Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 370 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straightsix
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05-2023
BMW_M3 schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:54:
Kreeg zojuist een prijsopgave van de dealer voor een grote beurt. Nu staat daarop olie 5w30, maar ik heb in mn hoofd dat dit 0w30 moet zijn.

Heb ik het mis? Voordat ik de dealer erop wijs :X
Gaat om een '17 F30 320i lci met 40k op de klok.

[Afbeelding]
Ik vind het gewoon schandalig wat men voor filter-elementen durft te vragen. Echt nul komma nul gun factor van mijn kant, niet eens een geld kwestie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 22:11
Zijn meerdere hier met een B48 lees ik hier. Ik heb een F31 320iA uit 2018 met 44k op de teller. Valt me op dat deze bij lage belasting en lage snelheid best een beetje nagelt. Dat hoor je dan ook wel in het interieur.
Als ik iets harder rijdt hoor je hem niet meer. Ervaren jullie dat geluid ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 16:11
BMW_M3 schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:54:
Kreeg zojuist een prijsopgave van de dealer voor een grote beurt. Nu staat daarop olie 5w30, maar ik heb in mn hoofd dat dit 0w30 moet zijn.

Heb ik het mis? Voordat ik de dealer erop wijs :X
Gaat om een '17 F30 320i lci met 40k op de klok.

[Afbeelding]
Beiden mag en kan in de B48. Nog niet zo heel lang geleden ging BMW over van 5W30 naar 0W30 voor deze motor dus dat gieten ze er tegenwoordig in bij de dealer. Bij mij zat er 0W30 in af fabriek, ik heb bij de oliewissel gekozen voor 5w30 omdat die qua kosten iets voordeliger was en ik had meer keuze qua merk. Merk geen verschil in de praktijk (de 0w30 zou in de winter koud iets dunner moeten zijn maar is verwaarloosbaar).

Let er wel op dat de olie longlife-04 als specificatie heeft.

Als je het ooit zelf gaat doen: het BMW OEM filter is een Mahle OX 813 filter (staat er zelfs op) dus koop geen filter bij BMW, veel te duur..

[ Voor 5% gewijzigd door elmerblues op 10-11-2020 13:40 ]

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
@Civic09 Wat versta je onder nagelen? Ik heb de auto net een paar weken (precies dezelfde) en hoor wel een duidelijke "zoom" tussen de 45/55 kmh. Daarboven is het weg. Daaronder hoor ik het ook niet. Lijkt vanaf achter te komen. Het gekke is dat ik wel meen dat het te verschil maakt of ik het gaspedaal indruk. Eerst dacht ik aan de turbo maar daar ben ik verre van zeker van. Ik wil de dealer binnenkort eens mee laten luisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door MrFl0ppY op 10-11-2020 13:42 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Oh ja. Ik mag nu hier posten ipv in het Volvo topic :P

Sinds vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr8-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/124197764_3730050577019536_6595130354206294795_o.jpg?_nc_cat=107&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=kfw-ZjVVrWEAX_04BBm&_nc_ht=scontent-lhr8-1.xx&oh=20b27856f34be79fcba97875e494dd76&oe=5FCFB668

540i xdrive, G31 :)

[ Voor 23% gewijzigd door kamstra op 10-11-2020 14:02 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 17:36

Eagle Creek

Breathing security

Hey, je hebt zelfs het stuur aan de goede kant zitten.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Laatst online: 23:15

AJM

kamstra schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:01:

Sinds vorige week:
[Afbeelding]

Mooie uitvoering zo in het blauw :) Luxury line met styling 633 velgen? Ik herken ze van mijn eigen G31.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
MadMarky schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:14:
@joshje dat het remmen zijn zie ik ook wel, bedoelde meer de specs :p
Wat voor merk, diameter, aantal zuigers, etc.
Het zijn PB brakes 6 pots icm 345mm slotted discs. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Factuur gevonden van de vorige oliebeurt, op 20k, staat netjes 0w30. Maak ik wel een melding dat ze dat er weer in gooien, de fles reserveolie in de kofferbak is ook 0w30.

Edit- vrouwlief is wel minder coulant met de prijzen :D
"Of ik niet liever een Tesla wil. " :+

[ Voor 22% gewijzigd door BMW_M3 op 10-11-2020 17:11 ]

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

BMW_M3 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:07:
Factuur gevonden van de vorige oliebeurt, op 20k, staat netjes 0w30. Maak ik wel een melding dat ze dat er weer in gooien, de fles reserveolie in de kofferbak is ook 0w30.
B48 kan 0W20, 0W30 en 5W30 aan.

De eerste 2 hebben de voorkeur voor minder verbruik.

Maar again, wat staat in jouw boekje?

[ Voor 5% gewijzigd door Snake op 10-11-2020 17:10 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Bij mij komt het geluid wel echt uit de motorruimte. Een mechanisch tikkend geluid. Zou goed kunnen dat dat hoort bij een direct ingespoten motor en de N20B20 stond ook niet bekend om zijn fluisterstille loop. Die had ook wel een wat agrarisch dieselgeluid.
Het is met bij lage belasting en lage snelheid dat je hem licht hoort nagelen/ratelen, als de turbo erin komt hoor je dit niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:07
De B48 uit de X1 van mijn vriendin klinkt ook bij lage belasting en toerental wat dieselachtig, zelfde geluidsbeeld wat jij omschrijft ongeveer.

@graceful: Support vanuit Bimmercode is over het algemeen erg goed. Als je jouw probleem duidelijk kenbaar maakt en aangeeft welke feature je graag in hun product zou willen terugzien kan het best zijn dat ze dat voor je willen doen. Zeker even aangeven dat de issue ook speelt bij andere modellen van BMW.

Nog een ander leuk nieuwtje: De M2 competition die ik enkele weken geleden hier postte is door BR-performance onder handen genomen. Ze hebben alleen de software herschreven, de auto levert nu 518pk en 700nm. Vanwege de mogelijke crankhub problemen bij hogere trekkrachten limiteren ze deze op 700nm. Het opgegeven vermogen wordt pas in de 4e versnelling geleverd, voor een achterwielaangedreven auto wel zo prettig. Mijn vraag aan BR-p was ook om de auto zo normaal rijdbaar mogelijk te houden en wat mij betreft is dat gelukt. Verder is de begrenzer eraf gehaald al voel ik er erg weinig voor om 300 te gaan rijden.
Ook ben ik toe aan nieuwe achterbanden, op de huidige 10J velgen achter liggen 265/35 R19 banden. Nu kan ik ook 285/35 R19 banden krijgen, iets breder rubber dus op droog iets meer grip. Zijn er nadelen aan een nog iets bredere band achter?

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Civic09 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:44:
Bij mij komt het geluid wel echt uit de motorruimte. Een mechanisch tikkend geluid. Zou goed kunnen dat dat hoort bij een direct ingespoten motor en de N20B20 stond ook niet bekend om zijn fluisterstille loop. Die had ook wel een wat agrarisch dieselgeluid.
Het is met bij lage belasting en lage snelheid dat je hem licht hoort nagelen/ratelen, als de turbo erin komt hoor je dit niet meer.
Hoort er gewoon bij, de N20 loopt erg rauw. Met koudere motor lijkt dit probleem nog erger te worden (kan niet echt verklaren waarom).
Als hij echt een gierend geluid gaat maken moet je wel echt uitkijken aangezien de distributieketting problemen kan veroorzaken. Heb heb bij mijn vorige F30 al vervangen rond de 93.000km op de klok.

