Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 287 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:24
CreativeS schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:15:
[...]

Hij krijgt ook alleen maar opdracht vanuit BMW... schuimpie ;)

[Afbeelding]
Ik bedoel niet de medewerker bij de dealer, want die gaf ook aan dat het zeker niet normaal is zo'n hoog verbruik, maar degene die het verzind en bepaald dat 1L olie per 1001km prima is.
ik ben zelf geen fan van de dealer en garage, maar waar ik hem nu heen breng vind ik de service wel erg goed (Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-10 21:29
Heeft iemand een idee? Ik heb afgelopen januari bij mijn G30 sedan de achterbumper opnieuw laten spuiten bij de BMW dealer. Omdat er allemaal krassen en beschadigingen door de enkele jaren erop zijn gekomen

Auto staat helaas meer stil dan dat ik rij. Vandaag dacht ik eens laat ik de auto wassen, dat doe ik altijd zoals met veel liefde. Heel gyeon pakket en subtiel als iemand met een OCD tik.

Maar het verbaast me gewoon hoeveel krasjes al op de bumper zit… iemand een idee? Is de clearcoat dunner dan fabriek af?

Of heeft iemand een tip welke coating erg sterk is en ik aan kan brengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:21
lostboy_0234 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:32:
Heeft iemand een idee? Ik heb afgelopen januari bij mijn G30 sedan de achterbumper opnieuw laten spuiten bij de BMW dealer. Omdat er allemaal krassen en beschadigingen door de enkele jaren erop zijn gekomen

Auto staat helaas meer stil dan dat ik rij. Vandaag dacht ik eens laat ik de auto wassen, dat doe ik altijd zoals met veel liefde. Heel gyeon pakket en subtiel als iemand met een OCD tik.

Maar het verbaast me gewoon hoeveel krasjes al op de bumper zit… iemand een idee? Is de clearcoat dunner dan fabriek af?

BMW lak is best zacht. Je hoeft maar te kijken naar mijn F30 uit 2018 en er zitten al krassen op.
Strijk je misschien wel eens met je broek langs je bumper tijdens het in- en uitladen van de kofferbak? Als er vuil/zand op de bumper zit dan kan dat behoorlijk krassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 11:06
lostboy_0234 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:32:

Als het om een enkele paneel gaat (in jouw geval, achterbumper), zou ik die paneel gewoon laten wrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Puf schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:26:
[...]

BMW lak is best zacht. Je hoeft maar te kijken naar mijn F30 uit 2018 en er zitten al krassen op.
Strijk je misschien wel eens met je broek langs je bumper tijdens het in- en uitladen van de kofferbak? Als er vuil/zand op de bumper zit dan kan dat behoorlijk krassen.
Ah dat gevoel kreeg ik al, idd als je kijkt komme er al krassen haha.

Ik ga eens opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
seanpaul schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:34:
[...]

Als het om een enkele paneel gaat (in jouw geval, achterbumper), zou ik die paneel gewoon laten wrappen.
Slim! Goeie top bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:55

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb zo'n PPF op de bumper/laaddorpel laten zetten, ala: YouTube: Universal Rear Bumper 3M Paint Protection Film Installation Video

Dit heb ik toen tegelijk met PPF op de koplampen laten doen. (Geen zin in barsten aangezien die LED lichten een vermogen kosten) Was toen ongeveer 100 euro voor beide incl. arbeid en materiaal kwijt. Als ik zie hoe veel kleine krasjes vooral op de bumperfolie zitten was het zeker waard (al is PPF wel zachter dan lak) en je ziet het bijna niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Pingu op 21-05-2024 13:01 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:42
Puf schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Volgens mij staat BMW lak juist eerder te boek als hard dan zacht. Om kleine krasjes uit mn bmw lak te polijsten moet ik ook echt mn best doen.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:37
Greetoz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Volgens mij staat BMW lak juist eerder te boek als hard dan zacht. Om kleine krasjes uit mn bmw lak te polijsten moet ik ook echt mn best doen.
Maakt het nog wat uit of de lak op metaal op kunstof zit? Heb het gevoel dat kunstof gevoeliger is. Ik gleed gister met een nagel per ongeluk over de zwarte lak op de bumper (wel van de Ford), en dit leverde meteen een kras op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
zunrob schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Maakt het nog wat uit of de lak op metaal op kunstof zit? Heb het gevoel dat kunstof gevoeliger is. Ik gleed gister met een nagel per ongeluk over de zwarte lak op de bumper (wel van de Ford), en dit leverde meteen een kras op.
Het zal ongetwijfeld iets doen, maar heb er op mijn auto niet perse verschil tussen gemerkt. Weet je zeker dat het een echte kras is? Vaak zijn ze met beetje boenen weer weg ;-). Zo hard is je nagel niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 22:47
Waarschijnlijk is de lak die de het schadebedrijf heeft gebruik iets zachter dan de lak die BMW in de fabriek gebruikt. Gewoon een keer polijsten dan zijn de oppervlakkige krassen weer verdwenen.

Ik heb helaas een flinke beschadiging op het rechter voorscherm. Deukje en diepe kras. Helaas zelf veroorzaakt. Glaciersilber dus voorscherm laten spuiten doet meer kwaad dan goed ben ik bang. Hele zijkant doen sta ik ook niet om te springen. Maar even zien of ik de deuk eruit laat halen en dan met spotrepair. Kan zelf met lakstift en wetsanden ook proberen om het zo goed mogelijk weg te werken. Balen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Civic09 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:40:
Waarschijnlijk is de lak die de het schadebedrijf heeft gebruik iets zachter dan de lak die BMW in de fabriek gebruikt. Gewoon een keer polijsten dan zijn de oppervlakkige krassen weer verdwenen.

Ik heb helaas een flinke beschadiging op het rechter voorscherm. Deukje en diepe kras. Helaas zelf veroorzaakt. Glaciersilber dus voorscherm laten spuiten doet meer kwaad dan goed ben ik bang. Hele zijkant doen sta ik ook niet om te springen. Maar even zien of ik de deuk eruit laat halen en dan met spotrepair. Kan zelf met lakstift en wetsanden ook proberen om het zo goed mogelijk weg te werken. Balen!
Ekris in Veenendaal heeft mijn schade heel goed gerepareerd, daarbij is zeker niet de hele zijkant meegespoten. Ik heb dan wel geen volle metallic kleur maar zit wel een pearl effect in. Ekris doet het spuitwerk helemaal zelf met BMW verf. Ze besteden het dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Greetoz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Het zal ongetwijfeld iets doen, maar heb er op mijn auto niet perse verschil tussen gemerkt. Weet je zeker dat het een echte kras is? Vaak zijn ze met beetje boenen weer weg ;-). Zo hard is je nagel niet,
Het zit er wel echt in ja. Het zelfde viel me al op bij de achterklep, op het plastic rondje net onder de kentekenplaathouder. Daar zaten deze krassen (of laten we het vegen noemen) ook al. Waarschijnlijk van monteren kentekenplaat. Met polijsten (doe ik met de hand, absoluut geen pro dus) werd het er niet veel beter op. Dus ja, het zit er wel echt in. Verbaasde me daar ook over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:11:
Klopt. Heel internet staat vol hiermee. Men is vaak verbaast hoeveel hits er soms gedaan moeten worden om de lak krasvrij te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
CreativeS schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:30:
[...]

