Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 326 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Hij is net iets aan de goedkope kant, de advertentie is vaag, hmmm.

Iets in mij schreeuwt rode vlag maar hard maken kan ik het niet

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-10 23:37
Zelfde gevoel op basis van advertentie hoor. Alleen contact is netjes tot nu toe. Toch ook wel nieuwsgierig, wellicht gewoon iemand die wat minder handig is op digitaal vlak. Zo’n advertentie werkt in ieder geval niet in het voordeel. Tsja, wat is wijsheid hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:59
Civic09 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:38:
Het is inderdaad wel wat vaag. Ook links laten liggen als ie voor nog geen 35k mee mag?
Moet ie natuurlijk wel tot in de puntjes kloppen uiteindelijk.
Tja het kan allemaal best kloppen, als het nou om 5,000€ ging. Maar grote gok voor 35k. Ik heb ook geen idee wat een 330e moet kosten bij een dealer

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Civic09 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:50:
Zelfde gevoel op basis van advertentie hoor. Alleen contact is netjes tot nu toe. Toch ook wel nieuwsgierig, wellicht gewoon iemand die wat minder handig is op digitaal vlak. Zo’n advertentie werkt in ieder geval niet in het voordeel. Tsja, wat is wijsheid hè.
Kijken kost niks ;-). En sowieso aankoop keuring doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Nou mensen, mooie eerste lakschade hier… ;( bij inparkeren is iemand erlangs geschuurd. Een bekende gelukkig dus komt goed qua vergoeding, maar heeft iemand idee qua kwaliteit herstel, tijdsduur en kosten? Lak is tanzanit blau.

Pff :X :X ;w Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqlbrRVLhDRdLuAEw4nAOFo1HcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngtBLdxXAXQw1vrSFyQVYtRT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Rookert25 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:01:
Nou mensen, mooie eerste lakschade hier… ;( bij inparkeren is iemand erlangs geschuurd. Een bekende gelukkig dus komt goed qua vergoeding, maar heeft iemand idee qua kwaliteit herstel, tijdsduur en kosten? Lak is tanzanit blau.

Pff :X :X ;w [Afbeelding]
Auw wat enorm balen. Wat is er gebeurd?
Tanzanit vind ik echt veel erg mooi trouwens!

Ik denk dat het qua herstel tijd, kosten etc allemaal vrij regulier is. Mijn vriendin heeft een Opel Adam in een speciaal multilaags kleurtje. Beetje bruin achtig, met een spikkel laagje, top laag en en deklaag. Net als bij Tanzanit afhankelijk van lichtinval andere kleur.

Zij heeft een paaltje geraakt. Complete nieuwe voorbumper, spuitwerk plus manuren was 1800 euro. Denk dat je minimaal iets in die richting kunt verwachten als er geen onderdelen vervangen hoeven te worden

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rookert25
  • Nu online
DutchManticore schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:27:
[...]

Auw wat enorm balen. Wat is er gebeurd?
Tanzanit vind ik echt veel erg mooi trouwens!

Ik denk dat het qua herstel tijd, kosten etc allemaal vrij regulier is. Mijn vriendin heeft een Opel Adam in een speciaal multilaags kleurtje. Beetje bruin achtig, met een spikkel laagje, top laag en en deklaag. Net als bij Tanzanit afhankelijk van lichtinval andere kleur.

Zij heeft een paaltje geraakt. Complete nieuwe voorbumper, spuitwerk plus manuren was 1800 euro. Denk dat je iets in die richting kunt verwachten als er geen onderdelen vervangen hoeven te worden
Stond geparkeerd. Auto ernaast parkeerde achteruit te strak in, schuurde met zijkant en velg langs voorbumper…

Ja de lak is super, hoop dat het mooi hersteld kan worden.

Serieus een heel nieuwe bumper ook al zijn het alleen krassen? Wow :X heb geen ervaring hiermee gelukkig, maar dit is wel een pijnlijke voor de schuldige.

Hoor graag als ik nog ergens op letten of gewoon verzekering hun werk moet laten doen. Bij volledig verhaal raak ik geen schadevrij jaren kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22
Rookert25 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:01:

Pff :X :X ;w [Afbeelding]
"Erlangs geschuurd" is nogal een understatement :X Maar goed dat de dader bekend is, wordt het in ieder geval betaald. Gaat wel een prijzige worden..

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Zijn de service inclusive deals het waard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd1aWrU6X24DQo9VMh19NQqp0RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSSgGzTQXqEZw0hJ6h1kJ690.jpg?f=fotoalbum_large

€2.275 voor 60.000km is nog best wat geld?

Onderhoud volgens BMW richtlijnen
Motorolie verversen
Oliefilter vervangen
Luchtfilter(s) vervangen
Interieurfilter(s)
Brandstoffilter(s)
Bougies
Remvloeistof

Vrij vaag allemaal. Zodra je bmw computer aangeeft dat je wat nodig hebt krijg je het "gratis" zo lang je binnen de termijn en kilometrage zit.

Wil graag nog eens een berekening zien of dat echt voordeliger is om het in een keer af te tikken of om gewoon te betalen zodra je wat nodig hebt

Iemand ervaring?

[ Voor 34% gewijzigd door DutchManticore op 19-11-2024 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:35
DutchManticore schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:54:

[Afbeelding]

Krijg ook erg weinig details in de app? Wat wordt hier allemaal gedekt? Ook zaken als kosten voor olie?
Inclusief olie, filters, remvloeistof, bougies, BMW voorgeschreven periodieke inspecties.

Exclusief APK, remblokken, remschijven en andere slijtagedelen.

Ik vind het aanbod bij jou erg duur. Ik betaal voor mijn F30 320i 1350 voor 5 jaar /100k km.

Overigens ververs ik de olie zelf nog halverwege het 30k interval.

Edit: ik had het destijds uitgerekend en scheelde een paar honderd euro voor mij. Had de prijzen van grote en kleine beurten opgevraagd bij de klantenservice, maar heb die niet meer paraat.

[ Voor 10% gewijzigd door Puf op 19-11-2024 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:47

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:04:
Even een BMW noob vraag. De 1-serie (F40) van mijn vrouw moet eind januari APK gekeurd zijn. Kan elke garage om de hoek (daar ging ik letterlijk steeds heen met de Golf voor APK) dat officieel afmelden in het boordsysteem? Of kan alleen een BMW dealer dat op de juiste manier?

De volgende beurt hoeft pas in augustus, dus er is geen sprake van een handige combinatie-planning helaas. Betreft alleen een APK'tje. De 'garage om de hoek' is uiteraard wel een fatsoenlijk bedrijf, RDW erkend, Bovag enz,
Ik zit met dezelfde vraag, maar had geen goed antwoord hierop gelezen. Voor 16 december moet de 330e voor de APK.

Zondag stukje wezen rijden/wandelen en in een piepklein dorpje hier in de buurt een Bovag garage die ook APK doet. Adverteren ook dat je zonder afspraak etc etc... langs kan komen en is een echt familiebedrijf. Gun het zulke kleine bedrijfjes ook wel weer tussen al dat grote geweld van multinationals en grote dealer ketens.

Vraag blijft staan of een APK ook in de interne computers komt te staan en zo ja of dit bedrijf dat kan. In de MyBMW app staat overigens dat de Algemene Periodieke keuring pas in december 2025 nodig is. Dus ergens verwacht ik wel dat eea via de officiele kanalen afgehandeld moet worden. Zoja, dan maar een ritje Dusseldorp. Iemand die er iets over kan zeggen ?

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:55
DutchManticore schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:54:

[Afbeelding]

Onderhoud volgens BMW richtlijnen
Motorolie verversen
Oliefilter vervangen
Luchtfilter(s) vervangen
Interieurfilter(s)
Brandstoffilter(s)
Bougies
Remvloeistof

Vrij vaag allemaal. Zodra je bmw computer aangeeft dat je wat nodig hebt krijg je het "gratis" zo lang je binnen de termijn en kilometrage zit.

Wil graag nog eens een berekening zien of dat echt voordeliger is om het in een keer af te tikken of om gewoon te betalen zodra je wat nodig hebt

Iemand ervaring?
Hier F31 320i en destijds afgesloten voor 1249,- met 5jr/100k km. Wat sowieso goedkoper is dan los laten doen. En bij BMW Oostland Almelo, waar ik goeie ervaringen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
MRE-Inc schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 01:47:
[...]

Ik zit met dezelfde vraag, maar had geen goed antwoord hierop gelezen. Voor 16 december moet de 330e voor de APK.

Zondag stukje wezen rijden/wandelen en in een piepklein dorpje hier in de buurt een Bovag garage die ook APK doet. Adverteren ook dat je zonder afspraak etc etc... langs kan komen en is een echt familiebedrijf. Gun het zulke kleine bedrijfjes ook wel weer tussen al dat grote geweld van multinationals en grote dealer ketens.

Vraag blijft staan of een APK ook in de interne computers komt te staan en zo ja of dit bedrijf dat kan. In de MyBMW app staat overigens dat de Algemene Periodieke keuring pas in december 2025 nodig is. Dus ergens verwacht ik wel dat eea via de officiele kanalen afgehandeld moet worden. Zoja, dan maar een ritje Dusseldorp. Iemand die er iets over kan zeggen ?
APK datum kan je zelf aanpassen in de iDrive. Deze stuurt je auto dan weer door naar BMW als het goed is. Laat je hem wel onderhouden bij de dealer? Of hecht je daar waarde aan? Want als je afkeurpunten hebt dan moet er natuurlijk wel wat aan gerepareerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Rookert25 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:42:
[...]

Stond geparkeerd. Auto ernaast parkeerde achteruit te strak in, schuurde met zijkant en velg langs voorbumper…

Ja de lak is super, hoop dat het mooi hersteld kan worden.

Serieus een heel nieuwe bumper ook al zijn het alleen krassen? Wow :X heb geen ervaring hiermee gelukkig, maar dit is wel een pijnlijke voor de schuldige.

Hoor graag als ik nog ergens op letten of gewoon verzekering hun werk moet laten doen. Bij volledig verhaal raak ik geen schadevrij jaren kwijt.
Balen! Ik had zelf kleinere lakschade op mijn bumper, uiteindelijk gekozen de hele bumper te vervangen, zo ook gelijk alle steenslag etc verholpen. De oude bumper opnieuw spuiten kon ook, maar met zou maar 250 euro goedkoper zijn omdat daar ook veel manuren in zaten om die spuit klaar te krijgen.

ps. kan zijn dat de hersteller van de verzekeraar geen toestemming krijgt om de hele bumper te spuiten, dan doen ze alleen de beschadigde hoek.

