FiXeR.nl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:20:
Maar goed dat ik net mijn saaie
Toyota met een supercharged 4 liter V6 heb verkocht om weer terug te komen bij BMW.
Ik twijfel een beetje, de prijzen van de 2dehands 530e touring en de 330e touring liggen vrij dicht bij elkaar (rond bj 2021). Wat zijn de absolute must-opties op beide? Wat zouden jullie kiezen voor een gezin + hond? Ik neig zelf naar de 5 serie, alleen vind ik ze vaak net wat saaier dan de 3 serie. Is het ruimte verschil echt zo groot? Ik vind ruimte wel fijn, want mijn oerdegelijke, super saaie Toyota was enorm.
Keuzes keuzes.
Recht vooruit gaat die Toyo denk ik prima... totdat er een bocht komt. Dan heb ik toch liever die BMW.
Maar zonder gekheid, wat voor de één een must is, kan voor een ander niet relevant zijn.
Het ruimteverschil tussen een 3 serie en 5 serie was vroeger al dat in een 3 geen 3 kinderstoeltjes naast elkaar op de achterbank pasten. Bij een 5 wel. Of twee kinderstoeltjes en een kind ertussen. Een 3 serie trek ik als een handschoen aan, die zit mij als gegoten. Een 5 is veel meer een limousine, comfortabel op lange afstanden.
Belangrijkste verschil -voor mij- zijn de stoelen. Zoals ik eerder aangaf hebben de 1,2, 3, 4 serie en aanverwante X modellen vergelijkbare stoelen. In een 5 serie zijn de Comfortstoelen leverbaar. (met hoofletter C.) Geen comfortstoelen is voor mij een no-go. Net als Head Up trouwens.
Verder vind ik ACC super, dat zit in Driving Assistant Professional. En ik raadt iedereen aan de best mogelijke audio te kiezen. Standaard audio wil je niet...
Surround View is handig maar ik kan zonder. Net als een adaptief onderstel. Stuurverwarming vind ik dan wel weer erg prettig.
En sinds ik de G31 heb ben ik de BMW Laser LED verlichting ook heel erg gaan waarderen. Ook doen een paar mooie velgen heel veel maar die kun je achteraf altijd nog vervangen.
En als tip wil ik je meegeven om in de iDrive de tripafstand sinds de fabriek te bekijken. Daar zie je naast hoeveel km de auto gereden heeft ook het aantal e-drive km. Dat geeft je wel een idee van de SOH van de accu zonder te meten.
Spollie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:35:
[...]
De oplossing is altijd M340i touring

Meer kofferbakruimte dan een 530e en toch de fun van een 3-serie.
Maar even serieus, ik heb een G31 LCI 530d touring gehad en nu een M340i touring, en het verschil tussen deze auto's is dag en nacht. De G31 is een comfortabele cruiser, met heerlijke stoelen, maar voelt wel een beetje aan als een boot. De G21 is kleiner, sportiever maar minder comfortabel. Voor mijn gezin (vrouw en twee jonge kinderen) is de G21 meer dan ruim genoeg, super handig dat er bijv. twee tripp trapps eenvoudig achterin kunnen. Maar of dat bij een 330e ook kan weet ik niet.
Must have opties zijn persoonlijk, maar voor mij zijn dit:
- M-pakket
- Comfortstoelen (G31 only)
- Minimaal HK audio, maar liever B&W (G31 only)
- Laser lights
- HUD
- Panoramadak
- Sfeerverlichting
- En als het even kan een leuk individual kleurtje en een mooi merino lederen interieur
Dit dus. 100% eens!
Het is dat er geen G31 545e is gemaakt. Dat zou mijn ideale opvolger zijn geweest van de F11 535i.