlijk gewoon te meten/uit te lezen.
Kwestie van tijd voordat dat netjes geintegreerd wordt in de NAP / Marktplaats / autoscout / etc.
Ook een kwestie van genoeg tweedehands EVs om het interessant te maken dat te standaardiseren.
Dat laatste is natuurlijk gewoon te meten/uit te lezen.
Kwestie van tijd voordat dat netjes geintegreerd wordt in de NAP / Marktplaats / autoscout / etc.
Ook een kwestie van genoeg tweedehands EVs om het interessant te maken dat te standaardiseren.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Weleens in een Tesla leenauto gereden? Ook bij een EV merk je het gewoon als een auto wordt afgetrapt hoor. Om eerlijk te zijn zou het me heel erg verbazen als al die Model S lekker doorrijden richting de 500.000 km. Er zijn misschien minder onderdelen maar er kan nog steeds van alles stuk.
Maar dat aftrappen zit hem meestal toch in het interieur enzo - de drivetrain van de meeste EVs (behalve oudere Tesla's) is erg duurzaam.
iemand al wat resultaten van de e-cannonball 2018 gevonden (Die gisteren gereden is)?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Of even zoeken op Youtube.
gedaan, maar kom nog niet zo snel een overzichtje tegen (type auto - tijd)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gisteren ruzie met een pipoint paal in uitgeest. Bij de 5e poging wou deze eindelijk laden, en toen een paar uur later de BMW i3 afkoppelde die ernaast stond ging deze weer in storing.
Mijn 2010 i-MiEV is niet helemaal in spec, want luistert niet naar PWM van paal, en wil meteen prik. Maar ook met de fabri cobbled evse kabel doet ie moeilijk.
Is de Pitpoint paal een load balanced paal die actieve verdeling doet met andere auto's ernaast? De 2010 MiEV laad altijd met 13A.
Mijn 2010 i-MiEV is niet helemaal in spec, want luistert niet naar PWM van paal, en wil meteen prik. Maar ook met de fabri cobbled evse kabel doet ie moeilijk.
Is de Pitpoint paal een load balanced paal die actieve verdeling doet met andere auto's ernaast? De 2010 MiEV laad altijd met 13A.
Vanochtend een Volvo PHEV bij de laadpaal bij het zwembad. Maar aansluiten, ho maar....
Het gaat om het startvermogen. Dat hoort volgens de EVSE specs geloof ik minimaal 8A te zijn en daar zou die MiEV ook mee overweg moeten kunnen. Maar ramp-up daar kunnen meerdere auto's niet fantastisch mee overweg hoor. Hele generaties zoe's hadden daar ook flinke problemen mee.databeestje schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:52:
Gisteren ruzie met een pipoint paal in uitgeest. Bij de 5e poging wou deze eindelijk laden, en toen een paar uur later de BMW i3 afkoppelde die ernaast stond ging deze weer in storing.
[ Voor 83% gewijzigd door Hachy op 18-11-2018 15:54 ]
Hoeveel kan je daar nu al over zeggen? Zo'n Mercedes 180D ging ook heel lang mee (sommige een miljoen km dacht ik). Misschien dat de versnellingsbak ofzo wel een keer vervangen is maar goed, we moeten nog maar zien hoe zo'n elektromotor en accu er na 20 jaar bij zitten. M'n BMW'tje rijdt nog gewoon en die is 20 jaar. Dat is gewoon nog dezelfde motor en aandrijving als uit de fabriek.mux schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:09:
Maar dat aftrappen zit hem meestal toch in het interieur enzo - de drivetrain van de meeste EVs (behalve oudere Tesla's) is erg duurzaam.
