Dan hebben jullie inderdaad een heel ander beeld van sportief rijden dan dat ik heb. In mijn ogen kan je met een autobahntank niet sportief rijden, wel snel inderdaad.
Geholpen met autowassen? Ik gok met een goede polijstbeurt dat het al stuk beter wordt
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Ik was in de veronderstelling dat als de auto aangeeft dat de batterij leeg is dat er altijd nog een rest stukje in de batterij blijft zitten en hij de ICE gebruikt om dat stukje ook minimaal op peil te houden. Daar zou het vermogen dan vandaan moeten komen. Ik heb op vakantie met de 320e altijd met een lege batterij gereden, maar heb geen vermogen gemist (het was sowieso geen strepentrekker).Puf schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:16:
[...]
Ja, dat snap ik, maar op een gegeven moment dan wordt de batterij echt wel softwarematig "afgekoppeld" om hem te beschermen. Te ver ontladen is namelijk op termijn slecht voor de levensduur. Op dat moment zie ik hem als "leeg" en ik ga ervan uit dat enkel het vermogen van de ICE resteert.
www.tweakers.net/gallery/107938/sys
Het woord sportief wordt al gauw in de mond genomen bij iets sneller rijden. Zo was ik eens bij een driftdag. Helemaal geweldig! Eentje was zo blij, maar wat hij deed was enkel een beetje onderstuur door de bochtTheBrut3 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:27:
Dan hebben jullie inderdaad een heel ander beeld van sportief rijden dan dat ik heb. In mijn ogen kan je met een autobahntank niet sportief rijden, wel snel inderdaad.
Ik laat een ieder in zijn of haar waarde (deed ik niet genoeg), maar ik dacht altijd dat ik goed kon rijden, totdat ik de diverse modules ging volgen tot directiechaffeur. The rest is history. Helaas is niets meer geldig, maar dit verleer je niet.
Ik kan mij je gevoel beeldig voorstellen... man, man, man... sterkte!Xqlus1ve schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:02:
Mijn auto is circa 2 maanden geleden gespoten aan deurschade door een buurmeisje, dit is zojuist gebeurd door mijn eigen dochter![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van een mooie weekend naar een klote weekend in 2 seconden
Pfff... Balen man! Hopelijk lost een goede detail beurt het al op.Xqlus1ve schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:02:
Mijn auto is circa 2 maanden geleden gespoten aan deurschade door een buurmeisje, dit is zojuist gebeurd door mijn eigen dochter![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Regeneratie?Puf schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:56:
[...]
Ik vraag me dan serieus af waar dat vermogen vandaan zou moeten komen...?
Gebruik bij mijn X5 50e op de snelweg bijna altijd 'battery hold' om de capaciteit op peil te houden voor als ik de snelweg verlaat, of bijvoorbeeld de auto wil koelen/verwarmen voor vertrek.
De beschikbare kilometers jo-joojen dan tussen de plus 2 en min 2 van het aantal kilometers waarbij ik 'battery hold' activeerde. De plus kan enkel komen van regeneren, wellicht nog aangevuld met wat 'overbodig' vermogen dat door de ICE wordt gegenereerd. Maar dat laatste weet ik niet zeker.
Bij het accelereren wordt vrijwel altijd de batterij aangesproken, waarbij de elektrische range dus daalt. Moet zeggen dat het in de praktijk zeer prettig werkt. De ICE zorgt voor het 'constante' vermogen, terwijl de elektromotor zorgt voor de 'initiële acceleratie'. Bij het verder versnellen zet de ICE een tandje bij.
Het feit dat de accu af en toe meer gevuld is dan wanneer 'battery hold' werd aangezet (de plus 2) biedt echter nog een mogelijkheid: namelijk om handmatig het vermogen in de accu te vergroten. Als je bij een waarde van plus 2 'battery hold' uitschakelt en direct weer inschakelt wordt de plus 2 het 'nieuwe' 0. Dit trucje kun je dan vervolgens herhalen als het kilometrage weer positief wordt.
Als ik zoals vandaag de Alpen doorkruis kan ik op deze manier makkelijk 20 kilometer elektrische range winnen. Het is wel 'arbeidsintensief', en het zou fijner zijn als dat - zoals voorheen - automatisch zou kunnen, maar het kan dus wel.
Moraal van het verhaal: zolang de batterij niet volledig leeg is wordt een moderne BMW PHEV geen 720i, maar heb je bij gebruik van 'battery hold' altijd de beschikking over additionele elektropower als je dit nodig hebt.
Nu weet ik niet bij welke modellen het op deze wijze werkt, want er zijn ongetwijfeld tig iteraties van PHEVs, maar het lijkt me dat het bij alle huidige e's met battery hold zo zou moeten werken.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Bij mijn huidige CLA 250e (BMW 330e in bestelling) heb ik bij een lege accu (0km range) nog steeds wat accu capaciteit om sneller op te trekken, hij wordt echt niet helemaal afgekoppeld. Dit fenomeen heb ik alleen nog gemerkt op de Autobahn toen ik flink door wilde rijden. De topsnelheid van 240 werd toen niet meer gehaald en ik bleef haken op 220, aangezien de accu toen echt leeg was en dus ontkoppeld werd. Maar bij normaal rijden wordt de accu direct weer opgeladen door regeneratie en als je een constante snelheid rijdt door de ICE. Zo ver ik heb gelezen werkt dit bij BMW hetzelfde. 0 km is nog altijd een klein procentje of twee om even de elektromotoren te gebruiken bij sprintjes. Maar wellicht dat wat hierboven aangehaald wordt gebeurd wanneer je bocht na bocht zit te vlammen in hybrid mode. In sportmodus wordt zover ik weet de accu zo snel mogelijk weer opgeladen door de ICE en regeneratie als je van het gas afgaat, zodat je de volgende bocht weer elektropower hebt.
Ik heb dat ook gedaan, weliswaar met een tussenstap via een 530i.bastichelaar schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:53:
Ik rij al een aantal jaar in een F11 530d. Deze heeft inmiddels zo'n 310k op de teller staan, dus ik ben me aan het oriënteren op een opvolger. In verband met zonnepanelen en salderen kijk ik zowel naar PHEV als BEV. De i5 en de G31 530e staan op de shortlist, maar ik heb moeite met een keuze maken. Voordelen van de i5: volledig elektrisch, goede aanbieding (goed aangekleed met 13k kilometers op de teller). Maar het kwaliteits niveau staat me toch wat tegen, en de afschrijving is natuurlijk hoog (en onvoorspelbaar).De G31 daarentegen zit beter in elkaar, en heeft als voordeel een lagere aanschaf en dus lagere afschrijving. Maar daar tegenover staat natuurlijk het beperkte elektrische bereik, de kleinere bagageruimte en de oudere software.
Wie heeft er voor dezelfde keuze gestaan of kan hier wat advies in geven?
Ik hink op twee gedachten: mijn gebruiksprofiel sluit tegenwoordig meer aan bij een 530e dan een 530d, dus wat dat betreft was de overstap prima. Maar als je vervolgens puur elektrisch wil rijden, is een 530e niet altijd krachtig genoeg met zo'n 70pk elektrisch. Vooral niet als je van 300+pk komt. Wanneer je het blok warm hebt en gecombineerd gebruik maakt van elektra en ICE, is het best oké, maar ik blijf merken dat het blok in de basis te weinig vermogen heeft. Heb in Duitsland al een paar keer gehad dat de reserve van de accu op was en dan hou je echt 'maar' 184pk over. Dat heb ik tijdens de proefrit niet zo ervaren, maar in de periode erna begon ik dat te merken. Ik kan er nu nog wel mee leven maar het is voor mij de reden dat ik voor de opvolger weer kijk naar een zescilinder, al dan niet PHEV.
Mocht je dat vermogen belangrijk vinden en geen sedan 545e willen, dan is een i5 een betere keuze. Die heeft dan sowieso 340 of 394pk (tenzij je voor de M60 gaat
Ik snap dat de auto probeert om wat over te houden om bij te springen, maar lijkt me dat het op een gegeven moment op is? Als je over bochtige wegen gaat rijden, en vlak voor de bocht stevig remt met het rempedaal, en vervolgens weer hard optrekt op een recht stuk, en dat een x aantal keer blijft herhalen, dan lijkt het me dat de batterij op een gegeven moment onder de kritieke grens komt waarbij deze in de "beschermmodus" schiet. Enkel het regenereren kan dat toch niet bijhouden? Als de batterij tijdens het optrekken dusdanig snel oplaadt dat deze op niveau blijft, dan kost dat je toch ook gewoon vermogen aan de dynamo? Ik kan me vergissen, maar die energie moet ergens vandaan komen...alexbl69 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:22:
[...]
Regeneratie?
