Jeezus man, verdomme 😡🤬
Gepast geweld is prima, heb ik ervaring mee, gelegaliseerd bij defensie en vroegah als kind een treiter met zijn hoofd tegen hard tegen de tegels gedrukt. Klinkt toch hard zo'n ronde klankast schedel. Ik had het voordeel van de verassingsaanval, kat in het bakkie!Pannencouque schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:14:
[...]
Lekker dan![]()
Overigens had ik het licht in de hal niet aan gedaan. Ik heb een Maglite 4D naast de deur staan die goed van pas komt in dit soort gevallen. Uiteraard alleen om te helpen met bijschijnen, het zou niet in me opkomen om daar een mep mee uit te delen!
Later nog eens een gestoorde man erg bang gemaakt zodat de politie erbij haalde. Maar die dronk heel veel (kegel uit de bek) en begon dan heul veel lawaai te maken. Hij is nog steeds ietswat bang, mooi zo. Soms heeft ie een lichte na behandeling nodig. Maar het werkt wél. Goh lekker BMW onderwerp is dit
Politie wist ook dat ie gestoord was (record) maar vond dat wij allen samen op deze planeet het beste ervan moeten maken, of woorden van gelijke strekking.
[ Voor 7% gewijzigd door RAAF12 op 15-09-2024 12:11 ]
20 inch lijkt mij erg oncomfortabel worden vanwege de lagere banden.bakkie1985 schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:48:
Ik zit in dubio...
Ik heb een G21 LCI met nu (vanaf de dealer) 19 inch breedset (voor 225-40-19, achter 255-35-19) en ben aan het zoeken naar een set extra zodat ik een winterset kan maken van mijn huidige.
Ter illustratie de huidige set:
[Afbeelding]
Nu heb ik een 20 inch set gevonden (245-30-20, achter 285-30-20). De verkoper heeft ze onder zijn pre LCI gehad en geeft aan dat het past.
Als ik via Google e.e.a. afstruin lees ik veel tegensrijdigheden, dat het past, niet past, dat de garantie verloopt na monteren 20 inch enz.
Wie kan me duidelijkheid bieden?
Gadverdamme wat klote man...
In welke omgeving is het rondtrekkende circus nu weer bezig?
Mijn 530e 2020 van dealer af heeft 19". Vorige 530d 20" maar dan moet je wel echt van runflats af.bakkie1985 schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:48:
Ik zit in dubio...
Ik heb een G21 LCI met nu (vanaf de dealer) 19 inch breedset (voor 225-40-19, achter 255-35-19) en ben aan het zoeken naar een set extra zodat ik een winterset kan maken van mijn huidige.
Ter illustratie de huidige set:
[Afbeelding]
Nu heb ik een 20 inch set gevonden (245-30-20, achter 285-30-20). De verkoper heeft ze onder zijn pre LCI gehad en geeft aan dat het past.
Als ik via Google e.e.a. afstruin lees ik veel tegensrijdigheden, dat het past, niet past, dat de garantie verloopt na monteren 20 inch enz.
Wie kan me duidelijkheid bieden?
Voor zover ik kan nagaan heeft de kleinere max velggroote bij een plugin hybrid te maken met het hogere gewicht. Kleinere velgmaat banden hebben blijkbaar een hogere load index. Grotere velgen geven ook meer door aan de ophanging (en aan je stuitje) en daarnaast zijn ze kwetsbaarder als je een keer een gat in de weg tegenkomt. Mogelijk gaat dit niet goed samen met het hoge gewicht van een PHEV?NLKornolio schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:38:
[...]
Mijn 530e 2020 van dealer af heeft 19". Vorige 530d 20" maar dan moet je wel echt van runflats af.
Ben overigens dan wel benieuwd hoe BMW dat oplost met de nieuwe M5 (2550 kg rijklaar). Die staat vast niet op 18 inch.
Die staat af-fabriek op: 285/40R20 voor en 295/35R21 achter. High Load met ster.Puf schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:58:
Ben overigens dan wel benieuwd hoe BMW dat oplost met de nieuwe M5 (2550 kg rijklaar). Die staat vast niet op 18 inch.
:strip_exif()/f/image/CP8hftnJq9hx5xGiyoPdzcey.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KrFd5RwAxPD0F84xMfzMJehl.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja… de banden vielen mij op want dat was de eerste keer dat ik de nieuwe Michelin Pilot Sport S5 in levende lijve zag.
[ Voor 61% gewijzigd door CreativeS op 15-09-2024 13:38 ]
Da’s echt kut man! Pffff…
Ook al was het waarschijnlijk een gelegenheidsdief bij ons… het had inderdaad heel fout kunnen aflopen (ook al is het een oudere auto).
[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 15-09-2024 14:04 ]
Ik bedoelde eigenlijk hoe ze zorgen dat de grote velgen en laagprofielbanden goed en duurzaam kunnen omgaan met het hoge gewicht.CreativeS schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:18:
[...]
Die staat af-fabriek op: 285/40R20 voor en 295/35R21 achter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ja… de banden vielen mij op want dat was de eerste keer dat ik de nieuwe Michelin Pilot Sport S5 in levende lijve zag.
Grote kans dat de Pilot Sport S5s met BMW Ster op jouw foto specifiek voor de M5 ontwikkeld zijn. De velgen zijn dat natuurlijk sowieso. Dan blijft natuurlijk wel de vraag waarom ze zoiets niet voor de 530e hebben gedaan, aangezien er zeker vraag is naar velgen groter dan 18" op een auto van dat formaat en het verkoopvolume waarschijnlijk ook groter is dan de M5.
Ik geef alleen maar info zoals het is. Uiteraard zijn de Michelins specifiek voor de M5 ontwikkeld, anders hebben ze sowieso geen ster en daarnaast is de Michelin Pilot Sport S5 momenteel enkel leverbaar voor een aantal specifieke auto’s en nog niet als aftermarket.
Snap ik. Ik ben gewoon hardop aan het filosoferen waarom een M5 van 2500+ kg wél op 21 inch kan, maar een 530e maximaal 18".CreativeS schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:52:
Ik geef alleen maar info zoals het is.
Typegoedkeuring is ook gerelateerd aan verbruik en emissie. Misschien dat er ook grotere velgen en banden zijn die technisch wel kunnen, maar waarmee de auto fiscaal in een hoger (BPM) tarief zou vallen. Misschien dat daarom dat maximum wordt genoemd? In mijn ervaring vertellen BMW dealers wel vaker l*lverhalen over garantie. Wat dat betreft is BMW net een verzekeringsmaatchappij: claims ontduiken waar het maar kan.Pannencouque schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:39:
[...]
Het is wel goed om even naar te kijken ja. Mijn 530e heeft bijv een typegoedkeuring op 18" en niet groter. Ik sprak een tijdje terug een verkoper waarbij de klant 20" had gemonteerd en later een afgewezen garantieclaim op de aandrijflijn had ivm te grote wielen.
Edit: Het kan natuurlijk ook dat bij de afgewezen garantieclaim de velg/band combinatie niet goed was en het verschil in diameter/rolomtrek tussen voor en achter te groot was bij een breedset. Een xDrive vindt dat niet leuk en dan komt idd je garantie te vervallen.
