Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 362 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:37
LinuX-TUX schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:26:
[...]

<zucht> ... boodschappenautootje van mijn vrouw is voor de tweede keer leeg getrokken vannacht (in 1 maand tijd).

BMW Security Kit is nog onderweg op de post en het is alweer te laat. OBD port aanpassing gaat er komen, security kit erin, comfort access uitcoderen ... wat een kl*te zooi zeg :r
Kloten man!
Wat voor een BMW gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
remmuz schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:15:
[...]

Voor zover wik weet werd iDrive 8 pas in 2022 geintroduceerd in de iX en iets later in de i4.
330e uit 2021 zal iDrive 7 zijn. (tenzij je al het curved display hebt?)

Maar inderdaad, het toewijzen van functies aan die knoppen werkt niet geweldig. Het is mij pas 1 keer gelukt.
Ook het trucje om 1 nivo hoger te gaan en dan opslaan werkt niet zoals ik het wil.
Dan zal het iDrive 7 zijn; voor mij gelukkig geen curved display ;-)

Het toewijzen vind ik zelf best goed werken anders hoor! Nu dan maar geopteerd om op het eerst mogelijke niveau te gaan zitten. Betekend alsnog wat scrollen maar vooruit. Zelf bijvoorbeeld ook de tablet(voor de kinderen tijdens de vakantierit) via bt gekoppeld aan de auto en daarmee kan ik dmv een sneltoets heel eenvoudig het geluid over de speakers van de auto laten lopen. Ook weer terug naar radio/usb/AA gaat middels 1 druk op een sneltoets.

Voor mij 1 van de redenen om heel erg blij te zijn met het infotainment systeem in een BMW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
Lunamous schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:25:
Vandaag helaas voor het eerst een stoeprandje geraakt met onze G20, met als resultaat een aardige snee in de band. Er liggen run-flats (P-Zero's) onder die net een half jaar oud zijn. Na contact met de dealer gaven zij aan dat dit geen probleem zou moeten zijn, omdat het staal in de band niet zichtbaar is. Volgens hen kan het rubber gewoon weer aan elkaar gelijmd worden.

Ik ging er zelf al stiekem vanuit dat de band vervangen zou moeten worden, vandaar enigszins verbaasd door het advies van de dealer. Iemand ervaring met soortgelijke beschadigingen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Poeh, da's een flinke hap. Ik weet niet of ik dat met een dotje lijm aan zou durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
IQM schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Zeker, mijn F11 was nieuw € 125K en toen ik hem kocht was al 80% afgeschreven. In 9 jaar heb ik € 18K afgeschreven. En het viel mij nog mee wat ik er voor terugkreeg. Maar dat komt ook doordat tweedehands auto's enorm in prijs gestegen zijn.

[...]

Ben er ook wel achter gekomen dat al die opties heel leuk zijn maar wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Toen de kinderen klein waren hebben ze heel veel aan de schermpjes achterin gehad. Maar nu wilden ze ze niet eens meer aan en kost het ruimte. De TV ontvanger doet het niet meer omdat DVB-T2 zijn intrede deed.
De massagestoelen in de F11 gebruikte ik nooit. Die in de G31 zijn zeker beter. Maar als ik alle opties van mijn F11 535i weer wilde hebben dan had ik nu nog geen andere auto. De vorige heb ik een half jaar naar gezocht en die tijd had ik nu niet. Plus, dan moest ik alleen naar de 540i kijken. Die hebben gewoon meer opties dan een 530e.

Geen comfortstoelen is voor mij een grote NO-GO. (net als het ontbreken van HUD, ACC, dakrails, trekhaak. laser LED en stuurverwarming) Een panoramadak is prettig maar die van de F11 was fijner. Stiller en er kwam helemaal geen licht door. In de G31 zit er maar een dun stofje voor.

Voor mij is een 550e nu gewoon nog minstens dubbel zo duur als ik aan een auto wil uitgeven. Een X5 is van buiten groot maar van binnen lijkt hij wel kleiner dan eerdere generaties. En ik vind een SUV gewoon niet zo fijn rijden als een 'buikschuiver.'
Ik was ook heel erg blij dat ik tegen m'n huidige aan liep, voor een 530e echt idioot vol. Maar het maakt een opvolger nóg lastiger. Ik heb al eens zitten gluren voor een G32 640i van na de facelift, maar alle auto's die ik wil hebben een nieuwwaarde van rond de 130k en die zijn nog niet afgeschreven tot het gewenste niveau. Voor een 540i geldt hetzelfde. Plus ik vind een deel elektrisch wel fijn én goed voor 't milieu.

Wat wel opvallend vaak goed uitgeruste auto's zijn, zijn 5GT's. Die koop je in 535i redelijk fully loaded vaak. Maar die is dan weer niet om aan te zien en begint ook op leeftijd te raken, met alle risico's qua onderhoud van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Pannencouque schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Opties zijn killing. Sinds ik een goed volgeladen F11 had, wil ik geen karige uitvoering meer. Eén keer een compromis gesloten en die auto is na een half jaar weer verkocht ivm onvoldoende plezier ermee...

Verder staat een 550e inderdaad op de lijst, maar niet de juiste comfortstoelen en een paar andere gebreken maken dat hij voorlopig niet op nr1 komt. Erg jammer, maar wel realiteit. Mogelijk eerder nog een X5 50e. Terwijl ik helemaal geen SUV hoef, maar die heeft tenminste wel nog een panoramadak dat open kan en de in de twee delen verstelbare rugleuning.
Als 550e touring eigenaar kan ik je 1 advies geven: rij met beide. Een X5 is absoluut een top auto (en die heeft best wat voordelen qua interieur welke meer ouderwets BMW is) maar qua rijgedrag is het wel een boot inverhouding met een 5 serie. En dat is al niet de meest dynamische auto (dan moet je een 3 serie of bijvoorbeeld Panamera kopen).

Fijnste van de 550e wat ik nooit verwacht had is overigens de elektrische aandrijflijn, hij is vlot zat voor alles wat je lokaal doet op B wegen en de NL autobaan (~190pk elektrisch).
alexbl69 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:37:
[...]

Weet het niet.

De 5x0e's zijn enorm populair, de i5's blijven wat dat betreft buitenbeentjes. Betwijfel of de waardeontwikkeling van de BEVs invloed hebben op de PHEVs. Ze delen de carrosserie/interieur, maar het is een compleet ander product.

De M5 blijft ook een niche. En met 'verplichte' opties (alles behalve trekhaak, carbon dak en keramische remmen) tik je alsnog de 160K aan. Een klap goedkoper dan z'n voorganger, maar toch nog vrij veel geld. Persoonlijk vind ik hem door z'n gewicht overigens geen 'echte' M :).
Beetje oude reactie maar ik verwacht ook niet dat de PHEV's zo hard gaan dalen als de BEV's. Ziet ze nu gewoon "nieuwprijs" vragen voor 550e's die te koop staan, vanaf prijzen van 98k. Daar koop je met de dealer kortingen (~10%) ook een nieuwe voor.

Eea zal mij verder een worst wezen, ik rij hem een jaar of 5 en zie tzt wel wat ze ervoor geven :P .
Bijna 13.000km erop staan trouwens in een dik half jaar tijd!

[ Voor 30% gewijzigd door Tortelli op 09-07-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:32
Wat vindt men hier van de m440i coupé? Valt me op dat er niet heel veel occasions zijn vanaf 2021..

[ Voor 43% gewijzigd door Drials op 09-07-2025 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:34
Drials schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:06:
Wat vindt men hier van de m440i coupé? Valt me op dat er niet heel veel occasions zijn vanaf 2021..
Coupé wordt amper nog verkocht in NL sinds er een GranCoupé is. En dan is de M440i ook nog het topmodel (m.u.v. M4), dus zo gek is het niet.

Persoonlijk vind ik de Coupé ook niet mooi. Afgezien van de grille, die een kwestie van smaak is, vind ik de proporties niet mooi (terwijl proporties vroeger juist de kracht van BMW was). Door de oplopende schouderlijn vind ik de ruimte tussen achterwiel en zijraam veel te groot, waardoor de visuele massa aan de achterkant m.i. te groot is (oceaan van staal) en het achterwiel kleiner lijkt.

Doordat BMW de Hofmeister-knik heeft gedumpt lijkt daarnaast de kofferbak/rear overhang erg lang wat nóg meer bijdraagt aan de neppe looks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcjNqHeVyrItM50AEX55Z0vuUyI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o0QijRJfrrsumze4HgNm89B9.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONb43H9d2im8MaXINE6HQOKQ_WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TUd7ARUV2jm26pZnStH5zTK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Puf op 09-07-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Tortelli schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:01:
[...]
Eea zal mij verder een worst wezen, ik rij hem een jaar of 5 en zie tzt wel wat ze ervoor geven :P .
Bijna 13.000km erop staan trouwens in een dik half jaar tijd!
Die 50e's zijn wolven in schaapskleren :).

Elektrisch rijden ze zijdezacht, en 'hoef' je ook niet zo hard. Je voelt je absoluut niet gejaagd.

Maar als het ff moet gaat de versnellingshendel schakelaar een tikje naar achter en verandert je zijdezachte auto plots in een (bijna ;) ) 500pk/700Nm monster :).

Dat zal bij jouw 550e nog veel prominenter zijn dan bij mijn X5 50e. Maar man, wat gaan die dingen hard als het 'moet'.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

Als 550e touring eigenaar kan ik je 1 advies geven: rij met beide. Een X5 is absoluut een top auto (en die heeft best wat voordelen qua interieur welke meer ouderwets BMW is) maar qua rijgedrag is het wel een boot inverhouding met een 5 serie. En dat is al niet de meest dynamische auto (dan moet je een 3 serie of bijvoorbeeld Panamera kopen).

Fijnste van de 550e wat ik nooit verwacht had is overigens de elektrische aandrijflijn, hij is vlot zat voor alles wat je lokaal doet op B wegen en de NL autobaan (~190pk elektrisch).
Ik snap je punt. Ben ook bang dat een X5 te veel 'boot' wordt. Kennissen van me die niets met dynamisch rijden hebben, hebben hun X5 al ingeruild na een ruim jaar omdat het echt te veel boot was.

Ik heb de G31 ook al ingesteld op sportvering en sportsturing in de individual-standen. En anders rij ik in Adaptive ipv in hybrid, omdat het me anders te mild is. Dus ik kan me zomaar voorstellen dat een X5 inderdaad een stap te ver is.

