IT kennis helpt, maar het ligt er wel aan wat je doet binnen de infosec. Genoeg mensen die aan de GRC kant zitten -zoals ik- en weinig IT kennis hebben.dylan111111 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:57:
[...]
Dat is inderdaad het mooie van security, je kan er alle kanten mee op. Wat wel schaars is en zal blijven zijn mensen met een goede IT achtergrond/opleiding in het vak. Dat helpt enorm in het maken van onderbouwde keuzes en lange termijn visie. Zelf freelance ik voor een cybersecurity bedrijf (naast de studie, voornamelijk pentesten van webapplicaties) wat voornamelijk klanten in Zwitserland heeft. Verdient 4x meer als een bij bijbaan bij de AH, is volledig remote, kan eigen uren bepalen en kan mijzelf ook nog verder ontwikkelen in het vakgebied.
Gezien voor wat je ervoor moet leren is 3k (ik neem aan bruto) idd veel te weinig. Ik ken iemand die schoonmaker is en 2,4k per maand verdient. Heeft ook een eigen koophuis met hypotheek. Kom daar tegenwoordig maar eens om.jessy100 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:34:
[...]
Beetje ambitieus zijn mag wel. Ga toch weg met al die werkgevers die je voor 3k aannemen en vervolgens klauwen met geld aan je verdienen. Je hebt het over generation Z, en die gasten doen 1 ding goed: Ze waarderen hun tijd meer dan hun voorgangers.
En dan ook nog ff afsluiten met je comment over arbeidsethiek![]()
. Men laat zich gewoon niet meer voor peanutes exploiten.
Irrelevant.Ozymandias schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:28:
[...]
Gezien voor wat je ervoor moet leren is 3k (ik neem aan bruto) idd veel te weinig. Ik ken iemand die schoonmaker is en 2,4k per maand verdient. Heeft ook een eigen koophuis met hypotheek. Kom daar tegenwoordig maar eens om.
Die schoonmaker zal niet veel verder groeien, veel IT'ers groeien naar verloop van tijd snel richting €3500 - €5000 of zelfs daar boven. Salarispotentie is bij veel kennisintensieve banen veel groter.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Daarvoor zal je moeten blijven bijleren terwijl de schoonmaker naar het werk op de bank ploft en genoeg tijd heeft voor z’n hobbies (die ik ken is gediplomeerd radiozendamateur en praat met de hele wereld via de ether) Bovendien kan je teamleider worden en zo doorgroeien.unezra schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:30:
[...]
Irrelevant.
Die schoonmaker zal niet veel verder groeien, veel IT'ers groeien naar verloop van tijd snel richting €3500 - €5000 of zelfs daar boven. Salarispotentie is bij veel kennisintensieve banen veel groter.
Voor beide valt wat te zeggen, het ligt er maar aan wat je persoonlijke interesses en vaardigheden zijn en wat voor leven je wil leiden (heb je kinderen dan zal je niet geneigd zijn tot een heel drukke baan met veel overuren bijv., als je jong en single bent wellicht wel). Salaris is niet alles maar als je veel tijd in een studie hebt gestoken hoef je niet met een laag salaris genoegen te nemen en de belofte dat je als je maar hard genoeg werkt je later wel meer gaat verdienen. Dan blijf je vast zitten.
Er zijn ook genoeg IT'ers die normaliter binnen contracturen blijven en in die tijd ook de ruimte hebben om hun kennis bij te spijkeren. En echt wel een beter salaris hebben dan de genoemde 2400 van de schoonmaker.Ozymandias schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:58:
[...]
Daarvoor zal je moeten blijven bijleren terwijl de schoonmaker naar het werk op de bank ploft en genoeg tijd heeft voor z’n hobbies (die ik ken is gediplomeerd radiozendamateur en praat met de hele wereld via de ether) Bovendien kan je teamleider worden en zo doorgroeien.
Voor beide valt wat te zeggen, het ligt er maar aan wat je persoonlijke interesses en vaardigheden zijn en wat voor leven je wil leiden (heb je kinderen dan zal je niet geneigd zijn tot een heel drukke baan met veel overuren bijv., als je jong en single bent wellicht wel). Salaris is niet alles maar als je veel tijd in een studie hebt gestoken hoef je niet met een laag salaris genoegen te nemen en de belofte dat je als je maar hard genoeg werkt je later wel meer gaat verdienen. Dan blijf je vast zitten.
Even snel gekeken, maar een chef schoonmaak (teamleider dus), zou volgens de nationale beroepengids uitkomen op rond de €2600 bruto per maand. Een mbo-4 ICT'er begint daar op, of zit daar met 2-3 jaar werkervaring en gaat dán verder omhoog.Ozymandias schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:58:
[...]
Daarvoor zal je moeten blijven bijleren terwijl de schoonmaker naar het werk op de bank ploft en genoeg tijd heeft voor z’n hobbies (die ik ken is gediplomeerd radiozendamateur en praat met de hele wereld via de ether) Bovendien kan je teamleider worden en zo doorgroeien.
Zwaardere ICT functies of management binnen de ICT zit rap op €4000+, een bedrag waar een schoonmaker, welke functie dan ook, nooit gaat komen.
https://www.nationalebero...hoonmaak-hotel-instelling
Punt is vooral dat afhankelijk van opleidingsniveau, een ICT'er ergens tussen de €2200 en €3200 zal beginnen, maar heel snel (of zelfs al vanaf het begin) het salaris zal passeren van functies als schoonmaker, vuilnisman, etc, etc, etc. Zelfs in gematigde ICT functies met een top van zeg €4000 - €4400 zit je top ver boven waar genoemde beroepen nooit zullen komen. (Ik refereer even voor het gemak aan de CAO ziekenhuizen, functiegroepen 45-55. Dat zijn de functies die voornamelijk op uitvoering gericht zijn. Zeg servicedesk, applicatiebeheer, etc.)Voor beide valt wat te zeggen, het ligt er maar aan wat je persoonlijke interesses en vaardigheden zijn en wat voor leven je wil leiden (heb je kinderen dan zal je niet geneigd zijn tot een heel drukke baan met veel overuren bijv., als je jong en single bent wellicht wel). Salaris is niet alles maar als je veel tijd in een studie hebt gestoken hoef je niet met een laag salaris genoegen te nemen en de belofte dat je als je maar hard genoeg werkt je later wel meer gaat verdienen. Dan blijf je vast zitten.
Hét grote voordeel van een hogere opleiding en bijpassend beroep is denk ik vooral dat je groeicurve fors steiler is én hoger eindigt dan bij een lagere opleiding en bijpassend beroep. Dat de startsalarissen niet extreem verschillen boeit niet zo veel.
Tja en idd, als je een kennisintensief beroep hebt, zul je je moeten blijven ontwikkelen. Soms kan en mag dat tijdens werktijd, vaak wordt er gevraagd ook buiten werktijd te investeren. Financieel kan dat zinvol zijn. Je spendeert misschien vrije tijd aan opleiding, maar je marktwaarde neemt ook toe. (Plus dat in de regel je werk uitdagender wordt, waardoor je werkplezier toe neemt.)
Er is iig geen reden om vast te blijven zitten, zolang je maar bereid bent ook zélf in je toekomst te investeren.
unezra schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:44:
[...]
Even snel gekeken, maar een chef schoonmaak (teamleider dus), zou volgens de nationale beroepengids uitkomen op rond de €2600 bruto per maand. Een mbo-4 ICT'er begint daar op, of zit daar met 2-3 jaar werkervaring en gaat dán verder omhoog.
Zwaardere ICT functies of management binnen de ICT zit rap op €4000+, een bedrag waar een schoonmaker, welke functie dan ook, nooit gaat komen.
https://www.nationalebero...hoonmaak-hotel-instelling
[...]
Punt is vooral dat afhankelijk van opleidingsniveau, een ICT'er ergens tussen de €2200 en €3200 zal beginnen, maar heel snel (of zelfs al vanaf het begin) het salaris zal passeren van functies als schoonmaker, vuilnisman, etc, etc, etc. Zelfs in gematigde ICT functies met een top van zeg €4000 - €4400 zit je top ver boven waar genoemde beroepen nooit zullen komen. (Ik refereer even voor het gemak aan de CAO ziekenhuizen, functiegroepen 45-55. Dat zijn de functies die voornamelijk op uitvoering gericht zijn. Zeg servicedesk, applicatiebeheer, etc.)
Hét grote voordeel van een hogere opleiding en bijpassend beroep is denk ik vooral dat je groeicurve fors steiler is én hoger eindigt dan bij een lagere opleiding en bijpassend beroep. Dat de startsalarissen niet extreem verschillen boeit niet zo veel.
Tja en idd, als je een kennisintensief beroep hebt, zul je je moeten blijven ontwikkelen. Soms kan en mag dat tijdens werktijd, vaak wordt er gevraagd ook buiten werktijd te investeren. Financieel kan dat zinvol zijn. Je spendeert misschien vrije tijd aan opleiding, maar je marktwaarde neemt ook toe. (Plus dat in de regel je werk uitdagender wordt, waardoor je werkplezier toe neemt.)
Er is iig geen reden om vast te blijven zitten, zolang je maar bereid bent ook zélf in je toekomst te investeren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
IT Support | Rocket League - shooters
Toch zie je maar al te vaak dat studie tenminste voor een deel eigen tijd is. Deels vind ik dat terecht (het is OOK investeren in je eigen toekomst), deels ook niet. Persoonlijk vind ik dat werkgever altijd zou moeten voorzien in een deel onder werktijd én een werkbelasting dusdanig, dat je ook werkelijk 10% van je werktijd kunt besteden aan studie. (Daarnaast budgetten die afdoende zijn en eerder omgekeerd evenredig aan iemands salaris, dan rechtevenredig. Ik vind het onterecht dat vaak starters het moeten doen met een relatief laag studiebudget, terwijl dáár de snelste en belangrijkste ontwikkeling zit. Werkbare studiebudgetten zie je volgens mij vaker bij detacheerders. Logisch voor de beancounters, want een directere en meer inzichtelijke relatie kosten/baten, onlogisch als die beancounters eens écht hun hersenen zouden gebruiken.)WhiskyPhreak schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:44:
[...]
Er zijn ook genoeg IT'ers die normaliter binnen contracturen blijven en in die tijd ook de ruimte hebben om hun kennis bij te spijkeren. En echt wel een beter salaris hebben dan de genoemde 2400 van de schoonmaker.
Auto vind ik alleen logisch in de detachering, daarbuiten niet echt.
Helpdesk, afhankelijk van de invulling. Wij hebben een skilled servicedesk (zeg 1e en 2e lijn gecombineerd) en daar begint het salaris bij ~€2550 bruto per maand voor 36 uur, maar ex. auto, €0,08/km reiskostenvergoeding naar standplaats, etc. Wel een 13e maand. (FWG 45 CAO ziekenhuizen)
Dat salaris vind ik in alle opzichten passend voor de rol, maar het is wél een veel zwaardere rol dan een 1e lijns helpdesk die je bij veel MSP's en grotere organisaties hebt. Daar zou ik, ook anno 2023, een ander salaris bij verwachten. (Tegelijkertijd wél met zinvol groeipad. Helaas heb ik ook meegemaakt dat groei niet gestimuleerd wordt of zelfs actief word tegengehouden.)
Salaris dat jij noemt (zeker in combinatie met een leaseauto) vind ik heel erg hoog voor de rol en is in mijn beleving zeker niet standaard. Ook niet anno 2023.
GSM en laptop zie ik persoonlijk niet als secundaire arbeidsvoorwaarde. Het is gereedschap. Een timmerman zal een hamer ook niet noemen als secundaire arbeidsvoorwaarde.
[Voor 7% gewijzigd door unezra op 14-04-2023 12:15]
Members only: title
Inloggen
[Voor 3% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 14-04-2023 13:01]
Maar nu is zorg CAO ook wel dusdanig slecht dat na Corona het halve land er verontwaardigt over wasunezra schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:12:
[...]
Helpdesk, afhankelijk van de invulling. Wij hebben een skilled servicedesk (zeg 1e en 2e lijn gecombineerd) en daar begint het salaris bij ~€2550 bruto per maand voor 36 uur, maar ex. auto, €0,08/km reiskostenvergoeding naar standplaats, etc. Wel een 13e maand. (FWG 45 CAO ziekenhuizen)

