Zal best was schelen in de wegenbelasting wegens het extra gewicht. Maar misschien worden die hybride's ook wel gekocht wegens een lichtgroen imago en dat er een stekker op kan. Geen idee.
Ik rij nu bijna 3 jaar in mijn heerlijke F30 340i en zat dus al een beetje te kijken naar wat anders, maar eigenlijk is er (bijna) geen vergelijkbare auto in de prijsklasse waar ik zoek (tot 40k) met net zoveel comfort als wat ik gewend ben en zoveel vermogen. Of ik moet een iets nieuwere 340i/440i gaan zoeken, maar de uitvoering die ik nu heb ben ik eigenlijk wel blij mee. Ik wil dus doorrijden nog voorlopig. Alleen zijn er wel wat cosmetische issues met de auto de beide bumpers hebben schade (deels mijn eigen schuld), het leer van het stuur is versleten en de bestuurdersstoel is ook niet al te best meer door een paar keer inbraakschade.
Ik zoek dus een goed adres omgeving Breda/Dordrecht/Roosendaal die hoek voor schadeherstel. Mocht iemand nog een goede tips hebben voor leder en/of lakschade reparatie hoor ik het graag? Auto is intussen 8 jaar oud en bijna 150k gelopen dus hoeft niet absoluut perfect te zijn, maar moet ook geen beunhaas werk hebben betaal liever wat meer zodat het gewoon goed is. Belangrijkste is het rijplezier en dat beleef ik nog steeds
Ik zoek dus een goed adres omgeving Breda/Dordrecht/Roosendaal die hoek voor schadeherstel. Mocht iemand nog een goede tips hebben voor leder en/of lakschade reparatie hoor ik het graag? Auto is intussen 8 jaar oud en bijna 150k gelopen dus hoeft niet absoluut perfect te zijn, maar moet ook geen beunhaas werk hebben betaal liever wat meer zodat het gewoon goed is. Belangrijkste is het rijplezier en dat beleef ik nog steeds
De C400/450/43 AMG is natuurlijk de tegenhanger met ster in de neus, maar dan zit je met ongeveer dezelfde leeftijd. BMW heeft gewoon een geweldig pakket met de B58 icm de ZF. De natuurlijke opvolger is de M340i, maar die zal nog wat in prijs moeten zakken. Al komen ze vanuit Duitsland langzaam in de buurt, maar dan zit je wel in de gevaarlijke onderkant van de markt.
Vandaag met de nieuw 530e op pad. Ik rijd zelf een net nieuwe iX3 als tussenpaus en heb veel BMW's gereden. Mijn eerste indruk:
Meh
Hij zit voortreffelijk en stuurt heerlijk. Daar is echt niets mis mee. Maar....
Verdere aanmerkingen: Super goedkoop materiaal op plekken die je wel af en toe aan moet raken. De wisselwerking tussen de electro en benzinemotor is niet heel voorspelbaar. Wil ik op de snelweg invoegen, gebruikt hij 100% electra zonder ondersteuning, rijd ik met een slakkengang weg van het stoplicht, loopt de motor te brullen
Zo nog maar even een rondje sturen.
EDIT: Nog een pluspuntje, de HK audio is echt veel beter dan in de X3.
Bij het scrollen naar mijn post kwam ik net een foto tegen hierboven die ik ook gemaakt heb:
:strip_exif()/f/image/eRlKTUkfvS8ojPfHr1yKkyXt.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha, echt WTF. En je denkt dat het er niet uit ziet, maar de echte verrassing komt als je dat plastic aanraakt. Renault Megane 1995 vibes.
Meh
Hij zit voortreffelijk en stuurt heerlijk. Daar is echt niets mis mee. Maar....
- De drive modus zitten nu in het menu op het touchscreen in plaats van achter een knop. Aangezien het onderstel daar ook in zit, wissel ik altijd veel (klinkers in het dorp)
- Het instellingen menu is compleet onoverzichtelijk
- Wisselen tussen Carplay en radio, don't get me started
Verdere aanmerkingen: Super goedkoop materiaal op plekken die je wel af en toe aan moet raken. De wisselwerking tussen de electro en benzinemotor is niet heel voorspelbaar. Wil ik op de snelweg invoegen, gebruikt hij 100% electra zonder ondersteuning, rijd ik met een slakkengang weg van het stoplicht, loopt de motor te brullen
Zo nog maar even een rondje sturen.
EDIT: Nog een pluspuntje, de HK audio is echt veel beter dan in de X3.
Bij het scrollen naar mijn post kwam ik net een foto tegen hierboven die ik ook gemaakt heb:
:strip_exif()/f/image/eRlKTUkfvS8ojPfHr1yKkyXt.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha, echt WTF. En je denkt dat het er niet uit ziet, maar de echte verrassing komt als je dat plastic aanraakt. Renault Megane 1995 vibes.
[ Voor 24% gewijzigd door PWM op 03-04-2024 12:16 ]
Winst maximaliseren. Steeds goedkoper materiaal gebruiken, omdat je toch al de stempel 'premium' hebt, is beter voor de cijfertjes.
Ook wel opmerkelijk dat die trend om alles in menu's van touchscreens te verstoppen doorzet. Volgens mij is VAG daarmee echt begonnen. Alle journalisten hebben er commentaar op, maar de merken gaan stug door. Sommige dingen wil je gewoon lekker op een knopje hebben. Straks moeten we de ramen nog naar beneden gaan doen via het infotainment.
Ook wel opmerkelijk dat die trend om alles in menu's van touchscreens te verstoppen doorzet. Volgens mij is VAG daarmee echt begonnen. Alle journalisten hebben er commentaar op, maar de merken gaan stug door. Sommige dingen wil je gewoon lekker op een knopje hebben. Straks moeten we de ramen nog naar beneden gaan doen via het infotainment.
Denk met een slinger en dan noemen ze het ‘retro’ bediening.TheBrut3 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:35:
Winst maximaliseren. Steeds goedkoper materiaal gebruiken, omdat je toch al de stempel 'premium' hebt, is beter voor de cijfertjes.
there's no tweak without the tweaker
Of spraakbediening Hallo BMW open het rechterraam. Werkt goed. Mja, knopjes bedienen gaat wel sneller. Scheelt een seconde.
[ Voor 9% gewijzigd door RAAF12 op 03-04-2024 16:09 ]
Open het raam een klein stukje; Nee iets minder, Nee iets meer. Met de knopje heb je gewoon directe feedback.RAAF12 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:09:
Of spraakbediening Hallo BMW open het rechterraam. Werkt goed. Mja, knopjes bedienen gaat wel sneller. Scheelt een seconde.
In huis is spraakbediening fantastisch, maar in de auto zijn alle knopjes altijd binnen handbereik, nog altijd sneller en nauwkeurig spraakbediening.
Was het trouwens ook niet VAG die weer terug ging naar de knoppen?
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Wat kost die wagen ook alweer? Man man wat een pure armoede dit zeg. Verschrikkelijk. Maar zoals gezegd, het is een bmw dus premium dus status. Ze moeten zich schamen.PWM schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:50:
[Afbeelding]
Ik heb zojuist nieuwe banden besteld zonder ventielen, maar kreeg net van de bandenconcurrent mail of ik die erbij wilde bestellen. Ik was in de veronderstelling dat ik die niet nodig heb omdat mijn velgen al TPMS sensoren met ventiel hebben. Klopt dit?
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
TPMS units zitten in je velg geplakt. Inclusief ventiel. Als ze het nog doen hoeven die niet vervangen te worden. (tenzij ze heel oud zijn en de batterijen bijna leeg zijn)Greetoz schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:35:
Ik heb zojuist nieuwe banden besteld zonder ventielen, maar kreeg net van de bandenconcurrent mail of ik die erbij wilde bestellen. Ik was in de veronderstelling dat ik die niet nodig heb omdat mijn velgen al TPMS sensoren met ventiel hebben. Klopt dit?
