zunrob schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:08:
[...]
Yes, groot verschil. Je ziet daar dan ook redelijk veel M's rijden. Al heb ik wel de indruk via het Engelse forum dat veel ook gefinancierd is. Maar bijvoorbeeld een X3 M40i lijkt daar vrij normaal te zijn.
Vrijwel allemaal gefinancierd, is inderdaad heel normaal daar. En dat terwijl de 2e-hands markt daar vergeleken met NL juist een hemel is. Veel groter aanbod, veel meer met relatief lage kilometerstanden. Vriend van me had 10 jaar geleden net als ik een 206. Ik stapte toen over naar m'n Golf (V, 2004, 2.0 FSI) en een jaar of 2 later reed iemand frontaal tegen hem op (gelukkig enkel blikschade). Hij ging toen ook kijken en waar ik 10k kwijt was (lage kilometerstand en van 1e eigenaar, heel goed onderhouden

). was hij amper 6k kwijt voor een soortgelijk apparaat.
Nu wil hij ook weer naar wat anders (specifiek een lelijke Mercedes A

) maar heb ik voor de gein ook weer eens zitten neuzen. Zelfs in en rondom Londen vind je zo zonder probleem een 135 uit 2014/2015 met minder dan 60k (kilometers) op de klok, bij dealers voor minder dan €15k. Ik geef het je te doen in ons land, met zo'n kilometerstand ben je minimaal €30-32k kwijt.
Het grote nadeel is ook wel dat het juist zo normaal is om gewoon permanent aan leningen vast te zitten en dat er dus ook veel auto's op de markt zijn die echt afgezeikt worden. Met de M's valt het relatief mee omdat die toch nog buiten het bereik van velen vallen qua financiering, maar met zoiets als een VAG 2.0 TFSI (ongeacht welk model precies) moet je echt goed opletten. BKR registraties hier zijn vervelend, maar het maakt het ook lastig genoeg dat we dat soort ongein minder zien hier. Zeker nu telefoon abonnementen met toestel ook meetellen.
Non-dealer garages zetten je daar ook keihard af. Diezelfde vriend had een jaar of 2 geleden wat problemen met z'n Golf. Toen ik een keer daar was hoorde ik meteen dat er een cilinder niet lekker mee draaide; draaide duidelijk bijna non-stop op 3 cilinders en het blok rammelde ook keihard, helemaal uit balans. Hij was echter al twee keer bij wat volgens mij de buurtsuper geweest moet zijn en ze van alles hadden gefactureerd (twee keer de lambda sonde

). Ik hem aangeraden gewoon de bougie/bobine te vervangen omdat die dingen nog wel eens nat willen worden in dat blok (één van de weinige kwaaltjes aan wat verder een nagenoeg onverwoestbaar blok is

) en daar nooit meer van terug komen. Geen problemen sindsdien. Andere maat had een jaar of 6 geleden ook een oude 206 en daar ratelde iets aan de uitlaat. Hij vroeg aan mij vooraf of ik een idee had en ik zei meteen dat het 99% zeker het voorste beugeltje zou zijn, ook zo'n bekend probleem. Hij gekeken, was inderdaad rot, dus hij naar de garage en bewust niets gezegd. Die knapen wilden de hele uitlaat vervangen. Nu is dat niet zo heel spannend voor een 206 (standaard Bosch dingetje, zelfs met monteren ben je bij een gemiddelde garage hier amper 3 cijfers kwijt omdat een 206 heel makkelijk te onderhouden is), maar de cultuur is daar echt anders dan hier
Edit: overigens wat betreft zakelijke imago's, dat hangt heel erg van je sector af. In mijn geval heb ik enkel positieve reacties op m'n 135 gehad en dan is dat toch geen heel erg subtiele uitvoering. Wit met sunroof (waardoor het dak geheel zwart is) en aero pakket. Nu heb ik hier maar weinig klanten, maar de paar waar ik naar toe ga hadden er geen enkel probleem mee, eerder het tegenovergestelde. Ze vinden het maar wat mooi dat dat ZZP'ertje waar ze al 10 jaar mee werken in zoiets rond rijdt
[
Voor 7% gewijzigd door
Werelds op 09-01-2020 10:25
]