Mocht je zelf je hersteller kunnen kiezen raad ik Ekris in Veenendaal aan, die doen inhouse schadeherstel, ik was zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 10:04

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Civic09 schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:06:
Heb een interessante 330e op het oog. Auto is in 2023 geïmporteerd uit België en er staat door omstandigheden nog geen 10dkm op de teller. VIN heb ik van de verkopende partij gekregen, kan ik daar nog wat interessante info mee verkrijgen? Een werkende decoder heb ik nog niet gevonden.
Verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Als er lang e10 benzine in de tank heeft gezeten lijkt me dat niet fijn. En hoe zit het met het accupakket? Stel dat de auto lange tijd stil gestaan heeft met een lege accu, is dat een probleem?
Je kan een bmw dealer bellen en daar info opvragen op vinnmr.
Als het goed is zit zo'n auto nog in de garantie dus daar zou ik ook nog even wat info van opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:09

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Greetoz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:02:
[...]

APK datum kan je zelf aanpassen in de iDrive. Deze stuurt je auto dan weer door naar BMW als het goed is. Laat je hem wel onderhouden bij de dealer? Of hecht je daar waarde aan? Want als je afkeurpunten hebt dan moet er natuurlijk wel wat aan gerepareerd worden.
Goed punt van de reparaties, na 11 jaar Golfjes rijden met maar 1 reparatie (niet eens bij de APK) had ik daar niet echt op gerekend :) Maar ja, het kan altijd gebeuren natuurlijk. Ik wil de auto vooralsnog wel het dealeronderhoud in hebben, deden we met de Golfjes ook altijd, en beviel eigenlijk wel prima.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Nu online
Greetoz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:05:
[...]

Balen! Ik had zelf kleinere lakschade op mijn bumper, uiteindelijk gekozen de hele bumper te vervangen, zo ook gelijk alle steenslag etc verholpen. De oude bumper opnieuw spuiten kon ook, maar met zou maar 250 euro goedkoper zijn omdat daar ook veel manuren in zaten om die spuit klaar te krijgen.

ps. kan zijn dat de hersteller van de verzekeraar geen toestemming krijgt om de hele bumper te spuiten, dan doen ze alleen de beschadigde hoek.

Mocht je zelf je hersteller kunnen kiezen raad ik Ekris in Veenendaal aan, die doen inhouse schadeherstel, ik was zeer tevreden!
Dank! Ja het klinkt beter om die bumper te doen. Er zitten ook sensoren in maar die kan je overzetten lijkt me. Onze verkopende BMW dealer in Zuid-holland werkte met https://autoschadevanduin.nl/ die lijkt ook goede recensies te hebben.

Maar goed, weet niet wat ik er zelf over te zeggen heb bij Inshared.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:14
Civic09 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:38:
Het is inderdaad wel wat vaag. Ook links laten liggen als ie voor nog geen 35k mee mag?
Moet ie natuurlijk wel tot in de puntjes kloppen uiteindelijk.
Ga naar een BMW dealer toe en vraag de historie op basis van het VIN. Check iig of de kilometerstand logisch is en of er gaten zijn in de onderhoudshistorie. Bij twijfel zou dit een no go moeten zijn.
Sws stel je de vraag of je voor dit soort bedragen een marktplaats aankoop wilt doen, waarbij jezelf ontdoet van allerlei consumentenrechten. Ook al krijg je em mee voor 35K.....

Voor dat bedrag kun je in Duitsland een mooie 330E aanschaffen bij een dealer inclusief 2 jaar premium garantie. Wel een mits en een maar, deze garantie wordt door NL dealers niet uitgevoerd. Als je niet al te ver van de grens woont is dit geen probleem.
Wat ik zo inschat is dat een soortgelijke auto bij NL dealers ergens rond de 8k duurder zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De iX3 weg en de 535i GT er in :)

PWM in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"

Slechts 90k op de klok, voelt als nieuw. Wel grappig dat een waanzinnige mooie en soepele 35i, na 7 jaar elektrisch rijden echt als een dinosaurus aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
timbak02 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:30:
[...]

Ga naar een BMW dealer toe en vraag de historie op basis van het VIN. [...]

Voor dat bedrag kun je in Duitsland een mooie 330E aanschaffen bij een dealer inclusief 2 jaar premium garantie. Wel een mits en een maar, deze garantie wordt door NL dealers niet uitgevoerd. Als je niet al te ver van de grens woont is dit geen probleem.
Wat ik zo inschat is dat een soortgelijke auto bij NL dealers ergens rond de 8k duurder zijn.
Helaas is mijn ervaring dat door de Europese privacywetgeving dealers geen informatie geven op basis van VIN tenzij je kunt aantonen de eigenaar te zijn. Met een beetje geluk wil een dealer je wel vertellen of er onregelmatigheden zijn, of -als je de servicebalie bezoekt op een rustig tijdstip- zijn monitor "per ongeluk" zo draaien dat je mee kunt kijken.

Premium Selection garantie is naar mijn weten wel over de grens geldig, mits je de auto als particulier aanschaft en exporteert. Als je een "import-ontzorger" zoals DAS dat laat doen, dan gaat het om een zakelijke koop en vervalt de garantie. Zou kunnen dat dit recent is veranderd, maar zo werkte het iig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Morenoo91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 13:22

Morenoo91

Flexible Mexican

Morenoo91 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:46:
[...]

Kleine update, ik heb het tot 2 opties beperkt.
Eentje daarvan is een Premium Selection

https://www.ekris.nl/bmw/...rie-touring-318i-41073180

Echter is hij wel ruim 1k boven mijn max budget. Iemand ervaring of er nog een beetje speelruimte is met onderhandelen bij dit soort dealers/aanbiedingen?
Moet er wel 1,5 uur voor rijden, en vind het een beetje onwennig om dat al aan de telefoon te vragen.
Goedemiddag iedereen, helaas was de Ekris auto verkocht voordat ik hem kon gaan bekijken. Het gaat snel in de occasion wereld.
Ondertussen ben ik wel geslaagd bij BMW Dusseldorp te Deventer voor een andere 318.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2xE5QYljqlaDtFXcWAaT3kImkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zUYqQDzdst5brAocSww8gjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft 86k gelopen (iets meer dan ik zou willen maar a las), en alle opties die ik wilde (achteruitrijcamera, hi-fi, navi professional) en als extra nog een trekhaak en pano. Hij was bij hun verkocht, onderhouden en weer ingeruild, en kwam natuurlijk met de hele fijne premium selection voorwaarde. Heel blij mee.

Nu de 3 weken wachten tot oplevering |:( (extra tijd nodig ivm lakschade die verfraaid word)

Dank iedereen voor de tips.

PSN: MGFlexican.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Greetoz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:02:
[...]

Oh ook bij een 330e van 2020 ? Had het topic hier doorzocht maar zag idd dat het bij een F-serie kon maar niet of het ook bij een G-serie kan. Bij mij dus de G21. Moet dan wel even uitzoeken waar dat zit. Iemand zo 1, 2, 3 een idee.

Weet nog niet of ik hem bij een BMW dealer laat onderhouden. Vooralsnog heeft de auto geen onderhoud nodig. Het bedrijf welke mijn auto heeft geïmporteerd heeft destijds in april 2024 een grote beurt + nieuwe remblokken rondom bedongen. De MyBMW app geeft ook pas over 20.000km of december 2025 aan. Wellicht dat ik het zelf eerder laat doen. Vind het altijd wel fijn om op vakantie te gaan met een auto die net een beurt heeft gehad. Dan hebben we het over eind juli 2025 pas.

Edit: blijft de vraag staan: wordt een APK keuring meegenomen in het officiële overzicht van onderhoudsbeurten wat je in iDrive terug kan zien en kan alleen een BMW dealer dat erin zetten ? Zo ja, dan ben je bijna verplicht om onderhoud en APK bij de officiële BMW dealer te doen als je waarde hecht aan dat overzicht.

Edit 2: Zag dat je in de BMW app nu ritten kan samenvoegen. Heb de ritten naar en van Italië samengevoegd. De 330e xDrive Touring met 2 volwassenen en 1 jongentje van 8 inclusief volle laadruimte doet gemiddeld 1:15,1655km met normaal rijgedrag. Dus met het verkeer mee rijden en geen gekke uitschieters naar 230km/u ofzo.
Verdere statistieken:

Heenreis verdeeld over 2 dagen met 1 overnachting:
Dag 1: 696km @ 44.7 liter brandstof
Dag 2: 467km @ 31,9 liter brandstof

Terugreis in 1x teruggereden met de normale stops:
1161km @ 74,9 liter brandstof

Dit zijn voor 99,9% autosnelweg kilometers. Hotel en tankstations lagen vlak naast de snelweg (Autohof ipv direct aan de autosnelweg in Duitsland en Italië)

Die samenvoeg optie van ritten zat er volgens mij al een paar weken in, maar nooit echt naar gekeken.

[ Voor 34% gewijzigd door MRE-Inc op 19-11-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:50:
[...]
Helaas is mijn ervaring dat door de Europese privacywetgeving dealers geen informatie geven op basis van VIN tenzij je kunt aantonen de eigenaar te zijn. Met een beetje geluk wil een dealer je wel vertellen of er onregelmatigheden zijn, of -als je de servicebalie bezoekt op een rustig tijdstip- zijn monitor "per ongeluk" zo draaien dat je mee kunt kijken.
Mijn ervaring is wanneer je belt dat ze je informatie over de beurten en kilometerstanden willen doorgeven maar niet meer dan dat. Als je langs gaat krijg je een uitdraai mee, maar ik ben klant bij Ekris misschien is dat een verschil....
Premium Selection garantie is naar mijn weten wel over de grens geldig, mits je de auto als particulier aanschaft en exporteert. Als je een "import-ontzorger" zoals DAS dat laat doen, dan gaat het om een zakelijke koop en vervalt de garantie. Zou kunnen dat dit recent is veranderd, maar zo werkte het iig.
Zie mijn eerdere post, mijn ervaring met een rondje bellen met dealers in het oosten van het land, is dat ze geen van allen een garantieclaim gaan initiëren. Ook BMW NL geeft aan dat ze geen Premium Selection garantie overnemen vanuit Duitsland, particulier of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• no113
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 15:03
Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:50:
[...]
Ik heb een 330e G21 in juni geïmporteerd via DAS. BMW klantenservice (NL) geeft mij aan dat de 2 jaar premium selectie garantie wel geldig is in NL.
Wel met een omweg want deze wordt uitgevoerd door een een NL dealer en bekostigd door de Duitse BMW verkopende dealer. Moet dan met een offertetraject.
Ik hoop dat ik het niet nodig ga hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
timbak02 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:51:

[...]

