Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 339 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:56
TheBrut3 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:51:
2018 F20 met M Sport stuur hier en ook geen terugroepactie. Zal wel een bepaalde productiereeks zijn geweest.
Mijn F30 2018 heeft ook het M-Sportstuur en geen recall, dus vermoed dat de LCI M-Sports niet betroffen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:12
Hier een standaard stuur en wel de terugroepactie. F30 lci

[ Voor 7% gewijzigd door Deagle op 15-01-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Da's wel apart. Ik heb dus een F31 uit 2017 met als opties 337 M Sport Package, 710 M Leather Steering Wheel en 7LF Model M Sport, dus ga er van uit dat ik ook een M Sport stuurwiel heb. Maar wel recall hier dus.

Is dit stuur een M-Sport?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j-0f7Av31OQuwSi_87BJ048m1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ns2Cn7b2zrLzezC1X9RK02hC.png?f=user_large

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:16

_Arthur

blub

710 M Leather Steering Wheel

Wat denk je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:18

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Maar… ja dat is M-sport stuurwiel ja.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:59
Zal wel maar een bepaalde batch zijn. Mijn f80 heeft ook geen recall en die van @FabiandJ wel.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:56

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Mijn F31 pre-LCI uit 2013 heeft ook deze recall. Ik heb een “normaal” stuur, geen M-Sport (artikelnummer 32306863346)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-01 17:53
Futuristische pic van de nieuwste modellen. Ziet wel lekker strak uit. En het gemis aan knoppen wordt voor een groot deel nu al dmv gebaren en spraak gedaan. Warmer, kouder, route, raampje open ed kan allemaal zo. En beide handen aan het stuur, wen er maar aan! Zag laatst ergens een lijstje met spraak commandos. Maar Siri is ook leuk voor de entertainment enzo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5PkQwFQdAFDlxqRQXIaWSU1gRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jH2JXAuzOH2oIb1trXLGTh51.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-10 15:55
Hier een F31 LCI uit maart 2018 met M-sport stuurwiel en ook geen terugroepactie.

Even wat anders; maandag mijn iPhone in ontvangst genomen. Allemaal mooi en wel en dus ook eindelijk de optie Apple CarPlay op mijn iDrive kunnen benutten.
Nou kwam ik er gister tot mijn grote verbazing achter dat dit dus niet full-screen is op de iDrive 6. Na enkele tellen Google er al wel achter gekomen dat dit te coderen is door middel van Bimmercode. Helaas heb ik in de tijd van mijn E46 BMW Carly voor de iPhone gekocht en daar kan het weer net niet mee.

Kortom, is Bimmercode de makkelijkste weg om de full-screen Apple CarPlay te coderen in mijn LCI F31 of moet ik nog andere opties overwegen? Of ergens anders rekening mee houden zoals Premium Selection garantie?

Mijn dank is alvast groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Nee dat is niet standaard full screen bij mij weten kan dan ook niet met Bimmercode worden gewijzigd. Even zoeken op het net dan kom je de mogelijkheden wel tegen. Beetje Tweaker doet het zelf maar betaalde krachten inhuren kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 12:04
Bij de mijne is het wel gewoon fullscreen, zo vanuit de dealer. F31 2019, geen terugroepactie op het stuur overigens.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:33

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Wat is de definitie van fullscreen en niet fullscreen, bij mijn F31 2017 is enkel links een klein zwart balkje om terug naar iDrive te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
Pak 'm beet deze verhouding heb ik nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_MUfyFHhj9maNv8BQH0gFFIu48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8YtpkvXdIAybSWNPjTwcRFH.jpg?f=fotoalbum_large

Enkel de linker balk is anders ingedeeld met de tijd, verbinding en iPhone batterij percentage links boven in de balk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Xqlus1ve schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:17:
Wat is de definitie van fullscreen en niet fullscreen, bij mijn F31 2017 is enkel links een klein zwart balkje om terug naar iDrive te gaan.
Splitscreen. Bijvoorbeeld https://i.etsystatic.com/...570xN.4732814369_43pp.jpg

Let overigens op dat niet alle firmware versies van de headunit ook echt fullscreen-ondersteuning hebben. Dit is te updaten met een I-level update / software update via ISTA of E-sys. Daarna kan het gecode worden met eventueel bimmercode.

Je firmware voor NBTEvo moet hoger zijn dan N (Evo)
Dus. NBTEvo_N / O / P / Q / R / S / U / V / W / X / Y

Voor Entrynav2 (Way)
Moet het hoger of gelijk aan O zijn
Dus: O / P / Q / R

Dit kan je checken
iDrive Firmware Details: Navigatie -> Kaart -> Options knop op idrive controller -> Navigatie instellingen - Scroll naar Position & Version - Select Versie informatio

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 16-01-2025 09:44 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
@Mr Pingu Topper! Merci.

Had inderdaad al gelezen dat het ook afhankelijk is van je iDrive firmware. Had mezelf gister voorgenomen dat tijdens de rit naar werk even te checken maar uiteraard bij ingeschoten :) Zal met lunch of later vandaag even checken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greetoz
Speedgeek schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:34:
@Mr Pingu Topper! Merci.

Had inderdaad al gelezen dat het ook afhankelijk is van je iDrive firmware. Had mezelf gister voorgenomen dat tijdens de rit naar werk even te checken maar uiteraard bij ingeschoten :) Zal met lunch of later vandaag even checken.
Ik kan dit voor je op afstand doen als je wil. Stuur maar PM.

CarPlay fullscreen maken heeft geen effect op je premium garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door Greetoz op 16-01-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23
Ideevoor2 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:41:
Futuristische pic van de nieuwste modellen. Ziet wel lekker strak uit. En het gemis aan knoppen wordt voor een groot deel nu al dmv gebaren en spraak gedaan. Warmer, kouder, route, raampje open ed kan allemaal zo. En beide handen aan het stuur, wen er maar aan! Zag laatst ergens een lijstje met spraak commandos. Maar Siri is ook leuk voor de entertainment enzo. [Afbeelding]
Heb die spraakmogelijkheden momenteel allemaal, maar ga er nooit aan wennen als dat de enige wijze van UI wordt.