[ Voor 10% gewijzigd door Puf op 15-09-2024 15:06 ]
Pfff wat klote man!
F3X model zie ik, mag ik vragen in welke regio dit geweest is?
Soms zitten daar ook helemaal geen reeele beperkingen aan maar gewoon goedkoper of ‘geen zin’ om verdere type goedkeur te krijgen. Wij zitten dan niet in de autoindustrie maar doen hetzelfde: minimale laten goedkeuren wat veilig of nodig is. De rest is alleen maar extra kosten en verantwoording.Puf schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:59:
[...]
Snap ik. Ik ben gewoon hardop aan het filosoferen waarom een M5 van 2500+ kg wél op 21 inch kan, maar een 530e maximaal 18".
[...]
Je hebt het waarschijnlijk over de vorige generatie 530e. Maar de huidige touring kan af-fabriek tot 21". Dat rijdt overigens niet zo fijn.Puf schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:59:
[...]
Snap ik. Ik ben gewoon hardop aan het filosoferen waarom een M5 van 2500+ kg wél op 21 inch kan, maar een 530e maximaal 18".
[...]
Eens. En als je dan pech hebt, zeggen ze simpelweg dat het daar stond. Maar kan ook een reden hebben. Het past net niet door een andere ophanging door het extra gewicht, of andere wielkappen door de accu, of...sjorsjuhmaniac schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:29:
[...]
Soms zitten daar ook helemaal geen reeele beperkingen aan maar gewoon goedkoper of ‘geen zin’ om verdere type goedkeur te krijgen. Wij zitten dan niet in de autoindustrie maar doen hetzelfde: minimale laten goedkeuren wat veilig of nodig is. De rest is alleen maar extra kosten en verantwoording.
Grz D.
Volgens mij zitten bij BMW de hoogste winstmarges op de opties zoals M-pakketten en grotere velgen. Commercieel lijkt me die werkwijze niet verstandig voor een autofabrikant. De kosten van goedkeuring zijn eenmalig, die heb je er relatief snel uit als veel klanten 2000 euro extra betalen voor een upgrade.sjorsjuhmaniac schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:29:
[...]
Soms zitten daar ook helemaal geen reeele beperkingen aan maar gewoon goedkoper of ‘geen zin’ om verdere type goedkeur te krijgen. Wij zitten dan niet in de autoindustrie maar doen hetzelfde: minimale laten goedkeuren wat veilig of nodig is. De rest is alleen maar extra kosten en verantwoording.
Klopt. Daarom heb je ook meerdere diam op de goedkeuring.Puf schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:00:
[...]
Volgens mij zitten bij BMW de hoogste winstmarges op de opties zoals M-pakketten en grotere velgen. Commercieel lijkt me die werkwijze niet verstandig voor een autofabrikant. De kosten van goedkeuring zijn eenmalig, die heb je er relatief snel uit als veel klanten 2000 euro extra betalen voor een upgrade.
Erg zuur inderdaad, vooral omdat het minimaal drie/vier weken gaat duren voor het weer gefixt is. Slechte beschikbaarheid onderdelen en drukte in de werkplaats schijnbaar.Xqlus1ve schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:09:
[...]
Pfff wat klote man!![]()
F3X model zie ik, mag ik vragen in welke regio dit geweest is?
F30 LCI inderdaad en regio Rotterdam is dit nu. Hopelijk zijn ze er gelukkig mee, en dat de rest van hun leven dan alleen ongeluk moge zijn.

Signature
En wat ga je nu doen? Ze komen graag nog eens terug nadat alles vervangen is. Dat gebeurt vrij vaak.BMW_M3 schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:37:
Erg zuur inderdaad, vooral omdat het minimaal drie/vier weken gaat duren voor het weer gefixt is. Slechte beschikbaarheid onderdelen en drukte in de werkplaats schijnbaar.
F30 LCI inderdaad en regio Rotterdam is dit nu. Hopelijk zijn ze er gelukkig mee, en dat de rest van hun leven dan alleen ongeluk moge zijn.
Er valt volgens mij weinig aan te doen, dit mag je normale leven niet al te veel beïnvloeden. Als ze iets willen hebben, zullen ze het krijgen linksom of rechtsom.
Vind dat de politie hier wel wat actiever op mag acteren. Buiten de (online) aangifte zoeken ze niet echt actief volgens mij, eventueel met lokauto's ofzo. Maar die zullen ook wel andere prioriteiten stellen zolang de verzekering gewoon blijft betalen. Uiteindelijk blijven de premies stijgen voor iedereen.
Vind dat de politie hier wel wat actiever op mag acteren. Buiten de (online) aangifte zoeken ze niet echt actief volgens mij, eventueel met lokauto's ofzo. Maar die zullen ook wel andere prioriteiten stellen zolang de verzekering gewoon blijft betalen. Uiteindelijk blijven de premies stijgen voor iedereen.
Signature
Oké.
[ Voor 129% gewijzigd door CreativeS op 15-09-2024 18:15 ]
Ze hebben ooit 2 motoren van mij gestolen. Ik zet ze er niet beter van op slot. Hooguit wat de verzekering eist, ik zorg dat ik de bonnen heb van het slot.. Als ze hem mee willen nemen, lukt ze dat toch wel. Het is alleen een boel rompslomp eromheen.BMW_M3 schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:58:
Er valt volgens mij weinig aan te doen, dit mag je normale leven niet al te veel beïnvloeden. Als ze iets willen hebben, zullen ze het krijgen linksom of rechtsom.
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Dat geel trekt zoveel aandacht dat ik niet eens naar de banden zou kijkenCreativeS schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:18:
[...]
Die staat af-fabriek op: 285/40R20 voor en 295/35R21 achter. High Load met ster.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wat kunnen foto's toch veel doen. Ze kunnen een obesitas tank op een 5 deurs 1 serie laten lijken bij de foto van voren en op een 5 deurs 3 serie bij de foto van achter.CreativeS schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:18:
[...]
Die staat af-fabriek op: 285/40R20 voor en 295/35R21 achter. High Load met ster.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
F**ked up man! Fijn dat het gefixt kan worden. Naarmate het F3X platform ouder wordt, komen we steeds dichter bij economisch total loss als ze ons interieur leegroven.
Ik heb het vermoeden dat het vaak mobiele bendes van over de grens zijn die een bepaalde regio in een paar dagen leegroven. Hopelijk dat de grenscontroles die vanaf vandaag weer plaatsvinden helpen om de kans te verlagen dat dit gebeurt.
Wat zit er trouwens op je stuurkolom/sleepring? Is dat stof of zijn ze ook met een slijptol in de weer geweest?
[ Voor 6% gewijzigd door Puf op 16-09-2024 15:44 ]
Ik heb:RAAF12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:08:
Heb je eenvoudige audio in de auto dan is via Bimmercode B&W geluid te activeren dat heeft oa. een equalizer. Van mij hoeft geluid in een auto niet van achteren te komen. Gewoon normaal stereo of je voor een podium staat of in een zaal zit. Die illusie is goed genoeg. iDrive7 [Afbeelding]
code:
1
| HiFi-speakersysteem 676 |
Heb zelf BimmerCode en een Enet kabel waarmee ik al diverse dingen heb aangepast. Geldt deze optie dus ook voor de HiFi-speakersysteem 676 ?
