Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 358 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:54
lostboy_0234 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:18:
Dank voor jullie tips.

Ik ga contact opnemen met een aantal andere dealers en de ANWB-tip ga ik zeker proberen.

Een verlies nemen vind ik op zich niet erg, maar de dealer bood alleen een beter bedrag als ik daar ook direct een nieuwe auto zou kopen. Vanuit hun kant begrijpelijk, maar ik houd niet van dat soort constructies – het voelt alsof je aan het lijntje wordt gehouden.

Zoals ik al aangaf: vanwege mijn werk en drukke internationale agenda is het voor mij simpelweg niet haalbaar om zelf via Marktplaats te verkopen. Dat past op dit moment niet in mijn planning.
Ik begrijp niet dat je opkijkt van het feit dat een dealer je een betere inruil prijs geeft als je daar ook een auto weer koopt. Dat heeft weinig met een "constructie" te maken. Als je een auto ergens enkel voor geld wil inruilen krijg je gewoon de handelsprijs ervoor, die gaat overal ongeveer hetzelfde zijn. Je krijgt enkel een grotere voordeel als de dealer vervolgens ook weer iets aan jou kan verdienen. Grote kans dat een auto uit 2018 gewoon direct doorgezet word de handel in en dat de dealer er zelf amper iets op pakt. Zelfde geld voor zaken zoals de ANWB etc.

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee op een auto via MP te verkopen en er zo iets meer voor te krijgen. Geen telefoonnummer bij je advertentie zetten en evt alleen delen via de chat mocht het serieus zijn.

Als je voor gemak wilt gaan dan zal je er voor moeten betalen ;-).

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:53
lostboy_0234 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:18:
Dank voor jullie tips.

Ik ga contact opnemen met een aantal andere dealers en de ANWB-tip ga ik zeker proberen.

Een verlies nemen vind ik op zich niet erg, maar de dealer bood alleen een beter bedrag als ik daar ook direct een nieuwe auto zou kopen. Vanuit hun kant begrijpelijk, maar ik houd niet van dat soort constructies – het voelt alsof je aan het lijntje wordt gehouden.

Zoals ik al aangaf: vanwege mijn werk en drukke internationale agenda is het voor mij simpelweg niet haalbaar om zelf via Marktplaats te verkopen. Dat past op dit moment niet in mijn planning.
Hier delen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:00
Merk hier hetzelfde, voorzichtig wat aan het kijken naar een X3, maar moet echt fors bijleggen voor een oudere auto met meer km’s. Nou is een X3 G01 ook heel gewild, maar de G21 is eigenlijk de modernere auto die ik ook nog fijner vind rijden ook. Waarom zou je dan een X3 willen? Vanwege de zitpositie en omdat ik niet zo’n fan ben van hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
roland kroes schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:55:
Ik snap je wel hoor.
Had het laatst ook. Je krijgt nu eenmaal minder terug voor je inruiler dan dat ie (voor jou) waard is.
En niemand vind het leuk om te leuren op MP of AS.

De mijne stond enkele weken , voor een niet echt hoge prijs te koop, en was na inruil, voor veel meer geld, vrij snel verkocht. Veel mensen denken nu eenmaal dat verkopers betrouwbare mensen zijn 😁
Ik verkocht mijn laatste nog met Premium Selection, dat haalde de particulier over de streep om bij mij te kopen. Anders is het bij zulke bedragen toch een groot risico en dan heeft men het idee dat het bij een handelaar beter is. Daar kun je formeel iets meer verwachten en wat garantie bijkopen, dat kan bij een particulier natuurlijk niet.

Anderzijds willen de meeste particulieren dan ook de prijzen die de handel ook wil. Zo werkt dat niet. Als je 'm 15% goedkoper wegzet dan de handel zijn er heus wel mensen die het risico wilden nemen.

Ik kreeg toen nog wel een reactie van Sleutelbloem auto's, iets van 10k onder de waarde. Dan had ik 'm nog liever in de greppel gereden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:42
Pannencouque schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:14:
[...]
Ik verkocht mijn laatste nog met Premium Selection, dat haalde de particulier over de streep om bij mij te kopen. Anders is het bij zulke bedragen toch een groot risico en dan heeft men het idee dat het bij een handelaar beter is. Daar kun je formeel iets meer verwachten en wat garantie bijkopen, dat kan bij een particulier natuurlijk niet.

Anderzijds willen de meeste particulieren dan ook de prijzen die de handel ook wil. Zo werkt dat niet. Als je 'm 15% goedkoper wegzet dan de handel zijn er heus wel mensen die het risico wilden nemen.

Ik kreeg toen nog wel een reactie van Sleutelbloem auto's, iets van 10k onder de waarde. Dan had ik 'm nog liever in de greppel gereden :D
Daar noem je ook wel een zaak op :D
Maar als je hem 15% goedkoper wegzet, dan kan je hem toch net zo goed inruilen. Volgens mij is dat zo’n beetje de marge op 2e hands auto’s.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:44
Ik moet zeggen, dat ik vorig jaar van Dusseldorp een zeer nette inruilprijs kreeg voor mijn 320i G20 uit 2019.
Was bij aankoop van de X2 M35i.

Ik denk dat zo'n 3 serie toch wat makkelijker verkoopt als zo'n X2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Morpheusk schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:16:
[...]

Daar noem je ook wel een zaak op :D
Maar als je hem 15% goedkoper wegzet, dan kan je hem toch net zo goed inruilen. Volgens mij is dat zo’n beetje de marge op 2e hands auto’s.
Ligt een beetje aan de auto, maar doe voor mijn part 10% ofzo. Het moet in elk geval aantrekkelijker zijn om bij de particulier te kopen. Ik heb dat al heel vaak gedaan: ik wil best een risico nemen maar daar moet wel een financieel voordeel tegenover staan.

Bij de huidige wilde ik dat niet, dus die komt bij de dealer vandaan. En die zal ook ergens in de garantieperiode nog weggaan, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier iemand ervaring met een bedrijf wat een BMW stuur kan bekleden met alcantara? Ik zie online een hele berg sets om het zelf te doen, maar weet niet of ik er zelf aan moet beginnen met zo'n naald en draad :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:16
DennusB schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:06:
Hier iemand ervaring met een bedrijf wat een BMW stuur kan bekleden met alcantara? Ik zie online een hele berg sets om het zelf te doen, maar weet niet of ik er zelf aan moet beginnen met zo'n naald en draad :P
Afgezien van de kwaliteit van de uitvoering, betwijfel ik of alcantara ideaal is voor een stuur van een daily driver. Mijn gevoel is dat de looks relatief snel achteruit gaan door de lichaamsoliën, en lijkt me lastig schoon te maken, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Eens met Puf. En zelf doen, moet je echt alleen doen als je ervaring hebt met naald en draad en dat strak kan. Ik weet dat ik er nog niet misschien over zou nadenken :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 15:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Exact wat Puf zegt, leuk materiaal voor in een raceauto. Daar gebruiken ze het omdat het in combinatie met de juiste handschoenen heel veel grip heeft. Materiaal slijt vrij hard en ziet er daarna niet uit.

Kans dat je het er mooi/strak op krijg is ook twijfelachtig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Laatst online: 19:44
Ben aan het wachten op mijn stuur van de Boxster gemaakt door Sattlerei Stafjew.
Had er veel goeds over gelezen.
VIa ebay.de kan je die vinden.

Het zou al bezorgd moeten zij, maar die stumperds van DPD........jeezus man 🥴

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
DennusB schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:06:
@CreativeS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-10 16:38

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Vraagje over die pakketten die je voor je BMW kan bestellen:

Toen ik mijn 330e vorig jaar eind april 2024 kocht, kon ik het Connected Booster pakket bestellen en heb dat ook gedaan. Die liep afgelopen week af. Dus nu geen RTTI en Spotify meer (en andere dingen). Vorige jaar heb ik daar 99€ voor betaald. Nu zie ik dat ik 129€ mag betalen en heet het pakket geen Connected Booster meer, maar Connected Pack Professional: https://www.bmw.nl/nl/shop/ls/dp/ConnectedBoosterXL_nl

Het grote verschil met het Connected Booster pakket welke ik vorig jaar had gekocht is dat hier wel navigatie updates in zitten. Dat zat bij het Connected Booster pakket vorig jaar niet omdat ik nog apart met Black Friday het Kaart Update pakket heb gekocht. Vanaf mei 2024 tm november 2024 heb ik met oude mappen gereden.

Het vreemde van die online navigatie is dat bij een rit naar mijn werk die navigatie mij over een smal binnendoor weggetje wil laten rijden. Dit stelt de navigatie keer op keer voor terwijl wanneer ik die afslag niet neem en gewoon rechtdoor rijd, ik er sneller/eerder ben. Toen die online navigatie vorige week niet meer werkte omdat die dienst was afgelopen, stelde de navigatie wel de goede route voor. Dus gewoon de weg volgen ipv het binnen door weggetje.