YouTube: HOW TO REPLACE TPMS SENSOR ON BMW, TPMS LIGHT BAD TPMS SENSOR REPLAC...
[ Voor 18% gewijzigd door zunrob op 03-04-2024 17:49 ]
Probleem bleef zich voordoen, uiteindelijk terug geweest bij de garage. Bleek een banden probleem te zijn (hoogteslag in 2 banden). Inmiddels de Hankook banden vervangen door Michelin pilot sport 4 waarmee de problemen zijn opgelost.Fastclaimer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:12:
[...]
Ik zal komende dagen er even extra opletten. Ik heb het inderdaad ook in alle modussen. Auto heeft 12 maand garantie, mocht het zich voor blijven doen, vraag ik de garage er naar te kijken en geef ik een update in dit topic.
Onder aan de streep valt het me nog mee, rond de 90k.Naafkap schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:48:
[...]
Wat kost die wagen ook alweer? Man man wat een pure armoede dit zeg. Verschrikkelijk. Maar zoals gezegd, het is een bmw dus premium dus status. Ze moeten zich schamen.
Wat ik oversla:
Travel Pack met Comfort Access: Mijn huidige BMW staat ook de helft van de keren gewoon open, dat comfort access is gewoon onbetrouwbaar.
Innovation Pack: De Heads-up display is echt formaatje 42 inch flatscreen voor je neus. Het formaat is 4x groter dan in de X3. Zit gewoon in de weg. AR voegt ook niets toe.
Ik heb dan wel M-Sport Pro, Glazen dak, Bower&Wilkens, Comfort Pack en nog wat klein grut.
Voor de hobbyisten die zelf hun kabels trekken, ben op zoek naar een rolletje tape waarvan de buitenkant als stof aan voelt, iemand toevallig een Amazon tip?
Je bedoelt kabelboom tape? Bijvoorbeeld iets als dit: https://www.amazon.nl/Kab...ietape/dp/B08CRVSFHZ?th=1Xqlus1ve schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:50:
Voor de hobbyisten die zelf hun kabels trekken, ben op zoek naar een rolletje tape waarvan de buitenkant als stof aan voelt, iemand toevallig een Amazon tip?
Dit wordt veel gebruikt als kabelboomtape is ook olie en hittebestendig,
https://www.car-products....-51618-4042448848413.html
Maar als je liever Jeff Bezos steunt kan dat ook.
Maar als je liever Jeff Bezos steunt kan dat ook.
Komt het ook niet door de belangrijke Chinese markt voor bmw dat ze over gaan op alles achter een touchscreen omdat ze daar gek zijn van gadgets en knopjes ouderwets zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 03-04-2024 20:11 ]
Ellende is dat je veel opties niet meer los kunt bestellen, maar alleen in een Pack.PWM schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:42:
[...]
Onder aan de streep valt het me nog mee, rond de 90k.
Wat ik oversla:
Travel Pack met Comfort Access: Mijn huidige BMW staat ook de helft van de keren gewoon open, dat comfort access is gewoon onbetrouwbaar.
Innovation Pack: De Heads-up display is echt formaatje 42 inch flatscreen voor je neus. Het formaat is 4x groter dan in de X3. Zit gewoon in de weg. AR voegt ook niets toe.
Ik heb dan wel M-Sport Pro, Glazen dak, Bower&Wilkens, Comfort Pack en nog wat klein grut.
Zou je de elektrisch te openen achterklep willen, dan kan dat alleen als onderdeel van een Travel Pack à €1.700, waar je dan de inderdaad door velen juist niet gewenste Comfort Access ongevraagd bij krijgt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Zo'n elektra achterklep die opengaat via de fob is al standaard op de G20. Raar dat BMW dat op andere modellen als optie aanbied.
Ik heb deze gebruikt:Xqlus1ve schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:50:
https://www.amazon.nl/dp/B07Q19ZFDP
Ik heb nog wel rolletje over mocht je in de buurt van Haarlem wonen
Je hebt hem samengesteld als sedan denk ik?PWM schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:42:
[...]
Wat ik oversla:
Zoals ik laatst al stuurde: zit in twijfel of ik geen jong gebruikte X5 45e moet kopen. Die heeft wel gewoon de normale bediening. Gene waar ik me het meest aan ergerde (en mezelf verbaas nu hoe vaak ik switch) zijn de modussen die in het menu zitten.
Overigens kun je wel deels om het probleem heenwerken door wat voorkeuren in te stellen maar eigenlijk wil een "all electric" knop hebben zoals de 45e generatie X5 dat had.
[ Voor 24% gewijzigd door Tortelli op 03-04-2024 20:47 ]
Ja klopt. Ging ff om een leasebedrag duidelijk te hebben. De Touring zal 3-4k duurder zijn, maar weer goedkoper in de lease.Tortelli schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:45:
[...]
Je hebt hem samengesteld als sedan denk ik?
Waarom goedkoper in de lease? Mijn intentie is de auto te kopen in principe.
Alle negatieve reacties kunnen wel een reden zijn om een vrij forse korting te krijgen. Issue is wel dat de forse catalogusprijs wel blijft staan.
Je hebt ook nog een proefrit met een 550e toch?
Welk onderstel had deze auto btw?
Alle negatieve reacties kunnen wel een reden zijn om een vrij forse korting te krijgen. Issue is wel dat de forse catalogusprijs wel blijft staan.
[ Voor 61% gewijzigd door Tortelli op 03-04-2024 20:49 ]
De Touring heeft een betere restwaarde, dus lager leasebedrag. De 550e krijg ik een seintje als hij er is.Tortelli schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:48:
Waarom goedkoper in de lease? Mijn intentie is de auto te kopen in principe.
De dealer verwacht wel snel kortingsacties op de 5. De i5 heeft buiten 10% korting, nu ook een M edition met een paar duizend euro extra korting, die dus wel van de catalogusprijs af gaat. Die zal ook komen voor de normale 5.
Ik had nu het M Sport onderstel mee. Hartstikke prima. Niet te hard en je mist geen adaptief onderstel.
[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 03-04-2024 20:55 ]
Xqlus1ve schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:50:
En die (Tesa) gebruiken we professioneel. Geweldige tape. Op zichtbare gedeeltes deze tape om de ribbelkous (met kabels erin).. net echtRAAF12 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:01:
Dit wordt veel gebruikt als kabelboomtape is ook olie en hittebestendig,
[ Voor 48% gewijzigd door CreativeS op 03-04-2024 23:51 ]
+1 voor de tesa. Heb ook een alixpress rol maar die was minder "stoffig".
Voor kabels onder de bumper / motor gebruik ik tesa 51036.
Over kabels gesproken, ik moest nog altijd de Comfort Acces knop op de achterklep vervangen en de kabel er naar toe trekken die al maanden klaar lag… Het was toch iets meer werk dan aanvankelijk gedacht. Vooral de kabel door de spijl van de achterklep trekken.
:strip_exif()/f/image/Ul9Mn413jo1Y4WnE5TljOFqE.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk ook een kabel extra getrokken om deze mod uit te voeren:
https://f48.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1594358
Tijdens kamperen regelmatig gemerkt dat het erg donker is in de achterklep en nu de zomer er weer aan komt wel fijn om extra lampje te hebben. Alleen het lampje is nog onderweg…
Gaat gelijk ook extra geluidsisolatie in
Over kabels gesproken, ik moest nog altijd de Comfort Acces knop op de achterklep vervangen en de kabel er naar toe trekken die al maanden klaar lag… Het was toch iets meer werk dan aanvankelijk gedacht. Vooral de kabel door de spijl van de achterklep trekken.
:strip_exif()/f/image/Ul9Mn413jo1Y4WnE5TljOFqE.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens kamperen regelmatig gemerkt dat het erg donker is in de achterklep en nu de zomer er weer aan komt wel fijn om extra lampje te hebben. Alleen het lampje is nog onderweg…
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
De M Sport Edition is 80k. Bedoel je hiermee dat die voor 72k te krijgen moet zijn? Komt jouw dealer hier zelf mee, of heb je al onderhandeld?PWM schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:54:
[...]
