Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 367 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:07

IQM

Pannencouque schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:46:
Dank voor het meedenken. Ik heb de set tweedehands gekocht en heb 't idee dat ze nooit 100% trillingsvrij zijn geweest. Het lijkt erger te worden, maar ook afhankelijk van snelheid en wegdek. Ik merkte het gisteravond bij 150+ heel duidelijk, maar vandaag bij een stukje tussen 80 en 100 was er weer niets te voelen.
Dus mogelijk is 't ook gewoon wat onbalans in de band.

[...]

Ik kan nu nog binnen de garantie naar de dealer. Maar ik heb weinig trek in het standaard antwoord: we gaan het onderzoeken en u hoort achteraf wel of het garantiewerk was of niet...
Heb je de set al laten balanceren? Heb je de wielen één voor één net boven de grond rond gedraaid Dan kun je zien of er hoogteslag in zit. Dat soort dingen kun je heel snel uitsluiten. Een goede bandenboer rekent een paar tientjes voor los balanceren. En hij kan vaak direct zien of een velg recht is.
Bij mijn winterset waren er een aantal loodjes af. Voor 3 tientjes opnieuw laten balanceren om dat uit te sluiten.

Wat garantie bij de dealer betreft is het heel simpel. Je gaat er -binnen de garantie- naartoe en laat alle probleempunten onderzoeken en indien mogelijk oplossen. Als ze het niet voor je oplossen dan laat je ze hun bevindingen op schrift zetten met daarbij de aantekening dat de klachten tijdens de garantie reeds aanwezig waren. Want tijdens de garantie is het geen probleem maar nadat de garantie verlopen is kan het wel gerepareerd worden. De garantie is dan verlopen dus de klant betaald. En dan wijs je ze fijntjes op het feit dat de klachten reeds tijdens de garantie gemeld zijn.

Maar als ik jou was zou ik bij een garage in de buurt (die je kent en vertrouwd) de auto even op de brug laten zetten en een onafhankelijke monteur er naar laten kijken. Hij/zij kan vanuit andere belangen een objectief oordeel geven en een advies. Je kunt deze second opinion dan ook aan de dealer voorleggen. Kost ook wat geld maar dat zou ik er wel voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
Weet ik, was van plan om te kijken of het help en er dan weer wat vet of olie tussen doen. Maar ik ga wel even langs de dealer maandag. Mogelijk is 't enkel een kwestie van inleren, maar die keuze mogen zij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:23

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Rivanov schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:27:
Aan de mods: Ik heb eerst geprobeerd deze op V&A te plaatsen maar daar vind ik geen geschikte categorie.

Iemand interesse in een rubberen kofferbakmat voor de F40 BMW 1-serie?
In perfecte staat. Stuur mij een bericht mocht je interesse hebben.

[Afbeelding][Afbeelding]
Zelfde categorie: ik heb nog rubber vloermatten liggen voor een F40! Past ook in een 2GC denk ik (?).
Origineel bmw en zgan. Ideaal voor o.a. wintersport (of een woning waar de weg nog niet aangelegd is toen de tijd...).

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 10-08-2025 12:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
We gaan toch maar wat uurtjes eerder vertrekken richting de vakantiebestemming... kunnen we nog even de BMW expositie ter ere van #50Jahre3series in BMW Welt bezoeken. Als we nog fut hebben, kunnen we nog even het museum in. Niet zo belangrijk, want we zijn er vorig jaar nog geweest, maar wel een leuk begin. Maandagochtend nog even langs BMW Classic aan de Moosacher Straße en de BMW Niederlassung (waar het gebakje vorig jaar weigerde te starten in de hitte) aan de Frankfurter Ring in München en daarna door naar de vakantiebestemming. Al is het natuurlijk al vakantie zodra je in de auto stapt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqEDIjgRMKED33zLfOsxX9Sn-NQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEdzA5PgvQdnQKO0G4T5HBuf.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de vakantie nog een dagje prikken voor het Louwman-museum, want ik heb van BMW Ekris 2 kaarten voor de BMW Arts Cars gekregen. Jaja, gratis te bezoeken met Vriendenloterijpas en Museumjaarkaart, maar toch.

[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 10-08-2025 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:41
Ik ben op vakantie met m’n 325i met N52 blok. Onlangs klepseals vervangen, Carterventilatie is 30k km geleden vervangen. Had voor we gingen 1/4 olie verbruikt volgens de BC, dit was na ongeveer 2000km vanaf de oliewissel

Nu 1000km gereden en dan heeft ie toch wel weer 2 balkjes verbruikt. Dus van 3/4 naar 1/4 van de balk.

Wel met volle bepakking , 3 volwassen 2 kinderen dakkoffer. Hele weg 110-140km/u gereden.

Ik weet dat het wel bij het blok hoort maar waar zou die nou het meeste op verbruiken? Aangezien klepseals en PCV vervangen zijn. Er is lekkage aan de carterpan maar zou dat nu kunnen verergeren? Of toch misschien de PCV die weer minder geworden is?

Auto heeft 251.000km gelopen. Volgens mij zit er nu 5w30 in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:28
sjaak81 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:23:
Ik ben op vakantie met m’n 325i met N52 blok. Onlangs klepseals vervangen, Carterventilatie is 30k km geleden vervangen. Had voor we gingen 1/4 olie verbruikt volgens de BC, dit was na ongeveer 2000km vanaf de oliewissel

Nu 1000km gereden en dan heeft ie toch wel weer 2 balkjes verbruikt. Dus van 3/4 naar 1/4 van de balk.

Wel met volle bepakking , 3 volwassen 2 kinderen dakkoffer. Hele weg 110-140km/u gereden.

Ik weet dat het wel bij het blok hoort maar waar zou die nou het meeste op verbruiken? Aangezien klepseals en PCV vervangen zijn. Er is lekkage aan de carterpan maar zou dat nu kunnen verergeren? Of toch misschien de PCV die weer minder geworden is?

Je geeft aan dat er lekkage is, dat wordt iig niet vanzelf minder. Zeker niet als je in een heet land bent, dan is je olie per definitie wat dunner. Verder is het niet onlogisch dat bij een hoog kilometrage de zuigerveren e.d. wat meer ingesleten zijn. Dan zal het olieverbruik bij een zespotter behoorlijk toenemen. Daarnaast kan het natuurlijk ook ergens anders lekken, bijv. bij het oliefilterhuis. Heb je de olievuldop en de koelvloeistof gecheckt op verontreiniging/mayo? En
Wat houdt die balk die je aangeeft precies in? Liter bijvullen als ie op nul staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:36
the-body schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:17:
De auto kon bijna direct op de brug, het was een prettig contact en alles straalde professionaliteit uit. Ik kreeg mijn auto ook strak gewassen en van binnen schoon gezogen terug. Vergeleken met mijn ervaringen met BMW-garages in Nederland (Carrec uitgezonderd) was dit echt helemaal top. Niet goedkoop helaas :-)
Die extra service zit uiteindelijk ook gewoon in de prijzen verrekend natuurlijk dus betaal je gewoon voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:23:

Je weet dat de grootste oorzaak van olieverbruik bij de N52 het verkolen van de olieschraapveren is? Kost je €100,- per cilinder aan onderdelen (zuigerveren en olieschraapveren), maar een veelvoud aan werkuren. Klepseals zijn bij een N52 niet zo'n issue. Carterventilatie is wel handig om te vervangen. Lekkage bij de carterpan hebben ze allemaal na verloop van tijd. Pakking wordt broos. Die van mijn N52B25 is vorig jaar vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:27:
Wat houdt die balk die je aangeeft precies in? Liter bijvullen als ie op nul staat?
Als er keurig 6.5 liter olie in zit (max dus)... heb je 5 groene blokjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cGLHwHPM539qfbJeUwfT6ChBas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rejCVicc18voL3E4uyy3hiZV.jpg?f=user_large

Als de inhoud dusdanig minder is geworden dat alleen het 5e blokje in beeld blijft (de onderste, bij min), wordt deze oranje. Je krijgt dan de melding dat je één liter olie moet bijvullen. Zodra je dat weer doet en de auto opnieuw laat peilen krijg je weer 5 groene blokjes.

Eén enkel blokje staat niet voor 250ml. Dat is gewoon relatief. Vul du sook niet tussendoor bij. Gewoon pas als je de melding krijgt van 1 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Vanochtend overigens nog even een aparte massakabel getrokken naar de kofferklep. Ik had bij het monteren van de camera lekker simpel de voeding en de massa van de achteruitrijverlichting gepakt. Dit werkte niet voldoende en heb voor de stabiele stroomvoorziening van de camera een relais gemonteerd (maak contact). Trigger is wel de spanning van de achteruitrijverlichting zodra deze ingeschakeld wordt. Echter is het bij BMW gewoon aan te raden om een losse (+15) voeding en een los massapunt te regelen ivm verbinden op reeds bestaande bedrading. Toen de massa van de achteruitrijverlichting nog gebruikt werd, wilde het beeld wel eens golven en flikkeren, maar alleen als de motor draaide. Een massaprobleem. Nu dus een aparte kabel getrokken naar een officieel massapunt van BMW (ja weer door de thule bij de kofferklep) en het beeld is nu retestrak als je achteruit rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Pannencouque schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:17:
Weet ik, was van plan om te kijken of het help en er dan weer wat vet of olie tussen doen. Maar ik ga wel even langs de dealer maandag. Mogelijk is 't enkel een kwestie van inleren, maar die keuze mogen zij maken.
Nou, dat was dus inderdaad een kwestie van inleren. En m'n ervaring met Ekris Arnhem is iets verbeterd. Meteen geholpen toen ik binnen liep, medewerker stelde zelf voor om even bij de auto te kijken en ik kon twee minuten later weer weg. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
CreativeS schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Je weet dat de grootste oorzaak van olieverbruik bij de N52 het verkolen van de olieschraapveren is? Kost je €100,- per cilinder aan onderdelen (zuigerveren en olieschraapveren), maar een veelvoud aan werkuren. Klepseals zijn bij een N52 niet zo'n issue. Carterventilatie is wel handig om te vervangen. Lekkage bij de carterpan hebben ze allemaal na verloop van tijd. Pakking wordt broos. Die van mijn N52B25 is vorig jaar vervangen.
Zijn dat echt de zuigerveren ja? Klepseals zijn al gedaan en compressie was toen prima.

Hoe lang gaat de Carterventilatie mee? Gemiddeld genomen?

Is er nog een manier om slechte zuigerveren uit te sluiten? Zou wel overwegen om de carterpanpakking te doen maar zuigerveren wordt misschien wat veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Puf schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Je geeft aan dat er lekkage is, dat wordt iig niet vanzelf minder. Zeker niet als je in een heet land bent, dan is je olie per definitie wat dunner. Verder is het niet onlogisch dat bij een hoog kilometrage de zuigerveren e.d. wat meer ingesleten zijn. Dan zal het olieverbruik bij een zespotter behoorlijk toenemen. Daarnaast kan het natuurlijk ook ergens anders lekken, bijv. bij het oliefilterhuis. Heb je de olievuldop en de koelvloeistof gecheckt op verontreiniging/mayo? En
Waterpomp is 4 weken terug vervangen. Toen niks gehoord van olie bijmenging etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

sjaak81 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:52:

Zijn dat echt de zuigerveren ja?
De N52 staat bekend om zijn olieverbruik door de olieschraapveren in de zuigers. Ik heb zelf een 6 jaar een N52 gereden. Bij de mijne is ook carterventilatie en klepseals vervangen en hij bleef olie verbruiken. Met 5W30 was het olieverbruik ongeveer 1 liter op 5.000 km. De BMW dealer heeft er na een reparatie 10W60 in gedaan en toen was het verbruik ongeveer 1 liter op 11 à 12.000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
IQM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:47:
De BMW dealer heeft er na een reparatie 10W60 in gedaan en toen was het verbruik ongeveer 1 liter op 11 à 12.000km.
Toch wel fijn die paardemiddelen 8)7 Ik heb zelf ook 3 maanden met 10w60 gereden... man, man, man. Dan liever wat vaker bijvullen dan die veel te dikke olie. Het is geen M-motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
IQM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:47:
[...]

