Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 349 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 18:47
Het ziet ernaar uit dat ik mezelf zeer binnenkort bij de 'grote' BMW club mag voegen. De auto die ik op het oog heb staat echter op (voor mij) lelijke velgen, helaas had de dealer niks anders op voorraad dus ik mag zelf op avontuur voor nieuwe, ik zie veel aanbieders die voornamelijk velgen + banden aanbieden. Echter zijn dit voornamelijk winter of zomerbanden, geen all-season.

Misschien is dit een naiëve vraag, maar met de zachte winters in Nederland ben ik toch wel benieuwd wat jullie eronder hebben en of er trouw gewisseld wordt per seizoen? De wagen staat nu op zomerbanden met de huidige velgen, maar ik heb geen ruimte om op te slaan dus kan niet echt kiezen voor het hebben van twee sets banden 'voor de gein'. Wat is hier jullie ervaring/wijsheid mee? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:22
Fastclaimer schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Ik heb een waterontharder en dacht de eerste keer na het wassen dat nadrogen niet nodig zou zijn. Er zitten echter ook een hoop andere mineralen in het water, resultaat was een hoop vlekken.. sindsdien droog ik altijd netjes na. Helemaal nu er een kenotek coating opzit. Ik overweeg een bladblazer om hem droog te blazen 🫣
[Afbeelding]
En dan regent het weer een beetje en dan zitten er weer vlekjes op. Of je laat hem een nachtje staan en er zit weer een laagje stof op als je hem in het zonlicht bekijkt. Ermee rijden is al helemaal uit den boze...
Misschien gewoon mee leren leven dat een auto niet smetteloos kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:57
Courses schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:44:
Het ziet ernaar uit dat ik mezelf zeer binnenkort bij de 'grote' BMW club mag voegen. De auto die ik op het oog heb staat echter op (voor mij) lelijke velgen, helaas had de dealer niks anders op voorraad dus ik mag zelf op avontuur voor nieuwe, ik zie veel aanbieders die voornamelijk velgen + banden aanbieden. Echter zijn dit voornamelijk winter of zomerbanden, geen all-season.

Misschien is dit een naiëve vraag, maar met de zachte winters in Nederland ben ik toch wel benieuwd wat jullie eronder hebben en of er trouw gewisseld wordt per seizoen? De wagen staat nu op zomerbanden met de huidige velgen, maar ik heb geen ruimte om op te slaan dus kan niet echt kiezen voor het hebben van twee sets banden 'voor de gein'. Wat is hier jullie ervaring/wijsheid mee? :)
Ik heb mijn auto nu 3 jaar en heb nu nog 1 set velgen met zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:26

Het type BMW is denk ik ook wel belangrijk voor het antwoord en wat voor rijder je bent, mocht je wat sportiever rijden zou ik niet het hele jaar op allseasons rijden. Beste is dan om in de zomer op zomerbanden te rijden en in de winter op allseasons.

Het opslaan doet elke dealer/garage wel voor je, kost gemiddels 60 tientjes op jaar basis...

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:00

Ik heb een RWD F30 en ik heb een 19" breedset met zomerbanden en een 18" gewone set met winterbanden. Als de winterbanden op zijn dan komen er all seasons op de winterset (Goodyear Vector of Michelin Crossclimate). Dit heeft idd te maken met de zachte winters, maar ook met de sterk verbeterde rijeigenschappen bij sneeuw en ijs van moderne all season banden, en het feit dat ze tegenwoordig ook aan de 3MPSF standaarden voldoen. De zomerset zal ik altijd met sportieve zomerbanden blijven rijden.
Greetoz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:29:
[...]

Het opslaan doet elke dealer/garage wel voor je, kost gemiddels 60 tientjes op jaar basis...
Daar komen dan nog wel de kosten van de banden- of wielenwissel bij, en je bent afhankelijk van wanneer de garage tijd heeft voor een wissel. Als je twee complete sets met velgen hebt en je kunt ze zelf wisselen, dan vind ik het persoonlijk prettiger om ze zelf op te slaan. Er is vaak enorme drukte en weken wachttijd bij het eerste winterse weer en de eerste warme lentedagen. Daarnaast is het zelf wisselen een mooie gelegenheid om even je remblokjes en -schijven te controleren en je naven even goed te borstelen en verplegen met een beetje keramisch vet. Bij universele garages willen ze alles nog wel eens met slagmoersleutels vastraggen. Zelf doe ik het rustig met de hand en laatste stukje met een momentsleutel.

[ Voor 28% gewijzigd door Puf op 17-03-2025 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Puf schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Daar komen dan nog wel de kosten van de banden- of wielenwissel bij. Als je twee complete sets met velgen hebt en je kunt ze zelf wisselen, dan vind ik het persoonlijk prettiger om ze zelf op te slaan. Je bent niet afhankelijk van de werkplaatsplanning van een garage dealer (enorme drukte en weken wachttijd bij het eerste winterse weer en de eerste warme lentedagen) en het is zo gepiept. Daarnaast is het een mooie gelegenheid om even je remblokjes en -schijven te controleren en je naven even goed te borstelen en verplegen met een beetje keramisch vet. Bij universele garages willen ze alles nog wel eens met slagmoersleutels vastraggen. Zelf doe ik het rustig met de hand en laatste stukje met een momentsleutel.
Eens maar hij gaf volgens mij aan zelf geen plek te hebben voor de opslag en daarom naar allseasons keek, vandaar mijn opmerking over de opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Greetoz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:03:
[...]

Eens maar hij gaf volgens mij aan zelf geen plek te hebben voor de opslag en daarom naar allseasons keek, vandaar mijn opmerking over de opslag
Ja snap ik, en helemaal mee eens dat opslag een goed idee is. Ik reageerde even op de suggestie om de opslag bij een garage of dealer te regelen en de prijs die je noemde. In dit geval zou hij ipv opslag bij een garage of dealer ook eens kunnen kijken naar opslag bij een dedicated opslagservice. Allsafe o.i.d. Het voordeel is dat je dan zelf op elk moment je banden op kunt halen en ze zelf even kunt wisselen op een plek naar keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door Puf op 18-03-2025 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
.

[ Voor 99% gewijzigd door Puf op 18-03-2025 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 13:06
[...]

Ik heb een waterontharder en dacht de eerste keer na het wassen dat nadrogen niet nodig zou zijn. Er zitten echter ook een hoop andere mineralen in het water, resultaat was een hoop vlekken.. sindsdien droog ik altijd netjes na. Helemaal nu er een kenotek coating opzit. Ik overweeg een bladblazer om hem droog te blazen 🫣
[Afbeelding]
Bladblazer werkt niet helemaal ideaal. Je hebt de speciale autodrogers maar die lijkt heel erg op een waterblazer voor honden. En die is goedkoper... ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Puf
JaMaaT schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Bladblazer werkt niet helemaal ideaal. Je hebt de speciale autodrogers maar die lijkt heel erg op een waterblazer voor honden. En die is goedkoper... ;)
Ik denk niet dat dat past... :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMvNhazXiqdfR0J0l0d2cYVFwIQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/FOmRxJUJxKtcdf8m9wIBE4UZ.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:02

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DesiredPeanut schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Dank! We hebben beide getest en X1 komt ruim als winnaar uit de bus. Model waar wij naar kijken is ook een 2018 (sDrive20i)—nog tips/ervaringen/advies?
Ik heb zelf een 2018 model (geproduceerd in 2017, maar 2018 modeljaar) xDrive 18D.
Tja naast de genoemde zwakke punten is de auto gevoelig voor sporing dus goede uitlijning is een must.
Wel kan je verwachten dat je een keer de SOS-accu moet vervangen als dat nog niet gedaan is. Deze zit in het dak en is wel een werkje om bij te komen, maar dit is ook niet model specifiek en het geval op meerdere BMW's.

Verder vind ik het een fijne auto, maar ik kwam wel van een peugeot partner dus alles reed al beter, maar als ik het vergelijk met de Renault Captur die we ook hebben, rijdt de X1 echt veel beter en comfortabeler en in alle opzichten meer premium. Zeker met sportstoelen en lumbar-support kan ik echt wel een paar uur comfortabel rijden.

Wel het nodige aan gedaan ( voornamelijk gewoon hobby, op de trekhaak na) voor wat extra functies Irritatie puntje vond ik bijvoorbeeld dat het kofferbak lampje maar aan 1 kant zat dus daar heb ik zelf meer lampjes ingezet. Daarnaast het geluidssysteem geupgrade in een aantal stappen. Van HiFi zonder tweeters naar Harman Kardon met tweeters, naar aftermarket.

Overigens heb ik nu wel een motor die af en toe niet lekker loopt en de verdenking is een verstuiver maar het is sporadisch dus er hangt nog niet echt een conclusie aan en volgens mij meer een gevalletje pech dan echt toe te schrijven aan dit model.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:29
@Mr Pingu
Wat voor aftermarketaudio heb je geplaatst en bevalt het nu? Meer specifiek, hoe zijn de lage tonen?

[ Voor 82% gewijzigd door WilbertNeems op 18-03-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Nog even verder over mijn contact met de BMW dealer over hun importservice nadat ik ze er weer over heb gesproken. Mijn conclusie is dat het niet interessant is.

Als ik ze een link naar een Duitse Premium Selection auto geef gaan ze in overleg met die dealer en doen mij dan een prijsvoorstel. Ze willen geen precieze inzage geven in hun calculatie en in feite komt er een extra schakel in de keten bij die marge pakt. Dealer erkende min of meer dat het onder de streep financieel dan waarschijnlijk niet zo interessant is tov hoe zo'n auto in hun showroom zou staan. Alleen het voordeel dat de dealer de PS garantie overneemt blijft staan.
Dan ga ik het garantierisico wel aan als ik 10% goedkoper uit kan zijn door zelf te importeren.