Gebruik bij mijn X5 50e op de snelweg bijna altijd 'battery hold' om de capaciteit op peil te houden voor als ik de snelweg verlaat, of bijvoorbeeld de auto wil koelen/verwarmen voor vertrek.
De beschikbare kilometers jo-joojen dan tussen de plus 2 en min 2 van het aantal kilometers waarbij ik 'battery hold' activeerde. De plus kan enkel komen van regeneren, wellicht nog aangevuld met wat 'overbodig' vermogen dat door de ICE wordt gegenereerd. Maar dat laatste weet ik niet zeker.
Bij het accelereren wordt vrijwel altijd de batterij aangesproken, waarbij de elektrische range dus daalt. Moet zeggen dat het in de praktijk zeer prettig werkt. De ICE zorgt voor het 'constante' vermogen, terwijl de elektromotor zorgt voor de 'initiële acceleratie'. Bij het verder versnellen zet de ICE een tandje bij.
Het feit dat de accu af en toe meer gevuld is dan wanneer 'battery hold' werd aangezet (de plus 2) biedt echter nog een mogelijkheid: namelijk om handmatig het vermogen in de accu te vergroten. Als je bij een waarde van plus 2 'battery hold' uitschakelt en direct weer inschakelt wordt de plus 2 het 'nieuwe' 0. Dit trucje kun je dan vervolgens herhalen als het kilometrage weer positief wordt.
Als ik zoals vandaag de Alpen doorkruis kan ik op deze manier makkelijk 20 kilometer elektrische range winnen. Het is wel 'arbeidsintensief', en het zou fijner zijn als dat - zoals voorheen - automatisch zou kunnen, maar het kan dus wel.
Moraal van het verhaal: zolang de batterij niet volledig leeg is wordt een moderne BMW PHEV geen 720i, maar heb je bij gebruik van 'battery hold' altijd de beschikking over additionele elektropower als je dit nodig hebt.
Nu weet ik niet bij welke modellen het op deze wijze werkt, want er zijn ongetwijfeld tig iteraties van PHEVs, maar het lijkt me dat het bij alle huidige e's met battery hold zo zou moeten werken.
Dank voor je heldere ervaring.Pannencouque schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:10:
[...]
Ik heb dat ook gedaan, weliswaar met een tussenstap via een 530i.
Ik hink op twee gedachten: mijn gebruiksprofiel sluit tegenwoordig meer aan bij een 530e dan een 530d, dus wat dat betreft was de overstap prima. Maar als je vervolgens puur elektrisch wil rijden, is een 530e niet altijd krachtig genoeg met zo'n 70pk elektrisch. Vooral niet als je van 300+pk komt. Wanneer je het blok warm hebt en gecombineerd gebruik maakt van elektra en ICE, is het best oké, maar ik blijf merken dat het blok in de basis te weinig vermogen heeft. Heb in Duitsland al een paar keer gehad dat de reserve van de accu op was en dan hou je echt 'maar' 184pk over. Dat heb ik tijdens de proefrit niet zo ervaren, maar in de periode erna begon ik dat te merken. Ik kan er nu nog wel mee leven maar het is voor mij de reden dat ik voor de opvolger weer kijk naar een zescilinder, al dan niet PHEV.
Mocht je dat vermogen belangrijk vinden en geen sedan 545e willen, dan is een i5 een betere keuze. Die heeft dan sowieso 340 of 394pk (tenzij je voor de M60 gaat). Maar daar heb je ook de nadelen bij: kwaliteitsbeleving, problemen met laden op lange ritten, mogelijke afschrijving, etc. Anderzijds rij je weer nieuwer en mogelijk heb je helemaal geen last van die kwaliteitsbeleving, of het gedoe op de lange ritten.
It all depends. Er zijn is een M5 maar ook een RS6 etc etc. En mijn maatje reed toch echt een respectabele rondetijd op Assen met een RS6.Puf schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:02:
[...]
In zijn eigen segment wel degelijk de sportiefste keuze i.m.o. (A6, E-klasse, Lexus GS e.d.)
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik denk dat puf meer bedoelde dat bij soort gelijke motorisering en prijs dat bmw het meest sportieve keuze is. Daarin ben ik wel met hem eens.Tylen schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:40:
[...]
It all depends. Er zijn is een M5 maar ook een RS6 etc etc. En mijn maatje reed toch echt een respectabele rondetijd op Assen met een RS6.
Lexus GS: comfort
MB e-klasse: luxe
BMW 5 serie: sportief
Audi A6: poep
Dit betekent niet dat een Lexus GS niet sportief kan zijn of MB niet comfortabel is. Het is meer waar ze als merk zich willen onderscheiden en een nadruk op willen leggen.
Maar wat is de grens voor sportief, luxe en comfort? Dat is voor ieder mens anders. De een vind stoelverwarming een luxe, terwijl voor de ander het gaat om stoelverwarming en stoelverkoeling en weer voor de ander is als minimaal 4 stoelen alles heeft inclusief massage. Tegenwoordig heeft de goedkoopste Hyundai, Chinese automerk, Peugeot ook al stoel en stuurverwarming…
Sportiviteit in auto’s wordt toch vaak gemeten door:
- 0-100 acceleratie tijd
- ronde tijd op een circuit
- Hoe makkelijk je ermee kan driften
Behalve de 0-100, vergt de overige 2 toch echt wat vaardigheden welke velen denken te bezitten maar dit toch een illusie is.
Ik heb zelf een 530e G31 en er is echt nog lang extra vermogen, ook als de accu 0% is.Puf schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:49:
[...]
Ik snap dat de auto probeert om wat over te houden om bij te springen, maar lijkt me dat het op een gegeven moment op is? Als je over bochtige wegen gaat rijden, en vlak voor de bocht stevig remt met het rempedaal, en vervolgens weer hard optrekt op een recht stuk, en dat een x aantal keer blijft herhalen, dan lijkt het me dat de batterij op een gegeven moment onder de kritieke grens komt waarbij deze in de "beschermmodus" schiet. Enkel het regenereren kan dat toch niet bijhouden? Als de batterij tijdens het optrekken dusdanig snel oplaadt dat deze op niveau blijft, dan kost dat je toch ook gewoon vermogen aan de dynamo? Ik kan me vergissen, maar die energie moet ergens vandaan komen...
Die e-boost die je krijgt bij een kickdown kan ik nog voor een paar volledige keren doortrekken naar 230+ gebruiken. (zelfs in hybrid - eco pro)
Het hergenereren gebeurt zo'n beetje continu. Je trapt niet continu vol op het gas of vol op de rem, er zitten ook stukken tussen. In sport stand laadt hij ook actief de accu op zodat ie minimaal op 25% zit.
Maar als je een auto enkel koopt om sportief te rijden is een plug-in hybride misschien niet jouw beste keuze. Voor die 5% die ik sportief wil rijden vind ik het een prima auto met meer dan prima vermogen, de andere 95% is hij of volledig elektrisch of zuinig. Ook in Duitsland op de autobahn.
Een 530e G31 LCI heeft 292pk totaal en dik 110pk enkel elektrisch. Dat is echt meer dan voldoende voor lokaal rijden. Bedenk wel dat je continu koppel hebt met een elektromotor en dat je 110pk benzine en 110pk elektrisch helemaal niet kan vergelijken.Pannencouque schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:10:
[...]
Mocht je dat vermogen belangrijk vinden en geen sedan 545e willen, dan is een i5 een betere keuze. Die heeft dan sowieso 340 of 394pk (tenzij je voor de M60 gaat). Maar daar heb je ook de nadelen bij: kwaliteitsbeleving, problemen met laden op lange ritten, mogelijke afschrijving, etc. Anderzijds rij je weer nieuwer en mogelijk heb je helemaal geen last van die kwaliteitsbeleving, of het gedoe op de lange ritten.
Maar inderdaad, enkel de 184pk van de 4 cylinder komt af en toe een beetje te kort (en voor mij persoonlijk was helaas de 545e niet in touring beschikbaar). Je kan hem chippen voor een flinke boost, maar ik weet niet of hij dan zo betrouwbaar blijft.
[ Voor 38% gewijzigd door OverSoft op 30-06-2025 15:21 ]
in de XXXe is de 0% die de auto aangeeft idd gewoon 10 of 15%, zodat er nog een keer of 10 onzinnig hard mee opgetrokken kan worden ondanks dat hij 0% aan geeftOverSoft schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:16:
[...]
Ik heb zelf een 530e G31 en er is echt nog lang extra vermogen, ook als de accu 0% is.
Die e-boost die je krijgt bij een kickdown kan ik nog voor een paar volledige keren doortrekken naar 230+ gebruiken. (zelfs in hybrid - eco pro)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Chapeau voor de diplomatieke verpakking.FireBladeX schreef op maandag 30 juni 2025 @ 07:11:
Sportiviteit in auto’s wordt toch vaak gemeten door:
- 0-100 acceleratie tijd
- ronde tijd op een circuit
- Hoe makkelijk je ermee kan driften
Behalve de 0-100, vergt de overige 2 toch echt wat vaardigheden welke velen denken te bezitten maar dit toch een illusie is.