Heb afgelopen week voor het werk een Volvo V90 T6 met Bowers & Wilkins set erin gehad en even mee lopen spelen qua instellingen, maar dat verschil merk je wel.
@CreativeS Bekend bankje en mooie foto
XBL: MRE Inc
Volgens mij niet, want de hardware (dsp / equalizer) is niet aanwezig in de versterker. Vanaf HK wordt het signaal digitaal(MOST) naar de versterker gestuurd en bij HiFi is dat analoog (laagnivea/lowlevel). Bij mijn HiFi versterker veranderde dus niets als ik met de equalizer speelde maar mogelijk zit dit bij nieuwere auto’s de hardware er wel altijd in of wordt dit nog in de HU geregeld.MRE-Inc schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:06:
[...]
Ik heb:
code:
1 HiFi-speakersysteem 676
Heb zelf BimmerCode en een Enet kabel waarmee ik al diverse dingen heb aangepast. Geldt deze optie dus ook voor de HiFi-speakersysteem 676 ?
Heb afgelopen week voor het werk een Volvo V90 T6 met Bowers & Wilkins set erin gehad en even mee lopen spelen qua instellingen, maar dat verschil merk je wel.
@CreativeS Bekend bankje en mooie foto
Ik zou gewoon de boel coden en als het niet werkt zet je het weer terug. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ja kan het proberen en testen. In de volvo klonk het goed maar dan moest je het geluid wel hard zetten. In mijn auto was dan alles gaan kraken, maar in de volvo klonk het op standje keihard erg goed.Mr Pingu schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:50:
[...]
Volgens mij niet, want de hardware (dsp / equalizer) is niet aanwezig in de versterker. Vanaf HK wordt het signaal digitaal(MOST) naar de versterker gestuurd en bij HiFi is dat analoog (laagnivea/lowlevel). Bij mijn HiFi versterker veranderde dus niets als ik met de equalizer speelde maar mogelijk zit dit bij nieuwere auto’s de hardware er wel altijd in of wordt dit nog in de HU geregeld.
Ik zou gewoon de boel coden en als het niet werkt zet je het weer terug. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Verder moet ik erbij zeggen dat ik mijn muziek in de auto nooit op standje "ik ben net 18 en zit met mijn petje op half schuin onder uit hangend in mn stoel die bijna volledig achterover staat met de muziek op standje 12/10 terwijl mijn miezerige speaker setje het eigenlijk helemaal niet aankan".
Eigenlijk altijd normaal volume dus. Soms iets harder bij een nummer wat ik echt leuk vind. Heb ook naar zo'n matchup systeem lopen kijken, maar de keren dat ik alleen in de auto zit en bij wijze van spreken "Helemaal los kan gaan" zijn schaars. Wanneer de overige gezinsleden in de auto zitten, dan is muziek meer op de achtergrond aanwezig.
Ik rijd nu al 2 jaar in mijn G20 318i en sinds vorige maand is de auto uit de garantie en zit ik erg te twijfelen tussen de volgende twee opties, de auto tunen of voor een 330e gaan.
Ik heb contact gehad met Mosselman Turbo en die kunnen de auto tunen naar 330i waarde (250-260pk en 375nm)
Aan het tunen zit wel een aardig prijskaartje aangezien de Ecu via Femto moet worden unlocked.
De voordelen van het tunen t.o.v de 330e zijn:
Grote kofferbak
Grotere tank
200 kg minder gewicht meesleuren
Voordelen van de 330e
Elektrisch rijden voor korte ritjes
Geen gedoe met eventuele problemen
Iemand die misschien nog dingen weet die ik nu over het hoofd zie of tips heeft?
Ik heb contact gehad met Mosselman Turbo en die kunnen de auto tunen naar 330i waarde (250-260pk en 375nm)
Aan het tunen zit wel een aardig prijskaartje aangezien de Ecu via Femto moet worden unlocked.
Grote kofferbak
Grotere tank
Voordelen van de 330e
Iemand die misschien nog dingen weet die ik nu over het hoofd zie of tips heeft?
D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |
Je geeft aan dat aan het tunen een aardig prijskaartje zit, maar wat kost de stap naar een 330e? Plus je gaat ook meer wegenbelasting betalen waarschijnlijk.Dennis_sla schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:35:
Ik rijd nu al 2 jaar in mijn G20 318i en sinds vorige maand is de auto uit de garantie en zit ik erg te twijfelen tussen de volgende twee opties, de auto tunen of voor een 330e gaan.
Grote kofferbak
Grotere tank
Voordelen van de 330e
Mosselman is vrij duur voor tunen, je om wat geld te besparen ook zelf je DME naar FEMTO opsturen ipv via een 3rd party.
En kan je thuis laden? Anders is het electrische gedeelte van de 330e ook minder interessant.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Voor een 330e ga ik vanwege het gewicht ook wat meer wegenbelasting betalen idd, dat nadeel is nog wel te overzien.Greetoz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:55:
[...]
Je geeft aan dat aan het tunen een aardig prijskaartje zit, maar wat kost de stap naar een 330e? Plus je gaat ook meer wegenbelasting betalen waarschijnlijk.
Mosselman is vrij duur voor tunen, je om wat geld te besparen ook zelf je DME naar FEMTO opsturen ipv via een 3rd party.
En kan je thuis laden? Anders is het electrische gedeelte van de 330e ook minder interessant.
Ik kan thuis niet laden en heb ook een tankpas van de zaak, de 330e komt er dan voornamelijk voor de extra pk’s.
Maar die extra pk's heb je dan alleen als die is opgeladenDennis_sla schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:14:
[...]
Ik kan thuis niet laden en heb ook een tankpas van de zaak, de 330e komt er dan voornamelijk voor de extra pk’s.
PSN
Ik heb toen ik in IJsland woonde een F30 330e gehad, maar ik merkte dat de batterij nooit helemaal leeg ging en dat je toch altijd al het vermogen tot je beschikking hebt.YakuzA schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:15:
[...]
Maar die extra pk's heb je dan alleen als die is opgeladen
Ik heb trouwens ook nog naar een 330i zitten kijken vanaf bouwjaar 2021, maar daar staat zo weinig van te koop en zijn ook nog aardig aan de prijs…
[ Voor 17% gewijzigd door Dennis_sla op 17-09-2024 09:18 ]
Klopt, als hij op 0 staat kun je nog 10x hard optrekken oid.Dennis_sla schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:16:
[...]
Ik heb toen ik in IJsland woonde een F30 330e gehad, maar ik merkte dat de batterij nooit helemaal leeg ging en dat je toch altijd al het vermogen tot je beschikking hebt.
Ik heb trouwens ook nog naar een 330i zitten kijken vanaf bouwjaar 2021, maar daar staat zo weinig van te koop en zijn ook nog aardig aan de prijs…
Maar je zit dan wel in je 0-20% batterij charge range te poeren waardoor je batterij harder achteruit gaat dacht ik.
