Die OTA is dus precies waar mijn pijn zit..Mr Pingu schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:41:
[...]
Dealers zijn huiverig voor i-step updates en doen het liever niet tenzij de klant problemen heeft / erom vraagt. Enkel als ze dit OTA weten te pushen zie ik het gebeuren, anders niet.
Hoe oud zijn de tpms sensoren?KoudeAardbei schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:05:
Ik heb een F11 uit 2014 gekocht, maar ik blijf een 'rdc opstarten' melding krijgen. Ondertussen al 4x gereset maar blijft optreden. Iemand een idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Hier in het bezit van G31 comfortstoelen met ventilatie en massage. Beide functies gebruik ik frequent, en ik vind de stoel wel prettig zitten_Christiaan_ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:25:
Heeft hier iemand ervaring met geventileerde voorstoelen in de G30? Is het het waard?
Ik heb een occasion op het oog die in principe aan al mijn eisen voldoet (kleur, km, bouwjaar, bijna alle opties) met lederen comfortstoelen, alleen hij mist geventileerde stoelen (alsook head up display, jammer maar daar kan ik mee leven).
Is het het wachten waard op een occasion met geventileerde stoelen of is het iets wat makkelijk gemist kan worden?
Heb ook ergens gelezen dat de stoelen een stuk zachter en comfortabeler zijn als er geen actieve elementen in zitten, dwz als hij geen ventilatie en/of massage bevat.
Ik heb geen idee, lijken het wel goed te doen verder.
Heb de auto net een paar dagen
Ik heb hiervoor twee keer de gewone comfortstoelen gehad. Geen ventilatie of massage en had wel het idee dat het zitvlak iets zachter was. Nu zit daar nog een element onder waardoor het wat minder kan inveren heb ik het idee._Christiaan_ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:25:
Heeft hier iemand ervaring met geventileerde voorstoelen in de G30? Is het het waard?
Ik heb een occasion op het oog die in principe aan al mijn eisen voldoet (kleur, km, bouwjaar, bijna alle opties) met lederen comfortstoelen, alleen hij mist geventileerde stoelen (alsook head up display, jammer maar daar kan ik mee leven).
Is het het wachten waard op een occasion met geventileerde stoelen of is het iets wat makkelijk gemist kan worden?
Heb ook ergens gelezen dat de stoelen een stuk zachter en comfortabeler zijn als er geen actieve elementen in zitten, dwz als hij geen ventilatie en/of massage bevat.
Desondanks stap ik op lange ritten echt niet met klachten uit.
Massage gebruik ik eigenlijk nooit. Ventilatie staat met deze temperaturen standaard aan. Het is niet alsof de kleren van je lijf waaien maar toen ik er vandaag in shirt en korte broek in zat merkte ik het echt wel. Met een spijkerbroek merk je er al een stuk minder van. Maar met lichte kleding en warmte merk je wel echt dat het minder plakkerig is dan zonder ventilatie. Ik zou het op een volgende auto serieus missen wanneer het er niet op zit.
Mijn ervaring is wel dat je ze in Nederland verdomd weinig tegenkomt. In mijn zoektocht naar een F11 was het slecht een paar procent van de auto's die het had. Zal nu met een G31 niet anders zijn denk ik.
Het gaat om wanneer het model op de markt is gekomen, niet of wanneer een auto op kenteken is gezet...alexbl69 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:36:
[...]
Lopende modellen lijken me daarentegen niet veilig. Als er een softwareupdate komt voor een lopend model gaat BMW echt niet uitzoeken welke auto voor of na 7 juli op kenteken is gezet, dan is de kans vrij groot dat de hele range ISA er bij 'krijgt'.
Dat zou ook praktisch onmogelijk zijn natuurlijk. Stel dat je een goedlopend model hebt dat je al 8 jaar geleden hebt ontwikkeld, dan hoef je dat niet alsnog in te gaan bouwen.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
https://shop.ekris.nl/bmw...r-kinderzitje/82122448367Spollie schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:53:
Met ons tweede kind op komst heb ik toch maar eens geïnvesteerd in OEM beschermmatten voor onder de kinderstoel en maxi cosi. Het merino leer moet natuurlijk wel netjes blijvenKost een klein kapitaal maar de kwaliteit is wel duidelijk beter vergeleken met het Amazon spul.
[Afbeelding]
Deze is dit toch? Ook even op de kop tikken!
Ik heb deze al anderhalf jaar en mijn lederen bank ziet er nog perfect uit.Tortelli schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:25:
[...]
https://shop.ekris.nl/bmw...r-kinderzitje/82122448367
https://www.baby-dump.nl/yrda-car-seat-protector-deluxe.html
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Dat is hem inderdaad. Bij Leebmann24 wel een stuk goedkoper, maar daar zit je met hogere verzendkosten. Dus is vooral rendabel als je nog wat andere spulletjes erbij wilt bestellen. Dat is bij mij meestal niet zo'n probleem, ik ben inmiddels vrienden met de pakketbezorgerTortelli schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:25:
[...]
https://shop.ekris.nl/bmw...r-kinderzitje/82122448367
Dat is precies mijn punt. Alle huidige modellen zijn al voorzien van de hardware welke vereist is voor ISA. De verplichting om de software bij elke motorstart te activeren is er echter enkel sinds 7 juli jl.Eagle Creek schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:11:
[...]
Het gaat om wanneer het model op de markt is gekomen, niet of wanneer een auto op kenteken is gezet...
Dat zou ook praktisch onmogelijk zijn natuurlijk. Stel dat je een goedlopend model hebt dat je al 8 jaar geleden hebt ontwikkeld, dan hoef je dat niet alsnog in te gaan bouwen.
