CreativeS schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Is het dan wel verstandig om te gaan rijden? Zo kunnen we er nog legio voorbeelden bij gaan halen. In alle gevallen dien je je aan de wet te houden. Zelf ook meegemaakt toen mijn moeder 3 jaar geleden op sterven lag en ik nog uit Amsterdam moest komen. Was echt niet slim om te gaan rijden... maar het gaf mij geen toestemming om minder sociaal te gaan rijden. Sorry, met dat excuus redt je het bij mij niet. Ik heb er wel begrip voor, maar nogmaals... we zijn met z’n allen op de weg. Alsof ik altijd zoiets doe... begrip en geduld.
Dat lijkt mij een heel redelijke vraag en inderdaad, we zitten met z'n allen op de weg. Ik rijd regelmatig iets of redelijk boven de snelheidslimiet - als de omstandigheden het toelaten.
Maar dat geeft mij niet het recht om de linkerbaan exclusief op te eisen, dus tja... dan moet je gewoon wat geduld hebben, dat is echt niet het einde van de wereld

en je gewoon aanpassen aan de rest van het verkeer.
Wat mij wel regelmatig frustreert zijn moraalridders die onnodig links blijven plakken (dwz: er is rechts voldoende ruimte) of mensen die lekker links rijden en druk bezig zijn met andere zaken ("levendige discussies" met die vervelende partner op de bijrijdersstoel/je kids achterin is er zo een) en daardoor geen idee hebben van het verkeersbeeld. Ik vind dat erg slecht, en ook gevaarlijk, weggedrag. Als je op de snelweg in de auto zit, of waar dan ook op de openbare weg, moet de bestuurder m.i. gepast actief bezig zijn met rijden. En niet passief of rijden als bijzaak*. Dit is de laatste jaren, helaas, wel erger geworden (N=1).
En het moet van twee kanten komen, en als je de wet aanhaalt: ja, die geldt voor iedereen. Dus als de één een snelheidsovertreding maakt, ontslaat dat de ander niet van de wettelijke plicht om rechts te houden. Het is niet óf-én, maar én-én. Dat wordt nog weleens vergeten. Je mag simpelweg geen eigen rechter spelen, en wellicht is er sprake van een levensbedreigende situatie. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat, doordat ik onnodig links hou, iemand misschien te laat in het ziekenhuis aankomt. Ik probeer dus gewoon zoveel mogelijk rechts te houden, en als ik merk dat iemand haast heeft, ga ik zo snel mogelijk naar rechts mocht ik toch links rijden. Idealiter zie ik hem al aankomen en ben ik voor die tijd naar rechts.
Gewoon, gedraag je als een heer en niet als een hork. Zo simpel is het.
Maar goed, vanuit praktisch oogpunt... ik vind er wat van, maar ik leg me er ook -zo goed als dat kan- bij neer omdat het mij de frustratie niet waard is. Dat maakt het rijden, en daarmee het leven, gewoon aangenamer.
*: naarmate we naar hoge niveaus van autonoom rijden gaan, is dat wellicht een ander verhaal