De N52 staat bekend om zijn olieverbruik door de olieschraapveren in de zuigers. Ik heb zelf een 6 jaar een N52 gereden. Bij de mijne is ook carterventilatie en klepseals vervangen en hij bleef olie verbruiken. Met 5W30 was het olieverbruik ongeveer 1 liter op 5.000 km. De BMW dealer heeft er na een reparatie 10W60 in gedaan en toen was het verbruik ongeveer 1 liter op 11 à 12.000km.
Oké

Ja na het vervangen van de seals heel lang geen verbruik gehad. Toen 1/4 van dat balkje op ca 3000km, met 5W40. Toen oliewissel gehad waarna 1/4 van het balkje na net 2000km al verdween. Dus vermoed dat de garage er weer 5w30 in gegooid heeft. Helaas vergeten te vragen en staat ook niet op factuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

CreativeS schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:29:
Toch wel fijn die paardemiddelen 8)7 Ik heb zelf ook 3 maanden met 10w60 gereden... man, man, man. Dan liever wat vaker bijvullen dan die veel te dikke olie. Het is geen M-motor.
sjaak81 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:30:
Oké

Ja na het vervangen van de seals heel lang geen verbruik gehad. Toen 1/4 van dat balkje op ca 3000km, met 5W40. Toen oliewissel gehad waarna 1/4 van het balkje na net 2000km al verdween. Dus vermoed dat de garage er weer 5w30 in gegooid heeft. Helaas vergeten te vragen en staat ook niet op factuur
Eigenlijk verbruikt elke BMW benzinemotor altijd wel wat olie. Met een BMW diesel heb k nog nooit een druppel bijgevuld tussen de onderhoudsbeurten. Met mijn N52 reed ik nog best veel en langere afstanden en was dikke olie niet zo'n probleem. Tegenwoordig heb ik standaard een halve liter olie achterin liggen voor het geval dat ik een melding op het dashboard krijg.

Ik moet er alleen wel even om denken dat een hybride (veel) dunnere olie heeft. Iets van 0W20 dacht ik gezien te hebben. Ook merk ik dat een hybride in de bergen -dus zware belasting- best heet wordt. Als je dan uitstapt is hij heel hard aan het koelen. Veel meer dan de N55 die ik hiervoor had. En die had het soms ook best zwaar met 1900kg aan de haak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
CreativeS schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:29:
[...]

Wat merk je daar dan van, met 10W60 olie erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

Het Fantoom schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:55:

Wat merk je daar dan van, met 10W60 olie erin?
Minder smering bij koude(re) motor en daardoor relatief meer slijtage. Maar in de praktijk heb ik daar heel weinig van gemerkt. Toen ik de wagen in 2016 met 269.000km inruilde liep hij nog als een zonnetje. Al heb ik wel eens gedacht dat de klepstoters wat begonnen te tikken. Maar er zit nog steeds een geldige APK op dus hij rijdt vast nog ergens in Nederland rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

IQM schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

[...]

Eigenlijk verbruikt elke BMW benzinemotor altijd wel wat olie. Met een BMW diesel heb k nog nooit een druppel bijgevuld tussen de onderhoudsbeurten. Met mijn N52 reed ik nog best veel en langere afstanden en was dikke olie niet zo'n probleem. Tegenwoordig heb ik standaard een halve liter olie achterin liggen voor het geval dat ik een melding op het dashboard krijg.

Ik moet er alleen wel even om denken dat een hybride (veel) dunnere olie heeft. Iets van 0W20 dacht ik gezien te hebben. Ook merk ik dat een hybride in de bergen -dus zware belasting- best heet wordt. Als je dan uitstapt is hij heel hard aan het koelen. Veel meer dan de N55 die ik hiervoor had. En die had het soms ook best zwaar met 1900kg aan de haak.
Hmmm…bij mij kreeg ik om de circa 8000 km de melding dat ik olie moest bijvullen bij de eerste mogelijkheid. Het ging om een BMW 520d uit 2014. Misschien maar beter ook dat ik hem heb weggedaan na een storing over het roetfilter?

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
De melding krijg je als je een liter moet bijvullen... waarom dan een halve liter als ik vragen mag?
Maar inderdaad, standaard een liter achterin. 5w30 LL(-04) nu. Laatst weer een aantal flessen besteld bij Leebmann. Konden ze mooi meesturen met wat andere onderdelen. Met de Compact zijn we naar de 0w30 gegaan. Op deze manier is de olie koud dunner en dus sneller bovenin om het geratel van de vanos-tandwielen te minimaliseren als de auto wat langer heeft stilgestaan. Vooral in de winter wilden ze bij 5w30 wel eens goed hoorbaar zijn de eerste seconde na het starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Rizzi schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:27:
Hmmm…bij mij kreeg ik om de circa 8000 km de melding dat ik olie moest bijvullen bij de eerste mogelijkheid. Het ging om een BMW 520d uit 2014. Misschien maar beter ook dat ik hem heb weggedaan na een storing over het roetfilter?
Ik moet er bij zeggen dat ik sinds 2010 overgestapt ben naar benzine motoren. Daarvoor leken de diesels (320d, 330d) onverwoestbaar.

Mijn ervaring is dat ik na een onderhoudsbeurt altijd het oliepeil controleer. Ook al doen ze er de voorgeschreven hoeveelheid in, hij staat lang niet altijd op het maximum. Dan vulde ik hem altijd heel voorzichtig bij tot hij wel op de max. staat. Dat scheelt ook weer een paar duizend km rijden.
CreativeS schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:32:
De melding krijg je als je een liter moet bijvullen... waarom dan een halve liter als ik vragen mag?
Maar inderdaad, standaard een liter achterin. 5w30 LL(-04) nu. Laatst weer een aantal flessen besteld bij Leebmann. Konden ze mooi meesturen met wat andere onderdelen. Met de Compact zijn we naar de 0w30 gegaan. Op deze manier is de olie koud dunner en dus sneller bovenin om het geratel van de vanos-tandwielen te minimaliseren als de auto wat langer heeft stilgestaan. Vooral in de winter wilden ze bij 5w30 wel eens goed hoorbaar zijn de eerste seconde na het starten.
Puur praktisch, en omdat er bij aankoop een BMW set met een halve liter olie in ligt. Die vul ik na gebruik opnieuw met Castrol 5W30. Die kocht ik altijd per 20 liter. Dat was ongeveer genoeg voor 2 onderhoudsbeurten van de N13 en N55. Maar met de hybride moet ik dus overstappen naar dunnere olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
IQM schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Puur praktisch, en omdat er bij aankoop een BMW set met een halve liter olie in ligt. Die vul ik na gebruik opnieuw met Castrol 5W30. Die kocht ik altijd per 20 liter. Dat was ongeveer genoeg voor 2 onderhoudsbeurten van de N13 en N55. Maar met de hybride moet ik dus overstappen naar dunnere olie.
Mijn N13 zuipt echt olie, doe er nu 5W40 ipv 5W30 maar verbruik nog steeds iets van een liter op 2500km als ik er niet al te gek mee rij. Laatst naar Duitsland geweest en enkel op terugweg paar keer iets steviger doorgereden met 180 (zeker niet overal, grootste deel 130), voor de rit olie nog compleet bijgevuld en na 500km rijden was er zo'n driekwart liter uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Het Fantoom schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:47:
Mijn N13 zuipt echt olie, doe er nu 5W40 ipv 5W30 maar verbruik nog steeds iets van een liter op 2500km als ik er niet al te gek mee rij. Laatst naar Duitsland geweest en enkel op terugweg paar keer iets steviger doorgereden met 180 (zeker niet overal, grootste deel 130), voor de rit olie nog compleet bijgevuld en na 500km rijden was er zo'n driekwart liter uit....
Wij hebben onze F20 N13 in 2015 nieuw gekocht. Tot 40-45.000km heb ik geen olie bij hoeven vullen. Hij staat nu op iets van 110.000km en tegenwoordig vul ik denk ik elke 7500km ofzo olie bij. Moet er wel bij zeggen dat de 1 serie de boodschappenwagen aka schooltaxi is en voornamelijk korte stukjes rijdt. Vergeleken met de Golf ervoor hebben we heel weinig (grote) kosten aan gehad. Nieuwe banden, nieuwe remblokken, nieuwe gasveren voor de kofferbak en regulier onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:16
Ik wilde net wat benzine overpompen uit mijn G30 LCI, maar lukt niet.
Het slangetje gaat ongeveer 30 cm naar binnen en niet verder. Als ik hem weer uittrek is die droog. Volgens de app zit de tank voor 70% vol.
Kan me iemand zeggen waar het aan ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRq5pozFSTaps3dJTvU8evSjDfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIouoQM5XkGHUDtntRM6bBVf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
IQM schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:38:
Nooit geweten dat er flesjes van een halve liter waren... ik heb altijd flacons van 1 liter gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
IQM schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:12:
[...]

Wij hebben onze F20 N13 in 2015 nieuw gekocht. Tot 40-45.000km heb ik geen olie bij hoeven vullen. Hij staat nu op iets van 110.000km en tegenwoordig vul ik denk ik elke 7500km ofzo olie bij. Moet er wel bij zeggen dat de 1 serie de boodschappenwagen aka schooltaxi is en voornamelijk korte stukjes rijdt. Vergeleken met de Golf ervoor hebben we heel weinig (grote) kosten aan gehad. Nieuwe banden, nieuwe remblokken, nieuwe gasveren voor de kofferbak en regulier onderhoud.
Die van mij is ook een 2015 model, gekocht met 80.000km erop en inmiddels 160.000km. Verder inderdaad nog geen grote kosten aan gehad, alleen standaard onderhoud. En wat kleine dingetjes zoals een plastic peilstok die afbreekt, slang van carterventilatie die scheurt, maar dat is allemaal eenvoudig zelf op te lossen.
Verder heel tevreden mee, buiten het olieverbruik. Misschien de ketting en klepseals eens laten vervangen bij 180.000km zodat ik er nog wat jaren mee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:53
Mijn Z4 met M54B30 verbruikt na een ton weinig olie. Ik denk max. een liter op 6.000 km. Dat is voor deze motor wel acceptabel. Gebruik wel Addinol Superlight 5W40. Relatief onbekende olie maar in Duitsland hoor ik er alleen maar positieve verhalen over. Ook heel betaalbaar dus elk jaar (om de 5.000 km) gaat er lekker nieuwe in.

Enige wat ik binnenkort nog een keer wil vervangen is de carterventilatie. Die zal na 22 jaar vast niet meer als nieuw zijn.
Gisteren een K+DCAN kabel besteld. Iemand hier nog een tip waar ik een goed werkende en recente versie van INPA en ISTA kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Wenzel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:12:
Het slangetje gaat ongeveer 30 cm naar binnen en niet verder. Als ik hem weer uittrek is die droog. Volgens de app zit de tank voor 70% vol.
Heb je wel gekeken hoe lang de pijp van een G30/G31 is? Die lijkt wel een meter lang. Dus je hebt veel meer slang nodig. Waar die op vastloopt, geen idee. Heb er nooit van binnen in gekeken of er nog een klop oid. in zit.
CreativeS schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:16:
Nooit geweten dat er flesjes van een halve liter waren... ik heb altijd flacons van 1 liter gekregen.
Nu je het zegt, BMW levert alleen flacons van 1 liter. In mijn eigen BMW heb ik een kleintje liggen. Waarschijnlijk van tuingereedschap overgehouden.
Civic09 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:49:
Mijn Z4 met M54B30 verbruikt na een ton weinig olie. Ik denk max. een liter op 6.000 km. Dat is voor deze motor wel acceptabel. Gebruik wel Addinol Superlight 5W40. Relatief onbekende olie maar in Duitsland hoor ik er alleen maar positieve verhalen over. Ook heel betaalbaar dus elk jaar (om de 5.000 km) gaat er lekker nieuwe in.