B48 (in mijn G21 330i) klinkt echt 100x beter maar is nog altijd niet de stilte motor qua loop.
jordy2811 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:05:
De B48 uit de X1 van mijn vriendin klinkt ook bij lage belasting en toerental wat dieselachtig, zelfde geluidsbeeld wat jij omschrijft ongeveer.

@graceful: Support vanuit Bimmercode is over het algemeen erg goed. Als je jouw probleem duidelijk kenbaar maakt en aangeeft welke feature je graag in hun product zou willen terugzien kan het best zijn dat ze dat voor je willen doen. Zeker even aangeven dat de issue ook speelt bij andere modellen van BMW.

Nog een ander leuk nieuwtje: De M2 competition die ik enkele weken geleden hier postte is door BR-performance onder handen genomen. Ze hebben alleen de software herschreven, de auto levert nu 518pk en 700nm. Vanwege de mogelijke crankhub problemen bij hogere trekkrachten limiteren ze deze op 700nm. Het opgegeven vermogen wordt pas in de 4e versnelling geleverd, voor een achterwielaangedreven auto wel zo prettig. Mijn vraag aan BR-p was ook om de auto zo normaal rijdbaar mogelijk te houden en wat mij betreft is dat gelukt. Verder is de begrenzer eraf gehaald al voel ik er erg weinig voor om 300 te gaan rijden.
Ook ben ik toe aan nieuwe achterbanden, op de huidige 10J velgen achter liggen 265/35 R19 banden. Nu kan ik ook 285/35 R19 banden krijgen, iets breder rubber dus op droog iets meer grip. Zijn er nadelen aan een nog iets bredere band achter?
Flinke vermogenswinst :D , rond de 520-530pk is ook het maximale wat je uit deze motoren kunt halen zonder echte mods dacht ik?. Zijn ze in staat om hem qua tuning wat meer "NA" te tunen zoals bijvoorbeeld Ferrari bij de 488 gedaan heeft? Koppel onderin toeren enigsinds beperkten door meer een turboloos karakter na te bootsen?

Verbaas me sowieso altijd waarom ze relatief weinig koppel uit de S55 motoren halen, zelf een 330i haalt uit een 2.0 al 400Nm, kortom je zou easy 600Nm uit die S55 motor moeten kunnen halen alleen al gebaseerd op de motorinhoud: denk dat ze dit bewust doen om eea wat bestuurbaarder te houden :+.

Betreffende banden is vooral gebrek aan grip op nat wegdek en eventueel spoorvorming een probleem. Op droge wegen (en 520pk / 700Nm) ga je wel gelukkig worden van wat breder rubber denk ik.

Feit dat je niet meer begrenst ben op 250 is wel lekker, dat is gewoon best langzaam voor een dergelijke auto. Heb zelf een paar keer de 300+ op de teller gehaald (Audi R8), super tof om een keer te halen maar hetis ook zeker niet risico loos: je hebt bizar veel ruimte nodig o dit uberhoubt te halen. Valt me op dat de laatste jaren dit steeds lastiger wordt (Oberhausen straight) om dit op een leuke / enigsinds veilige manier te kunnen doen.

Wat is je ervaring verder van BR-p? Loop vaker met het idee om mijn 330i een keer te chippen... maar heb nog 2 jaar garantie. Mijn ervaring met een JB4 tuningbox (op de F30 320iA) waren niet geweldig omdat je vrij goed een aan / uit effect van de tuning kon merken.

Partij als Mosselman (staan wel goed bekend volgens mij?) bied een box aan volgens mij (wat qua garantie wel wat voordelen biedt). Iemand zou al die tuning opties eens fatsoenlijk moeten testen en vergelijken.

[ Voor 71% gewijzigd door Tortelli op 10-11-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

AJM schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:00:
[...]

Mooie uitvoering zo in het blauw :) Luxury line met styling 633 velgen? Ik herken ze van mijn eigen G31.
Luxury line: yes
Velgen: geen idee, ze zijn groot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Snake schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:10:
[...]

...

Maar again, wat staat in jouw boekje?
Vergeten te kijken :$
Civic09 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:44:
Die van mij klinkt ook wel wat dieselachtig inderdaad. Niet het mooiste geluid als je langzaam optrekt.

Dat tikken hoor ik trouwens ook, viel mij laatst wel op bij de mcdrive (langs de muur rijdend) dat het tikken weg ging toen ik de automaat in P deed. Bij weer in D kwam het weer terug.

[ Voor 11% gewijzigd door BMW_M3 op 10-11-2020 19:25 ]

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordy2811
Tortelli schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:11:

Flinke vermogenswinst :D , rond de 520-530pk is ook het maximale wat je uit deze motoren kunt halen zonder echte mods dacht ik?. Zijn ze in staat om hem qua tuning wat meer "NA" te tunen zoals bijvoorbeeld Ferrari bij de 488 gedaan heeft? Koppel onderin toeren enigsinds beperkten door meer een turboloos karakter na te bootsen?

Verbaas me sowieso altijd waarom ze relatief weinig koppel uit de S55 motoren halen, zelf een 330i haalt uit een 2.0 al 400Nm, kortom je zou easy 600Nm uit die S55 motor moeten kunnen halen alleen al gebaseerd op de motorinhoud: denk dat ze dit bewust doen om eea wat bestuurbaarder te houden :+.

Wat is je ervaring verder van BR-p? Loop vaker met het idee om mijn 330i een keer te chippen... maar heb nog 2 jaar garantie. Mijn ervaring met een JB4 tuningbox (op de F30 320iA) waren niet geweldig omdat je vrij goed een aan / uit effect van de tuning kon merken.

Partij als Mosselman (staan wel goed bekend volgens mij?) bied een box aan volgens mij (wat qua garantie wel wat voordelen biedt). Iemand zou al die tuning opties eens fatsoenlijk moeten testen en vergelijken.
De vermogenskromme is tot 2250 toeren exact gelijk aan origineel, blijft daarna alleen met dezelfde stijlheid klimmen ipv een wat meer afgevlakte kromme. Het is nu de 4e auto die ik daar laat herprogrammeren, en steeds weer naar volle tevredenheid. Voordat ik de eerste keer begon aan het laten herprogrammeren uitgebreid online onderzoek gedaan en er zijn eigenlijk geen echte negatieve berichten te vinden over BR-performance. Ik rij er dan ook graag een uur voor! Er wordt altijd ruim de tijd genomen om vragen te beantwoorden of uitleg te geven, het zijn echte liefhebbers.

De tuningboxen ben ik zelf niet zo'n groot fan van omdat je de ECU eigenlijk deels blind maakt. Bij benodigde correcties in timing/brandstofmengsel stuurt de ECU een bepaalde gewenste waarde uit, maar de tuningbox maakt daar een eigen waarde van. Niet handig als bijvoorbeeld je motor aan het kloppen is of als de uitlaatgas temperatuur te hoog zou zijn. Ben verder alles behalve een expert maar dat is wat ik erover lees en hoor. Mocht je verder bij BR-p niet tevreden zijn kun je dacht ik altijd gebruik maken van de ''Wij geven 2 weken niet-tevreden-geld-terug garantie.*''

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@jordy2811 welke auto's heb je allemaal laten chippen?
Uiteindelijk zou mijn wens zijn om een 330i te hebben die het vermogen / karakter van de 135i motor heeft, kortom ~310pk en een 450Nm zonder teveel nadelen.

(zie dat ze recent 320pk / 478Nm uit een G20 330i gehaald hebben, vermogens uit die hybrids is helemaal bizar :D)

[ Voor 28% gewijzigd door Tortelli op 10-11-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:41
BMW_M3 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:23:
[...]