Klopt. Heel internet staat vol hiermee. Men is vaak verbaast hoeveel hits er soms gedaan moeten worden om de lak krasvrij te krijgen.
Dat je veel moet polijsten om hem krasvrij te krijgen kan natuurlijk ook komen omdat de krassen relatief diep zijn en je er een behoorlijke laag af moet halen om de bodem van de krassen te bereiken.
Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn F30 (metallic) lak makkelijk krast en dat de krassen dan ook gelijk relatief diep zijn.
Over het algemeen zie je dat bij relatief zachte lak. Harde lak heeft dan weer het nadeel dat er stukjes (chips) uit vliegen bij steenslag. Dat zie ik bij mijn auto dan weer niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:12:
Dat je veel moet polijsten om hem krasvrij te krijgen kan natuurlijk ook komen omdat de krassen relatief diep zijn en je er een behoorlijke laag af moet halen om de bodem van de krassen te bereiken.
BMW lak is keihard. Heeft niets met de diepte van de krassen te maken. Gewone simpele swirls is al best wel een werkje. Het is gewoon zo. Of de rest van internet heeft het samen met mij en @Greetoz natuurlijk mis hè.
Puf schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:12:
Harde lak heeft dan weer het nadeel dat er stukjes (chips) uit vliegen bij steenslag. Dat zie ik bij mijn auto dan weer niet gebeuren.
"Grappig". Zoals op mijn motorkap dus. Stuk of 10 'chips'. Gelukkig geen maanlandschap. Mooi projectje.

[ Voor 24% gewijzigd door CreativeS op 21-05-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Mr Pingu schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Ik heb zo'n PPF op de bumper/laaddorpel laten zetten, ala: YouTube: Universal Rear Bumper 3M Paint Protection Film Installation Video

Dit heb ik toen tegelijk met PPF op de koplampen laten doen. (Geen zin in barsten aangezien die LED lichten een vermogen kosten) Was toen ongeveer 100 euro voor beide incl. arbeid en materiaal kwijt. Als ik zie hoe veel kleine krasjes vooral op de bumperfolie zitten was het zeker waard (al is PPF wel zachter dan lak) en je ziet het bijna niet.
Thx voor de tip! Waar heb jij dat laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Laten we het er dan maar op houden dat ik geen BMW clearcoat op mijn mineralgraue F30 heb maar dat hij per abuis bij Peugeot door de spuitstraat is gerold. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:00
seanpaul schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:52:
[...]

Ik raad je sterk aan de dashcam video van Linus Tech Tips te kijken.
Bedankt voor de tip, laat maar zitten het is echt allemaal rommel zo te zien haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Laten we het gezellig houden

[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 22-05-2024 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:08
Deagle schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Bedankt voor de tip, laat maar zitten het is echt allemaal rommel zo te zien haha.
Iedere dashcam is uiteraard beter dan geen dashcam.

Zelf heb ik een Viofo A129 Duo Pro 4k. Gekocht voor 239 euro bij bol.com destijds. Wel een hardwire kit erbij - die ik nog wel moet installeren, moet ik eerlijk bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:06
Deagle schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:51:
Bij mijn huidige f30 320d b47, de vorige e90 320d m47 en de e46 316i met n42 heb ik nooit olie bij hoeven vullen tussen de beurten door.

Wie heeft er ervaring met dergelijke dashcams: https://nl.aliexpress.com/item/1005004719678795.html

Het viel me op dat diverse aanbieders een rebrand hiervan verkopen voor het 2-3 voudige. Het ziet eruit alsof het makkelijk in te bouwen is, alleen ik kan niet echt veel footage er van vinden.
Ik heb een FitCamX, vermoedelijk een rebrand. Prima camera, degelijke beeldkwaliteit. Kan wel wat beeldmateriaal verstrekken als je interesse hebt.
Mij ging het erom dat het niet opvalt. Het inbouwen is een fluitje van een cent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 09:57

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

BMW lak keihard? Ik kon met mn nagel al een kras erin trekken bij m’n nieuwe X5.

De lak kwaliteit is echt om te janken en de dealer geeft het ook gewoon toe.

Zonder glascoating is het tegenwoordig geen doen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

PSYch0landeR schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:30:
BMW lak keihard? Ik kon met mn nagel al een kras erin trekken bij m’n nieuwe X5.

Hmmm mijn 2018 Sapphire black 475 is kneiterhard. Toevallig heeft @CreativeS ook 475, misschien verschilt het per kleur en jaar? Tesla die heeft pas zachte lak :p

Je mag gerust mijn motorkap inspecteren, iedere lente kraters vullen :p

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 21-05-2024 23:04 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:00
Paul Hewson schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:02:
[...]

Ik heb een FitCamX, vermoedelijk een rebrand. Prima camera, degelijke beeldkwaliteit. Kan wel wat beeldmateriaal verstrekken als je interesse hebt.
Mij ging het erom dat het niet opvalt. Het inbouwen is een fluitje van een cent.
Ik ben er wel benieuwd naar aangezien er weinig te vinden is. Kun je me een pb sturen? :)

Edit: fitcamx is wel veel van te vinden. Lijkt best prima!

[ Voor 6% gewijzigd door Deagle op 21-05-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

lostboy_0234 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Thx voor de tip! Waar heb jij dat laten doen?
Sorry, ik woon in Noorwegen dus betwijfel of je er veel aan hebt.
Maar Autospa Wikol in Tønsberg :) Maar wellicht heeft iemand anders hier wel een goed adres in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Mr Pingu schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:34:
[...]

misschien verschilt het per kleur en jaar?
Dat vermoed ik ook. Precies om die reden noemde ik mijn type, bouwjaar, kleur en mijn eigen ervaring. De hoop op een constructieve discussie was echter snel vergaan. Voor sommigen hier is alles zwart of wit. (Mineraal-)grijswaarden bestaan niet. Als ik zeg dat die van mij snel krast en iemand anders reageert daarop dat ze allemaal keihard zijn, dus die van mij ook, dan ben je snel uitgepraat. Ik vind het fijn dat we elkaar hier soms kunnen helpen. Is niet mijn ambitie om welles-nietes te spelen. Pick your battles. 😄

[ Voor 10% gewijzigd door Puf op 21-05-2024 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Puf schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:03:
[...]