Ik zoek dus een max 5jaar oude G30 of G31 530e of evt 545e met Duitse PS certificering. Ik heb er eentje op het oog waar de dealer al netjes aangaf dat er een deur was vervangen, dus niet 'unfallfrei' is. Ook heb ik het VIN gekregen om eea na te gaan.
Wie heeft er tips waar/hoe ik het (schade)verleden goed kan checken? Hoe betrouwbaar (en hoe gedetailleerd is de info) die zulke sites je tegen betaling geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:02
JPS schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:31:
Nog even verder over mijn contact met de BMW dealer over hun importservice nadat ik ze er weer over heb gesproken. Mijn conclusie is dat het niet interessant is.

Als ik ze een link naar een Duitse Premium Selection auto geef gaan ze in overleg met die dealer en doen mij dan een prijsvoorstel. Ze willen geen precieze inzage geven in hun calculatie en in feite komt er een extra schakel in de keten bij die marge pakt. Dealer erkende min of meer dat het onder de streep financieel dan waarschijnlijk niet zo interessant is tov hoe zo'n auto in hun showroom zou staan. Alleen het voordeel dat de dealer de PS garantie overneemt blijft staan.
Dan ga ik het garantierisico wel aan als ik 10% goedkoper uit kan zijn door zelf te importeren.

Ik zoek dus een max 5jaar oude G30 of G31 530e of evt 545e met Duitse PS certificering. Ik heb er eentje op het oog waar de dealer al netjes aangaf dat er een deur was vervangen, dus niet 'unfallfrei' is. Ook heb ik het VIN gekregen om eea na te gaan.
Wie heeft er tips waar/hoe ik het (schade)verleden goed kan checken? Hoe betrouwbaar (en hoe gedetailleerd is de info) die zulke sites je tegen betaling geven?
Staat gevangenis straf op het liegen over schade aan 2e hands auto’s in Duitsland. Ik heb me er niet druk over gemaakt destijds, wel m’n auto bij een grote dealer gekocht. Als je met schade importeert kun je dat gebruiken om de fiscale waarde flink te drukken. Op hybride wel wat minder belangrijk.

Zo was mijn auto ex lease en daar gingen er per maand een paar honderd auto’s de deur uit (en weer in) dus dan is het ook echt niet de moeite voor ze om daarmee te gaan frauderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja ik weet dat ze er streng mee zijn in Duitsland, en terecht trouwens.
Het zal netjes gerepareerd zijn, want het wordt niet voor niets als PS auto aangeboden. Wel heb ik wat zorg dat als er (meerdere) carosseriedelen zijn overgespoten je dat (op termijn) kan gaan zien. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar wat de schade precies was.
Als het een deuk in 1 deur was (en die is vervangen) dan zal het geen punt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 18:47
Greetoz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:29:
[...]

Het type BMW is denk ik ook wel belangrijk voor het antwoord en wat voor rijder je bent, mocht je wat sportiever rijden zou ik niet het hele jaar op allseasons rijden. Beste is dan om in de zomer op zomerbanden te rijden en in de winter op allseasons.

De auto komt gelukkig met zomerbanden dus voor nu is het even prima de komende maanden, dan kan ik in alle rust op velgenjacht. Het gaat om een 4-serie Gran Coupé.
Puf schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Ik heb een RWD F30 en ik heb een 19" breedset met zomerbanden en een 18" gewone set met winterbanden. Als de winterbanden op zijn dan komen er all seasons op de winterset (Goodyear Vector of Michelin Crossclimate). Dit heeft idd te maken met de zachte winters, maar ook met de sterk verbeterde rijeigenschappen bij sneeuw en ijs van moderne all season banden, en het feit dat ze tegenwoordig ook aan de 3MPSF standaarden voldoen. De zomerset zal ik altijd met sportieve zomerbanden blijven rijden.
Door de zachte winters had ik ergens het idee dat winterbanden mogelijk overkill waren (dan denk ik meer aan Zwitserland en wintersportgebieden waar ik toch niet zal rijden). Goed om te weten in ieder geval!
Greetoz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:03:
[...]

Ze heeft inderdaad geen ruimte tot opslag .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:33

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

JPS schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:31:

Hou met scheef oog de 545e al tijdje in de gaten. Als je budget hebt, lekker voor 545 gaan ik mis de 2 cilinders best veel met de 530e. Moet wel zeggen dat prijzen van de 545 niet veel verschillen met Nederland. 530 heeft makkelijk 8k verschil maar dat zie is minder met de 545.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

WilbertNeems schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:40:
@Mr Pingu
Wat voor aftermarketaudio heb je geplaatst en bevalt het nu? Meer specifiek, hoe zijn de lage tonen?
Ik ben nog bezig maar ik begon met een MATCH UP 7BMW versterker op standaard HK speakers (inclusief OEM filter voor tweeter).

Toen voorin geupgrade naar Focal ES100K met de bijgeleverde deelfrequentie filters. Waarbij de highpass door de versterker op 150hz geregeld wordt.

Wat deze Focal ES100K bracht was vooral in het lage segment midtones (150-300hz) veel meer detail geeft en dat je nu het hoge gedeelte van de kickdrum kan onderscheiden. Natuurlijk ook veel betere hoge tonen, al zullen sommige dit op het scherpe af vinden.

De HK tweeters en midtones toen gelijk naar achter gezet maar daarmee wel gelijk een DIY crossover er tussen gezet en de fabrieks filter er tussen uitgeknipt. Zie: https://f30.bimmerpost.co...ht=crossover#post26903505
Helpt erg mee om meer detail uit de OEM HK speakers te krijgen die in principe niet slecht zijn, niet heel veel slechter dan Bavsound uit china :P

Tegelijkertijd merk ik door de Focal ES100K dat ik hierdoor nog wat aan de lage tonen moet doen (edit: vooral helderheid, niet zo zeer de hoeveelheid) Er zitten nu nog BMW Hifi 2-ohm (1 en 2 series) subs onder de stoelen in. Gaat later dit jaar Morel IP-BMWSUB82 of Helix Ci5 in. Op papier zou de Morel beter moeten zijn maar deze is wel crika 100 EUR duurder voor een paar, dus twijfel nog.

Ondertussen is ook de 7BMW er al weer uit en verkocht en is daar een 10DSP voor in de plaats. Op dit moment nog aangesloten op de originele 7 kanalen, maar plan is om daarmee dus het centerkanaal los te koppelen en zowel voor als achter de tweeters direct aan te sturen. Hiermee gaan alle passieve crossovers eruit.

Daarnaast tijdens verschillende bezigheden ook gelijk geluidsisolotie aangebracht.

Een greep uit de selectie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9dK7KYfWZDixUHw21CTfIxtR8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlOX7RJaW5tZhwDdFtikHIgk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrC5EO7PuH1d4yh-IPCwbnrBFOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCTz137RW1PEr108lczFBOUY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OswZsi_lCSCzkZ0VCfO1U8c9Fw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1hA6RodeA4mFaaVM4DRGgFY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1khHPrONbu4JDh2NwVcp-GweG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8M656HPINte4sZ1csGI8yCJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-cGcdIMC7i4jw79n22mRkh7ybk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzfgH2jOG1P1stAzJ90kMGgf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzugYvI9F_Q5UlVJ0GHlGiDEX80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFD0K4ch42eXH5Z18Erg1MPZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O6kdAJC-dThdgEEySJ7ADGOdoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnigA27pZo7mlmHS1xsXbZov.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ5DoamhPt6VG0gLDt2fW1dzPhQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGPJfBXPBv7kZDcolU2QR3s1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQNTmAzmnv3K24vDLQA9SG7v3xA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5fvpdb4TkOCz72tCXZ89ar3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nrnmyei8LrITNEm0wEESA7OyOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5g9pmsAvGNWVC93Cgz8ka89r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12iSVPkMs4gfkWN8-KgXdvW1f1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHres18KUI0knRbqVzXzvl58.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rb1E3-UGIXgUoILlptdp_hLg9Vo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhVIqsLjW15EyyJPOg6iYPib.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KI4Dwk4xYAH7arYRsoFx8znTIk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4DcERZxiwiqSR6pNzYb0puJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

NLKornolio schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Hou met scheef oog de 545e al tijdje in de gaten. Als je budget hebt, lekker voor 545 gaan ik mis de 2 cilinders best veel met de 530e. Moet wel zeggen dat prijzen van de 545 niet veel verschillen met Nederland. 530 heeft makkelijk 8k verschil maar dat zie is minder met de 545.
Ja ik snap je behoefte aan 6 lijnkabouters maar de meerprijs houdt me wel tegen. Heb gelukkig ook een E93 hobbycabrio met N53 atmosferisch blok, dus als ik er zes wil horen/voelen pak ik die mee voor een ritje met open dak.

De G30/G31 wordt meer de daily/reisauto en dan is 530e wel verstandiger. Ook gezien dat prijsverschil in Duitsland en G31 vanwege laadruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Mr Pingu schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Ik ben nog bezig maar ik begon met een MATCH UP 7BMW versterker op standaard HK speakers (inclusief OEM filter voor tweeter).

Toen voorin geupgrade naar Focal ES100K met de bijgeleverde deelfrequentie filters. Waarbij de highpass door de versterker op 150hz geregeld wordt.

Wat deze Focal ES100K bracht was vooral in het lage segment midtones (150-300hz) veel meer detail geeft en dat je nu het hoge gedeelte van de kickdrum kan onderscheiden. Natuurlijk ook veel betere hoge tonen, al zullen sommige dit op het scherpe af vinden.

