Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 301 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:14
MRE-Inc schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:55:
Netjes hoor.... Hier max 52km gehaald op een accu. Wellicht dat het xDrive verhaal (zwaarder) hier nog een beetje parten in speelt bij mij. Maximale ook wat ik heb gezien voordat ik wegrijd met een vol accupakket is 54km geschat rijbereik.
Ik kan er 56 KM uit persen, ik heb geen xdrive. Heb wel een 80KM weg die veel stop/start stukken heeft. Ik merk wel op dat rijden met DAP niet perse op anticiperend rijdend is afgesteld. Bijvoorbeeld als er iemand voor me afremt om af te slaan, dan wil de auto heel snel naar de afgestelde speedlimit, op vol vermogen.

Volgens mijn BMWCarData-Archive is mijn Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu 9,8 kWh. Theoretische degradatie van 6,2%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:52

Mr Pingu

Professioneel Prutser

timbak02 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Ik kan er 56 KM uit persen, ik heb geen xdrive. Heb wel een 80KM weg die veel stop/start stukken heeft. Ik merk wel op dat rijden met DAP niet perse op anticiperend rijdend is afgesteld. Bijvoorbeeld als er iemand voor me afremt om af te slaan, dan wil de auto heel snel naar de afgestelde speedlimit, op vol vermogen.
Volgens mijn BMWCarData-Archive is mijn Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu 9,8 kWh. Theoretische degradatie van 6,2%.
Mijn ervaring is dat DAP beter/vloeiender werkt in ECO-PRO :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Mr Pingu schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Hmm ik ga dat eens proberen thxz d:)b Ik rijd op electric individual omdat in hybrid eco pro de auto sneller overgaat in gebruik van de ICE, terwijl ik hetzelfde stuk in electric volledig kan afleggen. Dan pers ik er wel alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Even wat anders: straks in Italië dient er weer tol betaald te worden op de autosnelweg. Ik heb zo'n tolkastje/apparaatje die automatisch piept bij de slagboom zodat ik die Telepas rijstrook kan nemen en dus niet hoef te wachten.
Nu is het wachten - in de periode dat wij gaan - sowieso nergens echt lang... maar ik probeer ook zo'n kastje te regelen... maar na het invullen van het kenteken en dergelijke blijft de optie om op te slaan en verder te gaan grijs. Haal je die zelf in Italië of? Anders ga ik gewoon lekker in de rij staan... heb geen zin in deze onzin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat raden jullie hier aan voor een 330e uit 2021? Euro95 of Euro98? Ik lees online verschillende verhalen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DennusB schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:45:
Wat raden jullie hier aan voor een 330e uit 2021? Euro95 of Euro98? Ik lees online verschillende verhalen!
Als je niet vaak tankt kan je beter E5 tanken (V-Power bijv.) waar geen ethanol in zit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:41

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

YakuzA schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:39:
[...]

In principe zijn die stipjes om de thermische stress in je ruit te spreiden, zodat er niet een te groot warmte verschil tussen de zwarte rand/kit en de rest van je ruit komt.

Maar ze hebben ook dit soort andere voordelen voor wat zon tempering van de zon intensiteit op plekken waar je klep misschien niet voor komt.

(het is verder alleen verf, dus het zal de RFID van je kastje niet blokkeren, als dat je vraag was :) )
Ja dat was eigenlijk mijn vraag, indirect. :) Wellicht leg ik het kastje gewoon op het dashboard neer, dan hoef ik ook niet die lelijke witte houder aan mijn ruit te plakken.
[...]

In de ochtend haal ik de 50km niet ondanks dat aan het begin 54km stond als geschat rijberijk. Ook nog vroeg op pad, dus kan eigenlijk zo doorrijden van huis naar de autosnelweg. Het eerste stuk is 14km waarvan ruim 10km wegwerkzaamheden zijn waar ik strak 95km/u rijd (ik zet de speed limiter aan). Daarna van Apeldoorn naar Arnhem waar het eerste gedeelte een stuk omhoog gaat, maar na de wildwissel bij ongeveer hmp 194 stijl naar beneden waar ik dan echt energie op 0 of aan het terugwinnen ben. Verder strak de limiter op 105km/u. Woon werk op de heenweg is 50.5km. Vaak gaat de ICE aan op 0.9km van de parkeerplaats op het werkt.

Terug is het anders. A50 net boven de A12 is een stukje steil omhoog, maar daarna is het langzaam bergafwaarts en haal ik vaak de 52km, maar dan is de accu ook leeg. Als ik dan de straat inrijd, dan staat het rijbereik op -- km en kan elk moment de ICE het overnemen.

Standaard heb ik de Electric Individual stand ingesteld bij het starten van de auto. Idd wat je zegt, Hybrid of Hybrid Eco Pro gaat toch sneller over op de ICE terwijl er met gemak nog elektrisch gereden kan worden.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
CreativeS schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Nu is het wachten sowieso nergens echt lang... maar ik probeer ook zo'n kastje te regelen... maar na het invullen van het kenteken en dergelijke blijft de optie om op te slaan en verder te gaan grijs. Haal je die zelf in Italië of? Anders ga ik gewoon lekker in de rij staan... heb geen zin in deze onzin :)
Ik heb via groupon een bip&go kastje gehaald voor een paar euro.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

fsfikke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:48:
[...]

Als je niet vaak tankt kan je beter E5 tanken (V-Power bijv.) waar geen ethanol in zit.
Als je genoeg rijd maakt het eigenlijk niet zoveel uit begreep ik.
Door het rijden blijft het gewoon gemixt en krijg je niet de afdrijving van het water zoals je eventueel kan krijgen na lange tijd stil staan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

CreativeS schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Nu is het wachten sowieso nergens echt lang... maar ik probeer ook zo'n kastje te regelen... maar na het invullen van het kenteken en dergelijke blijft de optie om op te slaan en verder te gaan grijs. Haal je die zelf in Italië of? Anders ga ik gewoon lekker in de rij staan... heb geen zin in deze onzin :)
Ik rijd midden in de spits in het zwarte zaterdag weekend. Deze keer dus 27 juli vanuit Zwitersland. Jij bent wat later, dus wellicht dat je dan wat minder lang moet wachten. De rijen voor de Italiaanse tolpoorten waar je cash only kan betalen, staat vol met Duitse en Nederlandse kentekens, vooral in deze periode.

Mbt het aanvragen van dat kastje:
Ik heb dat 3 jaar geleden hier gedaan: https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade-plus. Met een beetje gelukt heb je die voor eind augustus in huis.

Je kan ook rechtstreeks bij Telepass en dan de Telepas Go nemen: https://www.telepass.com/en/consumer/offers/go-by-telepass

Of je gaat gewoon bij de ANWB shop langs: https://www.anwb.nl/webwinkel/p/89703/tolbadge-anwb-x-maut1

;)

Bij de ANWB betaal je iets meer, maar heb je hem dacht ik vrijwel direct in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:48:
Ik heb via groupon een bip&go kastje gehaald voor een paar euro.
Opgelost... €4,99 via Groupon :)
Dank!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
MRE-Inc schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:56:
Ik rijd midden in de spits in het zwarte zaterdag weekend. Deze keer dus 27 juli vanuit Zwitersland. Jij bent wat later, dus wellicht dat je dan wat minder lang moet wachten. De rijen voor de Italiaanse tolpoorten waar je cash only kan betalen, staat vol met Duitse en Nederlandse kentekens, vooral in deze periode.
Klopt. My bad! We hebben het meestal iets rustiger eind augustus/begin september, maar we kunnen ook niet later in het jaar... want als we het in de bol krijgen en we willen nog even de Stelvio op... heb je in september al de kans (meestal eind september) dat de eerste vlokken alweer vallen.
MRE-Inc schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:56:
Mbt het aanvragen van dat kastje:
Ik heb dat 3 jaar geleden hier gedaan: https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade-plus. Met een beetje gelukt heb je die voor eind augustus in huis.

