Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 354 ... 363 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 20:26

NDF82

Doomed Space Marine

Martin.Air schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:01:
[...]

Ooh, import zou ook de reden kunnen zijn van de hangende update. Ik heb de mijne (effectief ook import) via de dealer, die hadden het er over dat de sim ook omgezet was naar de NL versie. Wellicht dat de update downloaden enkel in het land van de SIM werkt?

Ik merkte het verschil tussen de 20 en 30 in vermogen tijdens het rijden niet echt toen ik zocht. Maar uiteindelijk is alles persoonlijk :)
(Wij zijn uiteindelijk voor de 40 gegaan)
Ja, de 40 :9~ Die viel buiten m'n budget, mischien ooit :)
YakuzA schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:09:
[...]

Voor de OTA download je de update meestal via de BMW app, en dan push je die via wifi naar je auto.

En je auto bepaald dan via wat criteria op welk moment die het geschikt vind om de update te installeren.
(genoeg stroom, vlak geparkeerd etc etc)
In deze laatste stap blijft de auto wel vaker hangen van wat ik heb vernomen (en zelf ook meegemaakt)
Zo is het inderdaad gegaan. De update staat op mijn telefoon, klaar om naar de auto verstuurd te worden. Wellicht sta ik te dicht bij huis zodat de telefoon verbonden blijft met de wifi van de woning. Zal eens proberen tijdens/na het tanken ofzo.

"vlak geparkeerd" :+

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jup, dat is een van de criteria, waarschijnlijk vanwege de electronische handrem etc :P

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 28-04-2025 11:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 15:24
Onze G31 met ID6 navigatie heeft geen Carplay. Ik moet dan een wifi-antenne inbouwen.

Maar wordt Carplay-navigatie (bv Google Maps) getoond in het instrumentencluster? Ik vind dat van de ingebouwde navigatie een fijn onderdeel, maar als ik die moet updaten ben ik meer geld kwijt dan een antenne, en als ik RTTI wil moet ik die jaarlijks vernieuwen bij BMW. Ik neem tenminste aan dat lifetime maps, niet automatisch ook lifetime RTTI betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugodv
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-07 14:20
no113 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:11:
Joh, mijn ervaring is juist dat ik op deze stoelen beter zit dan ooit in een andere auto. Ik heb de G21 uit 2020 met:
481 Sport Seats F Driver/front Passenger
459 Seat Adjustm., Electr. W. Memory
488 Lumbar Support Driver/front Passenger
Afgelopen zomer retour Zuid-Frankrijk zonder enige klachten die ik zou relateren aan de stoelen.
Die heb ik ook, geen problemen met lange ritten. Geen last van willen verzitten / houten kont. Ik vrees dat de ontbrekende Lumbar support helaas voor de problemen zorgt bij @Civic09

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN5EKivxL4GQ_IYuNuLIKYH5XdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OOhDnjCdhWtrPBOXO7bvw29m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2gha1ghELeAmQ2bwgxo16TYR7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ufbFk3HlwdMbSSuj23ewpwJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:30
Ik heb begrepen dat de reden voor de hangende update oude foutmeldingen in het systeem kunnen zijn. Nadat die zijn verwijderd met OBD zou de update doorgang moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:47
Hugodv schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:14:
[...]

Die heb ik ook, geen problemen met lange ritten. Geen last van willen verzitten / houten kont. Ik vrees dat de ontbrekende Lumbar support helaas voor de problemen zorgt bij @Civic09

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou maar zo kunnen. Maar even kijken wat we gaan doen dan. Inruilen op een geschikte X3 20i of 30i, een andere G21 320e of 330e uit Duitsland halen en deze particulier verkopen of kijken naar een retrofit.
Mijn 320e heeft 44.000 km, nog 20 maanden Premium Garantie en een Batteriezertifikat van 97% dus die is vast ook wel weer kwijt te raken. Ding is ook echt als nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:56
Wat ook nog wel eens kan helpen is om het systeem te resetten.
Onlangs was mijn Bluetooth connectie weg; met geen mogelijkheid kon ik m’n IPhone connected krijgen.
Als je de volumeknop een 20 seconden ingedrukt houdt dan genereert ie een soort van “harde reset”.
(Dit met een G20)

[ Voor 3% gewijzigd door Matadores op 28-04-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:10

Eagle Creek

Breathing security

Matadores schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:33:
Wat ook nog wel eens kan helpen is om het systeem te resetten.
Onlangs was mijn Bluetooth connectie weg; met geen mogelijkheid kon ik m’n IPhone connected krijgen.
Als je de volumeknop een 20 seconden ingedrukt houdt dan genereert ie een soort van “harde reset”.
(Dit met een G20)
Ik zou dit een soft reset noemen. Het systeem start opnieuw op maar je verliest geen instellingen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:36
Civic09 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:30:
[...]

Zou maar zo kunnen. Maar even kijken wat we gaan doen dan. Inruilen op een geschikte X3 20i of 30i, een andere G21 320e of 330e uit Duitsland halen en deze particulier verkopen of kijken naar een retrofit.
Mijn 320e heeft 44.000 km, nog 20 maanden Premium Garantie en een Batteriezertifikat van 97% dus die is vast ook wel weer kwijt te raken. Ding is ook echt als nieuw.
Ik rijd in een 320e G21 die uit voorraad kwam. Prima uitvoering, maar miste de lumbar support. Dat hebben ze voor aflevering nog ingebouwd. Knopje is minder mooi en ik heb geen hoogteverstelling van de lendensteun, maar het is voor mij echt dag en nacht verschil met mijn lage-rugklachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Laatst online: 19:56
Eagle Creek schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:43:
[...]

Ik zou dit een soft reset noemen. Het systeem start opnieuw op maar je verliest geen instellingen.
Dat klopt idd 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

Civic09 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:30:
Dit klinkt als een dure operatie; je zal toch aardig afschrijven en weer een aardig bedragje mogen neertellen voor iets anders.

Is een retrofit van de lumbar support of zoeken naar een stoel die het heeft niet een financieel prettigere optie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:58:
Dit klinkt als een dure operatie; je zal toch aardig afschrijven en weer een aardig bedragje mogen neertellen voor iets anders.

Is een retrofit van de lumbar support of zoeken naar een stoel die het heeft niet een financieel prettigere optie?
Ik heb het idee dat hij zijn zinnen al op een andere auto heeft gezet en de missende lumbar als dealbreaker heeft aangemerkt :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

loeberce schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:10:
Onze G31 met ID6 navigatie heeft geen Carplay. Ik moet dan een wifi-antenne inbouwen.

Maar wordt Carplay-navigatie (bv Google Maps) getoond in het instrumentencluster? Ik vind dat van de ingebouwde navigatie een fijn onderdeel, maar als ik die moet updaten ben ik meer geld kwijt dan een antenne, en als ik RTTI wil moet ik die jaarlijks vernieuwen bij BMW. Ik neem tenminste aan dat lifetime maps, niet automatisch ook lifetime RTTI betekent.
Met IDrive 7 kwam pas de integratie naar de HUD vanuit CarPlay.
Dus zou best kunnen dat dat voor een ID6 idd niet werkt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

CreativeS schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:00:
Ik heb het idee dat hij zijn zinnen al op een andere auto heeft gezet en de missende lumbar als dealbreaker heeft aangemerkt :*)
Haha. Dat kan ook natuurlijk. Dan zou ik, als ik hem was, gewoon maar gelijk naar een M340i kijken met de geheel electrisch verstelbare M-sport stoelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:48
Vanmiddag krijg ik de onderdelen binnen voor de draadloze lader retrofit in mijn Pre LCI F31 (2015). Niet heel bijzondere retrofit, maar gaat mijn 1e worden dus ben benieuwd of het gaat lukken.

Iemand deze al eens gedaan en tips hiervoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 15:24
YakuzA schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:06:
[...]

Met IDrive 7 kwam pas de integratie naar de HUD vanuit CarPlay.
Dus zou best kunnen dat dat voor een ID6 idd niet werkt.
Ik heb geen HUD dus daar gaat het mij niet om, maar de weergave in de rechterhelft van het instrumentencluster (ipv de toerenteller).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9ZyCdHaBe-oTe14i-8oU34pzEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zd63x9GHcToayPUIVMuAbnCA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Laatst online: 14-07 13:32
loeberce schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:05:
[...]