De i5 heeft buiten 10% korting, nu ook een M edition met een paar duizend euro extra korting
[ Voor 14% gewijzigd door mrwiggs op 03-04-2024 22:06 ]
Sowieso bedankt voor het delen van al je ervaringen. Je lijkt er op het moment meer tijd voor te hebben dan ikPWM schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:59:
De I5 is nu standaard voorzien van een aantal dure opties
[Afbeelding]
En de 8 tot 10 procent korting krijg je gewoon, als je het vriendelijk vraagt.
Zou nog even nadenken over de HUD. Ik mis hem wel altijd in de andere auto en in mijn testrit had ik de HUD ook al ingesteld om minder aanwezig te zijn. Is echter alweer verleden jaar, geen idee meer hoe of wat.
Wat is jouw ervaring met die korting en lease? Heb daar zelf weinig succes mee gehad tot zover. Ben geen geboren onderhandelaar maar als ik weet dat er iets mogelijk is, sta ik er sterker in. In mijn geval Zakelijk full operationeel via BMWFS.
Grz D.
Bedankt allen voor de Tesa 51608 tape tip, inmiddels een rolletje besteld. Iemand nog een tip qua smeermiddel voor knoppen? BMW smeert soms wat lichte vet tussen de knoppen voor een soepele beweging.
Gevonden.
Gevonden.
[ Voor 4% gewijzigd door Xqlus1ve op 04-04-2024 12:31 ]
Er is natuurlijk een lease topic, maar als we het BMW specifiek houden:DomiGijzen schreef op donderdag 4 april 2024 @ 00:34:
Wat is jouw ervaring met die korting en lease? Heb daar zelf weinig succes mee gehad tot zover. Ben geen geboren onderhandelaar maar als ik weet dat er iets mogelijk is, sta ik er sterker in. In mijn geval Zakelijk full operationeel via BMWFS.
Het hangt er vanaf of er al afspraken liggen tussen BMW en werkgever. Zo niet, dan heeft de dealer een vrije hand om korting te bepalen.
Voordeel van lease bij BMW is dat je, zoals ik nu heb, voor het geld van een 48 maanden contract een flexibel contract krijgt. Kan je hem na een jaar weer inleveren als het je niet bevalt.
Je kan me altijd even een DM sturen als je een beetje in het midden van het land woont, dan kan mijn contact wel even offerte opmaken.
Ja dat verkopen ze ook van die openschuim isolatietegels maar die minerale wol Isover dekens wat ook als isolatie wordt toegepast in de spouwmuur van huizen zit isoleert geluid nog beter. Gebruik je ook een lange trekkabel met oog? Ik had eerst zo'n el cheapo nylon ding maar die is lang niet zo soepel als een metalen. Met die ben je in mum van tijd langs alle lastige hoeken en gaatjes. Meestal tape ik de draden vast aan de trekkabel.Oke geen BMW topic maar ik lees genoeg onzin, dus mag dit er ook wel even tussendoorMr Pingu schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:56:
+1 voor de tesa. Heb ook een alixpress rol maar die was minder "stoffig".
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door RAAF12 op 04-04-2024 20:38 ]
Ik las laatst in Autoweek dat de nieuwe Volvo EX30 een vakje heeft onder de middenconsole. Dat moet je openen met een knop op het scherm, ipv dat het gewoon zelf een klepje heeft...TheBrut3 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:35:
Comfort access is wel met UWB op de G60 zou wel wat beter (en relay attack veilig!) zijn.PWM schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:42:
[...]
Wat ik oversla:
Ik wil mijn autobanden van mijn G30 zelf verwisselen maar de twijfel slaat opeens ik weet niet meer hoeveel Nm bij aanhaalmoment 
Iemand de goudentip?

Iemand de goudentip?
In de handleiding (G30 lci) staat een aanhaalmoment van 140 Nm genoemd.lostboy_0234 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:53:
Ik wil mijn autobanden van mijn G30 zelf verwisselen maar de twijfel slaat opeens ik weet niet meer hoeveel Nm bij aanhaalmoment
Iemand de goudentip?
Volgens NewTIS 140Nm inderdaad.lostboy_0234 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:53:
Iemand de goudentip?
Ik heb helaas geen echte trekkabel. Ik gebruik gewoon een dikke electriciteitsdraad waar ik een haak/oog aan buig (J-vorm zeg maar) en dat doe ik ook met de kabel die ik moet trekken, die haak ik dan in elkaar en gaat er electriciteitstape over. Vaak doe ik dus eerst die electriciteitsdraad er door heen friemelen alvorens ik ze aan elkaar maak. Zoals je wellicht op de foto kan zien ging het hier ook in 2 etappes( links boven zit een lus).RAAF12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:51:
[...]
Ja dat verkopen ze ook van die openschuim isolatietegels maar die minerale wol Isover dekens wat ook als isolatie wordt toegepast in de spouwmuur van huizen zit isoleert geluid nog beter. Gebruik je ook een lange trekkabel met oog? Ik had eerst zo'n el cheapo nylon ding maar die is lang niet zo soepel als een metalen. Met die ben je in mum van tijd langs alle lastige hoeken en gaatjes. Meestal tape ik de draden vast aan de trekkabel.Oke geen BMW topic maar ik lees genoeg onzin, dus mag dit er ook wel even tussendoor
Voor geluidsisolatie gebruik ik de goedkoopste bitumen platen van 2mm. Redenatie hier achter is dat in een auto vooral laag frequent geluid het probleem is (banden geluid, motorgeluid) maar ook lage frequente vibraties van de motor waardoor panelen / delen gaan trillen en geluid doorgeven. Midden en hoge tonen zijn niet echt problematisch en worden wel gedempt door lichamen en bekleding (ala echo in een huis zonder stof)
Dat wil niet zeggen dat andere frequenties niet aanwezig zijn maar dat dit het meest effectief is. 80-20 regel zeg maar. Ook zit er al wel isolatie in, maar gezien gewicht/volume kan dat niet gefocusd zijn op lage tonen
Ik hou van goed geluid maar ben verre van audiofiel, focus qua geluid altijd op «bang for buck»
Nu de achterklep toch open is, gaat er daarom ook gelijk wat bitumen platen in.
Overigens vandaag de plek voor de lampjes uitgesneden, erg tevreden met het resultaat.
![]() | ![]() | ![]() |
Helaas sneeuwt het nu hier weer dus moet even wachten met het terugmonteren van alles.
Pannencouque schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:11:
[...]
Ik las laatst in Autoweek dat de nieuwe Volvo EX30 een vakje heeft onder de middenconsole. Dat moet je openen met een knop op het scherm, ipv dat het gewoon zelf een klepje heeft...

Als dat vakje ook nog eens goed verborgen is en moeilijk open te breken dan vind ik dat eigenlijk wel een plus. Het is als ik jou goed begrijp alleen te openen als je de sleutel/keycard/transponder van de auto hebt en het contact aan staat. Dat maakt het wel een goede stash.Pannencouque schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:11:
[...]
Ik las laatst in Autoweek dat de nieuwe Volvo EX30 een vakje heeft onder de middenconsole. Dat moet je openen met een knop op het scherm, ipv dat het gewoon zelf een klepje heeft...
Ik mag wel hopen dat het een extraatje is en dat er daarnaast ook vakjes zijn die je handmatig kunt openen.
[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 04-04-2024 22:08 ]
Filmpje van de i5 zie er goed uit! YouTube: 2024 BMW i5 - Stylish and elegant Sedan (5 Series 2024)
Super ik heb nog de eerste G30, neem aan dat daar geen verschil in zit 😅melensuup schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:00:
[...]
In de handleiding (G30 lci) staat een aanhaalmoment van 140 Nm genoemd.
Kek waggieRAAF12 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 03:51:
Filmpje van de i5 zie er goed uit! YouTube: 2024 BMW i5 - Stylish and elegant Sedan (5 Series 2024)
Ziet er futuristisch uit zo.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Of je kijkt even zelf in je eigen handleiding voor de zekerheid.....lostboy_0234 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:07:
[...]
