Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ja de panelen/trims zijn voor iedere auto specifiek zelfs binnen f of g-serie dus dat is niet over te nemen.NLKornolio schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:57:
[...]
Net youtube gekeken van de retrofit van de f en g en zijn wel hele andere sets qua plaatsing. Zo te zien kan je best set voor de G kopen dan heb je de juiste panelen erbij.
Speakers zijn wel grotendeels gelijk maar gek genoeg heeft de F1x in de deur een eigen onderdeelnummer voor de speakers maar betwijfel of ze niet gewoon passen. Zo zijn F30 dashboard speakers gelijk aan de hoedenplank speakers van de F10. Praktisch gezien zijn er 2 soorten midranges bij BMW, laag-profiel en iets dikkere. Waarvan de iets dikker in de deuren zit.
Waarbij F3x en G3x op sommige plekken precies hetzelfde onderdeelnummer heeft maar de F1x dus ontbreekt. Vandaar mijn vraag, f of g 5 serie?
Waarbij als het de G is versterker wel een probleem want daar zit altijd een ASD / RAM module aangekoppeld dit is bij de f3x niet.
De tweeters zijn overigens al jaar en dag hetzelfde voor alle modellen. Enige verschil is dat er HK tweeters in China geproduceerd zijn en tweeters in Hongarije waarbij beide een ander onderdeel nummer hebben maar gelijke specs hebben.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Enige uitzondering zijn de auto’s op het UKL-L platform, daar is het een veredelde Hifi (S674A) op de rest van de auto’s is het relatief gelijk (S688A)Rivanov schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:28:
Het ene HK systeem bij BMW is het andere ook niet.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
De reden dat de versterker waarschijnlijk wel goed gaat is dat bijv Greetoz nu ook de B&O versterker in zijn F80 bouwt terwijl B&O nooit voor de de F80 (of F30) is uitgebracht en daarnaast geven aftermarket versterkers ook geen problemen want versterkers zijn relatief domme dingen (binnen BMW coding / BMW systeem). Als je ASD hebt zoals op de G-series en sommige latere F-modellen dan is het wat complexerMr Pingu schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:02:
[...]
Welke? Speakers voor de G3x en F3x zijn voor groot deel hetzelfde. Versterker heeft ander onderdeelnummer maar aangezien de speakers hetzelfde zijn verwacht ik dat het kan.
I stand corrected daar, die heeft het wel gekregen dan. Maar S688 was niet beschikbaar voor de F45, F46 en de hele mini F5x serie en F39 en F48. De nieuwere op het UKL platform hebben dus ondertussen wel 688 gekregen
Het grote verschil tussen 688 en 674 is het aantal kanalen waarbij 688 2 kanalen extra heeft en waarbij 674 maar 8.
Hoe dan ook ligt het verschil tussen 688 en 674 enkel
In de versterker, de speakers zijn hetzelfde over deze modellen / optiecodes.
[ Voor 25% gewijzigd door Mr Pingu op 01-06-2024 21:42 ]
Laat me zeker maar even weten hoe en wat tegen die tijd!Greetoz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:51:
[...]
Over 2-3 maanden heb ik een volledig HK systeem voor je in de aanbieding 😁. Dan heb ik geüpgraded naar B&O
www.tweakers.net/gallery/107938/sys
Hier staan de verschillen ook uitgelegd.Mr Pingu schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:39:
[...]
I stand corrected daar, die heeft het wel gekregen dan. Maar S688 was niet beschikbaar voor de F45, F46 en de hele mini F5x serie en F39 en F48. De nieuwere op het UKL platform hebben dus ondertussen wel 688 gekregen
Het grote verschil tussen 688 en 674 is het aantal kanalen waarbij 688 2 kanalen extra heeft en waarbij 674 maar 8.
Hoe dan ook ligt het verschil tussen 688 en 674 enkel
In de versterker, de speakers zijn hetzelfde over deze modellen / optiecodes.
https://www.bimmer-tech.n...arman-kardon-sound-system
The BMW HK Hi-Fi system (S674A) consists of 12 speakers and an 8-channel BMW amplifier fitted in the trunk (with only 7 channels used to power the speakers)... Meaning, the overall audio quality is decent, but it’s far from audiophile standards. This system is very similar to the regular 676 Hifi Audio system as it even uses 2 ohm woofers like the Hifi system.
The BMW Harman Kardon surround sound system (S688A) known from pre-iDrive 7 BMW’s on the other hand is probably the one you have in mind when thinking of a premium sound system. This abundant option, appearing in larger vehicles such as the X5, 3 or 5 Series, usually comes with 16 speakers – including 2 (8 Ohm) woofers, and 7 mid-ranges along with 7 tweeters placed all over the vehicle.
Ik heb het toch echt.But, due to space constraints, the little guys (such as MINIs, 1 Series, 2 Series and i3s) unfortunately had to go without and include the less robust S674A option instead.
:strip_exif()/f/image/hti8i5NtgslS6UQIoek9O7oL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door Rivanov op 01-06-2024 21:56 ]
Ja dat is dus outdated, vroeger klopte het wel. In ieder geval hangt het er dus af van of je HK 674 of HK688 hebt. Maar alle modellen die HK 674 hebben is de Hifi 676 zonder tweetersRivanov schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:54:
Dit klopt dus niet.
But, due to space constraints, the little guys (such as MINIs, 1 Series, 2 Series and i3s) unfortunately had to go without and include the less robust S674A option instead.
Helemaal mee eens en vandaar ook mijn overweging of ik wel een AB versterker nodig had. Overigens zag ik uit mijn notities, dat de matchup van de lijst vielen, omdat ik naar de Audion Forza M8.14 keek omdat deze meer vermogen gaf dan de matchup's.Mr Pingu schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:44:
[...]
Matchup10 is overigens een H, AB is beter maar vergt meer vermogen / stroom en koeling, algemeen gesproken is H meest gangbaar omdat dit een goede balans is tussen verbruik en geluidskwaliteit.
Al besteld:Mosconi ONE8|10DSP en vergeleken met de Audison, iets meer/vergelijkbaar vermogen, maar wel AB. 1 van de problemen, dat ik nergens de combinatie van de speakers (Morel overigens) en matchup of audison kan beluisteren in een auto.Welke mosconi kijk je naar? Want output kanalen van de mosconi one 6|10 is 6 uitgangen en 10 dsp kanalen, dus een eerlijker vergelijk zou een Match 8DSP zijn want deze heeft 8 output kanalen en 9 DSP kanalen, met andere worden, 1 DSP kanaal minder maar 2 uitgangen meer. Waarbij de 10DSP zelfs 11DSP kanalen heeft
https://mdecoder.com/decode/wbaja91000ce23891
Matchup speakers zijn gelijk aan HK speakers qua kwaliteit, hier lift Matchup op z’n naam van goede versterkers, hun speakers zijn niets bijzonders, niet slecht maar ook niet echt een stap omhoog als je van HK og HiFi speakers komt. Andere heb ik niet echt onderzocht maar als je stap omhoog wilt moet je eigenlijk echt naar een speaker kijken met premium materialen, bijv Focal Kevlar serie.80000 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:40:
[...]