Enige wat ik binnenkort nog een keer wil vervangen is de carterventilatie. Die zal na 22 jaar vast niet meer als nieuw zijn.
Gisteren een K+DCAN kabel besteld. Iemand hier nog een tip waar ik een goed werkende en recente versie van INPA en ISTA kan downloaden?
1 liter op 6000 is niet heel veel maar ook zeker niet weinig. Al is de M54 wel een motor uit een ander tijdperk. Veel minder technische hoogstandjes maar gewoon degelijk en betrouwbaar. Ik weet nog goed dat in het begin van de N52/N53 motoren sommige BMW liefhebbers heel bewust voor een E60/61 met M54 kozen. Minder vermogen maar ook minder kans op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Mijn B48B20A verbruikt iig minder dan een liter per 15,000 km. Heb nog nooit hoeven bijvullen. Zal volgende keer als ik zelf de olie ververs eens proberen om de hoeveelheid die eruit komt te meten, maar dat is natuurlijk erg onnauwkeurig i.v.m. de hoeveelheid olie die in het blok en de opvangpan achterblijft.
Anyway, dat is pas over een maand of 9 á 10.
Eerst eind deze maand de "officiële" onderhoudsbeurt bij BMW onder het service inclusive contract.

Volgens mij is mijn auto geleverd met 0W20 , maar ik gooi er zelf 0W30 in. Valt nog binnen de voorschriften van BMW, maar voelt iets veiliger ivm "dikkere oliefilm" tussen bewegende delen bij bedrijfstemperatuur.

Is er ooit een goede reden om op de lange termijn voor een 5W of 10W te kiezen als je (warme) viscositeit ook in 0W verkrijgbaar is? Zelfs al is het buiten 40 graden in de zomer, dan is dat nog steeds aanzienlijk lager dan de bedrijfstemperatuur van je motor. Lijkt me dat je wilt dat je olie koud zo makkelijk mogelijk vloeit? Een 0W60 is koud toch nog steeds dikker dan warm, of zit er ergens een omslagpunt?
Hoe verder de W(inter) en "warme" viscositeit uit elkaar liggen, hoe duurder de olie vaak is, omdat het lastiger is om die te produceren.
De enige redenen die ik kan bedenken om een 10W of 5W boven een 0W te verkiezen zijn de prijs en het feit dat je auto (koud) minder lekt op je oprit, maar dan is het toch tijd om pakkingen te vervangen? Of mis ik iets?

[ Voor 9% gewijzigd door Puf op 12-08-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Puf schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:17:
Mijn B48B20A verbruikt iig minder dan een liter per 15,000 km. Heb nog nooit hoeven bijvullen. Zal volgende keer als ik zelf de olie ververs eens proberen om de hoeveelheid die eruit komt te meten, maar dat is natuurlijk erg onnauwkeurig i.v.m. de hoeveelheid olie die in het blok en de opvangpan achterblijft.
Anyway, dat is pas over een maand of 9 á 10.
Eerst eind deze maand de "officiële" onderhoudsbeurt bij BMW onder het service inclusive contract.

Volgens mij is mijn auto geleverd met 0W20 , maar ik gooi er zelf 0W30 in. Valt nog binnen de voorschriften van BMW, maar voelt iets veiliger ivm "dikkere oliefilm" tussen bewegende delen bij bedrijfstemperatuur.

Is er ooit een goede reden om op de lange termijn voor een 5W of 10W te kiezen als je (warme) viscositeit ook in 0W verkrijgbaar is? Zelfs al is het buiten 40 graden in de zomer, dan is dat nog steeds aanzienlijk lager dan de bedrijfstemperatuur van je motor. Lijkt me dat je wilt dat je olie koud zo makkelijk mogelijk vloeit? Een 0W60 is koud toch nog steeds dikker dan warm, of zit er ergens een omslagpunt?
Hoe verder de W(inter) en "warme" viscositeit uit elkaar liggen, hoe duurder de olie vaak is, omdat het lastiger is om die te produceren.
De enige redenen die ik kan bedenken om een 10W of 5W boven een 0W te verkiezen zijn de prijs en het feit dat je auto (koud) minder lekt op je oprit, maar dan is het toch tijd om pakkingen te vervangen? Of mis ik iets?
Bij mijn 530e (B48) zit er ook 0W30 in. Dat heeft de BMW Dealer in Düsseldorf er bij de laatste onderhoudsbeurt in gedaan. 0W20 lijkt mij ook veel te dun in warme toestand.
Of er een reden is om 5W30 te kiezen boven 0W30? Naast een evt. prijsverschil: het olieverbruik via de schraapveren. Ik denk dat het verbruik bij 5W30 echt wel minder is dan bij 0W30. Een 0W olie wordt niet voor niets soms gekscherend 'water' genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
[...]

[...]

Ja dat klopt, volgens mij verbruikt vrijwel elke bmw olie. En zeker de de oudere 6 cilinders. Maar viel me nu op dat het zo hard toenam. Denk van t najaar maar weer 5w40 erin, kijken of dat beter gaat.

Ondanks z’n km-stand van 2,5ton merk trok ie nog netjes over alle heuvels heen

Wat ik me nog wel afvraag: hoe snel kan zo’n Carterventilatie kapot gaan? Dat is 30.000km geleden vervangen. Vrij vaak korte stukjes en weet niet hoeveel invloed die slechte klepseals erop gehad hebben. Heb met elke koude of semi koude start dat ie iets stationair schommelt. Maar na te hebben gereden is dat over

[ Voor 12% gewijzigd door sjaak81 op 12-08-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
IQM schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Bij mijn 530e (B48) zit er ook 0W30 in. Dat heeft de BMW Dealer in Düsseldorf er bij de laatste onderhoudsbeurt in gedaan. 0W20 lijkt mij ook veel te dun in warme toestand.
Of er een reden is om 5W30 te kiezen boven 0W30? Naast een evt. prijsverschil: het olieverbruik via de schraapveren. Ik denk dat het verbruik bij 5W30 echt wel minder is dan bij 0W30. Een 0W olie wordt niet voor niets soms gekscherend 'water' genoemd.
Die 0W30 is koud toch nog steeds dikker dan in warme toestand? Je cilinders en zuigers zijn als eerste warm na een koude start, dus de olie op je cilinderwanden die de veren moeten schrappen is al lang voordat de naald van je temperatuurklokje in beweging komt een gewone warme 30 olie. Om daar echt een verschil te maken zou naar mijn wetej juist (bijvoorbeeld) een xW60 moeten gebruiken
Een 0W20 wordt volgens mij water genoemd vanwege de 20, niet zozeer vanwege de 0W, maar ik kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
CreativeS schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:56:
Hoe meer ik erover nadenk, des te logischer het is inderdaad. Module is nu vervangen, maar uiteraard valt er zonder achterbank weinig te testen... genoeg koeling. Ja, ik had al wat voorbereidend werk gedaan, scheelt hun weer in de kofferbak klauteren om de leuning los te maken. Ze hebben ook gelijk een maatregelplan uitgevoerd waarbij de i-level (i-fase) is geüpdated. Ik had nog E89X-14-07-500 en dat is nu de laatste, te weten: E89X-21-07-550. Toch weer 7 jaar verschil in software. Ik zal volgende week voor de zekerheid nog even xHP stage 3 nieuw flashen, want de bak reageert lichtjes anders dan ik gewend ben. Dit terwijl er eigenlijk niets gewijzigd is aan de software van de bak, maar goed, andere software in de DME... je weet maar nooit.
Om mijzelf maar weer eens te quoten... het licht stotteren na de start bij een warme motor was na 3 of 4 dagen weg. Ik heb xHP nog even gechecked, maar dat was allemaal goed. Afgelopen weekend nog een lekker stuk gereden door de Achterhoek en weer terug via Duitsland, maar het valt me op dat de auto nu soepeler rijdt. Pakt goed op. Gaat goed door de toeren. Het voelt meer solide aan nu. Ik heb overleg gehad met mijn specialist en we laten het voor nu even zo zitten. De komende dagen nog eens wat ritjes plannen met de warmte en als de auto dan - na tien minuten uitgeschakeld te zijn - gewoon start bij goede warme temperaturen gaan wij ervan uit dat het nu wel opgelost zal zijn.

Nu nog de laatste handelingen doen met het aanpassen van de handremschoentjes (325i -> 335i) en de naven van de remschijven achter spuiten, dan gaat de fijne lobbes volgende week donderdag een aantal dagen uit logeren voor de nieuwe complete remmerij, nieuwe remolie, calibratie van de DSC-module en APK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Csotranme schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:38:
Wellicht dat hier ook wat mensen zitten die goed advies hebben.

Momenteel rij ik eigenlijk mn hele leven privé al Peugeot en momenteel een 2016 208 GTI By Peugeot Sport.
Erg leuk ding maar na 4 jaar toch op zoek naar wat anders en met name iets dat volwassener is.

Peugeot gaat hem niet meer worden. Heb naar Hyundai i30N Fastback gekeken tot dat ik erachter kwam dat een 3-serie ook binnen budget valt!
Nooit naar gekeken omdat in mijn ogen BMW altijd een stuk duurder was.

Kortom: ik ben toch maar eens aan het oriënteren op een 3-serie sedan (absoluut geen touring..)
En dan het liefst een 340i F30 met de befaamde B58 dus.

Wat ik al zelf gevonden heb met research en vragen van wat kenners:
- xdrive is een risico en duur als dat systeem problemen gaat geven.
- M sport is wel het leukste maar het adaptieve onderstel is niet het beste (kan natuurlijk aangepast worden achteraf)
- slangen en plastic aan en rondom de motor kunnen bij de oudere modellen kapot gaan.

Kilometerstand mag van mij best rond de 100.000km zijn en kijk nu een beetje naar 2017-2019.
Heb het liefst een zo sportief mogelijk uiterlijk dus dan blijf ik toch bij M Sport uitkomen denk ik?
Ook import lijkt te lonen. In Duitsland zijn ze een stukje goedkoper.
Het liefst ben ik er max 35k aan kwijt.

Alle tips en informatie waar ik op moet letten of waar juist naar te kijken qua opties is zeer gewaardeerd.

Zoals gezegd heb/had ik tot voorkort echt 0 kennis van BMW.
Bijna 2 weken verder met zoeken en research.

Een F30 340i met goede specs en enigszins binnen budget is heel lastig te vinden heb ik inmiddels al ondervonden...
Heb mijn budget maar ietsje opgehoogd tot +-40k

Daarmee ook gelijk mijn zoekveld wat verbreed.
Een G20 330i met M-sport/Performance is ook aardig goed te doen voor dat budget.

Maar.... een F87 M2 komt dan ook in beeld. Als je die uit Duitsland haalt incl BPM is dat ook wel mogelijk voor iets meer dan 40k.

Alleen is de F87 M2 van 2016-17 waar ik dan naar kijk wel een N55 en geen B58 6-cilinder.
Wat ik inmiddels weet is dat de N-motoren ouder zijn qua ontwerp dan de B-motoren en o.a. minder goed te tunen.
De M2 heeft stock al eigenlijk een stage 1 tune met 370pk en gefocust op performance wat ik wel aantrekkelijk vind.

Ik ben ook niet op zoek naar adaptieve cruise, panodak en allerlei andere comfort snufjes. Ik heb liever meer performance dan comfort. Dan zou een M2 best eens een leuke optie kunnen zijn.

Zijn er noemenswaardige redenen die ik mis om juist niet voor N55 te gaan en juist wel voor B48/58 of andersom?

