Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 395 ... 397 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-04 19:53
WilbertNeems schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Bij mijn F20 wel, gewoon het knopje om de volgafstand te verkleinen ingedrukt houden. Misschien bij jou ook?

Vooral prettig ook als het sneeuwt en ACC niet werkt door de sensor, in een A3 die ik eerder had was die optie voor A-loze CC er niet en had je dan helemaal geen cruise control meer bij een beetje sneeuw.
ik ga het vanmiddag meteen proberen. kom er op terug.

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:32
In m’n f31 werkt het ook precies zo met ACC. 👍🏻

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-04 10:38
Denniz0229 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:13:
[...]

helaas niet, je kan ACC niet instellen als domme cruise control.
maar als je er eenmaal aan gewend bent is het prima.
Bij onze G31 kan dat wel, maar ik gebruik eigenlijk altijd de ACC, op de kortste afstand op de snelweg. En eentje verder weg op N-wegen.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-04 16:26
IQM schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:21:
[...]
De hoeveelheid windgeruis is ook afhankelijk van de auto is mijn ervaring. Ik heb de Thule Motion XT L een aantal jaren geleden gekocht. Op mijn toenmalige F11 was hij aangenaam stil. Maar op mijn huidige G31 maakt hij meer lawaai. Heb 'm al 3x net wat anders gemonteerd maar krijg hem niet exact hetzelfde als op de F11. Vanwege de vin en kofferklep heb ik op de G31 minder speling dan op de F11 helaas.
Interessant, lastig altijd dakkoffers en geruis. Op je G31 "buldert" hij wat harder of heb je scherpere bijgeluiden? En dat komt dan denk je omdat de dakkoffer vanwege de vin en kofferklep nu aan de voorkant verder uitsteekt boven de voorruit?

Ik heb zelf lopen twijfelen tussen een L en een XL. Alle bekende ski's van vrienden passen in de L maar als langere vrienden ook zelf ski's kopen past het waarschijnlijk niet. Op een F20 steekt de XL best uit naar voren en was ook bang voor gebulder, en omdat ik zelf een snowboard hebt die sowieso wel past moeten toekomstige langeski-skiërs zelf maar wat regelen. :9

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-04 16:26
loeberce schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:47:
[...]
Bij onze G31 kan dat wel, maar ik gebruik eigenlijk altijd de ACC, op de kortste afstand op de snelweg. En eentje verder weg op N-wegen.
Polariserend onderwerp die ingestelde volgafstand bij ACC.

Ik ben zelf van de 3/4 afstand op de snelweg en 4/4 afstand op N-weg, lekker lang en overzichtelijk dus. Iedereen die dat niet doet is natuurlijk een volslagen idioot. :P

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:10

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Denniz0229 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:13:
[...]

helaas niet, je kan ACC niet instellen als domme cruise control.
maar als je er eenmaal aan gewend bent is het prima.
Bik weet dat het kan bij iDrive 4-7 door gewoon de afstandskmop ingedrukt houden en je krijgt gewone cruise control. iDrive 8 en hoger niet zelf getest maar kan me niet voorstellen dat ze dat eruit hebben gehaald.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-04 16:16
Mr Pingu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Bik weet dat het kan bij iDrive 4-7 door gewoon de afstandskmop ingedrukt houden en je krijgt gewone cruise control. iDrive 8 en hoger niet zelf getest maar kan me niet voorstellen dat ze dat eruit hebben gehaald.
Het hebben van automatisch afstand houden is onderdeel van de NCAP (en andere) veiligheidsrating. Dus ik kan mij zo maar voorstellen dat dit niet meer uit te zetten is.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:11

IQM

WilbertNeems schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:17:
Interessant, lastig altijd dakkoffers en geruis. Op je G31 "buldert" hij wat harder of heb je scherpere bijgeluiden? En dat komt dan denk je omdat de dakkoffer vanwege de vin en kofferklep nu aan de voorkant verder uitsteekt boven de voorruit?

Ik heb zelf lopen twijfelen tussen een L en een XL. Alle bekende ski's van vrienden passen in de L maar als langere vrienden ook zelf ski's kopen past het waarschijnlijk niet. Op een F20 steekt de XL best uit naar voren en was ook bang voor gebulder, en omdat ik zelf een snowboard hebt die sowieso wel past moeten toekomstige langeski-skiërs zelf maar wat regelen. :9
Het is echt een ruis/suis van de rijwind. Als er een harde wind is dan wordt het meer bulderen. Het verschil in rij geluiden is klein maar duidelijk waarneembaar. Beide auto's hebben een panoramadak. Belangrijke factor is ook de afdekking van het panoramadak. De G31 heeft een zonnedoekje waar de F11 nog echt (geluiddempend) tapijt ervoor heeft.

Naar mijn idee lag de dakkoffer op de F11 iets verder achterop het dak Maar als ik hem op de G31 verder naar achteren monteer dan zit hij op de vin omdat de dragers best laag zijn. De dakkoffer zit op beide auto's binnen de streepjes van het waterpas. Bij De G31 neigt de bel meer naar het voorste streepje. Bij de F11 zat de bel meer richting het achterste streepje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXWF5NnWQmZDrZXZhKVnXXcxmjQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/beBnGJMe5Hm3juGZcXLfuZMI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ba4JJmZxLCpvZx3xUPThuhCobc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oii7t4KeypYpfCk7CIRqCm1k.jpg?f=fotoalbum_large

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Martin.Air schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:12:
[...]

Het hebben van automatisch afstand houden is onderdeel van de NCAP (en andere) veiligheidsrating. Dus ik kan mij zo maar voorstellen dat dit niet meer uit te zetten is.
Is dit echt van toepassing op ACC of meer dat de sensors aanwezig zijn zodat de auto automatisch kan remmen? Actieve remingreep als je drijgt op je voorganger te crashen? Dit laatste is namelijk ook actief zonder dat de ACC is ingeschakeld.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:26
Mr Pingu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Is dit echt van toepassing op ACC of meer dat de sensors aanwezig zijn zodat de auto automatisch kan remmen? Actieve remingreep als je drijgt op je voorganger te crashen? Dit laatste is namelijk ook actief zonder dat de ACC is ingeschakeld.
Volgens mij staat dat inderdaad ook los van NCAP eisen. Ik heb een G31 waar helemaal geen radarsensor opzit en die dus ook geen afstandshoudfunctie op de cruisecontrol heeft. Maar wel de remingreep doet indien nodig. De remingreep gaat volgens mij dus volledig via de ADAS camera's.

