Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 365 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:28
CreativeS schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Maar hij wil waarschijnlijk het kenteken vast op de carosserie ivm diefstalgevoeligheid. Misschien met popnagels. Likje geel of blauw eroverheen en klaar. Kentekenhouder kan iedereen wel monteren. Als je dat moet vragen, kan je beter alles uitbesteden :)
Ik heb dat nooit begrepen... Een autofabrikant doet zijn best om een carrosserie te verzinken en beschermen tegen roest en/of corrosie, en dan knalt iemand er even wat popnagels of parkers doorheen om een kentekenplaat vast te zetten. En dat dan ook nog achter de achterste kentekenplaathouder, een plek die niet te reinigen is en waar vocht moeilijk verdampt en dus relatief lang blijft zitten. Kijk eens naar de mooie zwarte drab op de achterkant van je auto als je in de winter over ingestrooide wegen hebt gereden. Een heerlijk water/zout mengseltje dat zich via capillaire werking langs de popnagels langs onbeschermd metaal een weg baant naar de binnenkant van je achterklep en de electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
[

[ Voor 99% gewijzigd door Puf op 27-07-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Puf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:30:
Ik heb dat nooit begrepen... Een autofabrikant doet zijn best om een carrosserie te verzinken en beschermen tegen roest en/of corrosie, en dan knalt iemand er even wat popnagels of parkers doorheen om een kentekenplaat vast te zetten. En dat dan ook nog achter de achterste kentekenplaathouder, een plek die niet te reinigen is en waar vocht moeilijk verdampt en dus relatief lang blijft zitten. Kijk eens naar de mooie zwarte drab op de achterkant van je auto als je in de winter over ingestrooide wegen hebt gereden. Een heerlijk water/zout mengseltje dat zich via capillaire werking langs de popnagels langs onbeschermd metaal een weg baant naar de binnenkant van je achterklep en de electronica.
Ik snap dat ook niet, ik haal de platen er regelmatig af om alles te wassen. Ik zet niets vast. Maar je kunt aan de binnenkant van de kofferklep natuurlijk die popnagels keurig afdichten met een dotje kit. Het boorgat zelf even in de corrosiewerende verf. Het hoeft natuurlijk niet te gaan roesten, maar lang niet iedereen doet het allemaal zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:35
*knip* . Precies wat Creative S zegt zoek ik.

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 27-07-2025 15:20 . Reden: maak liever (alleen) een TR aan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
CreativeS schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Ik snap dat ook niet, ik haal de platen er regelmatig af om alles te wassen. Ik zet niets vast. Maar je kunt aan de binnenkant van de kofferklep natuurlijk die popnagels keurig afdichten met een dotje kit. Het boorgat zelf even in de corrosiewerende verf. Het hoeft natuurlijk niet te gaan roesten, maar lang niet iedereen doet het allemaal zo netjes.
Dat kan inderdaad en dan is het al een stuk beter, maar ik denk niet dat Autotaalglas voor 15 euro al die moeite doet.

https://www.autotaalglas..../kentekenplaat-beveiligen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
lostboy_0234 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:01:
[...]

Hoef ik dan niet te boren?
Bumper is plastic, die duw / schroef je er heel makkelijk doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Pepppie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Bumper is plastic, die duw / schroef je er heel makkelijk doorheen.
Vooraan heb ik hem met stevig automotive dubbelzijdig tape vastgezet en kentekenschroeven met gele en blauwe kapjes erover (Hornbach). Achteraan op de klep met een dubbelzijdig tape in de houder vastgezet. Schroeven door de (aluminium?) achterklep van een F30 zie ik niet zitten. Zou denk ik voldoende moeten vertragen/ontmoedigen

[ Voor 7% gewijzigd door Puf op 27-07-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:03
Halen jullie ook regelmatig de modderkuipen er uit? Daar verzamelt zich meer zooi achter in combinatie met vocht dan zo’n parkertje van een kentekenplaat.
Op een plastic bumper maakt het niets uit, op een achterklep loopt er nog steeds meer water langs dan precies in dat gaatje gaat komen.

De kans dat je kabelboom doorslijt van open en dichtdoen acht ik groter dan dat die parker ook maar iets kapot maakt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Eric Z schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:16:
Halen jullie ook regelmatig de modderkuipen er uit? Daar verzamelt zich meer zooi achter in combinatie met vocht dan zo’n parkertje van een kentekenplaat.
Op een plastic bumper maakt het niets uit, op een achterklep loopt er nog steeds meer water langs dan precies in dat gaatje gaat komen.

De kans dat je kabelboom doorslijt van open en dichtdoen acht ik groter dan dat die parker ook maar iets kapot maakt. :X
Het gaat mij er vooral om dat je de corrosiewerende coating doorbreekt. Kijk hoe snel je bij aluminium diamond cut rims bij een hele kleine beschadiging last krijgt van "white worm" (corrosie die zich een weg baant onder de lak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:42
Je kunt natuurlijk ook gewoon de schroefgaten benutten waarmee je kentekenplaathouder vast zit. Effe door plaat en houder met 2 boutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
DaFreakhead schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:54:
Je kunt natuurlijk ook gewoon de schroefgaten benutten waarmee je kentekenplaathouder vast zit. Effe door plaat en houder met 2 boutjes.
Dat is een optie, de vraag is alleen of het dan niet iets te makkelijk wordt om je plaat (inclusief houder) te stelen. Persoonlijk lijkt mij achteraan in de houder vastkitten en/of tapen de meest vertragende optie. Dan krijg je de plaat er alleen gekreukeld uit. Voor jezelf geen probleem, want met je kentekenbewijs kun je zo een verse laten maken.

De kruimeldief die even platen nodig heeft om "gratis" te tanken ontmoedig je sowieso met elke vorm van extra beveiliging. Als een dief je auto speciaal heeft uitgekozen omdat ze een (gestolen) identiek model bijvoorbeeld de grens over willen rijden, dan zijn ze doorgaans wat vasthoudender.

[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 28-07-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:02
Is het stelen van platen echt zo'n groot probleem dan? ik hoor het in mijn omgeving echt nooit...

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Greetoz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:11:
Is het stelen van platen echt zo'n groot probleem dan? ik hoor het in mijn omgeving echt nooit...
Mijn moeder is het een paar maanden geleden overkomen. Een paar weken later lag er een brief van de deurwaarder op de mat, of ze even de tankbeurt wilde betalen. Door de aangifte en een nette mail op te sturen is dat geseponeerd, maar ze moest wel nieuwe platen laten maken met de "gevreesde" duplicaatcode erop.

Al met al best wel wat moeite (aangifte, op en neer mailen, platen laten drukken) en daarnaast rijd je tot in het einde der dagen met zo een "1" op je auto rond (of als je pech hebt een hoger cijfer). Schijnt dat tweedehands kopers een auto echt daarom laten staan.

[ Voor 20% gewijzigd door Puf op 28-07-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Puf schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Mijn moeder is het een paar maanden geleden overkomen. Een paar weken later lag er een brief van de deurwaarder op de mat, of ze even de tankbeurt wilde betalen. Door de aangifte en een nette mail op te sturen is dat geseponeerd, maar ze moest wel nieuwe platen laten maken met de "gevreesde" duplicaatcode erop.

Al met al best wel wat moeite (aangifte, op en neer mailen, platen laten drukken) en daarnaast rijd je tot in het einde der dagen met zo een "1" op je auto rond (of als je pech hebt een hoger cijfer). Schijnt dat tweedehands kopers een auto echt daarom laten staan.
Ah ja, nooit echt bij stil gestaan omdat het niet perse een groot probleem lijkt te zijn maar dan snap ik het wel. Btw vanaf eind 2024 hoef je geen duplicaatcode meer te hebben

https://www.rdw.nl/over-r...erregistratie-nu-mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Greetoz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:21:
[...]