Ik heb geen HUD dus daar gaat het mij niet om, maar de weergave in de rechterhelft van het instrumentencluster (ipv de toerenteller).[Afbeelding]
Zover ik weet werkt dit enkel met een recente update van ID7 voor enkel Carplay. Maar daar is dit ook pas later gekomen, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk te werken op ID6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
Vanmiddag krijg ik de onderdelen binnen voor de draadloze lader retrofit in mijn Pre LCI F31 (2015). Niet heel bijzondere retrofit, maar gaat mijn 1e worden dus ben benieuwd of het gaat lukken.

Geen ervaring mee. Ik leg mijn iPhone aan de (weggewerkte) USB-kabel of ik hou mijn telefoon gewoon in mijn broekzak bij gebruik van CarPlay.

Zelf ook weer kleine retrofit. Niets nieuws, maar wel anders. Ik had al vanaf begin de LCI-paddles. Die heb ik vervangen door paddles uit de G Serie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHu52yt8AcSuQsfLPe3_ENqAsoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWivNC1BAOCjhpLGnCnw1jmg.png?f=fotoalbum_large

Maar inmiddels wil ik het zo graag origineel, dat ik de SSG-paddles (Perlglanz) uit de originele E9X heb gekocht in Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ebXG0pEVu1tOZB1EoAIihybxxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x4dN2RTArkp40wD1IzWZb38U.webp?f=fotoalbum_large
Voorbeeldfoto.

Dus ik ga nu van rechts opschakelen en links terugschakelen naar opschakelen door de paddle naar me toe te trekken en terugschakelen door te drukken op de knop bovenop de stuurafdekking en dat kan dan weer aan beide kanten.

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 28-04-2025 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
SirMemeAlot schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:

Vanmiddag direct aan de slag gegaan! Ik moet zeggen op de filmpjes leek het vrij eenvoudig en moet zeggen met de trim tools heb je de panelen ook zo los, maar zou eerst de accu even ontkoppelen, maar dat ging niet zo makkelijk als met een knopje zoals in het filmpje, maar heb nu gezien hoe dat wel moet. Ben toch maar doorgegaan zonder de Accu te ontkoppelen, hoop dat dit niet heel veel kwaad kan?

Toen ik al het oude het verwijderd en nieuwe erop had gezet, kwam ik erachter dat ik ook de uitzondering ben waarbij de LCI centerconsole niet direct past zonder wat plastic weg te halen. Dus eerst al het oude maar weer geinstalleerd en heb inmiddels de dremel opgehaald zodat ik morgen wat plastic kan weghalen om opnieuw een retrofit wireless charger uit te voeren.

Het is vooral even leuk prutsen, als volgende 'projectje' wil ik Harman Kardon tweeters toevoegen aan mijn base audio, zal niet gigantisch verschil maken maar een volledig Harman Kardon retrofit of met ander merk speakers was 3000+ }:| . Daarna maar eens kijken of ik mijn NBT EVO nog ga laten upgraden door @Greetoz ID6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
SirMemeAlot schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:36:
[...]

Vanmiddag direct aan de slag gegaan! Ik moet zeggen op de filmpjes leek het vrij eenvoudig en moet zeggen met de trim tools heb je de panelen ook zo los, maar zou eerst de accu even ontkoppelen, maar dat ging niet zo makkelijk als met een knopje zoals in het filmpje, maar heb nu gezien hoe dat wel moet. Ben toch maar doorgegaan zonder de Accu te ontkoppelen, hoop dat dit niet heel veel kwaad kan?

Toen ik al het oude het verwijderd en nieuwe erop had gezet, kwam ik erachter dat ik ook de uitzondering ben waarbij de LCI centerconsole niet direct past zonder wat plastic weg te halen. Dus eerst al het oude maar weer geinstalleerd en heb inmiddels de dremel opgehaald zodat ik morgen wat plastic kan weghalen om opnieuw een retrofit wireless charger uit te voeren.

Het is vooral even leuk prutsen, als volgende 'projectje' wil ik Harman Kardon tweeters toevoegen aan mijn base audio, zal niet gigantisch verschil maken maar een volledig Harman Kardon retrofit of met ander merk speakers was 3000+ }:| . Daarna maar eens kijken of ik mijn NBT EVO nog ga laten upgraden door @Greetoz ID6
Ik kan wellicht wel mooie prijs voor je maken voor HK en ID6 samen ;-).

Ik moet zeggen dat de draadloze lader in de centerconsole vrij waardeloos is, telefoon wordt heet en je vergeet hem steevast elke keer 😂

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Greetoz schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:29:
[...]

Ik moet zeggen dat de draadloze lader in de centerconsole vrij waardeloos is, telefoon wordt heet en je vergeet hem steevast elke keer 😂
€€€

Weet dat dit niet de grootste of handigste retrofit is, maar het kwam even compleet op mijn pad door schade auto ;). Daarnaast is de LCI trim ook gewoon wat mooier dan het ongemakkelijke bakje van de Pre LCI.

[ Voor 9% gewijzigd door SirMemeAlot op 28-04-2025 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:53
[...]

Ik heb zo'n ding af fabriek in m'n F30 onder m'n armsteun. Een modern formaat telefoon past er niet eens in, al helemaal niet met een hoesje. Verder laadt hij erg langzaam en wordt heet. Als je Flitsmeister aanzet (icm Flitsmeister Two) en Spotify streamt met AAIDrive dan loopt ie sneller leeg dan dat ie oplaadt en fikt weg. Nutteloos dus. Het liefste zou ik hem verwijderen en de bergruimte terugclaimen.

@Greetoz wat voor retrofits heb jij nog meer in de aanbieding voor mooie prijsjes?

[ Voor 10% gewijzigd door Puf op 28-04-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:38:
@Greetoz wat voor retrofits heb jij nog meer in de aanbieding voor mooie prijsjes?
Wel naar "lagstuh preis" vragen hoor... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Puf schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:38:
[...]

Haha, op de F serie is zo’n beetje alles te retrofitten, G ook steeds meer. Wat zoek je? Prijzen verschillen door aanbod onderdelen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Laatst online: 14-07 15:12
Goedemorgen, even een domme vraag. Mijn garage zei dat de accu vervangen dient te worden, want nog slechts 48% en dat ze bij vervanging, de accu moeten 'inleren'. Nu heb ik dat bij de lambda sensor zelf gedaan, maar moet dit ook bij een accu vervanging? Dat klinkt wel heel vreemd in mijn oren.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:36:
Goedemorgen, even een domme vraag. Mijn garage zei dat de accu vervangen dient te worden, want nog slechts 48% en dat ze bij vervanging, de accu moeten 'inleren'. Nu heb ik dat bij de lambda sensor zelf gedaan, maar moet dit ook bij een accu vervanging? Dat klinkt wel heel vreemd in mijn oren.
Ja, dat moet zeker!

Simpel gezegd: Het laden van je accu wordt gereguleerd. Hoe ouder de accu des te meer er geladen moet worden. Stel je 'zegt' niet tegen de auto dat er een nieuwe accu in zit, dan gaat het laden op de oude manier door en dat is weer niet goed voor een gloednieuwe accu. Die is binnen een aantal jaar alweer kapot. En ja, een nieuwe accu moet altijd aangemeld worden als het dezelfde specificaties betreft en als de specificaties wijzigen (hoger amperage) moet deze nieuw geregistreerd worden.

Doe dit het liefst met originele BMW software, Bimmercode, Autel et cetera, maar niet met Carly.

https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/

[ Voor 11% gewijzigd door CreativeS op 29-04-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Laatst online: 14-07 15:12
CreativeS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:39:
[...]

Ja, dat moet zeker!

Simpel gezegd: Het laden van je accu wordt gereguleerd. Hoe ouder de accu des te meer er geladen moet worden. Stel je 'zegt' niet tegen de auto dat er een nieuw accu in zit, dan gaat het laden op de oude manier door en dat is weer niet goed voor een gloednieuwe accu. Die is binnen een aantal jaar alweer kapot. En ja, een nieuwe accu moet altijd aangemeld worden als het dezelfde specificaties betreft en als de specificaties wijzigen hoger amperage) moet deze nieuw ingeleerd worden.
Oke, bedankt _/-\o_ .

