Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 397 398 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:34
Advies gevraagd. Ik heb/rijd in een 2021 G31 530e, 90k km. Fijne auto, maar ik vind de versnellingsbak te schokkerig. Ik ben een heel gevoelig type ✌️.
Heel af en toe doe ik zo'n 'reset': contact in servicestand en dan 30 seconden het gas/electriciteitspedaal ingedrukt. Dat doet wonderen.
Maar na enige tijd vind ik dat de auto weer, bij sommige versnellingen en rustig rijden, niet boterzacht is. Bij snel accelereren schakelt de bak wel soepeler.

Afgelopen weekend reed ik met een zware aanhanger (>2 ton hout+aanhanger, zou zomaar richting de 3 ton kunnen gaan). En daarna, zonder aanhanger, schakelt de auto soepeler dan daarvoor.

Nu heb ik een afspraak gemaakt bij carrec voor een bakspoelsessie (€ 850).
Zou dat zinvol zijn? Andere tips? Is dit gedrag normaal?

Homo sapiens non urinat in ventum

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:41
Als je een reset doet moet jouw VMD ECU (ecu van de automaat) toch telkens weer jouw rijgedrag opnieuw leren?
Spoelen zal alleszins geen kwaad kunnen al is 90k wel aan de vroege kant, maar beter te vroeg dan te laat.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:48

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ikbenben schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:50:
Als je een reset doet moet jouw VMD ECU (ecu van de automaat) toch telkens weer jouw rijgedrag opnieuw leren?
Spoelen zal alleszins geen kwaad kunnen al is 90k wel aan de vroege kant, maar beter te vroeg dan te laat.
90k is helemaal niet aan de vroege kant, ZF beveelt aan vanaf 80k km. Zeker als je af en toe aanhanger eraan hebt. Aanhanger km tellen dubbel. Dit is meer een spreekwijze dan dit precies klopt maar 1 ding staat buiten kijf en dat is dat slijtage hoger is met aanhanger.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mr Pingu schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:08:
[...]

90k is helemaal niet aan de vroege kant, ZF beveelt aan vanaf 80k km. Zeker als je af en toe aanhanger eraan hebt. Aanhanger km tellen dubbel. Dit is meer een spreekwijze dan dit precies klopt maar 1 ding staat buiten kijf en dat is dat slijtage hoger is met aanhanger.
Helemaal als je 1300kilo boven max trekgewicht gaat zitten ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1 ... 397 398 Laatste