Twee onderhouds/storing vraagjes.
1. BMW 320d 2012, 355k km.
Engine check control lampje brand oranje (eerlijk gezegd, al een paar maanden).
De auto stottert / houdt in met koude motor bij 10% gas, bij 20% of meer geen "last", bij warme motor ook niet.
Volgens uitlezing: "P0046 / P0115C EGR klep", dit geeft me echter met google geen duidelijke oorzaak/stappenplan.
P0046 lijkt namelijk meer richting turbo (solenoid/vanes) te wijzen, maar dan had ik grotere problemen verwacht?
P0115 (zonder C) lijkt meer op een koeling sensortje, maar zou wel stotteren kúnnen veroorzaken.
Beiden wijzen niet (direct) naar de EGR?
Auto kwam wel glansrijk door de APK (100 deeltjes waar 1M toegestaan is), maargoed, dat was ook met warme motor en i.v.m. roetfilter zegt het wellicht sowieso niks over wat ervoor zit.
Wat is nu beste plan van aanpak om het probleem op te sporen / te verhelpen? EGR klep schoonmaken/vervangen, of een sensor vervangen, of ...?
2. BMW i3 2013, 46k km.
Volgens de auto: APK (duh), remvloeistof en "voertuig check".
Voor zover ik kan zien is dat laatste voornamelijk visuele/functionele checks, niet zozeer preventief vervangen van dingen.
Offertes van BMW en zelfs kwikfit zijn "duur", dus ik snap niet zo goed wat ik over het hoofd zie, of zijn ze er gewoon 2+ uur mee bezig..?
Ik ga er vanuit dat een interieurfilter ook geen kwaad kan, zit er al een tijdje in, maar verder?
APK en remvloeistof wil ik laten doen, filtertje kan ik zelf wel (al hebben ze dat bij een i3 wel diep weggestopt).
Nu kan ik zelf wat moeilijker onder de auto kijken, verstandig om daar toch naar te laten kijken?
[
Voor 7% gewijzigd door
mitsumark op 13-10-2024 14:11
]