Dan zal ik binnenkort even weer kijken hoe dat ook alweer werkt.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:36

DexterDee

I doubt, therefore I might be

SirMemeAlot schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:36:

Ik heb in het verleden precies dezelfde mod gedaan, LCI center console gekocht voor mijn pre-LCI F31. Ook bij mij paste het niet zonder stukken plastic weg te halen. Uiteindelijk is het prima gelukt en de draadloze oplader klikt heel simpel op de plaats van het bakje achterin. De meegeleverde Y-stekker splitst de sigarettenaansluiting waardoor je de charging pad plug-en-play van stroom kan voorzien.

Er zijn twee grote nadelen aan die wireless mod. Ten eerste hou je heel weinig ruimte over tussen de pad en de bovenkant van de trim, waardoor alleen hele dunne hoesjes passen om je telefoon. Ik leg m'n iPhone er zonder hoesje op. Dan past 'ie het beste. Tweede is het meest vervelende probleem. Het is een wireless charger van niks. Laadt heel langzaam op en de telefoon wordt enorm heet als 'ie er een tijdje op ligt. Dat nadeel is zó aanwezig dat ik de telefoon eigenlijk vrijwel nooit meer oplaad via die weg. Dan maar aan een kabeltje in de middelconsole bij lange ritten.

Wat wel erg fijn is, is het schuifbakje in plaats van die uitneembare tray in de center console. Alleen al daarom is deze mod erg fijn.

Ik heb wel eens overwogen om een fatsoenlijk QI2 laadcircuit te kopen en deze te retro-retrofitten in de aftermarket laadpad. Zou ik eigenlijk de bestaande laadpad moeten uittekenen en 3D printen. Dan kun je in theorie beide issues tackelen. De laadpad is vrij hoog en een nieuwe kan een paar millimeter lager, waardoor meer telefoons passen. En met een goed QI2 circuit zou het laden sneller en minder heet kunnen. Ik heb tenslotte ook desktop QI2 laders die goed laden en helemaal niet heet worden. Je ziet het verschil ook onmiddellijk. Bij een goede desktop lader komt op de iPhone de grote groene cirkel op het scherm, in de auto laat 'ie alleen het bliksemschichtje zien. Dat zal het verschil tussen de eerste en tweede generatie QI zijn denk ik.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Voor de volledigheid, dit zijn de twee plaatsen waar je aanpassingen moet doen om de LCI center console te laten passen. Ik heb ze even voor je opgezocht ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIAolPl3surEm7Hm7SiwTgL68Xg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjjWN3FBBcVn1UjTfiGy8V7c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_l-7OgrDJ9JPFTZhYvUji9v7ps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvSKDOF6RtjjqpuZCiwYMIHd.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 14-07 10:40
Marc Rademaker schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:23:
[...]

Nee is juist weer teruggedraaid, soort van. In 2026 zouden hybrides gewoon 100% gaan betalen. Nu krijgen hybrides tot en met 2028 alsnog 30% korting.

Scheelt op een 330e dik 300 euro per jaar.
Dat is goed om te weten, had ik even gemist. Geeft weer nieuwe overwegingen aan wel/niet doorrijden met de 530e.

Overigens las ik laatst ook wel weer eea over de laadcycli van accu's, dat ze er max 1000 kunnen hebben voordat ze in rap tempo stuk gaan. Dat gaat met ene hybride met kleine accu wel erg snel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 03:44:
[...]

Haha, op de F serie is zo’n beetje alles te retrofitten, G ook steeds meer. Wat zoek je? Prijzen verschillen door aanbod onderdelen ;-).
@FabiandJ Jij hebt toch nog delen voor 5DL - surround view liggen toch?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Voor degenen die 'lumbar support' zo veel vinden typen en graag nederlands spreken: Lendesteun tikt korter. Ik moest echt ff zoeken wat lumbar ook alweer betekende 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
DexterDee schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:25:
[...]
Ik heb tenslotte ook desktop QI2 laders die goed laden en helemaal niet heet worden. Je ziet het verschil ook onmiddellijk. Bij een goede desktop lader komt op de iPhone de grote groene cirkel op het scherm, in de auto laat 'ie alleen het bliksemschichtje zien. Dat zal het verschil tussen de eerste en tweede generatie QI zijn denk ik.
Die vergelijking gaat denk ik niet zonder meer op. Op je desktop verbruikt je telefoon over het algemeen niet zo veel energie.
In de auto gebeurt er vaak best veel.... GPS, maps en verkeersinfo ontvangen en zenden, het sterkste signaal zoeken bij het hoppen van mast naar mast, muziek streamen, bluetooth zenden. Bij elkaar is dat vaak al voldoende om je telefoon op te warmen, en dan ben je nog niet eens aan het laden.
Qi2 is volgens mij ook gewoon 15 watt, en dat blijft krap als je het vergelijkt met wat er via bekabeld laden mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Puf schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:14:
Die vergelijking gaat denk ik niet zonder meer op. Op je desktop verbruikt je telefoon over het algemeen niet zo veel energie.
In de auto gebeurt er vaak best veel.... GPS, maps en verkeersinfo ontvangen en zenden, het sterkste signaal zoeken bij het hoppen van mast naar mast, muziek streamen, bluetooth zenden. Bij elkaar is dat vaak al voldoende om je telefoon op te warmen, en dan ben je nog niet eens aan het laden.
Qi2 is volgens mij ook gewoon 15 watt, en dat blijft krap als je het vergelijkt met wat er via bekabeld laden mogelijk is.
Ik laad nog heel sporadisch de telefoon op, de meeste keren zit 'ie gewoon in mijn broekzak als ik wireless Carplay gebruik inclusief navigeren en muziek streamen. Daar wordt 'ie niet noemenswaardig warm, dat zou ik denk ik inmiddels wel gemerkt hebben :P

Het is echt het draadloze laadcircuit die de telefoon gloeiend heet maakt. Als het weer eens zo ver is, dan haal ik 'm tijdens het rijden van de laadpad en leg ik 'm op het klepje vóór de cuphouders. Dan koelt 'ie ook weer redelijk snel af naar normale temperaturen. Ik vermoed dat één van de oorzaken ook is dat bij QI1 de plaatsing vaak niet helemaal perfect is, waardoor er veel energie als warmte verloren gaat. Je kunt de telefoon immers arbitrair neerleggen op de pad. Met een QI2 laadcircuit met magsafe ring zou de plaatsing altijd spot-on zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
_Arthur schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:08:
[...]

Haha. Dat kan ook natuurlijk. Dan zou ik, als ik hem was, gewoon maar gelijk naar een M340i kijken met de geheel electrisch verstelbare M-sport stoelen :+
Ja daarvoor zou ik hem meteen willen ruilen. Moet dan wel enorm veel geld bij. Inruil is in eerste instantie ook nog niet aan de orde. Ook al zou de afschrijving nog wel eens mee kunnen vallen aangezien ik hem zelf heb geimporteerd. Met 20 maanden Premium Garantie en Batteriezertifikat wel een potentieel interessante auto lijkt mij. En dan zelf weer een andere uit Duitsland halen. Maar toch weer een hoop gedoe en heel veel schiet je er ook niet mee op. Dan ook meteen de LCI met grotere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Dan moet je even instellen dat je een melding krijgt bij het verlaten van de auto dat je telefoon daar nog ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Pannencouque schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:54:
[...]

Overigens las ik laatst ook wel weer eea over de laadcycli van accu's, dat ze er max 1000 kunnen hebben voordat ze in rap tempo stuk gaan. Dat gaat met ene hybride met kleine accu wel erg snel natuurlijk.
Waar kun je zien hoeveel cycli je al hebt gehad?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:06
Zo, tijd voor wat ouder spul :)

Sinds een paar weken heb ik een nieuw stuurhuis _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdUrlr8LwWS8uk0I8Ay2iNOQwCI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kt1VwjR4I29gJzIu8QJiq1MJ.jpg?f=user_large

Dit is gelijk de enige foto die ik van de hele operatie heb, want mijn handen zaten continu onder de ATF. Wat een vette bende. Vorige stuurhuis was extreem verrot: zelfs op de brug, dus zonder enige belasting, kraakte het bij het in- en uitsturen. Vettigheid die nu op de foto te zien is is verf, heb gelijk alles weer mooi zwart gemaakt.

