Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Allrisk via Alianz Direct kost mij nu 50 euro per maand.
[ Voor 57% gewijzigd door markietjuh op 22-03-2025 08:14 . Reden: Kennelijk is het niet toegestaan door de forumpolitie om over dealerervaringen te schrijven ]

[ Voor 27% gewijzigd door CreativeS op 21-03-2025 23:44 ]
:strip_exif()/f/image/A4F9Dq7LvHbUhp8RfPGGUBaw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V2mnHuGNV0cZqlUJtXVUVXyL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j1hbOWQt3VidquMhZM5ITplZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi toch dat kleurtje?
De auto "mist" 2 opties "Glasapplicatie 'CraftedClarity' voor interieurelementen & Galvanische afwerking voor bedieningselementen". 'De rest' zit er wel op
[ Voor 38% gewijzigd door _Arthur op 22-03-2025 12:38 ]
Prachtig, die wil ik ook_Arthur schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:29:
Kogel is door de kerk de G21 330i uit 2019 is ingeruild op iets nieuwers.
[Afbeelding]
De auto "mist" 2 opties "Glasapplicatie 'CraftedClarity' voor interieurelementen & Galvanische afwerking voor bedieningselementen". 'De rest' zit er wel op
De BimmerNotify app is ook door Apple goed gekeurd. En staat in de store. Voor de geinteresseerden. De Android versie zal even op zich laten wachten, ook mede afhankelijk hoe de iOS app aanslaat.
Op dit moment alleen te downloaden in de BeNeLux, zodra de engelse vertaling klaar is zal hij ook in andere landen beschikbaar worden. Op de roadmap staat voor nu nog een scheduling optie zodat de monitoring bijvoorbeeld automatisch aangaat op een tijdstip wat je zelf kiest.
https://bimmernotify.app
[ Voor 8% gewijzigd door Greetoz op 22-03-2025 10:32 ]
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Specs; alle opties behalve die 2 die ik noemde. Het is een M340i gewordenGreetoz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:10:
Mooie wagen @_Arthur Wat zijn de specs? Of weer een 330?
Ik heb nog net geen teiltje nodig..._Arthur schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:29:
Kogel is door de kerk de G21 330i uit 2019 is ingeruild op iets nieuwers (M340i van 10-2024, Dravitgrau).
[Afbeelding]
Gefelicteerd man!
Individual Champagne Quartz heeft ook zo'n lekkere 'flake/onderkleur', al is die wat lichter.
[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 22-03-2025 12:56 ]
Echt zo vervelend dit soort posts, dan moet ik weer leren omgaan met dat jaloerse afgunstige gevoel. Veel rijplezier, mooie verrijking voor de Nederlandse wegen 🥳_Arthur schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:29:
Kogel is door de kerk de G21 330i uit 2019 is ingeruild op iets nieuwers (M340i van 10-2024, Dravitgrau).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi toch dat kleurtje?
Mooi auto_Arthur schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:29:
Heb zelf bijbetaald om die eerste optie NIET te hebben
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Herkenbaar. Ik zat bij Top Cover maar heb door overstap 35pm kunnen besparen. Vind ik de moeite waard.Matadores schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:03:
Top Cover via Alianz kostte mij 100 euro per maand.
Allrisk via Alianz Direct kost mij nu 50 euro per maand.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Echt niet mijn kleur, zou daar zelf nooit voor kiezen._Arthur schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi toch dat kleurtje?
Maar goed, smaken verschillen. Van harte gefeliciteerd! En ik hoop dat je er heel veel plezier van gaat hebben
Daar is iets aan te doen natuurlijkMarc Rademaker schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:14:
Echt zo vervelend dit soort posts, dan moet ik weer leren omgaan met dat jaloerse afgunstige gevoel.
Snap ik, zou het zelf ook niet hebben gekozen. Die 2e dan weer wel.alexbl69 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:16:
Heb zelf bijbetaald om die eerste optie NIET te hebben
De lijst met welke opties er wel op zitten is 'iets' langer dan benoemen welke 2 ie niet heeft
Als je niet nieuw koopt, moet je soms consessies doen. Broonlyn Grau stond boven aan de "wanted" lijst, maar in die kleur kon ik geen auto vinden die aan mijn wensenlijst voldeed. Daaraan voldoet dit exemplaar zeer zeker wel. En zilver, zwart en blauw vielen al af qua kleur.Eagle Creek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:35:
Echt niet mijn kleur, zou daar zelf nooit voor kiezen.
En omdat het wel "interessant" is om te delen, deze auto heeft met 6800km op de teller en een 'leeftijd' van 170 dagen, Euro 33000,- afgeschreven op de originele aanschafprijs.
[ Voor 64% gewijzigd door _Arthur op 22-03-2025 15:28 ]
Snap ik... Een Swarovski fonkelende versnellingspook vind ik niet bij BMW passen en is ook niet mijn stijl.alexbl69 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:16:
[...]
Mooi auto.
Heb zelf bijbetaald om die eerste optie NIET te hebben. Heb overigens dezelfde kleur.
De vrije keuze is alleen niet helemaal wat je er van verwacht. De verzekeraar blijft namelijk maar een bepaald uurloon vergoeden. De dealers hebben geen zin in dat gezeik waardoor je snel een nee krijgt. Dusseldorp heeft wel een schade afhandelaar in de holding die dan wel weer die schades kan afhandelen.Mr Pingu schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:14:
[...]
Droevig, hier is glas gewoon glas. Maakt niet uit waar je het laat doen.
Reparaties van schade en andere dingen kan niet altijd bij de dealer, tenzij je dus specifiek verzekering die vrije keuze van garage toe laat.
Denk als dit een optie was de jaloezie minder aanwezig zou zijn, nu heb ik het dubbel namelijk
Mooie auto hoor, proficiat!_Arthur schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi toch dat kleurtje?
Die geeft geen meldingen bij openen deuren etc. En ook geen kritieke meldingen die ook doorkomen als de telefoon op stil of focus staat.roland kroes schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:25:
Is deze veel anders dan de myBMW app?
De app monitort de staat van het alarm/deuren/ramen. Via bmw connected drive. Werkt onafhankelijk van het alarm, dus extra notificatie mogelijkheid aangezien mijn auto destijds leeg is geroofd en de BMW app gewoon liet zien dat de auto opengemaakt was om 03:11 🙈
03/24; r:1.1,20230711;nl 00; 20230711; tw: 20230905; g30 ID7nimm2 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:12:
[...]
Ik heb een ook een versie zonder ringen achter het stuur, dat heet 'live cockpit professional'.