Dat vermoed ik ook. Precies om die reden noemde ik mijn type, bouwjaar, kleur en mijn eigen ervaring. De hoop op een constructieve discussie was echter snel vergaan. Voor sommigen hier is alles zwart of wit. (Mineraal-)grijswaarden bestaan niet. Als ik zeg dat die van mij snel krast en iemand anders reageert daarop dat ze allemaal keihard zijn, dus die van mij ook, dan ben je snel uitgepraat.
Ik voeg wel graag iets (hopelijk) constructiefs toe. Op onze twee mineral graue BMW's (2017 F20 en 2018 F45) lijkt de lak wel behoorlijk hard te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
zunrob schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:07:
[...]

Ik voeg wel graag iets (hopelijk) constructiefs toe. Op onze twee mineral graue BMW's (2017 F20 en 2018 F45) lijkt de lak wel behoorlijk hard te zijn.
Interessant...
Je zou verwachten dat de formulering van de metallic kleur zelf niet verandert, want dan krijg je onvermijdelijk kleurverschillen. De hardheid zit hem echter in de clearcoat. Zou best kunnen dat er verschillende types clearcoats zijn gebruikt in verschillende jaren of op verschillende productielocaties. (Mijn auto is in München van de productielijn gerold op 5 oktober 2018).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:08
PSYch0landeR schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:30:

Ik was er ook iets in teleurgesteld. Toevallig heeft een paar weken geleden iemand een winkelkarretje tegen mijn auto gezet. Niet een kras of veeg maar gewoon echt een gat in de lak, kijk nu recht op het staal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Puf schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:29:
[...]

Interessant...
Je zou verwachten dat de formulering van de metallic kleur zelf niet verandert, want dan krijg je onvermijdelijk kleurverschillen. De hardheid zit hem echter in de clearcoat. Zou best kunnen dat er verschillende types clearcoats zijn gebruikt in verschillende jaren of op verschillende productielocaties. (Mijn auto is in München van de productielijn gerold op 5 oktober 2018).
De F20 kwam ook uit München uit maart 2017, de F45 (november 2018) weet ik zo niet waar ie vandaan komt.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 22-05-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

F48, 475 Sapphire Black, September 2017 (1 vd eerste 2018 modellen) uit Regensburg fabriek

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 22-05-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:44

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

mamorunl schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Iedere dashcam is uiteraard beter dan geen dashcam.

Zelf heb ik een Viofo A129 Duo Pro 4k. Gekocht voor 239 euro bij bol.com destijds. Wel een hardwire kit erbij - die ik nog wel moet installeren, moet ik eerlijk bekennen.
Ik heb nog een oudere A129 Duo (niet 4k) gemonteerd afgelopen weekend. Aangesloten via zo'n fusetap op de zekeringskast in de voetenruimte van de voorpassagier. Je kan zekering 46 gebruiken (in een G21) als je de parkeer mode niet wil gebruiken. De camera stopt dan met opnemen na ongeveer 5 minuten nadat je de auto hebt verlaten.

Zag ook nog dat je de dashcam kan aansluiten op de binnenspiegel. Er vanuit gaande dat je een auto hebt met een automatisch dimmende binnenspiegel/regensensor. In de unit waar de binnenspiegel op zit aangesloten lopen ook kabels/connectoren waar je van af kan tappen.

Zoek maar eens op Mirrortap usb op Amazon....

Andere website: https://dongar.tech/products/porsche-keyway1
Maar weet niet of dit werkt. Staat bij dat deze ook voor BMW gebruikt kan worden.

Zie ook: https://g30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1440445

Scheelt een hoop gedoe met kabels wegwerken. Ik moet alleen nog uitzoeken of zo'n mirrortap te gebruiken is in een G21, maar nog geen tijd voor gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door MRE-Inc op 22-05-2024 13:17 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:37
Ik rij nu anderhalf jaar in een G31 520i uit 2018 en heb toch wel wat problemen. Vorige week stond ik langs de snelweg met een afgebroken koelslang - na even Googlen schijnt dit een bekend probleem te zijn. Gelukkig was het een quickfix maar toch...

De laatste tijd heb ik problemen met de luchtvering. Ik krijg af en toe een foutmelding met betrekking tot het onderstel. Dan is de auto achter helemaal naar beneden gezakt. Na een aantal keer de auto open en dicht te doen en/of opnieuw te starten dan pompt hij weer op en is de foutmelding weg. Paar dagen later heb ik weer hetzelfde probleem. Heeft iemand daar ervaring mee? De compressor is dus niet stuk (anders pompt ie niet op) en de balgen zijn ook niet lek want hij kan zo een aantal dagen goed blijven staan.

Ik heb een MHD Universal WiFi Adapter van Bimmer-Connect en wil mijn auto uitlezen. Dit lukt toch minder goed dan gehoopt. Ik krijg hem niet geconnect met Bimmerlink, heeft iemand daar advies voor?

[ Voor 11% gewijzigd door ColeJ op 22-05-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:58

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

ColeJ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:12:

Ik heb een MHD Universal WiFi Adapter van Bimmer-Connect en wil mijn auto uitlezen. Dit lukt toch minder goed dan gehoopt. Ik krijg hem niet geconnect met Bimmerlink, heeft iemand daar advies voor?
De MHD connector moest ik eerst via mijn iPad updaten met de officiele MHD app, alvorens hij te verbinden was op mijn Nothing Phone (1). Daarvoor kreeg ik met geen mogelijkheid de adapter verbonden met mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Overigens vond ik Bimmerlink te beperkt en heb ik ook uiteindelijk Protool aangeschaft oom ook daadwerkelijk fout-codes te kunnen resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MRE-Inc schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Ik heb nog een oudere A129 Duo (niet 4k) gemonteerd afgelopen weekend. Aangesloten via zo'n fusetap op de zekeringskast in de voetenruimte van de voorpassagier. Je kan zekering 46 gebruiken (in een G21) als je de parkeer mode niet wil gebruiken. De camera stopt dan met opnemen na ongeveer 5 minuten nadat je de auto hebt verlaten.

Zag ook nog dat je de dashcam kan aansluiten op de binnenspiegel. Er vanuit gaande dat je een auto hebt met een automatisch dimmende binnenspiegel. In de unit waar de binnenspiegel op zit aangesloten lopen ook kabels/connectoren waar je van af kan tappen.

Maar weet niet of dit werkt. Staat bij dat deze ook voor BMW gebruikt kan worden.