Helemaal mee eens en vandaar ook mijn overweging of ik wel een AB versterker nodig had. Overigens zag ik uit mijn notities, dat de matchup van de lijst vielen, omdat ik naar de Audion Forza M8.14 keek omdat deze meer vermogen gaf dan de matchup's.
[...]
Al besteld:Mosconi ONE8|10DSP en vergeleken met de Audison, iets meer/vergelijkbaar vermogen, maar wel AB. 1 van de problemen, dat ik nergens de combinatie van de speakers (Morel overigens) en matchup of audison kan beluisteren in een auto.
Als er niks staat is dat base audioNLKornolio schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:57:
Wat voor audio zit er eigenlijk op mijn auto zie niet echt de code ervoor?
https://mdecoder.com/decode/wbaja91000ce23891
Das balen, teveel naar dak optie gezocht. Moet de bekabeling dan nog helemaal aangelegd worden of is dat standaard aanwezig? Toch maar de 2k uitgeven dan voor nieuwe audio.
Deel van de bekabeling is aanwezig aangezien de G30 een RAM module heeft is alles hier op aangesloten en liggen de kabels er grotendeels al. Ik was eerder uitgegaan van een F10 waarbij Direct op de headunit bij G-series loopt alles via RAmNLKornolio schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:39:
[...]
Das balen, teveel naar dak optie gezocht. Moet de bekabeling dan nog helemaal aangelegd worden of is dat standaard aanwezig? Toch maar de 2k uitgeven dan voor nieuwe audio.
Upgrade pad is als volgt:
Stap 1 - Toevoegen tweeters - bijna plug & play
1) vind HiFi of HK midtones
2) Vind HiFi of HK tweeters
3a) Vind nr 17 van deze diagram https://www.realoem.com/b...0-BMW-520i&diagId=51_4971
Hiervoor hoeven geen kabels getrokken te worden. VO-coding zou genoeg moeten zijn. De HK tweeters en midranges hebben plug en play stekkertjes.
Stap 2 - upgraden versterker
Het upgrade pad hierna is wat minder rechtlijning
De RAM module voor Base & Hifi is mij een beetje onduidelijk of dit dezelfde zijn of niet. In ieder geval is dit voor HK en B&W wel her geval. Wat ik wel weet is dat zowel Base als Hifi in de beide gevallen Direct door de RAM worden aangestuurd. Bij B&W en HK komt hier nog een extra versterker tussen. Voor een OEM upgrade naar HK zou je dus in ieder geval ook de RAM module moeten vervangen.
Zie hier her lijstje met RAM modules: https://www.realoem.com/b...0-BMW-520i&diagId=65_3196 aardig lijstje.
In ieder geval kan je er ook voor kiezen om de RAM module te laten zitten zoals deze nu is als Hifi en base hetzelfde zijn en dan een Match 8BMW versterker er inzetten in plaats van te upgraden naar een OEM HK of B&W versterker.
In het geval van HK worden alleen de subwoofers onder de stoelen aangedreven door de de versterker:
https://www.realoem.com/b...0-BMW-520i&diagId=65_3225. Bij Hifi wordt alles nog via de RAM module gedaan. Daarom kan je Stap 1 sowieso uitvoeren, enige wat ik niet weet is of er dus meer power in een Hifi RAM zit vs Base RAM.
De beste upgrade is de tweeters op oorhoogte dan wordt het geluid zoveel beter van, beter stereobeeld, meer hoog. Versterkers zijn allemaal goed, vervormen minder dat de LS'en vermogen zat voor in een blikken bak. Dat is sowieso een slechte luisterruimte. Have funNLKornolio schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:39:
[...]
Ali setje tweeters voor een G30 https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Evt plak je er zelf een Harmen Karton logo op.
[ Voor 4% gewijzigd door RAAF12 op 02-06-2024 19:36 ]
Het ziet er allemaal zo simpel uit op de youtube filmpjes. Hopelijk is dat het ook. Eerst even met dealer babbelen voor mijn premium selection. Heb garantie vanuit Duitsland de dealer moet daarover alleen zijn mond houden.Mr Pingu schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:28:
[...]
Deel van de bekabeling is aanwezig aangezien de G30 een RAM module heeft is alles hier op aangesloten en liggen de kabels er grotendeels al. Ik was eerder uitgegaan van een F10 waarbij Direct op de headunit bij G-series loopt alles via RAm
Upgrade pad is als volgt:
Stap 1 - Toevoegen tweeters - bijna plug & play
1) vind HiFi of HK midtones
2) Vind HiFi of HK tweeters
3a) Vind nr 17 van deze diagram https://www.realoem.com/b...0-BMW-520i&diagId=51_4971
Hiervoor hoeven geen kabels getrokken te worden. VO-coding zou genoeg moeten zijn. De HK tweeters en midranges hebben plug en play stekkertjes.
Stap 2 - upgraden versterker
Het upgrade pad hierna is wat minder rechtlijning
De RAM module voor Base & Hifi is mij een beetje onduidelijk of dit dezelfde zijn of niet. In ieder geval is dit voor HK en B&W wel her geval. Wat ik wel weet is dat zowel Base als Hifi in de beide gevallen Direct door de RAM worden aangestuurd. Bij B&W en HK komt hier nog een extra versterker tussen. Voor een OEM upgrade naar HK zou je dus in ieder geval ook de RAM module moeten vervangen.
Zie hier her lijstje met RAM modules: https://www.realoem.com/b...0-BMW-520i&diagId=65_3196 aardig lijstje.
In ieder geval kan je er ook voor kiezen om de RAM module te laten zitten zoals deze nu is als Hifi en base hetzelfde zijn en dan een Match 8BMW versterker er inzetten in plaats van te upgraden naar een OEM HK of B&W versterker.
In het geval van HK worden alleen de subwoofers onder de stoelen aangedreven door de de versterker:
https://www.realoem.com/b...0-BMW-520i&diagId=65_3225. Bij Hifi wordt alles nog via de RAM module gedaan. Daarom kan je Stap 1 sowieso uitvoeren, enige wat ik niet weet is of er dus meer power in een Hifi RAM zit vs Base RAM.
Ik heb een BMW 520i F10 uit 2013.
Het valt mijn enige tijd op als ik mijn hendel van de ruitenwisservloeistof gebruik dat er linksvoor bij mijn koplamp de 'shampoo/vloeistof' omhoog komt over mijn motorkap.
Ook hoor ik een zoement motortje als ik de hendel al heb losgelaten.
Dit is alleen het val als ik rij op een snelheid die meer dan 40 km/u is.
Bij stilstand werkt de ruitenwisser spuitmondjes normaal.
Onder de koplampen zit een klepje wat open kan.
Dacht dat dit altijd was om ruitenwissers op je koplampen te monteren, maar ik kan handmatig het klepje openen.
Wellicht was dat een spuitmond om zo ook je koplampen te reinigen als je de hendel gebruik.
Dit is niet het geval.