Pitpoint palen zijn inderdaad load balanced. 17 kW als er een auto staat aangesloten en 8 kW bij twee auto’s.databeestje schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:52:
Ook eens gehad dat een laadsessie meteen weer werd afgebroken terwijl het laden voorheen altijd goed ging. Een restart van de paal loste het probleem op.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Da's waar, de oudste productie-EVs zijn nog minder dan 10 jaar oud nu en hebben misschien 4-5 ton gereden. Je kunt er al wel *iets* over zeggen door te extrapoleren vanuit de huidige auto's, maar nog lang niet zoveel als wanneer ze echt 'opgereden' zijn.YoshiBignose schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:17:Hoeveel kan je daar nu al over zeggen? Zo'n Mercedes 180D ging ook heel lang mee (sommige een miljoen km dacht ik). Misschien dat de versnellingsbak ofzo wel een keer vervangen is maar goed, we moeten nog maar zien hoe zo'n elektromotor en accu er na 20 jaar bij zitten. M'n BMW'tje rijdt nog gewoon en die is 20 jaar. Dat is gewoon nog dezelfde motor en aandrijving als uit de fabriek.
Klopt maar van een electromototor weten we dat die gewoon 100 jaar mee kan. De accu, nog niet duidelijk, maar die wordt vervangbaar. De rest.... Auto elektronica, ophanging, interieur: bekend gaat lang mee (en niet duur om te onderhouden).mux schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:52:
[...]
Da's waar, de oudste productie-EVs zijn nog minder dan 10 jaar oud nu en hebben misschien 4-5 ton gereden. Je kunt er al wel *iets* over zeggen door te extrapoleren vanuit de huidige auto's, maar nog lang niet zoveel als wanneer ze echt 'opgereden' zijn.
Huidige generaties kijk ik ook niet naar: veel te lage aantallen. Dus geen aftermarket onderdelen, niks gebruikt, etc ..... Zodra we in de 100 duizenden tot miljoenen komen qua productie van een type dan denk ik dat z'n EV nog heel lang kan blijven rijden.
Zelfs software: wordt gewoon gehackt (mux doet het al en gaat met alle modellen gebeuren zodra ze uit garantie lopen ..... Want dan maakt het niks meer uit).
Qua "concept" zijn EV's voertuigen die veel langer mee moeten gaan dan ICE's (gewoon veel eenvoudiger).
Precies, en dat is de reden dat de traditionele autoindustrie zo ontzettend terughoudend is. Hun vervangingsmarkt wordt nog veel kleiner dan die al was.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Kent u allen Spijkstaal niet meer? De SRV wagen? Die boel ging ooit failliet omdat ieder durp een elektrische SRV wagen had die gewoon niet kapot ging. Beetje onderhoud. een keer een partij nieuwe accu's en dóór.
Die dingen rijden nog steeds. Electro motoren hebben bijkans 't eeuwige leven.
Maar goed.
Aan de andere kant: m'n 41 jaar oude polo doet 't ook nog steeds. Moet nog zien dat de e-up het net zo lang vol houd met net zo weinig onderhoudskosten. Maar tegen die tijd ben ik zelf misschien m'n rijbewijs al wel kwijt.
Die dingen rijden nog steeds. Electro motoren hebben bijkans 't eeuwige leven.
Maar goed.
Aan de andere kant: m'n 41 jaar oude polo doet 't ook nog steeds. Moet nog zien dat de e-up het net zo lang vol houd met net zo weinig onderhoudskosten. Maar tegen die tijd ben ik zelf misschien m'n rijbewijs al wel kwijt.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Er zijn alleen in Nederland al 8 miljoen ICE's te vervangen. Denk je echt dat ze afwachten omdat ze de potentie op de korte termijn negeren versus de ondergang op de lange termijn?daemonix schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:32:
Precies, en dat is de reden dat de traditionele autoindustrie zo ontzettend terughoudend is. Hun vervangingsmarkt wordt nog veel kleiner dan die al was.
Aandeelhouders gaan voor de snelle winst. Nu cashen gaat vóór toekomst visie van over 20 jaar.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik denk dat hier heel wat nuance bij hoort.prettig schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:23:
[...]
Klopt maar van een electromototor weten we dat die gewoon 100 jaar mee kan. De accu, nog niet duidelijk, maar die wordt vervangbaar. De rest.... Auto elektronica, ophanging, interieur: bekend gaat lang mee (en niet duur om te onderhouden).
Huidige generaties kijk ik ook niet naar: veel te lage aantallen. Dus geen aftermarket onderdelen, niks gebruikt, etc ..... Zodra we in de 100 duizenden tot miljoenen komen qua productie van een type dan denk ik dat z'n EV nog heel lang kan blijven rijden.