"mega traag en zwaar"? Dat snap ik niet. Hij is geen gram zwaarder geworden door de lege accu. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat de 330e motor "mega zwak" is en het ding niet van z'n plek krijgt.lostboy_0234 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:55:
Nu heb ik met een de 530e een proefrit gedaan maar de accu was leeg en daarna was auto mega traag en zwaar. Dit had ik niet verwacht zeg.
"Huh"? Dat denk ik toch niet...JTB81 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:39:
Ik dacht dat de hybride modellen altijd het vermogen van de elektrische motor hadden ookal is de batterij leeg. Was bij mijn 320e in ieder geval wel zo.
Neem de 330e.
Maximumvermogen van 215 kW (292 pk)
Max. vermogen ICE 135 kW (184 pk).
Max. vermogen electrisch 83 kW.
Wat zou die 184 pk sterke ICE dan nog in te brengen hebben als je maar maximaal het vermogen van de elektromotor krijgt?
[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 30-06-2025 22:00 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Dat reststukje waar jij over spreekt is er wel maar dat is om de batterij te beschermen. Dus 0% is niet echt 0% maar dat is omdat een accu op 0% niet zo'n lang leven heeft.JTB81 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:23:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat als de auto aangeeft dat de batterij leeg is dat er altijd nog een rest stukje in de batterij blijft zitten en hij de ICE gebruikt om dat stukje ook minimaal op peil te houden. Daar zou het vermogen dan vandaan moeten komen. Ik heb op vakantie met de 320e altijd met een lege batterij gereden, maar heb geen vermogen gemist (het was sowieso geen strepentrekker).
Je kunt dan nog wel iets van e-boost gebruiken, zeker als de 0% meer <1% is dan >0% (als je begrijpt wat ik bedoel) maar je duikt echt niet onder de veiligheidsmarges. Dat wordt dus niet alsnog ingezet om de ICE te ondersteunen.
(net zoals 100% geen 100% is).
(PS: als de auto 0km aangeeft, moet je eens in de app kijken. grote kans dat hier bv nog 11% of 7% staat. Maar als die dáár ook richting de 1-2-3% gaat, krijg je ook geen e-boost meer is mijn ervaring).
[ Voor 19% gewijzigd door Eagle Creek op 30-06-2025 21:59 ]
Tof!
Liefhebber zijn van BMW en ook liefhebber zijn van all-seasons kan IMO eigenlijk niet
Tyre reviews is overigens wel echt goud.
[ Voor 5% gewijzigd door Denniz0229 op 01-07-2025 14:56 ]
Wat dan wel weer vervelend is, als je onder de 10% zit, dan doet de airco ook niks meer totdat je een kilometer ofzo op de ICE hebt gereden. Luxe probleem, maar niet fijn als het 35 graden is en de auto de hele dag in de zon heeft gestaan...Eagle Creek schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:55:
[...]
Dat reststukje waar jij over spreekt is er wel maar dat is om de batterij te beschermen. Dus 0% is niet echt 0% maar dat is omdat een accu op 0% niet zo'n lang leven heeft.
Je kunt dan nog wel iets van e-boost gebruiken, zeker als de 0% meer <1% is dan >0% (als je begrijpt wat ik bedoel) maar je duikt echt niet onder de veiligheidsmarges. Dat wordt dus niet alsnog ingezet om de ICE te ondersteunen.
(net zoals 100% geen 100% is).
(PS: als de auto 0km aangeeft, moet je eens in de app kijken. grote kans dat hier bv nog 11% of 7% staat. Maar als die dáár ook richting de 1-2-3% gaat, krijg je ook geen e-boost meer is mijn ervaring).
Wel als je die all seasons alleen maar in de winter gebruikt en in de zomer gewoon fijne zomerbandenDenniz0229 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:54:
Liefhebber zijn van BMW en ook liefhebber zijn van all-seasons kan IMO eigenlijk niet
Een goede spotrepair specialist kan dit perfect maken tegen niet al te hoge kosten. Mocht omgeving Zwolle een optie voor je zijn weet ik een hele goede. (je mag me evt. wel een PB sturen.)Xqlus1ve schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat hangt volledig af van de opties die je erop wil hebben. Mijn F11 had echt bijna alle opties die mogelijk waren dus een G31 heeft per definitie minder opties. Gelukkig kan ik prima zonder Nightvision en TV in de auto. Als ik mijn 'must haves' aangaf mocht ik blij zijn als ik 2 resultaten had onder de € 40K ongeacht de km stand.Bram® schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:18:
[...]
Die zijn er wel hoor, mijn "nieuwe" tweedehands G31 zit ook in die range. Ik was wel even op zoek, maar ze zijn er.
Ik zeg: begin maar met sparen voor een 550e xDrive Touring.Pannencouque schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:10:
[...]
Nieuwe generatie 530e/550e lost veel van de genoemde problemen op. Nu nog fors duurder dan een Lci 530e of 545e. Maar geef het 6-12 maanden. De gigantische afschrijving/kortingen op de i5 en "spotgoedkope" m5 trekt de hele populatie aan 5 series omlaag. (Ik ben blij dat "mijn" 5 serie niet op de balans staat!)
Grz D.
Bij mijn vorige BMW's was het zo dat als de climate control op Auto staat maar de airco uit, dat wel de ventilator snelheid aangepast wordt. Bij mijn G21 330e blijft de ventilator altijd op dezelfde stand draaien.
Is dit tegenwoordig wegbezuinigd?
Is dit tegenwoordig wegbezuinigd?
Ik weet dat nieuwe wagens veel afschrijven maar ik verwacht echt niet dat de G6x PHEV in 6-12 maanden ineens € 20-30K minder zullen kosten. Met een beetje geluk komen de prijzen over een jaar of 3 op een betaalbaar niveau te liggen.DomiGijzen schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:17:
Nieuwe generatie 530e/550e lost veel van de genoemde problemen op. Nu nog fors duurder dan een Lci 530e of 545e. Maar geef het 6-12 maanden. De gigantische afschrijving/kortingen op de i5 en "spotgoedkope" m5 trekt de hele populatie aan 5 series omlaag. (Ik ben blij dat "mijn" 5 serie niet op de balans staat!)
Wellicht moet ik nog wat meer wennen aan de G6x maar ik vind de G31 LCI nu toch nog net een tikkie mooier met de ietwat klassiekere lijnen.
Was "gewoon" te weinig koudemiddel. Is afgevuld en zou nu goed moeten werken. Verder geen fouten of storingen gevonden.Puf schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:38:
[...]
Altijd eerst even checken: Iemand aan het "koel hoofd" wieltje op het dashboard gezeten? Of aan de fan intensiteit op de climate control?
Weet het niet.DomiGijzen schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:17:
De 5x0e's zijn enorm populair, de i5's blijven wat dat betreft buitenbeentjes. Betwijfel of de waardeontwikkeling van de BEVs invloed hebben op de PHEVs. Ze delen de carrosserie/interieur, maar het is een compleet ander product.
De M5 blijft ook een niche. En met 'verplichte' opties (alles behalve trekhaak, carbon dak en keramische remmen) tik je alsnog de 160K aan. Een klap goedkoper dan z'n voorganger, maar toch nog vrij veel geld. Persoonlijk vind ik hem door z'n gewicht overigens geen 'echte' M
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het tinten van ramen? Ik zit me hierin te verdiepen en ik neig naar 70% op de voorportieren en 35% op alle achterste ramen. Mijn vermoeden is dat het zicht dan nog prima moet zijn in het donker voornamelijk. Ook ben ik benieuwd naar de ervaringen met keramische tints, dit zou aanzienlijk moeten schelen qua warmte en uv straling.
Zoek niet verder:Deagle schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:11:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het tinten van ramen? Ik zit me hierin te verdiepen en ik neig naar 70% op de voorportieren en 35% op alle achterste ramen. Mijn vermoeden is dat het zicht dan nog prima moet zijn in het donker voornamelijk. Ook ben ik benieuwd naar de ervaringen met keramische tints, dit zou aanzienlijk moeten schelen qua warmte en uv straling.
https://glasstinting.nl/
Beste in het vak met geniale dot-matrix afwerking.
Bedankt voor het delen van je ervaring! Bevestigt ook mijn gedachten. Ik begin steeds meer naar een mooi aangeklede i5 te neigen nu. Vanwege de hoge initiële afschrijving zijn die nu best scherp geprijsd. En ben toch van plan er meerdere jaren in te rijden. Maar was de 545e er maar in touring uitvoering, dan was de keuze makkelijker geweest!Pannencouque schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:10:
[...]