Scheelt een hoop gedoe met kabels wegwerken. Ik moet alleen nog uitzoeken of zo'n mirrortap te gebruiken is in een G21, maar nog geen tijd voor gehad.
Waarschijnlijk wel, die mirror tap maakt gebruik van de 12V kabel van de regen/licht sensor (B156*1B) op de 30F terminal op fuse 3 van de BDC. Dit is ook nog steeds een 3-pin connector op G20 en G30, dus hetzelfde als de F-series.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISkBEB7MK-55RULs3MmFGnRIn6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2rSf0a1OeQnNq7qvHtWioeA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1-98Fg9I1X4kulz7gkXRt5Y6Y0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUOSVzCr79mW9160hyMDGRqX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Xqlus1ve schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:22:
Overigens vond ik Bimmerlink te beperkt en heb ik ook uiteindelijk Protool aangeschaft oom ook daadwerkelijk fout-codes te kunnen resetten.
Je kan foutcodes ook resetten met BimmerLink? Gisteren nog gedaan nadat ik een de stekker uit de BDC trok terwijl ik nog niet de accu had losgekoppeld…. Dan lopen alle ECU’s te mekkeren omdat ze niet meer 100% met elkaar kunnen praten :p

Ook de short-circuit counter kan je resetten met BimmerLink. Wat niet kan zijn de initialisatie - calibrerings acties die je wel in ISTA kan doen en mogelijk ook protool? Ik heb geen Android dus helaas geen protool voor mij :p

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 22-05-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Mr Pingu schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Waarschijnlijk wel, die mirror tap maakt gebruik van de 12V kabel van de regen/licht sensor (B156*1B) op de 30F terminal op fuse 3 van de BDC. Dit is ook nog steeds een 3-pin connector op G20 en G30, dus hetzelfde als de F-series.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ah, bedankt voor het uitzoekwerk. Dat zal een hoop schelen qua aansluiten dan. Tevens hoef je de kabel dan ook niet meer via de A stijl weg te werken met kans dat de kabel voor de airbag zit (al valt daar ook omheen te werken).

Op de site van Dongar: https://dongar.tech/pages/guide kun je op het + teken klikken bij Porsche. Daar staat dan verder onderstaande foto van een BMW 440i waarop de dashcam dan is doorgelust via de regensensor.

Ik neem aan dat de regensensor bij het afsluiten van de auto, direct geen voeding meer krijgt. De sigarettenplug in het opbergvak in de G21 heeft namelijk nog 5 minuten voeding alvorens de dashcam uitgaat.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0526/6482/8067/t/5/assets/rain-sensor-dongar-install-1651375543914.png?v=1651375545

Dit is van bimmerpost forum die ik eerder aanhaalde. Betreft hier de G30. Alleen heeft deze persoon de voedingskabel van de raderdetector via pinnen rechtstreeks op de aansluiting van de regensensor geplaatst ipv door te lussen.

Afbeeldingslocatie: https://g30.bimmerpost.com/forums/attachment.php?s=44e0e07ea2ca7f931d6d20612a352828&attachmentid=1722591&d=1510850604

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Het is mij inmiddels gelukt om in Bimmerlink te komen met mijn G31. Ook kan ik de foutcodes resetten. Wat ik wel gek vind is dat ik geen foutcodes zie van alle fouten die ik heb gezien in mijn dashboard: lage koelvloeistof, onderstel etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MRE-Inc schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Ah, bedankt voor het uitzoekwerk. Dat zal een hoop schelen qua aansluiten dan. Tevens hoef je de kabel dan ook niet meer via de A stijl weg te werken met kans dat de kabel voor de airbag zit (al valt daar ook omheen te werken).

Op de site van Dongar: https://dongar.tech/pages/guide kun je op het + teken klikken bij Porsche. Daar staat dan verder onderstaande foto van een BMW 440i waarop de dashcam dan is doorgelust via de regensensor.

Ik neem aan dat de regensensor bij het afsluiten van de auto, direct geen voeding meer krijgt. De sigarettenplug in het opbergvak in de G21 heeft namelijk nog 5 minuten voeding alvorens de dashcam uitgaat.

[Afbeelding]

Dit is van bimmerpost forum die ik eerder aanhaalde. Betreft hier de G30. Alleen heeft deze persoon de voedingskabel van de raderdetector via pinnen rechtstreeks op de aansluiting van de regensensor geplaatst ipv door te lussen.

[Afbeelding]
Graag gedaan, als je beetje weet waar je moet zijn is dat 2 minuten opzoekwerk ;)

30F kan ook na het op slot doen nog een tijdje actief zijn; lees meer in dit document: https://ia801005.us.archi...Energy%2520Management.pdf

Dit document weliswaar voor de F01 7-series maar is nog steeds relevant, ook voor nieuwere auto’s want de architectuur is grotendeels hetzelfde.

Betreft doorlussen op de pinnen, tja doorlussen is het netst maar persoonlijk doe ik af en toe ook gewoon een dubbele kabel in de pin. ligt ook beetje wat het is en of ik verwacht of ik mogelijk nog een keer vervang / van de auto af wil halen.

12v sigarettenaansteker zit op Terminal 30B ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 22-05-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Mr Pingu schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:40:
[...]

Graag gedaan, als je beetje weet waar je moet zijn is dat 2 minuten opzoekwerk ;)

30F kan ook na het op slot doen nog een tijdje actief zijn; lees meer in dit document: https://ia801005.us.archi...Energy%2520Management.pdf

Dit document weliswaar voor de F01 7-series maar is nog steeds relevant, ook voor nieuwere auto’s want de architectuur is grotendeels hetzelfde.

Betreft doorlussen op de pinnen, tja doorlussen is het netst maar persoonlijk doe ik af en toe ook gewoon een dubbele kabel in de pin. ligt ook beetje wat het is en of ik verwacht of ik mogelijk nog een keer vervang / van de auto af wil halen.

12v sigarettenaansteker zit op Terminal 30B ;)
Voor een leek op autogebied als ik, zou ik dit nooit gevonden hebben. Ik wist niet eens dat dit soort terminals en bijbehorende documentatie uberhaupt bestaan. Maar wel leuk om te weten nu. Nogmaals dank !! _/-\o_ Nooit te oud om te leren....

Even snel het document doorgelezen:
Terminal 30F is not reset or switched off if at least one of the following conditions is met:
• Terminal 30B active
• Parking lights switched on
Dus je zou van de Parkeer modus gebruik kunnen maken op de dashcam als je de parkeerlichten laat branden. De reden dat het voor mij geen meerwaarde biedt, is omdat mijn auto thuis op de oprit staat en op het werk op een afgesloten parkeerplaats. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niemand tegen mijn auto kan aanrijden, maar bij mijn vorige opdrachtgever moest ik mijn auto op een openbare betaalde parkeerplaats zetten met krappe parkeerplekken en veel verkeer. De kans dat er nu wat tegen mijn auto aanrijd, is wel wat kleiner.