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-04 16:28
Bij mijn G31 LCI merk ik sinds kort het volgende: wanneer de auto een paar dagen heeft stilgestaan in een parkeergarage (droog en met een constante temperatuur), en ik instap en op de startknop druk, schiet het toerental ongeveer één seconde omhoog richting 2000 rpm en zakt daarna direct weer terug naar normaal stationair. Dit gebeurt terwijl ik verder niets aanraak, dus zonder gas te geven.

Iemand een idee?

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-04 18:11

Puf

lostboy_0234 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:55:
Bij mijn G31 LCI merk ik sinds kort het volgende: wanneer de auto een paar dagen heeft stilgestaan in een parkeergarage (droog en met een constante temperatuur), en ik instap en op de startknop druk, schiet het toerental ongeveer één seconde omhoog richting 2000 rpm en zakt daarna direct weer terug naar normaal stationair. Dit gebeurt terwijl ik verder niets aanraak, dus zonder gas te geven.

Iemand een idee?
Je noemt specifiek de garage... Heb je hem ook wel eens een paar dagen stil laten staan buiten een parkeergarage? Dan weet je meteen of die factor meespeelt, of dat het puur aan een paar dagen stilstaan ligt.
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik kan wel een vergezochte theorie bedenken: misschien dat de hogedrukbrandstofpomp in het begin even een klein tekort in de brandstofdruk compenseert dat is ontstaan door het stilstaan? Luchtbelletjes of zo door lekkende injectoren? Gaat harder pompen totdat de druk hoog genoeg is, maar als de belletjes eruit zijn gepompt dan schiet het toerental opeens omhoog waarop het motormanagement binnen een seconde de toevoer beperkt om tot een normaal toerental te komen?

Kan ook wat anders zijn natuurlijk. Geen idee.
Je kunt hem ook een keer uitlezen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Puf op 07-03-2026 00:19 ]

• IQM

IQM

Denniz0229 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:21:
ik ga het vanmiddag meteen proberen. kom er op terug.
En, overtuigd?

Dit is gewoon standaard functionaliteit. Maar ik geef toe, het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik het doorhad. Als je ACC hebt gebruik je de normale CC weinig is mijn ervaring. Maar het kàn dus wel.
Bij de G3x is ACC altijd Driving Assistant Pro. Maar gelukkig kun je het steering and lane assist ook uitzetten,

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-03 14:06
Zet je hem na starten direct in drive, of wacht je daarmee langer dan die seconde? Katalysatoren opwarmen geeft verhoogd toerental bij veel auto’s. Misschien dat het door binnen staan extra opvalt door gegalm. Zet je hem in drive zakt het normaliter dus ook direct naar stationair, dus als het toerental zich aanpast op het moment dat je naar drive gaat is er niets aan de hand.

• Puf

Puf

Eric Z schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:18:
Zet je hem na starten direct in drive, of wacht je daarmee langer dan die seconde? Katalysatoren opwarmen geeft verhoogd toerental bij veel auto’s. Misschien dat het door binnen staan extra opvalt door gegalm. Zet je hem in drive zakt het normaliter dus ook direct naar stationair, dus als het toerental zich aanpast op het moment dat je naar drive gaat is er niets aan de hand.
Toerental bij mij de eerste seconden zit rond de 1200. Ik ging er zelf altijd van uit dat dat ook is om oliedruk op te bouwen. Daarom wacht ik ook altijd even totdat hij zakt onder de 1000 voordat ik hem in D zet. 2000 is wel wat veel volgens mij, maar ik heb me er nooit echt in verdiept.

[ Voor 14% gewijzigd door Puf op 07-03-2026 11:26 ]

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
De coldstart is vooral ook om de cats warm te krijgen zodat ze beter hun werk doen en voldoen aan de uitstoot normen ;-)

https://printcraft3d.nl

• Puf

Puf

Greetoz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:28:
De coldstart is vooral ook om de cats warm te krijgen zodat ze beter hun werk doen en voldoen aan de uitstoot normen ;-)
Ja, dat speelt sowieso ook mee, maar >1000 duurt bij mij nooit veel langer dan 5 a 10 sec. Daarna zakt hij naar rond de 900. Als hij goed warm is ligt het stationair meer rond de 750. Lijkt me sterk dat die katalysator in 5 a 10 sec. al warm is? Daarom ging ik er van uit dat die eerste seconden meer druk- en smeringgerelateerd (turbo?) en mogelijk om het e.e.a. zoals brandstofdruk te calibreren? Overigens heb ik een skere B48. Er zal vast wel verschil zijn met een M3 :)

[ Voor 22% gewijzigd door Puf op 07-03-2026 11:40 ]

• Martin.Air
Mr Pingu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Het is inderdaad iets minder strikt dan ik in mijn hoofd had. Het staat benoemd als `Default-ON`, wat weer beschreven staat als:
Default-ON – A function that is ON by default at the start of every journey. It may be switched
OFF by the driver, but it shall be reinstated in normal operation mode upon each activation of the
vehicle master control switch. Function deactivation shall not be possible with a single push of a
button.
https://www.euroncap.com/...ehicle-assistance-v09.pdf

Vooral de laatste zin heeft natuurlijk wel invloed op het proces.

• lostboy_0234
Ik stap in de auto, hij staat op de rem en in P. Vervolgens druk ik op de startknop en schiet het toerental meteen voor ongeveer één seconde omhoog richting de 2000 rpm, waarna het direct weer terugvalt naar normaal stationair.

Daarna gebeurt er niets geks. Het enige is dat hij sinds kort af en toe direct na het starten dat korte toerentalpiekje doet.

Ik laat de auto altijd kleine 30 seconden lopen en dan staat die ook nog in de P en met de rem erop.

In mijn 20 jaar nog nooit eerder met een BMW.

[ Voor 11% gewijzigd door lostboy_0234 op 07-03-2026 15:13 ]

• Kartmans1
  • Laatst online: 01:02
lostboy_0234 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:12:
Ik stap in de auto, hij staat op de rem en in P. Vervolgens druk ik op de startknop en schiet het toerental meteen voor ongeveer één seconde omhoog richting de 2000 rpm, waarna het direct weer terugvalt naar normaal stationair.

Daarna gebeurt er niets geks. Het enige is dat hij sinds kort af en toe direct na het starten dat korte toerentalpiekje doet.

Ik laat de auto altijd kleine 30 seconden lopen en dan staat die ook nog in de P en met de rem erop.