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:04
Als je echt niet voor de comfortopties wil gaan, dan zou ik daar in je zoektocht naar gaan kijken. Dat maakt het zoeken een stuk makkelijker en kun je ook daadwerkelijk knopen doorhakken. Het zijn echt compleet andere auto's met een andere doelgroep. Ja je kunt een 330i 'eenvoudig' tunen als een er B48/58 in zit maar die zijn echt niet gelijk aan een M2 dan wel M235/M240.

Op basis van je verleden met oa de 208GTi hoeven we je denk ik niet te vertellen dat een auto meer is dan alleen een hoog vermogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
la_fusion schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:39:
Als je echt niet voor de comfortopties wil gaan, dan zou ik daar in je zoektocht naar gaan kijken. Dat maakt het zoeken een stuk makkelijker en kun je ook daadwerkelijk knopen doorhakken. Het zijn echt compleet andere auto's met een andere doelgroep. Ja je kunt een 330i 'eenvoudig' tunen als een er B48/58 in zit maar die zijn echt niet gelijk aan een M2 dan wel M235/M240.

Op basis van je verleden met oa de 208GTi hoeven we je denk ik niet te vertellen dat een auto meer is dan alleen een hoog vermogen ;)
Nee zeker niet! De 208 GTI die ik nu heb is ook heel rauw, weinig opsmuk en puur gefocust op performance. Zowel in motor vermogen als in al het andere zoals onderstel wat zorgt voor een leuke rij ervaring.
Er zit nog net cruise control op maar geen dode hoek sensoren, verwarmde of elektrische stoelen etc.

Ik zoek dus eigenlijk weer eenzelfde beleving maar dan een stap hoger op de ladder als ik het zo goed verwoord.
Daarom dat de M2 me dus wel aantrekt. En een G20 330i enkel in de lijst staat vanwege leeftijd/kosten.

Ik tune hem waarschijnlijk toch niet naar de maan. Hooguit een stage 1. Mn 208 is ook stock zonder tune.
Ben alleen een beetje huiverig qua kosten en betrouwbaarheid van de N55 t.o.v. de B48/58 nu. Wellicht ten onrechte. Geen idee ;) .

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
CreativeS schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

Om mijzelf maar weer eens te quoten... het licht stotteren na de start bij een warme motor was na 3 of 4 dagen weg. Ik heb xHP nog even gechecked, maar dat was allemaal goed. Afgelopen weekend nog een lekker stuk gereden door de Achterhoek en weer terug via Duitsland, maar het valt me op dat de auto nu soepeler rijdt. Pakt goed op. Gaat goed door de toeren. Het voelt meer solide aan nu. Ik heb overleg gehad met mijn specialist en we laten het voor nu even zo zitten. De komende dagen nog eens wat ritjes plannen met de warmte en als de auto dan - na tien minuten uitgeschakeld te zijn - gewoon start bij goede warme temperaturen gaan wij ervan uit dat het nu wel opgelost zal zijn.

Nu nog de laatste handelingen doen met het aanpassen van de handremschoentjes (325i -> 335i) en de naven van de remschijven achter spuiten, dan gaat de fijne lobbes volgende week donderdag een aantal dagen uit logeren voor de nieuwe complete remmerij, nieuwe remolie, calibratie van de DSC-module en APK.
Zo'n xHP hou ik nog eens in gedachten voor als ik weer een auto buiten de garantie heb. Lees er veel goede dingen over, maar nog nooit mee gereden. Kun je me eens duiden waar voor jou het grootste verschil in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

Puf schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:46:
Die 0W30 is koud toch nog steeds dikker dan in warme toestand? Je cilinders en zuigers zijn als eerste warm na een koude start, dus de olie op je cilinderwanden die de veren moeten schrappen is al lang voordat de naald van je temperatuurklokje in beweging komt een gewone warme 30 olie. Om daar echt een verschil te maken zou naar mijn weten juist (bijvoorbeeld) een xW60 moeten gebruiken
Een 0W20 wordt volgens mij water genoemd vanwege de 20, niet zozeer vanwege de 0W, maar ik kan me vergissen.
Elke olie is koud dikker dan warm. Dus ja, 0W20 is warm waterdun maar koud is het ook al heel erg dun. Vroeger was 10W de standaard en dat is een wereld van verschil. Sommige BMW's geven de koelwatertemperatuur weer op het dashboard en andere modellen de olietemperatuur. Ik denk alleen niet dat de olie al op bedrijfstemperatuur is als de naald van de meter in beweging komt. (Maar ik ben dan ook geen ingenieur.) Mijn dieseltje moest destijds eerst 25km gereden hebben voordat het blok warm was en het verbruik normaal werd.
Csotranme schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:27:
Bijna 2 weken verder met zoeken en research.

Een F30 340i met goede specs en enigszins binnen budget is heel lastig te vinden heb ik inmiddels al ondervonden...
Heb mijn budget maar ietsje opgehoogd tot +-40k

Daarmee ook gelijk mijn zoekveld wat verbreed.
Een G20 330i met M-sport/Performance is ook aardig goed te doen voor dat budget.

Maar.... een F87 M2 komt dan ook in beeld. Als je die uit Duitsland haalt incl BPM is dat ook wel mogelijk voor iets meer dan 40k.

Alleen is de F87 M2 van 2016-17 waar ik dan naar kijk wel een N55 en geen B58 6-cilinder.
Wat ik inmiddels weet is dat de N-motoren ouder zijn qua ontwerp dan de B-motoren en o.a. minder goed te tunen.
De M2 heeft stock al eigenlijk een stage 1 tune met 370pk en gefocust op performance wat ik wel aantrekkelijk vind.

Ik ben ook niet op zoek naar adaptieve cruise, panodak en allerlei andere comfort snufjes. Ik heb liever meer performance dan comfort. Dan zou een M2 best eens een leuke optie kunnen zijn.

Zijn er noemenswaardige redenen die ik mis om juist niet voor N55 te gaan en juist wel voor B48/58 of andersom?
Een B58 motor is iets sterker en met name flink zuiniger dan een N55. Maar qua loop en betrouwbaarheid is een N55 zeker niet slecht. Wellicht heb je hier iets aan? Ik heb er 9 jaar eentje gereden zonder echt grote kosten. Wel heb ik de lagerschalen preventief laten vernieuwen. Achteraf bleek dat nog helemaal niet nodig.

Als ik jou was zou ik geen B48 motor kiezen. De N55 en B58 zijn toch echt wel een andere klasse motoren. Je kunt wel 300 pk uit een B48 halen maar qua loop is een 4 cilinder toch anders dan een 6 pitter.

Wat misschien ook nog zinvolle informatie is: de M2 lijkt qua DNA wel wat op een E46 M3. De achtertrein is wel van de M3/4 maar hij is kleiner en lichter en daardoor lichtvoetiger. Sommige mensen vinden de M2 prettiger rijden dan een M3/4. Maar de rest BPM op een M2 is al gauw € 7.500 tot 10.500. Best fors voor een auto van 6-8 jaar oud. Toen ik naar een 540i keek schrok ik ook al van het bedrag dat er nog bij zou komen. Het scheelde gewoon 4-5 bouwjaren met een 530e.

[ Voor 20% gewijzigd door IQM op 12-08-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
IQM schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:45:
[...]

Elke olie is koud dikker dan warm. Dus ja, 0W20 is warm waterdun maar koud is het ook al heel erg dun. Vroeger was 10W de standaard en dat is een wereld van verschil. Sommige BMW's geven de koelwatertemperatuur weer op het dashboard en andere modellen de olietemperatuur. Ik denk alleen niet dat de olie al op bedrijfstemperatuur is als de naald van de meter in beweging komt. (Maar ik ben dan ook geen ingenieur.) Mijn dieseltje moest destijds eerst 25km gereden hebben voordat het blok warm was en het verbruik normaal werd.

[...]

Een B58 motor is iets sterker en met name flink zuiniger dan een N55. Maar qua loop en betrouwbaarheid is een N55 zeker niet slecht. Wellicht heb je hier iets aan? Ik heb er 9 jaar eentje gereden zonder echt grote kosten. Wel heb ik de lagerschalen preventief laten vernieuwen. Achteraf bleek dat nog helemaal niet nodig.

Als ik jou was zou ik geen B48 motor kiezen. De N55 en B58 zijn toch echt wel een andere klasse motoren. Je kunt wel 300 pk uit een B48 halen maar qua loop is een 4 cilinder toch anders dan een 6 pitter.

Wat misschien ook nog zinvolle informatie is: de M2 lijkt qua DNA wel wat op een E46 M3. De achtertrein is wel van de M3/4 maar hij is kleiner en lichter en daardoor lichtvoetiger. Sommige mensen vinden de M2 prettiger rijden dan een M3/4. Maar de rest BPM op een M2 is al gauw € 7.500 tot 10.500. Best fors voor een auto van 6-8 jaar oud. Toen ik naar een 540i keek schrok ik ook al van het bedrag dat er nog bij zou komen. Het scheelde gewoon 4-5 bouwjaren met een 530e.
Dank! Zeer waardevolle info.

Ik kijk wel naar een 2016/17 M2 dan dus dat scheelt al aardig in de BPM.
Heb de berekening eerlijk gezegd nog niet gedaan maar een F30 340i van die jaren is 5k ongeveer. Verwacht eigenlijk dat een M2 daar niet veel vanaf wijkt dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:44
Wenzel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:12:
Overhevelbescherming. Om ervoor te zorgen dat je niet snel even wat benzine kan 'stelen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:20
Persoonlijk zou ik een M2 pas willen vanaf de Competition. Ik zou een M140/240 verkiezen boven een normale M2 en dat heb ik ook gedaan. Puur vanwege de B58/ZF.

De M2 heeft overigens meer de wauw factor en is sportiever, dat ontken ik niet. De B58 auto moet wat worden geholpen met een onderstel en sper. En met weinig moeite haal je 480pk uit een pre-opf. Downpipe met sportkat (€500-700), tu hpfp (€500-700) en een tune. Bij een M2 zit je met uitlaat en tune denk ik rond de 430pk.

Maar dit soort dingen zijn echt heel persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
IQM schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:45:
[...]

0W20 is warm inderdaad dun, maar koud vergelijkbaar met andere 0W-oliën zoals 0W30 of 0W60. Binnen de “0W”-norm zijn er nog kleine verschillen, maar allemaal vloeien ze koud beter dan 10W.

Vroeger was 10W standaard omdat minerale olie koud niet dunner kon worden gemaakt zonder warm te dun te worden. Met synthetische oliën en speciale polymeren (viscosity index improvers, ketenvormige moleculen die zich "uitvouwen" bij warmte) kan olie nu koud veel dunner zijn, maar warm toch dik blijven.

De olie bij de olieschraapveer wordt razendsnel heet door de cilinderwand, maar de rest van de motorolie doet er nog minuten over om op temperatuur te komen. Een lage W-waarde zorgt in die periode voor snellere smering en minder slijtage.

10W kan bij versleten olieschraapveren heel kort iets helpen tegen olieverbruik tijdens koude starts, maar voor de rest van de motor is 0W totdat de hele motor op temperatuur is over het algemeen beter voor koude smering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

Csotranme schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:04:
Dank! Zeer waardevolle info.

Ik kijk wel naar een 2016/17 M2 dan dus dat scheelt al aardig in de BPM.
Heb de berekening eerlijk gezegd nog niet gedaan maar een F30 340i van die jaren is 5k ongeveer. Verwacht eigenlijk dat een M2 daar niet veel vanaf wijkt dan...
BPM wordt berekend over de CO2 uitstoot. Een 340i zit rond de 162gr, een M2 op 199gr. Dus dat scheelt een kleine € 4.000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
TheBrut3 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:52:
Persoonlijk zou ik een M2 pas willen vanaf de Competition. Ik zou een M140/240 verkiezen boven een normale M2 en dat heb ik ook gedaan. Puur vanwege de B58/ZF.