Ik heb onder de motorkap gekeken, maar zie daar geen vloeistof en heb ook geen idee waar de vloeistof vandaan komt.
Het gebeurd ook maar sporadisch en alleen aan de linkerkant.
Wat zou dit kunnen zijn?
Heb je foto's? Heb je xenon lampen en wil je je optielijst eens delen? Klinkt toch echt als koplampsproeiers...0108daniel schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:29:
Kan iemand mij helpen.
Het valt mijn enige tijd op als ik mijn hendel van de ruitenwisservloeistof gebruik dat er linksvoor bij mijn koplamp de 'shampoo/vloeistof' omhoog komt over mijn motorkap.
Ook hoor ik een zoement motortje als ik de hendel al heb losgelaten.
Dit is alleen het val als ik rij op een snelheid die meer dan 40 km/u is.
Bij stilstand werkt de ruitenwisser spuitmondjes normaal.
Onder de koplampen zit een klepje wat open kan.
Dacht dat dit altijd was om ruitenwissers op je koplampen te monteren, maar ik kan handmatig het klepje openen.
Wellicht was dat een spuitmond om zo ook je koplampen te reinigen als je de hendel gebruik.
Dit is niet het geval.
Ik heb onder de motorkap gekeken, maar zie daar geen vloeistof en heb ook geen idee waar de vloeistof vandaan komt.
Het gebeurd ook maar sporadisch en alleen aan de linkerkant.
Wat zou dit kunnen zijn?
Zoiets? https://www.ebay.com/itm/204097217148
Je kunt dat klepje openen en dan de sproeier rustig iets naar buiten trekken. Zit de nozzle (dat bolletje op de foto) nog goed?0108daniel schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:29:
Kan iemand mij helpen.
…
:strip_exif()/f/image/SfqwAE5FtRLN5ZV7CEL4MCjS.jpg?f=fotoalbum_large)
De foto betreft de rechterzijde. Linkerzijde zit de nozzle aan de andere kant.
De eerste keer dat je wat panelen los moeten halen is het spannend en je weet niet goed hoe ze vast zitten en duurt het ff, maar als je het een paar keer gedaan hebt is het niet zo moeilijkNLKornolio schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:03:
[...]
Het ziet er allemaal zo simpel uit op de youtube filmpjes. Hopelijk is dat het ook. Eerst even met dealer babbelen voor mijn premium selection. Heb garantie vanuit Duitsland de dealer moet daarover alleen zijn mond houden.
Zo, deze week eindelijk de remmerij vervangen door ATE spul, dat viel gelukkig allemaal mee.mitsumark schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:59:
Ik kon even het sleutel topic niet vinden, maar het is ook redelijk BMW specifiek dus ik vraag hier maar.
Mn 2012 F31 320D heeft nieuwe voorschijven/blokken nodig en een abs sensor linksachter.
Eerste opgave: ~900 euro.
Klik ik wat spullen op internet bij elkaar kom ik op op 200-400 euro materiaal, afhankelijk van welke merken/uitvoeringen etc.
Lijkt me nogal een verschil en eerlijk gezegd ook geen rocket science om zelf te doen in een dagje?
Weet iemand of ik nog speciaal gereedschap nodig heb, of dat ik er nog (klein) spul bij moet bestellen?
Ik neig naar het goedkoopste aftermarket spul, daar de auto al oud is en waarschijnlijk nog dit jaar of uiterlijk volgend jaar verkocht wordt.
(een 13 jaar oude diesel met 350k km op de teller gaat waarschijnlijk naar het oosten)
Inbus 7 was niet nodig (was maatje
Echter, na het vervangen van de ABS sensor heb ik nog steeds (dezelfde) foutmeldingen op het scherm (Geen platte band indicatie, ABS, stability control --> niet extreem veilig, geen sport mode, geen cruise control)
Iemand tips hoe/waar ik de bedrading (van de LA wielsensor) kan volgen op zoek naar draadbreuken?
Welke kant gaat het op, zonder dat ik alles hoef los te trekken?
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 02-06-2024 23:16 ]
Precies dit. Nooit HK willen hebben, maar in de iX klinkt het echt serieus goed.Rivanov schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:28:
Het ene HK systeem bij BMW is het andere ook niet.
Ik heb zelf ook HK in mijn F44 en even gekeken (688) maar gevoelsmatig is het niet echt een hele 'grote' verbetering t.o.v de HiFi systeem die ik had in mijn F20 (676).Pepppie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Precies dit. Nooit HK willen hebben, maar in de iX klinkt het echt serieus goed.
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Als HK de 'laatste' / beste optie is voor jouw model, kun je eigenlijk in alle gevallen beter voor de HiFi-optie kiezen en dan een Auditec UP7/8/10 erbij zetten. De upgrade is dan echt enorm.Tjona100 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:10:
[...]
Ik heb zelf ook HK in mijn F44 en even gekeken (688) maar gevoelsmatig is het niet echt een hele grote verbetering t.o.v de HiFi systeem die ik had in mijn F20 (676).
Als je de auto scant via de OBD2 poort kan het systeem je precies vertellen wat er loos is.mitsumark schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:10:
[...]
Zo, deze week eindelijk de remmerij vervangen door ATE spul, dat viel gelukkig allemaal mee.
Inbus 7 was niet nodig (was maatje, en het meeste ging relatief makkelijk los. Nu 300km gereden en het zit nog allemaal vast
![]()
Echter, na het vervangen van de ABS sensor heb ik nog steeds (dezelfde) foutmeldingen op het scherm (Geen platte band indicatie, ABS, stability control --> niet extreem veilig, geen sport mode, geen cruise control)
Iemand tips hoe/waar ik de bedrading (van de LA wielsensor) kan volgen op zoek naar draadbreuken?
Welke kant gaat het op, zonder dat ik alles hoef los te trekken?
Dat zijn inderdaad exact de klepjes die ik heb.zunrob schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:33:
[...]
Heb je foto's? Heb je xenon lampen en wil je je optielijst eens delen? Klinkt toch echt als koplampsproeiers...
Zoiets? https://www.ebay.com/itm/204097217148
Heb ook Xenon verlichting.
Stomme vraag misschien, maar waar vind ik mijn optielijst?
Die zit inderdaad nog goed.melensuup schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:37:
[...]
Je kunt dat klepje openen en dan de sproeier rustig iets naar buiten trekken. Zit de nozzle (dat bolletje op de foto) nog goed?
[Afbeelding]
De foto betreft de rechterzijde. Linkerzijde zit de nozzle aan de andere kant.
Als je je chassis (VIN) nummer bij de hand hebt kan je die op deze website invoeren0108daniel schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:04:
[...]
Stomme vraag misschien, maar waar vind ik mijn optielijst?
https://bimmer.work/
en dan kan je je optielijst van je BMW zien (fabrieksaf)
Ah dankje, gelijk gedaan en door de optie lijst gescrold.Tjona100 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:07:
[...]