Mocht er nu een nieuwe softwareupdate komen voor een model, dan zal die instelling waarschijnlijk standaard voor alle voertuigen aan staan, simpelweg omdat het voor alle sinds 7 juli geleverde modellen verplicht is. BMW gaat dan echt niet uitzoeken welke afzonderlijke auto voor of na 7 juli op kenteken is gezet en zet ISA waarschijnlijk gewoon aan.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Bimmerpost
Motortalk
Dat klopt, maar in mijn F80 kan ik die voorstoel beschermer toch niet monterenJarno schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:21:
Enige is dat je dus de voorstoelen niet mee pakt tegen de schoenen etc. Ik heb zelf die van Maxi-Cosi. Ook zonder voorstoelmat. Als je nu toch nog nieuw moet en jouw auto nu nog jouw baby is zou ik die er gelijk bij halen 😉
Na een paar seconden weer proberen en dan start hij wel, of auto afsluiten, openen en weer starten lijkt het het dan op te lossen. Dit gebeurt zo 1 op de 10 keren als ik de auto probeer te starten.
Ik vermoed dat het iets met de Moving intelligence tracker/startonderbreker te maken heeft. Iemand hier ervaring mee?
99% 1 of meerdere sensoren die op het randje van wel/niet leven balanceren. Heb er (helaas) nu ook zelf last van; eerst wat het er maar eentje; die vervangen; nu zijn het 2 anderen. En dat allemaal in de periode van enkele maanden.KoudeAardbei schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:16:
[...]
Ik heb geen idee, lijken het wel goed te doen verder.
Heb de auto net een paar dagen
/edit: overigens, ik neem aan dat die waarden op je display niet kloppen? 3.4 bar op je voorste as klinkt als wat veel tenzij je de auto maximaal beladen hebt (maar dan moet je ook iets doen aan je achterste as) en een aanhanger/caravan mee?
[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 13-08-2024 12:20 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik zit trouwens met mijn bandenspanningen altijd bovenaan in het spectrum, scheelt weer wat peut haha
Bandenspanning is altijd temperatuur afhankelijkDaFreakhead schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:28:
In idrive7 zijn die aanbevolen waarden afhankelijk van de bandentemperatuur. Bij koude banden moet ik er voor 3.2 bar in hebben, zijn ze tegen de 35 graden dan mag er al 3.5 bar in.
Ik zit trouwens met mijn bandenspanningen altijd bovenaan in het spectrum, scheelt weer wat peut haha
Bij warmte zet moleculen in lucht uit, aangezien het volume in de band min of meer gelijk blijft gaat de druk omhoog.
Voor de natuurkundigen onder ons, dit is de Algemene gaswet
Edit: Of bedoel je dat iDrive hier dus al voor compenseert?
[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 13-08-2024 12:57 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Dat dus. iDrive geeft een ander advies, afhankelijk van de temperatuur. Je hoeft dus niet zelf te rekenen.Mr Pingu schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:47:
[...]
Edit: Of bedoel je dat iDrive hier dus al voor compenseert?
Ah cool, dat wist ik niet.Eagle Creek schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:07:
[...]
Dat dus. iDrive geeft een ander advies, afhankelijk van de temperatuur. Je hoeft dus niet zelf te rekenen.
Ik snap nu beter wat je zegt en ik denk dat we elkaar even misten in 2022/2024.alexbl69 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:37:
[...]
Dat is precies mijn punt. Alle huidige modellen zijn al voorzien van de hardware welke vereist is voor ISA. De verplichting om de software bij elke motorstart te activeren is er echter enkel sinds 7 juli jl.
Mocht er nu een nieuwe softwareupdate komen voor een model, dan zal die instelling waarschijnlijk standaard voor alle voertuigen aan staan, simpelweg omdat het voor alle sinds 7 juli geleverde modellen verplicht is. BMW gaat dan echt niet uitzoeken welke afzonderlijke auto voor of na 7 juli op kenteken is gezet en zet ISA waarschijnlijk gewoon aan.
https://www.autoweek.nl/a...stance-dit-moet-je-weten/
Is de typegoedkeuring voor het model is van vòòr 6 juli 2022, dan wordt er niets ingeschakeld.In de dagelijkse praktijk merkten we er tot nu toe niet veel van, maar dat begint te veranderen. Bij auto’s ‘vanaf 6 juli 2022’ gaat het immers om auto’s die pas ná die datum hun typegoedkeuring hebben gekregen.
Is de goedkeuring ouder, dan bestaat de kans dat het inderdaad wél wordt ingeschakeld ook als de auto vóór 7 juli is verkocht.
We gaan het meemaken
Ik heb dan een startonderbreker van een ander merk, maar dit klinkt exact als wat er bij mij gebeurt als die er nog op zit. Ik gok dus dat je moving intelligence nog niet uitgeschakeld is, wellicht probeer je de auto te snel te starten of leest hij de kaart niet goed als je instapt (zo werkt dat toch bij MI?)Hugodv schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:58:
Soms als ik mijn M340i wil starten weigert hij, startmotor slaat niet aan en krijg dan de melding in iDrive: Kan niet starten, neem contact op met pechhulp. En de melding: Startpoging herhalen.
Na een paar seconden weer proberen en dan start hij wel, of auto afsluiten, openen en weer starten lijkt het het dan op te lossen. Dit gebeurt zo 1 op de 10 keren als ik de auto probeer te starten.
Ik vermoed dat het iets met de Moving intelligence tracker/startonderbreker te maken heeft. Iemand hier ervaring mee?
Voor als je perse de klinkers uit de straat wil rijden
bestaande uit een 4.4 liter turbo V8 en een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 727 pk en het koppel is een tamelijk bizarre 1.000 Nm.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ben zelf nog steeds wachtende op de 550e touring, maar die lijkt pas vanaf november beschikbaar begreep ik.
Probeer ik ook. Gegeven wat er nog moet gebeuren mik ik nu op 2050roland kroes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:02:
[...]
Elk jaar wat onderhoud, dan is ie in 2030 weer als nieuw 🤣

Kijk, dan zal ik eens verder gaan zoeken in deze hoek. De MI heeft een eigen mobiele data verbinding, app met bluetooth en de pas heb je op zak als fallback voor als hij geen mobiel bereik heeft. Maar hoe de authenticatie & unlock precies werkt is mij nog niet geheel duidelijk.Greetoz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:59:
[...]
Ik heb dan een startonderbreker van een ander merk, maar dit klinkt exact als wat er bij mij gebeurt als die er nog op zit. Ik gok dus dat je moving intelligence nog niet uitgeschakeld is, wellicht probeer je de auto te snel te starten of leest hij de kaart niet goed als je instapt (zo werkt dat toch bij MI?)
