Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 394 395 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-03 11:21
WilbertNeems schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Bij mijn F20 wel, gewoon het knopje om de volgafstand te verkleinen ingedrukt houden. Misschien bij jou ook?

Vooral prettig ook als het sneeuwt en ACC niet werkt door de sensor, in een A3 die ik eerder had was die optie voor A-loze CC er niet en had je dan helemaal geen cruise control meer bij een beetje sneeuw.
ik ga het vanmiddag meteen proberen. kom er op terug.

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:52
In m’n f31 werkt het ook precies zo met ACC. 👍🏻

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-03 11:47
Denniz0229 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:13:
[...]

helaas niet, je kan ACC niet instellen als domme cruise control.
maar als je er eenmaal aan gewend bent is het prima.
Bij onze G31 kan dat wel, maar ik gebruik eigenlijk altijd de ACC, op de kortste afstand op de snelweg. En eentje verder weg op N-wegen.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:13
IQM schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:21:
[...]
De hoeveelheid windgeruis is ook afhankelijk van de auto is mijn ervaring. Ik heb de Thule Motion XT L een aantal jaren geleden gekocht. Op mijn toenmalige F11 was hij aangenaam stil. Maar op mijn huidige G31 maakt hij meer lawaai. Heb 'm al 3x net wat anders gemonteerd maar krijg hem niet exact hetzelfde als op de F11. Vanwege de vin en kofferklep heb ik op de G31 minder speling dan op de F11 helaas.
Interessant, lastig altijd dakkoffers en geruis. Op je G31 "buldert" hij wat harder of heb je scherpere bijgeluiden? En dat komt dan denk je omdat de dakkoffer vanwege de vin en kofferklep nu aan de voorkant verder uitsteekt boven de voorruit?

Ik heb zelf lopen twijfelen tussen een L en een XL. Alle bekende ski's van vrienden passen in de L maar als langere vrienden ook zelf ski's kopen past het waarschijnlijk niet. Op een F20 steekt de XL best uit naar voren en was ook bang voor gebulder, en omdat ik zelf een snowboard hebt die sowieso wel past moeten toekomstige langeski-skiërs zelf maar wat regelen. :9

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:13
loeberce schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:47:
[...]
Bij onze G31 kan dat wel, maar ik gebruik eigenlijk altijd de ACC, op de kortste afstand op de snelweg. En eentje verder weg op N-wegen.
Polariserend onderwerp die ingestelde volgafstand bij ACC.

Ik ben zelf van de 3/4 afstand op de snelweg en 4/4 afstand op N-weg, lekker lang en overzichtelijk dus. Iedereen die dat niet doet is natuurlijk een volslagen idioot. :P

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:56

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Denniz0229 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:13:
[...]

helaas niet, je kan ACC niet instellen als domme cruise control.
maar als je er eenmaal aan gewend bent is het prima.
Bik weet dat het kan bij iDrive 4-7 door gewoon de afstandskmop ingedrukt houden en je krijgt gewone cruise control. iDrive 8 en hoger niet zelf getest maar kan me niet voorstellen dat ze dat eruit hebben gehaald.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-03 12:08
Mr Pingu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Bik weet dat het kan bij iDrive 4-7 door gewoon de afstandskmop ingedrukt houden en je krijgt gewone cruise control. iDrive 8 en hoger niet zelf getest maar kan me niet voorstellen dat ze dat eruit hebben gehaald.
Het hebben van automatisch afstand houden is onderdeel van de NCAP (en andere) veiligheidsrating. Dus ik kan mij zo maar voorstellen dat dit niet meer uit te zetten is.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11

IQM

WilbertNeems schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:17:
Interessant, lastig altijd dakkoffers en geruis. Op je G31 "buldert" hij wat harder of heb je scherpere bijgeluiden? En dat komt dan denk je omdat de dakkoffer vanwege de vin en kofferklep nu aan de voorkant verder uitsteekt boven de voorruit?

Ik heb zelf lopen twijfelen tussen een L en een XL. Alle bekende ski's van vrienden passen in de L maar als langere vrienden ook zelf ski's kopen past het waarschijnlijk niet. Op een F20 steekt de XL best uit naar voren en was ook bang voor gebulder, en omdat ik zelf een snowboard hebt die sowieso wel past moeten toekomstige langeski-skiërs zelf maar wat regelen. :9
Het is echt een ruis/suis van de rijwind. Als er een harde wind is dan wordt het meer bulderen. Het verschil in rij geluiden is klein maar duidelijk waarneembaar. Beide auto's hebben een panoramadak. Belangrijke factor is ook de afdekking van het panoramadak. De G31 heeft een zonnedoekje waar de F11 nog echt (geluiddempend) tapijt ervoor heeft.