Bij het schoonmaken van de slangen bleek dat de hoge druk slang een scheurtje had. Uiteraard nergens op voorraad, dus dat werd weer een week wachten. Gelijk de vacuümslang bij de inlaat vervangen, want die was ook niet heel fris meer.

Helaas - maar dat was te verwachten - was de optische uitlijning niet zo succesvol en staat het stuur nog op twee uur bij rechtuit rijden. Niet zo'n trek om weer een setje banden aan gort te rijden, dus de BMW naar de dichtstbijzijnde uitlijn toko gebracht. Die had (uiteraard) niet gelijk tijd, maar na een weekje wachten was hij weer netjes uitgelijnd.

Afgelopen weekend een groot deel van de Gelderlandroute gereden. Erg lekker weer, rijden met een zescilinder en open dak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
DexterDee schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:30:
[...]

Ik laad nog heel sporadisch de telefoon op, de meeste keren zit 'ie gewoon in mijn broekzak als ik wireless Carplay gebruik inclusief navigeren en muziek streamen. Daar wordt 'ie niet noemenswaardig warm, dat zou ik denk ik inmiddels wel gemerkt hebben :P

Het is echt het draadloze laadcircuit die de telefoon gloeiend heet maakt. Als het weer eens zo ver is, dan haal ik 'm tijdens het rijden van de laadpad en leg ik 'm op het klepje vóór de cuphouders. Dan koelt 'ie ook weer redelijk snel af naar normale temperaturen. Ik vermoed dat één van de oorzaken ook is dat bij QI1 de plaatsing vaak niet helemaal perfect is, waardoor er veel energie als warmte verloren gaat. Je kunt de telefoon immers arbitrair neerleggen op de pad. Met een QI2 laadcircuit met magsafe ring zou de plaatsing altijd spot-on zijn.
Alles er net ingeprutst en werkend gemaakt. Was vooral even geinig probeersel dan ik er heel veel van verwachtte, maar ik snap wat je zegt met warme telefoon. Had m'n telefoon er net even 5 minuten op terwijl ik de kofferbak weer in ere ging herstellen. Voelde direct al dat deze vrij warm was.

Verder scheelt het dat ik nooit een hoesje om mijn telefoon heb, dus dat past makkelijk. We gaan het verder wel ervaren, het was dat ik alles voor 100 euro compleet had want origineel was je snel richting 300 kwijt en dan had ik het niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Ik heb het zo gedaan. Bij de eerste foto de kabel nog niet weggewerkt. Voordeel van MagSafe is dat de spoelen exact goed liggen en dus minder warmte veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFKtBdVTkrb6j7fS1LnDFWEE1Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlWSpugjQqK53A36CnqGEkHU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJBLwla02cUqeXiZeoIpAQ0tNCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YleINNYMDbDqQaAAA8IQSMWz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Eagle Creek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:38:
[...]

Is ook wel iets dat bij wel wat knaagt. Een nieuw accupakket kost 10k. Iedereen roept wel dat er een aftermarket handel gaat ontstaan in het refurbishen van dit soort accu’s, maar dat is op dit moment nog koffiedik kijken. Anderszijds lees je nog maar weinig over dit soort problemen en zal het ook wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Civic09 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:54:
[...]

Is ook wel iets dat bij wel wat knaagt. Een nieuw accupakket kost 10k. Iedereen roept wel dat er een aftermarket handel gaat ontstaan in het refurbishen van dit soort accu’s, maar dat is op dit moment nog koffiedik kijken.
Die koffie wordt al geserveerd hoor:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
REPARATUR STATT NEUEM AKKU?! - Berliner EV-Clinic spart Kunden Tausende von Euros | auto mobil

Mijn stoute droom zou het zijn om het accupakket van de lci2 in de lci te zetten :Y) Maar dat zal wel niet zo makkelijk gaan. Iemand met een actuele ETK die kan zien wat de verschillen zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 29-04-2025 15:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
wheez50 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:11:
Voor degenen die 'lumbar support' zo veel vinden typen en graag nederlands spreken: Lendesteun tikt korter. Ik moest echt ff zoeken wat lumbar ook alweer betekende 8)7
Wiens probleem is dat? :+

Nog eentje: Lordosenstütze :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
fsfikke schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:36:
[...]

Die koffie wordt al geserveerd hoor: [YouTube: REPARATUR STATT NEUEM AKKU?! - Berliner EV-Clinic spart Kunden Tausende von Euros | auto mobil]

Mijn stoute droom zou het zijn om het accupakket van de lci2 in de lci te zetten :Y) Maar dat zal wel niet zo makkelijk gaan. Iemand met een actuele ETK die kan zien wat de verschillen zijn?
Superinteressant! Zo’n printplaat zullen ze dus ook even voor onze auto’s moeten fabriceren. Zal vast gebeuren als er voldoende vraag is.

Enerzijds vind ik zo’n hybride ideaal want in drukke gebieden veel ontspannener rijden, anderzijds mis je wat controle.
Wat me wel opviel vandaag (in Italië) met batterhold op 30% heb ik een actieradius van slechts 10 km. Zou betekenen dat ik zelfs met dit schitterende warme weer nog geen 40km kan rijden. Maar wellicht heeft het iets te maken met balanceren door BMS en moet ik hem eerst eens weer een keer helemaal vol laden. Ik probeer een beetje tussen 20 en 80% te blijven om de accu te sparen.
Al met al wel een gedoe ten opzichte van gewoon benzine als je zo in elkaar zit als ik.

Merendeel van mensen rijdt en laad gewoon en maakt zich niet druk over wat wel en niet goed is voor de auto. Zoals het eigenlijk gewoon hoort ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Civic09 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:55:
Merendeel van mensen rijdt en laad gewoon en maakt zich niet druk over wat wel en niet goed is voor de auto. Zoals het eigenlijk gewoon hoort ook.
Toch hetzelfde met al die turbomotoren. Had je jaren terug een turbo... altijd even laten nalopen. Nu zeggen ze dat het allemaal zo goed ontwikkeld is dat het allemaal niet meer hoeft. Gewoon parkeren en motor direct uitschakelen ivm uitstoot :+ Nee, de eerste 100.000km heeft niemand er last van inderdaad. Larie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mr Pingu schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:59:
[...]

@FabiandJ Jij hebt toch nog delen voor 5DL - surround view liggen toch?
Klopt, ik heb dit nog liggen:
2x Top View Camera
2x Kabel voor Top View Camera in spiegel

Eventueel heb ik ook nog twee modules (links + rechts) liggen die in de spiegel moeten voor Blind Spot voor in een F3x model.

[ Voor 17% gewijzigd door FabiandJ op 29-04-2025 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
CreativeS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:07:
[...]

Toch hetzelfde met al die turbomotoren. Had je jaren terug een turbo... altijd even laten nalopen. Nu zeggen ze dat het allemaal zo goed ontwikkeld is dat het allemaal niet meer hoeft. Gewoon parkeren en motor direct uitschakelen ivm uitstoot :+ Nee, de eerste 100.000km heeft niemand er last van inderdaad. Larie.
Net als olie die prima twee jaar kan blijven zitten…. Nadeel is dat ik altijd zo superzuinig met een auto omga dat het mij veel energie kost en zorgen geeft en vooral de volgende eigenaar het voordeel ervan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
FabiandJ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:28:
[...]

Klopt, ik heb dit nog liggen:
2x Top View Camera
2x Kabel voor Top View Camera in spiegel

Eventueel heb ik ook nog twee modules (links + rechts) liggen die in de spiegel moeten voor Blind Spot voor in een F3x model.
Deze werken echter niet op een G serie want die gebruikt icam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:01:
[...]

Deze werken echter niet op een G serie want die gebruikt icam
Klopt, maar mocht er iemand een F3x hebben en 5DL of Blind Spot willen retrofitten. Laat maar weten dan heb ik al wat onderdelen, waar ik vanaf moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:12
Civic09 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:54:
[...]