Zo'n 550e zie ik wel voor me als een kanon ja. Maar ook duur. Daarom blijft een 640i ook wel in beeld hier. En dan mogelijk een i3 erbij voor madam en de korte ritten in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Drials schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:06:
Dat lijkt mij heel persoonlijk, ik vind de M340i mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Pannencouque schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:39:
[...]
Daarom blijft een 640i ook wel in beeld hier.
_/-\o_

Daar ga je zeker geen spijt van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001

IQM

Pannencouque schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Ik was ook heel erg blij dat ik tegen m'n huidige aan liep, voor een 530e echt idioot vol. Maar het maakt een opvolger nóg lastiger. Ik heb al eens zitten gluren voor een G32 640i van na de facelift, maar alle auto's die ik wil hebben een nieuwwaarde van rond de 130k en die zijn nog niet afgeschreven tot het gewenste niveau. Voor een 540i geldt hetzelfde. Plus ik vind een deel elektrisch wel fijn én goed voor 't milieu.

Wat wel opvallend vaak goed uitgeruste auto's zijn, zijn 5GT's. Die koop je in 535i redelijk fully loaded vaak. Maar die is dan weer niet om aan te zien en begint ook op leeftijd te raken, met alle risico's qua onderhoud van dien.
Bij een autobedrijf waar ik een 530e heb proefgereden stond ook een mooie, complete 6 GT. Helaas maar een 630i maar qua ruimte en interieur maakte dat niet uit. Mijn vrouw zag hem best zitten vanwege de binnenruimte. Maar qua design zou ik er niet op vooruitgaan tov. mijn oude 535i. En de verkoper zei het direct, een 530e LCI is zoveel moderner.
Echt jammer dat je voor een x40i gewoon dik zoveel betaalt. Maar vooralsnog ben ik prima tevreden met de 530e LCI. (Zelfs met de totaal onzinnige optie Ambient Air.)
@Pannencouque Wat voor velgen heb je onder jouw 530e? Ik heb een style 846m. Staat enorm dik maar kan eigenlijk niet onder een 530e xDrive Touring. En qua comfort kun je ook beter kleiner hebben, je voelt echt alles.
Een X5 is absoluut een top auto (en die heeft best wat voordelen qua interieur welke meer ouderwets BMW is) maar qua rijgedrag is het wel een boot inverhouding met een 5 serie. En dat is al niet de meest dynamische auto (dan moet je een 3 serie of bijvoorbeeld Panamera kopen).
Helemaal eens. Mijn 3 serie trok ik als een handschoen aan. De 5 serie is veel meer een dynamische limousine. Perfect voor lange afstanden op de Autobahn. Maar als ik van een 5 serie in een X5 stap wil ik eigenlijk zo snel mogelijk weer terug. Het is gewoon niet mijn auto. Heb een X3 geprobeerd maar die is achterin minder ruim dan de 5 serie.
Beetje oude reactie maar ik verwacht ook niet dat de PHEV's zo hard gaan dalen als de BEV's. Ziet ze nu gewoon "nieuwprijs" vragen voor 550e's die te koop staan, vanaf prijzen van 98k. Daar koop je met de dealer kortingen (~10%) ook een nieuwe voor.
Dit dus. Die 550-ers zijn gewoon nog bizar duur. Ik wacht wel tot ze minder dan de helft zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
IQM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Bij een autobedrijf waar ik een 530e heb proefgereden stond ook een mooie, complete 6 GT. Helaas maar een 630i maar qua ruimte en interieur maakte dat niet uit. Mijn vrouw zag hem best zitten vanwege de binnenruimte. Maar qua design zou ik er niet op vooruitgaan tov. mijn oude 535i. En de verkoper zei het direct, een 530e LCI is zoveel moderner.
Echt jammer dat je voor een x40i gewoon dik zoveel betaalt. Maar vooralsnog ben ik prima tevreden met de 530e LCI. (Zelfs met de totaal onzinnige optie Ambient Air.)
@Pannencouque Wat voor velgen heb je onder jouw 530e? Ik heb een style 846m. Staat enorm dik maar kan eigenlijk niet onder een 530e xDrive Touring. En qua comfort kun je ook beter kleiner hebben, je voelt echt alles.
Een 630i voldoet op zich prima, maar zo'n auto verdient eigenlijk gewoon een zescilinder. Hoewel als de auto verder perfect zou zijn, ik mogelijk toch overstag zou gaan. De binnenruimte is voor mij een grote pre, aangezien ik vrij lang ben en de stoel een flink eind naar achteren en omlaag staat. Het kind achter me is eigenlijk structureel de sigaar. Met een LCI valt het nog mee, en zou ik nu een overstap in de breedte maken. Dat zou ik wel kunnen overzien.

Ambient Air heb ik ook, best geinig nog. Jammer dat die cartridges zo duur zijn. Als ik iets onzinnig vind is het wel Gesture Control. En het lederen dashboard is ook een dingetje: ziet er mooi uit hoor, maar verder doet het niets. 't Is niet alsof je er dagelijks met je wang overheen glijdt om het te voelen...

Ik rij zelf op style 662, bicolor. Eigenlijk net te ballonnerig, maar qua comfort raak je niets kwijt. Ik heb al vaak een overstap naar 19" style 635 overwogen, bicolor (zilver/zwart), maar die zijn er niet zo veel te krijgen en ook best duur.
846 ziet er gaaf uit (net als 845), maar ik zou zo veel comfort niet willen inleveren. Ik heb juist een 5-serie vanwege wat comfort en geen gestuiter, dat wil ik niet op die manier teniet doen :) Plus ik heb geen M-pakket, dus dan zijn van die 20-inch jetsers ook wel weer erg flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

IQM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:37:
Helemaal eens. Mijn 3 serie trok ik als een handschoen aan. De 5 serie is veel meer een dynamische limousine. Perfect voor lange afstanden op de Autobahn. Maar als ik van een 5 serie in een X5 stap wil ik eigenlijk zo snel mogelijk weer terug. Het is gewoon niet mijn auto. Heb een X3 geprobeerd maar die is achterin minder ruim dan de 5 serie.

[...]

Dit dus. Die 550-ers zijn gewoon nog bizar duur. Ik wacht wel tot ze minder dan de helft zijn.
Zelf zitten kijken naar mooie G31 540i’s maar het aanbod aan mooie LCI’s was toen erg beperkt en imo te duur. Nadeel van een G31 540i is ook dat de cataloguswaarde minstens €10-20k hoger ligt dan de 550e doordat er een heftige BPM op zit. Wat je bespaar in aanschafwaarde geef je weer uit aan bijtelling.

Grote verschil tussen de G3* en G6* is dat zowel de range als het elektrische vermogen een enorme stap heeft gemaakt. Denk dat een 530e echt een prima auto is, met als enige echte nadeel hij relatief traag is als de accu echt leeg is. Moet zeggen dat ik dit bij mijn eigen auto nog nooit echt gemerkt heb, mijn vader klaagt daar wel eens over in zijn X1 25e (die met 136pk natuurlijk geen strepentrekken is op de brandstofmotor).

Voor een 550e moet je gewoon een jaar of 3-4 wachten, dna zullen ze flink gedaald zijn. Uiteindelijk zijn dit behoorlijke afschrijf kanonnen. Een X5 behoud zijn waarde beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 06:38:
[...]
Een 630i voldoet op zich prima, maar zo'n auto verdient eigenlijk gewoon een zescilinder. Hoewel als de auto verder perfect zou zijn, ik mogelijk toch overstag zou gaan. De binnenruimte is voor mij een grote pre, aangezien ik vrij lang ben en de stoel een flink eind naar achteren en omlaag staat. Het kind achter me is eigenlijk structureel de sigaar. Met een LCI valt het nog mee, en zou ik nu een overstap in de breedte maken. Dat zou ik wel kunnen overzien.

Ambient Air heb ik ook, best geinig nog. Jammer dat die cartridges zo duur zijn. Als ik iets onzinnig vind is het wel Gesture Control. En het lederen dashboard is ook een dingetje: ziet er mooi uit hoor, maar verder doet het niets. 't Is niet alsof je er dagelijks met je wang overheen glijdt om het te voelen...

Ik rij zelf op style 662, bicolor. Eigenlijk net te ballonnerig, maar qua comfort raak je niets kwijt. Ik heb al vaak een overstap naar 19" style 635 overwogen, bicolor (zilver/zwart), maar die zijn er niet zo veel te krijgen en ook best duur.
846 ziet er gaaf uit (net als 845), maar ik zou zo veel comfort niet willen inleveren. Ik heb juist een 5-serie vanwege wat comfort en geen gestuiter, dat wil ik niet op die manier teniet doen :) Plus ik heb geen M-pakket, dus dan zijn van die 20-inch jetsers ook wel weer erg flink.
Objectief gezien voldoet een x30i zeker prima maar het is ook wat je gewend bent. Als je zoals ik van een 535i komt dan is bijna elke 4 pitter traag. Daar komt bij dat ik de 5GT/6GT echt niet mooi vind aan de achterkant.

Voor Ambient Air zijn wel goedkope oplossingen. Je kunt nep cartridges in China kopen of een navulsetje en evt. een device om de chip te resetten. Maar gezien dat de lege cartridge na 4 jaar nog steeds een luchtje geeft is dat voor mij voldoende.
Gesture control is geinig, mijn kinderen vinden het daarentegen geweldig. Maar dat vonden ze bij mijn vorige auto ook bij opties die ik nooit gebruikte. De massage functie van de voorstoelen bijvoorbeeld.
Wat ik ook een zinloze optie vind is de Display key. Misschien dat hij wel werkt met autonoom inparkeren maar de functionaliteit van het schermpje hoort gewoon in de app. En dan is het een lomp groot blok in je zak. Ik zit er zelfs over te denken om een extra gewone sleutel aan te schaffen.
Mijn vorige auto had keramische knoppen, dat was mooi om te zien. Deze heeft gegalvaniseerde knoppen. Dat maakt alleen de sleutel mooier, voor de rest voegt het weinig toe.

Op mijn E61 had ik een 18" breedset, op de F11 had ik de standaard 19" M-Sport velgen. Die bevielen perfect qua comfort. Ik heb twee G31 LCI 530e Tourinsg proefgereden waar een style 845m set onder zat. De eerste had 26K km gelopen en Michelin banden. Die stuiterde gewoon over putdeksels heen. De tweede had 133K km gelopen en Continental banden. Die reed enorm stil en soepel. Dus je moet zeker op het merk band letten. Het is dat 846m zo goed staat met tansanitblau. Anders had ik ze ingeruild op een setje 845m.