De HK tweeters en midtones toen gelijk naar achter gezet maar daarmee wel gelijk een DIY crossover er tussen gezet en de fabrieks filter er tussen uitgeknipt. Zie: https://f30.bimmerpost.co...ht=crossover#post26903505
Helpt erg mee om meer detail uit de OEM HK speakers te krijgen die in principe niet slecht zijn, niet heel veel slechter dan Bavsound uit china :P

Tegelijkertijd merk ik door de Focal ES100K dat ik hierdoor nog wat aan de lage tonen moet doen. Er zitten nu nog BMW Hifi 2-ohm (1 en 2 series) subs onder de stoelen in. Gaat later dit jaar Morel IP-BMWSUB82 of Helix Ci5 in. Op papier zou de Morel beter moeten zijn maar deze is wel crika 100 EUR duurder voor een paar, dus twijfel nog.

Ondertussen is ook de 7BMW er al weer uit en verkocht en is daar een 10DSP voor in de plaats. Op dit moment nog aangesloten op de originele 7 kanalen, maar plan is om daarmee dus het centerkanaal los te koppelen en zowel voor als achter de tweeters direct aan te sturen. Hiermee gaan alle passieve crossovers eruit.

Daarnaast tijdens verschillende bezigheden ook gelijk geluidsisolotie aangebracht.

Een greep uit de selectie:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Zit ook te twijfelen over matchup met meer kanalen om de DSP gong signalen zachter te kunnen zetten. Hoorde jouw erover dat dit mogelijk is. Is het makkelijk de dsp pdc kanalen te splitten? 530e 2020.

@JPS ja door budget ook de 530e gehaald heb alleen geen betere achter de hand. Nou vindt ik het helemaal niet erg om meer te focussen op electrisch rijden maar mis het mooie geluid en de extra power.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
JPS schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:56:
Ja ik snap je behoefte aan 6 lijnkabouters maar de meerprijs houdt me wel tegen. Heb gelukkig ook een E93 hobbycabrio met N53 atmosferisch blok, dus als ik er zes wil horen/voelen pak ik die mee voor een ritje met open dak.
N52 had je een nog mooier geluid gegeven... door die milieutroep in de N43/N53 is het geluid redelijk verpest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:17
N52B25A stock uitlaat op de E85 klinkt idd helemaal niet vervelend. Lekkere brom, maar ook weer niet te luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Stomme steentjes op de snelweg... Gelukkig kan ik morgen het sterretje gelijk laten vullen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Zit te twijfelen voor service inclusief pakket van 3 jaar / 40000 km voor mijn F31 uit 2017. Juni kleine beurt, volgend jaar grote beurt en remvloeistof.

3 jaar / 40000 km = 1025 eur
4 jaar / 60000 km = 1435 eur

Ik wil alvast een afspraak gaan inplannen voor in eind Juni, hoe makkelijk sluit je zo’n contract af (het moet volgens mij goedgekeurd worden via een aanvraag) net voordat je onderhoud beurt begint, of gaan ze daar moeilijk over doen? wil er namelijk wel 3 keer een beurt uit halen als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Hoeveel kilometer per jaar maak je dan? Want zover mij bekend moet je wel de intervallen van BMW aanhouden. Dus als je bijv 12k per jaar rijdt kan je maar om het jaar voor olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:17
Als je natuurlijk constant langs de klippen van de hel af rijdt, dan haal je er wel 3 oliebeurtjes uit 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
Mr Pingu schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Ik heb zelf een 2018 model (geproduceerd in 2017, maar 2018 modeljaar) xDrive 18D.
Tja naast de genoemde zwakke punten is de auto gevoelig voor sporing dus goede uitlijning is een must.
Wel kan je verwachten dat je een keer de SOS-accu moet vervangen als dat nog niet gedaan is. Deze zit in het dak en is wel een werkje om bij te komen, maar dit is ook niet model specifiek en het geval op meerdere BMW's.

Verder vind ik het een fijne auto, maar ik kwam wel van een peugeot partner dus alles reed al beter, maar als ik het vergelijk met de Renault Captur die we ook hebben, rijdt de X1 echt veel beter en comfortabeler en in alle opzichten meer premium. Zeker met sportstoelen en lumbar-support kan ik echt wel een paar uur comfortabel rijden.

Wel het nodige aan gedaan ( voornamelijk gewoon hobby, op de trekhaak na) voor wat extra functies Irritatie puntje vond ik bijvoorbeeld dat het kofferbak lampje maar aan 1 kant zat dus daar heb ik zelf meer lampjes ingezet. Daarnaast het geluidssysteem geupgrade in een aantal stappen. Van HiFi zonder tweeters naar Harman Kardon met tweeters, naar aftermarket.

Overigens heb ik nu wel een motor die af en toe niet lekker loopt en de verdenking is een verstuiver maar het is sporadisch dus er hangt nog niet echt een conclusie aan en volgens mij meer een gevalletje pech dan echt toe te schrijven aan dit model.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik zag op een Engelstalig forum ook een Mr Pingu die veel bezig was met Carplay voor een X1 uit 2018, was jij dat toevallig? :+

De dealer gaat Carplay voor ons activeren en zegt dat "op de originele BMW manier" kan bij deze auto, dus fingers crossed. Hij heeft draadloos opladen, Navigation Plus, en een wifi-hotspot, dus hopelijk alles wat nodig is.

Wij komen zelf van een A-klasse uit 2007 dus het wordt sowieso een enorme upgrade. Welk geluidssysteem heb je erin zitten? Is dat veel werk/de moeite waard? dit is al beantwoord zie ik, even lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

NLKornolio schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:23:
[...]
@JPS ja door budget ook de 530e gehaald heb alleen geen betere achter de hand. Nou vindt ik het helemaal niet erg om meer te focussen op electrisch rijden maar mis het mooie geluid en de extra power.
Ja ik rijdt al een tijd hybride (een heerlijke MB C350e nu) en dat bevalt goed, ook door het elektrokoppel. Filerijden nooit leuk maar met motor uit en distronic aan is een verademing.
Motorisering/karakteristiek van een 530e is denk ik wel vergelijkbaar, in ieder geval in PK's en koppel.
Ben ook nog aan het kijken naar een W213 maar die komen er amper op de markt met alle opties en styling die ik wil. S213 (estate) niet, die vind ik te lomp en ik ben meer een sedannenman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DesiredPeanut schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:12:
[...]

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik zag op een Engelstalig forum ook een Mr Pingu die veel bezig was met Carplay voor een X1 uit 2018, was jij dat toevallig? :+

De dealer gaat Carplay voor ons activeren en zegt dat "op de originele BMW manier" kan bij deze auto, dus fingers crossed. Hij heeft draadloos opladen, Navigation Plus, en een wifi-hotspot, dus hopelijk alles wat nodig is.
Dat ben ik ja :)

Draadloos opladen gaat via USB-poort op de HU en NavigationPlus is Entrynav 2.
WiFi-hotspot gaat via de ATM-module en dus geen garantie dat er ook een WLAN antenne-poort op de HU zit. ;)

Welke dealer trouwens? Want dat ik heb ik echt nog nooit gehoord dat BMW dat doet, maar er zijn inderdaad 2 «originele» manieren. 6CP toevoegen aan FA/VO en dan in Connected drive store kopen en/of een OEM FSC kopen: https://www.baum-bmwshop2...nLkXwQQREvtGenePZTG69YHEU

Zelf al is de uitkomst dat het origineel carplay betreft is het officiële antwoord altijd "kan niet / doen we niet" geweest en zou ik echt dubbel checken of jouw dealer echt weet waar ie het over heeft.
Meest gebruikte methode om CarPlay te activeren is namelijk non-OE via feature installer.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 19-03-2025 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
Mr Pingu schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:07:
[...]

Dat ben ik ja :)

Draadloos opladen gaat via USB-poort op de HU en NavigationPlus is Entrynav 2.
WiFi-hotspot gaat via de ATM-module en dus geen garantie dat er ook een WLAN antenne-poort op de HU zit. ;)

Welke dealer trouwens? Want dat ik heb ik echt nog nooit gehoord dat BMW dat doet, maar er zijn inderdaad 2 «originele» manieren. 6CP toevoegen aan FA/VO en dan in Connected drive store kopen en/of een OEM FSC kopen: https://www.baum-bmwshop2...nLkXwQQREvtGenePZTG69YHEU

Zelf al is de uitkomst dat het origineel carplay betreft is het officiële antwoord altijd "kan niet / doen we niet" geweest en zou ik echt dubbel checken of jouw dealer echt weet waar ie het over heeft.
Meest gebruikte methode om CarPlay te activeren is namelijk non-OE via feature installer.
Het is geen officiele dealer (sorry voor de onduidelijkheid), maar een verkoper van tweedehands dealeronderhouden BMW's. Hij zal dus óf een vriendelijk contact hebben bij een dealer, óf iemand hebben die Carplay-dingen voor 'm regelt. Ik gok dat hij met "origineel" bedoelt dat er geen Chinees MMI kastje tussen wordt gezet, en niet het verschil tussen 6CP coderen en via feature installer. Het staat in ieder geval ingepland voor vandaag, dus ik hou m'n telefoon in de gaten.

Er is geen manier om via VIN te checken of de HU WLAN heeft toch? Dat kan alleen door 'm eruit te halen en zelf te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DesiredPeanut schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:06:
[...]