PSN
Ja dat klopt, de batterij laadde altijd binnen een paar minuten weer op tot 12-15%YakuzA schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:23:
[...]
Klopt, als hij op 0 staat kun je nog 10x hard optrekken oid.
Maar je zit dan wel in je 0-20% batterij charge range te poeren waardoor je batterij harder achteruit gaat dacht ik.
Dan zou ik lekker de huidige chippen, je weet verder wat je aan de auto hebt, het is altijd maar weer afwachten met een nieuwe.Dennis_sla schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:14:
[...]
Voor een 330e ga ik vanwege het gewicht ook wat meer wegenbelasting betalen idd, dat nadeel is nog wel te overzien.
De 318i en de 320i hebben andere zuigers dan een 330i (andere legering en vorm). Daardoor is de compressieverhouding ook anders en kan de 330i meer Turbo Boost leveren zonder dat de shit naar z'n mallemoer gaat.Greetoz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:31:
[...]
Dan zou ik lekker de huidige chippen, je weet verder wat je aan de auto hebt, het is altijd maar weer afwachten met een nieuwe.
Het zal vast een tijdje goed gaan, maar genoeg voorbeelden van motorschade bij tuning van een "zwakker" blok. Bijna altijd nadat de garantieperiode van de tuner voorbij is. Als je het vermogen daadwerkelijk wilt gebruiken zou ik voor een sterker blok of een blok-elektro combi gaan.
https://www.oneshift.com/...e-g20-318i-320i-and-330i/
[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 17-09-2024 09:45 ]
Maar dit is natuurlijk bij elk blok en elke vorm van chip tuning aan de orde. Het blok is door BMW gemaakt om een x vermogen te hebben en daarop afgesteld. Als je een 330i gaat chippen ga je hetzelfde hebben. Maar je hebt gelijk dat chippen risicos met zich mee brengt. Voorbeelden zijn er altijd te vinden, maar verhalen waar het fout gaat komen altijd op internet en de hordes waar niks gebeurd niet ;-).Puf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:43:
[...]
De 318i en de 320i hebben andere zuigers dan een 330i (andere legering en vorm). Daardoor is de compressieverhouding ook anders en kan de 330i meer Turbo Boost leveren zonder dat de shit naar z'n mallemoer gaat.
Het zal vast een tijdje goed gaan, maar genoeg voorbeelden van motorschade bij tuning van een "zwakker" blok. Bijna altijd nadat de garantieperiode van de tuner voorbij is. Als je het vermogen daadwerkelijk wilt gebruiken zou ik voor een sterker blok of een blok-elektro combi gaan.
https://www.oneshift.com/...e-g20-318i-320i-and-330i/
Denk dat het gewoon een kosten overweging is, plus of je het blok dagelijks pusht of het fijn vind om eens in de zoveel tijd het extra vermogen te hebben.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen andere afstelling (software) en andere hardware (compressieverhouding/zuigers).Greetoz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:53:
[...]
Maar dit is natuurlijk bij elk blok en elke vorm van chip tuning aan de orde. Het blok is door BMW gemaakt om een x vermogen te hebben en daarop afgesteld. Als je een 330i gaat chippen ga je hetzelfde hebben. Maar je hebt gelijk dat chippen risicos met zich mee brengt. Voorbeelden zijn er altijd te vinden, maar verhalen waar het fout gaat komen altijd op internet en de hordes waar niks gebeurd niet ;-).
Denk dat het gewoon een kosten overweging is, plus of je het blok dagelijks pusht of het fijn vind om eens in de zoveel tijd het extra vermogen te hebben.
Als je het vermogen bijna nooit gebruikt zal het idd lang goed gaan, maar dat vergt wel heel veel zelfcontrole. Je went er toch ongemerkt aan. Als ik persoonlijk die extra pk's en dat extra koppel heb, dan zouden ze ook gebruikt worden op die invoegstrook of bij het inhalen op de Autobahn. Een 318i naar 320i waarden tunen lijkt me geen probleem. Naar 330i waarde might be pushing it.
Overigens zegt "men" dat een 330i door de gebruikte materialen meer ruimte heeft om te chippen dan een 318i of 320i. Of het waar is weet ik niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Puf op 17-09-2024 10:07 ]
Ik geloof niet dat chiptunen kan zonder dat het ten koste gaan van iets anders. Bij adverteren geven ze aan dat chippen je auto zuiniger maakt en meer vermogen tegelijkertijd geeft. Nee, een autofabrikant wilt zelf geen zuinige auto’s maken en die hebben geen autotechnici in dienst die phd of hoger zijn geschoold en doen maar een dotje.Greetoz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:53:
[...]
Maar dit is natuurlijk bij elk blok en elke vorm van chip tuning aan de orde. Het blok is door BMW gemaakt om een x vermogen te hebben en daarop afgesteld. Als je een 330i gaat chippen ga je hetzelfde hebben. Maar je hebt gelijk dat chippen risicos met zich mee brengt. Voorbeelden zijn er altijd te vinden, maar verhalen waar het fout gaat komen altijd op internet en de hordes waar niks gebeurd niet ;-).
Fabrikanten houden een veiligheidsmarge om zo ook een betrouwbaar voertuig op de markt te brengen. Het klopt dat sommige motorblokken meer potentie hebben en met enige FYSIEKE upgrades, veel meer vermogen kunnen leveren. Maar dit is enorm afhankelijk van type motorblok gebundeld met kennis over het voertuig.
Bij aanschaf van auto, vraag ik altijd of die gechipt is en zo ja, loop ik met een groot boog omheen. Betreft keuze, zou ik gaan voor upgrade naar 330e mits je kan inleveren in kofferbak ruimte.
Ik heb zelf de Mercedes equivalent (c350e) en gecombineerd vermogen van ong 290 pk. Dat ding is op sport+ modus rete snel, mede omdat elektrische vermogen altijd per direct beschikbaar is en niet afhankelijk van hoeveel toeren de motor maakt.
De eerste generaties hebben wel klein accu vermogen en kunnen ong 25 km volledig elektrisch rijden. Wat wel weer ideaal is dat je op korte ritten naar de winkel/sportvereniging volledig elektrisch kan doen. De korte afstanden zijn vaak funest voor een motorblok en dat probleem voorkom je hiermee. Daarbij komend als je zelf zou moeten betalen voor het tanken, dat auto’s enorm onzuinig zijn met een koude motorblok, dus ook nog beter voor het gemiddelde verbruik.
Succes met het maken van je keuze!
Persoonlijk ben ik aan het overwegen om voor een grote exemplaar te gaan ivm beperkte kofferbakruimte (dus 5 serie of e classe)
[ Voor 3% gewijzigd door FireBladeX op 17-09-2024 10:09 ]
Bedoel je hiermee dat je een 330E gaat aanschaffen met garantie? Of dat je geen gedoe krijgt met eventuele problemen na tuning?Dennis_sla schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:35:
Voordelen van de 330e
Hogere MRB door extra gewicht van de batterij compenseer je door veel elektrisch te rijden. Maar mocht je vooral gaan tanken met de tankpas van de zaak waarom overweeg je niet om een 330i aan te schaffen ipv een 330E? Persoonlijk denk ik dat de extra PK's van de 330E niet het argument moet zijn om voor een 330E te gaan.Voor een 330e ga ik vanwege het gewicht ook wat meer wegenbelasting betalen idd, dat nadeel is nog wel te overzien.