Als je je chassis (VIN) nummer bij de hand hebt kan je die op deze website invoeren
https://bimmer.work/
en dan kan je je optielijst van je BMW zien (fabrieksaf)
Ik zie daar dit staat:
502
Headlight Washer System
Scheinwerfer-waschanlage
Echter werkt dit dan niet bij stilstand van de auto.
Ik ga straks weer naar mijn werk dus dan test ik het weer.
Zodra Google erachter komt dat je een beetje leest over "Carbon buildup", word je gelijk overspoeld met informatie hierover.
Na het bekijken van een paar video's en het lezen van wat forum threads, voel ik de drang om zo'n cleaner aan te schaffen...Wat vinden jullie?
Ik rij vrij rustig en als ik zie hoe mijn uitlaten er soms uitzien, wil ik me niet voorstellen hoe het intern eruit ziet ( carbon buildup horror images flashes in front of me)
Computers are useless. They can only give you answers.
Bij mijn vorige auto (F11 520d) heb ik altijd (preventief) Liqui Moly Super Diesel Additief gebruikt. Toen ik 'm inruilde met 413dkm liep de motor nog altijd lekker, zuinig en zonder rookpluimen e.d.. Bij circa 380dkm wou ik de motor laten reinigen (walnut blasting), bij het openen bleek dat er weinig koolstofafzetting aanwezig was. Of dat komt door het additief weet ik niet. Dat is moeilijk te bewijzen.Brainsz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:47:
Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van injector cleaners? Bijvoorbeeld die van Wynns of Liqui Moly?
....
hoe het intern eruit ziet ( carbon buildup horror images flashes in front of me)
Maar n=1.
[ Voor 5% gewijzigd door melensuup op 03-06-2024 14:19 ]
Alhoewel het blijven rijden van een youngtimer erg aantrekkelijk is, word ik niet zo wild van de E61... Dus aan het rondkijken voor een F11 touring. Er staan erg veel 520i's te koop (ex-lease?), maar wil er eigenlijk in vermogen niet op achteruit gaan. Dus aan het rondkijken voor een goed uitgeruste 4 cilinder 528i, aanbod valt wel wat tegen vind ik.
Wat ik in mijn zoektocht heb kunnen vinden is dat ik rekening moet houden met de de ketting en luchtvering als dit nog niet gedaan is. Verder letten of de sportstand automaat het doet, stoelverwarming en camera's. Mogelijk koplampen met condens.. Nog andere suggesties/adviezen om mee te nemen in de zoektocht?
Ze spuiten niet elke keer he0108daniel schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:14:
[...]
Ah dankje, gelijk gedaan en door de optie lijst gescrold.
Ik zie daar dit staat:
502
Headlight Washer System
Scheinwerfer-waschanlage
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dat zie je toch aan de voorkant van de auto dat je die optie hebt. Wist je dat echt niet?0108daniel schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:14:
[...]
Ah dankje, gelijk gedaan en door de optie lijst gescrold.
Ik zie daar dit staat:
502
Headlight Washer System
Scheinwerfer-waschanlage
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
:strip_exif()/f/image/b4Pe6bBUY08TyitCQzV3JhUj.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier ook even gestopt bij het Garabit viaduc wat werd ontworpen door Gustave Eiffel, er rijden helaas geen treinen meer over, wegens te gammel.
:strip_exif()/f/image/fBpVKUAZAp89ZC7GevXb58CB.jpg?f=fotoalbum_large)
App Timestamp Camera
[ Voor 34% gewijzigd door RAAF12 op 03-06-2024 20:48 ]
Verbinden met carplay of android auto problemen. De iphone zit dan in carplay mode en navigatie word dan samengevat op het iphone scherm. Muziek werkt. Maar het scherm blijft zwart.
Wat heb ik gedaan;
- iphone up to date
- bluetooth en wifi netwerk van bmw vergeten/verwijderd
- wifi naam van de auto veranderd
Daarna werkt het wel. Maar na 3x uit stappen instappen werkt het weer niet. Na de bovenste stappen weer uit te hebben gevoerd werkt het weer. Zo ben ik heel de dag bezig.
Andere hier ook last van gehad?
De bmw is uptodate.
:strip_exif()/f/image/4YotnjaQwi1mD7pAqOHFI55s.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi hoor! Op basis van al je verhalen hier ben je volgens mij echt aan het genieten, je lijkt zo veel rond te reizen! Geniet ervan!RAAF12 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:38:
Parkeerterrein van de Mac in Millau met uitzicht op de brug. Inmiddels heeft de G20 130k op de teller staan. Rijd als een zonnetje en miniem olieverbruik.[Afbeelding]
En hier ook even gestopt bij het Garabit viaduc wat werd ontworpen door Gustave Eiffel, er rijden helaas geen treinen meer over, wegens te gammel.
[Afbeelding]
App Timestamp Camera
Nu even door naar Porto, daar staat nog een mooie brug!
Zelfs zonder de auto-verlichting-stand sproeien ze om de zoveel keer. Ik heb ze op beide BMW's (E90 en E46/5) uitgecodeerd, want als ik mijn auto's net schoon heb... hoef ik die troep niet over mijn koplampen en motorkap en daarnaast zijn ze ook niet meer verplicht. Althans ze worden ook niet meer vermeld in de 'Aanvullende Permanente eisen'.TommyGun schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:44:
Ze spuiten niet elke keer heEens op de 5 keer meen ik (en met verlichting in de AUTO stand?).
APK handboek 2009:
5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon
Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:
• koplampsproeiers. en moeten ook werken
• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.
• Niveauregeling (van xenon), geen CP tijdens APK.
APK handboek (recente versie)
Verplichte lichten en retroreflectoren
Artikel 5.2.51
Actuele regelgeving
1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
- twee grote lichten;
- twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in Aanvullende permanente eisen, artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
- et cetera... et cetera...
Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. In ieder geval is sprake van een gasontladingslichtbron, indien:
de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:
symbool hoogspanningstransformator
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Nu na een paar kilometer daadwerkelijk gereden te hebben (niet alleen gestart) is de foutmelding wel vanzelf weg, alles werkt weer zoals het hoortMadMarky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:07:
[...]
Als je de auto scant via de OBD2 poort kan het systeem je precies vertellen wat er loos is.
Wat me wel opvalt is dat er echt weinig knopjes zijn op het dashboard. Het infotainment systeem is ook langzamer dan ik gewend ben van de F20 en F45. Zeker als je het scrollwiel op het stuur gebruikt zit er echt een vertraging van een seconden voordat ie in het cluster de opties laat zien. Ook even onder de motorkap gekeken, maar daar zit helemaal geen geluidsisolatie meer (of die heeft een vorige huurder gejat...?). Als laatste valt me op dat de deuren allemaal 'goedkoper' klinken.
Nog een ding, en ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven, maar deze motor voelt niet zo soepel aan. Heb het gevoel, want heb dat wel eens eerder gemeld, dat door het hybride systeem komt. Hij is wat abrupter, de oude motoren leken soepeler.
