Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Yuup. Idd altijd goed en aardig geholpen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Gewoon laten maken. Is hij weer als nieuw. Genoeg bedrijven die het doen. En jou schade valt mee. Bij mij was het zeker 33% van de rand en echt goed eraf.timbak02 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Grrrr same here....... [Afbeelding]
Weet nog niet wat ik ga doen, misschien kijken of er nog een losse velg voorbij komt. Heb ze wel eens voorbij zien komen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
En zonder de nieuwe i3 (ik ben persoonlijk vooral benieuwd naar de gewichten) is BMW al de beste Europese fabrikant als het op uitstoot aan komt.CreativeS schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:59:
Woensdag 18 maart om 11.00u de online introductie van de BMW i3 Neue Klasse.
[Afbeelding]
https://www.ekris.nl/bmw/...e?brand=BMW&model=i3-2025
Ik vind ‘m gaaf.
https://www.autoweek.nl/a...en-op-eigen-kracht-haalt/
Ik ben vooral ook benieuwd of er een cabrio op dit platform gaat komen.TheBrut3 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:19:
[...]
En zonder de nieuwe i3 (ik ben persoonlijk vooral benieuwd naar de gewichten) is BMW al de beste Europese fabrikant als het op uitstoot aan komt.
https://www.autoweek.nl/a...en-op-eigen-kracht-haalt/
Betaalbare en toch vlotte EV cabrio's en coupes zijn sowieso schaars volgens mij. Ik kan zo enkel de MG Cyberster bedenken.Martin.Air schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:48:
Ik ben vooral ook benieuwd of er een cabrio op dit platform gaat komen.
Ik heb wat tips en advies nodig.
Onze huidige 218i Active Tourer uit februari 2019 heeft zo een 111.000 km gelopen. Netjes onderhoud bij BMW gehad. Binnenkort zitten nieuwe banden eraan te komen. De BMW rijdt zo een 150 km/week.
Daarnaast hebben we een S-Max voor het gezin, waarmee ik woonwerk doe, zo een 200 km/week. Nu zag ik de aanbieding van Tesla op een nieuwe Y, en ben ik toch eens gaan rekenen. Stel we doen de BMW weg en ik rijd nog maar een keer per week met de Ford naar het werk dan zou de Tesla alle andere 4 dagen als woonwerk gebruikt worden (dus 150 km van BMW plus 120 van Ford). Verzekering is ongeveer gelijk voor BMW en Tesla. MRB wint de BMW. Qua onderhoud en reparaties is de Tesla snel in het voordeel, plus de BMW wordt natuurlijk ouder (meer reparaties) en bij Tesla 4 jaar garantie.
Nu houd ik van het merk BMW, en ik zou liever een i4 kiezen, maar financieel gezien is dat niet interessant. Als ik dit bovenstaande dus doorreken kost een nieuwe Tesla je over de komende 6j evenveel als de BMW houden. Dan voelt het, rationeel, veel slimmer om een nieuwe Tesla te kopen.
Ben oprecht benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken (en dus aub geen reactie dat het een Tesla mogelijk wordt), en dan vooral mbt te verwachten kosten voor de BMW (verstopte panorama daken etc.)?
Onze huidige 218i Active Tourer uit februari 2019 heeft zo een 111.000 km gelopen. Netjes onderhoud bij BMW gehad. Binnenkort zitten nieuwe banden eraan te komen. De BMW rijdt zo een 150 km/week.
Daarnaast hebben we een S-Max voor het gezin, waarmee ik woonwerk doe, zo een 200 km/week. Nu zag ik de aanbieding van Tesla op een nieuwe Y, en ben ik toch eens gaan rekenen. Stel we doen de BMW weg en ik rijd nog maar een keer per week met de Ford naar het werk dan zou de Tesla alle andere 4 dagen als woonwerk gebruikt worden (dus 150 km van BMW plus 120 van Ford). Verzekering is ongeveer gelijk voor BMW en Tesla. MRB wint de BMW. Qua onderhoud en reparaties is de Tesla snel in het voordeel, plus de BMW wordt natuurlijk ouder (meer reparaties) en bij Tesla 4 jaar garantie.
Nu houd ik van het merk BMW, en ik zou liever een i4 kiezen, maar financieel gezien is dat niet interessant. Als ik dit bovenstaande dus doorreken kost een nieuwe Tesla je over de komende 6j evenveel als de BMW houden. Dan voelt het, rationeel, veel slimmer om een nieuwe Tesla te kopen.
Ben oprecht benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken (en dus aub geen reactie dat het een Tesla mogelijk wordt), en dan vooral mbt te verwachten kosten voor de BMW (verstopte panorama daken etc.)?
Jup, die was origineel ook het plan te kopen, de G29 was een beetje de backup optie. Maar door vertragingen aan de kan vant MG, en het vooruitzicht op slechte levertijd op onderdelen, toch maar voor optie B gegaan.TheBrut3 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:58:
[...]
Betaalbare en toch vlotte EV cabrio's en coupes zijn sowieso schaars volgens mij. Ik kan zo enkel de MG Cyberster bedenken.