Super ik heb nog de eerste G30, neem aan dat daar geen verschil in zit 😅
Dat komt vooral hoe de hele video is opgezet, met een dito deuntje. Imo geeft vooral het interieur eerder een goedkope kitscherige indruk, teveel leds, schermen en plastic.
Die witte handschoentjes zijn natuurlijk wel nodig, want al dat goedkope plastic voelt wat ruw aan voor de handjes
Zojuist is de nieuwe Software Upgrade door de dealer erin gezet. Auto heeft daarvoor z’n 2 uur aan de computer gehangen.Matadores schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:50:
Vanmorgen bij de dealer geweest om de remvloeistof voor m'n G20 te vervangen, volgens het Service Inclusive contract dat ik destijds afgesloten heb.
Heb gelijk aangegeven dat de Remote Software Upgrade via de "My BMW app" niet werkt. Wel doet het downloaden en uploaden naar de auto; echter het instaleren wil 'ie niet doen. Met als resultaat dat er nog een versie uit 2022 in zit.
Samen met een medewerker hebben we alles nog eens nagelopen, maar ook hij kwam niet veel verder.
Omdat de auto nog in de 24mnd Premium garantie zit hebben we een afspraak gemaakt om de auto daar aan de computer te hangen en zal íe de nieuwste software update krijgen.
Huidige versie is nu 03/2024.35
Tijd voor een Zomerbanden vraagje. IK heb de pech gehad dat 1 van mijn zomerbanden lek geworden was net voor de Winterbanden wissel, dus ik moet ze alle 4 vervangen. Nou heb ik gevraagd of de BMW dealer Sportcontact 7's kan monteren, kunnen ze alleen zeggen ze van ja, het heeft geen ster voor BMW erop, dus kan het problemen geven bij de aandrijving.
Nou ben ik wel wat voorzichtig, maar dit klinkt voor mij als gewoon wat bullshit xD. Een goed setje banden met een ster markering zijn de PS4S, alleen kosten deze al gauw 350 euro duurder.
Verschil tussen de SP7 and de PS4S is bijna niks, zijn alle 2 natuurlijk gewoon top banden. Maar ben benieuwd wat de ervaring hier is van andere mensen omtrent dit soort verhalen.
Nou ben ik wel wat voorzichtig, maar dit klinkt voor mij als gewoon wat bullshit xD. Een goed setje banden met een ster markering zijn de PS4S, alleen kosten deze al gauw 350 euro duurder.
Verschil tussen de SP7 and de PS4S is bijna niks, zijn alle 2 natuurlijk gewoon top banden. Maar ben benieuwd wat de ervaring hier is van andere mensen omtrent dit soort verhalen.
2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i
Gewoon laten monteren (zonder ster). Uiteraard is het met een ster markering beter getest en op elkaar afgestemd, maar hoeveel je hier in de praktijk van gaat merken met de van A naar B ritten... Ik verwacht niet veel.
Wat ik kon vinden over ster en geen ster is dit; blijkt verschil te zitten in een PS4S met en zonder ster.Naif0n schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:39:
Nou heb ik gevraagd of de BMW dealer Sportcontact 7's kan monteren, kunnen ze alleen zeggen ze van ja, het heeft geen ster voor BMW erop, dus kan het problemen geven bij de aandrijving.
YouTube: This Is Why You Should Fit OE Tires To Your Car! [Michelin Pilot Spo...
Wat ik niet snap: als die band zó anders in elkaar zit (4 compounds ipv 2, honderdmiljoenmiljard keer harder getest etc.) waarom noem je het dan nog steeds een PilotSport 4S net als z'n broertje met 2 skere compounds?pipo1000 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:03:
[...]
Wat ik kon vinden over ster en geen ster is dit; blijkt verschil te zitten in een PS4S met en zonder ster.
YouTube: This Is Why You Should Fit OE Tires To Your Car! [Michelin Pilot Spo...
Noem het dan Michelin MotorSport+ 5M(ulticompound) of zo, dan weet iedereen what's up en kun je er ook meer ¢a$h mon€¥ voor vragen.
Oh en die dude in dat filmpje is wel heel enthousiast er over. Hij zal vast niet keihard liegen, maar heeft veel weg van een advertorial. Hij is natuurlijk ook niet voor niks uitgenodigd door Michelin en BMW.
[ Voor 11% gewijzigd door Puf op 05-04-2024 17:53 ]
Ga er maar vanuit dat een band met ster beter is. Gewone stervelingen kennen de specificaties niet en Internet/Youtube/forum goeroes moet je niet willen geloven.
Hopelijk kunnen/willen jullie me helpen. Als ik schade had gehad aan de BMW was ik meteen naar Ekris Veenendaal gereden. Maar nu weet ik niet waar ik heen moet.
Zoals jullie weten hebben we pas een van de twee BMW's weggedaan, de M140i, omdat er gezinsuitbreiding op komst was. We hebben een nieuwe S-Max in Duitsland gekocht en hebben die nu een paar maanden.
Ons zoontje is 2 weken geleden geboren. Vandaag bracht ik zijn zussen naar opa en oma om te logeren voor het weekend, zodat wij lekker konden gaan genieten van Finn, toen dit gebeurde. https://m.limburger.nl/cnt/dmf20240405_94878188. Ik reed net schuin achter deze vrachtwagen. Ik wist eigenlijk niet wat ik zag. Opeens spatte eigenlijk al het beton van die brug, over de gehele breedte van de snelweg. Flinke brokken onder, op en tegen de auto. Mijn voorbumper is kapot, er vloog een steen precies doorheen tegen de radar. Ook de motorkap, zijpanelen, voorruit, dak en nog wat andere plaatsen hebben flinke krassen waar de brokstukken overheen vlogen. Het spookt nog door mijn hoofd of ik harder had moeten remmen, harder had moeten uitwijken, of gewoon 10 seconden eerder of later had moeten vertrekken.
Overigens vloog er ook een flinke metalen stang af die brug/vrachtwagen, die net achter mijn auto terecht is gekomen en de Mercedes achter me geraakt heeft. Gelukkig niet door de voorruit.
Punt is dat ik flink heb gehuild vandaag, onze gloednieuwe auto is flink beschadigd. Ik ben zo iemand die altijd op een hoekje van een parkeerplaats parkeert, dus dit doet me pijn. Ik wil dan ook graag dat het zo perfect mogelijk hersteld wordt. Voor BMW weet ik wel waar ik heen moet, maar voor Ford? Geen idee. Kunnen jullie me helpen? Regio Nijmegen, maar wil best een (flink) stuk rijden.
Zoals jullie weten hebben we pas een van de twee BMW's weggedaan, de M140i, omdat er gezinsuitbreiding op komst was. We hebben een nieuwe S-Max in Duitsland gekocht en hebben die nu een paar maanden.
Ons zoontje is 2 weken geleden geboren. Vandaag bracht ik zijn zussen naar opa en oma om te logeren voor het weekend, zodat wij lekker konden gaan genieten van Finn, toen dit gebeurde. https://m.limburger.nl/cnt/dmf20240405_94878188. Ik reed net schuin achter deze vrachtwagen. Ik wist eigenlijk niet wat ik zag. Opeens spatte eigenlijk al het beton van die brug, over de gehele breedte van de snelweg. Flinke brokken onder, op en tegen de auto. Mijn voorbumper is kapot, er vloog een steen precies doorheen tegen de radar. Ook de motorkap, zijpanelen, voorruit, dak en nog wat andere plaatsen hebben flinke krassen waar de brokstukken overheen vlogen. Het spookt nog door mijn hoofd of ik harder had moeten remmen, harder had moeten uitwijken, of gewoon 10 seconden eerder of later had moeten vertrekken.
Overigens vloog er ook een flinke metalen stang af die brug/vrachtwagen, die net achter mijn auto terecht is gekomen en de Mercedes achter me geraakt heeft. Gelukkig niet door de voorruit.