Ah ja, nooit echt bij stil gestaan omdat het niet perse een groot probleem lijkt te zijn maar dan snap ik het wel. Btw vanaf eind 2024 hoef je geen duplicaatcode meer te hebben

https://www.rdw.nl/over-r...erregistratie-nu-mogelijk
Volgens mij geldt dat niet als de platen zijn gestolen, alleen na herregistratie (bijv. na tijdelijke export). Je moet de oude platen hebben ingeleverd. Als je platen zijn gestolen rijdt er iemand illegaal met identieke platen rond, dus dan moet er een manier zijn om het onderscheid te maken... Maar misschien begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Puf schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Volgens mij geldt dat niet als de platen zijn gestolen, alleen na herregistratie (bijv. na tijdelijke export). Je moet de oude platen hebben ingeleverd. Als je platen zijn gestolen rijdt er iemand illegaal met identieke platen rond, dus dan moet er een manier zijn om het onderscheid te maken... Maar misschien begrijp ik het verkeerd?
Excuus je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Puf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:09:
[...]

Vooraan heb ik hem met stevig automotive dubbelzijdig tape vastgezet en kentekenschroeven met gele en blauwe kapjes erover (Hornbach). Achteraan op de klep met een dubbelzijdig tape in de houder vastgezet. Schroeven door de (aluminium?) achterklep van een F30 zie ik niet zitten. Zou denk ik voldoende moeten vertragen/ontmoedigen
Tja, @CreativeS heeft al aangegeven hoe je het met popnagels makkelijk kunt doen. Als jij het op jouw manier voldoende acht, dan is het goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:23

Tortelli

mixing gas and haulin ass

BigEagle schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Geen 'e' versie voor mij. Ruimte in de kofferbak is nodig en een batterij heeft geen meerwaarde gezien de meeste ritten snelwegkilometers zijn.
Voor mij ook de reden waarom ik voor de nieuwe G61 gegaan ben, eigenlijk de enige “premium” station met een fatsoenlijke kofferbak als hybrid.

Zomervakantie met een kleine en veel teveel rommel mee en de 4e zitplek vrij willen houden lukt zonder dakkoffer. Dat was met met een G31 of bijvoorbeeld E300e niet gelukt. Zelfs een X5 valt behoorlijk tegen qua kofferruimte als hybrid (45/50e).
Wintersport is niet te doen omdat de ski's gewoon in de weg zitten, maar dat voorkom je alleen met een X7 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Pepppie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:27:
[...]

Tja, @CreativeS heeft al aangegeven hoe je het met popnagels makkelijk kunt doen. Als jij het op jouw manier voldoende acht, dan is het goed toch?
Ik heb nooit gezegd dat het niet goed is. ;)
Voor popnagels zijn gaten in je carrosserie noodzakelijk. Als je dat goed en duurzaam wilt doen (corrosiebestendig en zonder vocht in je klep) moet je boren, verven, bekleding los, kitten... Het is een manier, maar "makkelijk" zou ik het niet noemen. Daarnaast moet je gaan slijpen als de plaat onverhoopt toch een keer los moet.
Als je plaat op je kunststof bumper zit is het een ander verhaal, dan zou ik er ook op los poppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:37:
Daarnaast moet je gaan slijpen als de plaat onverhoopt toch een keer los moet.
Uitboren? 2 seconden werk.

En ja, ik was even vergeten dat een aantal modellen de kentekenplaat nu in de achterbumper heeft. Helemaal makkelijk :)

[ Voor 26% gewijzigd door CreativeS op 28-07-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
CreativeS schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Uitboren? 2 seconden werk.
Dat is nou niet echt reclame voor de diefstalbestendigheid van die methode. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Puf schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Zolang je de schroef verwijder setjes voor een paar euro bij de bouwmarkt kan halen, zullen schroeven sowieso niet echt moeilijk worden :P
Is even wisselen van een boor om de popnagel uit te boren naar zo'n schroef verwijder bitje :P

Zolang het maar moeilijker is dan die van je buurman is de missie geslaagd ;)

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 28-07-2025 15:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:07:
Tja, als men denkt veilig te zijn met popnagels... maar goed, zoals je zelf al bewijst door te willen slijpen, niet iedereen denkt even makkelijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 28-07-2025 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
CreativeS schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Tja, als men denkt veilig te zijn met popnagels... maar goed, zoals je zelf al bewijst door te willen slijpen, niet iedereen denkt even makkelijk :)
Voor mij persoonlijk is het boren van gaten in plaatwerk een no-go. Dat is mijn persoonlijke mening, iemand anders zal er geen problemen mee hebben. Zoveel mensen, zoveel meningen. Dat vind ik het leuke van een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:07

IQM

Tortelli schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:35:

Voor mij ook de reden waarom ik voor de nieuwe G61 gegaan ben, eigenlijk de enige “premium” station met een fatsoenlijke kofferbak als hybrid.

Zomervakantie met een kleine en veel teveel rommel mee en de 4e zitplek vrij willen houden lukt zonder dakkoffer. Dat was met met een G31 of bijvoorbeeld E300e niet gelukt. Zelfs een X5 valt behoorlijk tegen qua kofferruimte als hybrid (45/50e).
Wintersport is niet te doen omdat de ski's gewoon in de weg zitten, maar dat voorkom je alleen met een X7 volgens mij.
Het grote voordeel van de G61 is dat er een 550e Touring is gemaakt. Maar die is voor mij nog veel te ver buiten bereik. Dus 'behelp' ik mij maar met een 530e LCI Touring. Met dakkoffer voor bagage en/of ski's.

12 jaar geleden heb ik in een vakantie een X5 30i meegekregen. Die was best wel ruim vergeleken met de nieuwe modellen X5. Zo groot als 'ie van buiten is, zo krap oogt hij van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Heb een 550e touring ;)
Issue bij de X5's is dat je 150 liter kofferbakruimte verlies ofzo. Een X5 40i of 40d is veel ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 02-10 16:11
Tortelli schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:55:
Heb een 550e touring ;)
Issue bij de X5's is dat je 150 liter kofferbakruimte verlies ofzo. Een X5 40i of 40d is veel ruimer.
Dat is inderdaad wel een ding ja bij de X5 50e.

Nu past alles er wel in, maar moet de rolcover (heet dat ding zo? :) ) wel vaker open blijven dan me lief is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:17
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen een enorme bak nodig denkt te hebben zodra er een kind is. 😃 Ik heb het prima gered met 2 kleine kinderen in 3 serie sedan.

Sindskort heb ik trouwens een f31 320d van 2018. Een paar jaar jonger dan de vorige in sunset orange. Maar als het een sedan was geweest met dezelfde specs en km stand had ik hem ook niet laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sHD9X73ywT7X22lyJLyTLLwE3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKnBJySUByztdroNbpU9YRvk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Deagle schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:35:
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen een enorme bak nodig denkt te hebben zodra er een kind is. 😃 Ik heb het prima gered met 2 kleine kinderen in 3 serie sedan.
Je vergeet even dat tegenwoordig de halve kinderkamer mee moet hè ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
CreativeS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:29:
[...]

En de fatbike!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik was in de tussentijd nog wat dingen bij elkaar aan het sprokkelen voor de remmenconversie welke gepland staat in de laatste week van augustus. Met grotere remschijven moet je natuurlijk ook grotere ankerplaten achter de remschijven. Achter heb ik gewoon OE genomen (zwart aluminium), maar met de voorste ankerplaten zat ik wel een beetje mee in mijn maag. En dat lag stiekem best wel zwaar op de maag ook hoor!

Originele ankerplaten kosten bijna €50,- per stuk. Geen wereldbedrag, maar de OE-versies twee tientjes per stuk. Nu verwacht je dat ze dan uit hetzelfde materiaal vervaardigd zijn. Zeker als OE! Nee dus. Plaatstaal tegen aluminium bij de originele versies. Ik heb dus toch maar de originele ankerplaten besteld.

En dat op een gebakje van 20 jaar oud _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:04
[...]