Je kan ook rechtstreeks bij Telepass en dan de Telepas Go nemen: https://www.telepass.com/en/consumer/offers/go-by-telepass

Of je gaat gewoon bij de ANWB shop langs: https://www.anwb.nl/webwinkel/p/89703/tolbadge-anwb-x-maut1

;)

Bij de ANWB betaal je iets meer, maar heb je hem dacht ik vrijwel direct in huis.
Die Maut1 had ik al gezien ja. Bij die Maut1 betaal je aan de ANWB evengoed voor een heel jaar... die van Bip&Go alleen de maand waarin je rijdt (afhankelijk van het abonnement natuurlijk, ik heb 'Ad Hoc'-abbo gekozen). Daarna gewoon geen kosten. Met Bip&Go kan je ook door de 'Telepass'-rijbanen. Veel Autostrada rijden we niet, maar goed, vriendin is nog nooit in Venetië geweest dus ik offer me wel op voor de baas... dan hebben we dat pseudo-obligate deel ook weer gehad :F

Oja, nog een afbeelding gevonden... gewoon achter de dot-matrix.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_YzdG3oEGI7TpjzY6yJdDXAUJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7u0maZrOpxZMVna0xMiWBq3D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 18-07-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
MRE-Inc schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:48:

In de ochtend haal ik de 50km niet ondanks dat aan het begin 54km stond als geschat rijberijk. Ook nog vroeg op pad, dus kan eigenlijk zo doorrijden van huis naar de autosnelweg. Het eerste stuk is 14km waarvan ruim 10km wegwerkzaamheden zijn waar ik strak 95km/u rijd (ik zet de speed limiter aan). Daarna van Apeldoorn naar Arnhem waar het eerste gedeelte een stuk omhoog gaat, maar na de wildwissel bij ongeveer hmp 194 stijl naar beneden waar ik dan echt energie op 0 of aan het terugwinnen ben. Verder strak de limiter op 105km/u. Woon werk op de heenweg is 50.5km. Vaak gaat de ICE aan op 0.9km van de parkeerplaats op het werkt.

Terug is het anders. A50 net boven de A12 is een stukje steil omhoog, maar daarna is het langzaam bergafwaarts en haal ik vaak de 52km, maar dan is de accu ook leeg. Als ik dan de straat inrijd, dan staat het rijbereik op -- km en kan elk moment de ICE het overnemen.

Standaard heb ik de Electric Individual stand ingesteld bij het starten van de auto. Idd wat je zegt, Hybrid of Hybrid Eco Pro gaat toch sneller over op de ICE terwijl er met gemak nog elektrisch gereden kan worden.
Wel geleerd sinds twee weken dat ik de 330E heb is dat de electric range meer een Guess-O-Meter is. Ik rijd maar 2 keer per week naar kantoor en dan outperform de Guess-O-Meter.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik het 100 km/h op de snelweg hangen wel een beetje beu ben..... Vanmiddag maar eens kijken wat mijn totale verbruik is als ik rond de 130km/h ga rijden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
CreativeS schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Opgelost... €4,99 via Groupon :)
Dank!!!
Ja vorig jaar voor het eerst gebruikt in Frankrijk, werkte perfect, dit jaar gaat hij weer op de ruit voor Italie. De rest van het jaar ligt hij in de auto in het anti radio zakje waar hij in kwam ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

CreativeS schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:19:
[...]

Klopt. My bad! We hebben het meestal iets rustiger eind augustus/begin september, maar we kunnen ook niet later in het jaar... want als we het in de bol krijgen en we willen nog even de Stelvio op... heb je in september al de kans (meestal eind september) dat de eerste vlokken alweer vallen.

[...]

Die Maut1 had ik al gezien ja. Bij die Maut1 betaal je aan de ANWB evengoed voor een heel jaar... die van Bip&Go alleen de maand waarin je rijdt (afhankelijk van het abonnement natuurlijk, ik heb 'Ad Hoc'-abbo gekozen). Daarna gewoon geen kosten. Met Bip&Go kan je ook door de 'Telepass'-rijbanen. Veel Autostrada rijden we niet, maar goed, vriendin is nog nooit in Venetië geweest dus ik offer me wel op voor de baas... dan hebben we dat pseudo-obligate deel ook weer gehad :F

Oja, nog een afbeelding gevonden... gewoon achter de dot-matrix.

[Afbeelding]
Met die kastjes kun je ook op parkeerplaatsen betalen. 2 jaar geleden wilde junior 1.0 (toen 19 jaar) eerder naar huis, dus afgezet op het vliegveld van Bergamo. De slagbomen gaan daar ook open met die tolbadge.

Venetie gaan wij ook heen, maar wel met de italiaanse hsl frecciarossa ofzo het die. Lekker business class en hartje centrum uitstappen. Zo min mogelijk de BMW op openbare parkeerplaatsen bij toeristische trekpleisters. Das vragen om deuken en das zonde :)
timbak02 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:52:
[...]

Wel geleerd sinds twee weken dat ik de 330E heb is dat de electric range meer een Guess-O-Meter is. Ik rijd maar 2 keer per week naar kantoor en dan outperform de Guess-O-Meter.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik het 100 km/h op de snelweg hangen wel een beetje beu ben..... Vanmiddag maar eens kijken wat mijn totale verbruik is als ik rond de 130km/h ga rijden :+
Mjah, ik was zo'n standaard leaserijder met tankpas van het werk. Dat was altijd en overal als het kon vmax + 30/50 op de autosnelweg. Nu ik het zelf moet betalen, ben ik rustiger gaan rijden. Het was erg wennen, maar eigenlijk bevalt het me wel. Op een of andere manier ben ik minder gehaast.

Afgelopen zondagvan de 330 na 19:00 weggereden bij mijn schoonouders. Daar voor 93% kunnen opladen:

Afstand: 130km
Tiid: 1h30min
4.1 L/100km (5.3 L totaal)
6,6 kWh/100km
95,5 g/km CO2
87% Hybrid Eco Pro mode (112,7 km)

Dat was A8, A10 en A1 richting het oosten op zondag avond.

Tank was 38% vol toen ik wegreed en accu 83%
Tank was 22% vol toen ik thuiskwam en accu was 4%

En dan heb ik me aan de snelheid gehouden van 100km/u op de A8 en A10 en 130km/u waar dat verder op de A1 mocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Ik ga morgen voor mn pa kijken bij een E89 Z4. De auto is orgineel zwart met zwart interieur, echter is de auto nu blauw met een bruin interieur. De auto is bij de huidige (Ford) dealer ingeruild en die geven aan hier niets van te weten maar dat de auto geen tekenen van schade vertoont. Het nieuwe bruine interieur heeft een blauw accent streepje er door wat doet denken dat het gedaan is door een liefhebber die de auto gewoon een nieuwe kleur heeft willen geven en het interieur heeft meegenomen daarin. De auto is een aantal jaar geleden uit Duitsland geimporteerd. Alle beurten tot 2022 zijn geupload bij BMW.

Wat is jullie idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:51:
Ik ga morgen voor mn pa kijken bij een E89 Z4. De auto is orgineel zwart met zwart interieur, echter is de auto nu blauw met een bruin interieur. De auto is bij de huidige (Ford) dealer ingeruild en die geven aan hier niets van te weten maar dat de auto geen tekenen van schade vertoont. Het nieuwe bruine interieur heeft een blauw accent streepje er door wat doet denken dat het gedaan is door een liefhebber die de auto gewoon een nieuwe kleur heeft willen geven en het interieur heeft meegenomen daarin. De auto is een aantal jaar geleden uit Duitsland geimporteerd. Alle beurten tot 2022 zijn geupload bij BMW.

Wat is jullie idee?
Tja, ik zou proberen contact te leggen met de vorige eigenaar.

Verder als zowel interieur match met de buitenkant is het wel grote kans dat het daadwerkelijk een liefhebber is geweest, daarnaast is Z4 sowieso een liefhebber auto dus ik acht de kans wat kleiner dat er mee gesjoemeld is. Bij 3 en 5 series (ook de M-varianten), zou ik iets voorzichtiger zijn. Die crashen ook vaker ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Mr Pingu schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:58:
[...]

Tja, ik zou proberen contact te leggen met de vorige eigenaar.

Verder als zowel interieur match met de buitenkant is het wel grote kans dat het daadwerkelijk een liefhebber is geweest, daarnaast is Z4 sowieso een liefhebber auto dus ik acht de kans wat kleiner dat er mee gesjoemeld is. Bij 3 en 5 series (ook de M-varianten), zou ik iets voorzichtiger zijn. Die crashen ook vaker ;)
De vorige eigenaar heeft hem ook zo gekocht, die heeft hem maar een jaartje gehad voordat hij hem ingeruild heeft voor een Mustang Cabrio. KM Stand is 118.000 dus daar lijkt ook niet iets mee gedaan te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 18-07-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 19:44
Indien uitgebreide proefrit geen rare dingen oplevert, en het ex- en interieur netjes is, mag je ervan uitgaan, dat je een goed exemplaar hebt.
Houd wel even de bekende dingetjes van de Z4 in de gaten. Sticky steering en de hydraulische pomp kunnen in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vandaag toch zo iets raars mogen meemaken met mijn BMW 5 2020, ik stopte bij een rotonde en de automaat ging van drive naar neutraal, ik denk waarom rijdt mijn auto niet weg en toen zag ik dat ik in neutral stond. Heel vreemd, nog nooit met een automaat meegemaakt. Hoop dat het alleen bug is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-10 22:26
itsalex schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:59:
Vandaag toch zo iets raars mogen meemaken met mijn BMW 5 2020, ik stopte bij een rotonde en de automaat ging van drive naar neutraal, ik denk waarom rijdt mijn auto niet weg en toen zag ik dat ik in neutral stond. Heel vreemd, nog nooit met een automaat meegemaakt. Hoop dat het alleen bug is.
Ik heb dit altijd met mijn Audi’s gehad als het zo warm is als nu… met mijn 5 G30 nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
MRE-Inc schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:36:
Venetie gaan wij ook heen, maar wel met de italiaanse hsl frecciarossa ofzo het die. Lekker business class en hartje centrum uitstappen. Zo min mogelijk de BMW op openbare parkeerplaatsen bij toeristische trekpleisters. Das vragen om deuken en das zonde :)
Komend weekend gaan we de tickets voor de Frecciarossa naar Venetië boeken… we zetten de BMW in Peschiera neer. Anderhalf uur later al op locatie. Leek de baas leuk om met de trein te gaan… 300 is een leuke bijkomstigheid O-)

Oja, BMW Classic is ook voor youngtimers, dus kan die kentekenplaathouder ook gerust :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Mjah, ik was zo'n standaard leaserijder met tankpas van het werk. Dat was altijd en overal als het kon vmax + 30/50 op de autosnelweg. Nu ik het zelf moet betalen, ben ik rustiger gaan rijden. Het was erg wennen, maar eigenlijk bevalt het me wel. Op een of andere manier ben ik minder gehaast.