[ Voor 13% gewijzigd door zunrob op 03-06-2024 22:33 ]
30 seconden volume knop indrukken reset/reboot de computer.Capslock schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:00:
Ik heb hier een g21-lci. Zowel met iphone ervaar ik dit probleem.
Verbinden met carplay of android auto problemen. De iphone zit dan in carplay mode en navigatie word dan samengevat op het iphone scherm. Muziek werkt. Maar het scherm blijft zwart.
Wat heb ik gedaan;
- iphone up to date
- bluetooth en wifi netwerk van bmw vergeten/verwijderd
- wifi naam van de auto veranderd
Daarna werkt het wel. Maar na 3x uit stappen instappen werkt het weer niet. Na de bovenste stappen weer uit te hebben gevoerd werkt het weer. Zo ben ik heel de dag bezig.
Andere hier ook last van gehad?
De bmw is uptodate.
[Afbeelding]
Ik gebruik die van BMW zelf altijd. Kun je bij de dealer webshops bestellen of bij een beurt meenemen.Brainsz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:47:
Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van injector cleaners? Bijvoorbeeld die van Wynns of Liqui Moly?
Zodra Google erachter komt dat je een beetje leest over "Carbon buildup", word je gelijk overspoeld met informatie hierover.
Na het bekijken van een paar video's en het lezen van wat forum threads, voel ik de drang om zo'n cleaner aan te schaffen...Wat vinden jullie?
Ik rij vrij rustig en als ik zie hoe mijn uitlaten er soms uitzien, wil ik me niet voorstellen hoe het intern eruit ziet ( carbon buildup horror images flashes in front of me)
F10/F11 528i in 4 cilinder (N20B20) zijn niet de beste blokken. Mijn BMW specialist raadde deze af omdat dit opgevoerde 20i blokken zijn. Oa distributieriem is berucht.Timorad schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:16:
Ik rij nu 4,5 jaar in een E39 530i met LPG rond naar tevredenheid, maar de auto begint wel echt z'n ouderdom te tonen. Mag ook wel na meer dan 3 ton.
Alhoewel het blijven rijden van een youngtimer erg aantrekkelijk is, word ik niet zo wild van de E61... Dus aan het rondkijken voor een F11 touring. Er staan erg veel 520i's te koop (ex-lease?), maar wil er eigenlijk in vermogen niet op achteruit gaan. Dus aan het rondkijken voor een goed uitgeruste 4 cilinder 528i, aanbod valt wel wat tegen vind ik.
Wat ik in mijn zoektocht heb kunnen vinden is dat ik rekening moet houden met de de ketting en luchtvering als dit nog niet gedaan is. Verder letten of de sportstand automaat het doet, stoelverwarming en camera's. Mogelijk koplampen met condens.. Nog andere suggesties/adviezen om mee te nemen in de zoektocht?
De mijne krijgt het twee keer per jaar, de specialist doet bij de jaarlijkse beurt altijd een flesje Diesel System Cleaner (Wynns) er in en als ik tussentijds de olie laat vervangen doe ik het zelf ook. De auto rijdt heerlijk stil gedurende die tank en aangezien het weinig kost doe ik het liever gewoon gelijk meenemen (2016, gechipte 118d met nu 194k op de klok).Brainsz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:47:
Om de hoeveel km is zoiets aan te raden?andy88 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:57:
[...]
De mijne krijgt het twee keer per jaar, de specialist doet bij de jaarlijkse beurt altijd een flesje Diesel System Cleaner (Wynns) er in en als ik tussentijds de olie laat vervangen doe ik het zelf ook. De auto rijdt heerlijk stil gedurende die tank en aangezien het weinig kost doe ik het liever gewoon gelijk meenemen (2016, gechipte 118d met nu 194k op de klok).
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar ik laat iedere 15k de olie wisselen en dan gooi ik ook zo’n flesje er in. Dat is vaker dan BMW aanbeveelt maar voel me er fijner bij en op het grote geheel zijn het de kosten niet.
Het goedje zal agressief zijn, denk ik. Maar dat is ook gevoelsmatig 😅
Dank. Heeft meteen geholpen.NLKornolio schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:41:
[...]
30 seconden volume knop indrukken reset/reboot de computer.
Dit is anders. Vind de voorkant wel wat Kia achtig ogen gemixt met een Focus. Ik vond de voorkant van de huidige 1 niet zijn sterkste punt. Weet niet of ik dit beter vind.Tjona100 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:07:
De 'nieuwe' BMW 1 serie (F70)
YouTube: BMW 1-Serie (2024) - Eerste Kennismaking
[ Voor 18% gewijzigd door zunrob op 05-06-2024 01:30 ]
Wat ik steeds terughoor van diverse (BMW) monteurs: vervang je olie eerder dan fabriek interval, rond de 15.000 km. Flush de versnellingsbak om de 160k. Xdrive transfer bak is een halve liter a 20 euro: doe dat ook om de 100k. Dan heb je eigenlijk de meeste voorkomende probemen (oa distributieriem) voorkomen en opgelost.andy88 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:00:
[...]
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar ik laat iedere 15k de olie wisselen en dan gooi ik ook zo’n flesje er in. Dat is vaker dan BMW aanbeveelt maar voel me er fijner bij en op het grote geheel zijn het de kosten niet.
Ik hoop geen flush van de versnellimgsbak maar 2x kort achter elkaar vervangen?Rene44 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:06:
[...]
Wat ik steeds terughoor van diverse (BMW) monteurs: vervang je olie eerder dan fabriek interval, rond de 15.000 km. Flush the versnellingsbak om de 160k. Xdrive transfer bak is een halve liter a 20 euro: doe dat ook om de 100k. Dan heb je eigenlijk de meeste voorkomende probemen (oa distributieriem) voorkomen en opgelost.
Had blijkbaar over het feit heengelezen dat ik niet gelijk mijn kenteken(bewijs) krijg bij het RDW. Iemand daar ervaring mee? Moet ik nou echt 5 werkdagen wachten voordat ik de import op kenteken en dus allrisk verzekering kan zetten?
Vreemd zo'n half nieuw model, dat is niet echt wat BMW normaal gesproken doet. Is er van de F40 uberhaupt wel een LCI geweest? Wellicht dat de verkopen zo tegen vielen dat ze daarom de F70 eerder hebben geintroduceerd? Het is ook wel een hard sell die 1-serie, alles wat een BMW uniek maakt tegenover de concurrentie (6 in lijn, achterwielaandrijving) hebben ze vakkundig wegbezuinigd.Tjona100 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:07:
Jammer dat ze bij de Mini blijven met BMW logo'sTjona100 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:07:

En wat is BMW toch uitlaatgeil geworden. Eerst kregen de langzame versies vaan de F40 en G20 al dubbele uitlaten, zodat je daar niets meer aan kan herkennen. Nu zie ik 4 pijpjes bij de M135, wat eerst was voorbehouden aan de echte M's. Een beetje overdreven ook. Verder heb ik de 1 nooit echt mooi gevonden en dat vind ik deze nieuwe ook weer niet.

Skoda, Ford of Kia logo er op en ik geloof het ook.
