Heb je de set al laten balanceren? Heb je de wielen één voor één net boven de grond rond gedraaid Dan kun je zien of er hoogteslag in zit. Dat soort dingen kun je heel snel uitsluiten. Een goede bandenboer rekent een paar tientjes voor los balanceren. En hij kan vaak direct zien of een velg recht is.Pannencouque schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:46:
Dank voor het meedenken. Ik heb de set tweedehands gekocht en heb 't idee dat ze nooit 100% trillingsvrij zijn geweest. Het lijkt erger te worden, maar ook afhankelijk van snelheid en wegdek. Ik merkte het gisteravond bij 150+ heel duidelijk, maar vandaag bij een stukje tussen 80 en 100 was er weer niets te voelen.
Dus mogelijk is 't ook gewoon wat onbalans in de band.
[...]
Ik kan nu nog binnen de garantie naar de dealer. Maar ik heb weinig trek in het standaard antwoord: we gaan het onderzoeken en u hoort achteraf wel of het garantiewerk was of niet...
Bij mijn winterset waren er een aantal loodjes af. Voor 3 tientjes opnieuw laten balanceren om dat uit te sluiten.
Wat garantie bij de dealer betreft is het heel simpel. Je gaat er -binnen de garantie- naartoe en laat alle probleempunten onderzoeken en indien mogelijk oplossen. Als ze het niet voor je oplossen dan laat je ze hun bevindingen op schrift zetten met daarbij de aantekening dat de klachten tijdens de garantie reeds aanwezig waren. Want tijdens de garantie is het geen probleem maar nadat de garantie verlopen is kan het wel gerepareerd worden. De garantie is dan verlopen dus de klant betaald. En dan wijs je ze fijntjes op het feit dat de klachten reeds tijdens de garantie gemeld zijn.
Maar als ik jou was zou ik bij een garage in de buurt (die je kent en vertrouwd) de auto even op de brug laten zetten en een onafhankelijke monteur er naar laten kijken. Hij/zij kan vanuit andere belangen een objectief oordeel geven en een advies. Je kunt deze second opinion dan ook aan de dealer voorleggen. Kost ook wat geld maar dat zou ik er wel voor over hebben.