Zie mijn eerdere post, mijn ervaring met een rondje bellen met dealers in het oosten van het land, is dat ze geen van allen een garantieclaim gaan initiëren. Ook BMW NL geeft aan dat ze geen Premium Selection garantie overnemen vanuit Duitsland, particulier of niet.
Klinkt een beetje als ontmoedigingsbeleid. Die dealers kunnen de auto ook voor je importeren en garantie geven, dus hebben er ook een beetje belang bij. De garantie is wel degelijk van toepassing, echter buiten het land waar je de auto hebt gekocht moet je waarschijnlijk door de dealer van aankoop de offerte laten goedkeuren en zelf de kosten voorschieten.

De dealers hebben ook de optie om de reparatiekosten gelijk bij BMW te claimen, en waarschijnlijk bedoelen ze dat ze dat niet gaan doen.

Europaweite Leistungen.
Die grenzüberschreitende Gültigkeit von Premium Selection unterstützt Ihre Mobilität und die europaweit einheitlichen Regelungen ermöglichen im Schadensfall eine einfache und schnelle Abwicklung. Machen Sie Urlaub in Spanien oder eine Geschäftsreise nach Frankreich - Ihr nächster BMW Vertragshändler oder die nächste BMW Niederlassung hilft Ihnen schnell und unkompliziert, wenn mit Ihrem Gebrauchten einmal etwas nicht in Ordnung sein sollte. Die Premium Selection Garantie gilt im Schadensfall in Europa und dem asiatischen Teil der Türkei.

Uit de Duitse garantievoorwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e38D-EuOuC9da_zSxWjcckC_f7I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1ZYrGT3JONS4SMcd3S9mK5hN.png?f=fotoalbum_large

Je zult dus waarschijnlijk aangewezen zijn op "Claim Settlement by Customer" (vs "Claim Settlement by Dealer Abroad), maar je garantie hou je gewoon. Alleen wat meer moeite doen als je een claim hebt. Misschien als je een service inclusive contract afneemt bij een lokale dealer en een relatie daarmee opbouwt dat ze dan bereid zijn eventuele claims direct bij BMW te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Om terug te komen op mijn vakantie: ik heb onderstaande meegemaakt in 2010 destijds met een VW Golf 6 2.0 TDi handgeschakeld voor de Gotthard tunnel en moest er dit jaar weer aan denken toen ik daar 2 uur lang in de file stond en 10 meter kon rijden/stoppen en weer 10 meter rijden etc.

Ik zag dat een G20 een ZF8 bak heeft, dus de G21 330e zal die ook wel hebben. In hoeverre gaat zoiets nog voorkomen als het überhaupt al voorkomt bij dit soort bakken ?

https://www.autoweek.nl/f...angen-na-lange-file.5051/
Hallo,

Van de zomer voor de St Gotthard in Zwitserland kwamen we in een lange file te staan. De koppeling werd dus veel gebruikt bij het telkens kleine stukjes naar voren rijden. De weg ging licht omhoog, de Hillhold functie werd dus ook gebruikt. Toen we eindelijk in de tunnel zelf waren en konden doorrijden merkte ik dat de koppeling halverwege ingedrukt was blijven staan. Het rijden zelf leek niet anders dan normaal. Bij een stop net voorbij de tunnel bleek het enorm te stinken vanonder de motorkap. Het pedaal dat halverwege stond kon ik handmatig terugtrekken. Hierna hebben we nergens meer last van gehad, trouwens ook niet meer zolang in de file gestaan. Bij de garage een check laten doen maar geen onregelmatigheden gevonden. Wat kan dit zijn? Het betreft een Focus waarvoor een terugroepactie is geweest betreffende warm wordende koppelingsplaten, hier is echter ook naar gekeken door de garage.

Hhenk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
MRE-Inc schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:19:
Om terug te komen op mijn vakantie: ik heb onderstaande meegemaakt in 2010 destijds met een VW Golf 6 2.0 TDi handgeschakeld voor de Gotthard tunnel en moest er dit jaar weer aan denken toen ik daar 2 uur lang in de file stond en 10 meter kon rijden/stoppen en weer 10 meter rijden etc.

Ik zag dat een G20 een ZF8 bak heeft, dus de G21 330e zal die ook wel hebben. In hoeverre gaat zoiets nog voorkomen als het überhaupt al voorkomt bij dit soort bakken ?

https://www.autoweek.nl/f...angen-na-lange-file.5051/

[...]
Niet. Als je echt stil staat en af en toe een paar meter vooruit, dan kun naar eco pro of start/stop inschakelen (veel mensen coderen dat uit) en dan heb je helemaal geen koppeling nodig. Verder heeft een ZF 8HP een koppelomvormer (vloeistofkoppeling), dus die koelt zichzelf en maakt ook geen frictiecontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:13:
[...]

Niet. Als je echt stil staat en af en toe een paar meter vooruit, dan kun naar eco pro of start/stop inschakelen (veel mensen coderen dat uit) en dan heb je helemaal geen koppeling nodig. Verder heeft een ZF 8HP een koppelomvormer (vloeistofkoppeling), dus die koelt zichzelf en maakt ook geen frictiecontact.
Bij een 330E/320E heeft deze koppelomvormer plaats gemaakt voor een elektromotor en schakelt de bak elektronisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
timbak02 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:15:
[...]

Bij een 330E/320E heeft deze koppelomvormer plaats gemaakt voor een elektromotor en schakelt de bak elektronisch
Oh ja, had er even overheen gelezen dat het om een hybride ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:57:
[...]

Klinkt een beetje als ontmoedigingsbeleid. Die dealers kunnen de auto ook voor je importeren en garantie geven, dus hebben er ook een beetje belang bij. De garantie is wel degelijk van toepassing, echter buiten het land waar je de auto hebt gekocht moet je waarschijnlijk door de dealer van aankoop de offerte laten goedkeuren en zelf de kosten voorschieten.

De dealers hebben ook de optie om de reparatiekosten gelijk bij BMW te claimen, en waarschijnlijk bedoelen ze dat ze dat niet gaan doen.

Europaweite Leistungen.
Die grenzüberschreitende Gültigkeit von Premium Selection unterstützt Ihre Mobilität und die europaweit einheitlichen Regelungen ermöglichen im Schadensfall eine einfache und schnelle Abwicklung. Machen Sie Urlaub in Spanien oder eine Geschäftsreise nach Frankreich - Ihr nächster BMW Vertragshändler oder die nächste BMW Niederlassung hilft Ihnen schnell und unkompliziert, wenn mit Ihrem Gebrauchten einmal etwas nicht in Ordnung sein sollte. Die Premium Selection Garantie gilt im Schadensfall in Europa und dem asiatischen Teil der Türkei.

Uit de Duitse garantievoorwaarden:

[Afbeelding]

Je zult dus waarschijnlijk aangewezen zijn op "Claim Settlement by Customer" (vs "Claim Settlement by Dealer Abroad), maar je garantie hou je gewoon. Alleen wat meer moeite doen als je een claim hebt. Misschien als je een service inclusive contract afneemt bij een lokale dealer en een relatie daarmee opbouwt dat ze dan bereid zijn eventuele claims direct bij BMW te verhalen.
Dealers hebben in het verleden dit gedaan, claimen bij de desbetreffende verzekering van BMW AG ( dat zijn er verschillende, euro plus, real garant in mijn geval). Wat beide dealers ( Oostland en Ekris ) mij vertelden dat hun ervaringen erg slecht waren met garantie claimen en uitbetalingen soms lang duurt en of soms gedeeltelijk werden vergoed. Met als gevolg dat zij dat weer moesten doorbereken aan de klant. Teveel tijd en moeite en daarom doen ze dit niet meer. Zelf claimen lijkt mij lastig omdat je een diagnose moet hebben van een geautoriseerde partner.
Maar ik hoor graag andere ervaringen als mensen dit willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
timbak02 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:23:
[...]

Dealers hebben in het verleden dit gedaan, claimen bij de desbetreffende verzekering van BMW AG ( dat zijn er verschillende, euro plus, real garant in mijn geval). Wat beide dealers ( Oostland en Ekris ) mij vertelden dat hun ervaringen erg slecht waren met garantie claimen en uitbetalingen soms lang duurt en of soms gedeeltelijk werden vergoed. Met als gevolg dat zij dat weer moesten doorbereken aan de klant. Teveel tijd en moeite en daarom doen ze dit niet meer. Zelf claimen lijkt mij lastig omdat je een diagnose moet hebben van een geautoriseerde partner.
Maar ik hoor graag andere ervaringen als mensen dit willen delen.
Een beetje lastig misschien maar niet onmogelijk. Je laat een diagnose stellen bij de dealer en je dient de claim in.

Als BMW in de garantievoorwaarden aangeeft dat je overal in Europa recht op garantie hebt bij elke BMW dealer, dan lijkt mij dat de dealers daaraan moet meewerken. Als de dealers in Nederland het jou onmogelijk maken om op garantie aanspraak te maken omdat ze niet meewerken en geen diagnose willen stellen en overleggen, dan heb je sowieso een case richting BMW Duitsland, aangezien zij jou hebben beloofd dat je recht hebt op garantie in het buitenland, en het proces ook hebben uitgeschreven.

Overigens is BMW Nederland een volle dochter van BMW AG. De meeste dealerbedrijven zijn in private equity bezit, maar ze moeten wel verplicht bepaalde afspraken nakomen. Zo vinden er bijvoorbeeld ook steekproeven plaats als een premium occasion 360° wordt afgemeld, en moet de dealer zelf garantie verlenen als er in de eerste maand na aflevering een garantieclaim wordt gemeld.

[ Voor 16% gewijzigd door Puf op 19-11-2024 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

timbak02 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:15:
[...]

https://aftermarket.zf.co...whats-new/expert-blog/8p/

Klein filmpje. Weer wat geleerd vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:39:
[...]

Een beetje lastig misschien maar niet onmogelijk. Je laat een diagnose stellen bij de dealer en je dient de claim in.