Afgelopen zondagvan de 330 na 19:00 weggereden bij mijn schoonouders. Daar voor 93% kunnen opladen:

Afstand: 130km
Tiid: 1h30min
4.1 L/100km (5.3 L totaal)
6,6 kWh/100km
95,5 g/km CO2
87% Hybrid Eco Pro mode (112,7 km)

Dat was A8, A10 en A1 richting het oosten op zondag avond.

Tank was 38% vol toen ik wegreed en accu 83%
Tank was 22% vol toen ik thuiskwam en accu was 4%

En dan heb ik me aan de snelheid gehouden van 100km/u op de A8 en A10 en 130km/u waar dat verder op de A1 mocht.
Lijkt me best een net verbruik voor zo'n afstand, in diesel territorium zou ik zeggen. Ik heb nog geen echt lange afstand gereden, maar ik neig dan toch wat harder te rijden dan 100km/h. Maar goed, ik moet de balans gaan ondervinden om het verbruik zo te krijgen dat de extra 300kg aan gewicht te verantwoorden is.
Jammer dat je in Hybrid Eco-Pro als je harder dan 110km/h rijdt volledig de ICE gebruikt en niet een combi is tussen de ICE en de elektromotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 15:51

Wat is jullie idee?
Proefrit doen en naar de BMW dealer toe rijden, die kunnen al het onderhoud voor je naar boven toveren inclusief het onderhoud/schade wat in duitsland is gedaan bij de bmw dealer.

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:06
gekke-gerrit schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:52:
[...]

Proefrit doen en naar de BMW dealer toe rijden, die kunnen al het onderhoud voor je naar boven toveren inclusief het onderhoud/schade wat in duitsland is gedaan bij de bmw dealer.
Daar hebben we tegenwoordig deze tool voor:

https://onl-osmc-b2i.bmwg...jYZ9uf8dk&navigation=true

Maar ik neem aan dat @Greetoz die al heeft geraadpleegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

CreativeS schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:45:
[...]

Komend weekend gaan we de tickets voor de Frecciarossa naar Venetië boeken… we zetten de BMW in Peschiera neer. Anderhalf uur later al op locatie. Leek de baas leuk om met de trein te gaan… 300 is een leuke bijkomstigheid O-)

Oja, BMW Classic is ook voor youngtimers, dus kan die kentekenplaathouder ook gerust :+
Dit tickets komen mooi in je Apple Wallet te staan. Werkt prima. Business class kun je er vaak voor een paar euro bijboeken. Zit je lekker relaxed en krijg je nog een ontbijt/lunchbox met flesje water, broodje etc.

Wat zijn die kentekenplaathouders ? Ik heb nu van die kentekenplaathouders die in Duitsland gemonteerd zijn door de BMW dealer daar. Daar schuif je de kentekenplaat in. Je kan ze er eigenlijk zo uittrekken dus zat al te kijken naar andere. Het liefst dat ze muurvast zitten met een popnagel ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Spollie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:10:
[...]

Daar hebben we tegenwoordig deze tool voor:

https://onl-osmc-b2i.bmwg...jYZ9uf8dk&navigation=true

Maar ik neem aan dat @Greetoz die al heeft geraadpleegd.
Klopt ik had het VIN nummer al opgevraagd, ook heeft de BMW specialist de dealer kunnen vinden die deze auto ook bij een veiling heeft gekocht. Deze auto was 100% vroeger zwart met zwart interieur. In de historie niks kunnen vinden behalve dat de schokbrekers voor ooit vervangen zijn.

Vandaag wezen kijken, Fijne auto om mee te rijden ook en die sDrive35is heeft genoeg power. Het spuitwerk is wel zeer goed gedaan, alle randen, binnenkanten, zelfs binnenkant van de motorkap is gespoten, achter rubbertjes gekeken etc. Lijkt dus niet op een snelle spuitbeurt. Motorisch/Technisch niks kunnen zien of horen, remschijven achter zijn aan vervanging toe binnenkort en de passagiersdeur lijkt wat te ver naar beneden te hangen, waarschijnlijk even afstellen dus..

Krijgen prijsvoorstel morgen van deze garage plus inruil voorstel voor de 6-serie (E64). Indien dat interessant is zal de auto gekocht worden onder voorbehoud keuring bij een BMW specialist. Ik was helaas mijn laptop vergeten om hem zelf uit te lezen.

Als hij gekocht wordt heb ik weer leuke retrofit om de CIC idrive om te bouwen naar een NBTEVO iD6 met carplay ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 19-07-2024 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-10 20:41

Wat is jullie idee?
Heb je heel toevallig een lakdiktemeter? Als er meer dan >300 micron lak op zit is er waarschijnlijk met plamuur gewerkt.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

timbak02 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:07:
[...]

Lijkt me best een net verbruik voor zo'n afstand, in diesel territorium zou ik zeggen. Ik heb nog geen echt lange afstand gereden, maar ik neig dan toch wat harder te rijden dan 100km/h. Maar goed, ik moet de balans gaan ondervinden om het verbruik zo te krijgen dat de extra 300kg aan gewicht te verantwoorden is.
Jammer dat je in Hybrid Eco-Pro als je harder dan 110km/h rijdt volledig de ICE gebruikt en niet een combi is tussen de ICE en de elektromotor.
Dat is ook een rit van 130km met om en nabij het grootste gedeelte een gelijkblijvende snelheid. Dan lukt het wel aardig om zuinig te rijden.

Hiervoor had ik een Mercedes C klasse station met een 70l tank dacht ik. Met de kleine ritjes hier in de buurt gaf die bij krap 600km aan dat hij leeg was. Toen ik vorig jaar vanuit Italië naar Nederland reed, was de tank leeg bij ongeveer 1030km. Heb er toen nog wat ingegooid voor de laatste 107km.

Vanavond was het weer een perfecte avond om de auto te wassen met de hand. Banden ook weer mooi zwart gemaakt. Daarna met een ijskoud biertje er lekker naar zitten kijken. Fijne avonden zijn dit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiB4ygcfdeJNBXoYaOzK1DAoFPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBNutFCzDbemjK6W2D52uZ0g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Maar goed, ik moet de balans gaan ondervinden om het verbruik zo te krijgen dat de extra 300kg aan gewicht te verantwoorden is.
Je rijdt toch 'om te rijden'... toch niet om het brandstofverbruik te verantwoorden? Of betrek je zelfs 'kosten/baten' op de auto? Verbruik is verbruik minus de lagere wegenbelasting... win/win... op het motorgeluid na :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
MRE-Inc schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:52:
Dit tickets komen mooi in je Apple Wallet te staan. Werkt prima. Business class kun je er vaak voor een paar euro bijboeken. Zit je lekker relaxed en krijg je nog een ontbijt/lunchbox met flesje water, broodje etc.
Het gaat 'm voornamelijk inderdaad om het relaxed aankomen in Venetië en weer terug op de hotelkamer. Door wat lichamelijke beperkingen ten gevolge van een bijna beruchte notoire recentelijke pandemie voel ik me zo oud als ik ben en geen 30 meer en moeten we wat beter plannen, dus je opmerking over de trein kwam als geroepen.
MRE-Inc schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:52:
Wat zijn die kentekenplaathouders ? Ik heb nu van die kentekenplaathouders die in Duitsland gemonteerd zijn door de BMW dealer daar. Daar schuif je de kentekenplaat in. Je kan ze er eigenlijk zo uittrekken dus zat al te kijken naar andere. Het liefst dat ze muurvast zitten met een popnagel ofzo.
Hmja, het is altijd een afweging. Elke kentekenplaat is makkelijk weg te grissen... tenzij deze gemonteerd is met popnagels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 07:21
Ik krijg de laatste tijd amper wegwerkzaamheden in de BMW navigatie (NBT EVO, rtti en recente kaarten). Bijvoorbeeld de werkzaamheden bij de RAI/A10 of de opritten/afritten van de A12 in Den Haag. Naar mijn idee was dit “vroeger” (lees: een paar maanden geleden) veel accurater. Is dit herkenbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timbak02
CreativeS schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Je rijdt toch 'om te rijden'... toch niet om het brandstofverbruik te verantwoorden? Of betrek je zelfs 'kosten/baten' op de auto? Verbruik is verbruik minus de lagere wegenbelasting... win/win... op het motorgeluid na :D
Ik bedoel meer mijn overweging om een 330E te kopen ipv een 320i. Aanschafkosten voor een 330E zijn aanzienlijk hoger en na dit jaar is het MRB voordeel ook weg. Kosten om de auto te bezitten is voor de 330E dus uiteindelijk hoger dan een 320i. Het voordeel zou dus uit het brandstofverbruik moeten komen. Voor mij is dit wel een soort balans wat ik op maak. Hierbij moet ik natuurlijk ook wat rijplezier beleven, helemaal mee eens.
Hiervoor reed ik een F31 320D, natuurlijk hoge MRB, maar die kon ik best lomp rijden en toch een goede avg te hebben.
Over motorgeluid ben ik er nog niet over uit wat ik nou beter vind, het tractor geluid van de 320D? of het naaimachine geluid van de 2 liter benzine? Laat ik voorop stellen dat ik het elektrisch rijden fantastisch vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
d:)b d:)b
Vooral de 03MB Indiv. Ext. Line, burnished aluminium. Shadow line zien we al zoveel *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:45
Vandaag de witte lampjes in het (zwarte) dak van m’n auto (G30) voorzien van grijze folie. Nog niet perfect, maar voor de eerste keer zoiets doen niet gek. Het kan veel beter. Zal het binnenkort nog eens proberen.