Hier blijf ik ook lekker bezig met de Z4. Ik heb onlangs bijna alle slangen gedaan van het koelsysteem en expansietank en montageplaat. Als ik terug ben van vakantie ligt de laatste slang ook klaar. Had ik natuurlijk meteen moeten doen. Radiateur laat ik nog even zitten. Ik doe wel alles oem BMW zodat het dan ook weer 20 jaar meekan.wheez50 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:33:
[...]
Probeer ik ook. Gegeven wat er nog moet gebeuren mik ik nu op 2050
Mijne heeft nog geen ton gedraaid maar na 21 jaar zijn veel kunststof onderdel onder de kap wel aan vervanging toe. Ik zou de slangen ook absoluut meepakken….
Ja ik denk dat de MI in je auto gewoon nog geen verbinding maakt met je telefoon en dat hij dus nog gelocked is. Misschien kijken of het wel werkt als je even 30 seconden wacht voordat je de auto start. Even als test.Hugodv schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:34:
[...]
Kijk, dan zal ik eens verder gaan zoeken in deze hoek. De MI heeft een eigen mobiele data verbinding, app met bluetooth en de pas heb je op zak als fallback voor als hij geen mobiel bereik heeft. Maar hoe de authenticatie & unlock precies werkt is mij nog niet geheel duidelijk.
Visdraad al geprobeerd? Werkt in ieder geval goed bij 3M tapeGreetoz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:26:
Iemand hier ervaring met het verwijderen van onderdelen die met BetaLink zijn gelijmd? De dealer monteert daarmee bijv m performance splitters/spoilers. Ik probeer iets los te krijgen maar het lijkt overal bestand tegen.
Het gaat om een carbon deel wat om een bumper heen zit, dus een stuk visdraad eronder krijgen is onmogelijk.Spollie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:26:
[...]
Visdraad al geprobeerd? Werkt in ieder geval goed bij 3M tape
Aan het onderstel zijn wat dingen veranderd namelijk de H&R Swaybars zijn gemonteerd voor en achter en de Powerflex Dual-Mount Rear Differential Bracket zit eronder.
Hier zie je de H&R swaybar voor zitten, welke je er zo onder hebt zitten.

Hier zien we de Powerflex unit zitten de H&R Swaybar niet, deze ook samen gedaan omdat voor beide ingrepen het subframe naar beneden moet.

Ik had Endless ME20 besteld in juni, maar deze nog steeds niet binnen en aangezien ik morgen een circuitdag heb gezocht naar een andere optie en gekomen tot de Ferodo DS1.11 voor en achter. Ken veel mensen die de Ferodo DS2500 gebruiken, maar bij hard trappen door de mand vallen dus hoger op de ladder gekeken. Wilde eerst graag de Ferodo DSUNO hebben, maar deze was nergens in kort termijn te krijgen deze werken bij koud namelijk wat beter. Dus toen voor de DS1.11 gegaan en lees er veel goede verhalen over op het F80 forum van bimmerpost.
Om de remmen goed te houden ook gezorgd voor brakeducts, zowel voor als achter.
Voor de voorkant heb ik de ankerplaat moeten verwijderen en vervangen voor een aluminium versie, waar vervolgens de buis aankomt naar de airduct. De achterkant heb ik een gat in de ankerplaat gemaakt met de dremel en middels de ABS sensor bout en moer van de control arm komt er een airduct op.
Voorkant:

Hieronder de linker pushed de lucht naar de remschijf, de linker komt de lucht in de pijp om uiteindelijk in het midden van de remschijf uit te komen.

Eigenlijk moet de buis nog op die houder vast zitten, waar je nu niks op ziet liggen maar kreeg dat niet meer voor elkaar een andere keer naar kijken mogelijk moet die meer naar binnen toe.

Achterkant:

Heel benieuwd hoe de auto het morgen op het circuit gaat doen, ook nog even de 4S daily velgenset verwisseld met mijn CUP2 set voor wat extra grip.
Nog even duimen dat het droog blijft, maar lijkt er wel op.
Bij mij werkt de MI klasse 4 gewoon samen met de auto sleutel. Het is enkel extra dat je via de app hem kan blokkeren (en deblokkeren).Greetoz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:38:
[...]
Ja ik denk dat de MI in je auto gewoon nog geen verbinding maakt met je telefoon en dat hij dus nog gelocked is. Misschien kijken of het wel werkt als je even 30 seconden wacht voordat je de auto start. Even als test.
Dus dat zou normaal niet uit moeten maken. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de accuspanning te laag begint te worden, waardoor alles wat trager reageert.
https://www.reddit.com/r/Detailing/s/p4PmHGxKPjGreetoz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:35:
[...]
Het gaat om een carbon deel wat om een bumper heen zit, dus een stuk visdraad eronder krijgen is onmogelijk.
?
Maar misschien komt dat er nog niet eens tussen..
ISA is echt de grootste onzin ooit...itsalex schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 06:27:
Vandaag met een auto met ISA gereden, nou wat een ellende. Moet je echt niet hebben, ga je dus rond maximum snelheid rijden, constant gepiep, dan het fout herkennen van de verkeersborden waarmee het systeem constant al in de fout gaat, dan gaat het systeem ook piepen. Het is een soort kermisattractie met dat gepiep en zorgt voor meer afleiding. Als dat het idee is van veilig rijden, dan plak ik nog wel een stuk ducttape over die camera. Dan maar geen verkeersbordherkenning/snelheidsherkenning, maar dat is geen lol meer met rijden, dat is bloedirritant. Er zijn vele systemen die goed bijdragen aan de veiligheid en dit is een van de systemen dat totaal niets toevoegt aan de veiligheid maar eerder aan irritatie net als lane assist met fietspaden/vernauwingen waarbij je auto eigenlijk rechtdoor wilt en binnen de lijnen wilt gaan, soms is dat levensgevaarlijk en zeker als daar niet op let.
Tijdens proefrit ging dat ding bij mij ook piepen... was een 80 weg, maar ergens was ie blijven hangen dat je 50 zou mogen....