Eigenlijk heel vreemd als je er aan denkt, een EV is ideaal voor een cabrio. Met geen uitlaatgassen en al veel meer rijervaring naast het traditionele uitlaatgeluid.
Regulier onderhoud is te plannen, onvoorziene kosten is vaak gewoon een kwestie van pech en dus ook moeilijk om een financiele planning op te maken. Je spreekt trouwens over gelijkwaardige kosten voor het houden van een 7 jaar oude BMW t.o.v. een nieuwe Tesla. Dat lijkt mij echt sterk, tenzij je echt mega dure reparaties krijgt welke niet voorzien zijn. Alleen de afschrijving al van een nieuwe Tesla...zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:05:
En dat is niet per se anti Tesla sentiment, een Model 3 Performance staat hoog op de shortlist als opvolger van mijn F20, maar die afschrijving kan je gewoon niet omheen.
Ik had de hoop dat MG inmiddels de Cyber GTS had uitgebracht, maar het blijft zomaar stil op dat gebied.Martin.Air schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:00:
Jup, die was origineel ook het plan te kopen, de G29 was een beetje de backup optie. Maar door vertragingen aan de kan vant MG, en het vooruitzicht op slechte levertijd op onderdelen, toch maar voor optie B gegaan.
Eigenlijk heel vreemd als je er aan denkt, een EV is ideaal voor een cabrio. Met geen uitlaatgassen en al veel meer rijervaring naast het traditionele uitlaatgeluid.
Hoewel ik je niet heel veel kan bieden qua kosten, wat ik je wel kan bieden is perspectief. (Gezien mijn autokoopwoede... 13 auto's in evenveel jaar)zunrob schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:05:
Deze auto ken je, weet je hoe hij zich gedraagt, hoe hij rijdt. Zal je dus ook redelijk aan merken als er iets mee mis gaat.
De Tesla is een nieuw avontuur. Of hij je zal bevallen is een goede vraag, doe dus zeker een echte testrit. Gezien je dat op een vreemde plek doet, doe dezelfde route ook ff aan met je eigen auto (voor of na de testrit).
EV is wel echt goedkoper te noemen dan benzine, dus je extra kosten voor wegenbelasting (en banden) haal je er ook wel uit.
Publiek (traag) laden is rond de 45 cent per kW, verbruik is rond de 15kW/100km -> €6,75 per 100km. Benzine is op dit moment +/- €2,10, met 1 op 15 kom je dan uit op €14,- per 100km.
Met 270km per week, bespaar je op energie dus +/- €20,-.
Met thuisladen gaat dat natuurlijk nog veel sneller, en heb je binnen het jaar de kosten van je laadpaal er ook wel uit.
Persoonlijk zou ik kijken naar een andere EV, maar dat is meer mijn persoonlijke smaak in rijeigenschappen.
Een nieuwe Y kost 35K. Ik verwacht dat ik 20K bij moet leggen. De 218i zal nog zo een 10K afschrijven over 6 jaar, die Tesla zo een 20K. Echter, die Tesla heeft eigenlijk geen onderhoud nodig, is qua verzekering even duur en vanwege redelijk wat PV zijn de brandstofkosten vele malen lager. Als je het dan uitrekent kom je na 6j ongeveer gelijk uit (ja ik verbaasde me ook een beetje).TheBrut3 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:21:
[...]
Regulier onderhoud is te plannen, onvoorziene kosten is vaak gewoon een kwestie van pech en dus ook moeilijk om een financiele planning op te maken. Je spreekt trouwens over gelijkwaardige kosten voor het houden van een 7 jaar oude BMW t.o.v. een nieuwe Tesla. Dat lijkt mij echt sterk, tenzij je echt mega dure reparaties krijgt welke niet voorzien zijn. Alleen de afschrijving al van een nieuwe Tesla...
En dat is niet per se anti Tesla sentiment, een Model 3 Performance staat hoog op de shortlist als opvolger van mijn F20, maar die afschrijving kan je gewoon niet omheen.
[...]
Ik had de hoop dat MG inmiddels de Cyber GTS had uitgebracht, maar het blijft zomaar stil op dat gebied.
Ik wil je via PB wel berekening delen hoor.
Probleem is de kleine afzetmarkt en de veiligheid met een zwaar accupakket dat nogal een gevaar kan zijn als je zonder dakje roltMartin.Air schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:00:
[...]
Jup, die was origineel ook het plan te kopen, de G29 was een beetje de backup optie. Maar door vertragingen aan de kan vant MG, en het vooruitzicht op slechte levertijd op onderdelen, toch maar voor optie B gegaan.
Hier zojuist getekend voor een i4 edrive40 in tanzanite blue als vervanging voor de Peugeot e208. Jaartje oud met 20dkm. Bijna alle opties alleen de elektrische stoelen voor missen, maar helaas zijn er bijzonder weinig i4's met die optie, dus die moeten we dan maar retrofitten.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
:strip_exif()/f/image/62ZWPRwkJ2CH3mPUyYpWlD16.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wpMxrW2s5zv9FbvqtlhHyZfh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/l94I0p2L3TONaV3dzQ9mGsA1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WdpM6o2pO4vjBGh8HaWv6Kne.jpg?f=fotoalbum_tile)