Wat zeker goed is om te weten is dat BMW aangeeft dat er op een 530e Touring geen breedset zou passen. Maar ik weet van een buurman en uit eigen ervaring dat het prima past. Wellicht past het niet in combinatie met een meesturende achteras?
Enige probleem is wel dat 275/30R20 niet hoger gaat dan 97 loadindex. Dan kom ik dus 90 kilo tekort tov. de max. aslast van een 530e achter. En xDrive maakt hem voor ook weer zwaarder. Ik ben bang dat als ik 90kg kogeldruk van onze caravan erbij op druk dat ik er dan te ver overheen ga.
Tortelli schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:27:

Zelf zitten kijken naar mooie G31 540i’s maar het aanbod aan mooie LCI’s was toen erg beperkt en imo te duur. Nadeel van een G31 540i is ook dat de cataloguswaarde minstens €10-20k hoger ligt dan de 550e doordat er een heftige BPM op zit. Wat je bespaar in aanschafwaarde geef je weer uit aan bijtelling.

Grote verschil tussen de G3* en G6* is dat zowel de range als het elektrische vermogen een enorme stap heeft gemaakt. Denk dat een 530e echt een prima auto is, met als enige echte nadeel hij relatief traag is als de accu echt leeg is. Moet zeggen dat ik dit bij mijn eigen auto nog nooit echt gemerkt heb, mijn vader klaagt daar wel eens over in zijn X1 25e (die met 136pk natuurlijk geen strepentrekken is op de brandstofmotor).

Voor een 550e moet je gewoon een jaar of 3-4 wachten, dna zullen ze flink gedaald zijn. Uiteindelijk zijn dit behoorlijke afschrijf kanonnen. Een X5 behoud zijn waarde beter denk ik.
Van de F1x 535i zijn er relatief veel nieuw verkocht waardoor ze tweedehand ook betaalbaar zijn. Van de G3x 540i zijn er veel minder verkocht waardoor ze relatief zeldzaam zijn. En ze stoten veel CO2 uit waardoor ze in NL nog duurder zijn. Dat verklaart de hoge prijzen van 540-ers.

De hybride modellen stoten op papier nauwelijks uit waardoor je bijna geen BPM betaald. Dat maakt ze voor NL best aantrekkelijk.
De G6x 550e zal zeker goedkoper worden naarmate de tijd verstrijkt en er meer exemplaren op de markt komen. En tot die tijd heb ik nog een paar jaar om aan het design van de G6x te wennen.

Wat design betreft was ik zeker nog niet uitgekeken op mijn F11. Dat was gewoon een tijdloze beauty, zeker met M-Sport pakket en eindstukken + diffuser van een M550i. Persoonlijk vind ik de E6x en G6x gewoon 'designuitspattingen.' De E39, F1x en G3x zijn minder uitgesproken en naar mijn idee veel geslaagder.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

De foto’s spreken voor zichzelf. Match made in heaven O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUK6SWuIIU6eB-8ysN8dGafXh-k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mOb99kALju3lf4Od0DF1GZpJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCiC57qibmSsPRYpay0kqco111c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu801GeBnLQTCsmpMg8HbCs4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVpGo7nj2ShLErQW0wzUxoCNvuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0b6zDwHrBYjolwJ2rgXWLHw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtdjvLxJHJ_i-J2crwXzM6vTr3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/300U0dyVrn1BT8SU6cK4rs9g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFl_BmDMEPDZf6ws4oEvbjole34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzfzmDzCw8NbKEDBYvA0sAqe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMAwS11zsP31fyX6B8dd6n9jj7I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYHeZniGslqlOL9YCGnFYTEN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-unL67xWRrzwjgPFchmNFUBYTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCBaguHPTUpCe4cHvVwW65MB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-30818IljVJb7ioq6MsumEyMOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu801GeBnLQTCsmpMg8HbCs4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75ipQhRRfKeqJWK-7fq7Zq7gBcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oU5820SWdLurFEv1KLxRg2wJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:24
Voor de plug-in hybride rijders. Over 3 maanden krijg ik mijn 330e. Hoe hebben jullie het inrijden aangepakt? Ik geloof dat ook voor de plug in (voor zover ik online kan zien) dat de inrijperiode 2000km is. Echter als ik veel aan de stekker hang zal de motor dan toch minder gelopen hebben. Maar wil ook niet 6000km rustig aan doen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hele tijd in sportmodus rijden eerste 2000km vind ik ook zo wat.

Verder wel een lease auto, maar ben graag zuinig op techniek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kartmans1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:10:
Voor de plug-in hybride rijders. Over 3 maanden krijg ik mijn 330e. Hoe hebben jullie het inrijden aangepakt? Ik geloof dat ook voor de plug in (voor zover ik online kan zien) dat de inrijperiode 2000km is. Echter als ik veel aan de stekker hang zal de motor dan toch minder gelopen hebben. Maar wil ook niet 6000km rustig aan doen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hele tijd in sportmodus rijden eerste 2000km vind ik ook zo wat.

Gewoon de eerste 2000 benzine kilometers niet (te hard) planken als je op de dinosaurussen rijd.
Je hebt gewoon je overzichtje waar je dit kan zien.

Veel plezier met het rijden :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:16

Je bent één van de weinigen die zo omgaat met een lease auto :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:09
Het Fantoom schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 03:22:
[...]

Hier nog één hoor. ;)
Ik beschouw mijn leaseauto’s altijd als mijn eigen auto’s. Krijg bij inleveren ook altijd complimenten over de staat van de auto.

Vind dat ook niet meer dan logisch. Je betaald er flink voor iedere maand en je zit er vele uren in.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:59
Het Fantoom schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 03:22:
[...]

Volgens mij is die gedachte een beetje achterhaald.
Of misschien dat ik en mijn collega's toevallig allemaal auto liefhebbers waren, want we gingen er altijd netjes mee om. (Vrijwel iedereen heeft inmiddels gekozen voor mobiliteits budget.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online

Zat ook met die vraag voordat ik m'n wagen kreeg. Van alles opgezocht op internet, maar niets kunnen vinden.

Navraag bij de dealer leerde me dat het niets uitmaakt. Waarom konden ze me geen antwoord op geven. Ze hadden de vraag vaker gehad en navraag bij BMW leerde dus dat het niets uitmaakte. Ook geen uitleg vanuit BMW. In de handleiding staat er ook helemaal niets over. Wel over het inrijden uiteraard, maar niet over 'hoe' dat dan moet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
alexbl69 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 06:58:
[...]

Zat ook met die vraag voordat ik m'n wagen kreeg. Van alles opgezocht op internet, maar niets kunnen vinden.

Navraag bij de dealer leerde me dat het niets uitmaakt. Waarom konden ze me geen antwoord op geven. Ze hadden de vraag vaker gehad en navraag bij BMW leerde dus dat het niets uitmaakte. Ook geen uitleg vanuit BMW. In de handleiding staat er ook helemaal niets over. Wel over het inrijden uiteraard, maar niet over 'hoe' dat dan moet gebeuren.
Naast "Nee, transmissieolie hoeft nooit ververst te worden" en "Elke 30k km een beurt is ruim voldoende" nu dus ook "Ja weet ik veel, stroom of benzine; inrijden is inrijden, boeiuh!!!". Je kunt wel zien dat ze bij BMW echt begaan zijn met de levensduur van hun auto's op de lange termijn. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Puf op 11-07-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
alexbl69 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 06:58:
[...]

Nee ik kon ook nergens een officieel statement vinden. Alleen wat anderen in dezelfde situatie hebben gedaan. Toch bijzonder! Nu kan ik mij ook voorstellen dat de huidige motoren minder gevoelig zijn voor goed inrijden dan motoren van pak hem beet twintig jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Kartmans1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Nee ik kon ook nergens een officieel statement vinden. Alleen wat anderen in dezelfde situatie hebben gedaan. Toch bijzonder! Nu kan ik mij ook voorstellen dat de huidige motoren minder gevoelig zijn voor goed inrijden dan motoren van pak hem beet twintig jaar geleden.
Heb het even nagekeken in de app, maar in de (online) handleiding staat nu wel:

Vanaf Tot 2000km
  • Maximale motortoerental en snelheid niet overschrijden: 4500/min en 160km/h
  • Volledige belasting of kickdown beslist vermijden
  • De hybridemodus gebruiken, dat wil zeggen afwisselend met verbrandingsmotor of elektromotor rijden
Die laatste zin stond er toen ik hem in gebruik nam zeker nog niet in. Zal als ik tijd heb de papieren versie er nog eens op naslaan. Als die zin er wel in had gestaan zou ik het niet na hebben gevraagd bij de dealer.

Nou ja, is er tenminste duidelijkheid nu :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Vanaf 2000km
  • De hybridemodus gebruiken, dat wil zeggen afwisselend met verbrandingsmotor of elektromotor rijden
Die laatste zin stond er toen ik hem in gebruik nam zeker nog niet in. Zal als ik tijd heb de papieren versie er nog eens op naslaan. Als die zin er wel in had gestaan zou ik het niet na hebben gevraagd bij de dealer.

Zoals je het nu geschreven hebt, mag je alleen de 1e 2000km boven de 4500rpm en harder dan 160 rijden :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
[...]

Vanaf 2000km

Ohh nou dat is op zich duidelijk dan. Denk dat ‘vanaf 2000km’ alleen ‘tot 2000km’ moet zijn toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Zoals je het nu geschreven hebt, mag je alleen de 1e 2000km boven de 4500rpm en harder dan 160 rijden :+
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
[...]

Vanaf Tot 2000km

Wel nuttige toevoeging. Bij mijn GLC zat er alleen sticker op de ruit tot 1.500km met max 130km/u en tot 4.500 tpm. Daarna opbouwen (whatever dat is). Heb zelf maar zoveel mogelijk in hybride en sport gereden om de motor in ieder geval de nodige kilometers te laten maken.

Gister de 1.500km gepasseerd en toen met goede warme motor al wel paar keer opbouwend doorgetrokken.

Opzich is dat inrijden leuk, maar vraag me af of straks met de winter invoegen met vrieskou niet veel schadelijker is zodra de verbrandingsmotor aanspringt omdat je per ongeluk het gaspedaal net te diep intrapt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
remmuz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 06:53:
[...]

Volgens mij is die gedachte een beetje achterhaald.
Of misschien dat ik en mijn collega's toevallig allemaal auto liefhebbers waren, want we gingen er altijd netjes mee om. (Vrijwel iedereen heeft inmiddels gekozen voor mobiliteits budget.)
Ik heb ooit kort een leaseauto gehad, maar daarbij hield ik er bv nooit rekening mee of hij warm was gereden. Terwijl ik dat met mijn eigen auto wel doe.

[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 11-07-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
IQM schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Objectief gezien voldoet een x30i zeker prima maar het is ook wat je gewend bent. Als je zoals ik van een 535i komt dan is bijna elke 4 pitter traag. Daar komt bij dat ik de 5GT/6GT echt niet mooi vind aan de achterkant.