Ik moet zeggen dat de overstap van een Seat Leon Cupra ST naar een 330e wel wat kopzorgen gaf maar uiteindelijk pastte alles weer gewoon mee op vakantie:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SXGrxsws/BMW-Vakantiemodus.jpg

Enige nadeel was door de minder diepe kofferbak dat het scherm niet over de bagage pastte door de koelbox. Buiten dat, alles gewoon onder 'schermhoogte' kunnen houden met 3 kinderen + vriendin aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Morgen op vakantie. En vandaag besluit de F07 er mee op te houden.

"Parkeerrem uitgevallen"

Je heb wel een noodontgrendeling, maar daarna meteen ook geen parkeerrem meer. Straks een Audi A4 Avant ophalen als vervanging. Dat is wel een stapje terug helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

la_fusion schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Ik moet zeggen dat de overstap van een Seat Leon Cupra ST naar een 330e wel wat kopzorgen gaf maar uiteindelijk pastte alles weer gewoon mee op vakantie:

[Afbeelding]

Enige nadeel was door de minder diepe kofferbak dat het scherm niet over de bagage pastte door de koelbox. Buiten dat, alles gewoon onder 'schermhoogte' kunnen houden met 3 kinderen + vriendin aan boord.
Skikoffer is valsspelen natuurlijk ;) Moet eerlijk zeggen dat wij ook gewoon teveel spullen meenemen op vakantie. Maargoed als je de ruimte hebt….

Tot boven rolsysteem laden kan prima zolang je maar een gat in het midden houdt om naar achter te kunnen kijken. Dat maakt het rijden een stuk prettiger.

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 29-07-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:49
PWM schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:27:
Morgen op vakantie. En vandaag besluit de F07 er mee op te houden.

"Parkeerrem uitgevallen"

Je heb wel een noodontgrendeling, maar daarna meteen ook geen parkeerrem meer. Straks een Audi A4 Avant ophalen als vervanging. Dat is wel een stapje terug helaas.
De laatste keer dat ik een handrem heb gebruikt is denk ik 15 jaar geleden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:35

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Spollie schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:52:
[...]

De laatste keer dat ik een handrem heb gebruikt is denk ik 15 jaar geleden :+
De interlock op de automaat vind dat niet zo leuk op hellingen, maar als vlak parkeert kan het inderdaad weinig kwaad :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:53
De krappere kofferbak was hier geen probleem op de rit naar vakantiebestemming. Voordeel van een caravan erachter. Die trekt de 320e fantastisch. Groot minpunt is wel de hele kleine tank van 40 liter. Om de haverklap tanken en als er eentje defect is geeft dat dezelfde stress die een EV-rijder soms heeft.
Mijn overbuurman op de camping heeft dezelfde auto in dezelfde kleur en vond dit ook een minpunt. Hij had daarom een jerrycan met 20 liter benzine in de disselbak. Dat ga ik in het vervolg ook maar doen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/K88Y4kfh/IMG-8134.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Civic09 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:39:
De krappere kofferbak was hier geen probleem op de rit naar vakantiebestemming. Voordeel van een caravan erachter. Die trekt de 320e fantastisch. Groot minpunt is wel de hele kleine tank van 40 liter. Om de haverklap tanken en als er eentje defect is geeft dat dezelfde stress die een EV-rijder soms heeft.
Mijn overbuurman op de camping heeft dezelfde auto in dezelfde kleur en vond dit ook een minpunt. Hij had daarom een jerrycan met 20 liter benzine in de disselbak. Dat ga ik in het vervolg ook maar doen.
[Afbeelding]
Wat verbruikt die bij jou incl aanhanger?

Bij mij zat het verbruik met dakkoffer en fiets op het dak op zo'n 8,5l/100km. Ja je moest er wel een keer eerder af maar alsnog kon ik prima op een tank zo'n 350-400 km doen ik voor ik weer moest tanken. Dat vind ik zelf niet zo'n probleem voor die enkele keer dat ik afstanden van richting de 1000 km maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Tussen de 10.5 en 12.5 l/100 km. Dus elke 250km een tankstation opzoeken. Vind wat vaker stoppen niet erg, maar moest nu ook de snelweg een stuk af door de binnenlanden omdat het station aan de weg defect was en de volgende pas 100 km verderop. Dat is met caravan niet fijn en heeft me op een smal weggetje ook een caravanspiegel gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:51
la_fusion schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Wat verbruikt die bij jou incl aanhanger?

Bij mij zat het verbruik met dakkoffer en fiets op het dak op zo'n 8,5l/100km. Ja je moest er wel een keer eerder af maar alsnog kon ik prima op een tank zo'n 350-400 km doen ik voor ik weer moest tanken. Dat vind ik zelf niet zo'n probleem voor die enkele keer dat ik afstanden van richting de 1000 km maak.
Verbruik wel herkenbaar. Met 530e en de acc op 144km/u en twee racefietsen op de fietsendrager achterop gemiddeld ook rond de 8,5l/100km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:16
Zo de jarige job staat bij de garage. APK en wat cosmetische puntjes aanpakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOpUKAgGhl6_IpNhX7USo-YMpSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxm0zDzGO3KnESBWTsjSlQhh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yc0SlKc8PxSy_PrV-9LTeZ4ALvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kM3ItTVC8gYJXBsBwcUYvkv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHrSoyR6t4Rw2JSuCSQmCHz2_fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqgmuQdNlxaVt0Ffch5EZ5Iq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzA0f_fN_2G-YoIM7j9dqZ5WhsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXPhsquEF7kQqTFSGG4gnz2K.jpg?f=fotoalbum_large
Oh ja, en een irritant rammeltje in de deur.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Civic09 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:14:
Tussen de 10.5 en 12.5 l/100 km. Dus elke 250km een tankstation opzoeken. Vind wat vaker stoppen niet erg, maar moest nu ook de snelweg een stuk af door de binnenlanden omdat het station aan de weg defect was en de volgende pas 100 km verderop. Dat is met caravan niet fijn en heeft me op een smal weggetje ook een caravanspiegel gekost.
Ah ja met de caravan erachter is dat ineens wel een fors hoger verbruik en dus inderdaad wel vaak stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
Tortelli schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Het is ook wat je gewend bent. Wij zijn enkele maanden geleden nog op vakantie geweest en had ik gewoon nog acceptabel zicht door de binnenspiegel. Twee kinderen, alle bagage, en de ophoogde vloer van een 530e. Ik kan me voorstellen dat een skivakantie met z'n vieren wel een uitdaging wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
IQM schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:16:
[...]

Het grote voordeel van de G61 is dat er een 550e Touring is gemaakt. Maar die is voor mij nog veel te ver buiten bereik. Dus 'behelp' ik mij maar met een 530e LCI Touring. Met dakkoffer voor bagage en/of ski's.

12 jaar geleden heb ik in een vakantie een X5 30i meegekregen. Die was best wel ruim vergeleken met de nieuwe modellen X5. Zo groot als 'ie van buiten is, zo krap oogt hij van binnen.
En dan te bedenken dat een X5 qua binnenmaten nagenoeg identiek is aan een 5-serie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Pannencouque schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Het is ook wat je gewend bent. Wij zijn enkele maanden geleden nog op vakantie geweest en had ik gewoon nog acceptabel zicht door de binnenspiegel. Twee kinderen, alle bagage, en de ophoogde vloer van een 530e. Ik kan me voorstellen dat een skivakantie met z'n vieren wel een uitdaging wordt.
Baby van 4 maanden mee toen, kortom hadden echt ALLES meegenomen. Van luiers tot voeding etc.
Met de zomervakantie binnenkort ga ik wel wat kritischer zijn. We hebben lang niet meer zoveel nodig wat dat betreft nu ze richting 1 jaar gaat.

Tank probleem hoor ik mijn vader ook over klagen (U11 X1 25e).
Civic09 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:14:
Schoonvader rijdt met een nieuwe Mercedes E300e ~12 op 100 met een forse caravan erachter (1600kg). Met de vorige E220d reed hij zuiniger (10 op 100) maar hij was positief verbaasd over de hybrid en directe vermogen wat je beschikbaar hebt. Zal met een 320e ook wel flink helpt overigens?