Als ik op autotrader zoek op auto’s vanaf 2021 tot €45k en een tellerstand tot 70k kom ik welgeteld 8 330i’s tegen, en zo’n 100 330e uitvoeringen…timbak02 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:04:
[...]
Bedoel je hiermee dat je een 330E gaat aanschaffen met garantie? Of dat je geen gedoe krijgt met eventuele problemen na tuning?
[...]
Hogere MRB door extra gewicht van de batterij compenseer je door veel elektrisch te rijden. Maar mocht je vooral gaan tanken met de tankpas van de zaak waarom overweeg je niet om een 330i aan te schaffen ipv een 330E? Persoonlijk denk ik dat de extra PK's van de 330E niet het argument moet zijn om voor een 330E te gaan.
Een 330E is ook heel fijn te tunen naar 400pk en 700Nm overigens. Dus ja, waar stop je 
Een 340i heeft het heerlijke B58 blok waar ook legio onderdelen voor te krijgen zijn om zonder al te veel drama naar +/- 500pk te gaan.
Zelf ben ik wel tevreden met mijn 330i. Meer vermogen is altijd leuk natuurlijk, maar 258pk en 400Nm is eigenlijk altijd snel genoeg. Terwijl ik bij mijn vorige auto, een 420i, nog wel eens het gevoel had dat de 184pk niet over hielt.
Let wel, ook 184pk is snel genoeg maar heb wel eens gehad dat op de Autobahn een Passat TDI (welke uitvoering weet ik niet) wat eerder op zijn gas ging en het toch lastig aanhaken was. Dat is mij met de 330i nog niet overkomen.
Dat zijn echter uitzonderingen, vooral de 400Nm bij 1500 rpm zorgen er voor dat je de auto verschrikkelijk schakellui kunt rijden. De 420i schakelde veel meer en ondanks dat de ZF8 bak dat zijdezacht doet merk je het toch.
Een 340i heeft het heerlijke B58 blok waar ook legio onderdelen voor te krijgen zijn om zonder al te veel drama naar +/- 500pk te gaan.
Zelf ben ik wel tevreden met mijn 330i. Meer vermogen is altijd leuk natuurlijk, maar 258pk en 400Nm is eigenlijk altijd snel genoeg. Terwijl ik bij mijn vorige auto, een 420i, nog wel eens het gevoel had dat de 184pk niet over hielt.
Let wel, ook 184pk is snel genoeg maar heb wel eens gehad dat op de Autobahn een Passat TDI (welke uitvoering weet ik niet) wat eerder op zijn gas ging en het toch lastig aanhaken was. Dat is mij met de 330i nog niet overkomen.
Dat zijn echter uitzonderingen, vooral de 400Nm bij 1500 rpm zorgen er voor dat je de auto verschrikkelijk schakellui kunt rijden. De 420i schakelde veel meer en ondanks dat de ZF8 bak dat zijdezacht doet merk je het toch.
Als er maar 1 juiste tussen zit toch?Dennis_sla schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:12:
[...]
Als ik op autotrader zoek op auto’s vanaf 2021 tot €45k en een tellerstand tot 70k kom ik welgeteld 8 330i’s tegen, en zo’n 100 330e uitvoeringen…
Oost-Europese bendes die op bestelling jatten.Puf schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:42:
[...]
F**ked up man! Fijn dat het gefixt kan worden. Naarmate het F3X platform ouder wordt, komen we steeds dichter bij economisch total loss als ze ons interieur leegroven.
Ik heb het vermoeden dat het vaak mobiele bendes van over de grens zijn die een bepaalde regio in een paar dagen leegroven. Hopelijk dat de grenscontroles die vanaf vandaag weer plaatsvinden helpen om de kans te verlagen dat dit gebeurt.
Wat zit er trouwens op je stuurkolom/sleepring? Is dat stof of zijn ze ook met een slijptol in de weer geweest?
Een 340i is zeker een droomauto maar financieel niet echt haalbaar op dit moment, en ik ben het met je eens dat het vermogen van een 330i gewoon meer dan prima is op dit moment en waar ik zeker ook genoeg aan heb, heb een tijdje terug namelijk een testrit gemaakt met een 330i en dat voelt snel genoeg aan. Vandaar ook dat ik erg twijfel over het tunen of voor een andere auto kiezen.B-Real schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:22:
Een 330E is ook heel fijn te tunen naar 400pk en 700Nm overigens. Dus ja, waar stop je
Ja tuurlijk daar heb je gelijk in, maar een motor (ook de 330i) heeft een bepaald vermogen en dat is kennelijk wat BMW goed acht bij die motor, als je die chipt ondanks de verbeterde interne onderdelen ga je ook meer vermogen door het blok gooien dan waarvoor hij bedoeld is. Ja de zuigers etc zijn anders, maar daarom heeft hij ook meer vermogen dan een 318. Nu bedoel ik hiermee niet dat je een 318 gewoon naar een 330 kan chippen zonder risico, ik bedoel meer dan ongeacht het blok chippen altijd risicos met zich mee brengt.Puf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:03:
[...]
Er is natuurlijk wel een verschil tussen andere afstelling (software) en andere hardware (compressieverhouding/zuigers).
Als je het vermogen bijna nooit gebruikt zal het idd lang goed gaan, maar dat vergt wel heel veel zelfcontrole. Je went er toch ongemerkt aan. Als ik persoonlijk die extra pk's en dat extra koppel heb, dan zouden ze ook gebruikt worden op die invoegstrook of bij het inhalen op de Autobahn. Een 318i naar 320i waarden tunen lijkt me geen probleem. Naar 330i waarde might be pushing it.
Overigens zegt "men" dat een 330i door de gebruikte materialen meer ruimte heeft om te chippen dan een 318i of 320i. Of het waar is weet ik niet.
Eens hoor wbt dat het niet ten koste gaat van iets. Maar fabrikanten hebben met veel meer regels te maken dan chippers, vooral ook mbt tot de uitstoot etc. Er zijn zoveel variabelen voor een type goedkeuring. Ik ben helemaal geen expert maar ik kan me vast wel inbeelden dat om bepaalde waardes te krijgen die nodig zijn voor een type goedkeuring de tuning niet perse optimaal is.FireBladeX schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:07:
[...]
Ik geloof niet dat chiptunen kan zonder dat het ten koste gaan van iets anders. Bij adverteren geven ze aan dat chippen je auto zuiniger maakt en meer vermogen tegelijkertijd geeft. Nee, een autofabrikant wilt zelf geen zuinige auto’s maken en die hebben geen autotechnici in dienst die phd of hoger zijn geschoold en doen maar een dotje.