Punt is dat ik flink heb gehuild vandaag, onze gloednieuwe auto is flink beschadigd. Ik ben zo iemand die altijd op een hoekje van een parkeerplaats parkeert, dus dit doet me pijn. Ik wil dan ook graag dat het zo perfect mogelijk hersteld wordt. Voor BMW weet ik wel waar ik heen moet, maar voor Ford? Geen idee. Kunnen jullie me helpen? Regio Nijmegen, maar wil best een (flink) stuk rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 05-04-2024 20:50 ]
Jeezus. Ben blij dat jij / jullie er ongedeerd vanaf zijn gekomen. De auto komt hier toch nu op de laatste plaats......
Maar, ik neem aan, dat je verzekerd bent? Die geven toch aan, waar de beschadigde wagen heen moet?
Sterkte trouwens 💪
Maar, ik neem aan, dat je verzekerd bent? Die geven toch aan, waar de beschadigde wagen heen moet?
Sterkte trouwens 💪
Je hebt helemaal gelijk wat dat eerste betreft. Ik heb zelf gelukkig helemaal niks. Daarom (waarschijnlijk) dat ik me meteen zo druk maak over de rest.roland kroes schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:56:
Jeezus. Ben blij dat jij / jullie er ongedeerd vanaf zijn gekomen. De auto komt hier toch nu op de laatste plaats......
Sterkte trouwens 💪
Verzekeraar al gebeld. Ze hebben in principe contract met heel veel schadeherstellers, ik mag er zelf een kiezen. Ook mag ik ergens een schaderapport op laten stellen, dan krijg ik dat bedrag uitgekeerd, en mag ik naar een schadehersteller die ik zelf wil (en ze dus mogelijk geen contract mee hebben). Ik zoek dus eigenlijk een goede taxateur en/of hersteller.
Kan je de verzekeraar niet vragen, welke zij prefereren?
Dat is echt balen zeg... Wat hierboven ook al wordt gezegd: eerst maar eens uitzoeken op de site van je verzekeraar bij welke bedrijven je hem mag laten repareren met jouw polis. Dan vervolgens een keuze maken. Mocht je niet in de auto kunnen of willen rijden in de huidige staat, check dan ook even hoe lang je via je verzekeraar recht hebt op een vervangende auto. Daar zit vaak een maximum aantal dagen aan. Schadeherstellers hebben het heel erg druk, dus je hebt kans dat je auto langer uit de running is dan je recht hebt op vervangend vervoer. Zou dan ook bij meerdere schadeherstellers checken wanneer je terecht zou kunnen. Met je rechtsbijstand kun je dan kijken of je vervangend vervoer voor de rest van die tijd kunt verhalen op de tegenpartij.zunrob schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:46:
Hopelijk kunnen/willen jullie me helpen. Als ik schade had gehad aan de BMW was ik meteen naar Ekris Veenendaal gereden. Maar nu weet ik niet waar ik heen moet.
Bedankt voor de reacties @roland kroes en @Puf. De verzekeraar heeft geen voorkeur voor welke schadehersteller ik heen ga; ervaringen krijg ik van hun ook niet. Vandaar hier de vraag. Op hun website vind ik idd heel veel schadeherstellers. De auto rijdt wel, maar systemen afhankelijk van de radar werken niet. Zie wel wat steenslag tegen componenten van de ophanging, maar geen rare deuken ofzo. Merk wel beetje een hobbel in de auto, maar weet niet zo goed waar die vandaan kan komen. Goed idee van rechtsbijstand. Die bel ik sowieso maandag. Die chauffeur wist dat ie te hoog beladen was, had hier geen vergunning voor, en is toch de weg op gegaan.
Als je all risk verzekerd bent dan zal je eigen verzekeraar je primair schadeloos stellen en hoef jij je niet bezig te houden met de tegenpartij. Je verzekeraar verhaalt dat op hen.zunrob schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:14:
Bedankt voor de reacties @roland kroes en @Puf. De verzekeraar heeft geen voorkeur voor welke schadehersteller ik heen ga; ervaringen krijg ik van hun ook niet. Vandaar hier de vraag. Op hun website vind ik idd heel veel schadeherstellers. De auto rijdt wel, maar systemen afhankelijk van de radar werken niet. Zie wel wat steenslag tegen componenten van de ophanging, maar geen rare deuken ofzo. Merk wel beetje een hobbel in de auto, maar weet niet zo goed waar die vandaan kan komen. Goed idee van rechtsbijstand. Die bel ik sowieso maandag. Die chauffeur wist dat ie te hoog beladen was, had hier geen vergunning voor, en is toch de weg op gegaan.
Alleen als er gevolgschade is die niet door jouw eigen verzekeraar wordt gedekt, dan kan het nuttig zijn om bijstand in te schakelen.
Even navraag doen over je rechtspositie kan natuurlijk ook geen kwaad.
Omdat het een PS4S blijft... alleen dan OE ontwikkeld ism BMW. Anders krijg je geen ster op de band.Puf schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:51:
Wat ik niet snap: als die band zó anders in elkaar zit (4 compounds ipv 2, honderdmiljoenmiljard keer harder getest etc.) waarom noem je het dan nog steeds een PilotSport 4S net als z'n broertje met 2 skere compounds?
Die ster zegt genoeg toch? Eigenlijk zijn het alleen maar gehomologeerde banden. Problemen met je tussenbak? Geen banden met ster? Sowieso geen coulance (buiten garanatie of PS).Puf schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:51:Noem het dan Michelin MotorSport+ 5M(ulticompound) of zo, dan weet iedereen what's up en kun je er ook meer ¢a$h mon€¥ voor vragen.
Het draait niet alleen om Youtube. Hij plaatst daar alleen zijn tests. Het gaat voornamelijk om tyrereviews.com en hij is best wel een bekende in dat wereldje. Het is niet zo maar een youtubegastje.Puf schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:51:Oh en die dude in dat filmpje is wel heel enthousiast er over. Hij zal vast niet keihard liegen, maar heeft veel weg van een advertorial. Hij is natuurlijk ook niet voor niks uitgenodigd door Michelin en BMW.
Heftig allemaal. Sterkte met het compleet verwerken! Komen nog wel wat 'verhaallijnen' bij 's nachts de komende tijd.zunrob schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:46:
...
Ik zou het overigens niet weten waar je nou toe zou moeten. Ik weet wel dat er in Oudewater eentje zit die erg goed is (Van Duin). Maar ja... bij mijn vorige Ford eigenlijk nooit zo over nagedacht. Weet Ford er zelf niet eentje? Ik ga met mijn BMW verzekering naar de dealer en ze zoeken het maar uit. Zij willen premium zijn, ik wil premium herstel, dus ik schroom niet om te klagen als iets me niet bevalt.
Die prefereren de goedkoopste... bulkschades. Bulkbedragen. Korting.roland kroes schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:01:
Kan je de verzekeraar niet vragen, welke zij prefereren?
Moet je nooit vanuit gaan.
FYIPWM schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:42:
[...]
Wat ik oversla:
Comfort Acces op de nieuwe auto's (nieuwste idrive) hebben allemaal "Home" herkenning. Dus die gaat niet meer open als je op de wc zit beneden en de auto staat op je oprit. Moet je wel even instelling bij Comfort Settings en bij Navi je huis adres instellen.
Werkt met de Digital Key Plus ook wel echt heel goed met je iPhone.
Zou geen auto zonder kopen meer (deed ik al niet, sinds de i7 al helemaal niet meer).
Bij je bevriende BMW dealer vragenzunrob schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:14:
Monteurs kennen monteurs. Net als jij allemaal mensen met het zelfde beroep kent.
[ Voor 38% gewijzigd door graceful op 05-04-2024 22:53 ]
Voor mij persoonlijk is een band met andere compounds, opbouw, karkas, profiel en rijeigenschappen gewoon een ander type band en dus niet de zelfde. Dat is een persoonlijke mening.CreativeS schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:35:
[...]