Denk dat je met bijvoorbeeld een dikke X5 minder verschil ziet met/zonder caravan ivm frontale oppervlakte welke toch al veel groter is?

[ Voor 43% gewijzigd door Tortelli op 29-07-2025 21:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:33
Hier heeft mijn F20 1-serie helaas het veld moeten ruimen na bijna 10 jaar in bezit. Met z’n 12 jaar en 270.000 km begon de slijtage de laatste maanden echt zichtbaar te worden. Eerder dit jaar nog de thermostaat vervangen, maar de lijst met kleine mankementen groeide snel en de afgelopen maand kwamen daar ook twee grotere problemen bij. Toch doet het wel een beetje pijn na 10 jaar en 180.000 km probleemloos door heel Europa.

Voor het eerst in 16 jaar niet alleen BMW-loos maar zelfs autoloos. Tijd dus om op zoek te gaan naar een nieuwe. Hopelijk past een iX1 binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
Tortelli schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Denk dat je met bijvoorbeeld een dikke X5 minder verschil ziet met/zonder caravan ivm frontale oppervlakte welke toch al veel groter is?
Ik vermoed van niet! Ik rij nu met de mercedes V van mijn vrouw met de caravan erachter. Een veel groter frontaal oppervlak qua auto is er niet volgens mij (1.90 hoog en 2 meter breed). Onze caravan is echter 2.5 breed en 2.5 hoog, met daarboven op het dak nog allemaal ongein (o.a. airco en schotel antenne). Verbruik is iets van 1 op 6 bij 90/110 kmh ipv de reguliere 1 op 10 bij 140 kmh.
Ps. Wel een tandem as trailer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:07

IQM

Deagle schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:35:

Sindskort heb ik trouwens een f31 320d van 2018. Een paar jaar jonger dan de vorige in sunset orange. Maar als het een sedan was geweest met dezelfde specs en km stand had ik hem ook niet laten staan.
Eehm, ik heb ook jaren met 2 kinderen in een 3 serie gereden. Maar met 3 autostoeltjes op de achterbank paste dat niet meer. Dat was het moment dat ik een 5 serie gekocht heb. En ja, dat werd een Touring die eerst tot aan het dak volgestouwd werd. Daarna een paar dakdragers op de dakrails en (om te proberen) een dakkoffer geleend. Nu met 3 pubers is de dakkoffer wel noodzaak geworden. Wat die gasten aan spullen meenemen...
DaFreakhead schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:03:
Ik vermoed van niet! Ik rij nu met de mercedes V van mijn vrouw met de caravan erachter. Een veel groter frontaal oppervlak qua auto is er niet volgens mij (1.90 hoog en 2 meter breed). Onze caravan is echter 2.5 breed en 2.5 hoog, met daarboven op het dak nog allemaal ongein (o.a. airco en schotel antenne). Verbruik is iets van 1 op 6 bij 90/110 kmh ipv de reguliere 1 op 10 bij 140 kmh.
Ps. Wel een tandem as trailer
Eens!
Ik heb ook een lel van een caravan met airco en P1 mover en merk goed verschil of hij leeg is of vol. Tot pak'm beet 1600-1650kg gaat het prima maar daarboven wordt het echt zwaar. Meestal weegt die van mij rond de 1900kg en dan liep mijn vorige 535i toch ook 1 op 7.
Pannencouque schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:12:
En dan te bedenken dat een X5 qua binnenmaten nagenoeg identiek is aan een 5-serie. :)
En toch voelde een E53 destijds ruimer qua beenruimte dan een E61. En ik heb in de modellen daarna ook het idee gehad dat ze ruimer waren dan een 5. Maar een maand of 2 geleden heb ik in een G05 proefgezeten en die voelde absoluut niet ruimer dan een G31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 11:46
Ik heb echt het gevoel met al die caravans, dat cabrio+hotel goedkoper is als vakantie... Man man, wat een verbruik.

Puntje van Denemarken (950+ km) was 9 uur rijden (inclusief 15 min pauze elke 2 uur). Met een verbruik van 1 op 14.

[ Voor 33% gewijzigd door Martin.Air op 30-07-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Tortelli schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Baby van 4 maanden mee toen, kortom hadden echt ALLES meegenomen. Van luiers tot voeding etc.
Met de zomervakantie binnenkort ga ik wel wat kritischer zijn. We hebben lang niet meer zoveel nodig wat dat betreft nu ze richting 1 jaar gaat.

Tank probleem hoor ik mijn vader ook over klagen (U11 X1 25e).
Ik heb nu een 46l tank en na een liter of 40 moet je dus wel tanken. Dat betekent onderweg naar vakantie dat ik veel eerder moet stoppen dan ik normaal zou doen. Meestal is het tank leegrijden = stoppen, dus dat was met de diesel en de vorige benzine ideaal met bijna 70 liter tank...
Anderzijds, is dit nadeel een paar keer per jaar wel te overzien.

Maar dat van die kinderen is herkenbaar. Wij hadden toen ook veel meer. Later moet je nog opzetstukjes voor het toilet meenemen, krukjes, potjes, de hele bende. Ook helemaal ruk :D Pas als ze uit de luiers zijn en boven de drie jaar krijg je wat meer vrijheid en kun je wat beter inpakken. Onze buurman ging ook met de auto afgeladen en de dakkkoffer vol naar de camping 1,5u verderop. Maar ja, een kinderwagen, een buggy, een bedje, een matras, luiers...bingo.
Ik ben heel blij dat we onze kinderen nooit het gemak van de buggy hebben aangeleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
Ik heb het er al over gehad dat we beter een cabrio kunnen kopen en daarmee europa rond gaan vlammen inderdaad, maar dat gaat pas zodra de kinderen niet meer meegaan. De jongste is 14 dus dat duurt nog effe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
IQM schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:56:
En toch voelde een E53 destijds ruimer qua beenruimte dan een E61. En ik heb in de modellen daarna ook het idee gehad dat ze ruimer waren dan een 5. Maar een maand of 2 geleden heb ik in een G05 proefgezeten en die voelde absoluut niet ruimer dan een G31.
Dat zou kunnen, ik weet die maten van toen niet. Maar als je op de Duitse BMW-site naar occasions zoekt zie je de binnenmaten erbij staan en valt op dat een G05 amper iets extra's biedt tov een G31. Millimeterwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

DaFreakhead schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:34:
Ik heb het er al over gehad dat we beter een cabrio kunnen kopen en daarmee europa rond gaan vlammen inderdaad, maar dat gaat pas zodra de kinderen niet meer meegaan. De jongste is 14 dus dat duurt nog effe!
Ik hoop volgend jaar als ze naar een andere stoel kan (in de rijrichting) dat we voor tripjes in de buurt de 911 kunnen gaan gebruiken. Buggy past voorin, luiertas mee en gaan met de banaan. Eventuele bagage als je een dagje/paar daagjes wegga past er wel in of naast.
(huidige stoel past achterin de isofix maar is er onmogelijk uit te halen, daarnaast kun je er onmogelijk voor zitten)

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 30-07-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 12:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als ik dit zo lees ben ik nog steeds erg blij met mijn 320d dieselaar. Goede vriend van mij woont in zuid Zwitserland tegen de Italiaanse grens aan en ik ga daar een paar keer per jaar naar toe. Vaak zat met een auto vol ski's en bagage. Ik haal de hele afstand (800km) op één volle tank à € 80 en dan zit er nog een restje in.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:33
Martin.Air schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:20:
Ik heb echt het gevoel met al die caravans, dat cabrio+hotel goedkoper is als vakantie... Man man, wat een verbruik.
Er is helemaal niets goedkoops aan kamperen met een caravan. Goedkoop is met Corendon naar een all-inclusive in Turkije en zelfs dat valt tegenwoordig tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
DexterDee schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:11:
Als ik dit zo lees ben ik nog steeds erg blij met mijn 320d dieselaar. Goede vriend van mij woont in zuid Zwitserland tegen de Italiaanse grens aan en ik ga daar een paar keer per jaar naar toe. Vaak zat met een auto vol ski's en bagage. Ik haal de hele afstand (800km) op één volle tank à € 80 en dan zit er nog een restje in.
Als je niet al te gek rijdt kan dat inderdaad prima. Diesel blijft eindbaas. Maar je moet er wel de lange afstanden voor rijden, anders kan het echt niet uit met de belastingen in Nederland tegenwoordig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:01

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

[...]