Als BMW in de garantievoorwaarden aangeeft dat je overal in Europa recht op garantie hebt bij elke BMW dealer, dan lijkt mij dat de dealers daaraan moet meewerken. Als de dealers in Nederland het jou onmogelijk maken om op garantie aanspraak te maken omdat ze niet meewerken en geen diagnose willen stellen en overleggen, dan heb je sowieso een case richting BMW Duitsland, aangezien zij jou hebben beloofd dat je recht hebt op garantie in het buitenland, en het proces ook hebben uitgeschreven.

Overigens is BMW Nederland een volle dochter van BMW AG. De meeste dealerbedrijven zijn in private equity bezit, maar ze moeten wel verplicht bepaalde afspraken nakomen. Zo vinden er bijvoorbeeld ook steekproeven plaats als een premium occasion 360° wordt afgemeld, en moet de dealer zelf garantie verlenen als er in de eerste maand na aflevering een garantieclaim wordt gemeld.
Helemaal correct, echter de praktijk is weerbarstiger.
Maar nogmaals mocht er mensen zijn die een dealer hebben gevonden die rechtstreeks de premium garantie vanuit Duitsland (zonder extra constructies) overnemen dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Ook import, premium selection is te claimen bij de duitsers via een of andere app staat er in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
timbak02 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:09:
[...]

Helemaal correct, echter de praktijk is weerbarstiger.
Maar nogmaals mocht er mensen zijn die een dealer hebben gevonden die rechtstreeks de premium garantie vanuit Duitsland (zonder extra constructies) overnemen dan hoor ik dat graag.
Wat bedoel je precies met extra constructies? Wat mij betreft is garantie voorschieten iig beter dan géén garantie.

Geen nieuws is goed nieuws... Gezien de grote aantallen dealeroccasions die worden geïmporteerd , is het dan niet handiger om te vragen of er mensen zijn die het onmogelijk werd gemaakt om aanspraak te maken op garantie?

Als je het van te voren vraagt zal een dealer je misschien proberen te ontmoedigen, maar als je met een daadwerkelijk defect je bij de werkplaats meldt, en op je strepen (garantievoorwaarden) gaat staan, dan moet een dealer wel heel veel lef hebben wil hij je die medewerking ronduit weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-10 21:29
Hallo allemaal,

Ik rijd een BMW G30 en het is me opgevallen dat het stuur altijd een klein beetje naar links staat, zelfs wanneer ik rechtuit rijd. De auto zelf rijdt recht en trekt niet naar één kant, maar de stuurstand voelt toch niet helemaal zoals ik gewend ben van eerdere auto’s.

Ik heb wat onderzoek gedaan en begrijp dat dit mogelijk te maken heeft met de casterhoek, die bij de G30 niet verstelbaar lijkt te zijn. De casterhoek beïnvloedt volgens mij het zelfcentrerende vermogen van het stuur en de stabiliteit. Klopt het dat BMW’s G30 standaard licht naar links gecentreerd zijn vanwege de wegkroon of een ontwerpkeuze?

Mijn situatie:
• Er zijn recent nieuwe banden geplaatst en ze zijn goed uitgebalanceerd.
• Ik wissel zomer- en winterbanden regelmatig en zie geen ongelijkmatige slijtage.
• De uitlijning is recent gecontroleerd, en de auto verder prima rijdt en recht blijft.

Mijn vragen:
1. Is het normaal dat het stuur bij een BMW G30 een klein beetje naar links staat, of is dit een teken dat een uitlijning nodig is?
2. Hoe groot is de invloed van de vaste casterhoek op het stuurgedrag en de zelfcentrerende werking bij dit model?
3. Heeft iemand ervaring met het corrigeren van dit soort situaties, en wat zijn mogelijke oplossingen als het geen uitlijning betreft?

Ik wil graag weten of dit een bekend fenomeen is bij de G30, en of er een manier is om dit te verbeteren, of dat ik me er gewoon geen zorgen over hoef te maken.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:39
lostboy_0234 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:52:
Hallo allemaal,

Ik rijd een BMW G30 en het is me opgevallen dat het stuur altijd een klein beetje naar links staat, zelfs wanneer ik rechtuit rijd. De auto zelf rijdt recht en trekt niet naar één kant, maar de stuurstand voelt toch niet helemaal zoals ik gewend ben van eerdere auto’s.

Ik heb wat onderzoek gedaan en begrijp dat dit mogelijk te maken heeft met de casterhoek, die bij de G30 niet verstelbaar lijkt te zijn. De casterhoek beïnvloedt volgens mij het zelfcentrerende vermogen van het stuur en de stabiliteit. Klopt het dat BMW’s G30 standaard licht naar links gecentreerd zijn vanwege de wegkroon of een ontwerpkeuze?

Mijn situatie:
• Er zijn recent nieuwe banden geplaatst en ze zijn goed uitgebalanceerd.
• Ik wissel zomer- en winterbanden regelmatig en zie geen ongelijkmatige slijtage.
• De uitlijning is recent gecontroleerd, en de auto verder prima rijdt en recht blijft.

Mijn vragen:
1. Is het normaal dat het stuur bij een BMW G30 een klein beetje naar links staat, of is dit een teken dat een uitlijning nodig is?
2. Hoe groot is de invloed van de vaste casterhoek op het stuurgedrag en de zelfcentrerende werking bij dit model?
3. Heeft iemand ervaring met het corrigeren van dit soort situaties, en wat zijn mogelijke oplossingen als het geen uitlijning betreft?

Ik wil graag weten of dit een bekend fenomeen is bij de G30, en of er een manier is om dit te verbeteren, of dat ik me er gewoon geen zorgen over hoef te maken.

Bedankt voor het meedenken!
Dat is gewoon niet goed hoor, stuur staat normaal recht bij rechtuit rijden.
Het stuur kan eraf zijn geweest, dat hij 1 tandje verkeerd in de spine staat o.i.d.
Anders is het een slechte uitlijning geweest. Die vangt aan met een stuur in de nulstand.
Even laten controleren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:00

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DaFreakhead schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:28:
[...]

Dat is gewoon niet goed hoor, stuur staat normaal recht bij rechtuit rijden.
Het stuur kan eraf zijn geweest, dat hij 1 tandje verkeerd in de spine staat o.i.d.
Anders is het een slechte uitlijning geweest. Die vangt aan met een stuur in de nulstand.
Even laten controleren!
Kan een tandje verkeerd staan maar is onwaarschijnlijk omdat dit gemarkeerd is met een inkeping in het metaal, zowel op de kolom als het stuur. Je moet wel erg je best doen om dat volledig te negeren en

Waarschijnlijk gewoon een slechte uitlijning, of eigenlijk meer een luie uitlijning. Hadden geen zin om nog een keer de stuurstangen aan beide kanten evenveel 1 richting op te draaien :p

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Mr Pingu schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:39:
[...]

Kan een tandje verkeerd staan [...] Waarschijnlijk gewoon een slechte uitlijning, of eigenlijk meer een luie uitlijning. [...]
[Tokkie-modus initiate]
Misschien moet je die luie uitlijnboer zijn tandjes even uitlijnen... Met je vuist. [Tokkie-modus off]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Mijn stuur staat ook niet altijd helemaal recht, maar dat komt door het onderstel, de M3-draagarmen en de uitlijning door Lammert van der Meulen. Wegdek (provinciale weg) loopt meestal ook wat af naar de zijkant, dus heb vaak het stuur licht (echt een fractie) naar links staan. Op de snelweg op de 1e rijstrook (links) staat het stuur weer recht. Loopt het wegvlak af naar links, staat het stuur fractioneel naar rechts. Nu ik er zo over nadenk, moet eigenlijk iedere auto die fractie scheefstand hebben ter compensatie aan het aflopen van het wegdek om rechtuit te gaan of mijn auto is daar gewoon gevoeliger voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:50

DexterDee

I doubt, therefore I might be

MRE-Inc schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:50:
Edit: blijft de vraag staan: wordt een APK keuring meegenomen in het officiële overzicht van onderhoudsbeurten wat je in iDrive terug kan zien en kan alleen een BMW dealer dat erin zetten ? Zo ja, dan ben je bijna verplicht om onderhoud en APK bij de officiële BMW dealer te doen als je waarde hecht aan dat overzicht.
APK beurten staan in iDrive en worden bij BMW geregistreerd. Ik heb gisteren bij een onafhankelijke BMW specialist m'n 3-serie een grote beurt en APK gegeven. In de iDrive servicegeschiedenis staan dit soort dingen opgenomen:
  • OK - Motorolie - Onderhoud uitgevoerd
  • OK - Voertuigcheck - Onderhoud uitgevoerd
  • OK - Autokeuring (APK) - Onderhoud uitgevoerd
  • OK - Emissietest - Onderhoud uitgevoerd
Het verschil met de BMW dealer is dat elke dealer een 5-cijferige code heeft en alle onafhankelijke garages het moeten doen met '00000'. Je moet als onafhankelijke garage wel bij BMW een licentie afnemen voor de juiste software en toegang tot het onderhoudssysteem van BMW. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat de garage het onderhoud wel kon registreren, maar dat dit door een (online) storing nog niet in iDrive gezet kon worden. Er werd gezegd dat bij het volgende onderhoud de oude registratie(s) vanzelf rechtgetrokken worden en dat gebeurde uiteindelijk ook. Ik vind het een fijne gedachte dat alle onderhoud in de iDrive onderhoudshistorie staat, scheelt bij verkoop discussies en verhoogt wellicht zelfs de waarde een beetje.

Verder is het zo dat je thuis met een ENET kabel en de juiste software de onderhoudshistorie ook kan manipuleren. Je kunt geen onderhoudsbeurt individueel erbij schrijven, maar je kunt wel een backup maken van de hele historie en deze weer terugzetten. De regels in de backup zijn eenvoudig te manipuleren en zo kun je er dus alles van maken wat je leuk vindt. Dus ook dealer codes gebruiken die helemaal niet kloppen om zo te faken dat 'ie bij een officiële BMW dealer in onderhoud is geweest. Een echte dealer of onafhankelijke garage met een licentie komt daar wel onmiddellijk achter, aangezien de registratie niet klopt met wat er bij BMW in het systeem geregistreerd staat.

Tot slot, ik weet niet precies of BMW moeilijk gaat doen over onderhoud gepleegd door onafhankelijke garages die wel een licentie hebben. Ergens zou ik denken van wel, BMW kennende...

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
DexterDee schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:46:
[...]