Zelfs software: wordt gewoon gehackt (mux doet het al en gaat met alle modellen gebeuren zodra ze uit garantie lopen ..... Want dan maakt het niks meer uit).
Qua "concept" zijn EV's voertuigen die veel langer mee moeten gaan dan ICE's (gewoon veel eenvoudiger).
De redenen dat een auto (in Nederland) niet meer gebruikt wordt, is een hele lijst:
1/ auto total loss gereden
2/ Roestvorming waardoor APK probleem/niemand de moeite neemt om de auto op te knappen
3/ Slijtage van motor/versnellingsbak/automaat die eigenaar te duur vindt om te repareren, en auto naar sloop
4/ Slijtage van andere delen (b.v. wielophanging), die eigenaar te duur vindt om te repareren, en auto naar sloop
5/ kleine/beperkte schade, , die eigenaar te duur vindt om te repareren, en auto naar sloop
6/ export naar ander land
en er zijn er vast nog wel een paar.
Alleen bij nr 4 is een EV afwijkend van BEV. Dus gemiddeld zal er waarschijnlijk/wellicht een verschil zijn, maar dat hangt ook wel af van repareerbaarheid.
Daarnaast ken ik genoeg voorbeelden van ICEs met dagwaarde ca. 2500 eur met kapotte motor waar een revisie exemplaar ingezet wordt (vaak zwart/met eigen uren) en de auto weer een paar jaar verder kan.
Kan dat over 10 jaar ook met EVs? waarschijnlijk wel, maar is nog iets wat zich moet ontwikkelen
Nee, dat zie je verkeerd. Ze vangen veel meer geld door de ICE te vervangen door een ICE, want die worden iedere paar jaar ingeruild. Aandeelhouders zijn notoir slecht in lange termijn. De termijn waarop door aandeelhouders wordt gekeken is 3 maanden, hooguit een jaar. Weet je nog? De bankencrisis? De enige grootbank die geen externe hulp nodig had was er toevallig 1 zonder activistische aandeelhouders die per se grote winsten per jaar wilden halen (ING, ABN, SNS versus Rabo). Het schoolvoorbeeld van gebrek aan lange termijn visie van aandeelhouders.JayPe schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:42:
[...]
Er zijn alleen in Nederland al 8 miljoen ICE's te vervangen. Denk je echt dat ze afwachten omdat ze de potentie op de korte termijn negeren versus de ondergang op de lange termijn?
Aandeelhouders gaan voor de snelle winst. Nu cashen gaat vóór toekomst visie van over 20 jaar.
ICE's zijn gewoon makkelijker te ontwikkelen. Het is steeds een baby stapje beter dan het vorige model. Het is alleen mis gegaan met de diesels, die ontwikkeling ging niet snel genoeg voor de wetgevers. En toen gingen ze sjoemelen. Dat is goedkoper dan een significant beter product ontwikkelen.daemonix schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:08:
[...]
Nee, dat zie je verkeerd. Ze vangen veel meer geld door de ICE te vervangen door een ICE, want die worden iedere paar jaar ingeruild. Aandeelhouders zijn notoir slecht in lange termijn. De termijn waarop door aandeelhouders wordt gekeken is 3 maanden, hooguit een jaar. Weet je nog? De bankencrisis? De enige grootbank die geen externe hulp nodig had was er toevallig 1 zonder activistische aandeelhouders die per se grote winsten per jaar wilden halen (ING, ABN, SNS versus Rabo). Het schoolvoorbeeld van gebrek aan lange termijn visie van aandeelhouders.
Dan heb je elektromotoren en accu's. Veel fabrikanten ontwikkelen die niet zelf. Als ze daar wat aan willen doen wordt dat heel erg duur. Blijven ze alles inkopen dan blijven ze eeuwig achterlopen.
Maar zolang niemand fatsoenlijke EVs op de markt brengt is er niks aan de hand en kan iedereen ICEs blijven verkopen. Dat ging heel lang goed, tot Elon Musk het feest verpestte.