In mijn 20 jaar nog nooit eerder met een BMW.
dat is toch hoe elke auto start (vroeger ook toen je nog ouderwets de sleutel moest omdraaien) of ben ik nou gek :p

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Kartmans1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:49:
dat is toch hoe elke auto start (vroeger ook toen je nog ouderwets de sleutel moest omdraaien) of ben ik nou gek :p
Gniffelend... ja. En als ik de pestpleuris heb omdat de hond van de buren weer zijn vocabulaire langdurig aanhoudt tot in de nacht... trap ik nog het gas erbij in ook. Zeker weten dat ze wakker zijn. Tinnef.

• lostboy_0234
Ik heb nooit eerder dat die van 0 naar 2000 toeren gaat alsof je het gas indrukt. Hij start altijd rustig sinds kort doet die dit. Het is vel en 1 seconden.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-04 14:33
Even een snelle check, maar is BimmerNotify niet meer te gebruiken? Krijg een foutmelding in de App Store, app doet zelfs niks?

• Greetoz
  • Nu online
Marc Rademaker schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:05:
Even een snelle check, maar is BimmerNotify niet meer te gebruiken? Krijg een foutmelding in de App Store, app doet zelfs niks?
Helaas heeft BMW alle externe toegang tot zijn API geblokkeerd, de enige manier is nog via BMW data en dan moet je zelf een stream aanmaken, veel te omslachtig om nog bruikbaar te zijn voor een app. De app is dus uit de appstore gepulled.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:52
WilbertNeems schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Bij mijn F20 wel, gewoon het knopje om de volgafstand te verkleinen ingedrukt houden. Misschien bij jou ook?

Vooral prettig ook als het sneeuwt en ACC niet werkt door de sensor, in een A3 die ik eerder had was die optie voor A-loze CC er niet en had je dan helemaal geen cruise control meer bij een beetje sneeuw.
Waarom heb je cruise control nodig als het sneeuwt?
Ik gebruik CC serieus nooit, behalve tijdens een trajectcontrole om precies op de max te kunnen rijden.
Anders vind ik het altijd fijner om gewoon zelf het gas te regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Het Fantoom op 07-03-2026 21:19 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Het Fantoom schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:19:
[...]

Waarom heb je cruise control nodig als het sneeuwt?
Ik gebruik CC serieus nooit, behalve tijdens een trajectcontrole om precies op de max te kunnen rijden.
Anders vind ik het altijd fijner om gewoon zelf het gas te regelen.
Waarom heb je cruise control nodig in de regen of als de zon schijnt? ;)

Bij lange ritten over de snelweg vind ik het maar wat fijn om mijn rechter voet gewoon te kunnen ontspannen.

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-04 19:07
Ik denk dat het voor mij weer tijd wordt om bij een BMW in te stappen. Ik heb in het verleden een aantal E30 gehad, een E36 en een R53 Mini. Toch opzoek naar iets leuks dat je niet zo veel ziet en bij de Z3 Coupe uitgekomen, mogelijk ook de Z4 Coupe.

Het zal nooit een daily driver worden, meer voor wekend tripjes en rij plezier. Ik zag hier een mooi zwarte Z3 Coupe voorbij komen. Iemand anders die een van deze twee heeft en er iets over kan vertellen? Ik heb in beide namelijk nog niet gereden, er zijn er niet zo veel en ook niet vlakbij Rotterdam, ook denk ik pas na de zomer te gaan zoeken.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:52
Mr Pingu schreef op zondag 8 maart 2026 @ 03:05:
[...]

Waarom heb je cruise control nodig in de regen of als de zon schijnt? ;)

Bij lange ritten over de snelweg vind ik het maar wat fijn om mijn rechter voet gewoon te kunnen ontspannen.
Dan gebruik ik het ook niet, laat staan dat ik het zou missen op de 2 dagen dat er sneeuw ligt in Nederland :)
Misschien dat het op de Autobahn van pas kan komen met lange stukken lege snelweg, maar in Nederland moet je toch steeds weer afremmen voor ander verkeer en daarna weer op het gas. Heb niet vaak dat ik lange stukken op dezelfde snelheid rij. Misschien dat adaptive cruisecontrol beter zou werken, maar dat heb ik niet op mijn auto.

[ Voor 28% gewijzigd door Het Fantoom op 08-03-2026 10:52 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Leuk, die discussie over cruise control. Zoveel mensen zoveel meningen. Ik rijd zowat alles op cruise control, in de ene auto met normale en de andere met ACC. Heerlijk!

• Puf

Puf

zunrob schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:45:
Leuk, die discussie over cruise control. Zoveel mensen zoveel meningen. Ik rijd zowat alles op cruise control, in de ene auto met normale en de andere met ACC. Heerlijk!
Denk dat het ook afhankelijk is van waar je woont. In de Randstad heb ik er meestal niet zo veel aan, tenzij ik 's nachts rond 03:00 op pad ben. In rustiger gebieden zou ik het vaker gebruiken.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-04 19:53
IQM schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:13:
[...]

En, overtuigd?

Dit is gewoon standaard functionaliteit. Maar ik geef toe, het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik het doorhad. Als je ACC hebt gebruik je de normale CC weinig is mijn ervaring. Maar het kàn dus wel.
Bij de G3x is ACC altijd Driving Assistant Pro. Maar gelukkig kun je het steering and lane assist ook uitzetten,
haha ja zeker, ik heb hier al vaker naar gezocht, maar toen dus nooit gevonden 8)7
ik ben er wel erg blij mee, want hoewel de acc het prima doet is het toch fijn om hem op sommige stukken ''dom'' te gebruiken

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 17:35

Eagle Creek

Breathing security

Puf schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:01:
[...]

Denk dat het ook afhankelijk is van waar je woont. In de Randstad heb ik er meestal niet zo veel aan, tenzij ik 's nachts rond 03:00 op pad ben. In rustiger gebieden zou ik het vaker gebruiken.
Heb je het dan over gewone cc of acc?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:04
De acc en cc discussie. Een terugkomend fenomeen hiero.. eens in de zoveel tijd verschijnt die weer.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:46
DeBaroN schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:52:
De acc en cc discussie. Een terugkomend fenomeen hiero.. eens in de zoveel tijd verschijnt die weer.
Fijne is dat je bij BMW altijd voor CC kunt kiezen als je ACC hebt. :)

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:26

_Arthur

blub

Of gewoon lekker DAP aan, vandaag er nog 2x260km mee gereden van Noord naar Zuid en weer terug. Een enkel keertje in een mooie bocht dat ik het even uit zet. Heerlijk zou niet zonder meer willen.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 17:35

Eagle Creek

Breathing security

_Arthur schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:01:
Of gewoon lekker DAP aan, vandaag er nog 2x260km mee gereden van Noord naar Zuid en weer terug. Een enkel keertje in een mooie bocht dat ik het even uit zet. Heerlijk zou niet zonder meer willen.
100% eens. En dat al jaren. Terwijl iedereen liep te kwispelen over tesla.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Puf

Puf

Eagle Creek schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Heb je het dan over gewone cc of acc?
Gewone CC.
De LIM functie gebruik ik overigens wel vaak, zeker bij trajectcontroles.