Blijft alleen nog de vraag over of je zomaar parkeerlicht mag gebruiken als je bv op een parkeerplaats staat zoals bv bij het winkelcentrum of dat daar ook voorwaarden aanhangen zoals bij bv mistlicht.

Overigens kost zo'n kabel/verloopstuk rond de 50€ via Amazon.com (NL Amazon bied hem niet aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MRE-Inc schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Voor een leek op autogebied als ik, zou ik dit nooit gevonden hebben. Ik wist niet eens dat dit soort terminals en bijbehorende documentatie uberhaupt bestaan. Maar wel leuk om te weten nu. Nogmaals dank !! _/-\o_ Nooit te oud om te leren....

Even snel het document doorgelezen:

[...]

Dus je zou van de Parkeer modus gebruik kunnen maken op de dashcam als je de parkeerlichten laat branden. De reden dat het voor mij geen meerwaarde biedt, is omdat mijn auto thuis op de oprit staat en op het werk op een afgesloten parkeerplaats. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niemand tegen mijn auto kan aanrijden, maar bij mijn vorige opdrachtgever moest ik mijn auto op een openbare betaalde parkeerplaats zetten met krappe parkeerplekken en veel verkeer. De kans dat er nu wat tegen mijn auto aanrijd, is wel wat kleiner.

Blijft alleen nog de vraag over of je zomaar parkeerlicht mag gebruiken als je bv op een parkeerplaats staat zoals bv bij het winkelcentrum of dat daar ook voorwaarden aanhangen zoals bij bv mistlicht.

Overigens kost zo'n kabel/verloopstuk rond de 50€ via Amazon.com (NL Amazon bied hem niet aan)
Tja je kan ook zo’n kabeltje van AliExpress kopen en een usb-kabel uit de la offeren. ;)

https://a.aliexpress.com/_EG5HsCx, je moet alleen ff checken of je dobbel zij-contact nodig hebt.

Of zelf er aan maken als je zo’n tang hebt:
https://a.aliexpress.com/_EHaOrur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:09
MRE-Inc schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat bij de G30 dezelfde regensenor is toegepast. Als de regensensor geen voeding krijgt na afsluiten, hoe werkt het dan dat toch het dakraam dichtgaat bij regen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:08
MRE-Inc schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Zag ook nog dat je de dashcam kan aansluiten op de binnenspiegel. Er vanuit gaande dat je een auto hebt met een automatisch dimmende binnenspiegel/regensensor. In de unit waar de binnenspiegel op zit aangesloten lopen ook kabels/connectoren waar je van af kan tappen.

Bij mij zat er gewoon een USB aansluiting bij :-) Kon er gewoon in

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 22:45
Ik heb een 2019 330d G21 gekocht!

Ik begrijp de adaptieve dempers niet heel goed.

Ik dacht dat die dempers altijd aan staan, je enkel kan kiezen tussen 'comfort' of ''sport'.

Echter zit op de middenconsole een knop onder eco pro, comfort en sport met de tekst "adaptive suspension". Als je daarop klikt komt er een scherm op de idrive met de melding "adaptive suspension". Verder niets, geen opties. Weet iemand waar die knop voor dient?

De BMW dealert verkoper (ik heb er nu 3 gebeld) weten het ook niet. Het is redelijk bizar dat we nu in een tijd zijn gekomen dat zelfs de BMW verkoper zefl niet meer kan uitleggen hoe zn handelswaar werkt. :)

EDIT: Duitse forum heeft nu uitgelegd:

Adaptive Suspension heeft zeg 10 modes, 1 - 10 waar 1 heel zacht en 10 heel hard is.

COMFORT is van 1-5, SPORT is 5-10.

Die knop in het midden is een variabel die van 1-10 gaat op basis van de navigatiemap.

Als iemand nog op- of aanmerkingen, of aanvullingen heeft dan graag.

[ Voor 20% gewijzigd door Rene44 op 22-05-2024 18:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Laatst online: 10:04

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Over 7 werkdagen nieuwe bmw 530e halen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFP_oFPe8qeRVQU4F0RoSX2JqwQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJC9w8bsnst2brJb4Ai2M2OS.jpg?f=fotoalbum_medium

Vroeg de dealer of die export of tijdelijk kenteken kan regelen. Doen ze helaas niet en google is ook echt onduidelijk met een 5 daags kenteken. Komt vast ook dat mijn duits net zo slecht is als google translate 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Je mag als Nederlander woonachtig in Nederland gewoon niet met een exportkenteken rijden in Nederland... TENZIJ je belastingvrijstelling/ontheffing aanvraagt. Want als Nederlander mag je in principe niet met een Duits kenteken in Nederland rijden. Als ze je pakken kunnen ze het equivalent van de Nederlandse BPM op je verhalen. Pakkans is niet echt groot, maar duizenden euro's voor vadertje staat? Alleen maar omdat het niet goed geregeld is of omdat men ongeduldig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

CreativeS schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:03:
Je mag als Nederlander woonachtig in Nederland gewoon niet met een exportkenteken rijden in Nederland... TENZIJ je belastingvrijstelling/ontheffing aanvraagt. Want als Nederlander mag je in principe niet met een Duits kenteken in Nederland rijden. Als ze je pakken kunnen ze het equivalent van de Nederlandse BPM op je verhalen. Pakkans is niet echt groot, maar duizenden euro's voor vadertje staat? Alleen maar omdat het niet goed geregeld is of omdat men ongeduldig is?
Heb gelukkig een eendags kenteken en keuring op dezelfde dag als ophalen kunnen regelen.

Las inderdaad 250 eu boete en kunnen half bpm als boete geven. Voor 530e is bpm maar 600eu.

[ Voor 6% gewijzigd door NLKornolio op 22-05-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
NLKornolio schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:05:
Heb gelukkig een eendags kenteken en keuring op dezelfde dag als ophalen kunnen regelen.
Ja, zo hebben wij het ook gedaan, alleen was de BPM maar €300, maar alles geregeld zoals het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4MOLP3r4HxiTlFVxVqkcp1_WC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3M3R19p9eFIn2651CVflPHGa.jpg?f=fotoalbum_large

Wel grappig om te zien wat er in de tussentijd (6 jaar) al aan vervangen is om alles weer netjes te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

CreativeS schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Ja, zo hebben wij het ook gedaan, alleen was de BPM maar €300, maar alles geregeld zoals het hoort.