Nu staan de grote fabrikanten voor de keus: nu heel veel geld kwijt zijn en dat later hopelijk weer terug verdienen. Of hopen dat die hele EV hype weer over waait.
Ik denk juist dat de komende generaties elektrische auto’s veel sneller ingeruild gaan worden.daemonix schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:08:
[...]
Nee, dat zie je verkeerd. Ze vangen veel meer geld door de ICE te vervangen door een ICE, want die worden iedere paar jaar ingeruild. Aandeelhouders zijn notoir slecht in lange termijn. De termijn waarop door aandeelhouders wordt gekeken is 3 maanden, hooguit een jaar. Weet je nog? De bankencrisis? De enige grootbank die geen externe hulp nodig had was er toevallig 1 zonder activistische aandeelhouders die per se grote winsten per jaar wilden halen (ING, ABN, SNS versus Rabo). Het schoolvoorbeeld van gebrek aan lange termijn visie van aandeelhouders.
Laadvermogen wordt hoger, actieradius groter. Zelfrijdende snufjes worden steeds beter. Alle reden om snel weer te upgraden.
Que?daemonix schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:08:
[...]
Nee, dat zie je verkeerd. Ze vangen veel meer geld door de ICE te vervangen door een ICE, want die worden iedere paar jaar ingeruild. Aandeelhouders zijn notoir slecht in lange termijn.
Dat is toch precies wat ik zeg?
Ik haal het argument onderuit dat autofabrikanten EV's niet willen verkopen " Omdat ze langer mee gaan, en men op de lange termijn bang is voor verlies aan inkomsten ".
Tenminste: daar deed ik een poging toe.
Als er op de korte termijn méér winst te behalen valt door de verkoop van EV's dan deed men dat. Èn op de lange termijn is er groeimarkt genoeg, omdat de vervangsmarkt een enorm potentieel heeft.
Dus dàt de EV minder onderhoud vergt en de ondergang zou kunnen betekenen van dealers en uiteindelijk misschien wel de fabrikanten, is géén argument voor de aandeelhouder die nu wil cashen.
Nu cashen is gaan voor de snelle winst. En die snelle winst is nog steeds te halen bij de ICE. Want die verkoopt toch wel. En de ontwikkeling van een ICE kost relatief weinig.
Echter. Bij ICE's is marge klein, de aantallen groot. Bij EV's zijn de aantallen klein en de marges nog groot genoeg om te kunnen instappen.
Zodra de marges bij EV's dalen (concurrentie) en de aantallen toenemen,. zal ook bij de EV's gaan gelden " Massa=Kassa ". Hoe anders verklaar je dat veel nu roept in 2022 een EV gezinsbak denkt te gaan verkopen voor 20.000 euro, waar een stadsmini als de e-up nu nog bijna 30k kost? Grotere volumes maken voor minder geld en uiteindelijk zeer grote winsten maken door enorme aantallen te verkopen.
Voor alle “tweede” auto’s heb je dat niet nodig en daar rijden er heel veel van rond.Pierz schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:52:
[...]
Ik denk juist dat de komende generaties elektrische auto’s veel sneller ingeruild gaan worden.
Laadvermogen wordt hoger, actieradius groter. Zelfrijdende snufjes worden steeds beter. Alle reden om snel weer te upgraden.
Maar dat zijn grotendeels 2e handsjes, dus die zijn niet het probleem van de autobouwers (of hun aandeelhouders).Deveon schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:11:
[...]
Voor alle “tweede” auto’s heb je dat niet nodig en daar rijden er heel veel van rond.
Maar ze kunnen er wel voor zorgen dat de zorgen over restwaarde van die gekke nieuwe EV's verminderd. En dat is weer goed voor het aankoopgedrag van de nieuw kopers: particulieren èn leasemaatschappijen zijn gebaat bij zekerheid en dus ik het cirkeltje weer rond ⭕Pierz schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:17:
[...]
Maar dat zijn grotendeels 2e handsjes, dus die zijn niet het probleem van de autobouwers (of hun aandeelhouders).