Ik wilde https://misstint.nl/ aanbevelen, maar dat is een beetje uit de richting (Brabant) voor jou. Op locatie tot de rivieren. Zij is meesterlijk met de dot-matrix. Heb haar veel auto’s zien doen en je zou bij velen niet zeggen dat het niet af-fabriek is.Deagle schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:11:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het tinten van ramen? Ik zit me hierin te verdiepen en ik neig naar 70% op de voorportieren en 35% op alle achterste ramen. Mijn vermoeden is dat het zicht dan nog prima moet zijn in het donker voornamelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 01-07-2025 23:54 ]
OEM is om en nabij 80% tint (20% transmissie) persoonlijk heb ik zelf 95% laten doen op de achterramen en 85% op achterruit in klep.
Ramen voor niks want apk afkeur hier in Noorwegen.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Zij doet geen dotmatrix tinten / afwerken...CreativeS schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:54:
[...]
Ik wilde https://misstint.nl/ aanbevelen, maar dat is een beetje uit de richting (Brabant) voor jou. Op locatie tot de rivieren. Zij is meesterlijk met de dot-matrix. Heb haar veel auto’s zien doen en je zou bij velen niet zeggen dat het niet af-fabriek is.
Ik heb het haar zelf zien doen… ik meld het ook in mijn bericht omdat ik die behandeling ontzettend belangrijk vind. Juist daardoor viel ze op en kreeg ze bij ons veel auto's te doen. DKDB, DLR, Fast NL, Infra.Auke 325ci schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 03:11:
[...]
Zij doet geen dotmatrix tinten / afwerken...
[ Voor 25% gewijzigd door CreativeS op 02-07-2025 08:23 ]
Wordt allemaal gewoon goedgekeurd. Ze kijken meer naar de mate van verduistering dan dat er überhaupt iets op het ruit zit.Mr Pingu schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:18:
Aangezien jij hier ook woont:CreativeS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:55:
[...]
Wordt allemaal gewoon goedgekeurd. Ze kijken meer naar de mate van verduistering dan dat er überhaupt iets op het ruit zit.
https://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§31-1Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.
Hier staat ook de reden waarom ik voor de achterruit een mindere tint heb.
Dat is wel wezenlijk anders dan hoe het RDW het heeft verwoord
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/carrosserie/ruitenDe lichtdoorlatendheid van de voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten mag niet minder dan 55% bedragen.
Artikel 5.2.42 Regeling voertuigen
[ Voor 21% gewijzigd door Mr Pingu op 02-07-2025 08:58 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
En in de lente en herfst dan???CreativeS schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:59:
[...]
Wel als je die all seasons alleen maar in de winter gebruikt en in de zomer gewoon fijne zomerbanden
* Tylen vindt die "zomerbanden" benaming altijd erg apart
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Lentebanden en herfstbanden... Duh!!!Tylen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:53:
[...]
En in de lente en herfst dan???
Daarnaast voor de regenachtige dagen ook nog een setje regenbanden.
Maar even serieus... Duitsers houden voor de bandenwissel "Oktober bis Ostern(Pasen)" aan. Dan gaat het om zomer- en winterbanden. Juist omdat het weer hier in NL nog gematigder is, vind ik een dedicated zomerset icm een set All-seasons (ipv winterbanden) eigenlijk fijner, zeker nu de all seasons (zoals Michelin CC) ook goede winterse eigenschappen hebben. Zodra mijn winterbanden "op" zijn komen er all seasons op de wintervelgen. De wissel doe ik dan zodra de nachttemperatuur de 7° passeert.
Heb je volledig gelijk in... maar als er een stempeltje op de winterbanden moet, dan moet er natuurlijk ook eentje op de reguliere banden die je veelal in de... zomer gebruikt (als je netjes wisselt natuurlijk). En ja, in Duitsland wordt het veelal Sommerreifen genannt, dus ja.Tylen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:53:
En in de lente en herfst dan???
[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 02-07-2025 09:45 ]
Mijn BMW 530i moest voor onderhoud naar de dealer, was de houdbaarheidsdatum bijna voorbij van de gasveren in motorkap die ervoor zouden moeten zorgen dat bij een aanrijding met fietsers en/of voetgangers zachter landen want de motorkap gaat een paar cm omhoog. BMW zorgt niet voor luxe binnenin de auto maar ook aan de buitenkant zullen we maar zeggen. Heel apart.
Gestel dat je niet doet, vraag mij af of je dan verantwoordelijk bent voor eventueel extra opgelopen letsel? Je zal het maar als fietser/voetganger weten en je dat laten onderzoeken en dat de gasveren dan over de datum zijn en je daardoor meer letsel oploopt.
Gestel dat je niet doet, vraag mij af of je dan verantwoordelijk bent voor eventueel extra opgelopen letsel? Je zal het maar als fietser/voetganger weten en je dat laten onderzoeken en dat de gasveren dan over de datum zijn en je daardoor meer letsel oploopt.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Stabilus (fabrikant) geeft zelf aan:itsalex schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:26:
Mijn BMW 530i moest voor onderhoud naar de dealer, was de houdbaarheidsdatum bijna voorbij van de gasveren in motorkap die ervoor zouden moeten zorgen dat bij een aanrijding met fietsers en/of voetgangers zachter landen want de motorkap gaat een paar cm omhoog. BMW zorgt niet voor luxe binnenin de auto maar ook aan de buitenkant zullen we maar zeggen. Heel apart.
Wanneer gasveren vervangen?
Houd de volgende richtlijnen aan voor het tijdig vervangen van de gasveren:
- De houdbaarheidsdatum op de gasveer geeft aan wanneer deze aan vervanging toe is.
- Stabilus adviseert om de gasveren om de 5 jaar te vervangen.
- In Duitsland moet voor de APK de gasveer minimaal nog 1 jaar meegaan, anders keuren ze deze af.
- In Nederland moet een auto nieuwer dan 01-01-2018 beschikken over een goed werkend airbagsysteem. Deze mag geen defect aangeven. De RDW voegt hier in de toekomst misschien de houdbaarheidsdatum van de gasveren aan toe.
- Ook moet, volgens de voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij, de auto in goede staat en veilig zijn. Het kan zelfs dat de verzekering bij letsel aan een voetganger niet alles of zelfs niets uitkeert als er een ongeluk plaatsvindt met een systeem dat niet goed werkt. Bijvoorbeeld door een te zwakke of defecte gasveer.
[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 02-07-2025 09:58 ]
Ik heb het uiteraard specifiek over Nederland. En ja, de regeltjes. Folie op koplampen doet men wel moeilijk over. Da's vrij snel afkeur.Mr Pingu schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:46:
Aangezien jij hier ook woont:
[ Voor 18% gewijzigd door CreativeS op 02-07-2025 10:15 . Reden: Geen zin in discussie. Al warm zat in de airco. ]
In principe mag dat gewoon, zolang de lichtopbrengst en het lichtbeeld voldoende blijft.CreativeS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:42:
Folie op koplampen doet men wel moeilijk over. Da's vrij snel afkeur.
Misschien ooit gedaan, nu iig niet meerCreativeS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:13:
[...]
Ik heb het haar zelf zien doen… ik meld het ook in mijn bericht omdat ik die behandeling ontzettend belangrijk vind. Juist daardoor viel ze op en kreeg ze bij ons veel auto's te doen. DKDB, DLR, Fast NL, Infra.
Ooit... nog geen paar weken geleden. Maar goed, je zal wel gelijk hebbenAuke 325ci schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:22:
Misschien ooit gedaan, nu iig niet meer.
[ Voor 34% gewijzigd door CreativeS op 02-07-2025 17:42 ]
In Oostenrijk is het verplicht tussen 1 nov en 15 april dit jaar. Maar... dan zijn er ook nog wegen die daar van af kunnen wijken, dan mag je daar dus niet overheen met zomerbanden.Puf schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:10:
[...]
Lentebanden en herfstbanden... Duh!!!
Daarnaast voor de regenachtige dagen ook nog een setje regenbanden.
Maar even serieus... Duitsers houden voor de bandenwissel "Oktober bis Ostern(Pasen)" aan. Dan gaat het om zomer- en winterbanden. Juist omdat het weer hier in NL nog gematigder is, vind ik een dedicated zomerset icm een set All-seasons (ipv winterbanden) eigenlijk fijner, zeker nu de all seasons (zoals Michelin CC) ook goede winterse eigenschappen hebben. Zodra mijn winterbanden "op" zijn komen er all seasons op de wintervelgen. De wissel doe ik dan zodra de nachttemperatuur de 7° passeert.