[ Voor 18% gewijzigd door Puf op 08-03-2026 21:37 ]

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:22
Puf schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Gewone CC.
De LIM functie gebruik ik overigens wel vaak, zeker bij trajectcontroles.
Dat begrijp ik als ACC-rijder dan weer niet. Als je (A)CC hebt, wat heb je dan aan LIM? Mensen die graag diep het gas intrappen zonder consequenties? ;)

• Puf

Puf

Jarno schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Dat begrijp ik als ACC-rijder dan weer niet. Als je (A)CC hebt, wat heb je dan aan LIM? Mensen die graag diep het gas intrappen zonder consequenties? ;)
Ik heb geen A, wel CC.

Op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam moet ik overdag met CC aan veel te vaak op de rem trappen voor voorliggers. Dan voelt CC nutteloos -en zelfs irritant- voor mij.

LIM op 104/134 icm Comfort of Eco Pro (coasting!) en anticiperen zorgt ervoor dat ik mijn snelheid gewoon aan het verkeer kan aanpassen en voldoende afstand houden, maar niet onbedoeld de snelheid overschrijd als ik even vrij baan heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Puf op 09-03-2026 09:22 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 17:37

Crazy D

I think we should take a look.

Jarno schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:25:
[...]

ACC: ding remt zelf af wanneer die vind dat dat nodig is, en vooral als het verkeersbeeld nogal chaotisch is, is het soms lastig om weer op tempo te komen omdat dat ding pas weer gas geeft als de weg vrij is voor je.
CC: houdt je snelheid, maar soms is het wel wenselijk om even in te houden :)
LIM: gewoon rijden maar zonder je druk te maken dat je harder rijdt dan ingesteld.

Ik heb jarenlang op de LIM gereden omdat de ACC van de Outlander in de kortste stand alsnog bij 2 sec afstand begon af te remmen, en ook wanneer mensen er even tussen sneaken om de afrit te pakken. Ik vind gas geven niet "vermoeiend" ik vind het irritant dat je op de snelheid moet letten om niet te hard te rijden. Et voila, daar is de limiter voor :) Voor mij nuttiger dan (A)CC. Maar ja helaas heb ik die nu niet. Rij dus ook niet vaak op de CC, alleen als het zo rustig is dat je ook gewoon een hele tijd die snelheid kunt rijden zonder steeds gestoord te worden.

Exact expert nodig?

• Martin.Air
Crazy D schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:24:
[...]

ACC: ding remt zelf af wanneer die vind dat dat nodig is, en vooral als het verkeersbeeld nogal chaotisch is, is het soms lastig om weer op tempo te komen omdat dat ding pas weer gas geeft als de weg vrij is voor je.
CC: houdt je snelheid, maar soms is het wel wenselijk om even in te houden :)
LIM: gewoon rijden maar zonder je druk te maken dat je harder rijdt dan ingesteld.

Ik heb jarenlang op de LIM gereden omdat de ACC van de Outlander in de kortste stand alsnog bij 2 sec afstand begon af te remmen, en ook wanneer mensen er even tussen sneaken om de afrit te pakken. Ik vind gas geven niet "vermoeiend" ik vind het irritant dat je op de snelheid moet letten om niet te hard te rijden. Et voila, daar is de limiter voor :) Voor mij nuttiger dan (A)CC. Maar ja helaas heb ik die nu niet. Rij dus ook niet vaak op de CC, alleen als het zo rustig is dat je ook gewoon een hele tijd die snelheid kunt rijden zonder steeds gestoord te worden.
En zo is het met ACC weer mogelijk om je voet op het gaspedaal te drukken om hem langzamer of niet af te laten remmen. Hij remt ten slotte niet spontaan, maar laat eerst rustig het gas los.
Dus als je zelf een beetje oplet kun je prima je voet uit de rustpositie halen om rustig het gas te beïnvloeden voor een aangename rit.

De Limiter gebruik ik dan weer in het buitenland veel, in dorpjes met veel bochtenwerk de berg op. Hoef je niet op je snelheid te letten.

Maar zo heeft iedereen een eigen manier, gelukkig.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mooie discussie. ACC (of eigenlijk DAP) gaat hier aan zodra ik de auto start en gaat weer uit als ik op locatie bent. Heeeeeerlijk (behalve dat piepje :P)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tylen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:47:
Mooie discussie. ACC (of eigenlijk DAP) gaat hier aan zodra ik de auto start en gaat weer uit als ik op locatie bent. Heeeeeerlijk (behalve dat piepje :P)
Ik gebruik hem eigenlijk alleen buiten de bebouwde kom.
binnen de bebouwde kom mis je vaak de lijnen die voor de DAP noodzakelijk zijn om correct te werken.
binnen de bebouwde kom zit het vol met zijstraten van rechts waar je toch zelf moet afremmen voor de kruising om de mogelijkheid te creëren om eventueel voorrang te geven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 17:37

Crazy D

I think we should take a look.

Martin.Air schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:36:
[...]

En zo is het met ACC weer mogelijk om je voet op het gaspedaal te drukken om hem langzamer of niet af te laten remmen. Hij remt ten slotte niet spontaan, maar laat eerst rustig het gas los.
Dus als je zelf een beetje oplet kun je prima je voet uit de rustpositie halen om rustig het gas te beïnvloeden voor een aangename rit.

De Limiter gebruik ik dan weer in het buitenland veel, in dorpjes met veel bochtenwerk de berg op. Hoef je niet op je snelheid te letten.

Maar zo heeft iedereen een eigen manier, gelukkig.
Niet met de ACC's waar ik mee heb gereden. Ja je kunt bijgassen maar dan gaat ie uit...

Exact expert nodig?

• Martin.Air
Crazy D schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Niet met de ACC's waar ik mee heb gereden. Ja je kunt bijgassen maar dan gaat ie uit...
Voor mijn ervaring is dat bij BMW iig in de G serie, maar bij Mazda, VAG en MG iig ook. Ik zou het heel bijzonder vinden als er nog moderne systemen zijn die niet zo werken.

