Zorg schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
Bij salarissen van 100k+ is een gemiddelde werkweek ook niet 36 uur hooren wordt er in de vakanties ook nog wel een laptop meegenomen, email bekeken etc. Dit wordt ook veelal verwacht. En denk dat de meesten met kinderen hetzelfde hebben, die kunnen ook niet voor 300 naar Turkije
offtopic:
Toch wil ik een m.i. gezond tegengeluid geven. Ik werk bij de semi-overheid en heb een EUR 100k+ (exc. sec. vw) jaarinkomen. Zeer incidenteel werk ik meer dan mijn 40 contracturen per week, bij mij gaat de laptop echt dicht aan het einde van de dag en zorg ik goed voor mezelf (de baas doet het namelijk niet) door ervoor te zorgen dat ik niet meer dan 40 uur per week werk. Waarom niet? Omdat mijn inkomen gebaseerd is op 40 uur per week, hoe meer uren ik werk hoe lager mijn uurloon. En door meer te werken dan gecontracteerd, laat je het MT ermee wegkomen dat er meer werk wordt verricht dan dat er uren zijn.
Dus bij mij gaat er absoluut geen laptop mee op vakantie, wordt er geen e-mail gelezen en hou ik niet snel nog tussendoor een conference call in mijn vrije tijd. En daar ben ik gelukkig niet de enige in, het is in mijn team meer uitzondering dan regel om meer dan 40 uur per week te werken.
Toch wil ik een m.i. gezond tegengeluid geven. Ik werk bij de semi-overheid en heb een EUR 100k+ (exc. sec. vw) jaarinkomen. Zeer incidenteel werk ik meer dan mijn 40 contracturen per week, bij mij gaat de laptop echt dicht aan het einde van de dag en zorg ik goed voor mezelf (de baas doet het namelijk niet) door ervoor te zorgen dat ik niet meer dan 40 uur per week werk. Waarom niet? Omdat mijn inkomen gebaseerd is op 40 uur per week, hoe meer uren ik werk hoe lager mijn uurloon. En door meer te werken dan gecontracteerd, laat je het MT ermee wegkomen dat er meer werk wordt verricht dan dat er uren zijn.
Dus bij mij gaat er absoluut geen laptop mee op vakantie, wordt er geen e-mail gelezen en hou ik niet snel nog tussendoor een conference call in mijn vrije tijd. En daar ben ik gelukkig niet de enige in, het is in mijn team meer uitzondering dan regel om meer dan 40 uur per week te werken.
'Helaas' zit ik in de schaal waarin overuren niet uitbetaald worden. Al zouden ze wel uitbetaald worden, dan nog wil ik het voorkomen meer dan 40 uur per week te werken. Nu ik 43 jaar ben, ben ik eindelijk gaan inzien dat er meer bestaat dan werken alleen. Wat ook helpt is dat ik inmiddels in de positie ben makkelijker 'nee' te zeggen tegen het MT of RvB.Tylen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:35:
[...]
Exact. Ik snap ook niet waarom medewerkers dit zullen doen. Het zijn gewoon overuren en die moeten betaald worden.
Ik heb als voormalig externe consultant ook bij dat soort bedrijven gezeten. En als externe consultant wordt het eigenlijk nog meer van je verwacht. En tot zo'n 5-6 jaar geleden dacht ik ook dat je er eigenlijk niet mee weg kan komen. Wat blijkt? Kan prima! De wereld houdt niet op met draaien, de toko valt niet om en issues hou je altijd. Je kan prima om 17:00 de laptop dichtgooien en de telefoon uitzetten (storingsdienst, piket dienst etc. etc. uitgezonderd natuurlijk). Prima als je wel mee wil gaan in de sfeer dat je meer dan 40 uur per week moet werken. Ik zit dan ondertussen lekker in de tuin aan het water te genieten van mijn cocktail.Csotranme schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:49:
[...]
Ik zou willen dat het overal zo was. Die vlieger gaat in veel bedrijven helaas niet op.
Er wordt bij een hoop bedrijven van je verwacht dat je dat soort zaken wel doet/meer uren maakt.
Ze verplichten het niet maar de sfeer is dan vaak zo dat je er eigenlijk niet mee weg komt om om 5uur strak je laptop dicht te gooien en telefoon uit.
[...]
[ Voor 39% gewijzigd door Rizzi op 02-10-2023 14:38 ]
What's a cube to you?