'Heb het koud' resulteert nooit in wat je wilt. 'Open het bijrijdersraam' is in mijn optiek gewoon idioot. Dat moet gewoon met een knop blijven kunnen. Het duurt ook nog eens een paar seconden voor het wordt uitgevoerd.

Route is wel handig. Je hoeft ook geen adres in te spreken, maar 'Rij naar de Ikea in [plaats]' is voldoende.

Maar basale bedieningsfuncties moeten imho gewoon buiten spraak om bereikbaar moeten zijn. Het is al erg genoeg dat veel zaken enkel nog maar via het scherm kunnen, maar gelukkig komen steeds meer leveranciers daar inmiddels ook deels op terug.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puf
Ideevoor2 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:41:
Futuristische pic van de nieuwste modellen. Ziet wel lekker strak uit. En het gemis aan knoppen wordt voor een groot deel nu al dmv gebaren en spraak gedaan. Warmer, kouder, route, raampje open ed kan allemaal zo. En beide handen aan het stuur, wen er maar aan! Zag laatst ergens een lijstje met spraak commandos. Maar Siri is ook leuk voor de entertainment enzo. [Afbeelding]
Volgens https://www.bmwblog.com/2...ndoning-gesture-controls/ stopt BMW juist met de gebaren. Overigens lijkt het me best lastig gebaren met beide handen aan het stuur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 10:10
alexbl69 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Heb die spraakmogelijkheden momenteel allemaal, maar ga er nooit aan wennen als dat de enige wijze van UI wordt.

'Heb het koud' resulteert nooit in wat je wilt. 'Open het bijrijdersraam' is in mijn optiek gewoon idioot. Dat moet gewoon met een knop blijven kunnen. Het duurt ook nog eens een paar seconden voor het wordt uitgevoerd.

Route is wel handig. Je hoeft ook geen adres in te spreken, maar 'Rij naar de Ikea in [plaats]' is voldoende.

Maar basale bedieningsfuncties moeten imho gewoon buiten spraak om bereikbaar moeten zijn. Het is al erg genoeg dat veel zaken enkel nog maar via het scherm kunnen, maar gelukkig komen steeds meer leveranciers daar inmiddels ook deels op terug.
is er ook ergens een lijst met commandos? Ik krijg t ook nog steeds niet voor elkaar om de stoelverwarming aan te zetten (als dat al kan...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:23
Martin.Air schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:49:
[...]

is er ook ergens een lijst met commandos? Ik krijg t ook nog steeds niet voor elkaar om de stoelverwarming aan te zetten (als dat al kan...)
Heb wel een Engelse versie :) : https://fullfocus.notion....e277340fdb70e12106092970e

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00
Puf schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Volgens https://www.bmwblog.com/2...ndoning-gesture-controls/ stopt BMW juist met de gebaren. Overigens lijkt het me best lastig gebaren met beide handen aan het stuur. :P
Gesture control is ook een waardeloos systeem dat te pas en te onpas onbedoeld bewegingen detecteert. Ik heb het in ieder geval uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die lijst is ook niet exhaustive. Ik had vorige week een huurauto van Sixt, een gloednieuwe X5 50e. Maar daar stond om de een of andere reden het HUD uit. Dat kon je gewoon via spraak weer inschakelen. Maar toen ik op een koude morgen (batterij leeg dus geen voorverwarmen) door alle menu's tevergeefs zocht naar de achterruitverwarming hielp ook geen spraakcommando. Blijkt dat nog een van de weinige verblijvende fysieke knoppen te zijn, je verwacht het al niet meer 8)7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Spollie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:30:
[...]

Gesture control is ook een waardeloos systeem dat te pas en te onpas onbedoeld bewegingen detecteert. Ik heb het in ieder geval uitgeschakeld.
Ik merkte dat het commando om van radiozender te wisselen (twee vingers uit elkaar) niet meer werkte in die X5, dat was wel altijd een nuttige. Nu moest ik telkens op dat knopje op het stuur drukken wat als heel goedkoop plastic aanvoelt en klinkt ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
Mr Pingu schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:30:
[...]
Je firmware voor NBTEvo moet hoger zijn dan N (Evo)
Dus. NBTEvo_N / O / P / Q / R / S / U / V / W / X / Y
Hier zou ik nog aan toe willen voegen dat de ontwikkelingen voor deze software gestopt zijn en Y de laatste versie is, dit bijwerken is dus een eenmalige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

HeldereM schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Hier zou ik nog aan toe willen voegen dat de ontwikkelingen voor deze software gestopt zijn en Y de laatste versie is, dit bijwerken is dus een eenmalige investering.
Hier zou ik nog aan toe willen voegen dat ontwikkelingen voor EntryNAV2 R de laatste versie is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 07:30
Spollie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:30:
[...]

Oneens, ik vind het een superhandige functionaliteit en ook dit gebruik ik dagelijks.
Best wel prettig om een telefoongesprek wat je niet wilt aannemen 'weg te wuiven'.
Volume controls idem. Ik merk dat ik vaak met alleen de linkerhand aan het stuur rijd en dan kan ik met rechts die gebaren doen vanaf de middenarmsteun.

Ongerelateerd; het is me nu twee keer opgevallen dat als ik in het donker de auto uitschakel maar niet op slot doe, de buitenverlichting infrequent oplicht en weer dooft. Aan en uit, paar tellen niets, aan en uit. Wat kan dit zijn, is het een feature of bug? Het betreft een G31 van 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:01
Ik heb nu al een aantal keer de foutcode 1C0102 gekregen als ik de auto uitleest met carly. 1C0102 betekend: oil pressure too low. Het vreemde is dat ik niks merk aan de auto, geen storing oid tijdens het rijden in het dashboard. Als ik de auto niet zou kunnen uitlezen zou ik ook niets gemerkt hebben. Ik lees veel verschillende meningen via Google.

Volgens carly kwam de laatste melding zo'n 400km geleden. Ik heb de code gereset, dus even afwachten of en wanneer hij weer terug komt.

Wat zouden jullie doen met deze storing? Het betreft een B48 motor. Olie + filters zijn 15000km geleden vervangen. Over 2 weken komt er weer nieuwe olie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Laatst online: 02-10 09:57

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Mr Pingu schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Hier zou ik nog aan toe willen voegen dat ontwikkelingen voor EntryNAV2 R de laatste versie is :+
Volgens mij heb ik al versie U gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

HeldereM schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Van Y heb je al 3j updates... de nummers achter Y worden namelijk wel geüpdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
DaFreakhead schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 06:35:
[...]