@DaFreakhead heb jij de dealer dit erop laten zetten? Welke versie update van idrive heb jij? (Wat je kan zien bij de manual, bij 'impressum'?
06AE Teleservices
06AK Connected Drive Services
06C3 Connected Package Professional
06NW Telefonie met draadloos opladen
06U3 BMW Live Cockpit Professional
Dit is wat er bij inpressum staat bij mij
Het enige wat er anders is bij mij is die 6c3, daar heb ik s6c4 staan maar wel met dezelfde benaming (connected package professional)DaFreakhead schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:56:
[...]
03/24; r:1.1,20230711;nl 00; 20230711; tw: 20230905; g30 ID7
Dit is wat er bij inpressum staat bij mij
Kan mij nog iets herinneren over dat je zo min mogelijk connecties wil maken met de auto ivm accu verbruik. Is dat geen ding meer?Greetoz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:50:
[...]
Die geeft geen meldingen bij openen deuren etc. En ook geen kritieke meldingen die ook doorkomen als de telefoon op stil of focus staat.
De app monitort de staat van het alarm/deuren/ramen. Via bmw connected drive. Werkt onafhankelijk van het alarm, dus extra notificatie mogelijkheid aangezien mijn auto destijds leeg is geroofd en de BMW app gewoon liet zien dat de auto opengemaakt was om 03:11 🙈
De tijden dat Tesla’s leeg op je parking stonden omdat er een api geen rate limit had
Volgens mij maakt bmw connected backend direct connectie met je auto en slaan ze de data zelf niet op. Maar kan dat dit inmiddels veranderd is natuurlijk.
Ben ook 2 maanden bezig geweest om eindelijk update te krijgen voor g30 01-2020. Probeer even je apps te updaten in het app menu via opties. Volgens mij heb ik ook settings reset via autoreset.DaFreakhead schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 01:02:
[...]
Ik heb een productiemaamd 9-2019 g31 en na een software update bij de dealer heb ik android auto (evenals die betalen voor parkeren en tanken apps). Als je dezelfde hardware hebt moet dat dus kunnen. Ik heb dat dashboard zonder de losse ringen, alleen een display. Misschien relevant in dit kader...?
De api maakt verbinding met de bmw servers en je auto stuurt veranderingen door naar bmw, de auto wordt dus niet rechtstreeks gepolled, daarom zit er ook een vertraging in van 1-3 minuten.bmwgozer schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:01:
[...]
Kan mij nog iets herinneren over dat je zo min mogelijk connecties wil maken met de auto ivm accu verbruik. Is dat geen ding meer?
De tijden dat Tesla’s leeg op je parking stonden omdat er een api geen rate limit had![]()
Volgens mij maakt bmw connected backend direct connectie met je auto en slaan ze de data zelf niet op. Maar kan dat dit inmiddels veranderd is natuurlijk.
Aha. Maar als je alarm afgaat dan krijgt niet iedereen gewoon melding in de bmw app?Greetoz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:21:
[...]
De api maakt verbinding met de bmw servers en je auto stuurt veranderingen door naar bmw, de auto wordt dus niet rechtstreeks gepolled, daarom zit er ook een vertraging in van 1-3 minuten.
Snap niet zo goed wat je gaat notify’n als bmw zelf de data ook al heeft. Mijn bmw stuurt gewoon melding als alarm afgaat.
Supergave auto!_Arthur schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:51:
[...]
Daar is iets aan te doen natuurlijk
[...]
Snap ik, zou het zelf ook niet hebben gekozen. Die 2e dan weer wel.
De lijst met welke opties er wel op zitten is 'iets' langer dan benoemen welke 2 ie niet heeft
[...]
Als je niet nieuw koopt, moet je soms consessies doen. Broonlyn Grau stond boven aan de "wanted" lijst, maar in die kleur kon ik geen auto vinden die aan mijn wensenlijst voldeed. Daaraan voldoet dit exemplaar zeer zeker wel. En zilver, zwart en blauw vielen al af qua kleur.
En omdat het wel "interessant" is om te delen, deze auto heeft met 6800km op de teller en een 'leeftijd' van 170 dagen, Euro 33000,- afgeschreven op de originele aanschafprijs.
Vaak is met die dik uitgeruste auto's die nieuw in de showroom staan nog wel een dealtje te maken met de verkoper. Niet om je feestvreugde te bederven natuurlijk
Klopt maar die bmw navigatie dieven schakelen je alarm uit voordat hij afgaat. De BMW app gaat je dus ook geen notificatie geven dan. Deze app geeft een notificatie onafhankelijk van het alarm. En geeft dus een notificatie als een deur of raam open gaat of als het alarm uitgeschakeld wordt.bmwgozer schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:31:
[...]
Aha. Maar als je alarm afgaat dan krijgt niet iedereen gewoon melding in de bmw app?
Snap niet zo goed wat je gaat notify’n als bmw zelf de data ook al heeft. Mijn bmw stuurt gewoon melding als alarm afgaat.
En op mijn F serie geeft geeft de mybmw app sowieso geen notificatie bij het afgaan van het alarm. Kan de mybmw app dan ook kritische notificaties geven?
Dat dealtje is al gemaakt hoorDaFreakhead schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:46:
Supergave auto!
Vaak is met die dik uitgeruste auto's die nieuw in de showroom staan nog wel een dealtje te maken met de verkoper. Niet om je feestvreugde te bederven natuurlijk

Ik zag 'm staan bij Ekris... wat een geld.
Iemand nog interesse in een boot? Zeggen ze toch? Anders verkoop je toch gewoon de boot?
:strip_exif()/f/image/tri1uOCyiXLp0e5cVAm67oZo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 73% gewijzigd door CreativeS op 22-03-2025 19:02 ]
thanks, ik kan niet direct zien wat het verschil is tussen 6c3 en 6c4. volgens de BMW FAQ zou AA zowel bij 6C3 als 6C4 moeten kunnen werken.DaFreakhead schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:01:
[...]
Het enige wat er anders is bij mij is die 6c3, daar heb ik s6c4 staan maar wel met dezelfde benaming (connected package professional)
Op bimmerposts, staat dat er ook iets in de BMW servers moet worden aangepast om dit te laten werken. wellicht heeft het daar iets mee te maken
https://g30.bimmerpost.co...79&highlight=android+auto
/f/image/ZiUXCZuPKNIR0XDVP5WIqTlp.png?f=fotoalbum_large)
Vertel, dan kunnen we er nog wat van leren
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Je kan mijn post even terug kijken heb er ook veel gezeik mee gehad. Volgens mij heb je wel echt 6c4 nodig. Na update al een reset gedaan van al je instellingen, je telefoon opnieuw koppelen via android auto feature in je auto en apps opnieuw geupdate.DaFreakhead schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:01:
[...]
