Mijn zoektocht naar een opvolger van mijn 2018 X3 30d is beetje begonnen. Er staat nu 180d km op en met levertijd van ca. 4/8 maanden begint het tijd te worden om eens te gaan zoeken.
Vanwege het belastingklimaat valt diesel helaas af, erg fijn mee gereden maar het is de tienduizenden euro's meerprijs niet meer waard. Dus dan een hybride. Aangezien ik en mijn gezin nogal vaak de kofferbak met allerhande spullen vol krijgen willen we niet (fors) inkrimpen op de baggagruimte.
Die is nu 550l, de hybride x3 is dat ruim 100l minder. Je kan zeggen dat valt wel mee, ik vind het tegenvallen.
Daarnaast hebben wij een caravan die 2.000kg mag wegen, en wij gaan graag op vakantie in de alpen met dat ding. Dat betekend dat de conventionle motor die erin zit prima uit de voeten moet kunnen met zo'n gewicht als de accu leeg is. De 180pk 4 cil in de 30e vind ik dan niet ruim bemeten.
Conclusie, de X3 30e valt af.
Van het weekend een proefrit gemaakt in de Volvo XC60 T8 (300pk 4cil + 100pk elektro), mooie motorisering en fijn stuurgedrag. Echter kofferbak is ook hier maar 470l en de auto voelt van binnen een stuk kleiner aan.
De XC90 ook gereden en die bied qua ruimte wel wat ik zoek, die auto bied qua opties veel waar voor je geld maar is de tech (9" infotainment en lage resolutie tellers) een minpunt.
En tja (dit is tenslotte het BMW topic), het zijn geen BMW's. Dat merk in je details van afwerking, knopjes, dashboard, design. Bij BMW betaal je daar dan ook 20% meer voor. Ik heb ook een proefrit in de Range Velar gepland staan, maar ik betwijfel of ook daar de infotainment tech on-par is met wat BMW te bieden heeft.
Dus ik ga de X5 toch nog maar eens een keer meenemen in mijn overweging, de laatste keer vond ik die te groot en te log, maar wetende dat de X3 en XC60 mij te klein doen overkomen zal ik daar dan toch overheen moeten stappen
[
Voor 4% gewijzigd door
ChiLLeR op 11-04-2024 15:20
]