Als je de omschrijving van al die digitale pakketen moet geloven, dan is de navigatie zelf lerend, maar mijn ervaring is toch echt anders.

Maar klopt het dat het Connected Booster pakket met navigatie is aangepast ? En in hoeverre is de navigatie zelf lerend? Tevens staat in de omschrijving:
Met de nieuwste kaarten van uw thuisregio zonder omwegen arriveren. Eenvoudig over-the-air in uw BMW geladen. Nu in de BMW ConnectedDrive Store.
[list]
  • [/li]
  • automatische update van uw thuisregio
  • [/li]
  • draadloos onderweg, inclusief gegevensomvang
  • [/li]
  • geen vertragingen door onjuiste of verouderde kaarten meer
De navigatie kaarten schijnen dus ook zonder USB Stick te updaten over the air ? Nou is de A1 tussen Deventer en Apeldoorn en vice versa compleet aangepast en veranderd, maar die online update is nog niet verwerkt. Iemand die hebt uberhaupt wel eens heeft meegemaakt dat de navigatie aan is gepast zonder USB stick te gebruiken ?

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 23:39
Vraag, stap net uit de F31. Deze lijkt niet koud te worden. Eerder geen last van gehad (gevoelsmatig). Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
JaMaaT schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:46:
Vraag, stap net uit de F31. Deze lijkt niet koud te worden. Eerder geen last van gehad (gevoelsmatig). Iemand een idee?
Airco stuk

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Das altijd een optie idd. Maar geen bekende kwalen met sensoren ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
JaMaaT schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:58:
Das altijd een optie idd. Maar geen bekende kwalen met sensoren ofzo?
Altijd eerst even checken: Iemand aan het "koel hoofd" wieltje op het dashboard gezeten? Of aan de fan intensiteit op de climate control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Nee staat op koud. Maar ook op de knop max geen koude lucht. Maandag garage even bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

MRE-Inc schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:08:
Vraagje over die pakketten die je voor je BMW kan bestellen:

Toen ik mijn 330e vorig jaar eind april 2024 kocht, kon ik het Connected Booster pakket bestellen en heb dat ook gedaan. Die liep afgelopen week af. Dus nu geen RTTI en Spotify meer (en andere dingen). Vorige jaar heb ik daar 99€ voor betaald. Nu zie ik dat ik 129€ mag betalen en heet het pakket geen Connected Booster meer, maar Connected Pack Professional: https://www.bmw.nl/nl/shop/ls/dp/ConnectedBoosterXL_nl

Het grote verschil met het Connected Booster pakket welke ik vorig jaar had gekocht is dat hier wel navigatie updates in zitten. Dat zat bij het Connected Booster pakket vorig jaar niet omdat ik nog apart met Black Friday het Kaart Update pakket heb gekocht. Vanaf mei 2024 tm november 2024 heb ik met oude mappen gereden.

Het vreemde van die online navigatie is dat bij een rit naar mijn werk die navigatie mij over een smal binnendoor weggetje wil laten rijden. Dit stelt de navigatie keer op keer voor terwijl wanneer ik die afslag niet neem en gewoon rechtdoor rijd, ik er sneller/eerder ben. Toen die online navigatie vorige week niet meer werkte omdat die dienst was afgelopen, stelde de navigatie wel de goede route voor. Dus gewoon de weg volgen ipv het binnen door weggetje.

Als je de omschrijving van al die digitale pakketen moet geloven, dan is de navigatie zelf lerend, maar mijn ervaring is toch echt anders.

Maar klopt het dat het Connected Booster pakket met navigatie is aangepast ? En in hoeverre is de navigatie zelf lerend? Tevens staat in de omschrijving:

[...]

De navigatie kaarten schijnen dus ook zonder USB Stick te updaten over the air ? Nou is de A1 tussen Deventer en Apeldoorn en vice versa compleet aangepast en veranderd, maar die online update is nog niet verwerkt. Iemand die hebt uberhaupt wel eens heeft meegemaakt dat de navigatie aan is gepast zonder USB stick te gebruiken ?
Bij mijn G21 downloadde hij zelf de BENELUX via sim van de auto, overige kaarten moest je via usb updaten (duurt een 20 minuten ofzo met een vlotte stick).
Probleem van wegen ken ik, zo stuurt hij mij altijd ergens in Veenendaal ofzo de autobaan af om er vervolgens direct weer op te rijden. De kaarten zijn absoluut niet feilloos en het lijkt wel of sommige issues er niet uitgehaald worden. Zelfde problemen zie ik bij mijn G61 terug komen overigens, ze zijn dus wel consequent fout 😉.

Wil je echt een goede navigatie: gebruik Google Maps (of de betaalde TomTom navi, werkt imo wat fijner). Overigens navigeer ik 99,99999 % van de tijd via het BMW systeem omdat carplay niet werkt via de HUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tortelli schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Bij mijn G21 downloadde hij zelf de BENELUX via sim van de auto, overige kaarten moest je via usb updaten (duurt een 20 minuten ofzo met een vlotte stick).
Probleem van wegen ken ik, zo stuurt hij mij altijd ergens in Veenendaal ofzo de autobaan af om er vervolgens direct weer op te rijden. De kaarten zijn absoluut niet feilloos en het lijkt wel of sommige issues er niet uitgehaald worden. Zelfde problemen zie ik bij mijn G61 terug komen overigens, ze zijn dus wel consequent fout 😉.

Wil je echt een goede navigatie: gebruik Google Maps (of de betaalde TomTom navi, werkt imo wat fijner). Overigens navigeer ik 99,99999 % van de tijd via het BMW systeem omdat carplay niet werkt via de HUD.
CarPlay (Apple Maps) werkt in mijn G21 wel via de HUD, maar je ziet alleen niet de kaart, wel de aanwijzingen. Heb jij dat niet?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik heb het echt al heel lang niet gebruikt :D. Kan goed zijn dat het nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

[...]

Haha goed te lezen dat ze idd consequent fout zitten. Ik gebruik nooit google maps. Ik navigeer altijd met de BMW navigatie en heb carplay op de achtergrond met Flitsmeister aan. Via de opdrachten app op de iPhone een opdracht gemaakt dat die automatisch FM start als die geconnect is met mijn BMW bluetooth. Geluid gaat dan ook gewoon over de speakers van de auto.

Ik heb al een paar keer die update functie van die mappen aangeklikt, maar er gebeurd nooit wat bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

FM via carplay laten lopen is wel een goeie, ik zit altijd te klooien om dat geluid fatsoenlijk door te krijgen. Laat me nu "bellen" wat wel altijd lijkt te werken maar gewoon een vervelend geluid geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Tortelli schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:57:
FM via carplay laten lopen is wel een goeie, ik zit altijd te klooien om dat geluid fatsoenlijk door te krijgen. Laat me nu "bellen" wat wel altijd lijkt te werken maar gewoon een vervelend geluid geeft.
Ja werkt. Die "truuk" met bellen gebruikte ik ook in mijn Mercedes C klasse, maar dat werkte nooit echt lekker. Soms werd er niet opgehangen waardoor het stil bleef in de auto ipv dat je de muziek weer hoort.

Mijn automatisering is dit:

Wanneer iPhone van MRE is verbonden met BMWxxxx

Open App: Flitsmeister
Wacht 3 seconden
Ga naar het beginscherm
Vergrendel het scherm

Moet je natuurlijk wel een iphone hebben. In principe werkt het zo prima. Als ik instap en de iphone connect met de BMW dan start FM dus op en je kunt je telefoon in je broekzak houden omdat het scherm weer vergrendeld wordt. Je kan zo ook gewoon bv Spotify of Apple Music gebruiken terwijl wel de normale BMW navigatie op het scherm zichtbaar is. De knoppen op het stuur werken dan ook gewoon voor volgend/vorig nummer.

Gelukkig heb ik nog die 8 sneltoetsen die je kan programmeren. 1 staat bij mij op Apple Carplay zodat ik snel bv naar bv toch Google maps ofzo kan gaan of Apple Music. 6 staat bij mij op Spotify, dat werkt toch net iets lekkerder dan eerst naar Carplay gaan, dan daar Apple Music/Spotify openen en dan door je album lijst scollen.