Het enige wat er anders is bij mij is die 6c3, daar heb ik s6c4 staan maar wel met dezelfde benaming (connected package professional)
Maar nice dat je tevreden bent 👍
Uiteindelijk gezocht naar een plekje waar je een brug kon huren. Wist niet dat het bestond maar super chillroland kroes schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:41:
Da's een behoorlijk hoge krik zeg 😅.
Maar nice dat je tevreden bent 👍
Drukvat, Bilt-Hamber Touch-Less and Gyeon Wet Coat gekocht. Want dat schijnt top zijn.
Blijkt ook top te zijn!
Toch een fijn idee dat nu al het strooizout en vuil eens goed van de Touring is gewassen en ieder hoekje met een zachte kwast is gedaan.
:strip_exif()/f/image/pKirahzAdPXzk6d0ixoVfet6.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat rijdt dat lekker zeg! Comfortabel met een sportief randje. Ik kom van non-premium, en kan alle details en het onderstel heel erg waarderen!
Carplay al kunnen activeren, en binnenkort preventief de koelslangen vervangen.
Hier een foto (achtergrond is met AI veranderd)
:strip_exif()/f/image/sJczTgggTv53yqnsxXgRJ5rv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door pikstert op 24-03-2025 20:00 ]
Gefeliciteerd, schitterende uitvoering! Hoe heet deze kleur?pikstert schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:27:
Sinds kort eigenaar van een G31 520i 2017 sportline.
Wat rijdt dat lekker zeg! Comfortabel met een sportief randje. Ik kom van non premium, en kan alle details en onderstel heel erg waarderen!
Carplay al kunnen activeren, en binnenkort preventief de koelslangem vervangen.
[Afbeelding]
Imperial-blauBrando001 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:02:
[...]
Gefeliciteerd, schitterende uitvoering! Hoe heet deze kleur?
Opties, o.a. pano, sportstoelen (leer + verwarmd) en HUD. Opties die ik niet wist dat ik ze nodig had. Knipperlicht zit er uiteraard niet op ;-)
Ik snap dat die 'grap' fijn klinkt als je net bij BMW komt... maar het is al zooooooooooooooooooooooo oud... soms sta ik in de rij voor het verkeerslicht met Ford's, VW’tjes, Toyota's, et cetera en dan valt het vaak op dat ik zelfs de enige ben die de richtingaanwijzer aan heeft. Toch wel blij dat naast de trekhaak ook die dure optie aangevinkt is.pikstert schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:48:
Knipperlicht zit er uiteraard niet op ;-)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xw2Qjs4NayklEFD7D8uDv2gW.jpg?f=user_large)
Anyway
[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 24-03-2025 18:03 ]
In andere woorden, ik wil in Juni mijn kleine beurt laten uitvoeren, vanaf dat moment gaat de service inclusief pakket actief worden. Kan iemand dat bevestigen?
Voordeel zou ik er wel uit halen, kleine beurt inclusief remvloeistof zou al 600+ zijn, ik zal met 3 jaar 2 kleine beurten, 1 grote en 1x remvloeistof mee pakken.
De daadwerkelijke looptijd en kilometrage van de eerste boeking starten pas op het moment dat het eerste door het pakket gedekte onderhoud wordt uitgevoerd en dus niet vanaf de datum van boeking. Bij een boeking van een upgrade geldt de startdatum/kilometer van de eerste boeking. De einddatum van het contract wordt automatisch bijgewerkt. De aanspraak op diensten eindigt bij het bereiken van de zo bepaalde looptijd c.q. eindkilometerstand. Het eerste dat zich voordoet geldt.Xqlus1ve schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:15:
Vandaag met de BMW dealer gebeld in Brielle (Dusseldorp tegenwoordig), volgens hun kan je via de my BMW app een service inclusief pakket afsluiten en dat gaat pas in bij de eerste volgende onderhoudsbeurt.
In andere woorden, ik wil in Juni mijn kleine beurt laten uitvoeren, vanaf dat moment gaat de service inclusief pakket actief worden. Kan iemand dat bevestigen?
Voordeel zou ik er wel uit halen, kleine beurt inclusief remvloeistof zou al 600+ zijn, ik zal met 3 jaar 2 kleine beurten, 1 grote en 1x remvloeistof mee pakken.
Heel fraai, volledig nieuwe auto (showroom) of jong gebruikt?_Arthur schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi toch dat kleurtje?
Hier ga je veel plezier aan hebben, B58
Jong gebruikt. Net 6500km op de teller.Tortelli schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:37:
Heel fraai, volledig nieuwe auto (showroom) of jong gebruikt?
2023 Bmw M340i, Dravit Grau, nieuw gekocht en er staat nu 40k kilometers op.
Super fijne auto, nul problemen mee tot nu toe, behalve een hoog bandenslijtage....
Verders nog aan het nadenken of ik er de M-performance uitlaat op laat monteren of gewoon doorspaar voor een M3..
:strip_exif()/f/image/S1wnarJBJBzIzOm5HvGOgLmM.gif?f=fotoalbum_large)
Zo'n 530e is leuk en elektrisch rijden is met lokaal verkeer heerlijk, maar verder is het vermogen eigenlijk gewoon onvoldoende.
Als ik dan wat anders zou willen dan werd het ook absoluut een M340i. Wel een pre-LCI want het nieuwe dashboard vind ik echt niet om aan te gluren.
Maar goed, eigenlijk kom ik met een 320e en een Z4 met de heerlijke atmosferische M54B30 helemaal niks te kort.
Hoewel…. De standaard 18 inch 790M velgen vond ik net niet dik genoeg ogen. Daarom maar een mooie set M793i gekocht. Twijfel nog om de standaard hoogglans zwarte grille met spijlen te wisselen voor de diamond grille van de M340i. Die vind ik net wat mooier nog.
[ Voor 5% gewijzigd door Civic09 op 24-03-2025 23:11 ]
Yes, weer een G30 erbij in de club!pikstert schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:27:
Sinds kort eigenaar van een G30 520i 2017 Sportline.
Wat rijdt dat lekker zeg! Comfortabel met een sportief randje. Ik kom van non-premium, en kan alle details en het onderstel heel erg waarderen!
Carplay al kunnen activeren, en binnenkort preventief de koelslangen vervangen.
[Afbeelding]
Overigens, die koelslang preventief vervangen is niet specifiek iets voor de B48 en de G30, recall bij de F30.