Snap niet hoe men bedenkt dat witte lampjes passen bij de zwarte hemelbekleding.

Mocht iemand betere oplossingen hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Krijg het niet goed op de foto door de zon, maar toch bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGUJv_05nvoqjJvqPGM-_crWycU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvtBbVsE7dZbxcIC6Q9Xf3QM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:04

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

melensuup schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:09:
Vandaag de witte lampjes in het (zwarte) dak van m’n auto (G30) voorzien van grijze folie. Nog niet perfect, maar voor de eerste keer zoiets doen niet gek. Het kan veel beter. Zal het binnenkort nog eens proberen.

Snap niet hoe men bedenkt dat witte lampjes passen bij de zwarte hemelbekleding.

Mocht iemand betere oplossingen hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Krijg het niet goed op de foto door de zon, maar toch bij deze:
[Afbeelding]
Deze zitten toch altijd verstopt achter de zonneklep :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
Xqlus1ve schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Deze zitten toch altijd verstopt achter de zonneklep :?
Heb meestal de zonnekleppen naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:51

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

melensuup schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Heb meestal de zonnekleppen naar beneden.
Zou dan liever goede zonnebril kopen.
https://lifestyle.bmw.com/nl/nl/accessoires/zonnebrillen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
Zal echt nooit van m’n leven met zo’n bril rondlopen 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:03
Sow een BMW zonnebril, dan ben je wel echt de man!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
What the fuck boeit het wat iemand voor zonnebril heeft of wil?

“Daar wil ik niet mee gezien worden…”

Ja, lekker druk maken om wat een ander ergens van vindt!

Maar wel allemaal dezelfde meuk op de auto’s… zwarte velgen, zwarte lijsten, en wat nog meer opties die schijnbaar onder bepaalde groepen obligaat zijn.

:+

[ Voor 72% gewijzigd door CreativeS op 20-07-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
timbak02 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:37:
Ik bedoel meer mijn overweging om een 330E te kopen ipv een 320i. Aanschafkosten voor een 330E zijn aanzienlijk hoger en na dit jaar is het MRB voordeel ook weg. Kosten om de auto te bezitten is voor de 330E dus uiteindelijk hoger dan een 320i. Het voordeel zou dus uit het brandstofverbruik moeten komen. Voor mij is dit wel een soort balans wat ik op maak. Hierbij moet ik natuurlijk ook wat rijplezier beleven, helemaal mee eens.
Duidelijk (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Laatst online: 03-10 16:10

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Ik twijfel tussen een 330i of een 530i touring.

Ruimte is niet altijd nodig omdat het vaak woon werk verkeer is. Alleen dagjes weg met het gezin (3 kleine kids) is ruimte nooit genoeg.

Zelf vind ik de 3 vanaf 2019 een erg mooie sportieve look hebben. Waarbij de 5 de luxe wagen is. Twijfels twijfels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 09:18
Nickrsd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:32:

Ruimte is niet altijd nodig omdat het vaak woon werk verkeer is. Alleen dagjes weg met het gezin (3 kleine kids) is ruimte nooit genoeg.

Zelf vind ik de 3 vanaf 2019 een erg mooie sportieve look hebben. Waarbij de 5 de luxe wagen is. Twijfels twijfels
Heb je ze al gereden? Een 5 is veel comfortabeler dan een 3, rijdt echt anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickrsd

Nickrsd

Meermaals in een 330i gereden. Heel goede ervaring ermee. Nog niet met een 5 gereden.

Hier in de straat staat een mooie.. daarom begin ik erover te twijfelen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Nickrsd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:32:

Wil je comfort, 5, wil je een rolhoes die automatisch open gaat, 5, wil je luxe, 5, wil je goed afgewerkte auto, 5 wil je meer in- én uitstappen dat je stuur automatisch omhoog gaat, 5, comfortabele stoelen, 5, stille auto, 5 en ga zo door. Er is zoveel verschil bij de 5 dat de 3 een ‘budget’ model is. Even iets heel kleins als verschil wat een irritatiepunt is, de 5 heeft drie ruitenwissersproeierkop op de motorkap en de 3 maar 2 stuks in de ruitenwisser, je begrijpt wel wat fijner is en stuk beter schoonmaakt. Kwalitatief is de 5 vele malen beter. Nog een voorbeeld van optie bij een 3 er totaal niet uitziet, knopje van adaptief op dashboard. Het lijkt alsof iemand dacht van design goh, ben wat vergeten maar wat dan?Dat bleek adaptief rijervaring te zijn en de fabriek dacht tja waar gaan we die plakken, doe maar eronder bij de andere knopjes, it will do. Het ziet er niet uit.
Een 530i is veel rustiger en beschaafder, de 3 serie is heel nerveus qua rijden. Neem wel een 5 met leuke opties en je hebt een fantastische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Maar te comfortabel?

Spollie in "Het grote BMW-topic #14"

Anyway, ik zag overigens de laatste paar dagen zo'n 5 verschillende 5 Series rondrijden... de nieuwe (G60). Zag er anders uit dan die statische 14 op mijn werk. Ik kan er wel aan wennen. Ja, plastic fantastic, maar welke nieuwe auto's zijn dat niet tegenwoordig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:04

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

itsalex schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Wil je comfort, 5, wil je een rolhoes die automatisch open gaat, 5, wil je luxe, 5, wil je goed afgewerkte auto, 5 wil je meer in- én uitstappen dat je stuur automatisch omhoog gaat, 5, comfortabele stoelen, 5, stille auto, 5 en ga zo door. Er is zoveel verschil bij de 5 dat de 3 een ‘budget’ model is. Even iets heel kleins als verschil wat een irritatiepunt is, de 5 heeft drie ruitenwissersproeierkop op de motorkap en de 3 maar 2 stuks in de ruitenwisser, je begrijpt wel wat fijner is en stuk beter schoonmaakt. Kwalitatief is de 5 vele malen beter. Nog een voorbeeld van optie bij een 3 er totaal niet uitziet, knopje van adaptief op dashboard. Het lijkt alsof iemand dacht van design goh, ben wat vergeten maar wat dan?Dat bleek adaptief rijervaring te zijn en de fabriek dacht tja waar gaan we die plakken, doe maar eronder bij de andere knopjes, it will do. Het ziet er niet uit.
Een 530i is veel rustiger en beschaafder, de 3 serie is heel nerveus qua rijden. Neem wel een 5 met leuke opties en je hebt een fantastische auto.
Je kan ook overdrijven, je zet de 3 serie weg als een slechte auto 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:03
itsalex schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Wil je comfort, 5, wil je een rolhoes die automatisch open gaat, 5, wil je luxe, 5, wil je goed afgewerkte auto, 5 wil je meer in- én uitstappen dat je stuur automatisch omhoog gaat, 5, comfortabele stoelen, 5, stille auto, 5 en ga zo door. Er is zoveel verschil bij de 5 dat de 3 een ‘budget’ model is.
Maar als je met een 7 vergelijkt is de 5 eigenlijk ook maar een budget bak.
Een 530i is veel rustiger en beschaafder, de 3 serie is heel nerveus qua rijden.
Een 3 is meer gericht op sportief rijden, een 5 meer op comfort. Maar een 7 heeft nog meer comfort.
Een 5 is het dus allebei net niet. Niet sportief maar ook niet het beste op comfort gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Je kan ook overdrijven, je zet de 3 serie weg als een slechte auto 8)7
Het doet mij denken aan een optie welke op de 1 en 3 vroeger erop zat:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/BMW-116i-F20-IAA-2011-08-1024x768.jpg

In Duitsland is de BMW 3 kaal en Advantage editie uitgebracht. De goedkoopste editie van de 3 heeft geen PDC erop en maar 1-zone kachel en dat voor een auto welke dan in Nederland ruim € 55.000 noem ik dat vrij kaal, ja.