Had overigens nog een klein kabel wegwerk projectje. Heb een Spigen Magsafe houder in de auto. De nieuwe Apple Magsafe lader (2024 versie) past er wel in, maar blijft niet vastklikken. Gelukkgi zit er aan de binnenkant van de Spigen houder een 3M plak strip waardoor deze toch blijft zitten. Kabel kon ik in eerste instantie niet goed wegwerken, dus vooralsnog maar zo gelaten. Toch begon ik me aan de zichtbare kabel te ergeren, dus de rechter ventilatie module inclusief de 2 middelste maar losgehaald en de kabel achterlangs getrokken. Nu zie je er niks meer van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eESm4Q-1p0Uqd8DiitRRTgswuKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXFjJHnCMy1YCS1BR2WbzRio.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyDFRAgTwMH12RW2_4_WEDWloFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmZvpFayEcqDOLJ5R59BnDO3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIgvjASDC2xZ7HV54jULzRHWkDU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtCkBIRi9q04sVanBgbdK9Qa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75V6sMFEcB85FDZGo-3jm9H2Tjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMmpvqQxtsVvObNAbJo139y1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFcXavmY7XgCWpqNoh5-z9RykR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1CZalS4dAN4F0QooLE3xcdQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28cHrrry36Xj-POd0m6lo9FZxnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwD7K0GDGb1PlQfbhVasufIP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 62% gewijzigd door MRE-Inc op 30-05-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 13:13

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Probleem van wegen ken ik, zo stuurt hij mij altijd ergens in Veenendaal ofzo de autobaan af om er vervolgens direct weer op te rijden.
Ook in het buitenland dit jaar kreeg ik weer zeer bijzondere routes aanbevolen. Binnendoor over weggetjes die amper verhard genoemd mogen worden en door smalle donkere paadjes. Terwijl rechtdoor rijden over de geasfalteerde weg uiteindelijk ook op de plek van bestemming zouden resulteren én in in de praktijk sneller omdat je door kan rijden en niet hobbeldebobbel over de kuilen weg gaat.

Toegegeven, leuke toeristische routes ontdekt maar verre van de bedoeling..

Onvoorstelbaar...

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 03-10 13:13

Eagle Creek

Breathing security

MRE-Inc schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Mijn automatisering is dit:

Wanneer iPhone van MRE is verbonden met BMWxxxx

Open App: Flitsmeister
Wacht 3 seconden
Ga naar het beginscherm
Vergrendel het scherm

Moet je natuurlijk wel een iphone hebben. In principe werkt het zo prima. Als ik instap en de iphone connect met de BMW dan start FM dus op en je kunt je telefoon in je broekzak houden omdat het scherm weer vergrendeld wordt.
Heb ik inmiddels ook al enkele jaren maar het is een complete hit or miss. Ik denk dat er ongeveer 20 tot 30% van de tijd Flitsmeister toch niet opstart. En de automatisering een soort time-out geeft. Ik kan er maar niet achterkomen waar dit inzit....

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Eagle Creek schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:21:
[...]

Ook in het buitenland dit jaar kreeg ik weer zeer bijzondere routes aanbevolen. Binnendoor over weggetjes die amper verhard genoemd mogen worden en door smalle donkere paadjes. Terwijl rechtdoor rijden over de geasfalteerde weg uiteindelijk ook op de plek van bestemming zouden resulteren én in in de praktijk sneller omdat je door kan rijden en niet hobbeldebobbel over de kuilen weg gaat.

Toegegeven, leuke toeristische routes ontdekt maar verre van de bedoeling..

Onvoorstelbaar...
Eens. Zo had ik dat op vakantie ook, en ook toen ik laatst nog bij een collega op bezoek ging.
Ik neig er sterk naar om over te stappen naar Waze. Want Maps navi, betekent dat Flitsmeister niet meer op de achtergrond kan draaien. Waze zou beide geïntegreerd hebben. En juist als ik de navi nodig heb, heb ik FM ook nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De nieuwe X3 krijgt deze zomer al een aangepast interieur. Dat mocht ook wel, ze hadden nu wel erg de onderkant opgezocht van wat nog acceptabel is.

We hadden er 1 in bestelling en dealer gaf aan de de geleverde auto in september in ieder geval voorzien is van de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Dat is natuurlijk de huidige maatstaf; Less (kwaliteit, luxe, mogelijkheden) is more (geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minusride
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-06 21:34
Vraag betreft Bmw 3 serie vs 1 serie 2016-2017 aanschaf tweedehands.

Hoi allemaal,

Ik rijd op dit moment in een Renault Mégane 1.4 TCe uit 2012 (stationwagen). Prima auto, maar ik merk dat ik steeds meer behoefte krijg aan een auto die wat speelser en leuker rijdt. Gewoon net wat meer rijplezier.

Mijn dagelijkse rit is zo’n 90 km, waarvan 50% over de A7 snelweg en 50% over B-wegen. De helft van de tijd ben ik gewoon lekker comfortabel aan het cruisen, maar vooral op de A7 vind ik het leuk om af en toe even door te rijden en soepel in te halen. Een beetje pit en dynamiek zou dus welkom zijn.

Ruimte was voorheen belangrijk voor me (vandaar ook de stationwagen), maar dat is nu geen harde eis meer. Dus ook een 1-serie zou prima kunnen.
Wat ik echter vaak lees (onder andere via ChatGPT), is dat een 3-serie volwassener aanvoelt dan een 1-serie – rustiger, stabieler, comfortabeler. Dus dat laat me twijfelen: wil ik sportief en compact of toch wat meer allround luxe?

Ik ga binnenkort sowieso proefritten maken, maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met deze modellen.

Daarnaast heb ik twee concrete 3-series op het oog:

BMW 3-serie 325d Touring 2014 173xxx km stand

BMW 3-serie 325d Touring 2016 263xxx km stand

De tweede is dus een facelift (LCI) en volgens ChatGPT zou die ook al de B47-motor moeten hebben, in tegenstelling tot de N47 in oudere modellen (die bekend staat om problemen met distributiekettingen).
Klopt dit? En hoe zijn jullie ervaringen met de betrouwbaarheid van beide motoren?

Tot slot nog even over onderhoud: ik ben me ervan bewust dat BMW een premium merk is. Als ik gemiddeld op zo’n €1.500 per jaar uitkom aan onderhoud en reparaties, vind ik dat prima. Maar als het structureel richting de €3.000 of meer per jaar gaat, dan is dat me eigenlijk iets te veel van het goede. Wat is jullie ervaring hierin?

Samengevat mijn vragen aan jullie:

1-serie of 3-serie diesel voor iemand die comfort én fun zoekt?

Is de 3-serie echt ‘volwassener’ dan de 1-serie?

Ervaringen met N47 vs. B47 motoren?

Welke van de twee BMW’s zou jij kiezen (zie hieronder)?

Wat zijn realistische onderhoudskosten per jaar?

Alvast bedankt voor het meedenken! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

https://www.marktplaats.n...5d-touring-aut-2014-grijs

https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:10

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hier een B47. Expliciet de N47 vermeden vanwege zwakte met distributieketting. Er is een update geweest op de kettinggeleiders maar die moeten dan wel vervangen zijn. Wat dit betreft is de B47 gewoon een robustere motor.
Hier in Noorwegen zie je veel de N47 en bijna alle gaan stuk bij de 200k en die langer gegaan zijn is de distributieketting is een keertje vervangen. Dus als je voor de N47 gaat moet je eigenlijk rekenen dat je nog voor de 200k km de ketting + geleiders een keer moet vervangen.

Vaak olie verversen lijkt bij beide motoren geen overbodige luxe met de ketting in gedachten. Hier gaat iedere 12k km hier nieuwe olie in(lente en herfst) en verwacht dat ie nog wel even meegaat.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:05
Ik rij ook een b47, ook bewust voor gekozen. Ververs elke 20k de olie en geen verbruik (momenteel op 230k km). Kan het je aanraden om echt voor een b47 te gaan ipv de n47.

Ook geen problemen mee gehad in een kleine 100k km, alleen regulier onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Eagle Creek schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Heb ik inmiddels ook al enkele jaren maar het is een complete hit or miss. Ik denk dat er ongeveer 20 tot 30% van de tijd Flitsmeister toch niet opstart. En de automatisering een soort time-out geeft. Ik kan er maar niet achterkomen waar dit inzit....
Klopt, heb ik ook maar het is geen 20-30% bij mij. Waar het aan ligt, joost mag het weten. Ik rijd tegenwoordig toch vrij rustig. Vroeger had ik echt een zware rechter voet, maar nu ik ouder wordt, vind ik het wel lekker om rustig te rijden.

@Pannencouque Flistmeister heeft ook navigatie he. Al is dat ook niet echt de beste. Die stuurt me de 2x2 weg af de 30km zone in om vervolgens geheel binnendoor naar huis te rijden ipv over de provinciale weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
MRE-Inc schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:23:
[...]

Klopt, heb ik ook maar het is geen 20-30% bij mij. Waar het aan ligt, joost mag het weten. Ik rijd tegenwoordig toch vrij rustig. Vroeger had ik echt een zware rechter voet, maar nu ik ouder wordt, vind ik het wel lekker om rustig te rijden.