Fabrikanten houden een veiligheidsmarge om zo ook een betrouwbaar voertuig op de markt te brengen. Het klopt dat sommige motorblokken meer potentie hebben en met enige FYSIEKE upgrades, veel meer vermogen kunnen leveren. Maar dit is enorm afhankelijk van type motorblok gebundeld met kennis over het voertuig.
Bij aanschaf van auto, vraag ik altijd of die gechipt is en zo ja, loop ik met een groot boog omheen. Betreft keuze, zou ik gaan voor upgrade naar 330e mits je kan inleveren in kofferbak ruimte.
Ik vind het ook wat kort door de bocht om elke gechipte auto evt te laten staan. Zo rijden er een hoop getunede F80's rond, vaak zijn die juist robuster gemaakt (bijv crankhub) dan het origineel. Het hangt denk ik heel erg af van wat ermee gedaan is en wat het doel was (en wat voor rijder ;-)).
[ Voor 9% gewijzigd door Greetoz op 17-09-2024 11:48 ]
Overigens vind ik de kofferbak ruimte in de 330e nog wel meevallen in positieve zin. Ik kom vanaf een Mercedes C Klasse station. Ja die had meer kofferbakruimte, maar die was op vakantie naar Italie net zo vol als de kofferbak ruimte van de 330e. Je neem gewoon bij meer kofferbak ruimte ook meer rotzooi mee, want het past toch wel.FireBladeX schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:07:
[...]
Betreft keuze, zou ik gaan voor upgrade naar 330e mits je kan inleveren in kofferbak ruimte.
Tevens is het wel leuk die uitdaging om je kofferbak zo in te richten qua beschikbare ruimte elke zomer om zo uit te komen dat alles gewoon nog onder de afdekdoek kan en ik vrij zicht naar achteren heb. Vooral dat laatste is voor mij een must.
Wij hadden met de 330e deze zomer gewoon 1 grote koffer en 2 sporttassen. Het losse kleine spul kon prima in het vak waar normaal de oplaadkabels lagen. Verder had ik dus vrij zicht naar achteren. Ter vergelijking: de buurman met de 330i touring kwam 2 weken later thuis met dezelfde gezinssituatie, maar met dakkoffer op zijn auto. Gezinssituatie bij ons en zij is dan 2 volwassenen en 1 jong kind van tussen de 5 en 8 jaar. Tenzij je gaat kamperen met een grote tent, snap ik niet dat je dan nog een dakkoffer hebt. Maar goed, zoals ik al zei, meer ruimte is meer zooi meenemen.
Vergeet 1 ding niet bij het tunen: als je auto een update doordrukt (of via je telefoon) is de tune ook weg. Mag je de ECU weer opsturen naar Finland en begin je van voor af aan.
Ja daar ben ik van op de hoogte, thanks 😁bakkie1985 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:06:
Vergeet 1 ding niet bij het tunen: als je auto een update doordrukt (of via je telefoon) is de tune ook weg. Mag je de ECU weer opsturen naar Finland en begin je van voor af aan.
Is zo'n BMW fabriek rondleiding nou zo populair of doe ik iets fout ? Komende december moet ik voor werk weer richting München dus wilde samen met een collega de BMW Factory rondleiding gaan doen, maar ik zie dat er geen slots meer zijn. Het is nu half september en kan niks meer boeken op een enkele dag na.
https://tkts.bmw-welt.com...c1-71e4-adf1-32c03f81d87c
https://tkts.bmw-welt.com...c1-71e4-adf1-32c03f81d87c
Zo te zien is het inderdaad volgeboekt voor de rest van het jaar.
December is ook best een populaire maand om Duitsland te bezoeken, kerstmarkten enzo.
December is ook best een populaire maand om Duitsland te bezoeken, kerstmarkten enzo.
Via BMW Privileges kun je deze week inschrijven voor een fabrieksbezoek in Leipzig in oktober (herfstvakanties). Wellicht een leuk alternatief?
Is maar 400km noordelijker 😂Cheesy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:56:
Via BMW Privileges kun je deze week inschrijven voor een fabrieksbezoek in Leipzig in oktober (herfstvakanties). Wellicht een leuk alternatief?
Vorig jaar was het wel in München, dus vond het wel een beetje een teleurstelling dat ze dit jaar voor Leipzig gekozen hebben. Nu maar voor volgend jaar op de data letten.Cheesy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:56:
:strip_exif()/f/image/0veVeu9DeiHxjFX9boXhZTOu.jpg?f=fotoalbum_large)
Begin oktober overigens wel een M Driving Experience bij Oostland BMW.
DE MODELLEN.
Tijdens de BMW M Driving Experience bieden wij u de unieke kans om het rijden in de meest sportieve auto’s van BMW te ervaren. Wij stellen de volgende modellen beschikbaar:
- BMW M4 Competition Coupé
- BMW M4 Competition Cabrio
- BMW M440i Coupé
- BMW M850i Gran Coupé
- BMW i7 M70 Sedan
- BMW XM Label Red
- BMW X6 M Competition
- BMW i4 M50
- BMW i5 Sedan
- BMW 530 Touring
[ Voor 50% gewijzigd door CreativeS op 18-09-2024 17:59 ]
@CreativeS lijkt nog gratis ook. De M4 helaas al vol.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Begrijp van de dealer dat de 550e touring vanaf volgende week te bestellen is.
Ook iets van een levertijd gehoord? Importeur gaf 4 weken geleden nog aan pas midden/eind november iets van bestellingen te kunnen gaan doenTortelli schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:48:
Begrijp van de dealer dat de 550e touring vanaf volgende week te bestellen is.
Grz D.
Nee geen idee.
[ Voor 80% gewijzigd door Tortelli op 18-09-2024 20:34 ]
Is ook gratis. Ja, alleen i4, i5, i7 en 530 zijn nog vrij, maar die zijn mij bekend qua rijden. Rit van 45 minuten, dan is het zo vol natuurlijk. Komt wel weer eens.Morpheusk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:26:
@CreativeS lijkt nog gratis ook. De M4 helaas al vol.
Waar is de driving experience te vinden? Zie hem niet in de mails langskomen of kijk er overheen.CreativeS schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:38:
[...]
Is ook gratis. Ja, alleen i4, i5, i7 en 530 zijn nog vrij, maar die zijn mij bekend qua rijden. Rit van 45 minuten, dan is het zo vol natuurlijk. Komt wel weer eens.
Ja dat blijkt wel. In mei was ook alles al volgeboekt, dus alleen naar het BMW museum geweest.CreativeS schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:23:
Die bezoeken zijn enorm populair.
Ja klopt, zal dan wel een kerstmarktje worden danTheBrut3 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:26:
Zo te zien is het inderdaad volgeboekt voor de rest van het jaar.
Daar krijg ik wel eens zo'n magazine van. Zal eens kijken, goede tip !! Alleen is Leipzig niet echt in de richtingCheesy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:56:
Dan rijd ik vanaf München liever een extra 100km bovenop die 400 om in noord Italie te zitten en bij een van mn favoriete restaurantjes een pizza te eten.
Mjah de planning maar in de gaten houden op het werk voor 2025 en zodra die bekend is, boeken. Collega zei ook al, de prijs van een ticket is te verwaarlozen als we een slot geboekt hebben en we toch een week eerder of later moeten.
