Intussen een ervaring rijker met mijn
330e waarvan ik hoopte die nooit mee te moeten maken.. Afgelopen vrijdag vertrokken richting Duitsland (Europa Park in Rust), door omstandigheden later vertrokken dan gepland en besloten om door Frankrijk te rijden en tol te betalen om wat tijd te winnen. Op zo'n 160km van mijn bestemming voeg ik in op de péage en hoor ik een
bonk achterin de auto. Kort daarna kwam de melding "Rijhulpsysteem: dodehoekherkenning niet beschikbaar". Ach, vervelend maar niet onoverkomelijk, volgende parking (8km verder) even stoppen, auto laten rusten en dan zien we wel weer. Maar de volgende parking haalde ik niet want kort daarna vielen alle rijhulpsystemen uit, daarna de airco en dan "Probleem met de aandrijving. Voorzichtig stoppen en bel de pechdienst". Er zat niets anders op dan voorzichtig te stoppen want de auto had totaal geen vermogen meer en begon stilaan te vertragen. Achteraf gezien vermoed ik dat de automaat naar N had geschakeld. Een plekje gezocht op de pechstrook in de buurt van een SOS-paal en mij daar dan maar aan de kant gezet. Bij het uitschakelen van de auto gaf hij ook nog aan dat de P-stand van de automaat niet beschikbaar was en had hij zelf dan maar de handrem aangezet...
Auto 10 min laten rusten, opnieuw gestart.. Check Control gaf aan dat alles OK was. Automaat in D, rem losgelaten en er kwam een bonkend geluid van achteraan de auto. Dan maar de verzekering gebeld, die gaven aan om eerst de Gendarmerie te bellen want in Frankrijk mag er langs de kant van de weg niet aan auto's gewerkt worden dus dat werd sowieso takelen. Richting SOS-paal gewandeld, daar dan nog uitgeschoven in de modder en tegen de grond gegaan. Zucht.
Takeldienst was er +-30min later, auto kon nog zelfstandig de takelwagen oprijden en ik werd naar een klein dorpje (Puttelange-aux-Lacs) gebracht met een Renault garage ("reparateur tous marques"). Daar stond per toeval een andere Belgische BMW (X5) met platte band te wachten op BMW Road Assist, zij kwamen net van Europa Park.
De verzekering vond niet meteen een vervangwagen in de buurt. Als mijn auto binnen de 5 dagen daar hersteld kon worden moest ik hem ook zelf weer gaan afhalen. Dat was geen optie. Dan werd er voorgesteld om mij + auto naar Luxemburg te brengen en daar een huurauto te regelen zodat ik van daaruit mijn reis kon verderzetten. Dat was acceptabel maar niet ideaal. Uiteindelijk werd er een hotel gevonden in dat dorpje waar ik kon overnachten en zou een takeldienst vanuit Luxemburg zaterdagochtend een vervangauto naar mij brengen en mijn auto meenemen naar België. Rond 11u zaterdagochtend arriveerde mijn vervangwagen (Skoda Fabia, handgeschakeld). Mijn BMW wou toen niet meer rijden, althans er kwam een schurend/ratelend geluid van achteraan en de man van de takeldienst vermoedde "C'est la transmission qui est cassé" (automaat stuk). Ze hebben hem op de takelwagen moeten trekken..
Ik heb de rit Antwerpen -> Europa Park al vaak gedaan en ook al vaak file gehad in de heenrit rond deze periode (normaal 6u rijden, 8-9u is ook al gebeurd) maar nu ben ik +-23u onderweg geweest voor 600km, dat is een nieuw (triest) record.
Nu vooral benieuwd naar het defect. Gelukkig wel 48 maanden Premium Selection garantie maar hij is niet dealer onderhouden (keuze van de werkgever) dus ik hoop maar dat dat goed komt. Ik mis hem wel, reed fantastisch goed.. Mijn dealer gaf aan dat ze getakelde voertuigen binnen de 48u behandelen (diagnose stellen en dossier opmaken). Momenteel staat hij nog bij de takeldienst in Luxemburg, de planning is dat hij woensdag bij de dealer zou toekomen dus tegen het einde van de week zouden we moeten weten wat er echt defect is.
Oh, en de Skoda gaf bij het instappen zaterdagochtend "Controleer oliepeil". Ik vraag aan de man van de takeldienst of hij even kan meekijken (omdat hij misschien olie bij had). Hij kijkt het na, zegt "Oh dat is in orde hoor, je kan er gerust mee gaan rijden". Zaterdag en zondagochtend geen melding meer gezien. Zondagavond op weg naar huis, na zo'n 400km, opnieuw de melding met een waarschuwingslampje dat niet uit ging. Dus kon ik bij een benzinestation langs de snelweg nog een bus gouden olie gaan kopen (26€) om bij te vullen. Uiteindelijk nog vergeten een bonnetje te vragen dus die kost krijg ik van de verzekering niet terug.

(Ik had overwogen om gewoon door te rijden maar ik wou naar huis en niet mogelijks opnieuw in panne staan langs de snelweg..)
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x