Meer serieus, ik denk dat je je hier best wel verkijkt op WEL 3K PER MAAND!!1!! 2550 euro per maand voor 36 uur + een 13e maand is (gecorrigeerd voor 40 uur) juist net iets meer op jaarbasis dan 3K aan puur kaal salaris zoals in de private IT sector gangbaar is. En dat is nog voordat je zaken als pensioen inleg en al de extratjes uit die 91 pagina's aan CAO meeneemt.
Het salaris van een functioneel of technisch applicatiebeheerder (FGW50) is in de zorg ook helemaal niet slecht (naar mijn bescheiden mening). Op 1-3-2022 was dit voor 36-uur tussen de 2759 (0) tot 3922 (12) + een 13e maand + vakantietoeslag (bron: https://cao-ziekenhuizen....alen-premies-vergoedingen). En let op: hier komt in 2023 nog een ruime verhoging bij:RagingPenguin schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:01:
[...]
Maar nu is zorg CAO ook wel dusdanig slecht dat na Corona het halve land er verontwaardigt over was![]()
Meer serieus, ik denk dat je je hier best wel verkijkt op WEL 3K PER MAAND!!1!! 2550 euro per maand voor 36 uur + een 13e maand is (gecorrigeerd voor 40 uur) juist net iets meer op jaarbasis dan 3K aan puur kaal salaris zoals in de private IT sector gangbaar is. En dat is nog voordat je zaken als pensioen inleg en al de extratjes uit die 91 pagina's aan CAO meeneemt.
"Anders dan in het eerdere eindbod kunnen nu alle medewerkers rekenen op een salarisverhoging van 5% per 1 februari 2023. Op 1 december krijgen ze nog eens 5%, maar deze salarisverhoging is vanaf IP 62 wel gemaximeerd op € 300 bruto per maand".
Members only:
Inloggen
10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus
Voor verplegend personeel, ja. Voor IT, not so much.RagingPenguin schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:01:
[...]
Maar nu is zorg CAO ook wel dusdanig slecht dat na Corona het halve land er verontwaardigt over was
Er zitten wat narigheden in zoals een lage kilometervergoeding voor woon/werk, 25 vakantiedagen en geen maaltijdvergoeding bij overwerk, maar los van dat is het heel geen slechte CAO én er komt dit jaar, als het goed is, fors bij.
Dat kan ik me voorstellen! Ik geniet ook van de ervaring die ik nu kan opdoen maar heb toch doelstellingen om in de toekomst te groeien en meer te verdienen. Ondanks dat ik zeer tevreden ben over mijn loon en de voorwaarden, probeer ik niet stil te vallen. De groei die anderen hier vermelden lijkt soms bizar.
Ik zie mezelf niet 5000-7000 verdienen over 5 jaar maar dat zal ook wel afhangen van de inflatie en arbeidsmarkt.
Members only:
Inloggen
Ja, veel van de wereld gezien. Mijn lijst met landen die ik nog (een keer) wil bezoeken is alleen maar langer geworden.SoulsOnFire schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:03:
[...]
Dat kan ik me voorstellen! Ik geniet ook van de ervaring die ik nu kan opdoen maar heb toch doelstellingen om in de toekomst te groeien en meer te verdienen. Ondanks dat ik zeer tevreden ben over mijn loon en de voorwaarden, probeer ik niet stil te vallen. De groei die anderen hier vermelden lijkt soms bizar.
Ik zie mezelf niet 5000-7000 verdienen over 5 jaar maar dat zal ook wel afhangen van de inflatie en arbeidsmarkt.

Overigens zag ik mezelf dat soort bedragen ook niet verdienen, maar ik veroorzaak momenteel voldoende omzet om in iedergeval inclusief een leuke electrische wagen (package) al wel een stukje die range te betreden, en er is nog wel groei naar boven.
Inloggen
Een sprong in zwitserland gemaakt, ook meteen branche/werk gewisselt. Beetje uitzondering in dit draadje, maar misschien handig aanknopingspunt voor andere mensen die overwegen te verhuizen.
Voor zwitserse standaarden had ik nog wel iets beter kunnen onderhandelen. Maar gezien mijn huidige ervaring tevreden.
Voor zwitserse standaarden had ik nog wel iets beter kunnen onderhandelen. Maar gezien mijn huidige ervaring tevreden.
Inloggen
Nice! Leuk om eens een lijstje uit een ander land te zien. Is het normaal dat je in Zwitserland geen vakantiegeld krijgt? En is dit een beetje vergelijkbaar met NL vs cost of living?elamre schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:37:
Een sprong in zwitserland gemaakt, ook meteen branche/werk gewisselt. Beetje uitzondering in dit draadje, maar misschien handig aanknopingspunt voor andere mensen die overwegen te verhuizen.
***members only***
Daarnaast vind ik het wel bijzonder dat je 'Senior' bent met 1 jaar relevante werkervaring