Vorig jaar waren wij in mei in Oostenrijk, waar wij dus in theorie niet naar ons gehuurde huisje mochten omdat we door skigebieden heen moesten rijden (1 weg naar het huisje, beide kanten op door skigebieden met winterbandenplicht).
Het houdt ook ergens op.
Mei is later dan April toch?Martin.Air schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:03:
[...]
In Oostenrijk is het verplicht tussen 1 nov en 15 april dit jaar. Maar... dan zijn er ook nog wegen die daar van af kunnen wijken, dan mag je daar dus niet overheen met zomerbanden.
Vorig jaar waren wij in mei in Oostenrijk, waar wij dus in theorie niet naar ons gehuurde huisje mochten omdat we door skigebieden heen moesten rijden (1 weg naar het huisje, beide kanten op door skigebieden met winterbandenplicht).
Het houdt ook ergens op.
Haha ja, dat was ook mijn gedachte. Maar er stonden specifieke borden bij de skigebieden: "Vanaf hier {berg + sneeuwvlokje} verplicht".
Moet ook wel zeggen, er lag nog 1 a 2 meter sneeuw toen wij aankwamen. Een week later was alles zo goed als weg en het bord ook.
Ja, in Oostenrijk hebben ze strakke regels. Het profiel van je winterbanden mag daar ook niet minder dan 4 mm zijn. In Duitsland is "Oktober bis Ostern" geen wettelijk voorschrift, eerder een ezelsbrug/vuistregel die algemeen bekend is.Martin.Air schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:03:
[...]
In Oostenrijk is het verplicht tussen 1 nov en 15 april dit jaar. Maar... dan zijn er ook nog wegen die daar van af kunnen wijken, dan mag je daar dus niet overheen met zomerbanden.
Het houdt ook ergens op.
Ik werd in eerste instantie erg enthousiast van de nieuwe Michelin Crossclimate 3 Sport om als winterband in te zetten. Nu blijkt dat die met maar 6.1 mm profiel wordt geleverd (meeste nieuwe banden zitten tussen de 7 en 8 mm). Dat betekent dat je maar 2.1mm kunt verslijten voordat je niet meer legaal Oostenrijk in mag in de winter. Denk dat ik toch even verder kijk.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe hard hij slijt, ik heb inderdaad met Michelin vaker gezien dat het profiel niet heel hoog is (+/- 6 mm). Maar vaak gingen die langer mee dan de Continentals en Bridgestones met meer begin profiel.Puf schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:28:
[...]
Ik werd in eerste instantie erg enthousiast van de nieuwe Michelin Crossclimate 3 Sport om als winterband in te zetten. Nu blijkt dat die met maar 6.1 mm profiel wordt geleverd (meeste nieuwe banden zitten tussen de 7 en 8 mm). Dat betekent dat je maar 2.1mm kunt verslijten voordat je niet meer legaal Oostenrijk in mag in de winter. Denk dat ik toch even verder kijk.
Puf schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:28:
- Michelin CrossClimate 3 Sport 18" / 6.1 mm
- Michelin CrossClimate 3 18" / 7.3 mm
- Michelin CrossClimate 2 19" / 6.6 mm
- Pirelli Cinturato All Season SF3 18" / 6.4 mm
- Pirelli Cinturato All Season SF3 19" / 6.9 mm
- Bridgestone Turanza All Season 6 18" / 7 mm
- Bridgestone Turanza All Season 6 19" / 7.3 mm
- Continental AllSeasonContact 2 18" / 8.1 mm
- Continental AllSeasonContact 2 19" / 7.1 mm
Natuurlijk slijt de ene compound harder dan de andere. Ik schat in dat als je alle verschillende bandenmerken "op" rijdt tot ca. 2.5 mm of minder(wat veel mensen met all seasons zullen doen) dat de onderlinge verschillen in levensduur minder groot zijn.CreativeS schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:41:
[...]Ze zullen niet bewust de levensduur van een band verkorten, maar ze zullen het ook niet meer dan nodig verlengen. En gedurende natte periode's slijten ze sowieso minder hè. Tests qua levensduur moeten nog blijken, maar ik denk wel dat de ietwat mindere profielhoogte onder andere te maken heeft met het directere karakter van de band. Het moet ergens vandaan komen.
- Michelin CrossClimate 3 Sport 18" / 6.1 mm
- Michelin CrossClimate 3 18" / 7.3 mm
- Michelin CrossClimate 2 19" / 6.6 mm
- Pirelli Cinturato All Season SF3 18" / 6.4 mm
- Pirelli Cinturato All Season SF3 19" / 6.9 mm
- Bridgestone Turanza All Season 6 18" / 7 mm
- Bridgestone Turanza All Season 6 19" / 7.3 mm
- Continental AllSeasonContact 2 18" / 8.1 mm
- Continental AllSeasonContact 2 19" / 7.1 mm
Echter, als je ervan uitgaat dat de band wordt ingezet als winterband met een ondergrens van 4 mm, dan is het relatieve/procentuele verschil in "bruikbare" profieldiepte opeens wel erg groot (Mich CC3S 2.1mm vs Conti ASC 4.1mm, dan heeft Conti dus bijna het dubbele). Dan moet die Conti compound wel heel snel slijten wil je dat kunnen compenseren.
Dooddoener, maar dat zijn keuzes die je moet maken. Men wilde een sportieve all season band en die heeft men geleverd.Puf schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:56:
Natuurlijk slijt de ene compound harder dan de andere. Ik schat in dat als je alle verschillende bandenmerken "op" rijdt tot ca. 2.5 mm of minder(wat veel mensen met all seasons zullen doen) dat de onderlinge verschillen in levensduur minder groot zijn.
Echter, als je ervan uitgaat dat de band wordt ingezet als winterband met een ondergrens van 4 mm, dan is het relatieve/procentuele verschil in "bruikbare" profieldiepte opeens wel erg groot (Mich CC3S 2.1mm vs Conti ASC 4.1mm, dan heeft Conti dus bijna het dubbele). Dan moet die Conti compound wel heel snel slijten wil je dat kunnen compenseren.
[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 03-07-2025 13:10 ]
Uiteraard. Daarom zeg ik ook dat ik voor mijn specifieke gebruiksscenario even verder kijk dan de Michelin CC3S. Wat een ander doet moet hij/zij/x zelf weten. Als we het hier niet meer over subjectieve keuzes hebben, dan slaat het forum wel heel snel dood.CreativeS schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Dooddoener, maar dat zijn keuzes die je moet maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 03-07-2025 13:11 ]
Een lagere profieldiepte geeft idd een directer karakter, maar ik had juist gehoopt dat ze dat directere karakter grotendeels door baanbrekende innovaties op het gebied van materialen en profielgeometrie zouden bereiken.CreativeS schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Men wilde een sportieve all season band en die heeft men geleverd.
Kort door de bocht: slicks hebben een directer karakter dan zomerbanden met profiel. Betekent nog niet dat ik slicks op m'n waggi wil.
Bij de dealer zou ik wegblijven, vooral met een oudere BMW. Die kunnen alleen uitlezen en vervangen door als een robot TIS te volgen, maar echt repareren kunnen ze niet. Specialisten zijn daar vaak veel beter in. Een goede specialist kan je dus ook een veel beter beeld geven van het (preventieve) onderhoud dat je te wachten staat, de kosten daarvan en de eventuele zwakke plekken van een auto.
Voorbeeld:
-BMW geeft aan dat de transmissieolie van de ZF 8HP nooit hoeft te worden ververst. ZF geeft zelf aan van wel en BMW specialisten kunnen het ook voor je uitvoeren conform de procedures van ZF.
-Een specialist zal waar mogelijk een revisie ipv vervanging adviseren.
Ik ken het bedrijf zelf niet, maar na even googlen zie ik https://www.autobedrijfhennyvandoorn.nl/
Misschien daar eens mee bellen en kijken wat voor gevoel je erbij hebt?
[ Voor 18% gewijzigd door Puf op 03-07-2025 19:00 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Puf op 03-07-2025 18:57 ]
Ik heb toevallig enige tijd geleden goodyear vector 4 seasons onder mn mn bmw f31 gelegdMartin.Air schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Ligt er natuurlijk ook aan hoe hard hij slijt, ik heb inderdaad met Michelin vaker gezien dat het profiel niet heel hoog is (+/- 6 mm). Maar vaak gingen die langer mee dan de Continentals en Bridgestones met meer begin profiel.
Na 85dkm:
- voor: 5-6mm resterend
- achter: 3mm (dus vervangen)
Ik ben echt geen mega rustiger rijder dus vond het wel impressive (verder ook tevreden over de banden)
CISSP! Drop your encryption keys!
Heeft iemand een idee waarom het onderhoud tussen de 31k en 115k niet in AIR staat?