Is ook wel iets dat bij wel wat knaagt. Een nieuw accupakket kost 10k. Iedereen roept wel dat er een aftermarket handel gaat ontstaan in het refurbishen van dit soort accu’s, maar dat is op dit moment nog koffiedik kijken. Anderszijds lees je nog maar weinig over dit soort problemen en zal het ook wel meevallen.
Bij mijn vorige F30 330e is het hybride accupakket gesneuveld bij 190.000km. Volgens de statistieken van de auto was er toen ruim 100.000km elektrisch gereden met het 5 kWh accupakket. Dat kwam neer op ongeveer 5000 cycli. Het accupakket van de G20 330e (zowel 10 kWh en de 20 kWh) zijn volgens de dealer sterk verbeterd qua samenstelling. Dus ik maak me niet zo’n zorgen bij mijn huidige G20 330e pre LCI :)

Bij de F30 kon de dealer destijds de defecte modules vervangen ipv het hele accupakket, waardoor de reparatie “slechts” 3000 euro was. Helaas was ook de elektrische heater kapot (a 1600 euro) dus heb ik de auto maar ingeruild :P

[ Voor 12% gewijzigd door AlexV op 30-04-2025 08:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Een reparatie van 3k (bij de dealer notabene) is zo gek nog niet bij 190k. Natuurlijk liever niet maar het komt geregeld voor volgens mij. Maar het is wel het grootste nadeel van de hybride auto's vind ik. Je bent met beide technieken onderweg en aan beide kan een hoop kapot gaan. Eerst was ik ook enthousiast over de hybride, ik kan altijd thuis opladen (ook overdag) en zo kon ik makkelijk de kleine ritjes elektrisch en op vakantie toch lekker onbezorgd rijden. Maar ik denk steeds meer, waarom zou ik voor die 4-6 ritjes per jaar het hele jaar een veel complexere auto gaan rijden? Kan veel beter direct voor ofwel een benzine ofwel een BEV gaan.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:04
Pannencouque schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:54:
[...]
Voel je vrij om dit stukje informatie (bron) hier te delen :/. Want 1000 cycli is wel erg weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door Panini op 30-04-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:12
MrFl0ppY schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:33:
Een reparatie van 3k (bij de dealer notabene) is zo gek nog niet bij 190k. Natuurlijk liever niet maar het komt geregeld voor volgens mij.
Klopt en dan kreeg je ook weer garantie op de nieuwe cellen, conform de standaard (X jaar of 100.000km volgens mij). Maar het hele 5 kWh accupakket vervangen zou destijds 6-7k hebben gekost. Vermoed dat de prijzen inmiddels wel iets gedaald zijn, maar het blijft een duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Zou iemand met een G20 330e iets willen testen?

Om mijn stroom enigszins te balanceren heb ik in het verleden gebruikgemaakt van de laad instelling met snelheidsbeperking. Je kunt in de auto instellen of je tot 16 A wilt laden of minder. Ik merk op dat dit niet meer lijkt te werken. Ik heb de snelheid ingesteld op 8A, maar er wordt gewoon geladen met 16A. Ook al iDrive opnieuw opgestart en een stukje met de auto gereden.

[
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8verIRdqo3jQfqB7YB_TZkzqws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2cr8eoqDferS91Uun1Sf3mA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSlofArBsFHZsBlUPMX21vRSOTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BBUem6colDamp4VWL8KEYK9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wdQZ5PAO6kbUw_SVH47kxYWGq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebrdkDo6jzYA5IcT8BSX7FKc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVh5EZIvrBZ_d7INF5NFV51JiyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsCfGa8bEySXEMVXRtYOU3FO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Die laadstroombeperking werkt inderdaad niet altijd goed. Ik had een wallbox gekocht waarop ik geen beperking kon instellen, en ook de auto wilde alleen op 16A laden. Nu een Ultimate Speed van de Lidl en op het apparaat zelf kan ik de laadstroom beperken en in de auto zelf ook. Lijkt alsof de wallbox ook met de auto moet communiceren. Bij de meegeleverde granny lader werkte de laadstroombeperking ook zoals het zou moeten.

Mijn 320e heeft nu 44.000 km gereden waarvan 19.000 elektrisch. Door 30 delen en je weet hoeveel cycli dat zijn. Echter rijdt de auto in hybridestand ook zonder te laden flink wat elektrische kilometers.
Hoe lang het accupakket mee gaat kan niemand je vertellen. Een nieuwe kost 10.000 euro, die onkosten wil je sowieso niet hebben. Over het algemeen zijn de g21 320e en 330e gewoon probleemloos. Maar geen idee hoe dat zit als ze 10 jaar oud zijn. Wellicht zijn ze dan heel vlot total loss als er iets aan de aandrijving mankeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Ik zie trouwens bij jouw ook een accupercentage van 50% en 12km. Lijkt me dat die berekening niet heel nauwkeurig is. Als je met een volle accu nog geen 30 km haalt met deze temperaturen dan is de accu wel redelijk gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07 13:04

Michidez

Zelden zo gelachen!

2019 G20 330e met 70kkm, en plots komen er wat problemen aan.

Net vorige maand nog 2 nieuwe 12V batterijen, lijkt erop dat er veel 2019 330e's dit gaan voorhebben.

En nu voel ik een gekke "knobbel" in het centrum van het stuur, enkel te voelen bij rustige stuurbewegingen. Waar Dr Google me zegt dat een nieuw stuurhuis de oplossing is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Michidez schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:40:

En nu voel ik een gekke "knobbel" in het centrum van het stuur, enkel te voelen bij rustige stuurbewegingen. Waar Dr Google me zegt dat een nieuw stuurhuis de oplossing is :/
Dit is een bekend probleem bij deze serie inderdaad. Er is hier ook een uitgebreide instructie voor bij de dealer. Als je terugzoekt in dit topic kun je mijn ervaringen en kosten ermee terugvinden. Of als het je echt niet lukt, mij nog een keer heel die vragen, dan wil ik wel voor je zoeken.

(ik heb toen ook gevraagd naar en in de topic beschreven omtrent coulance)

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 30-04-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:27

Theimon

Snapte!?

MrFl0ppY schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:33:
Een reparatie van 3k (bij de dealer notabene) is zo gek nog niet bij 190k. Natuurlijk liever niet maar het komt geregeld voor volgens mij.
Bij 190k mag ik toch eigenlijk wel verwachten dat de accu niet kapot gaat. Of je moet die auto echt zwaar mishandeld hebben, dan wordt het een ander verhaal. Maar ervan uitgaande dat dat de wagen normaal gereden en geladen is hoort die accu natuurlijk veel langer mee te gaan dan 190k en dus is 3k betalen voor die reparatie redelijk absurd toch?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ferrr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-06 20:24
Nu 2 weken m'n nieuwe 1-serie 120 F70 M Sportpakket (idrive os9) en echt ontzettend blij met de auto maar weet iemand misschien hoe je de radio kunt beluisteren terwijl je Flismeister op je beeldscherm hebt? Want als ik Android Auto start gaat Spotify aan met Flitsmeister en als ik vervolgens de radio activeer is m'n Flitsmeister weg omdat Android Auto wordt gedeactiveerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0xQQC2uyqaOYMkZOoFv1RrXtFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlP7T9gGWmy7Of6gp2Tfaoeu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2IYNZQnirP7hQw5nQMrgc_c0NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6ySWOZUR7zDY3B39FhBjv6P.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQxOH8mhnSRvQTGBm_vi-IY2UF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ex6XwbsN0iyVehlR3eswBqUg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Laatst online: 22:37
Michidez schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:40:
2019 G20 330e met 70kkm, en plots komen er wat problemen aan.

Net vorige maand nog 2 nieuwe 12V batterijen, lijkt erop dat er veel 2019 330e's dit gaan voorhebben.

had jij ook rook/een vieze geur van die accu zoals in dat topic meerdere malen wordt vermeld? Klinkt nogal heftig. Lijkt mij bijna recall waardig (tenzij het verder niet gevaarlijk is maar dat betwijfel ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 14-07 10:40
Eagle Creek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:38:
[...]

Volgens mij nergens. Ik reken het gewoon uit obv gereden km's elektrisch icm het bereik bij volle accu, dan heb je een benadering.