Het is geen officiele dealer (sorry voor de onduidelijkheid), maar een verkoper van tweedehands dealeronderhouden BMW's. Hij zal dus óf een vriendelijk contact hebben bij een dealer, óf iemand hebben die Carplay-dingen voor 'm regelt. Ik gok dat hij met "origineel" bedoelt dat er geen Chinees MMI kastje tussen wordt gezet, en niet het verschil tussen 6CP coderen en via feature installer. Het staat in ieder geval ingepland voor vandaag, dus ik hou m'n telefoon in de gaten.

Er is geen manier om via VIN te checken of de HU WLAN heeft toch? Dat kan alleen door 'm eruit te halen en zelf te kijken?
Aha duidelijk, in de praktijk maakt het weinig uit. Feature installer of echt OEM.
Enige verschil is dat je feature installer opnieuw moet runnen als de auto wel door een echte dealer geprogrammeerd wordt, maar ze gaan niet de headunit opneiuwe programmeren als dat niet hoeft want dat kost een minimaal een half uur :9 Als ze feature installer gebruiken, vraag dan om je feature installer code dan ben je niet meer van hem afhankelijk.

Dat kan wel maar is omslachtig. VIN invoeren in een VIN-decoder, en dan optie lijst bouwen in e-sys .xml formaat (FA.xml), vervolgens deze in E-sys laden en onder TAL calculation SVT_soll.xml genereren. Hier komt dan een HWEL uit. En dan kan je deze vergelijken met deze lijst: https://f48.bimmerpost.co...p?p=31763210&postcount=13

Dit hele proces duurt langer dan gewoon even het klima-paneel eraf trekken :P

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 19-03-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
Mr Pingu schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Aha duidelijk, in de praktijk maakt het weinig uit. Feature installer of echt OEM.
Enige verschil is dat je feature installer opnieuw moet runnen als de auto wel door een echte dealer geprogrammeerd wordt, maar ze gaan niet de headunit opneiuwe programmeren als dat niet hoeft want dat kost een minimaal een half uur :9 Als ze feature installer gebruiken, vraag dan om je feature installer code dan ben je niet meer van hem afhankelijk.

Dat kan wel maar is omslachtig. VIN invoeren in een VIN-decoder, en dan optie lijst bouwen (FA.xml), vervolgens in E-sys SVT_soll.xml genereren. Hier komt dan een HWEL uit. En dan kan je deze vergelijken met deze lijst: https://f48.bimmerpost.co...p?p=31763210&postcount=13

Dit hele proces duurt langer dan gewoon even het klima-paneel eraf trekken :P
Ik heb de juiste persoon gevonden zie ik! :D De auto is (nog) niet in mijn bezit dus ik zal helaas gewoon moeten afwachten.

Als er geen WLAN op zit, zijn de opties dan alleen 1) HU vervangen voor nieuwe met WLAN en 2) MMI box?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DesiredPeanut schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Als er geen WLAN op zit, zijn de opties dan alleen 1) HU vervangen voor nieuwe met WLAN en 2) MMI box?
Yes, correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
:9B

[ Voor 99% gewijzigd door CreativeS op 19-03-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:23
Ik heb een bmw e91 uit 2007. De koplampen zijn nogal dof. Kunnen deze opgeknapt worden? Of moet ik dan 2 nieuwe kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sjaak81 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:15:
Ik heb een bmw e91 uit 2007. De koplampen zijn nogal dof. Kunnen deze opgeknapt worden? Of moet ik dan 2 nieuwe kopen
In de auto detailling topic is dit volgens mij al een paar keer besproken, kijk daar eens rond. Er zijn genoeg DIY setjes die je kunt gebruiken omdat te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
DesiredPeanut schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Ik heb de juiste persoon gevonden zie ik! :D De auto is (nog) niet in mijn bezit dus ik zal helaas gewoon moeten afwachten.

Mocht je voor optie 1 moeten gaan stuur mij maar een PM.

Trouwens genoeg "garages" die featureinstaller gebruiken en vervolgens dezelfde 300 euro ervoor vragen als BMW zelf, mijn buurman is er helaas ook ingetuind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

sjaak81 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:15:
Ik heb er in dit topic wel eens een post aan gewaagd :)

De laatste methode die ik daar uitleg heb ik inmiddels ruim een half jaar geleden toegepast en het eindresultaat was echt verbluffend. De koplampen van de betreffende auto waren zo verweerd dat ze APK afkeur waren. Onafhankelijke garage zei dat die koplampen vervangen moesten worden, want repareren zou kansloos zijn. Die wisten niet wat ze zagen toen ze de opgeknapte koplampen zagen. Beste van alles is dat 't echt niet moeilijk was, kan eigenlijk niet fout gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door DexterDee op 19-03-2025 10:57 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilbertNeems
@Mr Pingu
Klinkt als een goede audioconfiguratie! Ik heb gepland om de Match UP 6DSP te plaatsen in mijn 1-serie met nu alleen standaard hifi, daarbij dan de bijbehorde speakers van Match UP en toevoeging van tweeters. Maar dus geen directe aansturing van de tweeters.

Heeft de aangebrachte geluidsisolatie bij jou veel verschil gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

WilbertNeems schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:46:
@Mr Pingu
Klinkt als een goede audioconfiguratie! Ik heb gepland om de Match UP 6DSP te plaatsen in mijn 1-serie met nu alleen standaard hifi, daarbij dan de bijbehorde speakers van Match UP en toevoeging van tweeters. Maar dus geen directe aansturing van de tweeters.

Heeft de aangebrachte geluidsisolatie bij jou veel verschil gemaakt?
Wat bedoel je met standaard hifi? Bedoel je non-hifi / base audio?
Anders snap ik keuze voor 6DSP niet tov een 7BMW.

Persoonlijk zou ik niet voor Match UP speakers gaan, maar gewoon HK speakers uit een sloopauto trekken. Voor 200 euro heb je al meer dan enkel de speakers voor met Match UP FRT. speakers
Bijvoorbeeld:
www.onderdelenlijn.nl/aut...set/onderdeelid/16188076/

De filter op de tweeter van de match componentset is namelijk met 12db/octaaf wel iets beter dan de 6db/octaaf van de HK tweeter filter. Dus dat laat ik bij jou ter overweging. ;)

Hoe dan ook, het toevoegen van de tweeters als je die nog niet had, helpt sowieso al veel met de helderheid.

Nu we toch in het thema zitten; De Match UP subwoofers kunnen overigens minder luid spelen dan de originele HiFi subwoofers, maar zijn wel helderder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg6B8kQINRUX0KdaqGrHYkjkmqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zv6GBkQlp1LoUltpT3oxJmsZ.png?f=fotoalbum_large

Donkerblauw is origineel BWW HiFi subwoofer
Zwart is Earthquake SWS-8xi
Blauw is Helix Ci5 SF200S2
Rood is Morel IP-BMWSUB82
Oranje is Focal ISUB 2BMW
Roze is MATCH MW 8B-BMW-D

Deze grafiek zegt enkel iets over hoe luid de subwoofers kunnen bij een bepaalde frequentie, hoe de bas klinkt wordt niet meegenomen in deze simulatie. Allen klinken helderder dan OEM, maar de MATCH zal je nooit van je stoel trillen als dat je doel is ;) Voor het geld kan je daarom beter een Helix Ci5 kopen en ergens die adapter ring 3D printen. Audiotec Fischer stelt de STL gewoon beschikbaar

Aangebrachte geluidsisolatie heeft zeker wel verschil gemaakt mbt weggeluid. Heb alleen geen metingen voor en na gedaan dus het is puur gebaseerd op (subjectieve) waarnemingen, maar ik ben wel zeker van dat het geen placebo is ;) Ik heb alle 4 de deuren en de vloer van de kofferbak gedaan. Waarbij de deuren zowel de buitenpanelen als de deurbekleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheBrut3 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:17:
Hoeveel kilometer per jaar maak je dan? Want zover mij bekend moet je wel de intervallen van BMW aanhouden. Dus als je bijv 12k per jaar rijdt kan je maar om het jaar voor olie.
Ik rij tussen de 13 en de 15K.per jaar. Vorig jaar had ik een grote beurt, kon ik ff 900 euro aftikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Maar das natuurlijk inclusief items die niet onder Service Inclusive vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Xqlus1ve schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:40:
Ik rij tussen de 13 en de 15K.per jaar. Vorig jaar had ik een grote beurt, kon ik ff 900 euro aftikken :P
Dan krijg je het volgens officiële BMW voorschriften volgens mij 1 of 2 olie beurten. BMW houdt zich dan aan reguliere service interval, waarschijnlijk ga jij zelf gewoon 1x per jaar voor olie. Service inclusive kan zeker voordeliger zijn, maar het is echt een rekensommetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Mr Pingu schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:26:
[...]
Wat bedoel je met standaard hifi? Bedoel je non-hifi / base audio?
Anders snap ik keuze voor 6DSP niet tov een 7BMW.
Auto is nu uitgerust met de hifi-upgrade van BMW, heeft dus niet de standaard audio. En ik laat het doen door een zaak in de buurt want een combinatie van zelf geen tijd er voor willen maken, niet genoeg werkruimte binnen en voor mijn gevoel te weinig verstand er van.

6DSP zou toch voldoende moeten zijn als je de center niet meeneemt? En 7BMW wordt geloof ik niet meer geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
TheBrut3 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Dan krijg je het volgens officiële BMW voorschriften volgens mij 1 of 2 olie beurten. BMW houdt zich dan aan reguliere service interval, waarschijnlijk ga jij zelf gewoon 1x per jaar voor olie. Service inclusive kan zeker voordeliger zijn, maar het is echt een rekensommetje
Het is vaak inderdaad iets voordeliger dan dealeronderhoud, maar vaak niet voordeliger dan onderhoud bij een specialist. Het voordeel van service inclusive is bij een jonge BMW natuurlijk wel dat hij volledig dealeronderhouden is, en dat de kans kleiner is op gezeik bij garantiekwesties. Ook is de kans iets groter dat je aanspraak kunt maken op coulance buiten de garantie (als je wagen elders is onderhouden kun je dat sowieso vergeten). Bij inruil van een jonge BMW zal die mogelijk ook meer opleveren, omdat hij als Premium Selection verkocht kan worden.

