Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 366 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Greetoz schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Die Amazon is aftermarket geen orgineel, dat verklaart het prijsverschil.
Ik zou het geen 'aftermarket' noemen, is gewoon aliexpress:
Business seller
Business Name: yuanpingshifengjinxiangkejiyouxianzerengongsi

Business Address:
北城街道解放街
新农村小区1幢9单元402
忻州市
原平市
山西
034100
CN

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 01-08-2025 10:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:00
jos707 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:33:

Een steenmarter is in theorie een mogelijkheid want hij heeft enkele dagen buiten stilgestaan in een bosrijk gebied. Maar leek mij in eerste instantie onwaarschijnlijk omdat zo'n beestje ook graag een stukje kabel of slang doorbijt en vooralsnog, zover ik kan zien dit niet het geval is geweest.

Overigens heeft het isolatie tapijt onder motorkap enig nut behalve om het geluid van de motor te dempen ?
Een steenmarter bijt niet altijd aan kabels/slangen. Heb ze vaak genoeg naar binnen zien gaan en bleek later dat ze alleen daar vertoeven. En als ze aan kabels bijten, dan merk je dat meestal niet direct. Na een paar maanden gaan de aders in die kabel oxideren en vallen er sensoren uit met motorstoring als gevolg. Zelf ervaring mee, turbodruksensor en de uitlaatgastemp sensor. Waarschijnlijk maanden eerder tanden ingezet door dat beest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 22:24
timbak02 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Een steenmarter bijt niet altijd aan kabels/slangen. Heb ze vaak genoeg naar binnen zien gaan en bleek later dat ze alleen daar vertoeven. En als ze aan kabels bijten, dan merk je dat meestal niet direct. Na een paar maanden gaan de aders in die kabel oxideren en vallen er sensoren uit met motorstoring als gevolg. Zelf ervaring mee, turbodruksensor en de uitlaatgastemp sensor. Waarschijnlijk maanden eerder tanden ingezet door dat beest
Dat voorspelt niet veel goeds. Als ik afga op de staat van het isolatieschuim, hebben die beestjes zich daar goed kunnen amuseren. Ik ga binnenkort eens met een zaklamp de binnenkant van de motorkap wat grondiger bekijken, al vraag ik me af of dat veel zal opleveren. Dat is voor mij redelijk onbekend terrein, het verschil zien tussen normale slijtage en schade door een marter zou nog wel eens een uitdaging kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:28
jos707 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Dat voorspelt niet veel goeds. Als ik afga op de staat van het isolatieschuim, hebben die beestjes zich daar goed kunnen amuseren. Ik ga binnenkort eens met een zaklamp de binnenkant van de motorkap wat grondiger bekijken, al vraag ik me af of dat veel zal opleveren. Dat is voor mij redelijk onbekend terrein, het verschil zien tussen normale slijtage en schade door een marter zou nog wel eens een uitdaging kunnen worden.
Het kan natuurlijk ook een ander dier zijn dat jouw isolatie heeft gebruikt als nestmateriaal. Die zit dan nu kapot comfortabel te chillen met z'n nageslacht.
Misschien goed om even na te gaan wanneer je voor het laatst onder je motorkap hebt gekeken en wat voor local wildlife er op je vakantiebestemming in de aanbieding was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
[...]

Kijk naar vegen, afdrukken of zelfs rotzooi die ze meenemen. Ik trof dit vorig jaar onder de motorkap aan: Resten van een hondenkluif ergens in een tuin meegenomen door een steenmarter. Als je goed kijkt zie je op de motorafdekking allemaal vegen/sporen en die hondenkluif
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc2yo2KypFyNos70YOy5Q3sJPLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgcJajb1QIMjh5vI5jhR4NXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
timbak02 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:43:
[...]
Als je goed kijkt zie je op de motorafdekking allemaal vegen/sporen en die hondenkluif
[Afbeelding]
Het is dat je erbij zegt dat ik goed moet kijken... Anders had ik die hondenkluif niet gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUFmFxaPhzShO2_mDh85rkKXGKE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zLtzU0TdblWUpZ8AckAHW7PL.jpg?f=user_largeStealth +100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:02
Puf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:25:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat de Rennline met een universele 17mm balhoofd werd geleverd, waardoor de meeste laders en magneten zonder adapters of opzetstukken passen? Wat heb jij precies moeten printen?

Mijn telefoon is Qi2 compatible, en de Rennline heeft alleen Qi. Ik was sowieso van plan de versie zonder charging te bestellen om later een Qi2 oplader met ingebouwde koeling erop te kunnen bevestigen.
Klopt, maar ik wilde een QI lader waarbij ik de kabel netjes kon wegwerken uit het zicht ipv gewoon een kabel onderin. Wel gevonden maar die paste niet op de rennline ;-) of er was niet genoeg clearance, het is al best tijd geleden dat ik hem geïnstalleerd had..

eerste foto was nog met de standaard kabel..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFKtBdVTkrb6j7fS1LnDFWEE1Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlWSpugjQqK53A36CnqGEkHU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJBLwla02cUqeXiZeoIpAQ0tNCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YleINNYMDbDqQaAAA8IQSMWz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC3sjIMnTy0XuLJ3wRJ-SiPvbUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZN3i3tZHrltk0rYbeH41ZXp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door Greetoz op 01-08-2025 14:43 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Greetoz schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:34:
[...]

Klopt, maar ik wilde een QI lader waarbij ik de kabel netjes kon wegwerken uit het zicht ipv gewoon een kabel onderin. Wel gevonden maar die paste niet op de rennline ;-) of er was niet genoeg clearance, het is al best tijd geleden dat ik hem geïnstalleerd had..

eerste foto was nog met de standaard kabel..
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Netjes!!
Volgens Rennline past de Mount niet op een leather Dash, maar lijkt bij jou wel goed te zitten. Zie jij links en rechts verschil in de gap waar het ambient light uit schijnt?
Zat de 12V outlet onder het handschoenvak er bij jou al in? Bij mij ontbreekt deze (zit wel een gat), dus ik was van plan om die zelf in te bouwen. Ik heb dan wel weer een outlet in de kofferbak en in de console voor de achterpassagiers. Schijnt hit or miss te zijn, exacte logica ontgaat me.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 01-08-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Puf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Netjes!!
Volgens Rennline past de Mount niet op een leather Dash, maar lijkt bij jou wel goed te zitten. Zie jij links en rechts verschil in de gap waar het ambient light uit schijnt?
Zat de 12V outlet onder het handschoenvak er bij jou al in? Bij mij ontbreekt deze, dus ik was van plan om die zelf in te bouwen. Ik heb dan wel weer een outlet in de kofferbak en in de console voor de achterpassagiers. Schijnt hit or miss te zijn, exacte logica ontgaat me.

***members only***
Klopt die zat er al, vrij makkelijk zelf te maken gok ik, draden doortrekken vanaf de middenconsole. Voor de netheid kan je een andere versie van die plastic afdekplaat kopen.

En ik moest wel wat zagen in de adapter om hem passend te krijgen btw.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Greetoz op 01-08-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Dat is voor mij redelijk onbekend terrein, het verschil zien tussen normale slijtage en schade door een marter zou nog wel eens een uitdaging kunnen worden.
Ik kan je wel vertellen... da's geen normale slijtage :) Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben. Bij normale slijtage wordt het schuim hard. Dat kun je dan zo fijn indrukken met de vingers.

Mijn isolatiemat was van de derde week 2005.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r958Cgd24nKVD9lUaCglJ6arsww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jjgazs28crK7NLsR5n20lF4N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyzKlpzVtODlJU2DOyFhCfZqpkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pMrItpTyQyd0kJprT2AZoAA.jpg?f=fotoalbum_large

Steenmarter is de meest logische verklaring. En ik kan je ook vertellen dat je de onderkant van de auto nooit hermetisch dicht kunt maken.

Daarnaast, als jij voor zes tientjes minder een mat vol vouwen uit China onder de motorkap van je mooie BMW wil hebben, vooral doen... maar voor zover ik weet zit daar geen goedkeuring op. Je zal niet de eerste zijn met een BMW die onder de motorkap begint te fikken. De kans bestaat hè... :) In Europa krijg je keurig je isolatiemat voor onder de motorkap ongevouwen in een grote platte doos thuisgestuurd of je haalt 'm zelf op bij een filiaal van Ekris. Je zou enkel al de mat voor het verminderen van het geluid van die B48 nemen. Je hoort het echt als je er geen mat onder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 18:47
Ik heb toch even een kwestie waar ik wat meer experienced BMW rijders hun visie over zou willen ontvangen. Ik heb een F36 (2020) waarbij ik dus tegen het 'probleem' aan loop dat er geen snelheidsindicatie zichtbaar is in de navigatie of de dash. Persoonlijk zou ik dit wel graag hebben en ben ik het ook gewend van bijna alle auto's die ik heb gereden.

Nu begrijp ik dat er twee opties zijn hiervoor, waarbij enerzijds een auto de optie heeft tot het lezen van verkeersborden of dat er dus een 'vaste' feature is (vanuit de kaarten, denk ik?) die die informatie biedt. Mijn auto kan geen verkeersborden lezen, dus dat valt af. Echter, ter voorbereiding van Apple Carplay heb ik Connected Drive aangeschaft en nu krijg ik dus real time file informatie door waardoor de auto dus bewust is van waar ik mij bevind tijdens een rit. Ik krijg echter nog steeds geen indicatie van de maximale snelheid, terwijl je toch zou zeggen dat die 'basis' wel ingeladen wordt als je dus ook real time files kunt volgen. De auto weet waar ik rijd, dus die basis snelheid voor die locatie zou 'bekend' moeten zijn .. ?

Misschien denk ik te simpel, maar ik kan mij niet voorstellen dat deze wagen dit niet kan. Heeft iemand enig idee hoe dit kan of zit? Ik zou het super graag oplossen maar ik ben een beetje door m'n opties en zoektochten heen. Ik zal toegeven dat het inmiddels ook een beetje een principekwestie aan het worden is, want ik weiger te geloven dat zo'n simpele feature niet op m'n auto zit, haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Courses op 01-08-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Courses schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:08:
Ik heb toch even een kwestie waar ik wat meer experienced BMW rijders hun visie over zou willen ontvangen. Ik heb een F36 (2020) waarbij ik dus tegen het 'probleem' aan loop dat er geen snelheidsindicatie zichtbaar is in de navigatie of de dash. Persoonlijk zou ik dit wel graag hebben en ben ik het ook gewend van bijna alle auto's die ik heb gereden.