Ja, ik heb het nog nergens gezien met vakantiegeld. Het is hier vaak 13 salarissen, en dan bonus.Zinu schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:18:
[...]
Nice! Leuk om eens een lijstje uit een ander land te zien. Is het normaal dat je in Zwitserland geen vakantiegeld krijgt? En is dit een beetje vergelijkbaar met NL vs cost of living?
Daarnaast vind ik het wel bijzonder dat je 'Senior' bent met 1 jaar relevante werkervaring
Senior met 1 jaar, goed onderhandelen. En ze hebben een groot tekort hier. Ik heb 1 jaar c++ geprogrameerd, en voor de rest wel programeer ervaring, maar voornamelijk met scripten en test automatizering.
Cost of living is wel iets hoger, vooral als je in de stad wilt wonen. Kan rustig van 2.5-3k huur uitgaan voor klein appartement, of 1200-1400 voor leven met huisgenoot. Doorgaands zijn de prijzen voor de rest ongeveer 1.5 keer zo hoog als in nederland.
En hoe zit het qua belastingen dan? Je zegt het werkt anders, maar wat hou je eind van het jaar er dan aan over?elamre schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:39:
[...]
Ja, ik heb het nog nergens gezien met vakantiegeld. Het is hier vaak 13 salarissen, en dan bonus.
Senior met 1 jaar, goed onderhandelen. En ze hebben een groot tekort hier. Ik heb 1 jaar c++ geprogrameerd, en voor de rest wel programeer ervaring, maar voornamelijk met scripten en test automatizering.
Cost of living is wel iets hoger, vooral als je in de stad wilt wonen. Kan rustig van 2.5-3k huur uitgaan voor klein appartement, of 1200-1400 voor leven met huisgenoot. Doorgaands zijn de prijzen voor de rest ongeveer 1.5 keer zo hoog als in nederland.
Scr33x0r schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:49:
[...]
En hoe zit het qua belastingen dan? Je zegt het werkt anders, maar wat hou je eind van het jaar er dan aan over?
Members only:
Inloggen
Ik woon sinds 2016 in Duitsland, en werk in Luxembourg. Begon als IT support en zo doorgetrokken als IT Administrator. Moest een paar dingen leren. Qua belasting is Luxembourg goed, we betaalden toen ik begon hier 3,4% belasting. Naarmate je langer werkt en doorgroeit in werk/salaris betaal je meer. Nu zit ik op 19% als ik me niet vergis.
Hier in Luxemburg is het zo ongeveer als ik me nog herinner.
- IT support / helpdesk 45.000 / 55.000
- IT system administrators 75.000 / 85.000€ (ik val helaas nog in de laagste range, met tijd toch maar wisselen)
- IT Cloud administrator 95.000/ 105.000
- IT infosec 75.000 / 90.000
- CIO 120.000 / 130.000
Dan doen Nederland en Luxemburg het vrijwel goed als ik alle berichten hier zo lees. Duitsland is niet veel beter (en al helemaal niet met belastinggeld)
Andere banen bijvoorbeeld
- lokale buschauffeur voor de stad verdient tussen de 4500 - 6000€
Thuisverpleging 4000 - 5000€ en dan nog auto van de zaak. Niet zoals in Nederland je eigen fiets etc.
Alleen de leefstijl is natuurlijk anders, alles is ontiegelijk duur.
Apartement kopen kost je al gauw 500.000 of meer. Huizen makkelijk alles boven de 1.000.000 maakt niet echt uit wat voor of waar. Alles is echt duur.
Vandaag dat je Luxembourg ongeveer 80-90% aan Cross-Border mensen hebt. Die komen uit Duitsland, België en Frankrijk.
- IT system administrators 75.000 / 85.000€ (ik val helaas nog in de laagste range, met tijd toch maar wisselen)
- CIO 120.000 / 130.000
Dan doen Nederland en Luxemburg het vrijwel goed als ik alle berichten hier zo lees. Duitsland is niet veel beter (en al helemaal niet met belastinggeld)
Thuisverpleging 4000 - 5000€ en dan nog auto van de zaak. Niet zoals in Nederland je eigen fiets etc.
Apartement kopen kost je al gauw 500.000 of meer. Huizen makkelijk alles boven de 1.000.000 maakt niet echt uit wat voor of waar. Alles is echt duur.
Vandaag dat je Luxembourg ongeveer 80-90% aan Cross-Border mensen hebt. Die komen uit Duitsland, België en Frankrijk.
[Voor 54% gewijzigd door theduke1989 op 17-04-2023 23:23]
Klinkt alsof de salarissen ruim anderhalf keer hoger liggen, maar de kosten zeker twee keer zo hoog zijn. Bedankt voor de waarschuwing, het gras is dus niet altijd groener.theduke1989 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:25:
Die vergissing maken mensen ook met Noorwegen. Ze roepen dat de lonen daar hoger liggen maar vergeten voor het gemak dat daar alles stukken duurder is.CVTTPD2DQ schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:56:
[...]
Klinkt alsof de salarissen ruim anderhalf keer hoger liggen, maar de kosten zeker twee keer zo hoog zijn. Bedankt voor de waarschuwing, het gras is dus niet altijd groener.
Ik kan dit beamen. Ik heb voor een oud-werkgever een half jaar in luxemburg gewoond en gewerkt. Helaas wel onder mijn nederlandse contract +- 40k. Beetje lunch is ook 2 keer zo duur, het enige wat prima te doen was en vergelijkbaar met NL is uit eten gek genoeg. Ik had destijds te mazzel dat verblijf werd betaald.theduke1989 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:25:
Ik woon sinds 2016 in Duitsland, en werk in Luxembourg. Begon als IT support en zo doorgetrokken als IT Administrator. Moest een paar dingen leren. Qua belasting is Luxembourg goed, we betaalden toen ik begon hier 3,4% belasting. Naarmate je langer werkt en doorgroeit in werk/salaris betaal je meer. Nu zit ik op 19% als ik me niet vergis.
- IT system administrators 75.000 / 85.000€ (ik val helaas nog in de laatste range, met tijd toch maar wisselen)
- CIO 120.000 / 130.000
Maar er is ook een reden dat de big-4 in Luxemburg zit en dat er zoveel dikke auto's rijden.
Wel een heel fijn en schoon land. Wellicht ooit maar eens terug als ik dit zo hoor.
Ze compenseren je vaak met "meal vouchers" van Sodexo vaak. Is een voucher van 8.40€ of 10.90€ volgens mij. Je betaald wel 50€ daarvoor de rest het bedrijf.mr.DJ95 schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:13:
[...]
Ik kan dit beamen. Ik heb voor een oud-werkgever een half jaar in luxemburg gewoond en gewerkt. Helaas wel onder mijn nederlandse contract +- 40k. Beetje lunch is ook 2 keer zo duur, het enige wat prima te doen was en vergelijkbaar met NL is uit eten gek genoeg. Ik had destijds te mazzel dat verblijf werd betaald.
Maar er is ook een reden dat de big-4 in Luxemburg zit en dat er zoveel dikke auto's rijden.
Wel een heel fijn en schoon land. Wellicht ooit maar eens terug als ik dit zo hoor.
Dan kan je alsnog een beetje eten kopen.
Ik gebruik het vaak voor diesel tanken, de vouchers zijn in Auchan, tankstations, andere kleine supermarkten, en veel restaurants in te leveren.
De BIG4 is in Kirchberg, alleen Deloitte is verhuisd naar een ander plek. KGMG PwC en E&Y zijn in Kirchberg is ook direct de grootste werkgebied van Luxembourg.
Moet je wel zeggen, Tabak (ik rook zelf niet) koffie is echt wel een stuk goedkoper hier in Luxembourg dan bijvoorbeeld in Duitsland of België.
Hoeveel belasting is het nu in Nederland? 21% of lager nu?
Haha Ik vond het precies andersom, de lonen liggen in mijn branch echt een heel stuk lager in zweden, en hogere belasting. Daarom ben ik daar ook niet gebleven na mijn studie in Uppsala.
Geen consultant. Creatief met programeren. Is ook geen titel inflatie daar, rest van het team is junior, boven senior is alleen nog fellow. Maar dat zat er zeker niet in met 1 jaar ervaring

@elamre Belasting ligt een stuk hoger hier inderdaad, maar afhankelijk van je levensfase is het gemiddeld gezien vaker een stuk goedkoper (heb zelf een jong gezin met drie kinderen en een afbetaald huis hier). Hoe dan ook, altijd leuk om te horen dat Nederlanders wat van de wereld willen zien 

Dus onder Nederlands contract ging je een half jaar naar een land waar alles twee keer duurder is. Hou je weinig over.mr.DJ95 schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:13:
[...]
Ik kan dit beamen. Ik heb voor een oud-werkgever een half jaar in luxemburg gewoond en gewerkt. Helaas wel onder mijn nederlandse contract +- 40k. Beetje lunch is ook 2 keer zo duur, het enige wat prima te doen was en vergelijkbaar met NL is uit eten gek genoeg. Ik had destijds te mazzel dat verblijf werd betaald.