Die van mij klinkt ook wel wat dieselachtig inderdaad. Niet het mooiste geluid als je langzaam optrekt.

Dat tikken hoor ik trouwens ook, viel mij laatst wel op bij de mcdrive (langs de muur rijdend) dat het tikken weg ging toen ik de automaat in P deed. Bij weer in D kwam het weer terug.
Ik ben benieuwd of dat weg is als je de NOx sensor los trekt. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy2811
114i 102pk -> 210pk
X1 2.0i Xdrive 192pk 280nm -> 275pk 400nm
M140i Xdrive 340pk 500nm -> ~430pk 600nm
en nu dan de M2

Jouw wens qua vermogen uit de 330i is denk ik erg reëel, maar het karakter verschilt natuurlijk wel 4 vs 6 cil. Vriend van me heeft een 428i Xdrive ook bij BR laten doen en heeft nu 300pk, ik had daar onderweg naar Oostenrijk op de autobahn veel moeite mee met de ongechipte M140i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat betreft de hybride discussie. In navolging van de 645i, 650i en 330i ben ik nu bezig met het importeren van een Activehybrid 3 F30 uit 2014. Nog geen 18.000km op de teller.

Volgens mij moet dat echt als een beest rijden, met een 335i als basis met daarop nog een 87pk sterke elektromotor. Ik denk dat ik er zelf maar een tijdje in ga rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Die activehybrid is feitelijk een 335i met een wat teruggetunde motor (286pk?) en 87 elektro pk's? Auto's zijn vrij zeldzaam volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Goed om te horen dat die ietwat rauwe motorloop normaal is bij het B48 blok.
Heb hem gekocht bij 38k en het is altijd afwachten hoe de vorige eigenaar ermee omgesprongen is. Geen merkbaar olieverbruik gelukkig, dat scheelt in elk geval.
Verder een heerlijke motor, soepel en vlot. Met een paar lange ritten staat de BC op 6,2 liter/100 km. Wel met rustige rijstijl maar best netjes voor het formaat auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Met langere stukken netjes 100 rijden kun je zeer nette verbruiken rijden. Zowel met mijn oude F30 (gechipt naar 260pk) als mijn G21 330i kun je vrij eenvoudig rond de 5,x op 100 halen op langere stukken (mits je max +10km/h maximaal doet).

Tijdens mijn (dichtbij) vakantie in Duitsland kwam nog rond de 7 op 100 met de (active) cruisecontrole op 160km/h en wat 200+ stukken :D.

Verbruik van die nieuwere turbo motoren is best goed!

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 10-11-2020 23:24 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• deepbass909
  • Laatst online: 12-09 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Kleine update weer een keer over mijn cabrio. Langzaamaan wordt het interieur steeds leger:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50587770516_24dc74d00c_b.jpg

De volledige bekabeling en alle modules aan de bijrijderskant (waar bij de E36 alle computers en controlemodules zitten) is inmiddels verwijderd.

Optisch lijkt het niet hard te gaan, omdat het amper opvalt als je kabelboom of leidingen demonteert.

Onder de auto begint het ook kaal te worden:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50255250722_410ba50808_b.jpg

De benzinetank is er ook onderuit:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50322617668_a101db19e1_b.jpg
Wat een best uitgebreid systeem van leidingen en reservoirs is :X De U-vormige box en het tankje onderaan zijn onderdelen van het Amerikaanse tankontluchtingssysteem. Helaas is dat tankje lek (al jaren), maar een nieuw tankje is (voor wat het is) belachelijk duur, namelijk over de €300 |:(

Demontage gaat over het algemeen goed, vrijwel alles komt goed los, behalve de aandrijfassen. Die zaten zo vast dat onder een hydraulische pers één van de naven het onder de druk begaf:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50375125746_1b78640129_b.jpg
:X

Voor de de duidelijkheid, bij de E36 zijn dit gietstalen draagarmen, dus dat dat breekt, zegt wel iets over hoe vast het zat.

Daarom afgelopen week op de sloop een andere arm gehaald en om te voorkomen dat ik weer de as er niet uit zou krijgen, deze keer met speciaal gereedschap op stap:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50580226257_c5b8039af7_b.jpg
Daarmee kreeg ik de as er wel uit.

Op dit moment ben ik de achterwielophanging weer aan het opbouwen, want de cabrio moet binnenkort weer op z'n wielen staan. De krukasbout moet los en die zit zo vast dat ik bang ben de auto van de assteunen af te trekken. Dus dat moet gebeuren terwijl de cabrio op z'n 4 wielen staat.

Ondertussen ben ik ook bezig stekkers en bedrading te verzamelen om verschillende opties in te bouwen. Omdat het een Amerikaan is, had hij geen mistachterlicht en koplamphoogteregeling. Mistachterlicht is verplicht op deze cabrio (verplicht voor alle auto's die ná 1-1-97 zijn geproduceerd, en mijn cabrio is van 12-97) en koplamphoogteregeling is wel zo prettig voor tegenliggers. Uit een sloopauto heb ik dus de volledige bedrading daarvoor gehaald, zodat het straks "fabrieks-origineel" aangesloten kan worden, ipv de houtje-touwtje oplossing die bij import was gedaan. Die bedrading wordt de komende tijd in de kabelboom van de cabrio geïntegreerd. Die ligt dan volledig buiten de auto en bedrading toevoegen is dan relatief eenvoudig.

Ook de uitgebreide boordcomputer, die ik jaren geleden al eens had ingebouwd, wordt opnieuw bedraad. De extra draden liepen niet bepaald netjes achter het dashboard.

Mijn planning is om ook nog bedrading voor stoelverwarming in te bouwen, maar daarvoor moet ik eerst nog een donor-auto vinden.

Kers op de taart wordt een airbag uit een E39 5-serie met stuurwielbediening. Mechanisch is dat drop-in. Alleen bedrading moet aangepast worden met een andere cruisecontrol module. Maar ook dat is juist straks, met alles buiten de auto, vrij eenvoudig. Mijn streven is om het 100% reversible te houden, dus als ik het weer origineel wil maken, er alleen een airbag en module omgewisseld hoeven te worden, en hooguit wat pinnen aangepast moeten worden.

Planning is in ieder geval om in de loop van de winter de carrosserie zover kaal te hebben dat hij naar de spuiter kan. Ondertussen ben ik met een continu gevecht tegen oude tectiel bezig.

En dat was het wel weer even qua update.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 21:02
kamstra schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:01:

Sinds vorige week:
[Afbeelding]

Mooi ding. Rij je er ook mee in de UK of wordt dit een import?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-07 13:07
Dag BMW liefhebbers,

Ik hoop mij binnenkort bij jullie aan te kunnen sluiten. Al een tijdje op zoek naar een F21 1 serie en heb er nu concreet een op het oog. Wat ik op internet echter niet teruggevonden krijg is het volgende;

F21 is vanaf het begin geleverd met bluetooth telefoonverbinding, pas later is daar mogelijkheid tot streamen van audio via bluetooth bijgekomen. Op een buitenlands forum via autotranslate heb ik iets teruggelezen dat BMW vanaf 2014 (dus nog voor de facelift) deze optie al ingevoegd heeft in de modellen. De auto die ik nu op het oog heb komt uit september 2014, chassiscode eindigend op J908070. Iemand hier die dat toevallig weet? (Ik weet dat je ook aftermarket oplossingen hebt hiervoor, maar zou mooi zijn als het al is ingebouwd natuurlijk).