[Afbeelding]

Wel grappig om te zien wat er in de tussentijd (6 jaar) al aan vervangen is om alles weer netjes te krijgen :)
Kon je het eendags kenteken er al in duitsland opzetten? Scheelt weer een duits kenteken aanvragen. Is ook maar 10 minuten van de grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Nee, de verkoper heeft de auto vanuit Düsseldorf naar ons toenmalige huis (Achterhoek, op de Duitse grens) gebracht met zijn autoambulance, dus die heb ik fijn op de parkeerplaats gezet toen. Dat was niet helemaal legaal, maar goed. Geen haan die daar naar kraaide voor die 2 dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 22-05-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
NLKornolio schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:05:
[...]

Las inderdaad 250 eu boete en kunnen half bpm als boete geven. Voor 530e is bpm maar 600eu.
Maar met dat eendagskenteken mag je toch niet in Duitsland rijden? Ben je dan wel verzekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:54:
Maar met dat eendagskenteken mag je toch niet in Duitsland rijden? Ben je dan wel verzekerd?
Die tien minuten zal het best wel meevallen... ik zou alleen niet een bekende grensovergang gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIVxgkZuzyWz4f0qJESKGaiWMRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofFLYT1S8kpQndP3RvHE83l1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWIrezxCcZ8Sgqg7NWXhiwnfnzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wa4IjSy2QM3k2MRm622cIof4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOljAwBKET0-MrRXWgmk2vse0iQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPBBlI0M9iZFUqgs6HwI7h0q.jpg?f=fotoalbum_large

Nu was ik de auto (G30) mooi in de avond zon aan het poetsen. Maar op mijn rechter voorbumper heb ik dit…

Iemand enig idee wat het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Rene44 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:20:

Ik dacht dat die dempers altijd aan staan, je enkel kan kiezen tussen 'comfort' of ''sport'.

Echter zit op de middenconsole een knop onder eco pro, comfort en sport met de tekst "adaptive suspension". Als je daarop klikt komt er een scherm op de idrive met de melding "adaptive suspension". Verder niets, geen opties. Weet iemand waar die knop voor dient?

De BMW dealert verkoper (ik heb er nu 3 gebeld) weten het ook niet. Het is redelijk bizar dat we nu in een tijd zijn gekomen dat zelfs de BMW verkoper zefl niet meer kan uitleggen hoe zn handelswaar werkt. :)

Adaptive Suspension heeft zeg 10 modes, 1 - 10 waar 1 heel zacht en 10 heel hard is.

Die knop in het midden is een variabel die van 1-10 gaat op basis van de navigatiemap.
Nouja "modus", als je met modus de demping range bedoelt zit je redelijk goed.

Maar als je dus de knop "adaptive" hebt, kunnen je dempers harder/zachter dempen. Niet alleen op basis van je navigatie, maar vooral op wat er gebeurt op de weg.

Ik heb het ook (in mijn G21) en gebruik die knop niet zoveel. Maar wat ik wel veel gebruik is het switchen tussen Comfort en Sport. In Comfort lekker over de drempels hobbelen en in Sport er snaarstrak overheen.

Bij een onderstel zonder Adaptive, is de demping in Comfort of Sport hetzelfde. En met, verandert het de auto compleet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
lostboy_0234 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu was ik de auto (G30) mooi in de avond zon aan het poetsen. Maar op mijn rechter voorbumper heb ik dit…

Bedoel je die ronde stipjes? Lijkt me opgedroogd water (met kalk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
CreativeS schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Die tien minuten zal het best wel meevallen... ik zou alleen niet een bekende grensovergang gebruiken :)
Had niet in de gaten dat @NLKornolio zo dicht bij de grens de auto op ging halen. Bij ons had de Duitse dealer de auto tot het thuisadres gebracht, ook niet zo heel ver over de grens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lostboy_0234
zunrob schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:23:
[...]

Bedoel je die ronde stipjes? Lijkt me opgedroogd water (met kalk).
Yes al die ronde stipjes. Ik kreeg het er niet af met een apc, handwas en klei. Pas met beetje polish en handpad ging het soort van weg.

Niet iets met de clear coat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
lostboy_0234 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Yes al die ronde stipjes. Ik kreeg het er niet af met een apc, handwas en klei. Pas met beetje polish en handpad ging het soort van weg.

Niet iets met de clear coat?
Dat durf ik niet te zeggen, maar ik herkende het meteen van als ik de auto was en niet snel genoeg droog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
zunrob schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:44:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, maar ik herkende het meteen van als ik de auto was en niet snel genoeg droog...
Ja het voelde wel echt als harde bobbeltjes. Met de nagel niet weg te krijgen.

Had met de blazer al het water meteen eraf geblazen, het viel me voor het wassen trouwens al op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rene44 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:20:

Als iemand nog op- of aanmerkingen, of aanvullingen heeft dan graag.
Heet die knop niet gewoon enkel “adaptive”?
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.automagazin.at/wp-content/uploads/2018/10/P90323699-highRes.jpg?zoom=3&resize=358%2C239&ssl=1

Dat adaptieve slaat op de rijmodus, niet specifiek op het onderstel.

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 22-05-2024 23:49 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_Arthur schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:18:
[...]

Nouja "modus", als je met modus de demping range bedoelt zit je redelijk goed.

Maar als je dus de knop "adaptive" hebt, kunnen je dempers harder/zachter dempen. Niet alleen op basis van je navigatie, maar vooral op wat er gebeurt op de weg.
De adaptive-knop hangt niet perse samen met adaptieve dempers. Ik heb adaptieve dempers maar geen adaptive mode/knop. Volgens mij hebben ze die in de LCI eruit gegooid, of het is een hybride dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
ColeJ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:36:
Het is mij inmiddels gelukt om in Bimmerlink te komen met mijn G31. Ook kan ik de foutcodes resetten. Wat ik wel gek vind is dat ik geen foutcodes zie van alle fouten die ik heb gezien in mijn dashboard: lage koelvloeistof, onderstel etc.
Vanmorgen weer de melding "onderstel". Auto aan de achterkant weer helemaal ingezakt. Nu heel langzaam naar huis gereden. Bij het uitlezen met Bimmerlink kom ik alleen nergens de foutmeldingen tegen. Weet iemand hoe dat komt? Ik zie helemaal geen meldingen in Bimmerlink welke ooit in mijn dashboard hebben gestaan.