Nu begrijp ik dat er twee opties zijn hiervoor, waarbij enerzijds een auto de optie heeft tot het lezen van verkeersborden of dat er dus een 'vaste' feature is (vanuit de kaarten, denk ik?) die die informatie biedt. Mijn auto kan geen verkeersborden lezen, dus dat valt af. Echter, ter voorbereiding van Apple Carplay heb ik Connected Drive aangeschaft en nu krijg ik dus real time file informatie door waardoor de auto dus bewust is van waar ik mij bevind tijdens een rit. Ik krijg echter nog steeds geen indicatie van de maximale snelheid, terwijl je toch zou zeggen dat die 'basis' wel ingeladen wordt als je dus ook real time files kunt volgen. De auto weet waar ik rijd, dus die basis snelheid voor die locatie zou 'bekend' moeten zijn .. ?

Misschien denk ik te simpel, maar ik kan mij niet voorstellen dat deze wagen dit niet kan. Heeft iemand enig idee hoe dit kan of zit? Ik zou het super graag oplossen maar ik ben een beetje door m'n opties en zoektochten heen. Ik zal toegeven dat het inmiddels ook een beetje een principekwestie aan het worden is, want ik weiger te geloven dat zo'n simpele feature niet op m'n auto zit, haha.
Als je geen KAFAS camera hebt kan het alleen met een Emulator device, dan kan hij het halen uit alleen de nav data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Greetoz schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Als je geen KAFAS camera hebt kan het alleen met een Emulator device, dan kan hij het halen uit alleen de nav data.
Overigens zit hij er MET Kafas camera ook vaak naast. Matrixborden is hit or miss (met een rode cirkel pakt hij ze vaak wel). Bij een dynamische snelheidslimiet (100 met onderbord 06:00-19:00) vaak genoeg ook overdag een snelheidslimiet van 130 in m'n HUD waar 100 geldt, enzovoort. Eigenlijk is het niet echt goed bruikbaar. Als je echt betrouwbare info wilt, kun je beter Flitsmeister Pro gebruiken. Misschien dat het vanaf iDrive 7 (Gxx) beter is, maar in iDrive 6 is het meh.

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 01-08-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 29-09 22:24
timbak02 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Kijk naar vegen, afdrukken of zelfs rotzooi die ze meenemen. Ik trof dit vorig jaar onder de motorkap aan: Resten van een hondenkluif ergens in een tuin meegenomen door een steenmarter. Als je goed kijkt zie je op de motorafdekking allemaal vegen/sporen en die hondenkluif
[Afbeelding]
Als het inderdaad een steenmarter was, dan had ik er blijkbaar eentje op bezoek die redelijk goed opgevoed was. Behalve dat hij het volledige isolatiedeken aan gort heeft gebeten, heeft hij verder geen andere rommel meegebracht, vind ik nog best netjes van hem :/

Nu ja, zo’n kapot isolatiedeken is nog te overzien, maar als hij ook aan kabels of leidingen heeft zitten knagen, dan wordt het pas echt vervelend. Zeker als je dat pas ontdekt wanneer er ineens allerlei vreemde icoontjes op het dashboard beginnen te branden.
CreativeS schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

Ik kan je wel vertellen... da's geen normale slijtage :) Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben. Bij normale slijtage wordt het schuim hard. Dat kun je dan zo fijn indrukken met de vingers.

Mijn isolatiemat was van de derde week 2005.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Steenmarter is de meest logische verklaring. En ik kan je ook vertellen dat je de onderkant van de auto nooit hermetisch dicht kunt maken.

Daarnaast, als jij voor zes tientjes minder een mat vol vouwen uit China onder de motorkap van je mooie BMW wil hebben, vooral doen... maar voor zover ik weet zit daar geen goedkeuring op. Je zal niet de eerste zijn met een BMW die onder de motorkap begint te fikken. De kans bestaat hè... :) In Europa krijg je keurig je isolatiemat voor onder de motorkap ongevouwen in een grote platte doos thuisgestuurd of je haalt 'm zelf op bij een filiaal van Ekris. Je zou enkel al de mat voor het verminderen van het geluid van die B48 nemen. Je hoort het echt als je er geen mat onder hebt.
Ik doe de motorkap welgeteld eens of twee keer per jaar open, dus mocht de ruitenwisservloeistof niet leeg zijn geweest had ik het niet eens gemerkt. Dat ik er nu een matje terug in de plaats hang met een paar vouwen maakt mij op zich eigenlijk niets uit. Te meer omdat ik niet met zekerheid weet waar die steenmarter heeft toegeslagen, het kan zomaar zijn dat hij binnen een paar weken even terug op bezoek komt om te smullen van een mooi nieuw isolatietapijtje. Waarom ik toch vermoed dat het in voorbije weken, tijdens de vakantie gebeurd is, is omdat er hier bij ons in de buurt nooit melding is geweest van steenmarters en hier staan best veel auto's buiten geparkeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puf
jos707 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:55:
[...]

Ik doe de motorkap welgeteld eens of twee keer per jaar open, dus mocht de ruitenwisservloeistof niet leeg zijn geweest had ik het niet eens gemerkt. Dat ik er nu een matje terug in de plaats hang met een paar vouwen maakt mij op zich eigenlijk niets uit. Te meer omdat ik niet met zekerheid weet waar die steenmarter heeft toegeslagen, het kan zomaar zijn dat hij binnen een paar weken even terug op bezoek komt om te smullen van een mooi nieuw isolatietapijtje. Waarom ik toch vermoed dat het in voorbije weken, tijdens de vakantie gebeurd is, is omdat er hier bij ons in de buurt nooit melding is geweest van steenmarters en hier staan best veel auto's buiten geparkeerd.
120 euro of 170 euro is ook weer niet zó veel verschil dat ik AliExpress zooi op een hete plek in mijn auto zou hangen ipv origineel BMW. Het gaat hier niet om een gerenommeerd aftermarket-merk maar om onvervalst Chinesium. Dan is of dat Ali ding véél te duur, of die van Ekris spotgoedkoop.
Stel dat die van Ali 20 euro was, dan ik het misschien nog proberen met de gedachte "als het niks is tief ik het weg". Als in de advertentie al wordt aangegeven dat je moet oprotten als je gaat zeuren over hoe het product wordt aangeleverd, wat zegt dat dan over de producent/verkoper? En dan ook nog een levertijd van 4 weken... Dat hele ding lijkt me één grote rode vlag.
In dit geval komt het echt over als goedkoop is duurkoop. Het gaat wel om een dikke 5. Als daarbij overal zo op de onderdelen wordt beknibbeld....

Uiteindelijk ben je baas in eigen portemonnee en onder eigen motorkap, maar als je op een forum om advies vraagt zullen mensen natuurlijk wel hun mening geven.

[ Voor 15% gewijzigd door Puf op 01-08-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:16
Paar dagen geleden heeft iemand tegen de volvo van een vriend van mij gezeten. 4500 euro schade, auto uit 2005. Economisch total los. Dat heeft me een beetje getriggerd, wat zou de dagwaarde van mijn auto zijn? E46 coupé uit 2001 met 220k op de teller. Anwb koerslijst zegt niks (te oud). Beetje gaspedaal struinen kom ik er echt weinig tegen. En dan is het of minder dan 100k kilometers of juist 300k+. Ik zit daar net tussenin. Ik vind 'm zelf heel netjes en er wordt echt niks bespaard op onderhoud. Maar vraag me af wat een verzekeraar zou hanteren bijvoorbeeld. Zou een taxatie handig zijn misschien? Ik maak me overigens geen illusies dat het een museum stuk is ofzo, maar als de verzekering kijkt naar dagwaarde 5k (want oud ding, ik zeg maar wat) en een taxateur zegt 10k dan kan dat nogal een verschil maken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:28

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

sig69 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:57:
Paar dagen geleden heeft iemand tegen de volvo van een vriend van mij gezeten. 4500 euro schade, auto uit 2005. Economisch total los. Dat heeft me een beetje getriggerd, wat zou de dagwaarde van mijn auto zijn? E46 coupé uit 2001 met 220k op de teller. Anwb koerslijst zegt niks (te oud). Beetje gaspedaal struinen kom ik er echt weinig tegen. En dan is het of minder dan 100k kilometers of juist 300k+. Ik zit daar net tussenin. Ik vind 'm zelf heel netjes en er wordt echt niks bespaard op onderhoud. Maar vraag me af wat een verzekeraar zou hanteren bijvoorbeeld. Zou een taxatie handig zijn misschien? Ik maak me overigens geen illusies dat het een museum stuk is ofzo, maar als de verzekering kijkt naar dagwaarde 5k (want oud ding, ik zeg maar wat) en een taxateur zegt 10k dan kan dat nogal een verschil maken.
De dagwaarde van een auto kan aan van alles bepalend zijn. Onderhoud, staat, lak goed? Heb je nieuwe onderdelen of verbeterde onderdelen erin, intereur eens laten bekleden, motor revisie laten doen, etc.

Jouw info is ook maar schaars trouwens om een schatting te kunnen doen, E46 M3? 318? zonder deze info schat ik ergens tussen de 1000 en 5000 euro. Als je echt wil weten wat hij voor dagwaarde heeft zal je hem moeten laten taxeren, zonder een taxatie gaat de verzekering een magere dagwaarde aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:16
Xqlus1ve schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

De dagwaarde van een auto kan aan van alles bepalend zijn. Onderhoud, staat, lak goed? Heb je nieuwe onderdelen of verbeterde onderdelen erin, intereur eens laten bekleden, motor revisie laten doen, etc.

Jouw info is ook maar schaars trouwens om een schatting te kunnen doen, E46 M3? 318? zonder deze info schat ik ergens tussen de 1000 en 5000 euro. Als je echt wil weten wat hij voor dagwaarde heeft zal je hem moeten laten taxeren, zonder een taxatie gaat de verzekering een magere dagwaarde aanhouden.
Ja precies dat bedoel ik. Als je mijn post historie bekijkt in dit topic vindt je wel wat foto's. E46 330 coupé uit 2001 dus. Elk plekje roest ofzo wat ik tegenkom moet direct gefixt worden.
Ik heb nu bijvoorbeeld een leenauto mee nu uit 2009 met 50k kilometers minder en het ding ziet er niet uit. Rijdt wel prima overigens.
Maar de verzekering hanteert waarschijnlijk gewoon een tabel, en dan is het een oude auto. Terwijl hij op de markt misschien meer waard is.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:07

IQM

timbak02 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:09:
Ik zou niet meer zonder adaptief onderstel willen. Als je alleen M Sport onderstel hebt is dat mijns inzien veel te stug. Geen idee of dit nou snel kapot gaat. Lees er weinig over. En naar mijn weten is dit niet zomaar even te retrofitten.
Er zijn BMW's geleverd waar achteraf het adaptieve onderstel aangeschaft kon worden. Ik weet alleen niet welk model en modeljaar. Maar ik weet niet of ik er zo blij mee zou zijn. Een adaptieve demper is behoorlijk duurder dan een goede Koni oid. (3x zo duur ofzo?) Stel ,je auto zonder adaptief onderstel moet een nieuwe demper, hoe veel ben je dan wel niet kwijt voor het vervangende (niet geactiveerde) onderdeel?
TheBrut3 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:53:
M Sport zijn gewoon wat sportieve looks van buiten en van binnen. De bumpers vallen vaak het meest op en er zijn mensen die een bobbel in de broek krijgen van de mini M logo's op de zijschermen.