Oneens, ik vind het een superhandige functionaliteit en ook dit gebruik ik dagelijks.
Best wel prettig om een telefoongesprek wat je niet wilt aannemen 'weg te wuiven'.
Volume controls idem. Ik merk dat ik vaak met alleen de linkerhand aan het stuur rijd en dan kan ik met rechts die gebaren doen vanaf de middenarmsteun.
Grappig dat we jaren proberen om alles handsfree te maken, en nu gaan auto fabrikanten het stimuleren om je handen van het stuur te halen om vage bewegingen voor een schermpje te maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

PSYch0landeR schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Volgens mij heb ik al versie U gezien ;)
Oh ik nog niet, misschien in G2x?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Mr Pingu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Oh ik nog niet, misschien in G2x?
Nee ook op F56 platform.

Enkel bij de laatste update als je enkel de entrynav2 update dan raak die verbinding kwijt met de tellers (bij MINI)voor de service historie, die moet je dan ook mee pakken. dus ben maar een update lager gaan zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

PSYch0landeR schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:28:
[...]

Nee ook op F56 platform.

Enkel bij de laatste update als je enkel de entrynav2 update dan raak die verbinding kwijt met de tellers (bij MINI)voor de service historie, die moet je dan ook mee pakken. dus ben maar een update lager gaan zitten :+
Welke is dat 24-11?
Mooi voorbeeld waarom je eigenlijk niet moet mixen met i-step 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:33

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Greetoz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:08:
[...]

Grappig dat we jaren proberen om alles handsfree te maken, en nu gaan auto fabrikanten het stimuleren om je handen van het stuur te halen om vage bewegingen voor een schermpje te maken :?
Dan zou ik ook niet met mijn handen moeten wuiven als ik in gesprek ben met mijn passagier :+

Nee denk de gekkigheid zit dat alles via een tablet moet met onderhandige menu's en dat je moet bladeren door pagines of moet swipen (omdat fysieke knoppen zijn weg bezuinigd), dat terwijl een telefoon in de hand verboden is. Merk zelf met de iDrive 6 die ik handmatig bedien dat mijn ogen van de weg gehouden wordt als ik wat opzoek :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
fsfikke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Ik merkte dat het commando om van radiozender te wisselen (twee vingers uit elkaar) niet meer werkte in die X5, dat was wel altijd een nuttige. Nu moest ik telkens op dat knopje op het stuur drukken wat als heel goedkoop plastic aanvoelt en klinkt ;(
Dat is er nog steeds als je gesture control hebt, gebalde vuist en dan duim naar rechts. Kan er even geen icoontje van vinden.
Maar ik vind het ook niet het beste systeem, vaak zat dat mijn vrouw en ik zitten te praten en dan de radio harder gaat, of volgende zender, of weet ik welke ander input hij oppakt. Als ik alleen in de auto zit is het prima, gebruik het vooral om de snelheids warning uit te zetten, die ik dmv shortcut gekoppeld heb aan de vingers naar voren wijzen.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
OverSoft schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Jeugdtaal? ICE wordt al 40+ jaar gebruikt voor een brandstof auto...

[...]

Hmh, ik heb hem nog niet zien knipperen. (Zowel met de stopcontact lader, als met een "volwaardige" laadpaal)
Nou ja, het zal verder wel. Ik zal het bij de volgende beurt wel vermelden en kijken of ze het eenvoudig onder garantie kunnen verhelpen.

Thanks for het checken!
Toch nog eens even wat beter bekeken. LED knippert bij aansluiten, wanneer de auto vergrendelt stop dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ideevoor2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:11:
[...]

ice, wat is dah? ev is waarschijnlijk electrisch rijden? U bent waarschijnlijk van de jeugdtaal generatie, gen Z?
Internal Combustion Engine

Zelfs in de boomer tijd bestond die afkorting al :+

/edit: zie nu pas hoe oud die quote is :P

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2025 09:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ChiLLeR schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:52:
[...]

Dat is er nog steeds als je gesture control hebt, gebalde vuist en dan duim naar rechts. Kan er even geen icoontje van vinden.
Maar ik vind het ook niet het beste systeem, vaak zat dat mijn vrouw en ik zitten te praten en dan de radio harder gaat, of volgende zender, of weet ik welke ander input hij oppakt. Als ik alleen in de auto zit is het prima, gebruik het vooral om de snelheids warning uit te zetten, die ik dmv shortcut gekoppeld heb aan de vingers naar voren wijzen.
Hmm, dan is dan misschien al eerder veranderd. In de eerste 7-serie waar het destijds zat was het spreiden van twee vingers het commando om naar de volgende zender te gaan. Nu is het volgens mij zelf aan te passen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/_mGwJh4da5w/maxresdefault.jpg

Had de auto maar voor een week dus geen moeite in gestopt dat zo precies uit te zoeken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoe kan ik zien wanneer de bougies vervangen moeten worden? Ik zit nu op 65k, en bij mijn weten zijn ze nog niet vervangen.
Nu weet ik dat het onderhoud Condition Based Service (CBS) is, maar zou wel ergens een richtlijn moeten zijn? Ik vond ook nog deze website, die gaat uit van 60k miles.

Als ik kijk op https://www.newtis.info/t...00-maintenance/1VnYFVcgp5 staan wel intervals, maar die gelden alleen in specifieke situaties > SA8x zijn landcodes ofzo?

Ik heb Service Inclusive maar in de app staat voor het komend onderhoud alleen: Motorolie, Remvloeistof en Voertuigcontrole. Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? Anders informeer ik even bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Cheesy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:59:
Hoe kan ik zien wanneer de bougies vervangen moeten worden? Ik zit nu op 65k, en bij mijn weten zijn ze nog niet vervangen.
Nu weet ik dat het onderhoud Condition Based Service (CBS) is, maar zou wel ergens een richtlijn moeten zijn? Ik vond ook nog deze website, die gaat uit van 60k miles.

Als ik kijk op https://www.newtis.info/t...00-maintenance/1VnYFVcgp5 staan wel intervals, maar die gelden alleen in specifieke situaties > SA8x zijn landcodes ofzo?