Als ze te upgraden zijn niet meer zo snel (met name accu's..... daarom doen fabrikanten dat niet graag en maken ze het heel moeilijk).Pierz schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:52:
[...]
Ik denk juist dat de komende generaties elektrische auto’s veel sneller ingeruild gaan worden.
Als ik bv. mijn bmw i3 voor normale kosten kan upgraden dan blijft die nog jaren (is gewoon nog nieuw).
Door de bijtellingsregeling doe je dat nu niet zo snel (je neemt er een die weer 5 jaar lagere bijtelling heeft).
Weet eigenlijk niet wie de meeste nieuw auto's koopt ? Maar Lease/bedrijven zal groot deel zijn en dat zal wel zo blijven. Impact zal meer liggen op de 2e hands markt en de 2e auto vermoed ik zo.
Net de tesla model 3 bekeken in Rotterdam. Hierbij wat korte indrukken.
Ik kijk al maanden alle filmpjes die ik kan vinden en ben erg enthousiast over de auto, dus de verwachtingen waren hoog.
Ik vond het een erg mooie auto om te zien, mooier dan verwacht.
Op de bestuurdersplek zat ik erg goed, goed overzicht en de stoel kon laag genoeg voor mij om niet met mijn hoofd tegen het plafond te zitten.
Het scherm was in het echt nog wat beter dan ik verwacht had vwb. beeld en respons. Iets kleiner dan verwacht, maar dat vond ik niet erg. Het is niet te erg aanwezig.
Achterin was de hoofdruimte ok, ik denk dat iemand van 1.90 a 1.95 net rechtop kan zitten. Wel zit je al heel snel met je knieën omhoog door de hoge vloer. Dit was wel een tegenvaller.
De bergruimte voor en achterin vielen tegen. Ik heb nu een station en ben bang dat ik een nieuwe kinderwagen moet zoeken als ik meer mee wil nemen dan de kinderwagen
Al met al behoorlijk aan mijn verwachtingen voldaan en ik laat mijn reservering zeker staan.
Ik kijk al maanden alle filmpjes die ik kan vinden en ben erg enthousiast over de auto, dus de verwachtingen waren hoog.
Ik vond het een erg mooie auto om te zien, mooier dan verwacht.
Op de bestuurdersplek zat ik erg goed, goed overzicht en de stoel kon laag genoeg voor mij om niet met mijn hoofd tegen het plafond te zitten.
Het scherm was in het echt nog wat beter dan ik verwacht had vwb. beeld en respons. Iets kleiner dan verwacht, maar dat vond ik niet erg. Het is niet te erg aanwezig.
Achterin was de hoofdruimte ok, ik denk dat iemand van 1.90 a 1.95 net rechtop kan zitten. Wel zit je al heel snel met je knieën omhoog door de hoge vloer. Dit was wel een tegenvaller.
De bergruimte voor en achterin vielen tegen. Ik heb nu een station en ben bang dat ik een nieuwe kinderwagen moet zoeken als ik meer mee wil nemen dan de kinderwagen
Al met al behoorlijk aan mijn verwachtingen voldaan en ik laat mijn reservering zeker staan.
@jongf7 Fijn om te horen dat zowel voor als achterin lange mensen passen. Dat de beenruimte achter wat minder is moet ook haast wel met te weinig ruimte om te strekken en een skateboard met accu's onderin. Ze hadden de zit natuurlijk hoger kunnen maken maar dat was dan weer ten koste gegaan van de hoofdruimte.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik denk dat dit met de beschikbare ruimte de beste oplossing is. Liever de benen wat gebogen dan de nek 
Maar vergeleken met mijn huidige ice was het wel even schrikken. Maargoed. Ik ga nooit achterin zitten natuurlijk.
Maar vergeleken met mijn huidige ice was het wel even schrikken. Maargoed. Ik ga nooit achterin zitten natuurlijk.
Eerlijk gezegd viel de beenruimte achterin mij alles mee. Ik zit weleens achter in m'n S en daar moeten m'n benen echt bijna in m'n nek. Je hebt wel wat meer beenruimte horizontaal. Bij de Model 3 heb ik het gevoel, maar misschien is dat niet waar, dat de bank dus wel iets hoger tov de bodem. Maar goed, in beide gevallen was het kut als je een ICE gewend bent. In een 5-serie/E-klasse zit je achter veel beter dan de S.