• Tylen

Tylen

[...]

Ik rijd al vanaf 2000 altijd 100% op CC en later ACC. En met elk merk auto gaat de CC/ACC nooit uit als je gas/stroom/benzine/diesel bijgeeft. Dat is echt niet waar.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Gas bij is geen enkel probleem, alleen zodra je de rem aan raakt gaat hij van de CC of ACC af?
Ben het ook van andere merken niet anders gewend :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2026 14:40 ]

PSN

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-04 14:24
Tylen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Ik rijd al vanaf 2000 altijd 100% op CC en later ACC. En met elk merk auto gaat de CC/ACC nooit uit als je gas/stroom/benzine/diesel bijgeeft. Dat is echt niet waar.
Volvo V50/S40 zetten cruise control wel degelijk uit na 30sec zelf gas gegeven te hebben

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:36
GeertH schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:52:
[...]

Volvo V50/S40 zetten cruise control wel degelijk uit na 30sec zelf gas gegeven te hebben
Dan ben je ook niet effe de cc aan het helpen om in te lopen op een auto voor je om hem voorbij te gaan lijkt mij. Ik zal het zo in de g31 eens proberen wat hij dan doet!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-04 18:45
Vanmorgen weer een beurt gehad en ook gelijk APK, kan er weer een jaar tegenaan. Ze zeiden dat ze het interieurfilter niet hadden vervangen, die was nog ruim voldoende van kwaliteit. Ook wel fijn dat ze zo eerlijk zijn, scheelt weer wat centen.

Daarna bezig geweest met wassen en poetsen, dus hij staat weer lekker te blinken. Productieve dag zo met dit weer.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:50:
Daarna bezig geweest met wassen en poetsen, dus hij staat weer lekker te blinken. Productieve dag zo met dit weer.
Fingers crossed dat er niet binnenkort een saharazand regenbuitje overheen gaat dan.

PSN

• Puf

Puf

Vond dit zacht rubberen "schroefje" of afstandhoudertje net los in de kofferbak van mijn F30. Kan zo snel niet vinden waar het vandaan komt. Iemand een idee?
Reminder voor mezelf: onder de armsteun gelegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mepj0UXIEx3olKEzwDjUeTE5Otw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrK7mDVh48xQskg2K4SR5xkt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXnGwD_iySkDuPajlBpy-oWsr6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enlALV5l1TbxT51F7W0xjr5E.jpg?f=fotoalbum_large

• CreativeS
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:56:
Fingers crossed dat er niet binnenkort een saharazand regenbuitje overheen gaat dan.
Dat komt de komende periode sowieso vaker voor... om nou niet te wassen omdat de mogelijkheid bestaat... wassen heeft altijd zin :)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:25
Puf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:33:
Vond dit zacht rubberen "schroefje" of afstandhoudertje net los in mijn kofferbak. Kan zo snel niet vinden waar het vandaan komt. Iemand een idee?
Reminder voor mezelf: onder de armsteun gelegd.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk eens bij de hendel van je kofferbakvloer. Daar zitten bij mij kleine rubberen dopjes om de hendel niet tegen de behuizing te laten komen.

Al lijken mij deze al iets te groot, qua vorm wel ongeveer hetzelfde volgens mij.

Al heb ik het over er G21 en aan de Idrive knop te zien gaat het bij jou om een F3x

• ewrz
Vond dit zacht rubberen "schroefje" of afstandhoudertje net los in mijn kofferbak. Kan zo snel niet vinden waar het vandaan komt. Iemand een idee?

[Afbeelding]
Mogelijk deze dingen, daar zit een plug die daar op lijkt. Vaak ontbreken ze. Gat in het midden is voor de afwatering en daar zit geen plug in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5GNtljxnp-AIv-2KAcvygld4xY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BU21iwKRZ8Ly9k25HyAWk9TN.png?f=user_large

Wat betere foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFv0qEQSRZY74x7neypmUIcV_w4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WzHLP350adyA81gEi8fH3jrv.png?f=fotoalbum_large

• Puf

Puf

B-Real schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Kijk eens bij de hendel van je kofferbakvloer. Daar zitten bij mij kleine rubberen dopjes om de hendel niet tegen de behuizing te laten komen.

Al lijken mij deze al iets te groot, qua vorm wel ongeveer hetzelfde volgens mij.

Al heb ik het over er G21 en aan de Idrive knop te zien gaat het bij jou om een F3x
ewrz schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Mogelijk deze dingen, daar zit een plug die daar op lijkt. Vaak ontbreken ze. Gat in het midden is voor de afwatering en daar zit geen plug in

[Afbeelding]

Wat betere foto:

[Afbeelding]
Thanks heren! Nu eerst even op skivakantie (zonder auto), maar als ik terug ben ga ik even goed kijken bij daglicht.

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:43
Vond dit zacht rubberen "schroefje" of afstandhoudertje net los in de kofferbak van mijn F30. Kan zo snel niet vinden waar het vandaan komt. Iemand een idee?

[Afbeelding]
Andere mogelijkheid is afstandshouders van de klep zelf. Maar mocht je je vervelen: Hiero staat ie waarschijnlijk tussen: https://shop.ekris.nl/bmw/nl/57301-bmw-320i-8a11-b48-07-2015-f30n/onderdelen/bmw-carrosserie >:) ;)

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

DaFreakhead schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Dan ben je ook niet effe de cc aan het helpen om in te lopen op een auto voor je om hem voorbij te gaan lijkt mij. Ik zal het zo in de g31 eens proberen wat hij dan doet!
Ik heb een G31 en hiervoor een F11. Beide met ACC en in beide auto’s bleef ACC actief na een paar seconden gas geven. Geen 30 seconden, maar maximaal zo’n 10 seconden.

Overigens rij ik op de snelweg in NL alleen op CC en N-wegen en soms bebouwde kom wel op ACC. En op skivakantie op de passen is de ACC ook heerlijk, althans dat vind ik dan.

What's a cube to you?

• Speakerfreak95
  • Laatst online: 29-03 04:39
Puf schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:55:
[...]

Ik heb geen A, wel CC.

Op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam moet ik overdag met CC aan veel te vaak op de rem trappen voor voorliggers. Dan voelt CC nutteloos -en zelfs irritant- voor mij.

LIM op 104/134 icm Comfort of Eco Pro (coasting!) en anticiperen zorgt ervoor dat ik mijn snelheid gewoon aan het verkeer kan aanpassen en voldoende afstand houden, maar niet onbedoeld de snelheid overschrijd als ik even vrij baan heb.
Dit met de limiter is dus exact hoe ik het primair gebruik.