Als je kiest voor service inclusive is het wel aan te raden om halverwege de BMW intervals zelf de olie en filter ook nog een keer te verversen. 30.000 km is wel héél erg lang namelijk. Zelf verversen kost je inclusief huren van een brug en afvoer oude olie minder dan 100 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 19-03-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

En soms is het een no-brainer omdat de service inclusive ineens een rare aanbieding heeft :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
@Mr Pingu
Ook interessant m.b.t. de subs onder de stoel. Ik ben op zich niet op zoek naar maximaal volume maar vooral controle over het laag.

Alles wat ik zo snel kan vinden over die Helix Compose i5 klinkt i.i.g. wel erg positief. Adapterring wordt voor mij wel lastig, STL heb ik niet zo aangepast met de benodigde schroefgaten voor de auto. Misschien dat een vriend van me hier mee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

[...]

Hoe kan ik het berekenen? Ik heb helaas geen factuur liggen van mijn laatste beurt dus kan niet uitrekenen wat het me allemaal gaat kosten zonder het contract.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puf
Xqlus1ve schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Hoe kan ik het berekenen? Ik heb helaas geen factuur liggen van mijn laatste beurt dus kan niet uitrekenen wat het me allemaal gaat kosten zonder het contract.
Gewoon BMW even bellen. Ze werken met standaardtijden en onderdeelprijzen voor gepland onderhoud. De uurtarieven en prijzen stijgen alleen maar, dus als je het verschil op basis van de huidige prijs berekent zit je altijd safe.
Toen ik op het punt stond mijn Service Inclusive contract af te sluiten heb ik gewoon de BMW dealer gebeld en gevraagd naar de prijzen van een grote en een kleine beurt én remvloeistof verversen (dat laatste niet vergeten mee te rekenen!). Vervolgens de berekening gemaakt.
Mijn aanbod in 2022 was € 1349,- voor 5 jaar/100.000 km. Dat was aanzienlijk goedkoper dan losse beurten, dus maar gedaan. Verder maak je dan ook aanspraak op BMW pechhulp Europa voor 35 euro per jaar met premium services zoals vervangend vervoer en/of hotelovernachting als je strandt, dus die verleng ik ook jaarlijks.
Oh ja, en je bent automatisch lid en abonnee van BMW Privileges.

[ Voor 14% gewijzigd door Puf op 19-03-2025 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greetoz
De bmw dealer kan het ook volledig voor je doorrekenen of het zin heeft of niet. Hoef je zelf niks meer te doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Top @Puf @Greetoz , weet ff voldoende (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

WilbertNeems schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Auto is nu uitgerust met de hifi-upgrade van BMW, heeft dus niet de standaard audio. En ik laat het doen door een zaak in de buurt want een combinatie van zelf geen tijd er voor willen maken, niet genoeg werkruimte binnen en voor mijn gevoel te weinig verstand er van.

6DSP zou toch voldoende moeten zijn als je de center niet meeneemt? En 7BMW wordt geloof ik niet meer geleverd.
Ja officieel is de 7BMW eruit maar nog wel op veel plekken te koop.

Mijn punt is dat met 7BMW je in 1 kwartier klaar kan zijn met verwisselen en tevens heeft die een BMW backplate waardoor die op de originele plek zit.
Dan blijft je center kanaal gewoon er ook nog. De 6DSP moet er een apart kabelboom/harnas gemaakt worden en dan wordt de center los gekoppeld.
Lijkt me in alle opzichten makkelijker / economischer met een 7BMW.

Maargoed, geluidstechnisch kan je prima zonder center.

Als je zelf een 7BMW op te kop weet te tikken en toevallig in het westen van het land woont kan je eventueel @Greetoz even een PM sturen, mogelijk kan hij de installatie fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

WilbertNeems schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:27:
@Mr Pingu
Ook interessant m.b.t. de subs onder de stoel. Ik ben op zich niet op zoek naar maximaal volume maar vooral controle over het laag.

Alles wat ik zo snel kan vinden over die Helix Compose i5 klinkt i.i.g. wel erg positief. Adapterring wordt voor mij wel lastig, STL heb ik niet zo aangepast met de benodigde schroefgaten voor de auto. Misschien dat een vriend van me hier mee kan helpen.
Morels gaan het laagst op de Earthquakes na, maar de QTS van de morels is aanzienlijk lager waardoor de Morels meer gecontroleerd klinken / snelle bass heeft. Earthquakes hebben hoge QTs dus die zullen als boomy ervaren worden.
Helix Ci5 heeft ook een lagere QTS en kan iets lager. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid meer gecontroleerd dan OEM klinken maar de QTS is iets hoger dan de Morels dus tov de morels zal ie minder gecontroleerd klinken.

Zowel de Ci5 als de Morels zouden voor jou een goede keuze zijn (vergelijkbaar met wat ik zoek in de bass).

De adapter ringen zijn ook kant en klaar te kopen dus hoeft niet per se met STL aan de slag, maar dacht aangezien tegenwoordig bijna iedereen wel iemand 3D printer in z’n kennissenkring heeft gaf ik dat als economische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

WilbertNeems schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Rotterdam Alexander? Als je een ram module hebt door bouwjaar. Zorg dan dat je zoals @Mr Pingu zegt de 10 neemt zodat je het geluid van de pdc gong kan verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

NLKornolio schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:18:
[...]

Rotterdam Alexander? Als je een ram module hebt door bouwjaar. Zorg dan dat je zoals @Mr Pingu zegt de 10 neemt zodat je het geluid van de pdc gong kan verlagen.
*Tot een zekere hoogte, informatie zit nog steeds op dezelfde (gedeelde) kanalen maar op de 10DSP kun je per kanaal de gain instellen zodat deze op alle kanalen gelijk te trekken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
@Mr Pingu @NLKornolio
Ik zit momenteel in het diepe Zuiden, Maastricht. En op zich niet beroerd er een dagje weg van te maken, alleen is het altijd wel heel kut als je terug moet omdat er iets niet goed is. ;) @Greetoz zelf heeft daar ook ervaring mee las ik hier. ;)

Verder ook niet bekend met de implicaties van een ram-module, maar wat gegoogle (gegoogel?) leert mij dat mijn F20 van 2018 zonder DAB deze wel niet zal hebben. Misschien verklaart dat ook waarom een 6DSP voldoende zou zijn, ik begreep juist dat ook daarop het aanwezige harnas aangesloten kan worden.

En ook niet zo bekend met QTS. Als ik hier even naar kijk dan zou de Match UP W8BMW-S de laagste QTS hebben. Maar volgens jullie dus met weinig volume op laag, wat mij doet denken dat dit waarschijnlijk een relatie heeft met qts. Als in dat een speaker maken met veel volume op laag met ook een lage qts lastig is en de Helix Compose i5 daar de beste verhouding in heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Mr Pingu schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:21:
[...]
Earthquakes hebben hoge QTs dus die zullen als boomy ervaren worden.
En dit klinkt inderdaad als mijn allergie. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

WilbertNeems schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:02:
@Mr Pingu @NLKornolio
Ik zit momenteel in het diepe Zuiden, Maastricht. En op zich niet beroerd er een dagje weg van te maken, alleen is het altijd wel heel kut als je terug moet omdat er iets niet goed is. ;) @Greetoz zelf heeft daar ook ervaring mee las ik hier. ;)

Verder ook niet bekend met de implicaties van een ram-module, maar wat gegoogle (gegoogel?) leert mij dat mijn F20 van 2018 zonder DAB deze wel niet zal hebben. Misschien verklaart dat ook waarom een 6DSP voldoende zou zijn, ik begreep juist dat ook daarop het aanwezige harnas aangesloten kan worden.

En ook niet zo bekend met QTS. Als ik hier even naar kijk dan zou de Match UP W8BMW-S de laagste QTS hebben. Maar volgens jullie dus met weinig volume op laag, wat mij doet denken dat dit waarschijnlijk een relatie heeft met qts. Als in dat een speaker maken met veel volume op laag met ook een lage qts lastig is en de Helix Compose i5 daar de beste verhouding in heeft?
2018 F20 heeft volgens mij nooit RAM module, maar dit durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Volgens mij kwam dat enkel toen de hybride modellen uitkwamen. F20 is nooit als hybride uitgebracht.

En ja in principe kan de 6DSP ook aangesloten maar daar bestaat geen kant en klaar harnas voor, dus moet iemand dat zelf maken of bestaand plug&play harnas modificeren. Het prijsverschil met een 7BMW eventueel zou teniet worden gedaan door extra arbeidskosten. Dat was het punt dat ik probeerde te maken.

QTS heeft niet (per se) met volume (dB) te maken. Volume bij lage tonen (lees subwoofers) is meest afhankelijk van de xmax (excursie) en hoeveelheid (volume) lucht er verplaatst kan worden. De Match doet het qua volume (dB) dus slechter dan origineel.

Waar de QTS wel wat over zegt is hoeveel controle een speaker heeft, laag = veel controle, hoog = minder controle. Dus bij subwoofers, lage QTS, heldere "korte" bass, hoge QTS = "boomy" bass.
Hierin doet de Match het wel 'beter' als in je krijgt er een snellere / kortere bass, maar deze heeft wel minder volume en kan daarmee dus minder laag (Low extension).