En dan het nog “mazzel” vinden dat de baas het betaald….HSG schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:59:
[...]
Dus onder Nederlands contract ging je een half jaar naar een land waar alles twee keer duurder is. Hou je weinig over.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Welke belasting bedoel je? BTW is inderdaad 21%, maar inkomstenbelasting is afhankelijk van wat je verdient. Tot 73.031 euro is dat 36,93%. Alles daarboven wordt met 49,5% belast.theduke1989 schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:23:
[...]
Ze compenseren je vaak met "meal vouchers" van Sodexo vaak. Is een voucher van 8.40€ of 10.90€ volgens mij. Je betaald wel 50€ daarvoor de rest het bedrijf.
Dan kan je alsnog een beetje eten kopen.
Ik gebruik het vaak voor diesel tanken, de vouchers zijn in Auchan, tankstations, andere kleine supermarkten, en veel restaurants in te leveren.
De BIG4 is in Kirchberg, alleen Deloitte is verhuisd naar een ander plek. KGMG PwC en E&Y zijn in Kirchberg is ook direct de grootste werkgebied van Luxembourg.
Moet je wel zeggen, Tabak (ik rook zelf niet) koffie is echt wel een stuk goedkoper hier in Luxembourg dan bijvoorbeeld in Duitsland of België.
Hoeveel belasting is het nu in Nederland? 21% of lager nu?
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Ik wou mijn voorwaarde eens aftoetsen t.o.v. de markt en mijn ervaring
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 34
• Opleiding: Bachelor Elektronica-ICT
• Werkervaring: 11,5 jaar
• (Woon) Locatie: België kempen
2. Wat doe je:
• Functie: Backend Java developer (Spring, Springboot, Java 11, RESTful microservices, IBM MQ, Kubernetes)
• Werkgever/branche: Distribution, resale, manufacturing
• (Werk) Locatie(s): België kempen
• Aantal vakantiedagen: 28 (waarvan 6 ADV incl)
• Gewerkte uren/week: 39
• Reistijd: 20 a 30 min
• Thuiswerken: 2 van de 5
• Werkdruk: laag
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4700
• Vakantiegeld: € 3980
• Bonus, toeslagen, etc: € 0
• Dertiende/veertiende maand: € 4400 dertiende maand
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 64.780
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 3384 / jaar (6% bruto loon)
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: € 0
• Overige: BMW X1 U11 xDrive30e met onbeperkte tankkaart / laadpas
• Overige: Leasefiets 3 jaar, +/- 50% vd nieuwprijs na afkoop na 3 jaar
• Overige: Smartphone budget +/- 750 euro, elke 3 jaar + onbeperkt abonnement
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € +3634 (??? moeilijk te bepalen)
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 34
• Opleiding: Bachelor Elektronica-ICT
• Werkervaring: 11,5 jaar
• (Woon) Locatie: België kempen
2. Wat doe je:
• Functie: Backend Java developer (Spring, Springboot, Java 11, RESTful microservices, IBM MQ, Kubernetes)
• Werkgever/branche: Distribution, resale, manufacturing
• (Werk) Locatie(s): België kempen
• Aantal vakantiedagen: 28 (waarvan 6 ADV incl)
• Gewerkte uren/week: 39
• Reistijd: 20 a 30 min
• Thuiswerken: 2 van de 5
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4700
• Vakantiegeld: € 3980
• Bonus, toeslagen, etc: € 0
• Dertiende/veertiende maand: € 4400 dertiende maand
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 64.780
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 3384 / jaar (6% bruto loon)
• Mobiliteit per jaar: € 0
• Overige: BMW X1 U11 xDrive30e met onbeperkte tankkaart / laadpas
• Overige: Leasefiets 3 jaar, +/- 50% vd nieuwprijs na afkoop na 3 jaar
• Overige: Smartphone budget +/- 750 euro, elke 3 jaar + onbeperkt abonnement
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € +3634 (??? moeilijk te bepalen)
@Querex
Voor Belgische begrippen is dat een heel aardig loon. Wat houd je daar netto van over en wat zijn dan je autokosten?
Volgens mij zit je een beetje op de grens van waarbij je in Belgie meer belasting afdraagt dan in NL.
Voor Belgische begrippen is dat een heel aardig loon. Wat houd je daar netto van over en wat zijn dan je autokosten?
Volgens mij zit je een beetje op de grens van waarbij je in Belgie meer belasting afdraagt dan in NL.
epiceddy schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:28:
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
[Voor 3% gewijzigd door epiceddy op 21-04-2023 03:52]
Bruto ja. In Lux betaal je als je het slim aanpakt maar iets van 10% belasting over je inkomen.CVTTPD2DQ schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:56:
[...]
Klinkt alsof de salarissen ruim anderhalf keer hoger liggen, maar de kosten zeker twee keer zo hoog zijn. Bedankt voor de waarschuwing, het gras is dus niet altijd groener.
1. Wie ben je:
• Leeftijd:40 (16 jaar IT werk ervaring, maar niet de meest technich onderlegde persoon)
• Opleiding:MBO LVL4
• (Woon) Locatie: Zuid Holland
2. Wat doe je:
• Functie: IT support (1e en 2e lijns, eigenlijk alles (Infra, vendor management etc)
• Aantal vakantiedagen:30
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: 15 min op de fiets
• Thuiswerken: Heel soms een dagje
• Werkdruk: medium
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3050~
• Vakantiegeld: €8%
• Bonus, toeslagen, etc: bonus 7,5% van jaarsalaris echter geen garantie
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €40k
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: durf ik niet te zeggen maar geen vetpot.
• Mobiliteit per jaar: Geen vergoeding.
• Overige: Mobiele abbo.
Voordelen, dicht aan huis, werkdruk laag, leuke collega`s, geen overtijd, zelden weekend werk. Technische kennis valt binnen de werk benodigdheden, ik ben redelijk met systeem beheer etc maar behoor niet tot de meest technische van onze global team daar mis ik de kennis en inzicht voor.
Fijne werkgever, en meeste personeel is goed samen mee te werken.
Nadeel: salaris is geen vetpot en voor iemand van 40 is dat eigenlijk in de IT best laag, maar ik ben ook eerlijk dat ook een minderwaardigheids complex hebt en niet de ambitie om hoog in de rangen te komen
(2 jaar een IT manager geweest voor 7 man personeel, account manager en senior ITer en cloud architect voor verschillende banken en een baan bij JP morgan afgeslagen na vele interview rondes ivm ik mijzelf niet voorzag om te kunnen gaan met de stress en het technisch niveau verwacht)
Maar de support kant ligt mij beter ook ivm ik snel gestressed raakt als ik de situatie niet kan overzien of iets technisch vastloopt en ik het niet kan oplossen) hierdoor minderwaardigheids complex gekregen en dus uiteindelijk mijn motivatie om weer 3e lijns/management te gaan doen naar het nulpunt gegaan.
Stress is de grootste euvel voor mij, ik kan er slecht tegen en mee omgaan, en in mijn huidige positie ivm mijn kennis en ervaring bijna niet bestaand, dat samen met de faal angst om meer verantwoordelijkheid weer op te nemen is dat een beetje disastrous geworden voor mijn IT carierre. Ik vind dan ook dat ik een zeer middelmatige ITer ben hierdoor.
ECHTER: als er binnen dit bedrijf kansen komen om door te groeien zal ik die aanpakken, de werk omgeving en de mensen rond om mij geven mij wel het gevoel dat ik hier goed tot mijn uiting kom en eerlijke kansen krijg om specialistisch te worden, echter dusver nog niets op mijn pad gekomen binnen de orga.
Bijna heel mijn carierre voor banken en hedgefunds gewerkt en nu zit ik een logistieke werk omgeving, totaal anders.
Ik verdiende op mijn top ruim het dubbele netto (wel in het buitenland though)
Eingelijk heel zonde, maar ik zit wel mentaal een stuk beter in mijn vel nu.
• Leeftijd:40 (16 jaar IT werk ervaring, maar niet de meest technich onderlegde persoon)
2. Wat doe je:
• Functie: IT support (1e en 2e lijns, eigenlijk alles (Infra, vendor management etc)
3. Wat verdien je:
Voordelen, dicht aan huis, werkdruk laag, leuke collega`s, geen overtijd, zelden weekend werk. Technische kennis valt binnen de werk benodigdheden, ik ben redelijk met systeem beheer etc maar behoor niet tot de meest technische van onze global team daar mis ik de kennis en inzicht voor.
Nadeel: salaris is geen vetpot en voor iemand van 40 is dat eigenlijk in de IT best laag, maar ik ben ook eerlijk dat ook een minderwaardigheids complex hebt en niet de ambitie om hoog in de rangen te komen
(2 jaar een IT manager geweest voor 7 man personeel, account manager en senior ITer en cloud architect voor verschillende banken en een baan bij JP morgan afgeslagen na vele interview rondes ivm ik mijzelf niet voorzag om te kunnen gaan met de stress en het technisch niveau verwacht)
Maar de support kant ligt mij beter ook ivm ik snel gestressed raakt als ik de situatie niet kan overzien of iets technisch vastloopt en ik het niet kan oplossen) hierdoor minderwaardigheids complex gekregen en dus uiteindelijk mijn motivatie om weer 3e lijns/management te gaan doen naar het nulpunt gegaan.
Stress is de grootste euvel voor mij, ik kan er slecht tegen en mee omgaan, en in mijn huidige positie ivm mijn kennis en ervaring bijna niet bestaand, dat samen met de faal angst om meer verantwoordelijkheid weer op te nemen is dat een beetje disastrous geworden voor mijn IT carierre. Ik vind dan ook dat ik een zeer middelmatige ITer ben hierdoor.
ECHTER: als er binnen dit bedrijf kansen komen om door te groeien zal ik die aanpakken, de werk omgeving en de mensen rond om mij geven mij wel het gevoel dat ik hier goed tot mijn uiting kom en eerlijke kansen krijg om specialistisch te worden, echter dusver nog niets op mijn pad gekomen binnen de orga.
Bijna heel mijn carierre voor banken en hedgefunds gewerkt en nu zit ik een logistieke werk omgeving, totaal anders.
[Voor 54% gewijzigd door Wowhead op 21-04-2023 12:59]
Jouw salaris is inderdaad geen vetpot maar gezien jouw redenen om deze functies te blijven doen bij dit bedrijf zou ik zeggen blijf gewoon op je plek zitten.Wowhead schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:36:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:

Ik denk dat ook op support, een hoger salaris zeker mogelijk is. (Als ik bij ons kijk, zit support in schaal 45 ziekenhuis CAO, die loopt van ~2500 - ~3500 voor 36 uur, mogelijk zelfs tot ~3900 als het me lukt daar een senior rol aan toe te voegen. Applicatiebeheer en zwaardere IT functies lopen door tot pak 'm beet schaal 60, met een top van ~5000. Management zit daar boven.)Wowhead schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:36:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
Meer dan 36 uur is bij ons niet mogelijk, 36 uur is fulltime, maar omgerekend naar 40 uur kom je voor support uit op ~2700 - ~3900 (schaal 45) of ~4300 (schaal 50) tot ultiem ~5500 (schaal 60).
Tegelijkertijd, kansen krijg je niet vanzelf. Je zult ze zelf moeten signaleren en er achteraan moeten gaan. Je krijgt ze vaak enkel, als je er actief naar op zoek bent én dat kenbaar maakt. Het zal weinig gebeuren dat je zonder ook maar enige ambitie uit te spreken en jezelf te ontwikkelen, naar een zwaardere functie mag.
Wat me wel verbaasd is dat je aan geeft slecht om te kunnen gaan met werkdruk, maar het goed doet op support. Juist dáár ligt volgens mij vaak de nodige tijdsdruk binnen een organisatie. Dagdagelijks, maar helemaal als er projecten met deadlines lopen of er calamiteiten zijn.
Hoe dan ook, ik denk zeker dat doorgroei en een hoger salaris mogelijk is, ook binnen support en uitvoerende functies, maar je zult voor jezelf de afweging moeten maken of je dat werkelijk wil en wat je er voor over hebt. Het kan in ieder geval lonen actief binnen je eigen werkgever op zoek te gaan of eens buiten de deur te kijken. Banen genoeg, arbeidsmarkt is nog steeds goed voor mensen die iets kunnen en willen.
Dankjewel, mijn huidige rol heeft voornamelijk front end support, de stress die ik hier ervaar is niets vergeleken met mijn stress toen ik day traders supporte, grote klanten beheerde of manager was van een groep iters.
Mijn stress zit voornamelijk in de 3e lijns support, als een server omvalt of het netwerk en ik het niet snel genoeg weer up krijgt, plus mijn kennis is niet ijzersterk en ik vind dat juist voor deze rollen belangrijk en merkte dat ik daar destijds mee aan het stoeien was.
ik haalde MS certificaten als een gek, zat dagelijk in de boeken te leren op een gegeven ogenblik best goed geworden met het supporten van Exchange, AD en VMware omgevingen in diepte maar ivm slechte ervaringen met het troubleshooten van omgevingen van 2 uur sochtends tot 6 uur sochtends helemaal alleen in de stress, dat werkt gewoon niet goed ivm mijn persoonlijkheid.
Te veel verantwoordelijkheid levert voor mij teveel stress op. Geen goede eigenschap dat weet ik.
Maar ik zal eens rondkijken hoeveel meer ik potentieel zou kunnen krijgen, gewoon ter vermaak om het af te zetten tegenover mijn huidige werkzaamheden/omgeving.
Het stomme is ik weet dat ik het blijkbaar wel kan, ben immers de systeem beheerder van het interne infra geweest van een IT cloud hosting bedrijf, echter takel ik snel af door de druk/stress/verantwoordelijkheid.
Wel allemaal self inflicted wounds btw, ik ging van 1e lijns support naar systeem beheer zonder te weten wat het verschil was tussen DNS en DHCP of wat een Exchange server was. Ben op veel kansen gesprongen in de afgelopen, het zelfde met account manager en IT manager, totaal geen ervaringen mee gehad aanbod gekregen en op gesprongen. Dit omdat ik in een unieke positie zat in azie.
Dus ja elke keer weer vastlopen in het verleden, maar ook ivm gebrek aan ervaring en totaal andere werkwijze in azie, hier in nederland merk ik toch dat het enorm vergevend is, een heel stuk minder werk druk. Dus allicht dat ik weer op zal bloeien maar nu met een dikke lading ervaringen in de pocket om te weten wat ik wel en niet kan doen en nee durven zeggen.
Mijn stress zit voornamelijk in de 3e lijns support, als een server omvalt of het netwerk en ik het niet snel genoeg weer up krijgt, plus mijn kennis is niet ijzersterk en ik vind dat juist voor deze rollen belangrijk en merkte dat ik daar destijds mee aan het stoeien was.
ik haalde MS certificaten als een gek, zat dagelijk in de boeken te leren op een gegeven ogenblik best goed geworden met het supporten van Exchange, AD en VMware omgevingen in diepte maar ivm slechte ervaringen met het troubleshooten van omgevingen van 2 uur sochtends tot 6 uur sochtends helemaal alleen in de stress, dat werkt gewoon niet goed ivm mijn persoonlijkheid.
Te veel verantwoordelijkheid levert voor mij teveel stress op. Geen goede eigenschap dat weet ik.
Maar ik zal eens rondkijken hoeveel meer ik potentieel zou kunnen krijgen, gewoon ter vermaak om het af te zetten tegenover mijn huidige werkzaamheden/omgeving.
Het stomme is ik weet dat ik het blijkbaar wel kan, ben immers de systeem beheerder van het interne infra geweest van een IT cloud hosting bedrijf, echter takel ik snel af door de druk/stress/verantwoordelijkheid.
Wel allemaal self inflicted wounds btw, ik ging van 1e lijns support naar systeem beheer zonder te weten wat het verschil was tussen DNS en DHCP of wat een Exchange server was. Ben op veel kansen gesprongen in de afgelopen, het zelfde met account manager en IT manager, totaal geen ervaringen mee gehad aanbod gekregen en op gesprongen. Dit omdat ik in een unieke positie zat in azie.
Dus ja elke keer weer vastlopen in het verleden, maar ook ivm gebrek aan ervaring en totaal andere werkwijze in azie, hier in nederland merk ik toch dat het enorm vergevend is, een heel stuk minder werk druk. Dus allicht dat ik weer op zal bloeien maar nu met een dikke lading ervaringen in de pocket om te weten wat ik wel en niet kan doen en nee durven zeggen.
[Voor 33% gewijzigd door Wowhead op 21-04-2023 14:24]
Gewoon doen waar je je inderdaad lekker bij blijft voelen. Ik ervoer ook veel stress in mijn vorige baan. Lekker weer gaan doen waar ik wel zin in heb (de baan daarvoor) en ik ben bijna 25 kilo afgevallen en heb mijn bloeddruk weer (deels) onder controle. Af en toe nog steeds grote stress momenten op mijn huidige werk, maar veel minder dan mijn vorige werkgever. Leven is belangrijker dan werk. Stress is funest voor je lijf, dan maar bewust een stapje terug doen als je je daardoor lekkerder voelt.
Burnout is juist desastreus voor je carriere, zo te lezen schurkte je daar tegen aan. Stapje terug doen is daarom zo gek niet.Wowhead schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:36:
Vertel eens, waarom is dat desastreus?dominicnzl schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:27:
[...]
Burnout is juist desastreus voor je carriere, zo te lezen schurkte je daar tegen aan. Stapje terug doen is daarom zo gek niet.
Een burnout is erg heftig en een heel nare ervaring maar absoluut niet desastreus voor een carrière.dominicnzl schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:27:
[...]
Burnout is juist desastreus voor je carriere, zo te lezen schurkte je daar tegen aan. Stapje terug doen is daarom zo gek niet.
Na een burnout zie je vaak dat mensen er sterker van terugkomen en veel beter aanvoelen waar hun grenzen liggen en daardoor ook beter met stress om kunnen gaan bijvoorbeeld.
Dat is ook inderdaad waarom ik mijn vraag stelde, ik heb het zelf ervaren maar heb nog nooit zo goed in mijn vel gezeten als na die tijd. Is voor mij erg leerzaam geweest.Homeland schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:22:
[...]
Een burnout is erg heftig en een heel nare ervaring maar absoluut niet desastreus voor een carrière.
Na een burnout zie je vaak dat mensen er sterker van terugkomen en veel beter aanvoelen waar hun grenzen liggen en daardoor ook beter met stress om kunnen gaan bijvoorbeeld.
*knip* daar is dit topic niet voor
[Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 23-04-2023 18:31]
*knip* lees het beleid en de topicwarning nog even goed door: bij vragen over moderatie mag je een dm sturen, nooit in het topic zelf reageren.
[Voor 74% gewijzigd door ZieMaar! op 23-04-2023 19:47]
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 23
• Opleiding: WO Bachelor Fiscaal Recht
• Werkervaring: 0 relevant
• (Woon) Locatie: Randstad
2. Wat doe je:
• Functie: Juridische Medewerker (via uitzendbureau)
• Werkgever/branche: Rijksoverheid
• (Werk) Locatie(s): Randstad
• Aantal vakantiedagen: 25 dagen obv 40u werkweek
• Gewerkte uren/week: 32
• Reistijd: 50 minuten
• Thuiswerken: 1-2 dagen
• Werkdruk: Laag (4/10)
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €2900 obv 36 uur
• Vakantiegeld: 8,3%
• Bonus, toeslagen, etc: n.v.t
• Dertiende/veertiende maand: 8,3%
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): 30.000 +/-
2. Wat doe je:
• Gewerkte uren/week: 32
3. Wat verdien je:
Ga je je master nog halen of is dit het begin van je echte werkende leven?geenbelasting schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:32:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
• Aantal vakantiedagen: n.v.t
• Gewerkte uren/week: 36
3. Wat verdien je:
• Vakantiegeld: n.v.t
Hoewel je zelf in de juridische wereld zit wil je wel graag even wijzen op WAADI 8a: https://maxius.nl/wet-all...or-intermediairs/artikel8geenbelasting schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:32:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
• Aantal vakantiedagen: n.v.t
3. Wat verdien je:
• Vakantiegeld: n.v.t
Simpel gezegd moet je zowel de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden krijgen die iemand die bij het Rijk zou werken ook zou krijgen op jouw stoel. Als ik even snel rondkijk op https://www.werkenvoornederland.nl/ en filter op vakgebied juridisch en werk-/denkniveau bachelor - HBO [sic] & master/doctoraal zie ik:
- 155 vacatures;
- de laagst vindbare schaal is 10 (voor twee functies die beiden 10, 11 of 12 aangeven);
- schaal 11 zijn er 7: incl. die 2 van hierboven, dan 4 met 11/12/13 en 1 met schaal 11 of 12 in de vacature;
- schaal 12 zijn er 24.
Ik zou zeer secuur kijken naar wat voor plek je inneemt bij het Rijk en hoeveel er voor die functie betaald zou moeten worden. Ik denk dat je te weinig betaald krijgt, maar zeker wel recht hebt op meer. Ik zie 8,3% vakantiegeld, zit je toevallig (opgescheept) met de ABU CAO? In die CAO staat ook (sinds dit jaar) duidelijk dat je o.a. recht hebt op die 13e maand/eindejaarsbonus/naampje-beestje als je interne collega's die ook krijgen.
Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid
Ja, ik moet alleen nog ff mijn scriptie afronden en een herkansing! Ben nog actief aan het oriënteren welke fiscale master ik wil doen. Ben ook vrijwel zeker dat ik een tweede master wil doen, waarschijnlijk ondernemingsrecht of financieel recht.Mesque schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:57:
[...]
Ga je je master nog halen of is dit het begin van je echte werkende leven?
Ik zit inderdaad onder de ABU CAO. Mijn functie is als het goed is een schaal 8 functie, vandaar het inkomen van zo'n 2900 obv 36 uur. Ik zie nu dat ik per ongeluk heb ingevuld dat ik 36u p/w werk, maar ik werk enkel 32 uur in de week. Het klopt inderdaad dat ik een eindejaarsuitkering/13e maand krijg en vakantiegeld van zo'n 8,3%. Ik krijg zoals je zegt precies dezelfde voorwaarden als een interne medewerker van het Rijk. Ik heb het lijstje een beetje te haastig ingevuld en had het voornemen om het op een later moment bij te werken.True schreef op maandag 24 april 2023 @ 00:28:
[...]
Ik zou zeer secuur kijken naar wat voor plek je inneemt bij het Rijk en hoeveel er voor die functie betaald zou moeten worden. Ik denk dat je te weinig betaald krijgt, maar zeker wel recht hebt op meer. Ik zie 8,3% vakantiegeld, zit je toevallig (opgescheept) met de ABU CAO? In die CAO staat ook (sinds dit jaar) duidelijk dat je o.a. recht hebt op die 13e maand/eindejaarsbonus/naampje-beestje als je interne collega's die ook krijgen.

• Leeftijd:55
• Opleiding: MAVO LTS Motorvoertuigtechniek
• Werkervaring:35
• (Woon) Locatie:
2. Wat doe je:
• Functie Telecom monteur coax
• Werkgever/branche: onderaannemer Ziggo
• (Werk) Locatie(s)**:West
• Aantal vakantiedagen*:25 +13
• Gewerkte uren/week*:40
• Reistijd**:45 enkel
• Thuiswerken***:
• Werkdruk:normaal
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3950
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: €200onbelast per maand
• Dertiende/veertiende maand: €0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg
• Type pensioenregeling / pensioenfonds PMT
• Mobiliteit per jaar ***** Bedrijfsbus van de zaak
• Overige:
• Opleiding: MAVO LTS Motorvoertuigtechniek
• Werkervaring:35
• (Woon) Locatie:
2. Wat doe je:
• Functie Telecom monteur coax
• Werkgever/branche: onderaannemer Ziggo
• (Werk) Locatie(s)**:West
• Aantal vakantiedagen*:25 +13
• Gewerkte uren/week*:40
• Reistijd**:45 enkel
• Thuiswerken***:
• Werkdruk:normaal
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3950
• Bonus, toeslagen, etc: €200onbelast per maand
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg
• Type pensioenregeling / pensioenfonds PMT
• Mobiliteit per jaar ***** Bedrijfsbus van de zaak
• Overige:
Na mijn eerdere post hier kwam een behoorlijke discussie op gang over het salaris dat een starter kan vragen en/of krijgen. Omdat die post zoveel discussie opleverde wil ik toch even een update geven over wat het geworden is. Zou het normaal niet zo snel doen uit angst om herkend te worden oid, maar goed. Hoop dat iemand met een vergelijkbaar profiel in de toekomst z'n voordeel kan doen met deze informatie 
Het laat zich raden dat ik meer dan in m'n nopjes ben hiermee. Na de commentaren hier had ik mijn verwachting al wat naar beneden bijgesteld, maar dit was het eerste aanbod dat ik kreeg - zonder zelf een bedrag genoemd te hebben nota bene. Dank aan iedereen die input gaf en iedereen die een DM stuurde. Daardoor wist ik in ieder geval dat dit echt een fantastisch aanbod was.