Verder lees je op internet veel problemen met de THP blokken van Peugeot, voornamelijk in de eerste bouwjaren van de THP m.b.t. kettingproblemen. Is dat voor een N13B16A uit 2014 nog een aandachtspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:10:
Die activehybrid is feitelijk een 335i met een wat teruggetunde motor (286pk?) en 87 elektro pk's? Auto's zijn vrij zeldzaam volgens mij?
Het is een gewone 335i met 306pk en een elektromotor inderdaad. Je ziet ze niet veel omdat het weinig meerwaarde had in Europa terwijl ze behoorlijke wat duurder waren. In Amerika en Azië rijden er veel meer rond. Er staan op Mobile.de maar een stuk of 5 te koop in Europa en in Nederland 3 stuks op Marktplaats.

Het is een 54pk sterkte elektromotor by the way. Samen met die 306pk is het een serieus snelle auto. :D Zeker als je hem nog eventueel zou chippen zit je rond de 400pk gecombineerd vermogen.

Hiervoor heb ik een aantal jaar in een Passat GTE gereden, daarin was de combinatie van benzine en elektro-motoren ook echt heerlijk. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 12:06

Denko

|{ing Øf ßlitz

Vuurs schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:18:
Dag BMW liefhebbers,

Ik hoop mij binnenkort bij jullie aan te kunnen sluiten. Al een tijdje op zoek naar een F21 1 serie en heb er nu concreet een op het oog. Wat ik op internet echter niet teruggevonden krijg is het volgende;

F21 is vanaf het begin geleverd met bluetooth telefoonverbinding, pas later is daar mogelijkheid tot streamen van audio via bluetooth bijgekomen. Op een buitenlands forum via autotranslate heb ik iets teruggelezen dat BMW vanaf 2014 (dus nog voor de facelift) deze optie al ingevoegd heeft in de modellen. De auto die ik nu op het oog heb komt uit september 2014, chassiscode eindigend op J908070. Iemand hier die dat toevallig weet? (Ik weet dat je ook aftermarket oplossingen hebt hiervoor, maar zou mooi zijn als het al is ingebouwd natuurlijk).

Verder lees je op internet veel problemen met de THP blokken van Peugeot, voornamelijk in de eerste bouwjaren van de THP m.b.t. kettingproblemen. Is dat voor een N13B16A uit 2014 nog een aandachtspunt?
Het belangrijkste is: je moet een combox hebben achterin links onder de achterbak vloer. Die van mij zat het namelijk ook niet in officieel. Maar omdat de combox er al in zit was het een kwestie van wat opties aanpassen en ik kon streamen. Een zilveren doosje met koelvinnen is het

Ja, de N13 is zover ik begrepen heb niet geweldig, ik persoonlijk heb ietsje meer uitgegeven en ben voor de 4 cilinder gegaan. Maar daar ben ik absoluut geen expert in

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:35
Denko schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:53:
[...]

Het belangrijkste is: je moet een combox hebben achterin links onder de achterbak vloer. Die van mij zat het namelijk ook niet in officieel. Maar omdat de combox er al in zit was het een kwestie van wat opties aanpassen en ik kon streamen. Een zilveren doosje met koelvinnen is het

Ja, de N13 is zover ik begrepen heb niet geweldig, ik persoonlijk heb ietsje meer uitgegeven en ben voor de 4 cilinder gegaan. Maar daar ben ik absoluut geen expert in
De N13 (1600cc) is de 4 cilinder en de N20/B48 (2000cc) eveneens.
De 3 cilinder is de B38.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 12:06

Denko

|{ing Øf ßlitz

Morpheusk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:13:
[...]

De N13 (1600cc) is de 4 cilinder en de N20/B48 (2000cc) eveneens.
De 3 cilinder is de B38.
Ah, kijk, weer wat geleerd. Zoals gezegd, absoluut geen expert erin. Het enige wat ik heb laten checken bij mijn auto aanschaf was bij een expert:
- Zit hier een gemodificeerde ketting op (ja, zit erop, kon die zien door de oliedop al)
- Zitten er goede kettinggeleiders op (kon die ook zien aan de kleur van het plastic blijkbaar)

Voor de rest ook harstikke tevreden mee na zo'n 3000 km ong.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-09 17:25

Domih

Domih.

Vuurs schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:18:
Dag BMW liefhebbers,

Geen bluetooth streaming helaas, je mist hiervoor optie 06NS.
"06NS Comfort telephony w/ enhanced Smartphone"

Je auto heeft deze opties:
01CA Selection of COP-relevant vehicles
01CB CO2 equipment
0230 Extra package, EU-speciifc
0249 Multifunction f steering wheel
0258 Tyres with runflat properties
02N3 BMW LA wheel, M star spoke 383
02PA Locking wheel bolt
02VB Tyre pressure display
02VL Variable sport steering
0320 Deleted, model lettering
0337 M Sports package
0423 Floor mats velours
0481 Sports seat
04AE Armrest front, retractable
04DX Accent strips, blue metallic matt
04MR Interior trim strips, alum. hexagon
0502 Headlight cleaning system
0507 Park Distance Control (PDC), rear
0520 Fog lights
0521 Rain sensor
0522 Xenon Light
0534 Automatic air conditioning
0544 Cruise control with brake function
0548 Kilometre speedo
05DA Passenger airbag deactivation
0606 Navigation system Business
0698 Area-Code 2 for DVD
06AC Intelligent emergency call
06AE Teleservices
06NH Hands-free system with USB interface
06WA Instrument panel with extended scope
0704 M Sports suspension
0710 M leather steering wheel
0715 M Aerodynamics package
0760 High gloss shadow line
0775 Headlining anthracite
0845 Acoustic fasten seat belt reminder
0868 Language version, Dutch
0886 On-board literature, Dutch
08KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km
08S3 Automatic locking during starting
09AA Outer skin protection
A080 80 Ah AGM battery
POLS Cloth cushion

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-07 13:07
Bedankt voor de reacties dusver.

Bij een N13 gaat het inderdaad om een 1.6 4 cilinder. Van de N20 (120i / 125i geloof ik) staan er helaas maar weinig te koop en over het algemeen ook een stuk duurder.
Denko schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:23:
[...]

Ah, kijk, weer wat geleerd. Zoals gezegd, absoluut geen expert erin. Het enige wat ik heb laten checken bij mijn auto aanschaf was bij een expert:
- Zit hier een gemodificeerde ketting op (ja, zit erop, kon die zien door de oliedop al)
- Zitten er goede kettinggeleiders op (kon die ook zien aan de kleur van het plastic blijkbaar)

Voor de rest ook harstikke tevreden mee na zo'n 3000 km ong.
Hier ga ik me eens wat verder in verdiepen, misschien kun je als leek ook wel vrij eenvoudig langs de oliedop naar binnen kijken om dit na te zien. Het is bij dergelijke problemen natuurlijk ook zo hoe meer onderzoek je daar naar doet hoe meer problemen je tegen komt, mensen die nergens last van hebben gaan daar online maar weinig over schrijven natuurlijk..
Domih schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:35:
[...]

Geen bluetooth streaming helaas, je mist hiervoor optie 06NS.
"06NS Comfort telephony w/ enhanced Smartphone"

Je auto heeft deze opties:
...
Helaas geen bluetooth, maar daar zijn gelukkig wel mooie aftermarket oplossingen voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Pannencouque schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:36:
[...]
Mooi ding. Rij je er ook mee in de UK of wordt dit een import?
Ik woon in de UK maar weiger me te conformeren aan RHD, want dat is gewoon FOUT :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

kamstra schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:58:
[...]

Ik woon in de UK maar weiger me te conformeren aan RHD, want dat is gewoon FOUT :P
Je rijdt uit principe ook permanent spook? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Eagle Creek schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:30:
[...]