Misschien gewoon maar plakband over die borden herkenner camera plakken op het voorruit nadat je het bord onbeperkt hebt gehad op de autobahn..
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Het is gewoon rotspul. Goed om dingen vast te zetten, maar onmogelijk om onderdelen zonder schade te verwijderen. Nou is die splitter van jou toch al stuk, dus ik zou gewoon brute kracht gebruiken. Grote kans dat de verf van je bumper loslaat, maar die werd toch al opnieuw gespoten toch? Ik las nog wel ergens dat iemand met een hogedrukreiniger tussen de naden had gespoten om de betalink los te krijgen, geen idee of dat kan in jouw situatie.Greetoz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:35:
[...]
Het gaat om een carbon deel wat om een bumper heen zit, dus een stuk visdraad eronder krijgen is onmogelijk.
Volgens mij valt ie dan terug op de GPSNaboo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:22:
[...]
ISA is echt de grootste onzin ooit...
Tijdens proefrit ging dat ding bij mij ook piepen... was een 80 weg, maar ergens was ie blijven hangen dat je 50 zou mogen....![]()
Misschien gewoon maar plakband over die borden herkenner camera plakken op het voorruit nadat je het bord onbeperkt hebt gehad op de autobahn..
Mogelijk werk daarvoor dit:
Installerer een kaart zonder geldige FSC. Dus koop geen kaart update maar trek deze wel van het boze Internet, en installeer deze dan is de kaart ongeldig en kan je geen navigatie gebruiken
Dat zou best gaar zijn, want ook die zit er vaak naast... gelukkig hebben de meeste merken er wel rekening mee gehouden dat iedereen dat ding uitzet en hebben dus het uitzetten laagdrempelig gemaakt
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Klopt, sterker nog er is besloten om sowieso een hele nieuwe bumper te bestellen. Maar ik wil eigenlijk het goede Carbon deel er nog afhalen. En evt de oude bumper op MP zetten. Ik heb de dealer ook gevraagd of ze voor de nieuwe bumper geen betalink willen gebruiken.Spollie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:23:
[...]
Het is gewoon rotspul. Goed om dingen vast te zetten, maar onmogelijk om onderdelen zonder schade te verwijderen. Nou is die splitter van jou toch al stuk, dus ik zou gewoon brute kracht gebruiken. Grote kans dat de verf van je bumper loslaat, maar die werd toch al opnieuw gespoten toch? Ik las nog wel ergens dat iemand met een hogedrukreiniger tussen de naden had gespoten om de betalink los te krijgen, geen idee of dat kan in jouw situatie.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Kijk anders even via de dealer, ik kon bij Ekris in Veenendaal in 4 weken terecht. Tenzij je verzekering dat niet toelaat.Techno Overlord schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:30:
Mijn BMW 535i M-Sport van 2016 zit sinds de hagelbui van gisteravond onder de deuken. Dak, motorkap, kofferklep, stijlen, spatborden, deuren. Overal zitten deuken. Wat een ellende. Gelukkig WA + Volledig Casco verzekert maar de wachtrij bij de schadehersteller is enorm bij mij in de buurt.
Laatst had iemand het gekscherend over een sticker met het 'einde alle limieten' teken van de autobahnNaboo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:22:
[...]
Misschien niet eens zo'n slecht idee. Moet een apparaatje zijn dat de camera volledig beslaat en voorzien is van die afbeelding die zeg elke 10 seconden even middels een led-lampje oplicht. Dan wordt de interne navigatie telkens overruled door dat 'bord'.
Hoe bedoel je "van de autobahn"? Die hebben we in Nederland toch ook gewoon? Verkeersbord f08.alexbl69 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:29:
[...]
Laatst had iemand het gekscherend over een sticker met het 'einde alle limieten' teken van de autobahn.
Probleem in Nederland is dat ie dan nog steeds maar 130 aangeeftEagle Creek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:49:
[...]
Hoe bedoel je "van de autobahn"? Die hebben we in Nederland toch ook gewoon? Verkeersbord f08.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OIf5Z6vzwUEUlecJSiYFxhC2.jpg?f=user_large)
Deze is werkelijk 'einde alle verboden' inclusief einde maximale snelheid
[ Voor 15% gewijzigd door CreativeS op 14-08-2024 18:29 ]
Ik herhaal de opmerking: dat is toch gewoon een f08?CreativeS schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:42:
[Afbeelding]
Dit is f08 en die heeft 3 schuine strepen.Eagle Creek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:48:
[...]
Ik herhaal de opmerking: dat is toch gewoon een f08?

De Duitse variant zo te zien 4 5 schuine strepen, dus net iets anders
Ik ben (was?) een beetje aan het rondkijken naar een Supra, in Duitsland vooral want in Nederland zijn ze niet te vinden. Maar er zit zomaar 5k of meer tussen een gelijkwaardige Supra en Z4. Als ik dan verzekering in Nederland vergelijk is een Supra ook een kleine €20 per maand meer.
Uiteindelijk is waarschijnlijk de conclusie dat ik beter een 1 serie kan blijven rijden en daar een paar upgrades op gooien als het echt moet. Blame BMW voor het niet maken van een opvolger van de F20/21.
Supra is iets exotischer, ergo duurder lijkt me.
Duitse bord heeft er 5AJM schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:04:
[...]
Dit is f08 en die heeft 3 schuine strepen.
[Afbeelding]
De Duitse variant zo te zien 4 schuine strepen, dus net iets anders
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
5 zwarte of 4 witte strepen
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het is vooral lastiger een Supra te vinden die aan je eisen voldoet, maar de meeste die ik kon vinden waren gelijk geprijst met de gelijkwaardige Z4. Daar nog even buiten gelaten dat een nieuwe Supra goedkoper uitkwam.TheBrut3 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:48:
Nu we het toch over BMW hebben... Iemand enig idee waarom een Supra zoveel duurder is dan een Z4?
Ik ben (was?) een beetje aan het rondkijken naar een Supra, in Duitsland vooral want in Nederland zijn ze niet te vinden. Maar er zit zomaar 5k of meer tussen een gelijkwaardige Supra en Z4. Als ik dan verzekering in Nederland vergelijk is een Supra ook een kleine €20 per maand meer.
