In mijn arbeidscontract staat dat ik val onder leasecategorie B (A is director of hoger, B is regulier en C is 'eigenlijk geen recht op een leaseauto maar je krijgt toch een leaseauto dus hier is een Polo').
Meer staat er niet in.
In de leaseovereenkomst staat eigenlijk ook vrij weinig. Het bedrag staat er bijv. niet in, dat wijzigt namelijk nogal eens. Wel dat je als een goed huisvader er voor moet zorgen en dat soort onzin. De eerste schade is voor rekening van de werkgever en boetes worden 1 op 1 doorbelast.
Maar als ik nu weg wil (ik heb nét een nieuwe auto), dan kan ik gewoon weg. Sleutels inleveren en klaar. En ik rijd bepaald geen courante / populaire auto, dus die blijft dan gewoon 3,5 jaar in de 'pool'. Het is niet dat ik dan de leaseauto moet meenemen / afkopen (wat bij mijn vorige werkgever wél het geval was). Ik heb ook geen restrictie op merk of uitstoot ofzo. Maar dus ook geen 'uitruil' mogelijkheden.
Als ik geen auto wil. Prima, dan niet. Zo heeft 'mijn' directeur geen auto. Die woont namelijk in het centrum van de stad waar ons kantoor zit met lange wachttijden voor parkeervergunningen. Als ze een keer naar een overleg moet dan rijd ze wel met mij of een andere collega mee. Dat is minder dan 1x per maand.
Voor mij is de auto dus geen onderdeel van mijn salaris, maar wél een (hele mooie/dikke) secundaire arbeidsvoorwaarde. Ik tel hem ook wel mee in mijn totale 'package', al is het maar omdat wanneer ik switch ik al deze details natuurlijk niet ga vertellen aan mijn nieuwe werkgever.
[
Voor 4% gewijzigd door
Tehh op 08-12-2025 19:04
]