Members only:
Inloggen
Het laat zich raden dat ik meer dan in m'n nopjes ben hiermee. Na de commentaren hier had ik mijn verwachting al wat naar beneden bijgesteld, maar dit was het eerste aanbod dat ik kreeg - zonder zelf een bedrag genoemd te hebben nota bene. Dank aan iedereen die input gaf en iedereen die een DM stuurde. Daardoor wist ik in ieder geval dat dit echt een fantastisch aanbod was.
80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED
Al heel veel in dit topic gereageerd, maar nooit zelf het lijstje ingevuld. Sinds april heb ik een nieuwe baan, dus vond dit wel een mooi moment om een inkijkje te geven, ook omdat ik wel blij ben met de sprong (had achteraf gezien mogelijk nog iets beter gekund, maar ik mag niet klagen
).
Bij vorige baan had ik vlak voor m'n vertrek nog de jaarlijkse beoordeling gehad, met bijbehorende verhoging, dus het zijn 3 inzichten voor de prijs van 2
Oude baan
Nieuwe baan

Bij vorige baan had ik vlak voor m'n vertrek nog de jaarlijkse beoordeling gehad, met bijbehorende verhoging, dus het zijn 3 inzichten voor de prijs van 2

Oude baan
Members only:
Inloggen
Nieuwe baan
Members only:
Inloggen
The devil is in the details.
Sinds vorig jaar ben ik al bezig met inleggen bij Meesman, maar bedankt voor de tip

The devil is in the details.
Members only:
Inloggen
11.500Wp
@boxlessness Ik denk dat er genoeg bedrijven zijn die voor een goede software architect / leaddeveloper wel 6k per maand betalen voor 40uur per week. En anders zeker in de detachering (en freelance pak je natuurlijk nog meer maar moet je wel willen).
Iets meer dan 6k, maar dan moet er wel een premievrij pensioen en een 13e maand bij zitten.jongetje schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:10:
@boxlessness Ik denk dat er genoeg bedrijven zijn die voor een goede software architect / leaddeveloper wel 6k per maand betalen voor 40uur per week. En anders zeker in de detachering (en freelance pak je natuurlijk nog meer maar moet je wel willen).
Volgende week weet ik je te vertellen of een detacheerder daar in mee gaat

11.500Wp
@boxlessness Dan heb je toch een gouden kooi. De vraag is dan:
Wil je weg om meer geld te verdienen of voor uitdaging?
Als het het eerste is dan is freelance de beste optie.
Gaat het om de uitdaging mijn je kiezen tussen freelance en een partij waar je die uitdaging krijgt en lever je misschien wat loon in voor nieuwe energie en geluk. Dan is de vraag hoeveel je nodig hebt om te leven en gelukkig te zijn in je werk.
Wil je weg om meer geld te verdienen of voor uitdaging?
Als het het eerste is dan is freelance de beste optie.
Gaat het om de uitdaging mijn je kiezen tussen freelance en een partij waar je die uitdaging krijgt en lever je misschien wat loon in voor nieuwe energie en geluk. Dan is de vraag hoeveel je nodig hebt om te leven en gelukkig te zijn in je werk.
Je zit nu in een vrij stabiele situatie en hebt veel vrijheid. Als je bij een detacheerder gaat werken wordt er aan alle kanten aan je getrokken. Ze willen namelijk dat je ingezet bent. Waar dat is, maakt voor de detacheerder weinig uit. Zolang ze maar omzet met je draaien. Jij bent het middel. Ik weet dus niet of je echt blij wordt van een detacheerder. Daarnaast is het voorgerekende loon vaak afhankelijk van 'prestatiedoelen' en halen ze rekentrucs uit. Vraag om een loonstrook met kaal salaris.boxlessness schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:31:
[...]
Iets meer dan 6.7k, maar dan moet er wel een premievrij pensioen en een 13e maand bij zitten.
Als freelancer heb je veel meer de touwtjes zelf in handen. Dat betekent: Eigen keuze van opdracht en dus eigen keuze van uurtarief, woon-werkafstand, hybride vorm, etc... Jij overlegt in dat geval met de opdrachtgever en kan veel meer zelf kiezen en evt. afdwingen.
Ik zou nog 2x nadenken voordat je je rijk rekent obv alleen een inkomen. Je werkgeluk en passie staan voorop bij het kiezen van een nieuwe werkgever of werkvorm.
[Voor 6% gewijzigd door MicroWhale op 28-04-2023 17:55]
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Kijk dat zijn salarissen, kan ik zelf vergeten hier.
Goed ontwikkelaar of systeembeheerder zijn twee verschillende aftakkingen. Dus die kan je niet vergelijken. Al zijn ontwikkelaars veel gezocht, meer dan systeembeheerders.
Moet er wel bij zeggen, dat hier in Luxembourg thuis werken niet zo gestimuleerd wordt. Als in Nederland zie ik. Bij ons had het bedrijf me specifiek gezegd zo weinig mogelijk thuiswerken.
Goed ontwikkelaar of systeembeheerder zijn twee verschillende aftakkingen. Dus die kan je niet vergelijken. Al zijn ontwikkelaars veel gezocht, meer dan systeembeheerders.
Moet er wel bij zeggen, dat hier in Luxembourg thuis werken niet zo gestimuleerd wordt. Als in Nederland zie ik. Bij ons had het bedrijf me specifiek gezegd zo weinig mogelijk thuiswerken.
[Voor 29% gewijzigd door theduke1989 op 28-04-2023 18:53]
@jongetje @MicroWhale
excuses, ik had me verrekend, is dus wel 6k + 13e maand + premievrij pensioen
excuses, ik had me verrekend, is dus wel 6k + 13e maand + premievrij pensioen
Members only:
Inloggen
[Voor 4% gewijzigd door boxlessness op 28-04-2023 19:43]
11.500Wp
MicroWhale schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:53:
[...]
Als je bij een detacheerder gaat werken wordt er aan alle kanten aan je getrokken. Ze willen namelijk dat je ingezet bent. Waar dat is, maakt voor de detacheerder weinig uit. Zolang ze maar omzet met je draaien. Jij bent het middel.
offtopic:
Dat is vooral bij de grote detacheerders zo. Ikzelf werk nu bij een kleine detacheerder en ik voel dat niet zo. Maar heb ook nooit op de bank gezeten omdat ik pro actief mijn opdrachten zoek. Ik ga niet wachten totdat iemand mij ergens heen stuurt. Zo werk ik niet te ver van huis en doe uitdagende opdrachten. Maar ik ben geen ontwikkelaar, dat is al veel specifieker dan wat ik doe.
Dat is vooral bij de grote detacheerders zo. Ikzelf werk nu bij een kleine detacheerder en ik voel dat niet zo. Maar heb ook nooit op de bank gezeten omdat ik pro actief mijn opdrachten zoek. Ik ga niet wachten totdat iemand mij ergens heen stuurt. Zo werk ik niet te ver van huis en doe uitdagende opdrachten. Maar ik ben geen ontwikkelaar, dat is al veel specifieker dan wat ik doe.
*knip* graag ontopic blijven
[Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 29-04-2023 10:02]
@jongetje @MicroWhaleboxlessness schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:31:
[...]
Iets meer dan 6k, maar dan moet er wel een premievrij pensioen en een 13e maand bij zitten.
Ik heb dus feedback en het antwoord is: nee. Een detacheerder gaat niet mee in zo'n salaris i.c.m. een (redelijk stellig) verzoek tot thuiswerken (50/50).
Ze vertelde me dat voor zo'n salaris ze veelal strategische rollen invullen, en dat on-site en flexibiliteit gevraagd wordt voor zo'n rollen. Voor de detacheerder is het risico te groot dat ze geen klant gaan vinden die mee wil bewegen.
Ik krijg nu ook beter inzicht in de tarieven die detacheerders aan hun klanten in de high-tech rekenen, en dan snap ik wel dat een package van 100k+ hun marges te dun maakt. Ergens verbaast het me een beetje dat die tarieven (nog) niet inflatie/tekorten-gecorrigeerd zijn.
11.500Wp
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
[Voor 35% gewijzigd door Orangelights23 op 02-05-2023 16:49]
Dit had ik al wel verwacht... ik ben destijds bij 5k uitgestapt en daarna werd het 'management consultant' (strategische marketing praat met ceo's en zo). Iets dat ik totaal niet ambieerde. Detacheerders werken ook altijd met 'lagere' tarieven (dan leveranciers of zzp) omdat ze geacht worden niet de topmensen te kunnen leveren. Iets dat leveranciers (150€/h+) of een goede zzp (100-150€/h) wel geacht wordt te kunnen. Ze zijn niet voor niks leverancier (al is de kunde hier ook soms twijfelachtig) of zzp-er, toch?boxlessness schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:48:
[...]
@jongetje @MicroWhale
Ik heb dus feedback en het antwoord is: nee. Een detacheerder gaat niet mee in zo'n salaris i.c.m. een (redelijk stellig) verzoek tot thuiswerken (50/50).
Ze vertelde me dat voor zo'n salaris ze veelal strategische rollen invullen, en dat on-site en flexibiliteit gevraagd wordt voor zo'n rollen. Voor de detacheerder is het risico te groot dat ze geen klant gaan vinden die mee wil bewegen.
Ik krijg nu ook beter inzicht in de tarieven die detacheerders aan hun klanten in de high-tech rekenen, en dan snap ik wel dat een package van 100k+ hun marges te dun maakt. Ergens verbaast het me een beetje dat die tarieven (nog) niet inflatie/tekorten-gecorrigeerd zijn.
Het wordt dus freelancen begrijp ik?
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Ik heb nog een gesprek staan met een projectorganisatie voor in-house development. Ondanks de eerste loon-indicatie die ik gegeven heb kom ik toch op gesprek, dus misschien dat de deur daar toch op een kiertje staat.MicroWhale schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:00:
[...]
Dit had ik al wel verwacht... ik ben destijds bij 5k uitgestapt en daarna werd het 'management consultant' (strategische marketing praat met ceo's en zo). Iets dat ik totaal niet ambieerde. Detacheerders werken ook altijd met 'lagere' tarieven (dan leveranciers of zzp) omdat ze geacht worden niet de topmensen te kunnen leveren. Iets dat leveranciers (150€/h+) of een goede zzp (100-150€/h) wel geacht wordt te kunnen. Ze zijn niet voor niks leverancier (al is de kunde hier ook soms twijfelachtig) of zzp-er, toch?
Mocht dat niks worden dan wordt het ZZP op den duur (niet meteen, want mijn vrouw gaat ook een andere job zoeken). Dan ga ik eerst mijn MS Azure certificaten binnenhalen om mijn verkoopbaarheid te verhogen.
11.500Wp
Members only:
Inloggen
Een beetje consultancy (lees detacheerder) rekent ook gewoon 110 voor een senior developer. Dus het kan wel. Niet dat de developer het zelf terug gaat zien..MicroWhale schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:00:
[...] Iets dat leveranciers (150€/h+) of een goede zzp (100-150€/h) wel geacht wordt te kunnen. Ze zijn niet voor niks leverancier (al is de kunde hier ook soms twijfelachtig) of zzp-er, toch?
@boxlessness tarieven zijn zeker wel meegegaan. Waar eerst 85 de norm was voor een medio developer krijg je nu een net af junior voor 90 aangeboden. Zelf ook ~15% omhoog gegaan in een jaar als externe. Dus het gebeurd wel, maar niet alle bedrijven doen het, dus dat is wel lastig.
Thuiswerken is toch wel een groot goed. Ik merk het zelf ook waar ze blij zijn als ik eens in de week kom, maar ik dat verder naar eigen inzicht mag indelen.boxlessness schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:26:
[...]
Ik heb nog een gesprek staan met een projectorganisatie voor in-house development. Ondanks de eerste loon-indicatie die ik gegeven heb kom ik toch op gesprek, dus misschien dat de deur daar toch op een kiertje staat.
Mocht dat niks worden dan wordt het ZZP op den duur (niet meteen, want mijn vrouw gaat ook een andere job zoeken). Dan ga ik eerst mijn MS Azure certificaten binnenhalen om mijn verkoopbaarheid te verhogen.
Buiten alle verdiensten die je al hebt, mag je dat best als arbeidsvoorwaarde zien.
Ik kan me voorstellen, al projecteer ik nu, dat je leven ook volledig is ingericht op die vrijheid.
"The H in Engineering stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Ons leven is inderdaad ingericht rondom mijn thuiswerken.avotar schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:30:
[...]
Thuiswerken is toch wel een groot goed. Ik merk het zelf ook waar ze blij zijn als ik eens in de week kom, maar ik dat verder naar eigen inzicht mag indelen.
Buiten alle verdiensten die je al hebt, mag je dat best als arbeidsvoorwaarde zien.
Ik kan me voorstellen, al projecteer ik nu, dat je leven ook volledig is ingericht op die vrijheid.
Mijn vrouw doet een HBO studie en werkt in de zorg met onregelmatige werktijden. Dus ik sta meerdere keren per week alleen in de ochtenden/avonden om voor ons zoontje en huishouden te zorgen. Verplicht hele dagen on-site i.c.m. lange reistijden is no-go want dan zitter er te weinig uren in een dag.
Ik ben kwa aanwezigheid de stabiele ouder in ons gezin, en mijn vrouw heeft zo haar mama-dag.
Dit is ook een van de de redenen dat mijn vrouw haar HBO studie doet en waarschijnlijk dit jaar al de zorg uit gaat, omdat haar onregelmatige werktijden invloed hebben op ons gezinsleven, en mijn baankansen/groei.
Als ik een vacature tegenkom waar kantoordagen expliciet genoemd worden dan tel ik de reistijd al op bij het brutoloon: +4u reistijd = +10% loon + -4u werken

