Mr Pingu schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:42:
Ik had gezegd als het enkel uitlijnen was dat ze dat dan wel gelijk daar konden doen, want dat is toch geen hogere wiskunde. 3X teruggeweest en uiteindelijk door de dealer laten doen en de andere garage betaalde de factuur daar

Daarna was het stuur wel recht. Volgende keer ga ik direct zelf naar de dealer en betaal ik die ~70 EUR extra wel.

Ik weet niet wat ze anders doen maar het was in ieder geval beter.
Dat zeg je nu wel... maar de uitlijning kan het weggedrag van je auto maken of breken.
Ik ben in totaal bij 3 bedrijven langsgeweest nadat de M3-draagarmen onder mijn auto gemonteerd waren.
Eerste uitlijning was direct na montage. Man, man, man wat stuurde die bak zwaar en de E9X met nog ouderwetse hydraulische stuurbekrachting stuurt van zijn eigen al zwaar. Scherp, maar zwaar. Minieme beweging in het stuur en de wagen veranderde al van koers. Ik was er totaal niet tevreden mee. Er was geen middenweg.
Volgende bedrijf heeft z'n best gedaan... ja ja, sportief uitlijnen

Gewoon uitlijnen met de getallen binnen de opgegeven waarden voor een E9X met sportonderstel. Stuurde lichter dan normaal, stuurde zeer scherp, maar werd enorm zoekerig op hogere snelheden. Ik voel graag alles in een auto, maar dat continu corrigeren? Nee.
Volgende bedrijf heeft de auto nog meer negatief camber op de achteras gegeven. Je had echt het gevoel dat de achterkant de voorkant niet wilde volgen. Alsof je achterwielbesturing hebt, maar op onwenselijke momenten.
De laatste zat helemaal in Dokkum (noorden van Friesland) en dat zorgde voor een leuke rit van in totaal 550km voor een uitlijning. Als men het niet meer weet? Ga naar
Lammert van der Meulen. En ja... bijzondere man. Alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Niet goedkoop... maar het is die €137,50 dubbel en dwars waard. Bij het vertrek maakte hij nog een opmerking: "Word niet overmoedig!". Ik dacht: "Het zal wel

Ik weet door diverse opleidingen voor mijn toenmalige werk best wel een beetje met het stuur en gaspedaal om te gaan." Maar na het nemen van wat heerlijke afritten en opritten merkte ik al dusdanig verschil... dat ik zijn opmerking wel begreep. Je wil steeds meer. Sneller door de bocht... kijken waar de grenzen liggen. Die grens is vrij dun ben ik achtergekomen. Je kunt héél ver gaan... je voelt de banden héél lang goed contact met de weg houden, maar dan wordt de auto tricky. Aangezien de auto nu met "de neiging tot overstuur" is afgesteld lost het zich vrij eenvoudig op allemaal. Rondje Nordschleife voelt nu ook veel vertrouwder en ja... zaak om niet overmoedig te worden
Volgend jaar ga ik toch maar eens voor een schroefset (Bilstein B14 / ST Gewindefahrwerk XA / Eibach Pro-Street / KW v1) zodat de auto wat meer uitgewogen kan worden. Soms heb ik bij hard remmen (met knipperende remlichten) dat de kont iets te licht voelt. Misschien wordt dat wat minder met de aankomende 335i/d-remmen, maar da's het volgende puntje qua onderstel... al ben ik op dit moment verder best tevreden met de Bilstein B12 Sportline (Bilstein B8 dempers met Eibach Sportline veren) die er nu onderzit.
[
Voor 3% gewijzigd door
CreativeS op 25-07-2024 13:41
]