High Executive geeft vaak weer wat luxere opties aan, maar het blijft opletten bij de BMW verkopers. Regelmatig staan ze geadverteerd als 'Full options', maar zelden hebben wagens echt volledig alle (duurste) opties.
Puf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:04:
Persoonlijk vind ik de sportstoelen wel echt een toevoeging. Het stuur is ook een leuke bijkomstigheid. Vaak wordt een M-Sport ook met de sportautomaat met de "mooie" pook en flippers geleverd. Sporttransmissie kun je coderen, flippers en pook natuurlijk niet. Daarnaast heeft een M-Sport een donkere hemel, en met een beetje geluk de grote schijven met blauwe remklauwen (optioneel) die je niet op een non-M kon krijgen.
M-Sport pakket bestaat altijd uit:
- M-Sport bumper voor en achter met diffuser
- M-Sport velgen
- M-Sport interieurlijsten
- M-Sport stuur
- Anthrazit hemel
- M-Sportstoelen
Meestal M-Sport onderstel, 10 mm verlaagd (niet bij hybride of gewoon adaptief onderstel)
Soms ook M-Sport Remmen, Ambiance verlichting (sowieso op de 5 serie)

De term 'full options' wordt best vaak gebruikt. Maar een auto waar echt alle opties opzitten lukt gewoon niet omdat sommige opties andere uitsluiten.
De bedoeling van de verkoper is om aan te geven dat het een -in zijn beleving- wagen 'vol opties' is. Daar heb ik persoonlijk altijd mijn twijfels over en ik krijg er vaak een soort 'jeuk' van.

Bij de 1,2,3, 4 en corresponderende X modellen zijn de M-Sportstoelen zeker van toegevoegde waarde. Op een 5 serie zou ik altijd voor de comfortstoelen kiezen. Die hebben een hoogte en diepte verstelbare lende steun en zitten mij nog beter. Na 3 Fünfers met comfortstoelen is een 5 zonder comfortstoelen voor mij een dikke no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

sig69 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

Ja precies dat bedoel ik. Als je mijn post historie bekijkt in dit topic vindt je wel wat foto's. E46 330 coupé uit 2001 dus. Elk plekje roest ofzo wat ik tegenkom moet direct gefixt worden.
Ik heb nu bijvoorbeeld een leenauto mee nu uit 2009 met 50k kilometers minder en het ding ziet er niet uit. Rijdt wel prima overigens.
Maar de verzekering hanteert waarschijnlijk gewoon een tabel, en dan is het een oude auto. Terwijl hij op de markt misschien meer waard is.
Dan kan een taxatie zeker lonen! Als je daarmee je waarde, 2K, 4K of misschien wel 6K hoger krijgt dan het gemiddelde geeft je dat zeker meer speelruimte bij total loss of een vervelende schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
IQM schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 00:06:
[...]
Er zijn BMW's geleverd waar achteraf het adaptieve onderstel aangeschaft kon worden. Ik weet alleen niet welk model en modeljaar. Maar ik weet niet of ik er zo blij mee zou zijn. Een adaptieve demper is behoorlijk duurder dan een goede Koni oid. (3x zo duur ofzo?) Stel ,je auto zonder adaptief onderstel moet een nieuwe demper, hoe veel ben je dan wel niet kwijt voor het vervangende (niet geactiveerde) onderdeel?
Er zijn idd modellen uitgebracht die hebben adaptief onderstel als een service (Connected Drive Abo) Voor de G2* en de F3* iig niet.
En eerlijk als je net een nieuwe auto hebt aangeschaft ga je niet meteen denken aan nieuwe dempers, ook al zijn sommige after-market dempers beter dan OEM, althans ik zou dat niet doen.
Meestal M-Sport onderstel, 10 mm verlaagd (niet bij hybride of gewoon adaptief onderstel)
Ik was op zoek naar een 330E met M-Sport pakket zonder M-Sport onderstel, maar volgens alle dealers is dat niet mogelijk. Ik las idd op diverse fora dat de hybride niet zou zijn uitgerust met het M-Sport onderstel maar ik kan het nergens in de BMW documentatie terug vinden. Ik heb ook een 330E met M-Sport pakket proef gereden ( zonder adaptieve dempers) en die vond ik "knetter hard" en daarom is ben ik op zoek gegaan naar eentje met een adaptief onderstel. Nog geen moment spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:35

Mr Pingu

Professioneel Prutser

[...]

[...]

[...]

M-Sport pakket bestaat altijd uit:
- M-Sport bumper voor en achter met diffuser
- M-Sport velgen
- M-Sport interieurlijsten
- M-Sport stuur
- Anthrazit hemel
- M-Sportstoelen

De term 'full options' wordt best vaak gebruikt. Maar een auto waar echt alle opties opzitten lukt gewoon niet omdat sommige opties andere uitsluiten.
De bedoeling van de verkoper is om aan te geven dat het een -in zijn beleving- wagen 'vol opties' is. Daar heb ik persoonlijk altijd mijn twijfels over en ik krijg er vaak een soort 'jeuk' van.

Bij de 1,2,3, 4 en corresponderende X modellen zijn de M-Sportstoelen zeker van toegevoegde waarde. Op een 5 serie zou ik altijd voor de comfortstoelen kiezen. Die hebben een hoogte en diepte verstelbare lende steun en zitten mij nog beter. Na 3 Fünfers met comfortstoelen is een 5 zonder comfortstoelen voor mij een dikke no-go.
Let ook op dat dat er 2 smaken zijn bij adaptief onderstel.
S223A - EDC waarbij alleen de schokbrekers adaptief zijn en S2VFA - Adaptief onderstel waarbij ook de anti-roll bar actief is.

Als je een echte full-option heb zijn er maar weinig dingen uitgesloten, het probleem is voornamelijk dat je niet zowel Harman Kardon als B&O HiFi systeem tegelijkertijd kan hebben. Of tegelijkertijd sport en comfort stoelen. Enige wat ik weet dat bij de F3x op de Msport versie er geen B-stijl verlichting te krijgen is. Deze is alleen op de andere paketten te krijgen maar gelukkig zelf toe te voegen als je dat belangrijk vind.

Grootste probleem dat ik met full-option heb is dat vaak genoemd wordt en er dan NIET het high-end hifi systeem inzit zoals B&O of B&W. Of geen adaptief onderstel, krijg altijd net als jou kriebels van het woord in advertenties. Ook vaak full-option F20 advertenties waarbij er dan geen ACC inzit. Vooral bij F20 is dat een vergeten optie op een of andere manier.

Ik schat in dat als comfort stoelen in mijn X1 passen dat het ook moet lukken om die in een 2’ F45, 3’ F3x en X3 F25 X4/ te krijgen.

F3x is het prima mogelijk;
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1818672

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Xqlus1ve schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:43:
[...]

Dan kan een taxatie zeker lonen! Als je daarmee je waarde, 2K, 4K of misschien wel 6K hoger krijgt dan het gemiddelde geeft je dat zeker meer speelruimte bij total loss of een vervelende schade.
Als er een tegenpartij is op wie de schade verhaalbaar is, dan lijkt me dat een (recent) taxatierapport voldoet om aan te tonen wat de daadwerkelijke waarde is (vs. dagwaarde koerslijst).
Als je wilt dat je eigen verzekeraar ook de taxatiewaarde respecteert, is het dan niet zo dat je een speciale sportwagen- of oldtimerverzekering moet afsluiten, en dat je dan periodiek taxatierapporten moet aanleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 11:46
Puf schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Als er een tegenpartij is op wie de schade verhaalbaar is, dan lijkt me dat een (recent) taxatierapport voldoet om aan te tonen wat de daadwerkelijke waarde is (vs. dagwaarde koerslijst).
Als je wilt dat je eigen verzekeraar ook de taxatiewaarde respecteert, is het dan niet zo dat je een speciale sportwagen- of oldtimerverzekering moet afsluiten, en dat je dan periodiek taxatierapporten moet aanleveren?
Het ligt allemaal heel erg aan de verzekeraar. Er zijn er ook genoeg die achteraf een taxateur langs laten komen accepteren (doet alleen bijna niemand). Zo ooit de waarde van een Nissan Micra van 600 naar 1800 gekregen. (Ok, dat was met tegenpartij, maar mijn verzekering steunde het initiatief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Martin.Air schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:44:
[...]

Het ligt allemaal heel erg aan de verzekeraar. Er zijn er ook genoeg die achteraf een taxateur langs laten komen accepteren (doet alleen bijna niemand). Zo ooit de waarde van een Nissan Micra van 600 naar 1800 gekregen. (Ok, dat was met tegenpartij, maar mijn verzekering steunde het initiatief)
Het ligt inderdaad aan de verzekeraar, en over het algemeen probeert die de uitbetaling zo laag mogelijk te houden. De vraag is namelijk of de verzekeraar het ook zou steunen als jij schuld zou dragen. Bij het vaststellen van de maandelijkse premie gingen ze uit van de dagwaarde en niet van de taxatiewaarde. Natuurlijk zit er altijd een WA component in de premie, en daarbij is niet te voorspellen of je op een Dacia of een Lambo knalt, ze zullen altijd de tegenpartij schadeloos moeten stellen. Maar de all risk/beperkt casco "opslag" is volgens mij wel degelijk gerelateerd aan de geschatte waarde van je auto. Er zijn denk ik weinig verzekeraars die erin meegaan als jij na een ongeluk opeens een taxatierapport tevoorschijn tovert waardoor die waarde meer dan verdubbelt. Volgens mij staat in de meeste polisvoorwaarden ook expliciet genoemd hoe de waarde wordt bepaald.