APK beurten staan in iDrive en worden bij BMW geregistreerd. Ik heb gisteren bij een onafhankelijke BMW specialist m'n 3-serie een grote beurt en APK gegeven. In de iDrive servicegeschiedenis staan dit soort dingen opgenomen:
  • OK - Motorolie - Onderhoud uitgevoerd
  • OK - Voertuigcheck - Onderhoud uitgevoerd
  • OK - Autokeuring (APK) - Onderhoud uitgevoerd
  • OK - Emissietest - Onderhoud uitgevoerd
Het verschil met de BMW dealer is dat elke dealer een 5-cijferige code heeft en alle onafhankelijke garages het moeten doen met '00000'. Je moet als onafhankelijke garage wel bij BMW een licentie afnemen voor de juiste software en toegang tot het onderhoudssysteem van BMW. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat de garage het onderhoud wel kon registreren, maar dat dit door een (online) storing nog niet in iDrive gezet kon worden. Er werd gezegd dat bij het volgende onderhoud de oude registratie(s) vanzelf rechtgetrokken worden en dat gebeurde uiteindelijk ook. Ik vind het een fijne gedachte dat alle onderhoud in de iDrive onderhoudshistorie staat, scheelt bij verkoop discussies en verhoogt wellicht zelfs de waarde een beetje.

Verder is het zo dat je thuis met een ENET kabel en de juiste software de onderhoudshistorie ook kan manipuleren. Je kunt geen onderhoudsbeurt individueel erbij schrijven, maar je kunt wel een backup maken van de hele historie en deze weer terugzetten. De regels in de backup zijn eenvoudig te manipuleren en zo kun je er dus alles van maken wat je leuk vindt. Dus ook dealer codes gebruiken die helemaal niet kloppen om zo te faken dat 'ie bij een officiële BMW dealer in onderhoud is geweest. Een echte dealer of onafhankelijke garage met een licentie komt daar wel onmiddellijk achter, aangezien de registratie niet klopt met wat er bij BMW in het systeem geregistreerd staat.

Tot slot, ik weet niet precies of BMW moeilijk gaat doen over onderhoud gepleegd door onafhankelijke garages die wel een licentie hebben. Ergens zou ik denken van wel, BMW kennende...
Je kan wel indiviuele onderhoudsbeurten toevoegen, maar dan moet je betalen voor die software. Met die software waar jij het over hebt kan je ook gewoon een dealercode toevoegen, maar heel netjes is dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:50

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik had het uiteraard ook over een scenario waarbij je de software van internet haalt zonder licentie. Het toevoegen van een individuele beurt is dan niet mogelijk omdat de communicatie met BMW faalt en het proces stopt.

Als je toch netjes betaalt, dan kun je via de officiële weg uiteraard de onderhoudsbeurt los aanmelden. Maar dat zou economisch totaal onzinnig zijn, aangezien die software (jaarlijks) een veelvoud kost van een APK keuring bij de officiële dealer :+

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Mooi stukje techniek die ZF8 bakken. Ken ze uit mijn vorige BMW de F31. Denk trouwens dat die met de koppelomvormer wel soepeler schakelde. Ik merk met de hybride versie van de G21 dat ik de eerste 2 versnellingen voel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
timbak02 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:07:
[...]

Mooi stukje techniek die ZF8 bakken. Ken ze uit mijn vorige BMW de F31. Denk trouwens dat die met de koppelomvormer wel soepeler schakelde. Ik merk met de hybride versie dat ik de eerste 2 versnellingen voel
Bij mijn non-hybride F30 voel ik het schakelen tussen de eerste twee vernellingen ook stukken beter dan 3 t/m 8, helemaal als hij koud is. Heb alleen geen hybride om mee te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:45:
[...]

Wat bedoel je precies met extra constructies? Wat mij betreft is garantie voorschieten iig beter dan géén garantie.
Dit bedoel ik:
no113 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:49:
[...]
Ik heb een 330e G21 in juni geïmporteerd via DAS. BMW klantenservice (NL) geeft mij aan dat de 2 jaar premium selectie garantie wel geldig is in NL.
Wel met een omweg want deze wordt uitgevoerd door een een NL dealer en bekostigd door de Duitse BMW verkopende dealer. Moet dan met een offertetraject.
Geen nieuws is goed nieuws... Gezien de grote aantallen dealeroccasions die worden geïmporteerd , is het dan niet handiger om te vragen of er mensen zijn die het onmogelijk werd gemaakt om aanspraak te maken op garantie?

Als je het van te voren vraagt zal een dealer je misschien proberen te ontmoedigen, maar als je met een daadwerkelijk defect je bij de werkplaats meldt, en op je strepen (garantievoorwaarden) gaat staan, dan moet een dealer wel heel veel lef hebben wil hij je die medewerking ronduit weigeren.
Ik begrijp je punt en misschien als je het juridische gevecht aan gaat dan win je wellicht, echter moet je dat willen?? Je kan het eea ook voorschieten en zelf de garantieaanvraag gaan doen via Real garant, maar eerlijk gezegd zit ik daar niet op te wachten. In mijn specifieke geval woon ik niet al te ver van de grens dus dan kies ik de weg van de minste weerstand en ga lekker naar BMW Kleve. Ik ben daar heel goed geholpen met mijn eerste garantieafhandeling en de tweede staat helaas ook gepland.....

Dit zijn zaken die ik wist van te voren toen ik een import auto kocht met 2 jaar premium garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:44
De jaarlijkse Black Friday actie bij de BMW ConnectedDrive Store komt er weer aan. Van 27 november tot en met 5 december tot 20% korting op diverse aankopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Leut op 19-11-2024 20:20 ]

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
timbak02 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:18:
[...]

Dit bedoel ik:

[...]

[...]

Ik begrijp je punt en misschien als je het juridische gevecht aan gaat dan win je wellicht, echter moet je dat willen?? Je kan het eea ook voorschieten en zelf de garantieaanvraag gaan doen via Real garant, maar eerlijk gezegd zit ik daar niet op te wachten. In mijn specifieke geval woon ik niet al te ver van de grens dus dan kies ik de weg van de minste weerstand en ga lekker naar BMW Kleve. Ik ben daar heel goed geholpen met mijn eerste garantieafhandeling en de tweede staat helaas ook gepland.....

Dit zijn zaken die ik wist van te voren toen ik een import auto kocht met 2 jaar premium garantie.
Ik zou geen juridisch gevecht aangaan. Beide opties (voorschieten en direct intern verrekenen) staan in de garantievoorwaarden. Ik zou het dus gewoon voorschieten als ze dat zo graag willen (mits ik de garantie heb dat ik het terug krijg). Dat bedoelde ik met "garantie met voorschieten is nog steeds garantie".
Wél zou ik de Duitse dealer direct op de hoogte stellen dat ik een defect heb en laten weten wanneer ik de afspraak heb bij de NL dealer. De dealer in NL zou ik ook goed informeren/voorbereiden en de afspraak zou ik binnen de openingstijden van de Duitse dealer plannen, zodat de offerte gelijk kan worden gemaild en zodat ze met elkaar kunnen overleggen. Hopelijk kan dan realtime e.e.a. worden goedgekeurd.
Ik zou het mezelf en BMW zo makkelijk mogelijk maken, des te groter de kans dat je goed geholpen wordt.

Dit is natuurlijk speculatief, want hopelijk hoef je helemaal geen gebruik te maken van garantie. Als ik het wél nodig hebt dan volg ik gewoon hun proces. Als het maar gefixt wordt. Ik zie dat niet als een extra constructie, meer als gewoon het proces volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:32:
[...]

Ik zou geen juridisch gevecht aangaan. Beide opties (voorschieten en direct intern verrekenen) staan in de garantievoorwaarden. Ik zou het dus gewoon voorschieten als ze dat zo graag willen (mits ik de garantie heb dat ik het terug krijg). Dat bedoelde ik met "garantie met voorschieten is nog steeds garantie".
Wél zou ik de Duitse dealer direct op de hoogte stellen dat ik een defect heb en laten weten wanneer ik de afspraak heb bij de NL dealer. De dealer in NL zou ik ook goed informeren/voorbereiden en de afspraak zou ik binnen de openingstijden van de Duitse dealer plannen, zodat de offerte gelijk kan worden gemaild en zodat ze met elkaar kunnen overleggen. Hopelijk kan dan realtime e.e.a. worden goedgekeurd.
Ik zou het mezelf en BMW zo makkelijk mogelijk maken, des te groter de kans dat je goed geholpen wordt.

Dit is natuurlijk speculatief, want hopelijk hoef je helemaal geen gebruik te maken van garantie. Als ik het wél nodig hebt dan volg ik gewoon hun proces. Als het maar gefixt wordt. Ik zie dat niet als een extra constructie, meer als gewoon het proces volgen.
In probeer het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn zijn 2 verschillende zaken.
Ik heb het iig niet geprobeerd om garantie te claimen bij een NL dealer. Als 2 dealers moeilijk doen en BMW NL ook aangeeft dat de garantie niet in NL geldt dan kies ik ervoor de gang naar de Duitse dealer maken. Gelukkig is dit maar 25 minuten rijden voor mij.
Maar goed als het jou gelukt is of iemand anders dan hoor ik graag een succesverhaal hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:32:
[...]
Extra constructie die @no113 aangaf.
Ik gaf eerder al aan dat ik mijn tweede afspraak heb staan bij BMW Kleve….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:53
Leut schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:19:
De jaarlijkse Black Friday actie bij de BMW ConnectedDrive Store komt er weer aan. Van 27 november tot en met 5 december tot 20% korting op diverse aankopen.
Ook op servicecontracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:58

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:15:
[...]

Bij mijn non-hybride F30 voel ik het schakelen tussen de eerste twee vernellingen ook stukken beter dan 3 t/m 8, helemaal als hij koud is. Heb alleen geen hybride om mee te vergelijken.
Ik weet nog goed bij mijn eerste F30 320ede uit 2012 (van de eerste productiemaand) met die heerlijke ZF bak (met de sportupgrade) dat ik na een dealerbezoek een software update kreeg waardoor de bak ineens nog 'sportiever' ging schakelen in de sportstand. Ineens gaf de bak 'klappen' wat hij daarvoor niet deed. Dat was overduidelijk geprogrammeerd om het nog sportiever aan te laten voelen.

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
no113 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:49:
[...]

Dit klopt. Lang verhaal kort, je wordt eigenlijk behandeld alsof je op vakantie met een kapotte motor/versnellingsbak/wat dan ook staat.