@Pannencouque Flistmeister heeft ook navigatie he. Al is dat ook niet echt de beste. Die stuurt me de 2x2 weg af de 30km zone in om vervolgens geheel binnendoor naar huis te rijden ipv over de provinciale weg.
Klopt, maar die gebruik ik niet. Iets in mijn hoofd zegt dat een app die gemaakt is specifiek voor navi, het altijd beter doet dan een app die is begonnen voor flits- en filemeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
minusride schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:04:

Wat is fun? Wat is volwassen? Lijken mij heel erg persoonlijke factoren. Genoeg mensen die diesel bij voorbaat al niet als fun bestempelen. Verder heeft de LCI die je linkt geen flippers. Wil ik een automaat als fun zien, dan is dat toch een minimale vereiste. En volwassen... F20 en F30 zijn hetzelfde platform. In de basis zal er voor de bestuurder dus weinig verschil zijn en is het vooral afhankelijk van de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02:51
Vraag betreft Bmw 3 serie vs 1 serie 2016-2017 aanschaf tweedehands.

Hoi allemaal,

Ik rijd op dit moment in een Renault Mégane 1.4 TCe uit 2012 (stationwagen). Prima auto, maar ik merk dat ik steeds meer behoefte krijg aan een auto die wat speelser en leuker rijdt. Gewoon net wat meer rijplezier.

Mijn dagelijkse rit is zo’n 90 km, waarvan 50% over de A7 snelweg en 50% over B-wegen. De helft van de tijd ben ik gewoon lekker comfortabel aan het cruisen, maar vooral op de A7 vind ik het leuk om af en toe even door te rijden en soepel in te halen. Een beetje pit en dynamiek zou dus welkom zijn.

Ruimte was voorheen belangrijk voor me (vandaar ook de stationwagen), maar dat is nu geen harde eis meer. Dus ook een 1-serie zou prima kunnen.
Wat ik echter vaak lees (onder andere via ChatGPT), is dat een 3-serie volwassener aanvoelt dan een 1-serie – rustiger, stabieler, comfortabeler. Dus dat laat me twijfelen: wil ik sportief en compact of toch wat meer allround luxe?

Ik ga binnenkort sowieso proefritten maken, maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met deze modellen.

Daarnaast heb ik twee concrete 3-series op het oog:

BMW 3-serie 325d Touring 2014 173xxx km stand

BMW 3-serie 325d Touring 2016 263xxx km stand

De tweede is dus een facelift (LCI) en volgens ChatGPT zou die ook al de B47-motor moeten hebben, in tegenstelling tot de N47 in oudere modellen (die bekend staat om problemen met distributiekettingen).
Klopt dit? En hoe zijn jullie ervaringen met de betrouwbaarheid van beide motoren?

Tot slot nog even over onderhoud: ik ben me ervan bewust dat BMW een premium merk is. Als ik gemiddeld op zo’n €1.500 per jaar uitkom aan onderhoud en reparaties, vind ik dat prima. Maar als het structureel richting de €3.000 of meer per jaar gaat, dan is dat me eigenlijk iets te veel van het goede. Wat is jullie ervaring hierin?

Samengevat mijn vragen aan jullie:

Ervaringen met N47 vs. B47 motoren?

Welke van de twee BMW’s zou jij kiezen (zie hieronder)?

Wat zijn realistische onderhoudskosten per jaar?

Alvast bedankt voor het meedenken! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

https://www.marktplaats.n...5d-touring-aut-2014-grijs

https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd
Een 3-serie is stiller en comfortabeler dan een 1-serie dus als dynamisch rijgedrag niet hoog op de prioriteitenlijst staat dan zou ik een 3-serie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:34

Crazy D

I think we should take a look.

Daar heb je gewoon een sterkere motor voor nodig dan dat je nu hebt ;) Als je dat als fun beschouwd, moet je gewoon de zwaarste motor kopen die je kunt betalen :P

En als je leuke bochtige weggetjes wilt rijden, is volgens mij een station sowieso niet wat je wilt. Dan is denk ik de 1 serie iets beter op zijn plaats.

Een 3 serie is niet voor niets 3 t.o.v. de 1... Die is dus iets ruimer, stiller, een "niveau hoger". En groter betekent meestal stabieler.

Onderhoud durf ik niet te zeggen. Volgens mij ben ik tot nu toe zo'n 500 per jaar kwijt, maar ja het kan best zijn dat de komende beurt opeens grotere dingen aan de beurt zijn. Maar niet naar een merk-garage gaan scheelt over het algemeen al wel veel.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
Mooi merk, dat BMW... En zo'n B58 doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vraagje aan de (voormalig) F01/F02/F07 bezitters.

Ik heb op mijn F07 adaptive steering en onderstel. In de instellingen zie ik ook duidelijk het stuur bij de driving modus. Het veranderen van Comfort -> Normal -> Sport heeft echt een gigantisch effect op het onderstel. Van trampoline naar echt strak.

Bij sturen merk ik (of beter gezegd, is er) geen verschil. Hij stuurt gewoon best zwaar. Zou ik hier een overduidelijk verschil moeten merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 23:58
PWM schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:39:

Ik heb op mijn F07 adaptive steering en onderstel. In de instellingen zie ik ook duidelijk het stuur bij de driving modus. Het veranderen van Comfort -> Normal -> Sport heeft echt een gigantisch effect op het onderstel. Van trampoline naar echt strak.

Bij sturen merk ik (of beter gezegd, is er) geen verschil. Hij stuurt gewoon best zwaar. Zou ik hier een overduidelijk verschil moeten merken?
Bij een F20 was dit in ieder geval wel duidelijk merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
Heeft hier iemand ervaring met het preventief vervangen van de ketting van een N13-motor? Mijn auto heeft nu 270.000 gelopen en nog de originele ketting. Alles werkt nog verder prima en heb besloten hem nog een paar jaar te houden. Is het verstandig de ketting preventief te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 13:23

Ik heb helaas geen ervaring met de F serie, maar wel met de E89 en G29. Gezien de F ongeveer gelijk loopt met de E89 is het wellicht wel nuttig.

Bij de E89 vond ik het verschil minimaal, waar het stuur zwaar was op Comfort, was het zwaar+ op Sport. Maar bij de G29 voelt het als Soepel en "Bijna Zwaar". Wel werd de E89 ook iets directer (net zoals de G29), maar zwaarheid verschilde nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:02
Pexow schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:44:
Heeft hier iemand ervaring met het preventief vervangen van de ketting van een N13-motor? Mijn auto heeft nu 270.000 gelopen en nog de originele ketting. Alles werkt nog verder prima en heb besloten hem nog een paar jaar te houden. Is het verstandig de ketting preventief te vervangen?
Heb je verder nog geen problemen gehad met lekkages van koelvloeistof of olie? Omdat ik daar vaak klachten over hoor bij de N13, maar als je er 270.000 mee rijdt zonder problemen lijkt dat dus wel mee te vallen. Heb dit blok zelf ook maar nog geen 2 ton mee gereden en verbruikt wel aardig wat olie. Verder nog niks geks mee gehad gelukkig, dus regelmatig olie bijvullen en doorkachelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Heel duidelijk verschil op mijn F48, zeker bij inparkeren en manoeuvreren bij lagere snelheden.
Optiecode: 2VL - variable sport steering.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 07:57

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Waarom werkt deuren automatisch sluiten toch alleen wanneer ik zowat naast de auto sta? Als mijn sleutel al verdwenen is in de kooi van faraday (cruesli blik) laat die hem lekker openstaan. Ze kunnen toch wel programmeren dat die altijd dicht gaat na bepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
NLKornolio schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:47:
Waarom werkt deuren automatisch sluiten toch alleen wanneer ik zowat naast de auto sta? Als mijn sleutel al verdwenen is in de kooi van faraday (cruesli blik) laat die hem lekker openstaan. Ze kunnen toch wel programmeren dat die altijd dicht gaat na bepaalde tijd.
Dat is zodat als je batterij leeg gaat je niet opgesloten wordt in je eigen auto.

Maar als het goed is kun je de range instellen, bij mij gaat hij na +/- 1,5m op slot. Maar als ik hem op Comfort laat staan dan ontgrendeld hij ook al bij 2,5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
Het Fantoom schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:49:
[...]

Heb je verder nog geen problemen gehad met lekkages van koelvloeistof of olie? Omdat ik daar vaak klachten over hoor bij de N13, maar als je er 270.000 mee rijdt zonder problemen lijkt dat dus wel mee te vallen. Heb dit blok zelf ook maar nog geen 2 ton mee gereden en verbruikt wel aardig wat olie. Verder nog niks geks mee gehad gelukkig, dus regelmatig olie bijvullen en doorkachelen.
Heb hem met 2,5 jaar met 85.000km gekocht de dus auto heeft maar twee eigenaren gehad. Volgens de onderhoudshistorie had de auto bij 85.000km alleen onderhoud gehad en geen reparaties.

- Bij 90.000km had ik een koelvloeistoflekkage, maar die is onder garantie gerepareerd.
- Rond de 180.000km is er een olielekkage gerepareerd.
- Rond de 265.000 is de thermostaat en multiriem vervangen
- Verder is er twee keer een bobine stukgegaan en deze heb ik toe alle vier vervangen
- Ook is de katalysator weer aan de uitlaat bevestigd

Zelf heb ik dus twee prijzige reparaties gehad in 10 jaar met 185.000km die ik deze auto heb gereden dus dat vind ik erg meevallen.