Voor Ambient Air zijn wel goedkope oplossingen. Je kunt nep cartridges in China kopen of een navulsetje en evt. een device om de chip te resetten. Maar gezien dat de lege cartridge na 4 jaar nog steeds een luchtje geeft is dat voor mij voldoende.
Gesture control is geinig, mijn kinderen vinden het daarentegen geweldig. Maar dat vonden ze bij mijn vorige auto ook bij opties die ik nooit gebruikte. De massage functie van de voorstoelen bijvoorbeeld.
Wat ik ook een zinloze optie vind is de Display key. Misschien dat hij wel werkt met autonoom inparkeren maar de functionaliteit van het schermpje hoort gewoon in de app. En dan is het een lomp groot blok in je zak. Ik zit er zelfs over te denken om een extra gewone sleutel aan te schaffen.
Mijn vorige auto had keramische knoppen, dat was mooi om te zien. Deze heeft gegalvaniseerde knoppen. Dat maakt alleen de sleutel mooier, voor de rest voegt het weinig toe.

Op mijn E61 had ik een 18" breedset, op de F11 had ik de standaard 19" M-Sport velgen. Die bevielen perfect qua comfort. Ik heb twee G31 LCI 530e Tourinsg proefgereden waar een style 845m set onder zat. De eerste had 26K km gelopen en Michelin banden. Die stuiterde gewoon over putdeksels heen. De tweede had 133K km gelopen en Continental banden. Die reed enorm stil en soepel. Dus je moet zeker op het merk band letten. Het is dat 846m zo goed staat met tansanitblau. Anders had ik ze ingeruild op een setje 845m.

Wat zeker goed is om te weten is dat BMW aangeeft dat er op een 530e Touring geen breedset zou passen. Maar ik weet van een buurman en uit eigen ervaring dat het prima past. Wellicht past het niet in combinatie met een meesturende achteras?
Enige probleem is wel dat 275/30R20 niet hoger gaat dan 97 loadindex. Dan kom ik dus 90 kilo tekort tov. de max. aslast van een 530e achter. En xDrive maakt hem voor ook weer zwaarder. Ik ben bang dat als ik 90kg kogeldruk van onze caravan erbij op druk dat ik er dan te ver overheen ga.
Eens. Ik kwam van een gechipte 530d en moest enorm wennen aan de vierpitter in m'n 530i. Maar ik kon toen een 540i niet verantwoorden vond ik. Had ik het maar wel gedaan... :P Het is niet voor niets dat ik nu toch weer terug blijf verlangen naar een dikke zespitter. Terwijl die 530i eigenlijk niets verkeerd deed en praktisch even snel was. Je mist de souplesse.

Mbt de 530e: ik begreep van een verkoper dat de typegoedkeuring zelfs maar loopt tot 18" en geen breedset inderdaad. Wel een breedset, of een grotere maat erop? Dan wijst BMW schadeclaims mbt de aandrijving en ophanging af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Puf schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:35:
Naast "Nee, transmissieolie hoeft nooit ververst te worden" en "Elke 30k km een beurt is ruim voldoende" nu dus ook "Ja weet ik veel, stroom of benzine; inrijden is inrijden, boeiuh!!!". Je kunt wel zien dat ze bij BMW echt begaan zijn met de levensduur van hun auto's op de lange termijn. :*)
Of... de eerste 200km rustig aandoen met de nieuwe remblokken terwijl je een dag later een autobahnrit van 1000km hebt (zonder veel te remmen), nou dan is die 200km makkelijk en snel verlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CreativeS schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Of... de eerste 200km rustig aandoen met de nieuwe remblokken terwijl je een dag later een autobahnrit van 1000km hebt (zonder veel te remmen), nou dan is die 200km makkelijk en snel verlopen :)
Remblokken zijn tegenwoordig op de hybrides ook niet meer zo'n ding :+
met een 50k km verder heb ik het idee dat ze nog amper slijtage hebben iig. vermoed dat het nog wel de originele set is, nu dus op een +/- 75k op de teller.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:56:
[...]

met een 50k km verder heb ik het idee dat ze nog amper slijtage hebben iig. vermoed dat het nog wel de originele set is, nu dus op een +/- 75k op de teller.
Maar gelukkig rijden er niet alleen maar PHEV's of BEV's rond ;)

Uh @Greetoz, vraagje... die extra aansluitingen op de IBS... zijn die +15 of +30?
Ik moet even een constante 12v hebben voor een relais tbv camera. Enkel op het achteruitrijlicht is niet voldoende. Ja, ik weet de stekkertjes (61136920094 en 61136925176) te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:57

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Pannencouque schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:48:
[...]

Eens. Ik kwam van een gechipte 530d en moest enorm wennen aan de vierpitter in m'n 530i. Maar ik kon toen een 540i niet verantwoorden vond ik. Had ik het maar wel gedaan... :P Het is niet voor niets dat ik nu toch weer terug blijf verlangen naar een dikke zespitter. Terwijl die 530i eigenlijk niets verkeerd deed en praktisch even snel was. Je mist de souplesse.

Mbt de 530e: ik begreep van een verkoper dat de typegoedkeuring zelfs maar loopt tot 18" en geen breedset inderdaad. Wel een breedset, of een grotere maat erop? Dan wijst BMW schadeclaims mbt de aandrijving en ophanging af.
Xdrive dan neem ik aan? Heb hem bij dealer gekocht met 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16
CreativeS schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Maar gelukkig rijden er niet alleen maar PHEV's of BEV's rond ;)

Uh @Greetoz, vraagje... die extra aansluitingen op de IBS... zijn die +15 of +30?
Ik moet even een constante 12v hebben voor een relais tbv camera. Enkel op het achteruitrijlicht is niet voldoende. Ja, ik weet de stekkertjes (61136920094 en 61136925176) te vinden ;)
Zover ik weet gewoon +-15. Maar zit er geen secondary fusebox achter het paneel rechts in de achterbak waar je gewoon netjes 12v vandaan kan halen?

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:41:
Zover ik weet gewoon +-15. Maar zit er geen secondary fusebox achter het paneel rechts in de achterbak waar je gewoon netjes 12v vandaan kan halen?
Bij de E9X vziw niet. Alleen achter handschoenvak en onder motorkap rechts. Voeding voor de DIY-koeling voor de EKP-module haal ik wel achter het handschoenvak vandaan. Achterin weinig keus.

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 11-07-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Da's wel een bijzondere E9X uitvoering 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik begin wel een beetje moedeloos te worden van de prijzen van BMW. We kregen al hoge kortingen op de i5 en iX. Nu heb ik een medewerker die een 330e heeft samengesteld. Krijgen we 15% korting op het ding.

Op een auto van 70.000 is dat ruim 10.000 euro korting. Klinkt allemaal leuk, maar de berijder gaat dus in 4 jaar, 4800 netto extra betalen omdat de bijtelling op catalogus gaat.

Word daar echt wel een beetje mesjogge van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:57

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

PWM schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:05:
Ik begin wel een beetje moedeloos te worden van de prijzen van BMW. We kregen al hoge kortingen op de i5 en iX. Nu heb ik een medewerker die een 330e heeft samengesteld. Krijgen we 15% korting op het ding.

Op een auto van 70.000 is dat ruim 10.000 euro korting. Klinkt allemaal leuk, maar de berijder gaat dus in 4 jaar, 4800 netto extra betalen omdat de bijtelling op catalogus gaat.

Word daar echt wel een beetje mesjogge van.
Deden ze dat maar met 2e hands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:09
Vandaar dat ik geen BMW meer heb gekozen als volgende lease-auto. (met corporate policy verplichting voor EV)
Wil ik groter en wat ruimer rijden dan nu (F40) dan kom ik minimaal op een iX1 uit. Kleedt ik die aan zoals mijn huidige ook aangekleed is (lekker vol) dan kom ik boven de 60k uit. En dan is de iX 1 nog niet heel veel ruimer dan mijn huidige 1-serie.

Zit nu al net over de 50k... voor een 1-serie.. Oke, dan ziet ie er naar mijn mening wel goed uit.. maar dan nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJKFGpEqHuHKW7G4S65LxDAi7Lo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDvfvClbmoKGil0cAMFLtsZk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzeY-dR6q9K6Y6NnDNP42W1zDZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Br3d59YJgLWuvMPZe4uD9faf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mf4BjBLPv5_pCgT9MKpkuEy4lI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oa3wyC3kaaJTmRnNBnUSviIf.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus heb gekozen voor de Model Y. € 53k en alle opties die er te krijgen zijn (want standaard) en véle malen ruimer dan de 1-serie.

[ Voor 89% gewijzigd door Rivanov op 11-07-2025 15:42 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
roland kroes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:02:
Da's wel een bijzondere E9X uitvoering 😬
Ik heb het even aangepast voor je.. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Scherp blijven jonguh 😁🖐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
NLKornolio schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:29:
[...]

Jup. Goede toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
Zijn hier mensen met coding ervaring?
Ik heb namelijk afgelopen zaterdag een F40 118i opgehaald voor mijn vriendin. Die was voorzien van af-fabriek versie van het idrive systeem (K1927D1R) die nog geen full screen carplay ondersteund. Middels E-sys heb ik een update kunnen uitvoeren naar de versie R, echter is carplay nog steeds maar 2/3e van het scherm.
Met wat googlen is dat simpel op te lossen door een aanpassing te coderen De NCD waarden wordt niet getoond en dat kan volgens mij enkel met een launcher. Vind het nogal zonde om voor 1 ding een dure launcher licensie te kopen als ik het vervolgens niet meer ga gebruiken.
Help a brother out :)

[ Voor 17% gewijzigd door PhuSioN op 11-07-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

PhuSioN schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:11:
Ik heb namelijk afgelopen zaterdag een F40 118i opgehaald voor mijn vriendin. Die was voorzien van af-fabriek versie van het idrive systeem (K1927D1R) die nog geen full screen carplay ondersteund. Middels E-sys heb ik een update kunnen uitvoeren naar de nieuwste versie, echter is carplay nog steeds maar 2/3e van het scherm.
Met wat googlen is dat simpel op te lossen door een aanpassing te coderen De NCD waarden wordt niet getoond en dat kan volgens mij enkel met een launcher. Vind het nogal zonde om voor 1 ding een dure launcher licensie te kopen als ik het vervolgens niet meer ga gebruiken.
Is het een NBT Evo navigatie? Hierbij lijk je met Bimmercode fullscreen Carplay te kunnen coderen: https://bimmercode.app/cars/f40

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
TommieW schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:31:
[...]