Je wordt geholpen, je hebt 100% dekking op manuren en materialen maar je moet eerst een claim indienen, vervolgens krijg je goedkeuring vanuit Duitsland en dan kan de Nederlandse dealer aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:04:
Mijn stuur staat ook niet altijd helemaal recht, maar dat komt door het onderstel, de M3-draagarmen en de uitlijning door Lammert van der Meulen. Wegdek (provinciale weg) loopt meestal ook wat af naar de zijkant, dus heb vaak het stuur licht (echt een fractie) naar links staan. Op de snelweg op de 1e rijstrook (links) staat het stuur weer recht. Loopt het wegvlak af naar links, staat het stuur fractioneel naar rechts. Nu ik er zo over nadenk, moet eigenlijk iedere auto die fractie scheefstand hebben ter compensatie aan het aflopen van het wegdek om rechtuit te gaan of mijn auto is daar gewoon gevoeliger voor.
Zover ik weet wordt hiervoor niet gecompenseerd, maar kan wel natuurlijk. Het idee is dat als je stuur loslaat dat je dan vanzelf rechts in de berm eindigt en niet op de andere rijstrook en een frontale botsing hebt. Niet iedere weg loopt ook even schuin af. Maargoed als ik mij niet vergis heb jij je auto laten uitlijnen bij DE specialist van Nederland dus mogelijk compenseerd hij daar wel voor maar de meeste garages gaan gewoon voor waterpas recht want zo staan die machines ook.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:48:
[...]

[Tokkie-modus initiate]
Misschien moet je die luie uitlijnboer zijn tandjes even uitlijnen... Met je vuist. [Tokkie-modus off]
Ik heb niemand z’n tandjes uitgelijnd maar ben wel 3x teruggeweest nadat ik op rotonde rechtdoor ben gegaan en ik een verzekering had die bepaalde welke garage het schaderapport en herstel uitvoerde.
Kreeg hem zo de 1e keer terug;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fVa7UPIcHGYanY0O8XQwwS_UFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmqV8gnYbdSRKjJSD1O4uq6U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Mr Pingu schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:05:
[...]

Ik heb niemand z’n tandjes uitgelijnd maar ben wel 3x teruggeweest nadat ik op rotonde rechtdoor ben gegaan en ik een verzekering had die bepaalde welke garage het schaderapport en herstel uitvoerde.
Kreeg hem zo de 1e keer terug;
[Afbeelding]
Shit... Als je drie(!!!) keer terug moest, dan zou je denken dat er iets in de ophanging zó krom is dat het eigenlijk vervangen had moeten worden en dat men geprobeerd heeft het met uitlijnen te compenseren. Is het uiteindelijk met uitlijnen opgelost of hebben ze iets anders gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Puf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:13:
[...]
Shit... Als je drie(!!!) keer terug moest, dan zou je denken dat er iets in de ophanging zó krom is dat het eigenlijk vervangen had moeten worden en dat men geprobeerd heeft het met uitlijnen te compenseren. Is het uiteindelijk met uitlijnen opgelost of hebben ze iets anders gedaan?
Hoeft niet met de ophanging te maken te hebben, als je auto recht en rechtdoor rijd terwijl het stuur schuin staat, stond het stuur gewoon niet recht tijdens het uitlijnen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
YakuzA schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:57:
[...]

Hoeft niet met de ophanging te maken te hebben, als je auto recht en rechtdoor rijd terwijl het stuur schuin staat, stond het stuur gewoon niet recht tijdens het uitlijnen ;)
Ja, maar als een "stagiair" die fout heeft gemaakt, dan kun je dat als uitlijner toch meteen fixen als de klant met een klacht terug komt? Daar hoeft de klant niet drie keer voor terug te komen lijkt me? Dan is er meer aan de hand. Kan ook verregaande onkunde zijn natuurlijk, maar lijkt me dat je bij een klacht meteen een ervaren medewerker laat meekijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Puf op 20-11-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
Goede vraag. Ik vermoed van wel, tenzij je een lopend contract wilt verlengen, dan geldt het sowieso niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf8POADp4SSy-nCAdusT__Zh34E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/podOBJUZnKwZB7XqZKDjXDP3.png?f=user_large

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eens kijken of ik de kaartupdate een keertje goedkoper kan doen :p
Die was afgelopen voorjaar verlopen en had die toen niet verlengd.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2024 09:24 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Puf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:19:
[...]

Ja, maar als een "stagiair" die fout heeft gemaakt, dan kun je dat als uitlijner toch meteen fixen als de klant met een klacht terug komt? Daar hoeft de klant niet drie keer voor terug te komen lijkt me? Dan is er meer aan de hand. Kan ook verregaande onkunde zijn natuurlijk, maar lijkt me dat je bij een klacht meteen een ervaren medewerker laat meekijken.
Ik zou het op zelfoverschatting gooien, vooral met random garage X aangewezen door de verzekeraar. :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

timbak02 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:07:
[...]

Mooi stukje techniek die ZF8 bakken. Ken ze uit mijn vorige BMW de F31. Denk trouwens dat die met de koppelomvormer wel soepeler schakelde. Ik merk met de hybride versie van de G21 dat ik de eerste 2 versnellingen voel
Klopt, ik voel de eerste 2 ook. Zowel opschakelen als terugschakelen. Met het koude weer trouwens. Het is me afgelopen zomer niet opgevallen. Dat had de DSG bak in mijn Golf ook overigens. In de winter voel je toch echt wel een bonk als er op- of teruggeschakeld wordt.

@DexterDee Dank voor je uitleg, helder verhaal. Denk dat ik langs de BMW dealer ga.
Kan ik mn BMW navigatie eens updaten. Zat ook nog te twijfelen voor die automatisch grootlicht assistent van 187€, maar dat is eigenlijk te gek qua prijs voor alleen maar in- en uitschakelen grootlicht. Mijn 330e heeft niet die optie dat je continue met groot licht kan rijden en dat er blokken uitgefilterd worden op de weg van tegen- en voorliggers.

Andere vraag: bij het instellen van de MyBWM app op mijn vrouw's iPhone zag ik dat zij met haar eigen account kan inloggen maar dat zij ook als medebestuurder kan worden aangemerkt. Echter moet die optie om medebestuurders aan te merken, worden aangezet door de hoofdbestuurder. Ik kan die optie echter niet vinden in de MyBMW app. Ik meen me wel te herinneren dat na een update van de MyBMW app er een schermpje kwam waarin stond wat er nieuw was in de update en dat daar toen ook bij stond om meerdere profielen te kunnen gebruiken. Iemand een idee waar je dat dan aanzet als hoofdbestuurder ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leut
MRE-Inc schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:27:
Andere vraag: bij het instellen van de MyBWM app op mijn vrouw's iPhone zag ik dat zij met haar eigen account kan inloggen maar dat zij ook als medebestuurder kan worden aangemerkt. Echter moet die optie om medebestuurders aan te merken, worden aangezet door de hoofdbestuurder. Ik kan die optie echter niet vinden in de MyBMW app. Ik meen me wel te herinneren dat na een update van de MyBMW app er een schermpje kwam waarin stond wat er nieuw was in de update en dat daar toen ook bij stond om meerdere profielen te kunnen gebruiken. Iemand een idee waar je dat dan aanzet als hoofdbestuurder ?
Het zit enigszins verstopt...

In jouw MyBMW app scroll je op de hoofdpagina helemaal naar beneden. Daar kun je kiezen voor 'Voertuigconfiguratie'. Heb je die gekozen, selecteer dan 'Gebruikersbeheer' en dan zie je onderin de optie 'Medegebruikers toestaan'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Leut schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:33:
[...]

Het zit enigszins verstopt...

In jouw MyBMW app scroll je op de hoofdpagina helemaal naar beneden. Daar kun je kiezen voor 'Voertuigconfiguratie'. Heb je die gekozen, selecteer dan 'Gebruikersbeheer' en dan zie je onderin de optie 'Medegebruikers toestaan'.
Held !!1! _/-\o_ Zat in mijn profiel te kijken. Inmiddels aangezet. Zal ik de app eens op mijn vrouws telefoon afconfigureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:13:
[...]

Ja, geen idee eigenlijk. Ze kregen het wel recht maar 10 maanden later uiteindelijk de draagarmen laten vervangen omdat hij zowel naar links als naar rechts trok bij inremmen. Moeilijk te bewijzen dat die slijtage daardoor kwam dus maar geaccepteerd en gewisseld van verzekering. Toen bij vervanging van draagarmen de auto gewoon netjes recht en uitgelijnd op de minuut nauwkeurig (volgens rapport) teruggekregen. Geen klachten bij die garage. Of draagarmen waren krom door die excursie over de rotonde of gewoon slechte garage.

Nu overigens verzekering met eigen garage keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Mr Pingu schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:57:
[...]

Zover ik weet wordt hiervoor niet gecompenseerd, maar kan wel natuurlijk. Het idee is dat als je stuur loslaat dat je dan vanzelf rechts in de berm eindigt en niet op de andere rijstrook en een frontale botsing hebt. Niet iedere weg loopt ook even schuin af. Maargoed als ik mij niet vergis heb jij je auto laten uitlijnen bij DE specialist van Nederland dus mogelijk compenseerd hij daar wel voor maar de meeste garages gaan gewoon voor waterpas recht want zo staan die machines ook.
Ik heb ook dit ongeveer, zal wel is een goede uitlijn specialist zoeken. De dealer D heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Hopelijk ook op het servicecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41
NLKornolio schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:18:
[...]

Hopelijk ook op het servicecontract
Dat zou mooi zijn, wat ik echter niet snap is het volgende. Ik kan voor 970 euro een servicecontract afsluiten voor de komende 40.000 km of 6 jaar. Maar in die kilometers heeft de auto maar 1 beurt nodig. Betaal ik dan stiekem niet veel geld voor 1 beurtje?

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
JTB81 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:49:
[...]

Dat zou mooi zijn, wat ik echter niet snap is het volgende. Ik kan voor 970 euro een servicecontract afsluiten voor de komende 40.000 km of 6 jaar. Maar in die kilometers heeft de auto maar 1 beurt nodig. Betaal ik dan stiekem niet veel geld voor 1 beurtje?
Hangt er van af hoe veel je rijdt, want in 6 jaar heeft je auto 3 beurten nodig...

Overigens vind ik 6j/40k km een heel bijzondere combi. Dan heb je het over nog geen 7k km per jaar.

Ik heb een 5j/100k km service inclusive contract op die van mij.

Ik heb verschillende combinaties voorbij zien komen. Ik vermoed dat het BMW algoritme de gepersonaliseerde aanbieding afstemt op het kilometrage in de eerste jaren na uitlevering. Zou het kunnen dat jouw auto een corona-baby is?