De auto verbruikt natuurlijk wel wat olie, maar dat is helaas normaal voor een N13.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:02
Pexow schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Heb hem met 2,5 jaar met 85.000km gekocht de dus auto heeft maar twee eigenaren gehad. Volgens de onderhoudshistorie had de auto bij 85.000km alleen onderhoud gehad en geen reparaties.

- Bij 90.000km had ik een koelvloeistoflekkage, maar die is onder garantie gerepareerd.
- Rond de 180.000km is er een olielekkage gerepareerd.
- Rond de 265.000 is de thermostaat en multiriem vervangen
- Verder is er twee keer een bobine stukgegaan en deze heb ik toe alle vier vervangen
- Ook is de katalysator weer aan de uitlaat bevestigd

Zelf heb ik dus twee prijzige reparaties gehad in 10 jaar met 185.000km die ik deze auto heb gereden dus dat vind ik erg meevallen.

De auto verbruikt natuurlijk wel wat olie, maar dat is helaas normaal voor een N13.
Dat valt reuze mee inderdaad, dat van de bobines heb ik ook al gehad mar die zijn gelukkig zo vervangen.
Misschien een idee om eerst de kettingrek te laten meten zodat men kan bepalen of vervanging nodig is? Daarvoor moet alleen het kleppendeksel eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47
De laatste tijd heb ik af en toe een vreemde klacht bij mijn F31 320i. Als ik de auto stop en vervolgens weg wil rijden dan zakken de toeren op het moment dat ik het gas indruk. Niet genoeg zodat de auto afslaat, maar wel duidelijk merkbaar. Hij doet dit echter niet altijd en daarmee is het lastig. Klinkt dit als een bekend probleem?

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
Brandstofpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:49
Ik wil de vraag even hier eruit gooien aangezien er nu een fietsendrager op de F31 moet komen. Hoe zijn de meningen over de zelf uitklapbare trekhaken t.o.v. de afneembare trekhaken?

Mijn schoonouders kwamen met het voorstel om een trekhaak onder de BMW F31 320i te laten plaatsen als cadeau. Inclusief fietsendrager zelfs. Vraag mij niet waarom, ik vind het ook redelijk bizar. Recent moest en zou mijn vriendin de nieuwe crossover inclusief fietsendrager van mijn schoonouders gebruiken want haar elektrische stadsfiets moest voor onderhoud en het regende. En dus ontstond bij mijn schoonouders het idee voor het cadeau; een trekhaak en fietsendrager voor de BMW.

Enfin, de BMW dealer wilt liever ook de koelventilator vervangen want de Touring valt nog onder Premium Selection. Voor enkel een fietsendrager vind ik dat niet nodig. Waren zij het mee eens maar hey, garantie enzo dus doen zij niet anders. En dus uitgekomen bij een BMW Specialist in Zeewolde [JVB Auto's]. Offerte opgevraagd voor een afneembare en wegklapbare trekhaak. Tussen beide zit een verschil van €1100, volgens de offerte. Het verschil in trekhaak zelf is maar €362 dus ik vermoed dat het verschil vooral in de randproducten is zoals de schakelaar, bekleding en additionele kabelbomen.

Als ik de foto's op Google inschat zie je pas wat van de afneembare trekhaak als je bukt en op 5m afstand staat van de auto. Dus daar kan ik mee leven. Het liefst zie ik zo min mogelijk van de trekhaak om de M-Sport pakket look in stand te houden.

Zijn er dingen waar ik op moet letten, of aan moet denken? Zijn er eigenaren die een uitgesproken mening hebben over of de afneembare, of de uitklapbare trekhaak?

Alvast hartelijk bedankt voor de aandacht en hulp _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
Speedgeek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:00:
Ik wil de vraag even hier eruit gooien aangezien er nu een fietsendrager op de F31 moet komen. Hoe zijn de meningen over de zelf uitklapbare trekhaken t.o.v. de afneembare trekhaken?

Mijn schoonouders kwamen met het voorstel om een trekhaak onder de BMW F31 320i te laten plaatsen als cadeau. Inclusief fietsendrager zelfs. Vraag mij niet waarom, ik vind het ook redelijk bizar. Recent moest en zou mijn vriendin de nieuwe crossover inclusief fietsendrager van mijn schoonouders gebruiken want haar elektrische stadsfiets moest voor onderhoud en het regende. En dus ontstond bij mijn schoonouders het idee voor het cadeau; een trekhaak en fietsendrager voor de BMW.

Enfin, de BMW dealer wilt liever ook de koelventilator vervangen want de Touring valt nog onder Premium Selection. Voor enkel een fietsendrager vind ik dat niet nodig. Waren zij het mee eens maar hey, garantie enzo dus doen zij niet anders. En dus uitgekomen bij een BMW Specialist in Zeewolde [JVB Auto's]. Offerte opgevraagd voor een afneembare en wegklapbare trekhaak. Tussen beide zit een verschil van €1100, volgens de offerte. Het verschil in trekhaak zelf is maar €362 dus ik vermoed dat het verschil vooral in de randproducten is zoals de schakelaar, bekleding en additionele kabelbomen.

Als ik de foto's op Google inschat zie je pas wat van de afneembare trekhaak als je bukt en op 5m afstand staat van de auto. Dus daar kan ik mee leven. Het liefst zie ik zo min mogelijk van de trekhaak om de M-Sport pakket look in stand te houden.

Zijn er dingen waar ik op moet letten, of aan moet denken? Zijn er eigenaren die een uitgesproken mening hebben over of de afneembare, of de uitklapbare trekhaak?

Afneembare kunnen echt klote zijn om af en op te doen zonder de bumper te beschadigen (afhankelijk van hoe hij bevestigd). Mijn voorkeur is dus sinds het kan de uitklapbare.

Ga ook zeker in overleg met JVB of er ook maar iets uit de bumper gezaagd moet worden, indien dit moet bij 1 van de 2 kan dit ook al genoeg reden zijn om die niet te doen. (en dat valt soms ook groter uit dan verwacht, en dan zie je opeens een stuk meer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:04

Dat is wel een groot prijsverschil. Hier lees ik ook goede verhalen over, en niet te duur (1300 origineel wegklapbaar)..

https://bmwtrekhaakspecialist.nl/bmw-modellen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
Ga ook zeker in overleg met JVB of er ook maar iets uit de bumper gezaagd moet worden
Yes, ben ik zeker van plan want de zaag in de bumper is iets wat ik zeker niet wil. Ga ze zo even bellen nu ze net geopend zijn.

Ik vond gisteravond deze foto van een F31 LCI met M-sport bumper en Westfalia afneembare trekhaak. Hier lijkt het niet te hoeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqm0il_w0xRaB5oju6rb5fHdl0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56zyYOsbAezPXfiHVmoGpEl6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
hammy87 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Dat is wel een groot prijsverschil. Hier lees ik ook goede verhalen over, en niet te duur (1300 origineel wegklapbaar)..

https://bmwtrekhaakspecialist.nl/bmw-modellen/
Deze site had ik inderdaad vanuit dit topic gevonden en is in principe mijn alternatief voor JVB-Auto's. Kom zelf alleen uit Noord-Holland dus dan ligt Zeewolde iets meer in de buurt dan Enschede haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz

Ik zou lekker een automatisch uitklapbare trekhaak doen, lekker makkelijk.

Mijn pa laat zijn BMW's altijd door JVB servicen en is daar zeer tevreden over. Maar ik vond sommige dingen toch niet zo netjes gedaan, alleen ik weet niet of dat dan in overleg is gedaan om kosten te besparen of dat ze het gewoon gedaan hadden.

Voorbeelden zijn een zelftapschroef om een stukje trim vast te houden (schroef zichtbaar). En na een kleine aanrijding zaten sommige bumperdelen toch nog wel wat los, maargoed mijn pa had wel gevraagd om het zo goedkoop mogelijk te doen daar de auto toch weg zou gaan.

Wat is de totale offerte prijs trouwens? Ik kan wel eens kijken waarvoor ik het evt kan doen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Speedgeek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Deze site had ik inderdaad vanuit dit topic gevonden en is in principe mijn alternatief voor JVB-Auto's. Kom zelf alleen uit Noord-Holland dus dan ligt Zeewolde iets meer in de buurt dan Enschede haha.
Zij gebruiken trouwens geen nieuwe onderdelen, prima natuurlijk maar daarom is de prijs stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
Voorbeelden zijn een zelftapschroef om een stukje trim vast te houden (schroef zichtbaar).
Oef, hier ben ik wel in negatieve zin vatbaar voor. Dat het nieuw spul is, is dan mooi. Maar het is wel duurder en een afneembare.
Wat is de totale offerte prijs trouwens?
Prijs exclusief de nieuwe koelventilator, inclusief manuren en programmeren voor een afneembare trekhaak: €1493.
Zij gebruiken trouwens geen nieuwe onderdelen
Hier was ik mij van bewust maar ze claimen '100% origineel' te zijn. Voor een trekhaak die 99% van de tijd niet zichtbaar mag zijn vind ik een gebruikte, maar originele, prima.