Uiteindelijk is waarschijnlijk de conclusie dat ik beter een 1 serie kan blijven rijden en daar een paar upgrades op gooien als het echt moet. Blame BMW voor het niet maken van een opvolger van de F20/21.
(heb uiteindelijk een Z4 gekozen wegens het open dak natuurlijk)
Ik reed laatst een stuk met de 1-serie (2021) van de vrouw, in Duitsland, hiervoor had ze een Golf 7 uit 2015. Die verkeersbordherkenning in die Golf, ook met de einde-borden, werkte echt bizar goed, vond ik altijd. En dat is inderdaad in de BMW iets minder goed. Hij mist er hooguit 1 of 2 misschien, maar toch meer dan we gewend waren.CreativeS schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:42:
[Afbeelding]
First world problems hoor, maar toch. Eigenlijk gek dat elk merk dat weer voor zichzelf zit te ontwikkelen, kan een partij als Bosch dat niet 100% perfect maken en dan verkopen aan alle automerken of zoiets?
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Is dat niet gewoon een kostenafweging? Kan me voorstellen dat BMW in de 1 serie een goedkoper camerasysteem heeft geplaatst dan bv in de 3 of 5.BeQuietAndDrive schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:07:
[...]
Ik reed laatst een stuk met de 1-serie (2021) van de vrouw, in Duitsland, hiervoor had ze een Golf 7 uit 2015. Die verkeersbordherkenning in die Golf, ook met de einde-borden, werkte echt bizar goed, vond ik altijd. En dat is inderdaad in de BMW iets minder goed. Hij mist er hooguit 1 of 2 misschien, maar toch meer dan we gewend waren.
First world problems hoor, maar toch. Eigenlijk gek dat elk merk dat weer voor zichzelf zit te ontwikkelen, kan een partij als Bosch dat niet 100% perfect maken en dan verkopen aan alle automerken of zoiets?
Dat zou zo maar kunnen inderdaad, in de Z4 heb ik er nog geen een gemist. Ook de borden op de paralelwegen worden niet opgepikt, dus hij lijkt daar zelfs rekening te houden met meerdere wegen. Waar ik dat bij Mazda wel slechter gewend was (maar wellicht ook het slechtste systeem qua detectie dat ik ken).Eagle Creek schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:26:
[...]
Is dat niet gewoon een kostenafweging? Kan me voorstellen dat BMW in de 1 serie een goedkoper camerasysteem heeft geplaatst dan bv in de 3 of 5.
Behalve als ISA eraan gekoppeld is, dan wordt het probleem een beetje groter
5 en een rand.AJM schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:04:
[Afbeelding]
De Duitse variant zo te zien 4 schuine strepen, dus net iets anders
Qua frontcamera heb ik geen idee, maar o.a. de achteruitrijcamera in een F40 1 serie (en de G27 Z4, waarvan het infotainment identiek lijkt aan de 1 serie) is kwalitatief minder dan de 3 serie.Eagle Creek schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:26:
[...]
Is dat niet gewoon een kostenafweging? Kan me voorstellen dat BMW in de 1 serie een goedkoper camerasysteem heeft geplaatst dan bv in de 3 of 5.
Heb te weinig met een 1 serie gereden om daar echt een verschil in aan te geven tov G21 3 qua bordenherkenning. Kom normaal niet verder dan de supermarkt als ik de auto van mijn vrouw meeneem
Dat zou kunnen. Hoewel één camerasysteem natuurlijk qua schaalgrootte ook wel voordelig is. Hoe dan ook: in de F11 was de verkeersbordherkenning niet optimaal, de G31 heb ik eigenlijk nog amper op een fout kunnen betrappen.Eagle Creek schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:26:
[...]
Als het een hardtop was had ik het misschien overwogen. Auto staat altijd buiten en is mijn enige auto.Martin.Air schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:53:
Het is vooral lastiger een Supra te vinden die aan je eisen voldoet, maar de meeste die ik kon vinden waren gelijk geprijst met de gelijkwaardige Z4. Daar nog even buiten gelaten dat een nieuwe Supra goedkoper uitkwam.
(heb uiteindelijk een Z4 gekozen wegens het open dak natuurlijk)
Vermoed ook wel dat alle modellen dezelfde camera hebben. Zekers nu zoals gezegd ISA eraan gekoppeld is, is het wel prettig dat de boel een beetje werkt.Pannencouque schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:16:
[...]
Dat zou kunnen. Hoewel één camerasysteem natuurlijk qua schaalgrootte ook wel voordelig is. Hoe dan ook: in de F11 was de verkeersbordherkenning niet optimaal, de G31 heb ik eigenlijk nog amper op een fout kunnen betrappen.
Dat gezegd hebbende heb ik in mijn G32 (uit 2018) nou niet bepaald de ervaring dat het altijd klopt. Bijvoorbeeld: heb nog steeds als ik overdag de snelweg op rijd dat ik de eerste 1 à 2 kilometer 130km/u in beeld heb staan.
Maar ook in het overige verkeer gaat het vaak mis. Niet altijd de schuld van het systeem overigens, zoals wel meer besproken willen wegwerkers / gemeentewerkers bij werkzaamheden met een tijdelijke snelheidsbeperking het bord voor het einde van deze beperking wel eens vergeten. Nu met nieuwe auto's ISA is gekoppeld aan de verkeersbordenherkenning lijkt het me voor de verkeersveiligheid wel handig dat men hier wat accurater mee wordt.
Nou zowel als bij de huidige generatie en de vorige had de 1 serie en de 3 serie dezelfde camera.Eagle Creek schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:26:
[...]
F-series 1-4 series dezelfde camera. De 5(F01) en de 7 (F01) waren de de eerste F-series en die hebben een eigen systeem en zo loopt het heel de tijd een beetje uiteen maar de algemene leidraad is toch echt bouwjaar. Niet welke series / hoe hoog in de boom
Fun fact mijn X1 heeft dezelfde achteruitrijcamera als een 7-series G12
F40, G21, G27 hebben in ieder geval dezelfde achteruitrijcamera (66555A06B54)Tortelli schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:14:
[...]