Naar mijn idee lag de dakkoffer op de F11 iets verder achterop het dak Maar als ik hem op de G31 verder naar achteren monteer dan zit hij op de vin omdat de dragers best laag zijn. De dakkoffer zit op beide auto's binnen de streepjes van het waterpas. Bij De G31 neigt de bel meer naar het voorste streepje. Bij de F11 zat de bel meer richting het achterste streepje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXWF5NnWQmZDrZXZhKVnXXcxmjQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/beBnGJMe5Hm3juGZcXLfuZMI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ba4JJmZxLCpvZx3xUPThuhCobc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oii7t4KeypYpfCk7CIRqCm1k.jpg?f=fotoalbum_large

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:56

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Martin.Air schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:12:
[...]

Het hebben van automatisch afstand houden is onderdeel van de NCAP (en andere) veiligheidsrating. Dus ik kan mij zo maar voorstellen dat dit niet meer uit te zetten is.
Is dit echt van toepassing op ACC of meer dat de sensors aanwezig zijn zodat de auto automatisch kan remmen? Actieve remingreep als je drijgt op je voorganger te crashen? Dit laatste is namelijk ook actief zonder dat de ACC is ingeschakeld.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:07
Mr Pingu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Is dit echt van toepassing op ACC of meer dat de sensors aanwezig zijn zodat de auto automatisch kan remmen? Actieve remingreep als je drijgt op je voorganger te crashen? Dit laatste is namelijk ook actief zonder dat de ACC is ingeschakeld.
Volgens mij staat dat inderdaad ook los van NCAP eisen. Ik heb een G31 waar helemaal geen radarsensor opzit en die dus ook geen afstandshoudfunctie op de cruisecontrol heeft. Maar wel de remingreep doet indien nodig. De remingreep gaat volgens mij dus volledig via de ADAS camera's.

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:23
Bij mijn G31 LCI merk ik sinds kort het volgende: wanneer de auto een paar dagen heeft stilgestaan in een parkeergarage (droog en met een constante temperatuur), en ik instap en op de startknop druk, schiet het toerental ongeveer één seconde omhoog richting 2000 rpm en zakt daarna direct weer terug naar normaal stationair. Dit gebeurt terwijl ik verder niets aanraak, dus zonder gas te geven.

Iemand een idee?

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:14

Puf

lostboy_0234 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:55:
Bij mijn G31 LCI merk ik sinds kort het volgende: wanneer de auto een paar dagen heeft stilgestaan in een parkeergarage (droog en met een constante temperatuur), en ik instap en op de startknop druk, schiet het toerental ongeveer één seconde omhoog richting 2000 rpm en zakt daarna direct weer terug naar normaal stationair. Dit gebeurt terwijl ik verder niets aanraak, dus zonder gas te geven.

Iemand een idee?
Je noemt specifiek de garage... Heb je hem ook wel eens een paar dagen stil laten staan buiten een parkeergarage? Dan weet je meteen of die factor meespeelt, of dat het puur aan een paar dagen stilstaan ligt.
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik kan wel een vergezochte theorie bedenken: misschien dat de hogedrukbrandstofpomp in het begin even een klein tekort in de brandstofdruk compenseert dat is ontstaan door het stilstaan? Luchtbelletjes of zo door lekkende injectoren? Gaat harder pompen totdat de druk hoog genoeg is, maar als de belletjes eruit zijn gepompt dan schiet het toerental opeens omhoog waarop het motormanagement binnen een seconde de toevoer beperkt om tot een normaal toerental te komen?

Kan ook wat anders zijn natuurlijk. Geen idee.
Je kunt hem ook een keer uitlezen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Puf op 07-03-2026 00:19 ]

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11

IQM

Denniz0229 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:21:
ik ga het vanmiddag meteen proberen. kom er op terug.
En, overtuigd?

Dit is gewoon standaard functionaliteit. Maar ik geef toe, het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik het doorhad. Als je ACC hebt gebruik je de normale CC weinig is mijn ervaring. Maar het kàn dus wel.
Bij de G3x is ACC altijd Driving Assistant Pro. Maar gelukkig kun je het steering and lane assist ook uitzetten,

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-03 11:18
Zet je hem na starten direct in drive, of wacht je daarmee langer dan die seconde? Katalysatoren opwarmen geeft verhoogd toerental bij veel auto’s. Misschien dat het door binnen staan extra opvalt door gegalm. Zet je hem in drive zakt het normaliter dus ook direct naar stationair, dus als het toerental zich aanpast op het moment dat je naar drive gaat is er niets aan de hand.

• Puf

Puf

Eric Z schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:18:
Zet je hem na starten direct in drive, of wacht je daarmee langer dan die seconde? Katalysatoren opwarmen geeft verhoogd toerental bij veel auto’s. Misschien dat het door binnen staan extra opvalt door gegalm. Zet je hem in drive zakt het normaliter dus ook direct naar stationair, dus als het toerental zich aanpast op het moment dat je naar drive gaat is er niets aan de hand.
Toerental bij mij de eerste seconden zit rond de 1200. Ik ging er zelf altijd van uit dat dat ook is om oliedruk op te bouwen. Daarom wacht ik ook altijd even totdat hij zakt onder de 1000 voordat ik hem in D zet. 2000 is wel wat veel volgens mij, maar ik heb me er nooit echt in verdiept.