Ik heb Service Inclusive maar in de app staat voor het komend onderhoud alleen: Motorolie, Remvloeistof en Voertuigcontrole. Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? Anders informeer ik even bij de dealer.
S8xxA zijn interval codes. Bijvoorbeeld S8AKA 30k km / 24m (meest gebruikelijk bij BMW) dit kan je checken door je VIN door een decoder zoals bimmer.work te halen.

Remvloeistof is los en niet gekoppeld aan een beurt.
Olie is kleine beurt (dus olie + oliefilter)
Voertuigcontrole wordt iedere 5e beurt gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 17-01-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mr Pingu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:07:
[...]

S8xxA zijn interval codes. Bijvoorbeeld S8AKA 30k km / 24m (meest gebruikelijk bij BMW) dit kan je checken door je VIN door een decoder zoals bimmer.work te halen.

Ah zo, tnx. Dat is S8KA bij mij.
Dat gecombineerd met de info uit newtis: Spark plug (petrol) 60.000km 48maand Link: Every 2nd engine oil change. Die 2nd oil change staat op juni 2025 of over 8000 km, dus dat gaat inderdaad binnenkort komen.

Ik heb heel af en toe ritjes met vermogensverlies, wellicht relatie met vochtig weer. Dag later rijdt auto weer als een zonnetje. De lambdasonde is uitgesloten / vervangen, nu verdenk ik de sparks of wellicht de egr-klep als die aanwezig is. Foutcodes door dealer uitgelezen, niets te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 17-01-2025 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:07
Begin maar bij de bougies en evt. Daarna bobines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:59

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

alexbl69 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Een wellicht overbodige opmerking, maar maak hem toch even :): de verlichting van de kleppen gaat uit als je ze helemaal naar voren klapt. Ben ooit naar de dealer geweest omdat de verlichting het 'niet meer deed'. Maar de monteur liet me toen zien dat hij het alleen doet als de klep zo'n beetje recht naar beneden staat :).

Dus: wellicht overbodig, maar wilde het toch even melden.
Getest, maar niks. Als ik het afdekschuifje die over de spiegel zit, heen en weer schuif, hoor ik wel een klikje. Schuifje naar rechts zodat de spiegel zichtbaar wordt triggert dan ook de lamp. Schuifje weer naar links zodat de spiegel wordt afgedekt en het lampje gaat uit echter bij mij gaan de lampjes niet aan of uit.

Niemand die verder weet of de bedrading richting de binnenspiegel loopt ? Of welke zekering ik zou moeten controleren ? Betreft dus een BMW 3 Serie Touring van 2020.

Overigens las ik 1 blz terug iets over kwaliteit. Onderstaande foto van de rolbar (of hoe dat ding ook heet) nadat ik had getankt en de regen letterlijk naar binnen waaide. Meer met een G21 of ander model hier last van. Vind het echt slecht en eigenlijk bij andere auto's nooit last van gehad. Hetzelfde geldt overigens voor het zwarte plastic onder de banken achterin en ook de voorstoelen. Zodra er een beetje regen naar binnen komt/waait/drupt, heb je van die vlekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYyQkrRZWLn5ArM9O8_9k_U0J68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvb6Qec7QMKzntH2BuGiIa3B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door MRE-Inc op 17-01-2025 10:42 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MRE-Inc schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Getest, maar niks. Als ik het afdekschuifje die over de spiegel zit, heen en weer schuif, hoor ik wel een klikje. Schuifje naar rechts zodat de spiegel zichtbaar wordt triggert dan ook de lamp. Schuifje weer naar links zodat de spiegel wordt afgedekt en het lampje gaat uit.

Niemand die verder weet of de bedrading richting de binnenspiegel loopt ? Of welke zekering ik zou moeten controleren ? Betreft dus een BMW 3 Serie Touring van 2020.
Beide lampen zitten op dezelfde zekering (62) dus moet haast wel het lampje zijn. Relais hoor je klikken dus die lijkt het te doen.

Lampje eruit vippen, en kijken of je spanning op de pins krijgt bij het klikken. Zo nee, relais of bekabeling stuk. Zo ja, lampje(E13)stuk. Relais zit in de zonneklep
(S43).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI84mDI09wfkVGgZy1uCk9fTIK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1vuu93sG9lqcwPhLapbyDGMa.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 17-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Mr Pingu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:31:
[...]

Welke is dat 24-11?
Mooi voorbeeld waarom je eigenlijk niet moet mixen met i-step 😅
24/07, ik hou het bij 24/03 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Mr Pingu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Beide lampen zitten op dezelfde zekering (62) dus moet haast wel het lampje zijn. Relais hoor je klikken dus die lijkt het te doen.

Lampje eruit vippen, en kijken of je spanning op de pins krijgt bij het klikken. Zo nee, relais of bekabeling stuk. Zo ja, lampje(E13)stuk. Relais zit in de zonneklep
(S43).

[Afbeelding]
Ah dat ziet er duidelijk uit. Bedankt !!! _/-\o_ Maar de lampjes aan zowel bestuurderkant als bijrijderskant doen het niet. Ligt het dan niet voor de hand dat het de zekering is ? Llijkt me dan wel heel erg toevallig dat beide lampjes tegelijk stuk zijn gegaan of beide relais stuk zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MRE-Inc schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:51:
[...]

Ah dat ziet er duidelijk uit. Bedankt !!! _/-\o_ Maar de lampjes aan zowel bestuurderkant als bijrijderskant doen het niet. Ligt het dan niet voor de hand dat het de zekering is ? Llijkt me dan wel heel erg toevallig dat beide lampjes tegelijk stuk zijn gegaan of beide relais stuk zijn gegaan.
Dan is het de zekering 62, dacht gelezen te hebben dat het 1 lampje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Mr Pingu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Dan is het de zekering 62, dacht gelezen te hebben dat het 1 lampje was.
Nee beide lampjes. Vrouw gaf het aan omdat ze dr make-up tijdens het rijden aan het bijwerken was. Toen gekeken of mijne het ook niet deed en dat was het geval.