Verwijderd
Mwah, als die snufjes reden zijn om snel te upgraden dan koop je niet: dan lease je. Denk niet dat heel veel mensen daar gevoelig voor zijn. Automaat + acc is al zat, als je meer wilt laat jij je vrouw toch rijdenPierz schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:52:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring. Model S valt mij vies tegen van hoe laag de achterbank is, je zit bijna op de grond. Had het idee dat het bij de 3 iets beter is maar kan ook perceptie zijn. In mijn e-Golf zit je achterin wat mij betreft beter dan in zowel de Model S als Model 3YoshiBignose schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:42:
Eerlijk gezegd viel de beenruimte achterin mij alles mee. Ik zit weleens achter in m'n S en daar moeten m'n benen echt bijna in m'n nek. Je hebt wel wat meer beenruimte horizontaal. Bij de Model 3 heb ik het gevoel, maar misschien is dat niet waar, dat de bank dus wel iets hoger tov de bodem. Maar goed, in beide gevallen was het kut als je een ICE gewend bent. In een 5-serie/E-klasse zit je achter veel beter dan de S.
uitslag e-cannonball:
https://docs.google.com/s..._xgINLapg8Aa-Q/edit#gid=0
tesla's in de kopgroep
dan kona, ioniq, I3, golf., leaf, zoe,....
tabel met gem. snelheid over ca 800 km (hamburg - munchen, bij ~5 graden):
n.b. van paar auto's reden er meerdere mee van hetzelfde type (b.v. Kona 3, Ioniq 4 (met score tussen 59 en 67 km/u). bovenstaande is dan het gemiddelde
Tesla's en Kona's hadden meestal een 100kW+ lader geloof ik.
tesla's in de kopgroep
Model | Average of gem snelheid |
model 3 LR | 99 |
model S100 | 97 |
model S60 | 90 |
model X100 | 88 |
model S75 | 87 |
model X75 | 86 |
model S85 | 83 |
Kona | 76 |
model X90 | 75 |
I3 33 | 64 |
Ioniq | 62 |
Zoe 22 R210 | 60 |
Soul 30 | 60 |
Soul 27 | 58 |
I3 22 | 57 |
Leaf 2 | 55 |
Golf 36kwh | 53 |
Citystomer | 52 |
Zoe 41kwh | 50 |
Leaf 24 | 50 |
Zoe R240 | 45 |
Gemiddeld | 69 |
n.b. van paar auto's reden er meerdere mee van hetzelfde type (b.v. Kona 3, Ioniq 4 (met score tussen 59 en 67 km/u). bovenstaande is dan het gemiddelde
[ Voor 115% gewijzigd door BarryH op 20-11-2018 09:09 . Reden: tabel netter gemaakt ]
Snelle innovatie = hoge afschrijvingen. Zeker over de 3 tot 5 jaar die een lease duurt. Die kosten rekenen ze gewoon mee in het lease bedrag.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:04:
[...]
Mwah, als die snufjes reden zijn om snel te upgraden dan koop je niet: dan lease je. Denk niet dat heel veel mensen daar gevoelig voor zijn. Automaat + acc is al zat, als je meer wilt laat jij je vrouw toch rijden![]()
Zo, gisteren deed ik een ritje Bunnik - Schiedam met de Renault Zoe. Dat is heen en terug dus 134 km en van Utrecht naar Gouda is Vmax 130 km/u, en van Gouda naar Rotjeknor is Vmax 120 km/u.
Met een volle accu reed ik weg, en arriveerde weer in Bunnik met nog 40 km in de accu. Ik sta toch telkens weer verbaasd van het verschil tussen zomer en winter, en tussen snelweg en provinciale weg. De bron op internet die perfect zulke verschillen aangeeft, is EV-Database. Voor de Zoe geeft die dat vrij accuraat aan:
https://ev-database.nl/auto/1150/Renault-Zoe-R90
Daar staat gewoon: winter snelweg bereik is 165 km. Ietsiepietsie pessimistischer dan mijn reallife scenario, maar toch akelig dichtbij.