Toevallig rijdt mijn vader in een Advantage editie, het is alleen omdat er nog een innovationpaket is aangevinkt anders had je ook geen head-up display, laserlicht, grootlichtassistent, comforttoegang en driving assistent. Daarnaast is er nog een trekhaak, Connected Package Pro, M sportstuur en elektrische stoelen met geheugen functie toegevoegd. Toen was het budget op. Dus geen ambient verlichting, goedkopere stof op de stoelen en maar 4 speakers aanwezig, geen LED strips voor en zwarte (kunststof) accenten buiten (lijkt alsof je zoals vroeger zwarte kunststof niet meegespoten bumpers had), mag ik eerlijk zeggen dat het niet lijkt alsof het een dure auto is, behalve dan de laserlichten. Van mijn vorige 3 serie had ik nog M 18 inch velgen en die geven de auto meer aanzien dan de 16 inch winterbanden die er eerst op zaten.

Eerlijk gezegd, vind ik zelf dat een VAG groep B-klasse auto (soms) rijker is uitgerust dan de goedkoopste BMW 1, X1, X2 3, dan heb ik het over o.a. adaptief cruise control, dodehoeksensoren, achteruitrijcamera etc.

[ Voor 34% gewijzigd door itsalex op 21-07-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roland kroes
Kaal en Advantage editie......word steeds gekker 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickrsd

Nickrsd

Ik ben 38 en voel me nog jong haha, dus wil een dikke "snelle" gezins touring. Daarom neig ik toch eerder naar de 3. Een mooie zwarte/dravit grau met m-sport, Pano dak, shadow line en liefst wel een trekhaak..

Dan rijd je nog niet voor schandaal??

De 5 zou voor de extra ruimte zijn.. maar dat gebruik je alleen als je weekendjes/dagjes weg gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 16:22
Nickrsd schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:57:
Ik ben 38 en voel me nog jong haha, dus wil een dikke "snelle" gezins touring. Daarom neig ik toch eerder naar de 3. Een mooie zwarte/dravit grau met m-sport, Pano dak, shadow line en liefst wel een trekhaak..

De 5 zou voor de extra ruimte zijn.. maar dat gebruik je alleen als je weekendjes/dagjes weg gaat
Nou rijd je zeker niet voor schandaal, gewoon dikke bak heet dat. 🙂 “Het internet” wil ook dat ze M3 en M5s met handbak blijven maken, maar niemand koopt het. Dus iedere koopt wat hij wil, en ook ieder z’n eigen budget.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10
Nickrsd schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:57:

Gelukkig koop je een auto voor jezelf en het gezin, niet voor een ander. Lekker gaan proefrijden, de kofferbak goed vullen etc. Dan weet je wat je koopt 💪🏻

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 18:56

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Kleine update over project "Ranzig Hok" (Jazzy in "Het grote BMW-topic #14"). Bijna drie maanden later, ik had tegen mijn monteur gezegd dat er geen haast bij was :), heb ik Ranzig Hok op kunnen halen. Nieuwe APK, nieuw relais voor de luchtvering en de meeste tijd is gaan zitten in het verhelpen van een lek in het airco-system. Met succes, want die blaast heerlijk koud nu.

Afgelopen dagen begonnen met wassen van buiten, 's avonds laat in een slecht verlichte wasbox maar evengoed met aardig resultaat. Dit betekende ook een proefrit van 20 kilometer totaal waar ik een beetje indruk kon krijgen van de auto. Een melding vanwege een zachte linkervoorband, bleek op 1,5 bar te staan, en eigenlijk geen enorm in het ook springende problemen. Wel valt het vermogen me tegen, vind de auto vrij lui en merk weinig van die 177 pk.

Bij thuiskomst zag ik dat er wat zwarte stofdeeltjes op de achterklep zaten en zie inderdaad dat hij bij het starten een dotje zwarte rook geeft. Je ruikt het ook, alsof er nog onverbrande brandstof uit de uitlaat komt. Hier binnenkort maar even naar kijken.

Daarnaast een eerste start gemaakt met het reinigen van de binnenkant. Enorme plukken hondenhaar in de kofferbak en alles onder een dikke laag van wat ik vermoed hondenkwijl. -O- Inmiddels is het ergste weg zodat ik in ieder geval in de kofferbak kan werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC4ZuAhOEbGIilDP2fPeTWec6rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrSOqRcr9CVhVuzOqezcSZbw.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien is Ranzig Hok inmiddels iets minder ranzig. :) Het lijstje tot nu toe:
- leeglopende band in de gaten houden
- koplampen zeer dof, polijsten of vervangen
- zwarte rook
- achterruit gaat open tijdens starten (probleem bedrading kofferklep?)
- melding kentekenplaatlampje achter links, doet het wel want doorverbonden met rechts (probleem bedrading kofferklep?)
- greep/schakelaar kofferklep vervangen
- Terug monteren diverse elektronica in kofferbak, lastig want niet zelf losgehaald. :)

En afhankelijk van hoe bovenstaande punten verlopen zal ik beslissen wat ik met de zijdeuren ga doen. Als het lukt om de hele auto netjes te krijgen dan zal ik ook die vervangen, minimaal de voordeur. Wanneer er toch lastige problemen in de auto blijven dan verkoop ik hem as-is en laat ik dat over aan de volgende eigenaar.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

roland kroes schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:31:
Kaal en Advantage editie......word steeds gekker 😁
Dat had idd DISadvantage moeten zijn maar dat bekt niet zo lekker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Even een andere vraag, wat is op dit moment het meest actieve BMW-forum voor meer technische zaken die ik tegen ga komen? Mag Nederlands maar ook internationaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roland kroes
Bmwdriversforum heb ik vrij lang aktief bezocht

Nu niet meer, maar er wel een hoop info te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

itsalex schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:16:
[...]

Het doet mij denken aan een optie welke op de 1 en 3 vroeger erop zat:
[Afbeelding]

In Duitsland is de BMW 3 kaal en Advantage editie uitgebracht. De goedkoopste editie van de 3 heeft geen PDC erop en maar 1-zone kachel en dat voor een auto welke dan in Nederland ruim € 55.000 noem ik dat vrij kaal, ja.

Toevallig rijdt mijn vader in een Advantage editie, het is alleen omdat er nog een innovationpaket is aangevinkt anders had je ook geen head-up display, laserlicht, grootlichtassistent, comforttoegang en driving assistent. Daarnaast is er nog een trekhaak, Connected Package Pro, M sportstuur en elektrische stoelen met geheugen functie toegevoegd. Toen was het budget op. Dus geen ambient verlichting, goedkopere stof op de stoelen en maar 4 speakers aanwezig, geen LED strips voor en zwarte (kunststof) accenten buiten (lijkt alsof je zoals vroeger zwarte kunststof niet meegespoten bumpers had), mag ik eerlijk zeggen dat het niet lijkt alsof het een dure auto is, behalve dan de laserlichten. Van mijn vorige 3 serie had ik nog M 18 inch velgen en die geven de auto meer aanzien dan de 16 inch winterbanden die er eerst op zaten.

Eerlijk gezegd, vind ik zelf dat een VAG groep B-klasse auto (soms) rijker is uitgerust dan de goedkoopste BMW 1, X1, X2 3, dan heb ik het over o.a. adaptief cruise control, dodehoeksensoren, achteruitrijcamera etc.
Je haalt nu ineens het budget van je vader aan, dat ie niet genoeg opties op z’n 3 kon zetten maar dat was met hetzelfde budget met de 5 niet zo veel beter geweest ;)

Wat ik lees ; "als je er geen geld voor hebt maar wel BMW wil rijden, dan koop je een kale 3" Maar dan is een 5 sowieso geen optie ook… :?

Het verschil tussen een bomvolle 3 en een degelijk uitgeruste 5 is niet zo’n groot verschil in budget. Wat wel een groot verschil is de ruimte en hoe het rijdt. Maar dat is ook de insteek. Het zijn 2 verchillende auto’s waarbij de 3 een sportief karakter heeft en een 5 meer zakelijk / degelijk karakter.

In ieder geval bij de f10/f30 kon je nagenoeg gelijke opties kiezen. Enige wat ik meen te herinneren is dat de f30 geen Comfort stoelen heeft gekregen.