Dacht eerst nog even dat het wellicht kwam omdat ik destijds mijn dashcam had aangesloten op een zekering, maar wist niet meer precies welke. Gelukkig stond dat in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79055264

Zekering F46 dus van de sigarettenplug die bij de bekerhouders voor zit. Die staat los van zekering 62. Van het weekend eens kijken of ik de zekering kan vervangen en of beide lampjes het dan wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MRE-Inc schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Nee beide lampjes. Vrouw gaf het aan omdat ze dr make-up tijdens het rijden aan het bijwerken was. Toen gekeken of mijne het ook niet deed en dat was het geval.

Dacht eerst nog even dat het wellicht kwam omdat ik destijds mijn dashcam had aangesloten op een zekering, maar wist niet meer precies welke. Gelukkig stond dat in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79055264

Zekering F46 dus van de sigarettenplug die bij de bekerhouders voor zit. Die staat los van zekering 62. Van het weekend eens kijken of ik de zekering kan vervangen en of beide lampjes het dan wel doen.
Op 62 zit ook het lichtpaneel in het dak bij de spiegel, dus zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 22:29

Jentae

Houdt van aglets.

YakuzA schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Gewoon knipperen met je knipperlicht als je van baan wisselt :+
Dat sowieso, maar onderweg naar wintersport met de Baustelle op de Duitse Autobahn met tijdelijke strepen op het wegdek vindt mijn auto het af en toe nodig om in te grijpen wanneer dat niet nodig is...

Zeg maar een keer of 10 op een rit van 1000 km ;)

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Jentae schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Dat sowieso, maar onderweg naar wintersport met de Baustelle op de Duitse Autobahn met tijdelijke strepen op het wegdek vindt mijn auto het af en toe nodig om in te grijpen wanneer dat niet nodig is...

Oh, verbaasde mij vorige week steeds dat hij (iX50) het steeds goed begreep en juist niet in de fout ging. Wat rijd jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Mr Pingu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Op 62 zit ook het lichtpaneel in het dak bij de spiegel, dus zou kunnen
Hiermee bedoel je dus de verlichting die aangaat wanneer je bv een portier opent of dat knopje voor de binnenverlichting indrukt ? Want die doen het wel gewoon. Het enige wat er van de binnenverlichting niet werkt, zijn de 2 zonneklep lampjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MRE-Inc schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Hiermee bedoel je dus de verlichting die aangaat wanneer je bv een portier opent of dat knopje voor de binnenverlichting indrukt ? Want die doen het wel gewoon. Het enige wat er van de binnenverlichting niet werkt, zijn de 2 zonneklep lampjes.
De leeslampjes in het dak voor de bestuurder en bijrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:23

Theimon

Snapte!?

Iemand suggesties voor een (web)winkel met niet al te gekke prijzen voor onderdelen? Mijn rechter koplampunit is zo lek als een mandje, dus die moet vervangen worden.

Nu zijn die krengen sowieso reteduur (E60 Bi-xenon/H7/AHL), maar ietsje minder mag wel natuurlijk. Als voorbeeld: Ekris vraagt er €1520 in de BTW voor. Dat gaat dus zeker niet gebeuren.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:30
Cheesy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Dat gecombineerd met de info uit newtis: Spark plug (petrol) 60.000km 48maand Link: Every 2nd engine oil change. Die 2nd oil change staat op juni 2025 of over 8000 km, dus dat gaat inderdaad binnenkort komen.

Ik heb heel af en toe ritjes met vermogensverlies, wellicht relatie met vochtig weer. Dag later rijdt auto weer als een zonnetje. De lambdasonde is uitgesloten / vervangen, nu verdenk ik de sparks of wellicht de egr-klep als die aanwezig is. Foutcodes door dealer uitgelezen, niets te vinden.
Als vochtig weer invloed erop heeft dan heeft het 99% van de tijd met de ontsteking te maken (bougies, bobine's etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-10 21:29
Theimon schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:10:
Iemand suggesties voor een (web)winkel met niet al te gekke prijzen voor onderdelen? Mijn rechter koplampunit is zo lek als een mandje, dus die moet vervangen worden.

Nu zijn die krengen sowieso reteduur (E60 Bi-xenon/H7/AHL), maar ietsje minder mag wel natuurlijk. Als voorbeeld: Ekris vraagt er €1520 in de BTW voor. Dat gaat dus zeker niet gebeuren.
Wow niet te zuuuunig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf

Marktplaats of Onderdelenlijn.nl?
E60 is al een wat ouder model. Als die andere koplamp nog gewoon origineel af fabriek is dan zul je verschil zien met een gloednieuwe. Dan lijkt je auto net een mooie vrouw met een glazen oog. Ik zou gewoon een gebruikte op de kop tikken en die inbouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 17-01-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:58

Ik zou onderdelenlijn zeker even raadplegen. Het liefst ga je ze ophalen want mijn persoonlijke ervaring met gebruikte koplampen is dat het kunststof nog wel eens afgebroken kan zijn. Ik heb alvast wat voorwerk gedaan: https://www.onderdelenlij...onderdeel/koplamp-rechts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:19

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Ik wil mijn opf/mid demper deleten op mijn g21 330i. Alleen ik moet een mogelijk opf fout meldcode wegschrijven. Waar of wie kan dat?
Moet je dat bij chipper doen of zijn er handige lui die dat thuis kunnen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Nickrsd schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:07:
Ik wil mijn opf/mid demper deleten op mijn g21 330i. Alleen ik moet een mogelijk opf fout meldcode wegschrijven. Waar of wie kan dat?
Moet je dat bij chipper doen of zijn er handige lui die dat thuis kunnen??
Valt voor zover ik kan nagaan niet te coderen. Kan wel met een softwarematige aanpassing in de ECU, maar dat kan niet iedereen. Ik zou dan eerder voor een hardwareoplossing gaan. Dan kan iedereen die een beetje handig is de auto in originele staat terugbrengen als dat nodig is, en heeft je auto ook geen rode popup als ie bij de dealer aan de diagnose wordt gehangen.
Leib OPF Delete kabeltjes schijnt een oplossing te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:19

Nickrsd

Daar had ik ook over gelezen ja. Weet niet wat de betere optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004

Voor de oudere auto's zoek ik het onderdeelnummer meestal Ebay en/of Martkplaats, dan vind je het meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Mr Pingu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Vaak worden bougies geïnspecteerd op uiterlijk en evt. met een voeler de electodeafstand gemeten. Maar vervangen kan natuurlijk ook om de 30k. Ik rij nogal veel heel het jaar door Europa en doe ze om de 30k. De een zweert bij NGK en de ander bij Bosch. Veel geloven op hetzelfde kussen. O ja, bij de dealer kopen kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ideevoor2
Cheesy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Tja, wie ben ik dat ik durf te twijfelen aan een BMW (?) dealer? Ik zou zeggen ga eens voor een 2nd opinion naar een BMW specialist in de buurt. En blijf erbij en bekijk het uitleesapparaat met eigen ogen.

