Pannencouque schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 06:38:
[...]
Een 630i voldoet op zich prima, maar zo'n auto verdient eigenlijk gewoon een zescilinder. Hoewel als de auto verder perfect zou zijn, ik mogelijk toch overstag zou gaan. De binnenruimte is voor mij een grote pre, aangezien ik vrij lang ben en de stoel een flink eind naar achteren en omlaag staat. Het kind achter me is eigenlijk structureel de sigaar. Met een LCI valt het nog mee, en zou ik nu een overstap in de breedte maken. Dat zou ik wel kunnen overzien.
Ambient Air heb ik ook, best geinig nog. Jammer dat die cartridges zo duur zijn. Als ik iets onzinnig vind is het wel Gesture Control. En het lederen dashboard is ook een dingetje: ziet er mooi uit hoor, maar verder doet het niets. 't Is niet alsof je er dagelijks met je wang overheen glijdt om het te voelen...
Ik rij zelf op style 662, bicolor. Eigenlijk net te ballonnerig, maar qua comfort raak je niets kwijt. Ik heb al vaak een overstap naar 19" style 635 overwogen, bicolor (zilver/zwart), maar die zijn er niet zo veel te krijgen en ook best duur.
846 ziet er gaaf uit (net als 845), maar ik zou zo veel comfort niet willen inleveren. Ik heb juist een 5-serie vanwege wat comfort en geen gestuiter, dat wil ik niet op die manier teniet doen

Plus ik heb geen M-pakket, dus dan zijn van die 20-inch jetsers ook wel weer erg flink.
Objectief gezien voldoet een x30i zeker prima maar het is ook wat je gewend bent. Als je zoals ik van een 535i komt dan is bijna elke 4 pitter traag. Daar komt bij dat ik de 5GT/6GT echt niet mooi vind aan de achterkant.
Voor Ambient Air zijn wel goedkope oplossingen. Je kunt nep cartridges in China kopen of een navulsetje en evt. een device om de chip te resetten. Maar gezien dat de lege cartridge na 4 jaar nog steeds een luchtje geeft is dat voor mij voldoende.
Gesture control is geinig, mijn kinderen vinden het daarentegen geweldig. Maar dat vonden ze bij mijn vorige auto ook bij opties die ik nooit gebruikte. De massage functie van de voorstoelen bijvoorbeeld.
Wat ik ook een zinloze optie vind is de Display key. Misschien dat hij wel werkt met autonoom inparkeren maar de functionaliteit van het schermpje hoort gewoon in de app. En dan is het een lomp groot blok in je zak. Ik zit er zelfs over te denken om een extra gewone sleutel aan te schaffen.
Mijn vorige auto had keramische knoppen, dat was mooi om te zien. Deze heeft gegalvaniseerde knoppen. Dat maakt alleen de sleutel mooier, voor de rest voegt het weinig toe.
Op mijn E61 had ik een 18" breedset, op de F11 had ik de standaard 19" M-Sport velgen. Die bevielen perfect qua comfort. Ik heb twee G31 LCI 530e Tourinsg proefgereden waar een style 845m set onder zat. De eerste had 26K km gelopen en Michelin banden. Die stuiterde gewoon over putdeksels heen. De tweede had 133K km gelopen en Continental banden. Die reed enorm stil en soepel. Dus je moet zeker op het merk band letten. Het is dat 846m zo goed staat met tansanitblau. Anders had ik ze ingeruild op een setje 845m.
Wat zeker goed is om te weten is dat BMW aangeeft dat er op een 530e Touring geen breedset zou passen. Maar ik weet van een buurman en uit eigen ervaring dat het prima past. Wellicht past het niet in combinatie met een meesturende achteras?
Enige probleem is wel dat 275/30R20 niet hoger gaat dan 97 loadindex. Dan kom ik dus 90 kilo tekort tov. de max. aslast van een 530e achter. En xDrive maakt hem voor ook weer zwaarder. Ik ben bang dat als ik 90kg kogeldruk van onze caravan erbij op druk dat ik er dan te ver overheen ga.
Tortelli schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:27:
Zelf zitten kijken naar mooie G31 540i’s maar het aanbod aan mooie LCI’s was toen erg beperkt en imo te duur. Nadeel van een G31 540i is ook dat de cataloguswaarde minstens €10-20k hoger ligt dan de 550e doordat er een heftige BPM op zit. Wat je bespaar in aanschafwaarde geef je weer uit aan bijtelling.
Grote verschil tussen de G3* en G6* is dat zowel de range als het elektrische vermogen een enorme stap heeft gemaakt. Denk dat een 530e echt een prima auto is, met als enige echte nadeel hij relatief traag is als de accu echt leeg is. Moet zeggen dat ik dit bij mijn eigen auto nog nooit echt gemerkt heb, mijn vader klaagt daar wel eens over in zijn X1 25e (die met 136pk natuurlijk geen strepentrekken is op de brandstofmotor).
Voor een 550e moet je gewoon een jaar of 3-4 wachten, dna zullen ze flink gedaald zijn. Uiteindelijk zijn dit behoorlijke afschrijf kanonnen. Een X5 behoud zijn waarde beter denk ik.
Van de F1x 535i zijn er relatief veel nieuw verkocht waardoor ze tweedehand ook betaalbaar zijn. Van de G3x 540i zijn er veel minder verkocht waardoor ze relatief zeldzaam zijn. En ze stoten veel CO2 uit waardoor ze in NL nog duurder zijn. Dat verklaart de hoge prijzen van 540-ers.
De hybride modellen stoten op papier nauwelijks uit waardoor je bijna geen BPM betaald. Dat maakt ze voor NL best aantrekkelijk.
De G6x 550e zal zeker goedkoper worden naarmate de tijd verstrijkt en er meer exemplaren op de markt komen. En tot die tijd heb ik nog een paar jaar om aan het design van de G6x te wennen.
Wat design betreft was ik zeker nog niet uitgekeken op mijn F11. Dat was gewoon een tijdloze beauty, zeker met M-Sport pakket en eindstukken + diffuser van een M550i. Persoonlijk vind ik de E6x en G6x gewoon 'designuitspattingen.' De E39, F1x en G3x zijn minder uitgesproken en naar mijn idee veel geslaagder.