[ Voor 53% gewijzigd door Puf op 02-08-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:42
Totale hypocrisie van de assuradeuren vind ik.
Ik betaal mijn cascodekking over de nieuwwaarde van mijn voertuig. Het verhaaltje is dan dat de onderdelen voor reparatie zo duur zijn, dit gerelateerd aan de aankoopprijs 6 jaar terug.
Als ik vervolgens mij auto tegen een muur parkeer gaat men ineens van dagwaarde uit. Ik ben benieuwd of er voor aankoop van een vervangend voertuig (hetgeen met de dagwaarde zou moeten kunnen) rekening wordt gehouden met mijn onderhoudsstaat, de b&w audio, massagestoelen en weet ik wat er nog meer aan 'exotische' opties op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
DaFreakhead schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:57:
Totale hypocrisie van de assuradeuren vind ik.
Ik betaal mijn cascodekking over de nieuwwaarde van mijn voertuig. Het verhaaltje is dan dat de onderdelen voor reparatie zo duur zijn, dit gerelateerd aan de aankoopprijs 6 jaar terug.
Als ik vervolgens mij auto tegen een muur parkeer gaat men ineens van dagwaarde uit. Ik ben benieuwd of er voor aankoop van een vervangend voertuig (hetgeen met de dagwaarde zou moeten kunnen) rekening wordt gehouden met mijn onderhoudsstaat, de b&w audio, massagestoelen en weet ik wat er nog meer aan 'exotische' opties op zit.
Ik denk tot op zekere hoogte. De nieuwwaarde speelt zeker mee bij het bepalen van de dagwaarde. Of er ook rekening wordt gehouden met het feit dat je een erg gewilde kleur hebt, of dat men bereid is om fors meer te betalen voor een auto met M-pakket? Of dat je exterieur in de keramische coating zat en dat je elke 6 maanden de leren bekleding hebt verzorgd, aantoonbaar 700 km geleden de turbo, dempers, koelsysteem en transmissieolie hebt laten vervangen? Zie maar eens een auto in de zelfde staat te vinden....
Ik ben geen verzekeringsexpert natuurlijk, maar als de dagwaarde veel te laag is kun je wel een contraexpertise aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:35
Weet iemand hoe dit zit?

Ik had voorheen in mijn Live Cockpit Professional (iDrive 7) bij gebruik van Waze of Apple Kaarten altijd navigatie-instructies zichtbaar in mijn HUD en in het digitale dashboard zoals pijltjes en afstanden (bijv. “over 50 meter rechtsaf”).

Sinds een week zijn die ineens verdwenen. Iemand een idee wat er veranderd kan zijn? Ik heb verder niks gedaan, geen update of iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10 14:16
lostboy_0234 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:59:
Weet iemand hoe dit zit?

Ik had voorheen in mijn Live Cockpit Professional (iDrive 7) bij gebruik van Waze of Apple Kaarten altijd navigatie-instructies zichtbaar in mijn HUD en in het digitale dashboard zoals pijltjes en afstanden (bijv. “over 50 meter rechtsaf”).

Sinds een week zijn die ineens verdwenen. Iemand een idee wat er veranderd kan zijn? Ik heb verder niks gedaan, geen update of iets.
Voor zover ik weet werkt dit alleen met Apple Kaarten en niet met andere apps zoals Waze.
Er is net een iOS update geweest (18.6). Als je zeker weet dat het met Kaarten ook niet meer werkt zou dat een oorzaak kunnen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 03-08-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brando001
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
Ik ben momenteel een X3 met B58 aan het importeren om de jongensdroom van een 6-in-lijn te vervullen:) Nu ben ik mij aan het verdiepen in de BPM aangifte en merk dat het vrij complex is. Ik heb twee bpm taxatiebedrijven gesproken en de werkwijze lag mijlenver uit elkaar, waarbij de 1 op basis van Europese wetgeving artikel 110 VWEU aangaf dat maximale bpm zo hoog is als laagst betaald in het verleden voor eenzelfde auto en de ander klonk alsof hij voor de belastingdienst werkt.

Heeft iemand ervaring met een betrouwbare partij voor het regelen van de BPM aangifte, al dan niet op basis van een taxatie? Is een BPM bepaling op basis van taxatie per definitie de way to go?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
Brando001 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:29:
Ik ben momenteel een X3 met B58 aan het importeren om de jongensdroom van een 6-in-lijn te vervullen:) Nu ben ik mij aan het verdiepen in de BPM aangifte en merk dat het vrij complex is. Ik heb twee bpm taxatiebedrijven gesproken en de werkwijze lag mijlenver uit elkaar, waarbij de 1 op basis van Europese wetgeving artikel 110 VWEU aangaf dat maximale bpm zo hoog is als laagst betaald in het verleden voor eenzelfde auto en de ander klonk alsof hij voor de belastingdienst werkt.

Heeft iemand ervaring met een betrouwbare partij voor het regelen van de BPM aangifte, al dan niet op basis van een taxatie? Is een BPM bepaling op basis van taxatie per definitie de way to go?

Alvast dank!
https://www.bbpartners.nl...utm_campaign=website-link

Maar je kunt het ook prima zelf doen, bijvoorbeeld op basis van uitstoot en forfaitaire tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
remmuz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Voor zover ik weet werkt dit alleen met Apple Kaarten en niet met andere apps zoals Waze.
Er is net een iOS update geweest (18.6). Als je zeker weet dat het met Kaarten ook niet meer werkt zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Waze deed dit ook, precies dat hoe Apple kaarten deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02

Alvast dank!
Check https://autoimport.autotelex.nl/merk.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

timbak02 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:13:
Ik was op zoek naar een 330E met M-Sport pakket zonder M-Sport onderstel, maar volgens alle dealers is dat niet mogelijk. Ik las idd op diverse fora dat de hybride niet zou zijn uitgerust met het M-Sport onderstel maar ik kan het nergens in de BMW documentatie terug vinden. Ik heb ook een 330E met M-Sport pakket proef gereden ( zonder adaptieve dempers) en die vond ik "knetter hard" en daarom is ben ik op zoek gegaan naar eentje met een adaptief onderstel. Nog geen moment spijt van.
Net even in de documtentatie van de G2x 3 serie gekeken. Op de hybride is het 704 M Sport onderstel niet leverbaar, het 2VF M adaptief onderstel wel. De 2VL variabele sport steering is ook niet leverbaar op de hybride.

Mijn 530e heeft ook het adaptieve onderstel maar dit werkt toch anders dan bij mijn F11 535i. Of daar merkte ik het misschien meer. Overigens is een hybride veel harder geveerd vanwege de 170kg HV accu op de achteras. Dat merkte ik direct bij de eerste proefrit al.
Mr Pingu schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:17:

Let ook op dat dat er 2 smaken zijn bij adaptief onderstel.
S223A - EDC waarbij alleen de schokbrekers adaptief zijn en S2VFA - Adaptief onderstel waarbij ook de anti-roll bar actief is.

Als je een echte full-option heb zijn er maar weinig dingen uitgesloten, het probleem is voornamelijk dat je niet zowel Harman Kardon als B&O HiFi systeem tegelijkertijd kan hebben. Of tegelijkertijd sport en comfort stoelen. Enige wat ik weet dat bij de F3x op de Msport versie er geen B-stijl verlichting te krijgen is. Deze is alleen op de andere paketten te krijgen maar gelukkig zelf toe te voegen als je dat belangrijk vind.

Grootste probleem dat ik met full-option heb is dat vaak genoemd wordt en er dan NIET het high-end hifi systeem inzit zoals B&O of B&W. Of geen adaptief onderstel, krijg altijd net als jou kriebels van het woord in advertenties. Ook vaak full-option F20 advertenties waarbij er dan geen ACC inzit. Vooral bij F20 is dat een vergeten optie op een of andere manier.

Ik schat in dat als comfort stoelen in mijn X1 passen dat het ook moet lukken om die in een 2’ F45, 3’ F3x en X3 F25 X4/ te krijgen.

F3x is het prima mogelijk;
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1818672
Optie 2VA Adaptive Drive is -bij de 5 serie- alleen op de 6 cilinders leverbaar. Erg jammer, ik vond het een erg prettige optie op mijn 535i en had het op mijn 530e graag gehad. De 540-ers en hoger zijn vaker dikker aangekleed dan de lagere modellen. Maar ook daar is de afgelopen jaren een verschuiving in gekomen. Ook in Duitsland zijn de volledig volgehangen wagens steeds zeldzamer geworden.

Waarschijnlijk is het ook zo dat ik eigenlijk altijd bij de 5 serie kijk waar meer opties elkaar uitsluiten. Dat was bij de F1x al zo en bij de G3x ook. Mooi voorbeeld is dat als je BMW Individual Manufaktur Pure Metal Silver metallic lak kiest -de allerduurste!- dat Lane Change Assistant (onderdeel van 5AU) gedeactiveerd wordt.

Mijn F11 535i was bijna full-option. Het aantal opties dat er niet op zat was op de vingers van 1 hand te tellen. Waarbij ik heel bewust geen softclose en en zonneschermpjes achterin wilde. (ervaringen uit het verleden...) Heel eerlijk, BMW heeft ook opties die naar mijn mening niet echt zinvol zijn. Nightvision heb je niets aan, met goede koplampen zie je personen veel beter. En de display key is lomp groot in de broekzak. Misschien heb je er iets aan icm. Remote Control Parking maar de meeste mensen hebben die enorme sleutel gewoon thuis als reserve sleutel liggen.
.
Aan de andere kant, volgens BMW is het niet mogelijk om een breedset op een 530e (xDrive) Touring te kiezen. Wel op een 530e of 540i xDrive Touring. Waarom is mij een raadsel. Op mijn 530e zit gewoon een achteraf gemonteerde style 846m. Dat is naar mijn bescheiden menig één van de vetste velg op een G3x LCI. En er zit nog een vinger ruimte tussen de wielkast en de 275 achterband. Dat is meer dan destijds op mijn E61.

Comfortstoelen worden door BMW pas vanaf de 5 serie geleverd. De stoelen in de lagere series zijn bijna identiek. Al vind ik die in de X2 van een vriend van mij beroerd zitten door een stang midden onder het zitvlak. Retrofitten van comfortstoelen is mogelijk dat weet ik maar dat wordt zelden gedaan. Is ook nog wel een kleine investering. Al zou ik dat absoluut overwegen als ik naar bijv. een X3 zou gaan.

Alvast dank!
Je zou Rik Tanghe eens kunnen bellen. Daar heb ik uitstekende ervaringen mee, een goudeerlijke vent.