Om paar op te noemen wat op beide gewoon zit:
HUD check
Lane assist check
ACC radar - check
TJA - check
FCW - check

Maar dat is precies het punt, 5 gericht op Comfort, 3 meer op sportief rijden. Zo zijn er naar de 7 toe ook weer wat extra Comfort features, maar vaak druppelen die vrij snel baar de nieuwe generatie 5.

De echte feature cripple is bij 1 en 2 series. Ook mijn X1 ontkomt daar niet aan met bijvoorbeeld video-only ACC… Of het feit dat deze auto’s FWD zijn :X Maar goed als ik even in het hok eh auto van mijn ouders stap, (Toyota Corolla) dan weet ik ook weer gelijk waarom een instap-BMW alsnog niet zo verkeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Jazzy schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:35:
Even een andere vraag, wat is op dit moment het meest actieve BMW-forum voor meer technische zaken die ik tegen ga komen? Mag Nederlands maar ook internationaal.
Bimmerpost en Bimmerfest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
@Mr Pingu Toyota is al door CVT bak een enorme afknapper tov BMW.

Op een 3 en 5-serie is HUD, ACC, TJA niet standaard, dat is een optie. Lane Departure Warning is standaard, check de prijslijst en prijslijst 5 maar.

Was het maar standaard, dan had je al een completere auto gehad.

Daarom heeft mijn auto bijna voor € 25k aan opties voor een G31 en ben ik mij blauw aan het betalen aan bijtelling door een cataloguswaarde van € 90k. Dat is ook een reden waarom ik heel misschien overweeg om toch de auto weg te doen en laatst ook een aantal proefritten heb gemaakt waar wel een en ander standaard aanwezig is en niet op zo'n krankzinnig hoog bedrag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Mijn dochter is vanmiddag begonnen om met zo'n speciaal borsteltje de hondenharen uit de kofferbak te halen, het resultaat is echt enorm. Dat motiveert! Dus zelf verder gegaan met in/opbouwen van alles wat achterin losgehaald was. Kwam o.a. wat kabels tegen die overduidelijk geschuurd hebben, inmiddels netjes afgeplakt en op de juiste manier teruggelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0R3ZbMMwWhk2uyn73bvy0XciU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8SKTO8AQL26du24QuUBjBQe.jpg?f=fotoalbum_large

Onder de motorkap de beide interieurfilters vervangen en een enorme lading bladeren en ander organisch materiaal verwijderd.

Weet iemand waar dit rubber/schuim hoort en de twee inbusbouten en blauwe kapjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TfDHoAu0J6Ckn055uu6iB8IwzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldY87QqAr9YDVNO8RcpkxToh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Jazzy schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:17:
Mijn dochter is vanmiddag begonnen om met zo'n speciaal borsteltje de hondenharen uit de kofferbak te halen, het resultaat is echt enorm. Dat motiveert! Dus zelf verder gegaan met in/opbouwen van alles wat achterin losgehaald was. Kwam o.a. wat kabels tegen die overduidelijk geschuurd hebben, inmiddels netjes afgeplakt en op de juiste manier teruggelegd.

[Afbeelding]

Onder de motorkap de beide interieurfilters vervangen en een enorme lading bladeren en ander organisch materiaal verwijderd.

Weet iemand waar dit rubber/schuim hoort en de twee inbusbouten en blauwe kapjes?

[Afbeelding]
Welke auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
E61... wel opletten blijven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Sorry, een E61.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Jazzy schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:17:

[Afbeelding]
De inbusbouten weet ik niet. De blauwe kapjes zijn waarschijnlijk afdekkapjes van een accu, een aftermarketaccu. Het blauwe dopje op één van de kapjes kun je in één van de twee ventilatiegaatjes in een accu doen. Op het andere gaatje komt dan een ontluchtingsslangetje die naar buiten gaat. Dat schuim is onderdeel van de 'battery splashguard'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPa4fCRNBgyPNOkXs0eIjKSA718=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HyPjtDoAu8TZjxwAx2auTW3R.png?f=fotoalbum_large

Te vinden op:

#14 -> https://www.realoem.com/b...1-BMW-523i&diagId=51_5211

https://www.offenga.nl/bm...g/afdekkap-onder-accu-e61
https://www.hubauer-shop....ery-tray-51717124634.html

[ Voor 31% gewijzigd door CreativeS op 21-07-2024 19:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:23:
[...]

E61... wel opletten blijven :D
Oh ja, ik heb nu de username en de auto mentaal gekoppeld. Zal niet nog een keer gebeuren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Mr Pingu schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:36:
Oh ja, ik heb nu de username en de auto mentaal gekoppels. Zal niet nog een keer gebeuren :+
Zo heurt het... oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

CreativeS schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:36:
[...]

De blauwe kapjes weet ik niet, de inbusbouten ook niet, maar dat schuim is onderdeel van de 'battery splashguard'.
Interessant. Die kap zit gewoon op zijn plek dus zal even kijken wat het makkelijkst is om deze weer op z'n plek te drukken. Onderlangs of de accu er even uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Mr Pingu schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:36:
[...]

Oh ja, ik heb nu de username en de auto mentaal gekoppeld. Zal niet nog een keer gebeuren :+
Ik had op 8 mei verteld dat ik dit ranzig hok in bezit gekregen heb: Jazzy in "Het grote BMW-topic #14" Let je een beetje op? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Jazzy schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:16:
Interessant. Die kap zit gewoon op zijn plek dus zal even kijken wat het makkelijkst is om deze weer op z'n plek te drukken. Onderlangs of de accu er even uitpakken.
Blauwe kapjes zijn nu ook bekend (gewijzigd in vorige reactie). Nu de inbusbouten nog.

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 21-07-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:17:
[...]

Blauwe kapjes zijn nu ook bekend (gewijzigd in vorige reactie). Nu de inbusbouten nog.
1 van deze? https://www.realoem.com/b...diagId=&q=Cilinderschroef

Realoem - noemt het cilinderschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Jazzy schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:17:
[...]

Ik had op 8 mei verteld dat ik dit ranzig hok in bezit gekregen heb: Jazzy in "Het grote BMW-topic #14" Let je een beetje op? ;)
Ja die weet ik nog, wist alleen niet dat het “jouw” auto was :p m.a.w. dat Jazzy “ranzige hok” aan het opknappen is, naast de rode Mini ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Mr Pingu op 21-07-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:40
Leuk project @Jazzy! Zoiets wil ik zelf ook nog eens doen met een E39 Touring :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Ik ben dus benieuwd als je de VO code en hem dan laat uitlezen waardoor hij de nieuwe VO update naar de BMW servers of je niet gewoon de officiële CarPlay activatie kan aanschaffen.
It... It... works *O* *O*

Volgens mij is deze VO-code er via de ATM automatisch ingekomen.
Edit: Bevestigd gekregen. De auto heeft niet aan ISTA gehangen. :) Was namelijk even snel naar de dealer voor een glasschade / sterretje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeCUaXHe3q4EoceLbUQvMTJtyas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2cGQ5JWvi5XDay2cznOgZhno.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uReV7i9PS75bLHEnGF9T8vrtZpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NwJ7qqEdAYnmOYr8xcOEGFwz.png?f=fotoalbum_large

@PSYch0landeR: Ik tag je even aangezien ik denk dat je wel geinteresserd bent

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Pingu op 22-07-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 13:13

Eagle Creek

Breathing security

Netjes hoor.... Hier max 52km gehaald op een accu. Wellicht dat het xDrive verhaal (zwaarder) hier nog een beetje parten in speelt bij mij. Maximale ook wat ik heb gezien voordat ik wegrijd met een vol accupakket is Dank je!

54km geschat rijbereik.
Grappig. Mijn geschat rijbereik is eigenlijk altijd iets in de 40, nog nooit 54 gezien voor zover ik mij kan herinneren. Terwijl ik in de praktijk toch vaak 50+ zit. Jouw interface lijkt er ook íets anders uit te zien. Wellicht toch iets andere software-versie (niet iDrive maar onderliggende versie).

Maar verder heb je gelijk: xDrive kost je een aantal kilometers.
Was gisteren ochtend. Foto van gemaakt omdat het me opviel. Meestal staat er iets van 38-45km als geschat rijbereik. Ik weet ook niet hoe de vorige eigenaar met de accu is omgegaan en of dat ergens terug te halen is. Bij de nieuwe iPhone 15 serie kun je nu ergens het aantal laad cycli zien.
Dat is altijd de gok bij een tweedehands auto. Ik weet dat het gemiddeld ook wel mee zal vallen maar ik vind het toch een fijn idee dat ik als eerste en enig eigenaar precies weet hoe de auto is behandeld. Maar begrijp ook dat die mogelijkheid niet voor iedereen is weggelegd.
Klaarblijkelijk weer zo'n feature waar BMW over doorgedacht heeft tov de overige auto merken en die ik dan weer niet snap, net zoals die automatische airconditioning met intensiteitsfunctie etc. ;)
:D _/-\o_
Echter viel het me op dat mijn 330e bij de binnenspiegel van die zwarte puntjes heeft. Volgens de handleiding van het tolkastje moet je dat kastje dus bij de binnenspiegel plaatsen.
De meeste sites lijken te indiceren dat je hem óp de puntjes moet plakken. Dat is overigens ook waar die van mij zit en hij heeft prima gefunctioneerd.