:strip_exif()/f/image/RZsnAieylsL5vXdWf9i5AwJT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 197% gewijzigd door lostboy_0234 op 03-07-2025 19:06 ]
Dayummmmm

Als je een lead time van 10 weken hebt voor een aankoopkeuring, dan kun je die beter gewoon helemaal niet aanbieden. De meeste specialisten houden juist daarvoor wat flexibiliteit aan in de werkplaatsplanning, omdat een aankoopkeuring per definitie haast heeft.
Kan van alles zijn...lostboy_0234 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:04:
Heeft iemand een idee waarom het onderhoud tussen de 31k en 115k niet in AIR staat?
[Afbeelding]
- Onderhoud niet uitgevoerd
- Onderhoud door eigenaar zelf uitgevoerd op de parkeerplaats voor de sociale huurflat met cheap ass olie en onderdelen
- Onderhoud zelf uitgevoerd in de garage van de villa met premium olie en OE onderdelen
- Onderhoud bij dealer uitgevoerd, maar niet goed geüpload naar AIR, maar staat wel op de sleutel/iDrive
Wat zegt de verkopende partij erover? En wie heb je die lijst laten uitdraaien?
[ Voor 9% gewijzigd door Puf op 03-07-2025 19:26 ]
Ik heb deze AIR data via een vriend die bij BMW werkt. Heb de verkopende partij nog niet gecontact (ze zijn al gesloten).
Wel is de auto vanaf 2021 tot 2025 onder lease geweest.
Wel is de auto vanaf 2021 tot 2025 onder lease geweest.
De afgelopen weken meerdere dingen "afgerond":Mr Pingu schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:20:
Weet iemand een F-series auto die ambient voetruimte verlichting heeft. Ik kwam erachter dat mijn F48 niet heeft en dit wel op de newTIS diagram staat alleen de ETK voor mijn auto geeft dus de verkeerde ledjes aan.
Zou graag de oranje en blauwe draad toevoegen zodat ik ambient voetruimte verlichting kan toevoegen.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: gelijk mooi voorbeeld dat newTIS niet altijd kloptEn ja wel de juist diagram geselecteerd, productiedatum voor 07/2019 en LHD P563
Dat zou moeten matchen met mijn auto.
Eigen kabels naar alle tweeters getrokken
Soft close afgerond bestuurdersdeur.
Ambient Light-project
Nieuwe vapour barriers voor.
Bagagenet zoals F2x en F3x
Zijruiten voor vernieuwd (waren erg bekrast)
X5 stoelen voorbereid.
Ambient Light project;
12V met licht is van F1x / F0x
Rest is van X1 van productiedatum van voor 03/2016. Om 1 of andere reden had BMW besloten dat het deurvak en footwell geen ambient verlichting nodig had.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
DSP10-project:
Center-kanaal gedepinned en alle tweeters een eigen kanaal gegeven.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Bagagenet zoals F3x serie
![]() | ![]() | ![]() |
Softclose nu op alle deuren.
Kon lange tijd geen slot voor de bestuurdersdeur voor een schappelijke prijs vinden maar deze winter had ik er in 1 Zweden gevonden voor 1000 SEK incl soft close motor. Deze afgelopen weken er ingezet
Totaal heb ik +-450 EUR voor deze retrofit betaald.
![]() | ![]() | ![]() |
Aangezien ik voorlopig niet meer in de deuren hoef en wil zijn, heb ik ook de de ruit vervangen aangezien deze erg bekrast was (zie foto). Na zoveel keer de deur open gehad had dit zijn sporen nagelaten op de vapourbarrier en de butylseal dus besloten deze te vervangen. Ik heb hier voor butylband bij Wurth gehaald, naar verluidt zijn deze op AliExpress net zo goed maar wel vriendelijker in prijs maar ik had geen zin om te wachten.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
X5 comfortstoelen, alles gerepinned en Footwell-lamp toegevoegd met brackets van G11. Altijd een opluchting als ze ook echt passen.
Tegelijkertijd met de tweeter-bekabeling ook de benodigde kabels getrokken voor deze retrofit maar een deel op de stoel moest ook gerepinned worden. Stoelen naar binnen gehaald, gerepinned en goede was/behandeling gegeven. Binnenkort het grote moment of ze ook echt passen.
![]() | ![]() |
Ik blijf het echt belachelijk vinden dat de schade afhandeling zo moet verlopen 

Ze mogen met deze ervaring die ik nu heb gehad het woordje 'TOP' wel uit hun verzekeringsnaam halen.Geachte heer Xqlus1ve,
U heeft al enige tijd niets meer over de afhandeling van deze schade vernomen. Daarom geven wij u nu graag een tussenbericht.
De stand van zaken
In de bijlage sturen wij u het bericht dat wij van de verzekeraar van uw tegenpartij hebben ontvangen. De tegenpartij heeft zelf een eigen risico van EUR 155,00. Zodra wij ook dat deel van die partij ontvangen hebben, betalen wij uw eigen risico van EUR 500,00 aan u door. Dit hielden wij namelijk in bij onze betaling aan de hersteller.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw Allianz Nederland Groep N.V
Senior Behandelaar Motorrijtuigschaden
Eens... Maar vergeet niet : verzekeraars zijn er absoluut niet voor jou. Ze zullen er alles aan doen om niet elke individuele eurocent niet of zolang mogelijk niet uit hoeven te keren.Xqlus1ve schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:35:
Ik blijf het echt belachelijk vinden dat de schade afhandeling zo moet verlopen![]()
[...]
Ze mogen met deze ervaring die ik nu heb gehad het woordje 'TOP' wel uit hun verzekeringsnaam halen.
Dit is dus echt pertinent onwaar. Er zijn wel zulke verzekeraars, maar die zijn dan ook niet voor niks vaak de goedkoopste.Eagle Creek schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:08:
[...]
Eens... Maar vergeet niet : verzekeraars zijn er absoluut niet voor jou. Ze zullen er alles aan doen om niet elke individuele eurocent niet of zolang mogelijk niet uit hoeven te keren.
Van mij mogen ze die gewoon laten staan. Uitermate tevreden met ze, maar hoe ben je verzekerd dan? WA? WA + Beperkt Casco? WA + Volledig Casco? Vrijwillig Eigen Risico?Xqlus1ve schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:35:
Ze mogen met deze ervaring die ik nu heb gehad het woordje 'TOP' wel uit hun verzekeringsnaam halen.
Niet geheel mee eens. Tuurlijk, iedereen moet verdienen, maar er wordt echt niet moeilijk gedaan over extra kosten en dergelijke. Leenauto voor twee gevallen ruitschade worden keurig betaald, direct aan de dealer. Gewoon zoals het hoort. Met de bumper van de Compact hadden we geen leenauto, maar werd de auto keurig thuis opehaald en afgeleverd. Ook daar hebben ze extra werk gedaan en is allemaal gewoon vergoed. Maar goed, het kan in elke situatie weer anders zijn.Eagle Creek schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:08:
Eens... Maar vergeet niet : verzekeraars zijn er absoluut niet voor jou. Ze zullen er alles aan doen om niet elke individuele eurocent niet of zolang mogelijk niet uit hoeven te keren.
[ Voor 50% gewijzigd door CreativeS op 06-07-2025 14:49 ]
WA + Volledig Casco (er is geen optie zonder eigen risico), eigen risico is van belang als je schade claimt die je zelf hebt veroorzaakt. Nu is dit in dit geval niet zo, ik snap dus ook niet dat ik dat eerst zelf moet ophoesten en dat ze dat pas achteraf bij de aansprakelijke partij gaan proberen te claimen, voelt als de omgekeerde wereld. Betaal gewoon de gehele reparatiekosten en indien aansprakelijke partij niet wil betalen, kom dan pas het eigen risico deel claimen bij mijCreativeS schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:44:
[...]
Van mij mogen ze die gewoon laten staan. Uitermate tevreden met ze, maar hoe ben je verzekerd dan? WA? WA + Beperkt Casco? WA + Volledig Casco? Vrijwillig Eigen Risico?
Nee, bij Volledig Casco... heb je inderdaad geen mogelijkheid om een vrijwillig eigen risico te kiezen.Dat zeg ik fout: je kunt wel kiezen, maar staat standaard op €0,-. Ergens gaat gewoon echt iets niet goed. Je hebt uiteraard je ongenoegen toch wel kenbaar gemaakt? In de pen geklommen (of eens lekker het toetsenbord naar je toe getrokken) om een ferme klacht in te dienen, dat je het met de gang van zaken niet eens bent?Xqlus1ve schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:33:
WA + Volledig Casco (er is geen optie zonder eigen risico), eigen risico is van belang als je schade claimt die je zelf hebt veroorzaakt. Nu is dit in dit geval niet zo, ik snap dus ook niet dat ik dat eerst zelf moet ophoesten en dat ze dat pas achteraf bij de aansprakelijke partij gaan proberen te claimen, voelt als de omgekeerde wereld. Betaal gewoon de gehele reparatiekosten en indien aansprakelijke partij niet wil betalen, kom dan pas het eigen risico deel claimen bij mij
[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 06-07-2025 19:24 ]
Wat bedoel je exact? Ik heb nog nooit zélf iets geclaimd, en bij reparaties altijd zelf eigen risico moeten voorschieten. Volledig casco.CreativeS schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Nee, bij Volledig Casco heb je inderdaad geen mogelijkheid om een vrijwillig eigen risico te kiezen.Ergens gaat gewoon echt iets niet goed. Je hebt uiteraard je ongenoegen toch wel kenbaar gemaakt? In de pen geklommen (of eens lekker het toetsenbord naar je toe getrokken) om een ferme klacht in te dienen, dat je het met de gang van zaken niet eens bent?