Hoewel je inderdaad met de optionele ACC, gewone CC hebt, was het toch altijd ff wennen en omschakelen toen ik de Mini (F54 met ACC) had en de E60, de E60 heeft active cruise control met gas-rem functie, op automatische piloot kan je er heel relaxt mee rijden, ook in trajectcontroles etc, als je oplet ten minste.

ACC op de Mini, en daarvoor de F30 kon ik niet aan wennen, ik verwacht dat dat ook niet anders zal zijn op de eventuele F1x of G3x die gaat komen.
Met ACC vind ik de handeling op zichzelf niet vervelend, knop afstand vasthouden en het is uit... maar bij elke stop (of uitschakeling van de auto) moet je het weer opnieuw uitzetten, dat vind ik wel vervelend.

Pa rijdt de X5 G05 LCI (2024 gok ik) en daar had ik oprecht wel even moeite om het te vinden, ook andere instellingen was even omschakelen als je reguliere knoppen gewent bent.

• Speakerfreak95
  • Laatst online: 29-03 04:39

[Afbeelding]
Even je kofferklep goed afspeuren rondom de naden en het plaatwerk, dat is een stop en die hoort er wel in te zitten tegen water problemen IN de klep.
Bij een sedan meestal in de hoeken thv de achterlichten.

• Tylen

Tylen

Speakerfreak95 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 01:22:
[...]

Pa rijdt de X5 G05 LCI (2024 gok ik) en daar had ik oprecht wel even moeite om het te vinden, ook andere instellingen was even omschakelen als je reguliere knoppen gewent bent.
Daarom ben ik ook voor een pre-lci G05 gegaan. Ik moet gewoon knopjes hebben 🙈

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-03 13:47
Vrijdag haal ik mijn eerste BMW op.

Wie weet of de hedendaagse sleutels van BMW in slaapstand gaan als ze een paar minuten stil liggen? Ik ga er vanuit van wel, maar anders stop ik ze in een hoesje/doosje. :)

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:11

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Vissa66 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:56:

Wie weet of de hedendaagse sleutels van BMW in slaapstand gaan als ze een paar minuten stil liggen? Ik ga er vanuit van wel, maar anders stop ik ze in een hoesje/doosje. :)
Model? Bouwjaar? Iets meer informatie zou helpzaam zijn. Tevens zou de dealer je deze informatie moeten kunnen verschaffen.

• B-Real
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 01:22:
[...]

Dit met de limiter is dus exact hoe ik het primair gebruik.

Hoewel je inderdaad met de optionele ACC, gewone CC hebt, was het toch altijd ff wennen en omschakelen toen ik de Mini (F54 met ACC) had en de E60, de E60 heeft active cruise control met gas-rem functie, op automatische piloot kan je er heel relaxt mee rijden, ook in trajectcontroles etc, als je oplet ten minste.

ACC op de Mini, en daarvoor de F30 kon ik niet aan wennen, ik verwacht dat dat ook niet anders zal zijn op de eventuele F1x of G3x die gaat komen.
Met ACC vind ik de handeling op zichzelf niet vervelend, knop afstand vasthouden en het is uit... maar bij elke stop (of uitschakeling van de auto) moet je het weer opnieuw uitzetten, dat vind ik wel vervelend.

Eigenlijk moet je dan niet aan BMW beginnen. Je moet namelijk ook de reguliere CC altijd eerst activeren door de knop 1x in te drukken voordat je de snelheid kunt vastzetten/overnemen ;)
Wees blij dat het nog uit kan én dat het kan zonder je handen van het stuur te halen :)

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:58

Bij mijn LCI2 G21 alvast wel.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• B-Real
Ik rijd nu een jaar of 6 BMW en heb eindelijk het automatisch parkeren uitgedokterd. Heb denk ik al 10+ jaar auto's die het kunnen, maar het is vaak allemaal wat omslachtig en niet echt sneller dan zelf doen. Plus dat het eigenlijk ook nooit echt nodig is en dus ook nog nooit echt had uitgevogeld hoe het zou moeten werken bij deze auto.

Afgelopen weekend op verjaardag. File parkeren op een plek waar ik het prima zelf kan. Ik zie op mijn scherm het teken verschijnen, tik hem aan en de auto begint te rollen en te parkeren.

Huh? Ik hoef dus niet zelf gas te geven? Dat moest in al mijn vorige auto's wel en bij BMW dus niet, dat was dus blijkbaar de reden waarom ik het op een eerder moment nooit lukte met deze auto. Ik gaf altijd voorzichtig wat gas en dan stopt de auto dus met de actie.
Vanochtend bij school wederom een poging, nu met voorbedachte rade en ik denk dat het parkeren al met al net zo snel ging als wanneer ik het zelf had gedaan.

Nodig? Zeker niet. Gaan we er eens wat vaker mee spelen? Absoluut. Alleen al omdat mijn zoontje het wel een mooi schouwspel vind :)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:38

Bommes

Capo del formaggio

In onze F46 moet ik wel zelf gas geven en remmen tijdens het automatisch parkeren.
Gebruik het echt nooit.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• IQM

IQM

Volgens mij heeft BMW heeft dit sinds 2018 ingebouwd. Maar dat zeg ik uit mijn hoofd.

• Martin.Air
DaFreakhead schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:37:
[...]

G29 niet in ieder geval, ik rijd namelijk wel eens minuten lang op de voet omdat ik geen zin heb om hem van 105 naar 138 naar 105 te doen met een klein stukje 130 snelweg tussendoor.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-04 09:56
Bommes schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:10:
In onze F46 moet ik wel zelf gas geven en remmen tijdens het automatisch parkeren.
Gebruik het echt nooit.
Voor mijn F31 geldt hetzelfde. Een paar keer voor de gein gedaan maar de auto "zoekt" zo langzaam naar een plekje dat ik 'm zelf al lang heb gevonden. Voelt dus altijd erg langzaam.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• B-Real
MrFl0ppY schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Voor mijn F31 geldt hetzelfde. Een paar keer voor de gein gedaan maar de auto "zoekt" zo langzaam naar een plekje dat ik 'm zelf al lang heb gevonden. Voelt dus altijd erg langzaam.
Ik weet niet meer hoe het op mijn F3x ging, misschien wel nooit geprobeerd.
Bij de G2x werkt het in elk geval een stuk soepeler en vlotter dan ik gewend ben bij o.a. Opel, VW en Ford.