Let er wel op dat bij het doorrijden van die poortjes, je Carplay-verbinding even wegvalt. Blijkbaar dusdanig sterk signaal dat al het andere wordt weggedrukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 22-07-2024 11:14 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Ik merk wel op dat rijden met DAP niet perse op anticiperend rijdend is afgesteld. Bijvoorbeeld als er iemand voor me afremt om af te slaan, dan wil de auto heel snel naar de afgestelde speedlimit, op vol vermogen.

Als je op electric only rijdt, zal hij z.s.m. op de gewenste snelheid proberen terug te komen met enig behoud van comfort (dat is dan "60" power op je meter). Rijd je echter op Eco Pro, zal hij niet verder gaan dan 40 (en ook niet pogen de ICE bij te schakelen zolang je onder de 110Km/h blijft) en trekt de auto dus een stuk soepeler weg. Het duurt dan dus wel langer voordat je op je ingestelde snelheid zit.

Wat je kunt doen om tijdens Electric dat af te zwakken, is de delta tussen huidige snelheid en doelsnelheid aanpassen met 10 Km/h.

Vb: je rijdt door een voorligger nog maar 80 Km/h maar je ingestelde snelheid is 120 Km/h. Stel je doelsnelheid in op 90 Km/h en verhoog, zodra je voorligger weggaat, telkens trapsgewijs met 10 Km/h tot de gewenste snelheid. Je behoudt de voordelen van DAP, hoeft zelf niet te remmen of gas te geven maar maakt het optrekken rustiger en meer comfortabel.
Mr Pingu schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Juist!
timbak02 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:11:
[...]

Hmm ik ga dat eens proberen thxz d:)b Ik rijd op electric individual omdat in hybrid eco pro de auto sneller overgaat in gebruik van de ICE, terwijl ik hetzelfde stuk in electric volledig kan afleggen. Dan pers ik er wel alles uit.
Idem hier. Maar door te spelen met de doelsnelheid behoud ik meer comfort en uiteindelijk ook accu-sap omdat de auto niet telkens vol hoeft te blazen.

[ Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 22-07-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

DennusB schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:45:
Ik tank uitsluitend Euro98. Dit omdat ik soms één keer per maand, soms één keer per twee maanden tank. In dat geval vind ik dat de benzine te lang in de tank blijft zitten en met E10 en het vocht aantrekken vind ik dat geen lekker idee.

Daarnaast wordt gesteld dat E98 wat zuiniger rijdt, dus dan zou de meerprijs (als je een goedkomen pomp kunt vinden) weer grotendeels worden weggestreept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

timbak02 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:52:
[...]

Eens! Nu is de gewone benzine-meter al een guess-o-meter, en uiteraard zeer afhankelijk van de rijstijl en omstandigheden, maar met de accu is dat nog veel meer.

Met een regenbui (meer wind én rolweerstand) krijg je al een compleet ander beeld dan op een zonnige dag.

Op 130 Km/h vind ik dat de accu het nog verrassend lang uithoudt, maar 50km moet je niet meer verwachten ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Als je bedenkt dat de vorige 330e maar tot 90 km/h kon elektrisch, vind ik zelf 110 heel schappelijk. Eigenlijk is het best wel een goede afweging: je kunt tot 140 km/h rijden elektrisch, maar vliegt dan zo snel door je accusap heen dat het waarschijnlijk gewoonweg relevanter is om op dinosap te rijden.

Voor de situaties waarin je af en toe net zou willen rijden in de range 110-120 is het misschien niet ideaal, maar aangezien de maximum snelheid óf 100 óf 120 (/130) is, zou je eigenlijk in de meeste gevallen wel uit moeten komen.

Overigens: als je 120 km/h rijdt worden wél zowel de ice als de electromotor gebruikt, alleen springt de electromotor alleen bij om bv een turbogat te vullen als je even een extra duwtje nodig hebt. Je kunt zit terugzien doordat ik je toerentellergebied kortstondig "electric" oplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje over de BMW App, we hebben in onze BMW 2 profielen aangemaakt, die van mij en die van mijn partner. Als ik op mijn profiel rijd zie ik in de app netjes de rit met verbruiksdata, als mijn partner op zijn profiel rijd komt die rit niet in mijn app. Kan ik dit op een bepaalde manier toch ergens activeren?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:51

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Eagle Creek schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:59:
[...]

Grappig. Mijn geschat rijbereik is eigenlijk altijd iets in de 40, nog nooit 54 gezien voor zover ik mij kan herinneren. Terwijl ik in de praktijk toch vaak 50+ zit. Jouw interface lijkt er ook íets anders uit te zien. Wellicht toch iets andere software-versie (niet iDrive maar onderliggende versie).

[...]

Dat is altijd de gok bij een tweedehands auto. Ik weet dat het gemiddeld ook wel mee zal vallen maar ik vind het toch een fijn idee dat ik als eerste en enig eigenaar precies weet hoe de auto is behandeld. Maar begrijp ook dat die mogelijkheid niet voor iedereen is weggelegd.

[...]

:D _/-\o_

[...]

De meeste sites lijken te indiceren dat je hem óp de puntjes moet plakken. Dat is overigens ook waar die van mij zit en hij heeft prima gefunctioneerd.

Let er wel op dat bij het doorrijden van die poortjes, je Carplay-verbinding even wegvalt. Blijkbaar dusdanig sterk signaal dat al het andere wordt weggedrukt.
Lijkt mij logisch, het bereik wordt gemeten over de beschikbare kwh maar neemt het regeneren van nieuwe kwh niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
Eagle Creek schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:59:

Hoe ziet jouw interface er dan uit?, die van mij ziet er hetzelfde uit als @MRE-Inc Mijn BMW is van maart 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Eagle Creek schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Als je bedenkt dat de vorige 330e maar tot 90 km/h kon elektrisch, vind ik zelf 110 heel schappelijk. Eigenlijk is het best wel een goede afweging: je kunt tot 140 km/h rijden elektrisch, maar vliegt dan zo snel door je accusap heen dat het waarschijnlijk gewoonweg relevanter is om op dinosap te rijden.

Voor de situaties waarin je af en toe net zou willen rijden in de range 110-120 is het misschien niet ideaal, maar aangezien de maximum snelheid óf 100 óf 120 (/130) is, zou je eigenlijk in de meeste gevallen wel uit moeten komen.

Overigens: als je 120 km/h rijdt worden wél zowel de ice als de electromotor gebruikt, alleen springt de electromotor alleen bij om bv een turbogat te vullen als je even een extra duwtje nodig hebt. Je kunt zit terugzien doordat ik je toerentellergebied kortstondig "electric" oplicht.
Het is alleen als ik het stuk snelweg 130km/h ga rijden dan heb ik bij aankomst thuis nog iets van 40% (weet zo het exacte percentage niet) juice over. Terwijl als ik dat stuk netjes 110km/h rijd dan red ik het helemaal elektrisch. Ik weet dat het een gegeven is dat het nu eenmaal zo werkt met deze auto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

timbak02 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Het is alleen als ik het stuk snelweg 130km/h ga rijden dan heb ik bij aankomst thuis nog iets van 40% (weet zo het exacte percentage niet) juice over. Terwijl als ik dat stuk netjes 110km/h rijd dan red ik het helemaal elektrisch. Ik weet dat het een gegeven is dat het nu eenmaal zo werkt met deze auto
als je 130 gaat rijden in electric mode, dan heb je iig niet 40% non-dino juice over :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
YakuzA schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:32:
[...]

als je 130 gaat rijden in electric mode, dan heb je iig niet 40% non-dino juice over :P
Haha ja dat is ook een optie. Zelf schakelen tussen verschillende drive modes is toch wel vaak the way to go

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

timbak02 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Haha ja dat is ook een optie. Zelf schakelen tussen verschillende drive modes is toch wel vaak the way to go
Normaal hoef ik dat niet te doen idd, omdat het overdag toch 100 is op de snelweg, maar voor de keren dat ik te laat weg kom op het werk zet ik hem initieel geforceerd op electrisch :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Over 330e range gesproken, moet ik sowieso stellen dat ik de nieuwe 3-serie PHEV indrukwekkend vind.

https://www.van-poelgeest.nl/bmw/3-serie/phev/
HET BEREIK: 90 KILOMETER VOL-ELEKTRISCH.
Wat is het elektrische bereik van de BMW 3 Serie PHEV modellen? De BMW 330e heeft met zijn 12 kWh accupakket op volledig elektrische rijstand zo’n 90 kilometer bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 15:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

De oude kwam met 9kWh zo'n 60km toch? Dat lijkt een flinke verbetering qua efficiëntie!
Neemt accu dezelfde ruimte in als eerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tortelli schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:39:
De oude kwam met 9kWh zo'n 60km toch? Dat lijkt een flinke verbetering qua efficiëntie!
Neemt accu dezelfde ruimte in als eerder?
de huidige heeft al 12 kWh.
vermoed dat ze een foutje qua capaciteit daar hebben gepushed
fsfikke in "Het grote BMW-topic #14"

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 22-07-2024 16:00 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die dealer heeft nog oude info op hun site staan. De nieuwe 3-serie heeft een 19.5 kWh accu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucbE37b7wpSUZpfktFXHELExuuw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WYM4D2W6PhLym3jXjapkpyVS.png?f=user_large
https://www.press.bmwgrou...achment/T0442333EN/616853

vs de oude:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TG2bzJZcRwoBpKg4ND5bj13-bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vhFozDm2yGxLR28nmsINljxR.png?f=user_large
https://www.press.bmwgrou...eries-touring?language=en

[ Voor 32% gewijzigd door fsfikke op 22-07-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Range valt me dan zelfs relatief tegen? Dacht dat de nieuwe 5 als hybrid met een vergelijkbare accu rond de 100km aantikt? Had in de 550e een bruikbare start range van iets van 85 km.