Omdat het een PS4S blijft... alleen dan OE ontwikkeld ism BMW. Anders krijg je geen ster op de band.
[...]
Die ster zegt genoeg toch? Eigenlijk zijn het alleen maar gehomologeerde banden. Problemen met je tussenbak? Geen banden met ster? Sowieso geen coulance (buiten garanatie of PS).
[...]
Het draait niet alleen om Youtube. Hij plaatst daar alleen zijn tests. Het gaat voornamelijk om tyrereviews.com en hij is best wel een bekende in dat wereldje. Het is niet zo maar een youtubegastje.
Ik ben bekend met het beleid van BMW, daarom heb ik bewust ook nog sterbanden op zowel mn zomer- als wintervelgen. Nu mijn garantie en aanspraak op coulance voorbij zijn ga ik de volgende keer niet vanzelfsprekend meer voor sterbanden. Ik kijk dan naar het totaalplaatje.
Ik ben misschien wat skeptisch, maar zo een positieve review van een "onafhankelijke" youtuber die getrakteerd wordt op een tripje naar het testcentrum van Michelin, met waarschijnlijk luxe overnachtingen en (Michelin-)maaltijden met een ster of twee á drie en onbeperkt scheuren over de testbaan in een M3 neem ik met een korreltje driedubbel gecompound himalaya-hoogvlaktezout.
[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 05-04-2024 22:57 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Puf op 05-04-2024 22:50 ]
Ik vergeef je je onwetendheid. Het feit dat je 'youtuber' blijft aanhalen, zegt eigenlijk al genoeg, maar da's jouw mening en een mening behoort men wederzijds te respecteren. Er zijn nog steeds mensen die wel wat onafhankelijker durven te zijn en natuurlijk zijn er wel eens goodies... en dan toch op sommige vlakken evengoed negatief over merken. Hij is één van de weinigen die juist de aftermarket en de OE Pilot Sport 4S test, anders dan de obligate standaard tests. Maar als je wat verder had gekeken staat tegenwoordig de SportContact 7 bij hem bovenaan de lijst.Puf schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:48:
Ik ben misschien wat skeptisch, maar zo een positieve review van een "onafhankelijke" youtuber die getrakteerd wordt op een tripje naar het testcentrum van Michelin, met waarschijnlijk luxe overnachtingen en (Michelin-)maaltijden met een ster of twee á drie en onbeperkt scheuren over de testbaan in een M3 neem ik met een korreltje driedubbel gecompound himalaya-hoogvlaktezout.
Maar goed... het is weekend... véél belangrijkere dingen
Vandaag de Ferodo DS Performance remblokken voor de Compact binnen gekregen. Morgen wat leuke klusjes doen... onderdelen plaatsen, solderen, verfijnen... en volgend weekend de Compact op de krik.
Oh goed dat je het zegt. Ik heb ze eigenlijk blind op 120Nm gezet omdat de vorige auto's dat ook allemaal nodig hadden. Straks even natrekken dus.lostboy_0234 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:53:
Iemand de goudentip?
Ik heb even het artikel opgezocht en een screenshot gemaakt.Puf schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:07:
[...]
Als dat vakje ook nog eens goed verborgen is en moeilijk open te breken dan vind ik dat eigenlijk wel een plus. Het is als ik jou goed begrijp alleen te openen als je de sleutel/keycard/transponder van de auto hebt en het contact aan staat. Dat maakt het wel een goede stash.
Ik mag wel hopen dat het een extraatje is en dat er daarnaast ook vakjes zijn die je handmatig kunt openen.
Ik vind het compleet debiel.

Vandaag poging gedaan om de Andream MMI module in te bouwen in mijn G31. Aardig gepiel wel hoor.
Ik ben volgens mij bij de laatste stap. Maar de originele video kabel die van het scherm nu in de head unit moet. Past er niet echt goed in. 1 pinnetje lijkt te groot. Heb ik iets verkeerds gedaan of is dit een bekend probleem?
:strip_exif()/f/image/FXYQ1QPFcX8Y7edIAkKsAA3g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben volgens mij bij de laatste stap. Maar de originele video kabel die van het scherm nu in de head unit moet. Past er niet echt goed in. 1 pinnetje lijkt te groot. Heb ik iets verkeerds gedaan of is dit een bekend probleem?
:strip_exif()/f/image/FXYQ1QPFcX8Y7edIAkKsAA3g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/olAPeX9ICwCx4h6KMJJ8wphR.jpg?f=fotoalbum_large)
<BMW banden mét ster>
Misschien is er ook wel een strengere nacontrole als die uit de vulcaniseermachine komt en krijgen alleen de beste exemplaren een ster en worden de andere gewoon doorgesluisd naar de standaard types.
Ik ken wel voorbeeelden uit de industrie waar aan quality picking wordt gedaan een paar:
DAC IC's voor CD players uitgezochte exemplaren met een kroon erop gestempeld
Lang time ago: B&O kleurenbeeldbuizen werden geselecteerd op kwaliteit in de Philips fabriek. (Volgens een B&O dealer, ha)
Tja, je weet het niet als amateur en alles van horen zeggen aannemen voor zoete koek is zwak.
Ik zou graag eens in Clermont-Ferrand in de fabriek van Michelin meekijken maar verder dan het circuit nabij Riom ben ik niet gekomen. Kan je overigens ook mooi in Google Maps zien liggen
Als een pinnetje te groot is heb je de verkeerde kabel. Heb je bij de bestelling wel precies de juiste uitvoering van de auto opgegeven? Neem contact op met de leverancier dan sturen ze de goede kabel op. Gaat echt om een metalen pin en niet om een deblokkeernokje, I hopemiena21 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:57:
Vandaag poging gedaan om de Andream MMI module in te bouwen in mijn G31. Aardig gepiel wel hoor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat heb ik er wel bijgezegd. Wat bedoel je met de verkeerde kabel? Dit is de kabel die eerst in het scherm ging namelijk en dus niet geleverd door de MMi leverancier. Dus welke kabel zouden ze moeten nasturen dan?
:strip_exif()/f/image/nWaR0tLWn5UHzMsEc2VEEriF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MF7UrkDwD4T0CbhkIqYIkn5q.jpg?f=fotoalbum_large)
Connectors zelf.lijkt toch hetzelfde niet?
Behalve dus dit stukje:
:strip_exif()/f/image/LYokeAF4Amqt2M8r3TwDncsR.jpg?f=fotoalbum_large)
edit
F*ck . Nu ik er zo nog eens naar kijk heb ik de originele video kabel omgedraaid denk ik. Dus de verkeerde kant in de MMI. Dat wordt nog meer tape verwijderen zodat de kabel helemaal vrij komt ben ik bang. Maar dit lijkt vrij diep te zitten. Kan dit wel? Wat een gedoe.
:strip_exif()/f/image/nWaR0tLWn5UHzMsEc2VEEriF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MF7UrkDwD4T0CbhkIqYIkn5q.jpg?f=fotoalbum_large)
Connectors zelf.lijkt toch hetzelfde niet?
Behalve dus dit stukje:
:strip_exif()/f/image/LYokeAF4Amqt2M8r3TwDncsR.jpg?f=fotoalbum_large)
edit
F*ck . Nu ik er zo nog eens naar kijk heb ik de originele video kabel omgedraaid denk ik. Dus de verkeerde kant in de MMI. Dat wordt nog meer tape verwijderen zodat de kabel helemaal vrij komt ben ik bang. Maar dit lijkt vrij diep te zitten. Kan dit wel? Wat een gedoe.
[ Voor 48% gewijzigd door miena21 op 06-04-2024 19:43 ]
:strip_exif()/f/image/QNGoUuSrv8nNPn3MkqPsEfjM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou hier begint het gedonder al, mogelijk een LCI dingentje? De blauwe idrive connector past niet in de zwarte M1/M2 connector voor de ombouw naar stuur bediening (dit vanwege de recht opstaande pin tegen over de gleuf aan de zijkant van de zwarte connector. Heb nog niet op internet gevonden welke connectie er normaal gesproken op hoort te zitten vanuit BMW zelf.
