timbak02 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:13:
Ik was op zoek naar een 330E met M-Sport pakket zonder M-Sport onderstel, maar volgens alle dealers is dat niet mogelijk. Ik las idd op diverse fora dat de hybride niet zou zijn uitgerust met het M-Sport onderstel maar ik kan het nergens in de BMW documentatie terug vinden. Ik heb ook een 330E met M-Sport pakket proef gereden ( zonder adaptieve dempers) en die vond ik "knetter hard" en daarom is ben ik op zoek gegaan naar eentje met een adaptief onderstel. Nog geen moment spijt van.
Net even in de
documtentatie van de G2x 3 serie gekeken. Op de hybride is het 704 M Sport onderstel niet leverbaar, het 2VF M adaptief onderstel wel. De 2VL variabele sport steering is ook niet leverbaar op de hybride.
Mijn 530e heeft ook het adaptieve onderstel maar dit werkt toch anders dan bij mijn F11 535i. Of daar merkte ik het misschien meer. Overigens is een hybride veel harder geveerd vanwege de 170kg HV accu op de achteras. Dat merkte ik direct bij de eerste proefrit al.
Mr Pingu schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:17:
Let ook op dat dat er 2 smaken zijn bij adaptief onderstel.
S223A - EDC waarbij alleen de schokbrekers adaptief zijn en S2VFA - Adaptief onderstel waarbij ook de anti-roll bar actief is.
Als je een echte full-option heb zijn er maar weinig dingen uitgesloten, het probleem is voornamelijk dat je niet zowel Harman Kardon als B&O HiFi systeem tegelijkertijd kan hebben. Of tegelijkertijd sport en comfort stoelen. Enige wat ik weet dat bij de F3x op de Msport versie er geen B-stijl verlichting te krijgen is. Deze is alleen op de andere paketten te krijgen maar gelukkig zelf toe te voegen als je dat belangrijk vind.
Grootste probleem dat ik met full-option heb is dat vaak genoemd wordt en er dan NIET het high-end hifi systeem inzit zoals B&O of B&W. Of geen adaptief onderstel, krijg altijd net als jou kriebels van het woord in advertenties. Ook vaak full-option F20 advertenties waarbij er dan geen ACC inzit. Vooral bij F20 is dat een vergeten optie op een of andere manier.
Ik schat in dat als comfort stoelen in mijn X1 passen dat het ook moet lukken om die in een 2’ F45, 3’ F3x en X3 F25 X4/ te krijgen.
F3x is het prima mogelijk;
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1818672
Optie 2VA Adaptive Drive is -bij de 5 serie- alleen op de 6 cilinders leverbaar. Erg jammer, ik vond het een erg prettige optie op mijn 535i en had het op mijn 530e graag gehad. De 540-ers en hoger zijn vaker dikker aangekleed dan de lagere modellen. Maar ook daar is de afgelopen jaren een verschuiving in gekomen. Ook in Duitsland zijn de volledig volgehangen wagens steeds zeldzamer geworden.
Waarschijnlijk is het ook zo dat ik eigenlijk altijd bij de 5 serie kijk waar meer opties elkaar uitsluiten. Dat was bij de F1x al zo en bij de G3x ook. Mooi voorbeeld is dat als je BMW Individual Manufaktur Pure Metal Silver metallic lak kiest -de allerduurste!- dat Lane Change Assistant (onderdeel van 5AU) gedeactiveerd wordt.
Mijn F11 535i was bijna full-option. Het aantal opties dat er niet op zat was op de vingers van 1 hand te tellen. Waarbij ik heel bewust geen softclose en en zonneschermpjes achterin wilde. (ervaringen uit het verleden...) Heel eerlijk, BMW heeft ook opties die naar mijn mening niet echt zinvol zijn. Nightvision heb je niets aan, met goede koplampen zie je personen veel beter. En de display key is lomp groot in de broekzak. Misschien heb je er iets aan icm. Remote Control Parking maar de meeste mensen hebben die enorme sleutel gewoon thuis als reserve sleutel liggen.
.
Aan de andere kant, volgens BMW is het niet mogelijk om een breedset op een 530e (xDrive) Touring te kiezen. Wel op een 530e of 540i xDrive Touring. Waarom is mij een raadsel. Op mijn 530e zit gewoon een achteraf gemonteerde style 846m. Dat is naar mijn bescheiden menig één van de vetste velg op een G3x LCI. En er zit nog een vinger ruimte tussen de wielkast en de 275 achterband. Dat is meer dan destijds op mijn E61.
Comfortstoelen worden door BMW pas vanaf de 5 serie geleverd. De stoelen in de lagere series zijn bijna identiek. Al vind ik die in de X2 van een vriend van mij beroerd zitten door een stang midden onder het zitvlak. Retrofitten van comfortstoelen is mogelijk dat weet ik maar dat wordt zelden gedaan. Is ook nog wel een kleine investering. Al zou ik dat absoluut overwegen als ik naar bijv. een X3 zou gaan.
Brando001 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:29:
Ik ben momenteel een X3 met B58 aan het importeren om de jongensdroom van een 6-in-lijn te vervullen:) Nu ben ik mij aan het verdiepen in de BPM aangifte en merk dat het vrij complex is. Ik heb twee bpm taxatiebedrijven gesproken en de werkwijze lag mijlenver uit elkaar, waarbij de 1 op basis van Europese wetgeving artikel 110 VWEU aangaf dat maximale bpm zo hoog is als laagst betaald in het verleden voor eenzelfde auto en de ander klonk alsof hij voor de belastingdienst werkt.
Heeft iemand ervaring met een betrouwbare partij voor het regelen van de BPM aangifte, al dan niet op basis van een taxatie? Is een BPM bepaling op basis van taxatie per definitie de way to go?
Alvast dank!
Je zou
Rik Tanghe eens kunnen bellen. Daar heb ik uitstekende ervaringen mee, een goudeerlijke vent.
[
Voor 9% gewijzigd door
IQM op 03-08-2025 12:58
]