Is het een NBT Evo navigatie? Hierbij lijk je met Bimmercode fullscreen Carplay te kunnen coderen: https://bimmercode.app/cars/f40
Het is een EntryNav2 (EntryEvo). En ook voor bimmercode heb je een licensie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
PhuSioN schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:11:
Ik heb namelijk afgelopen zaterdag een F40 118i opgehaald voor mijn vriendin. Die was voorzien van af-fabriek versie van het idrive systeem (K1927D1R) die nog geen full screen carplay ondersteund. Middels E-sys heb ik een update kunnen uitvoeren naar de versie R, echter is carplay nog steeds maar 2/3e van het scherm.
Stuur maar PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-10 16:35
Hi Allen,

Ik ben onlangs overgestapt van een G30 uit 2018 naar een G31 LCI uit 2021, nu met de 06U3 Live Cockpit Professional.

Wat me opvalt: het instrumentencluster lijkt minder scherp dan in m’n vorige BMW. Heeft iemand dit ook ervaren bij de overstap van pre-LCI naar LCI?

Misschien moet ik gewoon wennen aan het nieuwe display, maar toch… het voelt net even anders.

Is het ook groter?

Pre-lci vs LCI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K502g_TjQ60VCRlr8DKndw6wMa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EUoFSkJpJk27YoxRY7smzw3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgwn8bpTH2X3Iy4k3r-Gw5GkycQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiEodFN76ZzIawaSthD6Tlpf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Toen ik 70K km per jaar reed kon diesel uit. Wat een geweldenaars zijn dat maar nu rijdt ik sinds Corona misschien een 12K km per jaar. Dus eerst benzine en nu dus hybride. Ik denk dat je in de toekomst niet meer jaloers zult zijn op de 540i. Die zal qua gebruikskosten rap duurder worden.
NLKornolio schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:29:
Op de sticker in de deur staat inderdaad maar alleen de 18" bandenmaat. Maar ik heb dus 2 530e's xDrive proefgereden die allebei af fabriek 19" style 845m hadden. Met vier gelijke velgen, dat wel. In de brochure staat dat de breedsets niet voor de 530e Touring geschikt zijn. (Het past overigens prima. Mijn oude E61 had met 275 achter minder ruimte over in de wielkast.)
Een 530e sedan mag dus gewoon op een 20" breedset. Aan de andere kant, een 540i xDrive Touring mag ook op een breedset dus zal het voor de tussenbak ook niet direct een probleem zijn dat de omtrekmaat voor en achter niet exact gelijk is. Maar het moet ook niet teveel verschillen hoor ik van iedereen.

En een buurman heeft 4 jaar geleden onder zijn nieuw bestelde 530e Touring ook een breedset gekregen. Alleen stond er expliciet op de bon dat de klant het zo wilde.
Voor mij zijn remblokken op elke auto een ding. Zodra ik een andere wagen koop is het eerste wat ik bestel nieuwe remblokken. ATE Ceramic wel te verstaan. Die zaten op mijn vorige BMW toen ik hem kocht. Nooit meer last van remstof op de velgen. Scheelt zoveel schoonmaken! En ze remmen zo mogelijk nog beter ook omdat ze veel hogere temperaturen aankunnen. De blokken gingen op mijn 535i gingen langer mee dan de remschijven. ;)
lostboy_0234 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:27:
Hi Allen,

Ik ben onlangs overgestapt van een G30 uit 2018 naar een G31 LCI uit 2021, nu met de 06U3 Live Cockpit Professional.

Wat me opvalt: het instrumentencluster lijkt minder scherp dan in m’n vorige BMW. Heeft iemand dit ook ervaren bij de overstap van pre-LCI naar LCI?

Misschien moet ik gewoon wennen aan het nieuwe display, maar toch… het voelt net even anders.

Is het ook groter?
Ik heb mijn G31 LCI uit 2021 nu 3 weken en merk helemaal niets aan het instrumentencluster. Is bij mij gewoon scherp. Zijn bijgevoegde afbeeldingen van jouw eigen auto? Die eerste lijkt inderdaad niet helemaal scherp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-10 16:35
Ben flink door de brochure aan het gaan. Maar de LCI is daadwerkelijk groter, denk dat ik moet wennen aan de 06U3 BMW Live Cockpit Professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

lostboy_0234 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:28:
Ben flink door de brochure aan het gaan. Maar de LCI is daadwerkelijk groter, denk dat ik moet wennen aan de 06U3 BMW Live Cockpit Professional.
Het is vooral heel erg druk met alle animaties van de rij assistent aan. Mijn vrouw heeft het liefst alles uit, ze kijkt wel op de HUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
[...]

Ik ben in onderhandeling met een velgenleverancier voor een originele BMW 759i breedset, 20", voor mijn 530e (niet x-drive).

Begrijp ik nu dat dit niet kan/mag?

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Jan Smit schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:18:
[...]

Ik ben in onderhandeling met een velgenleverancier voor een originele BMW 759i breedset, 20", voor mijn 530e (niet x-drive).

Begrijp ik nu dat dit niet kan/mag?
Volgens het boekje van BMW mag een 530e Touring niet op een breedset achter. Er staat niets over een sedan. Maar mijn G31 530e xDrive Touring heeft dus een style 846m 20" breedset en dat past. Ik kan nog met een vinger tussen de band en de wielkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:26
Ik vermoed dat dat breedset verhaal te maken heeft met co2 emissies. Bredere banden hebben meer rolweerstand en daarmee voldoet de 530e niet meer aan de juiste eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
IQM schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Toen ik 70K km per jaar reed kon diesel uit. Wat een geweldenaars zijn dat maar nu rijdt ik sinds Corona misschien een 12K km per jaar. Dus eerst benzine en nu dus hybride. Ik denk dat je in de toekomst niet meer jaloers zult zijn op de 540i. Die zal qua gebruikskosten rap duurder worden.

[...]

En een buurman heeft 4 jaar geleden onder zijn nieuw bestelde 530e Touring ook een breedset gekregen. Alleen stond er expliciet op de bon dat de klant het zo wilde.
Dan lijkt dat me inderdaad een heldere manier om van eventuele claims af te komen.

Ik denk overigens dat een zespitter me altijd blijft trekken, die B58 schijnt echt geniaal te zijn. Maar qua gebruikskosten is 't inderdaad de vraag of dat je de lol eruit blijft halen. Ik rij op dit moment veel lokaal, dan is elektrisch dikke prima en bespaar je goed tov een zespitter die dan veel zou verbruiken.

De verwachting is dat ik op termijn ivm het werk weer meer afstanden moet gaan rijden, maar dieselwaardig zal 't niet meer worden denk ik. Afhankelijk van de te verwachten jaarkm's en de brandstofprijzen (icm elektraprijzen), ga ik dan opnieuw rekenen. Scheelt dat ik de huidige hybride nog even kan rijden, dus er zit geen haast achter het besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

DaFreakhead schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:54:
Ik vermoed dat dat breedset verhaal te maken heeft met co2 emissies. Bredere banden hebben meer rolweerstand en daarmee voldoet de 530e niet meer aan de juiste eisen?
Dat denk ik niet want over de 530e Sedan wordt niets gezegd. er ook niet op mogen en daar staat niets over in de brochure.
Pannencouque schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:03:

Dan lijkt dat me inderdaad een heldere manier om van eventuele claims af te komen.

Ik denk overigens dat een zespitter me altijd blijft trekken, die B58 schijnt echt geniaal te zijn. Maar qua gebruikskosten is 't inderdaad de vraag of dat je de lol eruit blijft halen. Ik rij op dit moment veel lokaal, dan is elektrisch dikke prima en bespaar je goed tov een zespitter die dan veel zou verbruiken.

De verwachting is dat ik op termijn ivm het werk weer meer afstanden moet gaan rijden, maar dieselwaardig zal 't niet meer worden denk ik. Afhankelijk van de te verwachten jaarkm's en de brandstofprijzen (icm elektraprijzen), ga ik dan opnieuw rekenen. Scheelt dat ik de huidige hybride nog even kan rijden, dus er zit geen haast achter het besluit.
Ik ben ook een zescilinder fan. De turbine achtige huil van de oudere modellen maar ook de diepe brom van de N55. Mijn laatste N55 was technisch echt heel erg goed. Maar op korte stukjes is een zespitter enorm onzuinig. Gemiddeld kwam ik op 1 op 10 uit over 90.000km. En als de benzineprijs gaat exploderen vanwege de aflopende accijnskorting en Europese CO2 heffing dan wordt het bijna onbetaalbaar om alleen benzine te rijden. Ook heeft mijn werkgever besloten om de km vergoeding voor auto's met alleen een verbrandingsmotor niet meer te indexeren. Dan moet ik straks geld toe leggen als ik naar kantoor ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Toch fijn als je overal cijfertjes op los moet laten ipv gewoon genieten van wat lekker rijdt *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
CreativeS schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:45:
Toch fijn als je overal cijfertjes op los moet laten ipv gewoon genieten van wat lekker rijdt *O*
Moet niet maar is wel verstandig in financieel opzicht.
Al kun je ook gewoon kop in het zand steken en lekker genieten van een private lease M5 voor 2k per maand, YOLO !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13

Eagle Creek

Breathing security

Inderdaad de ice-kilometers aangehouden voor het inrijden. Duurde drie/vier maar gaf mij een goed gevoel voor het behoud. (En inderdaad bewuster op hybride rijden).

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 13-07-2025 00:36 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Ik zit inmiddels op 140.000 km op m'n eerste set blokken (fabriek) en still going strong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
CreativeS schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:45:
Tsja. Je kunt het geld maar één keer uitgeven hè. En als je ook nog andere prioriteiten hebt in het leven, kun je niet op alles maximaliseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Pannencouque schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:03:
[...]