[ Voor 20% gewijzigd door Tortelli op 22-07-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tortelli schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:32:
Range valt me dan zelfs relatief tegen? Dacht dat de nieuwe 5 als hybrid met een vergelijkbare accu rond de 100km aantikt? Had in de 550e een bruikbare start range van iets van 85 km.
Welke bedoel je?
The 530e features a 12kWh battery capacity and an electric-only range of 54km.
Dat is gewoon hetzelfde als de (oudere) 330e.

//post-edit :P
Nieuw 550e is ook vergelijkbaar met nieuwere 330e:
The 2024 BMW 550e comes with several impressive features: Battery Size: Equipped with a 19.4 kWh HV battery. Electric Range: Offers an electric-only range of up to 87 kilometres (54 miles
Zelfde accu's zelfde ranges zo te zien :)

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 22-07-2024 16:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik had verwacht dat de 3 serie dan ook wel verder zou kunnen komen, is toch wat lichter / kleiner etc. Verschil lijkt beperkt te zijn. Verder niet heel relevant, range is prima bruikbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 22-07-2024 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waar halen jullie toch al die verouderde info vandaan? :p
https://www.press.bmwgroup.com/

530e:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSXVFvxqrEZ4GrsyuLvfqxl3gJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W0bBw9yeBlFP1BGpDkBlNOcP.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNUS6rYyotTo950Irqh8iHibTcc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/giL9tT0NEx7V9bFfk9EkUNql.png?f=user_large
https://www.press.bmwgrou...ouring-valid-from-07/2024

550e:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sves1soiYuvPeD8kxcRCLfUICJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UiMTTLOaRtXkg2BwFVKae8Yr.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-Mzafb126YjhiwBBFRAuzYU7_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eDxuoJVwJMWorDN0EkHyqhUH.png?f=user_large
https://www.press.bmwgrou...with-plug-in-hybrid-drive

[ Voor 49% gewijzigd door fsfikke op 22-07-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fsfikke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:47:
Waar halen jullie toch al die verouderde info vandaan? :p
Het internet natuurlijk :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Mr Pingu schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:46:
[...]

It... It... works *O* *O*

Volgens mij is deze VO-code er via de ATM automatisch ingekomen.
Edit: Bevestigd gekregen. De auto heeft niet aan ISTA gehangen. :) Was namelijk even snel naar de dealer voor een glasschade / sterretje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@PSYch0landeR: Ik tag je even aangezien ik denk dat je wel geinteresserd bent
Interessant, ik heb namelijk een achteruitrijcamera laten retrofitten bij een BMW specialist. Als ik m'n vin invoer krijg ik die niet te zien in de lijst.

Opmerkelijk was dat ik na ontvangst van de auto een software update via de BMW app wilde uitvoeren maar dit met geen mogelijkheid lukte. Later hoorde ik van dezelfde BMW specialist dat hij alleen een software update op mijn auto kreeg als hij de achteruitrijcamera loskoppelen waardoor ik nu iig geen 2020.x versie meer heb maar een 2024.3 (exacte versie weet ik even niet). Klaarblijkelijk is dan op een of andere manier mijn achteruitrijcamera niet gecodeerd zoals zou moeten? Een eventuele toekomstige software update via de BMW app zal dus weer niet gaan lukken tenzij de camera weer losgekoppeld wordt. Zolang je dat niet doet of het correct laat coderen, zal je auto niet door een of ander verificatie proces komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

timbak02 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Hoe ziet jouw interface er dan uit?, die van mij ziet er hetzelfde uit als @MRE-Inc Mijn BMW is van maart 2021.
Mijne is van november 2020 (productie datum). Geleverd 20 december 2020 bij de dealer.

Trouwens hoe weet Apple Maps dat mijn tank bijna leeg is? Kreeg net op de terugweg naar huis idd de melding om een tankstation te zoeken via de normale BMW navigatie. Apple Carplay draait idd op de achtergrond bij mij mee ivm Flitsmeister meldingen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qr0x6qxz8W1DpxlEWt-DQhNAx-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMeRayox0pXntWl1I9yGn6Dq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MRE-Inc schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:19:
[...]

Mijne is van november 2020 (productie datum). Geleverd 20 december 2020 bij de dealer.

Trouwens hoe weet Apple Maps dat mijn tank bijna leeg is? Kreeg net op de terugweg naar huis idd de melding om een tankstation te zoeken via de normale BMW navigatie. Apple Carplay draait idd op de achtergrond bij mij mee ivm Flitsmeister meldingen. [Afbeelding]
Apple maps geeft bij mij soms ook random 'hier is je auto geparkeerd' terwijl ik niks met de auto doe (of recent heb gedaan).
Is vast een losgeslagen AI oid?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MRE-Inc schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:14:
[...]

Interessant, ik heb namelijk een achteruitrijcamera laten retrofitten bij een BMW specialist. Als ik m'n vin invoer krijg ik die niet te zien in de lijst.

Opmerkelijk was dat ik na ontvangst van de auto een software update via de BMW app wilde uitvoeren maar dit met geen mogelijkheid lukte. Later hoorde ik van dezelfde BMW specialist dat hij alleen een software update op mijn auto kreeg als hij de achteruitrijcamera loskoppelen waardoor ik nu iig geen 2020.x versie meer heb maar een 2024.3 (exacte versie weet ik even niet). Klaarblijkelijk is dan op een of andere manier mijn achteruitrijcamera niet gecodeerd zoals zou moeten? Een eventuele toekomstige software update via de BMW app zal dus weer niet gaan lukken tenzij de camera weer losgekoppeld wordt. Zolang je dat niet doet of het correct laat coderen, zal je auto niet door een of ander verificatie proces komen.
Details hoe het op de achtergrond werkt weet ik niet maar lijkt me dat de VO-code niet netjes naar de VCM is weggeschreven. Dan gaat het bij een tal-calculation mis. Tal calculation is namelijk een calculatie die afhankelijk van de VO (de lijst met opties), bouwdatum en softwareversie van moment van uitleveren (i-step shipment) een berekening doet welke ECU’s welke software/firmware moeten ontvangen. Als de VO-lijst in de VCM niet correct is gaat deze mank.

Als in jouw geval de optiecode niet in de VCM staat wordt de calculation gedaan en verwacht deze geen ECU op de bus, maar deze dient zich wel aan: «Hallo ik ben een achteruitrij-camera»
«eh- klopt niet, jij hoort hier niet te zijn, abort mission».

Sommige mensen coden wel de ECU’s met de juiste VO-lijst maar niet de VCM. Het is namelijk mogelijk om als het ware te sideloaden. Gebruik een veranderde VO-lijst die in het tijdelijk geheugen laad en dan de verschillende ECU code. Nu hebben de ECU’s wel de juiste software / code en kunnen ze met elkaar praten maar de auto als geheel (VCM) weet niet dat ie dat heeft.
Makkelijkst te verklaren als: het scherm weet wel dat je een camera hebt en kan het dus weergeven, dat wil nog niet zeggen dat de auto als geheel weet dat ie een camera heeft. Nu maakt dat voor de werking niet uit want eigenlijk hoeft alleen het scherm te weten dat er een camera bestaat. Daar heeft de versnellingsbak eigenlijk niets mee te maken(functioneel gezien). Totdat je dus op het punt komt dat er software geupdate moet worden, dan wordt er ineens wel naar het geheel gekeken.

De VCM staat overigens voor Vehicle Configuration Management. Hier moet apart naar toe geschreven worden. Je kan aan je specialist vragen of hij de optiecode naar de VCM heeft geschreven of niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Mr Pingu op 22-07-2024 17:55 ]

Pagina: 1 ... 301 ... 372 Laatste