Qua frontcamera heb ik geen idee, maar o.a. de achteruitrijcamera in een F40 1 serie (en de G27 Z4, waarvan het infotainment identiek lijkt aan de 1 serie) is kwalitatief minder dan de 3 serie.
Heb te weinig met een 1 serie gereden om daar echt een verschil in aan te geven tov G21 3 qua bordenherkenning. Kom normaal niet verder dan de supermarkt als ik de auto van mijn vrouw meeneem.
Infotainment kan identiek lijken qua interface maar dat wil nog niet zeggen dat het dezelfde headunit is. Veel G21 hebben Entrynav2 in plaats van mgu en/of nbt evo.
Groot verschil KAFAS2 was 1 lens/camera, KAFAS4 heeft 3 lenzen/cameras.Pannencouque schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:16:
[...]
Dat zou kunnen. Hoewel één camerasysteem natuurlijk qua schaalgrootte ook wel voordelig is. Hoe dan ook: in de F11 was de verkeersbordherkenning niet optimaal, de G31 heb ik eigenlijk nog amper op een fout kunnen betrappen.
Was geen commentaar hoorTheBrut3 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:31:
[...]
Als het een hardtop was had ik het misschien overwogen. Auto staat altijd buiten en is mijn enige auto.
Wij hebben ooit de keus gemaakt voor een huis met garage omdat het kan, plukken we nu de vruchten van. Maar zelfs dan wordt hij nu gewrapt in PPF, zodra dat klaar is zal ik eens wat fotos delen.
Toen ik zocht kwam ik aardig wat Supras ook bij Toyota zelf nog tegen, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van het aantal km op de klok waar je naar zoekt.
In Duitsland dan? Want in Nederland staan er volgens gaspedaal maar 3 te koop en een nieuwe.Martin.Air schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:48:
Toen ik zocht kwam ik aardig wat Supras ook bij Toyota zelf nog tegen, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van het aantal km op de klok waar je naar zoekt.
Inmiddels besloten dat de 1 serie blijft. Minder mooi, minder nieuw, meer praktisch, goedkoper en even leuk.
Voor de 20-30k meerprijs kan je leuke upgrades kopen. Plus nu heb ik alleen OPF als extra nadeel, nieuwe modellen hebben OPF en locked DME die naar Finland moet voor unlock.
Misschien scheelt het dat mijn auto één van de latere uitvoeringen is, digitaal dashboard enzo.alexbl69 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:57:
[...]
Vermoed ook wel dat alle modellen dezelfde camera hebben. Zekers nu zoals gezegd ISA eraan gekoppeld is, is het wel prettig dat de boel een beetje werkt.
Dat gezegd hebbende heb ik in mijn G32 (uit 2018) nou niet bepaald de ervaring dat het altijd klopt. Bijvoorbeeld: heb nog steeds als ik overdag de snelweg op rijd dat ik de eerste 1 à 2 kilometer 130km/u in beeld heb staan.
Maar ook in het overige verkeer gaat het vaak mis. Niet altijd de schuld van het systeem overigens, zoals wel meer besproken willen wegwerkers / gemeentewerkers bij werkzaamheden met een tijdelijke snelheidsbeperking het bord voor het einde van deze beperking wel eens vergeten. Nu met nieuwe auto's ISA is gekoppeld aan de verkeersbordenherkenning lijkt het me voor de verkeersveiligheid wel handig dat men hier wat accurater mee wordt.
Iemand beter spul? Kom via google van alles tegen maar ook vaak vermelding dat X slecht is voor het rubber (zoals vaseline, wd40, enz).
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Mijn deurgrepen beginnen plakkerig te worden (het bekende sticky BMW-probleem). Ik heb al gegoogeld en verschillende middelen geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. Heeft iemand hier een oplossing voor gevonden?
Het vervangen van de grepen bij de G30 lijkt nogal lastig, zoals ik al op YouTube zag.
Thx voor het meedenken
Zelf zit ik vooral veel op AutoScout (zoals al voorgesteld) en die van de Toyota zelf https://occasions.toyota....22%3A%5B%22supra%22%5D%7DTheBrut3 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:14:
[...]
In Duitsland dan? Want in Nederland staan er volgens gaspedaal maar 3 te koop en een nieuwe.
Inmiddels besloten dat de 1 serie blijft. Minder mooi, minder nieuw, meer praktisch, goedkoper en even leuk.
Voor de 20-30k meerprijs kan je leuke upgrades kopen. Plus nu heb ik alleen OPF als extra nadeel, nieuwe modellen hebben OPF en locked DME die naar Finland moet voor unlock.
Maar inderdaad een stuk minder ondertussen.
Dat had ik ook na het gebruik van een rubber stick van Valma dat wordt plakkerig als de zon erop staat. In de winter heb je er geen last van. Er zitten veren in die de *aluminium kofferklep naar boven trekken als die elektrisch ontgrendeld wordt. Ik gebruik siliconenspray om de rubberen afdichting te 'smeren' dat plakt minder.sdk1985 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:44:
De rubbers van mijn 420i plakken aan het metaal vast waardoor de achterklep soms niet opent. Ik heb van shell rubberpflege sticks gekocht maar dat heeft op sommige plekken een plakkerige laag veroorzaakt. Waardoor de klep nu eigenlijk nooit meer vanzelf opent. Ik ben het ondertussen met een doek aan het wegpoetsen die plakkerige plekken.
Iemand beter spul? Kom via google van alles tegen maar ook vaak vermelding dat X slecht is voor het rubber (zoals vaseline, wd40, enz).
*Bij de G20 serie
De auto komt uit april 2017. Het eerste onderhoud is gedaan 1 feb 2019 met 31.000 km, daar staat een oranje OK bij. Het tweede onderhoud is gedaan in juni 2020 met 55.000 km, daar staat ook een oranje OK bij. De rest is wel groen OK.
NOSIG
Oranje betekent wel uitgevoerd, maar te laat._Christiaan_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:48:
Vraagje voor de experts: Wat betekent een oranje 'OK' in het iDrive onderhoudshistorie menu? Gaat om een G30 uit 2017. Heb al gezocht op internet maar kan nergens een sluitend antwoord vinden.