Je rijdt uit principe ook permanent spook? :+
Jup :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Even een basis vraag: mijn E91 (uit 2010, zonder start-stop) geeft sinds een paar dagen aan dat de accu bijna leeg is. Er valleen geen functies uit tijdens het rijden. Dus ik heb niet het idee dat het de dynamo is, maar echt de accu. Er zit op dit moment een VARTA accu in en ik zou deze voor het zelfde model kunnen vervangen, maar ik vroeg mij af of daar nog verschil in zit.

Kortom, ik moet een nieuwe accu en vraag mij af waar ik op moet letten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

MoietyMe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:52:
Even een basis vraag: mijn E91 (uit 2010, zonder start-stop) geeft sinds een paar dagen aan dat de accu bijna leeg is. Er valleen geen functies uit tijdens het rijden. Dus ik heb niet het idee dat het de dynamo is, maar echt de accu. Er zit op dit moment een VARTA accu in en ik zou deze voor het zelfde model kunnen vervangen, maar ik vroeg mij af of daar nog verschil in zit.

Kortom, ik moet een nieuwe accu en vraag mij af waar ik op moet letten :).
http://www.autogeschieden...s/auto-accu-vervangen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nou jongens, de toekomst is er:
Afbeeldingslocatie: https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/99-bmw-inext-tracking-front.jpg?itok=Pw1gdEXr
https://www.autocar.co.uk...-500bhp-electric-flagship

Echt mooi kan ik hem niet vinden :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
Ik weet wel weer waarom ik tegen alle klimaatplannen ga stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Morpheusk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:51:
[...]

Ik weet wel weer waarom ik tegen alle klimaatplannen ga stemmen.
Want die aarslelijke neus met nieren die compleet uit alle proporties gerukt zijn heeft met de klimaatplannen te maken? :?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
deepbass909 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:59:
[...]

Want die aarslelijke neus met nieren die compleet uit alle proporties gerukt zijn heeft met de klimaatplannen te maken? :?
Waarom zouden ze anders focussen op elektrisch rijden? Niet omdat het perse goedkoper / duurzamer is.
Daarbij heb ik niets gezegd over de nieren....

[ Voor 6% gewijzigd door Morpheusk op 11-11-2020 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

fsfikke schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:33:
Nou jongens, de toekomst is er:
Echt mooi kan ik hem niet vinden :p
Understatement ... lillik hok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
_Arthur schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:44:
[...]

Understatement ... lillik hok!
Vonden we van de eerste E60's ook. Laten we het op een kwestie van wennen houden. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Morpheusk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:46:
Vonden we van de eerste E60's ook. Laten we het op een kwestie van wennen houden. :D
Pak deze foto en denk het BMW logo en de grill weg en probeer er dan een "BMW" in te zien ... mij lukt het niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/99-bmw-inext-tracking-front.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 11-11-2020 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 09:34
En zij zorgt ervoor dat dit soort filmpjes door mij niet afgekeken kunnen worden.. brr hier gaan mijn nekharen van overeind staan.

Daarnaast leuk die verstelling van de stoelen in de deuren maar zo is het toch al jaar en dag bij Mercedes..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
Waarom moeten de EVs van veel fabrikanten er zo lelijk uit zien?

Ze willen graag dat die dingen voor 'futuristisch' doorgaan, maar de designers zijn hun tijd een jaar of 20 te ver vooruit.

En dat blauw van BMW is in de regel geen porum, zo ook in dit geval. Staat toch voor geen meter bij die klassieke kleur?

Aan die grille wens ik al helemaal geen woorden vuil te maken.

Heb zelf de mogelijkheid om de auto te kiezen die ik wil, elektrisch, hybride of verbranding. Maar vind dat de puur-elektrische auto's van de merken die me normaliter aanspreken stuk voor stuk bij lange na niet kunnen tippen aan de 'conventionele' auto's met verbrandingsmotoren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 21:52
la_fusion schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:55:
[...]

En zij zorgt ervoor dat dit soort filmpjes door mij niet afgekeken kunnen worden.. brr hier gaan mijn nekharen van overeind staan.

Daarnaast leuk die verstelling van de stoelen in de deuren maar zo is het toch al jaar en dag bij Mercedes..
Lekker de brochure oplezen en dan 25km/u rijden, wat voor supercar het ook is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:47
Ik heb jullie mening nodig. Ik rij in een bmw f20 uit 2017. Nu kreeg ik laatst een e-mail van de dealer dat ik mijn (fabrieks)garantie kan verlengen met 1 (€240 ex btw) of 2 jaar (€670 ex btw). Ik ben in dubio of het nodig is.

De auto heeft nu 44k gelopen en heb in de afgelopen twee jaar geen beroep gedaan op de garantie.

Aan de andere kant, voor €290 kan ik weer een jaar ‘zorgeloos’ rijden...wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Zit daar alles bij inbegrepen inclusief materiaal en arbeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:47
Eagle Creek schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:51:
Zit daar alles bij inbegrepen inclusief materiaal en arbeid?
Volgens mij wel. Deze link had de dealer meegestuurd voor info; https://www.bmw.nl/nl/con...en-garantie/garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ik heb altijd een beetje een typisch gevoel bij verlengde garantie. garantie is wat de fabrikant zegt over hoe lang de auto "goed" moet zijn en dat zij voor de kosten opdraaien. verlengen is dus dat jij alsnog betaalt alleen met het enige verschil dat het een vast bedrag is.

Je zou moeten kijken wat er onder valt (ook onderhoud of alleen stuk gaan?) en wat je realistisch kan verwachten dat stuk kan gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Eagle Creek schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:29:
Ik heb altijd een beetje een typisch gevoel bij verlengde garantie. garantie is wat de fabrikant zegt over hoe lang de auto "goed" moet zijn en dat zij voor de kosten opdraaien. verlengen is dus dat jij alsnog betaalt alleen met het enige verschil dat het een vast bedrag is.

Je zou moeten kijken wat er onder valt (ook onderhoud of alleen stuk gaan?) en wat je realistisch kan verwachten dat stuk kan gaan..
Naast de standaard 3 jaar garantie van BMW, heeft u ook de mogelijkheid om uw garantie te verlengen naar in totaal 4 of 5 jaar. De dekking van BMW Verlengde Garantie is gelijk aan de eerste 3 jaar standaard garantie. Het enige verschil is dat eventueel vervangend vervoer niet is inbegrepen bij reparaties. U kunt de garantie verlengen binnen de lopende garantieperiode van 3 jaar.
Er kan van alles kapot gaan.

Batterij.
Waterpomp.
Alternator.

De batterij alleen al is meer als 500 Euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Snake schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:33:
[...]

[...]

Batterij.
Waterpomp.
Alternator.

Maar valt dat onder garantie of slijtage en draai je alsnog zelf op voor de kosten?

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
-edit- reageerde op een oudere post!

[ Voor 92% gewijzigd door Pepppie op 12-11-2020 09:36 ]

• MrFl0ppY
De buitenkant daargelaten. Waarom moet dat interieur ineens ook super minimalistisch worden? Gelukkig is er nog wel een iDrive knop maar de reden waarom we ons zo fijn voelen in de cockpit van een Duits auto is het feit dat het fijn "om ons heen" is gebouwd.