Klantenmail van de dealer.NLKornolio schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:04:
Waar is de driving experience te vinden? Zie hem niet in de mails langskomen of kijk er overheen.
Op zich wel bijzonder dat er niet zoveel animo is om met de elektrische versies te racen. Je zou toch zeggen dat het relatief hoge vermogen van die auto's juist in die situatie fijn zou zijn.CreativeS schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:38:
[...]
Is ook gratis. Ja, alleen i4, i5, i7 en 530 zijn nog vrij, maar die zijn mij bekend qua rijden. Rit van 45 minuten, dan is het zo vol natuurlijk. Komt wel weer eens.
Daar staat weer tegenover het hoge gewicht en het gemis aan algehele 'beleving' natuurlijk.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ah begin het nadeel van auto importeren te voelen 🤣. Terwijl ik de 530 juist wil testen.
[ Voor 7% gewijzigd door NLKornolio op 19-09-2024 08:24 ]
Verlengde pechhulp afsluiten voor PrivilegesNLKornolio schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:23:
[...]
Ah begin het nadeel van auto importeren te voelen 🤣. Terwijl ik de 530 juist wil testen.
https://www.bmw.nl/nl/con...e/verlengde-pechhulp.html
Heeft denk ik niet perse met import te maken. Ik krijg die mails en magazines ook. Heb de auto in onderhoud bij een BMW dealer en ook de BMW pechhulp.NLKornolio schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:23:
[...]
Dan ga je naar een dealer en vraag je of je een proefrit kan maken?NLKornolio schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:23:
Pik ik ff mee. Z4 uit 2006. Ken net nog 😁Cheesy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:08:
[...]
Verlengde pechhulp afsluiten voor Privileges
Ah, ff doorlezen. In combinatie met een werkplaats bezoek 🥴
[ Voor 9% gewijzigd door roland kroes op 19-09-2024 09:40 ]
Mijn auto is ook geïmporteerd hoor. Echter verzekering en pechhulp via BMW. Pechhulp is goedkoper via BMW dan direct bij de ANWB. En de auto komt wel eens bij de dealer… bij ruitschade, terugroepacties, simpele dingen.NLKornolio schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:23:
Ervaren anderen sinds gisteren ook een storing in de 'Mijn ritten' binnen de My BMW app? Ik krijg niks meer te zien, behalve een optie tot 'activatie', welke vrij nodeloos is, want het was reeds geactiveerd...
Het werkt weer. Op magische wijze waren de instelling over gegevensdelen in de auto aangepast. Geen idee hoe. Alles weer teruggezet en het werkt weer
Het werkt weer. Op magische wijze waren de instelling over gegevensdelen in de auto aangepast. Geen idee hoe. Alles weer teruggezet en het werkt weer
[ Voor 28% gewijzigd door Leut op 20-09-2024 11:36 ]
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Je kan het remote bij Ekris proberen, ik weet niet of ze valideren of je klant bentroland kroes schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:18:
[...]
Pik ik ff mee. Z4 uit 2006. Ken net nog 😁
Ah, ff doorlezen. In combinatie met een werkplaats bezoek 🥴
https://mijn.ekris.nl/verlengen-bmw-mini-pechhulp
[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 19-09-2024 10:26 ]
Is de service van bmw vergelijkbaar met die van de ANWB? Heb bijv 2x anwb thuis gehad ivm lekke band en lege accu, was geen probleem maar doet bmw dat ook?CreativeS schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:14:
[...]
Mijn auto is ook geïmporteerd hoor. Echter verzekering en pechhulp via BMW. Pechhulp is goedkoper via BMW dan direct bij de ANWB. En de auto komt wel eens bij de dealer… bij ruitschade, terugroepacties, simpele dingen.
In Nederland is de BMW Pechhulp de ANWB dacht iksjaak81 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:32:
[...]
Is de service van bmw vergelijkbaar met die van de ANWB? Heb bijv 2x anwb thuis gehad ivm lekke band en lege accu, was geen probleem maar doet bmw dat ook?
Zie ook de hints op de ANWB site:
https://www.anwbzakelijk.nl/bmw-portal/
PSN
Mooi dat de ruimte voor luidsprekers al klaar is op de hoedenplank van de G20 modellen. Op de bovenkant zit een uitstulping waar dient dat voor? Ik had even de camera niet bij hand toen me dat opviel.
:strip_exif()/f/image/N6Kl3GkvLsoohvAF2O9DOgN3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qVNB6ijH8rPsvOHERNN12SeP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door RAAF12 op 19-09-2024 11:05 ]
Goeie tip thanks, einde jaar is overstappen van zelf ANWB naar BMW ANWB.CreativeS schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:14:
[...]
Mijn auto is ook geïmporteerd hoor. Echter verzekering en pechhulp via BMW. Pechhulp is goedkoper via BMW dan direct bij de ANWB. En de auto komt wel eens bij de dealer… bij ruitschade, terugroepacties, simpele dingen.
Waarschijnlijk voor het creeren van sterkte in de staalplaat. Op veel plekken zie je dat er uitstulpingen worden gemaakt om van een 2D plaat wat hoogte / diepte te creeren zodat het geheel sterker wordt (zoals bijvoorbeeld ook de ribbels van een zeecontainer).RAAF12 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:05:
Mooi dat de ruimte voor luidsprekers al klaar is op de hoedenplank van de G20 modellen. Op de bovenkant zit een uitstulping waar dient dat voor? Ik had even de camera niet bij hand toen me dat opviel.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Voor luidsprekers kan het ook met luchtvolume te maken hebben maar verwacht dat de speakers gezien de rest van de foto gedesigned zijn rond een kleine behuizing.
Wel mooi om te zien dat bij de G20 wel netjes wat geluidsisolatie zit, dat kan ik niet van mijn F48 zeggen
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Dank. Ik zit wel even goed zie ik als ik mijn kenteken invul.YakuzA schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:56:
[...]
In Nederland is de BMW Pechhulp de ANWB dacht ik
Zie ook de hints op de ANWB site:
https://www.anwbzakelijk.nl/bmw-portal/
U kunt voor dit kenteken geen Verlengde Pechhulp aanvragen.
Uw voertuig heeft Pechhulp dekking tot 16/12/2025. U kunt verlengde Pechhulp aanschaffen vanaf 16/09/2025
Ja, deze heb ik geboekt voor in de herfstvakantie. Leuk met de jongens. Misschien zien we ook de nieuwe Countryman van mrs wimpie langskomen 😁Cheesy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:56:
Divide and conquer.
In combinatie met onderhoud bij een dealer kost een jaar verlengde pechhulp zelfs maar 35 euro. Moet je dan even via je servicepartner hosselen.SgtPoen schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:53:
[...]
Goeie tip thanks, einde jaar is overstappen van zelf ANWB naar BMW ANWB.
Ja wel mooi blijkbaar inschuiven en vastklikken! Of met lange bout om het frontje vast te zetten, geen idee. Ik zit wel te denken aan een paar Herman Karton speakers bij te plaatsen op oorhoogte. Zo te zien zijn ze bij Ali het goedkoopst. Komt toch allemaal uit Sjienaa. Ah toch nog een foto van dat ding bovenop de hoedenplank, plaats voor een of andere sensor?? Volgens mij is het een loos stukkie plestik.Mr Pingu schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:12:
[...]