Ik heb door de afstanden juist elektrisch gekozen 2 jaar geleden. Met 40-50K km per jaar en thuisladen bespaar ik veel tov een dikke 6 of 8 cilinder benzine; zal zo maar minimaal 6.000 euro per jaar zijn (en in de toekomst zeker meer als de kortingen eraf gaan). Dat voordeel is weer compleet teniet gedaan door extra afschrijving, maar dat is een ander verhaal :+

Door veranderende omstandigheden zou ik nu zo'n <20K km per jaar kunnen gaan rijden. Hierdoor begint de B58 toch wel weer te kriebelen, want eigenlijk wil ik die nog een keer gehad hebben nu het nog kan. M240i of een M440i coupe lijkt me wel wat.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat is zeker een legitieme overweging. Ik heb er ook naar zitten kijken. Maar de afschrijving is idioot, dus dan heb je niets aan de lage brandstofkosten. Zelfs met 60k per jaar en gratis thuisladen kan het op dit moment niet uit door de hoge afschrijving op een i5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:35:
Tsja. Je kunt het geld maar één keer uitgeven hè. En als je ook nog andere prioriteiten hebt in het leven, kun je niet op alles maximaliseren. :)
Maar je laatste hemd heeft geen zakken ;)

En prioriteiten zijn voor eenieder anders... aan de andere kant, als je iets wil... beter achteraf spijt dan iets niet gedaan hebben. Maar gelukkig kun je ook geheel financieel gezond zijn met minder rationele keuzes. Ik vind het wat liefs hebben, die cijfermannetjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 18:49
Daarnaast is een B58 prima zuinig te rijden, defensieve rijstijl en anticiperen doen heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Spollie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:18:
Daarnaast is een B58 prima zuinig te rijden, defensieve rijstijl en anticiperen doen heel veel.
Met een defensieve rijstijl voegt een B58 ook niet zo veel toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Ik denk ook dat het verschil in benzineverbruik tussen een B48 en B58 niet noemenswaardig is op de totale kosten van het bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
Het Fantoom schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Met een defensieve rijstijl voegt een B58 ook niet zo veel toe :)
Ik rijd 90% van de tijd in de spits. Moet ik dan 'sportief' gaan rijden? Als het kan gaat het gas er zeker wel op zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Spollie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Ik rijd 90% van de tijd in de spits. Moet ik dan 'sportief' gaan rijden? Als het kan gaat het gas er zeker wel op zo nu en dan.
Geldt ook voor mij dat ik vaak in de spits rij en de auto grotendeels voor woon-werk gebruik. Heb een 1-serie F20 en destijds gekozen voor een 116i met het idee om deze naar 220pk te chippen. Mocht ook een 118/120i zijn (want zelfde 1.6 turboblok) maar die kon ik niet vinden in een uitvoering naar mijn zin. Ook gedacht aan een M135i toen, maar de extra kosten kosten voor afschrijving, verzekering, benzine van jaarlijks zo'n 3000 euro was het mij niet waard voor 100pk extra vermogen dat je in de praktijk amper kwijt kunt. Oh ja en natuurlijk een 6-cilinder roffel wat leuker klinkt. Verder is het nagenoeg dezelfde auto.

Ik trap graag het gas in als ik de ruimte krijg en kom met 220pk eerlijk gezegd niks tekort, inhalen gaat ook soepel. Maar probleem is dat je in Nederland al snel weer in de remmen moet vanwege ander verkeer. En op mijn werkritjes voegt het al helemaal niks toe, daar is het constant 100 tokkelen, soms gas erop als je eindelijk de ruimte krijgt en daarna al snel weer terugzakken tot 100 omdat de weg vol verkeer zit. En om dan in een auto te rijden die me maandelijks 250 euro meer kost vanwege enkel een zwaardere motor waar ik toch amper gebruik van kan maken gaat me dan ook wel tegenstaan.

Je kunt ook zeggen, niet over nadenken en lekker die 6-cilinder kopen zonder te gaan rekenen. Maar daar ben ik dan weer te rationeel voor. Dus bij m'n volgende auto zal ik ook weer even gaan rekenen hoeveel pk de zwaardere motor me op gaat leveren en wat dit dan onder de streep extra kost.

[ Voor 8% gewijzigd door Het Fantoom op 13-07-2025 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Maar als je die 6 cilinder laat chippen, dan heeft die weer 200pk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
TheBrut3 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:38:
Maar als je die 6 cilinder laat chippen, dan heeft die weer 200pk meer.
Klopt en dat is een heel voordelige upgrade, 100pk extra voor eenmalig 500 euro.
Maar als die auto me dan nog steeds 3000 per jaar extra kost terwijl ik er nauwelijks gebruik van kan maken voegt het voor mij te weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:27
[...]

Eagle Creek schreef op zondag 13 juli 2025 @ 00:34:
[...]

Ik zit inmiddels op 140.000 km op m'n eerste set blokken (fabriek) en still going strong.
Helaas door een of andere reden zijn mijn schijven aan de voorzijde krom geraakt, probeerde dit in eerst instantie via de premium garantie te claimen, echter valt dit onder slijtageonderdelen delen dus geen garantie. Dacht dat wordt een setje schijven en blokken en alles wat erbij komt kijken (M Sport remmen) De dealer stelde voor alleen de schijven te vervangen, immers de blokken zijn bijna als nieuw (70K). Dat gold helaas ook voor de schijven, maar helaas zijn die krom geraakt door een of andere reden.....

[ Voor 11% gewijzigd door timbak02 op 13-07-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:00
Heb je overwogen de schijven te laten afdraaien? Je verliest dan wat dikte, maar je hoeft geen volledig nieuwe schijven te kopen.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:08:
[...]

Maar je laatste hemd heeft geen zakken ;)

En prioriteiten zijn voor eenieder anders... aan de andere kant, als je iets wil... beter achteraf spijt dan iets niet gedaan hebben. Maar gelukkig kun je ook geheel financieel gezond zijn met minder rationele keuzes. Ik vind het wat liefs hebben, die cijfermannetjes.
Ik wil meer dan financieel gezond is :P Maar gelukkig maak ik wel redelijk rationele keuzes. Redelijk, want anders had ik überhaupt niet in dit topic gezeten en had nog steeds een Peugeot Partner gereden

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 13-07-2025 23:12 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spollie
timbak02 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:18:
[...]

[...]

Helaas door een of andere reden zijn mijn schijven aan de voorzijde krom geraakt, probeerde dit in eerst instantie via de premium garantie te claimen, echter valt dit onder slijtageonderdelen delen dus geen garantie. Dacht dat wordt een setje schijven en blokken en alles wat erbij komt kijken (M Sport remmen) De dealer stelde voor alleen de schijven te vervangen, immers de blokken zijn bijna als nieuw (70K). Dat gold helaas ook voor de schijven, maar helaas zijn die krom geraakt door een of andere reden.....
Je loopt alleen wel het risico dat je nieuwe remschijven binnen de korste keren ook weer krom zijn, als de achterliggende oorzaak niet wordt aangepakt (bijv. versleten draagarmen o.i.d.).

Toen ik nog een G31 LCI 530d reed begonnen de remschijven aan de voorzijde op een gegeven moment ook te trillen bij het remmen. En inderdaad, dat viel niet onder garantie, dus de dealer heeft voor 2500 euro nieuwe remschijven en draagarmen gemonteerd, want dat was volgens hun de oorzaak. Twee maanden later begon het trillen weer opnieuw. Toen was ik het zat en heb ik hem ingeruild op een M340i :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00

Simkin

Bzzzzz

Voor wie het mogelijk interessant vindt, ik rij een wat oudere BMW1 met een ouderwetse CCC business navigatie unit, die al wat jaartjes niet echt meer bruikbaar is. Ik heb deze laten vervangen met een Chinese Linux variant die snel opstart, om op deze manier de auto Carplay en Android auto ondersteuning te geven. Heb nu een mooi helder 10 inch scherm. Geluid van de telefoon via de aux poort, telefonie via de originele bluetooth aansluiting van de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Simkin schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:59:
Voor wie het mogelijk interessant vindt, ik rij een wat oudere BMW1 met een ouderwetse CCC business navigatie unit, die al wat jaartjes niet echt meer bruikbaar is. Ik heb deze laten vervangen met een Chinese Linux variant die snel opstart, om op deze manier de auto Carplay en Android auto ondersteuning te geven. Heb nu een mooi helder 10 inch scherm. Geluid van de telefoon via de aux poort, telefonie via de originele bluetooth aansluiting van de auto.
Zulke dingen zijn leuk hè. Oude gebakjes voorzien van 'moderne' snufjes (y)

Ik heb zelf een Mr12Volt-module toegevoegd. Ligt keurig weggewerkt in het dashboard. Carplay op origineel scherm, welke qua resolutie scherp zat is (zelfs voor zo'n azijnzeiker als ik ben). Microfoon in dakunit op originele plek. Werkt perfect, ook zonder de aanwezige originele bluetooth-module voor telefonie in de auto. Origineel CCC iDrive en Mr12Volt werken keurig los van elkaar. Ik snap wel dat je met een klein business-scherm kiest voor een los groot CP/AA-scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 14-07-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 19:41
Ik ben een bmw e90 325i uit 2006 tegengekomen met 51.000km. 1e eigenaar, dealer onderhouden, NAP klopt. Ik twijfel hierover als vervanger van mn 325i met 5x zoveel op de teller.

Alleen vraag ik me af of ik er iets mee op schiet. Want heb aan m’n huidige auto echt heel veel onderhoud gedaan. Je zou zeggen dat je met 50.000km nog niet veel slijtage hebt. Maar alles is wel 20 jaar oud dus alle plastics en rubbers zijn wel oud. En mogelijk heel veel korte stukjes mee gereden natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Nou, dat. Ik zou wel bang zijn voor rubbers, slangen, etc. Twintig jaar is veel voor zulk spul. Vooral als je 'm nu ineens wél serieus gaat gebruiken. En dan ligt het ook nog aan de prijs. Willen ze de hoofdprijs ivm de lage kmstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:25:
Ik ben een bmw e90 325i uit 2006 tegengekomen met 51.000km. 1e eigenaar, dealer onderhouden, NAP klopt. Ik twijfel hierover als vervanger van mn 325i met 5x zoveel op de teller.

Alleen vraag ik me af of ik er iets mee op schiet. Want heb aan m’n huidige auto echt heel veel onderhoud gedaan. Je zou zeggen dat je met 50.000km nog niet veel slijtage hebt. Maar alles is wel 20 jaar oud dus alle plastics en rubbers zijn wel oud. En mogelijk heel veel korte stukjes mee gereden natuurlijk
Ik zou die stap niet zo gauw maken. Zelfs niet met mijn eigen gebakje met 280.000km. Je moet er hoe dan ook weer veel insteken wil deze net zoveel vertrouwen geven als je eigen. En je blijft bezig. Tenminste, als je je huidige auto de aandacht geeft die hij/zij/het verdient :) Lage kilometerstand is leuk, maar alles is wel oud.