Nu vraag ik mij af wat het beste is, blauw pin deels afvijlen tot die past of geld terug vragen ivm niet toepasbaar op mijn model (er wordt niet goed omschreven of het enkel voor de normale F3X geldt of ook voor de LCI. Misschien een andere connecter kopen voor ombouw?
AliExpress? Zeggen dat het niet goed is, geld terug en afvijlen. Zolang de pinout klopt maakt het niet welke stekker er aan zit en gaat er ook niet uitvallen want klikt op z’n plek aan de bovenkant en onderkant op het platte gedeelte.Xqlus1ve schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:47:
[Afbeelding]
Nou hier begint het gedonder al, mogelijk een LCI dingentje? De blauwe idrive connector past niet in de zwarte M1/M2 connector voor de ombouw naar stuur bediening (dit vanwege de recht opstaande pin tegen over de gleuf aan de zijkant van de zwarte connector. Heb nog niet op internet gevonden welke connectie er normaal gesproken op hoort te zitten vanuit BMW zelf.
Nu vraag ik mij af wat het beste is, blauw pin deels afvijlen tot die past of geld terug vragen ivm niet toepasbaar op mijn model (er wordt niet goed omschreven of het enkel voor de normale F3X geldt of ook voor de LCI. Misschien een andere connecter kopen voor ombouw?
Zou even per email overleggen met de Chinees. Heel duidelijk uitleggen en/of plaatjes sturen. Ze zijn meestal niet zo goed in Engels schrift. Maar het gaat werken maak je niet te druk.
In mijn vorige 120i had ik ook zo'n setje ingebouwd. Met Carplay was ook een pre bij de verkoop.
In mijn vorige 120i had ik ook zo'n setje ingebouwd. Met Carplay was ook een pre bij de verkoop.
Raambediening bij BMW is hetzelfde sinds 2002, maar connectors en stekkers 😅
Sommige zijn al jaren hetzelfde sommige niet…roland kroes schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:27:
Raambediening bij BMW is hetzelfde sinds 2002, maar connectors en stekkers 😅
Meeste is MQS van TE (voorheen tyco): https://www.te.com/conten...connection-system-mqs.pdf
Vaak zijn alleen elektrische eenheden zoals koplampen, speciale stekkers specifiek voor een merk/model gemaakt.
Canbus terminals voor BMW zijn bijvoorbeeld deze:
https://www.te.com/usa-en/product-1-1355350-1.html
Had mooi geweest als er een conversietabel was met BMW nummers en TE nummers….
[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 07-04-2024 00:41 ]
Gepanserde BMW rijschool in Berlijn. YouTube: BMW Extreme Vehicle Protection Demonstration
Waarom zou je een rijschool willen pantseren..
Gave beelden wel
Gave beelden wel
[ Voor 20% gewijzigd door Eagle Creek op 07-04-2024 10:50 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Ontevreden klanten die gezakt zijn voor hun rijexamen? Er schijnt ook ooit een afvoer niet goed te zijn aangelegd door een loodgieter in Vlaardingen.Eagle Creek schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:46:
Waarom zou je een rijschool willen pantseren..
Gave beelden wel
Puf schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:05:
Ik dank u voor de barmhartigheid, oh Alwetende! 😂
€1100,- per stuk voor die Michelins onder die 7 series. Het gekke is… ondanks VR6-certificatie hebben die X5’en geen echt speciale banden. Gewoon Hankook’s en Bridgestone’s. Wel met ster overigensRAAF12 schreef op zondag 7 april 2024 @ 03:15:
Gepanserde BMW rijschool in Berlijn. YouTube: BMW Extreme Vehicle Protection Demonstration

Het mooiste is nog steeds die V8. Die deuren kan je je overigens goed aan verrekken.
Iemand ervaring met BMW premium garantie?
Heb in nov. een G21 330i gekocht. Heb er nu 5000 KMs mee gereden en er is 1.75L olie bijgegooid. Beide keren door de dealer gedaan. Bij aanmschaf moest er al 0.5L bij en had dat aaangegeven.
Heb nu een afspraak gemaakt, omdat ik wil dat ze het gaan nakijken, want een 330i die 1:14 rijdt en dan alsnog zoveel olie verbruikt lijkt mij niet goed. Dude van de werkplaats zei dat ook.
Bij afspraak maken via de tel. vroeg ik aan de dame, dit zit toch wel bij de premium garantie. Ze gaf aan dat ze dat niet weet.
Zal toch wel onder garantie vallen?
Heb in nov. een G21 330i gekocht. Heb er nu 5000 KMs mee gereden en er is 1.75L olie bijgegooid. Beide keren door de dealer gedaan. Bij aanmschaf moest er al 0.5L bij en had dat aaangegeven.
Heb nu een afspraak gemaakt, omdat ik wil dat ze het gaan nakijken, want een 330i die 1:14 rijdt en dan alsnog zoveel olie verbruikt lijkt mij niet goed. Dude van de werkplaats zei dat ook.
Bij afspraak maken via de tel. vroeg ik aan de dame, dit zit toch wel bij de premium garantie. Ze gaf aan dat ze dat niet weet.
Ik heb even voor je gezocht via Google en dit gevonden:
According to BMW, the maximum permissible engine oil consumption is "0.7L / 1000 km" for non-M engines and "1.5L / 1000 km" for M engines.
Maar als je het zeker wilt weten kan je altijd een chat starten met het BMW hoofdkantoor. Daar kunnen ze je het haarfijn uitleggen. Dunne olie zal er ook wel sneller doorheen gaan als dikke.
According to BMW, the maximum permissible engine oil consumption is "0.7L / 1000 km" for non-M engines and "1.5L / 1000 km" for M engines.
Maar als je het zeker wilt weten kan je altijd een chat starten met het BMW hoofdkantoor. Daar kunnen ze je het haarfijn uitleggen. Dunne olie zal er ook wel sneller doorheen gaan als dikke.
Dat is wel vreemd dat die banden niet gepanserd zijn. Lagen Kevlar © van wijlen DuPont zat 50 jaar geleden al in veiligheidsvesten. Daar drong een 9mm bullet niet doorheen. Maar een punt 50 is andere koek. Roept herinnneringen op toen ik geacht werd het land te verdedigen in de koude oorlogCreativeS schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:09:
[...]
€1100,- per stuk voor die Michelins onder die 7 series. Het gekke is… ondanks VR6-certificatie hebben die X5’en geen echt speciale banden. Gewoon Hankook’s en Bridgestone’s. Wel met ster overigens![]()
Het mooiste is nog steeds die V8. Die deuren kan je je overigens goed aan verrekken.

[ Voor 6% gewijzigd door RAAF12 op 07-04-2024 15:21 ]
Premium garantie is hoe bmw deze interpreteert. 🤐
Denk dat het aan de oorzaak ligt. Als het een lekkage is, dan verwacht ik van wel. Kunnen ze geen lekkage vinden en wordt de olie gewoon verbrand omdat het langs de zuigerveren gaat, dan verwacht ik geen garantie.Unknown Alien schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:24:
Heb in nov. een G21 330i gekocht. Heb er nu 5000 KMs mee gereden en er is 1.75L olie bijgegooid.
Let op met import auto's, niet alle dealers zullen dit doen.Unknown Alien schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:24:
Ook niet iedere dealer wil het oplossen zoals mijn probleem toen met mijn import G31 520i en Apple CarPlay, zelfs na 5 keer toen de monteur zei, "en nu is het opgelost", kom maar hier naar toe, ik er naar toe, nee hoor Apple Carplay deed het nog steeds niet. Ook was dat het gedoe maar het gekraak van de passagiersstoel bij bochten, het bovengedeelte kraakt.
Het laatste doet mijn nieuwere G31 ook weer, nou nu laat ik maar zitten, noem het nu wel een producteigenschap.