Ik denk dat ik, ook al wil ik het niet gebruiken, 9 van de 10 keer al de grijze vakjes op mijn display zie zodra ik de auto in zijn achteruit zet. Dan is het een kwestie van het gewenste grijze vakje aantikken, rem kort intrappen, rem loslaten en de auto parkeert. Nagenoeg net zo vlot als dat ik het zelf doe en (ik denk) altijd nagenoeg perfect en dat lukt mij misschien wel minder vaak.

Anyway, leuke gimmick. Meer niet. Ga het de komende tijd gewoon eens wat vaker uitproberen. Toch leuk om na dik drie jaar nog iets nieuws te ontdekken met je auto :)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

IQM schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Volgens mij heeft BMW heeft dit sinds 2018 ingebouwd. Maar dat zeg ik uit mijn hoofd.
Klopt ongeveer maar afhankelijk welk model, sommige zoals F3x hebben het nooit gekregen want G2x kwam kort daarna.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 13:59
Bij toeval ooit eens achter gekomen dat mijn G21 die parkeerfunctie had. Daarna eerlijk gezegd nooit echt zo opgelet en de keren dat hij wel een vakje aangeeft wil hij in de voortuin parkeren :+

• Tylen

Tylen

De laatste 50m automatisch achteruit rijden is ook wel een geinige gimmick,.

• alexbl69
  • Laatst online: 22:46
Tylen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:21:
De laatste 50m automatisch achteruit rijden is ook wel een geinige gimmick,.
Klopt. Leuke party trick, maar is er iemand die het serieus gebruikt?

Heb toen ik m'n wagen net had de wagen 2 parkeermanoeuvres (of hoe dat ook heet) aangeleerd, waarbij hij automatisch achteruit rijdt vanuit de parkeerpositie.

Op zich een grappige functie. Enige probleem is dat het zo langzaam werkt dat ik het zelf 5 keer sneller kan :).

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-04 19:51

robhof

Lembongan view

alexbl69 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Heb toen ik m'n wagen net had de wagen 2 parkeermanoeuvres (of hoe dat ook heet) aangeleerd, waarbij hij automatisch achteruit rijdt vanuit de parkeerpositie.

Op zich een grappige functie. Enige probleem is dat het zo langzaam werkt dat ik het zelf 5 keer sneller kan :).
Zeker wel, regelmatig zelfs. :) Waar ik woon zijn sommige parkeerplekken vlakbij ons huis lastiger bereikbaar en is vooruit inparkeren de enige optie. Met slecht zicht in de bocht laat ik het eruit manoeuvreren graag over aan de Reversing Assistant. Werkt uitstekend!

Gimmick of party trick? Voor sommige mensen absoluut, maar voor mijn situatie is het verdomd handig. _/-\o_

• Tylen

Tylen

alexbl69 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Wait whut?? Kan je hem iets aanleren zodat hij dat steeds kan doen????

• CreativeS
  • Niet online
Wielen van tientallen auto's gejat na inbraak bij BMW-dealer in Doetinchem

Edit: En nu ook overgenomen door De Gelderlander.

Massaal wielen onder BMW’s vandaan gestolen; auto’s staan op bakstenen

Fijn... sommige bakstenen op plekken wat eigenlijk geen krikpunten zijn. Bye dorpel.

[ Voor 47% gewijzigd door CreativeS op 10-03-2026 21:23 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 13:59
Wow wist niet dat dat bestond bij BMW! Voor mij niet perse noodzakelijk maar bij mijn ouders parkeren is vooruit vele malen eenvoudiger dan achteruit en inmiddels ben ik prima in staat hem er zelf weer uit te rijden maar als hij dat toch kan onthouden..

• Eric H
  • Laatst online: 03-04 13:40
Snelle vraag, maar zijn er hier gebruikers van BimmerCode en zo ja, welke dongle (eventueel via Amazon aan te schaffen) gebruiken jullie?

Heb nu de OBDLINK CX Bimmercode Bluetooth 5,1 BLE in mijn Amazon mandje zitten, maar dit is wellicht wat overkill voor mijn gebruik. Deze kost namelijk net iets meer als 100,- terwijl de Veepeak OBDCheck BLE+ Bluetooth scanner ook zou kunnen werken en die kost net iets meer als 46,- (ook via Amazon)

Waar zit dan dat verschil in (ik begrijp in toepasbaarheid op modellen(reeksen), maar in mijn geval gaat het om een F25 X3.

Iemand een goede reden om de dure boven de goedkope te verkiezen? Of juist een goede reden om te zeggen "maakt geen r@@t uit" ?

Eric, Signing off !!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-04 19:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

@Eric H Ik gebruik al tijden een vLinker Bluetooth dongle met BimmerCode en BimmerLink, werkt heel goed

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ENET kabel en RJ45 adapter voor telefoon. Goedkoper dan draadloze dongle en stuk sneller ook.

Heb ook de vLinker BM+ en deze ligt standaard in de auto en werkt ook goed maar ENET is stuk sneller dan BLE. Voordeel van de Vlinker is dat deze ook op andere merken werkt (CarScanner app op iOS)

• TheBrut3
Ik heb de MHD Universal WIFI Adapter. Geen idee hoe snel een kabel is, maar dat ding van MHD is rete snel. Flashen is secondewerk.

• DexterDee

DexterDee

Ik heb ook wel een ENET kabel, maar die gebruik ik niet voor BimmerCode en BimmerLink. Dan komt de laptop tevoorschijn met ISTA / E-Sys. Uitgebreide diagnostiek en flashing van MCU firmware is iets wat je met een laptop en kabel wil doen lijkt me. Voor de "casual" zaken die ik met BimmerCode en BimmerLink doe is de vLinker BM+ meer dan snel zat. En ook gewoon handig omdat 'ie altijd in de auto ligt.

• Eric H
  • Laatst online: 03-04 13:40
Dank voor jullie reacties.

Zojuist de vLinker BM+ besteld, morgen in huis als het goed is.

Eric, Signing off !!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03:29
Wat doet bimmercode nou met de garantie? vervalt die of maakt bmw daar geen probleem van.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

syntesia schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:53:
Wat doet bimmercode nou met de garantie? vervalt die of maakt bmw daar geen probleem van.
fabrieksgarantie vervalt zodra ze bij het uitlezen 'de waarschuwing' zien.
Welke settings/changes 'de waarschuwing' triggeren zou ik niet zo weten.

