Dat hangt er vanaf wáár die 10 PK zit
10pk extra met een atmosferisch blok zit meestal hoog in de toeren en zul je niet zo 1-2-3 merken. Maar 10pk op een modern (lees: geblazen) blok kun je weldegelijk merken. Als die +10pk zich al op een laag toerental manifesteert zit er een flinke koppel toename in en dat merk je wel in het optrekken. Als dat pas bij 5000+ RPM zit dan zul je dat niet zo merken, dan heb je het over 10-15 Nm aan extra koppel.
Het is allemaal "als", maar het kán wel dat je het merkt.
Snake schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:05:
Ik heb een 6-cylinder. Waarom? Ik wou 300+ pk hebben.
Maar Mercedes heeft een 2-liter met 420pk.
1 nadeel aan de 330i (B48) waarmee ik tijdelijk heb gereden:
Ding klinkt gelijk een diesel bij stationair draaien... Voor de rest is het een kwestie van een grotere turbo, en die op de juiste plek zetten zodat de lag minimaal is.
Een grotere turbo kun je plaatsen waar je wil, je krijgt altijd meer lag. Dat is juist het probleem dat ik had met VW's 2.0 TSI (ik kwam van een Golf, dus ik móest de 7 proberen voordat ik definitief bij m'n 135 uit kwam

). De turbo die ze op het blok hebben geplakt voor de GTI (R niet gereden) is veel te groot en niet variabel. Het gevolg is dat je niet alleen meer lag hebt, je krijgt ook een trap in de rug als hij eenmaal begint te draaien.
BMW's twin scroll helpt wel, maar als ze de turbo te groot maken blijft dat onprettig. Ik moet ze eigenlijk eens opzoeken, maar ik vermoed dat de turbo op onze N55's (en B58; misschien zelfs de S55) kleiner is dan die op Volkswagen's EA888. Dat is grotendeels waarom het ding over z'n hele toeren bereik zo soepel aan voelt; onderin doet de turbo z'n werk en tegen de tijd dat die niet meer effectief is heeft het blok z'n eigen spierballen. En omdat de turbo in verhouding vrij klein is, draait hij meteen
Misschien moet ik voor de gein eens met de nieuwe 135 gaan rijden. Ik betwijfel of dat qua blok zo lekker voelt als de mijne. Snel zal het zeker zijn, maar of het even soepel is?