Helaas moet ik nu maar de dealer gaan bellen want het probleem gaat niet "vanzelf" weg. Weet iemand een specialist in Noord-Holland hiervoor? Ik ben niet zo happig op de merkdealer...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:16
Auto voor onderhoud bij de dealer. Weer een mooie leenauto meegekregen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxGwEEe6znXtrKMg5lt1L6uROZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygqdYpHLidIAUvAU5pOBYhAw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUO-MSlqAt19Ogr4chE-ai34fMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FlrdeoHoEhtooGVR2IzCANf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaVYPT6S1kjaMN0amgfAdvdm-hM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYPZq2GnvTtEEvLo3E3xTC6C.jpg?f=fotoalbum_tile

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50
Rivanov schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:54:
Auto voor onderhoud bij de dealer. Weer een mooie leenauto meegekregen. :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Die matte lak vind ik zelf niks, maar de auto zelf rijdt super! Veel stuur plezier voor een dagje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
CarJunkyXL schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Die matte lak vind ik zelf niks, maar de auto zelf rijdt super! Veel stuur plezier voor een dagje!
Weinig stuurplezier. :P
Zit heel de dag op kantoor. Dus enkel dealer > kantoor en straks kantoor > dealer. Maar dat is nog geen 10 minuten. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 23-05-2024 10:05 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Rivanov schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:44:
Weinig stuurplezier. :P
Zit heel de dag op kantoor. Dus enkel dealer > kantoor en straks kantoor > dealer. Maar dat is 3km ofzo. :+
Ooooh…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYywDRaEE-SFN3YyL9WehtkZSBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQQjjudFBtneAqlktORQRPnx.jpg?f=fotoalbum_large

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Lease he. ;) Dus zit gewoon vervangend vervoer bij inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

fsfikke schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:56:
De adaptive-knop hangt niet perse samen met adaptieve dempers.
In een G20/21 non-LCI (sept 2019) wel. Zonder "adaptive"-knop, geen adaptieve dempers. Zo te zien voor de LCI versie heb je gelijk. Daar is kennelijk geen "adaptive"-knop meer naast de 'pook'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hadden jullie trouwens gezien dat er binnenkort al weer een tweede facelift van de 3-serie komt? Dit keer wel met technische verbeteringen:
Beim Plug-in-Hybrid 330e gehen wir davon aus, dass der Akku deutlich größer und schnelleres Laden möglich wird: 19,5 kWh Kapazität und bis zu 11 kW Ladegeschwindigkeit scheinen sich in Vorbereitung zu befinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
Ik ben van plan een X5 50e te bestellen, levertijd is pas februari 2025. Nu lees ik dat het BPM voordeel gaat verdwijnen op hybrides vanaf 2025, maar ik kan nergens vinden hoeveel euro's dat verschil gaat maken. Ik heb geen zin om nu te tekenen en dan in februari in eens €20k extra BPM te moeten betalen.
Heeft iemand een idee wat voor effect dit gaat hebben?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ChiLLeR schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:46:
Ik ben van plan een X5 50e te bestellen, levertijd is pas februari 2025. Nu lees ik dat het BPM voordeel gaat verdwijnen op hybrides vanaf 2025, maar ik kan nergens vinden hoeveel euro's dat verschil gaat maken. Ik heb geen zin om nu te tekenen en dan in februari in eens €20k extra BPM te moeten betalen.
Gaat het niet over het MRB voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-10 23:42

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

ChiLLeR schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:46:
Bijna too obvious misschien, maar soms heb je dat:
https://www.rijksoverheid...klimaat/bpm-personenautos

De korting op de MRB komt wel te vervallen in twee stappen:
https://www.rijksoverheid...20verlaagd%20naar%2025%25.

[ Voor 20% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 23-05-2024 11:01 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Bijna too obvious misschien, maar soms heb je dat:
https://www.rijksoverheid...klimaat/bpm-personenautos

De korting op de MRB komt wel te vervallen in twee stappen:
https://www.rijksoverheid...20verlaagd%20naar%2025%25.
Het gaat juist om het variabele deel, en Vanaf 1 januari 2025 zijn er nieuwe CO2-regels van kracht in Nederland: de Euro 6e-bis. Hiermee wordt de CO2-uitstoot van plug-in hybrides op een manier berekend die de werkelijkheid dichter benaderd. zie https://www.dusseldorpbmw.nl/media/nieuws/meer-bpm-op-phevs

Huidige CO2 uitstoot van de X5 50e volgens WLTP is 18gr. Ik lees aannames dat de nieuwe berekening een verdubbeling zal geven van de CO2 uitstoot.
De huidige BPM tabel geeft dan een BPM van 1152. Op dit moment bedraagt de BPM 588. In dat geval zal het dus wel meevallen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ChiLLeR schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:45:
[...]

Het gaat juist om het variabele deel, en Vanaf 1 januari 2025 zijn er nieuwe CO2-regels van kracht in Nederland: de Euro 6e-bis. Hiermee wordt de CO2-uitstoot van plug-in hybrides op een manier berekend die de werkelijkheid dichter benaderd. zie https://www.dusseldorpbmw.nl/media/nieuws/meer-bpm-op-phevs

Huidige CO2 uitstoot van de X5 50e volgens WLTP is 18gr. Ik lees aannames dat de nieuwe berekening een verdubbeling zal geven van de CO2 uitstoot.
De huidige BPM tabel geeft dan een BPM van 1152. Op dit moment bedraagt de BPM 588. In dat geval zal het dus wel meevallen.
Ik neem aan dat ze niet opnieuw een type goedkeuring gaan aanvragen toch?
from 1 January 2025, the Euro 6e-bis standard will come into force for new type-approvals.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

fsfikke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:37:
Hadden jullie trouwens gezien dat er binnenkort al weer een tweede facelift van de 3-serie komt? Dit keer wel met technische verbeteringen:

[...]
Nog sneller laden, nog sneller een versleten accu is de vuistregel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Inderdaad, dat lijkt me ook niet. De meeste autobedrijven, en met name groothandel en merkdealers, zijn goed op.de hoogte van dergelijke ontwikkelingen, zeker als ze al leveringen plannen in 2025. Elke klant vraagt er immers naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:20:
Inderdaad, dat lijkt me ook niet. De meeste autobedrijven, en met name groothandel en merkdealers, zijn goed op.de hoogte van dergelijke ontwikkelingen, zeker als ze al leveringen plannen in 2025. Elke klant vraagt er immers naar.
De verkoper gaf het ook aan dat het verhoogt zal gaan worden, maar zei niet te weten wat het exacte bedrag/verhoging zal zijn.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fsfikke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:37:

[...]
Dat is slecht nieuws voor de restwaarde van mijn auto :+

Wel netjes, met 19,5kWh zal die nieuwe variant dan ergens tussen de 50 (winter) en de 90 km (zomer) op electrisch halen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ChiLLeR schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:45:
[...]