Ik kom weleens bij de specialist Offenga n Franeker en die zijn niet zo te spreken over Ekris Heerenveen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ideevoor2 op 18-01-2025 00:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 07:30
Vandaag heb ik even een stukje in een XM red label gestuurd, dat gaat ook vooruit zeg! Ondanks de 2700 kg als eerst weg bij het verkeerslicht. Dat zal met het koppel te maken hebben (1000Nm), beestachtig snel! Hier nog geen interieurbesparingen tegengekomen, de enige factor die ik wel matig vond was de idrive variant.
Geinige auto!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:23

Theimon

Snapte!?

Iedereen bedankt voor de suggesties. Ik ben inderdaad de tweedehands markt opgegaan. Ik bedacht me dat ik in het verleden voor mijn 3-serie destijds wat onderdelen in Delfzijl had besteld. En die had nu toevallig de juiste koplamp liggen met glas in redelijke staat en inclusief modules voor €250 ex verzending.

Dat klinkt toch al een stuk redelijker voor een wagen uit 2007 :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-10 09:41
CreativeS schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Oeh, da's ook een fijne. Ekris Velp is wel gewild hè...
Bijzonder. Ik ben daar laatst geweest voor onderhoud en na mijn vorige ervaring was ook deze niet zo best. Ik werd bij de deur begroet door een medewerker, binnen zaten er drie die allemaal 'iets' aan het doen waren, maar geen van hen had het fatsoen om me op zijn minst even te begroeten. Ik heb er minimaal vijf minuten gestaan zonder dat iemand iets zei, tot de medewerker die ik onderweg naar buiten tegenkwam weer binnenkwam, verwonderd keek, en me ging helpen. Ik had nota bene een afspraak op die exacte tijd.

Ik snap best dat je bezig bent, maar een 'goedemorgen, ik kom zo bij u' lijkt me niet zo ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Jentae schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Bloedirritant en weer een reden om zulke systemen uit te zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pannencouque
DaFreakhead schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:10:
Vandaag heb ik even een stukje in een XM red label gestuurd, dat gaat ook vooruit zeg! Ondanks de 2700 kg als eerst weg bij het verkeerslicht. Dat zal met het koppel te maken hebben (1000Nm), beestachtig snel! Hier nog geen interieurbesparingen tegengekomen, de enige factor die ik wel matig vond was de idrive variant.
Geinige auto!
Je rolt het asfalt achter je op :D

En da's ook wel fijn, want dan hoef je achterligger niet meer naar die afzichtelijke auto te kijken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 10:04

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

DaFreakhead schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:10:
Geinige auto!
Heb hem een keer achter mij gehad op de autobahn terwijl ik al robd de 190 ging. Dacht met deze snelheid zal die niet heel snel meer inhalen. Zelfs met die snelheid rolde het asfalt voor mij op toen ik hem liet inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Pannencouque schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:36:
[...]
Je rolt het asfalt achter je op :D

En da's ook wel fijn, want dan hoef je achterligger niet meer naar die afzichtelijke auto te kijken :+
Dacht dat alleen die XM tank een verlichte gril had maar die i5 heeft die blijkbaar ook, echt geen gezicht! Vond het altijd wel tof dat bmw niet zo met de trends meeging en dus ook geen dynamische knipperlichten heeft.

De nieuwe i5 heeft wel net als Mazda van die pulseren de knipperlichten, dat is dan wel weer chique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Dacht dat alleen die XM tank een verlichte gril had maar die i5 heeft die blijkbaar ook, echt geen gezicht! Vond het altijd wel tof dat bmw niet zo met de trends meeging en dus ook geen dynamische knipperlichten heeft.

De nieuwe i5 heeft wel net als Mazda van die pulseren de knipperlichten, dat is dan wel weer chique
Ik zag laatst een nieuwe 7, die heeft dat ook. Ik vind het net lijken alsof ze een gloeilampje probeerden te imiteren. Ik hou wel van O.G. LED strak aan en uit zonder delay.
Volgende stap is dat ze LED koplampen met een lagere kleurtemperatuur maken om halogeen na te bootsen. Zijn we weer terug bij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ideevoor2
Zo bijna de 150k aangetikt. Er wordt beweerd dat de B48 motor bij 200k wel einde levensduur is, we zullen zien! Morgen aan de kust met 18 graden, jammie!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYTWhC0B9Rma8TPHzRc9NeUaaI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lABc6sSeOWKv2yPj1sAooM8O.jpg?f=fotoalbum_large

Grappig zo'n fotolijstje voor €3 gescored bij de kringloop

[ Voor 5% gewijzigd door Ideevoor2 op 18-01-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:42
Ideevoor2 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:18:
Zo bijna de 150k aangetikt. Er wordt beweerd dat de B48 motor bij 200k wel einde levensduur is, we zullen zien!
Lijkt me niet. Zo lang je netjes onderhoud pleegt, kan je toch gewoon blijven rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15
Ideevoor2 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:18:
Zo bijna de 150k aangetikt. Er wordt beweerd dat de B48 motor bij 200k wel einde levensduur is, we zullen zien!
Door wie? Ik lees juist positieve dingen over de B48. Op het bekende slangetje na.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Diverse fora, en dan vergelijken ze het met een ongeblazen model, de M52 6 cilinder bijvoorbeeld, die zat in mijn oude E36, en zat ruim boven de 300k, zonder problemen of revisie. Goed onderhoud is idd belangrijk. Las net weer een artikel dat vergelijkingen deed aan onderhoudskosten. Daar was BMW de duurste, prima auto's maar reparatie is duur en onderdelen slijten snel. Toyota Yaris stond op 1 wegens weinig kosten. Mja, dat karretje is niet mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

[...]