Maar zo'n ervaring hierboven van bijna 10k en 5000 laadcycli stemt me dan weer wat hoopvoller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 20:45
Ferrr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:35:
Nu 2 weken m'n nieuwe 1-serie 120 F70 M Sportpakket (idrive os9) en echt ontzettend blij met de auto maar weet iemand misschien hoe je de radio kunt beluisteren terwijl je Flismeister op je beeldscherm hebt? Want als ik Android Auto start gaat Spotify aan met Flitsmeister en als ik vervolgens de radio activeer is m'n Flitsmeister weg omdat Android Auto wordt gedeactiveerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie bak!

Verder moet ik je denk ik teleurstellen, voor zover ik weet kan je maar naar 1 bron luisteren, en dat is OF Android Auto of iets anders.

Simpele truuk zou natuurlijk kunnen zijn om de radio als appje te draaien, dan komt het geluid via Android Auto binnen. Heb je wel een beetje vertraging.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:15
Ferrr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
In mijn F40 werkt dit als volgt (ook mogelijk een tip voor @FireDrunk )

Je kunt CarPlay en Android Auto op drie verschillende plekken starten.

Coms > Telefoon via CarPlay
Media > Apple CarPlay
Apps > Apple CarPlay / Android Auto

Wanneer je dus via Media > Apple CarPlay (en waarschijnlijk dus ook Android Auto) opstart, dan opent hij de media applicatie en overruled hij de normale radio.

Start je het via Coms of Apps, dan blijft de radio bij mij gewoon doorspelen en opent CarPlay zonder media te starten.

Dus dit zou je eens bij jouw F70 met iDrive 9 ook eens kunnen controleren.

Maar dat had ik ook al op Driving-Fun in jouw topic gepost. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 01-05-2025 08:29 ]

Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Rivanov schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:28:
[...]

Media > Apple CarPlay

Wanneer je dus via Media > Apple CarPlay (en waarschijnlijk dus ook Android Auto) opstart, dan opent hij de media applicatie en overruled hij de normale radio.

Start je het via Coms of Apps, dan blijft de radio bij mij gewoon doorspelen en opent CarPlay zonder media te starten.

toon volledige bericht
Oh nice! Dat wist ik niet :+ Ga ik ook eens proberen...

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:56
Op mijn G21 (en op een F40) zit gewoon een fysieke 'mode'-knop (links naast de volumeknop) waarmee je kunt switchen tussen audiobron. Dan komt er een popup waarin je 'Radio' kunt selecteren maar je blijft dan wel in Android Auto. Dat is blijkbaar wegbezuinigd op een F70?

[ Voor 30% gewijzigd door Spollie op 01-05-2025 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Eagle Creek schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:27:
[...]

Dit is een bekend probleem bij deze serie inderdaad. Er is hier ook een uitgebreide instructie voor bij de dealer. Als je terugzoekt in dit topic kun je mijn ervaringen en kosten ermee terugvinden. Of als het je echt niet lukt, mij nog een keer heel die vragen, dan wil ik wel voor je zoeken.

(ik heb toen ook gevraagd naar en in de topic beschreven omtrent coulance)
Jouw posts gevonden, hier is de eerste:
Eagle Creek in "Het grote BMW-topic #14"

Uiteindelijk dus een nieuwe stuurkolom. Toen is het probleem ook effectief weggebleven?
En die openstaande PuMA, was het verwacht dat dit de oplossing zou zijn, of eerder een "baat het niet, dan schaadt het niet"?

Als het eindresultaat toch een nieuwe stuurkolom is, dan moet er geen extra werk in gestoken worden.
Kartmans1 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:53:
[...]
had jij ook rook/een vieze geur van die accu zoals in dat topic meerdere malen wordt vermeld? Klinkt nogal heftig. Lijkt mij bijna recall waardig (tenzij het verder niet gevaarlijk is maar dat betwijfel ik).
Absoluut, ik kwam op kantoor via de lift in de ondergrondse garage, en een afschuwelijke geur overviel me direct toen de deuren open gingen. Eenmaal thuis geparkeerd, kon ik plots de geur terug ruiken toen ik mijn rugzak uit de koffer nam. Lap, het was dus mijn wagen die daar stond te stinken :|

Dan maar de wagen terug buiten gereden en eens aan beide batterijen gevoeld. Die rechts achter was perfect normaal, die onder de vloer was zodanig heet dat ik die niet kon aanraken.

Terminal afkoppeld, BMW gebeld, en VAB de wagen naar de dealer laten brengen.

Wagen was aan het opladen op kantoor, en via Home Assistant kon ik duidelijk zien dat die klaar was maar nadien om het half uur terug startte en stopte met laden. Ik acht de kans dus groot dat het hybride systeem de batterij aan het volhouden was, terwijl die eigenlijk als verwarmingselement aan het spelen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Theimon schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:29:
[...]

Bij 190k mag ik toch eigenlijk wel verwachten dat de accu niet kapot gaat. Of je moet die auto echt zwaar mishandeld hebben, dan wordt het een ander verhaal. Maar ervan uitgaande dat dat de wagen normaal gereden en geladen is hoort die accu natuurlijk veel langer mee te gaan dan 190k en dus is 3k betalen voor die reparatie redelijk absurd toch?
Natuurlijk mag je dat verwachten. Maar de praktijk is dat er regelmatig wel eens onderdelen stuk gaan voordat de te verwachte levensduur ten einde is. We kennen allemaal nog wel de kettingen van de N47, of de waste gates van de x35 motoren etc. Bij mijn auto was het differentieel gaar na 90K. Ik wil maar zeggen dat zulke reparatiekosten bij die KM stand niet ongehoord zijn. Het is ook gewoon een kwestie van geluk hebben. Echter blijft de regel wel, hoe meer er in de auto zit, hoe meer kapot kan gaan.

Afgelopen jaar had ik zelf ook zo'n momentje. Storing op mijn grootlicht (<150k km), licht deed het nog wel maar kreeg telkens een melding (ook als ik zonder grootlicht aan reed) en soms knipperde de lamp heel kort. Nouja, LED dus kan het lampje niet vervangen maar enkel de complete lampmodule. Kosten nieuw €1800,-. Erin zetten kost zo'n 2u dus bij de dealer > €2000,-... Stond wel even raar te kijken toen ik de week erna een lampje bij mijn moeders Up verving voor €6,- in 2 min :X .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Civic09
Wat dat betreft ben ik heel blij met mijn Z4. Een volledig roestvrije auto met techniek die simpel en relatief voordelig te repareren is en ook een bulletproof motor heeft.

Moderne auto’s zijn gewoon te complex geworden. Gaat er iets stuk dan ben je aan de beurt. Waar we 15 jaar geleden al bang waren dat een distributieketting een keer vroegtijdig vervangen moest worden, ben je tegenwoordig voor een defecte laser-koplamp al 3k verder.
En hybride-techniek die de eerste 5 jaar de eigenaar geld bespaart, kan een volgende eigenaar wel eens volledig leegtrekken als er wat fout gaat.
Het is allemaal mooi spul, maar soms begrijp ik ook wel dat mensen gewoon voor een Corolla of Dacia Jogger gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Civic09 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:05:
Wat dat betreft ben ik heel blij met mijn Z4. Een volledig roestvrije auto met techniek die simpel en relatief voordelig te repareren is en ook een bulletproof motor heeft.

Moderne auto’s zijn gewoon te complex geworden. Gaat er iets stuk dan ben je aan de beurt. Waar we 15 jaar geleden al bang waren dat een distributieketting een keer vroegtijdig vervangen moest worden, ben je tegenwoordig voor een defecte laser-koplamp al 3k verder.
En hybride-techniek die de eerste 5 jaar de eigenaar geld bespaart, kan een volgende eigenaar wel eens volledig leegtrekken als er wat fout gaat.
Het is allemaal mooi spul, maar soms begrijp ik ook wel dat mensen gewoon voor een Corolla of Dacia Jogger gaan.
Bulletproof != comfort in sommige gevallen.
Ik ben echt zo ontzettend blij met mijn hybride systeem bij het wegrijden dat ik bijna twijfel of ik ooit nog een simpele verbrandingsmotor zou willen. Ik heb voor mijn huidige X1 een A220 gehad met een DCT Automaat, en bij koud weer was dat echt afzien. Dat ding bokte echt vervelend veel bij wegrijden en rotondes.

Sommigen zeggen dan dat je bijvoorbeeld de duurdere modellen moet rijden met koppelomvormers, die zouden dat meer op moeten vangen.

