Ypuh schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:02:
[...]
3.500 als kaal bruto salaris inderdaad. Reken daar nog eens 3-700 bonus/13e maand, 300 vakantiegeld, 800 leasebudget, 200 studiebudget, 100 onkostenvergoeding, en 100 voor een telefoon/laptop bij op en je komt dicht in de buurt van de 6k. Voor een ZZP'er geldt dat diegene deze kosten allemaal zelf moet maken en rekening moet houden met beschikbaarheid/verzekeringen etc.
Ik weet dan even niet tot in hoeverre dit meegerekend wordt in het 'modale' salaris, maar bij ons bedrijf geldt dat je de meeste zaken vrij besteden mag en het na X maanden ook jouw eigendom is. Voor je studiebudget mag je bijvoorbeeld gewoon een volledige vergoede master volgen en de telefoon is gewoon van jou ook al ga je uitdienst.
Kortom, die secundaire arbeidsvoorwaarden tikken nog behoorlijk aan en het lijkt me dat dat gewoon meeteld? Wanneer je 6k bruto als kaal salaris verdiend dan heb je het eerder over 3x modaal gok ik.
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij stel je het toch wat te rooskleurig voor. Jij stelt dat gemiddeld iedereen alles in het pakket heeft; een forse bonus danwel 13e maand, een dure leasebak, een flink studiebudget, een laptop, een telefoon, nog extra onkostenvergoeding. Dit terwijl in werkelijkheid de meeste mensen een subset hiervan hebben.
Verder betekend een leasebudget vrijwel altijd dat je er qua bruto salaris op inlevert. Iemand die 3500 zonder leasewagen verdient zal bij een overstap wellicht terug gaan naar iets van 3000 of 3100. Daarbij is 800 leasebudget volgens mij, zeker voor iemand in de 20, best hoog (top van het segment, niet gemiddeld).
Neem je iemand met 3500 bruto zonder leasebak, maar wel met 13e maand, vakantiegeld en nog 250 euro de maand voor reis-/onkosten of studie, zit je aan een jaarlijks package van net boven de 50k (ongeveer 1.4x modaal). Neem je hetzelfde scenario maar met 3100 bruto en laten we zeggen 700 lease kom je (na het verrekenen van de bijtelling) ook ongeveer op hetzelfde uit.
En ja, secundaire arbeidsvoorwaarden zijn/kunnen een flink onderdeel van je totale inkomen zijn. Studiebudget is vaak heel lastig in geld uit te drukken. Je kan wel zeggen "ik volg elk jaar een cursus die in de boeken staat voor 2000 euro", maar grote kans dat dit in een overeenkomst/pakket van het bedrijf zit waardoor het hen bij lange na niet die 2000 euro kost.
Maar je hebt als iemand in je late 20ers niet snel het dubbele van een modaal inkomen. Zo wel, gefeliciteerd, goed gedaan en/of flink mazzel gehad, maar de regel is het zeker niet. In de detachering lijken de extra's harder aan te tikken, maar vaak wordt onder de streep ergens anders weer op bespaard; als het niet bruto loon is, dan op iets als pensioen. En geloof me, als ik lees hoe weinig mensen weten wat ze nu precies aan pensioeninleg per jaar hebben, dat vind ik schrikbarend. "Mijn werkgever betaald 100% van mijn pensioen, het kost mij niets...", maar als deze werkgever dan elke maand maar 100 of 200 euro inlegt heb je later niet veel meer dan een droge boterham.