PSN

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

YakuzA schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:08:
[...]

fabrieksgarantie vervalt zodra ze bij het uitlezen 'de waarschuwing' zien.
Welke settings/changes 'de waarschuwing' triggeren zou ik niet zo weten.
Oa als de DME flash counter over 2 en checksum van de DME flash incorrect is en nog een paar andere zaken zoals paar dyno runs achter elkaar. (Auto staat stil, wielen bewegen)

Alles met bimmercode triggert niet, CAFD (Coding) is in het schrijfbare geheugen en geen firmware (SWFL) dus flash counter gaat niet omhoog ;)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben rond aan het kijken naar een upgrade qua auto. Ik rijd nu zakelijk (op m'n eigen zaak) een BMW 330e Sedan uit 2021 met 77000km op de teller. Is een vrij goed aangeklede M-Sport versie met veel opties, nieuwprijs was in 2021 62k. In 2024 gekocht met de "kop er af" voor 38k inclusief btw. Nu krijg ik, als ik hem wil inruilen, een bod van 28.000 euro inclusief btw. Het voelt als een giga afschrijving, maar ik lees online dat het wel meevalt voor een plugin-hybride van een jaartje of 5.

Wat zeggen jullie ?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• DexterDee

DexterDee

Zo lang je de "expert mode" niet gebruikt in Bimmer Code is er denk ik weinig aan de hand. Het is sowieso raadzaam om een backup te maken in BimmerCode en die terug te zetten vóór je je BMW naar de dealer brengt als je twijfelt of een bepaalde codering problemen gaat veroorzaken. Mijn BMW heeft een dusdanige leeftijd en kilometerstand dat 'ie sowieso geen officiële BMW dealer meer gaat zien.

Als je BMW nog onder garantie is, dan is dat natuurlijk een andere afweging. Vanaf bepaalde modellen is het voor BMW volgens mij mogelijk om te zien of je überhaupt coding hebt toegepast, onafhankelijk of je de wijziging weer hebt teruggedraaid. Wettelijk mag BMW je geen garantie weigeren als een defect niet te herleiden is naar een coding actie, maar zoals wel vaker zijn gelijk hebben en gelijk krijgen soms twee heel verschillende dingen.

Die ene zeldzame keer dat ik de auto wel naar de BMW dealer heb gebracht (terugroepactie EGR) wisten ze overigens wel (pro-actief) te vertellen dat ik wat zaken zelf had gecodeerd.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:25
Wij BMW rijders hebben de naam maar deze Dacia is echt next level...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoBZ8YYjEuBsE4EXrrfvZ8gXhWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S58N23xmQBWF0ZbPtcNBhUOF.jpg?f=fotoalbum_large
8)7

Roomba E5 te koop

• TheBrut3
syntesia schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:53:
Als je een systeem hebt gecodeerd en dat gaat kapot, dan zullen ze moeilijk gaan doen. Echter als jij iets codeert wat te maken heeft met je headunit en je velg scheurt, dan is dat verder geen issue.
sig69 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:59:
Wij BMW rijders hebben de naam maar deze Dacia is echt next level...
[Afbeelding]
8)7
Dat is natuurlijk ook wel een hele grote suf!

• ewrz
DennusB schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:22:
Ik ben rond aan het kijken naar een upgrade qua auto. Ik rijd nu zakelijk (op m'n eigen zaak) een BMW 330e Sedan uit 2021 met 77000km op de teller. Is een vrij goed aangeklede M-Sport versie met veel opties, nieuwprijs was in 2021 62k. In 2024 gekocht met de "kop er af" voor 38k inclusief btw. Nu krijg ik, als ik hem wil inruilen, een bod van 28.000 euro inclusief btw. Het voelt als een giga afschrijving, maar ik lees online dat het wel meevalt voor een plugin-hybride van een jaartje of 5.

Wat zeggen jullie ?
In twee jaar van 38 naar 28 lijkt mij geen onredelijke afschrijving. De handel biedt tegenwoordig meestal het bedrag dat hun app uitspuugt dus meestal zit er geen hele grote verschillen tussen handelaren. Afgezien van de low-ballers van bepaalde online opkoopservices.

• Tylen

Tylen

Pfff eergisteren de velg rechtsachter vol tegen de stoeprand... (ja ja ja i know....). Nou kan ik wel heel stoer zeggen dat mijn vrouw het was, maar ik was het toch echt zelf. Anyways dus vette kak. Maar gelukkig kan ik van einde vandaag alweer ophalen.. Velg is weer als nieuw.

• Martin.Air
DennusB schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:22:

Wat zeggen jullie ?
Met inruil lever je altijd wat extra in ten opzichte van de "waarde" van de auto. Maar dan hoef jij hem niet weer te verkopen.
Waarschijnlijk staat hij daarna voor rond de 31k te koop, maar daar verkoop je hem zelf waarschijnlijk niet voor. Maar 10k verlies op een auto in 1,5 a 2 jaar is redelijk normaal. Rijd jij hem nu door zal je minder per jaar verliezen. Maar ik gok dat je wilt inruilen omdat je wat anders wenst.

Daarnaast, heb je er natuurlijk ook kms bij gereden. Dat is ook een deel van die afschrijving.

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:22
Tylen schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:05:
Pfff eergisteren de velg rechtsachter vol tegen de stoeprand... (ja ja ja i know....). Nou kan ik wel heel stoer zeggen dat mijn vrouw het was, maar ik was het toch echt zelf. Anyways dus vette kak. Maar gelukkig kan ik van einde vandaag alweer ophalen.. Velg is weer als nieuw.
Bij wie?

• CreativeS
  • Niet online
Woensdag 18 maart om 11.00u de online introductie van de BMW i3 Neue Klasse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/til_Wz2fSmhI4QdIeg7B7QmFOH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5G9X1B2rs5GpAokL51Bvgrv.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.ekris.nl/bmw/...e?brand=BMW&model=i3-2025

Ik vind ‘m gaaf.

• Tylen

Tylen

Bij ons in het dorp. (Zeewolde) detailer die samen werkt met een lokale schadehersteller.

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:38
Tylen schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:05:
Grrrr same here....... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92AD3KwA1mge7L6ukSYXx2UMUEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JihVab8yuJzTOC0xZKo4A8z.jpg?f=fotoalbum_large
Weet nog niet wat ik ga doen, misschien kijken of er nog een losse velg voorbij komt. Heb ze wel eens voorbij zien komen.

• Greetoz
  • Nu online
Tylen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:02:
[...]

Bij ons in het dorp. (Zeewolde) detailer die samen werkt met een lokale schadehersteller.
EverClean? Aardige gasten.

Pagina: 1 ... 395 ... 397 Laatste