Een andere parameter is de gevoeligheid, de hoeveelhei power (watt) heb je nodig om een bepaald geluidsniveau te bereiken. Hierin blinkt de OE speaker uit, deze is heel efficient waardoor relatief weinig power nodig is, maar met een aftermarket versterker loop je niet tegen power begrensing aan op het subwoofers kanaal dus dat kan je negeren. Maar daarom, het heeft weinig zin om nieuw subwoofers erin te zetten zonder versterker met DSP omdat je vaak voor de gevoeligheid van de nieuwe subs (die vaak lager is dan OEM) moet corrigeren en dus meer watt er in moet stoppen voor hetzelfde geluidsniveau. Dit kan vaak de OEM versterker niet aanpassen.

Terugkomend naar QTS. De helix & Morel zijn daarmee mijn inziens de betere compromis want deze kunnen lager, maar tegelijkertijd zijn het woofers met lage QTS waardoor er nog steeds veel controle in de speaker zit.

Het compromis tussen Helix/Morel vs de Match bijvoorbeeld is dat de Match meer controle heeft maar hierdoor mis je wel het onderste gedeelte van de lage tonen. De Helix en de Morel zijn relatief gelijk qua volume (cirka 2db in het nadeel van de helix), maar de Morel heeft iets lagere QTS. Vergelijk je die 2 met de earthquake zie je dat earthquake het meeste volume er weet uit te persen, maar tenkoste van de controle (QTS). Zo blijven speakers altijd een compromis, je kan niet altijd 6 gooien. En dit is dan nog niet eens de factor prijs meegenomen, dat is vaak voor mensen nog een extra beslisdimensie.

Zoals eerder geschreven; mijn conclusie (mening) is dat de zowel de Helix &Morel het beste compromis zijn tussen, low extension, precisie en volume. Waarbij de Morel nog net een beetje beter maar deze is wel weer een stuk duurder.

Er zijn nog 101 andere subwoofers voor BMW maar daarvan zijn niet altijd de (T/S) specs (xmax wordt vaak niet vermeld) te vinden dus die kunnen niet gesimuleerd worden. Maar als ze de specs niet durven te posten zullen ze wel niet de moeite waard zijn denk ik dan :X

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 20-03-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 09:57

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Mr Pingu schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:19:
[...]

2018 F20 heeft volgens mij nooit RAM module, maar dit durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Volgens mij kwam dat enkel toen de hybride modellen uitkwamen. F20 is nooit als hybride uitgebracht.
Klopt, de RAM module kwam pas met de G series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Mr Pingu schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:19:
[...]
De Helix en de Morel zijn relatief gelijk qua volume (cirka 2db in het nadeel van de helix), maar de Morel heeft iets lagere QTS.
Heb je een bron? Als ik zoek op qts voor beide speakers vind ik juist een lagere qts voor de Helix; Helix 0,73-0, en Morel 0,83/0,9.

I.i.g. bedankt weer voor de toelichting! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

WilbertNeems schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Heb je een bron? Als ik zoek op qts voor beide speakers vind ik juist een lagere qts voor de Helix; Helix 0,73-0, en Morel 0,83/0,9.

De QES is 0,83, de QTS is 0,57.
Xmax is overigens 7.3mm, dit heb ik een keer opgevraagd bij Morel.

Bron: Morel zelf: https://www.morelhifi.com...rmance-BMW-Manual-web.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 20-03-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

PSYch0landeR schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Klopt, de RAM module kwam pas met de G series.
Niet ook al bij de 330e F30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Mr Pingu schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:13:
[...]

De QES is 0,83, de QTS is 0,57.
Xmax is overigens 7.3mm, dit heb ik een keer opgevraagd bij Morel.

Bron: Morel zelf: https://www.morelhifi.com...rmance-BMW-Manual-web.pdf
Ah ja, ik zag het thread op bimmerpost en vroeg me al af je wat definitiefs had kunnen vinden m.b.t. Xmax. Vraag me dan wel af in hoeverre zulke waarden betrouwbaar zijn van de fabrikant, maar tegelijkertijd is er geen betere bron natuurlijk behalve zelf meten.

Ik ga i.i.g. eens bespreken wat mogelijk en leverbaar is. Morel lijk je per stuk te bestellen en zijn dan wel zo 2 keer zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 09:57

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Mr Pingu schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:14:
[...]

Niet ook al bij de 330e F30?
Nee daar heb je nog AMPH en ASD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

WilbertNeems schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Ah ja, ik zag het thread op bimmerpost en vroeg me al af je wat definitiefs had kunnen vinden m.b.t. Xmax. Vraag me dan wel af in hoeverre zulke waarden betrouwbaar zijn van de fabrikant, maar tegelijkertijd is er geen betere bron natuurlijk behalve zelf meten.

Ik ga i.i.g. eens bespreken wat mogelijk en leverbaar is. Morel lijk je per stuk te bestellen en zijn dan wel zo 2 keer zo duur.
Ja en zelf de xmax meten is ook vrij onnauwkeurig. Waarde van de fabrikant is het beste wat we hebben dus daar gaan we maar op af. Gebaseerd op dat ben ik op die 2 uitgekomen.

Ja precies daarom dat in veel gevallen de Helix Ci5 de beste keuze is, vooral voor je portemonnee.
Ik heb het geluk dat hier (noorwegen) de prijzen wat dichter bij elkaar liggen, maar de de morel is nog steeds +- 80 EUR duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Lees idd ook wel goede verhalen over de Morel.

@Mr Pingu
Heb je dan ook nog een snelle professioneleprutsermening over de Match UP C42BMW-FRT.2? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

WilbertNeems schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:12:
Lees idd ook wel goede verhalen over de Morel.

@Mr Pingu
Heb je dan ook nog een snelle professioneleprutsermening over de Match UP C42BMW-FRT.2? O-)
Ja, die kan ik wel formuleren.

Deze kunnen iets meer vermogen aan dan de standaard OEM speakers maar aangezien de specs niet gelist worden zullen deze wel ergens in een fabriek in china in opdracht geproduceerd worden waarbij de specs eigenlijk onbekend zijn, maar waarschijnlijk sowieso niet slechter dan de OEM. Ook is de filter naar de tweeter iets beter dan OEM.

Verwacht geen 2x beter geluid maar als vervanging van de HiFi OEM prima denk ik zo, heb je gelijk ook de tweeters. ;)

Wil je het beste dat nog steeds enigzins plug&play is, wel iets meer werk. Dan echt de Focal ES100K en dan adapters van ebay: https://www.ebay.com/itm/...et_ver=artemis&media=COPY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 09:25

_Christiaan_

Master of SOG

Mijn automaat is inmiddels aan een spoelbeurt en nieuwe olie toe. Iemand ervaringen met een goede toko om dit te laten doen, omgeving Schiphol?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het viel mij de laatste keer vaker op als ik naar het verbruiksmetertje keek. Vandaag moest ik 600km rijden (2*300km), dus ik kon mooi eens testen. En verdomd:

Het verbruik bij 100km/u is zo goed als identiek aan 130km/u.

Beide 1 op 13.5 voor de N55B30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 16:23

nimm2

.

ik heb een raar probleem. heb sinds een paar dagen een supermooie g31 in mijn bezit, prod datum okt 2019, met live cockpit pro en een idrive ID7 systeem. Heb gevraagd of er android auto op geïnstalleerd kan worden. De dealer heeft volgens mij een software update gedaan, want de software versie in het idrive systeem lijkt vrij recent, maar helaas wordt er geen android auto weergegeven in de menu's van het idrive syseem en kan ik android auto dus niet gebruiken.
een reset (power knop lang indrukken en opnieuw opstarten) heeft ook geen effect gehad.

Wat raar is, is dat mijn telefoon wel steeds continue aangeeft dat hij met de BMW wil verbinden met android auto. zie screenshot van mijn telefoon. Net alsof op de achtergrond al wel een android auto service draait die contact zoekt met mijn telefoon.

De dealer doet erg zijn best om te helpen maar geeft aan dat android auto niet ondersteund wordt in mijn type auto, met een vroeg idrive 7 systeem. ik vind online echter terug dat mijn auto een z.g. idrive 7 'lite' systeem is, wat geen remote software update ondersteunt, maar lees tegelijkertijd dat android auto wel op dit systeem moet kunnen werken. en kennelijk zijn er mensen met daadwerkelijk de ervaring dat dit werkt.

mijn dealer heeft me een MMB box gegeven, wat via apple carplay een soort android tablet emuleert, maar dat werkt niet erg mooi en doet af aan het premium gevoel van de BMW.

heeft iemand ervaring met ondersteuning van android auto? En wellicht ervaring met een soortgelijk euvel? Zijn er nog tips die ik aan de dealer kan doorgeven? Of zijn er bepaalde dealers of specialisten in Nederland (randstad) die hier veel ervaring mee hebben en dit voor mij aan de praat kunnen krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzPyJW8BmxbTyMiyzH-kO-z3COA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3XKTfHFGcxyxSBemaiw1wjJ8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCxIBttffxVBgGmkoUbErMEYQIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9WqMwguhlIdiqrWITSwws2R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door nimm2 op 20-03-2025 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

80000

mrox

WilbertNeems schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Leuk al die cijfertjes ;) , mijn 2 centen is de (liefst meerdere) installatie te horen in een auto met jouw muziek en dan te bepalen of je het waard vind en in je budget past.