[ Voor 14% gewijzigd door Puf op 07-03-2026 11:26 ]

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:09
De coldstart is vooral ook om de cats warm te krijgen zodat ze beter hun werk doen en voldoen aan de uitstoot normen ;-)

https://printcraft3d.nl

• Puf

Puf

Greetoz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:28:
De coldstart is vooral ook om de cats warm te krijgen zodat ze beter hun werk doen en voldoen aan de uitstoot normen ;-)
Ja, dat speelt sowieso ook mee, maar >1000 duurt bij mij nooit veel langer dan 5 a 10 sec. Daarna zakt hij naar rond de 900. Als hij goed warm is ligt het stationair meer rond de 750. Lijkt me sterk dat die katalysator in 5 a 10 sec. al warm is? Daarom ging ik er van uit dat die eerste seconden meer druk- en smeringgerelateerd (turbo?) en mogelijk om het e.e.a. zoals brandstofdruk te calibreren? Overigens heb ik een skere B48. Er zal vast wel verschil zijn met een M3 :)

[ Voor 22% gewijzigd door Puf op 07-03-2026 11:40 ]

• Martin.Air
  • Laatst online: 07-03 12:08
Mr Pingu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Het is inderdaad iets minder strikt dan ik in mijn hoofd had. Het staat benoemd als `Default-ON`, wat weer beschreven staat als:
Default-ON – A function that is ON by default at the start of every journey. It may be switched
OFF by the driver, but it shall be reinstated in normal operation mode upon each activation of the
vehicle master control switch. Function deactivation shall not be possible with a single push of a
button.
https://www.euroncap.com/...ehicle-assistance-v09.pdf

Vooral de laatste zin heeft natuurlijk wel invloed op het proces.

• lostboy_0234
Ik stap in de auto, hij staat op de rem en in P. Vervolgens druk ik op de startknop en schiet het toerental meteen voor ongeveer één seconde omhoog richting de 2000 rpm, waarna het direct weer terugvalt naar normaal stationair.

Daarna gebeurt er niets geks. Het enige is dat hij sinds kort af en toe direct na het starten dat korte toerentalpiekje doet.

Ik laat de auto altijd kleine 30 seconden lopen en dan staat die ook nog in de P en met de rem erop.

In mijn 20 jaar nog nooit eerder met een BMW.

[ Voor 11% gewijzigd door lostboy_0234 op 07-03-2026 15:13 ]

• Kartmans1
  • Laatst online: 00:10
lostboy_0234 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:12:
Ik stap in de auto, hij staat op de rem en in P. Vervolgens druk ik op de startknop en schiet het toerental meteen voor ongeveer één seconde omhoog richting de 2000 rpm, waarna het direct weer terugvalt naar normaal stationair.

Daarna gebeurt er niets geks. Het enige is dat hij sinds kort af en toe direct na het starten dat korte toerentalpiekje doet.

Ik laat de auto altijd kleine 30 seconden lopen en dan staat die ook nog in de P en met de rem erop.

In mijn 20 jaar nog nooit eerder met een BMW.
dat is toch hoe elke auto start (vroeger ook toen je nog ouderwets de sleutel moest omdraaien) of ben ik nou gek :p

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Kartmans1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:49:
dat is toch hoe elke auto start (vroeger ook toen je nog ouderwets de sleutel moest omdraaien) of ben ik nou gek :p
Gniffelend... ja. En als ik de pestpleuris heb omdat de hond van de buren weer zijn vocabulaire langdurig aanhoudt tot in de nacht... trap ik nog het gas erbij in ook. Zeker weten dat ze wakker zijn. Tinnef.

• lostboy_0234
Ik heb nooit eerder dat die van 0 naar 2000 toeren gaat alsof je het gas indrukt. Hij start altijd rustig sinds kort doet die dit. Het is vel en 1 seconden.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:05
Even een snelle check, maar is BimmerNotify niet meer te gebruiken? Krijg een foutmelding in de App Store, app doet zelfs niks?

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:09
Marc Rademaker schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:05:
Even een snelle check, maar is BimmerNotify niet meer te gebruiken? Krijg een foutmelding in de App Store, app doet zelfs niks?
Helaas heeft BMW alle externe toegang tot zijn API geblokkeerd, de enige manier is nog via BMW data en dan moet je zelf een stream aanmaken, veel te omslachtig om nog bruikbaar te zijn voor een app. De app is dus uit de appstore gepulled.

https://printcraft3d.nl

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:47
WilbertNeems schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Bij mijn F20 wel, gewoon het knopje om de volgafstand te verkleinen ingedrukt houden. Misschien bij jou ook?

Vooral prettig ook als het sneeuwt en ACC niet werkt door de sensor, in een A3 die ik eerder had was die optie voor A-loze CC er niet en had je dan helemaal geen cruise control meer bij een beetje sneeuw.
Waarom heb je cruise control nodig als het sneeuwt?
Ik gebruik CC serieus nooit, behalve tijdens een trajectcontrole om precies op de max te kunnen rijden.
Anders vind ik het altijd fijner om gewoon zelf het gas te regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Het Fantoom op 07-03-2026 21:19 ]

Pagina: 1 ... 394 395 Laatste