Xqlus1ve schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:14:
Zijn ook allemaal luxe problemen, zelf met een gezin van 5 in een Toyota Corrola Hatchback 2x naar Spanje afgereisd, of we gingen heel duitsland door. Heb ook kennisen die Oosterijk deden in een Aygo met een kleine.

Edit: een 1995 Corrola wel te verstaan, auto's worden steeds ruimer tegenwoordig.
Quote mijzelf maar weer eens :+

extra info; 2 volwassen, 2 tieners van 16, waarvan één 1,90cm, en een kind van 10.

[ Voor 15% gewijzigd door Xqlus1ve op 30-07-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 12:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Pannencouque schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:59:
Als je niet al te gek rijdt kan dat inderdaad prima. Diesel blijft eindbaas. Maar je moet er wel de lange afstanden voor rijden, anders kan het echt niet uit met de belastingen in Nederland tegenwoordig.
Ik rij met de dreier zo'n 50k per jaar, dus ik zit ruim boven het kantelpunt. Puntje van zorg is dat de kilometerstand ook hard oploopt. Vanochtend zag ik 414k staan. Nu onderhoud ik de beamer strak en heb ik nog weinig pech gehad met grote reparaties, maar het komt er wel een keertje aan ben ik bang. En de combinatie diesel en 400k+ is natuurlijk onpopulair en betekent dat de restwaarde nihil is. Niemand die daar nog een grijpstuiver voor over heeft, hoe luxe en gemoderniseerd de auto ook is. Hij moet dus gewoon "op" gereden worden ben ik bang.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 15:54
Martin.Air schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:20:

Puntje van Denemarken (950+ km) was 9 uur rijden (inclusief 15 min pauze elke 2 uur). Met een verbruik van 1 op 14.
Onlangs nog een hotel gepakt? Onder de €150 heb je weinig fatsoenlijke keuze meer...

Overigens doet de 320i cabrio hier 1:12.5, ga je niet failliet van, maar ben je alsnog een aardige zakcentje kwijt als je naar Zuid-Frankrijk of Italië rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:20
DexterDee schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:59:
En de combinatie diesel en 400k+ is natuurlijk onpopulair en betekent dat de restwaarde nihil is. Niemand die daar nog een grijpstuiver voor over heeft, hoe luxe en gemoderniseerd de auto ook is. Hij moet dus gewoon "op" gereden worden ben ik bang.
Ik denk niet dat de diesel daar veel invloed op heeft, maar dat elke auto met die kilometerstand afgeschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Knul schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Onlangs nog een hotel gepakt? Onder de €150 heb je weinig fatsoenlijke keuze meer...

Overigens doet de 320i cabrio hier 1:12.5, ga je niet failliet van, maar ben je alsnog een aardige zakcentje kwijt als je naar Zuid-Frankrijk of Italië rijdt ;)
1450 km gereden vanuit Spanje met een X3 35D verbruik van 1 op 11,5.
Wel pittig doorgereden gemiddelde snelheid net boven de 120km/u zonder pauzes want die neemt ie niet mee.
In precies 14 uur gered. Half 8 weg half 10 's avonds thuis.

Heenweg was 'zuiniger' zo rond de 1op12,5

Overall verbruik is na ongeveer 10.000km 1 op 11,7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 11:46
Knul schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Haha, valt wel mee hoor. 4 of 5 sterren nog genoeg te vinden rond de €120. Zit je alleen niet in de stad, maar daar willen wij toch niet zitten. Daarnaast heb je ook huisjes en dergelijke, kun je wel nog zelf koken en vaak nog met prive zwembad rond de €800 per week. Dus tja.

Maar campings zijn ook niet goedkoop meer, zeker niet degen waar je met je caravan wil/kunt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
DexterDee schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:11:
Bizar. Ik woon in Zürich en doe naar Amsterdam en terug op 2.5 tank. B58 3L benzine, dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Ik vind een B58 juist verrassend zuinig op de snelwegen, voor het vermogen wat je er voor terug krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:35

Mr Pingu

Professioneel Prutser

2L diesel hier (B47) en levenslang gemiddelde verbruik ligt op 5.8L per 100KM (gemeten over 130K km) 😎

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:32
Tja die ene keer per jaar met de caravan op vakantie, ja dan slurpt je auto meer dan normaal. Ik met zware caravan (1900kg) naar zwitserland gereden, daar diverse plekken aangedaan, door de alpen etc. 1x kunnen laden, voor de rest alles op benzine. Gemiddeld op de stukken NL->CH ca. 1 op 6 / 1 op 7 gereden met de X5 50e. Maar ik zie ook wel ritten in mijn historie van 200km met 1 op 9, (ivm elektrisch / gratis de pas naar beneden rijden). 60km elektrisch van de 200km, zonder opgeladen te hebben.
Met de oude 30d diesel was ik zuiniger, maar ik vind het acceptabel.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Voor die paar keer per jaar is 1 op 8 prima hoor. Als ik zie wat een huisje kost per week, dan kunnen we daar ruim 3 weken voor kamperen. Kamperen doe ik niet voor de goedkopigheid, wel heerlijk om je eigen spullen bij je te hebben.

Iemand met een 320e/330e ook last van een rammelende wastegate? Overbuurman hier op de camping heeft er last van met zijn 330e en ook de mijne rammelt met koude motor als een oude Peugeot. Schijnt een reparatiesetje voor te zijn. Zal eens kijken of ik dat zelf kan doen. Met de Duitse Premium Garantie wordt dat waarschijnlijk lastig om dat door eigen dealer in NL te laten fixen.

Zag dat EV-clinic weer een opbeurend bericht heeft gepost over BMW PHEV’s.
https://evclinic.eu/2025/07/11/bmw-g30-330e-hybrid-030ec1/
We fixed the vehicle for a third of the cost, but whoever owns these vehicles — you’re truly brave, and better prepare a mortgage for “regular maintenance.”

[ Voor 10% gewijzigd door Civic09 op 30-07-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

Eagle Creek

Breathing security

Civic09 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:56:
Voor die paar keer per jaar is 1 op 8 prima hoor. Als ik zie wat een huisje kost per week, dan kunnen we daar ruim 3 weken voor kamperen. Kamperen doe ik niet voor de goedkopigheid, wel heerlijk om je eigen spullen bij je te hebben.

Iemand met een 320e/330e ook last van een rammelende wastegate? Overbuurman hier op de camping heeft er last van met zijn 330e en ook de mijne rammelt met koude motor als een oude Peugeot. Schijnt een reparatiesetje voor te zijn. Zal eens kijken of ik dat zelf kan doen. Met de Duitse Premium Garantie wordt dat waarschijnlijk lastig om dat door eigen dealer in NL te laten fixen.

[...]
Als je even uitlegt wat een wastegate is en hoe of dat klinkt kan ik je vraag beantwoorden :9.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

sig69 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:21:
Zo de jarige job staat bij de garage. APK en wat cosmetische puntjes aanpakken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh ja, en een irritant rammeltje in de deur.
Ik hoop ook voor een setje nieuwe banden? :X

Over banden gesproken. Ik heb nu onder mijn F40 120i Michelin Pilot Sport 5 banden gelegd. Echt een groot verschil met de originele Bridgestones. Daarmee kon ik niet zonder wielspin optrekken, wat geen probleem is met de PS5's. Ook in de bochten aanzienlijk meer grip. Ik ben benieuwd of ze sneller slijten dan de Bridgestones. Volgens het label is het brandstofverbruik wel iets meer, maar dat is prima voor wat ik ervoor terugkrijg.