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 14-07-2025 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00

Simkin

Bzzzzz

CreativeS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Zulke dingen zijn leuk hè. Oude gebakjes voorzien van 'moderne' snufjes (y)

Ik heb zelf een Mr12Volt-module toegevoegd. Ligt keurig weggewerkt in het dashboard. Carplay op origineel scherm, welke qua resolutie scherp zat is (zelfs voor zo'n azijnzeiker als ik ben). Microfoon in dakunit op originele plek. Werkt perfect, ook zonder de aanwezige originele bluetooth-module voor telefonie in de auto. Origineel CCC iDrive en Mr12Volt werken keurig los van elkaar. Ik snap wel dat je met een klein business-scherm kiest voor een los groot CP/AA-scherm.
Dat kan natuurlijk ook (maar wel wat aan de prijs voor wat je krijgt nmm, in mijn geval was ik 150 euro kwijt). Originele CCC werkt bij mij ook nog, je kan switchen dmv idrive menu knop paar tellen ingedrukt te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Simkin schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:55:
Dat kan natuurlijk ook (maar wel wat aan de prijs voor wat je krijgt nmm, in mijn geval was ik 150 euro kwijt). Originele CCC werkt bij mij ook nog, je kan switchen dmv idrive menu knop paar tellen ingedrukt te houden.
Alles kan en overal heb je prijsverschil in... Mr12Volt is wel het beste wat je kunt krijgen als MMI-box, enige box die direct geïntegreerd wordt in de MOST-ring. Maar nogmaals, zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende eisen cq wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
jordy2811 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:06:
Heb je overwogen de schijven te laten afdraaien? Je verliest dan wat dikte, maar je hoeft geen volledig nieuwe schijven te kopen.
Eerlijk gezegd nee, niet overwogen. Er zullen best wel veilige marges zijn bij het afdraaien van de schijf, maar wat betreft veiligheid doe ik geen concessies
Spollie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Je loopt alleen wel het risico dat je nieuwe remschijven binnen de korste keren ook weer krom zijn, als de achterliggende oorzaak niet wordt aangepakt (bijv. versleten draagarmen o.i.d.).

Toen ik nog een G31 LCI 530d reed begonnen de remschijven aan de voorzijde op een gegeven moment ook te trillen bij het remmen. En inderdaad, dat viel niet onder garantie, dus de dealer heeft voor 2500 euro nieuwe remschijven en draagarmen gemonteerd, want dat was volgens hun de oorzaak. Twee maanden later begon het trillen weer opnieuw. Toen was ik het zat en heb ik hem ingeruild op een M340i :+
Ik heb gevraagd aan de dealer om ook te checken of er geen ander onderliggend probleem die kromme schijven zouden kunnen veroorzaken. Maar goed dit gezegd hebbende hou ik het wel goed in de gaten of de schijven niet binnen afzienbare tijd weer krom gaan trekken. Maar inruilen voor een M340i zal het waarschijnlijk niet gaan worden :>

[ Voor 16% gewijzigd door timbak02 op 14-07-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
CreativeS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:30:
[...]

Ik zou die stap niet zo gauw maken. Zelfs niet met mijn eigen gebakje met 280.000km. Je moet er hoe dan ook weer veel insteken wil deze net zoveel vertrouwen geven als je eigen. En je blijft bezig. Tenminste, als je je huidige auto de aandacht geeft die hij/zij/het verdient :) Lage kilometerstand is leuk, maar alles is wel oud.
Pannencouque schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:27:
Nou, dat. Ik zou wel bang zijn voor rubbers, slangen, etc. Twintig jaar is veel voor zulk spul. Vooral als je 'm nu ineens wél serieus gaat gebruiken. En dan ligt het ook nog aan de prijs. Willen ze de hoofdprijs ivm de lage kmstand?
Die auto kost 10k. Maar heeft bijv maar 1000km geleden sinds de laatste oliewissel in 2022. Maar alles verouderd natuurlijk wel door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:57

80000

mrox

sjaak81 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:39:
[...]

[...]

Die auto kost 10k. Maar heeft bijv maar 1000km geleden sinds de laatste oliewissel in 2022. Maar alles verouderd natuurlijk wel door
1e eigenaar, is het een "liefhebber"? Staat de auto standaard binnen of buiten? Veroudering gaat buiten natuurlijk sneller. Voor de pastic in het interieur gaat dit natuurlijk niet op, maar aliexpress kan je vriend hierin zijn. (ik heb een 2007 e9x en vooral het plastic met dat rubber soft touch plakt nu). Waarom is de 2024 beurt geskipped?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Marc Rademaker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Dit is dus echt pertinent onwaar. Er zijn wel zulke verzekeraars, maar die zijn dan ook niet voor niks vaak de goedkoopste.
CreativeS schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Niet geheel mee eens. Tuurlijk, iedereen moet verdienen, maar er wordt echt niet moeilijk gedaan over extra kosten en dergelijke. Leenauto voor twee gevallen ruitschade worden keurig betaald, direct aan de dealer. Gewoon zoals het hoort. Met de bumper van de Compact hadden we geen leenauto, maar werd de auto keurig thuis opehaald en afgeleverd. Ook daar hebben ze extra werk gedaan en is allemaal gewoon vergoed. Maar goed, het kan in elke situatie weer anders zijn.
Ik vind het fijn dat je (met name Marc) er zo stellig op tegen-reageert maar de praktijk wijst anders uit. Dat er keurige voorwaarden zijn opgesteld waarbij bij vooraf gestelde situaties volgens afspraak wordt uitbetaald, is zeker zo. Maar daar zit ook een lange en brede risico-analyse achter van de verzekeraar en die maakt alsnog voldoende winst.

Ik heb letterlijk nog geen enkele verzekeringskwestie óóit meegemaakt waarin geen drempels zijn opgeworpen en ik in situaties waarin ik geen schuld had hemel en aarde heb moeten bewegen voor een vergoeding, in een dossier dat rustig een jaar loopt ("sorry meneer we hebben het erg druk"). En nee dat waren zeker niet de goedkoopste verzekeraars.

En voor de nodige nuance: afgelopen vakantie was mijn bril defect geraakt. Geclaimd bij de reisverzekering en na het delen van de originele bon, een deel van de aankoopwaarde (bril was 4 jaar oud) naar rato teruggekregen binnen 24 uur. Dit heeft er niet mee te maken dat men mij zo graag wil helpen maar dat het een automatiseerbaar proces is, vooraf prima in te schatten wat de marges zijn en een persoonlijke behandeling voor een vergoeding van €180 meer kost dan zonder verdere vragen uit te keren.

Ben zeker niet de enige die er zo tegenaan kijkt.
quote: Qualixo
Als je ook kijkt naar de degradatie van accus over de afgelopen jaren heen is dit een verdien model voor ze.
Verzekeraars zitten niet in het spel om mensen te helpen maar om geld te verdienen.
nieuws: Nationale Nederlanden introduceert verzekering voor defecten bij EV-a...

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 14-07-2025 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
timbak02 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:09:
Ik heb gevraagd aan de dealer om ook te checken of er geen ander onderliggend probleem die kromme schijven zouden kunnen veroorzaken. Maar goed dit gezegd hebbende hou ik het wel goed in de gaten of de schijven niet binnen afzienbare tijd weer krom gaan trekken. Maar inruilen voor een M340i zal het waarschijnlijk niet gaan worden :>
Misschien overbodig, maar liever wel gezegd... niet met hete remblokken met de voet op de rem voor het verkeerslicht wachten hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
80000 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:48:
[...]

1e eigenaar, is het een "liefhebber"? Staat de auto standaard binnen of buiten? Veroudering gaat buiten natuurlijk sneller. Voor de pastic in het interieur gaat dit natuurlijk niet op, maar aliexpress kan je vriend hierin zijn. (ik heb een 2007 e9x en vooral het plastic met dat rubber soft touch plakt nu). Waarom is de 2024 beurt geskipped?
Oké ander soort auto maar wij reden onze Citroën c3 ook heel weinig, ik ga dan niet een standaard onderhouds interval aanhouden, als je sinds 2022 maar 1000km heb gereden vind ik het niet raar dat er in 2024 geen beurt is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

timbak02 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:18:
jordy2811 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:06:
De dikte is nu precies het probleem waardoor ze kromtrekken. Op mijn F11 535i zaten mooie Zimmermann Sport remschijven. Zag er heel mooi uit maar na 2 keer afdraaien trokken ze weer krom. Totdat ik er achterkwam dat er 2 verschillende diktes waren van deze remschijven. Nadat ik de dikke variant er op gezet had nooit meer kromtrekken.

Je kunt alleen de schijven vervangen maar ik kan je ATE ceramic remblokken van harte aanbevelen. Nooit meer remstof op je velgen. Mijn vorige wagen had die toen ik hem kocht en ik heb meer dan 100K km met die blokken gedaan. En altijd brandschone velgen. Plus dat de blokken ook veel hogere temperaturen aankunnen. Heb vorige zomer een Volvo V60 in de bergen door de remmen zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
IQM schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:17:
Je kunt alleen de schijven vervangen maar ik kan je ATE ceramic remblokken van harte aanbevelen. Nooit meer remstof op je velgen. Mijn vorige wagen had die toen ik hem kocht en ik heb meer dan 100K km met die blokken gedaan. En altijd brandschone velgen. Plus dat de blokken ook veel hogere temperaturen aankunnen. Heb vorige zomer een Volvo V60 in de bergen door de remmen zien gaan.
Zo heeft iedereen wel zijn favoriet en wist of weet jij welke remblokken er onder die Volvo zaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:57

80000

mrox

Greetoz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Oké ander soort auto maar wij reden onze Citroën c3 ook heel weinig, ik ga dan niet een standaard onderhouds interval aanhouden, als je sinds 2022 maar 1000km heb gereden vind ik het niet raar dat er in 2024 geen beurt is uitgevoerd.
Ieder zijn ding, maar als je een tweedehandse auto wil kopen, zeker zo oud, weeg je (althans ik) allerlei factoren. Het onderhoudshistorie geeft een indicatie hoe de eigenaar met de auto is omgegaan. +1 als dit de 1e eigenaar is en de fabrikant intervallen handhaaft. Zo niet, kan dit voor de koper/vraagsteller -1 om zijn gedachten op een rij te zetten. Is de aandacht verslapt de laatste 3 jaar? Te weinig info om goed te wegen, maar het is duidelijk dat hij twijfelt en ik dacht alle beetjes hem kunnen helpen.

Trouwens, olie is beperkt houdbaar, motorolie houd je ongeveer 2 jaar aan, maar daar kan je misschien nog wel mee schipperen. Remolie is hygroscopisch en trekt vocht aan. Daar wil je je wel aan de 2 jaar houden, vooral als de auto opgeslagen is in een vochtige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
CreativeS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Misschien overbodig, maar liever wel gezegd... niet met hete remblokken met de voet op de rem voor het verkeerslicht wachten hè?
Is wel een goeie wat je zegt, ik gebruik de auto hill hold functie en als ik dat goed hoor dan worden de voorste remklauwen gebruikt iig. Maar zie eerder commentaar van hybride auto's en slijtage van de remblokken. Meeste energie die nodig is om snelheid te minderen wordt gedaan door recuperatie, het laatste beetje snelheid gebeurd dan door de remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
IQM schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:17:
[...]