[ Voor 9% gewijzigd door IQM op 03-08-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:23

Tortelli

mixing gas and haulin ass

sig69 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

911 van mij verzekerd via sportwagenpolis. Daarbij gaan ze eerste 3 jaar uit van de aanschafwaarde, daarna moet je hem om de 3 jaar laten taxeren en krijg je taxatiewaarde.
Taxeren kost natuurlijk wel geld, maar je heb wel een faire waarde van de auto op papier staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:04

Alvast dank!
De BPM aangifte is zo "complex" omdat er meerdere manieren zijn om te komen tot de juiste grondslag. Vanwege allerlei regels en scenario's zijn er meerdere manieren om te komen tot de juiste grondslag en berekening. De bedrijfjes die dit voor je doen rekenen alle (relevante) scenario's en geven jou de meest gunstigste. Dus beide hebben waarschijnlijk gelijk maar leggen het verkeerd uit :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik heb zo’n 10 jaar geleden wel eens wat met BPM te maken gehad, toen had je ook de optie op basis van afschrijving de BPM te bepalen. De normale tabel gaat uit van een gemiddelde afschrijving van BPM, terwijl grote, dure auto’s over het algemeen meer afschrijven.
Je moet dan een vergelijkbare, origineel Nederlandse auto te koop zien te vinden en dan bepalen hoeveel de afschrijving geweest is. Dezelfde afschrijving mag je dan op jou BPM bedrag toepassen. Dit kan de meest voordelige variant zijn voor dure auto’s die veel afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
DexterDee schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Ik rij met de dreier zo'n 50k per jaar, dus ik zit ruim boven het kantelpunt. Puntje van zorg is dat de kilometerstand ook hard oploopt. Vanochtend zag ik 414k staan. Nu onderhoud ik de beamer strak en heb ik nog weinig pech gehad met grote reparaties, maar het komt er wel een keertje aan ben ik bang. En de combinatie diesel en 400k+ is natuurlijk onpopulair en betekent dat de restwaarde nihil is. Niemand die daar nog een grijpstuiver voor over heeft, hoe luxe en gemoderniseerd de auto ook is. Hij moet dus gewoon "op" gereden worden ben ik bang.
Zeker waar. Ik kocht mijn laatste 320d met 250k op de klok en die ging 2,5jr later weg met iets over de vier ton. Die ging op export maar de prijs was om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:49
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 06-08-2025 11:19 . Reden: Dit mag in V&A (Overig)! ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pannencouque

Alvast dank!
Ik heb de laatste keer deze site gebruikt:
https://live.xray.nl/bpmimport/

Kun je alles invoeren en heen en weer spelen met de opties die je wel en niet hebt. Zo kom je tot de meest gunstige aangifte. Die stuur je op en wordt gewoon geaccepteerd, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Helaas heb ik ook te maken met het bekende delaminating probleem van het Live Cockpit-cluster. Heeft iemand dit al is laten fixen onder garantie en is dit makkelijk te doen?

Zichtbaar wanneer der zon op staat en vel licht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDgBn1Yj4FUeHrjOGoPSqcLN0qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3uyIqWoErrCKqLG0wMhLKGW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhKeW2SKiW5Mx-Jg6aUEGFwEt1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nhc910kLK5PuuDMNhU5x2GBt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:49
lostboy_0234 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:09:
Helaas heb ik ook te maken met het bekende delaminating probleem van het Live Cockpit-cluster. Heeft iemand dit al is laten fixen onder garantie en is dit makkelijk te doen?

Zichtbaar wanneer der zon op staat en vel licht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er ook last van, maar heb geen garantie meer dus ik laat het lekker zitten. Het is alleen zichtbaar als de zon er direct op staat, dus ik stoor me er niet echt aan. De fix is het hele display vervangen, wat een prijzige aangelegenheid is (het display kost 1400 euro bij de dealer).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Greetoz
Hier is weer druk gewerkt aan de F80. Nieuwe uitlaatnokkenas en lagerbrug (door BMW betaald). Omdat alles toch open lag ook de ketting en geleiders vervangen en de crankhub vervangen door een one piece versie van Kotte omdat die dan onmogelijk nog kan slippen en timing issues kan veroorzaken. Helaas was een van de plastickappen van de versteller gebarsten (bekende kwaal) dus die moest helaas volledig vervangen worden...

Alles uit elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgQRQK8Ml8WzQMGM2rfjyxoBCpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RMnPn3ph1ZkoOfQE89GhLof.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4y3pjQ45bHmqmu7-nWdeF5DofA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwWTHboV2FtTuVAz45MEVX2b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi7suA_pAKUb4EaJsUirE9KUF6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvehBIDZL3TPGrRvZADTP56T.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K0LLrJVbG-as2KPM2KJC2wFKJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHlxfJw2uzvHwmYqyH9r47J2.jpg?f=fotoalbum_tile

En de nieuwe onderdelen er weer in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izQ-MWu49mw6p6DTuDTn76c2TRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FX9Mp2KLeF3it8386TLr1C2c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6ffpY1vAY3cpJYlueWyTPaCTv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjtNe4oGI38GKo0KZQ7rg8Pa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS8lLSaWMe82SxelujF0SjC7APo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epRvtXa8ZCH8xmzyN97UOCMH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBanpOT3S124739IhuHz3pRJdN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWRUtCyK25xnRRoaRMrB7kTH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoQmBGRoxuEJhOi1AHkQYg4gKqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jxi8eyYveO6MznpRtDq38GoY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Greetoz op 06-08-2025 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
Mede-BMW-eigenaren met een directe injectiemotor, gebruiken jullie fuel system cleaners en zo ja, welke en hoe vaak?
Ik gebruikte tot voor kort de BMW Twin Power Turbo Fuel System Cleaner(83195A07750) 100ml voor ca.11 euro, maar BMW schijnt daarmee gestopt te zijn en wordt steeds moeilijker leverbaar. Ekris verkoopt nu als alternatief Tec4 Petrol Injector Cleaner(30 euro voor 400 ml bij Ekris, maar 21 euro elders als je een beetje zoekt). Daarnaast tank ik enkel E5.
Ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met additieven.

[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 06-08-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:49
Puf schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:56:
Mede-BMW-eigenaren met een directe injectiemotor, gebruiken jullie fuel system cleaners en zo ja, welke en hoe vaak?

Ik gebruik zo nu en dan producten van Liqui Moly. In het verleden een goede ervaring mee gehad en gebruik nu Benzin Systempflege. Dat is zo nu en dan “goedkoop” te krijgen, rond de 10 euro.

Uit een eerdere post (wetende dat dit over een ander product gaat) als antwoord op een soortgelijke vraag:
melensuup schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:18:
[...]

Bij mijn vorige auto (F11 520d) heb ik altijd (preventief) Liqui Moly Super Diesel Additief gebruikt. Toen ik 'm inruilde met 413dkm liep de motor nog altijd lekker, zuinig en zonder rookpluimen e.d.. Bij circa 380dkm wou ik de motor laten reinigen (walnut blasting), bij het openen bleek dat er weinig koolstofafzetting aanwezig was. Of dat komt door het additief weet ik niet. Dat is moeilijk te bewijzen.

Maar n=1.

[ Voor 40% gewijzigd door melensuup op 07-08-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:49
Puf schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:56:
Ik gebruikte tot voor kort de BMW Twin Power Turbo Fuel System Cleaner(83195A07750) 100ml voor ca.11 euro, maar BMW schijnt daarmee gestopt te zijn en wordt steeds moeilijker leverbaar. Ekris verkoopt nu als alternatief Tec4 Petrol Injector Cleaner(30 euro voor 400 ml bij Ekris, maar 21 euro elders als je een beetje zoekt). Daarnaast tank ik enkel E5.
Als je altijd een 'premium' 98 tankt zoals Shell V-Power, dan zitten daar al additieven in die de injectoren schoon houden. Dan is zo'n flesje fuel system cleaner overbodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44

_Arthur

blub

Ik tank gewoon E10 in de M340i.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin.Air
Sterker nog, mijn 40i geeft aan (handleiding en tankklep) E5, E10 en E25 prima te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

Eagle Creek

Breathing security

Martin.Air schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:51:
Sterker nog, mijn 40i geeft aan (handleiding en tankklep) E5, E10 en E25 prima te vinden.
Wat is daar sterk aan

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Dat mensen zo zweren bij E5/98. Waar BMW zelf de stap al vooruit heeft gezet dat E25 probleemloos zou moeten zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 13:30
Martin.Air schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Dat mensen zo zweren bij E5/98. Waar BMW zelf de stap al vooruit heeft gezet dat E25 probleemloos zou moeten zijn.
BMW zegt ook dat lange onderhouds intervallen prima zijn of dat de ZF bak geen onderhoud nodig heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Martin.Air schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:51:
Nou die van mij geeft aan ook wel E5/100 en hoger te lusten... dus waarom E10/95? Voor de prijs hoef ik het niet te laten, goedkoper dan de E10 in NL. Al zou het financieel natuurlijk wel beter zijn met 1 op 8. Keuzes... nee, non-issue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iINwU_1rlvGR0C1CGMLy86I3FSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBSNgWt9u40WX69QF0Aors61.jpg?f=fotoalbum_large

Blok loopt er gewoon fijner op. Ja, je hebt ze... mensen die bovengemiddeld voelen, zien, horen, ruiken... een kwelling :+

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 07-08-2025 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
SgtPoen schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:39:
BMW zegt ook dat lange onderhouds intervallen prima zijn of dat de ZF bak geen onderhoud nodig heeft. :+
_/-\o_

Maar goed, daar merkt men de eerste 99.998km niets van hè. Pas als ze ouder worden gaan de keuzes gelden.

[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 07-08-2025 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CreativeS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:40:
[...]
_/-\o_

Maar goed, daar merkt men de eerste 99.998km niets van hè. Pas als ze ouder worden gaan de keuzes gelden.
Die grotere issues krijg je idd pas nadat de lease termijn verstreken is :P
na de 120/160k km ga je dit soort lange termijn onderhouds dingen pas merken natuurlijk.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
[...]

Hangt er ook vanaf hoe je de auto gebruikt. Als je relatief lang met een tank doet en lang stilstaat, dan is het hygroscopische van ethanol niet optimaal. Daarnaast heeft benzine een hogere energiedichtheid. Ik tank daarnaast in België, waar ik rond de 1,60 per liter premium E5 betaal.

Overigens geeft BMW ook aan dat elke 30k km olie verversen voldoende is en dat de transmissieolie nooit hoeft te worden ververst, dus het vertrouwen in de langetermijneffecten van het volgen van BMW's advies is enigszins geschaad.

Edit: zie nu dat exact dit argument al is genoemd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 07-08-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

Eagle Creek

Breathing security

Puf schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Overigens geeft BMW ook aan dat elke 30k km olie verversen voldoende is en dat de transmissieolie nooit hoeft te worden ververst, dus het vertrouwen in de langetermijneffecten van het volgen van BMW's advies is enigszins geschaad.

Edit: zie nu dat exact dit argument al is genoemd :)
Maar zijn hier ook echte bewijzen van? Of is het veel gevoel en onderbuik?

Zelf zou ik nooit geweten hebben dat ik vaker olie zou moeten vervangen. Ik heb het ook nog nooit vaker gedaan dan dat de auto zelf adviseert. Nu rijd ik ook ongeveer 50% van al mijn kilometers elektrisch, dus komt het netto op dezelfde aantal kilometers uit.