Wat wél slim is om preventief te doen: de hardyschijf vervangen — dat is de rubber verbinding bij je achterdifferentieel. Ik spreek uit ervaring: BMW keurt het goed, zelfs met scheuren, maar uiteindelijk gaat je differentieel gewoon lekken.
Met daarna alle gevolgen van dien.
Simpele fix nog geen 200 euro. Maar de ellende die je bespaard ;-)
Goed om te horen. En wel grappig om te zien hoe verschillend deze kleur is bij meer of minder licht.Steef09031991 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:15:
Ook maar een plaatje bij alle bovenstaande praatjes.
Super fijne auto, nul problemen mee tot nu toe, behalve een hoog bandenslijtage....
Heb je de belettering trouwens vervangen door zwarte exemplaren?
Ook naar gekeken, maar een 550e Touring met de kop er af was er (nog) niet in Nederland en de auto was toch wel een heel stuk groter/langer dan een 3 Touring (en ik heb die extra ruimte niet nodig).Tortelli schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:50:
En daarom moet je een 550e hebben, best of both worlds
Rij nu bijna een half jaar met het 'nieuwe' dashboard, maar m'n huidige gevoel is dat ik bij een opvolger gedwongen wordt buiten de BMW stal te kijken. Kan er niet aan wennen, en ervaar het gemis van m'n oude UI (iDrive 6) nog elke dag.Civic09 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:09:
Als ik dan wat anders zou willen dan werd het ook absoluut een M340i. Wel een pre-LCI want het nieuwe dashboard vind ik echt niet om aan te gluren.
Naar verluid wil BMW bij de Neue Klasse er nog een schepje bovenop doen, dus dat maakt m'n keuze wat eenvoudiger.
Wat het dan moet worden zie ik tegen die tijd wel. Op dit moment heeft bijna elk merk alleen nog maar schermen in de aanbieding, maar gelukkig lijkt het tij enigszins te gaan keren (Volkswagen, Euro NCAP). Hopelijk komt BMW ook tot inkeer.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Oh BMW zal straks ook weer fysieke knoppen gaan aanbieden, onder het mom 'Das Neue Premium', voor een vette meer prijsalexbl69 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Rij nu bijna een half jaar met het 'nieuwe' dashboard, maar m'n huidige gevoel is dat ik bij een opvolger gedwongen wordt buiten de BMW stal te kijken. Kan er niet aan wennen, en ervaar het gemis van m'n oude UI (iDrive 6) nog elke dag.
Naar verluid wil BMW bij de Neue Klasse er nog een schepje bovenop doen, dus dat maakt m'n keuze wat eenvoudiger.
Wat het dan moet worden zie ik tegen die tijd wel. Op dit moment heeft bijna elk merk alleen nog maar schermen in de aanbieding, maar gelukkig lijkt het tij enigszins te gaan keren (Volkswagen, Euro NCAP). Hopelijk komt BMW ook tot inkeer.
Als BMW het nog enigszins interesseert om 5 sterren te halen op de NCAP-rating, dan mogen ze hun hele Neue Klasse meteen de kliko inflikkeren. Het hele concept van de Neue Klasse draait immers om het absoluut minimaliseren van fysieke knoppen in het interieur, en afgaande op de promofilmpjes lijken ze daar dan ook behoorlijk trots op te zijn.alexbl69 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Rij nu bijna een half jaar met het 'nieuwe' dashboard, maar m'n huidige gevoel is dat ik bij een opvolger gedwongen wordt buiten de BMW stal te kijken. Kan er niet aan wennen, en ervaar het gemis van m'n oude UI (iDrive 6) nog elke dag.
Rij nu een 3 maanden met de G61 maar ben wel gewend aan het dashboard. Er zitten nadelen aan (fysieke favorieten knoppen bijvoorbeeld) maar meeste zaken functioneren best prima. Reed laatste een stukje in mijn oude G21 en moet zeggen dat dit best ouderwets oogt (scherm is stukken kleiner), maar functioneel wel beter in elkaar zit.alexbl69 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Mag hopen dat BMW de weg terug een keer gaat pakken, maar ben bang dat dit nog wel even kan duren gezien de recente ontwikkelingen.
Grz D.
Dank voor de tip!lostboy_0234 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:37:
[...]
Yes, weer een G30 erbij in de club!
Overigens, die koelslang preventief vervangen is niet specifiek iets voor de B48 en de G30, recall bij de F30.
Wat wél slim is om preventief te doen: de hardyschijf vervangen — dat is de rubber verbinding bij je achterdifferentieel. Ik spreek uit ervaring: BMW keurt het goed, zelfs met scheuren, maar uiteindelijk gaat je differentieel gewoon lekken.
Met daarna alle gevolgen van dien.
Simpele fix nog geen 200 euro. Maar de ellende die je bespaard ;-)
Dan ga ik de specialist vragen te koelslangenslangen te checken i.p.v. te vervangen. Volgens mij zit het probleem in de aansluiting, en niet de slang zelf?
Bij welke KM is het verstandig de hardyschijf te vervangen, en wat merk je als eerste symptomen van een versleten hardyschijf?
Volgens mij ging dat over Tesla en het verwijderen van het knipperlicht pookje.DomiGijzen schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:29:
Las laatst een artikel dat een van de grote auto fabrikanten wel erkende dat het gebrek aan fysieke knoppen een foutje is. Ging in dit geval specifiek over het stuur waar nu weer echte knoppen komen. Ik verwacht dat het begin van een nieuwe trend is.
Maar hoe het bij BMW gaat, zou ik niet durven zeggen. Ja, ze laten een concept zien met minimale knoppen. Maar tegelijkertijd zeggen ze in een interview dat ze nog knoppen blijven behouden. Dus ik wacht het rustig af.
Net zoals ik rustig wacht totdat ze mijn auto hebben gefixt. Die staat nu al 5 weken bij de garage.

Eerste diagnose en test duurde paar dagen, turbo vervangen duurde 4 weken, maar bleek niet de oplossing. Nu aanzuigleiding en sensoren, wat ("hopelijk") afgelopen vrijdag gedaan zou worden.

Het is dat ik vrij weinig mijn auto nodig heb, maar nu die langer bij de garage staat dan dat ik ermee rijdt, kijk ik sterk naar een vervanger. Alleen... Met wat? Wel/Niet een BMW? En welk budget wil ik spenderen tov het weinige gebruik? Een jong-gebruikte of oudere versie? Durf ik een EV aan (ik kan enkel publiek laden)? Enkel liftback/hatchback of is een sedan ook goed genoeg?