Heel sprekend vond ik het filmpje op Autoweek over de ID.3 vs de Kiro Nero. VW heeft decennia gedaan om de in Golf een "perfect" interieur te bouwen en dan komen ze met de ID.3 en gooien ze helemaal overboord met frustraties alom.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat ik nog het ergste vind is dat ze een model "op leeftijd" gebruiken met van die verschrikelijke tennisschoenen aan. Als je toch even naar je clientele kijkt man. Oxfords, not brogues

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:28:
Wat ik nog het ergste vind is dat ze een model "op leeftijd" gebruiken met van die verschrikelijke tennisschoenen aan. Als je toch even naar je clientele kijkt man. Oxfords, not brogues
Ik kan het fout zien, maar volgens mij is dat de auteur van het artikel, Greg Kable:
Afbeeldingslocatie: https://www.gcoty.de/wp-content/uploads/2018/10/Greg-Kable.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/80-bmw-inext-gk-drivers-seat.jpg

;)
alexbl69 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:26:
[...]
En dat blauw van BMW is in de regel geen porum, zo ook in dit geval. Staat toch voor geen meter bij die klassieke kleur?
[...]
Nou, je kan BMW van één ding in ieder geval niet beschuldigen. Toen de i3 geïntroduceerd werd, gaf BMW aan dat de blauwe accenten bedoeld waren om te onderscheiden van de reguliere en hybride-voertuigen en dat zetten ze voorlopig nog door. Toyota doet hetzelfde, alle hybrides van Toyota hebben blauwe accenten in het logo en de type-aanduiding.

Als auto heb ik BMW's nooit gevonden, voor mij draait BMW om de rijervaring. Mijn E36 is zeker niet de mooiste auto (dan zijn bijv. Alfa's toch echt mooier), maar hij rijdt geweldig (in mijn ogen).
MrFl0ppY schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:17:
[...]

De buitenkant daargelaten. Waarom moet dat interieur ineens ook super minimalistisch worden? Gelukkig is er nog wel een iDrive knop maar de reden waarom we ons zo fijn voelen in de cockpit van een Duits auto is het feit dat het fijn "om ons heen" is gebouwd.

Heel sprekend vond ik het filmpje op Autoweek over de ID.3 vs de Kiro Nero. VW heeft decennia gedaan om de in Golf een "perfect" interieur te bouwen en dan komen ze met de ID.3 en gooien ze helemaal overboord met frustraties alom.
Ergens hoop ik dat de uitspraak van de rechter in Duitsland (Aanraken touchscreen auto is onderweg verboden volgens Duitse rechtbank) weer tot meer conventionele bedieningen zal gaan leiden. Ik wil bijv. tactiele feedback hebben bij de bediening van elementen in een auto. Op gevoel kan ik airco, radio, boordcomputer, etc bedienen in de auto's die wij hebben. Het wegstoppen van essentiële functies achter touchscreen menu's (ruiterwisserinstellingen bijv, wat speelde bij de bewuste Tesla) zodat het interieur lekker clean wordt, is eigenlijk te idioot voor woorden.

Maar aangezien ontwikkelingen in wetgeving en auto-techniek traag gaan, vrees ik dat we de komende 10 jaar ofzo nog wel opgescheept zullen worden met minimalistische ontwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straightsix
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05-2023
_Arthur schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:48:
[...]

Pak deze foto en denk het BMW logo en de grill weg en probeer er dan een "BMW" in te zien ... mij lukt het niet.

[Afbeelding]
Ik had dat met de 2 serie vanmorgen, ik dacht serieus dat het een Hyundai was (zij-aanzicht), tot ik de badge zag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

straightsix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:21:
[...]

Ik had dat met de 2 serie vanmorgen, ik dacht serieus dat het een Hyundai was (zij-aanzicht), tot ik de badge zag.
Daarom hebben ze dit dus verzonnen:
Afbeeldingslocatie: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/c_fill,f_auto,fl_progressive,g_center,h_675,pg_1,q_80,w_1200/o0ejw27ko6xxzrer0tmv.jpg

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
deepbass909 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:07:
[...]
Het wegstoppen van essentiële functies achter touchscreen menu's (ruiterwisserinstellingen bijv, wat speelde bij de bewuste Tesla) zodat het interieur lekker clean wordt, is eigenlijk te idioot voor woorden.
Het wordt verkocht als 'clean', maar is niets meer of minder dan een (aanzienlijke) besparing. Een touchscreen is veel goedkoper dan alle knoppen die erdoor vervangen worden.

Hoop met jou dat die Duitse uitspraak verdere gevolgen gaat krijgen, want ik kan persoonlijk niet overweg met de 'touch-zooi'. Heb in een Audi en een Volvo gereden die bijkans volledig met een touch-screen bediend moesten worden en werd bijkans gillend gek. Voor de meest simpele basale zaken moet je soms meerdere menu's door. Fijn dat het erop lijkt dat deze slechte ontwikkeling door de rechtelijke macht in de kiem wordt gesmoord.

Nu al die malle lichtstrookjes en willekeurig uit- en aanfloepende kop- en mistlampen nog in de ban. Kunnen we weer een beetje normaal beginnen te doen :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

deepbass909 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:07:
[...]

Ik kan het fout zien, maar volgens mij is dat de auteur van het artikel, Greg Kable:
Moet ik die man kennen?
Maar dan nog, op zo'n leeftijd zulke schoenen in zo'n situatie. :N

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Maasluip schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:46:
Moet ik die man kennen?
Moet het ons boeien welk merkje schoenen die man aan heeft?

Ik zit vaker met m'n sneakers in mn 'dikke BMW' (insert vrouwenstem uit filmpje) dan met m'n nette schoentjens van veel flappen (die ik niet eens heb).

Denk dat het meer iets over jou zegt dan het "BMW-publiek".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:46:
[...]

Moet ik die man kennen?
Nee, dat niet, ik ken hem ook niet, maar hij is dus geen "model" van BMW (wat jij claimde ;) terwijl een snelle blik tussen foto van persoon met auto en foto van auteur bij artikel mij al op het spoor zette dat hij de auteur was. En welke schoenen hij draagt, moet hij lekker zelf weten, al stond hij met pumps op de foto. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:35:
[...]

Daarom hebben ze dit dus verzonnen:
[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik dat de X2 dat nu juist niet nodig heeft om als BMW herkent te worden. Die heeft wel echt duidelijk de lijnen.

De nieuwe 1-serie herken ik dus nooit als een BMW (en ook die 2GC). Die rare korte motorkap, het te hoge dak in verhouding en de lading plastic rondom.. ontzettend zonde dat ze die zo verpest hebben na de, in mijn ogen, perfecte F20LCI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Pepppie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:28:
[...]

De nieuwe 1-serie herken ik dus nooit als een BMW (en ook die 2GC). Die rare korte motorkap, het te hoge dak in verhouding en de lading plastic rondom.. ontzettend zonde dat ze die zo verpest hebben na de, in mijn ogen, perfecte F20LCI!
De nieuwe 1 herken ik inmiddels blind, kwestie van wennen. Zowel voor als achter spot ik hem direct nu.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Pepppie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:28:
[...]

Persoonlijk vind ik dat de X2 dat nu juist niet nodig heeft om als BMW herkent te worden. Die heeft wel echt duidelijk de lijnen.

Mooier dan dit hebben ze de 1 serie nooit meer gemaakt imo :+

Afbeeldingslocatie: https://images.autowereld.com/1600x1000/111994145187.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:56

kaanmijo

Picobello B.V.