De auto komt uit april 2017. Het eerste onderhoud is gedaan 1 feb 2019 met 31.000 km, daar staat een oranje OK bij. Het tweede onderhoud is gedaan in juni 2020 met 55.000 km, daar staat ook een oranje OK bij. De rest is wel groen OK.
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Volgens mij betekent het dat de onderhoudsbeurt destijds te laat is uitgevoerd._Christiaan_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:48:
Vraagje voor de experts: Wat betekent een oranje 'OK' in het iDrive onderhoudshistorie menu? Gaat om een G30 uit 2017. Heb al gezocht op internet maar kan nergens een sluitend antwoord vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door Morpheusk op 17-08-2024 22:10 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Klopt. Groen is op tijd en rood is niet uitgevoerdalexbl69 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:56:
[...]
Volgens mij betekent het dat de onderhoudsbeurt destijds te laat is uitgevoerd.
Het zou helpen als je even aangeeft wat je zelf al hebt geprobeerd.lostboy_0234 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:58:
Hi allen!
Mijn deurgrepen beginnen plakkerig te worden (het bekende sticky BMW-probleem). Ik heb al gegoogeld en verschillende middelen geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. Heeft iemand hier een oplossing voor gevonden?
Het vervangen van de grepen bij de G30 lijkt nogal lastig, zoals ik al op YouTube zag.
Thx voor het meedenken
Als het de eerste keer is dat je last hebt van de sticky-icky-grippy dan zou je kunnen proberen om een microvezeldoek met alcohol (bijv. spiritus of IPA) de plakkerige laag er af te wrijven (mag best stevig wrijven). Dan houd je nog steeds genoeg soft-touch over voor die "premium feeling". Als je dat al een paar keer hebt gedaan dan zal je er op een gegeven moment doorheen gaan en stuiten je vingers op de skeerheid van hard plastic bij het sluiten van het portier. In dat geval zou je eens de door grip covers van ome Ali kunnen proberen. Zelf nog niet in handen gehad, maar ik lees er best goede dingen over.
Zelf heb ik erg goede ervaringen met Nextzett Gummi Pflege. Heeft ook veel fans op Engelstalige BMW fora. Plakt absoluut niet. Ik neem aan dat je wel je rubbers goed schoonmaakt voordat je de rubberverzorging aanbrengt?sdk1985 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:44:
De rubbers van mijn 420i plakken aan het metaal vast waardoor de achterklep soms niet opent. Ik heb van shell rubberpflege sticks gekocht maar dat heeft op sommige plekken een plakkerige laag veroorzaakt. Waardoor de klep nu eigenlijk nooit meer vanzelf opent. Ik ben het ondertussen met een doek aan het wegpoetsen die plakkerige plekken.
Ik heb er recent met tevredenheid Valma opgesmeerd. Wel eerst even schoongemaakt.sdk1985 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:44:
Kromme remschijven zijn relatief zeldzaam. Zoals je zelf al aangeeft komt een trilling bij BMW meestal uit je onderstel/ophanging. Is de auto goed uitgelijnd na het vervangen van de draagarmen? Grijpen alle remblokken goed aan? Is het remsysteem goed ontlucht?sjaak81 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:45:
Ik heb in januari nieuwe remschijven en remmen op m’n bmw e91 laten zetten. Nu trilt ie echter met remmen al een tijdje. Alle draagarmen al vervangen. Dus wss remmen krom… is allemaal ATE. Hoe kan dit komen? Toevallig een plas tegengekomen? Verkeerd aan gedraaid? Klauw vast? Verder geen gekke geluiden
Nu de deur toch open is, gelijk maar even
Van dit
:strip_exif()/f/image/xWY7IP2O4cYUkeXVF1nq5g01.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar dit:
:strip_exif()/f/image/nVP1uN1M2IC9G4NrR8zRKG2l.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stekkertje zit al aan de deurkant, maar aan de auto kant ontbreekt deze dus dan moet er nog een draadje naar de BDC.
![]() | ![]() |
En aangezien ik de deur toch al open had, gelijk vast kabels gelegd voor de soft-close retrofit. De sloten van de X1 zijn gelijk aan die van de X5 dus die kunnen 1 op 1 over.
Waar? Echte uitlijners zijn niet op elke hoek te vinden. Gewoon standaard lijntjes in het groen of echt vierpunts? Dus ook camber op de achteras en dergelijke.sjaak81 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:43:
Ja auto is uitgelijnd.
De monteur die de draagarmen heeft vervangen heeft de auto uitgelijnd en de voorbanden gebalanceerd. Zat wel hoogteslag in 1 voorwielCreativeS schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:16:
[...]
Waar? Echte uitlijners zijn niet op elke hoek te vinden. Gewoon standaard lijntjes in het groen of echt vierpunts? Dus ook camber op de achteras en dergelijke.
Uitlijnen was wel alles in het groen draaien
Maar kan je daarvan deze klachten krijgen? Het is echt trillen ook al bij licht remmen
Kan je velgen en banden uitsluiten.
Is dat lammert?Jarno schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:32:
Als je de kans hebt naar Dokkum te gaan om hem uit te laten lijnen zou ik dat doen.
Begrijp ik goed dat je alleen nieuwe schijven en remblokken er op hebt laten zetten? Ik ging uit van complete klauwen omdat je "nieuwe remmen" zei. Als er remleidingen los zijn geweest moet je namelijk sowieso ontluchten. Dan is het logisch om meteen de vloeistof te verversen als je toch bezig bent.sjaak81 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:43:
Ja auto is uitgelijnd. Hoe test ik dit aangrijpen? En qua ontluchting, de auto heeft geen nieuwe remvloeistof gekregen na vervangen
Als het probleem is ontstaan vlak na het werk aan de remmen dan zou ik als eerste daarnaar kijken. Je zou als je auto even stil heeft gestaan bij regenachtig weer eens kunnen kijken of je verschillen ziet in de (vlieg-)roestpatronen op beide schijven (binnenkant en buitenkant checken) na een keer heel zachtjes remmen.