Ik heb de volgende alternatieven in ieder geval:
https://bmwtrekhaakspecialist.nl/
€1299 totale prijs voor een wegklapbare, gebruikte, maar originele trekhaak.

https://www.bmw-trekhaken.nl/
€495 exclusief montage voor een wegklapbare, gebruikte, maar originele trekhaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 21:14

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik begrijp dat je hem kado krijgt, maar 14xx euro om 1x per jaar (fiets-servicebeurt) niet 30 minuten in de regen te hoeven fietsen niet wat ruig? Is het niet leuker een korte vakantie te doen met z'n allen ofzoiets?

Maar ik heb makkelijk lullen want ik fiets het hele jaar dagelijks door elk weertype naar 't werk, en is niet altijd even leuk natuurlijk, dus neem 't vooral met een kilo zout ;)

For what it's worth, uitklapbaar is wel fijner dan demonteerbaar. Wij hebben beide gehad, vroeger op de Golf hadden we een originele uitklapbare en dat werkte wel het fijnst. In 8 jaar tijd 2x gebruikt, dus N=2 hier. Op de Audi daarvoor zat een demonteerbare en ik herinner me nog vooral dat ik dat ding flink zwaar vond en ' ie altijd in de weg lag in de kofferbak, dus verdween 'ie in de schuur. Nooit gebruikt.

Succes!

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedgeek
Ik begrijp dat je hem kado krijgt, maar 14xx euro om 1x per jaar (fiets-servicebeurt) niet 30 minuten in de regen te hoeven fietsen niet wat ruig? Is het niet leuker een korte vakantie te doen met z'n allen ofzoiets?
Vakantie hebben we vorig jaar al gehad haha. Mijn schoonouders leven met het motto: we geven het liever nu weg zodat we zien wat er mee gedaan wordt. Dan dat we het achteraf pas krijgen.

Maar uiteindelijk opent de trekhaak voor mij de mogelijkheid om de mountainbike, en de mountainbikes van vrienden, mee te nemen. Ik bezoek regelmatig een bikepark in het buitenland dus dan kan ik ook eens opnoemen dat ik kan rijden. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 12:24

De afneembare Westfalia die hierboven is gepost heb ik zelf gemonteerd op mijn F31 320i LCI Touring met M pakket. Prima trekhaak en eenvoudig onder de plank te bewaren in de auto. Op- en afnemen duurt 1 minuut en is erg eenvoudig. Er hoeft niks aan de bumper gezaagd te worden en wanneer afgenomen is er 0,0 zichtbaar. Pas wanneer je op je buik gaat liggen zie je iets zitten. Ik koppel 'm waarschijnlijk 4 a 5 keer per jaar aan en ik vind het geen moeite. Uiteraard wel meer moeite dan een knopje indrukken.

De reden dat de dealer waarschijnlijk een stuk duurder is:
  • Het is een dealer, dus uurloon is €170,- ofzo
  • Ze gebruiken de originele kabelboom vanuit de zekeringskast ipv in de kofferbak af te tappen
  • Zullen 'm netjes aanmelden in het systeem waardoor bijv. de PDC ook uitgeschakeld wordt als je iets erachter hebt hangen
Verder vind ik het vreemd dat er bij jou wel een andere ventilator nodig is volgens de dealer. Want ik heb het destijds nog na laten vragen en het officiële "aftermarket installatieboek" ingezien en daar stond het toen voor de 320i niet vermeld. En ik moet zeggen, rij nu al 5 jaar met de vouwwagen (500-600kg) rond in Europa (ook met C30+) en geen last van hitte problemen. Wel moet er een hitteschild worden geplaatst om de trekhaak en stekker te beschermen tegen de hitte van de katalysator.

Maar goed, het is jouw geld niet en schijnbaar willen jouw schoonouders er vanaf dus dan blijft er niet echt een argument over om niet voor de duurste optie te gaan :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 07:04
Is er een manier om te weten welke mogelijkheden via bimmercode/soortgelijk geactiveerd kunnen worden voor mijn auto?

Ik heb een G31 530e.
Met aparte optie ACC. Traffic sign was er standaard al bij.

Ik wil graag lane assist / warning activeren

[ Voor 10% gewijzigd door Stinu op 05-06-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram®
  • Laatst online: 24-09 07:21
Zijn er nog tweakers die praktische ervaring hebben met de G31 530i RWD én de G31 530i met xdrive en vierwielsturing? Of een vergelijkbare situatie?

Ik ben vooral benieuwd naar de toegevoegde waarde van vierwielsturing. Dat het met inparkeren en dergelijke helpt, en op de autosnelweg, dat begrijp ik, maar ook met bijvoorbeeld slingerweggetjes?
Aan de andere kant voegt het wel complexiteit en gewicht toe. Verslag van testrit zal ik plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:51

TommieW

Numa numa.

Stinu schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:49:
Is er een manier om te weten welke mogelijkheden via bimmercode/soortgelijk geactiveerd kunnen worden voor mijn auto?

Ik heb een G31 530e.
Met aparte optie ACC. Traffic sign was er standaard al bij.

Ik wil graag lane assist / warning activeren
Bimmerlink heeft daar een mooi overzichtje van: https://bimmercode.app/cars/g30/
Maar echt een optie toevoegen, gaat daar niet mee. Daar heb je zwaardere software in de vorm van ISTA-P nodig. Dat gaat niet met een app en heb je best wat kennis voor nodig om te kunnen doen. Dit kan bijvoorbeeld iemand als hagenaarcarware.nl doen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19
Bram® schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:45:
Zijn er nog tweakers die praktische ervaring hebben met de G31 530i RWD én de G31 530i met xdrive en vierwielsturing? Of een vergelijkbare situatie?

Ik ben vooral benieuwd naar de toegevoegde waarde van vierwielsturing. Dat het met inparkeren en dergelijke helpt, en op de autosnelweg, dat begrijp ik, maar ook met bijvoorbeeld slingerweggetjes?
Aan de andere kant voegt het wel complexiteit en gewicht toe. Verslag van testrit zal ik plaatsen.
Had het op m'n G32 640i, maar merkte de aanwezigheid bijna nooit. Enkel bij hele korte bochten merk je dat het systeem meestuurt. Nu in m'n X5 50e voel ik het iets meer, maar nog steeds subtiel.

Vermoed dat dat ook een beetje de bedoeling is, dat je het bijna niet merkt.

Misschien dat iemand die ervaring heeft met beiden (met en zonder IAS) er meer over kan vertellen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Mocht je er een mét gaan proefrijden kun je het verschil testen door het uit te zetten (=sneeuwkettingmodus aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

TommieW schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:03:
[...]

Bimmerlink heeft daar een mooi overzichtje van: https://bimmercode.app/cars/g30/
Maar echt een optie toevoegen, gaat daar niet mee. Daar heb je zwaardere software in de vorm van ISTA-P nodig. Dat gaat niet met een app en heb je best wat kennis voor nodig om te kunnen doen. Dit kan bijvoorbeeld iemand als hagenaarcarware.nl doen.
Optie toevoegen is vaak ook hardware aanpassingen doen.
Maar BimmerCode Expert mode kan ook al veel, je hebt alleen iemand nodig die de waardes kan uitrekenen per optiecode. (SVT compare).

Terug naar de originele vraag, de optielijst (gebruik mdecoder.com) geeft aan welke opties je hebt en Deze hebben onvloed welke dingen je kan veranderen.

Je kan spiegels niet automatisch laten inklappen als je geen elektrische spiegels hebt. Vrij logisch maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 11:51

Ik merk in de G30 (520d RWD) de achterasbesturing zeer goed. Het is denk ik de optie die ik als een van de eerste weer zou aanklikken als ik een nieuwe zou bestellen. De auto voelt zo veel kleiner aan met inparkeren vergeleken met de F10 die geen achterasbesturing had. Op landweggetjes voel je het ook dat de achteras meebeweegt en je gewoon soepeler en gemakkelijker door de bochten gaat. Van uit mijn perspectief: een must-have!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

Vuvuzela

My spire is forming

OosterF schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:48:
Ik rij een Mini Clubman met de B48 BMW motor met 192pk (automaat). Sinds enkele dagen loopt de auto plotseling heel onregelmatig stationair. De hele auto schudt bij stationair. Zodra ik gas geef loopt de auto weer mooi en heeft normaal vermogen. Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?
Heb je hier een oplossing voor gevonden?