Maar ik ben toch best gecharmeerd van de techniek rondom elektrisch support hebben.
De interne radio tierlantijntjes hoeven van mij ook niet perse.

Ik zou best tevreden zijn met een simpel klokkenspel voor primaire functies, en een 'scherm' wat alleen Android Auto doet. Laat mijn telefoon maar al het moeilijke werk doen, en de auto niet.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:05
Civic09 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:05:
Haha, ik stond gisteren met mijn Z4 coupe (N52 motor) toch echt langs de kant met een oververhitte motor omdat de waterpomp het begeven heeft. Had ik eigenlijk deze herfst willen doen met groot onderhoud omdat ie al een foutmelding gaf bij uitlezen maar dat heeft ie dus niet gehaald helaas.

Maar ze kunnen het volgens mij inderdaad relatief simpel fixen, krijg vandaag een offerte van een specialist waar ik hem gelukkig voor de deur kon parkeren met een hele hoop afkoelpauzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
HeldereM schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:52:
Haha, ik stond gisteren met mijn Z4 coupe (N52 motor) toch echt langs de kant met een oververhitte motor omdat de waterpomp het begeven heeft. Had ik eigenlijk deze herfst willen doen met groot onderhoud omdat ie al een foutmelding gaf bij uitlezen maar dat heeft ie dus niet gehaald helaas.

Maar ze kunnen het volgens mij inderdaad relatief simpel fixen, krijg vandaag een offerte van een specialist waar ik hem gelukkig voor de deur kon parkeren met een hele hoop afkoelpauzes.
Ja, maar zoiets kan met elk blok voorkomen... het blok is verder vrij bulletproof. Niet voor niets dat er nog een aantal E9X'en met N52 met onder andere de 24 uur van de Nürburgring (NLS) meedoen. Mijn waterpomp is trouwens rond 140.000km vervangen. Voor de waterpomp is een versie van Pierburg zelf ook zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Ik heb preventief alles vervangen om dat soort gedoe te voorkomen. Waterpomp, thermostaat, koelslangen, expansievat, DISA, Vanos. Dat gaat na 20 jaar gewoon een keer stuk. En een oververhit blok wil je voorkomen, dat zorgt bij de M54 regelmatig voor een kapotte koppakking en dan wordt het wel vervelend. Goed onderhoud is alles en houdt het spul betrouwbaar. Zo blijft het qua kosten ook behapbaar.
Waterpomp van de N52 is wel flink prijziger dan degene in de M54.

[ Voor 7% gewijzigd door Civic09 op 01-05-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Civic09 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:16:
Ik heb preventief alles vervangen om dat soort gedoe te voorkomen. Waterpomp, thermostaat, koelslangen, expansievat, DISA, Vanos.
Vanos uitlaatzijde is wel vervangen... plus de magneetventielen uiteraard. De rest is ook allemaal vervangen. Inclusief de aircopomp. Toen de retourleiding naar het expansievat afbrak stond de auto gelukkig bij de specialist. Het blok moest iets gelift worden om de carterpanpakking te vervangen. Dat kleine stukje kon de plastic koppeling niet aan. Het spoot alle kanten op. Gelijk alles maar laten vervangen voor nieuw, dus heb de auto maar laten staan, onderdelen moesten uiteraard besteld worden.
Civic09 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:16:
Waterpomp van de N52 is wel flink prijziger dan degene in de M54.
Ja. Daarom zeg ik ook, Pierburg is iets goedkoper. Pierburg is ook de fabrikant van de originele BMW waterpomp voor de N52 en daar waar velen toch wel iets beknibbelen op kwaliteit onder eigen naam is die van Pierburg wel identiek aan origineel. Althans, dat zegt Rap. Eén van de weinige dingen die hij anders dan origineel adviseert :+

[ Voor 17% gewijzigd door CreativeS op 01-05-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrr
Rivanov schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:28:
[...]

Media > Apple CarPlay

toon volledige bericht
]

Hey Rivanov! :-)

Ja ik kom er niet uit dus hoopte hier misschien de gouden tip te krijgen maar dat lijkt ijdele hoop. Blijft toch gek dat je in zo'n nieuwe auto niet op een makkelijke manier Flitsmeister en tegelijk radio kan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Ferrr schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:25:
[...]
]

Ja ik kom er niet uit dus hoopte hier misschien de gouden tip te krijgen maar dat lijkt ijdele hoop. Blijft toch gek dat je in zo'n nieuwe auto niet op een makkelijke manier Flitsmeister en tegelijk radio kan beluisteren.
Nooit Flitsmeister gebruikt, maar ik verwacht dat die soms een melding geeft en niet continue iets speelt?

Alleszins in iDrive 8 kan ik perfect radio beluisteren en als ik een Waze melding krijg, gaat het volume even minder.

Ik heb een shortcut gemaakt om naar AA/AC te switchen als "navigatie" en niet als "media".
Want dan switcht die inderdaad van media input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrr
Spollie schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:32:
Dat is blijkbaar wegbezuinigd op een F70?
Ja heel veel fysieke knoppen zijn verdwenen en alleen nog via het scherm te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:56
Ferrr schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Ja heel veel fysieke knoppen zijn verdwenen en alleen nog via het scherm te bedienen.
De knop met de muzieknoot op je stuur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrr
Die geeft vervolgens de keuze tussen Android Auto of Radio. En als ik dus AA met Flitsmeister gebruik en ik selecteer via de knop (met de muzieknoot) Radio dan krijg ik het radio menu te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ferrr schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:25:
[...]
]

De opties (en de stappen die ik dus aangeef) die ik binnen iDrive 7 heb, werken dus niet meer in iDrive 9?

Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrr
Nee Rick dat werkt niet meer maar ik heb het zojuist gevonden met een omweg. Bij idrive os9 is het: [Media] dan bijvoorbeeld [Android Auto] selecteren en dan [Home logo] 2x indrukken op het beeldscherm in het midden. Dan heb je radio met Android Auto tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Ferrr schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:03:
Nee Rick dat werkt niet meer maar ik heb het zojuist gevonden met een omweg. Bij idrive os9 is het: [Media] dan bijvoorbeeld [Android Auto] selecteren en dan [Home logo] 2x indrukken op het beeldscherm in het midden. Dan heb je radio met Android Auto tegelijk.
Top! Goed dat je het gevonden hebt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
En anders de TuneIn app gebruiken voor radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Michidez schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:55:
[...]

Jouw posts gevonden, hier is de eerste:
Eagle Creek in "Het grote BMW-topic #14"

Uiteindelijk dus een nieuwe stuurkolom. Toen is het probleem ook effectief weggebleven?
En die openstaande PuMA, was het verwacht dat dit de oplossing zou zijn, of eerder een "baat het niet, dan schaadt het niet"?

Als het eindresultaat toch een nieuwe stuurkolom is, dan moet er geen extra werk in gestoken worden.

[...]

Absoluut, ik kwam op kantoor via de lift in de ondergrondse garage, en een afschuwelijke geur overviel me direct toen de deuren open gingen. Eenmaal thuis geparkeerd, kon ik plots de geur terug ruiken toen ik mijn rugzak uit de koffer nam. Lap, het was dus mijn wagen die daar stond te stinken :|

Dan maar de wagen terug buiten gereden en eens aan beide batterijen gevoeld. Die rechts achter was perfect normaal, die onder de vloer was zodanig heet dat ik die niet kon aanraken.

Terminal afkoppeld, BMW gebeld, en VAB de wagen naar de dealer laten brengen.

Wagen was aan het opladen op kantoor, en via Home Assistant kon ik duidelijk zien dat die klaar was maar nadien om het half uur terug startte en stopte met laden. Ik acht de kans dus groot dat het hybride systeem de batterij aan het volhouden was, terwijl die eigenlijk als verwarmingselement aan het spelen was.
toon volledige bericht
Het was uiteindelijk niet de volledige stuurkolom gelukkig. Er bleek een PuMA voor te zijn met exáct dit probleem. De oplossing (voor mijn type elektronische stuurblok-unit) is het loshalen van de bouten, (nieuwe bouten) vastdraaien en dan opnieuw uitlijnen.

Mocht het probleem daarmee niet zijn verholpen, diende alsnog de volledige stuurkolom te worden vervangen. Het probleem is overigens ook verholpen en niet meer teruggekomen.