Ik heb een bmw hifi naar Morel front and sub upgrade gedaan. Twijfelde tussen een matchup, audison en een mosconi versterker.
Mijn leverancier trommelde een F30 van een klant op met een morel + mosconi upgrade die ze gedaan hebben. Daarna de portemonnee getrokkken voor die combinatie, want dan wist ik waar ik voor betaalde.
Om de kosten te drukken, heb ik de installatie zelf gedaan, maar de DSP tuning wat een vak apart is heb ik de leverancier laten uitvoeren.

Persoonlijk vind ik BMW hifi zo slecht, of je nou Helix of Morel + versterker kiest het al een flinke verbetering is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 07:26
nimm2 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:18:
ik heb een raar probleem. heb sinds een paar dagen een supermooie g31 in mijn bezit, prod datum okt 2019, met live cockpit pro en een idrive ID7 systeem. Heb gevraagd of er android auto op geïnstalleerd kan worden. De dealer heeft volgens mij een software update gedaan, want de software versie in het idrive systeem lijkt vrij recent, maar helaas wordt er geen android auto weergegeven in de menu's van het idrive syseem en kan ik android auto dus niet gebruiken.
een reset (power knop lang indrukken en opnieuw opstarten) heeft ook geen effect gehad.

Wat raar is, is dat mijn telefoon wel steeds continue aangeeft dat hij met de BMW wil verbinden met android auto. zie screenshot van mijn telefoon. Net alsof op de achtergrond al wel een android auto service draait die contact zoekt met mijn telefoon.

De dealer doet erg zijn best om te helpen maar geeft aan dat android auto niet ondersteund wordt in mijn type auto, met een vroeg idrive 7 systeem. ik vind online echter terug dat mijn auto een z.g. idrive 7 'lite' systeem is, wat geen remote software update ondersteunt, maar lees tegelijkertijd dat android auto wel op dit systeem moet kunnen werken. en kennelijk zijn er mensen met daadwerkelijk de ervaring dat dit werkt.

mijn dealer heeft me een MMB box gegeven, wat via apple carplay een soort android tablet emuleert, maar dat werkt niet erg mooi en doet af aan het premium gevoel van de BMW.

heeft iemand ervaring met ondersteuning van android auto? En wellicht ervaring met een soortgelijk euvel? Zijn er nog tips die ik aan de dealer kan doorgeven? Of zijn er bepaalde dealers of specialisten in Nederland (randstad) die hier veel ervaring mee hebben en dit voor mij aan de praat kunnen krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een productiemaamd 9-2019 g31 en na een software update bij de dealer heb ik android auto (evenals die betalen voor parkeren en tanken apps). Als je dezelfde hardware hebt moet dat dus kunnen. Ik heb dat dashboard zonder de losse ringen, alleen een display. Misschien relevant in dit kader...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 14:58
Heeft er reeds iemand ervaring met "betalingen voor tanken"? Ik herinner me steeds pas na het tanken dat die mogelijkheid er is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-10 15:43
_Christiaan_ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:11:
Mijn automaat is inmiddels aan een spoelbeurt en nieuwe olie toe. Iemand ervaringen met een goede toko om dit te laten doen, omgeving Schiphol?
Lunteren te ver? Ik heb t bij Autrans in Tilburg laten doen waar ik zeer tevreden over was. Qua planning kwam t ze op de dag zelf wat lastig uit door een andere automaat die tegen viel, kreeg netjes vervangend vervoer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

80000 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 00:32:
[...]

Leuk al die cijfertjes ;) , mijn 2 centen is de (liefst meerdere) installatie te horen in een auto met jouw muziek en dan te bepalen of je het waard vind en in je budget past.

Ik heb een bmw hifi naar Morel front and sub upgrade gedaan. Twijfelde tussen een matchup, audison en een mosconi versterker.
Mijn leverancier trommelde een F30 van een klant op met een morel + mosconi upgrade die ze gedaan hebben. Daarna de portemonnee getrokkken voor die combinatie, want dan wist ik waar ik voor betaalde.
Om de kosten te drukken, heb ik de installatie zelf gedaan, maar de DSP tuning wat een vak apart is heb ik de leverancier laten uitvoeren.

Persoonlijk vind ik BMW hifi zo slecht, of je nou Helix of Morel + versterker kiest het al een flinke verbetering is :o
De cijfertjes geven wel een indicatie wat te verwachten ;) Als jij een Eartquake er in zit dan kan je boomy bass verwachten

En ja alles is al een verbetering met nieuwe versterker ;)
Maakt haast niet uit welke.
die OEM versterker zit zo op z’n limiet te werken. Zodra je de bass subs loskoppelt klinkt de rest ook beter.

Welke morel heb je voor, weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 16:23

nimm2

.

DaFreakhead schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 01:02:
[...]

Ik heb een productiemaamd 9-2019 g31 en na een software update bij de dealer heb ik android auto (evenals die betalen voor parkeren en tanken apps). Als je dezelfde hardware hebt moet dat dus kunnen. Ik heb dat dashboard zonder de losse ringen, alleen een display. Misschien relevant in dit kader...?
Ik heb een ook een versie zonder ringen achter het stuur, dat heet 'live cockpit professional'.

@DaFreakhead heb jij de dealer dit erop laten zetten? Welke versie update van idrive heb jij? (Wat je kan zien bij de manual, bij 'impressum'?

06AE Teleservices
06AK Connected Drive Services
06C3 Connected Package Professional
06NW Telefonie met draadloos opladen
06U3 BMW Live Cockpit Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

80000

mrox

Mr Pingu schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:21:
[...]

De cijfertjes geven wel een indicatie wat te verwachten ;) Als jij een Eartquake er in zit dan kan je boomy bass verwachten

En ja alles is al een verbetering met nieuwe versterker ;)
Maakt haast niet uit welke.
die OEM versterker zit zo op z’n limiet te werken. Zodra je de bass subs loskoppelt klinkt de rest ook beter.

Welke morel heb je voor, weet je dat?
Absoluut, maar als je een liefhebber bent van boomy bass, hoe klinkt dat met de combinatie van de front speakers? Is een losse sub sowieso niet beter want die 8 inch zal ook vast niet voldoende voor zo'n persoon zijn. En als je van klassieke muziek houdt, dan schiet boomy bass ook niet op. Muziek is zo persoonlijk en wat iemand het waard vind om het uit te geven.
Voor het idee, die klant zijn auto die ik mocht beluisteren had ook nog een aparte sub in de kofferbak, die voor mijn luistersessie werd afgekoppeld. M.a.w. hij vond Morel niet Bass genoeg.

IP-BMW42 en IP-BMWSUB82, welke standaard passen in de OEM plekken van BMW aangezien ringen worden meegeleverd.

Eartqake zijn trouwens iets te hoog als ik me kon herinneren in mijn research. De afdek kap moet je iets voor verzinnen en aangezien ik het zelf wilde doen, wilde ik daar geen tijd aan verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

80000 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Absoluut, maar als je een liefhebber bent van boomy bass, hoe klinkt dat met de combinatie van de front speakers? Is een losse sub sowieso niet beter want die 8 inch zal ook vast niet voldoende voor zo'n persoon zijn. En als je van klassieke muziek houdt, dan schiet boomy bass ook niet op. Muziek is zo persoonlijk en wat iemand het waard vind om het uit te geven.
Voor het idee, die klant zijn auto die ik mocht beluisteren had ook nog een aparte sub in de kofferbak, die voor mijn luistersessie werd afgekoppeld. M.a.w. hij vond Morel niet Bass genoeg.

IP-BMW42 en IP-BMWSUB82, welke standaard passen in de OEM plekken van BMW aangezien ringen worden meegeleverd.

Eartqake zijn trouwens iets te hoog als ik me kon herinneren in mijn research. De afdek kap moet je iets voor verzinnen en aangezien ik het zelf wilde doen, wilde ik daar geen tijd aan verliezen.
Ja een 8inch die zo ondiep is is altijd compromis daar ga je nooit echte de lage tonen uit krijgen. Zelf wil ik niks qua ruimte inboeten dus zal geen sub in de kofferbak leggen en ben van de categorie klassiek en rock dus kan prima zonder een woofer, maar wil je echt bass en categorie EDM dan ontkom je daar niet aan ;)

Earthquake verkoopt deze ringen ook en bij de helix moet je ook deze ringen nog kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik heb via de BMW website mijn CarData gegevensarchief opgevraagd. Nu staat daar ook een regel in over de accu: Gezondheidstoestand van de 12V-accu: 200. Weet iemand hoe ik die waarde van 200 moet interpreteren?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:16
the-body schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:42:
Ik heb via de BMW website mijn CarData gegevensarchief opgevraagd. Nu staat daar ook een regel in over de accu: Gezondheidstoestand van de 12V-accu: 200. Weet iemand hoe ik die waarde van 200 moet interpreteren?
Dan is de staat van de accu voldoende. Je hoeft niets aan de accu te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 11:07
Ik heb mn valve controller binnen, en wil hem zelf installeren. Heb alleen geen krik, en heb er ook helemaal geen ervaring mee. Ben niet iemand die elk weekend onder de auto wil gaan liggen maar voor die paar kleine dingen die ik wil gaan doen is een krik wel handig lijkt mij. Maakt het echt uit of het een krik van de gamma is?
Wil trouwens ook niet zo'n groot verrijdbaar ding die uiteindelijk in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 09:36
syntesia schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:15:
Ik heb mn valve controller binnen, en wil hem zelf installeren. Heb alleen geen krik, en heb er ook helemaal geen ervaring mee. Ben niet iemand die elk weekend onder de auto wil gaan liggen maar voor die paar kleine dingen die ik wil gaan doen is een krik wel handig lijkt mij. Maakt het echt uit of het een krik van de gamma is?
Wil trouwens ook niet zo'n groot verrijdbaar ding die uiteindelijk in de weg staat.
Als je echt met een knakenkrik wilt werken omdat een volwaardige garagekrik in de weg staat, investeer dan in ieder geval wel in een aantal fatsoenlijke assteunen en gebruik deze ook.