Ik heb sinds een week een mini jcw. Ook een B48 en bij de stoplichten schudt de auto niet maar zo af en toe voel ik wel een schokje alsof de motor een hiccup heeft. Ik lees dat het vaker voorkomt, maar aangezien ik nog paar maanden garantie heb heb ik het liever geregeld mocht er iets vervangen moeten worden.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:31
Vuvuzela schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Ik heb sinds een week een mini jcw. Ook een B48 en bij de stoplichten schudt de auto niet maar zo af en toe voel ik wel een schokje alsof de motor een hiccup heeft. Ik lees dat het vaker voorkomt, maar aangezien ik nog paar maanden garantie heb heb ik het liever geregeld mocht er iets vervangen moeten worden.
Ja, bij mij werden de klachten steeds erger. Op het toppunt sloeg de auto zelfs af bij stationair, en begon hij ook zeer onregelmatig te lopen op snelheid. Uitlezen gaf aan missfires op alle cilinders, met als uiteindelijke oorzaak de brandstofinjector van cilinder 1. Deze is vervangen bij de BMW specialist en sinds toen loopt de auto heel mooi.

Helemaal klachtenvrij ben ik nog niet, want het motorstoringslampje gaat zo nu en dan aan en uit. Waarschijnlijk nevenschade aan de katalysator. Heb daarvoor over 2 weken een afspraak.

Wellicht handig om je auto even uit te lezen. Dat geeft je een eerste richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
[...]

Injectoren of motorsteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Motorsteunen op het UKL platform is wel een bekend kwaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Toevallig een N53 expert hier? zit met een geval waarbij de motor nooit in stratified charge wil en daarnaast af en toe een misfire.

Dit was eerst er erger maar alle bobines en bougies al vervangen want cilinder 4 deed hoe dan ook raar, meer dan alle andere. Dit is opgelost met nieuwe bobines en bougies maar af en toe nog steeds een misfire.

We hebben nu 2 kandidaten voor af en toe kandidaten voor problemen.

- toppakking en de top zelf incl PCV.
- iets met NOx systeem.

In dec 2023 NOX sensor vervangen en nu is nieuwe toppakking + top besteld en gaan we die vervangen. Toppakking lekt nl ook een beetje, deze is echter al door BMW een keer vervangen in 2024 maar deze bulkt eruit bij de bovenkant bij de injectoren? Te hoge interne druk?

Waar verder?
Overwegen een NOXem sensor te plaatsen maar die kosten ook genoeg en wat voor effect heeft het als de catalysator "op"/beschadigd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10 17:31
Mr Pingu schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:19:
Toevallig een N53 expert hier? zit met een geval waarbij de motor nooit in stratified charge wil en daarnaast af en toe een misfire.

Dit was eerst er erger maar alle bobines en bougies al vervangen want cilinder 4 deed hoe dan ook raar, meer dan alle andere. Dit is opgelost met nieuwe bobines en bougies maar af en toe nog steeds een misfire.

We hebben nu 2 kandidaten voor af en toe kandidaten voor problemen.

- toppakking en de top zelf incl PCV.
- iets met NOx systeem.

In dec 2023 NOX sensor vervangen en nu is nieuwe toppakking + top besteld en gaan we die vervangen. Toppakking lekt nl ook een beetje, deze is echter al door BMW een keer vervangen in 2024 maar deze bulkt eruit bij de bovenkant bij de injectoren? Te hoge interne druk?

Waar verder?
Overwegen een NOXem sensor te plaatsen maar die kosten ook genoeg en wat voor effect heeft het als de catalysator "op"/beschadigd is?
Smerige inlaatkleppen! Idem gehad in een ver verleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque

Ik heb een 530i zonder vierwielsturing of xDrive gehad, en nu een 530e met vierwielsturing en xDrive, telt dat ook?

Ik merk van de xDrive weinig, behalve als het eens glad is dat ik niet de kont even kan omtrappen. Maar dat was twee keer per jaar, dus daar mis je weinig aan. xDrive was op wintersport wel geniaal, kwam een weggetje op waar ik anders 100% kettingen had moeten leggen (had eigenlijk nu al gemoeten).

De vierwielsturing zou ik eigenlijk ook niet meer willen missen. Ik had het op mijn auto voor de 530i ook (een 530d), en ik heb echt weken moeten wennen dat ik het niet had op de 530i. De overstap naar de 530e was daarin heerlijk omdat ik het wel weer had. Je merkt het in de stad en stabiliteit op de snelweg neemt ook toe.

Je kunt het beste zelf gaan testrijden, maar ik wil eigenlijk niet meer zonder. Nadelen ervan heb ik niet gemerkt qua gewicht en complexiteit. Enkel ging bij de 530d de accu van de IAS stuk, dus dat kostte iets van 150 euro voor vervanging. Maar toen was die auto al iets van 10-12 jaar oud en had 200k op de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 07:26

Ik zou een auto zonder laten staan. Een vriend van me had een g31 zonder achterwielbesturing en zonder dynamisch sturen. Beide miste ik, echter het dynamische sturen wel meer dan het missen van de vierwielbesturing.
Ik heb geen idee of beide opties standaard bij elkaar horen maar dan heb je my two cents ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:04

MLLL

Palm Treo 650

Lekker de afneembare trekhaak nemen en die permanent laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
MLLL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Lekker de afneembare trekhaak nemen en die permanent laten zitten.
Scheelt wel parkeerdeuken in je bumper... :)
Maar serieus, een premium sportsedan met trekhaak doet het hem net niet voor mij. Een touring is al iets beter te verteren, maar altijd mooier zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram®
  • Laatst online: 24-09 07:21
Pannencouque schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:06:
[...]

Ik heb een 530i zonder vierwielsturing of xDrive gehad, en nu een 530e met vierwielsturing en xDrive, telt dat ook?

Ik merk van de xDrive weinig, behalve als het eens glad is dat ik niet de kont even kan omtrappen. Maar dat was twee keer per jaar, dus daar mis je weinig aan. xDrive was op wintersport wel geniaal, kwam een weggetje op waar ik anders 100% kettingen had moeten leggen (had eigenlijk nu al gemoeten).

De vierwielsturing zou ik eigenlijk ook niet meer willen missen. Ik had het op mijn auto voor de 530i ook (een 530d), en ik heb echt weken moeten wennen dat ik het niet had op de 530i. De overstap naar de 530e was daarin heerlijk omdat ik het wel weer had. Je merkt het in de stad en stabiliteit op de snelweg neemt ook toe.

Je kunt het beste zelf gaan testrijden, maar ik wil eigenlijk niet meer zonder. Nadelen ervan heb ik niet gemerkt qua gewicht en complexiteit. Enkel ging bij de 530d de accu van de IAS stuk, dus dat kostte iets van 150 euro voor vervanging. Maar toen was die auto al iets van 10-12 jaar oud en had 200k op de klok.
thx! Merkte je er nog wat van op bochten op land/bergweggetjes?
Ik heb nu de 530i met en zonder IAS gereden, en de versie met IAS gaat inderdaad sneller om bochten, meer stabiel (mn horizontale stabiliteit)... maar ik vond het sturen ook wat vager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Het rijdt overall gewoon lekkerder. Hij kan net wat beter de bocht door en ik vond 'm in het geheel stabieler. Ook op landweggetjes met korte bochten is het lekker dat de kont net wat eenvoudiger meedraait. Voor mij dus een no-brainer. Hoewel ik, als de auto verder alles heeft wat ik wil, ik bij de aankoop van een andere zou twijfelen over het compromis. Maar ik verwacht dat ik onder de streep IAS prioriteer boven bijv stoelventilatie.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:14
Ook maar even een update van mijn kant, want mijn 'oude' auto met 45k kilometers gaat eruit.
Het was de bedoeling wat vaker updates te geven omtrent mijn auto op dit forum maar helaas niet echt de tijd voor gehad.
Ik kan je wel vertellen dat de volgende eigenaar er heel veel plezier van gaat hebben, de M340i heeft het voortreffelijk gedaan en zover geen mankementen gehad of schade gereden.
Verbruik rond de 1 op 10 / 1 op 11 en olie verbruik niks, buiten de onderhoudsbeurten om.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HWcIs6J3p6yrrQwt7Vqaa1uitc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/E8kbJIlsg8x2RqMw84VCBHEh.gif?f=fotoalbum_large

Tja waarom wat nieuws... omdat die kriebel voor een nieuwe auto steeds sterker en sterker werd.
Gelange tijd 2ehands Bmw M3's in de gaten houden, zelfs import bekeken maar door een medetweaker werd ik erop geattendeerd dat de huidige voorraad M3's die bij de dealers staan met een leuke korting kunnen bedongen worden.
En zo geschiedde, de aankoop van een hagelnieuwe Bmw M3 touring facelift, helemaal naar mijn smaak 8)
Heel veel M3's die te koop staan hebben geen leder dashboard en dat is voor mij echt een must, maakt de cabine zoveel mooier.
Verders een fijn gevoel dat de auto helemaal nieuw is en niet verkeerd is ingereden door een ander of een auto die veel gebruikt is bij evenementen, dat heb ik nu helemaal zelf in de hand.