Vond het altijd wel tof dat bmw niet zo met de trends meeging en dus ook geen dynamische knipperlichten heeft.
Komt dat niet omdat die dynamische knipperlichten een Audi dingetje is van oorsprong. Althans de eerste auto's die ik er mee zag waren Audi's.

Audi en BMW zijn als Ajax en Feyenoord en Noord-Korea en Zuid-Korea toch? Kan me nog advertenties in Duitsland herinneren waar de ene de andere nog zwarter probeerde te maken dan een oreo koekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

Afgrijselijk ja, dat Iconic Glow. Gelukkig kun je dat uitschakelen. Ik vind het een hoog 'kijk mij'-gehalte hebben dus wat dat betreft past het wel bij de XM.

[ Voor 3% gewijzigd door Pannencouque op 19-01-2025 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:12
Ik vind die iconic glow juist wel gaaf staan op o.a. de i5. 😎 Smaken verschillen, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Als het opvallend genoeg is om andere weggebruikers veiliger te laten rijden is het m.i geslaagd. Maar de toeters en bellen laat ik liever over aan de hulpdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-10 13:39
Ik kreeg gisteren (G21 LCI 318 touring '23) ineens de melding dat ik 1 liter motorolie moest bijvullen. Hij heeft netjes alle beurten gehad en zit nog in de garantie. Ik vond dit best veel 1 liter, of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15
bakkie1985 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:44:
Ik kreeg gisteren (G21 LCI 318 touring '23) ineens de melding dat ik 1 liter motorolie moest bijvullen. Hij heeft netjes alle beurten gehad en zit nog in de garantie. Ik vond dit best veel 1 liter, of heb ik dat mis?
Hoeveel kilometer heb je gereden sinds de laatste beurt? Het klinkt mij ook best stevig voor zo'n jonge auto. Heb je zelf ook gemeten of de melding klopte?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-10 13:39
VidaR-9 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Hoeveel kilometer heb je gereden sinds de laatste beurt? Het klinkt mij ook best stevig voor zo'n jonge auto. Heb je zelf ook gemeten of de melding klopte?
Laatste beurt km stand: 31209 20-3-2024
Huidige km stand: 56564 19-1-2025

Volgende beurt over 10.000 a 9.000 km geeft de auto aan.

Ik heb vanmorgen een liter bijgegooid. Vanmiddag ga ik de peilmeting doen (dat doet de auto voor je, zelf peilen kan volgens mij niet met een stok)

[ Voor 6% gewijzigd door bakkie1985 op 19-01-2025 12:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Het volume tussen minimaal niveau en maximaal niveau is één liter. Hoef je ook niet zo te kloten met halve liters of minder bijvullen. De melding komt gewoon standaard op minimaal en met één liter erbij sta je weer op max. Je moet ook niet tussendoor bijvullen op basis van het niveau in iDrive. Wat gooien ze erin tegenwoordig? 0w30 of gaat het ook al naar de de watervariant 0w20? 30.000km met dezelfde olie :F maar goed, BMW heeft wel gelijk... merk je de eerste 99.999km toch niets van.

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 19-01-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.

Ik ben op dikkere olie over gegaan in mijn 320i 2020 model. Die heeft nu bijna 150k achter de kiezen. Die dunne 0W20 doet BMW erin om commerciele cq. mllieu regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Staan die Bx8 sowieso niet bekend om beetje olie te drinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Ideevoor2 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.

Ik ben op dikkere olie over gegaan in mijn 320i 2020 model. Die heeft nu bijna 150k achter de kiezen. Die dunne 0W20 doet BMW erin om comerciele cq. millieu regels.
Ideevoor2 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Ik ben op dikkere olie over gegaan in mijn 320i 2020 model. Die heeft nu bijna 150k achter de kiezen. Die dunne 0W20 doet BMW erin om comerciele cq. millieu regels.
Ik had een Polo GTI met 1.2 erin, volgens VW was de ondergrens 1 liter op 500km 8)7 8)7

Dikkere olie dan BMW voorschrijft om het verbruik minder te laten zijn is niet perse de oplossing imho, maargoed. Mijn S55 gebruikt bijna geen olie daar gaat 0w30 in volgens BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:06:
[...]

[...]

Ik had een Polo GTI met 1.2 erin, volgens VW was de ondergrens 1 liter op 500km 8)7 8)7

Dikkere olie dan BMW voorschrijft om het verbruik minder te laten zijn is niet perse de oplossing imho, maargoed. Mijn S55 gebruikt bijna geen olie daar gaat 0w30 in volgens BMW.
Ja maar iets dikkere olie komt wel de smeereigenschappen ten goede dus meer "bescherming".

Hier gaat er 5W30 in (B47 2L Diesel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:06:
Moet je nagaan... in de oudere M-motoren moest 10w60 :)

En natuurlijk... dunner wordt alleen maar voorgeschreven door de fabrikanten ivm milieu. Zelfs bij mijn N52B25 willen ze er nu ineens 0w30 in doen. Geen haar op mijn hoofd, gewoon de standaard Castrol Edge 5w30. In de N42B20 hebben we wel bewust 0w30, want die ratelde wel eens bij de start (zelfs na nieuwe ketting en vanosstelwielen)... iets dunnere olie in koude toestand heeft dat verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Doe ik ook en Offenga ook die blijft ver weg van de 0 serie oliën. Ik merk het wel dat het oliepeil langer hoog blijft na de overgang op 5W. Maar ik neem op lange reizen altijd een litertje olie mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Ideevoor2 op 19-01-2025 13:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Nu even koffiepauze maar gisteren begonnen met demonteren van inlaatspruitstuk om deze te reinigen; maar goeiedag zeg; wat was deze dik belegd met roet.

Ik heb een diesel omdat ik veel lange km’s rij en alsnog ziet het er zo uit na 127k km…. Toch maar overwegen om de EGR uit te laten coden en nieuwe map erop te laten zaten.

En wat een takkewerk om deze te verwijderen op een X1. Nu hopen dat het mijn slecht lopen bij lage toeren oplost.