Kijken of je kan verzekeren op chassisnummer tot het kenteken bekend is? Rijden mag je er sowieso niet mee tot die tijd en hij mag niet aan de weg staan of op een openbare parkeerplaats zover ik weet.NLKornolio schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:10:
Kids naar school en dan richting Duitsland om mijn nieuwe vrouw te gaan halen. Dan lamgs RDW in Venlo.
Had blijkbaar over het feit heengelezen dat ik niet gelijk mijn kenteken(bewijs) krijg bij het RDW. Iemand daar ervaring mee? Moet ik nou echt 5 werkdagen wachten voordat ik de import op kenteken en dus allrisk verzekering kan zetten?
Sterker nog, je krijg alleen nog maar 'uitlaten' te zien bij de M135 (i) tussen haakjes want de aanduiding i verdwijnt. Bij alle overige modellen is er geen uitlaat zichbaar te zien. Daarbij krijg je bij de 120 nu een B38 (voorheen B48) blok.TheBrut3 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:31:
[...]
Jammer dat ze bij de Mini blijven met BMW logo's
En wat is BMW toch uitlaatgeil geworden. Eerst kregen de langzame versies vaan de F40 en G20 al dubbele uitlaten, zodat je daar niets meer aan kan herkennen. Nu zie ik 4 pijpjes bij de M135, wat eerst was voorbehouden aan de echte M's. Een beetje overdreven ook. Verder heb ik de 1 nooit echt mooi gevonden en dat vind ik deze nieuwe ook weer niet.
[Afbeelding]
Die headlight units lijken wel erg geïnspireerd te zijn op die van een Kia ProCeed 🫣
BMW claimt dat alleen de voor portieren in theorie over zouden kunnen naar een F40 en dat het voor de rest een heel nieuw model is. Naar mijn mening is het ook een verkapte LCI eigenlijk maar ach..Spollie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:28:
[...]
Vreemd zo'n half nieuw model, dat is niet echt wat BMW normaal gesproken doet. Is er van de F40 uberhaupt wel een LCI geweest? Wellicht dat de verkopen zo tegen vielen dat ze daarom de F70 eerder hebben geintroduceerd? Het is ook wel een hard sell die 1-serie, alles wat een BMW uniek maakt tegenover de concurrentie (6 in lijn, achterwielaandrijving) hebben ze vakkundig wegbezuinigd.
[ Voor 30% gewijzigd door Tjona100 op 05-06-2024 10:38 ]
Na de F20 hebben ze geen mooie 1-serie gemaakt naar mijn mening. De grill van de msport vind ik mooier dan de M135i. Erg jammer dat ze de i5 grill hebben overgenomen.

Advies wat ik krijg is: flush de bak bij 160k, dus nieuwe olie etc.Mr Pingu schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:27:
[...]
Ik hoop geen flush van de versnellimgsbak maar 2x kort achter elkaar vervangen?
Ik krijg vaak het advies om juist geen geforceerde flush te doen maar om 2x te verversen opeenvolgende beurten (bij 15k interval). Dus enkel oude olie eruitlaten lopen, nieuwe olie aanvullen. Ja je krijgt dan niet alles eruit maar dat los je op door opeenvolgende beurt nog een keer te doen.Rene44 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:40:
[...]
Advies wat ik krijg is: flush de bak bij 160k, dus nieuwe olie etc.
Vier uitlaten enkel op M135 én M-Performance.TheBrut3 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:31:
[...]
Jammer dat ze bij de Mini blijven met BMW logo's
[Afbeelding]
Heb een duitse wa verzekering.TheBrut3 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:34:
[...]
Kijken of je kan verzekeren op chassisnummer tot het kenteken bekend is? Rijden mag je er sowieso niet mee tot die tijd en hij mag niet aan de weg staan of op een openbare parkeerplaats zover ik weet.
Lol krijg kenteken niet mee omdat er geen adres op onze paspoort staat wtf.
Moet nu export licentie en verzekering kopen maar ze gaan eerst lunchen en zijn 2 uur terug.
[ Voor 18% gewijzigd door NLKornolio op 05-06-2024 12:42 ]
Goeiendag....NLKornolio schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:41:
[...]
Heb een duitse wa verzekering.
Moet nu export licentie en verzekering kopen maar ze gaan eerst lunchen en zijn 2 uur terug.
Staat toch nooit adres op een paspoort omdat adres kan wijzigen, of zijn er landen waar je bij iedere verhuizing nieuw paspoort moet aanvragen?
[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 05-06-2024 12:46 ]
Heb zelfs duitse verzekering papier waar mijn adres wel op staat. Nee moet export kenteken worden met natuurlijk ook andere verzekering.Mr Pingu schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:45:
[...]
Goeiendag....
Staat toch nooit adres op een paspoort omdat adres kan wijzigen, of zijn er landen waar je bij iedere verhuizing nieuw paspoort moet aanvragen?Veel gebruikt bij banken etc, is een GWL-rekening of uitreksel uit inschrijvingsregister... Is het daarmee niet mogelijk om je adres aan te tonen?
Blijkbaar accepteren ze gewoon 5 dagen kenteken niet meer omdat het alleen voor in Duitsland is
[ Voor 7% gewijzigd door NLKornolio op 05-06-2024 14:03 ]
Als ik naar stoelen kijk aan de onderkant die voorzien zijn van "connaisseurpakket" dan lijkt me dat (mits bedrading aanwezig is) zo gepiept te zijn? Of is het niet uitsluitend het al dan niet aanwezig zijn van de fan?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
2 dingen voordat @CreativeS antwoord kan gevenpaQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:35:
@CreativeS weet jij of een stoel zonder aanwezige ventilatie relatief eenvoudig is uit te rusten met fan?
Als ik naar stoelen kijk aan de onderkant die voorzien zijn van "connaisseurpakket" dan lijkt me dat (mits bedrading aanwezig is) zo gepiept te zijn? Of is het niet uitsluitend het al dan niet aanwezig zijn van de fan?
1) OVer welke auto gaat dit over? (tenzij hij dit al weet)
2) Welke opties heb je nu op de stoelen?
Vooral 2, hangt af welke opties je nu al op je stoelen hebt.Heb je al memory ja/nee, stoelverwarming ja/nee?
Dat advies heb ik ook gekregen en is ook naar tevredenheid uitgevoerd door specialist MAGO in Veldhoven. Erg kundige mensen en relatief betaalbaar. Inderdaad ook gelijk differentieel olie laten vervangen beide op 150k km (geen Xdrive)Mr Pingu schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:52:
[...]
Ik krijg vaak het advies om juist geen geforceerde flush te doen maar om 2x te verversen opeenvolgende beurten (bij 15k interval). Dus enkel oude olie eruitlaten lopen, nieuwe olie aanvullen. Ja je krijgt dan niet alles eruit maar dat los je op door opeenvolgende beurt nog een keer te doen.
1 in de rugleuning en 1 in het zit vlak.paQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:10:
G70
incl stoelverwarming ja
De massagestand (zelfde pakket) kan me gestolen worden, maar de ventilatie vind ik wel een dingetje.