Verders nog gekeken naar een Porsche Macan GTS of Defender V8 maar de maandlasten van die auto's zijn weer van een ander kaliber en in mijn persoonlijke gezinssituatie niet nodig, meer overbodig..

De M3 ga ik eind deze week ophalen en dan zsm aan de slag met het polijsten en keramisch coaten van de lak, iets wat mij gemakkelijk af gaat aangezien ik dat als beroep doe.
Tenslotte ook al enkele tweakers als klant dus als mensen nog hulp of advies willen hebben voor het beschermen van hun bolide mag je altijd een DM sturen.
(omgeving Haarlem/Amsterdam)
Hierbij het plaatje bij het praatje, kan niet wachten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pNXe8feuqz37qy8fAWATab3Duk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/NngITCkt77h17tKTAG5kq1KL.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Lekker hoor, dat zijn de leuke upgrades. En dan te bedenken dat zo'n 340i al geen straf is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:28

tomtom901

Moderator General Chat
Steef09031991 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:01:

De M3 ga ik eind deze week ophalen en dan zsm aan de slag met het polijsten en keramisch coaten van de lak, iets wat mij gemakkelijk af gaat aangezien ik dat als beroep doe.
Tenslotte ook al enkele tweakers als klant dus als mensen nog hulp of advies willen hebben voor het beschermen van hun bolide mag je altijd een DM sturen.
Ik heb geen BMW maar een aanwinst uit Stuttgart dus wat doe ik hier :) Ik kan Steven wel aanbevelen als detailer voor iedereen die zijn bolide een warm hart toedraagt.

Veel plezier met je M3. Heel benieuwd naar meer foto’s. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Poh, ben al stikjaloers op zo'n 340i. Zo'n M3 al helemaal. Gefeliciteerd! Gave bak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Laatst online: 03-10 00:29
Mooie bak zo'n M3 touring..

Blijft belachelijk dat een M3 in Nederland duurder is dan een veel zwaardere M5 met V8 alleen omdat die laatste een batterij-hulp heeft.. Dat hele BPM systeem moet echt eens een keer de prullenbak in.. Ik vind 21% BTW sowieso al meer dan genoeg belasting op een product wat van zichzelf al vele tienduizenden euro's kost.. Ik kan daar echt pissed over worden.. Maar gaat toch niet veranderen, want is een te makkelijke inkomstenbron voor onze overheid waar weinig weerstand tegen is sinds auto's poilitiek incorrect zijn gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat BPM-systeem is sowieso idioot. Ik kwam laatst toevallig een gave M3 Competition tegen in Duitsland, moest iets van 63k kosten voor twee of drie jaar oud. Dus ik schrok hoeveel die had afgeschreven en dacht aan schade ofzo. Toen pakte ik de BPM-calculator erbij en moest er nog iets van 40k afgetikt worden, en snapte ik het weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 07:26
Ook maar even een update van mijn kant, want mijn 'oude' auto met 45k kilometers gaat eruit.
Het was de bedoeling wat vaker updates te geven omtrent mijn auto op dit forum maar helaas niet echt de tijd voor gehad.
Ik kan je wel vertellen dat de volgende eigenaar er heel veel plezier van gaat hebben, de M340i heeft het voortreffelijk gedaan en zover geen mankementen gehad of schade gereden.
Verbruik rond de 1 op 10 / 1 op 11 en olie verbruik niks, buiten de onderhoudsbeurten om.
[Afbeelding]

Tja waarom wat nieuws... omdat die kriebel voor een nieuwe auto steeds sterker en sterker werd.
Gelange tijd 2ehands Bmw M3's in de gaten houden, zelfs import bekeken maar door een medetweaker werd ik erop geattendeerd dat de huidige voorraad M3's die bij de dealers staan met een leuke korting kunnen bedongen worden.
En zo geschiedde, de aankoop van een hagelnieuwe Bmw M3 touring facelift, helemaal naar mijn smaak 8)
Heel veel M3's die te koop staan hebben geen leder dashboard en dat is voor mij echt een must, maakt de cabine zoveel mooier.
Verders een fijn gevoel dat de auto helemaal nieuw is en niet verkeerd is ingereden door een ander of een auto die veel gebruikt is bij evenementen, dat heb ik nu helemaal zelf in de hand.

Verders nog gekeken naar een Porsche Macan GTS of Defender V8 maar de maandlasten van die auto's zijn weer van een ander kaliber en in mijn persoonlijke gezinssituatie niet nodig, meer overbodig..

[Afbeelding]
Gave upgrade!! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, met name in de verschillen die je voelt tussen de oude en de nieuwe qua onderstel/comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Pannencouque schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:30:
Dat BPM-systeem is sowieso idioot. Ik kwam laatst toevallig een gave M3 Competition tegen in Duitsland, moest iets van 63k kosten voor twee of drie jaar oud. Dus ik schrok hoeveel die had afgeschreven en dacht aan schade ofzo. Toen pakte ik de BPM-calculator erbij en moest er nog iets van 40k afgetikt worden, en snapte ik het weer...
Bizar he.. Voor een M340i hier heb je daar een M3.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Zo.. Gisteren en vanochtend de hele audio-set uit een X1 F48 gehaald. Leuk klusje om het hele interieur eruit te halen ;)

Mocht iemand nog interesse hebben in een complete Audison-set (8.9BIT DSP, alle speakers en bekabeling), stuur maar een berichtje. Is in principe voor alle F-series geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 09:57
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Nog bijgehouden wat je kwijt bent geweest aan onderhoud?

En, niet overwogen om de boel te chippen/tunen? Laatst zelf een stukje in een m340i met ~500pk gereden. Dat was echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:14
Marc Rademaker schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Gefeliciteerd! Nog bijgehouden wat je kwijt bent geweest aan onderhoud?

En, niet overwogen om de boel te chippen/tunen? Laatst zelf een stukje in een m340i met ~500pk gereden. Dat was echt fantastisch.
Onderhoud heb ik geen weet van omdat ik er een onderhouds inclusief pakket op had zitten..
Ik heb 1x zomerbanden moeten vervangen a 1200 euro

Verders houd ik niet van tunen, dus nee nooit over nagedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNaidge
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 11:44
Hoi allen,

Ik ben een beetje aan het oriënteren richting m’n eerste BMW (waarschijnlijk elektrisch), zit specifiek te kijken naar gebruikte i4 (m50) of misschien een i5. Vroeg me af of hier bij de merkdealers over de occasion prijs (goed) te onderhandelen valt?

In de andere threads las ik dat bij nieuwe voertuigen al 20-30% korting wordt gegeven. Maar vroeg me af wat de speelruimte bij een occasion is. Heb er 0 ervaring mee (heb nu een Tesla…)!

Modellen waar ik naar kijk bijv. te koop voor 55k met catalogusprijs 95k, dus op papier al flink wat afschrijving.

Heb nu een zakelijke auto maar lijkt er op dat ik privé wellicht wat goedkoper uit ben vanwege de nogal hoge catalogusprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
Neem aan dat je de bijtelling niet wil accepteren bij een ding van een ton? Mijn ervaring bij occasions is dat de prijzen over het algemeen aardig gelijk liggen en dat je vaak meer kunt onderhandelen over beurten, garantie en/of bijvoorbeeld winterbanden etc. Maar ik neem geen 60k mee voor een auto 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-10 17:41
[...]

Heeft de auto twee koelvloeistof reservoirs? Ik heb dit ook gehad en toen was het kleine reservoirleeg en zal er een lekkage naar de airco/turbo systeem. In stationair dipte hij in de toeren.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNaidge
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 11:44
Jarno schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:15:
Neem aan dat je de bijtelling niet wil accepteren bij een ding van een ton? Mijn ervaring bij occasions is dat de prijzen over het algemeen aardig gelijk liggen en dat je vaak meer kunt onderhandelen over beurten, garantie en/of bijvoorbeeld winterbanden etc. Maar ik neem geen 60k mee voor een auto 😉
Yep die bijtelling is precies het probleem, dat weegt niet op tegen de fiscale voordelen. Zwaar irritant want als de catalogusprijzen gewoon wat meer bij de werkelijkheid lagen was het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:26
Morgen allen,

heeft iemand nog een linkje naar een werkende DSR omgeving om te kijken wat de historie is van een auto? Ik weet dat die tijdje terug er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
lostboy_0234 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:45:
Morgen allen,

heeft iemand nog een linkje naar een werkende DSR omgeving om te kijken wat de historie is van een auto? Ik weet dat die tijdje terug er was.
Zover ik weet is die er niet meer publiekelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:26
Ah jammer, iemand die toevallig toegang heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:30
lostboy_0234 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:07:
Ah jammer, iemand die toevallig toegang heeft?
Ik heb dit wel eens gebruikt:

https://www.ebay.de/itm/126809625127

Kost een paar euro, maar zo kwam ik er bijvoorbeeld wel achter dat bij mijn vorige auto de voorbumper een keer bij een Duitse dealer is vervangen.
Pagina: 1 ... 358 ... 372 Laatste