Ik heb het over Eigen Risico bij BMW Top Cover. Bij All risks kun je zelf de hoogte van je eigen risico kiezen en als je alles door BMW en Allianz laat regelen (en je kiest eigen risico €0,-) betaal je in principe nergens eigen risico. Wat het standaard eigen risico bij de andere twee (WA en WA beperkt casco) is weet ik niet.Eagle Creek schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:58:
Wat bedoel je exact? Ik heb nog nooit zélf iets geclaimd, en bij reparaties altijd zelf eigen risico moeten voorschieten. Volledig casco.
11. Eigen risico. Welk deel moet u zelf betalen?
Wij kijken of u heeft gekozen voor een vrijwillig eigen risico voor
volledig cascoschades. Als dit zo is dan betalen we de schade min
dit vrijwillig gekozen eigen risico. U betaalt het bedrag dat op de
polis staat onder ‘eigen risico’. Als u uw auto niet laat repareren
door een officiële BMW-dealer of u laat de schade niet repareren,
dan geldt bij schade een bedrag van € 500,- extra bovenop het
eigen risico dat op de polis staat. Dit bedrag moet u bij reparatie
zelf aan de hersteller betalen.
Wanneer betaalt u geen eigen risico?
U betaalt dit bedrag niet in deze situaties:
- U heeft gratis iemand die gewond was naar het ziekenhuis
gebracht. Daardoor is de bekleding van uw auto vies
geworden. - U heeft een ongeluk gehad en alleen gebruik gemaakt van
Allianz Nederland Hulpdienst. - U laat uw ruit repareren bij de officiële BMW-dealer of een
ruitherstelbedrijf waarmee wij samenwerken. - De schade onder de beperkt cascodekking valt.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Die van mij is toen van binnenuit “gepatched”.sdk1985 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:06:
Iemand ervaring met RFT en dit soort grappen?
[Afbeelding]
Banden half jaar oud.
Het "RFT-gedeelte" zit voornamelijk in de extra sterkte in de wangen dus volgens mij kan je gewoon laten repareren. Wel een kleine disclaimer, ik ben verre van een expert.
Loopvlak kan gerepareerd worden, als het niet te dicht bij de wang zit (dat gedeelte vervormt te veel tijdens het rijden). Zo op het eerste gezicht kan dit nog net, maar sommige bandenboeren zullen vinden dat het net niet kan i.v.m. de veiligheid. Kortom, op het randje.sdk1985 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:06:
Iemand ervaring met RFT en dit soort grappen?
[Afbeelding]
Banden half jaar oud.
Dat vind ik ook. Ik begin de G6x beter te waarderen, maar top is het echt nog niet.IQM schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:31:
[...]
Ik weet dat nieuwe wagens veel afschrijven maar ik verwacht echt niet dat de G6x PHEV in 6-12 maanden ineens € 20-30K minder zullen kosten. Met een beetje geluk komen de prijzen over een jaar of 3 op een betaalbaar niveau te liggen.
Wellicht moet ik nog wat meer wennen aan de G6x maar ik vind de G31 LCI nu toch nog net een tikkie mooier met de ietwat klassiekere lijnen.
Qua prijzen moet je wat geluk hebben. Ik kocht mijn G31 van nog geen jaar oud met bijna 50% afschrijving, maar dat was wel richting einde van de modelcyclus. Ik verwacht niet dat het met een G61 zo snel zal gaan.
Opties zijn killing. Sinds ik een goed volgeladen F11 had, wil ik geen karige uitvoering meer. Eén keer een compromis gesloten en die auto is na een half jaar weer verkocht ivm onvoldoende plezier ermee...IQM schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:06:
Dat hangt volledig af van de opties die je erop wil hebben. Mijn F11 had echt bijna alle opties die mogelijk waren dus een G31 heeft per definitie minder opties. Gelukkig kan ik prima zonder Nightvision en TV in de auto. Als ik mijn 'must haves' aangaf mocht ik blij zijn als ik 2 resultaten had onder de € 40K ongeacht de km stand.
[...]
Ik zeg: begin maar met sparen voor een 550e xDrive Touring.Zelf kom ik ook van 300+ pk af maar ik wil persé een Touring en ik heb geen ton liggen voor een 550e. Omdat er voor mijn oude wagen teveel kosten aan zaten te komen moest ik op korte termijn iets anders. Dus toch ook voor een 530e LCI xDrive Touring gekozen.
Verder staat een 550e inderdaad op de lijst, maar niet de juiste comfortstoelen en een paar andere gebreken maken dat hij voorlopig niet op nr1 komt. Erg jammer, maar wel realiteit. Mogelijk eerder nog een X5 50e. Terwijl ik helemaal geen SUV hoef, maar die heeft tenminste wel nog een panoramadak dat open kan en de in de twee delen verstelbare rugleuning.
Die 110pk heb je af en toe (bijv. in Xtraboost).OverSoft schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:16:
[...]
Een 530e G31 LCI heeft 292pk totaal en dik 110pk enkel elektrisch. Dat is echt meer dan voldoende voor lokaal rijden. Bedenk wel dat je continu koppel hebt met een elektromotor en dat je 110pk benzine en 110pk elektrisch helemaal niet kan vergelijken.
Maar inderdaad, enkel de 184pk van de 4 cylinder komt af en toe een beetje te kort (en voor mij persoonlijk was helaas de 545e niet in touring beschikbaar). Je kan hem chippen voor een flinke boost, maar ik weet niet of hij dan zo betrouwbaar blijft.
code:
1
2
| nominaal continu max. vermogen elektromotor 55.00 kW (75 pk) max. netto elektrovermogen 30 min. 55.00 kW (75 pk) |
Dat is wat ie levert in electric only of als je hybride en ice gecombineerd gebruikt. Enkel in Xtraboost heb je meer, maar dat is tijdelijk. Die 75pk vind ik niet overhouden en als ik even snel wil inhalen is het ook onvoldoende. Chippen is geen optie, dat is bij auto's na 7/2020 een enorm gedoe, heel duur, en kost je je garantie. Daar begin ik niet aan. Als een 545e in touring beschikbaar was geweest had ik die gewild, maar had ik me nog steeds geërgerd aan het gebrek aan vermogen op puur elektra.
Eens, ik baal er van dat de 545e niet beschikbaar was in touring, anders was hem dat voor mij geworden.Pannencouque schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Die 110pk heb je af en toe (bijv. in Xtraboost).
code:
1 2 nominaal continu max. vermogen elektromotor 55.00 kW (75 pk) max. netto elektrovermogen 30 min. 55.00 kW (75 pk)
Dat is wat ie levert in electric only of als je hybride en ice gecombineerd gebruikt. Enkel in Xtraboost heb je meer, maar dat is tijdelijk. Die 75pk vind ik niet overhouden en als ik even snel wil inhalen is het ook onvoldoende. Chippen is geen optie, dat is bij auto's na 7/2020 een enorm gedoe, heel duur, en kost je je garantie. Daar begin ik niet aan. Als een 545e in touring beschikbaar was geweest had ik die gewild, maar had ik me nog steeds geërgerd aan het gebrek aan vermogen op puur elektra.
Overigens zeker geen spijt van de 530e hoor, hier rij ik nog wel een paar jaartjes mee, maar de volgende moet wel iets meer vermogen hebben.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2xzO67vriii9sCPuLKSfD12H.jpg?f=user_large)

Remmenconversie 325i -> 335i.
- 335i-remklauwen gereviseerd en gecoat (rondom): ✔️
- 348x30 BMW Leichtbau remschijven (voor): ✔️
- 336x22 BMW remschijven (achter): ✔️
- Slijtageindicatoren (voor + achter): ✔️
- Ankerplaten (achter): ✔️
- Ferodo DS Performance FDS1628 (voor): besteld ✔️
- Ferodo DS Performance FDS1808 (achter): besteld ✔️

Rest is gelukkig al in huis. Karma... do your thing

Zeker, mijn F11 was nieuw € 125K en toen ik hem kocht was al 80% afgeschreven. In 9 jaar heb ik € 18K afgeschreven. En het viel mij nog mee wat ik er voor terugkreeg. Maar dat komt ook doordat tweedehands auto's enorm in prijs gestegen zijn.Pannencouque schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:09:
[...]