Ik zie het idd in de autoweek uitleg:
https://www.autoweek.nl/a...ntrekkelijk-in-nederland/

De norm is idd alleen voor nieuwe type goedkeuringen, maar het lijkt alsof ze de gekoppelde BPM idd dan per 1 januari 2025 gaan aanpassen met de nieuwe uitstoot bepaling ook voor de oudere type goedkeuringen.
Wel een rare situatie, ik zou verwachten dat ze de bpm aan de type goedkeuring zouden laten hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 23-05-2024 13:03 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-10 15:50
lostboy_0234 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt op opgedroogd, in de zon gebrand, water shampoo. Met een cleaner wil het vaak ook wel. Poor Boys World Professional Polish oid.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

ChiLLeR schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:24:
[...]

De verkoper gaf het ook aan dat het verhoogt zal gaan worden, maar zei niet te weten wat het exacte bedrag/verhoging zal zijn.
Bijzonder, dan moet die verkoper zich er even in verdiepen. Die worden normaal gezien via de importeur wel geïnformeerd.

Met daarnaast nog de notitie dat deze plannen komende prinsjesdag misschien weer aangepast worden, en daarna ook weer door de 1e kamer moeten. Vaak zie je richting het einde van het jaar toch nog wel wijzigingen aangebracht worden hierdoor, hoewel meestal niet al te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CarJunkyXL schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Deze kleur is juist heel mooi in mat, vind ik dan. Op de foto komt het er niet zo uit maar in het echt is dit een mooie kleur.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 23-05-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Mijn gummipflege van BMW is op en deze is blijkbaar uitgaand en kon via de dealer geen nieuwe meer bestellen. Iemand een goede tip voor een vervanger?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
Mr Pingu schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Deze kleur is juist heel mooi in mat, vind ik dan. Op de foto komt het er niet zo uit maar in het echt is dit een mooie kleur.
Zo dan? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAj9STXRoltdxY45zO7ZeOv4yCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZKuW3tZL35PAPoCuOJTd42b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Xqlus1ve schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Nog sneller laden, nog sneller een versleten accu is de vuistregel toch?
11kW valt nog steeds erg mee hoor, de i4 kan met 200+kW DC-laden :p Het zou het misschien tot optie maken om op een lange rit onderweg wat bij te laden tijdens een pit-stop. Op dit moment heeft dat heel weinig nut.

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fsfikke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:35:
[...]

11kW valt nog steeds erg mee hoor, de i4 kan met 200+kW DC-laden :p Het zou het misschien tot optie maken om op een lange rit onderweg wat bij te laden tijdens een pit-stop. Op dit moment heeft dat heel weinig nut.
en op benzine rijden is voordeliger dan superchargen O-)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Foto is nog steeds een foto :+ Wel beter dan de parkeergarage :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Veel beter dan die komo-grijs en zwarten in de achtergrond d:)b

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
YakuzA schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Veel beter dan die komo-grijs en zwarten in de achtergrond d:)b
Welke komo-grijs bedoel je? Die 2 Active Tourer of die 1-serie? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Kan die matte lak tegenwoordig gewoon door de kras-straat of ben je verplicht hand wasjes te doen? :P

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
ChiLLeR schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:34:
Kan die matte lak tegenwoordig gewoon door de kras-straat of ben je verplicht hand wasjes te doen? :P
Een fatsoenlijke wasstraat zorgt niet/nauwelijks voor krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Rivanov schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:38:
[...]

Een fatsoenlijke wasstraat zorgt niet/nauwelijks voor krassen.
Geen krassen idd, maar swirls en halo's zijn wel grootste nadeel van de was straat. Ook de meest moderne. Ik probeer zoveel mogelijk hand te wassen maar vanwege tijd en kou komt hij ook zeer regelmatig in de wasstraat, maar zeker met de zon erop irriteer ik me mateloos aan alle swirls in de lak.
Maar ik dacht dat met de matte lak je helemaal niet door de wasstraat mocht, maar wellicht is dat dus achterhaald.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
ChiLLeR schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Geen krassen idd, maar swirls en halo's zijn wel grootste nadeel van de was straat. Ook de meest moderne. Ik probeer zoveel mogelijk hand te wassen maar vanwege tijd en kou komt hij ook zeer regelmatig in de wasstraat, maar zeker met de zon erop irriteer ik me mateloos aan alle swirls in de lak.
Maar ik dacht dat met de matte lak je helemaal niet door de wasstraat mocht, maar wellicht is dat dus achterhaald.
Denk ook niet dat het advies is bij een matte lak. Maar zal er zelf ook nooit voor kiezen.
In de showroom zag ik vanochtend de nieuwe i5 Touring staan in matzwart.. doe mij maar gewoon een mooie metallic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Iemand ervaring met acculaders? Deze kom ik op veel plaatsen tegen, en lijkt alsof BMW die zelf met eigen sticker verkoopt: https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v-24v/mxs-5-0-eu

Of toch de BMW variant? Dis lijkt net wat betere specs te hebben. https://shop.ekris.nl/bmw...50a-acculader/61432408592
Neem aan dat die ook gewoon werkt met andere merken?

[ Voor 41% gewijzigd door zunrob op 23-05-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
zunrob schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:56:
Iemand ervaring met acculaders? Deze kom ik op veel plaatsen tegen, en lijkt alsof BMW die zelf met eigen sticker verkoopt: https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v-24v/mxs-5-0-eu
Zag vanochtend bij de BMW dealer de CTEK acculaders bij verschillende auto's liggen.
Zelf geen ervaring mee, maar zij gebruiken ze zelf dus ook. Stond geen BMW op overigens.. gewoon het normale CTEK logo.

[ Voor 13% gewijzigd door Rivanov op 23-05-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Rivanov schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Zag vanochtend bij de BMW dealer de CTEK acculaders bij verschillende auto's liggen.
Zelf geen ervaring mee, maar zij gebruiken ze zelf dus ook. Stond geen BMW op overigens.. gewoon het normale CTEK logo.
De BMW later lijkt iets beter, namelijk hogere Ah en ook de nieuwe lithium ion accu...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

zunrob schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:56:

Of toch de BMW variant? Dis lijkt net wat betere specs te hebben. https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v-24v/mxs-5-0-eu
Neem aan dat die ook gewoon werkt met andere merken?
BMW is rebranded CTEK ;) Bijna hetzelfde als dat dakdragers Thule zijn.

Zelf heb ik de MXS25EC die ook supply mode heeft, dit gebruik ik als ik auto’s codeer, ook al bevelen ze veelal een 50A heb ik het verbruik van de auto met lichten en AC uit nog nooit boven de 15A zien uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:15
YakuzA schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:47:
en op benzine rijden is voordeliger dan superchargen O-)
Je kan ook je benzinemotor superchargen 8)
Pagina: 1 ... 287 ... 372 Laatste