Je zou niet de eerste zijn die niet geheel vrijwillig een auto op zijn pens krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:50

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

[...]

[Afbeelding]
Volgens mij is een waterontharder niet voldoende. Ik heb laatst deze gekocht: https://www.carclean.com/...nisatie-water-filter.html . Dat werkte 2x met afspoelen. Kon hem gewoon in de zon laten drogen zonder vlekken. De 3e keer was eergisteren en omdat de inhoud van het filter al niet meer de kleur had die het oorspronkelijk had, had ik al mijn bedenkingen. En ik had idd gelijk. Veel vieze vlekken op de auto. Die heb ik er wel weer afgekregen, maar als je echt contactloos wil drogen, dan moet je echt zo'n filter kopen.

Momenteel ben ik verder aan het kijken. Er zijn filters waarvan je zelf om de zoveel tijd de inhoud van kan/moet vervangen, maar die zijn nog best duur via Amazon. Tevens is het lastig om aan nieuw filtermateriaal te komen.

NB: dat mijn filter maar 2x werkte, komt ook door de hardheid hier van het water. Tevens had ik de 0PPM versie.

Mbt een bladblazer gebruiken. Ik gebruik ook een bladblazer. Maar je moet echt met een produkt aan de slag zoals Geyon Wet coat alvorens je gaat blazen. Dan kan je het gros van het water nog redelijk goed wegblazen. Zonder bv Geyon Wet Coat is het niet te doen. De bladblazers die je in Youtube filmpjes ziet met hoge CFM zoals die 670 van EGO zijn hier in NL niet te betalen omdat ze niet beschikbaar zijn en je ze moet importeren.

Zelf wil ik zoiets: https://www.amazon.com/s?...ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_4_6

Maar geen idee dus hoe ik aan vervangend filter materiaal kom.

[ Voor 17% gewijzigd door MRE-Inc op 21-03-2025 12:57 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-10 19:39
Scoor een FERM waterontharder. Past zo op je gardena aasluitingen. In het voorjaar altijd wel eens in het schap van de Action voor 30eu. https://shop.action.com/n...06332/ferm-waterontharder

Sporen van water blijf je toch wat houden. Ik heb een flinke unit na m'n watermeter, en z'n Ferm dinkie voor de hogedrukreiniger. Auto staat in een verse coating van Gyeon. Ik droog 95% van de auto met de bladblazer. Stihl BGA 57, en dan loop ik 'm na met een klein droogdoekje met een detailer die tegen kalk en mineraalresten werkt. Nanolex Final Finish. Zo komt er in de zomer voor het drogen met de hand alsnog wel eens een waterkringetje op de zwarte sierlijsten.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 12:24
syntesia schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:15:
Al jaren gebruik ik naar volle tevredenheid de krik van de LIDL voor het half jaarlijks wisselen van de banden. Is klein en voldoet prima. En inderdaad, zeker als je er onder gaat liggen, koop er paar assteunen bij.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
TheBrut3 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:12:
Stomme steentjes op de snelweg... Gelukkig kan ik morgen het sterretje gelijk laten vullen :+
Nou zeg, woensdag kon het sterretje niet gevuld worden omdat de wond te groot was. Vandaag terug voor een nieuwe ruit, zit dat ding waar de camera enzo aan komen net een paar millimeter uit het lood. Nu gaat men een nieuwe ruit bestellen en dan is het weer wachten tot die binnen is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:06
TheBrut3 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Nou zeg, woensdag kon het sterretje niet gevuld worden omdat de wond te groot was. Vandaag terug voor een nieuwe ruit, zit dat ding waar de camera enzo aan komen net een paar millimeter uit het lood. Nu gaat men een nieuwe ruit bestellen en dan is het weer wachten tot die binnen is. :+
Je laat het toch wel bij de dealer doen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 11:07
MrFl0ppY schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Al jaren gebruik ik naar volle tevredenheid de krik van de LIDL voor het half jaarlijks wisselen van de banden. Is klein en voldoet prima. En inderdaad, zeker als je er onder gaat liggen, koop er paar assteunen bij.
Hmmm, is niet dat ik er uren onder ga liggen, moet allen 2 connecters loskoppelen aan die valve controller. Maarja zou maar net weer zijn dat de auto op me valt idd. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
alexbl69 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:21:
Je laat het toch wel bij de dealer doen?
Als jij betaalt wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Glas zit toch gewoon in cascoverzekering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
Mr Pingu schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Hier in NL moet je een hele dure verzekering afsluiten als je een reparatie bij de dealer vergoed wilt krijgen. De meeste verzekeraars hebben deals met Carglass en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Mr Pingu schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:52:
Klopt, maar de dealer zit niet in de gecontracteerde partners zoals @Puf al aangeeft.
Omdat de ruit niet past wordt er nu wel een originele ruit besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:56:
Hier in NL moet je een hele dure verzekering afsluiten als je een reparatie bij de dealer vergoed wilt krijgen. De meeste verzekeraars hebben deals met Carglass en zo.
Mijn verzekering bij BMW Top Cover (Allianz) is niet veel duurder dan andere verzekeringen... leenauto vergoed en geen eigen risico. Uiteraard zullen er vast wel weer kleine lettertjes gevonden worden waardoor het voor sommigen niet aantrekkelijk is, maar met 2 auto's daar verzekerd hebben wij echt geen klagen.

[ Voor 24% gewijzigd door CreativeS op 21-03-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
CreativeS schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Mijn verzekering bij BMW Top Cover (Allianz) is niet veel duurder dan andere verzekeringen... leenauto vergoed en geen eigen risico.
Dat is mogelijk, maar verschilt wel heel erg per postcodegebied en profiel van de verzekerde. Bij mij scheelt het bijvoorbeeld 55 euro per maand (Top cover kost 117, de goedkoopste all risk via Independer kost 62 per maand) en ik heb 15 schadevrije jaren. Zelfs als ik de allergoedkoopste niet meetel (vanwege slechte reviews) scheelt het nog ruim 30 euro per maand met mijn huidige verzekering.

Ik woon overigens in een levendige wijk van een grote stad, dus dat zal ongetwijfeld invloed hebben. Ik had dus moeten schrijven: IK moet een hele dure verzekering nemen als ik reparaties bij de dealer gedekt wil hebben. :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Puf op 21-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Mijn verzekering bij BMW Top Cover (Allianz) is niet veel duurder dan andere verzekeringen...
Dat zal per auto verschillen. Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met verzekeringen en heb daarin ook BMW Top Cover bekeken, maar die waren op jaarbasis €260 duurder dan de verzekering die ik nu gekozen heb. De grap is dat ze zelfs een stuk duurder waren dan verzekeren via Allianz zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:24

Mrlten

Premium Deluxe Plus

[...]

Mijn verzekering bij BMW Top Cover (Allianz) is niet veel duurder dan andere verzekeringen... leenauto vergoed en geen eigen risico. Uiteraard zullen er vast wel weer kleine lettertjes gevonden worden waardoor het voor sommigen niet aantrekkelijk is, maar met 2 auto's daar verzekerd hebben wij echt geen klagen.
Idem FBTO, daar kost het voor mij minder dan een euro per maand om eigen keuze voor schadeherstel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:56:
[...]

Droevig, hier is glas gewoon glas. Maakt niet uit waar je het laat doen.

Reparaties van schade en andere dingen kan niet altijd bij de dealer, tenzij je dus specifiek verzekering die vrije keuze van garage toe laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Mr Pingu schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Droevig, hier is glas gewoon glas. Maakt niet uit waar je het laat doen.

Reparaties van schade en andere dingen kan niet altijd bij de dealer, tenzij je dus specifiek verzekering die vrije keuze van garage toe laat.
De prijsverschillen tussen een autoruit met BMW Logo en een aftermarket variant zijn groot. De meeste klanten zien het verschil niet als ze geen HUD hebben. Daarnaast is het werkplaatstarief van BMW ook nog eens veel hoger dan dat van een gespecialiseerd glas- of schadeherstelbedrijf. Ik snap dus wel dat verzekeraars onderscheid maken als BMW zich niet wil schikken naar hun standaard uitkeringstarieven. Als klant is het natuurlijk bagger.

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 21-03-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:17:
Ik had dus moeten schrijven: IK moet een hele dure verzekering nemen als ik reparaties bij de dealer gedekt wil hebben. :*)
(y)

Wij wonen nog steeds even ver van de grens... iets meer dan een steenworp of het moet een héél licht steentje zijn, maar we zijn van de ene gemeente naar de naastliggende gemeente gegaan en die actie scheelde in totaal al €40,- per maand minder aan verzekering. Voor twee auto's net geen €100,- in de maand. Uiteraard speelt 80% korting ook mee. Kan de verzekering goedkoper? Vast wel, maar daar kiezen wij bewust niet voor. Die oude brikjes van ons zijn natuurlijk ook niet te vergelijken met al dat mooie spul hier. Nu is de rest van de vaste lasten in deze gemeente wel het dubbele, maar ja, we mogen nog steeds ademen *O*

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 21-03-2025 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:06
Moet je even contact opnemen met je verzekering.

Heb het ook een keer bij Carglass laten doen. Ging vlak daarna naar de dealer voor een reguliere beurt. Viel ze op dat er geen originele ruit in zat en dat deze extra windgeruis zou geven (was mij niet opgevallen).

Eén belletje was voldoende om een door de dealer bestelde en gemonteerde ruit betaald te krijgen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 349 ... 372 Laatste