De M2 heeft overigens meer de wauw factor en is sportiever, dat ontken ik niet. De B58 auto moet wat worden geholpen met een onderstel en sper. En met weinig moeite haal je 480pk uit een pre-opf. Downpipe met sportkat (€500-700), tu hpfp (€500-700) en een tune. Bij een M2 zit je met uitlaat en tune denk ik rond de 430pk.

Die B58 is inderdaad een erg potente motor, maar blijft ie dan ook lang heel? 300k+, zeg maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Pannencouque schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:59:
[...]
Die B58 is inderdaad een erg potente motor, maar blijft ie dan ook lang heel? 300k+, zeg maar?
Waarom niet? Als je gewoon normaal doet en onderhoud laat uitvoeren, dan zie ik niet in waarom je meer problemen zou krijgen dan met andere motoren. 480pk uit een geblazen 3 liter is tegenwoordig helemaal niet veel. Dat is 160pk per liter, van een 2 liter blok met standaard 300-320pk vraagt nauwelijks iemand af of dat heel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

TheBrut3 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:35:
[...]
van een 2 liter blok met standaard 300-320pk vraagt nauwelijks iemand af of dat heel blijft.
Nou, ik wel hoor. Vraag mij zeker af hoe lang dat die Volvo T8 motoren heel blijven. Vast geen 4 ton. Maar dat komt pas bij de 2e,3e of 4e eigenaar naar boven.
Vrienden van ons hadden een Citroën met de PSA variant van de N13 motor. Met 269K op de teller onherstelbare motorschade. In mijn jeugd waren motoren na een paar ton 'op.' Daarna kwam een tijd dat motoren makkelijk 5-6 ton liepen maar nu gaan we weer terug naar die oude tijd denk ik.

En van een Mercedes Benz verkoper hoorde ik jaren geleden al (privé) dat die Renault blokjes in hun modellen het onder vollast uitschreeuwen. Dat kan niet goed zijn. Hij zei ook dat die zeker minder lang meegaan dan de oudere door MB zelf ontwikkelde motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Pannencouque schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:36:
Zo'n xHP hou ik nog eens in gedachten voor als ik weer een auto buiten de garantie heb. Lees er veel goede dingen over, maar nog nooit mee gereden. Kun je me eens duiden waar voor jou het grootste verschil in zit?
De E90 325i met de oude ZF 6HP wordt een geheel andere auto. Andere schakelmomenten, je kunt het zo comfortabel of sportief maken als je wil. Voelt veel vlotter aan maar vooral, de automaat reageert direct op input van de flippers. Zonder xHP duurt dat gewoon te lang, tot wel een seconde dat de bak pas schakelt. Nu direct zoals het hoort. In Drive rustig optrekkend bij een rotonde wilde de bak zonder xHP soms te snel opschakelen, dat kun je nu tweaken zoals je wil. Of binnen de bebouwde kom wilde de automaat rond de 50 wel eens switchen tussen de 2ᵉ en 3ᵉ versnelling en vice versa. Dus dan laat je de bak wat later of rond de 45 opschakelen. Uiteraard heb je met de ZF 8HP veel meer mogelijkheden, maar door het installeren van xHP voelt de auto veel moderner.

Terugschakelen met stage 3 zorgt ook voor revmatching, dus de motor maakt bij terugschakelen alvast toeren in de regionen waarbij er direct koppel is. Maximale toeren in S zijn nu 7000rpm ipv 6500rpm. In manuele stand (flippers) schakelt de bak niet meer automatisch, leuk voor de tokkiemomenten als niemand kijkt. Toerenbegrenzer werkt in ieder geval :+ Zeker als je vergeet te schakelen bij een inhaal moment omdat je denkt dat de bak nog in S staat ipv manueel S.

De Alpina-flash is vergelijkbaar met xHP stage 1, alleen wilde het net zo zijn dat de automaat die ik heb (ZF 6HP19Z) te weinig opslagruimte heeft voor de Alpina-flash. Velen waren lyrisch over xHP dus dat heb ik laten installeren. Na een aantal jaren via een upgrade-license mijn licentie bij de xHP-dealer weggehaald en in eigen beheer kan ik nu doen wat ik wil. Voor de E90 ZF6HP zijn er uiteraard niet veel updates meer, maar zoals ik al zei: je kunt alles tweaken. In Drive rijd ik met de instelling 'relaxed' en in Sport rijd ik met 'sport'. Zowel in D als in S heb je de volgende mogelijkheden: relaxed+, relaxed, neutral, sport, sport+. Sport+ bij D en S is teveel van het goede. Dan remt de bak maximaal op de motor en als je dan voor een drempel afremt krijg je vaak nog een extra remmoment als de 1 ingeschakeld wordt... dat was heel irritant. Dus voor comfort in D voor 'relaxed' gekozen (wat nog altijd vlotter schakelt dan de standaard afstelling) en in S voor 'sport' wat net niet aggresief is. Je voelt net geen klappen in je rug bij schakelen. Dat voel je wel bij manueel S.

En ja, S is sportief... je rijdt niet in S om comfortabel te rijden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CreativeS op 13-08-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnnaN
  • Laatst online: 01-10 16:14

EnnaN

Toys in the attic

Mijn bmw z4 e85 (2004) heeft issues met z'n centrale vergrendeling. De dealer heeft het als "kapotte basismodule" gediagnosticeerd maar kan geen onderdelen krijgen.

Na wat omzwervingen op internet, de dealer en wat kleinere enthousiastelingen/garages uit de buurt blijkt dat dit een vaak voorkomend euvel is, en dat het niet triviaal (meer) is om zo'n ding te krijgen. Nu zijn denk ik mijn opties om zelf ergens een vervangende module te zoeken of de huidige module te laten repareren.

Nu begrijp ik dat een vervangende module opnieuw aan de sleutels gekoppeld moet worden, en bij reparatie is ook maar de vraag of de informatie op het systeem blijft bestaan. Nu vroeg ik aan de dealer of de auto nog fucntioneert als ik de module er uit haal (om dan bv ergens heen te rijden waar ze de sleutels kunnen koppelen), maar die dacht van niet: de auto zou dan neit meer willen starten vanwege sleutelherkenning. "het internet" * impliceert dat dit wel moet kunnen.

Iemand ervaring? Er zullen natuurlijk een aantal dingen niet meer werken, zoals de sloten, de ramen, het dakje (en de ruitenwissers?), maar ik vraag me vooral af of ik hem kan starten :)
Iemand enig idee? ( en daarnaast, als iemand makkelijk een module weet ergens, hou ik me aanbevolen natuurlijk)

* deze prachtige pagina bv: https://www.bmwgm5.com/

sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
EnnaN schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:07:
Iemand ervaring? Er zullen natuurlijk een aantal dingen niet meer werken, zoals de sloten, de ramen, het dakje (en de ruitenwissers?), maar ik vraag me vooral af of ik hem kan starten :)
Iemand enig idee? ( en daarnaast, als iemand makkelijk een module weet ergens, hou ik me aanbevolen natuurlijk)
Neem eens contact op met Jurjen Okel.

Instrumentmaker, hij is zo precies en vakkundig. Hij heeft al diverse dingen gereviseerd aan onze E46/5 Compact (BM54-module, cd wisselaar, GM5 High) en de flippers voor mijn E90 gemodificeerd. Revisie van de GM5 module lost het zeker op.

En met een beetje pech, krijg je straks de deuren niet meer open als je het zo laat.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 13-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
En zelf ook weer een stukje verder. Ik had vanochtend iets eerder moeten beginnen, want het is nu net wat te warm. Gereedschap wordt ook wat te heet. Zoals misschien bekend ben ik bezig met het retrofitten van 335i-remmerij op mijn 325i. Voor is alles plug and play, maar achter moet er iets aangepast worden omdat de binnendiameter van de 325i-schijven achter 160mm is en van de 335i-remschijven 185mm. De handremschoentjes voor de 325i hebben dus geen contact met de binnenkant van de 335i-remschijven. Helaas moeten ze wel werken voor de APK, ook al gebruik je ze nooit. Dit verschil in doorsnee moet overbrugd worden. De mooiste oplossing is natuurlijk de steekassen en naven van een 335i over te zetten, maar dat gaan we niet doen. We gaan het iets simpeler doen. De handremschoentjes van een 335i (185mm) gaan we lassen op die van een 325i (160mm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMEwP3cP7bgXDdLc7es-U45v2zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4kvHpHfnC0cRjfc0f2mzJlU.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens diverse bronnen moest ik de remvoering van de 325i-handremschoentjes met warmte (föhn) en een beitel verwijderen. Dus niet... gewoon lekker met de multitool. Zo gepiept en met een lamellenschijf helemaal glad gemaakt. Morgenochtend lekker beginnen met verwijderen van het gedeelte wat weggeslepen moet worden zodat deze bovenop de kleine handremschoen gelast kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2NB__1S-mLnMbPRYn1W2TrA4YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEbV3UmOQeCND8s2BIXBmP8T.jpg?f=fotoalbum_large

En in deze ben ik echt een boefje... eigenlijk alleen maar origineel (op onderstel van Bilstein na)... maar deze handremschoentjes zijn van Ate en niet met BMW logo :D

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 13-08-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Laatst online: 01-10 16:14

EnnaN

Toys in the attic

CreativeS schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Neem eens contact op met Jurjen Okel.

Instrumentmaker, hij is zo precies en vakkundig. Hij heeft al diverse dingen gereviseerd aan onze E46/5 Compact (BM54-module, cd wisselaar, GM5 High) en de flippers voor mijn E90 gemodificeerd. Revisie van de GM5 module lost het zeker op.

En met een beetje pech, krijg je straks de deuren niet meer open als je het zo laat.
ow thanks! goeie tip. En ja, dat laatste was ik idd bang voor :)

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:23

Tortelli

mixing gas and haulin ass

TheBrut3 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:52:

Voor beide is een argument te maken, echter is een groot nadeel van de M135/M140i met N55/B58 dat er geen sper op zit. Alleen de nieuwere auto’s (G29 Z4, huidige 2 serie) hebben die als M*40i.
Zelfs zonder tune lijkt me die niet overbodig. Sper is natuurlijk in te bouwen maar wel een serieuze kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brando001
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
zunrob schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

https://www.bbpartners.nl...utm_campaign=website-link

Maar je kunt het ook prima zelf doen, bijvoorbeeld op basis van uitstoot en forfaitaire tabel.
Nog bedankt voor deze tip! Uitstekend geholpen door Bolsenbroek met een netjes uitgewerkt rapport en aangifte als resultaat. Waren flexibel in planning. Maandag de aangifte op de post gedaan en vandaag betaalinformatie ontvangen. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Tortelli schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:28:
Voor beide is een argument te maken, echter is een groot nadeel van de M135/M140i met N55/B58 dat er geen sper op zit. Alleen de nieuwere auto’s (G29 Z4, huidige 2 serie) hebben die als M*40i.
Zelfs zonder tune lijkt me die niet overbodig. Sper is natuurlijk in te bouwen maar wel een serieuze kostenpost.
Dat klopt ook, een sper en onderstel zijn geen overbodige upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
Brando001 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:32:
[...]

Nog bedankt voor deze tip! Uitstekend geholpen door Bolsenbroek met een netjes uitgewerkt rapport en aangifte als resultaat. Waren flexibel in planning. Maandag de aangifte op de post gedaan en vandaag betaalinformatie ontvangen. Aanradar!
Wat leuk om te horen! Ben je geholpen door Jesper? Hij heeft destijds mijn BMW gekocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
TheBrut3 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:35:
[...]