[ Voor 3% gewijzigd door TommieW op 30-07-2025 19:10 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Civic09 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:56:

[...]
Het “reparatie” setje behelst wel het vervangen van de wastegate, turbo moet eruit, wastegate eruit geboord, nieuwe erin, servo arm erop gelast. Ik was toevallig afgelopen week bij VeldhuizenBMW en hij was dat aan het doen. BMW vervangt de wastegate niet maar gewoon de hele turbo want bmw verkoopt het onderdeel niet los.

Hij doet het vaker dus stuur hem maar mailtje/appje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 02:16
TommieW schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:37:
[...]

Ik hoop ook voor een setje nieuwe banden? :X
Hmm nu je het zegt.. Nou ja, we zien wel wat de keurmeester er van vindt.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
Pexow schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Er is helemaal niets goedkoops aan kamperen met een caravan. Goedkoop is met Corendon naar een all-inclusive in Turkije en zelfs dat valt tegenwoordig tegen.
Och dat wil ik nog wel betwisten. Ik ga deze vakantie zo'n 700 liter diesel verstoken, en in het dure noorwegen kost een nachtje camping 5 tientjes. Beetje tol erbij, en als je de aardappels en wat drinken voor de kogeldruk hebt meegenomen dan is het helemaal niet zo duur met zijn vieren.
Voordat we de caravan hadden hebben we eens een rondje Italië gedaan, waar we o.a. voor 2000 euro een week in een blikken stacaravan hebben gestaan. In dat licht gezien is de hobby een goedkope hobby :)
O en om in het thema te blijven; hàd mijn 550 een trekhaak gehad, dan mocht hij de caravan niet slepen. Alleen een x5 of x7 gaat over de 2 ton trekgewicht heen zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:25
We zijn wel lekker in de vakantiestemming hè? Wij zijn net met de 330e richting Frankrijk gereden. Hadden geen haast dus 5.9l/100 gehaald. Gek genoeg rijden we 8l/100 in de heuvels met een lege batterij. Heuvel af zie ik hem soms op 0 power staan maar wel verbruik van 2,5l/100? Heuvel moet flink stijl zijn wil hij bij gaan laden.

Wat betreft bagage, met twee kids en nota bene een bodyboard, kon ik gewoon door de achterruit naar buiten kijken. Voor 1400 euro hebben wij een heel huis, bij een domaine (camping paar huisjes en safari tenten). Kan het aanraden als je kleine kids hebt en weigert een sleurhut achter je auto te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Marc Rademaker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:27:
[...] Heuvel af zie ik hem soms op 0 power staan maar wel verbruik van 2,5l/100? Heuvel moet flink stijl zijn wil hij bij gaan laden.
Dat is het "sailing". Hierbij gaat de versnellingsbak in neutraal en loopt de motor stationair. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10 14:16
Marc Rademaker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:27:
We zijn wel lekker in de vakantiestemming hè? Wij zijn net met de 330e richting Frankrijk gereden. Hadden geen haast dus 5.9l/100 gehaald. Gek genoeg rijden we 8l/100 in de heuvels met een lege batterij. Heuvel af zie ik hem soms op 0 power staan maar wel verbruik van 2,5l/100? Heuvel moet flink stijl zijn wil hij bij gaan laden.

Wat betreft bagage, met twee kids en nota bene een bodyboard, kon ik gewoon door de achterruit naar buiten kijken. Voor 1400 euro hebben wij een heel huis, bij een domaine (camping paar huisjes en safari tenten). Kan het aanraden als je kleine kids hebt en weigert een sleurhut achter je auto te hangen.
Je had hem niet toevallig in Eco Pro stand staan? Want dan kiest de auto er meestal voor om uit te rollen (of coasting zoals BMW het noemt).
In normale Hybrid stand zou de ICE uit moeten schakelen en de accu opladen als je van een heuvel af rijd.

De Coasting Mode is een noviteit, die op de autoshow IAA in Frankfurt werd gepresenteerd in de BMW i3 Concept. Bij het loslaten van het gas wordt de aandrijving ontkoppeld en de verbrandingsmotor uitgeschakeld bij snelheden tot 160 km/u, zodat de auto niet op de motor afremt en ‘vrij’ doorrolt. Bij daadwerkelijk remmen fungeert de elektromotor als dynamo, die de remenergie benut voor het bijladen van de lithium-ion-accu, die is geïntegreerd in de kofferbak. De Coasting Mode is net als de Auto Start Stop-functie actief in het speciale rijprogramma ECO PRO.

Maar dan zou de motor dus wel uitgeschakeld moeten worden. Het zou kunnen dat de motor blijft lopen om de hybride accu bij te laden zodat de airco blijft werken.

[ Voor 25% gewijzigd door remmuz op 31-07-2025 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:25
remmuz schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:28:
[...]

Je had hem niet toevallig in Eco Pro stand staan? Want dan kiest de auto er meestal voor om uit te rollen (of coasting zoals BMW het noemt).
In normale Hybrid stand zou de ICE uit moeten schakelen en de accu opladen als je van een heuvel af rijd.

De Coasting Mode is een noviteit, die op de autoshow IAA in Frankfurt werd gepresenteerd in de BMW i3 Concept. Bij het loslaten van het gas wordt de aandrijving ontkoppeld en de verbrandingsmotor uitgeschakeld bij snelheden tot 160 km/u, zodat de auto niet op de motor afremt en ‘vrij’ doorrolt. Bij daadwerkelijk remmen fungeert de elektromotor als dynamo, die de remenergie benut voor het bijladen van de lithium-ion-accu, die is geïntegreerd in de kofferbak. De Coasting Mode is net als de Auto Start Stop-functie actief in het speciale rijprogramma ECO PRO.

Maar dan zou de motor dus wel uitgeschakeld moeten worden. Het zou kunnen dat de motor blijft lopen om de hybride accu bij te laden zodat de airco blijft werken.
Ja nee. Hij staat op standard. Eco pro gaat hij inderdaad uitrollen. Heb een foto weten te maken. Zelfs als hij naar 0%power gaat blijft hij op 2.5l/100 staan. Heb hem nu maar aan de lader gehangen in een stadje, kijken of het verbruik dan binnen de perken blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_PdiDGXwuY4_ii0Qe6nUoeIMv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFMtxHvE6xzsf2VEmm5UWyTP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Marc Rademaker op 31-07-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Zijn er hier F3x of F8x eigenaren die een Rennline Exactfit telefoonhouder hebben? Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en waar jullie die hebben besteld en wat de eventuele extra kosten (BTW, inklaring) waren.

Ook eventuele goede alternatieven zijn welkom! Gezien de populariteit van de Rennline in de VS verbaast het me dat ik geen goedkope Chinese "knock-off" alternatieven kan vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKn3SGVMKDbx2xxKVk0Cd56K9SE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r3BmN3A0zXnadPgB92n9ggBY.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3Kg_lgdv000DMeVyPO3HBTWw0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9et6bnqlnPptsY6FFyjhpU4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Puf op 31-07-2025 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

80000

mrox

Puf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:06:
Zijn er hier F3x of F8x eigenaren die een Rennline Exactfit telefoonhouder hebben? Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en waar jullie die hebben besteld en wat de eventuele extra kosten (BTW, inklaring) waren.

Ook eventuele goede alternatieven zijn welkom! Gezien de populariteit van de Rennline in de VS verbaast het me dat ik geen goedkope Chinese "knock-off" alternatieven kan vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een rennline voor een F10 geinstalleerd en voor de F30 ligt hier nog om geinstalleerd te worden. De kwaliteit is echt boven de cheapo aliexpress. Magsafe magneet is erg sterk. Enige is dat dit ontworpen lijkt toen de telefoons nog iphone 4 grote waren of zo. Bij de F10, een grote telefoon kan je de hoek niet helemaal maken om het in je gezichtsveld te krijgen. Ik heb een eigen verlengde constructie van staalplaatje gemaakt om dat op te lossen, dus dat de telefoon iets verder van het dashboard om genoeg te draaien.

