NLKornolio schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:44:
[...]
Begreep dat je met base audio wel een extra lijntje naar de accu nodig hebt. Vandaar dat ik even zat te kijken of dit ook een optie was zonder het zichtbaar te maken dat ik extra hardware in de auto heb gedaan. Zit nog in premium selection periode en kan mij voorstellen dat een dealer eerder gaat piepen als die bij controle een third party draadje op de accu aangesloten ziet.
Vandaag even langs jmcarhifi om naar match/gladen setup te luisteren.
Zover ik weet weet is base audio & hifi ook plug&play (G20 als uitgangspunt en MET RAM module)
https://www.audiotec-fisc...s-harnesses/pp-bmw-1.7ram
Vanaf HK worden de subs onder de stoelen door de booster gevoed, want enkel de RAM module kan niet genoeg power leveren voor de subs onder de stoelen.
Auto met RAM (circa na 2019)
Base: RAM is versterker receiver in 1
HiFi: toevoeging van tweeters (op hetzelfde kanaal als de mids)
HK: toevoeging van booster / extra versterker voor de subs
BW: Tweeters worden aangestuurd door RAM + alle andere speakers door booster (mid + subs) + verlichting
Uiteraard zijn er nog meer verschillen tussen de systemen zoals gebruikte speakers & output power RAM + booster module maar schematisch gezien wordt alleen de dus de booster module er tussen gezet vanaf HK.
Edit:
Bij een auto zonder RAM verschillen de systemen meer en ook de aansluitingen.
Auto zonder RAM (circa voor 2019)
Base: Speakers worden direct uit de headunit gevoed
HiFi: Losse versterker achterin gewone bedrading (7 kanalen LV,LA, RV,RA, center + 2 subs)
HK: MOST versterker (9 kanalen) midrange + tweeters delen kanaal (hoedenplank speakers komen erbij)
BW: MOST versterker, iedere speaker krijgt eigen kanaal + verlichting
[
Voor 45% gewijzigd door
Mr Pingu op 02-08-2024 12:14
]