Ik vind de hele marketing rond het bereik van EVs eigenlijk misleidend. Eerste getal dat Renault zegt op de eigen website: 300 km. Ja, fuck you. Als je de actieradius widget op hun site gebruikt, is deze wel degelijk accuraat, en geeft netjes 172 km voor 5 graden buitentemperatuur, 120 km/u gemiddelde snelheid en verwarming aan.
Waarom geven fabrikanten niet gewoon net als EV-Database een overzicht qua bereik? Is het publiek daar echt te dom voor?
Met een volle accu reed ik weg, en arriveerde weer in Bunnik met nog 40 km in de accu. Ik sta toch telkens weer verbaasd van het verschil tussen zomer en winter, en tussen snelweg en provinciale weg. De bron op internet die perfect zulke verschillen aangeeft, is EV-Database. Voor de Zoe geeft die dat vrij accuraat aan:
Daar staat gewoon: winter snelweg bereik is 165 km. Ietsiepietsie pessimistischer dan mijn reallife scenario, maar toch akelig dichtbij.
Ik vind de hele marketing rond het bereik van EVs eigenlijk misleidend. Eerste getal dat Renault zegt op de eigen website: 300 km. Ja, fuck you. Als je de actieradius widget op hun site gebruikt, is deze wel degelijk accuraat, en geeft netjes 172 km voor 5 graden buitentemperatuur, 120 km/u gemiddelde snelheid en verwarming aan.
Waarom geven fabrikanten niet gewoon net als EV-Database een overzicht qua bereik? Is het publiek daar echt te dom voor?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Fabrikanten zijn verplicht om de waardes uit de officiële test (WLTP) te gebruiken zodat de consument onderling kan vergelijken en er geen verwarring ontstaat.
En ze zullen zich niet in het hoofd halen om andere dan de meest gunstige cijfers te tonen. Dat geldt voor elektrische auto's en voor ICE. Zelfs niet als daar fraude aan te pas moet komen (dieselgate).
Ik zou er ook wel voor zijn, maar wat zien we als bereik? De EV-Database komt ook aardig overeen met mijn 24kWh Leaf maar dan wel met leegrijden tot stilstand, dat is nog steeds geen bruikbare range.TucanoItaly schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:25:
De laatste 2kWh wil ik dus ook niet meerekenen als bereik, dat is meer dan 10% van mijn bruikbare capaciteit en in de winter is het effect daarvan groot.
Er komen al snel een hoop variabelen bij kijken waardoor het toch weer complex wordt.
In plaats van klagen over het verleden kan je ook zien dat het verbeterd is nu de WLTP er is in plaats van de NEDC. De wetgeving was gewoon niet klaar voor elektrisch rijden omdat wetgeving altijd achterloopt.daemonix schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:50:
En ze zullen zich niet in het hoofd halen om andere dan de meest gunstige cijfers te tonen. Dat geldt voor elektrische auto's en voor ICE. Zelfs niet als daar fraude aan te pas moet komen (dieselgate).
In de showroom wordt door de meeste verkopers wel een realistische indicatie gegeven. En geen “hiermee rijd je zo 1 op 25, mijn buurman haalt zelfs 1 op 30”.
WLtp is iets realistischer met nadruk op iets maar het lijkt nog niet op realiteit, met name in de winter. Zie de ev-database. Dat is niet klagen over het verleden, dat is zoals het er aan toe gaat in autoland.
8,5 uur over 840 km is wel erg goed voor de model 3BarryH schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:31:
uitslag e-cannonball:
tesla's in de kopgroep
Model Average of gem snelheid
model 3 99
model S100 97
model S60 90
model X100 88
model S75 87
model X75 86
model S85 83
Kona 76
model X90 75
I3 33 64
Ioniq 62
Zoe 22 60
Soul 30 60
Soul 27 58
I3 22 57
Leaf 2 55
Golf 36kwh 53
Citystomer 52
Zoe 41kwh 50
Leaf 24 50
Zoe R240 45
Grand Total 69
De Kona doet daar 3 uur en de ioniq 4 uur langer over.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Heeft iemand een verklaring voor het verschil van 10 km/u gemiddeld tussen de Zoe 22 kWh en Zoe 41 kWh? En R240 (ook 22 kWh!) die nog lager zit...