11.500Wp
Klopt, ligt voornamelijk aan het soort detacheerder, hun reputatie en de specialismen die ze aanbieden. Feit blijft dat ze 'er tussen zitten' en jij het product van dat bedrijf bent dat zij verkopen... en waarvoor jij alleen een loon krijgt. Een goede manier om als junior of medior snel veel kennis op te doen, maar voor senioren zijn voor hen de marges te dun om je goed in het business model te prakken. Tenzij je waarde toevoegt (als Microsoft MVP of soortgelijk)... dan willen ze hun portemonnee wel trekken, want perceptie/marketing.Caelorum schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:41:
[...]
Een beetje consultancy (lees detacheerder) rekent ook gewoon 110 voor een senior developer. Dus het kan wel. Niet dat de developer het zelf terug gaat zien..
@boxlessness tarieven zijn zeker wel meegegaan. Waar eerst 85 de norm was voor een medio developer krijg je nu een net af junior voor 90 aangeboden. Zelf ook ~15% omhoog gegaan in een jaar als externe. Dus het gebeurd wel, maar niet alle bedrijven doen het, dus dat is wel lastig.
Verandering van werk nadat de beloftes bij vorige werkgever toch niet klopten. Ik kreeg een goede burnout omdat het toch niet werd wat was voorgespiegeld.
gr8-jen in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Jaartje bezig onder nieuwe functie en blijf er nog wel even:
gr8-jen in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Jaartje bezig onder nieuwe functie en blijf er nog wel even:
Members only:
Inloggen
[Voor 1% gewijzigd door gr8-jen op 03-05-2023 13:34. Reden: typo]
De vraag is natuurlijk of je de 15% terugziet in je salaris. De salarissen van de meesten mensen hier vallen mij een klein beetje tegen. Als je in haven gaat werken kun je vrij gemakkelijk €5000+ per maand verdienen met operationeel werk waarvoor weinig scholing nodig is.Caelorum schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:41:
[...]
Een beetje consultancy (lees detacheerder) rekent ook gewoon 110 voor een senior developer. Dus het kan wel. Niet dat de developer het zelf terug gaat zien..
Ik zie die 15% als meer dan 15% verhoging terug, maar de meeste werknemers zullen dat niet krijgen inderdaad. Aan de andere kant zijn de tarieven niet voor niets omhoog gegaan. Krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat de leveranciers meer kunnen vragen, maar tegelijkertijd ook dat meer mensen overstappen van werkgever vanwege te slechte beloning.Erwin1967 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:01:
[...]
De vraag is natuurlijk of je de 15% terugziet in je salaris. De salarissen van de meesten mensen hier vallen mij een klein beetje tegen. Als je in haven gaat werken kun je vrij gemakkelijk €5000+ per maand verdienen met operationeel werk waarvoor weinig scholing nodig is.
Wat ik merk bij opdrachtgevers momenteel is dat er toch wel een terugloop aan vraag is voor detacheerders. En ik vermoed niet zozeer doordat er minder werk is, maar doordat sommige plannen gewoon even op de backburner zijn gezet doordat goed personeel voor een fatsoenlijke prijs moeilijk te vinden is. Ik zie ook dat near/offshoring toch wel weer wat populairder wordt als reactie daarop. De rek in de tarieven lijkt er wel een beetje uit te gaan, en de rek in hoeveel je kan vragen ook.
Misschien dat het eens tijd wordt voor een "Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt" topic, zodat dit daar een plaatsje kan vinden.
Dit is ook wat ik gisteren hoorde in een 2e-ronde-gesprek dat ik had: macro-economische effecten maakt het lastiger om nu mensen te plaatsen via detachering. cq, er zitten er nu meer op de bank. Nog niet zorgelijk, maar wel merkbaar. De grote B2B spelers (e.g. ASML) kachelen wel gewoon door...Caelorum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:45:
[...]
...
Wat ik merk bij opdrachtgevers momenteel is dat er toch wel een terugloop aan vraag is voor detacheerders. En ik vermoed niet zozeer doordat er minder werk is, maar doordat sommige plannen gewoon even op de backburner zijn gezet doordat goed personeel voor een fatsoenlijke prijs moeilijk te vinden is. Ik zie ook dat near/offshoring toch wel weer wat populairder wordt als reactie daarop. De rek in de tarieven lijkt er wel een beetje uit te gaan, en de rek in hoeveel je kan vragen ook.
...
Het grootste terugloop zit 'm, hier in de hightech regio, in de applicatie development hoek. Dus zit je aan de embedded/machine kant, dan zit je nog safe.
*zucht* weer iets om mee te wegen voor mijn korte termijn doelen

11.500Wp
Orangelights23 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:48:
***members only***
Members only:
Inloggen
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 30
• Opleiding: HBO technische informatica
• Werkervaring: 9 jaar full time 1 jaar partime tijdens studie
• (Woon) Locatie: Zuid-Nederland
2. Wat doe je:
• Functie: Software Architect embedded
• Werkgever/branche: Producten ontwikkelen
• (Werk) Locatie(s): Eindhoven
• Aantal vakantiedagen: 25
• Gewerkte uren/week: 38
• Reistijd: 25 minuten auto
• Thuiswerken: 3 dagen op kantoor 2 thuis
• Werkdruk: gemiddeld tot hoog
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4250
• Bonus, toeslagen, etc: €1800 afgelopen jaar
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 57,000.00
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €500
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: werknemersdeel wordt (nog) door werkgever betaald
• Mobiliteit per jaar: €0.19ct per km
• Overige: laptop/telefoon van de zaak
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):
Afgelopen jaar de stap gemaakt van 3750 naar 4250. Daarvoor het idee dat het vrij karig was. Ik denk dat het nog steeds wel iets beter kan.
• Leeftijd: 30
• Opleiding: HBO technische informatica
• Werkervaring: 9 jaar full time 1 jaar partime tijdens studie
• (Woon) Locatie: Zuid-Nederland
2. Wat doe je:
• Functie: Software Architect embedded
• Werkgever/branche: Producten ontwikkelen
• (Werk) Locatie(s): Eindhoven
• Gewerkte uren/week: 38
• Reistijd: 25 minuten auto
• Thuiswerken: 3 dagen op kantoor 2 thuis
• Werkdruk: gemiddeld tot hoog
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4250
• Bonus, toeslagen, etc: €1800 afgelopen jaar
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 57,000.00
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €500
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: werknemersdeel wordt (nog) door werkgever betaald
• Mobiliteit per jaar: €0.19ct per km
• Overige: laptop/telefoon van de zaak
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):
Afgelopen jaar de stap gemaakt van 3750 naar 4250. Daarvoor het idee dat het vrij karig was. Ik denk dat het nog steeds wel iets beter kan.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 28
• Opleiding: WO bachelor sociale wetenschappen, coding bootcamp
• Werkervaring: bijna 5 jaar
• (Woon) Locatie: Amsterdam
2. Wat doe je:
• Functie: freelance front-end developer
• Werkgever/branche: grotere bedrijven
• (Werk) Locatie(s): Den Haag
• Aantal vakantiedagen: ik ga uit van 30 dagen
• Reistijd: 2uur enkele reis
• Thuiswerken: 90%
• Werkdruk: laag/gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Gemiddeld maandsalaris (bruto): € 11.500 ex BTW (afgelopen 8 maand)
• Vakantiegeld: € nvt
• Bonus, toeslagen, etc: € nvt
• Dertiende/veertiende maand: € nvt
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 120.000
4. Maandelijkse kosten:
• Pensioeninleg: € 650
• Reiskosten: € 100
• Verzekeringen etc: € 350
ik zie weinig freelance salarissen voorbij komen, ben ook wel benieuwd naar reacties van andere freelancers. ik ben 8 maanden geleden gestart dus ik heb nog geen exacte jaarcijfers, dit is op basis van verstuurde facturen en verwacht nav getekende overeenkomsten.
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
4. Maandelijkse kosten:
ik zie weinig freelance salarissen voorbij komen, ben ook wel benieuwd naar reacties van andere freelancers. ik ben 8 maanden geleden gestart dus ik heb nog geen exacte jaarcijfers, dit is op basis van verstuurde facturen en verwacht nav getekende overeenkomsten.
Lekker salaris, maar 2 uur reistijd?codeninja schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:11:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
4. Maandelijkse kosten:

Er zijn er genoeg te vinden in dit topic hoorcodeninja schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:11:

Ik vind het persoonlijk een beetje magertjes Als ik snel reken zit je rond de €72,- per uur.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ja met OV is dit, huilenDennusB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:41:
[...]
Lekker salaris, maar 2 uur reistijd?OV of auto?

lastig bladeren door 600+ pagina's haha. ik zal nog even verder zoeken.Tylen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:42:
[...]
Er zijn er genoeg te vinden in dit topic hoor![]()
Ik vind het persoonlijk een beetje magertjes Als ik snel reken zit je rond de €72,- per uur.
mijn tarief was bij start inderdaad 75 per uur, is net per april verhoogd naar 80. flink voor moeten strijden omdat er paar partijen tussen zitten... het is mijn eerste klus en was niet helemaal lekker gegaan. voor mn volgende klus die ik gepland heb staan per juni naar 82.50. het aantal uren is een beetje giswerk/gemiddelde; ik heb een vaste opdracht voor 32 uur maar doe daar naast ook nog af en toe wat andere kleinere dingen tegen iets lager tarief.
Laatste update stamt uit 2017. Hierbij weer eens een update.
Members only:
Inloggen
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dat is lastig te vergelijken met iemand in loondienst. Als je ziek bent zie ik daar bijv. Geen potje bij je voor en voor langdurig ziek een AOV bijvoorbeeld. Verder zou je voor die info misschien beter in het freelance topic kijken.codeninja schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:11:
Een gebruikte maatstaf is ongeveer dagfee×10 = maandsalaris
Dus een uurloon van 75 is gelijk als een maandelijks salaris van 6.000 euro.
Uit eigen ervaring klopt dat wel redelijk. Ik was freelancer maar ben weer in loondienst gegaan.
Dus een uurloon van 75 is gelijk als een maandelijks salaris van 6.000 euro.
Uit eigen ervaring klopt dat wel redelijk. Ik was freelancer maar ben weer in loondienst gegaan.
Daar is ook een specifiek topic voor: Het freelance ICT-ers discussie topiccodeninja schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:11:
[..]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Niet deze discussie weer.. De startpost meld nog nadrukkelijk dat ook ZZPers hier mogen plaatsen. Dat freelance topic is dan weer nadrukkelijk moet bedoelt om lijstjes te plaatsen enz. Alleen ervaringen.fsfikke schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:44:
[...]
Daar is ook een specifiek topic voor: Het freelance ICT-ers discussie topic
Dat is ook prima. Alleen is het als freelancer handiger om je tarieven te posten en de maandelijkse kosten voor je pensioen, AOV, accountant etc. anders is het lastig vergelijken als je je tarief keer x werkdagen neerzet en verder geen inzicht geeft in niet gewerkte dagen, arbeidsongeschiktheid, pensioen etc.Caelorum schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:49:
[...]
Niet deze discussie weer.. De startpost meld nog nadrukkelijk dat ook ZZPers hier mogen plaatsen. Dat freelance topic is dan weer nadrukkelijk moet bedoelt om lijstjes te plaatsen enz. Alleen ervaringen.
Nu is dat geen verplichting maar maakt vergelijken wel lastig, ook tussen zzpers.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 27
• Opleiding: Cybersecurity
• Werkervaring: 2 jaar
2. Wat doe je:
• Functie: IT-auditor
• Werkgever/branche: Private organisatie
• Gewerkte uren/week: 32 (8 uur studie)
• Reistijd: 40 minuten
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4560 obv 40 uur,
• Dertiende/veertiende maand: n.v.t
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): 59.079.
• Leeftijd: 27
• Opleiding: Cybersecurity
• Werkervaring: 2 jaar
2. Wat doe je:
• Functie: IT-auditor
• Werkgever/branche: Private organisatie
• Gewerkte uren/week: 32 (8 uur studie)
• Reistijd: 40 minuten
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4560 obv 40 uur,
• Dertiende/veertiende maand: n.v.t
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): 59.079.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 33
• Opleiding: HBO Technische Informatica
• Werkervaring: Bijna 9 jaar zelfde bedrijf
• (Woon) Locatie: Soesterberg
2. Wat doe je:
• Functie: Full-Stack software engineer
• Werkgever/branche: Klein software ontwikkel kantoor
• (Werk) Locatie(s): Amersfoort
• Reistijd: 15 minuten auto
• Thuiswerken: als ik wil maar zit te lekker op kantoor (+gezelliger)
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 5916
• Vakantiegeld: € (wat overblijft van 11.000 bruto budget netto uitgekeerd met bijna 50% belasting)(meestal rond 2000 netto)
• Bonus, toeslagen, etc: € 11.000 bruto budget (voor leaseauto en vrij besteedbaar (telefoons etc.))(leaseauto jaarlijks 6400)
• Dertiende/veertiende maand: € geen vaste afspraak maar altijd tussen 2000 en 3000 geweest (2400 is max vrije ruimte in werkkostenregeling)
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 82.000
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 250 bruto
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Brand New Day pensioen beleggen
• Mobiliteit per jaar: € Gratis laden op kantoor
• Overige: Laptop van de zaak
Recent in een gesprek aangegeven dat ik een stap wil maken maar niet persé weg wil. € 1000 netto en € 250 bruto (voor pensioen) extra afgesproken. Resultaat is bovenstaande.
• Leeftijd: 33
• Opleiding: HBO Technische Informatica
• Werkervaring: Bijna 9 jaar zelfde bedrijf
• (Woon) Locatie: Soesterberg
2. Wat doe je:
• Functie: Full-Stack software engineer
• Werkgever/branche: Klein software ontwikkel kantoor
• (Werk) Locatie(s): Amersfoort
• Reistijd: 15 minuten auto
• Thuiswerken: als ik wil maar zit te lekker op kantoor (+gezelliger)
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 5916
• Vakantiegeld: € (wat overblijft van 11.000 bruto budget netto uitgekeerd met bijna 50% belasting)(meestal rond 2000 netto)
• Bonus, toeslagen, etc: € 11.000 bruto budget (voor leaseauto en vrij besteedbaar (telefoons etc.))(leaseauto jaarlijks 6400)
• Dertiende/veertiende maand: € geen vaste afspraak maar altijd tussen 2000 en 3000 geweest (2400 is max vrije ruimte in werkkostenregeling)
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 82.000
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 250 bruto
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Brand New Day pensioen beleggen
• Mobiliteit per jaar: € Gratis laden op kantoor
• Overige: Laptop van de zaak
Recent in een gesprek aangegeven dat ik een stap wil maken maar niet persé weg wil. € 1000 netto en € 250 bruto (voor pensioen) extra afgesproken. Resultaat is bovenstaande.
ik snap je opmerkingen niet zo goed, die kosten staan er toch bij? ik heb pensioeninleg en verzekeringen vermeld (dat is AOV en aansprakelijkheid). boekhouding doe ik grotendeels zelf, aangifte kost me 300 per jaar. dus deze maandelijkse kosten zijn mijn kosten. dat je geen potje ziet voor wanneer ik ziek ben is niet onderdeel van de post toch, het gaat over inkomsten, niet wat ik er vervolgens mee doe of hoeveel ik daarvan/waar weg zet?jongetje schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:48:
[...]
Dat is ook prima. Alleen is het als freelancer handiger om je tarieven te posten en de maandelijkse kosten voor je pensioen, AOV, accountant etc. anders is het lastig vergelijken als je je tarief keer x werkdagen neerzet en verder geen inzicht geeft in niet gewerkte dagen, arbeidsongeschiktheid, pensioen etc.
Nu is dat geen verplichting maar maakt vergelijken wel lastig, ook tussen zzpers.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de afgelopen jaren met enige jaloezie dit topic heb gevolgd. Ik zit zelf niet echt in de IT-development omgeving zoals zoveel anderen hier, maar in de marketing en communicatie. Maar nu durf ik toch eindelijk ook mijn salaris eens een keer kenbaar te maken nu ik geloof ik toch wel een aardige functie te pakken heb.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 35
• Opleiding: HBO Journalistiek
• Werkervaring: +/- 7 jaar
• (Woon) Locatie: Provincie Utrecht
2. Wat doe je:
• Functie: Content / SEO specialist
• Werkgever/branche: Verzekeraar
• (Werk) Locatie(s): Provincie Utrecht
• Aantal vakantiedagen: +/- 4 weken
• Gewerkte uren/week: 4 dagen / week
• Reistijd: +/- 40 minuten
• Thuiswerken: Ja, 2 - 3 dagen per week
• Werkdruk: Gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4500
• Vakantiegeld: € 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € +/- 2500 per jaar
• Dertiende/veertiende maand: € eindejaarsuitkering
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 65000
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn allemaal verder ook prima geregeld. Ik heb een ongelofelijk mooie stap gezet. In totaal ruim 10% extra salaris en het belangrijkste, van 5 naar 4 dagen werk per week gegaan.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 35
• Opleiding: HBO Journalistiek
• Werkervaring: +/- 7 jaar
• (Woon) Locatie: Provincie Utrecht
2. Wat doe je:
• Functie: Content / SEO specialist
• Werkgever/branche: Verzekeraar
• (Werk) Locatie(s): Provincie Utrecht
• Aantal vakantiedagen: +/- 4 weken
• Gewerkte uren/week: 4 dagen / week
• Reistijd: +/- 40 minuten
• Thuiswerken: Ja, 2 - 3 dagen per week
• Werkdruk: Gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4500
• Vakantiegeld: € 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € +/- 2500 per jaar
• Dertiende/veertiende maand: € eindejaarsuitkering
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 65000
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn allemaal verder ook prima geregeld. Ik heb een ongelofelijk mooie stap gezet. In totaal ruim 10% extra salaris en het belangrijkste, van 5 naar 4 dagen werk per week gegaan.
Members only:
Inloggen
[Voor 7% gewijzigd door Bastynasterd op 05-05-2023 14:18]
Let op:
De TS is geüpdate: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussieren
Idem bij gebruik van ~~~~~~~[offtopic] tags.
Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.
Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.
De TS is geüpdate: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussieren

Idem bij gebruik van ~~~~~~~[offtopic] tags.
Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.
Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.