[ Voor 29% gewijzigd door Puf op 20-11-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41
Puf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:56:
[...]

Hangt er van af hoe veel je rijdt, want in 6 jaar heeft je auto 3 beurten nodig...

Overigens vind ik 6j/40k km een heel bijzondere combi. Dan heb je het over nog geen 7k km per jaar.

Ik heb verschillende combinaties voorbij zien komen. Ik vermoed dat het BMW algoritme de gepersonaliseerde aanbieding afstemt op het kilometrage in de eerste jaren na uitlevering. Zou het kunnen dat jouw auto een corona-baby is?
Ik lieg zie ik, 3 jaar en 40.000 km. Auto is van 2019, maar heeft toch al 120.000 km ervaring (nooit in de lease geweest). Ik rijd tussen de 20 en 25.000 per jaar en de auto heeft nog 1,5 jaar premium garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door JTB81 op 20-11-2024 15:43 ]

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lostboy_0234
Mijn mening op al die service deals...

Het is niet verstandig om je als particuliere koper blind te staren op lange servicecontracten bij BMW. Zodra je auto ouder wordt, kun je vaak beter overstappen naar een specialist die op een andere manier kijkt naar een BMW van vijf jaar of ouder.

Waarom ik dit zeg? Ik ben gestopt met dealeronderhoud, vooral als je van plan bent je auto langer te houden. Laat me uitleggen wat er is gebeurd.

Ik had een trilling in mijn BMW G30 (had service package) en ben binnen vier maanden twee keer teruggegaan naar de dealer om de rubbers te laten controleren. Denk hierbij aan onderdelen zoals de motorsteunen en de hardyschijf (dat is een flexibele verbinding tussen de aandrijfas en het achterdifferentieel die trillingen en schokken opvangt). De dealer – laten we zeggen met twee D’s – verzekerde me dat alles in orde was. Toch bleef de trilling bestaan.

Uiteindelijk ben ik naar een specialist gegaan. De specialist nodigde me uit om mee te kijken onder de auto. Daar werd meteen duidelijk dat de hardyschijf vol scheurtjes zat, wat bovendien had geleid tot lekkage bij het achterdifferentieel. Dit probleem was duidelijk zichtbaar en niet iets van korte duur, gezien de hoeveelheid olie die overal zat.

Ik belde de dealer met DD om dit te melden. Wat ik toen meemaakte, verbaasde me enorm, zeker na 20 jaar trouwe klant te zijn geweest als particuliere koper. De vestigingsmanager stuurde me het inspectierapport op. Daarin stond letterlijk: “We hebben gekeken naar de vraag van de klant en de rubbers gecontroleerd. Deze zijn conform en in de groene categorie. Dat hierdoor uw achterdifferentieel is gaan lekken, was niet onderdeel van de vraag en daarom niet gecontroleerd.”

Zelfs als leek kon ik zien dat dit probleem al langer speelde en eenvoudig gemeld had kunnen worden. Maar nee, ze deden alsof het mijn verantwoordelijkheid was (jammer dat de BMW dealer ook niet preventief rubbertjes meenemen, kan zoveel voorkomen.).

De oplossing? Ik kon een nieuw achterdifferentieel laten plaatsen voor een gereduceerde prijs van €5000 (normaal €8500), of mijn auto inruilen voor een nieuwe premium occasion of een nieuwe 5-serie met korting.

Nou mijn vertrouwen ben ik best kwijt geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:30
lostboy_0234 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:24:
Mijn mening op al die service deals...

Het is niet verstandig om je als particuliere koper blind te staren op lange servicecontracten bij BMW. Zodra je auto ouder wordt, kun je vaak beter overstappen naar een specialist die op een andere manier kijkt naar een BMW van vijf jaar of ouder.

Waarom ik dit zeg? Ik ben gestopt met dealeronderhoud, vooral als je van plan bent je auto langer te houden. Laat me uitleggen wat er is gebeurd.

Ik had een trilling in mijn BMW G30 (had service package) en ben binnen vier maanden twee keer teruggegaan naar de dealer om de rubbers te laten controleren. Denk hierbij aan onderdelen zoals de motorsteunen en de hardyschijf (dat is een flexibele verbinding tussen de aandrijfas en het achterdifferentieel die trillingen en schokken opvangt). De dealer – laten we zeggen met twee D’s – verzekerde me dat alles in orde was. Toch bleef de trilling bestaan.

Uiteindelijk ben ik naar een specialist gegaan. De specialist nodigde me uit om mee te kijken onder de auto. Daar werd meteen duidelijk dat de hardyschijf vol scheurtjes zat, wat bovendien had geleid tot lekkage bij het achterdifferentieel. Dit probleem was duidelijk zichtbaar en niet iets van korte duur, gezien de hoeveelheid olie die overal zat.

Ik belde de dealer met DD om dit te melden. Wat ik toen meemaakte, verbaasde me enorm, zeker na 20 jaar trouwe klant te zijn geweest als particuliere koper. De vestigingsmanager stuurde me het inspectierapport op. Daarin stond letterlijk: “We hebben gekeken naar de vraag van de klant en de rubbers gecontroleerd. Deze zijn conform en in de groene categorie. Dat hierdoor uw achterdifferentieel is gaan lekken, was niet onderdeel van de vraag en daarom niet gecontroleerd.”

Zelfs als leek kon ik zien dat dit probleem al langer speelde en eenvoudig gemeld had kunnen worden. Maar nee, ze deden alsof het mijn verantwoordelijkheid was (jammer dat de BMW dealer ook niet preventief rubbertjes meenemen, kan zoveel voorkomen.).

De oplossing? Ik kon een nieuw achterdifferentieel laten plaatsen voor een gereduceerde prijs van €5000 (normaal €8500), of mijn auto inruilen voor een nieuwe premium occasion of een nieuwe 5-serie met korting.

Nou mijn vertrouwen ben ik best kwijt geraakt.
Pff wow, zou ik ook echt flink van balen, zeker als je altijd gewoon netjes bij de dealer onderhoud doet. Dan mag ik toch aannemen dat ze inderdaad ook iets verder kijken… maar blijkbaar is deze aanname foutief. De monteurs volgen dus blindelings de checks en als BMW het er niet op heeft staan, dan zal het goed zijn. Ook zal een specialist sneller iets repareren ipv vervangen. Dealers kiezen vrijwel altijd voor vervangen, zijn ze sneller klaar en minder kans dat het weer terug komt. Daar zit wat in, maar soms is repareren ook prima tot het echt kapot is en vervangen dient te worden. Heb daar ook wel eens met dealer discussie over gehad.
Ik moet zeggen dat mijn 6 jaar oude X3 30d (190k km) echt geen enkele kwaaltjes heeft gehad en niets buiten regulier onderhoud heeft hoeven ondergaan. Hij loopt nog steeds als een zonnetje. Volgende week dinsdag inleveren en de X5 50e ophalen, hopelijk ook daarmee zonder problemen ca. 6 jaar sturen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
ChiLLeR schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:47:
[...]

Pff wow, zou ik ook echt flink van balen, zeker als je altijd gewoon netjes bij de dealer onderhoud doet. Dan mag ik toch aannemen dat ze inderdaad ook iets verder kijken… maar blijkbaar is deze aanname foutief. De monteurs volgen dus blindelings de checks en als BMW het er niet op heeft staan, dan zal het goed zijn. Ook zal een specialist sneller iets repareren ipv vervangen. Dealers kiezen vrijwel altijd voor vervangen, zijn ze sneller klaar en minder kans dat het weer terug komt. Daar zit wat in, maar soms is repareren ook prima tot het echt kapot is en vervangen dient te worden. Heb daar ook wel eens met dealer discussie over gehad.
Ik moet zeggen dat mijn 6 jaar oude X3 30d (190k km) echt geen enkele kwaaltjes heeft gehad en niets buiten regulier onderhoud heeft hoeven ondergaan. Hij loopt nog steeds als een zonnetje. Volgende week dinsdag inleveren en de X5 50e ophalen, hopelijk ook daarmee zonder problemen ca. 6 jaar sturen.
Ja, dubbel gevoel hoor.

Voor mezelf een les: voortaan de rubbers preventief laten vervangen. Dat kost nog geen paar honderd euro voor een G30. Want BMW stuwt je liever in een ecosysteem dan duurzaam rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JTB81 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:08:
[...]

Ik lieg zie ik, 3 jaar en 40.000 km. Auto is van 2019, maar heeft toch al 120.000 km ervaring (nooit in de lease geweest). Ik rijd tussen de 20 en 25.000 per jaar en de auto heeft nog 1,5 jaar premium garantie.
Die van mij is ook uit 2019, met 3 jaars / 40k Service Inclusive.
Die van mij ziet elk jaar de dealer, op de een of andere manier is er ooit iets gesplitst ofzo.
Ideaal met haal- en brengservice zodat ik er verder geen omkijken naar heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWomTk-nxsZFuaeKLIFLmrpH4EE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rco0Fk4DaTyt4IqNWzyCS1NJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:12
Mijn ervaring is dat de dealer is de meeste gevallen zijn geld niet waard is. De kopers die ik had, vroegen om dealer onderhoudt facturen, maar zelf de auto laten onderhouden bij Garage je moeder 8)7

Als de premium garantie hier voorbij is, dan geen dealer onderhoudt meer. Lekker zelf een brug huren en 2 a 3 uurtjes van alles vervangen en controleren. Factuur van de onderdelen bewaren en de winkel waar je het koopt het kenteken en KM stand laten noteren.

Ik had nog 1 set F31 origine velgen+michielin winterbanden in deze berging liggen. ... Mjahh past niet he, zijn 16"en met M performance remmen gaat dat niet lukken mehhhh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:25
Ik had nog 1 set F31 origine velgen+michielin winterbanden in deze berging liggen. ... Mjahh past niet he, zijn 16"en met M performance remmen gaat dat niet lukken mehhhh
Ik wil die performance remmen wel van je overnemen hoor. Kun jij je winterset weer monteren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:37
Kent iemand nog een BMW specialist in omgeving Rotterdam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
realphoenikx schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:17:
Kent iemand nog een BMW specialist in omgeving Rotterdam?
SPBA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10 19:19

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Is gele drl verlichting in een laserlights van de bmw g21 makkelijk te installeren?

Ik zie dat het enkel een ander printplaatje installeren is. Wel is mogelijk de unit bereiken wat lastiger??