Want ze hebben allen geen 43 kW-AC laden, slechts 22 kW, als ik me niet vergis...?
Ah, de Zoe 22 kWh is de R210 die wel de 43-kW-AC lader aan boord heeft. Dat verklaart het verschil.
Want ze hebben allen geen 43 kW-AC laden, slechts 22 kW, als ik me niet vergis...?
Ah, de Zoe 22 kWh is de R210 die wel de 43-kW-AC lader aan boord heeft. Dat verklaart het verschil.
[ Voor 48% gewijzigd door nannoe op 20-11-2018 09:00 ]
WLTP is al vooruitgang alleen heb je niks aan in de winter bij 0-5 graden mag je er gewoon 30% vanaf halen (zonder warmtepomp).Deveon schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:43:
Fabrikanten zijn verplicht om de waardes uit de officiële test (WLTP) te gebruiken zodat de consument onderling kan vergelijken en er geen verwarring ontstaat.
Verwijderd
Dan zit je dus eigenlijk gewoon 6,5u met 130 te rijden en 2u te laden ofzo?Philos31 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:42:
[...]
8,5 uur over 840 km is wel erg goed voor de model 3
De Kona doet daar 3 uur en de ioniq 4 uur langer over.
Best lekker tempo dan idd en die snellaadstops zijn geen straf als je toch ff een burgertje wilt eten en een drankje wilt nuttigen.
M'n werknemert reed weg met 110 km range in de Ioniq en kwam aan met 50 km over. Ritje van 40 km (met een stuk 80 km). En de Ioniq schat nu nog maar 180 km in bij volle accu. Dus als dat werkelijk 120 km is dan is het vrij triest japrettig schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:56:
[...]
WLTP is al vooruitgang alleen heb je niks aan in de winter bij 0-5 graden mag je er gewoon 30% vanaf halen (zonder warmtepomp).

[ Voor 36% gewijzigd door YoshiBignose op 20-11-2018 09:02 ]
Dat ligt dan ook aan z'n rechtervoet denk ik.
Hier met deze temperaturen nog steeds 200+ km in de Ioniq hoor.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik denk idd dat ie wel stevig doorrijdt op het snelweg gedeelte. Maar daar hoor je mij niet over klagen, heb liever dat ik iets meer stroom kwijt ben en hij eerder op z'n werk iscacofant schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:02:
Dat ligt dan ook aan z'n rechtervoet denk ik.
Een echt groene gedachte hahaha
Tesla Model 3 RWD (2023)
Klopt, maar je hebt er ook niets aan in de bergen, op de autobahn of met een aanhanger.prettig schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:56:
[...]
WLTP is al vooruitgang alleen heb je niks aan in de winter bij 0-5 graden mag je er gewoon 30% vanaf halen (zonder warmtepomp).
De WLTP is puur om auto’s met elkaar te vergelijken. Als daar vier verschillende waardes uit rollen wordt de gemiddelde consument daar niet vrolijk van en komt het de adoptie van EV’s niet ten goede. De WLTP is misschien erg optimistisch, maar het is ten minste wel haalbaar! Dat was bij de NEDC toch wel anders.
Edit: Ook het begrip "winter" verschilt enorm in Scandinavië, Oostblok, Middellandse Zee en bij ons in de kust regio. Moet dan voor elk land een aparte test komen?
[ Voor 43% gewijzigd door Deveon op 20-11-2018 10:56 ]
Dat is ook maar betrekkelijk. De winter-range die wordt aangegeven is bij een temperatuur van -10°C! Zo koud was het toch niet in Bunnik?TucanoItaly schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:25:
Ik sta toch telkens weer verbaasd van het verschil tussen zomer en winter, en tussen snelweg en provinciale weg. De bron op internet die perfect zulke verschillen aangeeft, is EV-Database. Voor de Zoe geeft die dat vrij accuraat aan:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dit topic is gesloten.