WilbertNeems schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:02:
@
Mr Pingu @
NLKornolio
Ik zit momenteel in het diepe Zuiden, Maastricht. En op zich niet beroerd er een dagje weg van te maken, alleen is het altijd wel heel kut als je terug moet omdat er iets niet goed is.

@
Greetoz zelf heeft daar ook ervaring mee las ik hier.
Verder ook niet bekend met de implicaties van een ram-module, maar wat gegoogle (gegoogel?) leert mij dat mijn F20 van 2018 zonder DAB deze wel niet zal hebben. Misschien verklaart dat ook waarom een 6DSP voldoende zou zijn, ik begreep juist dat ook daarop het aanwezige harnas aangesloten kan worden.
En ook niet zo bekend met QTS. Als ik hier even naar kijk dan zou de Match UP W8BMW-S de laagste QTS hebben. Maar volgens jullie dus met weinig volume op laag, wat mij doet denken dat dit waarschijnlijk een relatie heeft met qts. Als in dat een speaker maken met veel volume op laag met ook een lage qts lastig is en de Helix Compose i5 daar de beste verhouding in heeft?
2018 F20 heeft volgens mij nooit RAM module, maar dit durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Volgens mij kwam dat enkel toen de hybride modellen uitkwamen. F20 is nooit als hybride uitgebracht.
En ja in principe kan de 6DSP ook aangesloten maar daar bestaat geen kant en klaar harnas voor, dus moet iemand dat zelf maken of bestaand plug&play harnas modificeren. Het prijsverschil met een 7BMW eventueel zou teniet worden gedaan door extra arbeidskosten. Dat was het punt dat ik probeerde te maken.
QTS heeft niet (per se) met volume (dB) te maken. Volume bij lage tonen (lees subwoofers) is meest afhankelijk van de xmax (excursie) en hoeveelheid (volume) lucht er verplaatst kan worden. De Match doet het qua volume (dB) dus slechter dan origineel.
Waar de QTS wel wat over zegt is hoeveel controle een speaker heeft, laag = veel controle, hoog = minder controle. Dus bij subwoofers, lage QTS, heldere "korte" bass, hoge QTS = "boomy" bass.
Hierin doet de Match het wel 'beter' als in je krijgt er een snellere / kortere bass, maar deze heeft wel minder volume en kan daarmee dus minder laag (Low extension).
Een andere parameter is de gevoeligheid, de hoeveelhei power (watt) heb je nodig om een bepaald geluidsniveau te bereiken. Hierin blinkt de OE speaker uit, deze is heel efficient waardoor relatief weinig power nodig is, maar met een aftermarket versterker loop je niet tegen power begrensing aan op het subwoofers kanaal dus dat kan je negeren. Maar daarom, het heeft weinig zin om nieuw subwoofers erin te zetten zonder versterker met DSP omdat je vaak voor de gevoeligheid van de nieuwe subs (die vaak lager is dan OEM) moet corrigeren en dus meer watt er in moet stoppen voor hetzelfde geluidsniveau. Dit kan vaak de OEM versterker niet aanpassen.
Terugkomend naar QTS. De helix & Morel zijn daarmee mijn inziens de betere compromis want deze kunnen lager, maar tegelijkertijd zijn het woofers met lage QTS waardoor er nog steeds veel controle in de speaker zit.
Het compromis tussen Helix/Morel vs de Match bijvoorbeeld is dat de Match meer controle heeft maar hierdoor mis je wel het onderste gedeelte van de lage tonen. De Helix en de Morel zijn relatief gelijk qua volume (cirka 2db in het nadeel van de helix), maar de Morel heeft iets lagere QTS. Vergelijk je die 2 met de earthquake zie je dat earthquake het meeste volume er weet uit te persen, maar tenkoste van de controle (QTS). Zo blijven speakers altijd een compromis, je kan niet altijd 6 gooien. En dit is dan nog niet eens de factor prijs meegenomen, dat is vaak voor mensen nog een extra beslisdimensie.
Zoals eerder geschreven; mijn conclusie (mening) is dat de zowel de Helix &Morel het beste compromis zijn tussen, low extension, precisie en volume. Waarbij de Morel nog net een beetje beter maar deze is wel weer een stuk duurder.
Er zijn nog 101 andere subwoofers voor BMW maar daarvan zijn niet altijd de (T/S) specs (xmax wordt vaak niet vermeld) te vinden dus die kunnen niet gesimuleerd worden. Maar als ze de specs niet durven te posten zullen ze wel niet de moeite waard zijn denk ik dan
[
Voor 3% gewijzigd door
Mr Pingu op 20-03-2025 11:23
]