Als BMW nou die 2GC als een liftback had gemaakt, dan was het een stuk makkelijker geweest.
let the past be the past.
Klopt, bij de G30 zijn de slangen anders gelegd dan bij de F30. Door de hitte van de motor, het klimaat waarin je rijdt en hoe vaak je zelf even onder de kap kijkt, kunnen die onderdelen sneller slijten.pikstert schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Dank voor de tip!
Dan ga ik de specialist vragen te koelslangenslangen te checken i.p.v. te vervangen. Volgens mij zit het probleem in de aansluiting, en niet de slang zelf?
Bij welke KM is het verstandig de hardyschijf te vervangen, en wat merk je als eerste symptomen van een versleten hardyschijf?
Wat echt een zwak punt is bij de G30, zijn de rubbers van de motorsteunen en de aandrijflijn. Die zijn veel te zacht uitgevoerd. BMW-dealers vervangen dit helaas niet preventief, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten.
Het vervelende is dat die rubbers erg gevoelig zijn voor temperatuur, ons Nederlands weer en verouderen daardoor snel—ze worden kurkdroog. Je merkt dan een vage trilling in de auto die je bij hogere snelheden steeds beter voelt. In eerste instantie dacht ik aan wielen, banden of onbalans.
Bij mij begon dit al rond de 80.000 km. Na vervanging was de trilling volledig verdwenen en voelde de auto weer strak aan. Bizar hoeveel invloed zo’n stukje rubber kan hebben.
Nog een tip: laat je ZF-automaat ook een keer goed spoelen. ZF heeft gewoon een officiële servicekit beschikbaar voor de G30. De dealer doet dat standaard niet, maar ik heb het laatst bij een specialist laten doen—wat een verschil!
Zie je die scheurtjes? Dat is al genoeg om speling te veroorzaken op het achterdifferentieel. Bij mij begon het daardoor te lekken en dan weetje dat je te laat bent.
Het gekke was: de BMW-dealer vond het allemaal prima. Ik kreeg zelfs een foto toegestuurd per mail met het commentaar dat er “niets aan de hand” was, en ze wilden het niet onder garantie vervangen—terwijl de auto gewoon nog binnen de garantietermijn viel.
Ik kreeg twee ‘opties’: of een compleet nieuw achterdifferentieel voor €8.500, of €10.000 korting op een nieuwe 5-serie. Ik kon het niet geloven.
Sindsdien heb ik niets meer van me laten horen en ben ik overgestapt naar een specialist die wél weet wat hij doet.
:strip_exif()/f/image/ZSYFpCFSV4oUC4CNHnT8sgmW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o0SmHixMU7Z8fzvxo7NmdTfD.png?f=user_large)
_Arthur schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:59:
[...]
Goed om te horen. En wel grappig om te zien hoe verschillend deze kleur is bij meer of minder licht.
Heb je de belettering trouwens vervangen door zwarte exemplaren?
Ja klopt, zie below. (geen idee of reclame maken op deze manier mag, anders moet het even via dm..)
[...]
Ook naar gekeken, maar een 550e Touring met de kop er af was er (nog) niet in Nederland en de auto was toch wel een heel stuk groter/langer dan een 3 Touring (en ik heb die extra ruimte niet nodig).
Waar en na hoeveel km?lostboy_0234 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Nog een tip: laat je ZF-automaat ook een keer goed spoelen. ZF heeft gewoon een officiële servicekit beschikbaar voor de G30. De dealer doet dat standaard niet, maar ik heb het laatst bij een specialist laten doen—wat een verschil!
Ik wilde het eerst bij ZF Nederland laten doen, maar zij zijn sinds 2025 gestopt met die service. In Duitsland kan het nog wel. Uiteindelijk kreeg ik de tip om naar The Engineers Garage te gaan—en sindsdien is dat mijn vaste garage. Wat een verademing. Ze leveren topwerk, en als je interesse hebt in techniek mag je zelfs meekijken tijdens de werkzaamheden.
Ik heb de spoeling laten doen bij 100.000 km, omdat ik veel snelwegkilometers maak. Rij je vooral in de stad met veel start-stops, dan is het slim om het eerder te doen.
Is al eens voorbij gekomen dacht ik, er is ook een deel 1.
Fixed that for you en informatie over de 5 'nieuwe' servicepartners:lostboy_0234 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:35:
Ik wilde het eerst bij ZF Nederland laten doen, maar zij zijn sinds 2025 01.01.2024 gestopt met die service.
https://aftermarket.zf.co...nze-portfolio/oliewissel/
[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 25-03-2025 16:46 ]
Deel 1 -> CreativeS in "Het grote BMW-topic #14"Xqlus1ve schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:30:
[...]
[YouTube: Deel 2 - BMW ZF 8-traps Versnellingsbak Service - Q&A]
Is al eens voorbij gekomen dacht ik, er is ook een deel 1.
Als het budget het toelaat....M3 🥰🥰Steef09031991 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:15:
Ook maar een plaatje bij alle bovenstaande praatjes.
Verders nog aan het nadenken of ik er de M-performance uitlaat op laat monteren of gewoon doorspaar voor een M3..
[Afbeelding]
ZF adviseert bij normaal gebruik elke 150k km een oliewissel.lostboy_0234 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:35:
[...]
Ik heb de spoeling laten doen bij 100.000 km, omdat ik veel snelwegkilometers maak. Rij je vooral in de stad met veel start-stops, dan is het slim om het eerder te doen.
Dan lijkt 100k km bij voornamelijk snelweggebruik me ietwat vroeg, maar kwaad zal het ook niet kunnen (mits correct uitgevoerd).
https://aftermarket.zf.co...sel%20alle%20150.000%20km.
[ Voor 11% gewijzigd door Puf op 25-03-2025 17:13 ]
Dit is wel generiek, aan de telefoon kreeg ik 100km te horen van ZF Deutschland.Puf schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:08:
[...]
ZF adviseert bij normaal gebruik elke 150k km een oliewissel.
Dan lijkt 100k km bij voornamelijk snelweggebruik me ietwat vroeg, maar kwaad zal het ook niet kunnen (mits correct uitgevoerd).
https://aftermarket.zf.co...sel%20alle%20150.000%20km.
Maar het is eerste onderhoud is wel rond 150000km, daarna na 100000km. Bij veel trekhaakwerk 100000. Snelweg is ook gewoon 150000km. Je bent iets te vroeg geweest, maar het kan nooit kwaad. De bak van mijn BMW is pas bij 208146km gespoeld en tikt nu bijna de 280000km aan en de volgende doe ik rond de 308000kmlostboy_0234 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:34:
Dit is wel generiek, aan de telefoon kreeg ik 100km te horen van ZF Deutschland.