Dat vind ik ook. Ik begin de G6x beter te waarderen, maar top is het echt nog niet.
Qua prijzen moet je wat geluk hebben. Ik kocht mijn G31 van nog geen jaar oud met bijna 50% afschrijving, maar dat was wel richting einde van de modelcyclus. Ik verwacht niet dat het met een G61 zo snel zal gaan.
Ben er ook wel achter gekomen dat al die opties heel leuk zijn maar wat er niet op zit kan ook niet kapot.Pannencouque schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:11:
[...]
Opties zijn killing. Sinds ik een goed volgeladen F11 had, wil ik geen karige uitvoering meer. Eén keer een compromis gesloten en die auto is na een half jaar weer verkocht ivm onvoldoende plezier ermee...
Verder staat een 550e inderdaad op de lijst, maar niet de juiste comfortstoelen en een paar andere gebreken maken dat hij voorlopig niet op nr1 komt. Erg jammer, maar wel realiteit. Mogelijk eerder nog een X5 50e. Terwijl ik helemaal geen SUV hoef, maar die heeft tenminste wel nog een panoramadak dat open kan en de in de twee delen verstelbare rugleuning.
Toen de kinderen klein waren hebben ze heel veel aan de schermpjes achterin gehad. Maar nu wilden ze ze niet eens meer aan en kost het ruimte. De TV ontvanger doet het niet meer omdat DVB-T2 zijn intrede deed.
De massagestoelen in de F11 gebruikte ik nooit. Die in de G31 zijn zeker beter. Maar als ik alle opties van mijn F11 535i weer wilde hebben dan had ik nu nog geen andere auto. De vorige heb ik een half jaar naar gezocht en die tijd had ik nu niet. Plus, dan moest ik alleen naar de 540i kijken. Die hebben gewoon meer opties dan een 530e.
Geen comfortstoelen is voor mij een grote NO-GO. (net als het ontbreken van HUD, ACC, dakrails, trekhaak. laser LED en stuurverwarming) Een panoramadak is prettig maar die van de F11 was fijner. Stiller en er kwam helemaal geen licht door. In de G31 zit er maar een dun stofje voor.
Voor mij is een 550e nu gewoon nog minstens dubbel zo duur als ik aan een auto wil uitgeven. Een X5 is van buiten groot maar van binnen lijkt hij wel kleiner dan eerdere generaties. En ik vind een SUV gewoon niet zo fijn rijden als een 'buikschuiver.'
Vandaag helaas voor het eerst een stoeprandje geraakt met onze G20, met als resultaat een aardige snee in de band. Er liggen run-flats (P-Zero's) onder die net een half jaar oud zijn. Na contact met de dealer gaven zij aan dat dit geen probleem zou moeten zijn, omdat het staal in de band niet zichtbaar is. Volgens hen kan het rubber gewoon weer aan elkaar gelijmd worden.
Ik ging er zelf al stiekem vanuit dat de band vervangen zou moeten worden, vandaar enigszins verbaasd door het advies van de dealer. Iemand ervaring met soortgelijke beschadigingen?
:strip_exif()/f/image/bEzORhHIMmi3VYegO2gtDSjD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ging er zelf al stiekem vanuit dat de band vervangen zou moeten worden, vandaar enigszins verbaasd door het advies van de dealer. Iemand ervaring met soortgelijke beschadigingen?
:strip_exif()/f/image/bEzORhHIMmi3VYegO2gtDSjD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IDQYLmBKWg0lKkukp2Ie43Uf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de RFT banden met de extra 'stoeprand bescherming' in het rubber idd.Lunamous schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:25:
Vandaag helaas voor het eerst een stoeprandje geraakt met onze G20, met als resultaat een aardige snee in de band. Er liggen run-flats (P-Zero's) onder die net een half jaar oud zijn. Na contact met de dealer gaven zij aan dat dit geen probleem zou moeten zijn, omdat het staal in de band niet zichtbaar is. Volgens hen kan het rubber gewoon weer aan elkaar gelijmd worden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor die banden is het vziw idd extra rubber wat op de zijkant zit, die niet voor de structuur van de band verantwoordelijk is.
Al zou ik niet zo uit de losse pols kunnen schudden tot hoeveel mm dit geld uiteraard.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 07-07-2025 15:41 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als het staal erdoor zichtbaar is dan moet je er zwarte kit in doen. Dan zie je het niet meer.
...toch?
...toch?
<zucht> ... boodschappenautootje van mijn vrouw is voor de tweede keer leeg getrokken vannacht (in 1 maand tijd).Puf schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:39:
[...]
Ja, een 6WB cluster blijft gewild op de zwarte markt. O.a. daarom zou ik een Security Kit altijd combineren met een OBD relocatie en zowel de Security Kit stickers als OBD Disabled stickers plakken.
[Afbeelding]
BMW Security Kit is nog onderweg op de post en het is alweer te laat. OBD port aanpassing gaat er komen, security kit erin, comfort access uitcoderen ... wat een kl*te zooi zeg

Klote man. Reken er maar op dat er een derde en vierde keer komt. Adres plus auto staat gewoon op een lijstje. Onze oude lease Passat ging in 10 maanden 4x leeg.LinuX-TUX schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:26:
[...]
<zucht> ... boodschappenautootje van mijn vrouw is voor de tweede keer leeg getrokken vannacht (in 1 maand tijd).
BMW Security Kit is nog onderweg op de post en het is alweer te laat. OBD port aanpassing gaat er komen, security kit erin, comfort access uitcoderen ... wat een kl*te zooi zeg
Met de aanpassingen die hij vernoemt is het wel over denk ik, te veel gedoe.Marc Rademaker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:28:
[...]
Klote man. Reken er maar op dat er een derde en vierde keer komt. Adres plus auto staat gewoon op een lijstje. Onze oude lease Passat ging in 10 maanden 4x leeg.
Balen man. Sterkte!LinuX-TUX schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:26:
<zucht> ... boodschappenautootje van mijn vrouw is voor de tweede keer leeg getrokken vannacht (in 1 maand tijd).
Zorg wel dat je die kit en OBD aanpassing direct bij terugkomst na herstel monteert, want ze komen geheid terug. De auto is weer voorzien van nieuw spul, dus meerdere vliegen in één klap.
Wellicht kan het niet maar hopelijk mis ik net het trucje. Ik heb in mijn 330e uit '21 vziw idrive 8 en wil de USB stick met muziek doorbladeren. Dit kan door naar Media -> USB stick -> Mappen doorbladeren te scrollen. Ik had gehoopt hier ook een sneltoets voor aan te kunnen maken maar daarvan zegt ie dat ie het niet kan opslaan.
Is er nog een andere manier om snel naar de mappen van mijn usb stick te gaan?
Laatste redmiddel zou zijn om alle mp3'tjes de mapnaam als metadata naam mee te geven maar dat zie ik eigenlijk niet zitten.
Laatste redmiddel zou zijn om alle mp3'tjes de mapnaam als metadata naam mee te geven maar dat zie ik eigenlijk niet zitten.
Een functie hoger gaan in het menu en die opslaan als sneltoetsla_fusion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:27:
Wellicht kan het niet maar hopelijk mis ik net het trucje. Ik heb in mijn 330e uit '21 vziw idrive 8 en wil de USB stick met muziek doorbladeren. Dit kan door naar Media -> USB stick -> Mappen doorbladeren te scrollen. Ik had gehoopt hier ook een sneltoets voor aan te kunnen maken maar daarvan zegt ie dat ie het niet kan opslaan.
Nou dat gaat dus niet, enige wat ik kan opslaan is de keuze voor de USB stick en niet voor het bladeren door de mappen.Eagle Creek schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:18:
[...]
Een functie hoger gaan in het menu en die opslaan als sneltoets
Even een schaamteloze crosspost van een BMW-rijder met een flink kabelboom+ruitenwisservloeistof-probleem; heeft er toevallig iemand kennis van een goede garage die ervaring heeft met dit soort issues? Heel graag: BMW iX3 - lekkage op kabelboom - advies gevraagd
Voor zover wik weet werd iDrive 8 pas in 2022 geintroduceerd in de iX en iets later in de i4.la_fusion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:27:
330e uit 2021 zal iDrive 7 zijn. (tenzij je al het curved display hebt?)
Maar inderdaad, het toewijzen van functies aan die knoppen werkt niet geweldig. Het is mij pas 1 keer gelukt.
Ook het trucje om 1 nivo hoger te gaan en dan opslaan werkt niet zoals ik het wil.