Maar.... als dat niet zo zou zijn redeneer ik: als de olie eruit komt na 30K, kun je toch beoordelen hoe deze eruit ziet? En dan concluderen 'goh we waren laat' of 'het valt eigenlijk allemaal mee'. Motoren en olies zijn immers ook niet meer hetzelfde als in 1990.

Dat vaker verversen voor de gemoedsrust ook wat doet, ontken ik niet. Maar dan kun je ook na elke 5000KM er nieuwe liters in gooien.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hugodv
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:09
IQM schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Net even in de documtentatie van de G2x 3 serie gekeken. Op de hybride is het 704 M Sport onderstel niet leverbaar, het 2VF M adaptief onderstel wel. De 2VL variabele sport steering is ook niet leverbaar op de hybride.

Mijn 530e heeft ook het adaptieve onderstel maar dit werkt toch anders dan bij mijn F11 535i. Of daar merkte ik het misschien meer. Overigens is een hybride veel harder geveerd vanwege de 170kg HV accu op de achteras. Dat merkte ik direct bij de eerste proefrit al.
Ik had 704M verlaagde M sport onderstel op mijn G20, RWD. Volgens de verkoper kon je deze niet op xdrive / hybrides krijgen omdat deze dan te laag zou komen te liggen met risico van schade aan onderstel/accupakket. Wel jammer want daar staat hij IMHO wel mooier van op z'n wielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjWmdI4y4KR4DmGWbR0UaNaIpcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUA4CDqZdJdwElO4QgUT005g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCbiMh-X3MqFOeQVEIw96niBC8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3sPdlK75NL5AI8nIPzN6rFc.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn 340 met xdrive heeft het adaptieve sport onderstel en staat daarmee 2-3cm hoger op de wielen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TG-h3xHxlkj2vycQ_cq5aWVtR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TyJ2ldtujsnysJGjd0sW32PK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWQgNEIETzUtn944vLZ9F9I_8ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4GD5L6CgT8siBT5dkOufE2eV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hugodv schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:45:
Mijn 340 met xdrive heeft het adaptieve sport onderstel en staat daarmee 2-3cm hoger op de wielen:
Even in de sportmode en hij stuurt nog steeds strak, toch?

Mooie kleur trouwens hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 13:30
Eagle Creek schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Zelf zou ik nooit geweten hebben dat ik vaker olie zou moeten vervangen. Ik heb het ook nog nooit vaker gedaan dan dat de auto zelf adviseert. Nu rijd ik ook ongeveer 50% van al mijn kilometers elektrisch, dus komt het netto op dezelfde aantal kilometers uit.

Maar.... als dat niet zo zou zijn redeneer ik: als de olie eruit komt na 30K, kun je toch beoordelen hoe deze eruit ziet? En dan concluderen 'goh we waren laat' of 'het valt eigenlijk allemaal mee'. Motoren en olies zijn immers ook niet meer hetzelfde als in 1990.

Dat vaker verversen voor de gemoedsrust ook wat doet, ontken ik niet. Maar dan kun je ook na elke 5000KM er nieuwe liters in gooien.
Ja hoor, hier een video met een E46.

[ Voor 6% gewijzigd door SgtPoen op 07-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
Eagle Creek schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Een belangrijke indicatie vind ik het interval dat BMW hanteert in de VS: 10,000 mijl (~16k km)Dat is ongeveer de helft van de 30k km die hier in Europa wordt gehanteerd.

Ik heb ook de indruk dat BMW de klanten in de VS serieuzer neemt dan die in Europa. Kijk bijvoorbeeld hoe er in de VS is omgegaan met de beruchte koelslang op de F2x en F3x B48 (terugroepactie, gratis vervangen) vs. Europa (probleem ontkennen, vragen ontwijken en eigenaren die daar geen genoegen mee nemen agressief bejegenen).

Het lijkt mij dat de 10k mijl/16k km dichter bij de waarheid zit dan de 30k km als het om het ideale interval gaat.

Google Gemini overview:

For a BMW F30, the recommended oil change interval is 10,000 miles or 12 months, whichever comes first. BMW initially recommended 15,000 miles, but later changed it to 10,000 miles for vehicles manufactured in 2014 and later. Some owners and mechanics may suggest shorter intervals, especially for older cars or those driven hard.

Here's a more detailed breakdown:
-15,000 Mile Interval:
BMW initially recommended this interval for many F30 models.
-10,000 Mile Interval:
BMW later revised the recommendation to 10,000 miles or 12 months for most F30s, particularly those manufactured after July 2013.

[ Voor 34% gewijzigd door Puf op 07-08-2025 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SgtPoen schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:38:
Ja hoor, hier een video met een E46.
Productiejaren 1998 - 2006

Ook nog iets van recentere jaren bekend hier mee?

Mijn eigen ervaringen:
E46 320d (2000) van 130k km naar 230k km gereden zonder grote problemen.
E87 118d (2006) van 0 naar 230k km gereden zonder grote problemen.
F31 320d (2013) van 130k km naar 230k km gereden zonder grote problemen.
G21 330i (2019) van 8k km naar 105k km gereden zonder grote problemen.
G21 M340i (2024) van 6k km naar nouja, dat moeten we nog zien hoeveel km's hier op komen :D

Alles gewoon met de reguliere intervallen onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
_Arthur schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Ook nog iets van recentere jaren bekend hier mee?
Zie mijn post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugodv
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:09
_Arthur schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

Even in de sportmode en hij stuurt nog steeds strak, toch?

Mooie kleur trouwens hoor :+
Ha, jij ook lid van de Dravit club eh :+ Bevalt nog goed!

In sport stuurt adaptieve onderstel ook strak hoor, zeker. Sowieso heel ander gevoel in stuur tussen G2X met Xdrive en zonder. In de 340 voelt sturen ook in Comfort wat zwaarder en heeft ietsje meer gevoel, maar niet veel. Verschil in rijhoogte voel ik wel, maar is zeker niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Iemand enig idee waarom ik niet meer mijn ritten zie in de BMW app? Sinds maandag niks meer. FAQ van BMW kom ik niet veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
IQM schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Jep denk dat ik daar overheen heb gekeken. Er is geen een verkoper die mij dat kon vertellen overigens. Maar is de verkoop brochure altijd wel consistent. Zie dat in sommige gevallen 704 M ook niet op de 340i verkrijgbaar is. Rood omcirkelt 330E en de 340i
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDfSI_-ElAiXn9eyrRnHYwA_irc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NDuJqA5XtUZuprG4TemJC3DE.png?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik wel 2VL, zal wel door optie 2VF, adaptief onderstel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4a61qQQM-u6sQrKSf1AcVbfQMDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNjEMV0BxnhVxtEmoYxtfTD4.png?f=fotoalbum_large

Vraag me toch af hoe het adaptief onderstel in sport mode zich verhoud tot M-sport onderstel. Immers BMW heeft optie 704 M niet beschikbaar gesteld voor de hybrides:
[...]
Ik had 704M verlaagde M sport onderstel op mijn G20, RWD. Volgens de verkoper kon je deze niet op xdrive / hybrides krijgen omdat deze dan te laag zou komen te liggen met risico van schade aan onderstel/accupakket. Wel jammer want daar staat hij IMHO wel mooier van op z'n wielen.

[ Voor 12% gewijzigd door timbak02 op 07-08-2025 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Laatst online: 23:32
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
tweede foto bij de Kart Fabrique gemaakt? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

timbak02 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:14:
Jep denk dat ik daar overheen heb gekeken. Er is geen een verkoper die mij dat kon vertellen overigens. Maar is de verkoop brochure altijd wel consistent. Zie dat in sommige gevallen 704 M ook niet op de 340i verkrijgbaar is. Rood omcirkelt 330E en de 340i
[Afbeelding]

Overigens heb ik wel 2VL, zal wel door optie 2VF, adaptief onderstel.
[Afbeelding]

Vraag me toch af hoe het adaptief onderstel in sport mode zich verhoud tot M-sport onderstel. Immers BMW heeft optie 704 M niet beschikbaar gesteld voor de hybrides:
En toch vind ik de prijslijst in deze niet heel consistent. Onder het M-Sport pakket staat dat het niet op de 320e/330e kan en verderop blijkbaar wel. Maar ik denk dat de 3 en 5 serie op dit vlak wel verschillen. Bij de 3 serie is het adaptieve M onderstel 2VF op meerdere modellen leverbaar. Dit is ook 1 cm verlaagd maar volgens mij is het gewone adaptieve onderstel (223) op de 5 niet verlaagd. En die verlaging is volgens mij precies het probleem met de hybride en risico op schade aan het HV accupack. Het adaptieve M onderstel 2VF is op een 'gewone' 5 niet leverbaar.

Verkopers en BMW Geniussen zijn trouwens ook maar mensen. Ze weten echt niet alles. Onder een BMW 530e sedan mag wel een breedset, onder de 530e Touring niet. Terwijl daar dezelfde accupack in zit. Maar nu komt 'ie... de 20" breedset kan volgens de informatie onder 530e sedan maar die heeft een hogere aslast dan de achterbanden aan laadvermogen kunnen hebben. (90kg verschil) BMW Nederland verwijst door naar de dealer. De dealer heeft gezocht en belt later terug dat ze het antwoord schuldig moeten blijven. Maar... BMW adviseert om het maximale draagvermogen van de banden niet te overschrijden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
De garage melde mij dat er hap uit 1 van de achterbanden is waardoor die niet door de APK komt volgende maand. Nu moesten de voorbanden al worden vervangen dus ik mag nu op zoek naar 4 nieuwe banden.

225/40/19 voor en 255/35/19 achter. Als het aan BMW ligt moet dat Run Flat zijn. Dus ik op zoek naar een mooi setje. Maar ik moet zeggen dat ik toch een beetje een vieze nasmaak aan overhoudt. Het viel mij namelijk op dat de nieuwere types allemaal niet meer geleverd worden in de RF variant. En nu houdt het aanbod met 255 al niet over dus het aanbod is eigenlijk erg schraal, maar ook erg duur.

Bijv. Continental. Die biedt in de 255/35/19 range enkel de ContiSportContact 5 aan. Een band die al in 2010/2011 op de markt is gekomen en waar Continental nog niet meer over wil spreken op z'n website. Ze zijn immers al minstens 3 generaties verder. Enkel na het filteren op dit formaat en RFT in de filter komt ie tevoorschijn op de website. Hetzelfde geldt voor Goodyear. Die is al op ASymmetric 6 aangekomen maar met RFT blijf je hangen op Asymmetric 3. Ook weer een band van minstens een decennia oud. Maar als je dan denkt dat ze goedkoper zijn dan de nieuwe modellen dan heb je het verkeerd begrepen. Vaak zijn ze zelfs duurder.