Overigens doet ZF Duitsland ook al een tijd geen onderhoud voor particulieren meer hoor. Zij zijn eerder dan ZF NL gestopt. Wilde het eerst in Düsseldorf of Dortmund laten doen (dichterbij dan Delfgauw), maar dat ging niet meer. Toen maar gewoon bij mijn specialist (Rap) met ZF-onderdelen.
[ Voor 18% gewijzigd door CreativeS op 25-03-2025 19:28 ]
Zo lang je hem hebt merk je het nietSteef09031991 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:10:
[...]
Budget wel nu de afschrijving nog haha
Toen wij vorig jaar een klipper van 27 meter erfden... liet ik mijn gedachten af en toe ook gaan. Wat als... lekker voor in de weekenden... een troetel-BMW'tje. Na verkoop deze week kan er 'helaas' niet meer af dan een leuke aangeklede zeer sportieve redelijk recente Z4. Maar... het huis is véél belangrijker, dus gaat het hoogstwaarschijnlijk daarnaartoe. Budget is leuk, maar het zijn de keuzes die het belangrijkste zijn.Steef09031991 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:10:
Budget wel nu de afschrijving nog haha
Daar heb je ook een leuke M voor hoor 😁leuke aangeklede zeer sportieve redelijk recente Z4.
Je hoeft niet te kiezen! Je kunt ook een combo van een BMW en een huis kopen...CreativeS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Toen wij vorig jaar een klipper van 27 meter erfden... liet ik mijn gedachten af en toe ook gaan. Wat als... lekker voor in de weekenden... een troetel-BMW'tje. [...] Maar... het huis is véél belangrijker, dus gaat het hoogstwaarschijnlijk daarnaartoe. [...]
https://topgear.nl/autoni...ers-te-koop-in-nederland/
De BMW visa kaart is weer een jaartje gratis te krijgen. Altijd leuk voor de echte fans.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Niks te klagen hoor met een recente sportieve Z4CreativeS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Na verkoop deze week kan er 'helaas' niet meer af dan een leuke aangeklede zeer sportieve redelijk recente Z4.
:strip_exif()/f/image/oVqzXaP6Jmvg8JPwkpfwFrrj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat de context onbegrepen is...Martin.Air schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:43:
Niks te klagen hoor met een recente sportieve Z4
Ik woon in België. Behalve 2dehands en Autoscout24, zijn er nog sites waar ik hem te koop kan zetten? Ergens waar nog BMW fans zitten die hierin geïnteresseerd zouden zijn? Ik zou hem graag aan een particulier verkopen.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Haha, nee hoor. Dit is ook onze 'concessie' auto.
Is dat toevallig een specialist in de regio Zuid Holland?lostboy_0234 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:36:
@pikstert
Zie je die scheurtjes? Dat is al genoeg om speling te veroorzaken op het achterdifferentieel. Bij mij begon het daardoor te lekken en dan weetje dat je te laat bent.
Het gekke was: de BMW-dealer vond het allemaal prima. Ik kreeg zelfs een foto toegestuurd per mail met het commentaar dat er “niets aan de hand” was, en ze wilden het niet onder garantie vervangen—terwijl de auto gewoon nog binnen de garantietermijn viel.
Ik kreeg twee ‘opties’: of een compleet nieuw achterdifferentieel voor €8.500, of €10.000 korting op een nieuwe 5-serie. Ik kon het niet geloven.
Sindsdien heb ik niets meer van me laten horen en ben ik overgestapt naar een specialist die wél weet wat hij doet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sinds kort ook de eigenaar van een 530e Xdrive Touring uit 2021. Wat een heerlijke auto, en de eerste BMW. Flinke upgrade vanaf de Renault Clio. Ondertussen dus ook heel dit topic aan het doorspitten, en ook op zoek naar een garage voor toekomstig onderhoud.
Ondertussen tussen de opties van Service Inclusive vanuit BMW (4 jaar/60.000km) of een goede garage aan het twijfelen. Bij BMW kwam ik na wat informeren al uit op 550 euro voor een kleine beurt en 1100 voor een grote beurt. Ik vind dat toch wel wat gortig.
Jammer genoeg nog zelf geen foto's gemaakt, er was een klein beetje Saharazand wat na 2 dagen bezit aan kwam zetten:
:strip_exif()/f/image/Sp8pckKOERfUD6r00dF5G6vh.jpg?f=fotoalbum_large)
Eentje vanuit de dealer:
/f/image/V0KyRWGdMoDpeUtmq27d5351.webp?f=fotoalbum_large)
Marktplaats? Zitten ook veel Belgen op.florholvoet schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:04:
Ik verkoop mijn 5 jaar jonge BMW 118iA met 90.000km op de teller wegens aankoop van een i5 Touring (joepie).
Ik woon in België. Behalve 2dehands en Autoscout24, zijn er nog sites waar ik hem te koop kan zetten? Ergens waar nog BMW fans zitten die hierin geïnteresseerd zouden zijn? Ik zou hem graag aan een particulier verkopen.
Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op een mooie E89 sDrive35is automaat... maar dat was iets te voorbarigMartin.Air schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:17:
Haha, nee hoor. Dit is ook onze 'concessie' auto.
Breukelen! The Engineer’s Garage, lekker aan de A2. Ik zat eerst bij Dusseldorp en ben ooit begonnen bij Ekris. Maar nu blijf ik bij TEG — omdat je daar gewoon met race engineers zit, plus je mag gewoon meekijken. Dat vind ik zelf echt prettig, want zo leer je je auto pas echt goed kennen.Panini schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Is dat toevallig een specialist in de regio Zuid Holland?![]()
Sinds kort ook de eigenaar van een 530e Xdrive Touring uit 2021. Wat een heerlijke auto, en de eerste BMW. Flinke upgrade vanaf de Renault Clio. Ondertussen dus ook heel dit topic aan het doorspitten, en ook op zoek naar een garage voor toekomstig onderhoud.
Ondertussen tussen de opties van Service Inclusive vanuit BMW (4 jaar/60.000km) of een goede garage aan het twijfelen. Bij BMW kwam ik na wat informeren al uit op 550 euro voor een kleine beurt en 1100 voor een grote beurt. Ik vind dat toch wel wat gortig.
Jammer genoeg nog zelf geen foto's gemaakt, er was een klein beetje Saharazand wat na 2 dagen bezit aan kwam zetten:
[Afbeelding]
Eentje vanuit de dealer:
[Afbeelding]
Interessant...lostboy_0234 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:30:
[...]