Bij de APK wordt ook de remkracht gemeten ( en het verschil tussen links en rechts). Je zou dus ook eens bij de monteur die je remmen heeft gedaan kunnen laten nakijken als hij de beschikking heeft over die apparatuur (heeft bijna elke garage). Als er verschil is dan zullen de klauwen weer even los moeten on de zuigers en geleidepinnen te checken en eventueel smeren. Heb je de nieuwe schijven en blokken trouwens wel goed ingeremd? Ik neem aan dat hij de klauwen wel met het het juiste moment weer heeft vastgezet nadat hij de schijven had verwisseld?
Er kan veel mis gaan met remmen en het is het meest cruciale onderdeel van je auto, dus ik zou eerst proberen daar alles uit te sluiten.
Heb ik ook al is gedaan, zelfde klachtenroland kroes schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:50:
Kan je niet beide velgensers wisselen van voor naar achter?
Kan je velgen en banden uitsluiten.
Nee alleen schijven en blokken. Moet er dan ook ontlucht worden? Monteur waar ie is geweest beunt wat bij , ga er vanuit dat ie wel de kunde heeft. Anders maar is langs m’n eigen bmw specialist om daar alles na te laten kijken.Puf schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:25:
[...]
Begrijp ik goed dat je alleen nieuwe schijven en remblokken er op hebt laten zetten? Ik ging uit van complete klauwen omdat je "nieuwe remmen" zei. Als er remleidingen los zijn geweest moet je namelijk sowieso ontluchten. Dan is het logisch om meteen de vloeistof te verversen als je toch bezig bent.
Als het probleem is ontstaan vlak na het werk aan de remmen dan zou ik als eerste daarnaar kijken. Je zou als je auto even stil heeft gestaan bij regenachtig weer eens kunnen kijken of je verschillen ziet in de roestpatronen op beide schijven (binnenkant en buitenkant checken) na een keer remmen als je weer gaat rijden.
Bij de APK wordt ook de remkracht gemeten ( en het verschil tussen links en rechts). Je zou dus ook eens bij de monteur die je remmen heeft gedaan kunnen laten nakijken als hij de beschikking heeft over die apparatuur (heeft bijna elke garage). Als er verschil is dan zullen de klauwen weer even los moeten on de zuigers en geleidepinnen te checken en eventueel smeren. Heb je de nieuwe schijven en blokken trouwens wel goed ingeremd? Ik neem aan dat hij de klauwen wel met het het juiste moment weer heeft vastgezet nadat hij de schijven had verwisseld?
Er kan veel mis gaan met remmen en het is het meest cruciale onderdeel van je auto, dus ik zou eerst proberen daar alles uit te sluiten.
Klachten zijn 1 maand (1200km) begonnen na vervangen van de remmen. Die monteur heeft op het terrein van de garage een stukje gereden en toen een paar keer had geremd, heb zelf daarna gewoon rustig gereden
Nee, ontluchten is dan niet nodig.sjaak81 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:38:
[...]
Heb ik ook al is gedaan, zelfde klachten
[...]
Nee alleen schijven en blokken. Moet er dan ook ontlucht worden? Monteur waar ie is geweest beunt wat bij , ga er vanuit dat ie wel de kunde heeft. Anders maar is langs m’n eigen bmw specialist om daar alles na te laten kijken.
Klachten zijn 1 maand (1200km) begonnen na vervangen van de remmen. Die monteur heeft op het terrein van de garage een stukje gereden en toen een paar keer had geremd, heb zelf daarna gewoon rustig gereden
Het is wel aan te raden om elke twee jaar de remvloeistof te verversen. Deze trekt namelijk water aan en dat kan zorgen voor corrosie in je remsysteem en klachten.
Bij nieuwe blokken zitten je remzuigers weer een stuk dieper in de rem"cilinder" dan ze gewend zijn. Als ze niet goed zijn schoongemaakt en/of er corrosie is dan kan dat ook voor klachten zorgen.
Wat gebeurt er als je op een vlakke parkeerplaats zachtjes remt zonder je handen aan het stuur? Gaat het stuur dan zwabberen of trekt het naar één kant? Dat kan je ook wat vertellen over de oorzaak.
Dat zou betekenen dat hij links meer remt dan rechts. Als hij naar links trekt bij het aangrijpen dan grijpt hij rechts niet goed aan. Als hij naar links trekt bij het loslaten van de rem dan laat hij links niet goed los (de blokjes moeten zich weer terugtrekken om het wiel vrij te laten lopen). Je rem links zou in dat geval na een stukje rijden ook warmer moeten zijn dan die rechts.sjaak81 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:36:
Ga ik is proberen, als dat gebeurd wat zegt dat dan? Heb wel is het idee dat ie wat naar links trekt namelijk
Eerlijk gezegd denk ik dat je het beste naar een specialist kunt gaan of jezelf grondig gaan inlezen/kijken. Je lijkt (nog) niet heel veel verstand van voertuigtechniek te hebben en dan kun je de werkzaamheden en kunde van de "beun" niet goed beoordelen en is het ook lastig om het gedrag van je auto te linken aan een mogelijke oorzaak. Als je begrijpt hoe het werkt kun je met enige creativiteit vaak zelf wel een oorzaak vinden (o.a. door via testjes oorzaken uit te sluiten). Je hebt dus kans dat je er allerlei onderdelen tegenaan gooit zonder resultaat. Een BMW specialist kan je na een testritje veel beter adviseren en je tijd en geld besparen.
[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 19-08-2024 00:02 ]
Ze zitten op dashboard en schroeven van handschoenkastje gaan hierin.
![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door Mr Pingu op 19-08-2024 09:39 ]
Deze rode variant ken ik niet (maar ik heb sinds mijn E36 ook geen dashboard meer uit elkaar gehaald). Zit deze in het schuim gegoten? Anders zou je hem er eens uit kunnen halen en met Google Lens zoeken.Mr Pingu schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:36:
Weet iemand hoe ik deze rode clips kan vinden? In de ETK kan ik ze niet vinden, maar mogelijk zit ik op de verkeerde plek te zoeken.
Ze zitten op dashboard en schroeven van handschoenkastje gaan hierin.
[Afbeelding] [Afbeelding]
"Vroegah" waren deze clips van metaal en zaten ze óver het randje geschoven.
:strip_exif()/f/image/PT4r0WlLHJGDY0hDiTs3Perv.jpg?f=fotoalbum_large)