Vraagje: ik merk nu al een tijdje dat het start/stop systeem in m'n auto niet werkt. De motor gaat niet uit als 'ie in z'n neutraal staat, terwijl start/stop wel aanstaat. Nu heb ik vanmiddag even dat EfficientDynamics scherm geopend, en die toont de melding op onderstaande foto. Ik kan alleen nergens vinden wáárom het systeem vindt dat de motor niet uit mag. Weet iemand dit toevallig? Het heeft niks met een koude motor te maken, want ik heb net een uur gereden en hij bleef onderstaande melding geven :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iH7wX6sf9QonQgklRtlVj6L-TiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlcD9zsH4XGEvwX9JCp6nRlO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

iDrive update bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

kaanmijo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:39:
Vraagje: ik merk nu al een tijdje dat het start/stop systeem in m'n auto niet werkt. De motor gaat niet uit als 'ie in z'n neutraal staat, terwijl start/stop wel aanstaat. Nu heb ik vanmiddag even dat EfficientDynamics scherm geopend, en die toont de melding op onderstaande foto. Ik kan alleen nergens vinden wáárom het systeem vindt dat de motor niet uit mag. Weet iemand dit toevallig? Het heeft niks met een koude motor te maken, want ik heb net een uur gereden en hij bleef onderstaande melding geven :/

[Afbeelding]
* op temperatuur
* Neutraal
* ambreage/koppeling loslaten
* het lampje van stop/start moet uitstaan
* voldoende batterij

Ik zou je batterij laten nameten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
@kaanmijo Mijn E91 begon dat gedrag te vertonen toen er een motorstoring in het systeem was gekomen. Mijn monteur zei ook dat elke motorstoringscode ervoor zorgt dat het S/S systeem uitgezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:56

kaanmijo

Picobello B.V.

Volgens mij niet, hoe kan ik dat zien?
Snake schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:03:
[...]

* op temperatuur
* Neutraal
* ambreage/koppeling loslaten
* het lampje van stop/start moet uitstaan
* voldoende batterij

Ik zou je batterij laten nameten.
Puntje 1, 2, 3, 4 en 5 zijn volgens mij allemaal in orde. De batterij is nog goed.
MrFl0ppY schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:53:
@kaanmijo Mijn E91 begon dat gedrag te vertonen toen er een motorstoring in het systeem was gekomen. Mijn monteur zei ook dat elke motorstoringscode ervoor zorgt dat het S/S systeem uitgezet wordt.
Hmm, dat zou niet zo mooi zijn. Ik zal dat eens even gaan checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Ik heb het momenteel ook. De reden bij mij is een onvoldoende opgeladen accu.
Ik gebruik een 4K voor+achter dashcam en een dedicated iPhone voor Spotify in een speciale BMW iphone houder/oplader. De accu heeft daar moeite mee. Zodra dat het geval is, schakelt hij als eerste start-stop uit.
Bij koud weer gaat dit sneller dan in de zomer.

Als de accu echt veel moeite heeft, krijg je waarschuwingen. Maar als de accu sterk genoeg is, krijg je nooit die waarschuwingen, maar wel dat start-stop niet werkt.
Ook bij lange ritten kan het onvoldoende zijn om de accu op te laden, tenzij electronica een tijd wordt uitgeschakeld.

Voor de zekerheid is het handig om een druppellader paraat te hebben, mocht de accu helemaal leeg raken.

Ik heb de mijne wel eens laten onderzoeken door een bekende BMW dealer, maar die kon niets vinden en hebben de accu getest, en zeiden dat die nog goed was. Later heb ik hem zelf getest (door de auto te starten en het spanningsvalpunt te meten met een precieze meter), en vond juist dat hij niet goed presteert, maar ik weet nu in ieder geval de oorzaak.
Een tijdje aan de druppellader hangen, en start-stop werkt weer een tijdje.

Ik heb wel eens geprobeerd mijn accu er uit te krijgen, maar dat gaat bij een F31 behoorlijk lastig, itt een F30, dus ik laat hem er nog even in zitten. (Bij het vervangen van de accu, moet ook de BMW computer worden ingesteld op een nieuwe accu, anders krijg je weer andere accu problemen.)

Er wordt overigens ook door sommige bronnen gezegd dat start-stop slecht voor de motor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Snake schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:33:
[...]

[...]

Batterij.
Waterpomp.
Alternator.

Je bedoelt de accu? Een flinke Varta AGM accu kost minder dan de helft van het bedrag dat jij daar noemt. Waterpomp is een typisch slijtage deel dat op vaste intervallen vervangen moet worden en maar zelden tussendoor stuk gaat.
Dan nog eerder distributiekettingen (hallo VAG :w) of allerlei electrische gremlins.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

[Afbeelding]
Ik heb dit bij mijn 420i Cabrio ook gehad.
Bleek een niet goed sluitend klepje ergens in de motor te zijn. Bij mij was de hint gelegen in een toename van toeren (200 toeren slechts) gedurende 3 seconden, vooral merkbaar bij stationair draaien. Zonder de hint snapten ze niet wat het probleem was bij BMW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukeBanning
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08 07:49
kaanmijo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:07:
[...]

Volgens mij niet, hoe kan ik dat zien?
Is bij jou model niet aan de orde. Dit is het CIC systeem, die krijgen geen iDrive updates OTA ;)
Dus daar hoef je sowieso niet naar te kijken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joshje
Zo de remmen zitten nu achter de velgen en zijn geod ontlucht ten opzichte van de laatste keer.
Helaas was er wat lucht gekomen in het abs systeem waardoor het volledige systeem ontlucht moest worden.
Het past allemaal maar net maar dat is genoeg :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03lcIocnP6E8HRZUbd6-JO1kEUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JD65f3w3zLwoVwd5HBoSwDwd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-SMAzULZvNlV8F1fsR913TVH4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zSbVp2PzYBueUofJuzv5Vxr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

joshje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:29:
Zo de remmen zitten nu achter de velgen en zijn geod ontlucht ten opzichte van de laatste keer.
Helaas was er wat lucht gekomen in het abs systeem waardoor het volledige systeem ontlucht moest worden.
Het past allemaal maar net maar dat is genoeg :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice :)
Weet niet of je de montage zelf hebt gedaan, maar als je het rempedaal een stukje ingedrukt houdt is het systeem gesloten en zal er geen remvloeistof lekken of lucht toegelaten worden als je een klauw loshaalt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beam87
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03-2022
Eagle Creek schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:07:
[...]

De nieuwe 1 herken ik inmiddels blind, kwestie van wennen. Zowel voor als achter spot ik hem direct nu.
Ik herken hem eigenlijk alleen als ie binnen 0 en pakweg 1.000 meter in mijn binnenspiegel verschijnt.....die hamstertanden zijn niet te missen. Vanuit andere hoeken is het nauwelijks te onderscheiden van een Ford Focus een Hyundai i30 of zelfs de X2 in sommige gevallen...…ik ben er nog steeds niet aan gewend.

Waarom niet de grille/neus en motorkap van de oude F20 LCI (?), ondanks dat ze die ruimte voor de zescilinder niet meer nodig hebben..... :'(

Ik denk dat ik maar een handeltje ga starten in retrofit grillen en bumpers :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
MadMarky schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:41:
[...]

Nice :)
Weet niet of je de montage zelf hebt gedaan, maar als je het rempedaal een stukje ingedrukt houdt is het systeem gesloten en zal er geen remvloeistof lekken of lucht toegelaten worden als je een klauw loshaalt.
Ik heb het inderdaad zelf gedaan, Rempedaal indrukken kreeg ik ook al te horen van mijn garage als truc. Ervaring voor de volgende keer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Remblokjes achter besteld voor de 435i, ik had ze met wisselen naar de winterwielen al even schoon gemaakt omdat ze behoorlijk piepten, dat is er nu wel even af, maar de resterende remvoering was wel erg beperkt.