Breukelen! The Engineer’s Garage, lekker aan de A2. Ik zat eerst bij Dusseldorp en ben ooit begonnen bij Ekris. Maar nu blijf ik bij TEG — omdat je daar gewoon met race engineers zit, plus je mag gewoon meekijken. Dat vind ik zelf echt prettig, want zo leer je je auto pas echt goed kennen.
Rekenen ze vaste tijden voor werkzaamheden conform TIS net als BMW, en hoe verhoudt de tariefstelling zich tot die van BMW en die van een "normale" specialist?
Ik zie dat ze zich specifiek op BMW M(otorsport) en Alpina richten. Hebben ze dan ook evenveel aandacht en liefde voor je spreekwoordelijke 316i?
Ik dacht in begin ook zo.Puf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:58:
[...]
Interessant...
Rekenen ze vaste tijden voor werkzaamheden conform TIS net als BMW, en hoe verhoudt de tariefstelling zich tot die van BMW en die van een "normale" specialist?
Ik zie dat ze zich specifiek op BMW M(otorsport) en Alpina richten. Hebben ze dan ook evenveel aandacht en liefde voor je spreekwoordelijke 316i?
Oef, die jongens zijn vast alleen gespecialiseerd in BMW M-modellen.” Maar dat klopt niet – ze onderhouden ook gewoon reguliere BMW’s. Daar hoef je je geen zorgen over te maken, net zoveel passie komt daar bij kijken.
De medewerkers zijn stuk voor stuk echte liefhebbers. Veel van hen hebben een engineering-achtergrond of werkten eerder bij gerenommeerde BMW-dealers, maar misten daar het echte vakmanschap en persoonlijke contact.
Wat ik juist fijn vind, is hoe ze werken: heel laagdrempelig en meedenkend. Je kunt gewoon bellen of even langskomen en meestal helpt Nick – de eigenaar – je direct verder. Leg uit wat er aan de hand is of wat je graag zou willen en dan doen ze vaak ter plekke al een snelle analyse.
Ze maken altijd een duidelijke offerte op en hun uurtarief zit ver onder dat van Dusseldorp.
Ik werk daar meestal gewoon op mijn laptop en wacht op de auto. Tussendoor loop ik een rondje door de garage en stel wat vragen.
Plus als je ooit een mooie BMW op het oog hebt – of die nu oud of nieuw is – dan kun je ze ook inschakelen voor een aankoopkeuring. Ze gaan gewoon met je mee om de auto samen te bekijken.
Zelfs de mannen van Autoblog brengen hun auto daar naartoe:
https://www.autoblog.nl/n...bmw-z4-sdrive-35i-7013824
[ Voor 21% gewijzigd door lostboy_0234 op 28-03-2025 09:18 ]
Ik overweeg ook sterk om mijn auto daar te laten onderhouden ondanks dat het bijna een uur rijden is.
Hier omschrijf je precies de specialist waar ik altijd naartoe ga... Rap in Wekerom. Altijd fijn dat je zo'n goede ervaring hebt met je specialist, maar er zijn er daar meer van hè. En goede ervaringen zijn natuurlijk fijn, maar als er eens iets is wat minder goed gegaan is, moet dat ook gewoon gezegd kunnen worden zonder dat er scheve gezichten getrokken worden. En veel is al snel beter als je iets vergelijkt met een echte dealer. Ik zeg echte dealer, want het woord dealer wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt door elk universeel bedrijf. Of beter gezegd, hun klanten noemen dat zo om wat voor reden dan ook. Velen zijn nog zo blind om te azen op auto's die 'dealeronderhouden' zijn. Nadat de standaard garantieperiode verlopen is, heb ik liever stempels van een gerenommeerde specialist. Ja, iedereen kan zich specialist noemen, maar door ervaringen leer je die goede vanzelf wel. Wordt een dingetje.lostboy_0234 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:13:
Ik dacht in begin ook zo.
Oef, die jongens zijn vast alleen gespecialiseerd in BMW M-modellen.” Maar dat klopt niet – ze onderhouden ook gewoon reguliere BMW’s. Daar hoef je je geen zorgen over te maken, net zoveel passie komt daar bij kijken.
De medewerkers zijn stuk voor stuk echte liefhebbers. Veel van hen hebben een engineering-achtergrond of werkten eerder bij gerenommeerde BMW-dealers, maar misten daar het echte vakmanschap en persoonlijke contact.
Wat ik juist fijn vind, is hoe ze werken: heel laagdrempelig en meedenkend. Je kunt gewoon bellen of even langskomen en meestal helpt Nick – de eigenaar – je direct verder. Leg uit wat er aan de hand is of wat je graag zou willen en dan doen ze vaak ter plekke al een snelle analyse.
Ze maken altijd een duidelijke offerte op en hun uurtarief zit ver onder dat van Dusseldorp.
Ik werk daar meestal gewoon op mijn laptop en wacht op de auto. Tussendoor loop ik een rondje door de garage en stel wat vragen.
Plus als je ooit een mooie BMW op het oog hebt – of die nu oud of nieuw is – dan kun je ze ook inschakelen voor een aankoopkeuring. Ze gaan gewoon met je mee om de auto samen te bekijken.
Zelfs de mannen van Autoblog brengen hun auto daar naartoe:
https://www.autoblog.nl/n...bmw-z4-sdrive-35i-7013824
Ik rij ook 75 kilometer heen en 75 kilometer terug voor een bezoek aan 'mijn' specialist. Er zijn mensen die rijden nog meer. Maar wij willen - met beide auto's - gerust een stuk rijden als het onderhoud en de service goed is. Heeft me wel twee - kleine - boetes opgeleverd. Eerste mocht je nog gewoon 130 overdag en werd ik net tussen twee auto's door geflitst op de inker baan en bij de tweede had ik mijn CC even moeten aanpassen op de 19"ers... door 1 km/u langzamer te gaanSpeedgeek schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:47:
Hier ook iemand met ervaring met de heren van The Engineer's Garage alleen waren zij destijds klant van ons. Vriendelijke en beleefde ervaring en onderschrijf wat @lostboy_0234 zegt; ze hebben kennis en passie voor het merk.
Ik overweeg ook sterk om mijn auto daar te laten onderhouden ondanks dat het bijna een uur rijden is.
![]() | ![]() |
Ik rij bijna altijd keurig rechts... ook als ik geflitst word
:strip_exif()/f/image/qYTKIQifVoQvkCbJR7DQzXDW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door CreativeS op 28-03-2025 12:01 ]
Gelukkig hebben ze een leenauto, een 318i uit het jaar kruik met dik 3,5 ton op de teller.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Olie en filter was weer 10k oud, de bougies denk ik 25k.