Ze hebben uit coulance nog korting gegeven omdat de auto relatief jong was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:23

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hO6UR8_z0xfoZXjvqUPzYiKiUk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EorPKivwRvc3j5OfWNxchgSx.png?f=fotoalbum_large
Te mooi aantal km's elektrisch gereden om niet te delen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Civic09 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:12:
Die laadstroombeperking werkt inderdaad niet altijd goed.
En wanneer werkt die dan wel goed? Was dat met een update of overtijd of een reset of.. ? Het heeft bij mij wel gewerkt.
Ik had een wallbox gekocht waarop ik geen beperking kon instellen, en ook de auto wilde alleen op 16A laden.
Mijn wallbox (BMW) kan geen beperking instellen. Dus daar komt 16a uit. Huh? Zo'n ding https://www.lidl.nl/p/ult...-autostarthulp/p100367517 ?
Lijkt alsof de wallbox ook met de auto moet communiceren. Bij de meegeleverde granny lader werkte de laadstroombeperking ook zoals het zou moeten.
Dat lijkt mij niet. Het is immers bedoeld voor wallboxes/laadpunten die niet kunnen beperken, en om te voorkomen dat de aansluiting over z'n limieten heengaat stel je dan in de auto een beperking in. De granny gaat maar tot 10a.

Overigens vandaag bij een publieke laadpaal even getest, auto staat op 9 maar laadt gewoon met 16. Zoals in mijn foto's ook te zien is, lijkt de auto de instellingen gewoon niet over te nemen.
Mijn 320e heeft nu 44.000 km gereden waarvan 19.000 elektrisch. Door 30 delen en je weet hoeveel cycli dat zijn.
Hoezo wil je dat door 30 delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MF-QpBwxHC08A5X-jaCzCo3cF9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/muNCXUCkkWHxSUXD2IjR3KGi.png?f=fotoalbum_large

Ook ik ben trots; 😎 wie zijn die overige 4% 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Civic09 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:14:
Ik zie trouwens bij jouw ook een accupercentage van 50% en 12km. Lijkt me dat die berekening niet heel nauwkeurig is. Als je met een volle accu nog geen 30 km haalt met deze temperaturen dan is de accu wel redelijk gaar.
Die schatting is bij mij áltijd minder dan daadwerkelijk. Vanaf begin af aan al. Heb denk ik een conservatief modelletje. Praktisch kijk ik daar nooit naar, alleen naar wat ik al heb afgelegd.

Op een goede dag weet ik dat één blokje ~ 15KM, dus vol is 60. Op slechtere dagen zal dit rond de 10, 11, 12 hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Eagle Creek schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:29:

[...]

19000 e-km / 30 e-km per laadbeurt = 633 laadbeurten

[ Voor 8% gewijzigd door Xqlus1ve op 01-05-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Mijn wallbox (BMW) kan geen beperking instellen. Dus daar komt 16a uit. Huh? Zo'n ding https://www.lidl.nl/p/ult...-autostarthulp/p100367517 ?
Ik denk deze: https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-11-kw/p100368246

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Xqlus1ve schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:39:
[...]

19000 e-km / 30 e-km per laadbeurt = 633 laadbeurten
Gisteren een rit van 60 km gemaakt. Begonnen met accupercentage van 30% op met battery control aan op 30% en eind van de rit toch helft van kilometers elektrisch gereden. Die tellen dus ook mee. Wellicht kan ik dus die 19000 ook wel door 50 delen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
[...]

En wanneer werkt die dan wel goed? Was dat met een update of overtijd of een reset of.. ? Het heeft bij mij wel gewerkt.

[...]

[...]

Dat lijkt mij niet. Het is immers bedoeld voor wallboxes/laadpunten die niet kunnen beperken, en om te voorkomen dat de aansluiting over z'n limieten heengaat stel je dan in de auto een beperking in. De granny gaat maar tot 10a.

Overigens vandaag bij een publieke laadpaal even getest, auto staat op 9 maar laadt gewoon met 16. Zoals in mijn foto's ook te zien is, lijkt de auto de instellingen gewoon niet over te nemen.

[...]

toon volledige bericht
Heb je de bijgeleverde ‘granny lader’ nog waarmee je hem aan het stopcontact hangt? Met die aangesloten kon ik prima de laadstroombeperking in de auto instellen. Aan de wallbox die ik eerst had lukte dat niet. Dacht dat het aan het apparaat lag, bij de Lidl wallbox van de overbuurman lukte het namelijk wel. Bovendien kan ik daar ook nog op het apparaat de laadstroom instellen. Die heb ik dus geïnstalleerd en tot nu toe werkt dat goed. Maar inderdaad heel vaag als het eerst wel en nu niet meer werkt….

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Civic09
En met al dat stomme hybrid geneuzel ook even tijd voor een echte BMW euhh Alpina. Deze Duitser parkeerde hem er op een drukke en krappe parkeerplaats aan het Gardameer naast. Zal wel gedacht hebben, die is vast wel zuinig op zijn auto. Stonden gebroederlijk naast elkaar. Op het oog voor een leek niet al teveel verschil. Een lliefhebber wordt hier enorm blij en hebberig van. Wat een bak zeg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uohSXoiXz81ze6c8mp43Pvfz96E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9i7NiwzI9R1tZmwgE1bVJyoR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYoHc-BsjSCWP8XZYu5z7D0q84g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3tJUcIIDyyVUNLjTEhFafRw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Laatst online: 14-07 13:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DWefHY34_0a3oFlkVc0WacgDIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tsQV9qSqExW320jIoVDoM8W4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhvI1hn3xCAFRypZ7RDjQ9JOcjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ouXJUwV8hQkhwSJ8DtDbLg0S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/591SD4xb_Vuw_r6-GGotX5QF8x0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1QoLWGNU78gdB4RzjORekACC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Civic09 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:09:
En met al dat stomme hybrid geneuzel ook even tijd voor een echte BMW euhh Alpina. Deze Duitser parkeerde hem er op een drukke en krappe parkeerplaats aan het Gardameer naast. Zal wel gedacht hebben, die is vast wel zuinig op zijn auto. Stonden gebroederlijk naast elkaar. Op het oog voor een leek niet al teveel verschil. Een lliefhebber wordt hier enorm blij en hebberig van. Wat een bak zeg!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Altijd fijn. Leuk om te zien dat die Alpina verkocht is bij de fabrieksdealer in München (BMW Niederlassung). Staat mooi spul. Begeerlijk 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
En deze kwam ik vanochtend ook nog tegen. Lijkt gewoon een 2-serie Gran Coupé, maar is vast een ‘mule’ of een nieuwe uitvoering. Model is net gefacelift dus geen idee eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHQ_7KDygIqoykPboJjByEAve5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn94FRHOWEA2Di2kALm83UHr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG4DOFZNwq_0CJMLh5hNZWD4qb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MprTHTolUfhZYccR8jcOL0qf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Civic09 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:08:
En deze kwam ik vanochtend ook nog tegen. Lijkt gewoon een 2-serie Gran Coupé, maar is vast een ‘mule’ of een nieuwe uitvoering. Model is net gefacelift dus geen idee eigenlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Altijd leuk zulke shots... het is in elk geval geen hybride of elektrisch vehikel.
Ik zie dat er van de vorige versie nog een 216d was... misschien komt die nu ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Civic09 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Soms nemen ze ook gewoon de moeite niet om de camouflage er af te halen als de release al geweest is.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
fsfikke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Soms nemen ze ook gewoon de moeite niet om de camouflage er af te halen als de release al geweest is.
Heeft wel wat als iedereen z'n nek verrekt en foto's van je waggi maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Ze worden gewoon overal getest. Paar dagen mee daar naartoe, dan weer daar naartoe. Om en nabij de release gaat er meestal wat af. Deze 2 GC heeft ook maar aan 1 kant een uitlaat zo te zien. Dus zal wat lager gepositioneerd zijn. Zo kwam ik laatst nog een Panamera met kenteken LB tegen waarbij eigenlijk alleen de lampen rondom afgeplakt waren.

Vroeger voor het eerst de Alfa Romeo 166 in NL gefotografeerd. Kreeg je toen nog fl150,- voor van Autoweek. Altijd leuk.
Pagina: 1 ... 354 ... 363 Laatste