Ik neem aan dat dat de fan in kwestie is, wellicht ook nog 1 in de rugleuning?
[Afbeelding]
Alleen stoelverwarming is niet genoeg om te bepalen wat je huidige module is:
Heb je de hoogste module dan moet deze optie hebben Multifunction seat driver & fr.passenger, alleen verwarming en geen Multifunction seat dan heb je niet de hoogste module en moet je ook nieuwe stoelmodule.
Er is overigens ook een aparte kabelboom voor stoelen met: "Executive Lounge Seating", dus waarschijnlijk moet je ook de kabelboom vervangen of zelf 1 fabriceren die enkel de fans aansluit.
Daarnaast moet ook de seat module gecodeerd worden en ik weet niet of dat kan op G70 gezien 'secure coding' en waarschijnlijk ook nog IHKA (als dat nog in een G70 zit) of in ieder geval de module (maybe MGU ) die zorgt dat mogelijk dat je de knoppen hebt.
Zo ver ik het weet is ook enkelijk mogelijk om VO te coden met ISTA (online gelicenseerde versie) en dan moet de hele optie in zijn geheel geretrofit zijn om geen foutmeldingen te krijgen, wellicht zijn er tegenwoordig al manieren om dat te omzeilen, maar daar heb ik op dit moment geen weet van.
[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 05-06-2024 15:42 ]
De lounge seats lijken me op de achterstoelen te slaan neem ik aan?Mr Pingu schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:39:
[...]
1 in de rugleuning en 1 in het zit vlak.
Alleen stoelverwarming is niet genoeg om te bepalen wat je huidige module is:
Heb je de hoogste module dan moet deze optie hebben Multifunction seat driver & fr.passenger, alleen verwarming en geen Multifunction seat dan heb je niet de hoogste module en moet je ook nieuwe stoelmodule.
Er is overigens ook een aparte kabelboom voor stoelen met: "Executive Lounge Seating", dus waarschijnlijk moet je ook de kabelboom vervangen of zelf 1 fabriceren die enkel de fans aansluit.
Daarnaast moet ook de seat module gecodeerd worden en ik weet niet of dat kan op G70 gezien 'secure coding' en waarschijnlijk ook nog IHKA (als dat nog in een G70 zit) of in ieder geval de module (maybe MGU ) die zorgt dat mogelijk is. Zo ver ik het weet is ook enkelijk mogelijk om VO te coden met ISTA en dan moet de hele optie in zijn geheel geretrofit zijn om geen foutmeldingen te krijgen, wellicht zijn er tegenwoordig al manieren om dat te omzeilen.
De auto heeft volgens de lijst:
04FM Multif.stoel bestuurder en passagier
Dan zit je qua seat-module goedpaQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:42:
[...]
De lounge seats lijken me op de achterstoelen te slaan neem ik aan?
De auto heeft volgens de lijst:
04FM Multif.stoel bestuurder en passagier
Ik moet nog twee weekjes wachten, dan kan ik er wel een stoel uitschroeven, of even met een camera vanonder bekijken.Mr Pingu schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:54:
[...]
Dan zit je qua seat-module goedQua bekabling is er geen apart onderdeel nummer voor geen/of wel ventilated seats, enkel dus voor lounge. Dus kan zijn dat voor het scherm of functies op de achterkant van de stoel is. Ik heb zelf nog nooit een G70 van dichtbij bekeken dus exacte details van deze weet ik niet, maar mogelijk is de stekker voor de fans dus wellicht ergens ingetaped zoals dat op sommige modellen voor de Driver Assistance knoppen was (F3x bijv) YouTube: This **Factory Hidden Plug** Is About To Change Everything For BMW O...
Het is dan wel zaak inderdaad dat de module aangezet kan worden, of! (ijdele hoop
Eens kijken of ik achter de partnumbers kan komen voor die (only)fans.
Ijdele hooppaQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:08:
[...]
Ik moet nog twee weekjes wachten, dan kan ik er wel een stoel uitschroeven, of even met een camera vanonder bekijken.
Het is dan wel zaak inderdaad dat de module aangezet kan worden, of! (ijdele hoop)die vanzelf aan gaat zodra de ventilator is aangesloten
Op oudere modellen (F15) moest in de Headunit, Seat-module en de IHKA (klimaat-control knoppen) module gecode worden. Bij I7 moet sowieso de knoppen op het scherm verschijnen dus ik verwacht dat de MGU soweiso gecode moet worden. Zelfs al heb ik geen I7 van binnen gezien, die seat modules zijn al jaren relatief stabiel qua functies dus die zullen niet heel veel veranderd zijn.
https://www.bmw-etk.info/...2022/07/63028/52/52_5044/Eens kijken of ik achter de partnumbers kan komen voor die (only)fans.
[ Voor 8% gewijzigd door Mr Pingu op 05-06-2024 16:17 ]
Er zitten er zelf mogelijk 3 inpaQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:22:
So dan. 245 per fan. Hatsjee
Heb dinsdag een afspraak. De meneer aan de telefoon dacht aan het smeren van de stuurkolom.Pepppie schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:11:
[...]
Had dit in de 2020 X3 G01 ook. Ontstond bij mij op de snelweg / in de file (als ik het stuur veelal recht had staan). Ook leek het sneller te gebeuren als het warmer was. Voelde een soort klikje waar je het stuur doorheen moest duwen als je iets naar links of rechts draaide. Heel subtiel.
Meerdere keren bij de dealer geweest. Uiteindelijk hebben ze gezegd dat het een karakteristiek van de auto was. Konden er dus niets mee.
Ik hoop toch wel degelijk dat het niet als een karakteristiek wordt weggezet, want dit probleem heb ik afgelopen vijf jaar niet gehad en de auto kan zichzelf niet eens meer recht op de weg krijgen.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Ja dat is ook een mooie, 2 op elkaar maar liefst voor het hogere Porto deel. Heb die al eerder bekeken. De brug bij Cadiz is ook mooi en lijkt wat op de zwaan in Rotterdam. Benzine SP95zunrob schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:07:
[...]
Mooi hoor! Op basis van al je verhalen hier ben je volgens mij echt aan het genieten, je lijkt zo veel rond te reizen! Geniet ervan!
Nu even door naar Porto, daar staat nog een mooie brug!
/f/image/jKsu4CiyANxKXfkXTsKMFiq9.png?f=fotoalbum_large)
De snelwegen zijn tolvrij tot nu toe. Zo en nu On the road again
Dat heet worden heb ik idd al bij meerdere BMW's gemeld. Zou hem daarvoor niet open maken.RAAF12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:30:
[...]