Kom denk ik al een jaar of 6 bij ze en zijn echt gedreven, 2 jaar geleden ongeveer hebben ze besloten om al het onderhoud voor Ferrari's etc mee te stoppen en volledig te storten op BMW, wel voorkeur voor de krachtigere modellen. Zag er gisteren allen minimaal 6 cilinders staan
[ Voor 54% gewijzigd door FabiandJ op 28-03-2025 20:33 ]
Ja, qua motorisering wel. Maar niet de juiste comfortstoelen meer, geen panoramadak dat open kan...Tortelli schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:50:
En daarom moet je een 550e hebben, best of both worlds
Dat is ook wel een ding ja. Ik heb mijn 530e na een jaar gekocht met een heel groot deel van de kop eraf, dat was fijn. Ik verwacht niet dat 550e touring zo snel beschikbaar is voor een fatsoenlijk bedrag._Arthur schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:59:
Ook naar gekeken, maar een 550e Touring met de kop er af was er (nog) niet in Nederland
De dealer is gewoon duur. Als je nog in Premium Selection zit zou ik naar de dealer gaan, puur om gezeik te voorkomen. Anders lekker naar de specialist.Panini schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Is dat toevallig een specialist in de regio Zuid Holland?![]()
[Afbeelding]
Eentje vanuit de dealer:
[Afbeelding]
Mijn G21 gaat volgend jaar uit de lease maar geen idee wat te doen. De nieuwe 3 touring is er dan nog niet, en om weer 4 jaar in dezelfde auto (ok, LCI) te gaan rijden spreekt me niet aan. Daarnaast zijn de prijzen sinds 2021 hard gestegen, eenzelfde uitvoering als wat ik nu rij is zo 10k duurder. Een optie is om de lease van mijn huidige auto een jaar te verlengen en dan over te stappen in de nieuwe 3 touring- als die er dan is en om aan te gluren. Een SUV zie ik nog niet zitten, de nieuwe A5 avant is mooi maar dat rijdt toch niet als een BMW. Luxeproblemen, ik weet het, maar ik vind het niet makkelijker en leuker worden op de automarkt.
Mijn huidige G80 M3 is gelukkig nog geen 'slachtoffer' geworden van dit verzamelgedrag. Echter viel het mij wel op dat de kanalen voor de koeling van de remmerij helemaal verstopt zaten met blad en zooi! Wellicht handig voor iedereen dit eens te controleren:
:strip_exif()/f/image/8ejixCvWXqBhTUO3ZqeEcICR.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Osf5wKm7uBb9uDzILZ5aDaW9.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het klepje is makkelijk te verwijderen. De F90 code doet vermoeden dat het bij de vorige generatie M3 M5 ook gebruikt werd.
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
F90 is de 'vorige' serie M5.jordy2811 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:39:
Het klepje is makkelijk te verwijderen. De F90 code doet vermoeden dat het bij de vorige generatie M3 ook gebruikt werd.
De vorige M3 had code F80
:strip_exif()/f/image/IWiuZqDEa5ZrEZPFdwnE7A9s.jpg?f=fotoalbum_large)
550e in (alleen nog erg slechte foto, was laat gisterenmiddag)
Is een ex demo van een dealer in het zuiden. Moeten nog enkele zaken aan worden veranderd, incl. aflevering eind april, begin mei.
:strip_exif()/f/image/2n5Y8uBzEVB7apzPqnJAxGmz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door SdR op 29-03-2025 16:56 ]
Don't Speak, Just Think
Mooie upgrade, ook qua velgen!SdR schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:31:
Kogel is bij mij door de kerk... 530e exit...
[Afbeelding]
550e in (alleen nog erg slechte foto, was laat gisterenmiddag![]()
Is ex demo van een dealer in het zuiden. Moeten nog enkele zaken aan worden veranderd, incl. aflevering eind april, begin mei.
[Afbeelding]
Dan maar gelijk upgraden naar Msport schokbrekers en veren.
Hier wordt ook het verschil tussen Msport onderstel en standaar onderstel zichtbaar waarbij de Msport veren een stukje korter zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Eens.twodigits schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:13:
Afgelopen week weer in de nieuwe 5 gezeten (530e) maar dat is het voor mij toch niet hoor. Rijdt prima, maar het uiterlijk en de afwerking van binnen, ik vind het gewoon minder mooi qua styling en materiaalgebruik dan mijn G21 laat staan dan de vorige 5.
Mijn G21 gaat volgend jaar uit de lease maar geen idee wat te doen. De nieuwe 3 touring is er dan nog niet, en om weer 4 jaar in dezelfde auto (ok, LCI) te gaan rijden spreekt me niet aan. Daarnaast zijn de prijzen sinds 2021 hard gestegen, eenzelfde uitvoering als wat ik nu rij is zo 10k duurder. Een optie is om de lease van mijn huidige auto een jaar te verlengen en dan over te stappen in de nieuwe 3 touring- als die er dan is en om aan te gluren. Een SUV zie ik nog niet zitten, de nieuwe A5 avant is mooi maar dat rijdt toch niet als een BMW. Luxeproblemen, ik weet het, maar ik vind het niet makkelijker en leuker worden op de automarkt.
Ik ben gehecht geraakt aan de comfortstoelen met verstelbaar schouderdeel van BMW en die zitten niet in de nieuwe 5. Wel nog in de G31 en de G05 X5. Idem voor het te openen panoramadak. Maar die hebben qua elektrisch bereik dan weer wat weinig.
Wil je nieuwer gaan rijden, zit je aan ISA en allerlei andere meuk. Elektrisch bereik wel weer beter. Een A6 of E-klasse heeft ook niet de juiste stoelen en ik vind de E ook gewoon lelijk, vooral de kont. A6 is wel netjes maar veel te veel beeldschermen binnenin.
En dan is het hybride-deel ook nog ingewikkeld: ik ben zo'n kantoorpik die niet overdag kan laden aan zijn eigen panelen terwijl dat juist het (deels) elektrisch rijden nu financieel interessant maakt. Zolang ik nog kan salderen is dat geen punt, maar dat verdwijnt straks natuurlijk ook.
Dan maar weer volledig terug naar benzine? Een G31 540i of een G32 LCI bijvoorbeeld, met lekker veel ruimte? De dreiging dat de benzineprijs met tientallen centen per liter kan stijgen laat me dan ook weer twijfelen.
Zowel twijfels op inhoud als financiën dus. Misschien moet ik maar gewoon even doorrijden met de 530e, want een scherp aanbod voor een 550e touring verwacht ik niet op korte termijn.