Waarom niet? Als je gewoon normaal doet en onderhoud laat uitvoeren, dan zie ik niet in waarom je meer problemen zou krijgen dan met andere motoren. 480pk uit een geblazen 3 liter is tegenwoordig helemaal niet veel. Dat is 160pk per liter, van een 2 liter blok met standaard 300-320pk vraagt nauwelijks iemand af of dat heel blijft.
Tsja, daarvan geloof ik ook niet dat het tonnen heel blijft. Ik stam nog uit de tijd dat 100pk per liter na chippen prima was. Mijn 530i met 252pk vond ik al kantje boord en ik betwijfel of dat heel blijft tot vier ton. Maar dat is pure onderbuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
CreativeS schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

De E90 325i met de oude ZF 6HP wordt een geheel andere auto. Andere schakelmomenten, je kunt het zo comfortabel of sportief maken als je wil. Voelt veel vlotter aan maar vooral, de automaat reageert direct op input van de flippers. Zonder xHP duurt dat gewoon te lang, tot wel een seconde dat de bak pas schakelt. Nu direct zoals het hoort. In Drive rustig optrekkend bij een rotonde wilde de bak zonder xHP soms te snel opschakelen, dat kun je nu tweaken zoals je wil. Of binnen de bebouwde kom wilde de automaat rond de 50 wel eens switchen tussen de 2ᵉ en 3ᵉ versnelling en vice versa. Dus dan laat je de bak wat later of rond de 45 opschakelen. Uiteraard heb je met de ZF 8HP veel meer mogelijkheden, maar door het installeren van xHP voelt de auto veel moderner.

Terugschakelen met stage 3 zorgt ook voor revmatching, dus de motor maakt bij terugschakelen alvast toeren in de regionen waarbij er direct koppel is. Maximale toeren in S zijn nu 7000rpm ipv 6500rpm. In manuele stand (flippers) schakelt de bak niet meer automatisch, leuk voor de tokkiemomenten als niemand kijkt. Toerenbegrenzer werkt in ieder geval :+ Zeker als je vergeet te schakelen bij een inhaal moment omdat je denkt dat de bak nog in S staat ipv manueel S.

De Alpina-flash is vergelijkbaar met xHP stage 1, alleen wilde het net zo zijn dat de automaat die ik heb (ZF 6HP19Z) te weinig opslagruimte heeft voor de Alpina-flash. Velen waren lyrisch over xHP dus dat heb ik laten installeren. Na een aantal jaren via een upgrade-license mijn licentie bij de xHP-dealer weggehaald en in eigen beheer kan ik nu doen wat ik wil. Voor de E90 ZF6HP zijn er uiteraard niet veel updates meer, maar zoals ik al zei: je kunt alles tweaken. In Drive rijd ik met de instelling 'relaxed' en in Sport rijd ik met 'sport'. Zowel in D als in S heb je de volgende mogelijkheden: relaxed+, relaxed, neutral, sport, sport+. Sport+ bij D en S is teveel van het goede. Dan remt de bak maximaal op de motor en als je dan voor een drempel afremt krijg je vaak nog een extra remmoment als de 1 ingeschakeld wordt... dat was heel irritant. Dus voor comfort in D voor 'relaxed' gekozen (wat nog altijd vlotter schakelt dan de standaard afstelling) en in S voor 'sport' wat net niet aggresief is. Je voelt net geen klappen in je rug bij schakelen. Dat voel je wel bij manueel S.

En ja, S is sportief... je rijdt niet in S om comfortabel te rijden ;)
Dat klinkt inderdaad als een fors verschil! En dus zeker het nodige te tweaken als je dat wil.

Ik ga tzt nog eens in de mogelijkheden voor die 8HP duiken.
Als ik het zo lees is stage 3 waarschijnlijk niets voor mij, het moet wel een beetje rustig blijven :P

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:44
Ik zoek iemand in Limburg die de ZF 8-traps automaat kan configureren met xHP (tegen vergoeding uiteraard). Weten jullie iemand?

• TheBrut3
Knip

[ Voor 88% gewijzigd door Notna op 14-08-2025 10:18 . Reden: Dat mag wel wat vriendelijker ]

• CreativeS
  • Niet online
Heb je wel gekeken naar de resultaten? Hoe grappig bedoeld ook...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
En zoals altijd... de auto merkt dat hij aandacht gaat krijgen en dan gooien ze nog wat extra's erbij. Gister de hele dag de auto getest ivm het startprobleem bij warmte. Met deze warmte van ruim 34 graden was het perfect testen. Vergelijkbaar met de situatie vorig jaar. Auto stond vol in de zon, dus de EKP-module heeft het niet makkelijk gehad. De hele dag keurig starten -> lopen. Wat een genot. Zal nog wel even duren eer ik er weer wat vertrouwen in heb, want het is gewoon vreemd. Zo blij dat de werkplaatschef met deze diagnose kwam. Maar goed, hele dag druk... wij besluiten om even naar Duitsland te gaan voor een burgertje. Uiteraard eerst even tanken en na het tanken vul ik altijd alle gegevens in. Liters, prijs, kilometerstand, et cetera. Er kwam mij op dat moment toch een raar geluid onder de auto vandaan. Een heerlijke serene ratel! Niet luid dus, maar wel aanwezig. Het zal wel, het is 35 graden. Wij door naar Bocholt en nemen plaats in de lokale burgertent. Aangezien ik vond dat mijn vriendin ook maar eens de nieuw hervonden souplesse van de motor moest beleven heb ik haar laten rijden. Wij rijden de parkeerplaats af, gaan stilstaan voor een verkeerslicht en plof. Het klonk alsof iemand tegen onze auto aan was gereden. Ja, zo vreemd. Geen schade, maar wel dat geluid. Geloof me, mijn hart zat in mijn keel. Enfin... de auto reed echt lekker! Net buiten Bocholt merkte ik langzamerhand dat het wel erg warm in de auto werd. Hoe kan dat nou? Raam open... jezus... buiten is het veel koeler dan binnen en het geluid onder de motorkap werd ook steeds luider. Zucht. Rij maar naar huis. Klaar. Auto op de oprit neergezet en de rest van de avond lekker chagrijnig op de bank gezeten. Vanochtend de auto verplaatst en de hele buurt is wakker geworden. Niet van mijn uitlaat, maar van het getik onder de motorkap. Om een lang verhaal absoluut niet korter te maken... de magneetklep op de magneetkoppeling van de airco was finaal afgebroken en die lag nu lekker te ratelen/rammelen tegen een aluminium aircoleiding en het was een crime om die tussen de magneetkoppeling en die leiding vandaan te toveren. Maar het is gelukt: bebloede vingers, heel wat innerlijk gescheld verder, een onderbroek vol zweet... maar hij ligt nu naast me op het bureau. Als ik 'm er niet uit had gekregen, had ik dus ook niet kunnen rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc3-3IwOoNNK1Bzmxxv7_Lh0Moc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LkQXr7P6gKGnbCopm9BNzE3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW7B5oIUj829FtwyDcQfUx6nu80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krlvvFwS5RZGwf5y9bMW0M6n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDc68wqXD91m-V4CQOraMPUmGzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fE3YHoXUu8XZweBzblUjOT9i.jpg?f=fotoalbum_tile

Nieuwe magneetklep is al besteld door Rap, dus hopelijk lost dat het op. Moet maar zo denken, liever nu dan tijdens vakantie in Italië en het startprobleem (waardoor je toch wat beperkt bent in een warm land) is verholpen :)

Het is niet altijd feest en ook de problemen met de auto vermeld ik.

• Puf
CreativeS schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:24:
En zoals altijd... de auto merkt dat hij aandacht gaat krijgen en dan gooien ze nog wat extra's erbij. Gister de hele dag de auto getest ivm het startprobleem bij warmte. Met deze warmte van ruim 34 graden was het perfect testen. Vergelijkbaar met de situatie vorig jaar. Auto stond vol in de zon, dus de EKP-module heeft het niet makkelijk gehad. De hele dag keurig starten -> lopen. Wat een genot. Zal nog wel even duren eer ik er weer wat vertrouwen in heb, want het is gewoon vreemd. Zo blij dat de werkplaatschef met deze diagnose kwam. Maar goed, hele dag druk... wij besluiten om even naar Duitsland te gaan voor een burgertje. Uiteraard eerst even tanken en na het tanken vul ik altijd alle gegevens in. Liters, prijs, kilometerstand, et cetera. Er kwam mij op dat moment toch een raar geluid onder de auto vandaan. Een heerlijke serene ratel! Niet luid dus, maar wel aanwezig. Het zal wel, het is 35 graden. Wij door naar Bocholt en nemen plaats in de lokale burgertent. Aangezien ik vond dat mijn vriendin ook maar eens de nieuw hervonden souplesse van de motor moest beleven heb ik haar laten rijden. Wij rijden de parkeerplaats af, gaan stilstaan voor een verkeerslicht en plof. Het klonk alsof iemand tegen onze auto aan was gereden. Ja, zo vreemd. Geen schade, maar wel dat geluid. Geloof me, mijn hart zat in mijn keel. Enfin... de auto reed echt lekker! Net buiten Bocholt merkte ik langzamerhand dat het wel erg warm in de auto werd. Hoe kan dat nou? Raam open... jezus... buiten is het veel koeler dan binnen en het geluid onder de motorkap werd ook steeds luider. Zucht. Rij maar naar huis. Klaar. Auto op de oprit neergezet en de rest van de avond lekker chagrijnig op de bank gezeten. Vanochtend de auto verplaatst en de hele buurt is wakker geworden. Niet van mijn uitlaat, maar van het getik onder de motorkap. Om een lang verhaal absoluut niet korter te maken... de magneetklep op de magneetkoppeling van de airco was finaal afgebroken en die lag nu lekker te ratelen/rammelen tegen een aluminium aircoleiding en het was een crime om die tussen de magneetkoppeling en die leiding vandaan te toveren. Maar het is gelukt: bebloede vingers, heel wat innerlijk gescheld verder, een onderbroek vol zweet... maar hij ligt nu naast me op het bureau. Als ik 'm er niet uit had gekregen, had ik dus ook niet kunnen rijden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Nieuwe magneetklep is al besteld door Rap, dus hopelijk lost dat het op. Moet maar zo denken, liever nu dan tijdens vakantie in Italië en het startprobleem (waardoor je toch wat beperkt bent in een warm land) is verholpen :)

Het is niet altijd feest en ook de problemen met de auto vermeld ik.
Lekker dan tijdens een hittegolf...

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
Over oudere BMW’s in de zomer gesproken…

Afgelopen maandag de auto (2004 E61 525i, M54) maar laten staan toen ik terugkwam van een bergritje bij het meer van Annecy en hij de melding gaf dat koelvloeistof niveau te laag was. Uiteindelijk een mooie dikke scheur in de expansietank vd koelvloeistof. Die kon het intense ritje en 30C+ niet meer aan.

Dus staat nu bij de garage met dank aan de ANWB Europa pechhulp. Nieuwe expansietank en dop nodig. Hopelijk vandaag of morgen klaar, want zondag rijden we terug naar NL..

• IQM

IQM

Puf schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:33:
Been there done that. In de meivakantie viel na een lichte aanrijding de airco van mijn 535i uit in Frankrijk. De hele vakantie geen airco gehad maar arko. En dat bij 34 graden.

• Puf
Een paar dagen geleden merkte ik zowel bij het zachtjes aangrijpen als loslaten van de rem bij lage snelheid (<25km/h) een vage hoorbare en voelbare "kloenk". Leek vanaf de voorkant te komen. Gaat om een F30 met Brembo M Performance brakes. De remblokken heb ik een paar weken geleden vervangen, waarbij ik de borgpinnen had hergebruikt omdat ik de nieuwe er met geen mogelijkheid volledig ingehamerd kreeg. Ik ben wel gewend dat er een kloenkje is als je eerst achteruit hebt geremd en daarna vooruit remt of vice versa, dat is een "producteigenschap" en komt doordat de blokken iets verschuiven in de klauwen, maar nu was het dus ook bij het loslaten en ook bij meerdere keren achter elkaar vooruit remmen.
Vanmorgen weer de auto naar mijn werk gepakt, en de radio op mute gezet om de kloenk beter te kunnen analyseren... Blijkt de kloenk helemaal weg te zijn!!