Lijstje wat eruit moest om erbij te komen;
Bodemplaat, luchtfilter huis, koelfan.
Loskoppelen van de startmotor kabel, dynamo loskoppelen en oliepeilsensor loskoppelen om net genoeg ruimte in de kabelboom te creeeren om de inlaat er tussen uit te wurgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbrOUoTbhr1GX1grJFBrp5MPl94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhlXOVjM5bkGhjuJoDNetfv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fatyTQNBRYeVeTU3I0wR8QhiSdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bP0nEh1fIk1Kd7R0ClpmN8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E1s66Eq6oN8i-uTHWsA71TMpn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5mThfJM1Jh29kiN01BLrnjz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 19-01-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Ach ja die mooie rode pakkingen. Heb ik nog nieuw liggen van een van de vele vorige BMW's. Lekker als je een eigen ruimte hebt om te klussen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ideevoor2 op 19-01-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ideevoor2 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:24:
Ach ja die mooie rode pakkingen. Heb ik nog nieuw liggen van een van de vele vorige BMW's. Lekker als je een eigen ruimte hebt om te klussen.
Meer nood dan lekker, dit weekend was het boven nul hier dus dan is het niet zo heel veel vervelend maar een verwarmde garage had wel gemogen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Mr Pingu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:22:
Nu even koffiepauze maar gisteren begonnen met demonteren van inlaatspruitstuk om deze te reinigen; maar goeiedag zeg; wat was deze dik belegd met roet.

Ik heb een diesel omdat ik veel lange km’s rij en alsnog ziet het er zo uit na 127k km…. Toch maar overwegen om de EGR uit te laten coden en nieuwe map erop te laten zaten.

En wat een takkewerk om deze te verwijderen op een X1. Nu hopen dat het mijn slecht lopen bij lage toeren oplost.

Lijstje wat eruit moest om erbij te komen;
Bodemplaat, luchtfilter huis, koelfan.
Loskoppelen van de startmotor kabel, dynamo loskoppelen en oliepeilsensor loskoppelen om net genoeg ruimte in de kabelboom te creeeren om de inlaat er tussen uit te wurgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Poeh, da's erger dan je zou hopen na die km's en lange afstanden.
EGR zou ik er zeker uit halen. Ik heb bij m'n 530d dat toen niet gedaan en ook roetfilter intact gehouden. Eeuwig spijt van want daarop issie uiteindelijk 'stukgelopen' (lees: duizenden euro's reparaties nodig, dus weg). Achteraf gezien had ik mijn gut feeling moeten volgen. Had me ook nog een bak verbruik gescheeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
CreativeS schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Moet je nagaan... in de oudere M-motoren moest 10w60 :)

En natuurlijk... dunner wordt alleen maar voorgeschreven door de fabrikanten ivm milieu. Zelfs bij mijn N52B25 willen ze er nu ineens 0w30 in doen. Geen haar op mijn hoofd, gewoon de standaard Castrol Edge 5w30. In de N42B20 hebben we wel bewust 0w30, want die ratelde wel eens bij de start (zelfs na nieuwe ketting en vanosstelwielen)... iets dunnere olie in koude toestand heeft dat verholpen.
0W30 en 5W30 hebben op bedrijfstemperatuur toch de zelfde viscositeit? Een 0W30 is voor zover mij bekend in koude toestand nog steeds dikker dan wanneer ie warm is. Als je er van uitgaat dat de 30 bij warme motor de sweet spot/ ideale viscositeit is voor je motor, dan is het toch logischer om voor een 0W30 te kiezen omdat die zowel koud als warm dichter bij de sweet spot zit? Ik had je redenering begrepen als ze er 0W30 of 5W30 in willen mikken ipv 10W40, maar nu niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Mr Pingu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:00:
Staan die Bx8 sowieso niet bekend om beetje olie te drinken?
Dat issue was te lezen idd, de eerste 85km is bij de huidige onbekend, volgens iDrive is 1 keer een beurt te laat geweest maar wel uitgevoerd, de rest was allemaal groen afgevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:16:
0W30 en 5W30 hebben op bedrijfstemperatuur toch de zelfde viscositeit? Een 0W30 is voor zover mij bekend in koude toestand nog steeds dikker dan wanneer ie warm is.
Bij de koude start met 5w30 hoorde je bij de N42B20 wel eens een ratel voor 1 à 2 seconden. De 318ti staat regelmatig 3 à 4 dagen stil. Met 0w30 - die KOUD dunner is dan 5w30 en daardoor bij een koude start sneller bovenin gaat - hoor je die ratel niet. Is geen hogere wiskunde. Ik heb het verder - bij mijn auto's - nergens over de smeereigenschappen of viscositeit op bedrijfstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
bakkie1985 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Laatste beurt km stand: 31209 20-3-2024
Huidige km stand: 56564 19-1-2025

Volgende beurt over 10.000 a 9.000 km geeft de auto aan.

Ik heb vanmorgen een liter bijgegooid. Vanmiddag ga ik de peilmeting doen (dat doet de auto voor je, zelf peilen kan volgens mij niet met een stok)
Dat laatste klopt als een bus en peilen als de olie warm is en bijvullen tot aan het schuine streepje op het display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
CreativeS schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Bij de koude start met 5w30 hoorde je bij de N42B20 wel eens een ratel voor 1 à 2 seconden. De 318ti staat regelmatig 3 à 4 dagen stil. Met 0w30 - die KOUD dunner is dan 5w30 en daardoor bij een koude start sneller bovenin gaat - hoor je die ratel niet. Is geen hogere wiskunde. Ik heb het verder - bij mijn auto's - nergens over de smeereigenschappen of viscositeit op bedrijfstemperatuur.
Nu bevestig je toch alleen wat ik zeg? 0w30 wordt koud sneller rondgepompt en is warm even dik als 5W30. Over de gehele temperatuurrange zijn de eigenschappen dus stabieler. Ik reageerde hierop:
CreativeS schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Zelfs bij mijn N52B25 willen ze er nu ineens 0w30 in doen. Geen haar op mijn hoofd, gewoon de standaard Castrol Edge 5w30..
Wat verwacht je dat de 5W30 beter doet dan de 0W30?

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 19-01-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
CreativeS schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Heel verstandig om die ratel te vermijden heeft dat ook met die oliegevulde demper te maken die de ketting strak houd!?
Pagina: 1 ... 339 ... 372 Laatste