Ja dat is ook een mooie, 2 op elkaar maar liefst voor het hogere Porto deel. Heb die al eerder bekeken. De brug bij Cadiz is ook mooi en lijkt wat op de zwaan in Rotterdam. Benzine SP95
[Afbeelding]
De snelwegen zijn tolvrij tot nu toe. Zo en nu On the road againOm het nog even topic te maken, ik vind de iDrive knop wel warm worden. Ik heb geen zin om die open te maken maar blijkbaar zit er een heethoofdige chip in. Wat ook leuk is dat de temperatuur van de 4 banden is ze zien. Bij 120km/u was het links beide banden 41 graden en rechts 39 graden. De zon scheen erop aan de linkerkant
Ik zie dat je al keurig geholpen bentpaQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:35:
@CreativeS weet jij of een stoel zonder aanwezige ventilatie relatief eenvoudig is uit te rusten met fan?
zeker
Nu wel nog erachter zien te komen of iemand bij die modules kan komen met esys of andere methode.
Bimmercode heeft nog steeds geen enkele ondersteuning voor de G70.
:strip_exif()/f/image/zT6D2sn9N3ctQvtNCPzF5B2C.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wow sleutel zender is ook veel sterker hopelijk is het creusli blik voldoende. Met sleutel van bj2015 kon ik halverwege de woonkamer niet meer de deur open doen. Nu kan het vanaf de tuin zelfs.
:strip_exif()/f/image/OzA54puxRAQquZQSL0JSHj2g.jpg?f=fotoalbum_medium)
Alvast setje gekocht om panelen te kunnen los maken om versterker en boxen te gaan plaatsen. Ga eerst maar aan de achterkan proberen of het een beetje te doen is.
[ Voor 79% gewijzigd door NLKornolio op 05-06-2024 20:42 ]
[ Voor 6% gewijzigd door RAAF12 op 05-06-2024 20:55 ]
Beetje mosterd na de maaltijd, maar je hebt denk ik een tijdelijk duits kenteken? Niet vergeten dit bij de belastingdienst te melden. https://www.belastingdien..._bij_kortstondig_gebruik.NLKornolio schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:41:
[...]
Heb een duitse wa verzekering.
Ik heb vorige maand een auto geimporteerd maar via een bedrijf om al die perikelen die je nu tegenkomt te voorkomen. Vorige maand had ik begrepen dat voor particulieren RDW afspraak op dit moment 4 tot 6 weken was, dus als je vrijdag een slot hebt
Geweldige tip. Kan niet gebeld worden uit het cruelsi blik.RAAF12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:54:
Blik is gelakt zo te zien dan isoleert het de deksel dus geen kooi van Faraday. Wil je zeker zijn dan doe je er nog aluminium folie omheen. Je kan het testen door een mobieltje in het blik te doen. Die mag niet afgaan als die gebeld wordt.
@80000 thanks had het nog niet gedaan aangezien ik gelijk naar de rdw zou gaan. Stond als uitleg ook dat ik de aanvraag moest opsturen. Dacht zal wel via post zijn 🤣
BimmerCode gaat voorlopig sowieso niet worden. Ik heb verhalen gehoord die kunnen programmeren met een online ISTA installatie, dat wil zeggen, netjes aangeschoten op BMW servers. Maar dan is alleen volledige VO coding mogelijk dus is het niet mogelijk om onderdelen te skippen. Maar wellicht zijn er gewoon S453A code mogelijk dan hoef je niet het hele pakket te retrofitten.paQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:18:
[...]
zeker
Nu wel nog erachter zien te komen of iemand bij die modules kan komen met esys of andere methode.
Bimmercode heeft nog steeds geen enkele ondersteuning voor de G70.
@PSYch0landeR Wellicht weet jij ondertussen meer over secure coding?
Dat is wel een interessante. Heb je meer info waarom een flush niet goed zou zijn? Ik ga er even mee terug naar mijn BMW specialist (RAP in Wekerom).Mr Pingu schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:52:
[...]
Ik krijg vaak het advies om juist geen geforceerde flush te doen maar om 2x te verversen opeenvolgende beurten (bij 15k interval). Dus enkel oude olie eruitlaten lopen, nieuwe olie aanvullen. Ja je krijgt dan niet alles eruit maar dat los je op door opeenvolgende beurt nog een keer te doen.
Nu 2 weken gereden. Valt me op dat de Harman Kardon minder powah likt te hebben dan de HKA in de F serie. Ik las op andere fora dezelfde ervaringen.
Verder vroeg ik me af of je dat hands on steering adaptive cruise uit kan coderen met bimmercode, weet jij dat? Onder de 40 gaat het automatsch over op volledig hands free (wel ogen op de weg) maar leek me ook fijn om soms wat langer op de snelweg ook gewoon minuut of wat los te laten. Ik vind driving assistant pro echt briljant, en zeker op b wegen ook veel veiliger dan alleen distance cruise control. Nu kan je even ogen wat langer van de weg houden zonder dat je de streep over rijdt. Echt super.
Ook wat testjes gedaan met inhalen op sport modus op b wegen. Ik vraag me af of ik wel extra power ga chippen. Die 580 nm koppel is al zo raket achtig dat ik stuur flink vast moet houden om geen passagier te worden. Wat een snelheid en acceleratie!
Vanmiddag de Mini naar huis gehaald en even een eerste wasronde gegeven. Twee jaar stilstaan onder een boom had hem geen goed gedaan en er zat volop groene aanslag in alle kieren en naden. Het panoramadak opent en sluit soepel en de rubbers zijn nog goed, geen druppel water naar binnen gekomen.
Volgende op de lijst is vooral nog veel meer schoonmaken, zowel van buiten als binnen. Misschien wat cosmetische dingen als een nieuwe pookknop en nieuwe matten en even naar het vocht in de het achterlicht kijken. Doel is uiteindelijk verkoop dus hij mag er best een beetje netjes uit zien.
Paar plaatjes van voor en na.
:strip_exif()/f/image/pMj3Wa10rgpZUzWUSAOUWfGg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ps4q3pMa9WigdnAKbHGJsHbb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jq9EnCp5ULS2Ey2DSiClHgHY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8p2U4X2YSFxQy04dg3qlzHXB.jpg?f=fotoalbum_large)
Netjes hoor, mooi voorbeeld van dankbaar-poetsen
De witte aanslag op de zwarte skirts is wellicht nog wat op te halen met een goed bumperzwart-middel
Na reset werkt het wel. Maar dezelfde fenomeen heb ik iedere dag nog. Na het reset doet het meteen, maar na een uur begint het weer.NLKornolio schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:41:
[...]
30 seconden volume knop indrukken reset/reboot de computer.
https://veldhuizenbmw.nl gaat je zeker kunnen helpenHeldereM schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:58:
Voor mijn 2006 BMW Z4 Coupe (E86) ben ik op zoek naar een adres waar ze cruisecontrol en navigatie kunnen inbouwen. Weet iemand een goed adres in of rond de randstad? Mag ook via PM.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Ik ben er ook niet direct fan van, vind het niet echt sportief genoeg overkomen eigenlijk. Beetje te 'rond'. En een fully loaded M135, tik je wel 90k voor af?Mr Pingu schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:37:
[...]
Na de F20 hebben ze geen mooie 1-serie gemaakt naar mijn mening. De grill van de msport vind ik mooier dan de M135i. Erg jammer dat ze de i5 grill hebben overgenomen.

>> Signature?
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app