Nu leert de ervaring dat dit soort zaken vaak wel weer terugkomt... De auto heeft 110k km gelopen, dus zouden de draagarmlagers kunnen zijn, maar wel frappant dat het een paar weken na de blokjeswissel optreedt, dus maar even opkrikken en inspecteren dit weekend.

Ik heb eind deze maand al een afspraak staan voor een grote beurt bij BMW en daar hoort naast olie, bougies, luchtfilter, microfilter ook een uitgebreide inspectie "voertuigcontrole" bij. Nu kan ik daar niet veel detail over vinden. Wel dat naast een aantal andere zaken ook "de onderkant wordt geïnspecteerd". Weet iemand wat ik precies mag verwachten van deze controle? Iemand bijvoorbeeld een uitgebreide checklist uit TIS? En heeft er iemand ideeën of tips mbt de "kloenk"?

[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 14-08-2025 12:00 ]

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:33:
Ach, ik heb de auto verder niet nodig nu en de belangrijkste airco (in huis) doet stilletjes zijn werk.

Ik (en de werkplaatschef) hebben het vermoeden dat de magneetkoppeling al wat langer niet helemaal jofel was (ik had wel eens bijgeluiden, maar dat heeft elke aircopomp wel) en ik heb gisteren het uiterste gevraagd met die warmte. Veel starten, koelen, et cetera. De auto gaat in ieder geval morgen ipv volgende week donderdag al die kant op. Kans is groot dat de aircocompressor intern helemaal vastgeslagen is. Nu maar hopen dat er geen slijpsel in het syteem zit en hopen dat iemand daarboven ons wat positiefs gunt.

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 14-08-2025 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brando001
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
zunrob schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Wat leuk om te horen! Ben je geholpen door Jesper? Hij heeft destijds mijn BMW gekocht. :)
Ik ben door Paulo geholpen :) En bij de initiële berekeningen door Leon.

• TheBrut3
CreativeS schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:57:
Heb je wel gekeken naar de resultaten? Hoe grappig bedoeld ook...
Jawel, naar de eerste treffer. Dat was een bedrijf wat xHP doet in Echt (Limburg), dus dan is de vraag beantwoord.

Persoonlijk zou ik zeggen, download de app en koop een licentie. Zelf is het zo gedaan en als je in de toekomst wat wil aanpassen dan kan dat. Ik vind het heerlijk dat ik zelf de xHP en MHD apps en licenties heb.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:17
Onlangs wat flinke ritten gemaakt en dan is vooral adaptive cruise control wel heerlijk moet ik zeggen. Ook direct de eco pro stand herontdekt. Met de vorige auto reed ik nooit in de deze stand, maar in combinatie met acc is het eigenlijk wel prettig. De acceleratie is dan wat minder abrupt waardoor je wat comfortabeler kan rijden.

Nog even een vakantie pic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5HA8caxCRsFDvxkr1GDvuJRebg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Hw17b7iTJwg657RwIzKEZlC.jpg?f=fotoalbum_large

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-10 17:35
En zoals altijd... de auto merkt dat hij aandacht gaat krijgen en dan gooien ze nog wat extra's erbij. Gister de hele dag de auto getest ivm het startprobleem bij warmte. Met deze warmte van ruim 34 graden was het perfect testen. Vergelijkbaar met de situatie vorig jaar. Auto stond vol in de zon, dus de EKP-module heeft het niet makkelijk gehad. De hele dag keurig starten -> lopen. Wat een genot. Zal nog wel even duren eer ik er weer wat vertrouwen in heb, want het is gewoon vreemd. Zo blij dat de werkplaatschef met deze diagnose kwam. Maar goed, hele dag druk...
Toevallig een video gemaakt van het geluid? Ben wel nieuwsgierig.

Mijn 325i heeft namelijk ook een heel naar geluid komende van de airco pomp. Vrijlooppoelie van de dynamo heb ik recentelijk vervangen, in de hoop dat dat het was evenals de riem + bijbehorende spanner en poelie een tijd terug. Nu tijdelijk met een kortere riem die de aircopomp even buiten beschouwing laat. Nu geen geluid meer gelukkig. Eerdaags maar eens kijken hoe die pomp het beste vervangen kan worden

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54
En zoals altijd... de auto merkt dat hij aandacht gaat krijgen en dan gooien ze nog wat extra's erbij.
Same hier. Eerder dit jaar zowat de hele stuurinrichting aangepakt, met de schokdempers niets aan het handje. 1.5 maand later geef ik de auto een beurt + APK en jawel, schokdemper linksvoor lekt. Net alles uitgelijnd. FFfffuuuuu.

Onlangs weekendje weggeweest met de cabrio. Was overigens heerlijk weer om met het dak open te rijden met alle stortbuien en 15 graden overdag (bijna niet meer voor te stellen nu).

Anyway, die ochtend door een slagboom met pas gereden. Raampje naar beneden, pasje aanbieden, so far so good. Raampje wilde daarna alleen niet meer omhoog :') Had eerder dat weekend al last van spookbediening van het raam. Bij de E36 zakt het raam een paar cm om uit de sponning van het dak te komen, zodat er geen kracht op de ruit komt te staan bij het openen en sluiten van de deur. Dat deed hij dus ook als de deur dicht zat..

Vermoedde dat de deurschakelaar niet helemaal jofel meer is. Na de accu even losgekoppeld te hebben werkte de boel gelukkig weer. Afgelopen weekend de sensor vervangen, raam doet het weer netjes :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eevrPv8gV6zvKcZMd5TTAv8tmHY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmbsdYHRBkwD0bPutr5IFYhv.jpg?f=fotoalbum_medium

Wel echt een bak gezeik met de auto's dit jaar, de BMW zit al ruim over de €1000 aan onderdelen alleen (onderhoud doe ik samen met een vriend) en de zwarte Volvo naast de BMW op de foto heeft het veld moeten ruimen omdat er ruim voor €4000 aan werk aan zat te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWn0Jy4CIAfji39w2vTSn7Baw2Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ln7kx0gCcazXWv4dhHRiHl79.jpg?f=user_large

Achja, krijg gelukkig binnenkort een lease EV. Kan er ook wat stuk maar hoef ik er zelf niet mee bezig :+

[ Voor 3% gewijzigd door Knul op 14-08-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
PixelRanger03 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:17:
Toevallig een video gemaakt van het geluid? Ben wel nieuwsgierig.
Toevallig wel :)

Je ziet de losse magneetklep tegen de aircoleiding klepperen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

Eagle Creek

Breathing security

IQM schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Been there done that. In de meivakantie viel na een lichte aanrijding de airco van mijn 535i uit in Frankrijk. De hele vakantie geen airco gehad maar arko. En dat bij 34 graden.
Tja.. m'n hele jeugd met pap en mams op vakantie nooit anders gekend dan arko. Ik ben er nog.
:+

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Deagle schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:02:
Ook direct de eco pro stand herontdekt. Met de vorige auto reed ik nooit in de deze stand, maar in combinatie met acc is het eigenlijk wel prettig. De acceleratie is dan wat minder abrupt waardoor je wat comfortabeler kan rijden.
Rijdt inderdaad heerlijk comfortabel. Auto trekt gemoedelijker op en dat rijdt rustiger.

Enne...
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRjFumP_BS89mFMwzH2oGkL1cxAgWrf9KNLpTq19469mbQhW4aPpqt0unWyshJ6rXtOGKY&usqp=CAU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-10 17:35
CreativeS schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:57:
[...]

Toevallig wel :)

[Streamable: IMG_6101]

Je ziet de losse magneetklep tegen de aircoleiding klepperen...
Ah ja, bij mij klinkt het net alsof er een kat (of ander willekeurig beest) tussen de riem zit... Geluid komt duidelijk linksonder vandaan.
[Streamable: IMG_4750]

Hopelijk blijft het bij dit deel en hoef je de hele pomp niet te vervangen. Die prijs was niet heel gezellig :(

[ Voor 11% gewijzigd door PixelRanger03 op 14-08-2025 15:06 ]

• CreativeS
  • Niet online
Ondanks dat de aircocompressor nu even voorrang heeft, heb ik de handremschoentjes ook helemaal voorbereid nu. De garage gaat ze even op een paar punten vastlassen... Hammerite eroverheen en monteren. De moertjes zijn precies de afstand die gehanteerd moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWStJL7QDL5-NRHbyRXvSvBYo7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTuX770CU6ao4dhXl6k5aNzr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

Eagle Creek schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:57:
Tja.. m'n hele jeugd met pap en mams op vakantie nooit anders gekend dan arko. Ik ben er nog.
:+
Tsja, in de jaren 80 wist je niet beter. En het was in Europa pas jaren '90 dat Nissan als eerste standaard airco had. Maar het is met name het lawaai op hogere snelheid wat vervelend is.
Eagle Creek schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:59:
Rijdt inderdaad heerlijk comfortabel. Auto trekt gemoedelijker op en dat rijdt rustiger.
Mijn F11 had niet eens ECO Pro. Maar ACC was is inderdaad nogal onbehouwen met versnellen, zeker bij 300+ pk's.

De ECO Pro stand van mijn 530e gebruik ik trouwens best vaak. In die stand houdt de auto ook goed rekening met gebruik/opladen van de accu icm. navigatie. En ook het rijdende weg uitzetten van de brandstofmotor om brandstof te besparen doet de auto in de ECO Pro stand.

Mijn vrouw is nog niet overtuigd van hybride maar ik ben aardig om aan het gaan. Behalve dat een 530e toch wel minder vermogen heeft dan mijn 535i. In Nederland valt het wel mee maar op vakantie in de bergen merk je dat echt wel. Aan de andere kant is het regeneren in afdalingen wel erg prettig. Je hoeft de remmen bijna niet te gebruiken en gaat toch heel gecontroleerd de berg af. Alsof er een soort retarder op zit.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

IQM schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

De ECO Pro stand van mijn 530e gebruik ik trouwens best vaak. In die stand houdt de auto ook goed rekening met gebruik/opladen van de accu icm. navigatie. En ook het rijdende weg uitzetten van de brandstofmotor om brandstof te besparen doet de auto in de ECO Pro stand.
Ik heb echt geen idee wat je wil zeggen met die 2e zin?
Maar overschakelen doet ie altijd als je hybrid mode zit, dat is standaard voor je Hybrid mode of je eco pro nu aan of uit hebt staan maakt niet uit. :P

Ook houd hybrid weer rekening met de ingestelde navigatie voor energie beheer.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 14-08-2025 16:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Deagle schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:02:
Onlangs wat flinke ritten gemaakt en dan is vooral adaptive cruise control wel heerlijk moet ik zeggen. Ook direct de eco pro stand herontdekt. Met de vorige auto reed ik nooit in de deze stand, maar in combinatie met acc is het eigenlijk wel prettig. De acceleratie is dan wat minder abrupt waardoor je wat comfortabeler kan rijden.

Nog even een vakantie pic:
[Afbeelding]
Gaaf kleurtje. Ik hou wel van zulke keuzes. Daarom nu ook geen vaak voorkomende kleur en bij voorkeur heeft de opvolger dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

YakuzA schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:53:
Ik heb echt geen idee wat je wil zeggen met die 2e zin?
Maar overschakelen doet ie altijd als je hybrid mode zit, dat is standaard voor je Hybrid mode of je eco pro nu aan of uit hebt staan maakt niet uit. :P

Ook houd hybrid weer rekening met de ingestelde navigatie voor energie beheer.
In jouw laatste zin zeg je precies hetzelfde als ik in mijn tweede zin. 8)7

En wat is volgens jou het verschil tussen de Hybrid en Adaptief? Daar ben ik namelijk nog niet uit.
Pannencouque schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:35:
Gaaf kleurtje. Ik hou wel van zulke keuzes. Daarom nu ook geen vaak voorkomende kleur en bij voorkeur heeft de opvolger dat ook niet.
Helemaal mee eens. Na 9 jaar de standaardkleur Carbon Schwarz te hebben gehad heb ik nu Tansanitblau. Die zie je niet heel vaak op een G31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Eagle Creek schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

Als je dat fijn vindt kun je beter een auto met minder vermogen kopen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
IQM schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Helemaal mee eens. Na 9 jaar de standaardkleur Carbon Schwarz te hebben gehad heb ik nu Tansanitblau. Die zie je niet heel vaak op een G31.
Een beetje kleur is goed :)
Ik vind de G32 in donkerrood met wit interieur echt gaaf. Maar amper te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Het Fantoom schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Want jij scheurt altijd graag met 160 km/h en 0-100 in 5.1 sec naar je oma toe op zondagmiddag?