Waarschijnlijk voor het creeren van sterkte in de staalplaat. Op veel plekken zie je dat er uitstulpingen worden gemaakt om van een 2D plaat wat hoogte / diepte te creeren zodat het geheel sterker wordt (zoals bijvoorbeeld ook de ribbels van een zeecontainer).
Voor luidsprekers kan het ook met luchtvolume te maken hebben maar verwacht dat de speakers gezien de rest van de foto gedesigned zijn rond een kleine behuizing.
Wel mooi om te zien dat bij de G20 wel netjes wat geluidsisolatie zit, dat kan ik niet van mijn F48 zeggen
:strip_exif()/f/image/95DGoxDDzlfys5m9DDdcJlXK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door RAAF12 op 19-09-2024 23:02 ]
Er staat icm een werkplaatsbezoek dus het zou ook met alleen een APK keuring kunnen? Doorgaans doe ik klein onderhoud zelf en voor al het andere ga ik wel naar een onafhankelijke garage en zet ik alles zelf in de computerPuf schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:59:
[...]
In combinatie met onderhoud bij een dealer kost een jaar verlengde pechhulp zelfs maar 35 euro. Moet je dan even via je servicepartner hosselen.
Morgen een oliewissel doen in de G20, filter heb ik al en vandaag wordt de olie geleverd. (320i van 1-2020)
Die china speakers kunnen wel alsnog namaak zijn.RAAF12 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:29:
[...]
Ja wel mooi blijkaar inschuiven en vastklikken! Of met lange bout om het frontje vast te zetten, geen idee. Ik zit wel te denken aan een paar Herman Karton speakers bij te plaatsen op oorhoogte. Zo te zien zijn ze bij Ali het goedkoopst. Komt toch allemaal uit Sjienaa. Ah toch nog een foto van dat ding bovenop de hoedenplank, plaats voor een of andere sensor?? Volgens mij is het een loos stukkie plestik.
[Afbeelding]
Paar voorbeeldjes; niet alleen HK maar ook B&O en B&W alleen HK in deze voorbeelden zijn maar zijn wel degelijk dus goed lijkend namaak.
https://g30.bimmerpost.co...read.php?t=1857152&page=3
https://www.xbimmers.com/...?p=30337451&postcount=333
Met beetje zoeken vast nog wel meer voorbeelden te vinden. Wat het te zeggen heeft voor de kwaliteit? Geen idee maar het zou mij gevoelsmatig niet lekker zitten. De oude HK speakers van de F-series werden nog in Hongarije gemaakt ipv China. Daarnaast zijn originele HK speakers zijn in ieder geval in Noorwegen aan overvloed te verkrijgen bij de sloperijen. Waarschijnlijk in NL ook en duitsland ook wel.
Hier trouwens een hoeden plank incl speakers en grill: https://www.onderdelenlij...ank/onderdeelid/17133426/ al komt deze wel uit G30, maar wellicht zoiets ook wel voor de G20 op te duiken.
De G20 heeft normaal gesproken een plastic trim waar jde speakers in bevestigd kan worden. Deze plastic trim heeft voor HK (688) een eigen onderdeelnummer zie: https://www.realoem.com/b...0-BMW-318d&diagId=51_A329
In dit topic staan ook nog mooie foto's hoe ze bevestigd zijn
https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1948174
Zo te zien ben je het best af met een hele hoeden plank
Dat is om je middelste gordel in te porren als je je achterbank platlegt. Tenminste, daarvoor gebruik ik het.RAAF12 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:29:
[...]
Ah toch nog een foto van dat ding bovenop de hoedenplank, plaats voor een of andere sensor?? Volgens mij is het een loos stukkie plestik.
[Afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door Puf op 19-09-2024 16:13 ]
Daar is dat voorPuf schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:11:
[...]
Dat is om je middelste gordel in te porren als je je achterbank platlegt. Tenminste, daarvoor gebruik ik het.
https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1762955
Kan over een paar maanden pas. Was er al over aan het nadenken maar kan dus niet eens.Cheesy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:08:
[...]
Verlengde pechhulp afsluiten voor Privileges
@TheBrut3 heb al een 530 hoop alleen op wat meer ruimte om hem wat verder te testen.
Heb vandaag het magazine nog binnen gehad maar mails van dealers mis ik.
Je hoeft helemaal geen klant te zijn...Cheesy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:25:
ik weet niet of ze valideren of je klant bent- staat overigens nergens bij dat dat moet.
https://mijn.ekris.nl/verlengen-bmw-mini-pechhulp
Zoals ik al impliceerde...sjaak81 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:32:
Is de service van bmw vergelijkbaar met die van de ANWB? Heb bijv 2x anwb thuis gehad ivm lekke band en lege accu, was geen probleem maar doet bmw dat ook?
Je sluit het af via de portal van de ANWB, dus 3x raden wie langs komtCreativeS schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:14:
Pechhulp is goedkoper via BMW dan direct bij de ANWB.
Ze zijn hier ook gewoon thuis geweest toen er een halstarrige bobine in de Compact weigerde dienst te doen. Volgende dag zelf vervangen, maar ANWB komt ook gewoon bij je thuis, Alle voorwaarden staan op de site. De Compact is inmiddels wel over naar de ANWB zelf ivm ouder dan 20 jaar. Het verschil is de prijs... zeker in combinatie met onderhoud of APK. €35,- of €89,- per jaar tegenover minimaal €130,- per persoon via de ANWB zelf.
Daar kan je je middelste gordel in steken.RAAF12 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:29:
Ah toch nog een foto van dat ding bovenop de hoedenplank, plaats voor een of andere sensor?? Volgens mij is het een loos stukkie plastic.
https://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=961448
En als je 'm niet opgestuurd krijgt... ze strooien ermee bij de dealers.
Sommigen heb ik nog ongeopend liggen, anderen verslonden.
Sommigen heb ik nog ongeopend liggen, anderen verslonden.
Hier hetzelfde, als er niet veel witgoed in staat dan lees ik hem met veel interesse.
Maar zodra over modellen met een stopcontact gaat, dan is mijn interesse meteen verdwenen.
Maar zodra over modellen met een stopcontact gaat, dan is mijn interesse meteen verdwenen.
Snobistisch reclameblaadje van BMW, lees liever een onafhankelijk blad.
Geen specifiek blad want die lees ik eigenlijk niet meer, tegenwoordig is het meer online reviews kijken. Maar in dat BMW Privileges magazine ga je geen onafhankelijke reviews vinden of een kritische noot. Alleen maar lof over alles wat met BMW te maken heeft. Misschien dat ik daar niet genoeg fanboy voor ben of de verkeerde uitgaves heb doorgebladerd, maar ook smaken verschillen natuurlijk.
Vroeger las ik de UK BMW magazines. Maar die zijn vanaf dit jaar gestopt, helaas. Toen die van management waren gewisseld werd het ook minder trouwens