[...]
Aangezien ik nog een jaar garantie op deze auto heb dan zullen alle onderdelen die vervangen moeten worden geen after-market mogen zijn. Maar bedankt voor de tip iig.
Maar kijk naar voorgaande berichten over slijtage van remblokken en schijven bij hydride 's. Deze zal ik hopelijk niet meer hoeven te vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
80000 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:48:
[...]

80000 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:46:
[...]

Ieder zijn ding, maar als je een tweedehandse auto wil kopen, zeker zo oud, weeg je (althans ik) allerlei factoren. Het onderhoudshistorie geeft een indicatie hoe de eigenaar met de auto is omgegaan. +1 als dit de 1e eigenaar is en de fabrikant intervallen handhaaft. Zo niet, kan dit voor de koper/vraagsteller -1 om zijn gedachten op een rij te zetten. Is de aandacht verslapt de laatste 3 jaar? Te weinig info om goed te wegen, maar het is duidelijk dat hij twijfelt en ik dacht alle beetjes hem kunnen helpen.

Trouwens, olie is beperkt houdbaar, motorolie houd je ongeveer 2 jaar aan, maar daar kan je misschien nog wel mee schipperen. Remolie is hygroscopisch en trekt vocht aan. Daar wil je je wel aan de 2 jaar houden, vooral als de auto opgeslagen is in een vochtige omgeving.
De olie is elke 2 jaar , om de 10k km netjes vervangen. Auto is van een oudere heer, dus in de loop van de tijd steeds minder gaan rijden denk. Ook de remvloeistof is elke 2 jaar mee vervangen. Dus dat is wel netjes gedaan

Denk alleen meer aan bijv carterventilatieslangen, dat is kunststof dus dat lijkt me wel dat dat degradeert

De reden om mijn huidige bmw weg te doen is toch de wel flink hoge km stand met bijbehorend onderhoud. Maar ik zou het jammer vinden om hm om deze reden weg te doen en bij een andere auto alles opnieuw te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 16:35
Marc Rademaker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Klote man. Reken er maar op dat er een derde en vierde keer komt. Adres plus auto staat gewoon op een lijstje. Onze oude lease Passat ging in 10 maanden 4x leeg.
Jaaa, dit keer gaat er alles op en eraan.
  • BMW Security Kit
  • OBD onderbreker
  • Keylessprotector voor beide sleutels (dus dat sleutels inactief raken na een tijdje stil liggen en comfort acces dus ook niet met relay antennes is te doen). Alternatief was comfort access uitcoderen ... vind dit een betere oplossing eerlijk gezegd. Autofabrikanten zouden gewoon een upgrade systeem moeten aanbieden met dat lekke systeem.
Combinatie van die laatste 2 zou sowieso het alarm moeten triggeren als ze nog eens de ruit eruit trekken. Zagen we bij de buurman verderop, maar dan proppen ze er asap een jammer in die OBD port en dat legt gewoon de hele auto lam. En relay attack zou ook niet meer moeten kunnen dan (tenzij de katten 's nachts met de sleutel aan het spelen zijn :+ )
DeBaroN schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:59:
[...]

Kloten man!
Wat voor een BMW gaat het om?
125i uit 2015. Alles erop en eraan, kennelijk heel geliefd.

[ Voor 17% gewijzigd door LinuX-TUX op 14-07-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
LinuX-TUX schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:59:
Al die 1 en 3 Series hebben vaak dezelfde basisopties. Hier en daar een verschil, maar sturen, navi, radio, digitale tellerbak worden allemaal gepakt. Of het nu een 116i of een 340i is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

CreativeS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:44:
Zo heeft iedereen wel zijn favoriet en wist of weet jij welke remblokken er onder die Volvo zaten?
Gezien dat het een standaard V60 was vermoed ik standaard blokken. Wat ik wel weet is dat wij het hele stuk van de Grossglockner Hochalpenstrasse naar beneden er achter gezeten hebben en dat het enorm begon te stinken. WIj zaten met 5 personen, bagage en een volle dakkoffer voor 3 weken vakantie in de auto. Geen centje pijn terwijl mijn vrouw de rem toch goed gebruikte.
timbak02 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:06:
Aangezien ik nog een jaar garantie op deze auto heb dan zullen alle onderdelen die vervangen moeten worden geen after-market mogen zijn. Maar bedankt voor de tip iig.
Maar kijk naar voorgaande berichten over slijtage van remblokken en schijven bij hydride 's. Deze zal ik hopelijk niet meer hoeven te vervangen :)
Uit eigen ervaring weet ik dat BMW 45.000km garantie geeft op remmen. Daarna ben je volgens mij vrij om te monteren wat je wil. En vroeger waren BMW OEM ook gewoon ATE blokken. Alleen niet exact dezelfde als in de reguliere handel.

Maar het is waar dat een hybride heel anders remt als een 'gewone' auto. Daar moest ik ook heel erg aan wennen.
Daarom moet je een hybride of EV niet tot 100% vol laden boven op een berg. Als je dan naar beneden gaat kan er niet op de elektromotor afgeremd worden. (vertelde iemand mij op vakantie in Italië.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:57
LinuX-TUX schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:59:
[...]

Jaaa, dit keer gaat er alles op en eraan.
  • BMW Security Kit
  • OBD onderbreker
  • Keylessprotector voor beide sleutels (dus dat sleutels inactief raken na een tijdje stil liggen en comfort acces dus ook niet met relay antennes is te doen). Alternatief was comfort access uitcoderen ... vind dit een betere oplossing eerlijk gezegd. Autofabrikanten zouden gewoon een upgrade systeem moeten aanbieden met dat lekke systeem.
Combinatie van die laatste 2 zou sowieso het alarm moeten triggeren als ze nog eens de ruit eruit trekken. Zagen we bij de buurman verderop, maar dan proppen ze er asap een jammer in die OBD port en dat legt gewoon de hele auto lam. En relay attack zou ook niet meer moeten kunnen dan (tenzij de katten 's nachts met de sleutel aan het spelen zijn :+ )

[...]

Is de auto al hersteld of zit je lang zonder? Gelukkig zijn de nieuwste sleutels al wel beter beveiligd, maar dan moeten ze niet net de boel uitlezen als je gewoon uitstapt en wegloopt, dan blijft het kwetsbaar, toch?
Eagle Creek schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:04:
[...]

[...]

Ik vind het fijn dat je (met name Marc) er zo stellig op tegen-reageert maar de praktijk wijst anders uit. Dat er keurige voorwaarden zijn opgesteld waarbij bij vooraf gestelde situaties volgens afspraak wordt uitbetaald, is zeker zo. Maar daar zit ook een lange en brede risico-analyse achter van de verzekeraar en die maakt alsnog voldoende winst.

Ik heb letterlijk nog geen enkele verzekeringskwestie óóit meegemaakt waarin geen drempels zijn opgeworpen en ik in situaties waarin ik geen schuld had hemel en aarde heb moeten bewegen voor een vergoeding, in een dossier dat rustig een jaar loopt ("sorry meneer we hebben het erg druk"). En nee dat waren zeker niet de goedkoopste verzekeraars.

En voor de nodige nuance: afgelopen vakantie was mijn bril defect geraakt. Geclaimd bij de reisverzekering en na het delen van de originele bon, een deel van de aankoopwaarde (bril was 4 jaar oud) naar rato teruggekregen binnen 24 uur. Dit heeft er niet mee te maken dat men mij zo graag wil helpen maar dat het een automatiseerbaar proces is, vooraf prima in te schatten wat de marges zijn en een persoonlijke behandeling voor een vergoeding van €180 meer kost dan zonder verdere vragen uit te keren.

Ben zeker niet de enige die er zo tegenaan kijkt.

[...]

nieuws: Nationale Nederlanden introduceert verzekering voor defecten bij EV-a...
Je verwoord het mooi en vriendelijk 😉 Ik zie verzekeraars een beetje als de gemeente of de belastingdienst. Bij heel veel mensen gaat dat gewoon goed. Maar er zijn er bij die ontzettend pech hebben en gewoon het leven zuur worden gemaakt.

Nu werk ik, deels, voor een verzekeraar. Ik weet redelijk hoe claims werken. En er zit ook mensenwerk bij. Heb je een claim acceptant met een slechte dag, dan kan het je heel lastig worden gemaakt. Maar van de tienduizenden claims op jaarbasis gaan er zo ontzettend veel goed, of worden ze zelfs laconiek makkelijk goedgekeurd. En ik geloof oprecht dat een goede verzekeraar je het minder snel moeilijk maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Mr Pingu schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:09:
Ik wil meer dan financieel gezond is :P Maar gelukkig maak ik wel redelijk rationele keuzes. Redelijk, want anders had ik überhaupt niet in dit topic gezeten en had nog steeds een Peugeot Partner gereden
_/-\o_
IQM schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:57:
Gezien dat het een standaard V60 was vermoed ik standaard blokken. Wat ik wel weet is dat wij het hele stuk van de Grossglockner Hochalpenstrasse naar beneden er achter gezeten hebben en dat het enorm begon te stinken. WIj zaten met 5 personen, bagage en een volle dakkoffer voor 3 weken vakantie in de auto. Geen centje pijn terwijl mijn vrouw de rem toch goed gebruikte.
Ook onder standaard remblokken heb je grote kwaliteitsverschillen hè. Misschien heeft hij wel het goedkoopste van het goedkoopste van Autodoc besteld, of bij de lokale Ype Kramer/Parts Point de eerste de beste remblokset gekocht van een onbekend merk. Ik heb ook een standaard 325i. Standaard bumpers, standaard sport interieur, zo standaard al het maar kan... (nog) standaard remklauwen, alleen geen standaard blokken :) Wat ik probeer te zeggen op mijn eigen beperkte manier... je kunt van buiten niet zien wat men gebruikt.
IQM schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:57:
Uit eigen ervaring weet ik dat BMW 45.000km garantie geeft op remmen. Daarna ben je volgens mij vrij om te monteren wat je wil. En vroeger waren BMW OEM ook gewoon ATE blokken. Alleen niet exact dezelfde als in de reguliere handel.
Op de nieuwe schijven die binnenkort onder mijn gebakje komen staat enkel BMW en een QR-code. Van de schijven voor (348x30 Leichtbau) weet ik zeker dat ze door BMW zelf gefabriceerd zijn. De 'Leichtbau'-versies worden door BMW zelf in Berlijn/Spandau gemaakt. Bij de schijven achter (336x22) had ik verwacht een ATE logo te ontwaren, maar ook daar alleen BMW vermeld.

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 14-07-2025 17:54 ]

Pagina: 1 ... 362 ... 372 Laatste