Iemand ervaring mee?

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Cheesy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:07:
[...]

Die van mij is ook uit 2019, met 3 jaars / 40k Service Inclusive.
Die van mij ziet elk jaar de dealer, op de een of andere manier is er ooit iets gesplitst ofzo.
Ideaal met haal- en brengservice zodat ik er verder geen omkijken naar heb.

[Afbeelding]
Remvloeistof moet elke twee jaar, onafhankelijk van kilometrage. Andere beurten moeten om de 30.000 km of 2 jaar, afhankelijk van wat eerder komt. Dus tenzij je minder dan 15k per jaar rijdt zal remvloeistof altijd op een ander moment vallen dan de andere beurten.
Met een beetje geluk kun je remvloeistof samen met de APK laten vallen, maar APK valt niet binnen het service inclusive contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Nickrsd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:24:
Is gele drl verlichting in een laserlights van de bmw g21 makkelijk te installeren?

Ik zie dat het enkel een ander printplaatje installeren is. Wel is mogelijk de unit bereiken wat lastiger??

Iemand ervaring mee?
@Greetoz weet er meer van, al was dat met een F80 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Puf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:56:
[...]

Ja, ze hebben iets vaags erin wat lage km-stand waardeerd.
Ik kreeg dit jaar een inclusive voorstel om met 2j/40k km’s te verlengen voor 170eu. (Stond na 5j pas op +/- 60k)
Denk niet dat dat uit kan voor hun aangezien daar dus minimaal 1 grote beurt + op andere datum remvloeistof voor gedaan gaan worden. :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Nickrsd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:24:

Iemand ervaring mee?
Tja motorkap even open doen en kijken of je hem eruit kan schroeven, bij de meeste BMW lichten zitten er 3 torx schroeven in en vaak is de DRL de module bovenop. G2x heb ik zelf geen ervaring mee.

Over lichten gesproken; vandaag 2 aangename pakketjes binnengekomen. Paar pagina’s terug ging het over adaptive lichten dus de trekker over gehaald;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEqYN_ZMtF1BNAwjfqLWWgZA8d4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7AFKrMF1JfNDWrlJZaid0xw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db8OvGg8l-D03lS9xoCsBHKYbrs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAZfzhpBg3YD8YUHtFVe8lQY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Betreft die services, is toch gewoon 30k km voor kleine beurt, 60k voor grote beurt en remvloeistof iedere 2 jaar? Klinkt allemaal spannend met CBS maar in de praktijkt is gewoon 30k per beurt toch?
Is overigens bijzonder lang interval voor olie, maar dat terzijde. ;)

• NLKornolio

NLKornolio

Uurtje geleden kort sprintje getrokken met 545e. Mis dan toch erg de extra cilinders in de g30 tegenover de 530d die ik hiervoor had. Gelukkig trek ik weinig sprintjes dus mis ik het verschil niet heel vaak.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-10 09:41
NLKornolio schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:34:
Uurtje geleden kort sprintje getrokken met 545e. Mis dan toch erg de extra cilinders in de g30 tegenover de 530d die ik hiervoor had. Gelukkig trek ik weinig sprintjes dus mis ik het verschil niet heel vaak.
Je weet dat een 545e ook zes cilinders heeft?
Maar als je veel puur elektrisch rijdt mis je dagelijks de cilinders.

Ik had laatst de boel weer eens goed warm gestookt en een beetje ruimte. Dan merk ik wel dat ik met puur elektrisch wel met karig vermogen rond rij.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-10 09:41
YakuzA schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:19:
[...]

Ja, ze hebben iets vaags erin wat lage km-stand waardeerd.
Ik kreeg dit jaar een inclusive voorstel om met 2j/40k km’s te verlengen voor 170eu. (Stond na 5j pas op +/- 60k)
Denk niet dat dat uit kan voor hun aangezien daar dus minimaal 1 grote beurt + op andere datum remvloeistof voor gedaan gaan worden. :)
Da's een koopje inderdaad. Die van mij moet binnenkort voor een beurt. Ik kijk even of er volgende week een mooie aanbieding is voor Service Inclusive. Laatste keer dat ik keek was het 1.100 euro. Ik betwijfel of dat uit kan dus dan neem ik de gok niet.

• NLKornolio

NLKornolio

Pannencouque schreef op donderdag 21 november 2024 @ 06:16:
[...]
Je weet dat een 545e ook zes cilinders heeft?
Maar als je veel puur elektrisch rijdt mis je dagelijks de cilinders.

Ik had laatst de boel weer eens goed warm gestookt en een beetje ruimte. Dan merk ik wel dat ik met puur elektrisch wel met karig vermogen rond rij.
Daarom mis ik de extra cilinders in mijn g30 inderdaad. Je bent inderdaad de koppel kwijt, als ik de g30 het gas intrap is die meestal een paar seconden vol toeren aan het blazen voordat die door heeft dat die de power ook moet gaan gebruiken. Lijkt of dat die nog twijfelt of die de elec boost moet gaam gebruiken of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

NLKornolio schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:31:
[...]

Daarom mis ik de extra cilinders in mijn g30 inderdaad. Je bent inderdaad de koppel kwijt, als ik de g30 het gas intrap is die meestal een paar seconden vol toeren aan het blazen voordat die door heeft dat die de power ook moet gaan gebruiken. Lijkt of dat die nog twijfelt of die de elec boost moet gaam gebruiken of niet.
Omdat jouw 545e 6 cilinders heeft, mis je de 6 cilinders van je 530d 8)7 Kan je je probleem misschien in volledig Nederlands beschrijven :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• alexbl69
  • Laatst online: 14:03
Vraag voor de 50e rijders: hebben jullie al een mogelijkheid gevonden om de accu middels de ICE op te laden (dus niet enkel de huidige waarde behouden middels 'Battery Hold')?

Rij regelmatig meerdere dagen in Duitsland en heb niet altijd de mogelijkheid om te laden. Probleem is dat zodra de accu leeg is pre-conditioning niet meer mogelijk is, en dat is in dit jaargetijde wel een hele fijne functie :).

Bij de 45e was het wel mogelijk om bij te laden, maar bij de 50e voor zover ik kan zien niet. Heb in de survey van BMW naar aanleiding van mijn aankoop al dezelfde vraag gesteld, maar nog geen antwoord.

Heb wel een (vrij bewerkelijke) workaround gevonden. Zodra je 'Battery Hold' inschakelt wordt het huidige accuniveau het minimum niveau. Geregenereerde energie wordt dan weer gebruikt tijdens het rijden, waarbij het minimumniveau gerespecteerd wordt. Nu is er een moment tussen regenereren en weer gebruiken dat de accu iets voller zit (zichtbaar door een wat hoger elektrisch bereik in kilometers). Als je op dat moment Battery Hold uitschakelt en direct weer inschakelt wordt dit hogere niveau het nieuwe minimumniveau.

De uitleg klinkt al net zo omslachtig als de hele handeling, dus een echt werkbare workaround is dit in mijn ogen niet, maar het is op dit moment beter dan niets.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Heeft 'battery hold' niet meer de 4 standen 20%/40%/60%/80% ?
Raar dat ze dat in een nieuwe versie/auto dat niet meer hebben?

PSN

• alexbl69
YakuzA schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:55:
Heeft 'battery hold' niet meer de 4 standen 20%/40%/60%/80% ?
Raar dat ze dat in een nieuwe versie dan niet meer hebben?
Nope, helaas.

Battery Hold behoudt nu enkel het huidige niveau. Er komt niets meer bij, afgezien van de kleine beetjes die ik in m'n workaround benoemde. Geregenereerde energie boven de minimumwaarde wordt nu direct weer gebruikt voor de aandrijving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ja de Battery Hold functie hebben ze op een gegeven moment veranderd idd. Is hier ook regelmatig voorbij gekomen.

Zie ook https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2019623

[ Voor 23% gewijzigd door fsfikke op 21-11-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 14:55

Wimo.

Shake and Bake!

Sport stand aanzetten zorgt voor sneller laden..

• alexbl69
Wimo. schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:36:
Sport stand aanzetten zorgt voor sneller laden..
Ga ik testen, bedankt :).

• lostboy_0234
Dus een 545e is echt wat anders geworden in rijbelevenis dan de 540i?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fsfikke schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:32:
Ja de Battery Hold functie hebben ze op een gegeven moment veranderd idd. Is hier ook regelmatig voorbij gekomen.

Zie ook https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2019623
Dat is wel lekker sneaky idd.

Het naampje is voor/vanaf een bepaalde versie anders:
The distinction here is "Battery Hold" (50e) vs. "Battery Control" (45e). With Battery Control, the car would use the ICE to charge the HV battery up to the configured target % and then hold it there. With Battery Hold I believe the car will just maintain the charge, but will not actively charge using the ICE.

PSN

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

YakuzA schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:46:
[...]

Dat is wel lekker sneaky idd.

Het naampje is voor/vanaf een bepaalde versie anders:

[...]
Denk dat die wijziging deels ook (opgelegd is/)kwam om foutlander gedrag tegen te gaan. Mensen die goedkoop zakelijk een PHEV rijden maar hem nooit laden en omdat ze toch een tankpas hebben de batterij met benzine volpompen. Wat natuurlijk enorm inefficient is en het hele doel van een hybride tegengaat.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 13:59
lostboy_0234 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:44:
Dus een 545e is echt water anders geworden in rijbelevenis dan de 540i?
ja, je sleept een hele sloot aan extra kilo's mee, dus dat rijdt ook anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
fsfikke schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:50:
[...]

Denk dat die wijziging deels ook (opgelegd is/)kwam om foutlander gedrag tegen te gaan. Mensen die goedkoop zakelijk een PHEV rijden maar hem nooit laden en omdat ze toch een tankpas hebben de batterij met benzine volpompen. Wat natuurlijk enorm inefficient is en het hele doel van een hybride tegengaat.
Fair enough.

Maar het zou wel prettig zijn als er de mogelijkheid zou bestaan om vanaf een lege accu tot zeg 10% bij te laden, zodat de pre-conditioning in ieder geval werkt :).

In combinatie met navigatie werkt het systeem overigens wel mooi. Hij bepaalt dan zelf welke stukken het beste elektrisch gereden kunnen worden, en welke het beste als ICE. Alleen jammer dat je (vziw) geen minimaal resterende accuinhoud bij aankomst kunt ingeven. Het systeem verbruikt nu alle beschikbare accucapaciteit.

Pagina: 1 ... 326 ... 372 Laatste