Zelfs netjes de veertjes en de pinnen meebesteld, dus dan kan hij er weer een paar jaar tegen aan.

Was wel even puzzelen welke blokken ik nou moest hebben, er zijn nogal wat varianten in omloop. Zelfs op chassis nummer kreeg ik nog meerdere opties.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

--MP-- schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:41:
Remblokjes achter besteld voor de 435i, ik had ze met wisselen naar de winterwielen al even schoon gemaakt omdat ze behoorlijk piepten, dat is er nu wel even af, maar de resterende remvoering was wel erg beperkt.

Zelfs netjes de veertjes en de pinnen meebesteld, dus dan kan hij er weer een paar jaar tegen aan.

Was wel even puzzelen welke blokken ik nou moest hebben, er zijn nogal wat varianten in omloop. Zelfs op chassis nummer kreeg ik nog meerdere opties.
Interessant!

Bij mij hebben ze de schijven moeten afdraaien. Zat corrosie op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Zit even te werken in de showroom van Gerrit Jonkers, wachten op de vervanging van een paar xenons. Kijk eens wat hier staat mensen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjeczFrVQEjG-lFivgwyy2Wr1qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeldXopfPGsXAzBOsUV9NDt8.jpg?f=fotoalbum_large

Bloody V10 versie :D

Kost overigens niet meer dan een nieuwe Golf in basisversie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

t_captain schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:12:
Zit even te werken in de showroom van Gerrit Jonkers, wachten op de vervanging van een paar xenons. Kijk eens wat hier staat mensen:

[Afbeelding]

Bloody V10 versie :D

Kost overigens niet meer dan een nieuwe Golf in basisversie.
In aankoop.

Niet in onderhoud!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Cent of 10 per kilometer moet lukken. Plus 10 voor banden en 30’voor benzine :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Dan kost ie ook zo'n Golf, alleen dan per jaar :+

Voor degene die ff willen spieken, hier de adv: https://www.gerritjonkers.nl/occasions/bmw/5-serie/3757971

Ideale gezinsauto zo te zien ;)

Nu we toch bezig zijn, of had men liever deze: BMW 5 Serie Touring M5 G-POWER HURRICANE RR | One-off | 820 pk dan ben je nu te laat... stond voor €84.950,- te koop zag ik elders.

https://www.gerritjonkers.nl/occasions/bmw/5-serie/3875251

[ Voor 53% gewijzigd door _Arthur op 19-11-2020 19:15 ]

• t_captain
Er staan best veel M’s daar. Ook een tweetal M3’s en een Z4M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 21:02
Zo'n G-Power Hurricane...wat een geld voor een auto van die leeftijd. Exclusief of niet, dat betaalt toch niemand? Kun je er nooit uit en schrijft af als een malle. Zo'n V10@820pk blijft ook niet tot drie ton heel lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Ik vraag me af of een G-Power hurricane nog wel afschrijft. Je moet er niet veel mee rijden. Maar goed geconserveerd is dat ding over 10 jaar tenminste evenveel waard als nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Pannencouque schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:22:
Exclusief of niet, dat betaalt toch niemand?
Kennelijk toch wel 1 iemand want hij is verkocht :+

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

_Arthur schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:03:
[...]

Kennelijk toch wel 1 iemand want hij is verkocht :+
Vraagprijs is geen verkoopprijs.. Beetje troost.

• _Arthur

_Arthur

blub

Eagle Creek schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:31:
Vraagprijs is geen verkoopprijs.. Beetje troost.
Nee, maar ik denk niet dat er 50k af is gegaan van de vraagprijs.

• Tortelli

Tortelli

Wat vroegen ze ervoor?
Qua onderhoud etc wel een tikkende tijdbom zo’n M5 v10. Wel erg gaaf qua sound.
Denk wel dat ze wat tegenvallen tozv de sportievere auto’s van nu, een stock M340i rijd je waarschijnlijk voorbij bij een stoplicht met een beetje nat wegdek :D

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Tortelli schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:57:
Wat vroegen ze ervoor?
Qua onderhoud etc wel een tikkende tijdbom zo’n M5 v10. Wel erg gaaf qua sound.
Denk wel dat ze wat tegenvallen tozv de sportievere auto’s van nu, een stock M340i rijd je waarschijnlijk voorbij bij een stoplicht met een beetje nat wegdek :D
Zeker als het een xDrive is.

Ongelofelijk hoeveel PKs zijn gestegen EN hoeveel gemakkelijker het is geworden om die PKs te gebruiken.

• Tortelli

Tortelli

Vooral vermogen van onderuit is iets wat de NA auto’s missen. Voor daily drive doeleinden zijn die moderne turbo motoren erg prettig. Berg vermogen vanuit onderuit toeren.

Zou me niet verbazen dat je met mijn 330i mijn vader zijn R8 (v8) beide met 50km/h bij 2000 rpm gewoon voorbij rijdt. 3 serie lever 400Nm dan, R8 levert dat bij een veel hoger toerental pas :D.
Nooit met een M5 gereden maar o.a. Wel met de toenmalig Audi S8 met een sterk vergelijkbare v10.

NA motor is qua rijbeleving wel geweldig, manier hoe zo’n motor (veel voorspelbaarder) op het gaspedaal reageert etc blijft geweldig.

[ Voor 25% gewijzigd door Tortelli op 19-11-2020 23:06 ]

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Tortelli schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:04:
Vooral vermogen van onderuit is iets wat de NA auto’s missen. Voor daily drive doeleinden zijn die moderne turbo motoren erg prettig. Berg vermogen vanuit onderuit toeren.

Zou me niet verbazen dat je met mijn 330i mijn vader zijn R8 (v8) beide met 50km/h bij 2000 rpm gewoon voorbij rijdt. 3 serie lever 400Nm dan, R8 levert dat bij een veel hoger toerental pas :D.
Nooit met een M5 gereden maar o.a. Wel met de toenmalig Audi S8 met een sterk vergelijkbare v10.

NA motor is qua rijbeleving wel geweldig, manier hoe zo’n motor (veel voorspelbaarder) op het gaspedaal reageert etc blijft geweldig.
Hoe zit dat momenteel met die 2448 volt turbos? Helpt dat meer?

• Tortelli

Tortelli

Technisch gezien kun je met 48v turbolag er compleet uithalen, maar het wordt nog weinig toegepast. Je ziet ook dat motorontwikkelingen ervoor zorgen dat dit soort trucs ook semi overbodig worden (Ferrari F8 Tributo lijkt bijna vrij van turbolag te zijn, en dat voor een 4.0 v8 die >700pk levert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Volgens mij is de S6 diesel bij de buren de eerste 48v mild hybrid 'sportauto' en daar is het turbogat alleen maar erger geworden. :X Zowat elke reviewer is van mening dat je beter de standaard diesel met aangepaste software kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tortelli schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:04:
Vooral vermogen van onderuit is iets wat de NA auto’s missen.
Met een 5.0 V10 zal dat ook wel meevallen :) Wat doet zo'n ding, 500 a 600 Nm?

Het enige waarin turbo's uitblinken is dat ze veel kracht kunnen leveren bij lage toerentallen. Dat maakt ze niet sneller dan een nastasp motor met gelijk vermogen. Het voelt sneller omdat het lagere toerental het gevoel geeft dat het wat moeitelozer gaat. En als je ineens gas wil geven terwijl je rustig aan het cruisen bent met 2000 rpm is de auto ook alerter. Een sportwagen zonder turbo's moet je gewoon hoog in toeren rijden. Lekker cruisen met 5500 rpm op de klok, opschakelen bij 8500.
Pagina: 1 ... 93 ... 370 Laatste