Besteld direct van hun website, dus alle extra kosten kwamen er nog boven. maar dit is 1 van de weinige oplossingen waarbij de telefoon niet voor allerlei roosters en knoppen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

Eagle Creek

Breathing security

Marc Rademaker schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Ja nee. Hij staat op standard. Eco pro gaat hij inderdaad uitrollen. Heb een foto weten te maken. Zelfs als hij naar 0%power gaat blijft hij op 2.5l/100 staan. Heb hem nu maar aan de lader gehangen in een stadje, kijken of het verbruik dan binnen de perken blijft.

[Afbeelding]
Kan van alles zijn. Er is een scala aan redenen waarom de auto (tijdelijk) de benzinemotor beschikbaar wil houden.
Hij laadt in ieder geval wel bij je op zo te zien. En neem aan dat je dan op cc naar beneden gaat?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Wellicht dat hier ook wat mensen zitten die goed advies hebben.

Momenteel rij ik eigenlijk mn hele leven privé al Peugeot en momenteel een 2016 208 GTI By Peugeot Sport.
Erg leuk ding maar na 4 jaar toch op zoek naar wat anders en met name iets dat volwassener is.

Peugeot gaat hem niet meer worden. Heb naar Hyundai i30N Fastback gekeken tot dat ik erachter kwam dat een 3-serie ook binnen budget valt!
Nooit naar gekeken omdat in mijn ogen BMW altijd een stuk duurder was.

Kortom: ik ben toch maar eens aan het oriënteren op een 3-serie sedan (absoluut geen touring..)
En dan het liefst een 340i F30 met de befaamde B58 dus.

Wat ik al zelf gevonden heb met research en vragen van wat kenners:
- xdrive is een risico en duur als dat systeem problemen gaat geven.
- M sport is wel het leukste maar het adaptieve onderstel is niet het beste (kan natuurlijk aangepast worden achteraf)
- slangen en plastic aan en rondom de motor kunnen bij de oudere modellen kapot gaan.

Kilometerstand mag van mij best rond de 100.000km zijn en kijk nu een beetje naar 2017-2019.
Heb het liefst een zo sportief mogelijk uiterlijk dus dan blijf ik toch bij M Sport uitkomen denk ik?
Ook import lijkt te lonen. In Duitsland zijn ze een stukje goedkoper.
Het liefst ben ik er max 35k aan kwijt.

Alle tips en informatie waar ik op moet letten of waar juist naar te kijken qua opties is zeer gewaardeerd.

Zoals gezegd heb/had ik tot voorkort echt 0 kennis van BMW.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
Csotranme schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:38:

Momenteel rij ik eigenlijk mn hele leven privé al Peugeot en momenteel een 2016 208 GTI By Peugeot Sport.
Erg leuk ding maar na 4 jaar toch op zoek naar wat anders en met name iets dat volwassener is.

Peugeot gaat hem niet meer worden. Heb naar Hyundai i30N Fastback gekeken tot dat ik erachter kwam dat een 3-serie ook binnen budget valt!

Kortom: ik ben toch maar eens aan het oriënteren op een 3-serie sedan (absoluut geen touring..)

- M sport is wel het leukste maar het adaptieve onderstel is niet het beste (kan natuurlijk aangepast worden achteraf)
- slangen en plastic aan en rondom de motor kunnen bij de oudere modellen kapot gaan.

Kilometerstand mag van mij best rond de 100.000km zijn en kijk nu een beetje naar 2017-2019.
Heb het liefst een zo sportief mogelijk uiterlijk dus dan blijf ik toch bij M Sport uitkomen denk ik?

Alle tips en informatie waar ik op moet letten of waar juist naar te kijken qua opties is zeer gewaardeerd.

F30 340i is in Nederland relatief zeldzaam. Denk dat je er weinig als M-Sport zonder adaptief onderstel vindt. Ik hoor juist goede dingen over het adaptieve onderstel, maar is wel een slijtageonderdeel met extra componenten die kapot kunnen en relatief duur om te vervangen. Mocht aan vervanging toe zijn dan kun je gewone dempers installeren en het uitcoderen. De sedan is maar tot oktober 2018 gemaakt, dus een 2019 kun je vergeten. In het laatste jaar 2018 zijn er een verbetering van infotainment (iDrive 6 NBT EVO) en wat veranderingen zoals stiksels op het standaarddashboard (premium!!!), 6BW digitaal instrumentarium en een partikelfilter voor de benzinemotoren (OPF) geïntroduceerd. Dat filter heeft een negatieve invloed op het geluid en mogelijk ook op het vermogen, zeker als je wilt gaan tunen. Zou me daar even in verdiepen, sommigen vinden het digitale paneel fantastisch, anderen vinden dat het een goedkopere uitstraling heeft dan "echte" klokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Puf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:53:
[...]

F30 340i is in Nederland relatief zeldzaam. Denk dat je er weinig als M-Sport zonder adaptief onderstel vindt. Ik hoor juist goede dingen over het adaptieve onderstel, maar is wel een slijtageonderdeel met extra componenten die kapot kunnen en relatief duur om te vervangen. Mocht aan vervanging toe zijn dan kun je gewone dempers installeren en het uitcoderen. De sedan is maar tot oktober 2018 gemaakt, dus een 2019 kun je vergeten. In het laatste jaar 2018 zijn er een verbetering van infotainment (iDrive 6 NBT EVO) en wat veranderingen zoals stiksels op het standaarddashboard (premium!!!), 6BW digitaal instrumentarium en een partikelfilter voor de benzinemotoren (OPF) geïntroduceerd. Dat filter heeft een negatieve invloed op het geluid en mogelijk ook op het vermogen, zeker als je wilt gaan tunen. Zou me daar even in verdiepen, sommigen vinden het digitale paneel fantastisch, anderen vinden dat het een goedkopere uitstraling heeft dan "echte" klokjes.
Kijk! Dat is alweer waardevolle informatie.

Was me er al van bewust dat een F30 340i zeldzaam is. Laat staan ook nog eens in M sport en RWD..
Overigens ook één van de redenen waarom ik nu naar 340i kijk. Ik wil nooit geen eenheidsworst. Dat is mijn 208 ook niet. Daar zijn er maar 20 van ofzo in heel NL.

Staat nu wel een blauwe 340i te koop in Almere uit 2016 maar die is me te duur, eigenlijk al ietsje te oud en mag wat meer km's om de kosten ietsje te drukken.

Dat onderstel is me niet zo spannend. Gaat er echt wat mis mee is het makkelijk te vervangen voor wat anders.
Rij nu met de Peugeot ook met een volledig Bilstein onderstel.

Digitale klok is leuk maar voor mij echt geen must en als dat komt met OPF dan gaat dat helemaal van de lijst. OPF wil ik echt vermijden. Zonde met zo'n dikke 6-cilinder.

Andere vraag nog:
Zitten er bepaalde zaken standaard op een M sport? Of is het net als bij Audi dat je een S-line kan kopen die vervolgens nog kaler is in uitrusting dan de tundra?
Kortom kan je er vanuit gaan met een M sport dat zaken x, y, z erop zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Csotranme op 31-07-2025 19:24 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Puf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:06:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb deze, heb er wel een eigen magsafe lader opgezet met een zelf gemaakt 3D geprint stukje. Ik vind hem ideaal. Ik had hem voor een fractie 2e hands via ebay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
De beste 340i is natuurlijk een M140i :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
TheBrut3 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:57:
De beste 340i is natuurlijk een M140i :o
Haha ik snap je maar dat formaat heb ik min of meer nu.
Word een beetje te oud voor een hot hatch en zo'n 'slettenbak' als een 340i staat me nu meer aan :+
Een Touring dan weer niet want heb geen partner, kinderen of labrador. No offence overigens voor degene die het wel hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-10 07:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

2e hands BMW's hoeven niet veel duurder te zijn dan een andere auto. Het onderhoud of als er wat stuk gaat kan vooral wat duurder zijn. Al is dat tegenwoordig ook geen luxe merk ding meer met al dat led.