Eigenlijk heeft alleen Michelin (van de A-merken) een redelijk courant model met de PS4 (nieuwste is PS5). Het lijkt erop dat RFT toch niet zo is doorgedrongen als ik ooit gedacht heb en het voelt nu alsof je mag kiezen uit de oude rommel voor de hoofdprijs terwijl RFT al gewoon duur is. Nu is (te-)veel betalen erg premium maar rondrijden op "oude" banden vind ik toch wel erg afdoen aan mijn premiumgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Toen ik de achterbanden moest vervangen was ik idd ook net iets minder dan 500eu bij een van de vervangers kwijt voor de 2 achterbanden van 255/35Y19RFT, maar weet ook niet hoe oud dat design is, zal ook wel al een tijdje meegaan. :P
https://www.kwik-fit.nl/a...-t005/br255-35y19rft005xl
Zou ze idd niet graag bij de dealer halen, dan gaat er nog een x2 overheen :P

Er lagen al Bridgestones op, dus de vervangers zijn dat ook.
Brede banden in dit soort maten kosten idd flink wat doekoe :P

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 08-08-2025 10:29 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
MrFl0ppY schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:18:
De garage melde mij dat er hap uit 1 van de achterbanden is waardoor die niet door de APK komt volgende maand. Nu moesten de voorbanden al worden vervangen dus ik mag nu op zoek naar 4 nieuwe banden.

225/40/19 voor en 255/35/19 achter. Als het aan BMW ligt moet dat Run Flat zijn. Dus ik op zoek naar een mooi setje. Maar ik moet zeggen dat ik toch een beetje een vieze nasmaak aan overhoudt. Het viel mij namelijk op dat de nieuwere types allemaal niet meer geleverd worden in de RF variant. En nu houdt het aanbod met 255 al niet over dus het aanbod is eigenlijk erg schraal, maar ook erg duur.

Bijv. Continental. Die biedt in de 255/35/19 range enkel de ContiSportContact 5 aan. Een band die al in 2010/2011 op de markt is gekomen en waar Continental nog niet meer over wil spreken op z'n website. Ze zijn immers al minstens 3 generaties verder. Enkel na het filteren op dit formaat en RFT in de filter komt ie tevoorschijn op de website. Hetzelfde geldt voor Goodyear. Die is al op ASymmetric 6 aangekomen maar met RFT blijf je hangen op Asymmetric 3. Ook weer een band van minstens een decennia oud. Maar als je dan denkt dat ze goedkoper zijn dan de nieuwe modellen dan heb je het verkeerd begrepen. Vaak zijn ze zelfs duurder.

Eigenlijk heeft alleen Michelin (van de A-merken) een redelijk courant model met de PS4 (nieuwste is PS5). Het lijkt erop dat RFT toch niet zo is doorgedrongen als ik ooit gedacht heb en het voelt nu alsof je mag kiezen uit de oude rommel voor de hoofdprijs terwijl RFT al gewoon duur is. Nu is (te-)veel betalen erg premium maar rondrijden op "oude" banden vind ik toch wel erg afdoen aan mijn premiumgevoel.
De nieuwe types worden wel geleverd in RFT, maar exclusief in de maten die bij nieuwe auto's horen van merken die op RFT's worden geleverd.
Als je bijvoorbeeld een F3x hebt (wat ik vermoed als ik je maten zie), dan is het merendeel van de verkrijgbare RFT banden ook geïntroduceerd tijdens de productiecyclus van de F3x. Blijkbaar is de vraag naar aftermarket RFT niet zo groot dat het loont om de nieuwe banden in deze oude maten te ontwikkelen. Mogelijk is men bang met onverkoopbare voorraden te blijven zitten met oude DOT-productiedata. Ik loop tegen hetzelfde aan en twijfel nu ook over RFT of niet. De afgelopen jaren is, naast de rijeigenschappen, met name de levensduur van veel nieuwe generaties banden sterk verbeterd als gevolg van strengere wetgeving en certificeringen. Daar zou ik wel van willen profiteren, maar dat betekent vaak RFT opgeven.
Ik neig nu toch naar een setje in de kofferbak leggen (krik + sleutel + thuiskomer + compressor + propsetje), maar ik heb nog een paar mm op mijn RFT's.

[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 08-08-2025 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melensuup
Ben ook al lang overgestapt van rft naar normale banden. Meer keuze en meer comfortabel. Ook een propset in de auto (ook compressor).

Er zijn ook zelfdichtende banden, bijvoorbeeld met contiseal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
@Puf Ja naar dat setje heb ik ook gekeken maar een thuiskomer continue in de koffer is ook geen pretje. De rest past wel mooi onder in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
MrFl0ppY schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:05:
@Puf Ja naar dat setje heb ik ook gekeken maar een thuiskomer continue in de koffer is ook geen pretje. De rest past wel mooi onder in de kofferbak.
Een propset en compressor is ook met RFT's handig om in je kofferbak te hebben. Die RFT is alleen om met max 80km/h naar de eerstvolgende parkeergelegenheid te kunnen rijden. De krik en sleutel zijn dan niet strikt nodig, maar maken het wel een stuk makkelijker om het lek te vinden en de prop te schieten. Thuiskomer twijfel ik ook over.
Als het niet zelf met een prop op te lossen is, dan misschien maar de ANWB/BMW Pechhulp bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik heb de BMW Banden Mobility Kit in de kofferbak liggen. Let wel op de TGT van de fles en samen met BMW Pechhulp (of ANWB Europa) ben je goed voorbereid.

[ Voor 16% gewijzigd door CreativeS op 08-08-2025 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melensuup
Hoe kan het!? Zojuist een spijker in m’n band 😂

Kan gelukkig gemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:20
CreativeS schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:16:
Ik heb de BMW Banden Mobility Kit in de kofferbak liggen. Let wel op de TGT van de fles en samen met BMW Pechhulp (of ANWB Europa) ben je goed voorbereid.
Ik heb weleens het gerucht gehoord dat je velg naar de klote is na het gebruik van dat spul. Klopt dat, of is dat maar een gerucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
melensuup schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:26:
Hoe kan het!? Zojuist een spijker in m’n band 😂

Kan gelukkig gemaakt worden.
:9 En dat is natuurlijk ook de grap. In de afgelopen 10 jaar denk ik 2 keer lek gereden maar toen zat de schroef er nog gewoon in en liep het langzaam leeg. Met een keer opblazen onderweg gewoon nog naar huis kunnen rijden en er een winterband op gelegd. Dus ja, ook dat had RFT niet veel uitgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
CreativeS schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:16:
Wordt dat slijm niet een grote teringzooi in je band, op je velg en in je ventiel? Merk je natuurlijk pas als je band moet worden vervangen, maar een prop lijkt me "cleaner". En kun je daarna nog een paraplu laten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Puf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:04:
[...]

Wordt dat slijm niet een grote teringzooi in je band, op je velg en in je ventiel? Merk je natuurlijk pas als je band moet worden vervangen, maar een prop lijkt me "cleaner". En kun je daarna nog een paraplu laten zetten?
Zodra je die shizzle erin spuit, wil geen bandenboer hem meer aanraken, dus dan moet je een nieuwe band kopen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
YakuzA schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Zodra je die shizzle erin spuit, wil geen bandenboer hem meer aanraken, dus dan moet je een nieuwe band kopen.
Vaak twee, of soms zelfs vier nieuwe banden. Bij een te groot verschil in profieldiepte/rolomtrek gaat je differentieel/ tussenbak huilies doen. ;(

[ Voor 7% gewijzigd door Puf op 08-08-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:04:
Je band is naar de klote... ik ben geen fan van proppen. Proppen is leuk, maar als dat niet goed vulcaniseert, ga je dat merken in je profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:32:
Ik heb weleens het gerucht gehoord dat je velg naar de klote is na het gebruik van dat spul. Klopt dat, of is dat maar een gerucht?
Het is geen gerucht, je band gaat naar de klote. Je velg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
MrFl0ppY schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

:9 En dat is natuurlijk ook de grap. In de afgelopen 10 jaar denk ik 2 keer lek gereden maar toen zat de schroef er nog gewoon in en liep het langzaam leeg. Met een keer opblazen onderweg gewoon nog naar huis kunnen rijden en er een winterband op gelegd. Dus ja, ook dat had RFT niet veel uitgemaakt.
Band liep gelukkig niet leeg, bleef mooi op druk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

In de vakantie op de terugweg tegen het bekende euvel van de B48 motor aangelopen: koelslang ging kapot, dus op de Duitse snelweg opeens melding dat de motor oververhitte omdat er geen koelmiddel meer was. Ik reed niet langzaam en met 2 jonge kinderen in de auto schrok ik wel ff. Auto had net 2,5 maand geleden een Algehele staatkeuring bij Carrec gehad, dus ik verwachtte eigenlijk een probleemloze vakantie. De Duitse BMW-garage gaf ook aan dat de waterpomp binnenkort vervangen moet worden omdat ook daar de slijt er op zit. Het hele geintje kostte me in totaal wel ruim 6 uur dan de reisdag ;(

Ik schrijf vooral dit bericht omdat ik ontzettend tevreden was met de service van deze BMW-dealer, Autohaus Rhein in Schweinfurt. De auto kon bijna direct op de brug, het was een prettig contact en alles straalde professionaliteit uit. Ik kreeg mijn auto ook strak gewassen en van binnen schoon gezogen terug. Vergeleken met mijn ervaringen met BMW-garages in Nederland (Carrec uitgezonderd) was dit echt helemaal top. Niet goedkoop helaas :-)

[ Voor 3% gewijzigd door the-body op 08-08-2025 17:19 ]