Denk dat er voldoende scenario's zijn waarin het een fijn is en het ander :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Ik zag op insta dat er bij BMW welt een aantal bijeenkomsten zijn voor 50 jaar 3 serie. Maar dat is me een beetje te ver. Weet iemand of er in NL of net in DE ook dit soort bijeenkomsten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:17:
Ik zag op insta dat er bij BMW welt een aantal bijeenkomsten zijn voor 50 jaar 3 serie. Maar dat is me een beetje te ver. Weet iemand of er in NL of net in DE ook dit soort bijeenkomsten zijn?
Niet vanuit BMW en de laatste is op 19 september. Maak je er toch een leuk weekendje München van? Is genoeg te doen. We gaan in ieder geval eind van de maand even binnenwippen om naar alle 3 series in het bmwtorium van BMW Welt te kijken.

Uiteraard weer even wat kentekenplaathouders van de BMW AG dealer in München meenemen. Altijd grappig als liefhebber. Bij Saab hadden ze altijd Trollhättan.

[ Voor 27% gewijzigd door CreativeS op 16-08-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

Het Fantoom schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:12:
Mijn buurman heeft een half jaar een X5 M50 gehad. Van het één op het andere moment was die weg en stond er weer een 4 pitter GLC op de oprit. Toen ik hem vroeg waarom hij dat gedaan had was zijn antwoord dat hij de X5 veel te schielijk en bruusk vond. Hij kon er niet relaxt mee rijden. (en als hij stevig doortrapte zag hij de benzinemeter 'live' dalen...) Als geld niet zo'n ding is -en vooraf nadenken over beslissingen ook niet- dat is veel mogelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:33
Mijn E60 heeft 2 sleutels, met 1 sleutel kan ik sinds kort de auto niet meer ontgrendelen. Auto starten werkt wel. Ik heb er een half uur mee gereden in de hoop dat de batterij opgelaten zou worden, maar helaas. Het is een non-comfort sleutel, dus batterij vervangen = behuizing open snijden en solderen.

Zou het de batterij zijn of kan het ook iets anders zijn? Andere sleutel geen problemen mee.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
Heeft iemand een betrouwbaar adres/bedrijf om een extra sleutel bij te laten maken? Geïnspireerd op de vorige comment ;) Heb maar 1 sleutel namelijk. Gaat om een E61 uit 2004 met een sleutel met de “diamant”-vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:33:
Mijn E60 heeft 2 sleutels, met 1 sleutel kan ik sinds kort de auto niet meer ontgrendelen. Auto starten werkt wel. Ik heb er een half uur mee gereden in de hoop dat de batterij opgelaten zou worden, maar helaas. Het is een non-comfort sleutel, dus batterij vervangen = behuizing open snijden en solderen.

Zou het de batterij zijn of kan het ook iets anders zijn? Andere sleutel geen problemen mee.
Batterij is klaar. Starten kan altijd, niet kunnen ontgrendelen is een symptoom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:02
Daan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:42:
Heeft iemand een betrouwbaar adres/bedrijf om een extra sleutel bij te laten maken? Geïnspireerd op de vorige comment ;) Heb maar 1 sleutel namelijk. Gaat om een E61 uit 2004 met een sleutel met de “diamant”-vorm.
VeldhuizenBMW. Enkel op dit moment op vakantie ;-).

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Na een korte tijd geen auto is het met de aankomende gezinsuitbreiding wel erg fijn om een praktisch vervoersmiddel te hebben. De i3 is eruit gegaan en deze groene kikker is ervoor in de plaats gekomen

Een 420i LCI in de kleur San Remo green.
- driving assistance pro
- Hartman Kardon
- leder
- Memory seats
- M pro pakket
- sfeer verlichting
- trekhaak

Nu al een tweetal maanden in bezit en de auto bevalt super, soepel op de snelweg en krachtig genoeg om langere tijd op hoge snelheid over de autobahn te knallen. De auto komt uit zuid Duitsland en we hebben hem zelf uit Duitsland gehaald. Dat stelde achteraf niks voor en de rit naar huis was een goede proefrit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hra7xC_EtVn45_N7Ap1jfRu4WsQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JoIr1rZNUggLHUjdO9oW7tFu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcaojw1ql0LmJxDTRbhCSdBEkig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TV341KECTktbdhCItZQmW1rU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix_z_fUK4OSPikZxMMoVd36B_Ms=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l4EmEdsSxMPagpnc79FSpfYX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Brilsmurfffje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:09:
Na een korte tijd geen auto is het met de aankomende gezinsuitbreiding wel erg fijn om een praktisch vervoersmiddel te hebben. De i3 is eruit gegaan en deze groene kikker is ervoor in de plaats gekomen

- driving assistance pro
- Hartman Kardon
- leder
- Memory seats
- M pro pakket
- sfeer verlichting
- trekhaak

Nu al een tweetal maanden in bezit en de auto bevalt super, soepel op de snelweg en krachtig genoeg om langere tijd op hoge snelheid over de autobahn te knallen. De auto komt uit zuid Duitsland en we hebben hem zelf uit Duitsland gehaald. Dat stelde achteraf niks voor en de rit naar huis was een goede proefrit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie waggi!
Ik kan op internet geen eenduidig antwoord vinden: Is er nou verschil in vloerhoogte tussen een i4 en een 420i door de afwezigheid van het battery pack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Puf schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:28:
[...]

Mooie waggi!
Ik kan op internet geen eenduidig antwoord vinden: Is er nou verschil in vloerhoogte tussen een i4 en een 420i door de afwezigheid van het battery pack?
Ik ben zelf net iets boven de 2m dus hier uitgebreid onderzoeken naar gedaan. Er staan meer i4s te koop in Nederland en daar is inderdaad de vloer iets hoger, de elektrische stoelen kunnen sowieso iets minder laag maar doordat deze ook geen glazen dakje heeft pas ik er perfect in en komt m’n haar niet tegen het plafond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Brilsmurfffje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Ik ben zelf net iets boven de 2m dus hier uitgebreid onderzoeken naar gedaan. Er staan meer i4s te koop in Nederland en daar is inderdaad de vloer iets hoger, de elektrische stoelen kunnen sowieso iets minder laag maar doordat deze ook geen glazen dakje heeft pas ik er perfect in en komt m’n haar niet tegen het plafond
Kunnen jouw stoelen dan ook lager dan bij een i4 met de zelfde stoelen, of heeft de lagere vloer enkel een positief effect op de beenruimte?
Ik ben ook boven de 2 meter, en in mijn F30 zonder elektrische stoelen mét schuifdak zit ik goed, maar het houdt ook niet veel over. Mijn kapper heet trouwens Gillette, dus voor mijn coupe hoef ik niet bang te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 17-08-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Puf schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Kunnen jouw stoelen dan ook lager dan bij een i4 met de zelfde stoelen, of heeft de lagere vloer enkel een positief effect op de beenruimte?
Ik ben ook boven de 2 meter, en in mijn F30 zonder elektrische stoelen mét schuifdak zit ik goed, maar het houdt ook niet veel over. Mijn kapper heet trouwens Gillette, dus voor mijn coupe hoef ik niet bang te zijn.
Ik heb geen exacte wetenschap maar voor mijn gevoel was de vloer van de i4 iets hoger en zat ik er minder goed in. Tijdens de zoektocht hebben we ons alleen op de plofmotor versie gefocust en ook daar heb je 3 verschillende stoelen met dan wel of niet elektrische bediening. We hebben deze auto uiteindelijk van een configurator plaatje gekocht.

Ik had in het huidige model 3 serie touring met elektrische stoelen en glazen dak minder hoofd ruimte dan in deze 420

[ Voor 6% gewijzigd door Brilsmurfffje op 17-08-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:09:
- driving assistance pro
- Hartman Kardon
- leder
- Memory seats
- M pro pakket
- sfeer verlichting
- trekhaak

De auto komt uit zuid Duitsland en we hebben hem zelf uit Duitsland gehaald. Dat stelde achteraf niks voor en de rit naar huis was een goede proefrit.
Ontzettend mooie kleur.

In ieder geval door een Duitser met smaak samengesteld... staat er toevallig nergens Sonderablauf Dienstfahrzeug genoteerd? Mensen kijken enorm op tegen het zelf importeren van voertuigen, maar het valt allemaal best wel mee en is nog leuk ook om zelf uit Duitsland te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

CreativeS schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Ontzettend mooie kleur.

In ieder geval door een Duitser met smaak samengesteld... staat er toevallig nergens Sonderablauf Dienstfahrzeug genoteerd? Mensen kijken enorm op tegen het zelf importeren van voertuigen, maar het valt allemaal best wel mee en is nog leuk ook om zelf uit Duitsland te halen.
De kleur was inderdaad een harde eis, een groene, blauwe of een rode. Het groen is echt super chique in het zonnetje en in het donker gaat het meer richting zwart heel gaaf.

Wat is een sonderablauf dienstfahrzeug? Kan dat zo snel op Google niet wijs worden. Hij komt uit de voorraad van BMW AG, iemand van de fabriek heeft erin gereden, wel geinig is dat de trekhaak nog nooit gebruikt is.

Het importeren was echt kinderspel, hebben in NL gewoon rondgereden met de wit rode platen uit Duitsland en na de rode keuring mochten we daarmee ook weer naar huis, de dag erna melden zij de platen af, bom aangifte betalen en platen bij de lokale aanhang verhuur klaar terwijl je wacht. Denk dat we in totaal de auto een drietal dagen niet konden gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:09:
De kleur was inderdaad een harde eis, een groene, blauwe of een rode. Het groen is echt super chique in het zonnetje en in het donker gaat het meer richting zwart heel gaaf.

Wat is een sonderablauf dienstfahrzeug? Kan dat zo snel op Google niet wijs worden. Hij komt uit de voorraad van BMW AG, iemand van de fabriek heeft erin gereden, wel geinig is dat de trekhaak nog nooit gebruikt is.
Zoals ik al dacht... een voertuig uit de poule (werknemers) van BMW AG. Net als onze Compact. Toen had je alleen nog onderhoudsboekjes en dan stond er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leuWdrmjnrRdZzy9xRN6Zre7GLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJZTmYL9GGqg0J3TFOq8pU5K.png?f=fotoalbum_large

Voor de eerste beurt gaan ze naar de dealers in het land en dan worden ze als PS/gecertificeerde occasion verkocht. Vaak zijn het erg leuk aangeklede modellen, niet alledaags.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:34
Ook ik mag me hier gaan melden. Vanaf gisteren trotse berijder van een 330e Touring in Tanzanit met in mijn ogen de juiste samenstelling. Met een paar weken verwachten we onze (eerste) gezinsuitbreiding dus is deze BMW een mooie vervanger voor mij A3 45 plugin. Komende dagen inrijden en genieten!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QtTqKdLt/IMG-9697a.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L6T31WWz/IMG-9704.avif
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2ydFT9SN/IMG-9705a.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WzcwGcj7/IMG-9706a.png

[ Voor 5% gewijzigd door Fedde op 17-08-2025 18:51 ]

Pagina: 1 ... 367 ... 372 Laatste