Grote beurt ben je zo boven de 750 kwijt bij een dealer. Het is meer dat je als er wat mis gaat de 2 tot 6k moet kunnen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 22:24
Na terugkomst van vakantie met de G31, met zo’n 2k km achter de rug, wilde ik gewoon even de sproeivloeistof bijvullen. Maar bij het openen van de motorkap stond ik toch wel even perplex: het isolatietapijt onder de kap was volledig opengereten. Wat vreemd is, want de kunststof motorkap zelf vertoont helemaal geen sporen van schade, dus oververhitting lijkt me onwaarschijnlijk, anders zou het plastic ook wel gesmolten zijn geweest.

Mijn vraag nu: kan ik dit isolatieschuim gewoon zelf online bestellen en vervangen? De wagen moet binnenkort toch op onderhoud, maar ik zie het al gebeuren dat de garage hier een belachelijk bedrag voor aanrekent als zij dit zelf doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xH8ovT2csvdQgZ80awzDqsvB2Rk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VyCyTeUp9Jw0StpQUAfIl339.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
jos707 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:39:
Mijn vraag nu: kan ik dit isolatieschuim gewoon zelf online bestellen en vervangen? De wagen moet binnenkort toch op onderhoud, maar ik zie het al gebeuren dat de garage hier een belachelijk bedrag voor aanrekent als zij dit zelf doen.

[Afbeelding]
Ja dat kan.

https://shop.ekris.nl/bmw...rdeelnummer?q=51487352219

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Greetoz schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Ik heb deze, heb er wel een eigen magsafe lader opgezet met een zelf gemaakt 3D geprint stukje. Ik vind hem ideaal. Ik had hem voor een fractie 2e hands via ebay
Ik was in de veronderstelling dat de Rennline met een universele 17mm balhoofd werd geleverd, waardoor de meeste laders en magneten zonder adapters of opzetstukken passen? Wat heb jij precies moeten printen?

Mijn telefoon is Qi2 compatible, en de Rennline heeft alleen Qi. Ik was sowieso van plan de versie zonder charging te bestellen om later een Qi2 oplader met ingebouwde koeling erop te kunnen bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
jos707 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:39:
Na terugkomst van vakantie met de G31, met zo’n 2k km achter de rug, wilde ik gewoon even de sproeivloeistof bijvullen. Maar bij het openen van de motorkap stond ik toch wel even perplex: het isolatietapijt onder de kap was volledig opengereten. Wat vreemd is, want de kunststof motorkap zelf vertoont helemaal geen sporen van schade, dus oververhitting lijkt me onwaarschijnlijk, anders zou het plastic ook wel gesmolten zijn geweest.

[Afbeelding]
Zie je geen sporen van pootafdrukken op die plastic kap?
Dit riekt naar een steenmarter namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 02-10 16:11
Csotranme schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:27:
[...]

Heb dit destijds ook 2 keer gehad met m'n G32. Was een B58, waarbij er maar een kleine speling was tussen de motorkap en de motor (2 cm oid). De verklaring van de dealer was ook dat het waarschijnlijk een marter was.

Maar gezien die zeer kleine ruimte en het feit dat mijn auto altijd binnen stond betwijfel ik of dat klopt.

Vond ook gesmolten en weer hard geworden stukjes foam op de motor. Vermoed dan ook dat de hitte van de motor de foam heeft aangetast.

Heb wel voor de zekerheid bij m'n huidige X5 door de dealer een marterverjager laten monteren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:00
alexbl69 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:35:
[...]

Heb wel voor de zekerheid bij m'n huidige X5 door de dealer een marterverjager laten monteren.
Die dingen werken niet. Ik heb ze zelf ook op 2 auto's maar heb mbv een wildcamera gezien dat ze gewoon via openingen naar binnen gaan. Enige wat aantoonbaar werkt is een rooster met kippengaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:00

Ik zou niet meer zonder adaptief onderstel willen. Als je alleen M Sport onderstel hebt is dat mijns inzien veel te stug. Geen idee of dit nou snel kapot gaat. Lees er weinig over. En naar mijn weten is dit niet zomaar even te retrofitten.

[ Voor 58% gewijzigd door timbak02 op 01-08-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 22:24
Dank voor de link. De prijs bij een officiële dealer vallen mij wat tegen eigenlijk.
Na enkele zoekacties vond ik het hier voor minder.
Csotranme schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:27:
[...]

Een steenmarter is in theorie een mogelijkheid want hij heeft enkele dagen buiten stilgestaan in een bosrijk gebied. Maar leek mij in eerste instantie onwaarschijnlijk omdat zo'n beestje ook graag een stukje kabel of slang doorbijt en vooralsnog, zover ik kan zien dit niet het geval is geweest.

Overigens heeft het isolatie tapijt onder motorkap enig nut behalve om het geluid van de motor te dempen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
jos707 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Dank voor de link. De prijs bij een officiële dealer vallen mij wat tegen eigenlijk.
Dat lijkt me zeker geen origineel onderdeel met die China-style promotieplaatjes. Daarnaast geven ze zelf aan dat het ding gekreukt wordt geleverd, en dat je het niet moet bestellen als je dat een probleem vindt. Ik zou in dit geval mooi 55 euro meer betalen voor the real deal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMSy3nRdfytIvbsoQrbTxpJjkeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nacGopjcLPFY1sWcbu652pgu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
[...]

[...]

Een steenmarter is in theorie een mogelijkheid want hij heeft enkele dagen buiten stilgestaan in een bosrijk gebied. Maar leek mij in eerste instantie onwaarschijnlijk omdat zo'n beestje ook graag een stukje kabel of slang doorbijt en vooralsnog, zover ik kan zien dit niet het geval is geweest.

Overigens heeft het isolatie tapijt onder motorkap enig nut behalve om het geluid van de motor te dempen ?
Die Amazon is aftermarket geen orgineel, dat verklaart het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
.

[ Voor 132% gewijzigd door Puf op 01-08-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Weinig. Het kan tot op zekere hoogte de levensduur van de lak wat beschermen omdat de motorkap zelf minder (snel) warm wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Csotranme schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:23:
Zitten er bepaalde zaken standaard op een M sport? Of is het net als bij Audi dat je een S-line kan kopen die vervolgens nog kaler is in uitrusting dan de tundra?
Kortom kan je er vanuit gaan met een M sport dat zaken x, y, z erop zitten?
Niet echt, M Sport zijn gewoon wat sportieve looks van buiten en van binnen. De bumpers vallen vaak het meest op en er zijn mensen die een bobbel in de broek krijgen van de mini M logo's op de zijschermen.

High Executive geeft vaak weer wat luxere opties aan, maar het blijft opletten bij de BMW verkopers. Regelmatig staan ze geadverteerd als 'Full options', maar zelden hebben wagens echt volledig alle (duurste) opties.

Het is voor jezelf afwegen welke opties jij een must vindt en welke niet. Wanneer het het VIN nummer hebt kan je het door online VIN decoders halen en kan je precies zien welke opties de auto heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
TheBrut3 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Niet echt, M Sport zijn gewoon wat sportieve looks van buiten en van binnen. De bumpers vallen vaak het meest op en er zijn mensen die een bobbel in de broek krijgen van de mini M logo's op de zijschermen.
Persoonlijk vind ik de sportstoelen wel echt een toevoeging. Het stuur is ook een leuke bijkomstigheid. Vaak wordt een M-Sport ook met de sportautomaat met de "mooie" pook en flippers geleverd. Sporttransmissie kun je coderen, flippers en pook natuurlijk niet. Daarnaast heeft een M-Sport een donkere hemel, en met een beetje geluk de grote schijven met blauwe remklauwen (optioneel) die je niet op een non-M kon krijgen.

En ja, een harde krijg ik er niet van, maar de M embleempjes op de zijkant laat ik lekker zitten op die van mij. Vind het wel mooi staan.
Pagina: 1 ... 365 ... 372 Laatste