Ook ik moet voor de premium garantie naar de dealer vanwege mijn remmen. De reminrichting is onbetrouwbaar/"gevaarlijk"/metaal geluid bij remmen. Bij het schakelen van de automaat en remmen/overschakelen naar hybride/bij stopplaatsen (haaientanden/rotondes/stopborden) lijkt de remdruk weg te vallen en moet je alert zijn dat je rempedaal dieper in moet drukken dan dat je al deed. Het lijkt wel dat de auto zelf zijn eigen leven aan het lijden is onder het mom van autonoom remmen want die remt harder.
Ook krijg ik met regelmaat botspreventie aan mijn rechterzijde op de snelweg terwijl er niets naast mij rijdt en dan gaat de auto naar links sturen of althans proberen naar links uit te wijken als er ruimte is.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Maar zou er wel zuur van zijn, enkel via de iDrive olie niveau te meten en iedere X duizend km het moeten bij vullen, lekker premiumTheBrut3 schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:44:
[...]
Denk dat het aan de oorzaak ligt. Als het een lekkage is, dan verwacht ik van wel. Kunnen ze geen lekkage vinden en wordt de olie gewoon verbrand omdat het langs de zuigerveren gaat, dan verwacht ik geen garantie.
Nou ik ben benieuwd. Laatste jaren weinig vertrouwen in de kennis van de monteurs bij de dealers. Uitlezen en er wordt ze niet precies verteld wat het probleem en de oplossing is, dan halen ze hun schouders op en weten ze het niet.TheBrut3 schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:44:
[...]
Denk dat het aan de oorzaak ligt. Als het een lekkage is, dan verwacht ik van wel. Kunnen ze geen lekkage vinden en wordt de olie gewoon verbrand omdat het langs de zuigerveren gaat, dan verwacht ik geen garantie.
Dit is geen import BMW, deze is bij Ekris in Fryslan nieuw aangeschaft en bij hun weer ingeruild.itsalex schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:00:
[...]
Let op met import auto's, niet alle dealers zullen dit doen.
Ook niet iedere dealer wil het oplossen zoals mijn probleem toen met mijn import G31 520i en Apple CarPlay, zelfs na 5 keer toen de monteur zei, "en nu is het opgelost", kom maar hier naar toe, ik er naar toe, nee hoor Apple Carplay deed het nog steeds niet. Ook was dat het gedoe maar het gekraak van de passagiersstoel bij bochten, het bovengedeelte kraakt.
Het laatste doet mijn nieuwere G31 ook weer, nou nu laat ik maar zitten, noem het nu wel een producteigenschap.
Als ze er niks aan willen doen, door hun gebrek aan de juiste kennis, dan gaat de BMW retour en haal ik een andere. Ga geen auto rijden Die 1L olie verbruikt per 2500km met 65K op de teller.
Dan is het over 1.5 jaar 1L olie per 500km.
BMW is geen premium merk, maar boven gemiddeld.Xqlus1ve schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:05:
[...]
Maar zou er wel zuur van zijn, enkel via de iDrive olie niveau te meten en iedere X duizend km het moeten bij vullen, lekker premium
Als het binnen de marge valt en je wil dat niet dan houd het op.
Mijn M3 gebruikt amper olie, dat BMW dat toestaat betekend natuurlijk niet dat ze dat standaard doen ;-).MadMarky schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:59:
Als je met je M dan een beetje rustig aan doet rij je feitelijk dus op mengsmering (1:50)
Ik heb een VW Polo GTI gehad (die met 1.4 turbo en supercharged). die deed een liter per 1000km, gelukkig was het lease, want VW vond 1 liter per 500km pas teveel.....
Nooit gehad. Je zou kunnen proberen systeem te rebooten (volume knop ~20 seconden inhouden). Anders gaat dit een ritje dealer worden denk ik.ls789 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:07:
Iemand dit wel eens gehad? Krijg de melding nu al voor de derde keer deze week
[Afbeelding]
Ik ben in de markt voor een BMW "met de kop er af" later dit jaar en zit te twijfelen tussen een 330i of een 330e , beide van rond 2021-2022. Dus vrij nieuw. De 330e heeft natuurlijk het voordeel van een 'standkachel' omdat ie hybride is. Wat zou hier jullie voorkeur hebben en waarom?
Owner of DBIT Consultancy
330i, alleen een traditionele motor en geen accupakket waarvan de toekomst voor veel mensen nog onzeker is en het scheelt je een berg gewicht aangezien je daar gewoon wegenbelasting over mag betalen in de toekomst. Een 330e rijd wel ook heerlijk en heeft zat power.
www.tweakers.net/gallery/107938/sys
Hangt er vanaf of je thuis makkelijk kan laden en of je vaak korte ritjes hebt (<50km)DennusB schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:24:
Ik ben in de markt voor een BMW "met de kop er af" later dit jaar en zit te twijfelen tussen een 330i of een 330e , beide van rond 2021-2022. Dus vrij nieuw. De 330e heeft natuurlijk het voordeel van een 'standkachel' omdat ie hybride is. Wat zou hier jullie voorkeur hebben en waarom?
Zo ja, dan is de hybride sowieso handiger, zo nee, dan is het wat moeilijker kiezen.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2024 11:56 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kom over niet al te lange tijd ook voor deze keuze te staan. Ben benieuwd naar de uitkomsten van jouw overweging. Wat ik al wel zag was - als import een optie is voor je - dat vanwege het BPM verschil je veel beter een 330e kunt importen dan een 330i. Zeker omdat ze ook redelijk gelijk geprijsd zijn in Duitsland bijvoorbeeld.DennusB schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:24:
Wat ik verder begreep van het BMW forum is dat het qua kosten niet heel veel verschil maakt. De 330e is om te rijden enkel goedkoper als je altijd thuis kan opladen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
MrFl0ppY schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:09:
[...]
Kom over niet al te lange tijd ook voor deze keuze te staan. Ben benieuwd naar de uitkomsten van jouw overweging. Wat ik al wel zag was - als import een optie is voor je - dat vanwege het BPM verschil je veel beter een 330e kunt importen dan een 330i. Zeker omdat ze ook redelijk gelijk geprijsd zijn in Duitsland bijvoorbeeld.
Wat ik verder begreep van het BMW forum is dat het qua kosten niet heel veel verschil maakt. De 330e is om te rijden enkel goedkoper als je altijd thuis kan opladen.
Hybride heeft juist amper BPM in nederland, dus qua import zal minder schelen tussen NL en DE qua prijs bijv dan voor een 330i.
/edit:
Hmm, na nog 5 keer lezen bedoel je het denk ik anders dan ik het las
Voor de maandelijkse kosten:
- Zodra 12KwH stroom goedkoper is dan 3 liter benzine rijd je goedkoper op stroom.
(met de gasgekte die weer voorbij is nu, daalt de stroomprijs nu ook weer naar acceptabele waarden)
Hier zelf zonnepanelen om te laden, dus dan kan het sowieso wel uit, alleen straatladen is te duur om rendabel te zijn
- Nog even halve kosten wegenbelasting.
Voor niet-kosten gerelateerd:
- Ik vind de auto een stuk soepeler rijden dan zonder electro ondersteuning.
[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2024 12:28 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
@DennisBJTB81 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:25:
330i, alleen een traditionele motor en geen accupakket waarvan de toekomst voor veel mensen nog onzeker is en het scheelt je een berg gewicht aangezien je daar gewoon wegenbelasting over mag betalen in de toekomst. Een 330e rijd wel ook heerlijk en heeft zat power.
Berg gewicht is omgerekend 230,- meer per jaar voor een 330e tov een 330i ongeveer?
Importeer je de auto (wat is sowieso zou doen), dan scheelt de bpm aanzienlijk zoals eerder aangegeven bij een 330e.
Als je thuis kan laden en je kan veel elektrisch rijden ben je goedkoper uit lijkt mij.
Dus al met al zou ik zelf neigen naar 330e
[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 08-04-2024 12:22 ]