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Middagje wezen knutselen... want uiteraard was er tijdens een rit van mij in de E46 Compact (ik moest de velgen van mijn vader wegbrengen) weer wat stuk gegaan. De knop voor de boordcomputer op de linker hendel had het begeven. Tegen beter weten in eerst even de zekeringen gecheckt, maar helaas waren die allemaal goed. Dan kan het maar een ding zijn... een kabelbreuk in de hendel. Volgens diverse documenten moest het stuur eraf. Afdekking van de stuurkolom en daarna het klokveermechanisme los. Met alles los kan je de hendels er zo uitklikken. De hendel opengemaakt en ja hoor: de bekende breuk van het blauwe kabeltje. Aangezien het bruine kabeltje ook niet helemaal perfect was beide kabels verlengd en alles weer gemonteerd. Stuurhoeksensor en ruiten weer gekalibreerd (want accu is losgeweest) en alles werkt weer. Ik ga evengoed nog een nieuwe hendel bestellen, want de witte tekst bovenop de hendel is wat aan het vervagen. Tevens nog een nieuwe M-afdekking op het stuur gemonteerd. Alles weer fris.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXzNQ_jLceWamTgAzfgiJ6bS0uo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4O0IjFBCDI7NamrtkRnx7fvf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS2mSwkCfZ6jLeP4-zZEnxru8ps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULw1xPIzNIXeFFFrTAZ3rGW7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDgI8gfjr4ExI-M1pTpX0gqNxuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNAynEmkEBHfm9RmyRcHdJxB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 08-08-2025 18:33 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Greetoz
De M3 is eindelijk terug! Gelijk de originele 666M Velgen opgehaald bij de velgenboer, de vorige eigenaar had ze laten afdraaien maar niet meer smoked laten maken zoals OEM het geval is. Het was iets te donker uitgevallen maar vind het toch erg geslaagd. Gelijk ook weer de Mosselman Olie Thermostaat ingebouwd en de Eventuri carbon intake.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIAd5MPJW9KFlnIICjR-OkZcEko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6IUI7EfkQiFgrjf0CNSiDi1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKfx5uE5i1_ILkQBlIYxb4eRO1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DIkF3d0GffthqAfuIcDaKNB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoDn_TKTqgbRxkkleE3u54FnVDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/756R7eRcSPw4UAZZqxbx99YT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Puf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:14:
Een propset en compressor is ook met RFT's handig om in je kofferbak te hebben. Die RFT is alleen om met max 80km/h naar de eerstvolgende parkeergelegenheid te kunnen rijden. De krik en sleutel zijn dan niet strikt nodig, maar maken het wel een stuk makkelijker om het lek te vinden en de prop te schieten. Thuiskomer twijfel ik ook over.
Als het niet zelf met een prop op te lossen is, dan misschien maar de ANWB/BMW Pechhulp bellen.
Vorig jaar boven op de Brenner lekgereden. Was heel erg blij dat er RFT onder zat. Hoefde er op vrijdagmiddag geen afsleepdienst naar boven te komen. Nu gewoon de ANWB gebeld die bij een Bandenboer in Innsbruck nog een paar nieuwe, bijna identieke banden op voorraad vond. Ze hebben ons vlak voor sluitingstijd nog geholpen zodat we door konden naar ons overnachtingshotel.

En 8 jaar geleden had ik de complete binnenkant van de achterbanden weg (F10/F11 kwaaltje doordat BMW de wagens af fabriek achter niet goed uitlijnt) Toen enorm aan het worstelen geweest omdat er standaard geen krik meer in zit. Die heb ik dus van de sloop gehaald. Voor die paar tientjes wil ik de auto gemakkelijk op kunnen krikken.

Om mijn huidige 20" style 846m heb ik gewone banden liggen. Tegen dat die versleten zijn maar eens kijken wat ik ga doen. Al denk ik dat RFT in 245/35R20 of 275/30R20 helemaal geen comfort meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik merkte gisteren ook trillingen in de 530e. Vrees dat er een velg krom is en de banden ook op zijn. Dus dat wordt weer op zoek naar een nieuwe set banden, maar ook naar een goede leverancier die indien nodig meteen de velg kan richten.

Of ik leg tijdelijk even de velgen erop die ik bij de koop van de auto kreeg, daar zit nog 6mm profiel op. Iets minder mooi, maar ook zonde om die banden weg te gooien. Al lijken die Dunlops erg gevoelig voor stilstaan, lijkt dan een platte kant in te komen.

Keuzes, keuzes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

Het zal vast kunnen, maar of het op termijn ook goed is... Maar BMW spint wel garen bij nieuwe reparaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Pannencouque schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:01:
Ik merkte gisteren ook trillingen in de 530e. Vrees dat er een velg krom is en de banden ook op zijn. Dus dat wordt weer op zoek naar een nieuwe set banden, maar ook naar een goede leverancier die indien nodig meteen de velg kan richten.

Of ik leg tijdelijk even de velgen erop die ik bij de koop van de auto kreeg, daar zit nog 6mm profiel op. Iets minder mooi, maar ook zonde om die banden weg te gooien. Al lijken die Dunlops erg gevoelig voor stilstaan, lijkt dan een platte kant in te komen.

Voor het richten van de velg heb ik persoonlijk goede ervaringen met Wheeltrim in Nijkerk, maar hoe weet je zo zeker dat er een velg krom is? Een trilling kan meerdere oorzaken hebben in een BMW. Meestal weet je het wel zeker als je een stoeprand hebt geraakt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:10:
Voor het richten van de velg heb ik persoonlijk goede ervaringen met Wheeltrim in Nijkerk, maar hoe weet je zo zeker dat er een velg krom is? Een trilling kan meerdere oorzaken hebben in een BMW. Meestal weet je het wel zeker als je een stoeprand hebt geraakt o.i.d.
Een velg is inderdaad niet zomaar krom. Vaak is het toch te herleiden naar onderdelen in de aandrijving of ophanging. Of misschien héél simpel... wat gewichtjes kwijt uit de velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:01:

Ik heb vaker gelezen dat de eerste modeljaren (de pre-LCI modellen) last van trillingen kunnen hebben. Bij de LCI zijn dit soort kwalen verbeterd. Normaal gesproken had ik meestal een pre-LCI maar bij de G31 heb ik heel bewust voor een LCI gekozen.

Trillingen kunnen door legio oorzaken ontstaan. Banden & velgen zijn relatief makkelijk. Gewoon een andere set eronder. (dat is ook weer een voordeel van een tweede of winterset) Maar het kan bijv. ook in de rubbers van de draagarmen zitten of een hardy schijf. In elk geval veel succes bij het zoeken. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:49
Aan de mods: Ik heb eerst geprobeerd deze op V&A te plaatsen maar daar vind ik geen geschikte categorie.

Iemand interesse in een rubberen kofferbakmat voor de F40 BMW 1-serie?
In perfecte staat. Stuur mij een bericht mocht je interesse hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObeMjjeKoTwqKGr0C2xQZesJZ18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q1lqXaEoj8TUiD4D8YXGgc2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSLM6vIJGMJd9qndTR1ju6MDLac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByL1PLKYZukMitMNdNe6HjXu.jpg?f=fotoalbum_tile

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dank voor het meedenken. Ik heb de set tweedehands gekocht en heb 't idee dat ze nooit 100% trillingsvrij zijn geweest. Het lijkt erger te worden, maar ook afhankelijk van snelheid en wegdek. Ik merkte het gisteravond bij 150+ heel duidelijk, maar vandaag bij een stukje tussen 80 en 100 was er weer niets te voelen.
Dus mogelijk is 't ook gewoon wat onbalans in de band.

Ander issue: de laatste tijd sluit mijn panoramadak niet altijd goed vanuit de schuifstand. Hij lijkt te denken/voelen dat er iets klemt en gaat daardoor niet helemaal dicht. Als ik de windvanger handmatig naar beneden doe aan één van de twee kanten gaat ie wel dicht.
Ik weet dat er in het verleden veel klachten zijn geweest over panoramadaken van BMW, maar heb het zelf nog nooit aan de hand gehad. Is dit één van de symptomen van een bekend euvel?

Ik kan nu nog binnen de garantie naar de dealer. Maar ik heb weinig trek in het standaard antwoord: we gaan het onderzoeken en u hoort achteraf wel of het garantiewerk was of niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Pannencouque schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:46:
Dank voor het meedenken. Ik heb de set tweedehands gekocht en heb 't idee dat ze nooit 100% trillingsvrij zijn geweest. Het lijkt erger te worden, maar ook afhankelijk van snelheid en wegdek. Ik merkte het gisteravond bij 150+ heel duidelijk, maar vandaag bij een stukje tussen 80 en 100 was er weer niets te voelen.

Ander issue: de laatste tijd sluit mijn panoramadak niet altijd goed vanuit de schuifstand. Hij lijkt te denken/voelen dat er iets klemt en gaat daardoor niet helemaal dicht. Als ik de windvanger handmatig naar beneden doe aan één van de twee kanten gaat ie wel dicht.
Ik weet dat er in het verleden veel klachten zijn geweest over panoramadaken van BMW, maar heb het zelf nog nooit aan de hand gehad. Is dit één van de symptomen van een bekend euvel?

Ik kan nu nog binnen de garantie naar de dealer. Maar ik heb weinig trek in het standaard antwoord: we gaan het onderzoeken en u hoort achteraf wel of het garantiewerk was of niet...
Garantie is garantie. Problemen met een niet sluitend panoramadak horen daar zeker onder te vallen. Ik zou dat zeker nu ter reparatie aanbieden, want als er na de garantietermijn een kabel knapt of zo dan kun je alleen zo aantonen dat het probleem al binnen de garantietermijn aanwezig was of is ontstaan. Een panoramadak kun je eigenlijk niet verkeerd gebruiken, wordt allemaal geregeld door de elektronica en sensoren, dus als ze beweren dat het niet onder garantie valt, dan zou ik zeker stennis schoppen (daarmee bedoel ik een nette maar assertieve mail waarin mijn standpunten uiteen worden gezet, Tokkie-stennis kun je altijd voor later bewaren).

[ Voor 11% gewijzigd door Puf op 09-08-2025 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lostboy_0234
Pannencouque schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:46:

Bij hogere snelheden en vooraal de G30/G31 eerder en LCI zou ik ook eens je rubbers laten checken. Van voor naar achter.

Wat betreft je garantie zoek een kleine dealer op, BMW garantie is BMW garantie. Ik begrijp je gevoel, ik was gisteren bij Poelgeest Heemstede en schrok me dood van hoe vriendelijk ze zijn :F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puf
Rivanov schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:27:
Aan de mods: Ik heb eerst geprobeerd deze op V&A te plaatsen maar daar vind ik geen geschikte categorie.

Iemand interesse in een rubberen kofferbakmat voor de F40 BMW 1-serie?
In perfecte staat. Stuur mij een bericht mocht je interesse hebben.

[Afbeelding][Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ6Skf7mx7EEwQyc5lTi4rK7EC4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OpI94AWQJHDgwjHlKuzq3fVY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik moest lachen, ik ben zeker af? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dank voor het advies mbt het panoramadak. Ik heb er zelf al wat wd40 in gespoten om te kijken of dat helpt - zal dat nog even wegpoetsen voordat ik richting dealer ga, anders krijg je dadelijk dat gezeik nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Pannencouque schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:57:
Dank voor het advies mbt het panoramadak. Ik heb er zelf al wat wd40 in gespoten om te kijken of dat helpt - zal dat nog even wegpoetsen voordat ik richting dealer ga, anders krijg je dadelijk dat gezeik nog.
Wd40 maakt dingen vaak juist erger, het maakt zaken los maar je zal zodra het los is juist weer iets van smeer spray moeten gebruiken omdat wd40 dat allemaal verdrijft.

Pagina: 1 ... 366 ... 372 Laatste