Ik rijd momenteel in een G30, maar eerlijk gezegd kan ik me totaal niet vinden in de nieuwe koers van BMW.Pannencouque schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:56:
[...]
Eens.
Ik ben gehecht geraakt aan de comfortstoelen met verstelbaar schouderdeel van BMW en die zitten niet in de nieuwe 5. Wel nog in de G31 en de G05 X5. Idem voor het te openen panoramadak. Maar die hebben qua elektrisch bereik dan weer wat weinig.
Wil je nieuwer gaan rijden, zit je aan ISA en allerlei andere meuk. Elektrisch bereik wel weer beter. Een A6 of E-klasse heeft ook niet de juiste stoelen en ik vind de E ook gewoon lelijk, vooral de kont. A6 is wel netjes maar veel te veel beeldschermen binnenin.
En dan is het hybride-deel ook nog ingewikkeld: ik ben zo'n kantoorpik die niet overdag kan laden aan zijn eigen panelen terwijl dat juist het (deels) elektrisch rijden nu financieel interessant maakt. Zolang ik nog kan salderen is dat geen punt, maar dat verdwijnt straks natuurlijk ook.
Dan maar weer volledig terug naar benzine? Een G31 540i of een G32 LCI bijvoorbeeld, met lekker veel ruimte? De dreiging dat de benzineprijs met tientallen centen per liter kan stijgen laat me dan ook weer twijfelen.
Zowel twijfels op inhoud als financiën dus. Misschien moet ik maar gewoon even doorrijden met de 530e, want een scherp aanbod voor een 550e touring verwacht ik niet op korte termijn.
Als ik terugkijk naar mijn eerdere BMW’s en nu mijn huidige G30, dan valt de nieuwe 5-serie toch echt tegen. Het voelt alsof BMW precies weet wie ze willen targetten, maar die koers spreekt mij totaal niet meer aan.
Ik ben daarom weer aan het oriënteren en denk nu aan iets wat wél bij mij past. Een nieuwe Range Rover Sport ter vervanging van mijn oudere, of een Mercedes E Estate AMG 2025 staan hoog op mijn lijstje. Kwaliteit, rijplezier en karakter zijn daar nog wel belangrijke punten.
Als je alles zelf betaalt en het niet via de zaak laat lopen, denk je toch anders na over de aankoop van je auto dan wanneer je het van je baas krijgt om het imago van het bedrijf te versterken.
Als petrolhead hecht ik nog waarde aan bepaalde filosofieën en rijbeleving, maar dat is de laatste jaren al flink aan het afnemen. Niet alleen bij BMW trouwens, maar bij hen merk ik het nu wel het sterkst. Het voelt alsof ze hun eigen identiteit kwijtraken.
Ik heb nu beide merken al in de garage staan en qua serviceniveau vind ik dat toch een stuk beter dan hoe BMW de laatste jaren dingen aanpakt. Daarom is de kans groot dat BMW voorlopig even uit de tuin verdwijnt.
Misschien een premium classic opzoeken. Iets waarmee ik af en toe, met de zon op m’n gezicht, weer die vibe van vroeger kan voelen ;-)